nederland zal de normen van Duitsland overnemen en dan is het klaar met die onzin , bedoelt om grond op te kopen voor de EHS hobbyquote:Op woensdag 30 augustus 2023 13:39 schreef Hanca het volgende:
Boeren, natuurbeschermers en bouwers roepen Tweede Kamer op om stikstof niet controversieel te verklaren: https://www.trouw.nl/binn(...)beheerders~bb5d3660/
Lijkt me een kansloze oproep omdat zelfs de 4 kabinetspartijen er al niet uit komen en die zeker de komende maanden tot de verkiezingen hier geen knopen over zullen willen doorhakken, maar het is wel een opvallende oproep van een groep met een bijzondere samenstelling.
Denk je dat die natuiur opeens zichtbaar zal veranderen als er 1000 melkveehouders van hun grond beroofd zijn ??quote:Op woensdag 30 augustus 2023 13:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het zal per saldo weinig uitmaken of het controversieel is of niet. Ze komen er toch niet uit.
Nee, dus. Maar dat jij in de categorie wetenschapsontkenner viel wisten we inmiddels al.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 17:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nederland zal de normen van Duitsland overnemen en dan is het klaar met die onzin , bedoelt om grond op te kopen voor de EHS hobby
Geld waar volgens het NOS journaal nog helemaal geen dekking is. Nog even voor Sinterklaas spelen voordat de verkiezingen eraan komen. En dan ook nog eens door het verhogen van de toeslagen, wat het afschaffen van dat stelsel alleen maar moeilijker maaktquote:Op woensdag 30 augustus 2023 17:47 schreef Hanca het volgende:
2 miljard extra tegen armoede: https://www.ad.nl/politie(...)n-armoede~af3f7606a/
Volgens mij een eenmalige verhoging, dus het afschaffen wordt niets moeilijker. Verder is het geen optie om niks te doen en helaas wil de asociale VVD niks doen met de zeer noodzakelijke belastingverhogingen voor rijken en bedrijven, dus dan is dekking moeilijk. Dat mag je de VVD verwijten.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geld waar volgens het NOS journaal nog helemaal geen dekking is. Nog even voor Sinterklaas spelen voordat de verkiezingen eraan komen. En dan ook nog eens door het verhogen van de toeslagen, wat het afschaffen van dat stelsel alleen maar moeilijker maakt
Door het verhogen van de toeslagen krijg je meer mensen die meer afhankelijk zijn van het stelsel, dus afschaffen wordt wel degelijk moeilijker. Ik zou trouwens niet uitsluiten dat dat ook het doel is, want het is voor politici een heerlijk koopkrachtplaatjes-pr-instrument.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij een eenmalige verhoging, dus het afschaffen wordt niets moeilijker. Verder is het geen optie om niks te doen en helaas wil de asociale VVD niks doen met de zeer noodzakelijke belastingverhogingen voor rijken en bedrijven, dus dan is dekking moeilijk. Dat mag je de VVD verwijten.
Klopt dat het verhogen van de staatsschuld een slecht idee is, maar niks doen aan de armoede is een veel en veel slechter idee. Dat kan gewoon niet. En de enige dekking die er over is, zijn belastingverhogingen. Aangezien er dit voorjaar al maximaal bezuinigd is. Dus de VVD moet gewoon ophouden zich aan te stellen en eindelijk eens die noodzakelijke belastingverhogingen accepteren. Ik verwijt dat echt alleen hen.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Door het verhogen van de toeslagen krijg je meer mensen die meer afhankelijk zijn van het stelsel, dus afschaffen wordt wel degelijk moeilijker. Ik zou trouwens niet uitsluiten dat dat ook het doel is, want het is voor politici een heerlijk koopkrachtplaatjes-pr-instrument.
En het is de zoveelste keer dat er geld wordt uitgegeven dat er helemaal niet is, en de rekening dus weer wordt doorgeschoven naar de toekomst. Kan het wel zijn dat de VVD dwarsligt, maar die zijn ook niet in hun eentje de baas. Je mag ook de andere partijen verwijten dat ze de toekomstige generaties met de rekening opzadelen.
we kunnen ook die 35 miljard die door Jetten en consorten in de sloot geflikkerd wordt gebruikenquote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt dat het verhogen van de staatsschuld een slecht idee is, maar niks doen aan de armoede is een veel en veel slechter idee. Dat kan gewoon niet. En de enige dekking die er over is, zijn belastingverhogingen. Aangezien er dit voorjaar al maximaal bezuinigd is. Dus de VVD moet gewoon ophouden zich aan te stellen en eindelijk eens die noodzakelijke belastingverhogingen accepteren. Ik verwijt dat echt alleen hen.
Zo'n slecht idee is het verhogen, met mate, van de staatsschuld helemaal niet, we zitten enorm van de budget grens daarvoor van de EU.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt dat het verhogen van de staatsschuld een slecht idee is, maar niks doen aan de armoede is een veel en veel slechter idee. Dat kan gewoon niet. En de enige dekking die er over is, zijn belastingverhogingen. Aangezien er dit voorjaar al maximaal bezuinigd is. Dus de VVD moet gewoon ophouden zich aan te stellen en eindelijk eens die noodzakelijke belastingverhogingen accepteren. Ik verwijt dat echt alleen hen.
Ik denk dat je je hierbij ook moet afvragen of het verhogen van de toeslagen, en dus de overheidsuitgaven en de staatsschuld omdat men weigert dekking te creëren, wel tot het gestelde doel leidt - het zinvol ondersteunen van de laagste inkomensgroepen. Ik denk persoonlijk dat er effectievere manieren zijn. Vergeet niet dat de uitvoeringskosten van het toeslagenstelsen héél hoog zijn, waardoor van die 2 miljard maar een deel bij de begunstigden terecht komt.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
De staatsschuld stijgt al. Ik vind het onder controle houden van de staatsschuld echt essentieel, dat is echt teveel losgelaten. Maar 2 miljard is prima op te halen met belastingverhogingen.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zo'n slecht idee is het verhogen, met mate, van de staatsschuld helemaal niet, we zitten enorm van de budget grens daarvoor van de EU.
Het is ook nogal een verschil of het een eenmalig iets is of een structurele jaarlijkse uitgave.
Het blijkt de afgelopen jaren dat het zeer zeker tot het gestelde doel leidt. Je dat afvragen vind ik echt onzinnig. Bewijs genoeg geleverd tijdens deze jaren van hoge inflatie/energieprijzen.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat je je hierbij ook moet afvragen of het verhogen van de toeslagen, en dus de overheidsuitgaven en de staatsschuld omdat men weigert dekking te creëren, wel tot het gestelde doel leidt - het zinvol ondersteunen van de laagste inkomensgroepen. Ik denk persoonlijk dat er effectievere manieren zijn. Vergeet niet dat de uitvoeringskosten van het toeslagenstelsen héél hoog zijn, waardoor van die 2 miljard maar een deel bij de begunstigden terecht komt.
Ja, als je over de oppervlakte kijkt dan klopt dat ook wel. Binnen de setting van een demissionair kabinet zal dit wel het maximaal haalbare zijn, maar die toeslagen hebben wat weg van de bekende ov-meme: het brengt je van een plek waar je niet bent, naar een plek waar je niet moet zijn. Het toeslagengeld gaat van een plek waar het niet is, naar een plek waar het niet moet zijn. Uiteindelijk komt al dat geld terecht bij verzekeraars, kinderopvangbedrijven, huurbazen en financiële instellingen. Díe zijn we aan het sponsoren met belastinggeld, niet de burgers die het moeilijk hebben om rond te komen.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het blijkt de afgelopen jaren dat het zeer zeker tot het gestelde doel leidt. Je dat afvragen vind ik echt onzinnig. Bewijs genoeg geleverd tijdens deze jaren van hoge inflatie/energieprijzen.
Dat het stelsel vervangen moet worden, betekent niet dat het niet effectief is. De kinderopvangtoeslag die genoemd wordt haalt 100% veel kinderen uit de armoede. En qua uitvoering maakt het overmaken van 200 of 300 euro geen verschil.
Het lastige is dat de onderliggende oorzaken volgend jaar of in 2025 vermoedelijk niet verdwenen zijn. Dus dat incidentele karakter is ook maar relatief. Maar een structurele oplossing voor deze problematiek is ook bepaald niet eenvoudig…quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zo'n slecht idee is het verhogen, met mate, van de staatsschuld helemaal niet, we zitten enorm van de budget grens daarvoor van de EU.
Het is ook nogal een verschil of het een eenmalig iets is of een structurele jaarlijkse uitgave.
Het klopt wel dat daar wat aan gedaan zou moeten worden, maar dat kan zelfs een missionair kabinet hooguit ten dele. En in de vorige post noemde ik de kinderopvangtoeslag, ik bedoelde het kindgebonden budget. Dat is rechtstreekse sponsoring van ouders, dat gaat niet naar verzekeraars of financiële instellingen maar geeft gewoon koopkracht.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, als je over de oppervlakte kijkt dan klopt dat ook wel. Binnen de setting van een demissionair kabinet zal dit wel het maximaal haalbare zijn, maar die toeslagen hebben wat weg van de bekende ov-meme: het brengt je van een plek waar je niet bent, naar een plek waar je niet moet zijn. Het toeslagengeld gaat van een plek waar het niet is, naar een plek waar het niet moet zijn. Uiteindelijk komt al dat geld terecht bij verzekeraars, kinderopvangbedrijven, huurbazen en financiële instellingen. Díe zijn we aan het sponsoren met belastinggeld, niet de burgers die het moeilijk hebben om rond te komen.
Door een stapeling van overheidsbeleid is het leven steeds duurder geworden op het gebied van vaste lasten. Dat kun je dan proberen te compenseren met het geven van meer geld aan zwakke groepen, maar dan kom je in een oneindige loop.
Dat klopt deels vast maar er waren ook lang niet altijd alternatieven. Men had de afhankelijkheid van goedkoop gas uit Rusland of Groningen allicht eerder af moeten bouwen, maar hoe? Ook de inflatie is deels het gevolg van beleid (oneindige overheidssteun tijdens Corona bijvoorbeeld) maar was er op dat moment een alternatief? En de factor van de, in deze vorm, onverwachte oorlog in Oekraïne was natuurlijk erg onvoorspelbaar.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Door een stapeling van overheidsbeleid is het leven steeds duurder geworden op het gebied van vaste lasten.
De woonlasten rijzen de pan uit doordat men het woningtekort al een paar decennia laat voortbestaan maar ook omdat huurtoeslag en HRA uiteindelijk lucht in de prijzen blazen. Hetzelfde doet de kot met de kinderopvang. Prijzen van woon/werkverkeer stijgen door politieke keuzes. De zorgverzekering is te duur doordat men de hete aardappel al tijden vooruitschuift en niet reageert op demografische wijzigingen. De situatie in Rusland/Oekraïne helpt zeker niet, maar daar doelde ik dan ook niet op. Over de coronagelden heb ik ook nog wel een mening, maar laat ik die voor nu even voor me houden.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat klopt deels vast maar er waren ook lang niet altijd alternatieven. Men had de afhankelijkheid van goedkoop gas uit Rusland of Groningen allicht eerder af moeten bouwen, maar hoe? Ook de inflatie is deels het gevolg van beleid (oneindige overheidssteun tijdens Corona bijvoorbeeld) maar was er op dat moment een alternatief? En de factor van de, in deze vorm, onverwachte oorlog in Oekraïne was natuurlijk erg onvoorspelbaar.
En vergis je niet, inflatie is in heel de EU ongeveer even hoog. Maar economisch gaat het in Nederland wel beter dan in de rest van de EU.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat klopt deels vast maar er waren ook lang niet altijd alternatieven. Men had de afhankelijkheid van goedkoop gas uit Rusland of Groningen allicht eerder af moeten bouwen, maar hoe? Ook de inflatie is deels het gevolg van beleid (oneindige overheidssteun tijdens Corona bijvoorbeeld) maar was er op dat moment een alternatief? En de factor van de, in deze vorm, onverwachte oorlog in Oekraïne was natuurlijk erg onvoorspelbaar.
De woonlasten stijgen door de tekorten maar zijn ook sterk aangejaagd doordat geld jarenlang bijna gratis was. Iets waar de Nederlandse politiek relatief weinig invloed op heeft (al had het wel als excuus gebruikt mogen worden om de HRA rap af te bouwen). De zorgverzekering stijgt vanwege demografische ontwikkelingen maar onderschat ook daar het effect van Corona niet, dat maakte het ingezette beleid ook lastig te handhaven.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De woonlasten rijzen de pan uit doordat men het woningtekort al een paar decennia laat voortbestaan maar ook omdat huurtoeslag en HRA uiteindelijk lucht in de prijzen blazen. Hetzelfde doet de kot met de kinderopvang. Prijzen van woon/werkverkeer stijgen door politieke keuzes. De zorgverzekering is te duur doordat men de hete aardappel al tijden vooruitschuift en niet reageert op demografische wijzigingen. De situatie in Rusland/Oekraïne helpt zeker niet, maar daar doelde ik dan ook niet op. Over de coronagelden heb ik ook nog wel een mening, maar laat ik die voor nu even voor me houden.
Klopt hoor. En sterk gestegen huizenprijzen (en bijbehorende woningnood) zie je helaas ook bijna overal terug.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
En vergis je niet, inflatie is in heel de EU ongeveer even hoog. Maar economisch gaat het in Nederland wel beter dan in de rest van de EU.
men moet de huishoudensverdunning tegengaanquote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klopt hoor. En sterk gestegen huizenprijzen (en bijbehorende woningnood) zie je helaas ook bijna overal terug.
Dat is niet zomaar mogelijk. Maar mogelijk liggen er wel kansen in woningsplitsing, relatief grote woningen uit 1960-2000 splitsen zodat er twee alleenstaanden in kunnen wonen en (als randvoorwaarde) gelijk compleet verduurzamen bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men moet de huishoudensverdunning tegengaan
in 2040 wonen er 2.000.000 ouderen als 80 plussers thuis , nu zijn dat er nog 1.000.000
waarom zou iemand dat doen ?/quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is niet zomaar mogelijk. Maar mogelijk liggen er wel kansen in woningsplitsing, relatief grote woningen uit 1960-2000 splitsen zodat er twee alleenstaanden in kunnen wonen en (als randvoorwaarde) gelijk compleet verduurzamen bijvoorbeeld.
Ja, nou zou je daar nog kunnen zeggen dat je als land daar nog wel verschil kunt maken. Elk land kan zelf huizen bouwen. Maar de prijsstijging van bijvoorbeeld boodschappen, dat is gewoon internationaal en kan een kabinet weinig aan doen (ja, BTW verlagen, maar dat is geen oplossing van de oorzaak).quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klopt hoor. En sterk gestegen huizenprijzen (en bijbehorende woningnood) zie je helaas ook bijna overal terug.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |