Veel van de Kamerleden die nu opstappen hebben Rutte ook in het zadel gehouden. Daarmee waren ze ook onderdeel van het probleem. En dat waren echt niet alleen Kamerleden uit de coalitiepartijen, maar ook PvdA/GL.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 17:48 schreef Raw85 het volgende:
Ik had toch verwacht dat het vertrek van Rutte juist voor een herboren frisse energie zou zorgen bij veel Kamerleden maar alsnog vertrekt de een na de ander.. Het ligt weer helemaal open nu de VVD waarschijnlijk een stapje terug moet doen, lijkt mij juist een mooie kans om het eens echt anders te doen
Ik kijk uit naar een regering zonder liberalenquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 11:33 schreef capricia het volgende:
Het christen-democratische gedachtegoed lijkt met de ineenstorting van het CDA bevrijd uit de ketenen van die partij.
Ongekend veel zetels halen die drie samen. De christen-democratie is springlevend.
De liberalen worden kleiner in deze peiling. En ik ben benieuwd wat de sociaal-democraten gaan laten zien.
Hoe dan? Omtzigt, BBB en PvdaGL?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:31 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik kijk uit naar een regering zonder liberalen
Ja dat weet ik zelf ook niet preciesquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoe dan? Omtzigt, BBB en PvdaGL?
Dan moet er nog flink wat water door Rijn.
Een partij met Eerdmans en Nanninga implodeert. Dit had helemaal niemand verwacht.quote:
Het had wel potentie. Maar te onduidelijk waar ze voor staan en Eerdmans is een waardeloze partijleider. Hier is niks aan verloren. Als die kneuzenkermis van BVNL ook de kiesdrempel niet haalt dan zou dat ook leuke bijvangst zijn.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 15:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Een partij met Eerdmans en Nanninga implodeert. Dit had helemaal niemand verwacht.
Voor PvdAGL een best gunstige peiling om mee te beginnen, de strijd om het torentje met een partij die niet wil winnen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 08:33 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
I&O: VVD 22, Timmermans 28 en Omtzigt 31 zetels.
Zo lijkt een driepartijencoalitie weer mogelijk te worden.
BBB staat er met 13 bij en moet toekijken.
Welke potentie heeft het eigenlijk precies? Het is een beetje de rechtervleugel van de VVD die van de zijlijn staat te schreeuwen. Er proberen de laatste jaren steeds weer nieuwe partijen een beetje in dat gat te springen, maar de animo is er niet echt. Terwijl juist partijen als BBB / NSC moeiteloos naar de voorgrond katapulteren.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:02 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het had wel potentie. Maar te onduidelijk waar ze voor staan en Eerdmans is een waardeloze partijleider. Hier is niks aan verloren. Als die kneuzenkermis van BVNL ook de kiesdrempel niet haalt dan zou dat ook leuke bijvangst zijn.
Dezelfde potentie als FvD had. Die wonnen ook gewoon een landelijke verkiezing. Dat geeft aan dat je in die hoek gewoon veel kunt winnen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Welke potentie heeft het eigenlijk precies? Het is een beetje de rechtervleugel van de VVD die van de zijlijn staat te schreeuwen. Er proberen de laatste jaren steeds weer nieuwe partijen een beetje in dat gat te springen, maar de animo is er niet echt. Terwijl juist partijen als BBB / NSC moeiteloos naar de voorgrond katapulteren.
De reden waarom lijkt mij eigenlijk wel heel redelijk.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 13:18 schreef trein2000 het volgende:
Overigens, de implosie bij JA zet ook door. De EP fractie stapt op. Zijn boos op Nanninga.
Natuurlijk is dat redelijk. En de verklaring van het partijbestuur isquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 17:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De reden waarom lijkt mij eigenlijk wel heel redelijk.
Mooi toch, beetje opruiming voor het nieuwe seizoen begintquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 17:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat redelijk. En de verklaring van het partijbestuur isin het kwadraat.
Alleen deze partij is wel klaar nu natuurlijk.
Ik denk dat Monotlith het meer over het animo voor hun inhoud is. Ja21 is een beetje een politieke afstammeling van Henk Otten/Trots op Nederland/LPF. Politiek voor financieel rijke en geestelijk wat minder rijke types die op zondag naar Harry Mens kijken.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dezelfde potentie als FvD had. Die wonnen ook gewoon een landelijke verkiezing. Dat geeft aan dat je in die hoek gewoon veel kunt winnen.
De kans dat de VVD halveert lijkt me minimaal. Ja, ze zullen kleiner worden, Omtzigt en BBB trekken wat stemmen weg. Maar van deze partijen is er nog geen verkiezingsprogramma, is nog totaal onduidelijk wie er op de lijst komen en zijn de premierskandidaten nog niet bekend (aangenomen dát ze er überhaupt zijn).quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:30 schreef Fred_B het volgende:
Wel goed getimed dat je als alternatieve partij voor de VVD implodeert, precies op het moment dat de jarenlang stabiele VVD bij de komende verkiezingen weleens kan halveren.
Samsom schijnt zich niet bepaald geliefd te hebben gemaakt in bepaalde EU-kringen door het op niet altijd even aangename manier doordrukken van Timmermans’ plannen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:10 schreef Faraday01 het volgende:
Ik had het sjiek gevonden als ze Samson voorgedragen hadden voor het restant van de termijn. Ook een PvdA'er en bovendien hebben Rutte en Samson lang samengewerkt
Als iemand zich niet geliefd gemaakt heeft in Europa is het wel Hoekstra met zijn uitspraken toen hij nog minister van financiën was. Die wordt in Brussel uitgekotst.quote:Op zondag 27 augustus 2023 10:03 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Samsom schijnt zich niet bepaald geliefd te hebben gemaakt in bepaalde EU-kringen door het op niet altijd even aangename manier doordrukken van Timmermans’ plannen.
Hoekstra is wat mij betreft een prima vervanger. Ruime ervaring op Financiën, daarna een aantal jaar Buitenlandse Zaken gedaan. Weet dus de weg te vinden in de EU.
Hij heeft niet zoveel met klimaat, maar dat had Timmermans natuurlijk ook niet (deze portefeuille was een troostprijs nadat hij verloor van Von der Leyen). Bovendien is het nog maar de vraag of Nederland de klimaatportefeuille überhaupt behoudt.
Dat hij gefaald heeft als CDA-lijsttrekker is niet zo relevant voor deze positie.
Het enige kritiekpuntje is dat hij vertrekt gedurende zijn ambtstermijn als minister van Buitenlandse Zaken. Dat deed Timmermans natuurlijk óók, maar toen was Nederland op MH17 na nog niet zo betrokken bij het Oekraïne conflict. Aan de andere kant speelt Rutte hierin een dermate grote rol dat een vervanging op Buitenlandse Zaken geen probleem zou moeten zijn.
Ik vind de boosheid ter linkerzijde over zowel de benoeming van Hoekstra als de (terechte) kritische vragen over Timmermans’ beroep op wachtgeld nogal lachwekkend. Beide discussies hadden immers voorkomen kunnen worden als Timmermans gewoon zijn termijn in Brussel had afgemaakt.
Die hebben we al jaren.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:31 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik kijk uit naar een regering zonder liberalen
Los van wat de VVD zelf doet is enerzijds het vertrek van een grote leider na vele jaren een natuurlijk moment voor de kiezer om eens iets anders te willen. En anderzijds was er tot voor kort geen serieus alternatief voor de VVD-stemmer, en zijn die er nu wel.quote:Op zondag 27 augustus 2023 09:48 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
De kans dat de VVD halveert lijkt me minimaal. Ja, ze zullen kleiner worden, Omtzigt en BBB trekken wat stemmen weg. Maar van deze partijen is er nog geen verkiezingsprogramma, is nog totaal onduidelijk wie er op de lijst komen en zijn de premierskandidaten nog niet bekend (aangenomen dát ze er überhaupt zijn).
Daar komt nog bij dat Yezilgöz wat meer naar rechts lijkt te trekken, waar nog steeds een groot kiezerspotentieel ligt. JA21 heeft dat ingezien, maar heeft zich de afgelopen jaren gewoon te weinig in de kijker weten te spelen. Groei in de peilingen bleef uit en dat leidt natuurlijk tot conflicten als de schaarse baantjes verdeeld moeten worden.
Dat is waar. Maar hij had in mijn ogen toen wel een punt.quote:Op zondag 27 augustus 2023 10:13 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als iemand zich niet geliefd gemaakt heeft in Europa is het wel Hoekstra met zijn uitspraken toen hij nog minister van financiën was. Die wordt in Brussel uitgekotst.
Als voorbeeld:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)geen-vrienden-europa
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ekkigheid-gierigheid
Nu nog een regering zonder conservatievenquote:
Ik vrees dat de VVD en D66 toch echt in die categorie vallen.quote:
Dan vrees je toch echt verkeerd.quote:Op zondag 27 augustus 2023 12:01 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik vrees dat de VVD en D66 toch echt in die categorie vallen.
Wil je nou serieus beweren dat VVD / D66 geen liberale partijen zijn? Ik ben oprecht benieuwd naar je onderbouwing. Of komt er hier een libertair uit de mouw?quote:Op zondag 27 augustus 2023 12:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dan vrees je toch echt verkeerd.
Ja, da's weer erg makkelijk, Omtzigt heeft ook Rutte in het zadel gehouden en van iemand als Leijten of haar SP collega kan je dat toch echt niet zeggen, Azarkan heeft ook Rutte niet in het zadel gehouden.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:30 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Veel van de Kamerleden die nu opstappen hebben Rutte ook in het zadel gehouden. Daarmee waren ze ook onderdeel van het probleem. En dat waren echt niet alleen Kamerleden uit de coalitiepartijen, maar ook PvdA/GL.
Een complete generatie stapt nu op - met al die nieuwe Kamerleden zal er wel degelijk een frisse wind gaan waaien. De vraag is welke kant op en of ze het beter gaan doen dan hun voorgangers.
Stappen er dan zo bizar veel meer mensen op dan de vorige keer?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:30 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Veel van de Kamerleden die nu opstappen hebben Rutte ook in het zadel gehouden. Daarmee waren ze ook onderdeel van het probleem. En dat waren echt niet alleen Kamerleden uit de coalitiepartijen, maar ook PvdA/GL.
Een complete generatie stapt nu op - met al die nieuwe Kamerleden zal er wel degelijk een frisse wind gaan waaien. De vraag is welke kant op en of ze het beter gaan doen dan hun voorgangers.
Ik vind het vooral ook opvallend dat er redelijk veel mensen na deze halve termijn al opstappen. Nu ook Lucille Werner weer.quote:Op maandag 28 augustus 2023 18:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Stappen er dan zo bizar veel meer mensen op dan de vorige keer?
Of lijkt dat alleen maar zo.
Vooral veel mensen die beter bekend zijn bij het publiek, nu. Heb ik het idee.quote:Op maandag 28 augustus 2023 18:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind het vooral ook opvallend dat er redelijk veel mensen na deze halve termijn al opstappen. Nu ook Lucille Werner weer.
EW houdt het bij:quote:Op maandag 28 augustus 2023 18:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Edit. https://www.parlement.com(...)weede_kamerleden_bij
In 2021 stelde 45 kamerleden zich niet meer verkiesbaar. Bijna 1 op de 3 dus.
In 2017 waren het er 43.
Dat is dus voor de verkiezingen.
Ah, ik had verwacht dat ze nog wel een ronde mee zouden gaan.quote:
Dat die stemmen mogelijk bij Omtzigt gaan komen ipv een PVV/JA21/FvD lijkt me een grote winstquote:Op maandag 28 augustus 2023 20:11 schreef BlackLining het volgende:
Dat Van der Plas in een paar maanden van virtueel 31 naar 13 zetels gaat spreekt toch ook wel boekdelen. Er zit bij Kamp Tegen echt nul ideologische overtuiging. Gewoon voor de gene die op dat moment het hardst schopt tegen de hoge heren. Wat een chaotische bende
Omtzigt zelf en vier, vijf extra fractieleden ter ondersteuning lijkt me ruim voldoende.quote:Op maandag 28 augustus 2023 20:13 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Dat die stemmen mogelijk bij Omtzigt gaan komen ipv een PVV/JA21/FvD lijkt me een grote winst
Als SP steeg in de peilingen hing Rutte wat linkse ballen in de boom, als PVV het goed deed hing hij er rechtse ballen in.quote:Op maandag 28 augustus 2023 20:11 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ah, ik had verwacht dat ze nog wel een ronde mee zouden gaan.
Nou ja, prima verder. Niets aan verloren. Al die stemmers zitten nu bij Omtzigt natuurlijk.
Dat Van der Plas in een paar maanden van virtueel 31 naar 13 zetels gaat spreekt toch ook wel boekdelen. Er zit bij Kamp Tegen echt nul ideologische overtuiging. Gewoon voor de gene die op dat moment het hardst schopt tegen de hoge heren. Wat een chaotische bende
De VVD heeft toch ook wel vrij definitief kleur bekend na die cynische klotestreek op 7 juli jongstleden.quote:Op maandag 28 augustus 2023 20:20 schreef loveli het volgende:
[..]
Als SP steeg in de peilingen hing Rutte wat linkse ballen in de boom, als PVV het goed deed hing hij er rechtse ballen in.
Een grote massa aan de zijkant heeft een bepaald effect (niet op de uiteindelijke uitvoering, maar wel op de punten die voor de verkiezingen worden omarmd).
Maar toch liever 30 mensen die achter de plannen van Omtzigt staan, dan 30 mensen die de plannen van de (financiers van) BBB steunen.quote:Op maandag 28 augustus 2023 20:17 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Omtzigt zelf en vier, vijf extra fractieleden ter ondersteuning lijkt me ruim voldoende.
In de Kamer, welteverstaan. Niet in de regering.
Wat we nodig hebben is een partij die de migranten aan het werk en uit de kampen en cruiseschepen weet te krijgenquote:Op maandag 28 augustus 2023 20:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar toch liever 30 mensen die achter de plannen van Omtzigt staan, dan 30 mensen die de plannen van de (financiers van) BBB steunen.
quote:'Kabinet heeft op alle fronten gefaald': aantal fastfoodketens toegenomen terwijl politiek gezondere leefstijl nastreeft
26-08-2023 15:48
Binnenland
Auteur: Annefleur van Wanroij
Het aantal fastfoodketens in ons land is gestegen, tot spijt van veel gemeenten. Zij vragen het kabinet al 2 jaar om instrumenten zodat ze dit soort ketens kunnen inperken. "Maar ik heb er niks mee over gehoord, het is compleet stil."
In 2021 vroegen de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Ede toenmalig staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om hulpmiddelen. Die zijn er nog steeds niet, en ondertussen komen er alleen maar fastfoodketens bij. "Als je een bestemmingsplan voor horeca hebt, kan er van alles komen", zegt de wethouder Leon Meijer uit Ede...
https://eenvandaag.avrotr(...)leefstijl-nastreeft/quote:'Het preventieakkoord faalt'
En dat ingrijpen is van groot belang volgens De Ruijter. "Op dit moment gaan we richting de 60 procent van de mensen die overgewicht hebben. Bij kinderen gaat dat over de 15 procent", zegt de hoogleraar.
Minder suiker, minder zout, minder reclame voor ongezonde voeding, een betere voedselomgeving, een betere prijs voor gezond voedsel, somt De Ruijter op. "Op al die fronten heeft het kabinet gefaald. Het begon met grote ambities maar er is niks van terecht gekomen", zegt ze.
Point taken.quote:Op maandag 28 augustus 2023 18:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, da's weer erg makkelijk, Omtzigt heeft ook Rutte in het zadel gehouden en van iemand als Leijten of haar SP collega kan je dat toch echt niet zeggen, Azarkan heeft ook Rutte niet in het zadel gehouden.
Ja, de vijver waarin de mensen zitten die dit willen doen is beperkt. Toch hoop ik dat Omzicht wat vers bloed aan kan spreken.quote:Frisse wind? Ik ben niet zo hoopvol, vanuit de BBB en NSC zul je veel oude, politieke, bekenden gaan zien, vermoed ik.
De vorige keer was dat na een termijn van 4 jaar, nu zit de regering er min of meer net. Dat is het bijzondere vind ik.quote:Op maandag 28 augustus 2023 18:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Edit. https://www.parlement.com(...)weede_kamerleden_bij
In 2021 stelde 45 kamerleden zich niet meer verkiesbaar. Bijna 1 op de 3 dus.
In 2017 waren het er 43.
Dat is dus voor de verkiezingen.
Ik kan artikel niet lezen maar gaat het dan over Jan-Antonie De Bruijn? Degene met woede-uitbarstingen en geschreeuw?quote:Op maandag 28 augustus 2023 15:00 schreef Hanca het volgende:
Weisglas heeft hier een aantal best goede punten over de benoeming van Hoekstra: https://www.volkskrant.nl(...)voordracht~be0a1e8f/
En de suggestie om De Bruijn eurocommissaris te maken lijkt me eigenlijk een hele goede...
Nee, Tom de Bruijn. D66, voormalig tijdelijk minister van buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking en vooral oud-ambassadeur bij de Europese Unie. Hij is al wel 74, maar het gaat om een paar maanden.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 09:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik kan artikel niet lezen maar gaat het dan over Jan-Antonie De Bruijn? Degene met woede-uitbarstingen en geschreeuw?
https://www.nrc.nl/nieuws(...)inks-liggen-a4172979quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 09:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, Tom de Bruijn. D66, voormalig tijdelijk minister van buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking en vooral oud-ambassadeur bij de Europese Unie. Hij is al wel 74, maar het gaat om een paar maanden.
Het schijnt dat Von der Leyen onder druk is gezet en alleen een christendemocraat mag accepteren. Doet ze dat niet, dan is ze zelf niet meer de kandidaat van de christendemocraten volgend jaar.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 13:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)inks-liggen-a4172979
Is die Bruijn nog beschikbaar? Want dit wordt wel heel lelijk zo langzamerhand.
My godquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het schijnt dat Von der Leyen onder druk is gezet en alleen een christendemocraat mag accepteren. Doet ze dat niet, dan is ze zelf niet meer de kandidaat van de christendemocraten volgend jaar.
Ja, het wordt er niet mooier door. Sowieso is die hele Europese politiek altijd al het broeinest van schimmige spelletjes geweest.quote:
Dat klopt. Het is altijd een spel van geven en nemen en balanceren tussen zowel de politieke bloedgroepen als geografische spreiding. Belang van individuele landen etc.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, het wordt er niet mooier door. Sowieso is die hele Europese politiek altijd al het broeinest van schimmige spelletjes geweest.
De term Nieuw Sociaal Contract was in het CDA al in 2010 in gebruik, ruim voor het WEF dus. Zijn boek heet ook zo en dat was volgens mij ook voor het WEF de term gebruikte. Ik heb hier uitgelegd wat de naam betekent: Hanca in POL / Nieuw Sociaal Contract 1# Pieter Omtzigtquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:08 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
Kan iemand Pieter's nieuwe partijnaam Nieuw sociaal contract, ontkrachten dat het iets van doen heeft met de slogan van het World economic forim. Wat precies hetzelfde zegt maar dan in het Engels?
Bij mijn weten is New social contract geen gangbare term in de politiek. Het is dus echt een verzonnen slogan die het WEF en Pieter nu gemeen hebben.
https://www.weforum.org/a(...)ct-for-21st-century/ Datum, januari 2022quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:08 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
Kan iemand Pieter's nieuwe partijnaam Nieuw sociaal contract, ontkrachten dat het iets van doen heeft met de slogan van het World economic forim. Wat precies hetzelfde zegt maar dan in het Engels?
Bij mijn weten is New social contract geen gangbare term in de politiek. Het is dus echt een verzonnen slogan die het WEF en Pieter nu gemeen hebben.
Ik ga lezen.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
De term Nieuw Sociaal Contract was in het CDA al in 2010 in gebruik, ruim voor het WEF dus. Zijn boek heet ook zo en dat was volgens mij ook voor het WEF de term gebruikte. Ik heb hier uitgelegd wat de naam betekent: Hanca in POL / Nieuw Sociaal Contract 1# Pieter Omtzigt
Ja, maar deze slogan van het WEF is van 2022.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:12 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
[..]
Ik ga lezen.
Het World economic forum bestaat volgens google al sinds 1971 (overigens).
De slogan is al wat ouder. Werd her en der in de 20e eeuw ook gebruikt.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:12 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
[..]
Ik ga lezen.
Het World economic forum bestaat volgens google al sinds 1971 (overigens).
Sociaal contract is niet echt een slogan, het is een term die al decennia gebruikt word om de relatie tussen werknemers, werkgevers en overheid te beschrijven, volgens mij.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:19 schreef capricia het volgende:
[..]
De slogan is al wat ouder. Werd her en der in de 20e eeuw ook gebruikt.
Ja, dat bijvoorbeeld mensen van de Trumpregering daar waren, deel uitmaakten van het complot en dat nu niet naar buiten zouden brengen, dan ben je toch wel erg ver aan het complotdenken. Zoals een oud-president van de VS ooit zei: ik geloof niet in geheimen als daar meer dan 2 man bij betrokken zijn...quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:19 schreef Frozen-assassin het volgende:
Denken dat een heel groot complot stil gehouden kan worden
Dat is wel redelijk algemene kennis hoor (rechten/plichten/verhoudingen, burgerschap etc). Ik weet waar het vandaan komt.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Sociaal contract is niet echt een slogan, het is een term die al decennia gebruikt word om de relatie tussen werknemers, werkgevers en overheid te beschrijven, volgens mij.
quote:Aantal kolencentrales in China blijft rap groeien
3 uur geledenin FINANCIEEL
BEIJING (ANP) - China blijft de komende jaren in hetzelfde tempo kolencentrales bijbouwen, ondanks het voornemen van de regering om het steenkoolgebruik vanaf 2025 langzaam te gaan afbouwen.
In de eerste helft van dit jaar gaf het land vergunningen uit die opgeteld 52 gigawatt aan nieuwe kolenstroom mogelijk maken, melden twee internationale kenniscentra op het gebied van energie.
Dat komt neer op twee vergunningen voor kolencentrales per week.
quote:Alles bij elkaar heeft China nu 243 gigawatt aan nieuwe kolencentrales in aantocht volgens GEM en CREA.
De organisaties zijn kritisch over die toename
CU, geen CHU.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 18:07 schreef michaelmoore het volgende:
misschien kom er 100 kamerleden bij , de CHU wil ook wel eens een fractie met 12 zetels
https://www.trouw.nl/poli(...)utm_campaign=stdc_tr
100 van die omtzigt s erbijquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 18:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
CU, geen CHU.
Maar meer kamerleden is een heel goed idee, de meeste fracties zijn nu gewoon veel te klein om het kabinet te controleren. Het aantal bewindslieden is gewoon gelijk aan de grootste fracties.
Voorstel 1 van de Visiedebatten heb ik dan weer niet zo veel mee, dat zijn vaak gewoon debatten om een youtubefilmpje te scoren, ik heb liever praktische debatten.
Voorstel 2 om de kamer meer en eerder te betrekken bij wetgeving is altijd goed. Er zijn ook wetten waarbij dat al wel gebeurt, trouwens. Met overleggen voordat de wet er ligt.
Zolang we niet klonen: nee.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 18:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
100 van die omtzigt s erbij
kan dat ?/

quote:DEN HAAG - De kandidatuur van Wopke Hoekstra voor de functie van Eurocommissaris leidt tot onvrede in zijn eigen CDA.
Verschillende partijleden doen hun beklag.
Ze vinden het vreemd dat de man die geen groot succes was als partijleider mogelijk wordt beloond met zo’n mooie Brusselse baan.
Tja bakte er nationaal niks van dus proberen het maar internationaalquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 18:29 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-als-eurocommissaris
Hoekstra is als zijnde de dikke vriend van Rutte en Hugo de nieuwe minister van stikstof , CO2 , Biomassa
, opkoop van grond voor de EHS hobby en binnenhalen van nieuwe beschermde diersoorten in nederland
Zo van de Shell naar de stikstof grond opkoop
[ afbeelding ]
[..]
U bent niet bekend met boys als Jean Jacques Rousseau, John Locke en Thomas Hobbes?quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:08 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
ik denk dat dit inderdaad de functie elders is die Rutte bedoeldequote:
Het gerucht gaat dat er een deal gemaakt is waarbij Rutte volgend jaar ook een dikke functie elders krijgt in Europa. En daarom offert hij nu Kaag (in Europa zelfde fractie als de VVD) en gaat mee met de wens van Ursula om een christen democraat aan te stellen.quote:
Dat Kaag alleen al denkt aan opstappen 4 weken voor prinsjesdag geeft aan hoe ongeschikt zij is voor financiën, nu schijnt Marnix van Rij deze week ook de onderhandelingen te leiden.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 21:51 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het gerucht gaat dat er een deal gemaakt is waarbij Rutte volgend jaar ook een dikke functie elders krijgt in Europa. En daarom offert hij nu Kaag (in Europa zelfde fractie als de VVD) en gaat mee met de wens van Ursula om een christen democraat aan te stellen.
Dat geldt net zo goed voor Hoekstra, minister buza tijdens een oorlog in Europaquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 21:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat Kaag alleen al denkt aan opstappen 4 weken voor prinsjesdag geeft aan hoe ongeschikt zij is voor financiën, nu schijnt Marnix van Rij deze week ook de onderhandelingen te leiden.
Nou verandert de rol van Nederland natuurlijk die oorlog niet echt, die invloed is echt niet zo groot. De rol van de minister van financiën zou wel enorme gevolgen moeten hebben, juist in deze weken.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 21:59 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat geldt net zo goed voor Hoekstra, minister buza tijdens een oorlog in Europa
Kaag is ook nooit geïnteresseerd geweest in de post van MinFin. Ze had daar hele andere doelen mee, en nu die niet bereikt worden trekt ze zich terug.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 21:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat Kaag alleen al denkt aan opstappen 4 weken voor prinsjesdag geeft aan hoe ongeschikt zij is voor financiën, nu schijnt Marnix van Rij deze week ook de onderhandelingen te leiden.
https://nos.nl/artikel/24(...)tpakket-klaar-hebben
Dat is normaal de minister van financiën, maar dan moet je natuurlijk de effecten op koopkracht wel snappen.
Aan de andere kant zou de nieuwe Eurocommissaris pas eind oktober of in november beginnen. Dan zijn de begrotingsperikelen wel grotendeels voorbij.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 22:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nou verandert de rol van Nederland natuurlijk die oorlog niet echt, die invloed is echt niet zo groot. De rol van de minister van financiën zou wel enorme gevolgen moeten hebben, juist in deze weken.
Tja, dat soort koehandel heb je nu eenmaal met posten van dit formaat. Kan er eerlijk gezegd niet zo wakker van liggen, als ze in Brussel een zwans als Wopke willen hebben dan doen ze hun best maar. Hoeven we hier in elk geval niet bang te zijn dat het ineens je burgemeester wordt, ofzo.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 21:51 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het gerucht gaat dat er een deal gemaakt is waarbij Rutte volgend jaar ook een dikke functie elders krijgt in Europa. En daarom offert hij nu Kaag (in Europa zelfde fractie als de VVD) en gaat mee met de wens van Ursula om een christen democraat aan te stellen.
Deze week, de week dat Hoekstra de hele tijd in Brussel gaat zijn, is misschien wel de belangrijkste week in het hele begrotingsproces.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 22:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Aan de andere kant zou de nieuwe Eurocommissaris pas eind oktober of in november beginnen. Dan zijn de begrotingsperikelen wel grotendeels voorbij.
Maar alsnog geen handige zet…
In het geval van Hoekstra: ik denk puur gericht op een grote lobbyfunctie. Ex Shell en McKinsey, daarna minister van financiën en van buitenlandse zaken. Als je daar ook nog eurocommissaris aan toe kunt voegen ben je misschien wel het allergrootste target voor de headhunters van lobbybedrijven.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 22:07 schreef Hexagon het volgende:
Waarom willen ze die post uberhaupt zo graag? Daar is toch geen eer meer aan te behalen zo'n laatste jaar?
Het valt ook niet mee om het CDA te zijnquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 18:29 schreef michaelmoore het volgende:
Hoekstra is als zijnde de dikke vriend van Rutte en Hugo de nieuwe minister van stikstof , CO2 , Biomassa
, opkoop van grond voor de EHS hobby en binnenhalen van nieuwe beschermde diersoorten in nederland
[ afbeelding ]
[..]
Het lijkt me meer op de plaats dat de leden van het CDA even niks zeggen.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 18:29 schreef michaelmoore het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Dat vind ik dus het mooie van de VVD, die weten dit soort vuile was vaak netjes binnen de partij te houden. Dat het daar ook met handjeklap en ons kent ons opgelost wordt is misschien net zo verkeerd, maar dat gaat de rest van het land niet aan. Zolang overige serieuze partijen als PvdA en CDA zelf zo met modder blijven gooien, gaan ze voorlopig niet bij VVD in de buurt komen, wat die ook doen. De partij straalt gewoon meer stabiliteit uit.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 12:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het lijkt me meer op de plaats dat de leden van het CDA even niks zeggen.
Hoekstra wilde uberhaubt geen partijleider worden.
Ik denk dat zelfs de boeren zenuwachtig beginnen te worden bij het idee dat de pot straks leeg is als gevolg van andere tekorten en Brussel vervolgens met enorme dwangsommen komt. Dan gaat het niet meer via de weg van uitkopen en compenseren maar dan wordt het vergunningenstrument en bestuursdwang ingezet. En de PAS melders zijn dan helemaal klaar want die hebben überhaupt geen vergunning om uit te mogen stoten.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 13:39 schreef Hanca het volgende:
Boeren, natuurbeschermers en bouwers roepen Tweede Kamer op om stikstof niet controversieel te verklaren: https://www.trouw.nl/binn(...)beheerders~bb5d3660/
Lijkt me een kansloze oproep omdat zelfs de 4 kabinetspartijen er al niet uit komen en die zeker de komende maanden tot de verkiezingen hier geen knopen over zullen willen doorhakken, maar het is wel een opvallende oproep van een groep met een bijzondere samenstelling.
Dat hebben ze dan vooral aan zichzelf te danken, als gevolg van jarenlang traineren van iedere oplossingsrichting.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 13:43 schreef Faraday01 het volgende:
Ik denk dat zelfs de boeren zenuwachtig beginnen te worden bij het idee dat de pot straks leeg is als gevolg van andere tekorten en Brussel vervolgens met enorme dwangsommen komt. Dan gaat het niet meer via de weg van uitkopen en compenseren maar dan wordt het vergunningenstrument en bestuursdwang ingezet. En de PAS melders zijn dan helemaal klaar want die hebben überhaupt geen vergunning om uit te mogen stoten.
Ik hoop vooral dat de uitkoopregeling piekbelasters niet sneuvelt want hoe het ook verder gaat het is een goed idee om een snelle klap proberen te maken door piekbelasters nabij Natura 2000 uit te kopen. Zonder die maatregel zit Nederland met zekerheid nog een decennium op slot.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 13:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat hebben ze dan vooral aan zichzelf te danken, als gevolg van jarenlang traineren van iedere oplossingsrichting.
Het zal per saldo weinig uitmaken of het controversieel is of niet. Ze komen er toch niet uit.
Die regeling loopt toch al? Daar konden boeren zich al voor inschrijven. Dat kunnen ze denk ik niet meer stoppen. En vrijwillige uitkoop lijkt me ook niet echt controversieel, alleen bij echte wetenschapsontkenners die doen alsof er niks aan de hand is met stikstof.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 13:51 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik hoop vooral dat de uitkoopregeling piekbelasters niet sneuvelt want hoe het ook verder gaat het is een goed idee om een snelle klap proberen te maken door piekbelasters nabij Natura 2000 uit te kopen. Zonder die maatregel zit Nederland met zekerheid nog een decennium op slot.
Het stikstoffonds moet toch nog door de eerste kamer? Als het daar sneuvelt of niet behandeld wordt, staat alles stil. Volgens mij zijn het tot nu toe alleen aanmeldingen om in gesprek te gaan en is er nog niemand daadwerkelijk uitgekocht.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die regeling loopt toch al? Daar konden boeren zich al voor inschrijven. Dat kunnen ze denk ik niet meer stoppen. En vrijwillige uitkoop lijkt me ook niet echt controversieel, alleen bij echte wetenschapsontkenners die doen alsof er niks aan de hand is met stikstof.
Volgens de landbouwwoordvoerders is de opkoopregeling al ingegaan: https://www.stal-en-akker(...)ijn-er-nog-niet-uit/quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:26 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het stikstoffonds moet toch nog door de eerste kamer? Als het daar sneuvelt of niet behandeld wordt, staat alles stil. Volgens mij zijn het tot nu toe alleen aanmeldingen om in gesprek te gaan en is er nog niemand daadwerkelijk uitgekocht.
Dat zal zo zijn maar het fonds als onderdeel van de aanpassing van de WNb is nog niet door de eerste kamer en dat betekent dat het geld voor de stikstofaanpak nog niet wettelijk geborgd is. Kan zijn dat ze voor deze regeling alvast een ander besluit genomen hebben, dat weet ik niet zeker.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens de landbouwwoordvoerders is de opkoopregeling al ingegaan: https://www.stal-en-akker(...)ijn-er-nog-niet-uit/
Hier kun je je ook al voor inschrijven sinds 3 juli: https://www.rvo.nl/subsid(...)KD2TzVoaAlu-EALw_wcB
https://nos.nl/artikel/24(...)0piekbelaster%20zijn.
Alleen het deel over verplaatsen, extensiveren of innoveren blijkbaar nog niet.
De regeling is er, je kunt je inschrijven. Blijkbaar komt dat geld niet uit dit fonds of is deze regeling nu nog officieel ongedekt. Maar als je je als boer nu inschrijft, word je gewoon uitgekocht.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:50 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat zal zo zijn maar het fonds als onderdeel van de aanpassing van de WNb is nog niet door de eerste kamer en dat betekent dat het geld voor de stikstofaanpak nog niet wettelijk geborgd is. Kan zijn dat ze voor deze regeling alvast een ander besluit genomen hebben, dat weet ik niet zeker.
Er is voorlopig 500 miljoen voor de regeling en als er meer boeren willen stoppen dan gaat er geselecteerd worden op kosteneffectiviteit:quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
De regeling is er, je kunt je inschrijven. Blijkbaar komt dat geld niet uit dit fonds of is deze regeling nu nog officieel ongedekt. Maar als je je als boer nu inschrijft, word je gewoon uitgekocht.
500 miljoen is voor de 'niet-piekbelasters' regeling, volgens mij is er veel meer voor de piekbelasters maar daar zal ik even naar zoeken.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:57 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Er is voorlopig 500 miljoen voor de regeling en als er meer boeren willen stoppen dan gaat er geselecteerd worden op kosteneffectiviteit:
De Lbv sluit op 1 december 2023. Hierna beoordelen wij uw aanvraag zo snel mogelijk. U krijgt onze beslissing zo snel mogelijk, maar uiterlijk 1 juni 2024.
Is er niet genoeg budget voor alle aanvragen? Dan rangschikken wij alle aanvragen die voldoen aan de voorwaarden. Dit doen wij op volgorde van kosteneffectiviteit: we kijken daarvoor naar de verhouding tussen de hoeveelheid stikstofneerslag die wordt voorkomen en het subsidiebedrag.
975 miljoen voor piekbelasters (LBV+) en 500 miljoen voor niet piekbelasters (LBV)quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
500 miljoen is voor de 'niet-piekbelasters' regeling, volgens mij is er veel meer voor de piekbelasters maar daar zal ik even naar zoeken.
Edit: totaal 1,4 miljard
https://nos.nl/collectie/(...)boeren-bekendgemaakt
975 miljoen voor de piekbelasters: https://www.omropfryslan.(...)lasters-uit-te-kopen
Meer mag ook niet van de EU, blijkbaar.
Ja, dat is wat ik schrijf en dat lijkt me voor dit jaar in elk geval wel voldoende. Het lijkt me sterk dat er genoeg ambtelijke ondersteuning is om meer uitkoop aan te kunnen op korte termijn.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 16:05 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
975 miljoen voor piekbelasters (LBV+) en 500 miljoen voor niet piekbelasters (LBV)
Crosspost haha, ik dacht het nog niet te zien toen ik je bericht quotequote:Op woensdag 30 augustus 2023 16:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat is wat ik schrijf en dat lijkt me voor dit jaar in elk geval wel voldoende. Het lijkt me sterk dat er genoeg ambtelijke ondersteuning is om meer uitkoop aan te kunnen op korte termijn.
Dat kan. Maar de regeling loopt nu en eerst maar eens kijken wat ze kunnen met die 1,5 miljard.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 16:10 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Crosspost haha, ik dacht het nog niet te zien toen ik je bericht quote
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |