Veel van de Kamerleden die nu opstappen hebben Rutte ook in het zadel gehouden. Daarmee waren ze ook onderdeel van het probleem. En dat waren echt niet alleen Kamerleden uit de coalitiepartijen, maar ook PvdA/GL.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 17:48 schreef Raw85 het volgende:
Ik had toch verwacht dat het vertrek van Rutte juist voor een herboren frisse energie zou zorgen bij veel Kamerleden maar alsnog vertrekt de een na de ander.. Het ligt weer helemaal open nu de VVD waarschijnlijk een stapje terug moet doen, lijkt mij juist een mooie kans om het eens echt anders te doen
Ik kijk uit naar een regering zonder liberalenquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 11:33 schreef capricia het volgende:
Het christen-democratische gedachtegoed lijkt met de ineenstorting van het CDA bevrijd uit de ketenen van die partij.
Ongekend veel zetels halen die drie samen. De christen-democratie is springlevend.
De liberalen worden kleiner in deze peiling. En ik ben benieuwd wat de sociaal-democraten gaan laten zien.
Hoe dan? Omtzigt, BBB en PvdaGL?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:31 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik kijk uit naar een regering zonder liberalen
Ja dat weet ik zelf ook niet preciesquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoe dan? Omtzigt, BBB en PvdaGL?
Dan moet er nog flink wat water door Rijn.
Een partij met Eerdmans en Nanninga implodeert. Dit had helemaal niemand verwacht.quote:
Het had wel potentie. Maar te onduidelijk waar ze voor staan en Eerdmans is een waardeloze partijleider. Hier is niks aan verloren. Als die kneuzenkermis van BVNL ook de kiesdrempel niet haalt dan zou dat ook leuke bijvangst zijn.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 15:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Een partij met Eerdmans en Nanninga implodeert. Dit had helemaal niemand verwacht.
Voor PvdAGL een best gunstige peiling om mee te beginnen, de strijd om het torentje met een partij die niet wil winnen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 08:33 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
I&O: VVD 22, Timmermans 28 en Omtzigt 31 zetels.
Zo lijkt een driepartijencoalitie weer mogelijk te worden.
BBB staat er met 13 bij en moet toekijken.
Welke potentie heeft het eigenlijk precies? Het is een beetje de rechtervleugel van de VVD die van de zijlijn staat te schreeuwen. Er proberen de laatste jaren steeds weer nieuwe partijen een beetje in dat gat te springen, maar de animo is er niet echt. Terwijl juist partijen als BBB / NSC moeiteloos naar de voorgrond katapulteren.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:02 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het had wel potentie. Maar te onduidelijk waar ze voor staan en Eerdmans is een waardeloze partijleider. Hier is niks aan verloren. Als die kneuzenkermis van BVNL ook de kiesdrempel niet haalt dan zou dat ook leuke bijvangst zijn.
Dezelfde potentie als FvD had. Die wonnen ook gewoon een landelijke verkiezing. Dat geeft aan dat je in die hoek gewoon veel kunt winnen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Welke potentie heeft het eigenlijk precies? Het is een beetje de rechtervleugel van de VVD die van de zijlijn staat te schreeuwen. Er proberen de laatste jaren steeds weer nieuwe partijen een beetje in dat gat te springen, maar de animo is er niet echt. Terwijl juist partijen als BBB / NSC moeiteloos naar de voorgrond katapulteren.
De reden waarom lijkt mij eigenlijk wel heel redelijk.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 13:18 schreef trein2000 het volgende:
Overigens, de implosie bij JA zet ook door. De EP fractie stapt op. Zijn boos op Nanninga.
Natuurlijk is dat redelijk. En de verklaring van het partijbestuur isquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 17:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De reden waarom lijkt mij eigenlijk wel heel redelijk.
Mooi toch, beetje opruiming voor het nieuwe seizoen begintquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 17:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat redelijk. En de verklaring van het partijbestuur isin het kwadraat.
Alleen deze partij is wel klaar nu natuurlijk.
Ik denk dat Monotlith het meer over het animo voor hun inhoud is. Ja21 is een beetje een politieke afstammeling van Henk Otten/Trots op Nederland/LPF. Politiek voor financieel rijke en geestelijk wat minder rijke types die op zondag naar Harry Mens kijken.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dezelfde potentie als FvD had. Die wonnen ook gewoon een landelijke verkiezing. Dat geeft aan dat je in die hoek gewoon veel kunt winnen.
De kans dat de VVD halveert lijkt me minimaal. Ja, ze zullen kleiner worden, Omtzigt en BBB trekken wat stemmen weg. Maar van deze partijen is er nog geen verkiezingsprogramma, is nog totaal onduidelijk wie er op de lijst komen en zijn de premierskandidaten nog niet bekend (aangenomen dát ze er überhaupt zijn).quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:30 schreef Fred_B het volgende:
Wel goed getimed dat je als alternatieve partij voor de VVD implodeert, precies op het moment dat de jarenlang stabiele VVD bij de komende verkiezingen weleens kan halveren.
Samsom schijnt zich niet bepaald geliefd te hebben gemaakt in bepaalde EU-kringen door het op niet altijd even aangename manier doordrukken van Timmermans’ plannen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:10 schreef Faraday01 het volgende:
Ik had het sjiek gevonden als ze Samson voorgedragen hadden voor het restant van de termijn. Ook een PvdA'er en bovendien hebben Rutte en Samson lang samengewerkt
Als iemand zich niet geliefd gemaakt heeft in Europa is het wel Hoekstra met zijn uitspraken toen hij nog minister van financiën was. Die wordt in Brussel uitgekotst.quote:Op zondag 27 augustus 2023 10:03 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Samsom schijnt zich niet bepaald geliefd te hebben gemaakt in bepaalde EU-kringen door het op niet altijd even aangename manier doordrukken van Timmermans’ plannen.
Hoekstra is wat mij betreft een prima vervanger. Ruime ervaring op Financiën, daarna een aantal jaar Buitenlandse Zaken gedaan. Weet dus de weg te vinden in de EU.
Hij heeft niet zoveel met klimaat, maar dat had Timmermans natuurlijk ook niet (deze portefeuille was een troostprijs nadat hij verloor van Von der Leyen). Bovendien is het nog maar de vraag of Nederland de klimaatportefeuille überhaupt behoudt.
Dat hij gefaald heeft als CDA-lijsttrekker is niet zo relevant voor deze positie.
Het enige kritiekpuntje is dat hij vertrekt gedurende zijn ambtstermijn als minister van Buitenlandse Zaken. Dat deed Timmermans natuurlijk óók, maar toen was Nederland op MH17 na nog niet zo betrokken bij het Oekraïne conflict. Aan de andere kant speelt Rutte hierin een dermate grote rol dat een vervanging op Buitenlandse Zaken geen probleem zou moeten zijn.
Ik vind de boosheid ter linkerzijde over zowel de benoeming van Hoekstra als de (terechte) kritische vragen over Timmermans’ beroep op wachtgeld nogal lachwekkend. Beide discussies hadden immers voorkomen kunnen worden als Timmermans gewoon zijn termijn in Brussel had afgemaakt.
Die hebben we al jaren.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:31 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik kijk uit naar een regering zonder liberalen
Los van wat de VVD zelf doet is enerzijds het vertrek van een grote leider na vele jaren een natuurlijk moment voor de kiezer om eens iets anders te willen. En anderzijds was er tot voor kort geen serieus alternatief voor de VVD-stemmer, en zijn die er nu wel.quote:Op zondag 27 augustus 2023 09:48 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
De kans dat de VVD halveert lijkt me minimaal. Ja, ze zullen kleiner worden, Omtzigt en BBB trekken wat stemmen weg. Maar van deze partijen is er nog geen verkiezingsprogramma, is nog totaal onduidelijk wie er op de lijst komen en zijn de premierskandidaten nog niet bekend (aangenomen dát ze er überhaupt zijn).
Daar komt nog bij dat Yezilgöz wat meer naar rechts lijkt te trekken, waar nog steeds een groot kiezerspotentieel ligt. JA21 heeft dat ingezien, maar heeft zich de afgelopen jaren gewoon te weinig in de kijker weten te spelen. Groei in de peilingen bleef uit en dat leidt natuurlijk tot conflicten als de schaarse baantjes verdeeld moeten worden.
Dat is waar. Maar hij had in mijn ogen toen wel een punt.quote:Op zondag 27 augustus 2023 10:13 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als iemand zich niet geliefd gemaakt heeft in Europa is het wel Hoekstra met zijn uitspraken toen hij nog minister van financiën was. Die wordt in Brussel uitgekotst.
Als voorbeeld:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)geen-vrienden-europa
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ekkigheid-gierigheid
Nu nog een regering zonder conservatievenquote:
Ik vrees dat de VVD en D66 toch echt in die categorie vallen.quote:
Dan vrees je toch echt verkeerd.quote:Op zondag 27 augustus 2023 12:01 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik vrees dat de VVD en D66 toch echt in die categorie vallen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |