De peilingen geven de VVD meer zetels dan ze nu hebben, dacht ik.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 17:48 schreef Raw85 het volgende:
Ik had toch verwacht dat het vertrek van Rutte juist voor een herboren frisse energie zou zorgen bij veel Kamerleden maar alsnog vertrekt de een na de ander.. Het ligt weer helemaal open nu de VVD waarschijnlijk een stapje terug moet doen, lijkt mij juist een mooie kans om het eens echt anders te doen
Nee, ze staan zonder Omtzigt in de peilingen op 26-28 zetels, zijn er nu 33. En met Omtzigt gaat er nog wel wat van af.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 18:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De peilingen geven de VVD meer zetels dan ze nu hebben, dacht ik.
We gaan het zien, het varieert ook per peiler, natuurlijk.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 18:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ze staan zonder Omtzigt in de peilingen op 26-28 zetels, zijn er nu 33. En met Omtzigt gaat er nog wel wat van af.
I&O: VVD 22, Timmermans 28 en Omtzigt 31 zetels.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 18:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ze staan zonder Omtzigt in de peilingen op 26-28 zetels, zijn er nu 33. En met Omtzigt gaat er nog wel wat van af.
Dat zou in de Eerste Kamer ruim tekortkomen. Daar heb je in veel mogelijke coalities de BBB toch nodig.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 08:33 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
I&O: VVD 22, Timmermans 28 en Omtzigt 31 zetels.
Zo lijkt een driepartijencoalitie weer mogelijk te worden.
BBB staat er met 13 bij en moet toekijken.
[ afbeelding ]
Blijft ook nog de vraag hoe Omtzigt de verkiezingen gaat aanpakken, hij heeft aangegeven niet ineens de grootste partij te willen worden en daar zijn wel wat opties voor maar die komen eigenlijk neer op ofwel niet deelnemen in kies districten of het aantal kandidaten beperken.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 09:05 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat zou in de Eerste Kamer ruim tekortkomen. Daar heb je in veel mogelijke coalities de BBB toch nodig.
Al denk ik dat als NSC concreter wordt met hun programma en de hype wat overgewaaid is, ze nog wel wat gaan verliezen, dus dan zou dit trio misschien sowieso geen meerderheid meer vormen.
Ik weet niet wat ik spectaculairder zou vinden: 31 zetels voor Omtzigt of slechts 3 zetels voor het CDA.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 08:33 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het verschil is ook wel groot: De Hond peilt bijvoorbeeld 8 zetels voor het CDA en dat was nadat bekend werd dat Omtzigt meedoet.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 10:20 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik weet niet wat ik spectaculairder zou vinden: 31 zetels voor Omtzigt of slechts 3 zetels voor het CDA.
quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 11:37 schreef trein2000 het volgende:
CDA 3.
Schrijf de opheffingsvergadering maar uit.
https://www.cda.nl/standpunten/kiesdrempelquote:We kijken of in het nieuwe kiesstelsel dat wij voorstaan een kiesdrempel kan worden ingevoerd.
8 is zat voor het oude CDA van Hugoquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 10:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het verschil is ook wel groot: De Hond peilt bijvoorbeeld 8 zetels voor het CDA en dat was nadat bekend werd dat Omtzigt meedoet.
BBB zal als middenpartij vast wel meedoen om overwicht van VVD of GL te voorkomenquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 08:33 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Kan wel weer goed komen natuurlijk. D66 zat ook ooit op 3 en de CU zat met 5-6 zetels in 3 van de 5 meest recente kabinetten. Maar toch.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 11:39 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
https://www.cda.nl/standpunten/kiesdrempel
Caroline stemt wel heel erg rechts voor CDA gedachtengoed, die zit op de lijn van JA21 op vrijwel alle sociale issues, volgens mij.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 11:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kan wel weer goed komen natuurlijk. D66 zat ook ooit op 3 en de CU zat met 5-6 zetels in 3 van de 5 meest recente kabinetten. Maar toch.
Het CDA-gedachtengoed is levender dan ooit. Met Caroline en Pieter. En toch sta je als partij op een historisch dieptepunt. Dan heb je het grandioos verpest hoor.
Niet alleen Rutte IV, denk ik, maar dit is geen nieuw probleem bij het CDA dat zich al decennia lang vooral zelf ziet als de partij van "goed bestuur" zoals ze het zelf stellen en het meer zien als een recht voor het CDA om mee te regeren dan iets anders. Rutte 1 was een schoolvoorbeeld daarvan, naar mijn mening, die gedoog coalitie had nooit gevormd moeten worden.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 12:18 schreef Spablauw214 het volgende:
Bij de PvdA gingen ook stemmen op om de partij maar op te heffen toen ze terugvielen van 42 naar 9 zetels.
Maar dit fiasco bij het CDA komt op het conto van de partijtop en de oudere leden, die tegen elke prijs wilden regeren en Rutte IV mogelijk maken.
Het CDA heeft toch ook altijd wel een rechtervleugel gehad? Met exponenten als Verhagen en Bleker?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 13:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Caroline stemt wel heel erg rechts voor CDA gedachtengoed, die zit op de lijn van JA21 op vrijwel alle sociale issues, volgens mij.
In de laatste peilingen is het zowel 0 zetels voor BVNL als voor Ja21quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 13:18 schreef trein2000 het volgende:
Overigens, de implosie bij JA zet ook door. De EP fractie stapt op. Zijn boos op Nanninga.
Ik weet nog niet of je bbb en Omtzigt hun succes nou danken aan de christen democratie. Denk dat andere factoren belangrijker zijn.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 11:33 schreef capricia het volgende:
Het christen-democratische gedachtegoed lijkt met de ineenstorting van het CDA bevrijd uit de ketenen van die partij.
Ongekend veel zetels halen die drie samen. De christen-democratie is springlevend.
De liberalen worden kleiner in deze peiling. En ik ben benieuwd wat de sociaal-democraten gaan laten zien.
Dit is zeker waar. Maar was de laatste jaren onder Hoekstra het probleem ook niet dat de partij er niet voor koos om in het (conservatieve) gat iets links of rechts van de VVD te springen, maar zich juist als min of meer hetzelfde als die VVD te profileren? Ik kan me onder meer een verkiezingsdebat herinneren waarin Hoekstra enthousiast verkondigde dat het CDA zo geweldig is voor ondernemers. Ja, leuk een partij wat rechts van het midden die voor ondernemers opkomt, maar zo’n partij is er al, en dan ook nog een betere versie.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 12:18 schreef Spablauw214 het volgende:
Bij de PvdA gingen ook stemmen op om de partij maar op te heffen toen ze terugvielen van 42 naar 9 zetels.
Maar dit fiasco bij het CDA komt op het conto van de partijtop en de oudere leden, die tegen elke prijs wilden regeren en Rutte IV mogelijk maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |