Of niet. Als Omtzigt de leiding had gekregen dan had hij zich anders opgesteld en wat hij lang niet zo geprofileerd als de anti-Rutte messias die hij nu is.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 19:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat zou er gebeurd zijn als Omtzigt en niet Hoekstra de lijsttrekker van het CDA zou zijn geworden (je weet wel, toen Hugo de Jonge zijn functie neerlegde)?
Dan zou het CDA er heel anders voor staan.
Het gekke is: Omtzigt stelde zich pas kandidaat toen Hoekstra zich niet kandidaat stelde omdat hij in Hoekstra de ideale leider zag, dus eigenlijk had hij zijn zin toen Hoekstra alsnog lijsttrekker werd.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 19:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat zou er gebeurd zijn als Omtzigt en niet Hoekstra de lijsttrekker van het CDA zou zijn geworden (je weet wel, toen Hugo de Jonge zijn functie neerlegde)?
Dan zou het CDA er heel anders voor staan.
Ja al werd dat tijdens de laatste campagne al mis voor de verkiezingen toen Wopke Hoekstra en Hans van der Wind het programma nog even eigenhandig aanpassen naar iets dat 20 jaar eerder misschien scoorde.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 18:58 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het CDA vindt toch ook met enige regelmaat die lijn zelf (zie bijvoorbeeld dat schitterende stukje proza "Voor heel Nederland")? Het gaat alleen vrij consequent mis als dat ze dat ook in concreet beleid moeten omzetten.
Als je er zo dicht bij bent, ineens, dan ga je je ongetwijfeld afvragen "Why not me". Zolang je een backbencher bent die gewoon zijn werk doet speelt dat niet.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 19:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gekke is: Omtzigt stelde zich pas kandidaat toen Hoekstra zich niet kandidaat stelde omdat hij in Hoekstra de ideale leider zag, dus eigenlijk had hij zijn zin toen Hoekstra alsnog lijsttrekker werd.
Hij haalde 5 kamerzetels binnen, dus zijn achterban was op dat moment in ieder geval een stuk kleiner dan nu.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 19:17 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Of niet. Als Omtzigt de leiding had gekregen dan had hij zich anders opgesteld en wat hij lang niet zo geprofileerd als de anti-Rutte messias die hij nu is.
Volgens mij wilde hij toen ook al geen premier worden maar wilde hij Hoekstra als een soort running mate/premierskandidaat.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 19:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als je er zo dicht bij bent, ineens, dan ga je je ongetwijfeld afvragen "Why not me". Zolang je een backbencher bent die gewoon zijn werk doet speelt dat niet.
Waar heb jij dat programma gevonden want volgens mij is dat programma er nog helemaal niet.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 23:32 schreef sirdanilot het volgende:
Ik zie in het nieuw sociaal contract partijprogramma helemaal niks staan over hoe en waar er meer woningen gebouwd moeten gaan worden. Het probleem op de woningmarkt wordt benoemd maar er worden geen oplossingen voor aangedragen. Er wordt zelfs benoemd dat mensen levenskeuzes zoals samenwonen en kinderen krijgen uitstellen vanwege dit probleem, dat klopt inderdaad, maar een oplossing ontbreekt.
September pas.quote:
zolang men de huishoudensverdunning niet weet te keren zullen er NOOIT genoeg woningen zijnquote:Op donderdag 24 augustus 2023 23:32 schreef sirdanilot het volgende:
Ik zie in het nieuw sociaal contract partijprogramma helemaal niks staan over hoe en waar er meer woningen gebouwd moeten gaan worden. Het probleem op de woningmarkt wordt benoemd maar er worden geen oplossingen voor aangedragen. Er wordt zelfs benoemd dat mensen levenskeuzes zoals samenwonen en kinderen krijgen uitstellen vanwege dit probleem, dat klopt inderdaad, maar een oplossing ontbreekt.
Aardige post, maar waar baseer je op dat de achterban van Omtzigt “zeer rechts” is?quote:Op maandag 28 augustus 2023 08:57 schreef Hanca het volgende:
Trouw heeft twee zeer goede artikelen over NSC:
https://www.trouw.nl/poli(...)l-contract~bbd6b90e/
Dit artikel gaat over de herkomst van de naam, maar eigenlijk ook van het gedachtegoed. Waar het oude sociale contract uit gaat van de mens als individu, gaat het nieuwe contract van Omtzigt uit van de mens als lid van sociale groepen en de samenleving. Weg van het liberalisme, dus. Het personalisme dat Omtzigt noemt komt dan ook rechtstreeks bij de Katholieke sociale leer vandaan, een leer die rond de Tweede Wereldoorlog al erg in trek was, maar daarna werd vervangen door het meer individualistische existentialisme. Personalisme = niet het individu voorop, maar de gemeenschap waarin dat individu leeft.
Over dat personalisme schreef James Kennedy vervolgens een column: https://www.trouw.nl/opin(...)rsonalisme~ba6ad95c/
Ik vind het zeer interessant. Wat mij betreft is het individualisme ook het grootste vergif van de huidige samenleving. Terug naar kernwaarden waarbij je niet meer in "ikke, ikke, ikke" denkt, maar in "wij", zou ik geweldig vinden. Maar ik deel wel de vragen van Kennedy of de samenleving daar nog wel op zit te wachten. Helaas is het idee dat je zelf het middelpunt van je eigen samenleving moet zijn nogal diep doorgedrongen in de maatschappij. Voor jezelf opkomen en vooral niet over je heen laten lopen zijn kernwaarden geworden. De ander moet jou vooral geen overlast geven. Dat is totaal wat anders dan nadenken over hoe jij de ander zoveel mogelijk kunt helpen.
En ik denk ook dat die "wij" denken, het besef dat ieder ander mens minstens zo belangrijk is als jijzelf, ook totaal niet bij de huidige, nogal rechtse, achterban van Omtzigt past. Want met dit denken, wordt ook die asielzoeker net zo belangrijk als jijzelf en heeft die in feite dezelfde rechten.
Of de achterban zeer rechts is weet ik ook niet. Maar de hype in de peilingen lijkt voor een groot deel wel te komen van de groep die afgelopen jaren / decennia de diverse rechtse populisten volgden. Weet niet of die beseffen wat nou echt de standpunten van Omtzigt zijn.quote:Op maandag 28 augustus 2023 11:08 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Aardige post, maar waar baseer je op dat de achterban van Omtzigt “zeer rechts” is?
Ik denk dat de groep sympathisanten namelijk heel divers is. Wel krijg ik er een beetje Fortuyn-vibes bij. Het draait allemaal om Omtzigt, iedereen maakt zijn eigen heilige van hem. Het maakt straks helemaal niet eens meer uit wat hij zegt.
Op basis van wat er nu bekend is lijkt het een soort KVP-reïncarnatie. Dus het wachten is op het geschreeuw dat hij “via een achterdeur het christendom wil opdringen” en dat werk.quote:Op maandag 28 augustus 2023 11:12 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Of de achterban zeer rechts is weet ik ook niet. Maar de hype in de peilingen lijkt voor een groot deel wel te komen van de groep die afgelopen jaren / decennia de diverse rechtse populisten volgden. Weet niet of die beseffen wat nou echt de standpunten van Omtzigt zijn.
BBB, JA21, VVD verliezen zetels aan hem, veel meer dan PvdA/GL. Er lijkt ook een deel van voormalig FvD te komen.quote:Op maandag 28 augustus 2023 11:08 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Aardige post, maar waar baseer je op dat de achterban van Omtzigt “zeer rechts” is?
Hij lijkt inderdaad ook katholieker dan de gemiddelde CDA vertegenwoordiger van de laatste decennia.quote:Op maandag 28 augustus 2023 11:35 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Op basis van wat er nu bekend is lijkt het een soort KVP-reïncarnatie. Dus het wachten is op het geschreeuw dat hij “via een achterdeur het christendom wil opdringen” en dat werk.
Kortom de leer van Johannes Paulus II, toch is het in de staatsinrichtelijke zin zeker geen afscheid van het liberalisme maar juist een verderzetting van de ideeën van Rouseau die het in het moderne bestel niet gered hebben.quote:Op maandag 28 augustus 2023 08:57 schreef Hanca het volgende:
Trouw heeft twee zeer goede artikelen over NSC:
https://www.trouw.nl/poli(...)l-contract~bbd6b90e/
Dit artikel gaat over de herkomst van de naam, maar eigenlijk ook van het gedachtegoed. Waar het oude sociale contract uit gaat van de mens als individu, gaat het nieuwe contract van Omtzigt uit van de mens als lid van sociale groepen en de samenleving. Weg van het liberalisme, dus. Het personalisme dat Omtzigt noemt komt dan ook rechtstreeks bij de Katholieke sociale leer vandaan, een leer die rond de Tweede Wereldoorlog al erg in trek was, maar daarna werd vervangen door het meer individualistische existentialisme. Personalisme = niet het individu voorop, maar de gemeenschap waarin dat individu leeft.
Over dat personalisme schreef James Kennedy vervolgens een column: https://www.trouw.nl/opin(...)rsonalisme~ba6ad95c/
https://www.trouw.nl/poli(...)dachtegoed~b6a6289b/quote:Het verdriet van CDA’ers: Omtzigt scoort wél met hun gedachtegoed
Het CDA houdt mogelijk in de Tweede Kamer maar drie zetels over. CDA’ers zien met leedwezen aan hoe andere partijen – en vooral Pieter Omtzigt – wél kiezers trekken met christendemocratisch gedachtegoed. ‘Het is onze eigen schuld.’
Het is juist het tegenovergestelde van het liberalisme. Individualisme is het belangrijkste kernbegrip van het liberalisme. Wat Omtzigt doet is enorm afstand nemen van juist dat belangrijkste kernbegrip. En zonder individualisme, bestaat het liberalisme niet.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 03:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Kortom de leer van Johannes Paulus II, toch is het in de staatsinrichtelijke zin zeker geen afscheid van het liberalisme maar juist een verderzetting van de ideeën van Rouseau die het in het moderne bestel niet gered hebben.
Dat is voor hem wel een risico. Omdat zijn achterban zo divers is gaat hij hoe dan ook mensen teleurstellen zodra hij keuzes moet maken. Zolang hij in de oppositie zit kan hij daar misschien nog wel mee wegkomen omdat hij geen echte keuzes hoeft te maken. Hard roepen welke problemen er zijn en dat het anders moet is dan genoeg.quote:Op maandag 28 augustus 2023 11:08 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk dat de groep sympathisanten namelijk heel divers is. Wel krijg ik er een beetje Fortuyn-vibes bij. Het draait allemaal om Omtzigt, iedereen maakt zijn eigen heilige van hem. Het maakt straks helemaal niet eens meer uit wat hij zegt.
Nou ja, dat Messiaanse zie je eigenlijk bij elke nieuwe partij sinds Fortuyn. De grote verlosser is gekomen om alles in dit land beter te maken. Totdat de grote verlosser ook daadwerkelijk resultaat moet gaan behalen en dan blijkt beleid maken en succesvol laten uitvoeren toch een heel stuk weerbarstiger dan mooie plannetjes presenteren.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 10:26 schreef archito het volgende:
[..]
Dat is voor hem wel een risico. Omdat zijn achterban zo divers is gaat hij hoe dan ook mensen teleurstellen zodra hij keuzes moet maken. Zolang hij in de oppositie zit kan hij daar misschien nog wel mee wegkomen omdat hij geen echte keuzes hoeft te maken. Hard roepen welke problemen er zijn en dat het anders moet is dan genoeg.
Een (steeds groter) deel van het electoraat heeft ook onrealistische verwachtingen. Veel van de problemen of uitdagingen waar wij als land mee te maken krijgen zijn niet op te lossen met een simpele pennenstreep. Maar dat is wel wat veel kiezers verwachten.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 11:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, dat Messiaanse zie je eigenlijk bij elke nieuwe partij sinds Fortuyn. De grote verlosser is gekomen om alles in dit land beter te maken. Totdat de grote verlosser ook daadwerkelijk resultaat moet gaan behalen en dan blijkt beleid maken en succesvol laten uitvoeren toch een heel stuk weerbarstiger dan mooie plannetjes presenteren.
Recentelijk was er iemand die riep dat als Omtzigt aan de macht kwam de benzine prijzen omlaag zouden gaan.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 11:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een (steeds groter) deel van het electoraat heeft ook onrealistische verwachtingen. Veel van de problemen of uitdagingen waar wij als land mee te maken krijgen zijn niet op te lossen met een simpele pennenstreep. Maar dat is wel wat veel kiezers verwachten.
Die rekenen erop dat wanneer Omtzigt (of Fortuyn, Baudet, etc) aan de macht komt, de inflatie in een klap daalt, de asielinstroom grotendeels verdampt, stikstof geen issue meer is, etc.
Zulke verwachtingen leiden onvermijdelijk tot teleurstelling en onvrede, waarna kiezers weer op zoek gaan naar een nieuwe messias die claimt hapklare oplossingen te hebben voor complexe problemen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |