abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 augustus 2023 @ 23:00:49 #101
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210374796
quote:
10s.gif Op maandag 21 augustus 2023 21:51 schreef Arcee het volgende:

[..]
Het lijkt of Mariëlle Tweebeeke een sollicitatiegesprek met hem voert.
ja inderdaad , zo is ze
ze nam zelensky ook zo vreselijk onder vuur
medogenloos is ze

Maar nu gaat Omtzigt een grotere inbreng krijgen , ipv controleur van de coalitie, is hij dan een deel van de regeringscoalitie

Een controleur van de coalitie, kan niet veel meer doen dan vragen stellen en hopen dat de antwoorden dan niet allemaal zwart gelakt zijn
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210375408
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 23:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja inderdaad , zo is ze
ze nam zelensky ook zo vreselijk onder vuur
medogenloos is ze

Maar nu gaat Omtzigt een grotere inbreng krijgen , ipv controleur van de coalitie, is hij dan een deel van de regeringscoalitie

Een controleur van de coalitie, kan niet veel meer doen dan vragen stellen en hopen dat de antwoorden dan niet allemaal zwart gelakt zijn
Waar heb jij het nu in godsnaam weer over? Toen Omtzigt CDA kamerlid was zat hij in exact dezelfde positie, zijn partij zat in de regering.

Het maakt geen enkel verschil of die partij dan CDA of NSC heet.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 22-08-2023 00:40:43 ]
  Moderator dinsdag 22 augustus 2023 @ 00:41:26 #103
236264 crew  capricia
pi_210375412
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 00:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Waar heb jij het nu in godsnaam weer over? Toen Omtzigt CDA kamerlid was zat hij in exact dezelfde positie, zijn partij zat in de regering.

Het maakt geen enkel verschil of die partij dan CDA of NSC heet.
We hebben straks gewoon 3 CDA's om op te stemmen. _O-
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_210375419
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 00:41 schreef capricia het volgende:

[..]
De boeren CDA, de niet-boeren VVD light CDA en de...eh...bestuurs CDA? ;)
pi_210375579
Ik geloof er niks van dat deze partij in de regering gaat komen. Die worden tijdens de onderhandelingen weg ge onderhandeld door de beroeps onderhandelaars van PvdA/GroenLinks en de VVD.....
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_210375827
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 03:22 schreef LangeTabbetje het volgende:
Ik geloof er niks van dat deze partij in de regering gaat komen. Die worden tijdens de onderhandelingen weg ge onderhandeld door de beroeps onderhandelaars van PvdA/GroenLinks en de VVD.....
We leven nog in peilingland, maar als de uitslag ook maar iets lijkt op de huidige peiling dan hebben PvdA / GL en VVD toch echt minimaal een Omtzigt of BBB nodig, afhankelijk van wie van de twee de protes- cq provincietstem binnenharkt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 06:55:30 #107
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210375837
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 06:47 schreef Monolith het volgende:

[..]
We leven nog in peilingland, maar als de uitslag ook maar iets lijkt op de huidige peiling dan hebben PvdA / GL en VVD toch echt minimaal een Omtzigt of BBB nodig, afhankelijk van wie van de twee de protes- cq provincietstem binnenharkt.
ik denk dat ze allebei nodig zijn voor een meerderheid
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210376013
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 21:52 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Ja, volgens mij kan hij ook nog een lijstverbinding aan gaan met een andere partij.
Ik had verwacht dat jij toch wel wist dat die in 2017 zijn afgeschaft: https://nos.nl/artikel/21(...)n-niet-meer-mogelijk

Verder zou ik trouwens ook niet weten met welke partij hij dat zou moeten doen, de SGP aan de 10 zetels helpen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:02:15 #109
236264 crew  capricia
pi_210377160
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 00:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja.
CDA, CDBBB en CDNSC. Samen goed voor 45 zetels.
Bij elkaar opgeteld bijna even groot als Lubbers in zijn hoogtijdagen.

Ik moet dit allemaal nog even laten bezinken. Dat het CDA-gedachtengoed zoveel mensen nog steeds aanspreekt.
- Goethe, “Faust”
pi_210377408
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 10:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja.

Ik moet dit allemaal nog even laten bezinken. Dat het CDA-gedachtengoed zoveel mensen nog steeds aanspreekt.
Zo gek is dat laatste toch niet? CDA was van oudsher in principe gewoon sociaal-conservatief. Dat is eigenlijk ook precies hoe ik de gemiddelde Nederlander zou omschrijven. Een sociaal vangnet is belangrijk, er mag niemand buiten de boot vallen, maar over het algemeen is de Nederlander gewoon vrij conservatief.

Daarom vind ik het eerder verbazingwekkend dat mensen het CDA steeds afschrijven, dat is als het terugkeert naar zijn oude waarden volgens mij nog steeds de partij die het beste bij Nederland past. Net als in Duitsland het CDU, zo gek is dat dus ook weer niet, aangezien Duitsland wel het land is waar we het meeste op lijken.

Dat het CDA nu in nieuwe vorm opduikt en veel mensen aan spreekt was dus eigenlijk ook wel te verwachten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:53:42 #111
236264 crew  capricia
pi_210377721
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 10:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zo gek is dat laatste toch niet? CDA was van oudsher in principe gewoon sociaal-conservatief. Dat is eigenlijk ook precies hoe ik de gemiddelde Nederlander zou omschrijven. Een sociaal vangnet is belangrijk, er mag niemand buiten de boot vallen, maar over het algemeen is de Nederlander gewoon vrij conservatief.

Daarom vind ik het eerder verbazingwekkend dat mensen het CDA steeds afschrijven, dat is als het terugkeert naar zijn oude waarden volgens mij nog steeds de partij die het beste bij Nederland past. Net als in Duitsland het CDU, zo gek is dat dus ook weer niet, aangezien Duitsland wel het land is waar we het meeste op lijken.

Dat het CDA nu in nieuwe vorm opduikt en veel mensen aan spreekt was dus eigenlijk ook wel te verwachten.
Ja. Goede analyse. ^O^

Alleen heb ik de indruk dat veel mensen helemaal niet door hebben dat ze op het CDA stemmen (laat staan op de katholieke tak van het CDA, want dat is dit gewoon).
Ze stemmen in hun beleving op Omtzigt (of de BBB), vanuit de beleving dat dit een anti-Rutte, anti-huidige regering etc, stem is.

Bij onvrede stemde men voorheen vaak op de flanken. Maar nu kennelijk opeens op het centrum. Ik vind dat een shift.

Waarbij ook het geheugen van veel mensen kennelijk niet ver terug gaat. Omtzigt heeft sinds 2003 iedere CDA deelname aan de regering mede mogelijk gemaakt en gewoon meegestemd met het CDA.

Het lijkt wel of de verdwaalde CDA stemmer weer terug keert in de moederschoot, al heet het CDA dit keer NSC.
- Goethe, “Faust”
pi_210377940
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 10:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Goede analyse. ^O^

Alleen heb ik de indruk dat veel mensen helemaal niet door hebben dat ze op het CDA stemmen (laat staan op de katholieke tak van het CDA, want dat is dit gewoon).
Ze stemmen in hun beleving op Omtzigt (of de BBB), vanuit de beleving dat dit een anti-Rutte, anti-huidige regering etc, stem is.

Bij onvrede stemde men voorheen vaak op de flanken. Maar nu kennelijk opeens op het centrum. Ik vind dat een shift.

Waarbij ook het geheugen van veel mensen kennelijk niet ver terug gaat. Omtzigt heeft sinds 2003 iedere CDA deelname aan de regering mede mogelijk gemaakt en gewoon meegestemd met het CDA.

Het lijkt wel of de verdwaalde CDA stemmer weer terug keert in de moederschoot, al heet het CDA dit keer NSC.
Ik denk dat de meeste mensen het hele deel of het wel of niet religieus is weinig kan schelen. Rutte en Kaag zijn ook beide actief en belijdend christen, nooit iemand over gehoord. Dat deel 'ik stem uit principe niet op een christelijke partij' is echt maar een hele kleine factor, je hoeft ook helemaal niet terug naar Lubbers om te zien dat het CDA 40 zetels kan scoren, dat gebeurde al onder de vorige premier.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:14:10 #113
3542 Gia
User under construction
pi_210381587
quote:

[..]
Ja.

Eigenlijk gewoon een ABC'tje.
CDA, CD(BB)B en CD(NS)C :D
  Moderator dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:15:51 #114
236264 crew  capricia
pi_210381604
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 15:14 schreef Gia het volgende:

[..]
Eigenlijk gewoon een ABC'tje.
CDA, CD(BB)B en CD(NS)C :D
_O- ^O^
- Goethe, “Faust”
pi_210381795
quote:

[..]
Ja.

Kan je nagaan, wat er was gebeurd als de partijtop dit niet zo extreem had verkloot en de kikkers gewoon in de kruiwagen had gehouden. Dan was het CDA op de sloffen de grootste geworden.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:50:30 #116
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_210382147
Als het CDA de laatste 15 jaar niet zo op de VVD had willen lijken waren ze nooit zo gemarginaliseerd.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:13:09 #117
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210382397
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 15:50 schreef Fietsertje70 het volgende:
Als het CDA de laatste 15 jaar niet zo op de VVD had willen lijken waren ze nooit zo gemarginaliseerd.
Dat is met de PVDA onder Samsom ook zo gegaan
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:13:57 #118
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210382411
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 11:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk dat de meeste mensen het hele deel of het wel of niet religieus is weinig kan schelen. Rutte en Kaag zijn ook beide actief en belijdend christen, nooit iemand over gehoord. Dat deel 'ik stem uit principe niet op een christelijke partij' is echt maar een hele kleine factor, je hoeft ook helemaal niet terug naar Lubbers om te zien dat het CDA 40 zetels kan scoren, dat gebeurde al onder de vorige premier.
religie heeft niets met politiek te maken, religie is geloof , geloof is geloof , zeker is zeker

politiek dient zeker te zijn , of pretendeert zekerheid te zijn

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 22-08-2023 17:43:31 ]
pi_210384372
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 16:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
religie heeft niets met politiek te maken, religie is geloof , geloof is geloof , zeker is zeker

politiek dient zeker te zijn , of pretendeert zekerheid te zijn
Je kan toch vanuit een religieus uitgangspunt politiek bedrijven? Wat is daar anders aan dan bijvoorbeeld liberalisme of sociaaldemocratie? Dat zijn toch ook bepaalde uitgangspunten en geen zekerheden?

Scheiding kerk en staat, dus dat je de pastoor geen burgemeester maakt is heel wat anders.
pi_210384419
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 19:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Je kan toch vanuit een religieus uitgangspunt politiek bedrijven? Wat is daar anders aan dan bijvoorbeeld liberalisme of sociaaldemocratie? Dat zijn toch ook bepaalde uitgangspunten en geen zekerheden?

Scheiding kerk en staat, dus dat je de pastoor geen burgemeester maakt is heel wat anders.
Ware het niet dat religieuzen vaker wel dan niet die scheiding willen opheffen. Zie de SGP voor een voorbeeld
pi_210384577
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 19:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ware het niet dat religieuzen vaker wel dan niet die scheiding willen opheffen. Zie de SGP voor een voorbeeld
"Vaker wel dan niet", en dan kom je met een stroming die nog geen 10% van de christenen vertegenwoordigd. Je beseft zelf dat je totale onzin typt, toch?
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:37:21 #122
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210384673
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 19:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
"Vaker wel dan niet", en dan kom je met een stroming die nog geen 10% van de christenen vertegenwoordigd. Je beseft zelf dat je totale onzin typt, toch?
niet iedere gelovige stemt met zijn geloof, er is nauwlijks nog een moslim partij laat staan een bhoedistische stroming in Den Haag
pi_210385728
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 19:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De SGP staat dan ook een theocratie voor. De CU niet en het CDA al helemaal niet.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:57:31 #124
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210385966
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 20:44 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De SGP staat dan ook een theocratie voor. De CU niet en het CDA al helemaal niet.
een theocratie is er al in Iran en Afghanistan en sinds kort in Israel

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 22-08-2023 22:30:44 ]
pi_210386401
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 00:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
We gaan het helemaal anders doen CDA :P
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:35:56 #126
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210386959
Ik denk dat Omtzigt een beetje de lijn heeft gevonden die het CDA had moeten vinden om weer interessant te zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:53:53 #127
862 Arcee
Look closer
pi_210387480
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 21:35 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat Omtzigt een beetje de lijn heeft gevonden die het CDA had moeten vinden om weer interessant te zijn.
Ik denk dat alle CDA'ers zich uiteindelijk bij Omtzigt aansluiten en dan heeft hij toch nog de lijsttrekkersverkiezing gewonnen. :Y)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_210388081
quote:
Omtzigt heeft een lijn gevonden die interessant is. Er valt natuurlijk nog wel meer te bedenken. Je zou je als partij ook helemaal kunnen focussen op de bio-industrie en het agrarisch grootbedrijf.
pi_210389223
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 22:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Omtzigt heeft een lijn gevonden die interessant is. Er valt natuurlijk nog wel meer te bedenken. Je zou je als partij ook helemaal kunnen focussen op de bio-industrie en het agrarisch grootbedrijf.
Die hebben we al. Twee zelfs, een voor en een tegen.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 09:18:12 #130
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_210390720
Dag van kandidaatstelling: 9 oktober 2023

Op maandag 9 oktober 2023 leveren partijen die deel willen nemen aan de Tweede Kamerverkiezing hun kandidatenlijsten in bij de Kiesraad. Op 10 oktober 2023 onderzoekt de Kiesraad de kandidatenlijsten.

Partijen kunnen dan nog twee dagen eventuele verzuimen herstellen. De Kiesraad maakt in een openbare zitting op 13 oktober 2023 bekend welke lijsten en welke kandidaten op de lijsten geldig zijn verklaard.

Tegen de beslissingen over de geldigheid van lijsten kan binnen vier dagen beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De Raad van State doet uiterlijk zes dagen later uitspraak, daarna zijn de kandidaten onherroepelijk vastgesteld.

https://www.kiesraad.nl/a(...)ezingen-tweede-kamer

Nog even wachten dus op de namen
  woensdag 23 augustus 2023 @ 09:20:03 #131
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_210390729
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 00:41 schreef capricia het volgende:
En de originele is het kleinste _O-
Wopke effect |:)
pi_210390769
De wappies gaat hij niet meekrijgen met een naam die verwijst naar een WEF idee.

Why we need a new social contract for the 21st century
pi_210391149
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 09:24 schreef Ulx het volgende:
De wappies gaat hij niet meekrijgen met een naam die verwijst naar een WEF idee.

Daar kan hij alleen maar dankbaar voor zijn, denk ik
pi_210391815
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 00:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Die hebben we al. Twee zelfs, een voor en een tegen.
Maar wat BBB doet, dat had het CDA ook uit kunnen vinden, net zoals wat Pieter doet.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 11:12:46 #135
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210391855
quote:
Dat had het CDA alleen kunnen doen als ze niet in de regering zaten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_210391930
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Wat het CDA na de vorige verkiezingsnederlaag natuurlijk ook had moeten doen.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 11:23:54 #137
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210391947
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, en ik hoop voor ze dat ze die les deze keer wel getrokken hebben, al lijkt me een Bontenbal-CDA wel een aantrekkelijke partner om aan te schuiven bij een linksere coalitie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_210391965
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe had het dan eigenlijk gelopen? Welke partij was wel aangeschoven?
pi_210392005
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:25 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Hoe had het dan eigenlijk gelopen? Welke partij was wel aangeschoven?
VVD-D66-PvdA-GL-CU?
pi_210392096
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
VVD-D66-PvdA-GL-CU?
Daar had de VVD echter helemaal geen zin in.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 11:46:13 #141
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210392185
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:39 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het is niet dat ze echt een andere keuze hadden, hoogstens met JA21 ipv CU.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_210392338
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:39 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Als CDA had geweigerd, had VVD wel gemoeten.

Wel kans dat gek genoeg VVD dan meer binnen had kunnen halen als compensatie en het dus een rechtser regeerakkoord was geworden dan nu.
pi_210394566
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 09:24 schreef Ulx het volgende:

Alleen stemt deze term al uit de 18e eeuw. Maarja wappies gonna wap. Verbanden zien die er niet zijn.
pi_210395275
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 14:51 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Alleen stemt deze term al uit de 18e eeuw. Maarja wappies gonna wap. Verbanden zien die er niet zijn.
Wappies waren gisteren al in rep en roer omdat een FB-pagina met Nieuw Sociaal Contract in de naam zich al in 2020 had geregistreerd. En toen het ook nog eens bleek te gaan om een fanpagina voor Omtzigt waren de rapen gaar. Er was iets duidelijk niet in de haak.

Maar al snel bleek dat de naam van de FB-pagina deze week is veranderd.......
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 23 augustus 2023 @ 16:55:47 #145
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210395743
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ze hadden het ook bij hun laatste campagne kunnen doen
pi_210397167
quote:
Het CDA vindt toch ook met enige regelmaat die lijn zelf (zie bijvoorbeeld dat schitterende stukje proza "Voor heel Nederland")? Het gaat alleen vrij consequent mis als dat ze dat ook in concreet beleid moeten omzetten.
pi_210397241
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 18:58 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Het CDA vindt toch ook met enige regelmaat die lijn zelf (zie bijvoorbeeld dat schitterende stukje proza "Voor heel Nederland")? Het gaat alleen vrij consequent mis als dat ze dat ook in concreet beleid moeten omzetten.
Het CDA heeft de laatste jaren teveel VVD konten gelikt en daar betalen ze nu terecht de prijs voor, anderen spelen in op het gat wat hun hebben laten liggen
pi_210397287
quote:

[..]
Het CDA is al jarenlang naar rechts geschoven en daar krijgen ze nu de rekening voor gepresenteerd.

Omtzigt lijkt meer de oude midden koers te willen varen hoewel we nog moeten afwachten hoe zich dat in een programma vertaald.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 19:12:15 #149
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210397369
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het CDA is al jarenlang naar rechts geschoven en daar krijgen ze nu de rekening voor gepresenteerd.

Omtzigt lijkt meer de oude midden koers te willen varen hoewel we nog moeten afwachten hoe zich dat in een programma vertaald.
Omtzigt gaat zijn, zoals het CDA hand moeten blijven, als Hugo eerlijk was geweest en niet steeds in kont van Rutte willen kruipen
hugo de pleaser
pi_210397430
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:12 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Omtzigt gaat zijn, zoals het CDA hand moeten blijven, als Hugo eerlijk was geweest en niet steeds in kont van Rutte wilde kruipen
Wat zou er gebeurd zijn als Omtzigt en niet Hoekstra de lijsttrekker van het CDA zou zijn geworden (je weet wel, toen Hugo de Jonge zijn functie neerlegde)?
Dan zou het CDA er heel anders voor staan.
- Goethe, “Faust”
pi_210397477
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat zou er gebeurd zijn als Omtzigt en niet Hoekstra de lijsttrekker van het CDA zou zijn geworden (je weet wel, toen Hugo de Jonge zijn functie neerlegde)?
Of niet. Als Omtzigt de leiding had gekregen dan had hij zich anders opgesteld en wat hij lang niet zo geprofileerd als de anti-Rutte messias die hij nu is.
pi_210397516
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Het gekke is: Omtzigt stelde zich pas kandidaat toen Hoekstra zich niet kandidaat stelde omdat hij in Hoekstra de ideale leider zag, dus eigenlijk had hij zijn zin toen Hoekstra alsnog lijsttrekker werd.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 19:19:27 #153
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210397529
quote:

[..]
Ja al werd dat tijdens de laatste campagne al mis voor de verkiezingen toen Wopke Hoekstra en Hans van der Wind het programma nog even eigenhandig aanpassen naar iets dat 20 jaar eerder misschien scoorde.
pi_210397612
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het gekke is: Omtzigt stelde zich pas kandidaat toen Hoekstra zich niet kandidaat stelde omdat hij in Hoekstra de ideale leider zag, dus eigenlijk had hij zijn zin toen Hoekstra alsnog lijsttrekker werd.
Als je er zo dicht bij bent, ineens, dan ga je je ongetwijfeld afvragen "Why not me". Zolang je een backbencher bent die gewoon zijn werk doet speelt dat niet.
pi_210403478
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Of niet. Als Omtzigt de leiding had gekregen dan had hij zich anders opgesteld en wat hij lang niet zo geprofileerd als de anti-Rutte messias die hij nu is.
Hij haalde 5 kamerzetels binnen, dus zijn achterban was op dat moment in ieder geval een stuk kleiner dan nu.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:23 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Als je er zo dicht bij bent, ineens, dan ga je je ongetwijfeld afvragen "Why not me". Zolang je een backbencher bent die gewoon zijn werk doet speelt dat niet.
Volgens mij wilde hij toen ook al geen premier worden maar wilde hij Hoekstra als een soort running mate/premierskandidaat.
pi_210414393
Ik zie in het nieuw sociaal contract partijprogramma helemaal niks staan over hoe en waar er meer woningen gebouwd moeten gaan worden. Het probleem op de woningmarkt wordt benoemd maar er worden geen oplossingen voor aangedragen. Er wordt zelfs benoemd dat mensen levenskeuzes zoals samenwonen en kinderen krijgen uitstellen vanwege dit probleem, dat klopt inderdaad, maar een oplossing ontbreekt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_210414833
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2023 23:32 schreef sirdanilot het volgende:
Ik zie in het nieuw sociaal contract partijprogramma helemaal niks staan over hoe en waar er meer woningen gebouwd moeten gaan worden. Het probleem op de woningmarkt wordt benoemd maar er worden geen oplossingen voor aangedragen. Er wordt zelfs benoemd dat mensen levenskeuzes zoals samenwonen en kinderen krijgen uitstellen vanwege dit probleem, dat klopt inderdaad, maar een oplossing ontbreekt.
Waar heb jij dat programma gevonden want volgens mij is dat programma er nog helemaal niet.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:17:34 #158
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:19:31 #159
236264 crew  capricia
pi_210420415
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 16:17 schreef Flow3r het volgende:
Waar blijft zijn programma ?
September pas.
Wil je het eerder? Mag je zijn boek kopen. _O-
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:21:05 #160
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210420436
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2023 23:32 schreef sirdanilot het volgende:
zolang men de huishoudensverdunning niet weet te keren zullen er NOOIT genoeg woningen zijn

tot iedereen alleen woont , dat zijn dan 18 miljoen woningen nodig , er zijn er nu 8 miljoen
pi_210429669
Zogenaamd 31 zetels voor deze gek.

Hoe dan? Hebben al die mensen geen hersencellen? Hij heeft totaal geen plan nog en zit toch altijd direct thuis met een burn-out.

Hoe wil je NL de afgrond in helpen?
Stem Omtzigt of de BBB.
pi_210453717
Trouw heeft twee zeer goede artikelen over NSC:

https://www.trouw.nl/poli(...)l-contract~bbd6b90e/

Dit artikel gaat over de herkomst van de naam, maar eigenlijk ook van het gedachtegoed. Waar het oude sociale contract uit gaat van de mens als individu, gaat het nieuwe contract van Omtzigt uit van de mens als lid van sociale groepen en de samenleving. Weg van het liberalisme, dus. Het personalisme dat Omtzigt noemt komt dan ook rechtstreeks bij de Katholieke sociale leer vandaan, een leer die rond de Tweede Wereldoorlog al erg in trek was, maar daarna werd vervangen door het meer individualistische existentialisme. Personalisme = niet het individu voorop, maar de gemeenschap waarin dat individu leeft.

Over dat personalisme schreef James Kennedy vervolgens een column: https://www.trouw.nl/opin(...)rsonalisme~ba6ad95c/

Ik vind het zeer interessant. Wat mij betreft is het individualisme ook het grootste vergif van de huidige samenleving. Terug naar kernwaarden waarbij je niet meer in "ikke, ikke, ikke" denkt, maar in "wij", zou ik geweldig vinden. Maar ik deel wel de vragen van Kennedy of de samenleving daar nog wel op zit te wachten. Helaas is het idee dat je zelf het middelpunt van je eigen samenleving moet zijn nogal diep doorgedrongen in de maatschappij. Voor jezelf opkomen en vooral niet over je heen laten lopen zijn kernwaarden geworden. De ander moet jou vooral geen overlast geven. Dat is totaal wat anders dan nadenken over hoe jij de ander zoveel mogelijk kunt helpen.

En ik denk ook dat die "wij" denken, het besef dat ieder ander mens minstens zo belangrijk is als jijzelf, ook totaal niet bij de huidige, nogal rechtse, achterban van Omtzigt past. Want met dit denken, wordt ook die asielzoeker net zo belangrijk als jijzelf en heeft die in feite dezelfde rechten.
pi_210454483
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 08:57 schreef Hanca het volgende:

Dit artikel gaat over de herkomst van de naam, maar eigenlijk ook van het gedachtegoed. Waar het oude sociale contract uit gaat van de mens als individu, gaat het nieuwe contract van Omtzigt uit van de mens als lid van sociale groepen en de samenleving. Weg van het liberalisme, dus. Het personalisme dat Omtzigt noemt komt dan ook rechtstreeks bij de Katholieke sociale leer vandaan, een leer die rond de Tweede Wereldoorlog al erg in trek was, maar daarna werd vervangen door het meer individualistische existentialisme. Personalisme = niet het individu voorop, maar de gemeenschap waarin dat individu leeft.

Over dat personalisme schreef James Kennedy vervolgens een column: https://www.trouw.nl/opin(...)rsonalisme~ba6ad95c/

Ik vind het zeer interessant. Wat mij betreft is het individualisme ook het grootste vergif van de huidige samenleving. Terug naar kernwaarden waarbij je niet meer in "ikke, ikke, ikke" denkt, maar in "wij", zou ik geweldig vinden. Maar ik deel wel de vragen van Kennedy of de samenleving daar nog wel op zit te wachten. Helaas is het idee dat je zelf het middelpunt van je eigen samenleving moet zijn nogal diep doorgedrongen in de maatschappij. Voor jezelf opkomen en vooral niet over je heen laten lopen zijn kernwaarden geworden. De ander moet jou vooral geen overlast geven. Dat is totaal wat anders dan nadenken over hoe jij de ander zoveel mogelijk kunt helpen.

En ik denk ook dat die "wij" denken, het besef dat ieder ander mens minstens zo belangrijk is als jijzelf, ook totaal niet bij de huidige, nogal rechtse, achterban van Omtzigt past. Want met dit denken, wordt ook die asielzoeker net zo belangrijk als jijzelf en heeft die in feite dezelfde rechten.
Aardige post, maar waar baseer je op dat de achterban van Omtzigt “zeer rechts” is?

Ik denk dat de groep sympathisanten namelijk heel divers is. Wel krijg ik er een beetje Fortuyn-vibes bij. Het draait allemaal om Omtzigt, iedereen maakt zijn eigen heilige van hem. Het maakt straks helemaal niet eens meer uit wat hij zegt.
pi_210454504
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 11:08 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Aardige post, maar waar baseer je op dat de achterban van Omtzigt “zeer rechts” is?

Ik denk dat de groep sympathisanten namelijk heel divers is. Wel krijg ik er een beetje Fortuyn-vibes bij. Het draait allemaal om Omtzigt, iedereen maakt zijn eigen heilige van hem. Het maakt straks helemaal niet eens meer uit wat hij zegt.
Of de achterban zeer rechts is weet ik ook niet. Maar de hype in de peilingen lijkt voor een groot deel wel te komen van de groep die afgelopen jaren / decennia de diverse rechtse populisten volgden. Weet niet of die beseffen wat nou echt de standpunten van Omtzigt zijn.
pi_210454676
quote:
10s.gif Op maandag 28 augustus 2023 11:12 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Of de achterban zeer rechts is weet ik ook niet. Maar de hype in de peilingen lijkt voor een groot deel wel te komen van de groep die afgelopen jaren / decennia de diverse rechtse populisten volgden. Weet niet of die beseffen wat nou echt de standpunten van Omtzigt zijn.
Op basis van wat er nu bekend is lijkt het een soort KVP-reïncarnatie. Dus het wachten is op het geschreeuw dat hij “via een achterdeur het christendom wil opdringen” en dat werk.
  maandag 28 augustus 2023 @ 12:35:30 #166
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_210455194
Hij had er beter aan gedaan eerder zijn partij op te richten. Daarmee bedoel ik voor de provincialestaten-/eerstekamerverkiezingen. Nu heeft hij daar nul zetels. Hij zal maar weinig kunnen doen met zijn ideeën.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_210455443
quote:

[..]
BBB, JA21, VVD verliezen zetels aan hem, veel meer dan PvdA/GL. Er lijkt ook een deel van voormalig FvD te komen.
pi_210455459
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 11:35 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Op basis van wat er nu bekend is lijkt het een soort KVP-reïncarnatie. Dus het wachten is op het geschreeuw dat hij “via een achterdeur het christendom wil opdringen” en dat werk.
Hij lijkt inderdaad ook katholieker dan de gemiddelde CDA vertegenwoordiger van de laatste decennia.
  dinsdag 29 augustus 2023 @ 03:17:56 #169
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_210462058
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 08:57 schreef Hanca het volgende:

Kortom de leer van Johannes Paulus II, toch is het in de staatsinrichtelijke zin zeker geen afscheid van het liberalisme maar juist een verderzetting van de ideeën van Rouseau die het in het moderne bestel niet gered hebben.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  Moderator dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:38:26 #170
236264 crew  capricia
pi_210462439
quote:
Het verdriet van CDA’ers: Omtzigt scoort wél met hun gedachtegoed

Het CDA houdt mogelijk in de Tweede Kamer maar drie zetels over. CDA’ers zien met leedwezen aan hoe andere partijen – en vooral Pieter Omtzigt – wél kiezers trekken met christendemocratisch gedachtegoed. ‘Het is onze eigen schuld.’
https://www.trouw.nl/poli(...)dachtegoed~b6a6289b/

[ Bericht 27% gewijzigd door capricia op 29-08-2023 08:17:11 ]
- Goethe, “Faust”
pi_210462483
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 03:17 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Kortom de leer van Johannes Paulus II, toch is het in de staatsinrichtelijke zin zeker geen afscheid van het liberalisme maar juist een verderzetting van de ideeën van Rouseau die het in het moderne bestel niet gered hebben.
Het is juist het tegenovergestelde van het liberalisme. Individualisme is het belangrijkste kernbegrip van het liberalisme. Wat Omtzigt doet is enorm afstand nemen van juist dat belangrijkste kernbegrip. En zonder individualisme, bestaat het liberalisme niet.
pi_210463514
quote:

[..]

Dat is voor hem wel een risico. Omdat zijn achterban zo divers is gaat hij hoe dan ook mensen teleurstellen zodra hij keuzes moet maken. Zolang hij in de oppositie zit kan hij daar misschien nog wel mee wegkomen omdat hij geen echte keuzes hoeft te maken. Hard roepen welke problemen er zijn en dat het anders moet is dan genoeg.
pi_210463869
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 10:26 schreef archito het volgende:

[..]
Dat is voor hem wel een risico. Omdat zijn achterban zo divers is gaat hij hoe dan ook mensen teleurstellen zodra hij keuzes moet maken. Zolang hij in de oppositie zit kan hij daar misschien nog wel mee wegkomen omdat hij geen echte keuzes hoeft te maken. Hard roepen welke problemen er zijn en dat het anders moet is dan genoeg.
Nou ja, dat Messiaanse zie je eigenlijk bij elke nieuwe partij sinds Fortuyn. De grote verlosser is gekomen om alles in dit land beter te maken. Totdat de grote verlosser ook daadwerkelijk resultaat moet gaan behalen en dan blijkt beleid maken en succesvol laten uitvoeren toch een heel stuk weerbarstiger dan mooie plannetjes presenteren.
pi_210464169
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 11:08 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou ja, dat Messiaanse zie je eigenlijk bij elke nieuwe partij sinds Fortuyn. De grote verlosser is gekomen om alles in dit land beter te maken. Totdat de grote verlosser ook daadwerkelijk resultaat moet gaan behalen en dan blijkt beleid maken en succesvol laten uitvoeren toch een heel stuk weerbarstiger dan mooie plannetjes presenteren.
Een (steeds groter) deel van het electoraat heeft ook onrealistische verwachtingen. Veel van de problemen of uitdagingen waar wij als land mee te maken krijgen zijn niet op te lossen met een simpele pennenstreep. Maar dat is wel wat veel kiezers verwachten.

Die rekenen erop dat wanneer Omtzigt (of Fortuyn, Baudet, etc) aan de macht komt, de inflatie in een klap daalt, de asielinstroom grotendeels verdampt, stikstof geen issue meer is, etc.

Zulke verwachtingen leiden onvermijdelijk tot teleurstelling en onvrede, waarna kiezers weer op zoek gaan naar een nieuwe messias die claimt hapklare oplossingen te hebben voor complexe problemen.
pi_210465506
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 11:42 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Een (steeds groter) deel van het electoraat heeft ook onrealistische verwachtingen. Veel van de problemen of uitdagingen waar wij als land mee te maken krijgen zijn niet op te lossen met een simpele pennenstreep. Maar dat is wel wat veel kiezers verwachten.

Die rekenen erop dat wanneer Omtzigt (of Fortuyn, Baudet, etc) aan de macht komt, de inflatie in een klap daalt, de asielinstroom grotendeels verdampt, stikstof geen issue meer is, etc.

Zulke verwachtingen leiden onvermijdelijk tot teleurstelling en onvrede, waarna kiezers weer op zoek gaan naar een nieuwe messias die claimt hapklare oplossingen te hebben voor complexe problemen.
Recentelijk was er iemand die riep dat als Omtzigt aan de macht kwam de benzine prijzen omlaag zouden gaan.

Waar dat op gebaseerd was kon niemand bedenken.
pi_210466024
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 14:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Recentelijk was er iemand die riep dat als Omtzigt aan de macht kwam de benzine prijzen omlaag zouden gaan.

Dan gooit de OPEC (Omtzigt, Pieter, exporterend consortium) de productie omhoog.
pi_210466081
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 14:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Sowieso beseffen deze mensen veelal al niet dat we grotendeels een speelbal zijn van internationale ontwikkelingen. In deze sterk geglobaliseerde wereld kun je als land aan steeds minder knoppen draaien. Je kunt de belastingen op energie en brandstof verlagen, maar de prijsontwikkeling is vooral afhankelijk van wat er buiten Nederland gebeurt.
pi_210466340
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 15:26 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Sowieso beseffen deze mensen veelal al niet dat we grotendeels een speelbal zijn van internationale ontwikkelingen. In deze sterk geglobaliseerde wereld kun je als land aan steeds minder knoppen draaien. Je kunt de belastingen op energie en brandstof verlagen, maar de prijsontwikkeling is vooral afhankelijk van wat er buiten Nederland gebeurt.
Ja, alles wat hier speelt, speelt ook in andere landen:

Huizenmarkt in Duitsland: https://www.ad.nl/economi(...)ente%20zitten,gevolg'%2C%20zegt%20hoogleraar%20Sebastian.
Huizenmarkt in België: https://www.vrt.be/vrtnws(...)erste-semester-2023/

Landbouwtransitie in Denemarken: https://www.trouw.nl/opin(...)wtransitie~b10cde76/
https://www.volkskrant.nl(...)e-co2-taks~b61be77e/

Stikstof in Vlaanderen: https://www.vlaanderen.be(...)robleem-met-stikstof

En zo kun je bij elke zogenaamde crisis wel berichten uit vrijwel alle omringende landen vinden dat daar exact hetzelfde speelt. Natuurlijk heb je als kabinet wel wat invloed en kun je met name scherpe randen er af halen (wat op sommige gebieden trouwens heel goed is gelukt, neem de energieprijzen), maar Nederland kan echt niet de problemen die overal spelen zelf simpel oplossen.
  dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:17:08 #179
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210468326
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 15:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, alles wat hier speelt, speelt ook in andere landen:

Huizenmarkt in Duitsland: https://www.ad.nl/economi(...)ente%20zitten,gevolg'%2C%20zegt%20hoogleraar%20Sebastian.
Huizenmarkt in België: https://www.vrt.be/vrtnws(...)erste-semester-2023/

Landbouwtransitie in Denemarken: https://www.trouw.nl/opin(...)wtransitie~b10cde76/
https://www.volkskrant.nl(...)e-co2-taks~b61be77e/

Stikstof in Vlaanderen: https://www.vlaanderen.be(...)robleem-met-stikstof

En zo kun je bij elke zogenaamde crisis wel berichten uit vrijwel alle omringende landen vinden dat daar exact hetzelfde speelt. Natuurlijk heb je als kabinet wel wat invloed en kun je met name scherpe randen er af halen (wat op sommige gebieden trouwens heel goed is gelukt, neem de energieprijzen), maar Nederland kan echt niet de problemen die overal spelen zelf simpel oplossen.
Datzelfde geldt natuurlijk ook voor het vluchtelingenprobleem, waar de rechtsen altijd net doen alsof 'ze' allemaal alleen naar Nederland komen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_210468345
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 19:17 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Datzelfde geldt natuurlijk ook voor het vluchtelingenprobleem, waar de rechtsen altijd net doen alsof 'ze' allemaal alleen naar Nederland komen.
Ja, sorry, ik had dat niet gelijk als crisis in gedachten.
pi_210474384
Meer dan 1000 sollicitaties bij NSC: https://www.nd.nl/nieuws/(...)ntent=news-read-more

En daar moet dus in 2 weken iemand door heen, gesprekken voeren en dan een lijst maken.

Pouw-Verweij heeft niet gesolliciteerd.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 12:58:53 #182
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210474422
Ach ik denk dat een groot deel bestaat uit bekende gelukszoekers die je er in een paar minuten googlen al uit gooit.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 23:10:36 #183
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_210482415
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 07:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is juist het tegenovergestelde van het liberalisme. Individualisme is het belangrijkste kernbegrip van het liberalisme. Wat Omtzigt doet is enorm afstand nemen van juist dat belangrijkste kernbegrip. En zonder individualisme, bestaat het liberalisme niet.
Het ging me om de tegenstelling tussen Rouseau en Locke in hoe men kijkt naar de mens zelf, in die zin gaat Omtzigt verder op de lijn van Rouseau, wat ook logisch is, aangezien dat ook de Thomistische visie is.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 31 augustus 2023 @ 03:08:51 #184
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210483137
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 12:55 schreef Hanca het volgende:
Meer dan 1000 sollicitaties bij NSC: https://www.nd.nl/nieuws/(...)ntent=news-read-more

En daar moet dus in 2 weken iemand door heen, gesprekken voeren en dan een lijst maken.

Pouw-Verweij heeft niet gesolliciteerd.
bewezen bestuurders uit de lokale politiek zullen wel voorrang krijgen , ik zie Pieter er wel voor aan dat ie verstandige keuzes kan maken

op 1000 gegadigden een 50 mensen selecteren is een hel of a job

quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 12:58 schreef Hexagon het volgende:
Ach ik denk dat een groot deel bestaat uit bekende gelukszoekers die je er in een paar minuten googlen al uit gooit.
lijkt me ook wel
je zult toch een heel stevig track record moeten hebben in bestuur en opleiding
als 12 % op gesprek mag dan is t veel
Daarnaast zal ie al een 20 personen hebben

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 31-08-2023 03:14:43 ]
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 11:33:55 #185
236264 crew  capricia
pi_210496908
quote:
Komt er met Nieuw Sociaal Contract nog een christelijke partij in het parlement?

Ja en nee, zegt partijvoorzitter Hein Pieper. ‘Als ik zeg dat onze partij christelijk is, haken sommige mensen af.’
https://www.nd.nl/nieuws/(...)tste-uitd#closemodal
Ja en nee.
Dit is toch 100% een CDA antwoord. :D
- Goethe, “Faust”
pi_210498664
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 11:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja en nee.
Verrassend wel dat CDA'ers CDA antwoorden geven ;)
pi_210498767
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 11:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja en nee.
Een ja kost ze stemmen, maar met een nee trek je dan weer geen stemmen van de ND lezers en dat was nou net wel de bedoeling van dit interview.
pi_210505934
Zeer interessant en helder interview met Omtzigt: https://www.trouw.nl/poli(...)g-seconden~bfea47f1/

Hij hamert op bestaanszekerheid, dat staat echt op 1. Dat staat zelfs boven bestuurlijke vernieuwing.

En niks meer over dat hij klein wil blijven, ik denk dat hij na alle terechte bezwaren daar op (een kleine lijst levert enorm veel restzetels op, mee doen in een paar kieskringen levert waarschijnlijk op dat heel veel mensen in die kieskringen gaan stemmen, ook als ze daar niet wonen) daar vanaf is gestapt.
  zaterdag 2 september 2023 @ 09:10:38 #189
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210506202
Als dit zo doorzet zullen we denk ik een reincarnatie van roomsrood krijgen.
pi_210506735
Nu de BBB-lijst het afvoerputje blijkt van overgelopen PVV'ers, FVD'ers en JA21'ers denk ik dat Omtzigt nog wat extra wind in de zeilen mee krijgt.
pi_210506879
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 09:10 schreef Hexagon het volgende:
Zou ik geen bezwaar tegen hebben.
  zaterdag 2 september 2023 @ 10:44:27 #192
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210506910
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 10:18 schreef Breekfast het volgende:
Nu de BBB-lijst het afvoerputje blijkt van overgelopen PVV'ers, FVD'ers en JA21'ers denk ik dat Omtzigt nog wat extra wind in de zeilen mee krijgt.
ze brengen in ieder geval een hoop ervaring mee , dat zal zich uitbetalen,
  donderdag 7 september 2023 @ 17:05:29 #193
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_210559868
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:55 schreef pokkerdepok het volgende:
wat kan je verwachten van een ex-CDAer...
dat districtenstelsel is gruwelijk, [..]
Voor mensen in de Rabdstad misschien.
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
pi_210560284
lijkt erop dat iemand het niet helemaal wilt, want mijn berichten worden verwijderd

maar het is dan ook een waarschuwing, een spelfout met NSC wordt snel gemaakt. Pas op lieve mensen, het kan je vast is overkomen.
pi_210560328
*

[ Bericht 50% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2023 18:07:40 ]
pi_210560347
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 18:00 schreef FatatPrites het volgende:
lijkt erop dat iemand het niet helemaal wilt, want mijn berichten worden verwijderd

maar het is dan ook een waarschuwing, een spelfout met NSC wordt snel gemaakt. Pas op lieve mensen, het kan je vast is overkomen.
Het slaat gewoon nergens op, zeg je dat ook bij de NDB (Nederlandse Darts Bond), bijvoorbeeld? Die vergelijking is gewoon onzinnig.
pi_210560357
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 18:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het slaat gewoon nergens op, zeg je dat ook bij de NDB (Nederlandse Darts Bond), bijvoorbeeld? Die vergelijking is gewoon onzinnig.
de d zit naast de s, dus ja ook dat is goed koekeloeren
pi_210560376
Aub geen namen verbasteren.
Niet van partijen en niet van politici.

Alvast bedankt!
- Goethe, “Faust”
pi_210560393
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 18:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Alsof iemand de Nederlandse Darts Bond kent.. De letter die het verschil maakt verschilt ook meer dan bij NSC. De D van Darts klinkt anders dan de S van Socialistische. De C van Contract rijmt op de B van Beweging.

Daarnaast zijn de NSB en NSC allebei een Nederlandse politieke partij (geweest) dus zo gek is die associatie als het gaat om uitspraak/gehoor ook weer niet toch?
pi_210571787
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 09:10 schreef Hexagon het volgende:
Omtzigt zou met zijn partij verwantschap hebben met christenen die de verzuiling wilden doorbreken na de oorlog
quote:
De interessantste variant, het meest gelijkend op het originele CDA, is de partij van Pieter Omtzigt. En, hoe curieus, meer dan het CDA beroept de nieuwe groep zich op een oude katholieke sociale doctrine, het ‘personalisme’ 1). Kern: elk individu is een persoon die met alle vezels is verbonden met de gemeenschap en dus voor die gemeenschap medeverantwoordelijk. De leer werd in de jaren dertig van de vorige eeuw ontwikkeld in het Franse blad ‘Esprit’ en had het streven een nieuwe (christelijke) partij op te zetten die zich richtte tegen katholiek clericalisme, tegen de klassenstrijd maar tegelijk sterk sociaal gezind en zich toegankelijk makend voor christenen en niet-christenen. In Frankrijk stond ze aan de wieg van de christendemocratische MRP2), inmiddels al lang opgeheven. In Nederland werd de leer echter door Willem Banning i ‘geïmporteerd’ als grondslag van de Doorbraakbeweging i in 1945, die een jaar later de Partij van de Arbeid tot stand bracht, een fusie van SDAP i met diverse andere partijen en groepen.

Of dat verwantschap van Omtzigts NSC met ‘verenigd links’ te weeg brengt, is de vraag. Het personalisme werd nergens een succes wegens zijn gebrek aan concreetheid. Maar curieus blijft het, deze oriëntatie op dezelfde katholieke filosofie van negentig jaar geleden.

Maar, het zou mogen met minder CDA’s tegelijk.
https://www.parlement.com(...)is_dat_niet_wat_veel

[ Bericht 0% gewijzigd door zakjapannertje op 08-09-2023 22:10:36 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')