ja inderdaad , zo is zequote:Op maandag 21 augustus 2023 21:51 schreef Arcee het volgende:
[..]
Het lijkt of Mariëlle Tweebeeke een sollicitatiegesprek met hem voert.
Waar heb jij het nu in godsnaam weer over? Toen Omtzigt CDA kamerlid was zat hij in exact dezelfde positie, zijn partij zat in de regering.quote:Op maandag 21 augustus 2023 23:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja inderdaad , zo is ze
ze nam zelensky ook zo vreselijk onder vuur
medogenloos is ze
Maar nu gaat Omtzigt een grotere inbreng krijgen , ipv controleur van de coalitie, is hij dan een deel van de regeringscoalitie
Een controleur van de coalitie, kan niet veel meer doen dan vragen stellen en hopen dat de antwoorden dan niet allemaal zwart gelakt zijn
We hebben straks gewoon 3 CDA's om op te stemmen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 00:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waar heb jij het nu in godsnaam weer over? Toen Omtzigt CDA kamerlid was zat hij in exact dezelfde positie, zijn partij zat in de regering.
Het maakt geen enkel verschil of die partij dan CDA of NSC heet.
De boeren CDA, de niet-boeren VVD light CDA en de...eh...bestuurs CDA?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 00:41 schreef capricia het volgende:
[..]
We hebben straks gewoon 3 CDA's om op te stemmen.
We leven nog in peilingland, maar als de uitslag ook maar iets lijkt op de huidige peiling dan hebben PvdA / GL en VVD toch echt minimaal een Omtzigt of BBB nodig, afhankelijk van wie van de twee de protes- cq provincietstem binnenharkt.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 03:22 schreef LangeTabbetje het volgende:
Ik geloof er niks van dat deze partij in de regering gaat komen. Die worden tijdens de onderhandelingen weg ge onderhandeld door de beroeps onderhandelaars van PvdA/GroenLinks en de VVD.....
ik denk dat ze allebei nodig zijn voor een meerderheidquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 06:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
We leven nog in peilingland, maar als de uitslag ook maar iets lijkt op de huidige peiling dan hebben PvdA / GL en VVD toch echt minimaal een Omtzigt of BBB nodig, afhankelijk van wie van de twee de protes- cq provincietstem binnenharkt.
Ik had verwacht dat jij toch wel wist dat die in 2017 zijn afgeschaft: https://nos.nl/artikel/21(...)n-niet-meer-mogelijkquote:Op maandag 21 augustus 2023 21:52 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ja, volgens mij kan hij ook nog een lijstverbinding aan gaan met een andere partij.
Ja.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 00:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De boeren CDA, de niet-boeren VVD light CDA en de...eh...bestuurs CDA?
Zo gek is dat laatste toch niet? CDA was van oudsher in principe gewoon sociaal-conservatief. Dat is eigenlijk ook precies hoe ik de gemiddelde Nederlander zou omschrijven. Een sociaal vangnet is belangrijk, er mag niemand buiten de boot vallen, maar over het algemeen is de Nederlander gewoon vrij conservatief.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 10:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja.
CDA, CDBBB en CDNSC. Samen goed voor 45 zetels.
Bij elkaar opgeteld bijna even groot als Lubbers in zijn hoogtijdagen.
Ik moet dit allemaal nog even laten bezinken. Dat het CDA-gedachtengoed zoveel mensen nog steeds aanspreekt.
Ja. Goede analyse.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 10:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zo gek is dat laatste toch niet? CDA was van oudsher in principe gewoon sociaal-conservatief. Dat is eigenlijk ook precies hoe ik de gemiddelde Nederlander zou omschrijven. Een sociaal vangnet is belangrijk, er mag niemand buiten de boot vallen, maar over het algemeen is de Nederlander gewoon vrij conservatief.
Daarom vind ik het eerder verbazingwekkend dat mensen het CDA steeds afschrijven, dat is als het terugkeert naar zijn oude waarden volgens mij nog steeds de partij die het beste bij Nederland past. Net als in Duitsland het CDU, zo gek is dat dus ook weer niet, aangezien Duitsland wel het land is waar we het meeste op lijken.
Dat het CDA nu in nieuwe vorm opduikt en veel mensen aan spreekt was dus eigenlijk ook wel te verwachten.
Ik denk dat de meeste mensen het hele deel of het wel of niet religieus is weinig kan schelen. Rutte en Kaag zijn ook beide actief en belijdend christen, nooit iemand over gehoord. Dat deel 'ik stem uit principe niet op een christelijke partij' is echt maar een hele kleine factor, je hoeft ook helemaal niet terug naar Lubbers om te zien dat het CDA 40 zetels kan scoren, dat gebeurde al onder de vorige premier.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 10:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Goede analyse.![]()
Alleen heb ik de indruk dat veel mensen helemaal niet door hebben dat ze op het CDA stemmen (laat staan op de katholieke tak van het CDA, want dat is dit gewoon).
Ze stemmen in hun beleving op Omtzigt (of de BBB), vanuit de beleving dat dit een anti-Rutte, anti-huidige regering etc, stem is.
Bij onvrede stemde men voorheen vaak op de flanken. Maar nu kennelijk opeens op het centrum. Ik vind dat een shift.
Waarbij ook het geheugen van veel mensen kennelijk niet ver terug gaat. Omtzigt heeft sinds 2003 iedere CDA deelname aan de regering mede mogelijk gemaakt en gewoon meegestemd met het CDA.
Het lijkt wel of de verdwaalde CDA stemmer weer terug keert in de moederschoot, al heet het CDA dit keer NSC.
Eigenlijk gewoon een ABC'tje.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 10:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja.
quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 15:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Eigenlijk gewoon een ABC'tje.
CDA, CD(BB)B en CD(NS)C
Kan je nagaan, wat er was gebeurd als de partijtop dit niet zo extreem had verkloot en de kikkers gewoon in de kruiwagen had gehouden. Dan was het CDA op de sloffen de grootste geworden.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 10:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja.
Bij elkaar opgeteld bijna even groot als Lubbers in zijn hoogtijdagen.
Ik moet dit allemaal nog even laten bezinken. Dat het CDA-gedachtengoed zoveel mensen nog steeds aanspreekt.
Dat is met de PVDA onder Samsom ook zo gegaanquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 15:50 schreef Fietsertje70 het volgende:
Als het CDA de laatste 15 jaar niet zo op de VVD had willen lijken waren ze nooit zo gemarginaliseerd.
religie heeft niets met politiek te maken, religie is geloof , geloof is geloof , zeker is zekerquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 11:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste mensen het hele deel of het wel of niet religieus is weinig kan schelen. Rutte en Kaag zijn ook beide actief en belijdend christen, nooit iemand over gehoord. Dat deel 'ik stem uit principe niet op een christelijke partij' is echt maar een hele kleine factor, je hoeft ook helemaal niet terug naar Lubbers om te zien dat het CDA 40 zetels kan scoren, dat gebeurde al onder de vorige premier.
Je kan toch vanuit een religieus uitgangspunt politiek bedrijven? Wat is daar anders aan dan bijvoorbeeld liberalisme of sociaaldemocratie? Dat zijn toch ook bepaalde uitgangspunten en geen zekerheden?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 16:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
religie heeft niets met politiek te maken, religie is geloof , geloof is geloof , zeker is zeker
politiek dient zeker te zijn , of pretendeert zekerheid te zijn
Ware het niet dat religieuzen vaker wel dan niet die scheiding willen opheffen. Zie de SGP voor een voorbeeldquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 19:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je kan toch vanuit een religieus uitgangspunt politiek bedrijven? Wat is daar anders aan dan bijvoorbeeld liberalisme of sociaaldemocratie? Dat zijn toch ook bepaalde uitgangspunten en geen zekerheden?
Scheiding kerk en staat, dus dat je de pastoor geen burgemeester maakt is heel wat anders.
"Vaker wel dan niet", en dan kom je met een stroming die nog geen 10% van de christenen vertegenwoordigd. Je beseft zelf dat je totale onzin typt, toch?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 19:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ware het niet dat religieuzen vaker wel dan niet die scheiding willen opheffen. Zie de SGP voor een voorbeeld
niet iedere gelovige stemt met zijn geloof, er is nauwlijks nog een moslim partij laat staan een bhoedistische stroming in Den Haagquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 19:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
"Vaker wel dan niet", en dan kom je met een stroming die nog geen 10% van de christenen vertegenwoordigd. Je beseft zelf dat je totale onzin typt, toch?
De SGP staat dan ook een theocratie voor. De CU niet en het CDA al helemaal niet.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 19:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ware het niet dat religieuzen vaker wel dan niet die scheiding willen opheffen. Zie de SGP voor een voorbeeld
een theocratie is er al in Iran en Afghanistan en sinds kort in Israelquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 20:44 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De SGP staat dan ook een theocratie voor. De CU niet en het CDA al helemaal niet.
We gaan het helemaal anders doen CDAquote:Op dinsdag 22 augustus 2023 00:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De boeren CDA, de niet-boeren VVD light CDA en de...eh...bestuurs CDA?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |