Volgens mij is dat ook niet het idee achter een districtenstelsel.quote:Op maandag 21 augustus 2023 18:41 schreef Litpho het volgende:
De zogenaamde kortere lijnen in een districtenstelsel gaan er stelselmatig aan voorbij dat het overgrote deel van de landspolitiek helemaal geen betrekking heeft op een enkel district. Alsof bijv. Thames Marsh zijn eigen buitenlands beleid erop na zou kunnen houden.
Dat eerste is op te lossen. Een lijst met de nummers en afkortingen/namen van de partijen met daarnaast een lijst met gewoon nummer 1 t/m 50. Kun je gewoon bijvoorbeeld PvdA nr 1 aankruisen. Is het stembiljet ongeveer een A4tje. Hang in elk stemhokje een lijst met alle namen, die hoeven niet op het stembiljet. Perfecct uit te voeren.quote:Op maandag 21 augustus 2023 19:22 schreef freako het volgende:
[..]
Het Nederlandse systeem heeft 2 nadelen.
De grootte van het stembiljet is lastig hanteerbaar voor de kiezer (met name kiezers op leeftijd of met een beperking), het leidt tot problemen en telfouten bij de telling, terwijl de meerwaarde van het kunnen stemmen op 1500 kandidaten beperkt is. Uiteindelijk is er een handvol Kamerleden dat puur op voorkeursstemmen in de Kamer komt. De laatste keer 3.
Drukkerijen lopen overigens ook tegen grenzen aan.
En daarnaast begint de regionale spreiding van Kamerleden soms echt te knellen. Dat veel kandidatenlijsten sterk overhellen richting de Randstad zal niet expres zijn, maar het is wel een feit. Op dit moment zijn bv Brabant en Gelderland nogal ondervertegenwoordigd. Voor de andere regio's buiten de Randstad geldt het in mindere mate ook. Je mist de ogen en oren, en met het jaarlijkse werkbezoek in de regio los je dat niet op. Voor de kiezer is het ook lastig om het te corrigeren (zie hierboven, 3 kandidaten op voorkeursstemmen). De versnippering helpt daarbij niet.
En op de punten dat die overeenkomst met Enschede wel belangijker is, dan gaat het vrijwel altijd om plaatselijke/provinciale politiek die helemaal niets in Den Haag te zoeken heeft.quote:Op maandag 21 augustus 2023 19:33 schreef Hanca het volgende:
Dat laatste ben ik het simpelweg gewoon niet mee eens, ik geloof absoluut niet in het belang van regionale vertegenwoordiging. Bijvoorbeeld een moslim uit Enschede zal zich eerder vertegenwoordigd voelen door een Rotterdamse moslim die dezelfde normen en waarden heeft, dan door Omtzigt uit Enschede. Nederland is niet zo groot dat er echt regionale verschillen zijn, we zijn geen VS.
Ik waag toch echt te betwijfelen of dat zo is hoor. Volgens mij is het verschil tussen een Limburger en Amsterdammer net zo groot als tussen een Texaan en inwoner van New York.quote:Op maandag 21 augustus 2023 19:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat eerste is op te lossen. Een lijst met de nummers en afkortingen/namen van de partijen met daarnaast een lijst met gewoon nummer 1 t/m 50. Kun je gewoon bijvoorbeeld PvdA nr 1 aankruisen. Is het stembiljet ongeveer een A4tje. Hang in elk stemhokje een lijst met alle namen, die hoeven niet op het stembiljet. Perfecct uit te voeren.
Dat laatste ben ik het simpelweg gewoon niet mee eens, ik geloof absoluut niet in het belang van regionale vertegenwoordiging. Bijvoorbeeld een moslim uit Enschede zal zich eerder vertegenwoordigd voelen door een Rotterdamse moslim die dezelfde normen en waarden heeft, dan door Omtzigt uit Enschede. Nederland is niet zo groot dat er echt regionale verschillen zijn, we zijn geen VS.
Waar het gaat om hun mening over, ik noem maar een dwarsstraat, het toeslagenschandaal? De inzet van de marine aan de Somalische kust? Andere dingen die we op landelijk niveau beslissen?quote:Op maandag 21 augustus 2023 19:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik waag toch echt te betwijfelen of dat zo is hoor. Volgens mij is het verschil tussen een Limburger en Amsterdammer net zo groot als tussen een Texaan en inwoner van New York.
Een Groninger zal harder in het gasverhaal zitten dan een Utrechter.quote:Op maandag 21 augustus 2023 19:43 schreef Litpho het volgende:
[..]
Waar het gaat om hun mening over, ik noem maar een dwarsstraat, het toeslagenschandaal? De inzet van de marine aan de Somalische kust? Andere dingen die we op landelijk niveau beslissen?
Dan onderschat jij het verschil tussen een Texaan en een New Yorker en overschat jij de verschillen in Nederland volgens mij enorm. Ik heb inmiddels in 4 provincies gewoond en ik zie bijna geen enkel verschil, eerlijk gezegd.quote:Op maandag 21 augustus 2023 19:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik waag toch echt te betwijfelen of dat zo is hoor. Volgens mij is het verschil tussen een Limburger en Amsterdammer net zo groot als tussen een Texaan en inwoner van New York.
Dat is een uitzondering en juist iets waar bijv. een provincie Groningen zich hard over zou moeten maken.quote:Op maandag 21 augustus 2023 19:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Een Groninger zal harder in het gasverhaal zitten dan een Utrechter.Maar goed, dat is niet echt de discussie toch verder lijkt me?
Totaal andere ervaringen dan. Maar dat is bij ons vaker het geval.quote:Op maandag 21 augustus 2023 19:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan onderschat jij het verschil tussen een Texaan en een New Yorker en overschat jij de verschillen in Nederland volgens mij enorm. Ik heb inmiddels in 4 provincies gewoond en ik zie bijna geen enkel verschil, eerlijk gezegd.
Gezien je waarschijnlijk de stad New York bedoeld, waar baseer je dat op?quote:Op maandag 21 augustus 2023 19:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Er is wel wat verschil tussen boven en onder de rivieren, dat is eigenlijk het enige. Ik heb nu in Utrecht, Gelderland, Zuid Holland en Groningen (en schoonfamilie in Zeeland en Flevoland) gewoond en de verschillen tussen de inwoners en tussen hun behoeftes zie ik echt niet.quote:Op maandag 21 augustus 2023 19:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Totaal andere ervaringen dan. Maar dat is bij ons vaker het geval.
De verdeling tussen een Limburger en een Amsterdammer zal hem wat meer zitten in economie, immigratie, stikstof en bestuur. Die verdeling heb ik niet zo gezien bij onderwerpen als abortus, fossiele brandstoffen, religie, drugs, homohuwelijk of wapens. Dat is tussen de gemiddelde Texaan en gemiddelde New Yorker wel anders.quote:Op maandag 21 augustus 2023 20:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is wel wat verschil tussen boven en onder de rivieren, dat is eigenlijk het enige. Ik heb nu in Utrecht, Gelderland, Zuid Holland en Groningen (en schoonfamilie in Zeeland en Flevoland) gewoond en de verschillen tussen de inwoners en tussen hun behoeftes zie ik echt niet.
Ja, af en toe moet er een lobby plaatsvinden voor bijvoorbeeld een Saksenlijn, daarom hebben we ook provinciale politici.
En de reactie van Omtzigt daarop:quote:Op maandag 21 augustus 2023 20:55 schreef cherrycoke het volgende:
DAMENS EN HEREN MAG IK UW AANDACHT VOOR
MINISTER PRESIDENT: PIETER OMZIGT
![]()
![]()
quote:U wilt geen premier worden?
„Mijn plek is in de Kamer, om daar als fractievoorzitter van een nieuwe partij leiding te geven aan een nieuw team.”
quote:Op maandag 21 augustus 2023 20:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
En de reactie van Omtzigt daarop:
https://www.ad.nl/politie(...)t-het-doel~a61d707d/
[..]
quote:Op maandag 21 augustus 2023 20:55 schreef cherrycoke het volgende:
DAMENS EN HEREN MAG IK UW AANDACHT VOOR
MINISTER PRESIDENT: PIETER OMZIGT
![]()
![]()
Dát ^^quote:Op maandag 21 augustus 2023 20:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
En de reactie van Omtzigt daarop:
https://www.ad.nl/politie(...)t-het-doel~a61d707d/
[..]
Als hij meer zetels wint dan mensen op de kieslijst, komt dat beschikbaar als restzetels dacht ik? Het kan dus dat hij een klein lijstje maakt in principe...quote:Op maandag 21 augustus 2023 21:46 schreef Breekfast het volgende:
Nu bij Nieuwsuur. Conclusie: hij gaat totaal onvoorbereid de verkiezingen in. Bijna alles aan zijn partij moet nog opgezet worden.
Totaal onverantwoord als je weet hoeveel zetels je binnen gaat harken.
Het lijkt of Mariëlle Tweebeeke een sollicitatiegesprek met hem voert.quote:
Ja, volgens mij kan hij ook nog een lijstverbinding aan gaan met een andere partij.quote:Op maandag 21 augustus 2023 21:50 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Als hij meer zetels wint dan mensen op de kieslijst komt dat beschikbaar als restzetel dacht ik? Het kan dus dat hij een klein lijstje maakt in principe...
Ik had (eerder) begrepen dat dat dus niet meer kanquote:Op maandag 21 augustus 2023 21:52 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ja, volgens mij kan hij ook nog een lijstverbinding aan gaan met een andere partij.
Nee. Tenzij als gezamenlijke lijst (a la GroenLinks/PvdA).quote:Op maandag 21 augustus 2023 21:52 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ja, volgens mij kan hij ook nog een lijstverbinding aan gaan met een andere partij.
En in een beperkt aantal kieskringen deelnemen. Voordeel is dan dat ook op een relatief korte lijst nog wat reservekandidaten over blijven.quote:Op maandag 21 augustus 2023 21:50 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Als hij meer zetels wint dan mensen op de kieslijst, komt dat beschikbaar als restzetels dacht ik? Het kan dus dat hij een klein lijstje maakt in principe...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |