abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210367692
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 14:11 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Dat is echt onzin....

Er is in NL veel controle. Op van alles en nog wat. Ook in de politiek, in de samenleving.

Kritisch zijn is heel wat anders dan een wappie schaap zijn.
Niemand gaat een ander direct wegzetten als een wappie schaap vanwege kritisch te zijn.
Juist alleen maar vanwege kansloze vragen en onderwerpen.
Baudet is mentaal helemaal niet sterk. Hij is juist ontzettend labiel.
pi_210367821
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 14:04 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Er stemmen toch ook nog steeds mensen op Baudet?
Maurice zegt 5 zetels. |:(
  maandag 21 augustus 2023 @ 15:22:32 #53
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210367876
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 15:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maurice zegt 5 zetels. |:(
  maandag 21 augustus 2023 @ 15:32:12 #54
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_210368019
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het lijkt mij niet verrassend dat de partij van Omtzigt vooral zal leunen op (oud) CDA'ers, toch?

Je ziet ook al weer het aloude "participatie maatschappij" thema terugkomen in wat Omtzigt tot nu toe gezegd heeft, volgens mij. Kortom, een CDA wat geen VVD light is lijkt de insteek van Omtzigt te zijn.
Dit is bijna een rebranding van het CDA, zij het dat het CDA zelf er nog zit. Hij ontdoet zich van de poppetjes en het apparaat, het programma zal inhoudelijk zo'n beetje hetzelfde zijn enkele opvallende punten daargelaten. Zijn vertrouwelingen zijn geloof ik ook allemaal ex-CDA.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_210368076
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 15:32 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Dit is bijna een rebranding van het CDA, zij het dat het CDA zelf er nog zit. Hij ontdoet zich van de poppetjes en het apparaat, het programma zal inhoudelijk zo'n beetje hetzelfde zijn enkele opvallende punten daargelaten. Zijn vertrouwelingen zijn geloof ik ook allemaal ex-CDA.
Ja. En het vreemde is dat het CDA juist ook terugkeert naar hun oude waarden, Bontenbal zal bijna exact hetzelfde gaan uitdragen als Omtzigt. De ene komt daarmee tot een zetel of 6-8, de ander misschien wel in de buurt van de 30.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 21 augustus 2023 @ 15:44:15 #56
465903 Hamlapjes
Niet voor op de BBQ
pi_210368198
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 15:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja. En het vreemde is dat het CDA juist ook terugkeert naar hun oude waarden, Bontenbal zal bijna exact hetzelfde gaan uitdragen als Omtzigt. De ene komt daarmee tot een zetel of 6-8, de ander misschien wel in de buurt van de 30.
Nu PvdA en GL samen een fractie vormen, hebben we natuurlijk weer twee nieuwe fracties nodig die dertig keer hetzelfde invullen bij de Stemwijzer!
  maandag 21 augustus 2023 @ 16:02:26 #57
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_210368515
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 15:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja dat is genant eigenlijk. Ik begrijp de verzoeningspoging vanuit het CDA ook wel, ze hebben daar ook aardig 'gezuiverd' zullen we maar zeggen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_210369041
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 14:02 schreef bianconeri het volgende:
Wat een achterlijke naam.

En hoe snel gaat hij dit keer een burn-out krijgen? Al tijdens de 1e bijeenkomst gok ik.
Zijn er serieus mensen die op dit achterlijk figuur zouden stemmen?
Mag toch hopen van niet.
Dat vat aardig samen hoeveel je ervan begrepen hebt.
Het is een partij die door Omtzigt wordt opgericht. Hij is geen partijvoorzitter, hij wordt ook niet kiesbaar als minister president. Hoeveel invulling hij zelf aan het geheel geeft is nog niet bekend. En je hoeft ook niet op hem als persoon te stemmen. Maar ik lees dat je alleen maar vaart op iets wat je hebt gehoord over een burn-out, misschien is het de stemmer zelf die niet zo slim is...
pi_210369074
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 16:41 schreef R2R het volgende:

[..]
Het is een partij die door Omtzigt wordt opgericht. Hij is geen partijvoorzitter, hij wordt ook niet kiesbaar als minister president. Hoeveel invulling hij zelf aan het geheel geeft is nog niet bekend. En je hoeft ook niet op hem als persoon te stemmen. Maar ik lees dat je alleen maar vaart op iets wat je hebt gehoord over een burn-out, misschien is het de stemmer zelf die niet zo slim is...
Hij wordt natuurlijk wel lijsttrekker, moet dus alle media-optredens doen, en daarna wordt hij fractievoorzitter. Zijn toch wel dingen die ik een risico vind bij iemand die duidelijk niet alleen kwetsbaar is gebleken, maar ook een perfectionist die alles zelf tot in detail wil controleren en beheersen.

Maar goed, dat lijkt me geen reden om wel of niet op hem te stemmen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_210369094
quote:

[..]
Nee, precies.
Hij richt een partij op om daarna met de Noorderzon te vertrekken en er niets in te doen.
Als je het zo vertelt klinkt het als oplichterij. Iedereen snel partij geld laten betalen en snel het vliegtuig naar een mooi land _O-
Heeft hij wel een mooi pensioen voor hij weer in een burn-out zit.
  maandag 21 augustus 2023 @ 16:51:22 #61
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_210369121
twitter

In het kader van wappies begluren is NSC wel een absolute aanwinst. Ik vind dit toch zo leuk.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_210369130
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 16:46 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Nee, precies.
Hij richt een partij op om daarna met de Noorderzon te vertrekken en er niets in te doen.
Als je het zo vertelt klinkt het als oplichterij. Iedereen snel partij geld laten betalen en snel het vliegtuig naar een mooi land _O-
Heeft hij wel een mooi pensioen voor hij weer in een burn-out zit.
Ik zal je wel gewoon in je eigen wereld laten, dat is het beste ;)
pi_210369654
quote:

[..]
In Nederland ben je nooit verkiesbaar voor MP dus anderen verwijten dat ze het niet begrijpen en zelf hiermee aankomen is niet echt handig.
Niemand weet wie er partijvoorzitter wordt op moment omdat de partij nog niet eens bestaat.

Burn out van Omtzigt was een feit. Of dat iets zegt over de toekomst moet men afwachten maar je kan kiezers niet verwijten dat ze het mee laten wegen.
pi_210369694
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 17:50 schreef Tijger_m het volgende:
Niemand weet wie er partijvoorzitter wordt op moment omdat de partij nog niet eens bestaat.
Hein Pieper zat zaterdag bij de notaris.
zie email 27 oktober
  maandag 21 augustus 2023 @ 17:55:21 #65
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_210369711
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 22:37 schreef Slayage het volgende:

[..]
Het is maar wat je definitie van teleurstelling is.

Ik vind dit wel een verstandige uitspraak van hem, maar uiteindelijk bepaalt de kiezer natuurlijk.

"Dit land heeft geleerd van wat er met LPF en Forum voor Democratie is gebeurd", zegt hij. "Dus nee, we willen niet in een keer naar 46 zetels, maar een partij beginnen met verantwoorde groei."
Nee, dat heeft het land niet. Het gelooft weer in een messias die alles gaat oplossen. Zonder basis voor die overtuiging. Het doet mij veel te veel denken aan de hype rond Fortuyn :r
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_210369747
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 17:54 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Hein Pieper zat zaterdag bij de notaris.
Ah, ok, my bad.
  maandag 21 augustus 2023 @ 18:17:21 #67
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_210369989
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
50% districten is nog steeds de grote partijen groter maken, VVD was dan echt richting een absolute meerderheid gegaan in 2021.
Nee, hangt ervan af hoe je het insteekt. Omtzigt stelde voor om te kijken naar bv het Deense kiesstelsel. Er zijn een aantal vrij grote kiesdistricten met een vast aantal zetels, elk met eigen districtslijsten. Daarnaast zijn er landelijke lijsten en compensatiezetels, bv 1/3e van alle zetels. Kiezers brengen 1 (districts)stem uit. De partijen die onderbedeeld worden in de kiesdistricten krijgen meer compensatiezetels. Zolang de kiesdistricten niet te klein zijn, kom je dan min of meer op hetzelfde resultaat uit als nu. Wel zou je een betere regionale spreiding krijgen in de Kamer, en als het goed is de afstand tussen kiezer en Kamerlid wat verminderen.
  maandag 21 augustus 2023 @ 18:33:24 #68
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_210370228
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 15:32 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ja. En wat dat betreft zijn er ook meer overeenkomsten dan verschillen met BBB. Ik zou niet heel verbaasd zijn als hier uiteindelijk over een jaar of 10 weer een grote centrumpartij uit voortkomt.
pi_210370262
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 18:17 schreef freako het volgende:

[..]
Nee, hangt ervan af hoe je het insteekt. Omtzigt stelde voor om te kijken naar bv het Deense kiesstelsel. Er zijn een aantal vrij grote kiesdistricten met een vast aantal zetels, elk met eigen districtslijsten. Daarnaast zijn er landelijke lijsten en compensatiezetels, bv 1/3e van alle zetels. Kiezers brengen 1 (districts)stem uit. De partijen die onderbedeeld worden in de kiesdistricten krijgen meer compensatiezetels. Zolang de kiesdistricten niet te klein zijn, kom je dan min of meer op hetzelfde resultaat uit als nu. Wel zou je een betere regionale spreiding krijgen in de Kamer, en als het goed is de afstand tussen kiezer en Kamerlid wat verminderen.
Dat systeem ken ik niet, wel interessant. Ik ken alleen het (verschrikkelijke, ondemocratische) VK of USA systeem en het zeer omslachtige Duitse systeem.

Als elke stem uiteindelijk evenveel waard is en je dus een exacte evenredige vertegenwoordiging krijgt, is alles mij prima. Ik geloof niet in het verkleinen van de afstand tot de kiezer op deze manier, de meeste mensen kennen namelijk ookhun burgemeester, wethouders of gemeenteraadsleden niet. De afstand tussen lokale politiek en burger is net zo groot als die tussen landelijke politiek en burger.

Maar ik vind het wel belangrijk dat de vertegenwoordiging zo blijft als nu, wat mij betreft heeft Nederland nu namelijk het beste stelsel van de wereld (elke stem telt, geen kiesdrempel en coalitievorming).
pi_210370335
De zogenaamde kortere lijnen in een districtenstelsel gaan er stelselmatig aan voorbij dat het overgrote deel van de landspolitiek helemaal geen betrekking heeft op een enkel district. Alsof bijv. Thames Marsh zijn eigen buitenlands beleid erop na zou kunnen houden.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 21 augustus 2023 @ 18:52:01 #71
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_210370473
Waarom denken jullie overigens dat Nederland het districtenstelsel heeft afgeschaft en vervangen door het huidige stelsel van evenredige vertegenwoordiging? Omdat het zo’n succes was?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lord_Vetinari op 21-08-2023 19:08:47 ]
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_210370698
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 18:17 schreef freako het volgende:

[..]
Als Omtzigt vindt dat er te weinig mensen uit de regio in de kamer zitten, dan kan hij die toch gewoon op zijn eigen lijst zetten?

Als ik op een partij stem, wil ik die gewoon de volgorde van de beste mensen laten bepalen, en niet dat iemand geen kans maakt op een zetel omdat hij toevallig uit Waddinxveen komt, terwijl die plek zo nodig moet worden ingenomen door iemand uit Limburg.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  maandag 21 augustus 2023 @ 19:08:12 #73
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210370708
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 16:51 schreef Koffieplanter het volgende:
[ twitter ]

In het kader van wappies begluren is NSC wel een absolute aanwinst. Ik vind dit toch zo leuk.
WEF WEF WEF
twitter
  maandag 21 augustus 2023 @ 19:13:42 #74
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_210370806
Wat een naam :')
Please consider the environment before printing this post
  maandag 21 augustus 2023 @ 19:22:43 #75
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_210370940
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 18:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar ik vind het wel belangrijk dat de vertegenwoordiging zo blijft als nu, wat mij betreft heeft Nederland nu namelijk het beste stelsel van de wereld.
Het Nederlandse systeem heeft 2 nadelen.

De grootte van het stembiljet is lastig hanteerbaar voor de kiezer (met name kiezers op leeftijd of met een beperking), het leidt tot problemen en telfouten bij de telling, terwijl de meerwaarde van het kunnen stemmen op 1500 kandidaten beperkt is. Uiteindelijk is er een handvol Kamerleden dat puur op voorkeursstemmen in de Kamer komt. De laatste keer 3.

Drukkerijen lopen overigens ook tegen grenzen aan.

En daarnaast begint de regionale spreiding van Kamerleden soms echt te knellen. Dat veel kandidatenlijsten sterk overhellen richting de Randstad zal niet expres zijn, maar het is wel een feit. Op dit moment zijn bv Brabant en Gelderland nogal ondervertegenwoordigd. Voor de andere regio's buiten de Randstad geldt het in mindere mate ook. Je mist de ogen en oren, en met het jaarlijkse werkbezoek in de regio los je dat niet op. Voor de kiezer is het ook lastig om het te corrigeren (zie hierboven, 3 kandidaten op voorkeursstemmen). De versnippering helpt daarbij niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')