https://nos.nl/artikel/24(...)euw-sociaal-contractquote:Omtzigt doet mee aan verkiezingen met eigen partij: Nieuw Sociaal Contract
Pieter Omtzigt doet op 22 november met een eigen partij mee aan de Tweede Kamerverkiezingen. Dat heeft hij bekendgemaakt in dagblad Tubantia. Zijn partij heet Nieuw Sociaal Contract.
Omtzigt heeft al wel een inhoudelijk programma, maar nog geen kandidatenlijst. "We zijn met mensen in gesprek, maar kunnen nog geen namen delen", zegt hij in de krant. "Komende week komt er een oproep op onze website voor mensen die mee willen doen om zich te melden. We hebben nog tot 9 oktober om met een kieslijst te komen."
Omtzigt scheidde zich in juni 2021 af van het CDA en zit sindsdien als eenmansfractie in de Kamer. Hij heeft een grote achterban en kan in peilingen rekenen op een groot aantal zetels.
Liefst geen 46 zetels
Omtzigt zegt dat het "verwachtingspatroon" van mogelijk tientallen zetels het er niet makkelijker op heeft gemaakt om de knoop door te hakken. Hij noemt het "niet verantwoord" om als nieuwe partij te beginnen met zo veel zetels.
"Dit land heeft geleerd van wat er met LPF en Forum voor Democratie is gebeurd", zegt hij. "Dus nee, we willen niet in een keer naar 46 zetels, maar een partij beginnen met verantwoorde groei."
De partij Nieuw Sociaal Contract, ook de titel van een boek dat Omtzigt in 2021 publiceerde, werd dit weekend officieel opgericht. Omtzigt heeft op zijn sociale media een video geplaatst waarin hij zijn besluit toelicht.
Volgens Omtzigt heeft Nederland "een nieuwe bestuurscultuur" nodig. Als speerpunten noemt hij onder meer het realiseren van een ander kiesstelsel en het installeren van een grondwettelijk hof. Ook wil hij iets doen aan het huizentekort en de "voedselnood" onder Nederlanders.
Omtzigt zegt niet als doel te hebben om de grootste partij te worden. Maar mocht dat toch gebeuren, dan wil hij geen premier worden. "Mijn plek is in de Kamer, om daar als fractievoorzitter van een nieuwe partij leiding te geven aan een nieuw team."
Politiek verslaggever Marleen de Rooy:
"Omtzigt is een geduchte concurrent voor heel veel partijen. En hij kan een grote diversiteit aan kiezers aanspreken. Zo is een belangrijk thema waarmee hij de verkiezingen in wil gaan bestaanszekerheid en armoede. Partijen aan de linkerkant kunnen daar kiezers aan hem verliezen.
Aan de andere kant is hij ook een man van de regio, die het anders wil gaan aanpakken. Iets wat bijvoorbeeld de BBB-kiezer kan aantrekken.. En dan is er nog zijn oude partij, het CDA. Daar stemden vroeger ook veel mensen op hem.
Tegelijkertijd geeft hij zelf aan dat hij wil voorkomen dat zijn partij ontploft. Maar hoe hij dat wil voorkomen is nog onduidelijk. Net zo min als duidelijk is wie hij op de kandidatenlijst gaat zetten."
Ik vind het ongekend. Het maakt dat zoveel mensen niet meer gehoord gaan worden. Hun stem gaat verloren.quote:Op maandag 21 augustus 2023 00:45 schreef Tijger_m het volgende:
Dat kiesstelsel plan is compleet onzalig wat mij betreft, in geen enkel land waar men dergelijke systemen heeft werkt dat naar behoren, het is een recept voor clientelisme en pork wetgeving.
Klopt is voor mij al meteen een reden om niet op hem te stemmen. Dat was ook meteen het eerste waar ik over viel toen ik zijn twitterfilmpje zag.quote:Op maandag 21 augustus 2023 00:45 schreef Tijger_m het volgende:
Dat kiesstelsel plan is compleet onzalig wat mij betreft, in geen enkel land waar men dergelijke systemen heeft werkt dat naar behoren, het is een recept voor clientelisme en pork wetgeving.
oprechte vraag, hoe precies?quote:Op maandag 21 augustus 2023 00:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind het ongekend. Het maakt dat zoveel mensen niet meer gehoord gaan worden. Hun stem gaat verloren.
Een voorbeeld is het VK. Stel je stemt Labour of Greens maar je woont in een district waar veel conservatieven wonen dan heeft het geen enkele zin om daar te gaan stemmen voor je. Je krijgt toch sowieso een conservatieve vertegenwoordiger in het parlement en met een beetje pech negeert hij jou ook nog als je hem wat vraagt omdat je toch niet op hem gestemd hebt.quote:
Duidelijk, thanksquote:Op maandag 21 augustus 2023 07:27 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Een voorbeeld is het VK. Stel je stemt Labour of Greens maar je woont in een district waar veel conservatieven wonen dan heeft het geen enkele zin om daar te gaan stemmen voor je. Je krijgt toch sowieso een conservatieve vertegenwoordiger in het parlement en met een beetje pech negeert hij jou ook nog als je hem wat vraagt omdat je toch niet op hem gestemd hebt.
Dit lijkt dus wel een stuk linkser dan de partijen waar het grootste deel van zijn zetels vandaan zullen komen, dat is wat mij betreft het grote pluspunt. Als dat onzalige idee van een districtenstelsel maar uit zijn hoofd wordt gepraat.quote:Op maandag 21 augustus 2023 07:50 schreef Hanca het volgende:
En hier een analyse van De Volkskrant over de standpunten van Omtzigt:
https://www.volkskrant.nl(...)-eigenlijk~b6e62f42/
Kort:
1. De overheid moet een bestaansminimum regelen, dat mensen voedselhulp nodig hebben is een schande.
2. De overheid moet betrouwbaar zijn, daarom ook dat constitutioneel hof en dat districtenstelsel
3. Migratie moet beperkt worden. Alle vormen van migratie, zowel arbeidmigratie, studenten als asielzoekers die een permanente status krijgen. Het meest concreet is hij op de eerste 2 groepen. Bij asiel wil Omtzigt zich aan verdragen houden, hij is wel voor het stelsel met 2 statussen.
4. Omtzigt heeft niks met de bio-industrie, de stikstofaanpak moet er gewoon komen. Wel wil hij minder modellen en meer echt meetwerk, maar op dit punt stemt hij soms zelfs mee met de PvdD.
Hmm ik ben juist wel een voorstander van een districten stelsel, het maakt het inderdaad moeilijker voor kleinere landelijke partijen maar het maakt het makkelijker voor lokale partijen, dus je vergeet minder snel een regio.quote:Op maandag 21 augustus 2023 08:10 schreef Hanca het volgende:
Ook hier even mezelf citeren (wie heeft VKZ verzonnen? Wat mij betreft behoorlijk onhandig om het belangrijkste POL onderwerp uit POL te halen...)
[..]
Dit lijkt dus wel een stuk linkser dan de partijen waar het grootste deel van zijn zetels vandaan zullen komen, dat is wat mij betreft het grote pluspunt. Als dat onzalige idee van een districtenstelsel maar uit zijn hoofd wordt gepraat.
Ik ben niet echt fan van Omtzigt (hij maakt meer kapot dan nodig), maar liever een partij met zulke standpunten dan een BBB, PVV of FvD.
Hoe maakt een districtstelsel het makkelijker voor lokale partijen? Ik kan geen enkel voorbeeld verzinnen waarbij een lokale partij een rol speelt in een land met een districtstelsel. In de VS, het VK en Duitsland is dit niet het geval. Het zorgt juist voor meer macht voor de grotere partijen. Heb jij een voorbeeld dat ik niet ken?quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:03 schreef verbijstering het volgende:
[..]
Hmm ik ben juist wel een voorstander van een districten stelsel, het maakt het inderdaad moeilijker voor kleinere landelijke partijen maar het maakt het makkelijker voor lokale partijen, dus je vergeet minder snel een regio.
Ik denk dat zijn stikstofstandpunt hem weinig BBB stemmers op gaat leveren maar het gaat hem als ik dit zo lees niet persé om de stemmen. Sterker nog ik denk dat hij liever 5 zetels haalt dan 25.
Lokale mensen in landelijke politiek zijn helemaal een drama. Dan krijg je een persoon uit Zeeland die een basis van de marine wordt beloofd en in ruil daarvoor hele begrotingen steunt. Dat zie je in de VS en het VK massaal gebeuren.quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:03 schreef verbijstering het volgende:
[..]
Hmm ik ben juist wel een voorstander van een districten stelsel, het maakt het inderdaad moeilijker voor kleinere landelijke partijen maar het maakt het makkelijker voor lokale partijen, dus je vergeet minder snel een regio.
Een districtenstelsel is absoluut onwenselijk, maar dat ga je niet uit dit plaatje halen. Districten horen namelijk ongeveer even veel inwoners te hebben en dat is met gemeentes natuurlijk niet het geval.quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:16 schreef Hanca het volgende:
Maar dit plaatje zegt denk ik genoeg over hoe onwenselijk een districtenstelsel is:
[ afbeelding ]
Dat is het Amerikaanse systeem, in Engeland of Duitsland hebben districten niet allemaal evenveel inwoners.quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een districtenstelsel is absoluut onwenselijk, maar dat ga je niet uit dit plaatje halen. Districten horen namelijk ongeveer even veel inwoners te hebben en dat is met gemeentes natuurlijk niet het geval.
In het VK zorgt het ervoor dat er een schotse, een ierse en een Welsh partij is. In staten die doorgaans labour/Tories zijn, wordt de persoon door dat district gekozen, wat er toch toe leidt dat zo een persoon bij beslissingen ook aan zijn district denkt omdat anders de volgende keer de kans groot is dat het district naar een andere partij gaat.quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:08 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Hoe maakt een districtstelsel het makkelijker voor lokale partijen? Ik kan geen enkel voorbeeld verzinnen waarbij een lokale partij een rol speelt in een land met een districtstelsel. In de VS, het VK en Duitsland is dit niet het geval. Het zorgt juist voor meer macht voor de grotere partijen. Heb jij een voorbeeld dat ik niet ken?
50% districten is nog steeds de grote partijen groter maken, VVD was dan echt richting een absolute meerderheid gegaan in 2021.quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:51 schreef Jojoke het volgende:
Laatst zag ik wel iemand pleiten voor verdubbeling van de Tweede Kamer en de nieuwe zetels worden dan gekoppeld aan een districtenstelsel. 50/50 dus.
Misschien dat dat kan werken. Grondwettelijk hof vervangt Eerste Kamer. Tweede Kamer wordt de Staten-Generaal en verdubbelt, 50% van landelijke lijst en 50% uit districten.
In zo'n systeem telt niet iedere stem evenveel. Ik vind dat zeer zorgwekkend.quote:Op maandag 21 augustus 2023 09:51 schreef Jojoke het volgende:
Laatst zag ik wel iemand pleiten voor verdubbeling van de Tweede Kamer en de nieuwe zetels worden dan gekoppeld aan een districtenstelsel. 50/50 dus.
Misschien dat dat kan werken. Grondwettelijk hof vervangt Eerste Kamer. Tweede Kamer wordt de Staten-Generaal en verdubbelt, 50% van landelijke lijst en 50% uit districten.
Het lijkt mij niet verrassend dat de partij van Omtzigt vooral zal leunen op (oud) CDA'ers, toch?quote:Op maandag 21 augustus 2023 10:30 schreef capricia het volgende:
Wie heeft een idee over wie Eddy van Hijum precies is? Die schrijft het verkiezingsprogramma. Maar het lijkt me gewoon een beetje een 'saaie' CDAer?
Heeft jarenlang in de kamer gezeten. Lastig om precies te bepalen wat iemands persoonlijke standpunten dan zijn, maar ik zou zeggen conservatief en redelijk in het midden van het CDA.quote:Op maandag 21 augustus 2023 10:30 schreef capricia het volgende:
Wie heeft een idee over wie Eddy van Hijum precies is? Die schrijft het verkiezingsprogramma. Maar het lijkt me gewoon een beetje een 'saaie' CDAer?
Wel is het zo dat de bekendere kamerleden zoals de premier weggestemd kunnen worden. Alleen om dat te voorkomen gaan ze vaak in een district zitten waar ze eigenlijk helemaal niet wonen maar hun partij sowieso een absolute meerderheid heeft.quote:
Dat valt wel mee toch? Je moet wel heel flauw zijn om daar NSB van te maken.quote:Op maandag 21 augustus 2023 12:34 schreef SnertMetChoco het volgende:
De afkorting NSC is wel wat ongelukkig.
Dit dus.quote:Op maandag 21 augustus 2023 13:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat valt wel mee toch? Je moet wel heel flauw zijn om daar NSB van te maken.
Er zijn een hoop flauwe mensen.quote:Op maandag 21 augustus 2023 13:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat valt wel mee toch? Je moet wel heel flauw zijn om daar NSB van te maken.
https://www.algemenebestu(...)bouw-en-ontwikkelingquote:
Was lang gedeputeerde hier in Overijssel. Werd in die rol altijd wel breed gewaardeerd.quote:Op maandag 21 augustus 2023 10:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heeft jarenlang in de kamer gezeten. Lastig om precies te bepalen wat iemands persoonlijke standpunten dan zijn, maar ik zou zeggen conservatief en redelijk in het midden van het CDA.
Tja....Omtzigt staat voor zijn zaak roepen terwijl we nog geen flauw idee hebben wat zijn zaak inhoudt? Ik kan het niet sterk noemen.quote:
Ik denk dat dit mensen zijn die Omtzigt al kende eerder, zo te zien ook een regionale connectie.quote:Op maandag 21 augustus 2023 13:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Was lang gedeputeerde hier in Overijssel. Werd in die rol altijd wel breed gewaardeerd.
Ik vind dit een vreemde manier van redeneren.quote:Op maandag 21 augustus 2023 13:43 schreef KoosVogels het volgende:
Op zich juich ik toe dat Omtzigt een eigen partij begint, dikke kans dat hij de wind uit de zeilen neemt van de BBB en wappiepartijen zoals FvD en BVNL. Misschien snoept hij zelfs wat zetels af van de PVV.
Maar ik ben persoonlijk geen groot fan van Omtzigt. Prima hoor, hoe hij zich vastbeet in de toeslagenaffaire. Maar je merkt ook dat hij zijn pittbull-imago is gaan cultiveren en er zich daar ook naar gaat gedragen. Het gevolg dat hij (soms) spijkers op laagwater zoekt en de plank enorm misslaat, zie bijvoorbeeld dat debacle met de zogenaamde MH17-getuige. Dat is puur het gevolg van Omtzigt die per se superkritisch wil zijn en daarom een tegendraadse positie inneemt.
En laten we voor het gemak niet vergeten dat Omtzigt mede debet is aan een toeslagenaffaire, want hij was een van de Kamerleden die aandrong op harder en strenger optreden.
Omtzigt zei letterlijk dat hij er van uit ging dat iedereen die een formulier verkeerd invulde bij de toeslagen een fraudeur is. Dat heeft niks met controle te maken, dat is gewoon het uitlokken van de toeslagenaffaire.quote:Op maandag 21 augustus 2023 13:57 schreef R2R het volgende:
[..]
Ik vind dit een vreemde manier van redeneren.
Iemand die kritisch is mag niet? Ja, de uitkomst kan zijn dat je het mis hebt. Dat is precies de reden waaróm je iemand nodig hebt die kritisch is, dat voorkomt dat een tegenpartij de makkelijke korte weg neemt.
Het gaat om de uitkomst, niet om het gelijk hebben.
Toeslagenaffaire: harder en strenger optreden != is niet gelijk aan optreden op basis van ongecontroleerde voorkeursselectie.
Wat je eigenlijk wilt is:
- geen kritiek
- geen controle
Juist daardoor zijn zaken als de toeslagenaffaire ontstaan. En uiteindelijk leidt het tot polarisatie, want iedereen die wel iets wil controleren of bevraagt wordt meteen als wappie afgeschilderd. Dat is echt de perfecte manier op weg naar zakkenvullen en corruptie.
Er stemmen toch ook nog steeds mensen op Baudet?quote:Op maandag 21 augustus 2023 14:02 schreef bianconeri het volgende:
Wat een achterlijke naam.
En hoe snel gaat hij dit keer een burn-out krijgen? Al tijdens de 1e bijeenkomst gok ik.
Zijn er serieus mensen die op dit achterlijk figuur zouden stemmen?
Mag toch hopen van niet.
Tja, dat klopt. Weinig te verwachten dus van Nederlandse stemmers.quote:Op maandag 21 augustus 2023 14:04 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Er stemmen toch ook nog steeds mensen op Baudet?
Achterlijk figuur? Dat is hij zeker niet.quote:Op maandag 21 augustus 2023 14:02 schreef bianconeri het volgende:
Wat een achterlijke naam.
En hoe snel gaat hij dit keer een burn-out krijgen? Al tijdens de 1e bijeenkomst gok ik.
Zijn er serieus mensen die op dit achterlijk figuur zouden stemmen?
Mag toch hopen van niet.
Dat is echt onzin....quote:Op maandag 21 augustus 2023 13:57 schreef R2R het volgende:
Juist daardoor zijn zaken als de toeslagenaffaire ontstaan. En uiteindelijk leidt het tot polarisatie, want iedereen die wel iets wil controleren of bevraagt wordt meteen als wappie afgeschilderd. Dat is echt de perfecte manier op weg naar zakkenvullen en corruptie.
Verstandige mensen stemmen Dilanquote:Op maandag 21 augustus 2023 14:08 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Tja, dat klopt. Weinig te verwachten dus van Nederlandse stemmers.
Baudet heeft overigens wel een plusje tov Omtzigt. Baudet is mentaal ten minste sterk. Dus als je dan op iets geks/een gek wilt stemmen voor de lol, dan toch beter iemand die het ook vol kan houden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |