In jouw voorbeeld heeft het dus geen zin meer om te stemmen als je weet dat jouw partij de meerderheid niet haalt. Wat een trieste bedoeling.quote:Op maandag 21 augustus 2023 01:13 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik denk dat hij het een beetje heeft afgekeken van het Britse model waar je als lid van het House of Parlement verantwoording moet afleggen in jouw district. Daar kan je diegene ook gewoon op aanspreken en hebben daar een kantoor voor enzovoort.. Alleen zie ik zo iets totaal niet werken en zeker niet in Nederland. Zoals je al aangaf in een andere post gooi je een hoop stemmen weg. Stel je hebt een uitkering om wat voor reden dan ook die toevallig in het Gooi woont dan denk ik dat de lokale vvder weinig om jouw problemen geeft.
Ik niet in ieder geval ik heb nooit wat gezien in een districtenstelsel. Ik zie ook alleen maar problemen dan oplossingen met dat stelsel. Het klinkt natuurlijk op papier heel romantisch van je kiest mensen uit jouw regio die voor jouw moeten opkomen. Maar als je ideologisch compleet van elkaar verschillend bent heeft het geen zin natuurlijk. Maar in sommige staten in de VS hoef je als democraat of republikein al eigenlijk niet naar de stembus omdat je toch van te voren weet wat de uitkomst is. Maar daarnaast hoe groot wordt een district en hoeveel inwoners mag een district hebben? Want daar krijg je natuurlijk ook een verschil in en daarom is dan je stem in het ene district meer waard dan in het andere district waar meer stemmers zijn. Plus gaan we dan districten later ook aanpassen en op welke manier enzovoort. Wat ik zal zei ik zie alleen maar problemen en niet de oplossing die Nederland vooruit helpt.quote:Op maandag 21 augustus 2023 01:27 schreef capricia het volgende:
[..]
In jouw voorbeeld heeft het dus geen zin meer om te stemmen als je weet dat jouw partij de meerderheid niet haalt. Wat een trieste bedoeling.
Een mengvorm heb ik me wel eens over ingelezen (was al een tijdje terug) en dat is erg onduidelijk. Omdat landelijk dan een optelsom wordt van provinciale belangen. Bovendien telt dan nog steeds niet iedere stem even zwaar.
Ik vind juist ons systeem van evenredige vertegenwoordiging zo mooi. Omdat iedere stem dan evenveel meeweegt (boven de kiesdrempel). Als je 40% van de stemmen haalt, krijg je 40% van de zetels. Bij een districtenstelsel is dat dus niet zo.
Is dit echt wat Nederland wil? Leeft dit onder de mensen?
Helemaal eens.quote:Op maandag 21 augustus 2023 01:41 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik niet in ieder geval ik heb nooit wat gezien in een districtenstelsel. Ik zie ook alleen maar problemen dan oplossingen met dat stelsel. Het klinkt natuurlijk op papier heel romantisch van je kiest mensen uit jouw regio die voor jouw moeten opkomen. Maar als je ideologisch compleet van elkaar verschillend bent heeft het geen zin natuurlijk. Maar in sommige staten in de VS hoef je als democraat of republikein al eigenlijk niet naar de stembus omdat je toch van te voren weet wat de uitkomst is. Maar daarnaast hoe groot wordt een district en hoeveel inwoners mag een district hebben? Want daar krijg je natuurlijk ook een verschil in en daarom is dan je stem in het ene district meer waard dan in het andere district waar meer stemmers zijn. Plus gaan we dan districten later ook aanpassen en op welke manier enzovoort. Wat ik zal zei ik zie alleen maar problemen en niet de oplossing die Nederland vooruit helpt.
Ik kijk altijd de Engelse verkiezingsuitslagen op de BBC als die er zijn. Maar dan heb je soms een district dat 12k stemmen naar partij a gaan 8k stemmen naar partij b en nog een paar stemmen naar de rest met een opkomt van 70%. Daarna komt er een wijk in Londen waar 100k stemmen naar partij a gaan en 80k stemmen naar partij B met een opkomt van 48%. Dat kleine district heeft een even grote stem als die wijk in Londen. Hoe kan dat ooit eerlijk zijn? Trouwens een aanrader om te kijken de Britse verkiezingen als je wilt zien hoe een districtenstelsel werk. Als mensen er daarna nog niet van genezen zijn hebben ze een plaat voor hun kop.quote:
En in de agrarische sector zit nog een groot segment SGP/Christenunie .......quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:41 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Dat zijn wel wat meer dan een paar mensen, vergeet de hele industrie niet die daar omheen hangt.
Volgens mij is het probleem van het "geen problemen oplossen" afkomstig van de versplintering door de vele partijen met al hun verschillen. Je kan nu enkel een coalitie vormen om dat men bij elkaar opgeteld tot een meerderheid komt, men komt niet tot een meerderheid op basis van inzichten en beleidsvoornemens....quote:Op maandag 21 augustus 2023 00:26 schreef capricia het volgende:
Ik snap ook dat filmpje niet.
Wat zegt hij nou?
Volgens Omtzigt is het probleem:
'Ons bestuur functioneert niet. Crisis na crisis wordt niet opgelost. Dat komt omdat we alle zaken buiten het parlement om regelen. En dit is dus een groot probleem, dat het buiten het parlement om gaat.
Dit kan anders.'
En dan komt het, de oplossing:
'Via een grondwettelijk hof.
En via rechtstreeks je eigen volksvertegenwoordiger in de provincie te kiezen.'
Hoe is dit meer in het parlement regelen? Ik zie het even niet. Voor mij is dit een onsamenhangend verhaal.
[ twitter ]
Lol, je draait de zaken om. We hebben eindeloos kabinetten gehad zonder visie, kabinetten die op alle mogelijke vlakken gaten hebben laten vallen. Kiezers lopen weg en zoeken een alternatief. De gevestigde politiek is schuldig aan die versplintering, niemand anders.quote:Op maandag 21 augustus 2023 02:17 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Volgens mij is het probleem van het "geen problemen oplossen" afkomstig van de versplintering door de vele partijen met al hun verschillen. Je kan nu enkel een coalitie vormen om dat men bij elkaar opgeteld tot een meerderheid komt, men komt niet tot een meerderheid op basis van inzichten en beleidsvoornemens....
Als dat zo moge zijn, is versplintering dat niet het problem vergroten ?quote:Op maandag 21 augustus 2023 03:01 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Lol, je draait de zaken om. We hebben eindeloos kabinetten gehad zonder visie, kabinetten die op alle mogelijke vlakken gaten hebben laten vallen. Kiezers lopen weg en zoeken een alternatief. De gevestigde politiek is schuldig aan die versplintering, niemand anders.
Ja godver, doe gewoon je werk.quote:Op maandag 21 augustus 2023 03:27 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Als dat zo moge zijn, is versplintering dat niet het problem vergroten ?
Maar een partij als de VVD kijkt totaal anders tegen armoedebestrijding aan als een partij als de SP. Die gaan elkaar dus nooit vinden, anders dan een wazig compromis wat meestal betekent dat er niks gebeurd.quote:Op maandag 21 augustus 2023 03:44 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ja godver, doe gewoon je werk.
Ik moet ook mijn werk doen.
Dat hele probleem van versplintering had helemaal niet bestaan als de politiek er niet voor gekozen had de hele samenleving leeg te zuigen om het grootkapitaal te spekken.
Wat we van 20 jaar VVD geleerd hebben, is dat het bedrijfsleven en winstmarges de norm zijn. Er zijn vanuit de VVD nooit oplossingen gekomen toen de armste gezinnen het niet meer redden. Nou ja, die oplossingen zijn kortingen op de energierekening en meer van die pleisters. Er is nooit serieus nagedacht over een structurele oplossing, Besef goed dat de VVD er niet voor jou zit, die zitten er alleen voor de aandeelhouder.quote:Op maandag 21 augustus 2023 03:53 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Maar een partij als de VVD kijkt totaal anders tegen armoedebestrijding aan als een partij als de SP. Die gaan elkaar dus nooit vinden, anders dan een wazig compromis wat meestal betekent dat er niks gebeurd.
Beetje wat er met Paars 2 ook gebeurde, en waar partijen als de BBB en die van Omtzigt ook tegenaan gaan lopen. Of men moet 76 zetels gaan halen......
Verder moet men stoppen met de waan van de dag, het scoren tijdens het vragenuurtje voor een filmpje op social media.....
Dit is al een tijd een speerpunt van Omtzigt, hij had het ooit ook in het CDA programma gekregen. Maar dit is inderdaad ook het onderdeel waar ik het meest bang voor ben, want het enige wat een districtenstelsel doet is grote partijen groter maken en opheffen dat in Nederland gewoon elke stem even zwaar telt. En dus wat mij betreft gewoon het vernietigen van de democratie (ja, landen als de VS en het VK zijn wat mij betreft nauwelijks democratisch).quote:Op maandag 21 augustus 2023 00:45 schreef capricia het volgende:
Ik zie nergens in NL een discussie of verlangen naar een districtenstelsel. Ik modereer hier al jaren in diverse fora. Nooit zag hier topics dat Nederland een districtenstelsel zou moeten krijgen.
En nu wordt dit het speerpunt van Omtzigt?
Komt dat misschien omdat jij alleen in staat bent om uit eigenbelang te denken en dit op anderen projecteert?quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:09 schreef Raw85 het volgende:
Hij had denk ik beter kunnen stoppen op z’n hoogtepunt
Waren in jou ogen al die moties zo slecht dan? Je opmerking klinkt nu alsof je niet op m gaat stemmen omdat hij iets te veel met “rechts” omgaat.quote:Op zondag 20 augustus 2023 22:10 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat zou zo maar eens kunnen. Mijn stem krijgt hij niet want hij steunde de laatste tijd een beetje teveel moties van de rechtse partijen.
Hij stemt 81% met de SGP mee. Dan kun je verwachten dan linkse en progressieve kiezers niet snel op hem zullen stemmen.quote:Op maandag 21 augustus 2023 07:40 schreef 111210 het volgende:
[..]
Waren in jou ogen al die moties zo slecht dan? Je opmerking klinkt nu alsof je niet op m gaat stemmen omdat hij iets te veel met “rechts” omgaat.
Eerder BBB. Die wordt door deze move minimaal gehalveerd in potentiële zetels.quote:Op maandag 21 augustus 2023 08:07 schreef Bocaj het volgende:
Frans Timmermans die denkt:
[ afbeelding ]
Ja, ook waar!quote:Op maandag 21 augustus 2023 08:19 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Eerder BBB. Die wordt door deze move minimaal gehalveerd in potentiële zetels.
Juist niet.quote:Op maandag 21 augustus 2023 08:07 schreef Bocaj het volgende:
[ afbeelding ]
zeg me dat je totaal geen idee hebt van de Nederlandse politiek, zonder dat je zegt dat je geen idee hebt van de Nederlandse politiek.quote:Op maandag 21 augustus 2023 08:07 schreef Bocaj het volgende:
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |