Omtzigt is lastig in een hokje te vangen. Maar dat hij conservatief is wisten we wel toch?quote:
Ik benieuwd naar zijn programma. Vooral die grondwetswijzigingen, ben benieuwd hoe realistisch zijn programma is.quote:Op maandag 21 augustus 2023 00:04 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omtzigt is lastig in een hokje te vangen. Maar dat hij conservatief is wisten we wel toch?
Zal hem nooit lukken, een grondwetswijziging.quote:Op maandag 21 augustus 2023 00:06 schreef capricia het volgende:
Ik benieuwd naar zijn programma. Vooral die grondwetswijzigingen, ben benieuwd hoe realistisch zijn programma is.
Ander kiesstelsel, constitutioneel hof enzo. Dat zijn echt gigantisch grote wijzigingen.
quote:Voor een grondwetswijziging moet een extra zware procedure worden doorlopen: het parlement moet er 2 keer een beslissing over nemen. Dit wordt ook wel de 1e en 2e ‘lezing’ genoemd. Reden voor die verzwaarde herzieningsprocedure is dat de Grondwet de belangrijkste uitgangspunten van ons staatsbestel bevat.
Een grondwetswijziging doorloopt 7 stappen:
De regering of 1 of meer leden van de Tweede Kamer dienen een voorstel tot grondwetswijziging in.
De Tweede en Eerste Kamer nemen dit wetsvoorstel in 1e lezing aan met een gewone meerderheid. Dit heet ook wel de ‘overwegingswet’ of de ‘verklaringswet’.
De Tweede Kamer wordt ontbonden en er worden verkiezingen gehouden. Hierdoor kunnen kiezers zich over de wijzigingen uitspreken.
Het in 1e lezing aangenomen voorstel wordt ingediend bij de nieuw gekozen Tweede Kamer. Deze moet het voorstel behandelen. Als de Tweede Kamer die gekozen is na goedkeuring in 1e lezing er niet over stemt, dan vervalt het voorstel automatisch.
De Tweede en Eerste Kamer nemen het wetsvoorstel in 2e lezing aan met een 2/3 meerderheid. Zij kunnen het voorstel niet meer wijzigen.
De Koning en 1 of meer ministers of staatssecretarissen ondertekenen het wetsvoorstel.
Publicatie van de wijziging in het Staatsblad. De wijziging treedt daarna direct in werking.
Niet zo heel lang geleden is de burgemeestersbenoeming nog uit de grondwet gehaald. Het kan best. Alleen niet van vandaag op morgen.quote:Op maandag 21 augustus 2023 00:09 schreef golfer het volgende:
[..]
Zal hem nooit lukken, een grondwetswijziging.
[..]
Een compleet constitutioneel hof, dat is echt andere koek.quote:Op maandag 21 augustus 2023 00:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niet zo heel lang geleden is de burgemeestersbenoeming nog uit de grondwet gehaald. Het kan best. Alleen niet van vandaag op morgen.
Ik ben een groot voorstander van een districtenstelsel, het dwingt politici om met ieders belangen rekening te houden.quote:Op maandag 21 augustus 2023 00:31 schreef capricia het volgende:
En dat andere kiesstelsel waarbij je 'rechtstreeks je eigen volksvertegenwoordiger in de provincie kiest', dat is toch gewoon een districtenstelsel ?
Is dat iets waar Nederland enthousiast van wordt? Ik niet in elk geval. Ik wil dit eerst meer uitgewerkt zien.
Het leidt naar een systeem met 2 partijen (zie de VS en het VK). Daarbij zijn er veel stemmen die er dan helemaal niet meer toe doen.quote:Op maandag 21 augustus 2023 00:39 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik ben een groot voorstander van een districtenstelsel, het dwingt politici om met ieders belangen rekening te houden.
Zo had ik het nog niet bekeken. Daar wil ik absoluut niet naartoe.quote:Op maandag 21 augustus 2023 00:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Het leidt naar een systeem met 2 partijen (zie de VS en het VK). Daarbij zijn er veel stemmen die er dan helemaal niet meer toe doen.
Ik vind dat een groot nadeel.
Dit zijn echt hele grote wijzigingen.
Ik zie even de relevantie met Omtzigt niet? Is dit een punt van hem?quote:Op maandag 21 augustus 2023 00:48 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Zo had ik het nog niet bekeken. Daar wil ik absoluut niet naartoe.
Hoe denk jij over al die gemeentes die moesten fuseren de afgelopen 20 jaar? Brengt dat de politiek ook niet verder van de burger?
Even los van mijn eigen mening, het probleem is volgens Pieter een niet functionerend bestuur. Het niet oplossen van crises en zaken buiten het parlement om regelen zijn daar dan weer symptomen van, waarbij hij vast nog meer symptomen ziet. De maatregelen die hij voorstelt, zijn dus om te zorgen dat het bestuur als geheel beter gaat functioneren. Of dat effectief is, daar heb ik wel mijn twijfels bij, maar dat is weer een ander verhaal natuurlijkquote:Op maandag 21 augustus 2023 00:26 schreef capricia het volgende:
Ik snap ook dat filmpje niet.
Wat zegt hij nou?
Volgens Omtzigt is het probleem:
'Ons bestuur functioneert niet. Crisis na crisis wordt niet opgelost. Dat komt omdat we alle zaken buiten het parlement om regelen. En dit is dus een groot probleem, dat het buiten het parlement om gaat.
Dit kan anders.'
En dan komt het, de oplossing:
'Via een grondwettelijk hof.
En via rechtstreeks je eigen volksvertegenwoordiger in de provincie te kiezen.'
Hoe is dit meer in het parlement regelen? Ik zie het even niet. Voor mij is dit een onsamenhangend verhaal.
[ twitter ]
Ik volg nog steeds niet hoe dat dan kennelijk leidt naar een beter bestuur... Zoals Omtzigt betoogt.quote:Op maandag 21 augustus 2023 00:52 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Even los van mijn eigen mening, het probleem is volgens Pieter een niet functionerend bestuur. Het niet oplossen van crises en zaken buiten het parlement om regelen zijn daar dan weer symptomen van, waarbij hij vast nog meer symptomen ziet. De maatregelen die hij voorstelt, zijn dus om te zorgen dat het bestuur als geheel beter gaat functioneren. Of dat effectief is, daar heb ik wel mijn twijfels bij, maar dat is weer een ander verhaal natuurlijk
Aangaande het districtenstelsel, in zijn CDA-tijd lag er volgens mij een voorstel waarbij elke provincie een x-aantal zetels toebedeeld zou krijgen op basis van bevolkingsgrootte die vervolgens in de provincie proportioneel verdeeld zouden worden (pin mij niet vast op de details). Dus fictief voorbeeld: Overijssel krijgt 9 zetels, daarvan gaan er op basis van de uitslag 3 naar Omtzigt, 2 naar BBB en PvdAGL, 1 naar CDA en VVD.
Dan zou je dus een soort tussenvorm hebben van een puur districtenstelsel en ons huidige stelsel.
Ook hier weer los van mijn eigen mening hierover
Ik bedoel dat je met die fusiegemeentes het lokale partijen een stuk moeilijker maakt voet aan de grond te krijgen, terwijl er voor landelijke partijen niks verandert. Is dat niet hetzelfde mechanisme dat in jouw verhaal leidt tot een tweepartijenstelsel?quote:Op maandag 21 augustus 2023 00:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zie even de relevantie met Omtzigt niet? Is dit een punt van hem?
Wat heeft dat met de provinciale verkiezingen te maken, en het invoeren van een districtenstelsel daar?quote:Op maandag 21 augustus 2023 00:57 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik bedoel dat je met die fusiegemeentes het lokale partijen een stuk moeilijker maakt voet aan de grond te krijgen, terwijl er voor landelijke partijen niks verandert. Is dat niet hetzelfde mechanisme dat in jouw verhaal leidt tot een tweepartijenstelsel?
Mij lijkt de theorie als volgt: een grondwettelijk hof bewaakt de kwaliteit van de wetgeving (beter dan de Eerste Kamer nu doet, daarvan zal -niet geheel onterecht- betoogd worden dat die te politiek opereert). Provinciale volksvertegenwoordigers moeten ervoor zorgen dat problemen sneller in Den Haag worden aangepakt en oplossingen beter aansluiten bij de lokale burgers.quote:Op maandag 21 augustus 2023 00:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik volg nog steeds niet hoe dat dan kennelijk leidt naar een beter bestuur... Zoals Omtzigt betoogt.
Een grondwettelijk hof kan ik best de meerwaarde van inzien. Al valt daar ook over te discussiėren.quote:Op maandag 21 augustus 2023 01:03 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Mij lijkt de theorie als volgt: een grondwettelijk hof bewaakt de kwaliteit van de wetgeving (beter dan de Eerste Kamer nu doet, daarvan zal -niet geheel onterecht- betoogd worden dat die te politiek opereert). Provinciale volksvertegenwoordigers moeten ervoor zorgen dat problemen sneller in Den Haag worden aangepakt en oplossingen beter aansluiten bij de lokale burgers.
Uiteraard allemaal theorie en ook niet direct een oplossing voor de positie van het parlement, maar ze vallen op zich wel in het kader van bestuurlijke kwaliteit.
Ik denk dat hij het een beetje heeft afgekeken van het Britse model waar je als lid van het House of Parlement verantwoording moet afleggen in jouw district. Daar kan je diegene ook gewoon op aanspreken en hebben daar een kantoor voor enzovoort.. Alleen zie ik zo iets totaal niet werken en zeker niet in Nederland. Zoals je al aangaf in een andere post gooi je een hoop stemmen weg. Stel je hebt een uitkering om wat voor reden dan ook die toevallig in het Gooi woont dan denk ik dat de lokale vvder weinig om jouw problemen geeft.quote:Op maandag 21 augustus 2023 00:26 schreef capricia het volgende:
Ik snap ook dat filmpje niet.
Wat zegt hij nou?
Volgens Omtzigt is het probleem:
'Ons bestuur functioneert niet. Crisis na crisis wordt niet opgelost. Dat komt omdat we alle zaken buiten het parlement om regelen. En dit is dus een groot probleem, dat het buiten het parlement om gaat.
Dit kan anders.'
En dan komt het, de oplossing:
'Via een grondwettelijk hof.
En via rechtstreeks je eigen volksvertegenwoordiger in de provincie te kiezen.'
Hoe is dit meer in het parlement regelen? Ik zie het even niet. Voor mij is dit een onsamenhangend verhaal.
[ twitter ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |