abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210330400
quote:
https://www.nu.nl/economi(...)lbaar-te-worden.html

Om te voorkomen dat het leven voor veel Nederlanders onbetaalbaar wordt, moet het demissionaire kabinet actie ondernemen. Dat zeggen budgetinstituut Nibud en Defence for Children als reactie op een armoedewaarschuwing waar het Centraal Planbureau (CPB) woensdag mee kwam.
Die stelt dat als het kabinet niet met maatregelen komt om de armste huishoudens te helpen, de armoede in Nederland volgend jaar groter wordt. Dit jaar zijn er wel steunmaatregelen, maar een groot deel daarvan loopt eind dit jaar af.

"Een zorgwekkende ontwikkeling, die het Nibud al langere tijd ziet", zegt directeur Arjan Vliegenthart van het instituut. "Er is werk aan de winkel, of het kabinet nu demissionair is of niet."

Kinderrechtenorganisatie Defence for Children verwacht dat zonder ingrijpen in iedere klas twee kinderen opgroeien in armoede. "Voor deze kinderen kan dit betekenen dat er onvoldoende geld is voor voedsel, water, kleding of een verwarmd huis", zegt de organisatie op X, voorheen Twitter.

"Kinderen uit gezinnen met een laag inkomen lopen een groter risico om later zelf ook in een soortgelijke situatie terecht te komen. Opgroeien in armoede kan ook leiden tot een groter risico op kindermishandeling."

De organisatie roept politieke partijen op om het belang van het kind centraal te zetten in het armoede- en schuldenbeleid, ook met het oog op de komende Tweede Kamerverkiezingen in november.

Meer kinderen met lege maag naar school
Het Rode Kruis zegt woensdag zich eveneens zorgen te maken. "Je kunt niet bezuinigen op huur en energie, dus dan wordt eten een sluitpost. Dan gaan nog meer kinderen dan nu met een lege maag naar school."

De organisatie biedt onder meer gratis maaltijden aan op basisscholen en middelbare scholen. Momenteel doen 1578 scholen mee. Ze komen in aanmerking wanneer minstens 30 procent van de leerlingen uit een gezin komt met een kwetsbare financiële situatie.

Volgens het Rode Kruis zijn ongeveer driehonderd deelnemende scholen tijdens de zomervakantie opengebleven, zodat kinderen daar langs konden gaan voor ontbijt of lunch. "Zes weken vakantie is een lange tijd. Dat kinderen zes weken niet naar school gaan en niet voldoende eten, is niet wat je wil."

Minimumloon moet omhoog, vindt vakbond
Vakbond FNV maakt zich ook zorgen over de geldproblemen bij veel Nederlanders. Daarom wil de bond graag dat het minimumloon omhoog gaat naar 16 euro per uur. Eerder noemde FNV nog een bedrag van 14 euro. Het huidige wettelijke minimumloon is iets minder dan 13 euro. Verder zouden diverse toeslagen en het kindgebonden budget hoger moeten worden.

Voedselbanken Nederland, waar 174 voedselbanken bij zijn aangesloten, zegt zich door het rapport van het CPB niet nóg meer zorgen te maken dan het al doet. "De zorgen zijn niet anders dan anders", aldus vicevoorzitter Tom Hillemans.

De voedselverstrekkers hadden het vorig jaar flink drukker, vooral doordat veel huishoudens te maken kregen met een torenhoge energierekening. De banken hadden 35 procent meer 'klanten'. In totaal zijn vorig jaar 120.000 mensen geholpen. Inmiddels daalt het aantal weer wat. Wel is de verwachting dat die daling beperkt blijft.
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:08 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
In principe kiezen we in Nederland hierbij voor marktwerking.
En er is natuurlijk ook wel ingegrepen. Voor energie werd een prijsplafond geïntroduceerd. En ook de lonen en uitkeringen stijgen behoorlijk.
Ja dat snap ik, maar je kunt niet als bedrijf oneindig prijsverhogingen doorvoeren op onze eerste levensbehoefte en daarmee flinke winsten maken. Dan moet je als regering gewoon kunnen ingrijpen

Welke loonsverhogingen? Ik heb tot op heden geen loonsverhoging gehad hoor??
pi_210330434
Gaaf land.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_210330459
Mensen moeten eens prioriteiten stellen als ze geen centen hebben. Dan ga je maar een keer niet op vakantie of haal je je eten bij de Aldi.
pi_210330493
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:01 schreef Jahr00n het volgende:
Mensen moeten eens prioriteiten stellen als ze geen centen hebben. Dan ga je maar een keer niet op vakantie of haal je je eten bij de Aldi.
Had je gisteren ‘waar doen ze het van’ moeten kijken. Paupers uit Limburg die elke maand ¤1000- te kort kwamen. Maar mevrouw weigerde te werken want ze moest op de kids passen. Manlief was huismeester op een AZC. Dus gingen ze hun huis maar verkopen om in een camper te wonen. De dommigheid… alsof je met een camper zomaar overal kan staan als je hoofdwoning :') En een teringbende dat het daar was _O-

En een Bijlmergezin met 9 kinderen die alles huurden. Van de CV ketel tot de wasmachine, alles gehuurd (dus abonnement). Want was makkelijk :') Sparen konden ze niet. Maar kwamen uiteraard wel maandelijks flink tekort. En maar parkeerboetes krijgen en broodjes van één of andere afhaalzaak kopen :') Betaalregelingen galore.

Maar het is uiteraard allemaal de schuld van de VVD (en de Rabobank).
U MAD?
pi_210330517
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:04 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Had je gisteren ‘waar doen ze het van’ moeten kijken. Paupers uit Limburg die elke maand ¤1000- te kort kwamen. Maar mevrouw weigerde te werken want ze moest op de kids passen. Manlief was huismeester op een AZC. Dus gingen ze hun huis maar verkopen om in een camper te wonen. De dommigheid… alsof je met een camper zomaar overal kan staan als je hoofdwoning :') En een teringbende dat het daar was _O-

En een Bijlmergezin met 9 kinderen die alles huurden. Van de CV ketel tot de wasmachine, alles gehuurd (dus abonnement). Want was makkelijk :') Sparen konden ze niet. Maar kwamen uiteraard wel maandelijks flink tekort. En maar parkeerboetes krijgen en broodjes van één of andere afhaalzaak kopen :')
:')
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:15:23 #6
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_210330599
quote:
Zou ook haast zeggen: begin inderdaad eens daarmee te stoppen, en laat bepaalde 'dure hobby's', geliefde huisdieren daargelaten, voorlopig even achterwege. Ga naar de Aldi of Lidl. :Y)

Bv. niet blowen, (ketting)roken, gokken, onnodig winkelen (event. koopziekte) etc. En zwengel desnoods professionele hulp aan wanneer men van het reeds genoemde moeilijk afstand kan doen.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_210330624
Mensen die van een uitkering moeten zien te overleven, hoeven dus geen geld te hebben voor ontspanning en persoonlijke verzorging?
Alles wat het leven draaglijk maakt, moeten zij dus maar achterwege laten?
pi_210330653
quote:
En wat als je al niet rondkomt, terwijl je niet op vakantie gaat/geen rare dingen doet & al zo goedkoop mogelijk boodschappen doet?

Mensen blijven hier maar voorbeelden posten van mensen die niet de juiste prioriteiten hebben/luxe verwachten terwijl ze er aan voorbij gaan dat de meerderheid niet rondkomt ... terwijl ze al die dingen niet eens doen & zich al richten op enkel de basis dingen in het leven.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:22:14 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210330663
Hoezo zou je trouwens niet kunnen besparen op de energie? Daar verspillen veel mensen juist erg veel.
pi_210330677
twitter
Plaats hier uw advertentie
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:25:50 #11
345631 Scjvb
pi_210330685
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:18 schreef torentje het volgende:
Mensen die van een uitkering moeten zien te overleven, hoeven dus geen geld te hebben voor ontspanning en persoonlijke verzorging?
Hm.. dat hoeft ook weer niet helemaal. De uitkeringen in NL zijn hoog, en onlangs nog verder verhoogd. Het gaat om een stukje eigen verantwoordelijkheid. Personen met een spreekwoordelijk gat in de hand, of hun geld besteden aan niet-noodzakelijke dingen waardoor het budget voor noodzakelijke uitgaven wel heel erg slinkt, creëren helaas wel hun eigen problemen.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_210330717
quote:
Nee, ze krijgen ook nog vakantiegeld, energietoeslag, individuele toeslag en dan zijn er nog wat potjes waar ze van kunnen profiteren. Daar kun je prima dingen mee doen die het leven draaglijker maken.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:33:54 #13
345631 Scjvb
pi_210330731
Dat allemaal ook nog, @torentje!
pi_210330759
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:33 schreef Scjvb het volgende:
Dat allemaal ook nog!
Jup, ruim gerekend is dat bijna 2000 euro extra in een jaar, me dunkt. Je kan zelf de keuze maken hoe je daar mee omgaat; of achter de hand houden voor onvoorziene uitgaven/leuke dingen of direct verbrassen en vervolgens gaan janken dat er geen geld is.
pi_210330766
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:31 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Nee, ze krijgen ook nog vakantiegeld, energietoeslag, individuele toeslag en dan zijn er nog wat potjes waar ze van kunnen profiteren. Daar kun je prima dingen mee doen die het leven draaglijker maken.
Weet jij hoeveel men kwijt is per maand als men reclamevrij wil leven? Dat hoort ook onder ontspanning.
pi_210330772
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:38 schreef torentje het volgende:

[..]
Weet jij hoeveel men kwijt is per maand als men reclamevrij wil leven? Dat hoort ook onder ontspanning.
Huh? Wat?
pi_210330827
quote:

[..]
Alleen is vakantiegeld in tegenstelling tot wat veel mensen denken géén extraatje, maar gewoon een wettelijk vastgelegd percentage van je inkomen, of dat nou salaris is of een uitkering.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gajes_Octavianus op 18-08-2023 18:26:19 ]
pi_210330954
Deze topicreeks toont maar weer eens aan wat 12 jaar neoliberaal beleid onder Mark Rutte's VVD heeft gedaan met de ooit zo fijne Nederlandse maatschappij.
Nu helaas verworden tot een egoïstische egocentrische empathieloze maatschappij vol haat en vooroordelen jegens de zwakkeren.

Bedankt Mark :r
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:06:48 #19
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_210330961
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 16:05 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Deze topicreeks toont maar weer eens aan wat 12 jaar neoliberaal beleid onder Mark Rutte's VVD heeft gedaan met de ooit zo fijne Nederlandse maatschappij.
Nu helaas verworden tot een egoïstische egocentrische empathieloze maatschappij vol haat en vooroordelen jegens de zwakkeren.

Bedankt Mark :r
Geef maar aan, wat moeten de werkenden dan inleveren?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_210330966
quote:
Sowieso mensen die neerkijken op de Aldi en Lidl en daardoor dure boodschappen doen.

Het is geen 1998 meer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 18-08-2023 16:08:28 ]
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:17:04 #21
345631 Scjvb
pi_210331026
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 16:07 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Sowieso mensen die neerkijken op de Aldi en Lidl en daardoor dure boodschappen doen.

Het is geen 1998 meer.
Nope. Geenszins.

Het is zelfs zo dat supers als deze bepaalde producten verkopen waar zoal inkopers voor de horeca en zelfs rijken warm voor lopen, beste.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:19:08 #22
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_210331044
Zou het kunnen helpen geen of weinig kinderen te nemen als je het eigenlijk niet kan betalen?

Het enige wat mij gunstig lijkt voor iedereen is de drempel voor de voedselbank te verlagen.

Deze mensen maar weer meer geld in het vuistje geven gaat echt niet helpen.
pi_210331163
Voor de lange termijn hoop ik dat inflatiestijging wel zal stagneren naar max 1 a 2 procent per jaar, maar volgens mij ontwikkelt de welvaart zich nog overwegend positief. Op boodschappen en een beetje benzine na, vind ik het nog best meevallen. Ik denk wel dat een risicovol uitgavenpatroon nu sneller kan lijden tot problemen, zeker als je je bevindt in een kwetsbare doelgroep.

Dat continue "kinderen dit, kinderen dat"-verhaal kan ik niet zo veel mee. Komt ook over om op emotie in te spelen. Je kiest ervoor om kinderen te nemen, dan draag je ook de verantwoordelijkheid voor de financiële consequenties daarvan. Ben je afhankelijk van uitkeringen om rond te komen mét kinderen, dan is dat m.i. wel erg risicovol. Gratis maaltijden op basisscholen, allemachtig. :')
pi_210331188
quote:
Zegt iemand die waarschijnlijk niet in de problemen zit.

Ik denk al niet dat probleemgroepen op vakantie gaan. Daarnaast is de Aldi al niet eens meer de goedkoopste.
pi_210331193
quote:
6s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 16:17 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Nope. Geenszins.

Het is zelfs zo dat supers als deze bepaalde producten verkopen waar zoal inkopers voor de horeca en zelfs rijken warm voor lopen, beste.
Ik weet niet of dat inmiddels veranderd is nadat ik Nederland had verlaten, maar Dirk schijnt nog steeds de goedkoopste super van Nederland te zijn. Goedkoper dan Aldi en Lidl zelfs.

Of nou ja, mijn moeder roept dat nog steeds.
pi_210331196

[ Bericht 33% gewijzigd door Metalfrost op 18-08-2023 21:36:48 ]
Google is your friend, abuse your friends
pi_210331239
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 16:06 schreef Rene het volgende:

[..]
Geef maar aan, wat moeten de werkenden dan inleveren?
Ik heb het over de mentaliteit.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:51:52 #28
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_210331308
Zorg. / Daar is zorgtoeslag voor.
Huur. / Daar is huurtoeslag voor.
Energie. / Daar is energietoeslag voor en het energieplafond.
Mijn kinderen. / Daar is kinderbijslag voor en het kindgebonden budget.
De opvang. / Daar is kinderopvangtoeslag voor, 96% voor minima.
Ze hebben een laptop nodig voor school. / Daar hebben we een regeling voor.
Ze willen graag sporten, en ik ook. / Daar hebben we het sportfonds voor.
Maar dan kom ik nog steeds niet rond. / Dan kun je bijzondere bijstand aanvragen.
Maar ik ben alleenstaande ouder. / Daar hebben we de ALO-kop voor [de toeslag voor alleenstaande ouders in het kindgebonden budget].
Weet je hoe duur het ov is? / Daar hebben we de speciale pas voor.
En mijn eten? / De voedselbank.
En het ontbijt voor mijn kinderen? / Daar kun je een supermarktbon voor aanvragen.
Maandverband? condooms? / Daar hebben we gratis uitgiftepunten voor.
Het is moeilijk te overzien. / Daar hebben we een coach voor.
Ik heb moeite met mijn financien / daar is een budgetmaatje voor.

Enz. Enz. Enz. Enz.

En dan nog lukt het niet. Tjah.
pi_210331341
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 16:51 schreef RamboDirk het volgende:
Maar dan kom ik nog steeds niet rond. / Dan kun je bijzondere bijstand aanvragen.
Maar ik ben alleenstaande ouder. / Daar hebben we de ALO-kop voor [de toeslag voor alleenstaande ouders in het kindgebonden budget].
En het ontbijt voor mijn kinderen? / Daar kun je een supermarktbon voor aanvragen.

Enz. Enz. Enz. Enz.

De meeste van die regelingen zijn gemeentelijk bepaald en worden lang niet door alle gemeenten aangeboden.

Energietoeslag en plafond stopt eind dit jaar, daar gaat heel dit topic over.

Bijzondere bijstand is al zo goed als afgeschaft. Dat wil zeggen; de criteria in 90% van de gemeenten is dusdanig streng dat je er vrijwel nooit aanspraak op kunt maken.

Kortom, je hebt een makkelijk oordeel over mensen en hun situatie zonder grondige kennis van zaken.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:59:19 #30
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_210331352
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 16:56 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
De meeste van die regelingen zijn gemeentelijk bepaald en worden lang niet door alle gemeenten aangeboden.

Energietoeslag en plafond stopt eind dit jaar, daar gaat heel dit topic over.

Bijzondere bijstand is al zo goed als afgeschaft. Dat wil zeggen; de criteria in 90% van de gemeenten is dusdanig streng dat je er vrijwel nooit aanspraak op kunt maken.

Kortom, je hebt een makkelijk oordeel over mensen en hun situatie zonder grondige kennis van zaken.
Oh jeetje. Nu komt de fatbike voor Delano wel in gevaar.
pi_210331358
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:39 schreef torentje het volgende:

[..]
Men moet dan wel bezuinigen op ontspanning en persoonlijke verzorging. Want anders is die 1350 euro in korte tijd weg.
Dat is echt onzin.
Waarom zou dat moeten? Je kunt voor 1350 meer dan genoeg doen. Mijn vaste lasten zitten net onder de 900 euro per maand, vanwege wat dingen heb ik dat moeten uitzoeken. Met 1350 euro zou ik dus een goede 400 euro per maand over houden en meer toeslagen krijgen tov wat ik nu krijg.

Ik durf niet te zeggen of ik dan meer over zal houden dan ik nu heb, maar ik durf wel te zeggen dat ik zeker boven de 750 euro uit zou komen (als ik bijstand zou hebben, plus toeslagen - de vaste lasten).
Daar zou ik dan boodschappen van moeten doen, auto niet voor nodig te hebben qua kosten.

quote:
7s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:16 schreef AlwaysHappy het volgende:

Dit valt vies tegen hoor. Ik heb jaren een Wajong gehad; en dat bedrag tikte ik nooit aan hoor. Vrienden van ons ontvangen die totaal zijn afgekeurd en nu nog steeds in de Wajong zitten halen dat bedrag ook absoluut niet. Je moet eerder denken aan 1000-1100 max; en dan in mei wat vakantiegeld & in september een toeslag van ongeveer 150 euro. En geen idee hoe hoog de andere uitkeringen zijn tegenwoordig.
Ik heb eerder wel eens gehoord dat Wajong lager schijnt te zijn dan de bijstand, geen idee of dit zo is.
Maar de bijstand voor eenpersoonshuishouden in Nederland is ergens in de 1300 euro.
En daar komen dan alle toeslagen nog eens over heen.

quote:
Bedrag is hoog genoeg om van rond te komen voor ze, maar wordt wel steeds lastiger met alle stijgende prijzen. En dan hebben ze nog niet eens een auto; roken niet; geen kinderen; doen verder geen gekke dingen. Laten we vooral niet doen dat die armoede in Nederland heel erg mee valt. Wat ik eerder al typte hier: ga zelf maar eens in de schoenen staan van iemand die moet leven van een uitkering, of minimum loon ergens. Kan je garanderen dat je dan niet meer staat te roepen dat het hier allemaal wel mee valt.
Auto heb je in de bijstand niet nodig. Roken is een eigen probleem, iemand die rookt verdient in mijn ogen geen enkele uitkering of toeslag. Bespaar daar maar eens dat belastinggeld op voor je dat krijgt.

Ik heb jaren van de bijstand moeten leven, en die was toen iets van 1050 euro per maand.
Dus je kunt wel zo praten, maar ik weet heel goed hoe dat is. Daarom durf ik ook heel goed te zeggen dat het absolute onzin is om dan niet rond te kunnen komen.

quote:
Wat al meermaals is benoemd: lang niet iedereen in de bijstand (of mensen met een minimum inkomen) hebben dat aan zichzelf te danken omdat ze rare dingen doen (10 katten, ketting roken, gokken, etc). Merendeel van de mensen die de armoede aan tikken komen daar in terecht vanwege de steeds duurdere maatschappij. Er klopt iets niet als mensen die geen gekke dingen doen niet eens rond kunnen komen als ze zich enkel richten op de echte basis dingen in het leven.

Er zijn mensen die misbruik nemen van het Nederlandse systeem en er zijn mensen die te lui zijn om te poepen, maar ik vind het schijt irritant als ik dit soort posts lees. 0 inlevingsvermogen; totaal geen begrip van hoe het in het echte leven werkt. Maar wel lekker schijten op die groep, terwijl je zelf een prima leven hebt.
Ik heb ook nergens gezegd dat het iemands eigen schuld is en dat iedereen in de bijstand een tokkie is.
Ik weet uit eigen ervaring ook heel goed dat je er zo ineens in kunt rollen en ik ben heel blij dat Nederland zo'n systeem heeft.

Ik ben echter wel van mening, en dat weet ik dus ook uit eigen ervaring, dat onze verzorgingsstaat er ook voor zorgt dat echt helemaal niemand in enige armoede hoeft te leven.
Echter houdt dat in dat je naar die norm moet gaan leven. Nee, je kunt niet telkens de nieuwste smartphone kopen met de duurste abbo. En noem het maar wat.

Dus heel leuk dat je mij gaat aanvallen op geen inlevingsvermogen, maar zonder enige inlevingsvermogen ga jij dus iemand aanvallen waar je er ver naast zit.
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:00:45 #32
382129 crew  Donna
pi_210331364
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:04 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

En een Bijlmergezin met 9 kinderen die alles huurden. Van de CV ketel tot de wasmachine, alles gehuurd (dus abonnement). Want was makkelijk :') Sparen konden ze niet. Maar kwamen uiteraard wel maandelijks flink tekort. En maar parkeerboetes krijgen en broodjes van één of andere afhaalzaak kopen :') Betaalregelingen galore.

Maar het is uiteraard allemaal de schuld van de VVD (en de Rabobank).
Er is een topic over. Schrijf vooral mee. Ik smul nu al van je samenvatting. Dankje. O+
pi_210331397
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 16:59 schreef bianconeri het volgende:
Auto heb je in de bijstand niet nodig.
Wel als je niet in de Randstad of ander verstedelijkt gebied woont.
pi_210331417
quote:

[..]
Dat is echt onzin.
Waarom zou dat moeten? Je kunt voor 1350 meer dan genoeg doen. Mijn vaste lasten zitten net onder de 900 euro per maand, vanwege wat dingen heb ik dat moeten uitzoeken. Met 1350 euro zou ik dus een goede 400 euro per maand over houden en meer toeslagen krijgen tov wat ik nu krijg.

Ik durf niet te zeggen of ik dan meer over zal houden dan ik nu heb, maar ik durf wel te zeggen dat ik zeker boven de 750 euro uit zou komen (als ik bijstand zou hebben, plus toeslagen - de vaste lasten).
Daar zou ik dan boodschappen van moeten doen, auto niet voor nodig te hebben qua kosten.
[..]
Ik heb eerder wel eens gehoord dat Wajong lager schijnt te zijn dan de bijstand, geen idee of dit zo is.
Maar de bijstand voor eenpersoonshuishouden in Nederland is ergens in de 1300 euro.
En daar komen dan alle toeslagen nog eens over heen.
[..]
Auto heb je in de bijstand niet nodig. Roken is een eigen probleem, iemand die rookt verdient in mijn ogen geen enkele uitkering of toeslag. Bespaar daar maar eens dat belastinggeld op voor je dat krijgt.

Ik heb jaren van de bijstand moeten leven, en die was toen iets van 1050 euro per maand.
Dus je kunt wel zo praten, maar ik weet heel goed hoe dat is. Daarom durf ik ook heel goed te zeggen dat het absolute onzin is om dan niet rond te kunnen komen.
[..]
Ik heb ook nergens gezegd dat het iemands eigen schuld is en dat iedereen in de bijstand een tokkie is.
Ik weet uit eigen ervaring ook heel goed dat je er zo ineens in kunt rollen en ik ben heel blij dat Nederland zo'n systeem heeft.

Ik ben echter wel van mening, en dat weet ik dus ook uit eigen ervaring, dat onze verzorgingsstaat er ook voor zorgt dat echt helemaal niemand in enige armoede hoeft te leven.
Echter houdt dat in dat je naar die norm moet gaan leven. Nee, je kunt niet telkens de nieuwste smartphone kopen met de duurste abbo. En noem het maar wat.

Dus heel leuk dat je mij gaat aanvallen op geen inlevingsvermogen, maar zonder enige inlevingsvermogen ga jij dus iemand aanvallen waar je er ver naast zit.
Vaste lasten van 900 euro is wel heel erg weinig.

Hoe dan ook, het aantal mensen die in armoede geraken in Nederland neemt toe. En dat is een probleem. Het geeft aan dat de groep middenklasse steeds kleiner zal worden.
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:09:05 #35
382129 crew  Donna
pi_210331421
quote:

Enz. Enz. Enz. Enz.

Mooi overzicht, maar als je (net wat boven) het minimum verdient of gewoon in de middenklasse zit en bijv. een koopwoning hebt kom je eigenlijk nergens voor in aanmerking van dit hele lijstje.

Voor heel veel van die regelingen (die overigens per gemeente verschillen) kom je niet eens in aanmerking als je gewoon werkt. Het is meestal alleen voor bijstandsniveau of hele lage inkomens.
pi_210331423
quote:
15s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 17:04 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Wel als je niet in de Randstad of ander verstedelijkt gebied woont.
Ook dat is weer een keus. Zelf woon ik ook in geen van beiden, althans afhankelijk van wat je "verstedelijkt" noemt.
Wel alles op loop en fietsafstand beschikbaar.
pi_210331458
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 17:09 schreef Donna het volgende:

[..]
Mooi overzicht, maar als je (net wat boven) het minimum verdient of gewoon in de middenklasse zit en bijv. een koopwoning hebt kom je eigenlijk nergens voor in aanmerking van dit hele lijstje.

Voor heel veel van die regelingen (die overigens per gemeente verschillen) kom je niet eens in aanmerking als je gewoon werkt. Het is meestal alleen voor bijstandsniveau of hele lage inkomens.
Mensen gaan er gelijk vanuit dat iemand in de bijstand nog nooit gewerkt heeft. Daar gaat het al mis.
pi_210331479
Progressieve clubjes willen dat er minder geconsumeerd gaat worden dus alles moet exorbitant duur zijn. Hiermee gaan we het klimaat redden.
pi_210331482
quote:

Enz. Enz. Enz. Enz.

Je zou maar een inkomen hebben waardoor je niet, of maar gedeeltelijk, in aanmerking kunt komen voor al deze zaken.

Dat is met name de groep die nu aan de beurt is m.b.t de armoedeval.

En stopt het daarbij of glijden we, als die sociale welvarende staat die we eens waren, nog verder af?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_210331484
quote:
Dat is echt onzin.

Jouw verhaal is juist, als men op veel noodzakelijke dingen doet bezuinigen en geen pech heeft met gebruiksartikelen.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:20:50 #41
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210331536
quote:
Aangezien een instituut als Nibud hiermee komt, neem ik aan dat dat allemaal wel meegenomen is. Aangezien het op het niveau "onvoldoende geld voor voedsel, water, kleding of een verwarmd huis" zit, ga ik er eigenlijk wel van uit dat de berekening van het Nibud niet in de trant is van "na betaling van vakanties en sushi, sigaretten, avocado's etc. bij Albert Heijn, blijft er te weinig over om die basale zaken te kunnen betalen."
pi_210331544

[ Bericht 34% gewijzigd door Metalfrost op 18-08-2023 21:37:21 ]
pi_210331578
In elk topic over dit onderwerp valt me op hoe weinig inlevingsvermogen er is, vooral van de VVD figuren die zelf geen enkele problemen hebben qua financiën, nogmaals niet elke laag betaalde kan niet met geld omgaan, boodschappen halen is een hel bij welke winkel dan ook en het einde is niet in zicht, bij elke scheet wordt er weer wat duurder
pi_210331598
Ik wil een betekenisvol leven leiden met jachten meerdere sport autos,mansions, succesvol zakenleven, een beetje zoals donald trump. Maar het systeem wil mij arm houden
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:35:23 #45
345631 Scjvb
pi_210331672
Er wordt reeds een tandje bijgezet voor meer serieuze gevallen: Rutte: voorkomen dat aantal mensen in armoede toeneemt

vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:37:05 #46
22565 asco
Los in deze tent
pi_210331696
Dit is wel weer een prachtig topic om het weekend met drank in te luiden.
Ik vind het heerlijk, al die verschillende meningen en inzichten.
Waar zie je dat nog??

Fok! _O_ B:)B _O_
pi_210331746
quote:
15s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 17:35 schreef Scjvb het volgende:
Er wordt reeds een tandje bijgezet voor meer serieuze gevallen: Rutte: voorkomen dat aantal mensen in armoede toeneemt

[ afbeelding ]
Er moet toch wel meer geld naar de schrijnende gevallen die terecht van de voedselbank gebruik moeten maken. Zodat ook die schrijnende gevallen meer keuze hebben m.b.t. eten en drinken.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:41:30 #48
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_210331749
quote:
11s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 17:21 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Met verstedelijkt bedoel ik wanneer de dorpen opgeslokt zijn door steden en veranderd zijn in wijken. Ik lees net dat het wat anders betekent, namelijk het steevast opslokken van gebieden om ze als uitbreiding van de stad bewoonbaar voor mensen te maken.

Keus, met dit aanbod in huurhuizen?
Bij mij is niet alles op loop en fietsafstand beschikbaar (minder dan een uur reistijd) en dus heb ik een auto.
Het OV is te min?
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:42:23 #49
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_210331763
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 17:15 schreef Montagui het volgende:

[..]
Je zou maar een inkomen hebben waardoor je niet, of maar gedeeltelijk, in aanmerking kunt komen voor al deze zaken.

Dat is met name de groep die nu aan de beurt is m.b.t de armoedeval.

En stopt het daarbij of glijden we, als die sociale welvarende staat die we eens waren, nog verder af?
Dit is natuurlijk geen Nederlands probleem. Hoe gaan andere landen met de inflatie om?
pi_210331773

[ Bericht 51% gewijzigd door Metalfrost op 18-08-2023 21:37:30 ]
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:46:14 #51
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_210331800
quote:
15s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 17:43 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
De bus die een keer in het uur rijdt doet er langer over dan met de fiets.
Bovendien moet ik de hele tijd dan staan omdat de zitplekken niet gemaakt zijn voor lange mensen.
Ok allemaal redenen die totaal niet uit luxe zijn geboren. Sterkte man.
pi_210331811
quote:
15s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 17:43 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
De bus die een keer in het uur rijdt doet er langer over dan met de fiets.
Bovendien moet ik de hele tijd dan staan omdat de zitplekken niet gemaakt zijn voor lange mensen.
Waarom maak jij die bussen dan niet passend voor langere mensen?
pi_210331830
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 17:37 schreef asco het volgende:
Dit is wel weer een prachtig topic om het weekend met drank in te luiden.
Ik vind het heerlijk, al die verschillende meningen en inzichten.
Waar zie je dat nog??

Fok! _O_ B:)B _O_
Proost. Schultenbräu of Hertog Jan?
pi_210331837
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 17:46 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Ok allemaal redenen die totaal niet uit luxe zijn geboren. Sterkte man.
Je gaat uit van je eigen situatie. Maar er kunnen tal van redenen zijn dat een auto noodzakelijk is.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:51:24 #55
22565 asco
Los in deze tent
pi_210331845
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 17:49 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Proost. Schultenbräu of Hertog Jan?
Baco en af en toe spoelen met Erdinger. :)
pi_210331872
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 17:51 schreef asco het volgende:

[..]
Baco en af en toe spoelen met Erdinger. :)
Geen armoede voor jou dus.
pi_210331877
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:16 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Er zijn mensen die misbruik nemen van het Nederlandse systeem en er zijn mensen die te lui zijn om te poepen, maar ik vind het schijt irritant als ik dit soort posts lees. 0 inlevingsvermogen; totaal geen begrip van hoe het in het echte leven werkt. Maar wel lekker schijten op die groep, terwijl je zelf een prima leven hebt.
Vind ik ook. Bianconidinges is ook een lul van een user die wel vaker idiote dingen roept. Inderdaad 0 inlevingsvermogen. Zo zijn er veel meer hier
pi_210331880
Erdinger :9~
pi_210331941
quote:

[..]
Andere mensen krijgen dan weer hypotheeksubsidie, subsidie op warmtepomp, zonnepaneel subsidie, subsidie op hun elektrische auto en waarschijnlijk ben ik nog wat potjes vergeten.

We zouden deze subsidie beter in voedselbonnen voor de Aldi kunnen uitkeren, waar je natuurlijk alleen maar de basis boodschappen van kan aanschaffen.
Geen alcohol en rokerswaren, frisdrank en dergelijke. Ohh, en natuurlijk chips en ijs en dergelijke kan ook niet.

Tevens tijdelijk het paspoort innemen zodat ze iig niet op vakantie naar het buitenland gaan want als je subsidie slurpt hebben wij ook het recht om te bepalen hoe jij het besteed hoe jij je natuurlijk.
Tevens stel ik de twee wekelijkse controle op huisdieren voor.

[ Bericht 1% gewijzigd door Klepper272 op 18-08-2023 18:20:28 ]
pi_210331979
quote:
11s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:07 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
zit wel een kern van waarheid in. Tenenkrommend om te zien hoe die mensen er zelf een potje van maken terwijl dat echt niet hoeft.
pi_210331991
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 17:54 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Vind ik ook. Bianconidinges is ook een lul van een user die wel vaker idiote dingen roept. Inderdaad 0 inlevingsvermogen. Zo zijn er veel meer hier
Tja de meeste mensen kijken naar hun eigen situatie en zo moeten anderen het ook maar doen en anders maak je de verkeerde keuzes. Zo werkt het natuurlijk niet. Tijdens je levensfase kan een hoop gebeuren. Een scheiding is daar een voorbeeld van. Maar er zijn natuurlijk behoorlijk wat meer factoren

Altijd het roken, vakanties worden benoemd. Mensen moeten maar door een hel gaan. Want ik werk(incluis leuk salaris) en dus mag ik mij dat wel permitteren.

Zelden dat mensen het hebben over de gezondheid en capaciteit.

Hoe dan ook, de armoede neemt toe. En dat in een westers land als Nederland een postzegel groot. Gekker kan het niet.
pi_210331993
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:22 schreef Hexagon het volgende:
Hoezo zou je trouwens niet kunnen besparen op de energie? Daar verspillen veel mensen juist erg veel.
Goed idee.
Misschien kunnen ze ook een volkstuintje nemen, kunnen ze op groente besparen,
Of minder eten , kan je ook veel op besparen.
De hond en de kat kun je in het bos vastbinden, ook een mooie besparing.
Hebben deze mensen eigenlijk wel internet, hup anders ook dat eruit.
(/s)
pi_210331999
quote:

[ afbeelding ]
Daar is hij, die vieze rat, veroorzaker van de grootste ellende hier, waardeloze kloothommel
pi_210332005

[ Bericht 100% gewijzigd door Metalfrost op 18-08-2023 21:35:58 ]
pi_210332013
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:06 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Goed idee.
(/s)
oud papier ipv wc papier (is ook gewoon luxe)
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:09:30 #66
22565 asco
Los in deze tent
pi_210332019
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 17:54 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Geen armoede voor jou dus.
Nee, verre van.

Maar ik kom wel uit een uitkeringsgezin en dan een uit de jaren 70/80.
Één petroleum kachel in de woonkamer en in de winter (en dat waren Winters) stond het ijs op de enkele glazen van mijn gedeelde slaapkamer. Kleren aan van mijn veel oudere broer, nooit op vakantie, uitjes waren zeldzaam en vanaf mijn 12e kon ik klusjes gaan doen als ik geld nodig dacht te hebben. etc etc.

Was ik ongelukkig? Absoluut niet. Ben ik er later een tevredener mens van geworden? Absoluut!
Ik waardeer alle luxe die ik tegenwoordig heb voor de volle 100%, weet dat het niet vanzelfsprekend is en heb ook echt te doen met mensen die buiten hun schuld in de ellende zitten.
pi_210332033
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:05 schreef Malavita het volgende:

[..]
zit wel een kern van waarheid in. Tenenkrommend om te zien hoe die mensen er zelf een potje van maken terwijl dat echt niet hoeft.
Oh absoluut! Ik vond het gewoon grappig hoe hij het omschreef, niet omdat ik denk dat hij uit zijn nek kletst.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:12:11 #68
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_210332047
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 17:50 schreef Cherni het volgende:

[..]
Je gaat uit van je eigen situatie. Maar er kunnen tal van redenen zijn dat een auto noodzakelijk is.
Ja klopt, mee eens. Lang zijn en een ov wat niet elk kwartier gaat.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:13:51 #69
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_210332063
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:08 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Wat noem jij luxe?
Normale lichaamslengte hebben en een ov dat elk kwartier gaat.
pi_210332096
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:08 schreef Madderhat het volgende:

[..]
oud papier ipv wc papier (is ook gewoon luxe)
Zinvolle toevoeging, bedankt.
Ik vraag mij eigenlijk af of een riool aansluiting ook geen luxe is, kunnen we daar ook op besparen.
70 jaar geleden hadden ook heel veel mensen dit niet.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:18:29 #71
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210332107
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:08 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Wat noem jij luxe?
Wanneer je lichamelijk niks mankeert (ik bedoel dit in het algemeen, niet tegen jou gericht omdat ik dat niet weet :) ), een uitkering ontvangt en dus niet werkt, vind ik een bus die 1 keer in het uur gaat waarin je moet staan omdat je te lang bent om te kunnen zitten (hoe lang moet je daarvoor zijn?) inderdaad een luxeprobleem dat het niet "nodig" maakt om een auto te hebben.

De reden: andere mensen hebben als dagtaak werken om hun bestaan te bekostigen en in hun levensonderhoud te voorzien. Wanneer dat voor iemand met een uitkering betekent dat hij voor bepaalde benodigde zaken een of meerdere keren per week in een bus plaats moet nemen, so be it. Dat is op dat moment dan zijn taak, die hem wat meer tijd kost. Dat is dan toch niet zo erg?
pi_210332110
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:17 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Zinvolle toevoeging, bedankt.
Ik vraag mij eigenlijk af of een riool aansluiting ook geen luxe is, kunnen we daar ook op besparen.
70 jaar geleden hadden ook heel veel mensen dit niet.
WC is ook een luxe, scheelt weer water, schijten en pissen kun je buiten ook
pi_210332123

[ Bericht 75% gewijzigd door Metalfrost op 18-08-2023 21:37:49 ]
pi_210332124
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:12 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Ja klopt, mee eens. Lang zijn en een ov wat niet elk kwartier gaat.
Er zijn mensen die met wisselde diensten werken. Er zijn gebieden waar je niet eens een goede verbinding hebt als je al ov hebt tot aan de poort van een bedrijf. Er zijn werkgevers die eisen dat je een auto hebt boven een bepaalde radius. Ja, als ik in het centrum van Utrecht woon en werk in het centrum van Den Haag zou ik ook het OV nemen, al had ik een auto. Of je werkt in de bouw en moet steeds wisselen van bouwplaats.

Men gaat er meestal vanuit dat mensen in armoede alleen mensen in de bijstand zijn.
pi_210332143
quote:

[..]
Goed idee.
(/s)
Waarom wordt alles in het belachelijke getrokken? Je kan best minderen met je energie. Je hoeft niet elke dag je verwarming op standje Aruba bij de eerste de beste windvlaag in de herfst tot en met April het jaar erop dat de eerste zonnestralen weer doorkomen.
En je word ook schoon met een douche van enkele minuten ipv een half uur.
Echt, het kan allemaal best zonder direct in de armoede te glijden maar dan moet je ook willen.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:25:44 #76
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210332187
quote:
13s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:19 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Opvallend dat iemand in de bijstand of andere uitkering ontvangt zich altijd moet verhalen tegenover iemand die daar niet in zit. Het is niet de standaard, dat klopt. Heeft het te maken met groepsgevoel?
[..]
Kijk, weer zo'n reply. Wat gaat jou het aan dat ik een auto heb?
Het gaat me niks aan, het interesseert me verder ook geen reet wat je doet. Ik reageer alleen op jouw motivatie waarom je een auto hebt i.t.t. gebruik maken van het OV. Ik vind daar namelijk geen enkele noodzaak uit spreken, maar je doet het voorkomen alsof die noodzaak er wel is. Dat is alles.
pi_210332203
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:21 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Waarom wordt alles in het belachelijke getrokken? Je kan best minderen met je energie. Je hoeft niet elke dag je verwarming op standje Aruba bij de eerste de beste windvlaag in de herfst tot en met April het jaar erop dat de eerste zonnestralen weer doorkomen.
Echt, het kan allemaal best zonder direct in de armoede te glijden maar dan moet je ook willen.
Wat is daar belachelijk aan, als de thermostaat op 17 graden staat kan die idd gerust naar 12 graden.
Een half uur onder de douche , gewoon wekelijks 5 minuten.
pi_210332210
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:27 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Wat is daar belachelijk aan, als de thermostaat op 17 graden staat kan die idd gerust naar 12 graden.
Een half uur onder de douche , gewoon wekelijks 5 minuten.
Douchen?? Alleen met Kerst joh
  Forum Admin vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:28:12 #79
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_210332211
quote:

[..]
Je trekt het zelf ook wel in het belachelijke nu, he ;)
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_210332215
quote:
De hele dag thuis zitten is geen ontspanning?
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:31:44 #81
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_210332247
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:28 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Internet abbo en halve liters schultenbrau hakt er qua financien behoorlijk in.
pi_210332251
quote:

[..]
Nou met die verwarming zag ik van de winter ook hier op fok schrijnende verhalen. In huis (niet slaapkamer) een vijftien graden of kouder. Wellicht zijn het de excessen en soms overdreven, maar of er veel mensen even kunnen bezuinigen daar ben ik wel benieuwd naar of dat realistisch is
pi_210332267
quote:

[..]
Als je geen hobbies hebt niet nee.
Mijn broer heeft een half jaar jaar overspannen thuis gezeten en had geen hobbies,
Die liep op een gegeven moment tegen de muren op.
En in een stressvolle thuissituatie (schulden, ziekte, whatever, is thuis zitten geen ontspanning.
pi_210332271
quote:

[..]
Absoluut niet
pi_210332273
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:28 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Je trekt het zelf ook wel in het belachelijke nu, he ;)
Ik probeer nog tips te geven, je hond of kat vastbinden in het bos hoort daar niet bij.
pi_210332290
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 17:08 schreef Cherni het volgende:

[..]
Vaste lasten van 900 euro is wel heel erg weinig.

Hoe dan ook, het aantal mensen die in armoede geraken in Nederland neemt toe. En dat is een probleem. Het geeft aan dat de groep middenklasse steeds kleiner zal worden.
En blijkbaar kan het wel. Als ik dat kan, dan ben ik 100% ook niet de enige die dat kan.

En dat het verschil tussen inkomsten en uitgaven in sommige gevallen minder wordt dat ga ik ook zeker niet ontkennen. Zeker die middenklasse die buiten de sociale voordelen vallen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 17:15 schreef torentje het volgende:

Jouw verhaal is juist, als men op veel noodzakelijke dingen doet bezuinigen en geen pech heeft met gebruiksartikelen.
Ik bezuinig op geen enkele noodzakelijke dingen, zoals je zelf al zegt: Het zijn noodzakelijke dingen.
Ja, pech hebben met gebruiksartikelen moet je soms mazzel mee hebben. Maar dan nog met mijn inkomsten en uitgaven kan ik genoeg opsparen daarvoor (maar aangezien ik mijzelf veel vakanties veroorloof niet om veel pech achter elkaar aan te kunnen).

quote:
11s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 17:21 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Met verstedelijkt bedoel ik wanneer de dorpen opgeslokt zijn door steden en veranderd zijn in wijken. Ik lees net dat het wat anders betekent, namelijk het steevast opslokken van gebieden om ze als uitbreiding van de stad bewoonbaar voor mensen te maken.

Keus, met dit aanbod in huurhuizen?
Bij mij is niet alles op loop en fietsafstand beschikbaar (minder dan een uur reistijd) en dus heb ik een auto.
Nou dat vind je eigenlijk alleen maar in de Randstad.
Zelf woon ik in de provincie Groningen en hier heb je alleen maar de stad Groningen waar je dat begrip voor zou kunnen toepassen (en nee ik woon dus niet in verstedelijkt gebied).
pi_210332312
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:31 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Nou met die verwarming zag ik van de winter ook hier op fok schrijnende verhalen. In huis (niet slaapkamer) een vijftien graden of kouder. Wellicht zijn het de excessen en soms overdreven, maar of er veel mensen even kunnen bezuinigen daar ben ik wel benieuwd naar of dat realistisch is
Dat was Wilma met d' r omgekeerde bloempotten en die d r gas zelf maar dicht draaide. _O-
pi_210332336
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 16:19 schreef RamboDirk het volgende:
Zou het kunnen helpen geen of weinig kinderen te nemen als je het eigenlijk niet kan betalen?

Het enige wat mij gunstig lijkt voor iedereen is de drempel voor de voedselbank te verlagen.

Deze mensen maar weer meer geld in het vuistje geven gaat echt niet helpen.
Tja, als de kinderen er eenmaal zijn kun je ze moeilijk aan een boom in het bos vastbinden.
Geef ik je op een briefje dat daar ook mensen over gaan klagen.
pi_210332340
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 17:25 schreef Cupfighter het volgende:
In elk topic over dit onderwerp valt me op hoe weinig inlevingsvermogen er is, vooral van de VVD figuren die zelf geen enkele problemen hebben qua financiën, nogmaals niet elke laag betaalde kan niet met geld omgaan, boodschappen halen is een hel bij welke winkel dan ook en het einde is niet in zicht, bij elke scheet wordt er weer wat duurder
Wat mij vooral opvalt is dat mensen zoals jij alles maar aangrijpen om een kabinet aan te vallen, om naar geld te kunnen graaien om zo maar meer geld te kunnen krijgen.
En dat wij als Nederlanders maar meer meer meer moeten hebben ipv op te letten.

Niet iedereen kan met geld omgaan? Wiens probleem is dat dan? Moeten alle belastingbetalers maar betalen voor al die mafketels die voor honderden euro's roken en toch al die uitkeringen en toeslagen krijgen?
Nee....
Om maar iets te noemen.

En ja: Ik heb zelf jaren in de uitkering gezeten en weet heel goed hoe je daar naar moet leven.
Dus kom niet met je onzin aanzetten van ''geen inlevingsvermogen''.

Nederlanders moeten gewoon eens leren dat je niet elk half jaar een nieuwe smartphone nodig hebt, dat er veel luxe dingen zijn die niet per se nodig zijn etc etc.
pi_210332393
quote:

[ afbeelding ]
Mooi zo.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_210332412
quote:

[..]
Dat is idd schrijnend dat dat zover heeft kunnen komen in het rijke Nederland.

De excessen daargelaten (helaas baseren veel mensen daar hun vooroordelen op) doen de meeste mensen aan de (financiële) onderkant van de maatschappij wat ze kunnen om nog ergens op te besparen, maar op een gegeven moment houdt op wat je zelf nog kunt doen.

En naast de mensen die, om wat voor reden dan ook, in een van de verschillende soorten uitkeringen zitten, is er ook nog een steeds groter wordende groep van de werkende armen.

Hoorde straks op de radio dat het inmiddels 1 miljoen Nederlanders gaat, die in (of net boven) armoede leven.

En dat is bizar veel voor een rijk land als Nederland.

En natuurlijk zitten daar ook mensen bij die boven hun stand leven en niet met geld om kunnen gaan, maar het gros van die mensen zétten al de tering naar de nering.
pi_210332418
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:33 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Als je geen hobbies hebt niet nee.
Mijn broer heeft een half jaar jaar overspannen thuis gezeten en had geen hobbies,
Die liep op een gegeven moment tegen de muren op.

En in een stressvolle thuissituatie (schulden, ziekte, whatever, is thuis zitten geen ontspanning.
In plaats van tegen de muren op te lopen had 'ie beter naar buiten kunnen lopen en de natuur in kunnen gaan, dat is goed voor zowel je fysieke als je mentale gezondheid. Toen ik jaren geleden zelf overspannen thuis zat heb ik vaak urenlange wandelingen door de natuur gemaakt.
pi_210332459
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:42 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
In plaats van tegen de muren op te lopen had 'ie beter naar buiten kunnen lopen en de natuur in kunnen gaan, dat is goed voor zowel je fysieke als je mentale gezondheid. Toen ik jaren geleden zelf overspannen thuis zat heb ik vaak urenlange wandelingen door de natuur gemaakt.
Hij heeft destijds uiteindelijk besloten om zijn tuin aan te pakken, en is toen van tuinieren gaan houden ^O^
Heeft nou een hele mooie tuin.
pi_210332482
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:44 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Hij heeft destijds uiteindelijk besloten om zijn tuin aan te pakken, en is toen van tuinieren gaan houden ^O^
Heeft nou een hele mooie tuin.
Dan heeft de ellende uiteindelijk toch nog iets goeds opgeleverd.
pi_210332493
Gelukkig wel :Y
pi_210332513

[ Bericht 33% gewijzigd door Metalfrost op 18-08-2023 21:36:25 ]
pi_210332683
quote:
15s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:46 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Oh oke, en afspraken waar je elders op tijd moet zijn ook niet? Of familie die 40 kilometer verderop woont en daarmee het contact wilt behouden? Ja joh alles met de bus. In jouw realiteit misschien. In de mijne is dat een halve dag of langer onderweg dankzij brakke verbindingen voor iets waar je met de auto in het uur terecht kunt.
[..]
Wat heb ik met andere mensen te maken? Delen die andere mensen mijn ziektebeeld? Nee dat doen ze niet.
Moet ik me dan aan hen gaan aanpassen omdat zij werken ? Ik verdom het.
Je gezondheid heb je niet voor het uitkiezen. Daar zit ook mijn grootste angst.
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:06:46 #98
382129 crew  Donna
pi_210332794
quote:

[..]
En mensen met mentale problemen die het allemaal niet overzien.

Vorig jaar was dit natuurlijk een hot item op de werkvloer en van mijn directe collega's (10 totaal met mij er bij) was er precies 1 (ik) die gewoon een beetje op 't verbruik let. De rest had geen idee en ook genoeg met altijd de thermostaat op 21. Ook in de nacht.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:09:24 #99
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_210332842
BTW verlagen ipv nieuwe bureaucratieverhogende maatregelen.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_210332844
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:37 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Wat mij vooral opvalt is dat mensen zoals jij alles maar aangrijpen om een kabinet aan te vallen, om naar geld te kunnen graaien om zo maar meer geld te kunnen krijgen.
En dat wij als Nederlanders maar meer meer meer moeten hebben ipv op te letten.

Niet iedereen kan met geld omgaan? Wiens probleem is dat dan? Moeten alle belastingbetalers maar betalen voor al die mafketels die voor honderden euro's roken en toch al die uitkeringen en toeslagen krijgen?
Nee....
Om maar iets te noemen.

En ja: Ik heb zelf jaren in de uitkering gezeten en weet heel goed hoe je daar naar moet leven.
Dus kom niet met je onzin aanzetten van ''geen inlevingsvermogen''.

Nederlanders moeten gewoon eens leren dat je niet elk half jaar een nieuwe smartphone nodig hebt, dat er veel luxe dingen zijn die niet per se nodig zijn etc etc.
Ik vind de afgelopen kabinetten rampzalig voor de mensen die het moeilijk hebben, los daarvan hebben mensen hun eigen verantwoordelijkheid en moeten ze bezuinigen op bijvoorbeeld roken daar ben ik het helemaal mee eens maar er zijn ook genoeg mensen die zuinig leven en dan het nog moeilijk hebben en daar doel ik op, het wordt die mensen steeds lastiger gemaakt door echt bijna alles duurder te maken
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:09:51 #101
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210332846
quote:
15s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:46 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Oh oke, en afspraken waar je elders op tijd moet zijn ook niet? Of familie die 40 kilometer verderop woont en daarmee het contact wilt behouden? Ja joh alles met de bus. In jouw realiteit misschien. In de mijne is dat een halve dag of langer onderweg dankzij brakke verbindingen voor iets waar je met de auto in het uur terecht kunt.
Ja, maar mijn punt was: indien je niet werkt, zou je kunnen zeggen dat je daar dan je tijd in steekt. Of je moet ontzettend veel andere belangrijke zaken te doen hebben, prima mogelijk hoor. Een argument voor tijdswinst is vaak dat je die tijd ergens anders voor nodig hebt. "Het is korter met de auto" is an sich geen argument.

quote:
Wat heb ik met andere mensen te maken? Delen die andere mensen mijn ziektebeeld? Nee dat doen ze niet.
Moet ik me dan aan hen gaan aanpassen omdat zij werken ? Ik verdom het.
Je hoeft je helemaal niet aan te passen van mij. Als jij het kunt betalen, prima. Ik weet ook niet wat je ziektebeeld is.
pi_210332850
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:59 schreef Cherni het volgende:

[..]
Je gezondheid heb je niet voor het uitkiezen. Daar zit ook mijn grootste angst.
Dat.
Een ongeluk of ziekte kan plotseling álles op zijn kop zetten.
pi_210332943
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:09 schreef JimmyJames het volgende:
BTW verlagen ipv nieuwe bureaucratieverhogende maatregelen.
De hele bureaucratie rondom uitkeringen en toeslagen is grotendeels onnodig; in plaats van met geld te schuiven richting mensen in de bijstand kan hun zorgverzekering bijv. rechtstreeks betaald worden, er kunnen voedselbonnen aan hen verstrekt worden enz. Daarmee verklein je de kans op verbrassen van het geld en er kan bovendien flink bespaard worden op het ambtenarenapparaat wat zich bezig houdt met het hele uitkeringen- en toeslagen circus.
pi_210332947
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:10 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Dat.
Een ongeluk of ziekte kan plotseling álles op zijn kop zetten.
Er zijn zoveel factoren waar je niet eens aan denkt totdat je er zelf mee te maken krijgt. Een gezin waarbij man of vrouw plots komt te overlijden kan al voor armoede zorgen. Je kunt je verzekeren.
Het bizarre is dat een groep zegt te besparen op een verzekering om je vaste lasten te drukken. Precies diezelfde groep zal verkondigen tja dan had je je maar moeten verzekeren. Keuzes en nog eens keuzes.

Niet in deze draad maar een user die een pensioen niet nodig acht totdat je partner komt te overlijden. Moet je dan eens zien hoe belangrijk dat pensioen is.

Het zijn maar allemaal wat voorbeelden anders dan het roken en de drank. Mensen staan daar niet bij stil. Soms maar goed ook want als ik weet dat ik morgen struikel ga ik nu alvast liggen.

En als onze verzorgingsstaat slechter word dan zullen er steeds meer mensen in de problemen komen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 18-08-2023 19:24:52 ]
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:22:44 #105
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210333020
quote:

[..]
Goed idee.
(/s)
Wat een onzin reactie. Het is om meerdere redenen voor veel mensen prima idee om eens naar hun energieverbruik te kijken.
pi_210333029
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:16 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
De hele bureaucratie rondom uitkeringen en toeslagen is grotendeels onnodig; in plaats van met geld te schuiven richting mensen in de bijstand kan hun zorgverzekering bijv. rechtstreeks betaald worden, er kunnen voedselbonnen aan hen verstrekt worden enz. Daarmee verklein je de kans op verbrassen van het geld en er kan bovendien flink bespaard worden op het ambtenarenapparaat wat zich bezig houdt met het hele uitkeringen- en toeslagen circus.
Laten we de hypotheekrenteaftrek en alle subsidies ook maar in voedselbonnen uitkeren.
Misschien kunnen alle mensen die subsidie slurpen een button gaan dragen, zodat we deze mensen beter kunnen herkennen in het openbaar :7
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:24:35 #107
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_210333037
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 16:43 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Ik heb het over de mentaliteit.
Met de mentalteit veranderen ga ik niet minder verdienen.
Dus zeg het maar.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_210333052

[ Bericht 100% gewijzigd door Metalfrost op 18-08-2023 21:38:16 ]
pi_210333058
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:23 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Laten we de hypotheekrenteaftrek en alle subsidies ook maar in voedselbonnen uitkeren.
Misschien kunnen alle mensen die subsidie slurpen een button gaan dragen, zodat we deze mensen beter kunnen herkennen in het openbaar :7
Of we schieten ze dood of verwerken ze tot hondebrokken, om me maar op jouw "niveau" van discussiëren te begeven.
pi_210333061
quote:

[..]
Sommigen vinden dat ze dan in een hemel leven en workaholics vinden dat een hel.
pi_210333063
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wat een onzin reactie. Het is om meerdere redenen voor veel mensen prima idee om eens naar hun energieverbruik te kijken.
Dat zullen ze vast nog niet gedaan hebben, mensen die moeilijk rond komen zijn allemaal achterlijk.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:29:38 #112
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210333082
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:27 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Dat zullen ze vast nog niet gedaan hebben, mensen die moeilijk rond komen zijn allemaal achterlijk.
Weet jij veel of ze dat nog niet gedaan hebben. Daar heb je geen bron voor.
pi_210333121
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:27 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Of we schieten ze dood of verwerken ze tot hondebrokken, om me maar op jouw "niveau" van discussiëren te begeven.
Ik probeer net als jij met goede oplossingen te komen, maar dit soort oplossingen gaat mij net een ietsepietsje te ver
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:33:43 #114
382129 crew  Donna
pi_210333127
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:27 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Het overgrote deel van de mensen/gezinnen die ik begeleid als budgethulp bij de gemeente zijn idd niet achterlijk, maar hebben toch nooit echt gekeken naar hun verbruik. Laat staan er iets aan proberen te doen.
Als je onwetend bent of het je niet echt boeit of het gewoon niet snapt, ben je niet meteen compleet achterlijk.

Er valt echt wel winst te behalen hoor.
pi_210333136
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:29 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Klepper kent alle steuntrekkers persoonlijk en weet daarom dan ook dat het stuk voor stuk allemaal goudeerlijke bijstandsmoekes betreft en er in Nederland überhaupt geen bijstandsfraude voor komt.
pi_210333159
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:34 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Klepper kent alle steuntrekkers persoonlijk en weet daarom dan ook dat het stuk voor stuk allemaal goudeerlijke bijstandsmoekes betreft en er in Nederland überhaupt geen bijstandsfraude voor komt.
Alsof er in de top bij de grootverdieners nooit gefraudeerd word wat een onzin zeg, dit soort dingen bedoel ik dus, om te kotsen!!
pi_210333161
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:29 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Heb jij een bron van hoeveel mensen die daar nog nooit hebben gekeken dan?

Laten we eerst maar een wetenschappelijk rapport laten maken door de ambtenarij, kan zo'n jaartje of drie duren en daarna doen we er niets mee.
pi_210333181
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:37 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Alsof er in de top bij de grootverdieners nooit gefraudeerd word wat een onzin zeg, dit soort dingen bedoel ik dus, om te kotsen!!
Schrijf ik ergens dat we de graaiende top maar ongemoeid moeten laten?
pi_210333193
Zolang je de horeca links laat liggen is er niet zoveel aan de hand.
blablablabla
pi_210333200

[ Bericht 25% gewijzigd door Metalfrost op 18-08-2023 21:38:27 ]
pi_210333214
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:39 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Schrijf ik ergens dat we de graaiende top maar ongemoeid moeten laten?
Had dat dan ook genoemd in plaats van alleen de bijstandsmoeders aan te vallen
pi_210333231
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:33 schreef Donna het volgende:

[..]
Het overgrote deel van de mensen/gezinnen die ik begeleid als budgethulp bij de gemeente zijn idd niet achterlijk, maar hebben toch nooit echt gekeken naar hun verbruik. Laat staan er iets aan proberen te doen.
Als je onwetend bent of het je niet echt boeit of het gewoon niet snapt, ben je niet meteen compleet achterlijk.

Jij ziet dan ook alleen de mensen die in echt zware problemen zijn gekomen.
Mensen die het zelf nog net op het randje leven en alles zelf oplossen die zie je niet
Wat bij jou voorbijkomt lijkt mij niet een hele representatieve weergave van alle mensen die nu al op het randje leven.
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:48:01 #123
382129 crew  Donna
pi_210333239
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:47 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Jij ziet dan ook alleen de mensen die in echt zware problemen zijn gekomen.
Mensen die het zelf nog net op het randje leven en alles zelf oplossen die zie je niet
Wat bij jou voorbijkomt lijkt mij niet een hele representatieve weergave van alle mensen die nu al op het randje leven.
Uhm nee. Het is budgethulp, geen budgetbeheer. Deze mensen zitten niet in zware problemen. Dit is juist hulp om ervoor te zorgen dat die zware problemen er (hopelijk) nooit komen.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:55:09 #124
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_210333306
quote:

;(
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_210333318
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:48 schreef Donna het volgende:

[..]
Uhm nee. Het is budgethulp, geen budgetbeheer. Deze mensen zitten niet in zware problemen. Dit is juist hulp om ervoor te zorgen dat die zware problemen er (hopelijk) nooit komen.
Het gros van de mensen die tegen de armoedegrens aan leven hebben geen adviezen van advieshulp nodig, die halen ze hier wel van het fokforum.
Effectiever zijn fatsoenlijke salarissen en uitkeringen.
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:59:20 #126
382129 crew  Donna
pi_210333350
Maar nu ik sinds kort alleenstaande moeder ben, zie ik wel duidelijker hoe scheef het toeslagen systeem eigenlijk is. En snap ik ook beter waarom zovelen roepen dat meer werken niet loont.

Een vriendin van mij werkt bijna 3 dagen tegen het minimumloon. Zij heeft netto ¤1150.
Ik werk bijna 2,5 dag voor netto ¤1850.

Onze situaties zijn helemaal gelijk. De huur even hoog en 2 kinderen van dezelfde leeftijd.
Maar onze toeslagen zijn ook helemaal gelijk, dat is toch bizar? Ik krijg ¤10 minder zorgtoeslag en ¤20 minder huurtoeslag, maar verder is het kindgebonden budget etc. allemaal precies even veel.
Als mijn vriendin netto ¤300 meer zou verdienen, heeft ze die ¤300 er dus letterlijk bij. Gewoon extra geld. Dus dan loont extra werken of een andere baan zoeken wel.
Als ik netto ¤300 meer verdien, zal ik daar door verlaging van de toeslagen (want dan ineens gaat het wel hard) maar ¤60 aan overhouden. Waarom zou je dan een dag extra gaan werken? 8)7
pi_210333387
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:33 schreef Donna het volgende:

[..]

Uiteraard. Maar ik stoor mij gewoon aan die generalisatie en de mantra keuzes. Steeds maar weer dat roken, vakanties.

Nu wil ik niet zeggen dat vroeger alles beter was. Dit omdat in de tijdgeest gezien we in een totaal andere tijd leven. Maar als ik hoor dat er steeds meer kinderen met een lege maag naar school gaan, voeselbanken steeds harder nodig zijn, armoede toeneemt ook onder werkenden dan klopt er iets niet. Maw onze verzorgingsstaat gaat ten onder. Dat is wat ik persoonlijk voel. Dat gevoel heb ik in mijn jeugd nooit gehad ook al had ik geen luxe. Luxe die ook niet bestond, en daarmee sowieso niet noodzakelijk was.
pi_210333491
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:59 schreef Donna het volgende:
Maar nu ik sinds kort alleenstaande moeder ben, zie ik wel duidelijker hoe scheef het toeslagen systeem eigenlijk is. En snap ik ook beter waarom zovelen roepen dat meer werken niet loont.

Een vriendin van mij werkt bijna 3 dagen tegen het minimumloon. Zij heeft netto ¤1150.

Onze situaties zijn helemaal gelijk. De huur even hoog en 2 kinderen van dezelfde leeftijd.
Maar onze toeslagen zijn ook helemaal gelijk, dat is toch bizar? Ik krijg ¤10 minder zorgtoeslag en ¤20 minder huurtoeslag, maar verder is het kindgebonden budget etc. allemaal precies even veel.
Als mijn vriendin netto ¤300 meer zou verdienen, heeft ze die ¤300 er dus letterlijk bij. Gewoon extra geld. Dus dan loont extra werken of een andere baan zoeken wel.
Als ik netto ¤300 meer verdien, zal ik daar door verlaging van de toeslagen (want dan ineens gaat het wel hard) maar ¤60 aan overhouden. Waarom zou je dan een dag extra gaan werken? 8)7
Je kan je werk leuk vinden, misschien voelt het als een nuttige bijdrage aan de maatschappij.
Dat je voor 2.5 dag werken ruim 1800 vangt terwijl je vriendin drie hele dagen moet zwoegen voor een luizige 1150¤ mag je alleen maar dankbaar voor zijn.
En dan heb ik het vermoeden dat jij ook nog leuker werk hebt dan je vriendin.
Tel je zegeningen zij mijn moeder vroeger.
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:14:49 #129
382129 crew  Donna
pi_210333533
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 20:12 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Je kan je werk leuk vinden, misschien voelt het als een nuttige bijdrage aan de maatschappij.
Dat je voor 2.5 dag werken ruim 1800 vangt terwijl je vriendin drie hele dagen moet zwoegen voor een luizige 1150¤ mag je alleen maar dankbaar voor zijn.
En dan heb ik het vermoeden dat jij ook nog leuker werk hebt dan je vriendin.
Tel je zegeningen zij mijn moeder vroeger.
En of ik daar heel dankbaar voor ben en mijn zegeningen tel. Maar dat verandert niks aan het toeslagen systeem wat dan best wel scheef is. :)
pi_210333568
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:59 schreef Donna het volgende:

Zo gek is dat niet. Het bedrag voor het kindgebonden budget bijvoorbeeld is maximaal bij een inkomen t/m 100% van het (fulltime) minimumloon. Hetzelfde geldt voor de zorgtoeslag. Maar kom je eenmaal boven 100% van het minimumloon, dan worden de toeslagen afgebouwd.

Het probleem in Nederland: de extreem hoge prijzen. Je moet hier echt bij elke aankoop nadenken. Een voorbeeld is de verpakkingstoeslag (waarschijnlijk als enige in Europa). Cola is bijna onbetaalbaar. De kantine op mijn werk past true pricing toe: allerlei maatschappelijke kosten (inclusief effect op het klimaat) zitten er ook in verwerkt.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:21:15 #131
382129 crew  Donna
pi_210333617
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 20:17 schreef core2duo het volgende:

[..]
Zo gek is dat niet. Het bedrag voor het kindgebonden budget bijvoorbeeld is maximaal bij een inkomen t/m 100% van het (fulltime) minimumloon. Hetzelfde geldt voor de zorgtoeslag. Maar kom je eenmaal boven 100% van het minimumloon, dan worden de toeslagen afgebouwd.

Het probleem in Nederland: de extreem hoge prijzen. Je moet hier echt bij elke aankoop nadenken. Een voorbeeld is de verpakkingstoeslag (waarschijnlijk als enige in Europa). Cola is bijna onbetaalbaar. De kantine op mijn werk past true pricing toe: allerlei maatschappelijke kosten (inclusief effect op het klimaat) zitten er ook in verwerkt.
Ik snap hoe het werkt, maar ik snap dus ook meteen dat voor een bepaalde groep het amper loont om meer te gaan werken.
pi_210333655
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 20:14 schreef Donna het volgende:

[..]
En of ik daar heel dankbaar voor ben en mijn zegeningen tel. Maar dat verandert niks aan het toeslagen systeem wat dan best wel scheef is. :)
Mooi. ^O^
Moet iemand die 3600¤ verdient dan dezelfde toeslagen krijgen dan iemand die 1130¤ verdient?
De toeslagen zijn een ondersteuning voor mensen met lage inkomens, jij heb met 1850¤ minder ondersteuning nodig. Dat lijkt maar heel redelijk.
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:24:48 #133
382129 crew  Donna
pi_210333668
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 20:23 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Mooi. ^O^
Moet iemand die 3600¤ verdient dan dezelfde toeslagen krijgen dan iemand die 1130¤ verdient?
De toeslagen zijn een ondersteuning voor mensen met lage inkomens, jij heb met 1850¤ minder ondersteuning nodig. Dat lijkt maar heel redelijk.
Maar ik krijg dus dezelfde ondersteuning (op 3 tientjes na). Dat vind ik dus scheef.
En vanaf nu loopt het dus zo snel terug dat meer werken amper loont. Dat is dan weer de andere kant.
Het voelt een beetje als vastlopen ofzo.
pi_210333748
Hier het rapport van het Nibud: "Een zeker bestaan - naar een toekomstbestendig stelsel van het sociaal minimum".

https://open.overheid.nl/(...)a9-ede686c99169/file

Kan je meteen zien dat bv roken en huisdieren niet worden meegenomen bij het bepalen van de hoogte van de uitgaven en het daarvoor benodigde budget. Die posten zou men dan kunnen(moeten?) inwisselen voor de postcategorien 'reserveringsuitgaven', 'huishoudelijke uitgaven' e/o 'sociale participatie'. (pag 73/74).
pi_210333757
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 20:24 schreef Donna het volgende:

[..]
Maar ik krijg dus dezelfde ondersteuning (op 3 tientjes na). Dat vind ik dus scheef.
En vanaf nu loopt het dus zo snel terug dat meer werken amper loont. Dat is dan weer de andere kant.
Tussen het bijstandsniveau en 100% van het minimumloon worden toeslagen niet afgebouwd. Dat heeft de overheid met name gedaan om werken meer lonend te lonen.

Wat misschien wel enigszins scheef is, is dat de toeslagen geen rekening houden met de omvang van de werkweek. Iemand die 5 dagen het minimumloon verdient krijgt evenveel toeslag als iemand die hetzelfde verdient met 3 of 2,5 dagen werken.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_210333798
quote:

[..]
Je zit waarschijnlijk zelf op het kantelpunt.
Dat het scheef voelt kan ik begrijpen.
Met iedere regeling komen er mensen er beter of minder af, dat valt moeilijk te voorkomen.
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:44:45 #137
382129 crew  Donna
pi_210333922
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 20:30 schreef core2duo het volgende:

[..]
Tussen het bijstandsniveau en 100% van het minimumloon worden toeslagen niet afgebouwd. Dat heeft de overheid met name gedaan om werken meer lonend te lonen.

Wat misschien wel enigszins scheef is, is dat de toeslagen geen rekening houden met de omvang van de werkweek. Iemand die 5 dagen het minimumloon verdient krijgt evenveel toeslag als iemand die hetzelfde verdient met 3 of 2,5 dagen werken.
Ja ik denk dat dit het goed omvat idd.
pi_210334088
Met een uitkering + toeslagen kun je gewoon goed rondkomen. Ja je hebt minder luxe, maar dat is toch ook logisch? Structurele kosten die per maand aanzienlijk in je budget snijden, zoals roken of meerdere keren per week eten bestellen zijn inderdaad geen optie als je nog eens op vakantie wil, uiteten of uitstapjes wil maken. Is dat erg?

Ik zie toch veel ondoordachte uitgaven en een onrealistische wens naar luxe. Alles maar willen zonder daar iets voor te willen doen. Mensen hier zijn verwend. Geen enkele nederigheid, alleen maar misplaatste arrogantie.
pi_210334158
quote:
Precies.
quote:
Ze zouden natuurlijk kunnen gaan werken voor wat extra's als ontspanning of persoonlijke verzorging.

Maar nee, we gaan lekker klagen over alles wat werkenden wel kunnen en nemen dat als maatstaf.

En het erge is, dr zijn overal potjes en subsidies voor waardoor dat ook binnen handbereik komt zonder werk.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:16:06 #140
345631 Scjvb
pi_210334222
Dat laatste is min of meer juist!
pi_210334240
Heeft iemand enig idee dat bijzondere bijstond, individuele inkomenstoeslag kwijtschelding gemeentelijke belasting en energietoeslag een hele smak geld is? Ja you will own nothing je mag maar 7000 euro hebben maar slecht heb je het niet
pi_210334251
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 21:10 schreef Inbox het volgende:

[..]
Precies.
[..]
Ze zouden natuurlijk kunnen gaan werken voor wat extra's als ontspanning of persoonlijke verzorging.

Maar nee, we gaan lekker klagen over alles wat werkenden wel kunnen en nemen dat als maatstaf.

En het erge is, dr zijn overal potjes en subsidies voor waardoor dat ook binnen handbereik komt zonder werk.
En als je niet kunt werken wat kortzichtig allemaal weer, rechtse idioterie
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:20:26 #143
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210334277
quote:
13s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:42 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Oke leuk.
[..]
En als dat niet zo was, dan niet meer?
Ook prima, maar het wordt lastig autorijden als je het noet kunt betalen, lijkt me.

quote:
Ja dat ga ik jou ook echt vertellen.

Eerst beetje lopen bagatelliseren dat ik niet met de auto kan omdat jullie denken dat het een ding van luxe is, gooi ik het woord ziektebeeld erdoorheen, wordt gelijk alles anders.
Stelletje hypocrieten.
Hoeft ook niet, ik vroeg er ook niet om.

Ik gaf in mijn eerste post al aan "wanneer je lichamelijk niks mankeert", dus er verandert niets aan mijn opvatting. Wanneer je geestelijk iets mankeert, lijkt autorijden me niet een van de verstandigste dingen om te doen.

Waarom het 'hypocriet' is dat een ziektebeeld iets verandert, maak je niet duidelijk.
pi_210337672
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 21:10 schreef Inbox het volgende:
Alsof de goedbetaalde baantjes voor het oprapen liggen in een tijd waarin de werkgevers aan het automatiseren zijn om loonkosten te besparen.
Bovendien het zijn niet de schrijnende gevallen zelf die lopen te klagen over wat zij allemaal niet meer kunnen.
pi_210337697
quote:

[..]
Twee emmers shag kopen iedere week
pi_210337724
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 08:19 schreef torentje het volgende:

[..]
Alsof de goedbetaalde baantjes voor het oprapen liggen in een tijd waarin de werkgevers aan het automatiseren zijn om loonkosten te besparen.
Bovendien het zijn niet de schrijnende gevallen zelf die lopen te klagen over wat zij allemaal niet meer kunnen.
In principe liggen die banen nu wel voor het oprapen. Wie kan en wil werken is aan het werk en er zijn nog vele vacatures.
Het is ook niet voor niets dat wie nu nog in de bijstand zit over het algemeen meer dan één vlekje heeft…
pi_210338437
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 08:33 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
In principe liggen die banen nu wel voor het oprapen. Wie kan en wil werken is aan het werk en er zijn nog vele vacatures.
Het is ook niet voor niets dat wie nu nog in de bijstand zit over het algemeen meer dan één vlekje heeft…
Als men een lager salaris accepteert dan heeft men snel een baan. Maar als iemand alle onkosten doorberekend naar de werkgever, dan heeft men toch niet zo snel een baan.
pi_210338474
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 10:22 schreef torentje het volgende:

[..]
Als men een lager salaris accepteert dan heeft men snel een baan. Maar als iemand alle onkosten doorberekend naar de werkgever, dan heeft men toch niet zo snel een baan.
Tja, het is maar net hoe je het benadert. Een modaal salaris is best redelijk en ook voor iemand zonder noemenswaardige opleiding die wel wil aanpakken best haalbaar.
pi_210340208
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 10:26 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, het is maar net hoe je het benadert. Een modaal salaris is best redelijk en ook voor iemand zonder noemenswaardige opleiding die wel wil aanpakken best haalbaar.
Een modaal salaris is nog voldoende, maar dat zal niet zo blijven, omdat de werkgevers hun onkosten doorberekenen naar de werknemers.
pi_210340262
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 21:18 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
En als je niet kunt werken wat kortzichtig allemaal weer, rechtse idioterie
Als je de miljardairs van de wereld een beetje redelijk belast dan kan iedereen een redelijk comfortabel leven leiden met goede voorzieningen. Maar helaas worden de bergen steeds hoger en de dalen steeds dieper.
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:34:00 #151
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_210340474
quote:

[..]
Goed idee.
(/s)
Besparen op energie loont echt wel hoor.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_210340787
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 13:34 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Besparen op energie loont echt wel hoor.
Hoeveel mensen die tegen de armoedegrens aan leven kunnen daar zelf niet opkomen?
Moet de thermostaat dan van 17 graden naar 15 graden?
Tevens als je al op een lagere temperatuur stookt worden de besparingen ook nog eens steeds kleiner.

Met mijn voorstellen kun je ook aardig wat besparen.
Punt is wat is een acceptabele besparing en wat niet.
pi_210340988
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 13:52 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Hoeveel mensen die tegen de armoedegrens aan leven kunnen daar zelf niet opkomen?
Tevens als je al op een lagere temperatuur stookt worden de besparingen ook nog eens steeds kleiner.

Vorige winter de verwarming niet hoger gehad dan 15, 1 lamp aan.
Gezellig is anders |:)
pi_210341077
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 14:06 schreef mootie het volgende:

[..]
Vorige winter de verwarming niet hoger gehad dan 15, 1 lamp aan.
Gezellig is anders |:)
Dat bedoel ik, en je was daar waarschijnlijk ook zelf opgekomen dat je op de energie kon besparen.
En nog lager zetten gaat je relatief gezien bijna niets meer opleveren.
pi_210341115
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 14:10 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Dat bedoel ik, en je was daar waarschijnlijk ook zelf opgekomen dat je op de energie kon besparen.
En nog lager zetten gaat je relatief gezien bijna niets meer opleveren.
Op energiegebied valt er voor mij inderdaad niks meer te winnen.
Maar ik ken ook wel mensen met een uitkering die hun kind 20 minuten laten douchen, en de verwarming gewoon op 20 zetten.
Als ik ze er op wijs wensen ze niet in de kou te zitten. En het kind heeft lang haar. :{
pi_210341372
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 14:13 schreef mootie het volgende:

[..]
Maar ik ken ook wel mensen met een uitkering die hun kind 20 minuten laten douchen, en de verwarming gewoon op 20 zetten.
Als ik ze er op wijs wensen ze niet in de kou te zitten. En het kind heeft lang haar. :{
Voor een gezin met kinderen lijkt mij een temperatuur van 20 graden niet echt overdreven luxe.
Om de thermostaat op 15 graden te zetten lijkt mij niet heel verstandig ivm de gezondheid van de kinderen.
  Moderator zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:37:20 #157
382129 crew  Donna
pi_210341526
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 14:27 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Voor een gezin met kinderen lijkt mij een temperatuur van 20 graden niet echt overdreven luxe.
Om de thermostaat op 15 graden te zetten lijkt mij niet heel verstandig ivm de gezondheid van de kinderen.
Er zit nog wel iets tussen 15 en 20 natuurlijk. :)
pi_210341585
Dat klopt.
Maar ik vindt 20 graden nu niet echt luxe in een gezin met kinderen.
  Moderator zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:42:15 #159
382129 crew  Donna
pi_210341617
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 13:52 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Je vraagt dit wel steeds, maar als mensen hun (professionele) ervaringen hier op loslaten weerleg je dat door te zeggen dat ze daar eens maar eens onderzoek naar moeten doen.
Dat jij je niet voor kunt stellen dat mensen dat niet zelf kunnen bedenken, wil niet zeggen dat dat de waarheid is he?

Net zoals dat er genoeg mensen zijn die het niet ruim hebben, die op payday meteen 6 pakken verse melk en een 3 trossen bananen halen en er geen rekening mee houden dat dat 3 weken later niet goed meer is. Mensen die zo leven bestaan echt, veel meer dan je denkt.

Daar is een stukje bewustwording nodig en het kan lang duren voordat dat kwartje valt.
  Moderator zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:50:00 #160
382129 crew  Donna
pi_210341734
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 14:40 schreef Klepper272 het volgende:
Dat klopt.
Maar ik vindt 20 graden nu niet echt luxe in een gezin met kinderen.
Daar kan echt wel 1 of 2 graden af hoor. :Y

Je hebt toch een trui aan en kinderen zijn vaak hartstikke warm van zichzelf.
pi_210341771
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 14:42 schreef Donna het volgende:

[..]
Je vraagt dit wel steeds, maar als mensen hun (professionele) ervaringen hier op loslaten weerleg je dat door te zeggen dat ze daar eens maar eens onderzoek naar moeten doen.
Dat jij je niet voor kunt stellen dat mensen dat niet zelf kunnen bedenken, wil niet zeggen dat dat de waarheid is he?

Net zoals dat er genoeg mensen zijn die het niet ruim hebben, die op payday meteen 6 pakken verse melk en een 3 trossen bananen halen en er geen rekening mee houden dat dat 3 weken later niet goed meer is. Mensen die zo leven bestaan echt, veel meer dan je denkt.

Daar is een stukje bewustwording nodig en het kan lang duren voordat dat kwartje valt.
Het is net als bij de fietsenmaker, die ziet ook alleen fietsen binnenkomen met een defect. Op een gegeven moment gaat hij ook denken dat alle fietsen rommel zijn omdat hij alleen maar met defecte fietsen geconfronteerd wordt.
Ondertussen rijden de meeste fietsen zonder problemen rond.
  Moderator zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:53:24 #162
382129 crew  Donna
pi_210341778
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 14:52 schreef Klepper272 het volgende:
Het is net als bij de
[..]
Het is net als bij de fietsenmaker, die ziet ook alleen fietsen binnenkomen met een defect. Op een gegeven moment gaat hij ook denken dat alle fietsen rommel zijn omdat hij alleen maar met defecte fietsen geconfronteerd wordt.
Ondertussen rijden de meeste fietsen zonder problemen rond.
Tja als je zo denkt. :|W
pi_210341872
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 14:53 schreef Donna het volgende:

[..]
Tja als je zo denkt. :|W
Is een bekend verschijnsel.
Een beroepsdeformatie is het vertonen van blikvernauwing ten gevolge van het beroep dat men uitoefent.
  Moderator zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:03:31 #164
382129 crew  Donna
pi_210341884
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 15:02 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Is een bekend verschijnsel.
Een beroepsdeformatie is het vertonen van blikvernauwing ten gevolge van het beroep dat men uitoefent.
Maar goed dan dat het mijn beroep niet is.
Je vindt je eigen blik wel lekker breed?
pi_210341956
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 15:03 schreef Donna het volgende:

[..]
Maar goed dan dat het mijn beroep niet is.
Je vindt je eigen blik wel lekker breed?
Doe je het als vrijwilliger?
Laat ik het zo stellen. Ik probeer na veel dingen met een open blik te kijken.
pi_210341974
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:16 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Gewoon het systeem simpel houden idd. Blijft nog steeds belachelijk dat de overheid groeit kwa personeel terwijl je door de automatisering juist minder personeel nodig zou hebben.

Voedselbonnen vind ik dan weer wat vernederend. Heb dan gewoon dat je liever het geld stort, dat ze het dan verbrassen is hun eigen probleem.

Zou zelf bijvoorbeeld ook wel graag willen zien dat onbewerkt groente/fruit 0% btw heeft.

Gaan mensen gelijk gezonder eten en leren ze weer eens koken.
  Moderator zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:16:53 #167
382129 crew  Donna
pi_210342011
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 15:10 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Doe je het als vrijwilliger?
Laat ik het zo stellen. Ik probeer na veel dingen met een open blik te kijken.
Ja dat bedoel ik. Dat idee krijg ik juist niet van je reacties.
pi_210342101
quote:

[..]
Meid, geniet van je vrije tijd met je kinderen.

In Nederland loont het soms gewoon niet om hard te werken :(
pi_210342115
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 15:16 schreef Donna het volgende:

[..]
Ja dat bedoel ik. Dat idee krijg ik juist niet van je reacties.
Ik heb het idee dat ik het in de discussie tov jou het probeer mijn argumenten fatsoenlijk te onderbouwen.
Ook besef ik dat ik daar niet altijd 100% in slaag.

N.b. Beroepsdeformatie is een bekend verschijnsel, hetgeen bij vrijwilligers ook kan optreden.
Het is geenzins negatief bedoeld of een diskwalificatie.
  Moderator zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:30:08 #170
382129 crew  Donna
pi_210342119
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 15:26 schreef Inbox het volgende:

[..]
Meid, geniet van je vrije tijd met je kinderen.

In Nederland loont het soms gewoon niet om hard te werken :(
Dat doe ik ook absoluut! O+
  Moderator zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:37:09 #171
382129 crew  Donna
pi_210342192
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 15:29 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat ik het in de discussie tov jou het probeer mijn argumenten fatsoenlijk te onderbouwen.
Ook besef ik dat ik daar niet altijd 100% in slaag.

N.b. Beroepsdeformatie is een bekend verschijnsel, hetgeen bij vrijwilligers ook kan optreden.
Het is geenzins negatief bedoeld of een diskwalificatie.
Ik weet het, dankje, maar zowel uit persoonlijke ervaringen als uit het vrijwilligerswerk weet ik dat een deel van de mensen (gewoon overall, ook hoogopgeleide mensen of mensen met hoog inkomen) gewoon echt beperkt denkt. Jij bracht toen meteen het woord onnozel op, maar dat bedoel ik helemaal niet.

Wat voor de een logisch is, is voor de ander niet logisch. Dat is toch gewoon over het algemeen altijd zo?
pi_210342197
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 15:30 schreef Donna het volgende:

[..]
Dat doe ik ook absoluut! O+
Mooi ;)

Zodra ik aan het werk ga, zoek ik zoiets als jij nu hebt. De optimale balans toeslagen/inkomen/werktijden.
pi_210342240
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 15:37 schreef Donna het volgende:

[..]
Ik weet het, dankje, maar zowel uit persoonlijke ervaringen als uit het vrijwilligerswerk weet ik dat een deel van de mensen (gewoon overall, ook hoogopgeleide mensen of mensen met hoog inkomen) gewoon echt beperkt denkt. Jij bracht toen meteen het woord onnozel op, maar dat bedoel ik helemaal niet.

Wat voor de een logisch is, is voor de ander niet logisch. Dat is toch gewoon over het algemeen altijd zo?
Klopt, ik maak ook wel eens fouten.
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:34:19 #174
345631 Scjvb
pi_210342732
Vanmorgen op locatie Bloemendaal bij de koffie zij men vandaag, naar aanleiding van het gister door mij geposte bericht over deze legendarische man als langstzittende premier, het volgende:

''Op de valreep laat demissionair premier Mark Rutte inderdaad blijken dat hij werkelijk om zijn burgers geeft, en dat altijd gedaan heeft. :o Zowel als mens, als politicus inzake economische voorspoed. Hij verdient gewoon een tien met een griffel, en zou zijn stappen als demissionair politicus nog eens mogen overdenken.''

Ikzelf geloof daar ergens nog wel in. En het zou mooi zijn als hij z'n premierschap niet aan de wilgen hangt, al ziet het er vooralsnog wel naar uit.

Scjvb
pi_210342789
quote:
6s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 16:34 schreef Scjvb het volgende:
Vanmorgen op locatie Bloemendaal bij de koffie zij men vandaag, naar aanleiding van het gister door mij geposte bericht over deze legendarische man als langstzittende premier, het volgende:

''Op de valreep laat demissionair premier Mark Rutte inderdaad blijken dat hij werkelijk om zijn burgers geeft, en dat altijd gedaan heeft. :o Zowel als mens, als politicus inzake economische voorspoed. Hij verdient gewoon een tien met een griffel, en zou zijn stappen als demissionair politicus nog eens mogen overdenken.''

[ afbeelding ]

Ikzelf geloof daar ergens nog wel in. En het zou mooi zijn als hij z'n premierschap niet aan de wilgen hangt, al ziet het er vooralsnog wel naar uit.

Scjvb
Mark Rutte heeft totaal geen besef wat er onder het gewone volk leeft, wel onder kakballetjes zo jij met inlevingsvermogen van een garnaal, blij dat deze landverrader en leugenaar op rot van mij zou hij dat nu al mogen doen en de VVD per direct opheffen
pi_210342817
Men is toch wel oud geld hè, @Scjvb? Dat is het betere volk.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:43:18 #177
345631 Scjvb
pi_210342826
quote:
6s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 16:42 schreef nostra het volgende:
Men is toch wel oud geld hè, @:Scjvb? Dat is het betere volk.
;)
  Moderator zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:06:57 #178
382129 crew  Donna
pi_210343010
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 15:37 schreef Inbox het volgende:

[..]
Mooi ;)

Zodra ik aan het werk ga, zoek ik zoiets als jij nu hebt. De optimale balans toeslagen/inkomen/werktijden.
Ik haal elke dag zelf mijn kind uit school, daar ben ik echt heel blij mee. Pas in 2026 loopt mijn ouderschapsverlof af, dus tegen die tijd zal ik wel weer een dag volledig werken ipv tot 14:00, maar ik heb co-ouderschap met mijn ex nu, dus ik heb die ruimte wel om m'n week anders in te richten. :Y
pi_210343060
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 16:39 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Mark Rutte heeft totaal geen besef wat er onder het gewone volk leeft, wel onder kakballetjes zo jij met inlevingsvermogen van een garnaal, blij dat deze landverrader en leugenaar op rot van mij zou hij dat nu al mogen doen en de VVD per direct opheffen
Ik denk dat we (of nou ja, een stuk van de bevolking althans) nog mee weemoed terug gaan denken aan Rutte op het moment dat een Timmermans of Jetten aan de macht komt.
pi_210343098
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 17:11 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Ik denk dat we (of nou ja, een stuk van de bevolking althans) nog mee weemoed terug gaan denken aan Rutte op het moment dat een Timmermans of Jetten aan de macht komt.
Dat is mogelijk, maar 13 jaar Rutte was niet de oplossing voor de minder bedeelden in dit land dat is duidelijk dus nu mag iemand anders het proberen en het liefst geen VVD-er
pi_210343791
quote:

[..]
Ik denk niet dat het allemaal zo zwart wit is.

Rutte weet ook wel dat er niets op links de burger echt vertegenwoordigde in het kabinet en dat een partij als de VVD in een meerpartijenstelsel progressief wil zijn het zich naar omstandigheden moet aanpassen, wil het veerkracht behouden. Hij verwees volgens mij ook eens naar hoe de VVD als echte volkspartij begon en de prioriteiten anders moesten komen te liggen.

Ik denk dat in een land met een degelijke bestuursgeschiedenis als die van NL, waar het land klein is en de lijntjes kort zijn, een competent bestuurder best wat andere petten op kan zetten. Zowel een PvdA/GL en VVD weten dat de balans er moet zijn en zullen hun best doen deze erin te krijgen.

Ik zweef nog wat tussen VVD en PvdA/GL wat dat betreft en vind het ergens wel goed dat we nu weer tijden lijken te krijgen waar gezocht wordt naar degelijkheid ipv naar wie het kanon richting Den Haag zet.

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 19-08-2023 18:16:45 ]
pi_210345465
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 15:12 schreef descon het volgende:

[..]

Voedselbonnen vind ik dan weer wat vernederend. Heb dan gewoon dat je liever het geld stort, dat ze het dan verbrassen is hun eigen probleem.

[..]
Helaas bestaat er voor steuntrekkers geen "eigen probleem", er wordt uiteindelijk altijd het probleem van de samenleving van gemaakt. En daarom zijn voedselbonnen of gaarkeukens wat mij betreft een prima oplossing om verbrassen van gemeenschapsgeld te voorkomen.
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:09:12 #183
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_210345556
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 20:02 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Helaas bestaat er voor steuntrekkers geen "eigen probleem", er wordt uiteindelijk altijd het probleem van de samenleving van gemaakt. En daarom zijn voedselbonnen of gaarkeukens wat mij betreft een prima oplossing om verbrassen van gemeenschapsgeld te voorkomen.
Wat ben jij een eng mannetje. Gewoon alle mensen met een uitkering wegzetten op deze manier en totaal geen empathie. Neem die mensen vooral ook nog hun zelfrespect af, joh, met je gaarkeukens en voedselbonnen. Idioot.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_210345802
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 20:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Wat ben jij een eng mannetje. Gewoon alle mensen met een uitkering wegzetten op deze manier en totaal geen empathie. Neem die mensen vooral ook nog hun zelfrespect af, joh, met je gaarkeukens en voedselbonnen. Idioot.
Ik heb nogal wat mensen in mijn vrienden- en kennissenkring die met "sociaal zwakkeren" en mensen met een bijstandsuitkering werken en hun verhalen hebben mijn ogen wel geopend. Vooral probleemgezinnen veroorzaken de ellende waarin ze zitten over het algemeen gewoon zelf. Meer dan 1000 euro schuld wegens achterstallige betalingen aan het kdv waar hun kinderen opgevangen worden, maar wel om de paar weken trots hun nieuwste tatoeage laten zien, dat soort werk.

Als je bij zulke mensen geen bewindvoerder aanstelt of precies voor hen bepaalt waaraan hun geld gespendeerd wordt gaat het alleen maar van kwaad tot erger.
pi_210345852
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 20:19 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Ik heb nogal wat mensen in mijn vrienden- en kennissenkring die met "sociaal zwakkeren" en mensen met een bijstandsuitkering werken en hun verhalen hebben mijn ogen wel geopend. Vooral probleemgezinnen veroorzaken de ellende waarin ze zitten over het algemeen gewoon zelf. Meer dan 1000 euro schuld wegens achterstallige betalingen aan het kdv waar hun kinderen opgevangen worden, maar wel om de paar weken trots hun nieuwste tatoeage laten zien, dat soort werk.

Als je bij zulke mensen geen bewindvoerder aanstelt of precies voor hen bepaalt waaraan hun geld gespendeerd wordt gaat het alleen maar van kwaad tot erger.
Ja en die verhalen zijn dus standaard voor steuntrekkers, erg kortzichtig
pi_210345856
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 20:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Die mensen zouden zelf een keer keihard met hun neus op de feiten moeten worden gedrukt voor ze het in gaan zien.

Je kunt nu kerngezond zijn en werken, morgen kan het opeens anders zijn als je bijvoorbeeld wordt getroffen door een ziekte of een ongeluk, waardoor je niks meer kunt.
Iedereen kan in zo'n situatie terecht komen.
pi_210345965
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 20:22 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Die mensen zouden zelf een keer keihard met hun neus op de feiten moeten worden gedrukt voor ze het in gaan zien.

Je kunt nu kerngezond zijn en werken, morgen kan het opeens anders zijn als je bijvoorbeeld wordt getroffen door een ziekte of een ongeluk, waardoor je niks meer kunt.
Iedereen kan in zo'n situatie terecht komen.
Daar zijn onze sociale verzekeringen juist voor bedoeld, niet voor bijv. families waarvan generatie na generatie bijstand trekt.
pi_210345972
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 20:19 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]

Jij hebt het over probleemgezinnen, maar dat is maar een kleine groep en zeker niet de standaard voor mensen met (bijvoorbeeld) een bijstandsuitkering.
Het gros van die mensen zet gewoon de tering naar de nering.

Heb het grootste deel van mijn leven in zogenaamde arbeiderswijken en achterstandswijken gewoond en kende derhalve ook veel mensen en gezinnen in de bijstand, en het gros daarvan voldeed niet aan de stereotypering.
pi_210345991
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 20:30 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Daar zijn onze sociale verzekeringen juist voor bedoeld, niet voor bijv. families waarvan generatie na generatie bijstand trekt.
Maar jij gooit ze wel allemaal op één hoop merk je steuntrekkers.
pi_210345996
quote:

[..]
Je zwakzinnige vooroordelen zijn allang achterhaald.

Tegenwoordig bestaat de Bijstand voor pakweg 80% uit (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten.

Sinds 2015 is de toegang tot de Wia en Wajong zo goed als afgesloten als je niet voor meer dan 80% wordt afgekeurd.

Al deze arbeidsongeschikten zijn in de participatiewet (bijstand) belandt.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_210346038
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 20:30 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Jij hebt het over probleemgezinnen, maar dat is maar een kleine groep en zeker niet de standaard voor mensen met (bijvoorbeeld) een bijstandsuitkering.
Het gros van die mensen zet gewoon de tering naar de nering.

Heb het grootste deel van mijn leven in zogenaamde arbeiderswijken en achterstandswijken gewoond en kende derhalve ook veel mensen en gezinnen in de bijstand, en het gros daarvan voldeed niet aan de stereotypering.
Ik kom zelf uit een gezin waarvan mijn moeder geheel en mijn vader gedeeltelijk arbeidsongeschikt raakten op een gegeven moment. Desondanks heeft m'n pa zich nog gewoon het schompes moeten werken tot 'ie met pensioen ging.
pi_210346107
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 20:37 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Ik kom zelf uit een gezin waarvan mijn moeder geheel en mijn vader gedeeltelijk arbeidsongeschikt raakten op een gegeven moment. Desondanks heeft m'n pa zich nog gewoon het schompes moeten werken tot 'ie met pensioen ging.
Dat is klote -O-
Maar je kunt situatie a niet vergelijken met situatie b, ook al lijken die ontzettend op elkaar.

Heb zelf ook een chronische aandoening en ik weet nog goed dat mijn behandelend arts ooit tegen mij zei dat exact dezelfde aandoening bij iedereen een andere impact heeft.
Zet 10 man op een rij en allemaal zullen ze een andere beleving hebben, de een kan nog redelijk functioneren, de ander kan weinig meer.

Ben het er wel mee eens dat misbruik aangepakt moet worden.
pi_210346147
Misbruik moet zeker worden aangepakt op alle fronten, deze profiteurs verpesten het voor de rest
pi_210346527
quote:
Daar komt het wel op neer ja.
Gratis geld voor onderdak, eten, medische zorg en onderwijs voor de kinderen kost al belastinggeld genoeg.
Ik heb er geen enkele behoefte aan om ook nog te betalen voor de auto, vliegvakantie en thuisbezorgd voor deze groep.
-
pi_210346547
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 21:11 schreef quo_ het volgende:

[..]
Gratis geld voor onderdak, eten, medische zorg en onderwijs voor de kinderen kost al belastinggeld genoeg.
Ik heb er geen enkele behoefte aan om ook nog te betalen voor de auto, vliegvakantie en thuisbezorgd voor deze groep.
Eens, als ze dat allemaal graag willen, waarom zoeken ze dan geen baan?
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:20:09 #196
345631 Scjvb
pi_210346677
Blowen, gokken, drinken, een huis met meerdere honden of katten, kettingroken :|W, en god weet wat nog meer die lui allemaal aan 'dure hobby's' bezigen. Belastingplichtige burgers en bedrijven de fiscale portemonnee maar trekken.
En hoe kapitaalkrachtiger, hoe meer heffing.
pi_210346695
quote:

[..]
Waar wordt dat gevraagd, het gaat er hierom dat de primaire levensbehoeften te duur zijn
pi_210346709
quote:
15s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 21:20 schreef Scjvb het volgende:
Blowen, gokken, drinken, een huis met meerdere honden of katten, kettingroken :|W, en god weet wat nog meer die lui allemaal aan 'dure hobby's' bezigen. Belastingplichtige burgers en bedrijven de fiscale portemonnee maar trekken.
Dit soort reacties zijn echt om te kotsen

VVD kakbal
pi_210346841
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 21:21 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Waar wordt dat gevraagd, het gaat er hierom dat de primaire levensbehoeften te duur zijn
Koop als overheid dan gewoon massaal levensmiddelen in en verstrek die aan bijstandsgerechtigden ipv hen geld te geven waarmee ze diezelfde levensmiddelen bij multinationals als Aldi, Lidl of Ahold moeten kopen.
pi_210346978
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 21:29 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Koop als overheid dan gewoon massaal levensmiddelen in en verstrek die aan bijstandsgerechtigden ipv hen geld te geven waarmee ze diezelfde levensmiddelen bij multinationals als Aldi, Lidl of Ahold moeten kopen.
Daar zou ik een voorstander van zijn
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:38:15 #201
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210347056
quote:
Nogmaals: dit komt o.a. vanuit het Nibud. Denk je dat zo'n instutuut als volgt berekent: "Na aftrek van de vaste kosten voor blowen, gokken, drinken, honden, katten, tatoeages en andere hobby's, blijft er te weinig geld over voor voedsel, water, kleding en een verwarmd huis voor mensen in de bijstand"?

Overigens heb ik net als jij een grafhekel aan het type steuntrekker dat jij beschrijft. Die mogen van mij gewoon een schop onder hun luie reet krijgen. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Ik kan me daarom ook niet voorstellen dat het Nibud op deze groep steuntrekkers doelt, als budgetteringsinstituut.
pi_210347152
Ach, dat beschreven beeld van de uitkeringstrekker is een karikatuur van jewelste. Ze bestaan natuurlijk wel, en worden dan maar al te graag uitgemolken door de media en iedereen die dit beeld graag extrapoleert naar de hele groep uitkeringsgerechtigden.

Mijn inschatting is dat deze groep uitschot niet groter is dan zo'n 15% van de Bijstandspopulatie. Wat overigens ook al heel veel is hoor (dan heb je het toch al gauw over pakweg 50.000 mensen).
pi_210347248
quote:
Goeie troll :7 , ik zie :) dat ik >:O nog oO/ wat *O* meer w/ moet :9 oefenen 8-)
pi_210347473
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 20:02 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Geloof dan meer in een bewindvoerder of budget beheerder zodat ze zelf hun zaakjes kunnen regelen of beheren onder begeleidiny.

Gaarkeukens krijg je dat gezeik weer met halal, vega(n) etc. Voedselbonnen etc is weer extra werk & organisatie.

Dan is leefgeld een stuk makkelijker. Dan is in ieder geval de huur etc geregeld. De klojos die dan alles tegelijk uitgeven hebben gewoon pech tot dat ze weer hun leefgeld krijgen.
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:03:33 #205
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210347679
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 21:42 schreef Tomatenboer het volgende:
Ach, dat beschreven beeld van de uitkeringstrekker is een karikatuur van jewelste. Ze bestaan natuurlijk wel, en worden dan maar al te graag uitgemolken door de media en iedereen die dit beeld graag extrapoleert naar de hele groep uitkeringsgerechtigden.

Mijn inschatting is dat deze groep uitschot niet groter is dan zo'n 15% van de Bijstandspopulatie. Wat overigens ook al heel veel is hoor (dan heb je het toch al gauw over pakweg 50.000 mensen).
Plus dat het ook weer makkelijk roepen is dat ze dan maar moeten gaan werken, maar een groot deel van de mensen in de bijstand is arbeidsongeschikt zonder recht te hebben op WAO of WIA omdat ze niet in loondienst waren toen ze arbeidsongeschikt werden, maar in alle voorbeelden die mensen geven doet men wel graag alsof die mensen de goedkoopste zorgverzekering maar moeten nemen, dat het gros van de zorg die ze nodig hebben dan niet meer gedekt is doet er kennelijk niet toe.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:06:29 #206
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210347752
quote:

[..]
Ja, als je in loondienst bent als je ziek wordt...

Anders kom je in de bijstand als je geen partner met inkomen hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:07:05 #207
345631 Scjvb
pi_210347773
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 21:42 schreef Tomatenboer het volgende:

Het zouden er haast wel aanzienlijk meer moeten zijn dan die '15 procent', al doelt het Nibud wellicht niet per se op deze groep.
Voor in de meeste 'normale' gevallen die net onder de armoedegrens vallen, vaak door onverhoopte omstandigheden waardoor aanzienlijk minder te besteden valt, bestaan in landen als NL legio vangnetten en toeslagen waardoor men haast geen armoede hoeft te lijden.

Uitzonderingen daargelaten, oftewel zij die kennelijk de weg niet zelf weten te vinden, of te 'koppig' zijn om gulle financiële hulp te accepteren o.i.d.

Maar goed.
pi_210347840
quote:

[..]
Die families die generatie na generatie bijstand trekken snappen het. Vroeg geleerd dat je niks gaat bereiken
pi_210348068
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 20:46 schreef Cupfighter het volgende:
Misbruik moet zeker worden aangepakt op alle fronten, deze profiteurs verpesten het voor de rest
Er zijn nogal wat mensen die de bijstand als gemakkelijkes standaard way of life zien. Die geen enkele drive of trots hebben om hun eigen broek op te houden.
Daar schijt ik op en die zorgen er ook voor dat bij mij de rek er uit is qua acceptatie.
-
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:30:20 #210
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_210348202
Het huidige systeem zal dan ook leiden tot apocalyptische toestanden. Liever vandaag dan morgen als je het mij vraagt.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:48:20 #211
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210348461
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 22:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Plus dat het ook weer makkelijk roepen is dat ze dan maar moeten gaan werken, maar een groot deel van de mensen in de bijstand is arbeidsongeschikt zonder recht te hebben op WAO of WIA omdat ze niet in loondienst waren toen ze arbeidsongeschikt werden, maar in alle voorbeelden die mensen geven doet men wel graag alsof die mensen de goedkoopste zorgverzekering maar moeten nemen, dat het gros van de zorg die ze nodig hebben dan niet meer gedekt is doet er kennelijk niet toe.
Op wat voor gevallen doel je als het hebt over mensen die niet in loondienst waren toen ze arbeidsongeschikt werden? Ik neem dat er meerdere gevallen te typeren zijn, maar wanneer ik aan zzp'ers denk: daar vind ik ook wel een stukje eigen risico aan vastkleven.

Dat risico kun je afdekken met een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ja, die zijn behoorlijk duur en kunnen een behoorlijke hap uit je inkomen wegnemen (afhankelijk van hoeveel winst je maakt en hoeveel daarvan je als 'salaris' aan jezelf uitkeert). Echter bouw je daarmee wel een stukje zekerheid voor jezelf (en je eventuele naasten) in voor het geval je niet meer in staat bent om te werken (waardoor je inkomsten dus volledig wegvallen) en je niet direct in de bijstand belandt.
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:51:48 #212
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210348524
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 22:48 schreef Repentless het volgende:

[..]
Op wat voor gevallen doel je als het hebt over mensen die niet in loondienst waren toen ze arbeidsongeschikt werden? Ik neem dat er meerdere gevallen te typeren zijn, maar wanneer ik aan zzp'ers denk: daar vind ik ook wel een stukje eigen risico aan vastkleven.

Dat risico kun je afdekken met een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ja, die zijn behoorlijk duur en kunnen een behoorlijke hap uit je inkomen wegnemen (afhankelijk van hoeveel winst je maakt en hoeveel daarvan je als 'salaris' aan jezelf uitkeert). Echter bouw je daarmee wel een stukje zekerheid voor jezelf (en je eventuele naasten) in voor het geval je niet meer in staat bent om te werken (waardoor je inkomsten dus volledig wegvallen) en je niet direct in de bijstand belandt.
ZZP'ers idd maar ook mensen die met een partner samen zijn en tijdelijk niet werken om voor de kinderen te zorgen en op dat moment arbeidsongeschikt raken.

Of... mensen die tijdens een economische crisis werkloos raken en na afloop van de WW arbeidsongeschikt worden.
Het is allemaal lekker roepen als het voor vrijwel iedereen die gezond is makkelijk is om een baan te vinden, maar het is amper 10 jaar geleden dat bedrijven bij bosjes omvielen en mensen op straat kwamen te staan.

Maar degenen die in bovengenoemde gevallen alleen komen te staan en geen partner met inkomen meer hebben komen arbeidsongeschikt in de bijstand.

En leuk hoor, die arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ZZP'ers, maar denk je werkelijk dat de PostNL pakketbezorger zich de premie kan permitteren?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210348551
Of mensen die met een handicap geboren worden (of als kind / jong volwassene oplopen) en voorheen recht hadden op Wajong en tegenwoordig in de Bijstand terecht komen.
pi_210348637
quote:
15s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 22:07 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Het zouden er haast wel aanzienlijk meer moeten zijn dan die '15 procent', al doelt het Nibud wellicht niet per se op deze groep.
Voor in de meeste 'normale' gevallen die net onder de armoedegrens vallen, vaak door onverhoopte omstandigheden waardoor aanzienlijk minder te besteden valt, bestaan in landen als NL legio vangnetten en toeslagen waardoor men haast geen armoede hoeft te lijden.

Uitzonderingen daargelaten, oftewel zij die kennelijk de weg niet zelf weten te vinden, of te 'koppig' zijn om gulle financiële hulp te accepteren o.i.d.

Maar goed.
:r
pi_210348703
quote:

[..]
Bühne en campagne.

Daarom doet deze beroepsleugenaar even mee.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210348768
Ach, onbetaalbaar of onleefbaar, dat schijnt nu de keuze te zijn.
pi_210348889
quote:
Ben al 35 jaar niet meer op vakantie geweest en de Voedselbank vind mijn uitkering te hoog ik mag dus niet meedoen LOL.

BTW ik doe mijn boodschappen al bij de ALDI :W
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:22:37 #218
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210348896
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 22:51 schreef Leandra het volgende:

[..]
ZZP'ers idd maar ook mensen die met een partner samen zijn en tijdelijk niet werken om voor de kinderen te zorgen en op dat moment arbeidsongeschikt raken.
Ja, maar die mensen die tijdelijk niet werken om voor de kinderen te zorgen terwijl hun partner werkt voor het inkomen, calculeren het wegvallen van dat inkomen dan toch in? Dus ook als ze arbeidsongeschikt raken op dat moment, komen ze toch niet in de bijstand terecht? Bij trieste zaken als een scheiding is er alimentatie, bij overlijden van de partner is er een nabestaandenregeling.

quote:
Of... mensen die tijdens een economische crisis werkloos raken en na afloop van de WW arbeidsongeschikt worden.
Het is allemaal lekker roepen als het voor vrijwel iedereen die gezond is makkelijk is om een baan te vinden, maar het is amper 10 jaar geleden dat bedrijven bij bosjes omvielen en mensen op straat kwamen te staan.

Maar degenen die in bovengenoemde gevallen alleen komen te staan en geen partner met inkomen meer hebben komen arbeidsongeschikt in de bijstand.
Je krijgt dan toch eerst een ziektewet-uitkering, die hoger is dan bijstand? Of zit dat anders?

quote:
En leuk hoor, die arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ZZP'ers, maar denk je werkelijk dat de PostNL pakketbezorger zich de premie kan permitteren?
Het is dan toch nog steeds een eigen keus om als zzp'er te werken? Daar zit nu eenmaal een risico-element aan, wat je ook doet.
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:29:06 #219
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210348965
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 23:22 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ja, maar die mensen die tijdelijk niet werken om voor de kinderen te zorgen terwijl hun partner werkt voor het inkomen, calculeren het wegvallen van dat inkomen dan toch in? Dus ook als ze arbeidsongeschikt raken op dat moment, komen ze toch niet in de bijstand terecht? Bij trieste zaken als een scheiding is er alimentatie, bij overlijden van de partner is er een nabestaandenregeling.
[..]
Je krijgt dan toch eerst een ziektewet-uitkering, die hoger is dan bijstand? Of zit dat anders?
[..]
Het is dan toch nog steeds een eigen keus om als zzp'er te werken? Daar zit nu eenmaal een risico-element aan, wat je ook doet.
Ik had het over degenen die in die gevallen, na het arbeidsongeschikt worden, alleen komen te staan.

En leuk die alimentatie, maar de kans dat de partneralimentatie hoger is dan bijstand is redelijk beperkt, zeker in de gevallen dat iemand na afloop van de WW nog geen andere baan heeft en vervolgens arbeidsongeschikt raakt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:38:56 #220
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210349076
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 23:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik had het over degenen die in die gevallen, na het arbeidsongeschikt worden, alleen komen te staan.

En leuk die alimentatie, maar de kans dat de partneralimentatie hoger is dan bijstand is redelijk beperkt, zeker in de gevallen dat iemand na afloop van de WW nog geen andere baan heeft en vervolgens arbeidsongeschikt raakt.
Maar ook daarvoor zijn er toch regelingen in Nederland, om te zorgen dat die alimentatie alsnog wordt betaald? Ik snap echt wel dat er schrijnende gevallen zijn die gewoon geholpen moeten worden, maar al die mitsen en maren lijken me nu ook weer niet direct de standaard.
  zondag 20 augustus 2023 @ 00:01:07 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210349271
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 23:38 schreef Repentless het volgende:

[..]
Maar ook daarvoor zijn er toch regelingen in Nederland, om te zorgen dat die alimentatie alsnog wordt betaald? Ik snap echt wel dat er schrijnende gevallen zijn die gewoon geholpen moeten worden, maar al die mitsen en maren lijken me nu ook weer niet direct de standaard.
Het gaat niet om het al dan niet betalen, maar om het gegeven dat de kans groot is dat de hoogte van de partneralimentatie lager is dan een bijstandsuitkering.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 20 augustus 2023 @ 01:10:14 #222
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210349582
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 00:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het gaat niet om het al dan niet betalen, maar om het gegeven dat de kans groot is dat de hoogte van de partneralimentatie lager is dan een bijstandsuitkering.
Ja, dat geloof ik ook wel idd.

Dan is het (neem ik aan) alsnog zo dat de persoon die niet in loondienst was om voor de kinderen te zorgen, toen arbeidsongeschikt raakte en na scheiding in de bijstand geraakte, alleen voor de kosten voor de kinderen opdraait.

Voor de goede orde, dit is het scenario waar we het over hebben?

- gezin met kinderen
- 1 ouder is kostwinner, ander is thuis om voor de kinderen te zorgen
- thuisblijvende ouder raakt arbeidsongeschikt zonder in loondienst te zijn
- kostwinner raakt baan kwijt, komt in WW
- stel gaat scheiden
- kostwinner zit in WW, 'thuisblijver' komt arbeidsongeschikt in de bijstand
- kostwinner in WW raakt eveneens arbeidsongeschikt
  zondag 20 augustus 2023 @ 01:22:02 #223
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210349604
Nee.

Voorbeeld 1:
Thuisblijvende ouder raakt arbeidsongeschikt, stel gaat scheiden, arbeidsongeschikte ouder komt in de bijstand want partneralimentatie is waarschijnlijk minder dan bijstand.

Voorbeeld 2:
Stel werkt allebei, economische crisis, een van beiden raakt baan kwijt, heeft door leeftijd en/of nog steeds durende crisis nog geen baan als WW eindigt (= einde inkomen), valt 3 maanden later van een ladder, raakt arbeidsongeschikt.
2 jaar later gaat stel scheiden: partneralimentatie is minder dan bijstand, en dus in de bijstand.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210350648
quote:

[..]
Het is toch niet meer als menselijk om mensen die geïndiceerd zijn voor een voedselbank, iets meer financiële ruimte te gunnen? Zodat ook die mensen een menswaardig bestaan zouden hebben.
pi_210350807
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 08:39 schreef torentje het volgende:

[..]
Het is toch niet meer als menselijk om mensen die geïndiceerd zijn voor een voedselbank, iets meer financiële ruimte te gunnen? Zodat ook die mensen een menswaardig bestaan zouden hebben.
Wat is er bovenop onderdak, eten, medische zorg, toegang tot internet en onderwijs voor de kinderen nog meer nodig voor een menswaardig bestaan?
-
pi_210350818
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 09:08 schreef quo_ het volgende:

[..]
Wat is er bovenop onderdak, eten, medische zorg, toegang tot internet en onderwijs voor de kinderen nog meer nodig voor een menswaardig bestaan?
Ontspanning en persoonlijke verzorging.
pi_210350837
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 09:09 schreef torentje het volgende:

[..]
Ontspanning en persoonlijke verzorging.
Als je de hele dag thuis bent omdat anderen voor jou de kost verdienen heb je tijd zat om dat zelf te regelen. En als je gratis geld niet toereikend is dan zoek je maar een klein baantje. Werk zat.
-
  zondag 20 augustus 2023 @ 09:18:28 #228
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_210350874
quote:
Een dragelijk en leuk leven leiden kan ook met minder dure hobby’s: bordspel avonden, houtbewerking, plein voetbal, kledingruilavonden, picknick in het park.
Dure koffies, funshoppen, 2x per jaar met vakantie et cetera is iets van de laatste decennia
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_210350879
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 09:12 schreef quo_ het volgende:

[..]
Als je de hele dag thuis bent omdat anderen voor jou de kost verdienen heb je tijd zat om dat zelf te regelen. En als je gratis geld niet toereikend is dan zoek je maar een klein baantje. Werk zat.
Jij moet niet doen alsof de goedbetaalde banen voor het oprapen liggen, in een tijd waarin de werkgevers automatiseren om op de loonkosten te kunnen besparen.
pi_210351640
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 09:18 schreef Tinkepink het volgende:

[..]
Een dragelijk en leuk leven leiden kan ook met minder dure hobby’s: bordspel avonden, houtbewerking, plein voetbal, kledingruilavonden, picknick in het park.
Dure koffies, funshoppen, 2x per jaar met vakantie et cetera is iets van de laatste decennia
Ter ontspanning moet men ook eens naar een bioscoop kunnen en wat vaker uit kunnen gaan eten.
pi_210351701
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 09:12 schreef quo_ het volgende:

[..]
Dan moet je wel kunnen werken maar je snapt dat toch niet blijkbaar
pi_210351704
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 10:33 schreef torentje het volgende:

[..]
Ter ontspanning moet men ook eens naar een bioscoop kunnen en wat vaker uit kunnen gaan eten.
Hmm, zodat de werkende bevolking dat minder kan gaan doen vanwege toenemende belastingen en premiedruk :?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_210351757
Ik hoop echt dat ikke ikke ikke en de rest kan stikken figuren ooit in een situatie komen dat ze ook niks kunnen
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:01:30 #234
3542 Gia
User under construction
pi_210351924
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 01:22 schreef Leandra het volgende:
Nee.

Voorbeeld 1:
Thuisblijvende ouder raakt arbeidsongeschikt, stel gaat scheiden, arbeidsongeschikte ouder komt in de bijstand want partneralimentatie is waarschijnlijk minder dan bijstand.

Voorbeeld 2:
Stel werkt allebei, economische crisis, een van beiden raakt baan kwijt, heeft door leeftijd en/of nog steeds durende crisis nog geen baan als WW eindigt (= einde inkomen), valt 3 maanden later van een ladder, raakt arbeidsongeschikt.
2 jaar later gaat stel scheiden: partneralimentatie is minder dan bijstand, en dus in de bijstand.
Sowieso, en dat heb ik al eens eerder gezegd, vind ik dat er een aparte bijstandsuitkering zou moeten komen voor deze groep mensen. Dus, arbeidsongeschikt in de bijstand. Een uitkering die je niet kwijtraakt als je gaat samenwonen, zoals met de WAO. Maar dat wordt dan ook weer lastig, want wat doe je met mensen die gewoon een werkende partner hebben en arbeidsongeschikt raken? Voorlopig geen WAO/bijstand, na een scheiding wel en met een nieuwe partner behoud je die? Dan zou je elke huisvrouw die arbeidsongschikt raakt een uitkering moeten geven.

Weet niet hoor, maar ik neig steeds meer naar een basisinkomen.
pi_210351930
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 10:39 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hmm, zodat de werkende bevolking dat minder kan gaan doen vanwege toenemende belastingen en premiedruk :?
Het is toch al een tijdje zo dat slechts de rijken en de hogere inkomens voldoende tijd en geld hebben voor dergelijke ontspanning?
De schrijnende gevallen die geïndiceerd zijn voor de voedselbank hebben die ontspanning niet.
Ik vraag me af hoeveel sommige van jullie betaald krijgen van de rijken of hogere inkomens om dat soort commentaren te geven op mensen die veel goeds wensen voor iedereen?
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:06:54 #236
3542 Gia
User under construction
pi_210351997
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 09:18 schreef Tinkepink het volgende:

[..]
Klopt. Mijn vader werkte vroeger gewoon, maar wij zijn in mijn jeugd 2 keer op vakantie geweest. Dat was toen ik 6 was naar een camping 2 dorpen verderop en toen ik 16 was naar Duitsland. En niet omdat we het niet konden betalen, maar de noodzaak er niet van inzagen. We gingen weleens een dagje naar zee, of met de trein naar een museum of zo.

Het is inderdaad van deze tijd dat mensen menen dat vakantie een levensbehoefte is. En liefst ook met het vliegtuig.
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:08:17 #237
3542 Gia
User under construction
pi_210352011
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 10:33 schreef torentje het volgende:

[..]
Nee, dat moet niet kunnen. Er komt genoeg op tv en je kunt ook zelf lekker koken. Waarom is dat een levensbehoefte?
pi_210352072
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:08 schreef Gia het volgende:

[..]
Nee, dat moet niet kunnen. Er komt genoeg op tv en je kunt ook zelf lekker koken. Waarom is dat een levensbehoefte?
Dat is inderdaad geen levensbehoefte toch vind ik dat je wel eens in de 3 maanden om een voorbeeld te noemen zoiets zou moeten kunnen doen
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:12:53 #239
3542 Gia
User under construction
pi_210352082
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 10:38 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dan moet je wel kunnen werken maar je snapt dat toch niet blijkbaar
Niet iedereen, lang niet iedereen in de bijstand, is arbeidsongeschikt.
Er is op dit moment werk voor iedereen die kan werken. Maar ik heb de indruk dat men het thuis zijn wel prettig vindt, maar wel graag met meer geld.

Doe je die bijstand omhoog, dan moet ook het minimumloon omhoog om werken lonend te houden, dan moeten ook de andere uitkeringen omhoog, omdat die aan het minimumloon gekoppeld zijn. En dan moet dus elk inkomen omhoog omdat de ene nu eenmaal een hogere functie heeft dan de andere en het ook moet lonen om daar voor door te leren.
Gevolg is dat er weer een ongelijkheid is en het gezeik opnieuw begint, omdat sommigen wat meer te besteden hebben dan anderen en dat is niet eerlijk, oh nee.
pi_210352095
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 10:44 schreef Cupfighter het volgende:
Ik hoop echt dat ikke ikke ikke en de rest kan stikken figuren ooit in een situatie komen dat ze ook niks kunnen
Er vreten iedere maand zeker 3 bijstandsuitkeringen mee van mijn salaris, ik voel me totaal niet aangesproken met je ik en stik verhaal. Zou ook niet willen ruilen, laat dat duidelijk zijn.
Maar ik vertik het om nog meer af te moeten dragen voor een grote groep die de hele dag niks uitvoert maar kennelijk toch naar de bioscoop of op vakantie moet.
Als het bij die 5 of 10 procent terecht komt die echt niks kan zou ik er anders over denken.
-
pi_210352117
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:12 schreef Gia het volgende:

[..]
Er is op dit moment werk voor iedereen die kan werken. Maar ik heb de indruk dat men het thuis zijn wel prettig vindt, maar wel graag met meer geld.

Doe je die bijstand omhoog, dan moet ook het minimumloon omhoog om werken lonend te houden, dan moeten ook de andere uitkeringen omhoog, omdat die aan het minimumloon gekoppeld zijn. En dan moet dus elk inkomen omhoog omdat de ene nu eenmaal een hogere functie heeft dan de andere en het ook moet lonen om daar voor door te leren.
Gevolg is dat er weer een ongelijkheid is en het gezeik opnieuw begint, omdat sommigen wat meer te besteden hebben dan anderen en dat is niet eerlijk, oh nee.
Klopt maar sommige users gooien iedereen op 1 hoop en gooien daar hun oordeel over los dat is iets wat ik niet eerlijk vind
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:17:27 #242
3542 Gia
User under construction
pi_210352145
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:14 schreef quo_ het volgende:

[..]
Er vreten iedere maand zeker 3 bijstandsuitkeringen mee van mijn salaris, ik voel me totaal niet aangesproken met je ik en stik verhaal. Zou ook niet willen ruilen, laat dat duidelijk zijn.
Maar ik vertik het om nog meer af te moeten dragen voor een grote groep die de hele dag niks uitvoert maar kennelijk toch naar de bioscoop of op vakantie moet.
Als het bij die 5 of 10 procent terecht komt die echt niks kan zou ik er anders over denken.
Daarom zou er of een basisinkomen moeten komen, of een apart soort bijstand voor mensen die echt niet kunnen werken.
Voor gezonde mensen hoeft wmb de bijstand niet omhoog. De bijstand is om van te leven, niet om van te genieten.
pi_210352148
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:14 schreef quo_ het volgende:

[..]
Ik hoef niet naar de bios of op vakantie dat is luxe, een keer een zakje chips bij de tv maakt me al blij alleen wordt dit steeds duurder en moeilijker gemaakt waardoor mensen echt ongelukkig worden
pi_210352196
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:12 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat zeg je wel, maar uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 80% van de Bijstandsgerechtigden kampt met een arbeidsbeperking. Dus dat scheelt niet veel met vrijwel iedereen.

Ik zal kijken of ik dat Volkskrant artikel hierover nog kan terugvinden.

Het is sowieso verklaarbaar omdat sinds 2015 vrijwel iedereen met een arbeidsbeperking in de Bijstand terecht komt in plaats van Wajong of Wia.

Ik kan blijkbaar niet genoeg benadrukken hoe groot die groep is want blijkbaar blijft het stereotype beeld van de Bijstandspopulatie nogal hardnekkig.
pi_210352199
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 22:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik gaf dat ook al aan. Mensen met een zeer laag inkomen zijn meestal ook slecht verzekerd. Mocht er dan iets gebeuren kom je al helemaal in de ellende terecht. Slecht verzekerd om de vaste lasten te drukken.
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:22:10 #246
3542 Gia
User under construction
pi_210352201
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:17 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik hoef niet naar de bios of op vakantie dat is luxe, een keer een zakje chips bij de tv maakt me al blij alleen wordt dit steeds duurder en moeilijker gemaakt waardoor mensen echt ongelukkig worden
Eigenlijk is het hebben van een tv en computer al een luxe waar je gelukkig van zou moeten worden. Dat wordt tegenwoordig als de normaalste zaak van de wereld gezien, maar dat kost ook geld. En zo schuift dat steeds meer op. Zoals ik zeg: Bijstand is om te overleven, niet om van te genieten. Dan ga je maar werken, er is werk zat. En nogmaals, dan heb ik het niet over arbeidsongeschikten in de bijstand; daar mag wmb een toeslag of zo voor komen, om eens iets te kunnen doen wat werkenden wel kunnen.
pi_210352229
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:22 schreef Gia het volgende:

[..]
Eigenlijk is het hebben van een tv en computer al een luxe waar je gelukkig van zou moeten worden. Dat wordt tegenwoordig als de normaalste zaak van de wereld gezien, maar dat kost ook geld. En zo schuift dat steeds meer op. Zoals ik zeg: Bijstand is om te overleven, niet om van te genieten. Dan ga je maar werken, er is werk zat. En nogmaals, dan heb ik het niet over arbeidsongeschikten in de bijstand; daar mag wmb een toeslag of zo voor komen, om eens iets te kunnen doen wat werkenden wel kunnen.
Tv, computer en of laptop noem ik in deze tijd al geen luxe meer. Net zoals een mobiele telefoon. Het zijn noodzakelijke objecten om überhaupt te kunnen meedraaien in de maatschappij. En nee gelukkiger ben ik niet geworden van een mobieltje of pc, maar het is een noodzaak geworden.
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:25:44 #248
345631 Scjvb
pi_210352244
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 19:44 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Had dat dan ook genoemd in plaats van alleen de bijstandsmoeders aan te vallen
Moet men u dan werkelijk alles voorkauwen?
pi_210352246
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:17 schreef Gia het volgende:

[..]
Voor gezonde mensen hoeft wmb de bijstand niet omhoog. De bijstand is om van te leven, niet om van te genieten.
Oorspronkelijk was de bedoeling dat de Bijstand ook wat ruimte moest bieden voor wat ontspanning. Genieten hoort ook bij het leven.
Een beetje ruimhartigheid zou veel mensen een stuk meer ademruimte geven denk ik, wat weer zorgt voor meer rust en flexibiliteit lijkt mij. Goed voor de rehabilitatie op langere termijn.

Het is allemaal zo Penny wise, pound foolish.
pi_210352248
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:22 schreef Gia het volgende:

[..]
Computer en of tv hoort bij de eerste levensbehoefte
pi_210352261
quote:
15s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:25 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Moet men u dan werkelijk alles voorkauwen?
Ga maar lekker borrelen op de Zuidas met je rijke vriendjes joh
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:27:26 #252
3542 Gia
User under construction
pi_210352262
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:21 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Dat zeg je wel, maar uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 80% van de Bijstandsgerechtigden kampt met een arbeidsbeperking. Dus dat scheelt niet veel met vrijwel iedereen.

Ik zal kijken of ik dat Volkskrant artikel hierover nog kan terugvinden.

Het is sowieso verklaarbaar omdat sinds 2015 vrijwel iedereen met een arbeidsbeperking in de Bijstand terecht komt in plaats van Wajong of Wia.

Ik kan blijkbaar niet genoeg benadrukken hoe groot die groep is want blijkbaar blijft het stereotype beeld van de Bijstandspopulatie nogal hardnekkig.
Met een arbeidsbeperking kun je misschien niet elk beroep uitoefenen, maar zijn er wel beroepen die je wel zou kunnen doen. Je maakt mij niet wijs dat 80% van de bijstandsgerechtigden dusdanig arbeidsbeperkt is, dat ze echt niets kunnen.

Ik ben 80/100 afgekeurd en kan vanalles, alleen niet buitenshuis, en dan houdt het wel op, omdat je geen telewerk krijgt. Vaak genoeg pogingen gedaan, maar je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Ben nu bijna 60, dus probeer het ook niet meer.
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:30:22 #253
3542 Gia
User under construction
pi_210352303
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:26 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Oorspronkelijk was de bedoeling dat de Bijstand ook wat ruimte moest bieden voor wat ontspanning. Genieten hoort ook bij het leven.
Een beetje ruimhartigheid zou veel mensen een stuk meer ademruimte geven denk ik, wat weer zorgt voor meer rust en flexibiliteit lijkt mij. Goed voor de rehabilitatie op langere termijn.

Maar dan moet dus alles omhoog. En dan kan die minimumloner toch nog steeds net wat meer dan die bijstandsgerechtigde, en dan moeten ze dat ook weer kunnen, omdat het anders niet eerlijk is. En zo blijf je bezig.
Er is een grens aan wat je van bijstand moet kunnen doen.
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:31:53 #254
3542 Gia
User under construction
pi_210352316
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:26 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Computer en of tv hoort bij de eerste levensbehoefte
En af en toe een bioscoopje, een etentje, 's zomers op een terrasje zitten, waar de consumpties niet meer te betalen zijn, voor niemand, maar de bijstandsgerechtigde moet dat kunnen.
pi_210352319
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Met een arbeidsbeperking kun je misschien niet elk beroep uitoefenen, maar zijn er wel beroepen die je wel zou kunnen doen. Je maakt mij niet wijs dat 80% van de bijstandsgerechtigden dusdanig arbeidsbeperkt is, dat ze echt niets kunnen.

Ik ben 80/100 afgekeurd en kan vanalles, alleen niet buitenshuis, en dan houdt het wel op, omdat je geen telewerk krijgt. Vaak genoeg pogingen gedaan, maar je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Ben nu bijna 60, dus probeer het ook niet meer.
Ik ben ook helemaal afgekeurd maar werk nog 6 uur in de week plus 3 uur vrijwilligerswerk dus ik hoor sowieso niet categorie van mensen die niks uitvreten en niks willen
pi_210352320
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Oh je kampt zelf met een arbeidsbeperking maar de empathie naar anderen ontbreekt volledig.

Uit ervaring weet ik dat voor veel mensen met een arbeidsbeperking wat flexibiliteit en meedenken van een werkgever nodig is. Maar die wil ontbreekt simpelweg bij de meeste bedrijven. Ondanks dat er diverse regelingen bestaan om het aannemen van deze doelgroep (financieel) aantrekkelijker te maken.
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:32:59 #257
3542 Gia
User under construction
pi_210352323
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:32 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik ben ook helemaal afgekeurd maar werk nog 6 uur in de week plus 3 uur vrijwilligerswerk dus ik hoor sowieso niet categorie van mensen die niks uitvreten en niks willen
Ik doe ook vrijwilligerswerk.
pi_210352338
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:31 schreef Gia het volgende:

[..]
En af en toe een bioscoopje, een etentje, 's zomers op een terrasje zitten, waar de consumpties niet meer te betalen zijn, voor niemand, maar de bijstandsgerechtigde moet dat kunnen.
Heel af en toe, en dan praat ik over 1 keer in de 3 maanden bijvoorbeeld een extraatje die bijna iedereen wel doet, en dat hoeft niet overdreven luxe te zijn maar gewoon wat ontspannends
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:37:11 #259
3542 Gia
User under construction
pi_210352359
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:32 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Oh je kampt zelf met een arbeidsbeperking maar de empathie naar anderen ontbreekt volledig.
Nee hoor, heb steeds onderscheid gemaakt tussen gezond of arbeidsongeschikt in de bijstand.
quote:
Uit ervaring weet ik dat voor veel mensen met een arbeidsbeperking wat flexibiliteit en meedenken van een werkgever nodig is. Maar die wil ontbreekt simpelweg bij de meeste bedrijven. Ondanks dat er diverse regelingen bestaan om het aannemen van deze doelgroep (financieel) aantrekkelijker te maken.
Klopt, daar zou wat meer aandacht voor moeten komen, inderdaad. Feit blijft dat velen dan, in principe, wel zouden kunnen werken, maar het vaak al niet proberen.

Ik ken in mijn eigen familie 3 voorbeelden van mensen die, voorheen, een wajong zouden hebben gekregen, maar die nu gewoon fulltime werken, zelfs in ploegen. Alledrie onder de 30. Dus, gelukkig lijkt er wel wat te veranderen. Voor alledrie wordt er door de werkgever meegedacht en is er begrip voor hun aandoening als het eens een keertje wat minder goed gaat.
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:38:16 #260
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210352370
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:32 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik doe ook vrijwilligerswerk.
Nou gelukkig maar, en als jij het kunt dan kan iedereen in de bijstand het ook, zelfs als ze volledig arbeidsongeschikt zijn.

Je vergeet alleen even wat het met je doet als je altijd net te weinig hebt om van rond te komen, als je altijd geldzorgen hebt.

En met een WAO-uitkering en een partner met een goed salaris heb je die waarschijnlijk niet, terwijl je arbeidsongeschikte tegenhanger in de bijstand al jaren net niet rond kan komen en dat geestelijk slopend is.

Maar dat doet er allemaal niet toe, als jij het kunt dan kunnen anderen het ook, want jij bent jouw referentiekader.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210352398
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:34 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Heel af en toe, en dan praat ik over 1 keer in de 3 maanden bijvoorbeeld een extraatje die bijna iedereen wel doet, en dat hoeft niet overdreven luxe te zijn maar gewoon wat ontspannends
Ik gun iemand in de bijstand wel wat ontspanning. Waarom zou iemand in de bijstand niet eens een keertje met de kinderen mogen ontspannen. In de bijstand of werken is sowieso al een groot verschil. Werken geeft je toch meer ruimte om je te ontwikkelen en bepaalde vrijheden. Bovendien ga ik ervan uit dat als je werkt ook gezond bent. En dat alleen al is oh zo belangrijk.

En ik baal ook wel dat het minimumloon en alle subsidies het vaak oneerlijk maken. Maar voor een kleine groep echte klaplopers moeten we niet onze verzorgingsstaat laten afbreken.
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:42:33 #262
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210352422
quote:
gokken is geen peroonlijke ontspanning
gokken is erg dom
roken ook niet
drinken ook niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:42:46 #263
3542 Gia
User under construction
pi_210352428
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou gelukkig maar, en als jij het kunt dan kan iedereen in de bijstand het ook, zelfs als ze volledig arbeidsongeschikt zijn.

Je vergeet alleen even wat het met je doet als je altijd net te weinig hebt om van rond te komen, als je altijd geldzorgen hebt.

En met een WAO-uitkering en een partner met een goed salaris heb je die waarschijnlijk niet, terwijl je arbeidsongeschikte tegenhanger in de bijstand al jaren net niet rond kan komen en dat geestelijk slopend is.

Maar dat doet er allemaal niet toe, als jij het kunt dan kunnen anderen het ook, want jij bent jouw referentiekader.
Er is tegenwoordig goede begeleiding mogelijk vanuit gemeentelijke initiatieven, waarmee mensen aan een baan geholpen kunnen worden. Punt is dat veel mensen dat gewoon niet willen, omdat ze voor 150 euro meer niet 30 uur per week willen werken. Ze willen voor die 30 uur een uurloon ontvangen, bovenop hun bijstand, anders is het niet eerlijk.

Daarom, basisinkomen!
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:45:27 #264
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210352452
Ik vind het ook lekker makkelijk om te stellen dat mensen in de bijstand vooral niet willen.

Als je met een parttime baan al boven bijstand uit kunt komen, en als alleenstaande ouder gaat dat met de IACK vrij snel, dan zit je met een inkomen uit arbeid dat net boven bijstandsniveau is zoveel ruimer dan in de bijstand, terwijl je recht op toeslagen amper wijzigt, dat het bizar is om te denken dat mensen zich voor de lol aan de Gestapo van de Sociale Dienst blijven onderwerpen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210352489
Ik werk niet voor het geld, wat ik verdien word toch grotendeels weer opgeslokt maar ik vind het fijn werk , ik ben blij nog iets te kunnen te betekenen voor de maatschappij en je hebt meer sociale contacten, ik ben de deur uit dat vind k persoonlijk belangrijker dan geld
pi_210352509
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:42 schreef Gia het volgende:

[..]
Er is tegenwoordig goede begeleiding mogelijk vanuit gemeentelijke initiatieven, waarmee mensen aan een baan geholpen kunnen worden. Punt is dat veel mensen dat gewoon niet willen, omdat ze voor 150 euro meer niet 30 uur per week willen werken. Ze willen voor die 30 uur een uurloon ontvangen, bovenop hun bijstand, anders is het niet eerlijk.

Daarom, basisinkomen!
Geef ze eens ongelijk...30 uur werken voor 150 of lekker chillen voor 150 minder. Das gewoon een rekensom, hoef je niet eens lui voor te zijn.

Zijn dan vaak ook niet de meest interessante banen met doorgroei mogelijkheden.
pi_210352539
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:02 schreef torentje het volgende:

[..]
Het is toch al een tijdje zo dat slechts de rijken en de hogere inkomens voldoende tijd en geld hebben voor dergelijke ontspanning?
De schrijnende gevallen die geïndiceerd zijn voor de voedselbank hebben die ontspanning niet.
Ik vraag me af hoeveel sommige van jullie betaald krijgen van de rijken of hogere inkomens om dat soort commentaren te geven op mensen die veel goeds wensen voor iedereen?
Het is niet zo zwart/wit zoals jij het stelt. Jan Modaal kan zich over het algemeen nog best wel een etenje of biosje permiteren maar door het sociaal stelsel zo ruimhartig te maken dat dat ook de norm voor de minima wordt lijkt me absurd. Dan kunnen binnenkort inderdaad alleen nog de zogenoemde uitkeringsminima en rijken zich dat veroorloven en kan de werkende Jan Modaal ondertussen naar de pomp lopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 20-08-2023 12:03:30 ]
  zondag 20 augustus 2023 @ 12:17:31 #268
3542 Gia
User under construction
pi_210352810
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:52 schreef descon het volgende:

[..]
Geef ze eens ongelijk...30 uur werken voor 150 of lekker chillen voor 150 minder. Das gewoon een rekensom, hoef je niet eens lui voor te zijn.

Zijn dan vaak ook niet de meest interessante banen met doorgroei mogelijkheden.
Nee, maar dan werk je wel voor je inkomen. Het moet totaal ook wel minimaal het minimumloon zijn voor 30 uur werk.

Je kunt niet verlangen dat je als bijstandsgerechtigde meer verdient voor 30 uur werken als een ander die niet vanuit de bijstand komt.

Voorbeeld: De bijstand is nu 1155 voor een alleenstaande en 1651 voor een stel.
Minimumloon voor 30 uur werken komt ongeveer neer op 1420. Dus 1 van dat stel zou al voor niets moeten willen werken, want die hebben nu al meer. Die alleenstaande zou voor 30 uur werken dus zo'n 265 euro extra moeten kunnen krijgen. Maar dat vindt men niet genoeg. Daarbij kan dat dan inhakken op de toeslagen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gia op 20-08-2023 12:22:39 ]
pi_210352934
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:17 schreef Gia het volgende:

[..]
Nee, maar dan werk je wel voor je inkomen. Het moet totaal ook wel minimaal het minimumloon zijn voor 30 uur werk.

Je kunt niet verlangen dat je als bijstandsgerechtigde meer verdient voor 30 uur werken als een ander die niet vanuit de bijstand komt.

Minimumloon voor 30 uur werken komt ongeveer neer op 1420. Dus 1 van dat stel zou al voor niets moeten willen werken, want die hebben nu al meer. Die alleenstaande zou voor 30 uur werken dus zo'n 265 euro extra moeten kunnen krijgen. Maar dat vindt men niet genoeg.
Dan heb je het over alleenstaanden. Dat is sowieso een groep die niet te benijden valt. Of die nu werken of niet. Maar een koppel beide met het minimumloon of een stel in de bijstand is toch gelijk een andere situatie. Heb ik het niet eens over die molen van het UWV.
pi_210352972
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Minimumloon voor 30 uur werken komt ongeveer neer op 1420. Dus 1 van dat stel zou al voor niets moeten willen werken, want die hebben nu al meer. Die alleenstaande zou voor 30 uur werken dus zo'n 265 euro extra moeten kunnen krijgen. Maar dat vindt men niet genoeg.
Maar als je door te gaan werken minder aan 'toeslagen' krijgt dan is 'gaan werken' ook weer minder aantrekkelijk.

Geen idee of dat zo is overigens. Dat maakt dat hele toeslagensysteem dan ook zo onoverzichtelijk.

Ik pleit er dan ook voor om alle toeslagen af te schaffen. Dat is alleen maar symptoombestrijding ipv dat uitkeringen structureel goed aangepakt worden.

Een basisinkomen is dan misschien niet zo'n gek idee.
  zondag 20 augustus 2023 @ 12:30:11 #271
3542 Gia
User under construction
pi_210352993
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:25 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dan heb je het over alleenstaanden. Dat is sowieso een groep die niet te benijden valt. Of die nu werken of niet. Maar een koppel beide met het minimumloon of een stel in de bijstand is toch gelijk een andere situatie. Heb ik het niet eens over die molen van het UWV.
Ja, maar hoeveel stellen zijn er die beide arbeidsongeschikt zijn? 80% van de bijstandsstellen?
pi_210353018
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:30 schreef Gia het volgende:

[..]
Ja, maar hoeveel stellen zijn er die beide arbeidsongeschikt zijn? 80% van de bijstandsstellen?
Zelfs als er een werkt en de ander arbeidsongeschikt zit je al beter. Je zit notabene zelf in die situatie. En dat is prima. Het geeft ook aan hoe belangrijk werken is. Want mocht ik werken en word dan arbeidsongeschikt heb ik nog een voordeel tov iemand die nog nooit heeft kunnen werken door welke omstandigheden dan ook. Ik laat de zzper even buiten schot want die moet zich helaas zelf verzekeren.

[ Bericht 10% gewijzigd door Cherni op 20-08-2023 12:39:00 ]
pi_210353037
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:12 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dat is inderdaad geen levensbehoefte toch vind ik dat je wel eens in de 3 maanden om een voorbeeld te noemen zoiets zou moeten kunnen doen
Zaken als uit eten en naar de bioscoop gaan zijn dingen waar de (lagere) middenklasse als eerste op bespaart wanneer de broekriem aangehaald dient te worden, ik zie niet in waarom we mensen met een bijstandsuitkering zouden moeten gaan subsidiëren om wél naar de bioscoop te kunnen.
pi_210353049
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:08 schreef Gia het volgende:

[..]
De schrijnende gevallen mogen toch ook wel eens uit de sleur van het uitzichtloos bestaan kunnen?
  zondag 20 augustus 2023 @ 12:37:03 #275
3542 Gia
User under construction
pi_210353066
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:31 schreef Cherni het volgende:

[..]
Zelfs als er een werkt en de ander arbeidsongeschikt zit je al beter. Je zit notabene zelf in die situatie.
Dat klopt, maar ik ben daar vanuit werk in terecht gekomen. Gaat hier nu over mensen die arbeidsongeschikt in de bijstand terecht zijn gekomen. Als die persoon dan gaat samenwonen, krijgen ze een hogere uitkering, als stel, terwijl de ander misschien best fulltime kan werken, maar dan raak je die bijstand kwijt, dus dat doen ze niet.

Overigens heb ik in dit topic al eerder aangegeven dat ik voorstander ben voor een soort van arbeidsongeschiktheidsuitkering voor mensen in de bijstand die echt niet kunnen werken. Maar daar zit dan uiteraard wel een keuring aan vast. Die kan dan, net als de WAO, inkomensonafhankelijk zijn.

Beter nog is het om het hele systeem van bijstand, AOW, WAO, Wajong etc... inclusief de toeslagen en kinderbijslag, af te schaffen en een basisinkomen instellen, waar je niet op gekort wordt als je kostendeler wordt.
Denk dat er heel veel huizen vrij komen, ook.
pi_210353068
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:32 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Zaken als uit eten en naar de bioscoop gaan zijn dingen waar de (lagere) middenklasse als eerste op bespaart wanneer de broekriem aangehaald dient te worden, ik zie niet in waarom we mensen met een bijstandsuitkering zouden moeten gaan subsidiëren om wél naar de bioscoop te kunnen.
Ik heb het over 1 keer in de 3 maanden of zo, de middenklasse doet dat heus wel meer of zitten er alleen maar rijke mensen op de terrasjes op deze warme dagen
pi_210353070
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 23:22 schreef MMXMMX het volgende:

[..]
Ben al 35 jaar niet meer op vakantie geweest en de Voedselbank vind mijn uitkering te hoog ik mag dus niet meedoen LOL.

Eigenlijk is het van de zotte dat een multinational als Aldi op die manier met belastinggeld gesponsord wordt, zet dan gewoon een staatsvoedselprogramma op voor mensen met een uitkering ipv een heel circus op te tuigen om belastinggeld met meerdere tussenstops uiteindelijk naar commerciële bedrijven te schuiven.
pi_210353091
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 23:22 schreef MMXMMX het volgende:

[..]

Heb je ook eens overwogen in deze 35 jaar een (andere) studie te gaan doen met een goede inkomen/arbeids perspectief? :)
pi_210353093
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:37 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Eigenlijk is het van de zotte dat een multinational als Aldi op die manier met belastinggeld gesponsord wordt, zet dan gewoon een staatsvoedselprogramma op voor mensen met een uitkering ipv een heel circus op te tuigen om belastinggeld met meerdere tussenstops uiteindelijk naar commerciële bedrijven te schuiven.
Ik zou hier best een voorstander van zijn, scheelt ook een boel geschuif met geld
pi_210353130
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:37 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat klopt, maar ik ben daar vanuit werk in terecht gekomen. Gaat hier nu over mensen die arbeidsongeschikt in de bijstand terecht zijn gekomen. Als die persoon dan gaat samenwonen, krijgen ze een hogere uitkering, als stel, terwijl de ander misschien best fulltime kan werken, maar dan raak je die bijstand kwijt, dus dat doen ze niet.

Overigens heb ik in dit topic al eerder aangegeven dat ik voorstander ben voor een soort van arbeidsongeschiktheidsuitkering voor mensen in de bijstand die echt niet kunnen werken. Maar daar zit dan uiteraard wel een keuring aan vast. Die kan dan, net als de WAO, inkomensonafhankelijk zijn.

Beter nog is het om het hele systeem van bijstand, AOW, WAO, Wajong etc... inclusief de toeslagen en kinderbijslag, af te schaffen en een basisinkomen instellen, waar je niet op gekort wordt als je kostendeler wordt.
Ik had een aanvulling gemaakt op mijn post. Alleen al om die reden kun je maar beter werken vanwege verzekerd zijn. Maar als je al ziek bent en nog nooit hebt gewerkt ben je gezien. Daar klopt iets niet.
  zondag 20 augustus 2023 @ 12:46:21 #281
3542 Gia
User under construction
pi_210353218
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:35 schreef torentje het volgende:

[..]
De schrijnende gevallen mogen toch ook wel eens uit de sleur van het uitzichtloos bestaan kunnen?
De bijstandsuitkering voorziet voor een klein deel hier ook in. Moet men dat niet oproken, blowen of zuipen, natuurlijk, tenzij dat je pleziertje is. Je kunt dat ook weg leggen en er 1 x in de 3 maanden iets leuks van doen.
  zondag 20 augustus 2023 @ 12:48:21 #282
3542 Gia
User under construction
pi_210353250
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:41 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ik had een aanvulling gemaakt op mijn post. Alleen al om die reden kun je maar beter werken vanwege verzekerd zijn. Maar als je al ziek bent en nog nooit hebt gewerkt ben je gezien. Daar klopt iets niet.
Eens. Zeg ik toch ook!
pi_210353260
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:37 schreef Gia het volgende:

Het hele circus van uitkeringen en toeslagen is inmiddels dusdanig onbeheersbaar en complex geworden dat ik dat inmiddels geen beachelijk idee meer vind. Er komen ook tienduizenden amtenaren vrij die wat nuttigs kunnen gaan doen in zorg, onderwijs en veiligheid.

Maar hoe hoog moet zo'n inkomen dan zijn als je alle huidige toeslagen (muv kinderbijslag) e.d. af schaft?
Als het te laag is komen mensen er niet van rond en als het te hoog is wordt het onbetaalbaar en gaat er niemand meer werken.
-
pi_210353298
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:49 schreef quo_ het volgende:

[..]
Het hele circus van uitkeringen en toeslagen is inmiddels dusdanig onbeheersbaar en complex geworden dat ik dat inmiddels geen beachelijk idee meer vind. Er komen ook tienduizenden amtenaren vrij die wat nuttigs kunnen gaan doen in zorg, onderwijs en veiligheid.

Maar hoe hoog moet zo'n inkomen dan zijn als je alle huidige toeslagen (muv kinderbijslag) e.d. af schaft?
Als het te laag is komen mensen er niet van rond en als het te hoog is wordt het onbetaalbaar en gaat er niemand meer werken.
Het Nibud rekent dat halfjaarlijks al uit.
pi_210353360
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:48 schreef Gia het volgende:

[..]
Eens. Zeg ik toch ook!
En om die reden ga ik ervan uit dat het aantal klaplopers die echt niets willen klein is. Als ik een collega zeg dat hij dan ook maar de bijstand moet opzoeken als hij van mening is dat die het zo goed hebben, dan hoeft het plots niet.
pi_210353368
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:26 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Je kunt echter niet van de (lagere) middenklasse verlangen dat zij op steeds meer zaken moeten beknibbelen en besparen die bijstandsgerechtigden vervolgens gesubsidieerd krijgen.
  zondag 20 augustus 2023 @ 13:00:25 #287
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210353371
Dat basisinkomen moet dan minimaal bijstand voor een zelfstandig wonende alleenstaande plus zorgtoeslag en maximale huurtoeslag zijn.

En niet vergeten de HRA af te schaffen, wel de huurtoeslag laten vervallen voor de armen en niet de HRA laten vervallen voor degenen met een eigen woning zou bizar zijn.

Maar je praat dan dus over zeker zo'n ¤ 1.700 per persoon per maand.
Er vanuitgaand dat de kinderopvang idd vrijwel gratis wordt vanaf 2025.

Iedere volwassene dus, dus dat betekent in heel veel gezinnen ¤ 3.400 per maand extra.
En de kans is groter dat dingen dan rap nog veel duurder worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210353406
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:49 schreef quo_ het volgende:

[..]

De oplossing zou dus zijn om mensen te verplichten om te werken? Terwijl de grotere en krachtigere mensen niet te verplichten zijn.
pi_210353460
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 14:13 schreef mootie het volgende:

[..]
Dit vind ik sowieso al irritant. Van die mensen (meestal vrouwen) die elke dag gerust 2x minimaal een kwartier douchen.
pi_210353462
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:35 schreef torentje het volgende:

[..]
Voor het overgrote merendeel van werkend Nederland is het bestaan een sleur, daarin zijn bijstandsgerechtigden niet uniek.
pi_210353499
Het kan ook gemakkelijker, stoppen met alles maar duurder te maken, zeker qua boodschappen, dan hoeft er ook geen geld bij
pi_210353579
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:59 schreef superniger het volgende:
Gaaf land.
Oja dat probleem kennen we alleen hier natuurlijk.

pi_210353587
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:08 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Voor het overgrote merendeel van werkend Nederland is het bestaan een sleur, daarin zijn bijstandsgerechtigden niet uniek.
Thats life. Mijn leven is ook een sleur in die zin dat het een en al repetitie is met zo nu en dan ontspanning. Maar thuis zitten zou wat mij betreft al helemaal een sleur zijn waarbij de muren op mij afkomen ondanks hobby's. Een hobby die juist leuk blijft omdat het niet je werkzaamheden zijn en daarmee uitkijkt om daar tijd aan te besteden. Ik zeg altijd dat mijn jeugd de mooiste tijd was. Alles is nieuw. Je eerste vriendin, minder verantwoordelijkheid, je eerste nummertje:) , je eerste bromfiets, je eerste auto, je eerste huis, je eerste kind etc. Nu ik 61 ben is het voor mij gewoon automatisme en of je dat dan een sleur gaat vinden is goed mogelijk. Wil niet zeggen dat ik het dan slecht heb of nergens meer zin in heb. Genoeg leuke dingen om te doen(kleinkinderen). Maar het is anders.
  zondag 20 augustus 2023 @ 13:24:32 #294
345631 Scjvb
pi_210353658
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:12 schreef Cupfighter het volgende:
Het kan ook gemakkelijker, stoppen met alles maar duurder te maken, zeker qua boodschappen, dan hoeft er ook geen geld bij
Zo werkt het helaas dus niet, maestro.

Men moet immers ook alle verwikkelingen kunnen begrijpen van waaruit deze prijsverhogingen ontstaan
pi_210354085
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:12 schreef Cupfighter het volgende:
Als je alles gratis maakt dan heb je ook geen banken en pinautomaten meer nodig, zoveel handiger.
pi_210354200
quote:
15s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:24 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Men moet immers ook alle verwikkelingen kunnen begrijpen van waaruit deze prijsverhogingen ontstaan
Het gros van de prijsverhogingen waar je als consument mee geconfronteerd wordt is het gevolg van ordinair winstmaximalisatiebeleid; supermarktketens en autofabrikanten die minder omzet draaien, maar wel hun winst met miljarden verhoogd zien, dat soort werk.
pi_210354369
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:01 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Het gros van de prijsverhogingen waar je als consument mee geconfronteerd wordt is het gevolg van ordinair winstmaximalisatiebeleid; supermarktketens en autofabrikanten die minder omzet draaien, maar wel hun winst met miljarden verhoogd zien, dat soort werk.
Volgens mij draaien supermarkten meer omzet en profiteerden autofabrikanten van een plotse toename in vraag na het wegvallen van de corona maatregelen. Op dit moment wordt het al lastiger voor autofabrikanten, met name in China de grootste automarkt ter wereld waar men nu met overproductie capaciteit kampt en felle concurrentie.
pi_210354377
quote:
15s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:24 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Dan vertel eens over alle verwikkelingen waardoor prijsverhogingen ontstaan? Is het dan niet het ordinair doorberekenen van de onkosten naar werknemers?
pi_210354405
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Volgens mij draaien supermarkten meer omzet en profiteerden autofabrikanten van een plotse toename in vraag na het wegvallen van de corona maatregelen. Op dit moment wordt het al lastiger voor autofabrikanten, met name in China de grootste automarkt ter wereld waar men met overproductie capaciteit kampt en felle concurrentie.
Stellantis heeft nog niet zo lang geleden gewoon toegegeven dat ze hun winst verhoogd hebben door de prijzen van hun auto's te verhogen.
  zondag 20 augustus 2023 @ 14:22:00 #300
345631 Scjvb
pi_210354450
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:13 schreef torentje het volgende:

[..]
Dan vertel eens over alle verwikkelingen waardoor prijsverhogingen ontstaan? Is het dan niet het ordinair doorberekenen van de onkosten naar werknemers?
Wat dacht u bv van de oorlog in Oekraïne die niemand heeft gewild, als gevolg forse gasprijzen, de 'inwendige mens' bij bekende buurtsupers, evenals gevolgen door andere economische invloeden vanwege het een en ander?

Tevens was dergelijke info door meest oplettende mensen in de loop der tijd zelf na te gaan, dus hoeft men anderen hier niet alles voor te kauwen, mij dunkt.
  zondag 20 augustus 2023 @ 14:26:59 #301
345631 Scjvb
pi_210354480
Oké!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')