Uiteraard. Maar ik stoor mij gewoon aan die generalisatie en de mantra keuzes. Steeds maar weer dat roken, vakanties.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 19:33 schreef Donna het volgende:
[..]
Het overgrote deel van de mensen/gezinnen die ik begeleid als budgethulp bij de gemeente zijn idd niet achterlijk, maar hebben toch nooit echt gekeken naar hun verbruik. Laat staan er iets aan proberen te doen.
Als je onwetend bent of het je niet echt boeit of het gewoon niet snapt, ben je niet meteen compleet achterlijk.
Er valt echt wel winst te behalen hoor.
Je kan je werk leuk vinden, misschien voelt het als een nuttige bijdrage aan de maatschappij.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 19:59 schreef Donna het volgende:
Maar nu ik sinds kort alleenstaande moeder ben, zie ik wel duidelijker hoe scheef het toeslagen systeem eigenlijk is. En snap ik ook beter waarom zovelen roepen dat meer werken niet loont.
Een vriendin van mij werkt bijna 3 dagen tegen het minimumloon. Zij heeft netto ¤1150.
Ik werk bijna 2,5 dag voor netto ¤1850.
Onze situaties zijn helemaal gelijk. De huur even hoog en 2 kinderen van dezelfde leeftijd.
Maar onze toeslagen zijn ook helemaal gelijk, dat is toch bizar? Ik krijg ¤10 minder zorgtoeslag en ¤20 minder huurtoeslag, maar verder is het kindgebonden budget etc. allemaal precies even veel.
Als mijn vriendin netto ¤300 meer zou verdienen, heeft ze die ¤300 er dus letterlijk bij. Gewoon extra geld. Dus dan loont extra werken of een andere baan zoeken wel.
Als ik netto ¤300 meer verdien, zal ik daar door verlaging van de toeslagen (want dan ineens gaat het wel hard) maar ¤60 aan overhouden. Waarom zou je dan een dag extra gaan werken?
En of ik daar heel dankbaar voor ben en mijn zegeningen tel. Maar dat verandert niks aan het toeslagen systeem wat dan best wel scheef is.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 20:12 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Je kan je werk leuk vinden, misschien voelt het als een nuttige bijdrage aan de maatschappij.
Dat je voor 2.5 dag werken ruim 1800 vangt terwijl je vriendin drie hele dagen moet zwoegen voor een luizige 1150¤ mag je alleen maar dankbaar voor zijn.
En dan heb ik het vermoeden dat jij ook nog leuker werk hebt dan je vriendin.
Tel je zegeningen zij mijn moeder vroeger.
Zo gek is dat niet. Het bedrag voor het kindgebonden budget bijvoorbeeld is maximaal bij een inkomen t/m 100% van het (fulltime) minimumloon. Hetzelfde geldt voor de zorgtoeslag. Maar kom je eenmaal boven 100% van het minimumloon, dan worden de toeslagen afgebouwd.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 19:59 schreef Donna het volgende:
Maar nu ik sinds kort alleenstaande moeder ben, zie ik wel duidelijker hoe scheef het toeslagen systeem eigenlijk is. En snap ik ook beter waarom zovelen roepen dat meer werken niet loont.
Een vriendin van mij werkt bijna 3 dagen tegen het minimumloon. Zij heeft netto ¤1150.
Ik werk bijna 2,5 dag voor netto ¤1850.
Onze situaties zijn helemaal gelijk. De huur even hoog en 2 kinderen van dezelfde leeftijd.
Maar onze toeslagen zijn ook helemaal gelijk, dat is toch bizar? Ik krijg ¤10 minder zorgtoeslag en ¤20 minder huurtoeslag, maar verder is het kindgebonden budget etc. allemaal precies even veel.
Als mijn vriendin netto ¤300 meer zou verdienen, heeft ze die ¤300 er dus letterlijk bij. Gewoon extra geld. Dus dan loont extra werken of een andere baan zoeken wel.
Als ik netto ¤300 meer verdien, zal ik daar door verlaging van de toeslagen (want dan ineens gaat het wel hard) maar ¤60 aan overhouden. Waarom zou je dan een dag extra gaan werken?
Ik snap hoe het werkt, maar ik snap dus ook meteen dat voor een bepaalde groep het amper loont om meer te gaan werken.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 20:17 schreef core2duo het volgende:
[..]
Zo gek is dat niet. Het bedrag voor het kindgebonden budget bijvoorbeeld is maximaal bij een inkomen t/m 100% van het (fulltime) minimumloon. Hetzelfde geldt voor de zorgtoeslag. Maar kom je eenmaal boven 100% van het minimumloon, dan worden de toeslagen afgebouwd.
Het probleem in Nederland: de extreem hoge prijzen. Je moet hier echt bij elke aankoop nadenken. Een voorbeeld is de verpakkingstoeslag (waarschijnlijk als enige in Europa). Cola is bijna onbetaalbaar. De kantine op mijn werk past true pricing toe: allerlei maatschappelijke kosten (inclusief effect op het klimaat) zitten er ook in verwerkt.
Mooi.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 20:14 schreef Donna het volgende:
[..]
En of ik daar heel dankbaar voor ben en mijn zegeningen tel. Maar dat verandert niks aan het toeslagen systeem wat dan best wel scheef is.![]()
Maar ik krijg dus dezelfde ondersteuning (op 3 tientjes na). Dat vind ik dus scheef.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 20:23 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Mooi.![]()
Moet iemand die 3600¤ verdient dan dezelfde toeslagen krijgen dan iemand die 1130¤ verdient?
De toeslagen zijn een ondersteuning voor mensen met lage inkomens, jij heb met 1850¤ minder ondersteuning nodig. Dat lijkt maar heel redelijk.
Tussen het bijstandsniveau en 100% van het minimumloon worden toeslagen niet afgebouwd. Dat heeft de overheid met name gedaan om werken meer lonend te lonen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 20:24 schreef Donna het volgende:
[..]
Maar ik krijg dus dezelfde ondersteuning (op 3 tientjes na). Dat vind ik dus scheef.
En vanaf nu loopt het dus zo snel terug dat meer werken amper loont. Dat is dan weer de andere kant.
Het voelt een beetje als vastlopen ofzo.
Je zit waarschijnlijk zelf op het kantelpunt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 20:24 schreef Donna het volgende:
[..]
Maar ik krijg dus dezelfde ondersteuning (op 3 tientjes na). Dat vind ik dus scheef.
En vanaf nu loopt het dus zo snel terug dat meer werken amper loont. Dat is dan weer de andere kant.
Het voelt een beetje als vastlopen ofzo.
Ja ik denk dat dit het goed omvat idd.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 20:30 schreef core2duo het volgende:
[..]
Tussen het bijstandsniveau en 100% van het minimumloon worden toeslagen niet afgebouwd. Dat heeft de overheid met name gedaan om werken meer lonend te lonen.
Wat misschien wel enigszins scheef is, is dat de toeslagen geen rekening houden met de omvang van de werkweek. Iemand die 5 dagen het minimumloon verdient krijgt evenveel toeslag als iemand die hetzelfde verdient met 3 of 2,5 dagen werken.
Precies.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:01 schreef Jahr00n het volgende:
Mensen moeten eens prioriteiten stellen als ze geen centen hebben. Dan ga je maar een keer niet op vakantie of haal je je eten bij de Aldi.
Ze zouden natuurlijk kunnen gaan werken voor wat extra's als ontspanning of persoonlijke verzorging.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:18 schreef torentje het volgende:
Mensen die van een uitkering moeten zien te overleven, hoeven dus geen geld te hebben voor ontspanning en persoonlijke verzorging?
Alles wat het leven draaglijk maakt, moeten zij dus maar achterwege laten?
En als je niet kunt werken wat kortzichtig allemaal weer, rechtse idioteriequote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:10 schreef Inbox het volgende:
[..]
Precies.
[..]
Ze zouden natuurlijk kunnen gaan werken voor wat extra's als ontspanning of persoonlijke verzorging.
Maar nee, we gaan lekker klagen over alles wat werkenden wel kunnen en nemen dat als maatstaf.
En het erge is, dr zijn overal potjes en subsidies voor waardoor dat ook binnen handbereik komt zonder werk.
Ook prima, maar het wordt lastig autorijden als je het noet kunt betalen, lijkt me.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 19:42 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Oke leuk.
[..]
En als dat niet zo was, dan niet meer?
Hoeft ook niet, ik vroeg er ook niet om.quote:Ja dat ga ik jou ook echt vertellen.
Eerst beetje lopen bagatelliseren dat ik niet met de auto kan omdat jullie denken dat het een ding van luxe is, gooi ik het woord ziektebeeld erdoorheen, wordt gelijk alles anders.
Stelletje hypocrieten.
Alsof de goedbetaalde baantjes voor het oprapen liggen in een tijd waarin de werkgevers aan het automatiseren zijn om loonkosten te besparen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:10 schreef Inbox het volgende:
Ze zouden natuurlijk kunnen gaan werken voor wat extra's als ontspanning of persoonlijke verzorging.
Maar nee, we gaan lekker klagen over alles wat werkenden wel kunnen en nemen dat als maatstaf.
En het erge is, dr zijn overal potjes en subsidies voor waardoor dat ook binnen handbereik komt zonder werk.
Twee emmers shag kopen iedere weekquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:31 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Nee, ze krijgen ook nog vakantiegeld, energietoeslag, individuele toeslag en dan zijn er nog wat potjes waar ze van kunnen profiteren. Daar kun je prima dingen mee doen die het leven draaglijker maken.
In principe liggen die banen nu wel voor het oprapen. Wie kan en wil werken is aan het werk en er zijn nog vele vacatures.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 08:19 schreef torentje het volgende:
[..]
Alsof de goedbetaalde baantjes voor het oprapen liggen in een tijd waarin de werkgevers aan het automatiseren zijn om loonkosten te besparen.
Bovendien het zijn niet de schrijnende gevallen zelf die lopen te klagen over wat zij allemaal niet meer kunnen.
Als men een lager salaris accepteert dan heeft men snel een baan. Maar als iemand alle onkosten doorberekend naar de werkgever, dan heeft men toch niet zo snel een baan.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 08:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
In principe liggen die banen nu wel voor het oprapen. Wie kan en wil werken is aan het werk en er zijn nog vele vacatures.
Het is ook niet voor niets dat wie nu nog in de bijstand zit over het algemeen meer dan één vlekje heeft…
Tja, het is maar net hoe je het benadert. Een modaal salaris is best redelijk en ook voor iemand zonder noemenswaardige opleiding die wel wil aanpakken best haalbaar.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 10:22 schreef torentje het volgende:
[..]
Als men een lager salaris accepteert dan heeft men snel een baan. Maar als iemand alle onkosten doorberekend naar de werkgever, dan heeft men toch niet zo snel een baan.
Een modaal salaris is nog voldoende, maar dat zal niet zo blijven, omdat de werkgevers hun onkosten doorberekenen naar de werknemers.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 10:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, het is maar net hoe je het benadert. Een modaal salaris is best redelijk en ook voor iemand zonder noemenswaardige opleiding die wel wil aanpakken best haalbaar.
Als je de miljardairs van de wereld een beetje redelijk belast dan kan iedereen een redelijk comfortabel leven leiden met goede voorzieningen. Maar helaas worden de bergen steeds hoger en de dalen steeds dieper.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 21:18 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
En als je niet kunt werken wat kortzichtig allemaal weer, rechtse idioterie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |