quote:https://www.nu.nl/economi(...)lbaar-te-worden.html
Om te voorkomen dat het leven voor veel Nederlanders onbetaalbaar wordt, moet het demissionaire kabinet actie ondernemen. Dat zeggen budgetinstituut Nibud en Defence for Children als reactie op een armoedewaarschuwing waar het Centraal Planbureau (CPB) woensdag mee kwam.
Die stelt dat als het kabinet niet met maatregelen komt om de armste huishoudens te helpen, de armoede in Nederland volgend jaar groter wordt. Dit jaar zijn er wel steunmaatregelen, maar een groot deel daarvan loopt eind dit jaar af.
"Een zorgwekkende ontwikkeling, die het Nibud al langere tijd ziet", zegt directeur Arjan Vliegenthart van het instituut. "Er is werk aan de winkel, of het kabinet nu demissionair is of niet."
Kinderrechtenorganisatie Defence for Children verwacht dat zonder ingrijpen in iedere klas twee kinderen opgroeien in armoede. "Voor deze kinderen kan dit betekenen dat er onvoldoende geld is voor voedsel, water, kleding of een verwarmd huis", zegt de organisatie op X, voorheen Twitter.
"Kinderen uit gezinnen met een laag inkomen lopen een groter risico om later zelf ook in een soortgelijke situatie terecht te komen. Opgroeien in armoede kan ook leiden tot een groter risico op kindermishandeling."
De organisatie roept politieke partijen op om het belang van het kind centraal te zetten in het armoede- en schuldenbeleid, ook met het oog op de komende Tweede Kamerverkiezingen in november.
Meer kinderen met lege maag naar school
Het Rode Kruis zegt woensdag zich eveneens zorgen te maken. "Je kunt niet bezuinigen op huur en energie, dus dan wordt eten een sluitpost. Dan gaan nog meer kinderen dan nu met een lege maag naar school."
De organisatie biedt onder meer gratis maaltijden aan op basisscholen en middelbare scholen. Momenteel doen 1578 scholen mee. Ze komen in aanmerking wanneer minstens 30 procent van de leerlingen uit een gezin komt met een kwetsbare financiële situatie.
Volgens het Rode Kruis zijn ongeveer driehonderd deelnemende scholen tijdens de zomervakantie opengebleven, zodat kinderen daar langs konden gaan voor ontbijt of lunch. "Zes weken vakantie is een lange tijd. Dat kinderen zes weken niet naar school gaan en niet voldoende eten, is niet wat je wil."
Minimumloon moet omhoog, vindt vakbond
Vakbond FNV maakt zich ook zorgen over de geldproblemen bij veel Nederlanders. Daarom wil de bond graag dat het minimumloon omhoog gaat naar 16 euro per uur. Eerder noemde FNV nog een bedrag van 14 euro. Het huidige wettelijke minimumloon is iets minder dan 13 euro. Verder zouden diverse toeslagen en het kindgebonden budget hoger moeten worden.
Voedselbanken Nederland, waar 174 voedselbanken bij zijn aangesloten, zegt zich door het rapport van het CPB niet nóg meer zorgen te maken dan het al doet. "De zorgen zijn niet anders dan anders", aldus vicevoorzitter Tom Hillemans.
De voedselverstrekkers hadden het vorig jaar flink drukker, vooral doordat veel huishoudens te maken kregen met een torenhoge energierekening. De banken hadden 35 procent meer 'klanten'. In totaal zijn vorig jaar 120.000 mensen geholpen. Inmiddels daalt het aantal weer wat. Wel is de verwachting dat die daling beperkt blijft.
Ja dat snap ik, maar je kunt niet als bedrijf oneindig prijsverhogingen doorvoeren op onze eerste levensbehoefte en daarmee flinke winsten maken. Dan moet je als regering gewoon kunnen ingrijpenquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
In principe kiezen we in Nederland hierbij voor marktwerking.
En er is natuurlijk ook wel ingegrepen. Voor energie werd een prijsplafond geïntroduceerd. En ook de lonen en uitkeringen stijgen behoorlijk.
Had je gisteren ‘waar doen ze het van’ moeten kijken. Paupers uit Limburg die elke maand ¤1000- te kort kwamen. Maar mevrouw weigerde te werken want ze moest op de kids passen. Manlief was huismeester op een AZC. Dus gingen ze hun huis maar verkopen om in een camper te wonen. De dommigheid… alsof je met een camper zomaar overal kan staan als je hoofdwoningquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:01 schreef Jahr00n het volgende:
Mensen moeten eens prioriteiten stellen als ze geen centen hebben. Dan ga je maar een keer niet op vakantie of haal je je eten bij de Aldi.
quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:04 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Had je gisteren ‘waar doen ze het van’ moeten kijken. Paupers uit Limburg die elke maand ¤1000- te kort kwamen. Maar mevrouw weigerde te werken want ze moest op de kids passen. Manlief was huismeester op een AZC. Dus gingen ze hun huis maar verkopen om in een camper te wonen. De dommigheid… alsof je met een camper zomaar overal kan staan als je hoofdwoningEn een teringbende dat het daar was
En een Bijlmergezin met 9 kinderen die alles huurden. Van de CV ketel tot de wasmachine, alles gehuurd (dus abonnement). Want was makkelijkSparen konden ze niet. Maar kwamen uiteraard wel maandelijks flink tekort. En maar parkeerboetes krijgen en broodjes van één of andere afhaalzaak kopen
Zou ook haast zeggen: begin inderdaad eens daarmee te stoppen, en laat bepaalde 'dure hobby's', geliefde huisdieren daargelaten, voorlopig even achterwege. Ga naar de Aldi of Lidl.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:01 schreef Jahr00n het volgende:
Mensen moeten eens prioriteiten stellen als ze geen centen hebben. Dan ga je maar een keer niet op vakantie of haal je je eten bij de Aldi.
En wat als je al niet rondkomt, terwijl je niet op vakantie gaat/geen rare dingen doet & al zo goedkoop mogelijk boodschappen doet?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:01 schreef Jahr00n het volgende:
Hm.. dat hoeft ook weer niet helemaal. De uitkeringen in NL zijn hoog, en onlangs nog verder verhoogd. Het gaat om een stukje eigen verantwoordelijkheid. Personen met een spreekwoordelijk gat in de hand, of hun geld besteden aan niet-noodzakelijke dingen waardoor het budget voor noodzakelijke uitgaven wel heel erg slinkt, creëren helaas wel hun eigen problemen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:18 schreef torentje het volgende:
Mensen die van een uitkering moeten zien te overleven, hoeven dus geen geld te hebben voor ontspanning en persoonlijke verzorging?
Alles wat het leven draaglijk maakt, moeten zij dus maar achterwege laten?
Nee, ze krijgen ook nog vakantiegeld, energietoeslag, individuele toeslag en dan zijn er nog wat potjes waar ze van kunnen profiteren. Daar kun je prima dingen mee doen die het leven draaglijker maken.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:18 schreef torentje het volgende:
Mensen die van een uitkering moeten zien te overleven, hoeven dus geen geld te hebben voor ontspanning en persoonlijke verzorging?
Alles wat het leven draaglijk maakt, moeten zij dus maar achterwege laten?
Jup, ruim gerekend is dat bijna 2000 euro extra in een jaar, me dunkt. Je kan zelf de keuze maken hoe je daar mee omgaat; of achter de hand houden voor onvoorziene uitgaven/leuke dingen of direct verbrassen en vervolgens gaan janken dat er geen geld is.quote:
Weet jij hoeveel men kwijt is per maand als men reclamevrij wil leven? Dat hoort ook onder ontspanning.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:31 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Nee, ze krijgen ook nog vakantiegeld, energietoeslag, individuele toeslag en dan zijn er nog wat potjes waar ze van kunnen profiteren. Daar kun je prima dingen mee doen die het leven draaglijker maken.
Huh? Wat?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:38 schreef torentje het volgende:
[..]
Weet jij hoeveel men kwijt is per maand als men reclamevrij wil leven? Dat hoort ook onder ontspanning.
Alleen is vakantiegeld in tegenstelling tot wat veel mensen denken géén extraatje, maar gewoon een wettelijk vastgelegd percentage van je inkomen, of dat nou salaris is of een uitkering.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:31 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Nee, ze krijgen ook nog vakantiegeld, energietoeslag, individuele toeslag en dan zijn er nog wat potjes waar ze van kunnen profiteren. Daar kun je prima dingen mee doen die het leven draaglijker maken.
Geef maar aan, wat moeten de werkenden dan inleveren?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 16:05 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Deze topicreeks toont maar weer eens aan wat 12 jaar neoliberaal beleid onder Mark Rutte's VVD heeft gedaan met de ooit zo fijne Nederlandse maatschappij.
Nu helaas verworden tot een egoïstische egocentrische empathieloze maatschappij vol haat en vooroordelen jegens de zwakkeren.
Bedankt Mark
Sowieso mensen die neerkijken op de Aldi en Lidl en daardoor dure boodschappen doen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:01 schreef Jahr00n het volgende:
Nope. Geenszins.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 16:07 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Sowieso mensen die neerkijken op de Aldi en Lidl en daardoor dure boodschappen doen.
Het is geen 1998 meer.
Zegt iemand die waarschijnlijk niet in de problemen zit.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:01 schreef Jahr00n het volgende:
Ik weet niet of dat inmiddels veranderd is nadat ik Nederland had verlaten, maar Dirk schijnt nog steeds de goedkoopste super van Nederland te zijn. Goedkoper dan Aldi en Lidl zelfs.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 16:17 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Nope. Geenszins.
Het is zelfs zo dat supers als deze bepaalde producten verkopen waar zoal inkopers voor de horeca en zelfs rijken warm voor lopen, beste.
Ik heb het over de mentaliteit.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 16:06 schreef Rene het volgende:
[..]
Geef maar aan, wat moeten de werkenden dan inleveren?
De meeste van die regelingen zijn gemeentelijk bepaald en worden lang niet door alle gemeenten aangeboden.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 16:51 schreef RamboDirk het volgende:
Zorg. / Daar is zorgtoeslag voor.
Huur. / Daar is huurtoeslag voor.
Energie. / Daar is energietoeslag voor en het energieplafond.
Mijn kinderen. / Daar is kinderbijslag voor en het kindgebonden budget.
De opvang. / Daar is kinderopvangtoeslag voor, 96% voor minima.
Ze hebben een laptop nodig voor school. / Daar hebben we een regeling voor.
Ze willen graag sporten, en ik ook. / Daar hebben we het sportfonds voor.
Maar dan kom ik nog steeds niet rond. / Dan kun je bijzondere bijstand aanvragen.
Maar ik ben alleenstaande ouder. / Daar hebben we de ALO-kop voor [de toeslag voor alleenstaande ouders in het kindgebonden budget].
Weet je hoe duur het ov is? / Daar hebben we de speciale pas voor.
En mijn eten? / De voedselbank.
En het ontbijt voor mijn kinderen? / Daar kun je een supermarktbon voor aanvragen.
Maandverband? condooms? / Daar hebben we gratis uitgiftepunten voor.
Het is moeilijk te overzien. / Daar hebben we een coach voor.
Ik heb moeite met mijn financien / daar is een budgetmaatje voor.
Enz. Enz. Enz. Enz.
En dan nog lukt het niet. Tjah.
Oh jeetje. Nu komt de fatbike voor Delano wel in gevaar.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 16:56 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De meeste van die regelingen zijn gemeentelijk bepaald en worden lang niet door alle gemeenten aangeboden.
Energietoeslag en plafond stopt eind dit jaar, daar gaat heel dit topic over.
Bijzondere bijstand is al zo goed als afgeschaft. Dat wil zeggen; de criteria in 90% van de gemeenten is dusdanig streng dat je er vrijwel nooit aanspraak op kunt maken.
Kortom, je hebt een makkelijk oordeel over mensen en hun situatie zonder grondige kennis van zaken.
Dat is echt onzin.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:39 schreef torentje het volgende:
[..]
Men moet dan wel bezuinigen op ontspanning en persoonlijke verzorging. Want anders is die 1350 euro in korte tijd weg.
Ik heb eerder wel eens gehoord dat Wajong lager schijnt te zijn dan de bijstand, geen idee of dit zo is.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:16 schreef AlwaysHappy het volgende:
Dit valt vies tegen hoor. Ik heb jaren een Wajong gehad; en dat bedrag tikte ik nooit aan hoor. Vrienden van ons ontvangen die totaal zijn afgekeurd en nu nog steeds in de Wajong zitten halen dat bedrag ook absoluut niet. Je moet eerder denken aan 1000-1100 max; en dan in mei wat vakantiegeld & in september een toeslag van ongeveer 150 euro. En geen idee hoe hoog de andere uitkeringen zijn tegenwoordig.
Auto heb je in de bijstand niet nodig. Roken is een eigen probleem, iemand die rookt verdient in mijn ogen geen enkele uitkering of toeslag. Bespaar daar maar eens dat belastinggeld op voor je dat krijgt.quote:Bedrag is hoog genoeg om van rond te komen voor ze, maar wordt wel steeds lastiger met alle stijgende prijzen. En dan hebben ze nog niet eens een auto; roken niet; geen kinderen; doen verder geen gekke dingen. Laten we vooral niet doen dat die armoede in Nederland heel erg mee valt. Wat ik eerder al typte hier: ga zelf maar eens in de schoenen staan van iemand die moet leven van een uitkering, of minimum loon ergens. Kan je garanderen dat je dan niet meer staat te roepen dat het hier allemaal wel mee valt.
Ik heb ook nergens gezegd dat het iemands eigen schuld is en dat iedereen in de bijstand een tokkie is.quote:Wat al meermaals is benoemd: lang niet iedereen in de bijstand (of mensen met een minimum inkomen) hebben dat aan zichzelf te danken omdat ze rare dingen doen (10 katten, ketting roken, gokken, etc). Merendeel van de mensen die de armoede aan tikken komen daar in terecht vanwege de steeds duurdere maatschappij. Er klopt iets niet als mensen die geen gekke dingen doen niet eens rond kunnen komen als ze zich enkel richten op de echte basis dingen in het leven.
Er zijn mensen die misbruik nemen van het Nederlandse systeem en er zijn mensen die te lui zijn om te poepen, maar ik vind het schijt irritant als ik dit soort posts lees. 0 inlevingsvermogen; totaal geen begrip van hoe het in het echte leven werkt. Maar wel lekker schijten op die groep, terwijl je zelf een prima leven hebt.
Er is een topic over. Schrijf vooral mee. Ik smul nu al van je samenvatting. Dankje.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:04 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Had je gisteren ‘waar doen ze het van’ moeten kijken. Paupers uit Limburg die elke maand ¤1000- te kort kwamen. Maar mevrouw weigerde te werken want ze moest op de kids passen. Manlief was huismeester op een AZC. Dus gingen ze hun huis maar verkopen om in een camper te wonen. De dommigheid… alsof je met een camper zomaar overal kan staan als je hoofdwoningEn een teringbende dat het daar was
En een Bijlmergezin met 9 kinderen die alles huurden. Van de CV ketel tot de wasmachine, alles gehuurd (dus abonnement). Want was makkelijkSparen konden ze niet. Maar kwamen uiteraard wel maandelijks flink tekort. En maar parkeerboetes krijgen en broodjes van één of andere afhaalzaak kopen
Betaalregelingen galore.
Maar het is uiteraard allemaal de schuld van de VVD (en de Rabobank).
Wel als je niet in de Randstad of ander verstedelijkt gebied woont.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 16:59 schreef bianconeri het volgende:
Auto heb je in de bijstand niet nodig.
Vaste lasten van 900 euro is wel heel erg weinig.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 16:59 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat is echt onzin.
Waarom zou dat moeten? Je kunt voor 1350 meer dan genoeg doen. Mijn vaste lasten zitten net onder de 900 euro per maand, vanwege wat dingen heb ik dat moeten uitzoeken. Met 1350 euro zou ik dus een goede 400 euro per maand over houden en meer toeslagen krijgen tov wat ik nu krijg.
Ik durf niet te zeggen of ik dan meer over zal houden dan ik nu heb, maar ik durf wel te zeggen dat ik zeker boven de 750 euro uit zou komen (als ik bijstand zou hebben, plus toeslagen - de vaste lasten).
Daar zou ik dan boodschappen van moeten doen, auto niet voor nodig te hebben qua kosten.
[..]
Ik heb eerder wel eens gehoord dat Wajong lager schijnt te zijn dan de bijstand, geen idee of dit zo is.
Maar de bijstand voor eenpersoonshuishouden in Nederland is ergens in de 1300 euro.
En daar komen dan alle toeslagen nog eens over heen.
[..]
Auto heb je in de bijstand niet nodig. Roken is een eigen probleem, iemand die rookt verdient in mijn ogen geen enkele uitkering of toeslag. Bespaar daar maar eens dat belastinggeld op voor je dat krijgt.
Ik heb jaren van de bijstand moeten leven, en die was toen iets van 1050 euro per maand.
Dus je kunt wel zo praten, maar ik weet heel goed hoe dat is. Daarom durf ik ook heel goed te zeggen dat het absolute onzin is om dan niet rond te kunnen komen.
[..]
Ik heb ook nergens gezegd dat het iemands eigen schuld is en dat iedereen in de bijstand een tokkie is.
Ik weet uit eigen ervaring ook heel goed dat je er zo ineens in kunt rollen en ik ben heel blij dat Nederland zo'n systeem heeft.
Ik ben echter wel van mening, en dat weet ik dus ook uit eigen ervaring, dat onze verzorgingsstaat er ook voor zorgt dat echt helemaal niemand in enige armoede hoeft te leven.
Echter houdt dat in dat je naar die norm moet gaan leven. Nee, je kunt niet telkens de nieuwste smartphone kopen met de duurste abbo. En noem het maar wat.
Dus heel leuk dat je mij gaat aanvallen op geen inlevingsvermogen, maar zonder enige inlevingsvermogen ga jij dus iemand aanvallen waar je er ver naast zit.
Mooi overzicht, maar als je (net wat boven) het minimum verdient of gewoon in de middenklasse zit en bijv. een koopwoning hebt kom je eigenlijk nergens voor in aanmerking van dit hele lijstje.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 16:51 schreef RamboDirk het volgende:
Maar dan kom ik nog steeds niet rond. / Dan kun je bijzondere bijstand aanvragen.
Maar ik ben alleenstaande ouder. / Daar hebben we de ALO-kop voor [de toeslag voor alleenstaande ouders in het kindgebonden budget].
En het ontbijt voor mijn kinderen? / Daar kun je een supermarktbon voor aanvragen.
Enz. Enz. Enz. Enz.
Ook dat is weer een keus. Zelf woon ik ook in geen van beiden, althans afhankelijk van wat je "verstedelijkt" noemt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 17:04 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Wel als je niet in de Randstad of ander verstedelijkt gebied woont.
Mensen gaan er gelijk vanuit dat iemand in de bijstand nog nooit gewerkt heeft. Daar gaat het al mis.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 17:09 schreef Donna het volgende:
[..]
Mooi overzicht, maar als je (net wat boven) het minimum verdient of gewoon in de middenklasse zit en bijv. een koopwoning hebt kom je eigenlijk nergens voor in aanmerking van dit hele lijstje.
Voor heel veel van die regelingen (die overigens per gemeente verschillen) kom je niet eens in aanmerking als je gewoon werkt. Het is meestal alleen voor bijstandsniveau of hele lage inkomens.
Je zou maar een inkomen hebben waardoor je niet, of maar gedeeltelijk, in aanmerking kunt komen voor al deze zaken.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 16:51 schreef RamboDirk het volgende:
Enz. Enz. Enz. Enz.
Jouw verhaal is juist, als men op veel noodzakelijke dingen doet bezuinigen en geen pech heeft met gebruiksartikelen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 16:59 schreef bianconeri het volgende:
Dat is echt onzin.
Waarom zou dat moeten? Je kunt voor 1350 meer dan genoeg doen. Mijn vaste lasten zitten net onder de 900 euro per maand, vanwege wat dingen heb ik dat moeten uitzoeken. Met 1350 euro zou ik dus een goede 400 euro per maand over houden en meer toeslagen krijgen tov wat ik nu krijg.
Ik durf niet te zeggen of ik dan meer over zal houden dan ik nu heb, maar ik durf wel te zeggen dat ik zeker boven de 750 euro uit zou komen (als ik bijstand zou hebben, plus toeslagen - de vaste lasten).
Daar zou ik dan boodschappen van moeten doen, auto niet voor nodig te hebben qua kosten.
Aangezien een instituut als Nibud hiermee komt, neem ik aan dat dat allemaal wel meegenomen is. Aangezien het op het niveau "onvoldoende geld voor voedsel, water, kleding of een verwarmd huis" zit, ga ik er eigenlijk wel van uit dat de berekening van het Nibud niet in de trant is van "na betaling van vakanties en sushi, sigaretten, avocado's etc. bij Albert Heijn, blijft er te weinig over om die basale zaken te kunnen betalen."quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:01 schreef Jahr00n het volgende:
Er moet toch wel meer geld naar de schrijnende gevallen die terecht van de voedselbank gebruik moeten maken. Zodat ook die schrijnende gevallen meer keuze hebben m.b.t. eten en drinken.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 17:35 schreef Scjvb het volgende:
Er wordt reeds een tandje bijgezet voor meer serieuze gevallen: Rutte: voorkomen dat aantal mensen in armoede toeneemt
[ afbeelding ]
Het OV is te min?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 17:21 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Met verstedelijkt bedoel ik wanneer de dorpen opgeslokt zijn door steden en veranderd zijn in wijken. Ik lees net dat het wat anders betekent, namelijk het steevast opslokken van gebieden om ze als uitbreiding van de stad bewoonbaar voor mensen te maken.
Keus, met dit aanbod in huurhuizen?
Bij mij is niet alles op loop en fietsafstand beschikbaar (minder dan een uur reistijd) en dus heb ik een auto.
Dit is natuurlijk geen Nederlands probleem. Hoe gaan andere landen met de inflatie om?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 17:15 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je zou maar een inkomen hebben waardoor je niet, of maar gedeeltelijk, in aanmerking kunt komen voor al deze zaken.
Dat is met name de groep die nu aan de beurt is m.b.t de armoedeval.
En stopt het daarbij of glijden we, als die sociale welvarende staat die we eens waren, nog verder af?
Ok allemaal redenen die totaal niet uit luxe zijn geboren. Sterkte man.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 17:43 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
De bus die een keer in het uur rijdt doet er langer over dan met de fiets.
Bovendien moet ik de hele tijd dan staan omdat de zitplekken niet gemaakt zijn voor lange mensen.
Waarom maak jij die bussen dan niet passend voor langere mensen?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 17:43 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
De bus die een keer in het uur rijdt doet er langer over dan met de fiets.
Bovendien moet ik de hele tijd dan staan omdat de zitplekken niet gemaakt zijn voor lange mensen.
Proost. Schultenbräu of Hertog Jan?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 17:37 schreef asco het volgende:
Dit is wel weer een prachtig topic om het weekend met drank in te luiden.
Ik vind het heerlijk, al die verschillende meningen en inzichten.
Waar zie je dat nog??
Fok!![]()
![]()
Je gaat uit van je eigen situatie. Maar er kunnen tal van redenen zijn dat een auto noodzakelijk is.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 17:46 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ok allemaal redenen die totaal niet uit luxe zijn geboren. Sterkte man.
Baco en af en toe spoelen met Erdinger.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 17:49 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Proost. Schultenbräu of Hertog Jan?
Geen armoede voor jou dus.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 17:51 schreef asco het volgende:
[..]
Baco en af en toe spoelen met Erdinger.
Vind ik ook. Bianconidinges is ook een lul van een user die wel vaker idiote dingen roept. Inderdaad 0 inlevingsvermogen. Zo zijn er veel meer hierquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:16 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Er zijn mensen die misbruik nemen van het Nederlandse systeem en er zijn mensen die te lui zijn om te poepen, maar ik vind het schijt irritant als ik dit soort posts lees. 0 inlevingsvermogen; totaal geen begrip van hoe het in het echte leven werkt. Maar wel lekker schijten op die groep, terwijl je zelf een prima leven hebt.
Andere mensen krijgen dan weer hypotheeksubsidie, subsidie op warmtepomp, zonnepaneel subsidie, subsidie op hun elektrische auto en waarschijnlijk ben ik nog wat potjes vergeten.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:31 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
zit wel een kern van waarheid in. Tenenkrommend om te zien hoe die mensen er zelf een potje van maken terwijl dat echt niet hoeft.quote:
Tja de meeste mensen kijken naar hun eigen situatie en zo moeten anderen het ook maar doen en anders maak je de verkeerde keuzes. Zo werkt het natuurlijk niet. Tijdens je levensfase kan een hoop gebeuren. Een scheiding is daar een voorbeeld van. Maar er zijn natuurlijk behoorlijk wat meer factorenquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 17:54 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Vind ik ook. Bianconidinges is ook een lul van een user die wel vaker idiote dingen roept. Inderdaad 0 inlevingsvermogen. Zo zijn er veel meer hier
Goed idee.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 15:22 schreef Hexagon het volgende:
Hoezo zou je trouwens niet kunnen besparen op de energie? Daar verspillen veel mensen juist erg veel.
Daar is hij, die vieze rat, veroorzaker van de grootste ellende hier, waardeloze kloothommelquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 17:35 schreef Scjvb het volgende:
Er wordt reeds een tandje bijgezet voor meer serieuze gevallen: Rutte: voorkomen dat aantal mensen in armoede toeneemt
[ afbeelding ]
oud papier ipv wc papier (is ook gewoon luxe)quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 18:06 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Goed idee.
Misschien kunnen ze ook een volkstuintje nemen, kunnen ze op groente besparen,
Of minder eten , kan je ook veel op besparen.
De hond en de kat kun je in het bos vastbinden, ook een mooie besparing.
Hebben deze mensen eigenlijk wel internet, hup anders ook dat eruit.
(/s)
Nee, verre van.quote:
Oh absoluut! Ik vond het gewoon grappig hoe hij het omschreef, niet omdat ik denk dat hij uit zijn nek kletst.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 18:05 schreef Malavita het volgende:
[..]
zit wel een kern van waarheid in. Tenenkrommend om te zien hoe die mensen er zelf een potje van maken terwijl dat echt niet hoeft.
Ja klopt, mee eens. Lang zijn en een ov wat niet elk kwartier gaat.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 17:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je gaat uit van je eigen situatie. Maar er kunnen tal van redenen zijn dat een auto noodzakelijk is.
Zinvolle toevoeging, bedankt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 18:08 schreef Madderhat het volgende:
[..]
oud papier ipv wc papier (is ook gewoon luxe)
Wanneer je lichamelijk niks mankeert (ik bedoel dit in het algemeen, niet tegen jou gericht omdat ik dat niet weetquote:
WC is ook een luxe, scheelt weer water, schijten en pissen kun je buiten ookquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 18:17 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Zinvolle toevoeging, bedankt.
Ik vraag mij eigenlijk af of een riool aansluiting ook geen luxe is, kunnen we daar ook op besparen.
70 jaar geleden hadden ook heel veel mensen dit niet.
Er zijn mensen die met wisselde diensten werken. Er zijn gebieden waar je niet eens een goede verbinding hebt als je al ov hebt tot aan de poort van een bedrijf. Er zijn werkgevers die eisen dat je een auto hebt boven een bepaalde radius. Ja, als ik in het centrum van Utrecht woon en werk in het centrum van Den Haag zou ik ook het OV nemen, al had ik een auto. Of je werkt in de bouw en moet steeds wisselen van bouwplaats.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 18:12 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ja klopt, mee eens. Lang zijn en een ov wat niet elk kwartier gaat.
Waarom wordt alles in het belachelijke getrokken? Je kan best minderen met je energie. Je hoeft niet elke dag je verwarming op standje Aruba bij de eerste de beste windvlaag in de herfst tot en met April het jaar erop dat de eerste zonnestralen weer doorkomen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 18:06 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Goed idee.
Misschien kunnen ze ook een volkstuintje nemen, kunnen ze op groente besparen,
Of minder eten , kan je ook veel op besparen.
De hond en de kat kun je in het bos vastbinden, ook een mooie besparing.
Hebben deze mensen eigenlijk wel internet, hup anders ook dat eruit.
(/s)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |