Dit soort VVD-gelul verbloemt niet dat bedrijven relatief veel meer binnenharken dan zij aan lonen uitbetalen. De lonen moeten gewoon omhoog en bedrijven moeten worden verboden om dat door te berekenen aan de klant.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:26 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Exact in Nederland ben je niet arm. Alles wordt genivelleerd en je ontvangt een shitload aan subsidies.
Armoede is voornamelijk een sociaal probleem van gezinnen die daar door eigen toedoen in zitten en ook in blijven. Dat is de overgrote groep en natuurlijk zitten er ook mensen in die er door samenloop van omstandigheden in zitten.
Is dat realistisch, er vanuit gaan dat een bijstandstrekker meer dan een pakje per dag oprookt. Geen shag, geen zelfgemaakte sigaretten en geen goedkope rotzooi. Gewoon premium ellende voor de volle pond dat ze dat dagelijks uitgeven? Is dat een realistische stelling zodra je zo'n iemand ziet roken? Zo ja dan doe ik inderdaad raarquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]Een pakje per dag is wat, een euro of 10-13 tegenwoordig? Dat is helemaal geen klein bedrag.
Gaat dat de mensen in de bijstand helpen met hun problemen? Nee hè.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:43 schreef Pleun2011 het volgende:
Dit soort VVD-gelul verbloemt niet dat bedrijven relatief veel meer binnenharken dan zij aan lonen uitbetalen. De lonen moeten gewoon omhoog en bedrijven moeten worden verboden om dat door te berekenen aan de klant.
Ja hoor.. minimumloon omhoog en dus ook de daaraan gekoppelde bijstandsnormquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:57 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Gaat dat de mensen in de bijstand helpen met hun problemen? Nee hè.
De lonen blijven al jaren achterquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:43 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dit soort VVD-gelul verbloemt niet dat bedrijven relatief veel meer binnenharken dan zij aan lonen uitbetalen. De lonen moeten gewoon omhoog en bedrijven moeten worden verboden om dat door te berekenen aan de klant.
Klopt en die krijgen nu te weinig goede zorg, daar kan zo iemand uit de bijstand helpen, poetsen, wandelen, koffiezetten. Iedereen kan wel wat.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:40 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dan ga je er nogmaals vanuit dat mensen in de bijstand altijd kunnen werken. Er zitten ook mensen met een verlamming of chronische ziekte in de bijstand, die kunnen soms niet eens voor zichzelf zorgen, laat staan iemand anders.
Dan snap je het ook niet. Als de lonen nog meer stijgen dan worden: kappers, monteurs, voedingsproducten, eigenlijk bijna alles evenredig veel duurder.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:43 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dit valt vies tegen hoor. Ik heb jaren een Wajong gehad; en dat bedrag tikte ik nooit aan hoor. Vrienden van ons ontvangen die totaal zijn afgekeurd en nu nog steeds in de Wajong zitten halen dat bedrag ook absoluut niet. Je moet eerder denken aan 1000-1100 max; en dan in mei wat vakantiegeld & in september een toeslag van ongeveer 150 euro. En geen idee hoe hoog de andere uitkeringen zijn tegenwoordig.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ligt aan je begrip van armoede.
Maar kun je dat in Nederland armoede noemen? Nee absoluut niet. In Nederland krijg je ergens rond de 1350 euro minimaal, daar komt dan nog een hele reeks aan toeslagen over heen.
Wat al meermaals is benoemd: lang niet iedereen in de bijstand (of mensen met een minimum inkomen) hebben dat aan zichzelf te danken omdat ze rare dingen doen (10 katten, ketting roken, gokken, etc). Merendeel van de mensen die de armoede aan tikken komen daar in terecht vanwege de steeds duurdere maatschappij. Er klopt iets niet als mensen die geen gekke dingen doen niet eens rond kunnen komen als ze zich enkel richten op de echte basis dingen in het leven.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:19 schreef bianconeri het volgende:
Hij zegt toch dat iedereen naar zijn of haar norm moet leven? Dus ook die bijstandtrekkers....
En idd zit je in de bijstand, dan moet je naar die norm leven. Er zijn genoeg van die figuren die wel elke dag pakken aan shag oproken en 10 katten ofzo hebben. Ja goh, dan ben je al 90% van je bijstand kwijt. Vind je het gek dat je dan moeite hebt met rondkomen
Zulke mensen moet je gewoon de bijstand van intrekken.
Allemaal leuk en aardig, maar als je dat nu doet jaag je de inflatie alleen maar meer aan.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:03 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ja hoor.. minimumloon omhoog en dus ook de daaraan gekoppelde bijstandsnorm
Je leest niet.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Klopt en die krijgen nu te weinig goede zorg, daar kan zo iemand uit de bijstand helpen, poetsen, wandelen, koffiezetten. Iedereen kan wel wat.
Natuurlijk is dat een valide vergelijking, aangezien het om een luxe product ging. Maar prima, dan vervang je de auto van een ton met een snuif coke elke dag, als genotsmiddel.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:49 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat sloeg inderdaad helemaal nergens op en het begon twee regels eerder nog als een auto van een ton...
Hij heeft het nodig om de ander als we volslagen debiel af te schilderen om daarna zogenaamd met die debiel te discussiëren. Heel misselijk en de bekende lieden vinden dat soort aanvallende posts duim-waardig
Zijn er zat die dat doen ja. Maar als het wat minder kost per persoon blijft mijn punt, dat je zo handig hebt weg geknipt, gewoon staan. Roken is nu eenmaal duur en je krijgt er niks wezenlijks voor terug, en het is geld dat je ook aan je kinderen had kunnen besteden. Dat je dat zo hardnekkig probeert te ontkennen is inderdaad een beetje raar.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:46 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Is dat realistisch, er vanuit gaan dat een bijstandstrekker meer dan een pakje per dag oprookt. Geen shag, geen zelfgemaakte sigaretten en geen goedkope rotzooi. Gewoon premium ellende voor de volle pond dat ze dat dagelijks uitgeven? Is dat een realistische stelling zodra je zo'n iemand ziet roken? Zo ja dan doe ik inderdaad raar
En wederom geen enkel concreet antwoord op de vraag maar wederom de EMOTIE kaart. Maar ja we zijn niet anders gewend van je, heb je nog nooit mogen betrappen op een zinvolle concrete bijdrage aan dit soort discussies anders dan je nauwelijks verborgen afkeer van mensen die meer dan 2x modaal verdienen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 11:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Mooie afsluiter. Heb je al die beledigende aannames en verzinsels niet hoeven terugnemen en toch nog tikken uit kunnen delen. Knap gedaan
Die bijstandstrekkers hebben de vrijheid om zelf hun geld uit te geven en bedrag en toeslagen zou zo moeten zijn dat die mensen iets vrij te besteden hebben. Het zijn volwaardige mensen, daar ging jij zo prat op. Als iemand besluit om te roken kan het zijn dat die persoon daar de tv, kleding, verzorging of wat anders voor opgeeft. Dat zien we aan de buitenkant niet dus enige voorbehoud bij het veroordelen is mijn devies
Dat komt omdat opgebaarde stiekem ook wel weet dat roken eigenlijk een luxegoed is, ook al is het een verslaving.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:21 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Zijn er zat die dat doen ja. Maar als het wat minder kost blijft mijn punt, dat je zo handig hebt weg geknipt, gewoon staan. Roken is nu eenmaal duur en je krijgt er niks wezenlijks voor terug. Dat je dat zo hardnekkig probeert te ontkennen is inderdaad een beetje raar.
Nouja als je verlamt ben kan die dingen juist nietquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Klopt en die krijgen nu te weinig goede zorg, daar kan zo iemand uit de bijstand helpen, poetsen, wandelen, koffiezetten. Iedereen kan wel wat.
Ik snap niet waarom dit ontkend moet worden. Roken is gewoon duur. Al kost het 200 in plaats van 300 euro, is het dan niet meer zonde? Valt het dan in het niet bij je zo riante inkomen uit de bijstand?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat komt omdat opgebaarde stiekem ook wel weet dat roken eigenlijk een luxegoed is, ook al is het een verslaving.
Dit klopt ook, daarom zijn die enorme loonsprongen in sommige cao's ook niet bepaald handig. Daarmee creëer je alleen een spiraal.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig, maar als je dat nu doet jaag je de inflatie alleen maar meer aan.
Natuurlijk is roken een verkeerde uitgave en zeker als elke euro al omgedraaid moet worden. Dat zoiets basaals echt hardop gezegd moet worden zegt iets over jou en scorpiequote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:21 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Zijn er zat die dat doen ja. Maar als het wat minder kost per persoon blijft mijn punt, dat je zo handig hebt weg geknipt, gewoon staan. Roken is nu eenmaal duur en je krijgt er niks wezenlijks voor terug, en het is geld dat je ook aan je kinderen had kunnen besteden. Dat je dat zo hardnekkig probeert te ontkennen is inderdaad een beetje raar.
Ik vind het meer dan prima dat er loonstijgingen komen maar dan moeten bedrijven ook gecapped kunnen worden in hun doorberekening naar de klant. Dat kan niet, dus krijg je die spiraal.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dit klopt ook, daarom zijn die enorme loonsprongen in sommige cao's ook niet bepaald handig. Daarmee creëer je alleen een spiraal.
Eindelijk, we zijn er. Ik vond het ook een beetje belachelijk dat ik het maar moest blijven uitleggen aan je, maar gelukkig zijn we weer op één lijn.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:29 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Natuurlijk is roken een verkeerde uitgave en zeker als elke euro al omgedraaid moet worden.
Haha je zal ondertussen wel rottende oma rimpels op je duimen hebben. Wat zuig jij veel uit je duim zegquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En wederom geen enkel concreet antwoord op de vraag maar wederom de EMOTIE kaart. Maar ja we zijn niet anders gewend van je, heb je nog nooit mogen betrappen op een zinvolle concrete bijdrage aan dit soort discussies anders dan je nauwelijks verborgen afkeer van mensen die meer dan 2x modaal verdienen.
Ik denk niet dat iemand hier ontkent dat roken ongezond is, of een luxe is. Daar kan je moeilijk onderuit namelijk; het is ongezond én het is een luxe. Als je in de bijstand zit en wel zoveel geld uitgeeft aan sigaretten dan ben je niet slim bezig. Het punt is alleen dat je tegenwoordig ook al in de problemen kan komen/komt als je je enkel richt op de basis dingen in het leven. Je komt steeds sneller bij die armoede grens terecht. Lang niet altijd omdat je zoveel rookt. Ik snap dat er mensen zijn in de bijstand die dat doen, maar dat wil niks zeggen over de rest.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom dit ontkend moet worden. Roken is gewoon duur. Al kost het 200 in plaats van 300 euro, is het dan niet meer zonde? Valt het dan in het niet bij je zo riante inkomen uit de bijstand?
Dat ben ik ook gewoon met je eens hoor. Het ging even over een specifiek punt, namelijk het mensen kunnen aanspreken op iets. In het algemeen is de huidige tendens en de race to the bottom een slechte zaak die alleen maar slechter wordt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:33 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik denk niet dat iemand hier ontkent dat roken ongezond is, of een luxe is. Daar kan je moeilijk onderuit namelijk; het is ongezond én het is een luxe. Als je in de bijstand zit en wel zoveel geld uitgeeft aan sigaretten dan ben je niet slim bezig. Het punt is alleen dat je tegenwoordig ook al in de problemen kan komen/komt als je je enkel richt op de basis dingen in het leven. Je komt steeds sneller bij die armoede grens terecht. Lang niet altijd omdat je zoveel rookt. Ik snap dat er mensen zijn in de bijstand die dat doen, maar dat wil niks zeggen over de rest.
En het ging ook over huisdieren héquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:32 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Eindelijk, we zijn er. Ik vond het ook een beetje belachelijk dat ik het maar moest blijven uitleggen aan je, maar gelukkig zijn we weer op één lijn.
Het past niet in de frame dat elke arme persoon niet voor zichzelf kan zorgen, waar opgebaarde zo prat op gaat.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom dit ontkend moet worden. Roken is gewoon duur. Al kost het 200 in plaats van 300 euro, is het dan niet meer zonde? Valt het dan in het niet bij je zo riante inkomen uit de bijstand?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |