abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 augustus 2023 @ 16:54:52 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210319382
https://www.nu.nl/economi(...)lbaar-te-worden.html

Om te voorkomen dat het leven voor veel Nederlanders onbetaalbaar wordt, moet het demissionaire kabinet actie ondernemen. Dat zeggen budgetinstituut Nibud en Defence for Children als reactie op een armoedewaarschuwing waar het Centraal Planbureau (CPB) woensdag mee kwam.
Die stelt dat als het kabinet niet met maatregelen komt om de armste huishoudens te helpen, de armoede in Nederland volgend jaar groter wordt. Dit jaar zijn er wel steunmaatregelen, maar een groot deel daarvan loopt eind dit jaar af.

"Een zorgwekkende ontwikkeling, die het Nibud al langere tijd ziet", zegt directeur Arjan Vliegenthart van het instituut. "Er is werk aan de winkel, of het kabinet nu demissionair is of niet."

Kinderrechtenorganisatie Defence for Children verwacht dat zonder ingrijpen in iedere klas twee kinderen opgroeien in armoede. "Voor deze kinderen kan dit betekenen dat er onvoldoende geld is voor voedsel, water, kleding of een verwarmd huis", zegt de organisatie op X, voorheen Twitter.

"Kinderen uit gezinnen met een laag inkomen lopen een groter risico om later zelf ook in een soortgelijke situatie terecht te komen. Opgroeien in armoede kan ook leiden tot een groter risico op kindermishandeling."

De organisatie roept politieke partijen op om het belang van het kind centraal te zetten in het armoede- en schuldenbeleid, ook met het oog op de komende Tweede Kamerverkiezingen in november.

Meer kinderen met lege maag naar school
Het Rode Kruis zegt woensdag zich eveneens zorgen te maken. "Je kunt niet bezuinigen op huur en energie, dus dan wordt eten een sluitpost. Dan gaan nog meer kinderen dan nu met een lege maag naar school."

De organisatie biedt onder meer gratis maaltijden aan op basisscholen en middelbare scholen. Momenteel doen 1578 scholen mee. Ze komen in aanmerking wanneer minstens 30 procent van de leerlingen uit een gezin komt met een kwetsbare financiële situatie.

Volgens het Rode Kruis zijn ongeveer driehonderd deelnemende scholen tijdens de zomervakantie opengebleven, zodat kinderen daar langs konden gaan voor ontbijt of lunch. "Zes weken vakantie is een lange tijd. Dat kinderen zes weken niet naar school gaan en niet voldoende eten, is niet wat je wil."

Minimumloon moet omhoog, vindt vakbond
Vakbond FNV maakt zich ook zorgen over de geldproblemen bij veel Nederlanders. Daarom wil de bond graag dat het minimumloon omhoog gaat naar 16 euro per uur. Eerder noemde FNV nog een bedrag van 14 euro. Het huidige wettelijke minimumloon is iets minder dan 13 euro. Verder zouden diverse toeslagen en het kindgebonden budget hoger moeten worden.

Voedselbanken Nederland, waar 174 voedselbanken bij zijn aangesloten, zegt zich door het rapport van het CPB niet nóg meer zorgen te maken dan het al doet. "De zorgen zijn niet anders dan anders", aldus vicevoorzitter Tom Hillemans.

De voedselverstrekkers hadden het vorig jaar flink drukker, vooral doordat veel huishoudens te maken kregen met een torenhoge energierekening. De banken hadden 35 procent meer 'klanten'. In totaal zijn vorig jaar 120.000 mensen geholpen. Inmiddels daalt het aantal weer wat. Wel is de verwachting dat die daling beperkt blijft.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:00:48 #2
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_210319445
Hoe gaat het met de multinationals in Nederland?
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:06:47 #3
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_210319509
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:00 schreef Aberkullie het volgende:
Grof gezegd betalen zij onder meer karrevrachten aan belasting voor hen die aan het overheidsinfuus liggen.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:08:06 #4
403820 Aberkullie
pi_210319525
quote:
11s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:06 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Grof gezegd betalen zij onder meer karrevrachten aan belasting voor hen die aan het overheidsinfuus liggen.
Had van jou geen andere reactie verwacht als - knip-rasechte VVD’er.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jippie op 17-08-2023 17:54:51 ]
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:08:48 #5
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210319531
En dan hoor ik dat we allemaal biologisch moeten eten, en energie vooral duurder moet worden, want klimaat en milieu. Er moet meer belast worden op consumptie, maar intussen gaan de lasten op werk niet omlaag
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:11:04 #7
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210319554
Klinkt verder leuk, lonen verhogen, maar vooral de inflatie moet verlaagd worden naar 1-2% max. Maar ja, de ECB is niet meer onafhankelijk en hogere rente is te duur voor de knoflookstaten. Inflatie verlaagd hun schulden ook zo lekker.
pi_210319574
quote:

[..]
Die hebben in hun peuter, kleuter en jeugdjaren ook alle dagen voedzame maaltijden gehad, waardoor zij zo groot en machtig zijn geworden.
Kunnen dus ook wel het nodige doen voor ondervoede mensen.
pi_210319577
quote:

[..]
Fucking onzin in belastingparadijs Nederland.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:13:03 #10
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210319578
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:00 schreef Aberkullie het volgende:
Het probleem is niet de multinationals of de rijken, het probleem is een overheid die maar blijft groeien, lasten blijft verhogen en een ECB die veel te weinig doet aan de inflatie.
pi_210319610
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Klinkt verder leuk, lonen verhogen, maar vooral de inflatie moet verlaagd worden naar 1-2% max. Maar ja, de ECB is niet meer onafhankelijk en hogere rente is te duur voor de knoflookstaten. Inflatie verlaagd hun schulden ook zo lekker.
Lonen verhogen is compleet achterlijk en lost niks op. Want het zorgt ervoor dat de hogere lonen weer doorberekend worden in de productprijzen en dus nog meer inflatie.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:16:40 #12
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210319614
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:12 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Multinationals zijn goed voor ongeveer 1/3 van het bbp van Nederland
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:18:52 #13
345631 Scjvb
pi_210319631
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:12 schreef torentje het volgende:

[..]
Die hebben in hun peuter, kleuter en jeugdjaren ook alle dagen voedzame maaltijden gehad, waardoor zij zo groot en machtig zijn geworden.
Kunnen dus ook wel het nodige doen voor ondervoede mensen.
De overheid doet eigenlijk al veel te veel. Strooien met geld :|W, waaronder eind vorig jaar de uitkeringen verhogen o.i.d.

Oké soms terecht inzake gas, boodschappen, maar dan alle dure hobby's nog die men er vaak op nahoudt waardoor bij velen de kas wel heel erg krap wordt.

Sorry hoor!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_210319651
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En dat is niet genoeg.
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:24:35 #15
345631 Scjvb
pi_210319668
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:08 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Had van jou geen andere reactie verwacht als - knip-rasechte VVD’er.
Ik weet het. :) Is goed. Leken neemt men verder niets kwalijk! ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Jippie op 17-08-2023 17:55:52 ]
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:26:49 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210319700
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:22 schreef Barbusse het volgende:

[..]
En dat is niet genoeg.
Wow, wat een goed inhoudelijk standpunt.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:29:57 #17
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210319730
quote:

[..]
Wat hebben we aan bbp?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:36:38 #18
403820 Aberkullie
pi_210319811
quote:

[..]
Ik zal het de kids vertellen die zonder eten naar school moeten.
pi_210319856
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:36 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Mijn buurman was daarentegen wel heel blij met de met de subsidie op zijn elektrische auto, zijn zonnepanelen en zijn warmtepomp :7 (sarcasme)
pi_210319898
Dat zal wel weer opgelost worden met nog meer gratis geld. Uiteraard op te brengen door de brave belastingbetaler die inmiddels van een verdiende euro nog maar net 40 cent over houdt.

Dat waren mijn eerste gedachten toen ik dit vandaag op de radio hoorde.
Maar het kan nog erger. Zojuist een mevrouw van het CDA die dacht dat we het op konden lossen met wat extra begrotingstekort en een hogere staatsschuld.
Nog steeds gratis geld maar dan op de pof.
Dit soort lui zou je toch met pek en veren uit de politiek moeten jagen !
-
pi_210319958
Nog meer geld dus voor gezinnen die de vele toeslagen overal voor gebruiken behalve waar het voor bedoeld is; hun kinderen.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:57:18 #22
345631 Scjvb
pi_210319986
quote:

[..]
Doen! ^O^
pi_210320005
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:29 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Wat hebben we aan bbp?
Er liepen eens twee economen door het bos. Komen ze plotseling bij een enorme hoop berenstront. Zegt de een tegen de ander: ik geef je honderd duizend euro als je die berg stront opvreet. Die andere denkt even na, het is een flinke berg en ie stinkt enorm, maar ja, een ton is een ton. Dus hij gaat eten en vreet die hele berg op.

Lopen ze verder, komen ze weer een berg berenstront tegen. Nu zegt die andere econoom: jouw beurt. Als je die berg opvreet krijg je een ton van mij.

Die ander twijfelt ook niet lang en vreet de berg stront op.

Lopen ze weer verder, zegt de ene opeens: "eigenlijk zijn we helemaal niks opgeschoten. Allebei hebben we een berg stront gegeten maar financieel zijn we er niks rijker van geworden!"

"Ja dat klopt, maar we hebben wel het bbp met 2 ton verhoogd!"
  donderdag 17 augustus 2023 @ 18:00:31 #24
3542 Gia
User under construction
pi_210320007
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:53 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Nog meer geld dus voor gezinnen die de vele toeslagen overal voor gebruiken behalve waar het voor bedoeld is; hun kinderen.
Zie vaak arme gezinnen met stuk voor stuk overgewicht. Elke dag fastfood en thuis bezorgd is veel duurder dan verse groenten van de markt.
pi_210320049
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:00 schreef Gia het volgende:

[..]
Zie vaak arme gezinnen met stuk voor stuk overgewicht. Elke dag fastfood en thuis bezorgd is veel duurder dan verse groenten van de markt.
Ja maar vers eten is duur !!?!!!11!1!11
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_210320062
quote:

[..]
Ja klopt. Of ze roken.
Was laatst nog een artikel van het AD. Weer zo' n jankmoeder die al rokend van haar gratis korte vakantie zat te genieten want ze had geen geld ervoor om dit haar kind te geven.
Nee, gek he?!
pi_210320073
Werkelijk te treurig voor mogelijk dat er kinderen in Nederland zijn die met een lege maag, met honger naar school gaan. En ja, de ouders maken ongetwijfeld keuzes die niet handig of zelfs dom zijn maar daar mag een kind niet de dupe van zijn.

Om even in te zoomen op een belangrijke opmerking in het artikel dat kinderen van ouders met weinig geld vaak ook het risico lopen om weinig geld te gaan verdienen wilde ik een persoonlijke anecdote delen.

Ik kom uit een bijstandsgezin en de haat die mijn vader had voor werken, de maatschappij en bazen was een bron van indoctrinatie. Mij werd verteld dat je maximaal moest lenen van Duo en verder heb ik meegekregen dat geld op een minder legale wijze eigenlijk ook prima was. Mede hierdoor heb ik een fikse studieschuld en zal ik nooit een huis kunnen kopen. Ik ben niet zielig, heb mij onttrokken van mijn opvoeden en normen en waarden maar heb nog dikwijls een dubbeltje gevoel. Een zeer krachtige emotie die zich meester van mij maakt als bepaalde zaken niet goed lopen. Daarom, ondersteun de jongsten en leer ze positieve herinneringen opbouwen.
pi_210320084
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:16 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Lonen verhogen is compleet achterlijk en lost niks op. Want het zorgt ervoor dat de hogere lonen weer doorberekend worden in de productprijzen en dus nog meer inflatie.
Ah de loonprijsspiraal. Lonen nooit meer verhogen _O_
pi_210320095
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:09 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ah de loonprijsspiraal. Lonen nooit meer verhogen _O_
Dat zou inderdaad het beste zijn.
Je kunt wel vechten voor een hoger loon natuurlijk of zorgen dat je zelf meer verdient.
Maar het moet niet zo zijn dat iedereen er even 10% bij krijgt zoals dit jaar.
pi_210320109
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:06 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Ja klopt. Of ze roken.
Was laatst nog een artikel van het AD. Weer zo' n jankmoeder die al rokend van haar gratis korte vakantie zat te genieten want ze had geen geld ervoor om dit haar kind te geven.
Nee, gek he?!
Denk jij dat als die dame die buil shag per week laat liggen zij ineens wel genoeg geld overhouden?
pi_210320125
quote:

[..]
Ja klopt. Of ze roken.
Nee, gek he?!
Ja, of ze hebben een kleurentelevisie.
Ik heb ook wel eens gehoord dat ze een een smartphone hebben.
Ik heb zelfs wel eens gezien dat een dergelijk iemand een internetaansluiting en verwarming had.
Bontste wat ik gezien heb dat zo een ouder een nieuwe fiets kocht voor een kind.
Verschrikkelijk allemaal, schandalig! (sarcasme)
pi_210320145
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:12 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Denk jij dat als die dame die buil shag per week laat liggen zij ineens wel genoeg geld overhouden?
Wie zegt dat ze shag rookt? Vaak zijn het ook nog dure sigaretten.
Geld heb je nooit genoeg en ja ze houdt per jaar zeker een hoop geld over als ze zou stoppen en daarvan zou ze zeker iets leuks kunnen doen met haar kind. Of wil jij anders beweren?
pi_210320159
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:14 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Ja, of ze hebben een kleurentelevisie.
Ik heb ook wel eens gehoord dat ze een een smartphone hebben.
Ik heb zelfs wel eens gezien dat een dergelijk iemand een internetaansluiting en verwarming had.
Bontste wat ik gezien heb dat zo een ouder een nieuwe fiets kocht voor een kind.
Verschrikkelijk allemaal, schandalig! (sarcasme)
Grappig, normaal worden de rokers als paria' s gezien, behalve dan als ze kinderen hebben, dan is het een dikke prima en mag je er niks van zeggen. _O-
pi_210320177
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:18 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Grappig, normaal worden de rokers als paria' s gezien, behalve dan als ze kinderen hebben, dan is het een dikke prima en mag je er niks van zeggen. _O-
Een tevreden roker is geen onrustoker is mijn motto als roker en ex-roker. :7
pi_210320212
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:16 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]

Bedoel je die paar tv uitzendingen waar ze toevallig/expres mensen filmen die roken?
pi_210320221
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:08 schreef Pizzakoppo het volgende:
Werkelijk te treurig voor mogelijk dat er kinderen in Nederland zijn die met een lege maag, met honger naar school gaan. En ja, de ouders maken ongetwijfeld keuzes die niet handig of zelfs dom zijn maar daar mag een kind niet de dupe van zijn.

Om even in te zoomen op een belangrijke opmerking in het artikel dat kinderen van ouders met weinig geld vaak ook het risico lopen om weinig geld te gaan verdienen wilde ik een persoonlijke anecdote delen.

Ik kom uit een bijstandsgezin en de haat die mijn vader had voor werken, de maatschappij en bazen was een bron van indoctrinatie. Mij werd verteld dat je maximaal moest lenen van Duo en verder heb ik meegekregen dat geld op een minder legale wijze eigenlijk ook prima was. Mede hierdoor heb ik een fikse studieschuld en zal ik nooit een huis kunnen kopen. Ik ben niet zielig, heb mij onttrokken van mijn opvoeden en normen en waarden maar heb nog dikwijls een dubbeltje gevoel. Een zeer krachtige emotie die zich meester van mij maakt als bepaalde zaken niet goed lopen. Daarom, ondersteun de jongsten en leer ze positieve herinneringen opbouwen.
Respect voor jouw eigen houding in relatie tot de opvoeding die je gehad hebt.
En ik heb ook begrip voor de compassie die je toont voor kinderen in armoedige omstandigheden.

Maar ik denk er niet aan om mee te gaan in nog meer gratis geld voor mensen die niks bijdragen aan de samenleving. Doe dan maar schoolmaaltijden die gratis zijn voor wie dat wil.
-
pi_210320225
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:20 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Als ex roker weet jij dan ook hoeveel geld je over de balk smijt met je gepaf. En als je kinderen hebt je daarin andere keuzes kan maken dan door te blijven paffen en je kind de dupe te laten worden van je zinloze verslaving. En dan ook nog gaan janken in de media ook. :')
pi_210320238
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:23 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Bedoel je die paar tv uitzendingen waar ze toevallig/expres mensen filmen die roken?
Waarschijnlijk die hele dure illegale sigaretten uit het Oostblok, want op TV kan je prima zien hoe duur die sigaretten zijn.
pi_210320242
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:16 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Geld heb je nooit genoeg en ja ze houdt per jaar zeker een hoop geld over als ze zou stoppen en daarvan zou ze zeker iets leuks kunnen doen met haar kind. Of wil jij anders beweren?
Ik denk dat vanaf de zijlijn een situatie veroordelen zonder kennis van zaken zonder enig voorbehoud veel te gemakkelijk is
pi_210320251
Accepteren moeten we het maar. Dat we met zn allen een stukje armer worden.
-kaag

Dus allemaal.

Maar de multinationals en de voedingsindustrie niet. Zoals bijvoorbeeld in Frankrijk waar er wel overheidsdruk wordt uitgevoerd om de kosten zo laag mogelijk te houden, lees: het laten ophoeren van de graaiers.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210320252
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:23 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Nee.
Nogmaals, sinds wanneer wordt het roken ineens weer toegejuicht en mag het geen probleem zijn als je toch al geen cent te makken hebt? :')
pi_210320335
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:24 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Als ex roker weet jij dan ook hoeveel geld je over de balk smijt met je gepaf. En als je kinderen hebt je daarin andere keuzes kan maken dan door te blijven paffen en je kind de dupe te laten worden van je zinloze verslaving. En dan ook nog gaan janken in de media ook. :')
Nog geen minuut spijt van gehad van al dat geld, was een prima besteding :7
Voor sommige mensen werkt roken beter dan het duurste medicijn. :7
Worden er vaak veel prettiger mensen van.
pi_210320336
quote:

[..]
Oh, weer het gebruikelijke valse dilemma dat elke dag frituur bestellen duurder is. De meeste in die situatie kopen natuurlijk gewoon twintig frikandellen voor 1.99 en frituren zelf.

Ik vermoed dat je dit heb waargenomen op een 1 of andere campingzender die je en inkijkje gaf in het "echte" leven aan de onderkant van de maatschappij.
pi_210320362
Stoppen met het massaal importeren van die nieuwe onderklasse zou al heel veel schelen. Asielopvang kost de staat jaarlijks miljarden. Die mensen hun leven lang aan het staatsinfuus houden nog heel veel meer. Van dat geld kunnen de eigen mensen makkelijk geholpen worden en de belastingen hoeven niet omhoog.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_210320419
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:32 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Nog geen minuut spijt van gehad van al dat geld, was een prima besteding :7
Voor sommige mensen werkt roken beter dan het duurste medicijn. :7
Worden er vaak veel prettiger mensen van.
Een prettig mens ben je of je bent het niet, daar veranderd een rokertje niks aan. Maar ieder zijn ding of mening.
Van mij mag iedereen lekker blijven doorpaffen maar houdt op met het zielige gejank dat je je kind geen vakantie op de camping kan bieden of ontopic; geen boterham naar school kan geven. De [kinder]toeslagen zijn er voor je kinderen, niet voor jezelf!
  donderdag 17 augustus 2023 @ 18:45:27 #46
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210320526
quote:

[..]
Wat hebben we aan bbp?
Welvaart, werkgelegenheid,
  donderdag 17 augustus 2023 @ 18:46:52 #47
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210320556
quote:

[..]
Waarom vertel je ze niet dat het de schuld van de joden is, of van buitenlanders?
  donderdag 17 augustus 2023 @ 18:48:41 #48
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_210320582
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:34 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Stoppen met het massaal importeren van die nieuwe onderklasse zou al heel veel schelen. Asielopvang kost de staat jaarlijks miljarden. Die mensen hun leven lang aan het staatsinfuus houden nog heel veel meer. Van dat geld kunnen de eigen mensen makkelijk geholpen worden en de belastingen hoeven niet omhoog.
Oh gelukkig. Ik was al bang dat er niemand de asielzoekers / immigranten de schuld zou geven. Nu nog een D66 bashje eroverheen en het feest is compleet.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_210320607
Er zijn belangrijkere zaken dan armoede.

donderdag 17 augustus 2023 @ 18:51:02 #50
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_210320612
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 16:54 schreef slashdotter3 het volgende:
Vakbond FNV maakt zich ook zorgen over de geldproblemen bij veel Nederlanders. Daarom wil de bond graag dat het minimumloon omhoog gaat naar 16 euro per uur. Eerder noemde FNV nog een bedrag van 14 euro. Het huidige wettelijke minimumloon is iets minder dan 13 euro. Verder zouden diverse toeslagen en het kindgebonden budget hoger moeten worden.
In welk universum leven die gasten?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 17 augustus 2023 @ 18:53:20 #51
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210320642
quote:

[..]
En dat is niet genoeg.
quote:

[..]
Wat hebben we aan bbp?
quote:

[..]
Ik bewonder de inhoudelijke postings en de intelligentie van deze mensen
pi_210320656
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Oh gelukkig. Ik was al bang dat er niemand de asielzoekers / immigranten de schuld zou geven. Nu nog een D66 bashje eroverheen en het feest is compleet.
Natuurlijk zijn de asielzoekers niet de schuldigen, maar de mensen die gratis geld en huizen faciliteren:
de politiek, de NGO"s en de mensensmokkelaars,
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 18:54:23 #53
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210320661
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ze komen terecht op voor hun leden, dat is meer dan de overheid doet aan inflatiebestrijding.
pi_210320691
quote:

[..]
FNV schijnt een Nederlandse vakbond te zijn

https://nl.wikipedia.org/wiki/Federatie_Nederlandse_Vakbeweging
Bovenstaande link nog meer informatie, geen dank :7
pi_210320702
quote:

[..]
Dit is wat je krijgt als je de graaiflatie niet reguleert
1947-2016
  donderdag 17 augustus 2023 @ 18:58:04 #56
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_210320732
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:53 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Ik denk dat hier wel een deel van het probleem zit. Want geld storten op de bankrekening van de ouders zonder dat er enige controle is op waar het geld daadwerkelijk aan uit wordt gegeven is ook niet een oplossing denk ik.
Misschien dat hier meer geld aan kan worden uitgetrokken? Mensen een soort curator/ bewindvoerder geven die het geld uitgeeft?
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_210320733
quote:

[..]
Ja klopt. Of ze roken.
Nee, gek he?!
Rokende mensen zijn goed voor de economie, want;
- zij brengen miljarden aan accijns op
- zij gaan jaren eerder dood, hetgeen AOW en pensioen spaart.
_O_
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 18:59:03 #58
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210320751
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:27 schreef Red_85 het volgende:
-kaag

Dus allemaal.

Maar de multinationals en de voedingsindustrie niet. Zoals bijvoorbeeld in Frankrijk waar er wel overheidsdruk wordt uitgevoerd om de kosten zo laag mogelijk te houden, lees: het laten ophoeren van de graaiers.
Is natuurlijk makkelijk scoren voor de Franse regering, maar waar is de keiharde druk op Christine Lagarde die als de president van de ECB onafhankelijk voor prijs stabiliteit had te zorgen? Frankrijk doet aan verdeel en heers. De waarheid is dat al die knoflooklanden, dat is inclusief Frankrijk, juist belang hebben bij de geldpers laten draaien en hoge inflatie. Inflatie verhogen verlaagd de staatschuld.
pi_210320761
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:58 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Rokende mensen zijn goed voor de economie, want;
- zij brengen miljarden aan accijns op
- zij gaan jaren eerder dood, hetgeen AOW en pensioen spaart.
_O_
Het lijkt er op dat je het verschil tussen AOW en pensioen niet helemaal scherp hebt.
-
pi_210320769
Er is natuurlijk veel migratie uit de derde wereld gekomen. Vaak leven zij rond de armoedegrens. Als je dan zegt dat een groot deel van Nederland arm is geworden, wordt dat er niet bij verteld.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 19:04:40 #61
346939 Janneke141
pi_210320837
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ze komen terecht op voor hun leden, dat is meer dan de overheid doet aan inflatiebestrijding.
Ja, alleen werkt het dus vooral averechts. En daar hebben hun leden, zeker die aan de onderkant van de arbeidsmarkt, dan weer het meeste last van.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 19:13:15 #62
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210320949
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 19:00 schreef jakosi het volgende:
Er is natuurlijk veel migratie uit de derde wereld gekomen. Vaak leven zij rond de armoedegrens. Als je dan zegt dat een groot deel van Nederland arm is geworden, wordt dat er niet bij verteld.
Tja, als je honderduizenden mensen importeert die arm zijn en ook zullen blijven dan is het niet verwonderlijk dat het aantal arme mensen toeneemt.
pi_210320965
En de trein wordt ook nog eens onbetaalbaar ;(
Handboek voor klimaat ontkenners
Complothuilers voelen zich voortdurend in hun megalomane kuif gepikt. ^(;,;)^
  donderdag 17 augustus 2023 @ 19:14:57 #64
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210320971
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 19:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, alleen werkt het dus vooral averechts. En daar hebben hun leden, zeker die aan de onderkant van de arbeidsmarkt, dan weer het meeste last van.
Klopt, maar zonder de loonsverhoging zouden ze het nog erger hebben. Zoals ik zei, de vakbond komt tenminste nog op voor haar mensen, dat zie je bij de ECB en de politiek niet, die laten de inflatie gewoon gebeuren en doen er veel te weinig aan. En dan heb ik het niet (alleen) over de Nederlandse politiek, maar over de gehele europese politiek. Lage rente, hoge inflatie, dat is ideaal voor regeringen
pi_210321102
Wat moet een verpleegkundige bijvoorbeeld dan? Gewoon een tik van 15% koopkrachtverlies door ECB-falen nemen en niet zeuren?
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 19:31:23 #66
346939 Janneke141
pi_210321169
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 19:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Klopt, maar zonder de loonsverhoging zouden ze het nog erger hebben.
Dat is dus maar de vraag. De exorbitante loonsverhogingen werken alleen maar meer grote prijsstijgingen in de hand, en daarnaast faillissementen bij de kleinere ondernemingen die het minder lang kunnen uitzingen dan de grote ketens. Beide zijn erg onwenselijke ontwikkelingen voor zowel de maatschappij als de werknemers.

Dat het ECB-beleid voor de gemiddelde EU-inwoner slecht heeft gewerkt ben ik overigens volledig met je eens.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 19:33:49 #67
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210321218
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 19:25 schreef Akkerdjie het volgende:
Wat moet een verpleegkundige bijvoorbeeld dan? Gewoon een tik van 15% koopkrachtverlies door ECB-falen nemen en niet zeuren?
Een beter betalende baan zoeken.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 19:38:01 #68
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210321276
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 19:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Een beter betalende baan zoeken.
En wie gaat jou dan helpen in het ziekenhuis? Niet iedereen kan manager, chirurg of baas zijn.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 19:42:17 #69
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210321348
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 19:38 schreef Momo het volgende:

[..]
En wie gaat jou dan helpen in het ziekenhuis? Niet iedereen kan manager, chirurg of baas zijn.
Moet de verpleegkundige dan maar bukken?
Maar wees lekker verontwaardigd naar mij toe, of naar de verpleegkundige die een beter betaalde baan neemt. Het probleem is dat de ECB iedereen naait.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 19:44:12 #70
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210321383
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 19:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Moet de verpleegkundige dan maar bukken?
Nee die moeten gewoon meer betaald krijgen overal, je moet mensen niet wegjagen bij een beroep dat nodig is. Hogerop gaan kan niet voor iedereen de oplossing zijn.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 19:45:36 #71
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210321402
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 19:44 schreef Momo het volgende:

[..]
Nee die moeten gewoon meer betaald krijgen overal, je moet mensen niet wegjagen bij een beroep dat nodig is. Hogerop gaan kan niet voor iedereen de oplossing zijn.
De vraag was:" Wat moet een verpleegkundige bijvoorbeeld dan? Gewoon een tik van 15% koopkrachtverlies door ECB-falen nemen en niet zeuren?"
  donderdag 17 augustus 2023 @ 19:46:54 #72
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210321427
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 19:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De vraag was:" Wat moet een verpleegkundige bijvoorbeeld dan? Gewoon een tik van 15% koopkrachtverlies door ECB-falen nemen en niet zeuren?"
Nee gaan protesteren en anders eventueel staken.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 19:48:36 #73
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210321454
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 19:46 schreef Momo het volgende:

[..]
Nee gaan protesteren en anders eventueel staken.
Kan je ook doen, maar mijn advies is een ander. Jouw eerste reactie was dat de verpleegkundige blijkbaar een plicht heeft
  donderdag 17 augustus 2023 @ 19:51:50 #74
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210321494
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Welvaart, werkgelegenheid,
Bedrijven zorgen voor werkgelegenheid en welvaart, niet het BBP. BBP is min of meer een proxy voor economische activiteit.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 17 augustus 2023 @ 19:53:19 #75
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210321519
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 19:51 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Bedrijven zorgen voor werkgelegenheid en welvaart, niet het BBP. BBP is min of meer een proxy voor economische activiteit.
Zoals ik zei, Multinationals ca 1/3 van BBP
  donderdag 17 augustus 2023 @ 19:55:58 #76
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_210321557
quote:

[..]
Maar niet 1/3 van de belastinginkomsten.
Verder: https://www.accountant.nl(...)belastingontwijking/
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 19:56:40 #77
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_210321567
quote:

[..]
En hoeveel kosten die multinationals als we de druk op woningmarkt/energienet/watervoorziening/wegennet/milieu en volksgezondheid meenemen in de berekening?

Tata steel, Chemours, Amazon, Google. Allemaal bedrijven die een schijntje belasting betalen vergeleken met de kosten die ze opleveren.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  donderdag 17 augustus 2023 @ 20:00:37 #78
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210321629
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 19:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zoals ik zei, Multinationals ca 1/3 van BBP
Ik ben het niet met je oneens dat multinationals weldegelijk zeer belangrijk zijn voor de Nederlandse economie, maar de relatie tussen dat belang van multinationals en onze welvaart en welzijn vond ik alleen wat complexer dan te vatten is een eendimensionaal cijfertje.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_210321654
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:24 schreef quo_ het volgende:

[..]
Respect voor jouw eigen houding in relatie tot de opvoeding die je gehad hebt.
En ik heb ook begrip voor de compassie die je toont voor kinderen in armoedige omstandigheden.

Maar ik denk er niet aan om mee te gaan in nog meer gratis geld voor mensen die niks bijdragen aan de samenleving. Doe dan maar schoolmaaltijden die gratis zijn voor wie dat wil.
Gratis schoolmaaltijden lijkt mij super. :) Ik snap niet dat dit niet overal al is doorgevoerd. Je helpt er zoveel kinderen mee.
pi_210321713
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 19:51 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Werkgelegenheid voor buitenlanders en welvaart voor buitenlandse aandeelhouders steeds meer en meer.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 20:04:21 #81
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210321717
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 19:55 schreef Rostrup het volgende:

[..]
Maar niet 1/3 van de belastinginkomsten.
Verder: https://www.accountant.nl(...)belastingontwijking/
quote:
14s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 19:56 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
En hoeveel kosten die multinationals als we de druk op woningmarkt/energienet/watervoorziening/wegennet/milieu en volksgezondheid meenemen in de berekening?

Tata steel, Chemours, Amazon, Google. Allemaal bedrijven die een schijntje belasting betalen vergeleken met de kosten die ze opleveren.
Vertel, hoe zouden jullie het regelen?
pi_210321747
Verbazingwekkend om te zien hoe mensen met plezier naar beneden schoppen maar te lui zijn om naar boven te slaan. Arme mensen hebben armoe aan zichzelf te danken, maar miljardenwinsten en miljoenenbonussen voor CEO's zijn a-ok.

Je bent geen goed mens als je wat af loopt te geven op een bijstandsmoeder omdat ze toevallig rookt of een huisdier heeft. En, mocht je zelf middenklasse zijn, je bent de volgende in de rij van werkende arme mensen.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 20:07:56 #83
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_210321800
Zolang restaurants en terrassen nog bomvol zitten als het mooi weer is zal het wel meevallen allemaal
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_210321829
quote:
15s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 20:05 schreef Barbusse het volgende:
Verbazingwekkend om te zien hoe mensen met plezier naar beneden schoppen maar te lui zijn om naar boven te slaan. Arme mensen hebben armoe aan zichzelf te danken, maar miljardenwinsten en miljoenenbonussen voor CEO's zijn a-ok.

Je bent geen goed mens als je wat af loopt te geven op een bijstandsmoeder omdat ze toevallig rookt of een huisdier heeft. En, mocht je zelf middenklasse zijn, je bent de volgende in de rij van werkende arme mensen.
Mee eens. Ik vind het sowieso verbazingwekkend dat mensen vaak met een vingertje wijzen naar mensen in armoede. Alsof het hun eigen schuld is. Maar ik vermoed dat dat komt omdat het voor die mensen veilig voelt om te denken dat ze alles zelf in de hand hebben. Wat absoluut niet zo is natuurlijk. Armoede kan veel mensen overkomen.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 20:12:04 #85
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210321899
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 20:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Werkgelegenheid voor buitenlanders en welvaart voor buitenlandse aandeelhouders steeds meer en meer.
In directe zin is dat inderdaad zo, wordt hier de omzet niet gemaakt, vloeit bijna alle winst weg en zoveel werknemers hebben die multinationals niet (en die op de hoofdkantoren zijn veelal tijdelijke expats). Ze zorgen er echter wel voor kleinschaliger bedrijvigheid rondom zich te binden die wel arbeidsplaatsen oplevert, zo wordt die bijdrage van multinationals aan het BBP volgens mij ook berekend.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 17 augustus 2023 @ 20:12:32 #86
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_210321914
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:20 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Arme mensen zijn meestal niet tevreden. En er zit best wat in om kritisch te zijn over rokende ouders die geen geld over houden voor hun kinderen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 17 augustus 2023 @ 20:29:26 #87
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_210322273
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 20:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
[..]
Vertel, hoe zouden jullie het regelen?
De vervuiler betaalt => geen kwantumkorting meer op energie (elektriciteit en gas).
En bedrijven die niet aan kunnen tonen dat ze een redelijk deel belasting betalen extra belasten.
Hypotheekrenteaftrek sneller afbouwen.
pi_210322330
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 20:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Arme mensen zijn meestal niet tevreden. En er zit best wat in om kritisch te zijn over rokende ouders die geen geld over houden voor hun kinderen.
Het is wel wat om van iemand te verlangen dat die geen enkele euro aan zichzelf uitgeeft. Ondertussen kijken we niet naar andere veel grotere uitgaven want die doen er niet toe alleen dat roken. Dat is niet 'kritisch'
pi_210322358
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 19:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Tja, als je honderduizenden mensen importeert die arm zijn en ook zullen blijven dan is het niet verwonderlijk dat het aantal arme mensen toeneemt.
Ja precies wat ik zeg. En de media proberen het allemaal weer te framen dat we heel solidair moeten zijn en hogere belastingen mogen betalen.
pi_210322392
Plus de armoede is natuurlijk veel lager dan gerapporteerd wegens het gigantische zwarte circuit.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 20:38:42 #91
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210322410
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 20:29 schreef Rostrup het volgende:

[..]
De vervuiler betaalt => geen kwantumkorting meer op energie (elektriciteit en gas).
En bedrijven die niet aan kunnen tonen dat ze een redelijk deel belasting betalen extra belasten.
Om vervolgens die bedrijven te zien vertrekken
quote:
Hypotheekrenteaftrek sneller afbouwen.
En wat zet je daar tegenover? Of zet je daar niets tegenover en dan is het gewoon weer een lastenverhoging.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 20:42:06 #92
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210322465
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 20:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
[..]
En wat zet je daar tegenover? Of zet je daar niets tegenover en dan is het gewoon weer een lastenverhoging.
Mensen die in armoede zitten hebben waarschijnlijk geen koopwoning.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 20:43:36 #93
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210322495
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 20:42 schreef Momo het volgende:

[..]
Mensen die in armoede zitten hebben waarschijnlijk geen koopwoning.
Sinds je de vraag van aan iemand anders wil beantwoorden, dan moet je hem ook beantwoorden
pi_210322699
Rijken worden rijker, en de armen steeds armer. Zo gaat het in de toekomst steeds meer. Aardig cyberpunk wereldje gaat het worden. High tech en low life voor de burger.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_210323894
Ik las ergens dat de hogere zorgtoeslag ook vanaf volgend jaar stopt. Klopt dat?

Heb het nieuws niet veel meer gevolgd afgelopen jaar.
Twiddel
pi_210324004
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:24 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Het is toch echt de overheid geweest die van een goedkope verslaving een dure heeft gemaakt.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_210324058
Armoede in Nederland?
Hou op zeg.

Ja, als je boven je stand gaat leven dan ga je problemen krijgen.
Leef je gewoon normaal dan is er in Nederland 0,001% kans dat je met armoede te maken krijgt.
En die 0,001% heeft dan met heftige onvoorziene omstandigheden te maken.

De lonen zijn hier heel hoog. Er zijn heel veel banen.
En al zou je niet werken dan zijn er vele vangnetten om niet in de armoede terecht te komen.
pi_210324111
Ze gaan net zo lang door tot we op onze knieën gaan smeken voor de Great Reset.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 22:03:24 #99
345631 Scjvb
pi_210324137
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 21:56 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Het is toch de overheid die van een goedkope verslaving een dure heeft gemaakt.
Inderdaad.

Prijsverhoging op dit vlak geschiedde voor de goede orde, juist om de burger te ontmoedigen naar sigaretten te grijpen en zowel gezondheid als geld in de buidel ten grabbel te gooien.
Doet men dat toch, dan wordt het inderdaad een dure les.
pi_210324177
https://boterhamsters.nl/

Iets zoals dit initiatief is er niet voor niets.

Vanuit mijn werk kom ik ook bij de mensen thuis, en dan ben ik altijd weer zo dankbaar dat ik alles goed voor elkaar heb.

Maar dit geldt voor vele mensen niet.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 22:11:44 #101
3542 Gia
User under construction
pi_210324284
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:32 schreef stalybridge het volgende:

[..]
Oh, weer het gebruikelijke valse dilemma dat elke dag frituur bestellen duurder is. De meeste in die situatie kopen natuurlijk gewoon twintig frikandellen voor 1.99 en frituren zelf.

Ik vermoed dat je dit heb waargenomen op een 1 of andere campingzender die je en inkijkje gaf in het "echte" leven aan de onderkant van de maatschappij.
Nee, vaak bij tv-programma's over arme gezinnen.

De gezinnen die wel kunnen rondkomen met een minimumloon, die laten ze niet zien. En die zijn er ook. Maar roken niet en letten op de kleintjes en kunnen toch een gezonde maaltijd koken.
pi_210324443
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 20:29 schreef Rostrup het volgende:
Je betaalt de belasting die je verschuldigd bent, niet wat een ambtenaar redelijk vindt.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_210324461
quote:

[..]
Tatoeages, nieuwste model iPhone, merkkleding, wekelijks de nagels gedaan, boodschappen doen bij dure supermarkten ipv Lidl of Aldi en ga zo maar door. Ipv uitkeringen en toeslagen aan hen uit te keren zou het beter zijn om voedselbonnen aan dergelijke gezinnen te verstrekken en hun vaste lasten te betalen ipv te verwachten dat ze verstandig met geld omgaan en braaf hun vaste lasten zullen betalen.
pi_210324483
quote:
Eerste schijf 0,2% omlaag.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_210324488
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 21:50 schreef summer2bird het volgende:
Ik las ergens dat de hogere zorgtoeslag ook vanaf volgend jaar stopt. Klopt dat?

Heb het nieuws niet veel meer gevolgd afgelopen jaar.
quote:
Als de zorgverzekering in 2024 duurder wordt, betekent dat automatisch dat de zorgtoeslag voor lage inkomens ook omhoog gaat.

Op dit moment bedraagt de zorgtoeslag maximaal 154 euro voor alleenstaanden en 265 euro voor meerpersoonshuishoudens.
https://www.zorgwijzer.nl(...)rpersoonshuishoudens.

Geen paniek, lijkt gewoon mee te stijgen met de verhoging van de premie.
pi_210324565
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 22:22 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
[..]
https://www.zorgwijzer.nl(...)rpersoonshuishoudens.

Geen paniek, lijkt gewoon mee te stijgen met de verhoging van de premie.
Ah gelukkig, daar maakte ik me al zorgen om.
Bedankt voor je reactie :)
Twiddel
pi_210324632
De rijken worden rijker en de armen worden armer.
Maar weer terug naar het oude belastingstelsel met meerdere tariefgroepen.
Vroeger betaalden de hoogste tariefgroep 70% nu nog maar 50%
pi_210324726
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 22:22 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Tatoeages, nieuwste model iPhone, merkkleding, wekelijks de nagels gedaan, boodschappen doen bij dure supermarkten ipv Lidl of Aldi en ga zo maar door. Ipv uitkeringen en toeslagen aan hen uit te keren zou het beter zijn om voedselbonnen aan dergelijke gezinnen te verstrekken en hun vaste lasten te betalen ipv te verwachten dat ze verstandig met geld omgaan en braaf hun vaste lasten zullen betalen.
Verschrikkelijk, en ze doen het ook allemaal. Geen enkele uitzondering.
Rijden in het nieuwste model Mercedes rond, hebben een flatscreen van 3 meter.
Ohh, ben ik het roken nog vergeten.
Het is me allemaal wat.
(/s)
pi_210324870
FNV pleit er al voor om het minimumloon naar 16 euro per uur te verhogen. Maar hoe duur gaat buiten de deur eten dan wel niet worden? De vakantie moet ook nog betaald worden (tip: ga naar een lage lonenland).
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_210324899
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 22:45 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Het is me allemaal wat.
(/s)
Dat dus. Ik heb ooit tijdelijk een bijstandsuitkering gehad. En dan is het heel eenvoudig: geen luxe. Alles op alles zetten om je financiële positie te verbeteren en geen schulden te maken. Werk heeft me uiteindelijk gelukkig gemaakt en uiteindelijk volop kunnen sparen.
pi_210324956
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 22:01 schreef ReplaR het volgende:
Ze gaan net zo lang door tot we op onze knieën gaan smeken voor de Great Reset.
The Great Reset is al in volle gang en raakt eigenlijk alle lagen van de maatschappij.
De thermostaat die in het stookseizoen eigenlijk niet hoger mag dan 19 graden. Heel heel media-aandacht daarvoor. In het NRC discussies over dat naar Zuid-Europa op vakantie gaan niet meer van deze tijd is. En ik zie mensen met hogere inkomens die aan de sociale druk toegeven. En we hebben sinds dit jaar plastictoeslag, statiegeld op blikjes. Etc etc.

Terug naar het onderwerp, het helpt veel om de lat lager te leggen als het financieel echt nodig is. Uiteindelijk kom je er sterker uit.
pi_210324977
Het is een complot :(
pi_210324988
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 23:06 schreef core2duo het volgende:

[..]
Dat dus. Ik heb ooit tijdelijk een bijstandsuitkering gehad. En dan is het heel eenvoudig: geen luxe. Alles op alles zetten om je financiële positie te verbeteren en geen schulden te maken. Werk heeft me uiteindelijk gelukkig gemaakt en uiteindelijk volop kunnen sparen.
Sorry, je hebt mij verkeerd begrepen. Dit was een sarcastische reactie vandaar de (/s)
pi_210325086
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 23:19 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Sorry, je hebt mij verkeerd begrepen. Dit was een sarcastische reactie vandaar de (/s)
Echte armoede bestaat ook niet in Nederland.
Niemand hoeft te verhongeren.

En als je honger heb kun altijd nog naar de voedselbank of McDonalds.
pi_210325109
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Is natuurlijk makkelijk scoren voor de Franse regering, maar waar is de keiharde druk op Christine Lagarde die als de president van de ECB onafhankelijk voor prijs stabiliteit had te zorgen? Frankrijk doet aan verdeel en heers. De waarheid is dat al die knoflooklanden, dat is inclusief Frankrijk, juist belang hebben bij de geldpers laten draaien en hoge inflatie. Inflatie verhogen verlaagd de staatschuld.
Zal allemaal best die redenen. De boodschappen zijn en blij en betaalbaar.
In NL niet. Daar graaien de multinationals er lekker op los.

Wat heb je liever? Een sterke welvarende middenklasse of rijkdom bij een enkeling en vrijheid voor bedrijven?
1947-2016
pi_210325222
Ik denk niet dat ook maar iemand hier multimiljoenair is. Toch lopen meerdere mensen hier neer te kijken op mensen die van het het absolute minimum leven. Die mogen nooit iets leuks doen. Of zo. Fuck me, what an absolute cunt you are.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 23:44:38 #117
pi_210325240
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 20:32 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Het is wel wat om van iemand te verlangen dat die geen enkele euro aan zichzelf uitgeeft. Ondertussen kijken we niet naar andere veel grotere uitgaven want die doen er niet toe alleen dat roken. Dat is niet 'kritisch'
Geen enkele euro zei ik niet. En dat we niet naar multinationals moeten kijken zei ik ook niet. Dus over wie heb je het en waarom zeg je het tegen mij?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 17 augustus 2023 @ 23:51:22 #118
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_210325304
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:27 schreef Red_85 het volgende:
-kaag

Dus allemaal.

:+
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_210325313
quote:
15s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 23:42 schreef Barbusse het volgende:
Ik denk niet dat ook maar iemand hier multimiljoenair is. Toch lopen meerdere mensen hier neer te kijken op mensen die van het het absolute minimum leven. Die mogen nooit iets leuks doen. Of zo. Fuck me, what an absolute cunt you are.
Altijd leuk en treurig de stereotypes die om de hoek komen bij dit soort topics.
Als je arm bent dan heb je blijkbaar 10 kinderen, van wie allen ondervoed of moddervet zijn en geen cent krijgen van de toeslagen, 20 huisdieren, waaronder allerlei dure rasdieren die niet goed verzorgd worden, je moet flink roken, elke dag flink zuipen, dikke tv in de huiskamer en vergeet natuurlijk het aquarium niet. 3 autos in de voortuin, wietplantage op zolder, iedereen de duurste smartphone, allemaal merkkleding.

Mis ik nog iets?

Komt nogal wat bij een minimuminkomen kijken :P
Twiddel
pi_210325325
quote:
Ik denk niet dat ook maar iemand hier multimiljoenair is.
Zeker wel :Y
pi_210325414
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 23:53 schreef Playboy69 het volgende:

[..]
Zeker wel :Y
Mooi. Do something useful with it.
pi_210325450
quote:
10s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 23:52 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Altijd leuk en treurig de stereotypes die om de hoek komen bij dit soort topics.
Als je arm bent dan heb je blijkbaar 10 kinderen, van wie allen ondervoed of moddervet zijn en geen cent krijgen van de toeslagen, 20 huisdieren, waaronder allerlei dure rasdieren die niet goed verzorgd worden, je moet flink roken, elke dag flink zuipen, dikke tv in de huiskamer en vergeet natuurlijk het aquarium niet. 3 autos in de voortuin, wietplantage op zolder, iedereen de duurste smartphone, allemaal merkkleding.

Mis ik nog iets?

Komt nogal wat bij een minimuminkomen kijken :P
Ik vind het mensonterend. Beetje mensen gaan lopen kritiseren terwijl ze op het absolute minimum leven?
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:15:19 #123
345631 Scjvb
pi_210325479
Dus moet men geen kostbare dingen/dure hobby's in het hoofd halen en zich blijven realiseren dat ze op een absoluut minimum leven!
pi_210325502
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 00:06 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Heb 50k+ belasting betaald dit jaar. Vind het wel goed zo.
pi_210325530
Pak het maar af van die linkedin carriere mannetjes
pi_210326196
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 22:45 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Het is me allemaal wat.
(/s)
Oh sorry, het zijn allemaal in lompen en vodden gehulde bijstandsmoedertjes met uitgemergelde bloedjes van kinderen en het fenomeen "bijstandsfraude" bestaat niet. En de rest van mijn post lees je voor het gemak maar overheen.
pi_210326210
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 23:51 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
[..]
:+
'Leave de d66 alooooooone'
1947-2016
pi_210326223
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 22:34 schreef Klepper272 het volgende:
“Maar” 50% :D
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 06:51:41 #129
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210326230
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 06:34 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Oh sorry, het zijn allemaal in lompen en vodden gehulde bijstandsmoedertjes met uitgemergelde bloedjes van kinderen en het fenomeen "bijstandsfraude" bestaat niet.
LOL
Doet me aan paar jaar geleden denken, kreeg een mail binnen via een client van me .... ook zo type van alles is me te veel maar wel lang leven de lol ....

quote:
Hallo allemaal,

Helaas (gelukkig) ben ik niet door de proeftijd bij NAAM BEDRIJF gekomen.
Ik vond het daar verschrikkelijk. Het is een callcenter-fabriek. Je hebt geen privéleven meer, want je wordt op ieder moment ingeroosterd.
Het is een continue bedrijf, zelfs de Kerstdagen zijn ze geopend.
Wanneer ik door de proeftijd was gekomen, dan had ik op mijn schoonzus haar verjaardag (zaterdag 18 november) tot 7 uur moeten werken en had ik daar niet naar toe kunnen gaan.
De vrijdagavond daarvoor heb ik ook met mensen afgesproken, had ik een dienst tot half 8 gehad. Dus had ook niet door kunnen gaan.
Je privéleven wordt verziekt door dit bedrijf voor een mega-salaris van ¤ 9,04 bruto per uur.

Wat ook erg tegen viel, was de reistijd. Ik was minimaal 2,5 uur per dag aan het reizen. Wanneer er iets tegen zit, dan wordt dat snel 3 uur.
Ik heb een dag gehad, 's-ochtends om half 8 weg, 's-avonds om 7 uur weer thuis, ik weet nu dat dat toch wel te lang is. 2 uur reistijd per dag is ok.

---

En nog wat persoonlijk info

Tot ziens allemaal.
Beetje dit soort types dus die maar klagen dat ze geen geld hebben.
We hebben het hier over een loon van 1500 euro per maand.
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_210326250
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:47 schreef quo_ het volgende:
Dat zal wel weer opgelost worden met nog meer gratis geld. Uiteraard op te brengen door de brave belastingbetaler die inmiddels van een verdiende euro nog maar net 40 cent over houdt.

Dat waren mijn eerste gedachten toen ik dit vandaag op de radio hoorde.
Maar het kan nog erger. Zojuist een mevrouw van het CDA die dacht dat we het op konden lossen met wat extra begrotingstekort en een hogere staatsschuld.
Nog steeds gratis geld maar dan op de pof.
Dit soort lui zou je toch met pek en veren uit de politiek moeten jagen !
Denk dat je die 40 cent geeneens haalt.
pi_210326260
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 23:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Geen enkele euro zei ik niet. En dat we niet naar multinationals moeten kijken zei ik ook niet. Dus over wie heb je het en waarom zeg je het tegen mij?
Jij had het over roken
Ik heb niks gezegd over multinationals of iets dat daar op lijkt of in de buurt komt.
pi_210326263
quote:

Jouw vader, zijn visie op de wereld en zijn anti-werk instelling is de defacto standaard in de arme laag van de bevolking. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zoals jij zijn, maar dat zijn er helaas niet zo heel veel.
pi_210326283
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 06:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Jouw vader, zijn visie op de wereld en zijn anti-werk instelling is de defacto standaard in de arme laag van de bevolking. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zoals jij zijn, maar dat zijn er helaas niet zo heel veel.
Het vervelende is alleen dat ook mensen uit de lage middenklasse die gewoon werken ook steeds moeilijker rond kunnen komen.
Plaats hier uw advertentie
pi_210326292
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 06:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Klopt, die mentaliteit is niet uniek maar ook een gevolg van hoe wij de maatschappij hebben ingericht. Wij hebben besloten bijv. intelligentie rijkelijk te belonen en een eigenschap als creativiteit veel minder. In mijn werk bijv. zal ik nooit vergeten dat ik een jongen moest begeleiden die twee doelen had. Huisarts worden en een Ferarri krijgen. De beste knul was zwakbegaafd en had al moeite om de entree opleiding te voltooien. Uiteindelijk een prima monteur geworden maar zijn, veelal materialistische, wensen heeft hij niet kunnen najagen.
pi_210326296
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 22:34 schreef Klepper272 het volgende:
Als belastingen verhoogd worden wil dat niet zeggen dat er ook meer belasting binnen komt. Op een gegeven moment werkt het niet meer omdat bedrijven/burgers naar een plek verhuizen waar de belastingdruk lager is.
pi_210326307
quote:

Mag je ook beiden vinden? Dus zowel de rol van de bijstandsmoeder kritisch benaderen als die van de graai-CEO?
pi_210326332
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 07:03 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Het vervelende is alleen dat ook mensen uit de lage middenklasse die gewoon werken ook steeds moeilijker rond kunnen komen.
Ik snap niet dat mensen hier nu opeens verrast over zijn. Dit zag je letterlijk aankomen toen a) tijdens Corona we miljarden steun uittrokken voor alles en iedereen wat een keer terugbetaald dient te worden en b) het rampzalige economische beleid van de ECB waarbij (hyper)inflatie een vaststaand gegeven werd zodra de productie door hetzelfde Corona beleid nagenoeg tot stilstand kwam (in de productie landen). Op school leer je al dat met hoge vraag en weinig aanbod de prijzen omhoog gaan, maar blijkbaar was dat te complex voor de ECB :')

Betekent dat dan dat iedereen een zak gratis geld moet? Nee, want dat lost het probleem niet structureel op en draagt zelfs bij aan het probleem.
Moet de overheid ander financieel beleid voeren als het gaat om armoede bestrijding ? Ik denk dat dat slechts een van de oplossingen gaat zijn.

Privatiseer de zorg, het openbaar vervoer en de nuts voorzieningen zodat de kosten beheersbaar blijven voor in ieder geval die drie zaken. En ondertussen moeten we nog het huisvesting probleem aanpakken, maar dat is wat lastiger.
pi_210326342
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 07:06 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Klopt, die mentaliteit is niet uniek maar ook een gevolg van hoe wij de maatschappij hebben ingericht. Wij hebben besloten bijv. intelligentie rijkelijk te belonen en een eigenschap als creativiteit veel minder. In mijn werk bijv. zal ik nooit vergeten dat ik een jongen moest begeleiden die twee doelen had. Huisarts worden en een Ferarri krijgen. De beste knul was zwakbegaafd en had al moeite om de entree opleiding te voltooien. Uiteindelijk een prima monteur geworden maar zijn, veelal materialistische, wensen heeft hij niet kunnen najagen.
Ja natuurlijk, onze maatschappij is ingericht op daadwerkelijk productie draaien, iets dat “meetbaar” zou moeten zijn en wat bijdraagt aan de gemeenschap. We verschillen echt niet zoveel van 100-300 jaar geleden wat dat betreft.

En zonder een hele andere opzet van de maatschappij zal dit nooit veranderen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-08-2023 07:18:39 ]
pi_210326347
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 06:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dit ja
1947-2016
pi_210326348
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 07:14 schreef Scorpie het volgende:

Privatiseer de zorg, het openbaar vervoer en de nuts voorzieningen zodat de kosten beheersbaar blijven voor in ieder geval die drie zaken. En ondertussen moeten we nog het huisvesting probleem aanpakken, maar dat is wat lastiger.
Goed idee man. Dan weet je zeker dat je zeker dat de kosten voor iedereen met modaal en minder onbetaalbaar worden... :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_210326352
quote:

[..]
Ik snap niet dat mensen hier nu opeens verrast over zijn. Dit zag je letterlijk aankomen toen a) tijdens Corona we miljarden steun uittrokken voor alles en iedereen wat een keer terugbetaald dient te worden en b) het rampzalige economische beleid van de ECB waarbij (hyper)inflatie een vaststaand gegeven werd zodra de productie door hetzelfde Corona beleid nagenoeg tot stilstand kwam (in de productie landen). Op school leer je al dat met hoge vraag en weinig aanbod de prijzen omhoog gaan, maar blijkbaar was dat te complex voor de ECB :')

Op school leer je inderdaad over vraag en aanbod maar niks over inflatie en hoe dat tot stand komt. In de media lees 100den oorzaken die inflatie tot gevolg heeft maar niks over het wanbeleid van de ECB/FED. Dus het is heel logisch dat niemand op de hoogte is.
pi_210326366
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 07:19 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Goed idee man. Dan weet je zeker dat je zeker dat de kosten voor iedereen met modaal en minder onbetaalbaar worden... :')
Privatisering en concurrentie zorgt normaalgesproken voor lagere prijzen.
pi_210326370
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 07:09 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Mag je ook beiden vinden? Dus zowel de rol van de bijstandsmoeder kritisch benaderen als die van de graai-CEO?
Wat valt er bij de bijstandsmoeder kritisch te benaderen? Ze zal vast ergens een euro anders kunnen uitgeven en wel eens een verkeerde beslissing maken of ze kan ergens een paar euro per jaar besparen, maar slaat die kritiek ergens op? Is dat wat we willen, een wereld waar landgenoten elke centnom moeten omdraaien en dat ook nog eens kritiek op krijgen want anders is de situatie ineens niet zwaar?

Die enorme behoefte die veel mensen aan de zijlijn hevven om mensen in de bijstand zo kritisch te benaderen is een bijzonder misselijke instelling. Alsof de criticasters elke euro wel goed uitgeven en weten wat ze doen..
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:25:45 #144
66444 Lord_Vetinari
pi_210326373
quote:

Je weet dat dit allang gebeurd is he? En o, o, o, wat zijn de kosten fijn beheersbaar door deze zaken in handen te geven van commerciële partijen. We hebben nog nooit zo weinig betaald voor nutsvoorzieningen, ziektekostenverzekering, OV en ener… oh, wacht even.
pi_210326374
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 07:23 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Privatisering en concurrentie zorgt normaalgesproken voor lagere prijzen.
Dat hebben we gezien in de zorg en de nutsvoorzieningen de afgelopen decennia inderdaad..... :')

Verder hebben mensen die zorg nodig hebben geen keuzevrijheid in de meeste gevallen dus daar gaat het al mis, en voorzieningen als energie en openbaar vervoer hebben vaak een monopolie dat een negatief effect heeft op de prijsontwikkeling.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_210326387
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 07:26 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Dat hebben we gezien in de zorg en de nutsvoorzieningen de afgelopen decennia inderdaad..... :')

Verder hebben mensen die zorg nodig hebben geen keuzevrijheid in de meeste gevallen dus daar gaat het al mis, en voorzieningen als energie en openbaar vervoer hebben vaak een monopolie dat een negatief effect heeft op de prijsontwikkeling.
Dat komt omdat de overheid nog een te grote vinger in de pap heeft. Je moet verplicht een zorgverzekering hebben dat pompt de prijzen flink omhoog.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:38:44 #147
22565 asco
Los in deze tent
pi_210326429
pi_210326446
quote:

[..]
De zorg kan efficiënter en goedkoper als het rijk het gaat doen?
pi_210326457
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 07:26 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Dat hebben we gezien in de zorg en de nutsvoorzieningen de afgelopen decennia inderdaad..... inderdaad
Jup klopt.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:46:52 #150
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_210326475
quote:

[..]
Bedrijven als Tata kunnen we missen als kiespijn.
quote:
[..]
Ik het daar een kleiner begrotingstekort tegenover.
pi_210326513
quote:

[..]
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 07:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Je weet dat dit allang gebeurd is he? En o, o, o, wat zijn de kosten fijn beheersbaar door deze zaken in handen te geven van commerciële partijen. We hebben nog nooit zo weinig betaald voor nutsvoorzieningen, ziektekostenverzekering, OV en ener… oh, wacht even.
Zo mogguh, ik was nog niet wakker. Ik bedoelde het terugdraaien van het privatiseren van deze drie. Ze zijn natuurlijk al lang (gedeeltelijk) geprivatiseerd.
pi_210326522
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 07:24 schreef opgebaarde het volgende:
Die enorme behoefte die veel mensen aan de zijlijn hevven om mensen in de bijstand zo kritisch te benaderen is een bijzonder misselijke instelling. Alsof de criticasters elke euro wel goed uitgeven en weten wat ze doen..
Ik behandel een bijstandsmoeder net zoals een ander. Doe je fucking domme dingen met je geld in welke situatie je dan ook zit dan benoemen we dat gewoon, net zoals de CEO die gepakt wordt voor belastingontduiking of met 2 ton aan cash geld in zijn huis. Dat jij mensen met fluwelen handschoentjes wil aanpakken die weinig verdienen mag je zelf weten, ik beschouw die mensen tenminste als volwaardige mensen die zelf in staat zijn na te denken en verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag dus die krijgen hem dan ook te horen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 18-08-2023 07:57:39 ]
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:57:15 #153
382129 crew  Donna
pi_210326525
Fijne topics dit altijd. :D
pi_210326532
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 07:20 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Op school leer je inderdaad over vraag en aanbod maar niks over inflatie en hoe dat tot stand komt. In de media lees 100den oorzaken die inflatie tot gevolg heeft maar niks over het wanbeleid van de ECB/FED. Dus het is heel logisch dat niemand op de hoogte is.
Gelukkig hoef je niet alles op school te leren maar zijn er genoeg openbare bronnen op internet hierover te vinden.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:07:16 #155
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210326566
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 07:46 schreef Rostrup het volgende:

[..]
Bedrijven als Tata kunnen we missen als kiespijn.
Dat is er eentje, en om heel andere redenen dan aangegeven
quote:
Ik het daar een kleiner begrotingstekort tegenover.
Ah, dus je wilt lastenverzwaring, nog minder te besteden.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:08:21 #156
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210326572
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 23:31 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zal allemaal best die redenen. De boodschappen zijn en blij en betaalbaar.
In NL niet. Daar graaien de multinationals er lekker op los.

Wat heb je liever? Een sterke welvarende middenklasse of rijkdom bij een enkeling en vrijheid voor bedrijven?
Het punt is dat de middenklasse het ook moeilijk heeft door het ECB beleid.
pi_210326588
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 07:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Gelukkig hoef je niet alles op school te leren maar zijn er genoeg openbare bronnen op internet hierover te vinden.
Klopt maar de meeste mensen doen dat niet.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:23:33 #158
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210326684
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 08:11 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Klopt maar de meeste mensen doen dat niet.
Erger is dat journalisten het nauwelijks doen
pi_210326748
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 07:56 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik behandel een bijstandsmoeder net zoals een ander. Doe je fucking domme dingen met je geld in welke situatie je dan ook zit dan benoemen we dat gewoon, net zoals de CEO die gepakt wordt voor belastingontduiking of met 2 ton aan cash geld in zijn huis. Dat jij mensen met fluwelen handschoentjes wil aanpakken die weinig verdienen mag je zelf weten, ik beschouw die mensen tenminste als volwaardige mensen die zelf in staat zijn na te denken en verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag dus die krijgen hem dan ook te horen.
Heh dus die bijstandsmoeder beschouw jij wel als volwaardige mens en ondertussen kan ze kritiek verwachten omdat ze zelf voor de armoede heeft gezorgd, ze een huisdier heeft of een peuk opsteekt?
Ik hoop dat jij andere mensen wel met fatsoen behandelt
pi_210326757
Er zullen altijd klaplopers in de bijstand zitten en er zullen altijd werkenden zijn die niet met geld kunnen omgaan.

Maar m.i. wordt nu ook de groep geraakt, met een lager inkomen, die wel met geld konden omgaan en die voorheen nooit een dubbeltje te hebben hoeven omdraaien. Dat is onverteerbaar en ligt 100% aan beleid van de kabinetten Rutte.

Daar waar ze met symptoombestrijding de laagste inkomensgroepen nog telkens tijdelijk een beetje lucht konden geven, is die groep -verantwoordelijk werkenden met een laag loon- geheel of gedeeltelijk buiten de boot gevallen. Nu komen ook zij in de problemen, en sterker nog, waar eindigt deze armoede opmars?

Ben benieuwd hoe het (demissionaire) kabinet, en de het toekomstige kabinet, dat nu gaat oplossen, wederom met extra symptoombestrijdingsmaatregelen? Of gaat men nu echt beleid ontwikkelen om de toenemende armoede in NL de nek om te draaien?

Gelet op de constante stroom van extra symptoombestrijdingsmaatregelen zie ik het somber in.

Misschien handig om in november in het stemhokje ook hier eens rekening mee te houden?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_210326811
quote:

Wat ku om te lezen, maar knap dat je er zo’n filosofie op nahoudt ^O^
pi_210326840
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:34 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Dit.

Mensen moeten dit in het achterhoofd houden als ze naar de stembus gaan eind van het jaar.
pi_210326889
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 08:30 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Heh dus die bijstandsmoeder beschouw jij wel als volwaardige mens en ondertussen kan ze kritiek verwachten omdat ze zelf voor de armoede heeft gezorgd, ze een huisdier heeft of een peuk opsteekt?
Ik hoop dat jij andere mensen wel met fatsoen behandelt
Het is vrij simpel - je hebt een X budget tot je beschikking, of je nu modaal bijstand miljonair of wat dan ook bent. Met dat budget moet je je zien te redden. Dat is een gegeven voor iedereen, jong en oud, rijk en arm.

Maak je met dat budget onverstandige keuzes en kom je in de problemen, dan mag je volgens jou bij iedereen behalve bij de minst bedeelden wat zeggen over die keuzes.

Dat betekent dat jij mensen die lager in de sociale klasse staan niet als volwaardig beschouwd, je vindt ze dus niet in staat voor zichzelf te zorgen. Eigenlijk vind je die mensen dus gewoon dom.

Ik vind die mensen alles behalve dom. Ik hou ze verantwoordelijk voor hun eigen acties. Als je op bijstands niveau zit en je kiest ervoor 300 euro per maand op te roken, en je kan je huur niet betalen, dan ben je niet slim bezig.

Ben je een miljonair en vergok je alles in het casino, waardoor je je huis kwijt raakt, ben je net zo goed niet slim bezig.

Gelijke monniken gelijke kappen. Sommige mensen proberen dat budget omhoog te krijgen, anderen proberen hun uitgaven omlaag te krijgen. Allemaal valide opties. Maar bijstandsmoeders als dom wegzetten zoals jij doet, nee, daar beginnen we niet aan.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 18-08-2023 08:50:35 ]
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:58:53 #164
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210326954
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 08:31 schreef Montagui het volgende:
Er zullen altijd klaplopers in de bijstand zitten en er zullen altijd werkenden zijn die niet met geld kunnen omgaan.

Maar m.i. wordt nu ook de groep geraakt, met een lager inkomen, die wel met geld konden omgaan en die voorheen nooit een dubbeltje te hebben hoeven omdraaien. Dat is onverteerbaar en ligt 100% aan beleid van de kabinetten Rutte.
Wat ligt er aan het beleid van Rutte? De Inflatie waardoor alles zoveel duurder lijkt te worden (je geld wordt minder waard)?
Dat is toch echt gevolg van het beleid van de ECB en dat de ECB niet meer onafhankelijk is.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:03:17 #165
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210326986
Ik vind het trouwens wel opmerkelijk dat aan de ene kant
- Willen uitstekende zorg zonder wachtlijsten
- Mensen in de zorg moeten goed verdienen
- Ziekenhuizen moeten modern en lokaal zijn

Maar aan de andere kant mag het niets kosten, terwijl de vraag naar zorg toeneemt door de vergrijzing.
pi_210327043
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 08:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat ligt er aan het beleid van Rutte? De Inflatie waardoor alles zoveel duurder lijkt te worden (je geld wordt minder waard)?
Dat is toch echt gevolg van het beleid van de ECB en dat de ECB niet meer onafhankelijk is.
Dat is een gegeven waar de kabinetten dan op konden inspelen. Of werken er bij de ministeries geen economen meer? Wordt er daar niet meer vooruitgedacht, geanticipeerd, gereageerd?

Inmiddels lijkt het CPB hiervoor het inzicht aan te geven, ipv dat dat op de ministeries gebeurd. Die reageren alleen maar met symptoommaatregelen.
pi_210327044
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 21:59 schreef bianconeri het volgende:
Armoede in Nederland?
Hou op zeg.
En al zou je niet werken dan zijn er vele vangnetten om niet in de armoede terecht te komen.
Als men financiële steun nodig heeft en moet zoeken, dan heeft men al armoede. Want dat beheerst dan je hele leven.
pi_210327107
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 08:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Het is vrij simpel - je hebt een X budget tot je beschikking, of je nu modaal bijstand miljonair of wat dan ook bent. Met dat budget moet je je zien te redden. Dat is een gegeven voor iedereen, jong en oud, rijk en arm.

Maak je met dat budget onverstandige keuzes en kom je in de problemen, dan mag je volgens jou bij iedereen behalve bij de minst bedeelden wat zeggen over die keuzes.
Het ging over een bijstand trekker die niet op vakantie kan maar ondertussen wel geld uitgeeft aan een huisdier of peuken en mensen dit veroordelen. Bijzonder hoe dit meerdere keren gezegd kan worden en jij dit (bewust?) negeert. Ik vraag me af waarom

quote:
Dat betekent dat jij mensen die lager in de sociale klasse staan niet als volwaardig beschouwd, je vindt ze dus niet in staat voor zichzelf te zorgen. Eigenlijk vind je die mensen dus gewoon dom.
Ah. Daar is al meteen de verklaring. Je hebt de behoefte om zaken over mij uit de duim te zuigen. Dit doe je vaker. Is dit de scorpie discussietactiek, om daarmee je discussie te winnen ofzo? Ben jij gewoon zo? Weet ik veel. Op deze manier is het onmogelijk om een fatsoenlijk gesprek met jou te voeren want wat ik ook zeg je gaat daarna gewoon weer verder met verzinnen en zuigen. De rest van je post niet gelezen.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:19:33 #169
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210327137
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:10 schreef Montagui het volgende:

[..]
Dat is een gegeven waar de kabinetten dan op konden inspelen. Of werken er bij de ministeries geen economen meer? Wordt er daar niet meer vooruitgedacht, geanticipeerd, gereageerd?

Inmiddels lijkt het CPB hiervoor het inzicht aan te geven, ipv dat dat op de ministeries gebeurd. Die reageren alleen maar met symptoommaatregelen.
Wie is er in de Eurozone verantwoordelijk voor Prijsstabiliteit?
pi_210327250
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:17 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Het ging over een bijstand trekker die niet op vakantie kan maar ondertussen wel geld uitgeeft aan een huisdier of peuken en mensen dit veroordelen. Bijzonder hoe dit meerdere keren gezegd kan worden en jij dit (bewust?) negeert. Ik vraag me af waarom
Omdat het simpelweg niet relevant is. 99.9% van alle mensen zal met het budget dat ze hebben keuzes moeten maken die hun manier van leven beïnvloeden. Ik wil heel graag in een prachtige auto van een ton rijden, maar dat kan ik niet want ik heb een hypotheek, vaste lasten en ik moet ook nog eten. Wel geef ik geld uit aan sporten, film of uitgaan.

Moet ik nu dan klagen dat ik die Ferrari niet kan rijden met het budget dat ik heb? Als ik jou mag geloven mag dat, immers, ik wil heel graag iets wat buiten mijn budget ligt, wil er mijn andere pleziertjes niet voor opgeven maar ik val niet in jouw bijstandsgroep. Dus zeg het maar, vind je dat ik wel of niet kritisch bekeken mag worden als ik tegen mijn vrienden klaag dat ik die mooie auto niet kan rijden?

De rest van je gejammer mag je trouwens lekker voor je houden, die doorzichtige tactiek om maar niet met een concreet antwoord te komen en alleen maar op de emotiekaart te willen blijven spelen is vermoeiend, doorzichtig en eerlijk gezegd nogal onder niveau, zelfs als het om jou gaat.
pi_210327262
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 08:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik vind die mensen alles behalve dom. Ik hou ze verantwoordelijk voor hun eigen acties. Als je op bijstands niveau zit en je kiest ervoor 300 euro per maand op te roken, en je kan je huur niet betalen, dan ben je niet slim bezig.

Ben je een miljonair en vergok je alles in het casino, waardoor je je huis kwijt raakt, ben je net zo goed niet slim bezig.

Gelijke monniken gelijke kappen. Sommige mensen proberen dat budget omhoog te krijgen, anderen proberen hun uitgaven omlaag te krijgen. Allemaal valide opties. Maar bijstandsmoeders als dom wegzetten zoals jij doet, nee, daar beginnen we niet aan.
Klinkt allemaal heel nobel, oprecht en nuchter wat je hier post hoor. Maar als tal van uitkeringen de afgelopen decennia dusdanig karig zijn geworden dat er gewoon niet meer fatsoenlijk van rond te komen valt dan kunnen mensen nog zo verstandig met hun financiën omgaan maar dan helpt daar niets tegen.

Derhalve krijgen uitkeringsgerechtigden wel van half Nederland ongevraagde adviezen hoe zij met hun geld zouden moeten omgaan.

Nu is het wel zo dat dit jaar de uitkeringen eindelijk weer eens behoorlijk zijn verhoogd samen met het minimumloon. Dat werd tijd ook.
pi_210327263
quote:

[..]
Begin bij de multinationals en hun CEO's. Hun economische voetafdruk is duizenden malen groter dan die van mensen die rond moeten komen van het minimum.
pi_210327294
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:32 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Begin bij de multinationals en hun CEO's. Hun economische voetafdruk is duizenden malen groter dan die van mensen die rond moeten komen van het minimum.
Nah, ik beschouw ze gewoon op dezelfde voet als je het niet erg vind.
pi_210327300
quote:

[..]
Zowel de werkschuwe bijstandtrekker als de graaiende CEO of aandeelhouder leggen een onevenredig hoge (financiële) druk om de samenleving.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:37:12 #175
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_210327308
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 20:07 schreef karr-1 het volgende:
Zolang restaurants en terrassen nog bomvol zitten als het mooi weer is zal het wel meevallen allemaal
Gefeliciteerd met de domste opmerking van dit topic. :)
pi_210327322
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:32 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Klinkt allemaal heel nobel, oprecht en nuchter wat je hier post hoor. Maar als tal van uitkeringen de afgelopen decennia dusdanig karig zijn geworden dat er gewoon niet meer fatsoenlijk van rond te komen valt dan kunnen mensen nog zo verstandig met hun financiën omgaan maar dan helpt daar niets tegen.

Derhalve krijgen uitkeringsgerechtigden wel van half Nederland ongevraagde adviezen hoe zij met hun geld zouden moeten omgaan.

Nu is het wel zo dat dit jaar de uitkeringen eindelijk weer eens behoorlijk zijn verhoogd samen met het minimumloon. Dat werd tijd ook.
Dan komen we in de discussie wat “fatsoenlijk rondkomen” zou inhouden en aangezien iedereen daar een nogal andere definitie op na kan houden, lijkt me dat voer voor een ander topic.

Ik ben wel van mening dat de overheid op het gebied van huisvesting, eten, energie en zorg de hele boel op een basisniveau moet krijgen die degelijk, fatsoenlijk en indien mogelijk zo goedkoop mogelijk aanbied.
pi_210327335
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:36 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Zowel de werkschuwe bijstandtrekker als de graaiende CEO of aandeelhouder leggen een onevenredig hoge (financiële) druk om de samenleving.
Ten eerste zijn er überhaupt betrekkelijk weinig Bijstandsgerechtigden tegenwoordig als je het vergelijkt met vroeger (max 350.000 ofzo), en ten tweede is het hardnekkige stereotype beeld van de werkschuwe Bijstandstrekker er één die al jaren geen recht meer doet aan de werkelijkheid. Sterker nog; tegenwoordig bestaat de Bijstand voor 80% uit mensen met een (vorm van) arbeidsbeperking.
pi_210327351
quote:
15s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:18 schreef Scjvb het volgende:

[..]
De overheid doet eigenlijk al veel te veel. Strooien met geld :|W, waaronder eind vorig jaar de uitkeringen verhogen o.i.d.

Oké soms terecht inzake gas, boodschappen, maar dan alle dure hobby's nog die men er vaak op nahoudt waardoor bij velen de kas wel heel erg krap wordt.

Sorry hoor!
Als ik jou goed begrijp mogen de mensen die van een uitkering moeten zien te leven geen winst hebben? Winst maken is volgens jou dus slechts weggelegd voor bedrijven?
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:41:36 #179
pi_210327356
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 06:58 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Jij had het over roken
Ik heb niks gezegd over multinationals of iets dat daar op lijkt of in de buurt komt.
Veel andere grote uitgaven dan. Daar had ik het ook niet over. En nogmaals, dus ook niet over het geen enkele euro aan jezelf mogen uitgeven. Je reactie op mij sloeg nergens op, dat weet je zelf ook wel.
pi_210327369
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:35 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Nah, ik beschouw ze gewoon op dezelfde voet als je het niet erg vind.
Dat vind ik niet erg, maar wel verwonderlijk.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:44:22 #181
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_210327383
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En dan hoor ik dat we allemaal biologisch moeten eten, en energie vooral duurder moet worden, want klimaat en milieu. Er moet meer belast worden op consumptie, maar intussen gaan de lasten op werk niet omlaag
Juist de mensen aan de armoede grens kunnen niet betalen voor biologisch eten en zijn ze aan de grillen overgeleverd aan hun huurbaas voor het verduurzamen van de woning.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_210327505
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:42 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Dat vind ik niet erg, maar wel verwonderlijk.
Dat mag je vinden.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:59:22 #183
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210327525
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:32 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Waarmee beginnen?
pi_210327559
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Waarmee beginnen?
Dit moet een rhetorische vraag zijn.
pi_210327593
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:44 schreef nils7 het volgende:

[..]
Juist de mensen aan de armoede grens kunnen niet betalen voor biologisch eten en zijn ze aan de grillen overgeleverd aan hun huurbaas voor het verduurzamen van de woning.
Dat geloven sommige mensen toch niet, die hebben 1 keer iemand zien roken met een bijstandsuitkering en dan doet iedereen dat. Volgens hen.

....en mensen in de bijstand kunnen dan ook geen 1 van allen met geld omgaan.

Want mensen in de bijstand kunnen volgens hen ook nooit onvoorziene uitgaven hebben.

Ik ben al heel lang vrijwilliger bij de voedselbank en ik kan die verhalen dromen.

[ Bericht 4% gewijzigd door tesssssssss op 18-08-2023 12:03:37 ]
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:05:57 #186
66444 Lord_Vetinari
pi_210327608
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:41 schreef torentje het volgende:

[..]
Als ik jou goed begrijp mogen de mensen die van een uitkering moeten zien te leven geen winst hebben? Winst maken is volgens jou dus slechts weggelegd voor bedrijven?
“Jawel, maar niet van mij cente!”
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:07:16 #187
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210327625
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:01 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Dit moet een rhetorische vraag zijn.
Nee, het is een concrete vraag.
Je bent hier al het hele topic aan het ranten, schelden en droeftoeteren, maar je bent niet concreet.
pi_210327725
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nee, het is een concrete vraag.
Je bent hier al het hele topic aan het ranten, schelden en droeftoeteren, maar je bent niet concreet.
Pardon?
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:21:54 #189
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210327760
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:12 schreef [quote]15s.gif [b]Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2688439/1/300#p210325450]vrijdag 18 augustus 2023 00:11 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Ik vind het mensonterend. Beetje mensen gaan lopen kritiseren terwijl ze op het absolute minimum leven?
usse[/url] het volgende:[/b]

[..]
[/quote]
quote:

[..]
En dat is niet genoeg.
quote:

quote:
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 00:06 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Helemaal niets over wat de oorzaak is van het steeds moeilijker rondkomen, alleen maar aan het ranten
pi_210327766
Ik zou het wel een goed idee vinden om de mensen die de armoede bagataliseren (of die van mening zijn dat mensen in de bijstand enkel niet rond kunnen komen vanwege hun eigen fouten) zelf eens een periode in de bijstand te stoppen. Misschien dat er dan wel een belletje gaat rinkelen dat er meer aan de hand is dan enkel: ‘ja, mensen in de bijstand hebben het aan zichzelf te danken en als ze niet rond komen hebben ze dat aan zichzelf te danken’. Ja, je hebt lui in de bijstand die domme beslissingen nemen. Net zoals sommigen die een middeninkomen ontvangen. Zelfs miljonairs maken fouten. Maar dat wil niet zeggen dat dat geldt voor de meerderheid in zo’n groep.

Het lijkt me vrij duidelijk dat het leven steeds duurder wordt; zelfs de echte basis producten. Daarentegen groeien de inkomens lang niet genoeg mee, en ja, dan krijg je sneller armoede.
pi_210327794
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
usse[/url] het volgende:[/b]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Helemaal niets over wat de oorzaak is van het steeds moeilijker rondkomen, alleen maar aan het ranten
[/quote]
Das geen ranten, das slechts concluderen dat mensen het ok vinden om af te geven op mensen die rond moeten komen van het minimum. Alsof het een keuze is. Dat het jou niet bevalt is natuurlijk niet mijn probleem.
pi_210327802
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2023 14:05 schreef torentje het volgende:

[..]
Op koude dagen zet jij verwarming dus niet op 23 of 24 graden?
Als je je verwarming wat lager zet kan je ook winst maken maar daar heb je geen zin in denk ik?
pi_210327834
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
“Jawel, maar niet van mij cente!”
De bedrijven potten hun winst op. Terwijl de mensen die van een uitkering moeten zien te leven, dat geld voor een heel groot deel weer uitgeven.
pi_210327861
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:26 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
[..]
Als je je verwarming wat lager zet kan je ook winst maken maar daar heb je geen zin in denk ik?
Op warmte kan men beter niet bezuinigen. Want in warmte groeit alles beter dan in koude,
pi_210327869
quote:

[..]
Een uitkering is om van te overleven, niet om winst mee te maken of van te feesten.
pi_210327879
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:33 schreef torentje het volgende:

[..]
Op warmte kan men beter niet bezuinigen. Want in warmte groeit alles beter dan in koude,
Ben jij een ai bot?
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:43:01 #197
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210327948
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:25 schreef Barbusse het volgende:

Das geen ranten, das slechts concluderen dat mensen het ok vinden om af te geven op mensen die rond moeten komen van het minimum. Alsof het een keuze is. Dat het jou niet bevalt is natuurlijk niet mijn probleem.
Wederom een waardevolle bijdrage
pi_210328034
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wederom een waardevolle bijdrage
:')
pi_210328044
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:34 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Een uitkering is om van te overleven, niet om winst mee te maken of van te feesten.
Ik heb liever geen chagrijnig land.
pi_210328060
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:41 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Veel andere grote uitgaven dan. Daar had ik het ook niet over. En nogmaals, dus ook niet over het geen enkele euro aan jezelf mogen uitgeven. Je reactie op mij sloeg nergens op, dat weet je zelf ook wel.
Dat focussen op roken is simpelweg te beperkt. Het gaat om een klein bedrag. Waarom die focus op dat kleine bedrag?

Als dat bedrag het verschil maakt dan betekent dit dat er blijkbaar aan alle andere knoppen (geld) niet te draaien valt. Misschien kijkt die rokende bijstand trekker geen tv om 50 per maand uit te sparen, koopt geen nieuwe kleding, eet geen vlees, sport niet, geeft geen geld uit aan zichzelf. Weet toch niemand, alleen dat roken is een issue.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:53:42 #201
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_210328093
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:39 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ten eerste zijn er überhaupt betrekkelijk weinig Bijstandsgerechtigden tegenwoordig als je het vergelijkt met vroeger (max 350.000 ofzo), en ten tweede is het hardnekkige stereotype beeld van de werkschuwe Bijstandstrekker er één die al jaren geen recht meer doet aan de werkelijkheid. Sterker nog; tegenwoordig bestaat de Bijstand voor 80% uit mensen met een (vorm van) arbeidsbeperking.
Yes, een grote groep chronisch zieken. Vergeet ook de WAJONGers niet, die helemaal niet meer kunnen rondkomen. En vergeet niet hoe erg bijstands-ontvangers worden gepiepeld met controles op giften, boodschappen krijgen van familie en vrienden, etc.

Ik lees eerder in dit topic dat mensen in de bijstand vaker overgewicht zouden hebben. Tja, een zak friet in de supermarkt is nog altijd goedkoper dan een stronk broccoli en met die zak friet kun je een heel gezin voeden. De belasting op groente en fruit is ook weer zo'n prachtig gebrek aan visie van ons demissionair kabinet.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_210328180
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:50 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik heb liever geen chagrijnig land.
Ik heb liever ook een groot huis en een dikke auto, maar dat zit er voor Jan Modaal nu eenmaal niet meer in in 2023.
pi_210328202
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 06:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Tja en de laagste tariefgroep ging van 34% naar 39% dat was ik nog even vergeten.
De rijken worden rijker en de armen worden armer, wat een fantastisch liberaal beleid. (/s)
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:03:09 #204
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_210328203
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 11:00 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Ik heb liever ook een groot huis en een dikke auto, maar dat zit er voor Jan Modaal nu eenmaal niet meer in in 2023.
Dat ligt aan je definitie van Jan Modaal. Volgens mij halen mensen op bijstandsniveau dat niet meer.
quote:
Jan Modaal is een Nederlands pantoniem, een algemene uitdrukking voor een werknemer met een doorsnee-inkomen. Deze term wordt zowel onder het algemene publiek als in de politiek regelmatig gebruikt om een burger met een modaal inkomen aan te duiden: het inkomen dat het vaakst voorkomt.

Jan Modaal speelt een belangrijke rol in sociaal-economische rekenmodellen. Wanneer het resultaat van het voorgenomen regeringsbeleid ongunstig uitpakt voor Jan Modaal, volgen in veel gevallen aanpassingen.

Met de "middeninkomens" wordt bedoeld het mediane inkomen, dus het inkomen waarboven of waaronder 50 procent van de bevolking zich bevindt. Dit komt gewoonlijk overeen met "dubbel-modaal". Met "beneden-modaal" worden de lagere inkomens aangeduid.
Jan is dus verschoven met de mediaan mee.

Ik herinner me een tante die in de jaren '80 (eind) al een bijstandsuitkering had (of beide in die relatie, meen ik zelfs) en die konden toen ook geen auto betalen en moesten op alles bezuinigen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_210328251
'The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.'

~ Margaret Thatcher
pi_210328279
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:53 schreef SEMTEX het volgende:
De belasting op groente en fruit is ook weer zo'n prachtig gebrek aan visie van ons demissionair kabinet.
Jij bent voor het nog verder aandikken van de portemonnee van de aandeelhouders ja?

Prachtige gebrek aan visie weer van onze SEMTEX.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:10:46 #207
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_210328308
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 11:09 schreef Playboy69 het volgende:

[..]
Jij bent voor het nog verder aandikken van de portemonnee van de aandeelhouders ja?

Prachtige gebrek aan visie weer van onze SEMTEX.
:? Wat een aparte conclusie trek je? Juist niet.
pi_210328311
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:30 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Omdat het simpelweg niet relevant is. 99.9% van alle mensen zal met het budget dat ze hebben keuzes moeten maken die hun manier van leven beïnvloeden. Ik wil heel graag in een prachtige auto van een ton rijden, maar dat kan ik niet want ik heb een hypotheek, vaste lasten en ik moet ook nog eten. Wel geef ik geld uit aan sporten, film of uitgaan.

Moet ik nu dan klagen dat ik die Ferrari niet kan rijden met het budget dat ik heb? Als ik jou mag geloven mag dat, immers, ik wil heel graag iets wat buiten mijn budget ligt, wil er mijn andere pleziertjes niet voor opgeven maar ik val niet in jouw bijstandsgroep. Dus zeg het maar, vind je dat ik wel of niet kritisch bekeken mag worden als ik tegen mijn vrienden klaag dat ik die mooie auto niet kan rijden?

De rest van je gejammer mag je trouwens lekker voor je houden, die doorzichtige tactiek om maar niet met een concreet antwoord te komen en alleen maar op de emotiekaart te willen blijven spelen is vermoeiend, doorzichtig en eerlijk gezegd nogal onder niveau, zelfs als het om jou gaat.
Mooie afsluiter. Heb je al die beledigende aannames en verzinsels niet hoeven terugnemen en toch nog tikken uit kunnen delen. Knap gedaan

Die bijstandstrekkers hebben de vrijheid om zelf hun geld uit te geven en bedrag en toeslagen zou zo moeten zijn dat die mensen iets vrij te besteden hebben. Het zijn volwaardige mensen, daar ging jij zo prat op. Als iemand besluit om te roken kan het zijn dat die persoon daar de tv, kleding, verzorging of wat anders voor opgeeft. Dat zien we aan de buitenkant niet dus enige voorbehoud bij het veroordelen is mijn devies
pi_210328316
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 11:10 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
:? Wat een aparte conclusie trek je? Juist niet.
Jij denkt dat als de overheid de belasting op groente en fruit afschaft het verschil niet in de zakken van de aandeelhouders zal belanden?

De prijzen zullen in eerste instantie wat lager zal maar al snel weer op niveau hoor.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 18-08-2023 11:12:16 ]
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:12:14 #210
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_210328323
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 11:11 schreef Playboy69 het volgende:

[..]
Jij denkt dat als de overheid de belasting op groente en fruit afschaft het verschil niet in de zakken van de aandeelhouders zal belanden?
Het gaat erom dat je dan, hopelijk, ook gezonder eten stimuleert bij mensen met niet zo'n riant inkomen.
pi_210328324
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 11:12 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Het gaat erom dat je dan, hopelijk, ook gezonder eten stimuleert bij mensen met niet zo'n riant inkomen.
Hoe dan als de prijs hetzelfde blijft?
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:12:49 #212
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210328329
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:35 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Ben jij een ai bot?
Hooguit een a-bot
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:12:55 #213
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_210328330
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:37 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Gefeliciteerd met de domste opmerking van dit topic. :)
Dank maar niet van toepassing op mij
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:13:37 #214
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_210328341
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 11:12 schreef Playboy69 het volgende:

[..]
Hoe dan als de prijs hetzelfde blijft?
Ja, ik heb dan de ijdele hoop dat de prijs ook zakt :') . Maar Ahold is niet van plan minder winst over de ruggen van Nederlandse burgers te scoren, vermoed ik.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:13:41 #215
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_210328342
Ik zeg altijd maar zo; hoe meer je rookt tijdens de uitkering, des te sneller ben je eruit.
Yea, she's on crack.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:18:31 #216
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_210328391
Gewoon drie banen nemen net zoals in de VS.
pi_210328436
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 11:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
Gewoon drie banen nemen net zoals in de VS.
Ja, en dan met drie kinderen en je huishouden ;)
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:36:00 #218
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_210328578
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 11:22 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ja, en dan met drie kinderen en je huishouden ;)
Gewoon een trailer nemen. En dan noemen we het een 'flexwoning'.
pi_210328594
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 11:36 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Gewoon een trailer nemen. En dan noemen we het een 'flexwoning'.
Wat is er mis met tenten?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_210328661
Toch altijd 'mooi' dat in dit soort topics altijd weer egoïsme en vooroordelen hoogtij vieren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gajes_Octavianus op 18-08-2023 11:49:49 ]
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:53:44 #221
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_210328735
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:22 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik zou het wel een goed idee vinden om de mensen die de armoede bagataliseren (of die van mening zijn dat mensen in de bijstand enkel niet rond kunnen komen vanwege hun eigen fouten) zelf eens een periode in de bijstand te stoppen. Misschien dat er dan wel een belletje gaat rinkelen dat er meer aan de hand is dan enkel: ‘ja, mensen in de bijstand hebben het aan zichzelf te danken en als ze niet rond komen hebben ze dat aan zichzelf te danken’. Ja, je hebt lui in de bijstand die domme beslissingen nemen. Net zoals sommigen die een middeninkomen ontvangen. Zelfs miljonairs maken fouten. Maar dat wil niet zeggen dat dat geldt voor de meerderheid in zo’n groep.

Het lijkt me vrij duidelijk dat het leven steeds duurder wordt; zelfs de echte basis producten. Daarentegen groeien de inkomens lang niet genoeg mee, en ja, dan krijg je sneller armoede.
Laten we wel even onderscheid van mensen in de bijstand en mensen met een ander soort uitkering.
Er zijn er zat in de bijstand die hun inkomen wel kunnen vergroten maar dat niet doen.
Daar heb ik niet zo'n medelijden mee.

Het gaat juist om de groep die wel wil maar niet kan en een ander soort uitkering genieten.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:59:08 #222
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210328780
quote:
15s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 11:43 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Toch altijd 'mooi' dat in dit soort topics altijd weer egoïsme en vooroordelen hoogtij vieren.
Klopt, en er nauwelijks een begrip is over wat de oorzaak is.
pi_210328810
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 20:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]
In directe zin is dat inderdaad zo, wordt hier de omzet niet gemaakt, vloeit bijna alle winst weg en zoveel werknemers hebben die multinationals niet (en die op de hoofdkantoren zijn veelal tijdelijke expats). Ze zorgen er echter wel voor kleinschaliger bedrijvigheid rondom zich te binden die wel arbeidsplaatsen oplevert, zo wordt die bijdrage van multinationals aan het BBP volgens mij ook berekend.
Ik geloof niet BBP zich veel aantrekt van het staatsburgerschap van degene die de vruchten toekomt hier te lande. Het punt is dat het geacht wordt het te vertegenwoordigen volk, het Nederlandse, wat op te leveren. Dat is ook een kwestie van verhoudingen qua Nederlandse werkgelegenheid, wat voor werkgelegenhied, opbrengst voor Nederlanders en belasting op Nederland ten koste van de Nederlanders. Of die verhoudingen nog goed zijn of niet meer moet je wel checken en daar je beleid op aanpassen. Een datacenter lijkt me dan gewoon een no go, hoe enthousiast de multinational eigenaar ook kritiek op de regering censureert.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:04:00 #224
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_210328820
We hebben het nu wel continue over de bijstand en grapjes over drie banen nemen, maar veel van die armen zijn al mensen die twee banen hebben of zes dagen in de week werken om rond te komen, maar waarbij dat nog steeds niet lukt. Die in de provincie wonen en echt een auto nodig hebben om op hun werk te komen omdat er steeds minder bussen rijden, die door de opnieuw verhoogde accijnzen bij de pomp weer voor veel geld hun oude, benzineslurpende auto's moeten voltanken. Die particulier huren omdat sociale huur niet beschikbaar is, een tochtige woning hebben zonder zonnepanelen en dus teringduur uit zijn elke maand.

En waren er maar trailers waar ze konden wonen of trailerparks waar ze met een trailer naartoe konden verhuizen. Maar die optie heb je niet eens als Nederlander. Zelfs een tinyhouse doet minimaal 150K tegenwoordig en je krijgt niet zomaar meer een hypotheek.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:06:15 #225
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210328842
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 08:31 schreef Montagui het volgende:

Daar waar ze met symptoombestrijding de laagste inkomensgroepen nog telkens tijdelijk een beetje lucht konden geven, is die groep -verantwoordelijk werkenden met een laag loon- geheel of gedeeltelijk buiten de boot gevallen. Nu komen ook zij in de problemen, en sterker nog, waar eindigt deze armoede opmars?

Ben benieuwd hoe het (demissionaire) kabinet, en de het toekomstige kabinet, dat nu gaat oplossen, wederom met extra symptoombestrijdingsmaatregelen? Of gaat men nu echt beleid ontwikkelen om de toenemende armoede in NL de nek om te draaien?

Gelet op de constante stroom van extra symptoombestrijdingsmaatregelen zie ik het somber in.

Misschien handig om in november in het stemhokje ook hier eens rekening mee te houden?
Dat worden er zelfs steeds meer.

Maar voor veel mensen is het een soort fetisj om op lieden die het al moeilijk genoeg hebben, zeker financieel, te schijten. Soort compensatiedrang, ook, voor iets wezenlijks wat lijkt te ontbreken in het eigen leven.In ieder geval is er nog altijd de rokende, hondenbezittende bijstandsmoeder waar je je helemaal op leeg kunt braken.

De verafgoding van het grote geld is natuurlijk ook een probleem; het moment waarop 'succes' is gekoppeld aan 'kapitaal' is het moment waarop alle basale ideeën over menswaardigheid overboord zijn gezet. Amerikaans trekje, en, zoals met alles, is dat ook onze kant komen opvliegen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:06:45 #226
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210328846
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 11:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Klopt, en er nauwelijks een begrip is over wat de oorzaak is.
Leg het eens uit, dat kunnen we verder, na 7 threads.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:08:30 #227
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_210328864
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:09 schreef marc0871 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Natuurlijk is het weer Lambiek.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:09:11 #228
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210328869
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 11:11 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Mooie afsluiter. Heb je al die beledigende aannames en verzinsels niet hoeven terugnemen en toch nog tikken uit kunnen delen. Knap gedaan

Die bijstandstrekkers hebben de vrijheid om zelf hun geld uit te geven en bedrag en toeslagen zou zo moeten zijn dat die mensen iets vrij te besteden hebben. Het zijn volwaardige mensen, daar ging jij zo prat op. Als iemand besluit om te roken kan het zijn dat die persoon daar de tv, kleding, verzorging of wat anders voor opgeeft. Dat zien we aan de buitenkant niet dus enige voorbehoud bij het veroordelen is mijn devies
En Ferrari vergelijken met een peuk is dan ook van een ontiegelijke debiliteit.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:10:15 #229
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210328876
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:04 schreef SEMTEX het volgende:
We hebben het nu wel continue over de bijstand en grapjes over drie banen nemen, maar veel van die armen zijn al mensen die twee banen hebben of zes dagen in de week werken om rond te komen, maar waarbij dat nog steeds niet lukt. Die in de provincie wonen en echt een auto nodig hebben om op hun werk te komen omdat er steeds minder bussen rijden, die door de opnieuw verhoogde accijnzen bij de pomp weer voor veel geld hun oude, benzineslurpende auto's moeten voltanken. Die particulier huren omdat sociale huur niet beschikbaar is, een tochtige woning hebben zonder zonnepanelen en dus teringduur uit zijn elke maand.

En waren er maar trailers waar ze konden wonen of trailerparks waar ze met een trailer naartoe konden verhuizen. Maar die optie heb je niet eens als Nederlander. Zelfs een tinyhouse doet minimaal 150K tegenwoordig en je krijgt niet zomaar meer een hypotheek.
En gaan wonen in een vakantiewoning is verboden
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:11:05 #230
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210328884
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Leg het eens uit, dat kunnen we verder, na 7 threads.
Lees ze dan eens terug, heb dat daar meermaals een duidelijk uitspraak over gedaan
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:11:29 #231
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_210328885
We leren ook niks van de geschiedenis. Vlak voor de opkomst van Hitler ging het economisch ook baggerslecht. Je drijft wanhopige mensen die geen uitweg meer zien rechtstreeks in handen van de volgende fascistische partij. We kunnen ongetwijfeld weer een bijzondere verkiezingsuitslag tegemoet zien. Met weer nieuwe partijen die van alles beloven, maar uiteindelijk weer lekker doorpolderen en geen echte beslissingen nemen.
pi_210328914
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 11:00 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Wie niet? Maar de mensen die al groot wonen, en een of meerdere dikke auto's hebben, gunnen dat gemak niet aan iedereen.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:17:43 #233
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210328944
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:11 schreef SEMTEX het volgende:
We leren ook niks van de geschiedenis. Vlak voor de opkomst van Hitler ging het economisch ook baggerslecht. Je drijft wanhopige mensen die geen uitweg meer zien rechtstreeks in handen van de volgende fascistische partij. We kunnen ongetwijfeld weer een bijzondere verkiezingsuitslag tegemoet zien.
Ik denk niet dat de toestand in Duitsland door een combinatie van Versailles en de Economische crisis vergelijkbaar is, maar de opkomst van populisme is niet te ontkennen, wat niet is omdat mensen naar de populisten rennen voor oplossingen, maar dat ze er met knuppel en zweep heen gedreven worden. Faalbeleid op gebied van woningbouw, migratie, integratie, inflatie en reëel besteedbaar inkomen, het vrijwel los komen te staan van de problemen waar gewone mensen mee van doen hebben is daar debet aan.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:18:20 #234
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210328951
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:14 schreef torentje het volgende:

[..]
Wie niet? Maar de mensen die al groot wonen, en een of meerdere dikke auto's hebben, gunnen dat gemak niet aan iedereen.
Natuurlijk wel, maar jij verwacht dat je het cadeau krijgt
pi_210329003
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:04 schreef SEMTEX het volgende:

Ook in de sociale huur zijn die krengen peperduur.

Ik zit in mijn eentje in een appartement à 550 euro per maand en zou best kleiner willen wonen.
Ik zou aan een tiny house echt voldoende hebben qua ruimte.

Gemeente verderop zijn er 20 in de sociale verhuur.
Je zou denken dat die gezien de ruimte een lage huur hebben.
Maar nee hoor, 700 euro 8)7

Dan blijf ik wel lekker zitten.
pi_210329024
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:11 schreef SEMTEX het volgende:
We leren ook niks van de geschiedenis. Vlak voor de opkomst van Hitler ging het economisch ook baggerslecht. Je drijft wanhopige mensen die geen uitweg meer zien rechtstreeks in handen van de volgende fascistische partij. We kunnen ongetwijfeld weer een bijzondere verkiezingsuitslag tegemoet zien. Met weer nieuwe partijen die van alles beloven, maar uiteindelijk weer lekker doorpolderen en geen echte beslissingen nemen.
Probleem in die vergelijking is wel dat de economie nu juist wel prima draait (stikstof koelt het wel wat af maar de werkloosheid is nog steeds extreem laag bijvoorbeeld).
Alsnog blijkt men gevoelig voor rechts-populistische bagger…
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:27:34 #237
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_210329035
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:23 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]

Ik zit in mijn eentje in een appartement à 550 euro per maand en zou best kleiner willen wonen.

Met senioren net zo. Die kunnen mogelijk allang een heel huis niet meer zelf onderhouden, maar er zijn geen geschikte appartementen om naartoe te verhuizen, dus die blijven lekker zitten. Woningmarkt dus ook muurvast.
pi_210329056
Wat een gaaf land toch *O* -O-
pi_210329105
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Natuurlijk wel, maar jij verwacht dat je het cadeau krijgt
Als men menselijk zou zijn, dan deed men ook alle producten en diensten cadeau.
pi_210329163
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:35 schreef torentje het volgende:

[..]
En zo komt de beeldvorming dat uitkeringstrekkers vooral willen profiteren weer tot uiting.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-08-2023 12:44:00 ]
pi_210329203
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En Ferrari vergelijken met een peuk is dan ook van een ontiegelijke debiliteit.
Dat sloeg inderdaad helemaal nergens op en het begon twee regels eerder nog als een auto van een ton...
Hij heeft het nodig om de ander als we volslagen debiel af te schilderen om daarna zogenaamd met die debiel te discussiëren. Heel misselijk en de bekende lieden vinden dat soort aanvallende posts duim-waardig
pi_210329210
Vraagje, kan de Nederlandse staat besluiten dat supermarkten en of diensten hun prijs verhogingen terugdraaien of helemaal bevriezen?

Hebben zij die bevoegdheid?
pi_210329226
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:50 schreef Xperia het volgende:
Vraagje, kan de Nederlandse staat besluiten dat supermarkten en of diensten hun prijs verhogingen terugdraaien of helemaal bevriezen?

Hebben zij die bevoegdheid?
Op dit moment niet. Maar er zijn wel landen waar dit soort zaken veel strakker gereguleerd zijn. Dus als we dit massaal zouden willen, dan kan het. Weet alleen niet of je het moet willen…
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:52:53 #244
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210329227
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:23 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]

700 euro vind ik niet superduur hoor. Zou zelf graag zoiets huren voor een bedrag als dat, maar dat mag natuurlijk niet.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:52:54 #245
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210329228
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:35 schreef torentje het volgende:

[..]
Zou je dan ff willen bukken, dan neem ik graag mijn cadeautje
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:54:43 #246
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_210329241
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]
En zo komt de beeldvorming dat uitkeringstrekkers vooral willen profiteren weer tot uiting.
Zelfde gedachtegoed:
pi_210329256
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zou je dan ff willen bukken, dan neem ik graag mijn cadeautje
Seks is geen product of dienst.
pi_210329258
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 11:53 schreef nils7 het volgende:

[..]
Laten we wel even onderscheid van mensen in de bijstand en mensen met een ander soort uitkering.
Er zijn er zat in de bijstand die hun inkomen wel kunnen vergroten maar dat niet doen.
Daar heb ik niet zo'n medelijden mee.

Het gaat juist om de groep die wel wil maar niet kan en een ander soort uitkering genieten.
Een groot deel in de bijstand wil ook wel, en kan niet.
pi_210329264
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:52 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Op dit moment niet. Maar er zijn wel landen waar dit soort zaken veel strakker gereguleerd zijn. Dus als we dit massaal zouden willen, dan kan het. Weet alleen niet of je het moet willen…
Nou als je leest dat die bedrijven flinke winsten maken na prijsverhogingen,dan moet je toch gewoon kunnen ingrijpen? Ik bedoel je wilt toch niet dat het Nederlandse volk in armoede terecht komt? Of heeft de Nederlandse staat ook baat bij dit soort verhogingen? Dan doel ik het vullen van de staatskas?
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:58:18 #250
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210329265
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:52 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zijn niet de meest succesvolle landen.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:58:44 #251
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210329266
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:57 schreef torentje het volgende:

[..]
Seks is geen product of dienst.
Wel als je het verkoopt.
pi_210329272
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:52 schreef Momo het volgende:

[..]
700 euro vind ik niet superduur hoor. Zou zelf graag zoiets huren voor een bedrag als dat, maar dat mag natuurlijk niet.
Voor sociale huur is dat richting de bovengrens.
Maar het ging mij om het vergelijk tussen mijn 550 euro sociale huur per maand voor een appartement (waar een gezin zou kunnen wonen), en de 700 euro sociale huur per maand voor een tiny house met de fractie van de oppervlakte.
Totaal idioot is dat.
pi_210329278
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Hoe bedoel je? Dus jij vindt dat ingrijpen geen optie mag zijn?
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:03:37 #254
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210329320
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:59 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Maar het ging mij om het vergelijk tussen mijn 550 euro sociale huur per maand voor een appartement (waar een gezin zou kunnen wonen), en de 700 euro sociale huur per maand voor een tiny house met de fractie van de oppervlakte.
Totaal idioot is dat.
Ik snap die verhouding wel, aan de andere kant heb je weer geen directe buren aan je woning en iets wat nieuw is. Mensen in sociale huur mogen sowieso niet klagen over de prijzen (wel over systeem en lange wachtlijsten), je kan natuurlijk ook gewoon normaal huren en 1200 euro voor datzelfde appartement betalen.
pi_210329353
quote:

[..]
Er zijn verschillende vormen. Zo heeft België allerlei zaken rond de uitverkoop (solden) van winkels sterk gereguleerd. Ik zie de meerwaarde niet zo maar in principe werkt dat best wel. En ook in Nederland legt de overheid eigenlijk minimumprijzen op of beperkt ze de mogelijkheden voor kortingen voor bepaalde producten (tabak, drank, brandstof), dat is qua mechanisme in principe niet heel anders dan een maximumprijs voor een halfje volkoren verzinnen.
Nogmaals, ik zit er niet op te wachten maar het kan best wel. En de schade voor de supers zou ook wel meevallen.
pi_210329368
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:58 schreef Xperia het volgende:

[..]
Nou als je leest dat die bedrijven flinke winsten maken na prijsverhogingen,dan moet je toch gewoon kunnen ingrijpen? Ik bedoel je wilt toch niet dat het Nederlandse volk in armoede terecht komt? Of heeft de Nederlandse staat ook baat bij dit soort verhogingen? Dan doel ik het vullen van de staatskas?
In principe kiezen we in Nederland hierbij voor marktwerking.
En er is natuurlijk ook wel ingegrepen. Voor energie werd een prijsplafond geïntroduceerd. En ook de lonen en uitkeringen stijgen behoorlijk.
pi_210329417
quote:

[..]
Totaal idioot is dat.
Soortgelijke situatie bij mijn moeder. Woont sociaal, betaalt 550 voor een rijtjeshuis met 3 slaapkamers en een tuintje. Ze wil op zich wel verhuizen en kleiner wonen, maar flatwoninkjes met 1 slaapkamer gaan al richting de 700 euro. Totaal niet in verhouding.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_210329455
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:10 schreef torentje het volgende:

[..]
Als men financiële steun nodig heeft en moet zoeken, dan heeft men al armoede. Want dat beheerst dan je hele leven.
Ligt aan je begrip van armoede.
Sure, je hebt dan steun nodig dat kun je zien als een bepaalde armoede.
Maar kun je dat in Nederland armoede noemen? Nee absoluut niet. In Nederland krijg je ergens rond de 1350 euro minimaal, daar komt dan nog een hele reeks aan toeslagen over heen.
pi_210329491
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:10 schreef Montagui het volgende:

[..]

Hou toch op man.
Alsof een econoom bij het ministerie en in verlengde daarvan het kabinet kan bepalen hoeveel de inflatie gaat zijn. Je praat nou net als alle tokkies die overal Rutte de schuld van geven waar hij totaal niets aan kan doen.

Ja, het kabinet kan alle belastingen intrekken en noem het maar. Is dat goed? Is dat realistisch? Nee.

quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 09:17 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Jij leest ook echt totaal langs wat Scorpie zegt.
Hij zegt toch dat iedereen naar zijn of haar norm moet leven? Dus ook die bijstandtrekkers....

En idd zit je in de bijstand, dan moet je naar die norm leven. Er zijn genoeg van die figuren die wel elke dag pakken aan shag oproken en 10 katten ofzo hebben. Ja goh, dan ben je al 90% van je bijstand kwijt. Vind je het gek dat je dan moeite hebt met rondkomen :')

Zulke mensen moet je gewoon de bijstand van intrekken.
pi_210329499
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 23:02 schreef core2duo het volgende:
FNV pleit er al voor om het minimumloon naar 16 euro per uur te verhogen.
De FNV is sowieso volslagen wereldvreemd met nauwelijks aandacht voor hun werkelijke achterban. Met hun megalomane pandje aan de A2.
Friedman on Donahue
pi_210329503
quote:

[..]
Totaal idioot is dat.
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:13 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Soortgelijke situatie bij mijn moeder. Woont sociaal, betaalt 550 voor een rijtjeshuis met 3 slaapkamers en een tuintje. Ze wil op zich wel verhuizen en kleiner wonen, maar flatwoninkjes met 1 slaapkamer gaan al richting de 700 euro. Totaal niet in verhouding.
Kan ook liggen aan hoe lang je ergens woont he.
Als ik nu uit mijn woning zou gaan (4 slaapkamers, zolder, voor en achter een tuin), dan gaat die huur ook minstens met 100 euro omhoog.
Terwijl iemand die hier al 20 jaar zou wonen juist honderden euro's minder zou betalen.
pi_210329513
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:21 schreef bianconeri het volgende:

[..]
[..]
Kan ook liggen aan hoe lang je ergens woont he.
Als ik nu uit mijn woning zou gaan (4 slaapkamers, zolder, voor en achter een tuin), dan gaat die huur ook minstens met 100 euro omhoog.
Terwijl iemand die hier al 20 jaar zou wonen juist honderden euro's minder zou betalen.
Dat is ook waar inderdaad. Die huur die m'n moeder nu betaalt zal bij nieuwe huurders een stuk hoger liggen. Maar dan nog, stel die gaat van 550 naar 750. Dan staat het alsnog niet in verhouding met die 700 die ze zou betalen voor dat andere flatje.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:23:16 #263
pi_210329519
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:51 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Dat focussen op roken is simpelweg te beperkt. Het gaat om een klein bedrag. Waarom die focus op dat kleine bedrag?
:? Een pakje per dag is wat, een euro of 10-13 tegenwoordig? Dat is helemaal geen klein bedrag.
quote:
Als dat bedrag het verschil maakt dan betekent dit dat er blijkbaar aan alle andere knoppen (geld) niet te draaien valt. Misschien kijkt die rokende bijstand trekker geen tv om 50 per maand uit te sparen, koopt geen nieuwe kleding, eet geen vlees, sport niet, geeft geen geld uit aan zichzelf. Weet toch niemand, alleen dat roken is een issue.
10 euro maal 30 dagen is 300 euro per maand. Dat krijg je er niet zomaar uit gespaard hoor.

Het punt is overigens niet wat alleenstaanden of stellen zonder kinderen doen. Als die roken prima, boeiend, hebben ze zichzelf mee. Maar je hebt het over besparen op andere kosten en als die mensen kinderen hebben is de kans groot dat die ook met die besparingen te maken krijgen en bijvoorbeeld niet op een leuke sport kunnen, inleveren op kleding of weinig/geen vakanties of uitjes meemaken. Die 300 euro geef je maar één keer uit.
pi_210329553
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:15 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Maar kun je dat in Nederland armoede noemen? Nee absoluut niet. In Nederland krijg je ergens rond de 1350 euro minimaal, daar komt dan nog een hele reeks aan toeslagen over heen.
Exact in Nederland ben je niet arm. Alles wordt genivelleerd en je ontvangt een shitload aan subsidies.

Armoede is voornamelijk een sociaal probleem van gezinnen die daar door eigen toedoen in zitten en ook in blijven. Dat is de overgrote groep en natuurlijk zitten er ook mensen in die er door samenloop van omstandigheden in zitten.
pi_210329567
Het leven wordt onbetaalbaar maar de vliegtickets naar Mallorca niet.
uiteindelijk lukt altijd alles
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:34:32 #266
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_210329632
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:58 schreef Xperia het volgende:

[..]
Rutte heeft baat bij een carriere of goede contacten bij Ahold I guess.
pi_210329636
quote:

[..]
Wel als je het verkoopt.
Als men seks gratis wil, heeft men wel een foute instelling.
pi_210329647
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:19 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Hou toch op man.
Alsof een econoom bij het ministerie en in verlengde daarvan het kabinet kan bepalen hoeveel de inflatie gaat zijn. Je praat nou net als alle tokkies die overal Rutte de schuld van geven waar hij totaal niets aan kan doen.

Ja, het kabinet kan alle belastingen intrekken en noem het maar. Is dat goed? Is dat realistisch? Nee.
Nee, dat beweer ik dan ook niet. Ik beweer dat er structureel beleid moet komen om wat aan de armoede te doen, want de de stijging van het aantal armen is al jaren aan de gang, en het blijft maar stijgen. Al die ambteanren zitten erbij en kijken er naar. Het enige wat ze tot nu toe hebben kunnen doen is dus symptoombestrijding met telkens lapmiddeltjes. Dat is een teken van onkunde.

Er is/was geen visie om iets structureels goeds te doen aan de armoedebestrijding in de kabinetten Rutte.
pi_210329661
quote:

[...]

Jij leest ook echt totaal langs wat Scorpie zegt.
Hij zegt toch dat iedereen naar zijn of haar norm moet leven? Dus ook die bijstandtrekkers....

En idd zit je in de bijstand, dan moet je naar die norm leven. Er zijn genoeg van die figuren die wel elke dag pakken aan shag oproken en 10 katten ofzo hebben. Ja goh, dan ben je al 90% van je bijstand kwijt. Vind je het gek dat je dan moeite hebt met rondkomen :')

Ik ben het niet oneens met zijn: "iedereen moet het met zijn budget proberen te redden." Integendeel, mee eens.

Hij verzint er alleen allemaal rariteiten bij, alsof ik die debiele stellingen verdedig. Daar kan ik niks mee en ik kan ook niks met die groep die jij er nu bij haalt, alsof die groep 'dombo's' van jou goed de situatie voor iedereen weergeeft. Kunnen jullie überhaupt een normaal gesprek voeren vraag ik me oprecht af
pi_210329664
Het is helemaal niet erg dat de armoede stijgt in Nl.
Dat is de enige juiste remedi tegen het personeelstekort en met name die in prioritaire functies als de zorg.
Handjes zijn we nodig, wil je je huis en natje en droogje behouden, ga meer werken.
Desnoods een 2e baan.
NL heeft het nodig.
Vakman pur sang
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:37:56 #271
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_210329673
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:26 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Exact in Nederland ben je niet arm. Alles wordt genivelleerd en je ontvangt een shitload aan subsidies.

Armoede is voornamelijk een sociaal probleem van gezinnen die daar door eigen toedoen in zitten en ook in blijven. Dat is de overgrote groep en natuurlijk zitten er ook mensen in die er door samenloop van omstandigheden in zitten.
Nou mooi, dan doeken we de voedselbanken op, die hebben dan tenslotte geen functie...
pi_210329687
quote:

[..]
Men moet dan wel bezuinigen op ontspanning en persoonlijke verzorging. Want anders is die 1350 euro in korte tijd weg.
pi_210329691
De mensen met een sociale huurwoning; krijgen jullie geen huursubsidie? Als jullie kleiner willen wonen in een nu duurdere huurwoning ben je misschien net zoveel kwijt [of zelfs minder] dan wat je nu betaalt [als je tenminste in aanmerking komt voor subsidie, max. is 368.]
pi_210329693
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:36 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat is de enige juiste remedi tegen het personeelstekort en met name die in prioritaire functies als de zorg.
Handjes zijn we nodig, wil je je huis en natje en droogje behouden, ga meer werken.
Desnoods een 2e baan.
NL heeft het nodig.
typisch liberalistisch nep-kapitalisme, dit.

bij schaarste hoort de prijs te stijgen. werkgevers moeten meer betalen voor banen die ze niet vervult kunnen krijgen.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:40:05 #275
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_210329695
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:36 schreef Lospedrosa het volgende:
Desnoods een 2e baan.
NL heeft het nodig.
Dan ga je er nogmaals vanuit dat mensen in de bijstand altijd kunnen werken. Er zitten ook mensen met een verlamming of chronische ziekte in de bijstand, die kunnen soms niet eens voor zichzelf zorgen, laat staan iemand anders.
pi_210329728
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:26 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Dit soort VVD-gelul verbloemt niet dat bedrijven relatief veel meer binnenharken dan zij aan lonen uitbetalen. De lonen moeten gewoon omhoog en bedrijven moeten worden verboden om dat door te berekenen aan de klant.
pi_210329750
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
:? Een pakje per dag is wat, een euro of 10-13 tegenwoordig? Dat is helemaal geen klein bedrag.
Is dat realistisch, er vanuit gaan dat een bijstandstrekker meer dan een pakje per dag oprookt. Geen shag, geen zelfgemaakte sigaretten en geen goedkope rotzooi. Gewoon premium ellende voor de volle pond dat ze dat dagelijks uitgeven? Is dat een realistische stelling zodra je zo'n iemand ziet roken? Zo ja dan doe ik inderdaad raar
pi_210329838
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:43 schreef Pleun2011 het volgende:

Dit soort VVD-gelul verbloemt niet dat bedrijven relatief veel meer binnenharken dan zij aan lonen uitbetalen. De lonen moeten gewoon omhoog en bedrijven moeten worden verboden om dat door te berekenen aan de klant.
Gaat dat de mensen in de bijstand helpen met hun problemen? Nee hè.
pi_210329913
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:57 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Gaat dat de mensen in de bijstand helpen met hun problemen? Nee hè.
Ja hoor.. minimumloon omhoog en dus ook de daaraan gekoppelde bijstandsnorm
  Forum Admin vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:05:25 #280
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_210329938
quote:

[..]
De lonen blijven al jaren achter
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_210330002
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:40 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Dan ga je er nogmaals vanuit dat mensen in de bijstand altijd kunnen werken. Er zitten ook mensen met een verlamming of chronische ziekte in de bijstand, die kunnen soms niet eens voor zichzelf zorgen, laat staan iemand anders.
Klopt en die krijgen nu te weinig goede zorg, daar kan zo iemand uit de bijstand helpen, poetsen, wandelen, koffiezetten. Iedereen kan wel wat.
Vakman pur sang
pi_210330026
quote:

[..]
Dan snap je het ook niet. Als de lonen nog meer stijgen dan worden: kappers, monteurs, voedingsproducten, eigenlijk bijna alles evenredig veel duurder.
Vakman pur sang
pi_210330043
quote:

[..]

Dit valt vies tegen hoor. Ik heb jaren een Wajong gehad; en dat bedrag tikte ik nooit aan hoor. Vrienden van ons ontvangen die totaal zijn afgekeurd en nu nog steeds in de Wajong zitten halen dat bedrag ook absoluut niet. Je moet eerder denken aan 1000-1100 max; en dan in mei wat vakantiegeld & in september een toeslag van ongeveer 150 euro. En geen idee hoe hoog de andere uitkeringen zijn tegenwoordig.

Bedrag is hoog genoeg om van rond te komen voor ze, maar wordt wel steeds lastiger met alle stijgende prijzen. En dan hebben ze nog niet eens een auto; roken niet; geen kinderen; doen verder geen gekke dingen. Laten we vooral niet doen dat die armoede in Nederland heel erg mee valt. Wat ik eerder al typte hier: ga zelf maar eens in de schoenen staan van iemand die moet leven van een uitkering, of minimum loon ergens. Kan je garanderen dat je dan niet meer staat te roepen dat het hier allemaal wel mee valt.

quote:

Wat al meermaals is benoemd: lang niet iedereen in de bijstand (of mensen met een minimum inkomen) hebben dat aan zichzelf te danken omdat ze rare dingen doen (10 katten, ketting roken, gokken, etc). Merendeel van de mensen die de armoede aan tikken komen daar in terecht vanwege de steeds duurdere maatschappij. Er klopt iets niet als mensen die geen gekke dingen doen niet eens rond kunnen komen als ze zich enkel richten op de echte basis dingen in het leven.

Er zijn mensen die misbruik nemen van het Nederlandse systeem en er zijn mensen die te lui zijn om te poepen, maar ik vind het schijt irritant als ik dit soort posts lees. 0 inlevingsvermogen; totaal geen begrip van hoe het in het echte leven werkt. Maar wel lekker schijten op die groep, terwijl je zelf een prima leven hebt.
pi_210330052
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:03 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Ja hoor.. minimumloon omhoog en dus ook de daaraan gekoppelde bijstandsnorm
Allemaal leuk en aardig, maar als je dat nu doet jaag je de inflatie alleen maar meer aan.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:18:53 #285
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_210330067
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Klopt en die krijgen nu te weinig goede zorg, daar kan zo iemand uit de bijstand helpen, poetsen, wandelen, koffiezetten. Iedereen kan wel wat.
Je leest niet.
pi_210330080
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:49 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Dat sloeg inderdaad helemaal nergens op en het begon twee regels eerder nog als een auto van een ton...
Hij heeft het nodig om de ander als we volslagen debiel af te schilderen om daarna zogenaamd met die debiel te discussiëren. Heel misselijk en de bekende lieden vinden dat soort aanvallende posts duim-waardig
Natuurlijk is dat een valide vergelijking, aangezien het om een luxe product ging. Maar prima, dan vervang je de auto van een ton met een snuif coke elke dag, als genotsmiddel.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:21:19 #287
pi_210330090
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:46 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Is dat realistisch, er vanuit gaan dat een bijstandstrekker meer dan een pakje per dag oprookt. Geen shag, geen zelfgemaakte sigaretten en geen goedkope rotzooi. Gewoon premium ellende voor de volle pond dat ze dat dagelijks uitgeven? Is dat een realistische stelling zodra je zo'n iemand ziet roken? Zo ja dan doe ik inderdaad raar
Zijn er zat die dat doen ja. Maar als het wat minder kost per persoon blijft mijn punt, dat je zo handig hebt weg geknipt, gewoon staan. Roken is nu eenmaal duur en je krijgt er niks wezenlijks voor terug, en het is geld dat je ook aan je kinderen had kunnen besteden. Dat je dat zo hardnekkig probeert te ontkennen is inderdaad een beetje raar.
pi_210330096
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 11:11 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

En wederom geen enkel concreet antwoord op de vraag maar wederom de EMOTIE kaart. Maar ja we zijn niet anders gewend van je, heb je nog nooit mogen betrappen op een zinvolle concrete bijdrage aan dit soort discussies anders dan je nauwelijks verborgen afkeer van mensen die meer dan 2x modaal verdienen.
pi_210330104
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:21 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Zijn er zat die dat doen ja. Maar als het wat minder kost blijft mijn punt, dat je zo handig hebt weg geknipt, gewoon staan. Roken is nu eenmaal duur en je krijgt er niks wezenlijks voor terug. Dat je dat zo hardnekkig probeert te ontkennen is inderdaad een beetje raar.
Dat komt omdat opgebaarde stiekem ook wel weet dat roken eigenlijk een luxegoed is, ook al is het een verslaving.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:23:17 #290
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210330110
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nouja als je verlamt ben kan die dingen juist niet
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:26:54 #291
pi_210330144
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dat komt omdat opgebaarde stiekem ook wel weet dat roken eigenlijk een luxegoed is, ook al is het een verslaving.
Ik snap niet waarom dit ontkend moet worden. Roken is gewoon duur. Al kost het 200 in plaats van 300 euro, is het dan niet meer zonde? Valt het dan in het niet bij je zo riante inkomen uit de bijstand?
  Forum Admin vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:29:17 #292
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_210330167
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Allemaal leuk en aardig, maar als je dat nu doet jaag je de inflatie alleen maar meer aan.
Dit klopt ook, daarom zijn die enorme loonsprongen in sommige cao's ook niet bepaald handig. Daarmee creëer je alleen een spiraal.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_210330171
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:21 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Zijn er zat die dat doen ja. Maar als het wat minder kost per persoon blijft mijn punt, dat je zo handig hebt weg geknipt, gewoon staan. Roken is nu eenmaal duur en je krijgt er niks wezenlijks voor terug, en het is geld dat je ook aan je kinderen had kunnen besteden. Dat je dat zo hardnekkig probeert te ontkennen is inderdaad een beetje raar.
Natuurlijk is roken een verkeerde uitgave en zeker als elke euro al omgedraaid moet worden. Dat zoiets basaals echt hardop gezegd moet worden zegt iets over jou en scorpie
pi_210330180
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:29 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dit klopt ook, daarom zijn die enorme loonsprongen in sommige cao's ook niet bepaald handig. Daarmee creëer je alleen een spiraal.
Ik vind het meer dan prima dat er loonstijgingen komen maar dan moeten bedrijven ook gecapped kunnen worden in hun doorberekening naar de klant. Dat kan niet, dus krijg je die spiraal.

En dat is niet (alleen) de overheid die dit veroorzaakt maar ook de ECB met hun achterlijke geldpers de laatste 10 jaar.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:32:50 #295
pi_210330194
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:29 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Natuurlijk is roken een verkeerde uitgave en zeker als elke euro al omgedraaid moet worden.
Eindelijk, we zijn er. Ik vond het ook een beetje belachelijk dat ik het maar moest blijven uitleggen aan je, maar gelukkig zijn we weer op één lijn.
pi_210330199
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:21 schreef Scorpie het volgende:

[..]
En wederom geen enkel concreet antwoord op de vraag maar wederom de EMOTIE kaart. Maar ja we zijn niet anders gewend van je, heb je nog nooit mogen betrappen op een zinvolle concrete bijdrage aan dit soort discussies anders dan je nauwelijks verborgen afkeer van mensen die meer dan 2x modaal verdienen.
Haha je zal ondertussen wel rottende oma rimpels op je duimen hebben. Wat zuig jij veel uit je duim zeg :')
pi_210330200
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ik snap niet waarom dit ontkend moet worden. Roken is gewoon duur. Al kost het 200 in plaats van 300 euro, is het dan niet meer zonde? Valt het dan in het niet bij je zo riante inkomen uit de bijstand?
Ik denk niet dat iemand hier ontkent dat roken ongezond is, of een luxe is. Daar kan je moeilijk onderuit namelijk; het is ongezond én het is een luxe. Als je in de bijstand zit en wel zoveel geld uitgeeft aan sigaretten dan ben je niet slim bezig. Het punt is alleen dat je tegenwoordig ook al in de problemen kan komen/komt als je je enkel richt op de basis dingen in het leven. Je komt steeds sneller bij die armoede grens terecht. Lang niet altijd omdat je zoveel rookt. Ik snap dat er mensen zijn in de bijstand die dat doen, maar dat wil niks zeggen over de rest.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:34:40 #298
pi_210330207
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:33 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Ik denk niet dat iemand hier ontkent dat roken ongezond is, of een luxe is. Daar kan je moeilijk onderuit namelijk; het is ongezond én het is een luxe. Als je in de bijstand zit en wel zoveel geld uitgeeft aan sigaretten dan ben je niet slim bezig. Het punt is alleen dat je tegenwoordig ook al in de problemen kan komen/komt als je je enkel richt op de basis dingen in het leven. Je komt steeds sneller bij die armoede grens terecht. Lang niet altijd omdat je zoveel rookt. Ik snap dat er mensen zijn in de bijstand die dat doen, maar dat wil niks zeggen over de rest.
Dat ben ik ook gewoon met je eens hoor. Het ging even over een specifiek punt, namelijk het mensen kunnen aanspreken op iets. In het algemeen is de huidige tendens en de race to the bottom een slechte zaak die alleen maar slechter wordt.
pi_210330215
quote:
17s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:32 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Eindelijk, we zijn er. Ik vond het ook een beetje belachelijk dat ik het maar moest blijven uitleggen aan je, maar gelukkig zijn we weer op één lijn.
En het ging ook over huisdieren hé
pi_210330216
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Het past niet in de frame dat elke arme persoon niet voor zichzelf kan zorgen, waar opgebaarde zo prat op gaat.
pi_210330278
quote:
15s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:08 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Natuurlijk is het weer Lambiek.
Stupid is as stupid does O-) :W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')