Grof gezegd betalen zij onder meer karrevrachten aan belasting voor hen die aan het overheidsinfuus liggen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:00 schreef Aberkullie het volgende:
Hoe gaat het met de multinationals in Nederland?
Had van jou geen andere reactie verwacht als - knip-rasechte VVD’er.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:06 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Grof gezegd betalen zij onder meer karrevrachten aan belasting voor hen die aan het overheidsinfuus liggen.
quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:00 schreef Aberkullie het volgende:
Die hebben in hun peuter, kleuter en jeugdjaren ook alle dagen voedzame maaltijden gehad, waardoor zij zo groot en machtig zijn geworden.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:06 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Grof gezegd betalen zij onder meer karrevrachten aan belasting voor hen die aan het overheidsinfuus liggen.
Fucking onzin in belastingparadijs Nederland.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:06 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Het probleem is niet de multinationals of de rijken, het probleem is een overheid die maar blijft groeien, lasten blijft verhogen en een ECB die veel te weinig doet aan de inflatie.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:00 schreef Aberkullie het volgende:
Lonen verhogen is compleet achterlijk en lost niks op. Want het zorgt ervoor dat de hogere lonen weer doorberekend worden in de productprijzen en dus nog meer inflatie.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Klinkt verder leuk, lonen verhogen, maar vooral de inflatie moet verlaagd worden naar 1-2% max. Maar ja, de ECB is niet meer onafhankelijk en hogere rente is te duur voor de knoflookstaten. Inflatie verlaagd hun schulden ook zo lekker.
Multinationals zijn goed voor ongeveer 1/3 van het bbp van Nederlandquote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:12 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Fucking onzin in belastingparadijs Nederland.
De overheid doet eigenlijk al veel te veel. Strooien met geldquote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:12 schreef torentje het volgende:
[..]
Die hebben in hun peuter, kleuter en jeugdjaren ook alle dagen voedzame maaltijden gehad, waardoor zij zo groot en machtig zijn geworden.
Kunnen dus ook wel het nodige doen voor ondervoede mensen.
En dat is niet genoeg.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Multinationals zijn goed voor ongeveer 1/3 van het bbp van Nederland
Ik weet het.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:08 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Had van jou geen andere reactie verwacht als - knip-rasechte VVD’er.
Wat hebben we aan bbp?quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik zal het de kids vertellen die zonder eten naar school moeten.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mijn buurman was daarentegen wel heel blij met de met de subsidie op zijn elektrische auto, zijn zonnepanelen en zijn warmtepompquote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:36 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik zal het de kids vertellen die zonder eten naar school moeten.
Doen!quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:36 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Er liepen eens twee economen door het bos. Komen ze plotseling bij een enorme hoop berenstront. Zegt de een tegen de ander: ik geef je honderd duizend euro als je die berg stront opvreet. Die andere denkt even na, het is een flinke berg en ie stinkt enorm, maar ja, een ton is een ton. Dus hij gaat eten en vreet die hele berg op.quote:
Zie vaak arme gezinnen met stuk voor stuk overgewicht. Elke dag fastfood en thuis bezorgd is veel duurder dan verse groenten van de markt.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:53 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Nog meer geld dus voor gezinnen die de vele toeslagen overal voor gebruiken behalve waar het voor bedoeld is; hun kinderen.
Ja maar vers eten is duur !!?!!!11!1!11quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Zie vaak arme gezinnen met stuk voor stuk overgewicht. Elke dag fastfood en thuis bezorgd is veel duurder dan verse groenten van de markt.
Ja klopt. Of ze roken.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Zie vaak arme gezinnen met stuk voor stuk overgewicht. Elke dag fastfood en thuis bezorgd is veel duurder dan verse groenten van de markt.
Ah de loonprijsspiraal. Lonen nooit meer verhogenquote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:16 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Lonen verhogen is compleet achterlijk en lost niks op. Want het zorgt ervoor dat de hogere lonen weer doorberekend worden in de productprijzen en dus nog meer inflatie.
Dat zou inderdaad het beste zijn.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:09 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ah de loonprijsspiraal. Lonen nooit meer verhogen
Denk jij dat als die dame die buil shag per week laat liggen zij ineens wel genoeg geld overhouden?quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:06 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Ja klopt. Of ze roken.
Was laatst nog een artikel van het AD. Weer zo' n jankmoeder die al rokend van haar gratis korte vakantie zat te genieten want ze had geen geld ervoor om dit haar kind te geven.
Nee, gek he?!
Ja, of ze hebben een kleurentelevisie.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:06 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Ja klopt. Of ze roken.
Was laatst nog een artikel van het AD. Weer zo' n jankmoeder die al rokend van haar gratis korte vakantie zat te genieten want ze had geen geld ervoor om dit haar kind te geven.
Nee, gek he?!
Wie zegt dat ze shag rookt? Vaak zijn het ook nog dure sigaretten.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:12 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Denk jij dat als die dame die buil shag per week laat liggen zij ineens wel genoeg geld overhouden?
Grappig, normaal worden de rokers als paria' s gezien, behalve dan als ze kinderen hebben, dan is het een dikke prima en mag je er niks van zeggen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:14 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ja, of ze hebben een kleurentelevisie.
Ik heb ook wel eens gehoord dat ze een een smartphone hebben.
Ik heb zelfs wel eens gezien dat een dergelijk iemand een internetaansluiting en verwarming had.
Bontste wat ik gezien heb dat zo een ouder een nieuwe fiets kocht voor een kind.
Verschrikkelijk allemaal, schandalig! (sarcasme)
Een tevreden roker is geen onrustoker is mijn motto als roker en ex-roker.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:18 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Grappig, normaal worden de rokers als paria' s gezien, behalve dan als ze kinderen hebben, dan is het een dikke prima en mag je er niks van zeggen.
Bedoel je die paar tv uitzendingen waar ze toevallig/expres mensen filmen die roken?quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:16 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Wie zegt dat ze shag rookt? Vaak zijn het ook nog dure sigaretten.
Respect voor jouw eigen houding in relatie tot de opvoeding die je gehad hebt.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:08 schreef Pizzakoppo het volgende:
Werkelijk te treurig voor mogelijk dat er kinderen in Nederland zijn die met een lege maag, met honger naar school gaan. En ja, de ouders maken ongetwijfeld keuzes die niet handig of zelfs dom zijn maar daar mag een kind niet de dupe van zijn.
Om even in te zoomen op een belangrijke opmerking in het artikel dat kinderen van ouders met weinig geld vaak ook het risico lopen om weinig geld te gaan verdienen wilde ik een persoonlijke anecdote delen.
Ik kom uit een bijstandsgezin en de haat die mijn vader had voor werken, de maatschappij en bazen was een bron van indoctrinatie. Mij werd verteld dat je maximaal moest lenen van Duo en verder heb ik meegekregen dat geld op een minder legale wijze eigenlijk ook prima was. Mede hierdoor heb ik een fikse studieschuld en zal ik nooit een huis kunnen kopen. Ik ben niet zielig, heb mij onttrokken van mijn opvoeden en normen en waarden maar heb nog dikwijls een dubbeltje gevoel. Een zeer krachtige emotie die zich meester van mij maakt als bepaalde zaken niet goed lopen. Daarom, ondersteun de jongsten en leer ze positieve herinneringen opbouwen.
Als ex roker weet jij dan ook hoeveel geld je over de balk smijt met je gepaf. En als je kinderen hebt je daarin andere keuzes kan maken dan door te blijven paffen en je kind de dupe te laten worden van je zinloze verslaving. En dan ook nog gaan janken in de media ook.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:20 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Een tevreden roker is geen onrustoker is mijn motto als roker en ex-roker.
Waarschijnlijk die hele dure illegale sigaretten uit het Oostblok, want op TV kan je prima zien hoe duur die sigaretten zijn.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:23 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Bedoel je die paar tv uitzendingen waar ze toevallig/expres mensen filmen die roken?
Ik denk dat vanaf de zijlijn een situatie veroordelen zonder kennis van zaken zonder enig voorbehoud veel te gemakkelijk isquote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:16 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Wie zegt dat ze shag rookt? Vaak zijn het ook nog dure sigaretten.
Geld heb je nooit genoeg en ja ze houdt per jaar zeker een hoop geld over als ze zou stoppen en daarvan zou ze zeker iets leuks kunnen doen met haar kind. Of wil jij anders beweren?
Nee.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:23 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Bedoel je die paar tv uitzendingen waar ze toevallig/expres mensen filmen die roken?
Nog geen minuut spijt van gehad van al dat geld, was een prima bestedingquote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:24 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Als ex roker weet jij dan ook hoeveel geld je over de balk smijt met je gepaf. En als je kinderen hebt je daarin andere keuzes kan maken dan door te blijven paffen en je kind de dupe te laten worden van je zinloze verslaving. En dan ook nog gaan janken in de media ook.
Oh, weer het gebruikelijke valse dilemma dat elke dag frituur bestellen duurder is. De meeste in die situatie kopen natuurlijk gewoon twintig frikandellen voor 1.99 en frituren zelf.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Een prettig mens ben je of je bent het niet, daar veranderd een rokertje niks aan. Maar ieder zijn ding of mening.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:32 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Nog geen minuut spijt van gehad van al dat geld, was een prima besteding![]()
Voor sommige mensen werkt roken beter dan het duurste medicijn.![]()
Worden er vaak veel prettiger mensen van.
Waarom vertel je ze niet dat het de schuld van de joden is, of van buitenlanders?quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:36 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Oh gelukkig. Ik was al bang dat er niemand de asielzoekers / immigranten de schuld zou geven. Nu nog een D66 bashje eroverheen en het feest is compleet.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:34 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Stoppen met het massaal importeren van die nieuwe onderklasse zou al heel veel schelen. Asielopvang kost de staat jaarlijks miljarden. Die mensen hun leven lang aan het staatsinfuus houden nog heel veel meer. Van dat geld kunnen de eigen mensen makkelijk geholpen worden en de belastingen hoeven niet omhoog.
In welk universum leven die gasten?quote:Op donderdag 17 augustus 2023 16:54 schreef slashdotter3 het volgende:
Vakbond FNV maakt zich ook zorgen over de geldproblemen bij veel Nederlanders. Daarom wil de bond graag dat het minimumloon omhoog gaat naar 16 euro per uur. Eerder noemde FNV nog een bedrag van 14 euro. Het huidige wettelijke minimumloon is iets minder dan 13 euro. Verder zouden diverse toeslagen en het kindgebonden budget hoger moeten worden.
quote:
quote:
Ik bewonder de inhoudelijke postings en de intelligentie van deze mensenquote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:36 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn de asielzoekers niet de schuldigen, maar de mensen die gratis geld en huizen faciliteren:quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oh gelukkig. Ik was al bang dat er niemand de asielzoekers / immigranten de schuld zou geven. Nu nog een D66 bashje eroverheen en het feest is compleet.
Ze komen terecht op voor hun leden, dat is meer dan de overheid doet aan inflatiebestrijding.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In welk universum leven die gasten?
FNV schijnt een Nederlandse vakbond te zijnquote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit is wat je krijgt als je de graaiflatie niet reguleertquote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat hier wel een deel van het probleem zit. Want geld storten op de bankrekening van de ouders zonder dat er enige controle is op waar het geld daadwerkelijk aan uit wordt gegeven is ook niet een oplossing denk ik.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:53 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Nog meer geld dus voor gezinnen die de vele toeslagen overal voor gebruiken behalve waar het voor bedoeld is; hun kinderen.
Rokende mensen zijn goed voor de economie, want;quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:06 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Ja klopt. Of ze roken.
Nee, gek he?!
Is natuurlijk makkelijk scoren voor de Franse regering, maar waar is de keiharde druk op Christine Lagarde die als de president van de ECB onafhankelijk voor prijs stabiliteit had te zorgen? Frankrijk doet aan verdeel en heers. De waarheid is dat al die knoflooklanden, dat is inclusief Frankrijk, juist belang hebben bij de geldpers laten draaien en hoge inflatie. Inflatie verhogen verlaagd de staatschuld.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:27 schreef Red_85 het volgende:
Accepteren moeten we het maar. Dat we met zn allen een stukje armer worden.
-kaag
Dus allemaal.
Maar de multinationals en de voedingsindustrie niet. Zoals bijvoorbeeld in Frankrijk waar er wel overheidsdruk wordt uitgevoerd om de kosten zo laag mogelijk te houden, lees: het laten ophoeren van de graaiers.
Het lijkt er op dat je het verschil tussen AOW en pensioen niet helemaal scherp hebt.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:58 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Rokende mensen zijn goed voor de economie, want;
- zij brengen miljarden aan accijns op
- zij gaan jaren eerder dood, hetgeen AOW en pensioen spaart.
Ja, alleen werkt het dus vooral averechts. En daar hebben hun leden, zeker die aan de onderkant van de arbeidsmarkt, dan weer het meeste last van.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ze komen terecht op voor hun leden, dat is meer dan de overheid doet aan inflatiebestrijding.
Tja, als je honderduizenden mensen importeert die arm zijn en ook zullen blijven dan is het niet verwonderlijk dat het aantal arme mensen toeneemt.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:00 schreef jakosi het volgende:
Er is natuurlijk veel migratie uit de derde wereld gekomen. Vaak leven zij rond de armoedegrens. Als je dan zegt dat een groot deel van Nederland arm is geworden, wordt dat er niet bij verteld.
Klopt, maar zonder de loonsverhoging zouden ze het nog erger hebben. Zoals ik zei, de vakbond komt tenminste nog op voor haar mensen, dat zie je bij de ECB en de politiek niet, die laten de inflatie gewoon gebeuren en doen er veel te weinig aan. En dan heb ik het niet (alleen) over de Nederlandse politiek, maar over de gehele europese politiek. Lage rente, hoge inflatie, dat is ideaal voor regeringenquote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, alleen werkt het dus vooral averechts. En daar hebben hun leden, zeker die aan de onderkant van de arbeidsmarkt, dan weer het meeste last van.
Dat is dus maar de vraag. De exorbitante loonsverhogingen werken alleen maar meer grote prijsstijgingen in de hand, en daarnaast faillissementen bij de kleinere ondernemingen die het minder lang kunnen uitzingen dan de grote ketens. Beide zijn erg onwenselijke ontwikkelingen voor zowel de maatschappij als de werknemers.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Klopt, maar zonder de loonsverhoging zouden ze het nog erger hebben.
Een beter betalende baan zoeken.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:25 schreef Akkerdjie het volgende:
Wat moet een verpleegkundige bijvoorbeeld dan? Gewoon een tik van 15% koopkrachtverlies door ECB-falen nemen en niet zeuren?
En wie gaat jou dan helpen in het ziekenhuis? Niet iedereen kan manager, chirurg of baas zijn.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Een beter betalende baan zoeken.
Moet de verpleegkundige dan maar bukken?quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:38 schreef Momo het volgende:
[..]
En wie gaat jou dan helpen in het ziekenhuis? Niet iedereen kan manager, chirurg of baas zijn.
Nee die moeten gewoon meer betaald krijgen overal, je moet mensen niet wegjagen bij een beroep dat nodig is. Hogerop gaan kan niet voor iedereen de oplossing zijn.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Moet de verpleegkundige dan maar bukken?
De vraag was:" Wat moet een verpleegkundige bijvoorbeeld dan? Gewoon een tik van 15% koopkrachtverlies door ECB-falen nemen en niet zeuren?"quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:44 schreef Momo het volgende:
[..]
Nee die moeten gewoon meer betaald krijgen overal, je moet mensen niet wegjagen bij een beroep dat nodig is. Hogerop gaan kan niet voor iedereen de oplossing zijn.
Nee gaan protesteren en anders eventueel staken.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De vraag was:" Wat moet een verpleegkundige bijvoorbeeld dan? Gewoon een tik van 15% koopkrachtverlies door ECB-falen nemen en niet zeuren?"
Kan je ook doen, maar mijn advies is een ander. Jouw eerste reactie was dat de verpleegkundige blijkbaar een plicht heeftquote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:46 schreef Momo het volgende:
[..]
Nee gaan protesteren en anders eventueel staken.
Bedrijven zorgen voor werkgelegenheid en welvaart, niet het BBP. BBP is min of meer een proxy voor economische activiteit.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Welvaart, werkgelegenheid,
Zoals ik zei, Multinationals ca 1/3 van BBPquote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Bedrijven zorgen voor werkgelegenheid en welvaart, niet het BBP. BBP is min of meer een proxy voor economische activiteit.
Maar niet 1/3 van de belastinginkomsten.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En hoeveel kosten die multinationals als we de druk op woningmarkt/energienet/watervoorziening/wegennet/milieu en volksgezondheid meenemen in de berekening?quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik ben het niet met je oneens dat multinationals weldegelijk zeer belangrijk zijn voor de Nederlandse economie, maar de relatie tussen dat belang van multinationals en onze welvaart en welzijn vond ik alleen wat complexer dan te vatten is een eendimensionaal cijfertje.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zoals ik zei, Multinationals ca 1/3 van BBP
Gratis schoolmaaltijden lijkt mij super.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:24 schreef quo_ het volgende:
[..]
Respect voor jouw eigen houding in relatie tot de opvoeding die je gehad hebt.
En ik heb ook begrip voor de compassie die je toont voor kinderen in armoedige omstandigheden.
Maar ik denk er niet aan om mee te gaan in nog meer gratis geld voor mensen die niks bijdragen aan de samenleving. Doe dan maar schoolmaaltijden die gratis zijn voor wie dat wil.
Werkgelegenheid voor buitenlanders en welvaart voor buitenlandse aandeelhouders steeds meer en meer.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Bedrijven zorgen voor werkgelegenheid en welvaart, niet het BBP. BBP is min of meer een proxy voor economische activiteit.
quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:55 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Maar niet 1/3 van de belastinginkomsten.
Verder: https://www.accountant.nl(...)belastingontwijking/
Vertel, hoe zouden jullie het regelen?quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:56 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
En hoeveel kosten die multinationals als we de druk op woningmarkt/energienet/watervoorziening/wegennet/milieu en volksgezondheid meenemen in de berekening?
Tata steel, Chemours, Amazon, Google. Allemaal bedrijven die een schijntje belasting betalen vergeleken met de kosten die ze opleveren.
Mee eens. Ik vind het sowieso verbazingwekkend dat mensen vaak met een vingertje wijzen naar mensen in armoede. Alsof het hun eigen schuld is. Maar ik vermoed dat dat komt omdat het voor die mensen veilig voelt om te denken dat ze alles zelf in de hand hebben. Wat absoluut niet zo is natuurlijk. Armoede kan veel mensen overkomen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 20:05 schreef Barbusse het volgende:
Verbazingwekkend om te zien hoe mensen met plezier naar beneden schoppen maar te lui zijn om naar boven te slaan. Arme mensen hebben armoe aan zichzelf te danken, maar miljardenwinsten en miljoenenbonussen voor CEO's zijn a-ok.
Je bent geen goed mens als je wat af loopt te geven op een bijstandsmoeder omdat ze toevallig rookt of een huisdier heeft. En, mocht je zelf middenklasse zijn, je bent de volgende in de rij van werkende arme mensen.
In directe zin is dat inderdaad zo, wordt hier de omzet niet gemaakt, vloeit bijna alle winst weg en zoveel werknemers hebben die multinationals niet (en die op de hoofdkantoren zijn veelal tijdelijke expats). Ze zorgen er echter wel voor kleinschaliger bedrijvigheid rondom zich te binden die wel arbeidsplaatsen oplevert, zo wordt die bijdrage van multinationals aan het BBP volgens mij ook berekend.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 20:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Werkgelegenheid voor buitenlanders en welvaart voor buitenlandse aandeelhouders steeds meer en meer.
Arme mensen zijn meestal niet tevreden. En er zit best wat in om kritisch te zijn over rokende ouders die geen geld over houden voor hun kinderen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:20 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Een tevreden roker is geen onrustoker is mijn motto als roker en ex-roker.
De vervuiler betaalt => geen kwantumkorting meer op energie (elektriciteit en gas).quote:Op donderdag 17 augustus 2023 20:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
[..]
Vertel, hoe zouden jullie het regelen?
Het is wel wat om van iemand te verlangen dat die geen enkele euro aan zichzelf uitgeeft. Ondertussen kijken we niet naar andere veel grotere uitgaven want die doen er niet toe alleen dat roken. Dat is niet 'kritisch'quote:Op donderdag 17 augustus 2023 20:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Arme mensen zijn meestal niet tevreden. En er zit best wat in om kritisch te zijn over rokende ouders die geen geld over houden voor hun kinderen.
Ja precies wat ik zeg. En de media proberen het allemaal weer te framen dat we heel solidair moeten zijn en hogere belastingen mogen betalen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 19:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tja, als je honderduizenden mensen importeert die arm zijn en ook zullen blijven dan is het niet verwonderlijk dat het aantal arme mensen toeneemt.
Om vervolgens die bedrijven te zien vertrekkenquote:Op donderdag 17 augustus 2023 20:29 schreef Rostrup het volgende:
[..]
De vervuiler betaalt => geen kwantumkorting meer op energie (elektriciteit en gas).
En bedrijven die niet aan kunnen tonen dat ze een redelijk deel belasting betalen extra belasten.
En wat zet je daar tegenover? Of zet je daar niets tegenover en dan is het gewoon weer een lastenverhoging.quote:Hypotheekrenteaftrek sneller afbouwen.
Mensen die in armoede zitten hebben waarschijnlijk geen koopwoning.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 20:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Om vervolgens die bedrijven te zien vertrekken
[..]
En wat zet je daar tegenover? Of zet je daar niets tegenover en dan is het gewoon weer een lastenverhoging.
Sinds je de vraag van aan iemand anders wil beantwoorden, dan moet je hem ook beantwoordenquote:Op donderdag 17 augustus 2023 20:42 schreef Momo het volgende:
[..]
Mensen die in armoede zitten hebben waarschijnlijk geen koopwoning.
Het is toch echt de overheid geweest die van een goedkope verslaving een dure heeft gemaakt.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:24 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Als ex roker weet jij dan ook hoeveel geld je over de balk smijt met je gepaf. En als je kinderen hebt je daarin andere keuzes kan maken dan door te blijven paffen en je kind de dupe te laten worden van je zinloze verslaving. En dan ook nog gaan janken in de media ook.
Inderdaad.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 21:56 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Het is toch de overheid die van een goedkope verslaving een dure heeft gemaakt.
Nee, vaak bij tv-programma's over arme gezinnen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:32 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Oh, weer het gebruikelijke valse dilemma dat elke dag frituur bestellen duurder is. De meeste in die situatie kopen natuurlijk gewoon twintig frikandellen voor 1.99 en frituren zelf.
Ik vermoed dat je dit heb waargenomen op een 1 of andere campingzender die je en inkijkje gaf in het "echte" leven aan de onderkant van de maatschappij.
Je betaalt de belasting die je verschuldigd bent, niet wat een ambtenaar redelijk vindt.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 20:29 schreef Rostrup het volgende:
En bedrijven die niet aan kunnen tonen dat ze een redelijk deel belasting betalen extra belasten.
Tatoeages, nieuwste model iPhone, merkkleding, wekelijks de nagels gedaan, boodschappen doen bij dure supermarkten ipv Lidl of Aldi en ga zo maar door. Ipv uitkeringen en toeslagen aan hen uit te keren zou het beter zijn om voedselbonnen aan dergelijke gezinnen te verstrekken en hun vaste lasten te betalen ipv te verwachten dat ze verstandig met geld omgaan en braaf hun vaste lasten zullen betalen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Eerste schijf 0,2% omlaag.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 20:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En wat zet je daar tegenover? Of zet je daar niets tegenover en dan is het gewoon weer een lastenverhoging.
quote:Op donderdag 17 augustus 2023 21:50 schreef summer2bird het volgende:
Ik las ergens dat de hogere zorgtoeslag ook vanaf volgend jaar stopt. Klopt dat?
Heb het nieuws niet veel meer gevolgd afgelopen jaar.
https://www.zorgwijzer.nl(...)rpersoonshuishoudens.quote:Als de zorgverzekering in 2024 duurder wordt, betekent dat automatisch dat de zorgtoeslag voor lage inkomens ook omhoog gaat.
Op dit moment bedraagt de zorgtoeslag maximaal 154 euro voor alleenstaanden en 265 euro voor meerpersoonshuishoudens.
Ah gelukkig, daar maakte ik me al zorgen om.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 22:22 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
[..]
https://www.zorgwijzer.nl(...)rpersoonshuishoudens.
Geen paniek, lijkt gewoon mee te stijgen met de verhoging van de premie.
Verschrikkelijk, en ze doen het ook allemaal. Geen enkele uitzondering.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 22:22 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Tatoeages, nieuwste model iPhone, merkkleding, wekelijks de nagels gedaan, boodschappen doen bij dure supermarkten ipv Lidl of Aldi en ga zo maar door. Ipv uitkeringen en toeslagen aan hen uit te keren zou het beter zijn om voedselbonnen aan dergelijke gezinnen te verstrekken en hun vaste lasten te betalen ipv te verwachten dat ze verstandig met geld omgaan en braaf hun vaste lasten zullen betalen.
Dat dus. Ik heb ooit tijdelijk een bijstandsuitkering gehad. En dan is het heel eenvoudig: geen luxe. Alles op alles zetten om je financiële positie te verbeteren en geen schulden te maken. Werk heeft me uiteindelijk gelukkig gemaakt en uiteindelijk volop kunnen sparen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 22:45 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Verschrikkelijk, en ze doen het ook allemaal. Geen enkele uitzondering.
Rijden in het nieuwste model Mercedes rond, hebben een flatscreen van 3 meter.
Ohh, ben ik het roken nog vergeten.
Het is me allemaal wat.
(/s)
The Great Reset is al in volle gang en raakt eigenlijk alle lagen van de maatschappij.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 22:01 schreef ReplaR het volgende:
Ze gaan net zo lang door tot we op onze knieën gaan smeken voor de Great Reset.
Sorry, je hebt mij verkeerd begrepen. Dit was een sarcastische reactie vandaar de (/s)quote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:06 schreef core2duo het volgende:
[..]
Dat dus. Ik heb ooit tijdelijk een bijstandsuitkering gehad. En dan is het heel eenvoudig: geen luxe. Alles op alles zetten om je financiële positie te verbeteren en geen schulden te maken. Werk heeft me uiteindelijk gelukkig gemaakt en uiteindelijk volop kunnen sparen.
Echte armoede bestaat ook niet in Nederland.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:19 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Sorry, je hebt mij verkeerd begrepen. Dit was een sarcastische reactie vandaar de (/s)
Zal allemaal best die redenen. De boodschappen zijn en blij en betaalbaar.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Is natuurlijk makkelijk scoren voor de Franse regering, maar waar is de keiharde druk op Christine Lagarde die als de president van de ECB onafhankelijk voor prijs stabiliteit had te zorgen? Frankrijk doet aan verdeel en heers. De waarheid is dat al die knoflooklanden, dat is inclusief Frankrijk, juist belang hebben bij de geldpers laten draaien en hoge inflatie. Inflatie verhogen verlaagd de staatschuld.
Geen enkele euro zei ik niet. En dat we niet naar multinationals moeten kijken zei ik ook niet. Dus over wie heb je het en waarom zeg je het tegen mij?quote:Op donderdag 17 augustus 2023 20:32 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het is wel wat om van iemand te verlangen dat die geen enkele euro aan zichzelf uitgeeft. Ondertussen kijken we niet naar andere veel grotere uitgaven want die doen er niet toe alleen dat roken. Dat is niet 'kritisch'
quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oh gelukkig. Ik was al bang dat er niemand de asielzoekers / immigranten de schuld zou geven. Nu nog een D66 bashje eroverheen en het feest is compleet.
quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:27 schreef Red_85 het volgende:
Accepteren moeten we het maar. Dat we met zn allen een stukje armer worden.
-kaag
Dus allemaal.
Maar de multinationals en de voedingsindustrie niet. Zoals bijvoorbeeld in Frankrijk waar er wel overheidsdruk wordt uitgevoerd om de kosten zo laag mogelijk te houden, lees: het laten ophoeren van de graaiers.
Altijd leuk en treurig de stereotypes die om de hoek komen bij dit soort topics.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:42 schreef Barbusse het volgende:
Ik denk niet dat ook maar iemand hier multimiljoenair is. Toch lopen meerdere mensen hier neer te kijken op mensen die van het het absolute minimum leven. Die mogen nooit iets leuks doen. Of zo. Fuck me, what an absolute cunt you are.
Zeker welquote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:42 schreef Barbusse het volgende:
Ik denk niet dat ook maar iemand hier multimiljoenair is.
Mooi. Do something useful with it.quote:
Ik vind het mensonterend. Beetje mensen gaan lopen kritiseren terwijl ze op het absolute minimum leven?quote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:52 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Altijd leuk en treurig de stereotypes die om de hoek komen bij dit soort topics.
Als je arm bent dan heb je blijkbaar 10 kinderen, van wie allen ondervoed of moddervet zijn en geen cent krijgen van de toeslagen, 20 huisdieren, waaronder allerlei dure rasdieren die niet goed verzorgd worden, je moet flink roken, elke dag flink zuipen, dikke tv in de huiskamer en vergeet natuurlijk het aquarium niet. 3 autos in de voortuin, wietplantage op zolder, iedereen de duurste smartphone, allemaal merkkleding.
Mis ik nog iets?
Komt nogal wat bij een minimuminkomen kijken
Heb 50k+ belasting betaald dit jaar. Vind het wel goed zo.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 00:06 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Mooi. Do something useful with it.
Oh sorry, het zijn allemaal in lompen en vodden gehulde bijstandsmoedertjes met uitgemergelde bloedjes van kinderen en het fenomeen "bijstandsfraude" bestaat niet. En de rest van mijn post lees je voor het gemak maar overheen.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 22:45 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Verschrikkelijk, en ze doen het ook allemaal. Geen enkele uitzondering.
Rijden in het nieuwste model Mercedes rond, hebben een flatscreen van 3 meter.
Ohh, ben ik het roken nog vergeten.
Het is me allemaal wat.
(/s)
'Leave de d66 alooooooone'quote:
“Maar” 50%quote:Op donderdag 17 augustus 2023 22:34 schreef Klepper272 het volgende:
De rijken worden rijker en de armen worden armer.
Maar weer terug naar het oude belastingstelsel met meerdere tariefgroepen.
Vroeger betaalden de hoogste tariefgroep 70% nu nog maar 50%
LOLquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 06:34 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Oh sorry, het zijn allemaal in lompen en vodden gehulde bijstandsmoedertjes met uitgemergelde bloedjes van kinderen en het fenomeen "bijstandsfraude" bestaat niet.
Beetje dit soort types dus die maar klagen dat ze geen geld hebben.quote:Hallo allemaal,
Helaas (gelukkig) ben ik niet door de proeftijd bij NAAM BEDRIJF gekomen.
Ik vond het daar verschrikkelijk. Het is een callcenter-fabriek. Je hebt geen privéleven meer, want je wordt op ieder moment ingeroosterd.
Het is een continue bedrijf, zelfs de Kerstdagen zijn ze geopend.
Wanneer ik door de proeftijd was gekomen, dan had ik op mijn schoonzus haar verjaardag (zaterdag 18 november) tot 7 uur moeten werken en had ik daar niet naar toe kunnen gaan.
De vrijdagavond daarvoor heb ik ook met mensen afgesproken, had ik een dienst tot half 8 gehad. Dus had ook niet door kunnen gaan.
Je privéleven wordt verziekt door dit bedrijf voor een mega-salaris van ¤ 9,04 bruto per uur.
Wat ook erg tegen viel, was de reistijd. Ik was minimaal 2,5 uur per dag aan het reizen. Wanneer er iets tegen zit, dan wordt dat snel 3 uur.
Ik heb een dag gehad, 's-ochtends om half 8 weg, 's-avonds om 7 uur weer thuis, ik weet nu dat dat toch wel te lang is. 2 uur reistijd per dag is ok.
---
En nog wat persoonlijk info
Tot ziens allemaal.
Denk dat je die 40 cent geeneens haalt.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:47 schreef quo_ het volgende:
Dat zal wel weer opgelost worden met nog meer gratis geld. Uiteraard op te brengen door de brave belastingbetaler die inmiddels van een verdiende euro nog maar net 40 cent over houdt.
Dat waren mijn eerste gedachten toen ik dit vandaag op de radio hoorde.
Maar het kan nog erger. Zojuist een mevrouw van het CDA die dacht dat we het op konden lossen met wat extra begrotingstekort en een hogere staatsschuld.
Nog steeds gratis geld maar dan op de pof.
Dit soort lui zou je toch met pek en veren uit de politiek moeten jagen !
Jij had het over rokenquote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Geen enkele euro zei ik niet. En dat we niet naar multinationals moeten kijken zei ik ook niet. Dus over wie heb je het en waarom zeg je het tegen mij?
Jouw vader, zijn visie op de wereld en zijn anti-werk instelling is de defacto standaard in de arme laag van de bevolking. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zoals jij zijn, maar dat zijn er helaas niet zo heel veel.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:08 schreef Pizzakoppo het volgende:
Werkelijk te treurig voor mogelijk dat er kinderen in Nederland zijn die met een lege maag, met honger naar school gaan. En ja, de ouders maken ongetwijfeld keuzes die niet handig of zelfs dom zijn maar daar mag een kind niet de dupe van zijn.
Om even in te zoomen op een belangrijke opmerking in het artikel dat kinderen van ouders met weinig geld vaak ook het risico lopen om weinig geld te gaan verdienen wilde ik een persoonlijke anecdote delen.
Ik kom uit een bijstandsgezin en de haat die mijn vader had voor werken, de maatschappij en bazen was een bron van indoctrinatie. Mij werd verteld dat je maximaal moest lenen van Duo en verder heb ik meegekregen dat geld op een minder legale wijze eigenlijk ook prima was. Mede hierdoor heb ik een fikse studieschuld en zal ik nooit een huis kunnen kopen. Ik ben niet zielig, heb mij onttrokken van mijn opvoeden en normen en waarden maar heb nog dikwijls een dubbeltje gevoel. Een zeer krachtige emotie die zich meester van mij maakt als bepaalde zaken niet goed lopen. Daarom, ondersteun de jongsten en leer ze positieve herinneringen opbouwen.
Het vervelende is alleen dat ook mensen uit de lage middenklasse die gewoon werken ook steeds moeilijker rond kunnen komen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 06:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jouw vader, zijn visie op de wereld en zijn anti-werk instelling is de defacto standaard in de arme laag van de bevolking. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zoals jij zijn, maar dat zijn er helaas niet zo heel veel.
Klopt, die mentaliteit is niet uniek maar ook een gevolg van hoe wij de maatschappij hebben ingericht. Wij hebben besloten bijv. intelligentie rijkelijk te belonen en een eigenschap als creativiteit veel minder. In mijn werk bijv. zal ik nooit vergeten dat ik een jongen moest begeleiden die twee doelen had. Huisarts worden en een Ferarri krijgen. De beste knul was zwakbegaafd en had al moeite om de entree opleiding te voltooien. Uiteindelijk een prima monteur geworden maar zijn, veelal materialistische, wensen heeft hij niet kunnen najagen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 06:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jouw vader, zijn visie op de wereld en zijn anti-werk instelling is de defacto standaard in de arme laag van de bevolking. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zoals jij zijn, maar dat zijn er helaas niet zo heel veel.
Als belastingen verhoogd worden wil dat niet zeggen dat er ook meer belasting binnen komt. Op een gegeven moment werkt het niet meer omdat bedrijven/burgers naar een plek verhuizen waar de belastingdruk lager is.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 22:34 schreef Klepper272 het volgende:
De rijken worden rijker en de armen worden armer.
Maar weer terug naar het oude belastingstelsel met meerdere tariefgroepen.
Vroeger betaalden de hoogste tariefgroep 70% nu nog maar 50%
Mag je ook beiden vinden? Dus zowel de rol van de bijstandsmoeder kritisch benaderen als die van de graai-CEO?quote:Op donderdag 17 augustus 2023 20:05 schreef Barbusse het volgende:
Verbazingwekkend om te zien hoe mensen met plezier naar beneden schoppen maar te lui zijn om naar boven te slaan. Arme mensen hebben armoe aan zichzelf te danken, maar miljardenwinsten en miljoenenbonussen voor CEO's zijn a-ok.
Je bent geen goed mens als je wat af loopt te geven op een bijstandsmoeder omdat ze toevallig rookt of een huisdier heeft. En, mocht je zelf middenklasse zijn, je bent de volgende in de rij van werkende arme mensen.
Ik snap niet dat mensen hier nu opeens verrast over zijn. Dit zag je letterlijk aankomen toen a) tijdens Corona we miljarden steun uittrokken voor alles en iedereen wat een keer terugbetaald dient te worden en b) het rampzalige economische beleid van de ECB waarbij (hyper)inflatie een vaststaand gegeven werd zodra de productie door hetzelfde Corona beleid nagenoeg tot stilstand kwam (in de productie landen). Op school leer je al dat met hoge vraag en weinig aanbod de prijzen omhoog gaan, maar blijkbaar was dat te complex voor de ECBquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:03 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Het vervelende is alleen dat ook mensen uit de lage middenklasse die gewoon werken ook steeds moeilijker rond kunnen komen.
Ja natuurlijk, onze maatschappij is ingericht op daadwerkelijk productie draaien, iets dat “meetbaar” zou moeten zijn en wat bijdraagt aan de gemeenschap. We verschillen echt niet zoveel van 100-300 jaar geleden wat dat betreft.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:06 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Klopt, die mentaliteit is niet uniek maar ook een gevolg van hoe wij de maatschappij hebben ingericht. Wij hebben besloten bijv. intelligentie rijkelijk te belonen en een eigenschap als creativiteit veel minder. In mijn werk bijv. zal ik nooit vergeten dat ik een jongen moest begeleiden die twee doelen had. Huisarts worden en een Ferarri krijgen. De beste knul was zwakbegaafd en had al moeite om de entree opleiding te voltooien. Uiteindelijk een prima monteur geworden maar zijn, veelal materialistische, wensen heeft hij niet kunnen najagen.
Dit jaquote:
Goed idee man. Dan weet je zeker dat je zeker dat de kosten voor iedereen met modaal en minder onbetaalbaar worden...quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:14 schreef Scorpie het volgende:
Privatiseer de zorg, het openbaar vervoer en de nuts voorzieningen zodat de kosten beheersbaar blijven voor in ieder geval die drie zaken. En ondertussen moeten we nog het huisvesting probleem aanpakken, maar dat is wat lastiger.
Op school leer je inderdaad over vraag en aanbod maar niks over inflatie en hoe dat tot stand komt. In de media lees 100den oorzaken die inflatie tot gevolg heeft maar niks over het wanbeleid van de ECB/FED. Dus het is heel logisch dat niemand op de hoogte is.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik snap niet dat mensen hier nu opeens verrast over zijn. Dit zag je letterlijk aankomen toen a) tijdens Corona we miljarden steun uittrokken voor alles en iedereen wat een keer terugbetaald dient te worden en b) het rampzalige economische beleid van de ECB waarbij (hyper)inflatie een vaststaand gegeven werd zodra de productie door hetzelfde Corona beleid nagenoeg tot stilstand kwam (in de productie landen). Op school leer je al dat met hoge vraag en weinig aanbod de prijzen omhoog gaan, maar blijkbaar was dat te complex voor de ECB
Privatisering en concurrentie zorgt normaalgesproken voor lagere prijzen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Goed idee man. Dan weet je zeker dat je zeker dat de kosten voor iedereen met modaal en minder onbetaalbaar worden...
Wat valt er bij de bijstandsmoeder kritisch te benaderen? Ze zal vast ergens een euro anders kunnen uitgeven en wel eens een verkeerde beslissing maken of ze kan ergens een paar euro per jaar besparen, maar slaat die kritiek ergens op? Is dat wat we willen, een wereld waar landgenoten elke centnom moeten omdraaien en dat ook nog eens kritiek op krijgen want anders is de situatie ineens niet zwaar?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mag je ook beiden vinden? Dus zowel de rol van de bijstandsmoeder kritisch benaderen als die van de graai-CEO?
Je weet dat dit allang gebeurd is he? En o, o, o, wat zijn de kosten fijn beheersbaar door deze zaken in handen te geven van commerciële partijen. We hebben nog nooit zo weinig betaald voor nutsvoorzieningen, ziektekostenverzekering, OV en ener… oh, wacht even.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:14 schreef Scorpie het volgende:
Privatiseer de zorg, het openbaar vervoer en de nuts voorzieningen zodat de kosten beheersbaar blijven voor in ieder geval die drie zaken. En ondertussen moeten we nog het huisvesting probleem aanpakken, maar dat is wat lastiger.
Dat hebben we gezien in de zorg en de nutsvoorzieningen de afgelopen decennia inderdaad.....quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:23 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Privatisering en concurrentie zorgt normaalgesproken voor lagere prijzen.
Dat komt omdat de overheid nog een te grote vinger in de pap heeft. Je moet verplicht een zorgverzekering hebben dat pompt de prijzen flink omhoog.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:26 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat hebben we gezien in de zorg en de nutsvoorzieningen de afgelopen decennia inderdaad.....
Verder hebben mensen die zorg nodig hebben geen keuzevrijheid in de meeste gevallen dus daar gaat het al mis, en voorzieningen als energie en openbaar vervoer hebben vaak een monopolie dat een negatief effect heeft op de prijsontwikkeling.
De zorg kan efficiënter en goedkoper als het rijk het gaat doen?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Goed idee man. Dan weet je zeker dat je zeker dat de kosten voor iedereen met modaal en minder onbetaalbaar worden...
Jup klopt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:26 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat hebben we gezien in de zorg en de nutsvoorzieningen de afgelopen decennia inderdaad..... inderdaad
Bedrijven als Tata kunnen we missen als kiespijn.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 20:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Om vervolgens die bedrijven te zien vertrekken
Ik het daar een kleiner begrotingstekort tegenover.quote:[..]
quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zo mogguh, ik was nog niet wakker. Ik bedoelde het terugdraaien van het privatiseren van deze drie. Ze zijn natuurlijk al lang (gedeeltelijk) geprivatiseerd.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je weet dat dit allang gebeurd is he? En o, o, o, wat zijn de kosten fijn beheersbaar door deze zaken in handen te geven van commerciële partijen. We hebben nog nooit zo weinig betaald voor nutsvoorzieningen, ziektekostenverzekering, OV en ener… oh, wacht even.
Ik behandel een bijstandsmoeder net zoals een ander. Doe je fucking domme dingen met je geld in welke situatie je dan ook zit dan benoemen we dat gewoon, net zoals de CEO die gepakt wordt voor belastingontduiking of met 2 ton aan cash geld in zijn huis. Dat jij mensen met fluwelen handschoentjes wil aanpakken die weinig verdienen mag je zelf weten, ik beschouw die mensen tenminste als volwaardige mensen die zelf in staat zijn na te denken en verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag dus die krijgen hem dan ook te horen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:24 schreef opgebaarde het volgende:
Die enorme behoefte die veel mensen aan de zijlijn hevven om mensen in de bijstand zo kritisch te benaderen is een bijzonder misselijke instelling. Alsof de criticasters elke euro wel goed uitgeven en weten wat ze doen..
Gelukkig hoef je niet alles op school te leren maar zijn er genoeg openbare bronnen op internet hierover te vinden.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:20 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Op school leer je inderdaad over vraag en aanbod maar niks over inflatie en hoe dat tot stand komt. In de media lees 100den oorzaken die inflatie tot gevolg heeft maar niks over het wanbeleid van de ECB/FED. Dus het is heel logisch dat niemand op de hoogte is.
Dat is er eentje, en om heel andere redenen dan aangegevenquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:46 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Bedrijven als Tata kunnen we missen als kiespijn.
Ah, dus je wilt lastenverzwaring, nog minder te besteden.quote:Ik het daar een kleiner begrotingstekort tegenover.
Het punt is dat de middenklasse het ook moeilijk heeft door het ECB beleid.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zal allemaal best die redenen. De boodschappen zijn en blij en betaalbaar.
In NL niet. Daar graaien de multinationals er lekker op los.
Wat heb je liever? Een sterke welvarende middenklasse of rijkdom bij een enkeling en vrijheid voor bedrijven?
Klopt maar de meeste mensen doen dat niet.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Gelukkig hoef je niet alles op school te leren maar zijn er genoeg openbare bronnen op internet hierover te vinden.
Erger is dat journalisten het nauwelijks doenquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 08:11 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Klopt maar de meeste mensen doen dat niet.
Heh dus die bijstandsmoeder beschouw jij wel als volwaardige mens en ondertussen kan ze kritiek verwachten omdat ze zelf voor de armoede heeft gezorgd, ze een huisdier heeft of een peuk opsteekt?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik behandel een bijstandsmoeder net zoals een ander. Doe je fucking domme dingen met je geld in welke situatie je dan ook zit dan benoemen we dat gewoon, net zoals de CEO die gepakt wordt voor belastingontduiking of met 2 ton aan cash geld in zijn huis. Dat jij mensen met fluwelen handschoentjes wil aanpakken die weinig verdienen mag je zelf weten, ik beschouw die mensen tenminste als volwaardige mensen die zelf in staat zijn na te denken en verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag dus die krijgen hem dan ook te horen.
Wat ku om te lezen, maar knap dat je er zo’n filosofie op nahoudtquote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:08 schreef Pizzakoppo het volgende:
Dit.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 18:34 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Stoppen met het massaal importeren van die nieuwe onderklasse zou al heel veel schelen. Asielopvang kost de staat jaarlijks miljarden. Die mensen hun leven lang aan het staatsinfuus houden nog heel veel meer. Van dat geld kunnen de eigen mensen makkelijk geholpen worden en de belastingen hoeven niet omhoog.
Het is vrij simpel - je hebt een X budget tot je beschikking, of je nu modaal bijstand miljonair of wat dan ook bent. Met dat budget moet je je zien te redden. Dat is een gegeven voor iedereen, jong en oud, rijk en arm.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 08:30 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Heh dus die bijstandsmoeder beschouw jij wel als volwaardige mens en ondertussen kan ze kritiek verwachten omdat ze zelf voor de armoede heeft gezorgd, ze een huisdier heeft of een peuk opsteekt?
Ik hoop dat jij andere mensen wel met fatsoen behandelt
Wat ligt er aan het beleid van Rutte? De Inflatie waardoor alles zoveel duurder lijkt te worden (je geld wordt minder waard)?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 08:31 schreef Montagui het volgende:
Er zullen altijd klaplopers in de bijstand zitten en er zullen altijd werkenden zijn die niet met geld kunnen omgaan.
Maar m.i. wordt nu ook de groep geraakt, met een lager inkomen, die wel met geld konden omgaan en die voorheen nooit een dubbeltje te hebben hoeven omdraaien. Dat is onverteerbaar en ligt 100% aan beleid van de kabinetten Rutte.
Dat is een gegeven waar de kabinetten dan op konden inspelen. Of werken er bij de ministeries geen economen meer? Wordt er daar niet meer vooruitgedacht, geanticipeerd, gereageerd?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 08:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat ligt er aan het beleid van Rutte? De Inflatie waardoor alles zoveel duurder lijkt te worden (je geld wordt minder waard)?
Dat is toch echt gevolg van het beleid van de ECB en dat de ECB niet meer onafhankelijk is.
Als men financiële steun nodig heeft en moet zoeken, dan heeft men al armoede. Want dat beheerst dan je hele leven.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 21:59 schreef bianconeri het volgende:
Armoede in Nederland?
Hou op zeg.
En al zou je niet werken dan zijn er vele vangnetten om niet in de armoede terecht te komen.
Het ging over een bijstand trekker die niet op vakantie kan maar ondertussen wel geld uitgeeft aan een huisdier of peuken en mensen dit veroordelen. Bijzonder hoe dit meerdere keren gezegd kan worden en jij dit (bewust?) negeert. Ik vraag me af waaromquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 08:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is vrij simpel - je hebt een X budget tot je beschikking, of je nu modaal bijstand miljonair of wat dan ook bent. Met dat budget moet je je zien te redden. Dat is een gegeven voor iedereen, jong en oud, rijk en arm.
Maak je met dat budget onverstandige keuzes en kom je in de problemen, dan mag je volgens jou bij iedereen behalve bij de minst bedeelden wat zeggen over die keuzes.
Ah. Daar is al meteen de verklaring. Je hebt de behoefte om zaken over mij uit de duim te zuigen. Dit doe je vaker. Is dit de scorpie discussietactiek, om daarmee je discussie te winnen ofzo? Ben jij gewoon zo? Weet ik veel. Op deze manier is het onmogelijk om een fatsoenlijk gesprek met jou te voeren want wat ik ook zeg je gaat daarna gewoon weer verder met verzinnen en zuigen. De rest van je post niet gelezen.quote:Dat betekent dat jij mensen die lager in de sociale klasse staan niet als volwaardig beschouwd, je vindt ze dus niet in staat voor zichzelf te zorgen. Eigenlijk vind je die mensen dus gewoon dom.
Wie is er in de Eurozone verantwoordelijk voor Prijsstabiliteit?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:10 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dat is een gegeven waar de kabinetten dan op konden inspelen. Of werken er bij de ministeries geen economen meer? Wordt er daar niet meer vooruitgedacht, geanticipeerd, gereageerd?
Inmiddels lijkt het CPB hiervoor het inzicht aan te geven, ipv dat dat op de ministeries gebeurd. Die reageren alleen maar met symptoommaatregelen.
Omdat het simpelweg niet relevant is. 99.9% van alle mensen zal met het budget dat ze hebben keuzes moeten maken die hun manier van leven beïnvloeden. Ik wil heel graag in een prachtige auto van een ton rijden, maar dat kan ik niet want ik heb een hypotheek, vaste lasten en ik moet ook nog eten. Wel geef ik geld uit aan sporten, film of uitgaan.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:17 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het ging over een bijstand trekker die niet op vakantie kan maar ondertussen wel geld uitgeeft aan een huisdier of peuken en mensen dit veroordelen. Bijzonder hoe dit meerdere keren gezegd kan worden en jij dit (bewust?) negeert. Ik vraag me af waarom
Klinkt allemaal heel nobel, oprecht en nuchter wat je hier post hoor. Maar als tal van uitkeringen de afgelopen decennia dusdanig karig zijn geworden dat er gewoon niet meer fatsoenlijk van rond te komen valt dan kunnen mensen nog zo verstandig met hun financiën omgaan maar dan helpt daar niets tegen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 08:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is vrij simpel - je hebt een X budget tot je beschikking, of je nu modaal bijstand miljonair of wat dan ook bent. Met dat budget moet je je zien te redden. Dat is een gegeven voor iedereen, jong en oud, rijk en arm.
Maak je met dat budget onverstandige keuzes en kom je in de problemen, dan mag je volgens jou bij iedereen behalve bij de minst bedeelden wat zeggen over die keuzes.
Dat betekent dat jij mensen die lager in de sociale klasse staan niet als volwaardig beschouwd, je vindt ze dus niet in staat voor zichzelf te zorgen. Eigenlijk vind je die mensen dus gewoon dom.
Ik vind die mensen alles behalve dom. Ik hou ze verantwoordelijk voor hun eigen acties. Als je op bijstands niveau zit en je kiest ervoor 300 euro per maand op te roken, en je kan je huur niet betalen, dan ben je niet slim bezig.
Ben je een miljonair en vergok je alles in het casino, waardoor je je huis kwijt raakt, ben je net zo goed niet slim bezig.
Gelijke monniken gelijke kappen. Sommige mensen proberen dat budget omhoog te krijgen, anderen proberen hun uitgaven omlaag te krijgen. Allemaal valide opties. Maar bijstandsmoeders als dom wegzetten zoals jij doet, nee, daar beginnen we niet aan.
Begin bij de multinationals en hun CEO's. Hun economische voetafdruk is duizenden malen groter dan die van mensen die rond moeten komen van het minimum.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mag je ook beiden vinden? Dus zowel de rol van de bijstandsmoeder kritisch benaderen als die van de graai-CEO?
Nah, ik beschouw ze gewoon op dezelfde voet als je het niet erg vind.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:32 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Begin bij de multinationals en hun CEO's. Hun economische voetafdruk is duizenden malen groter dan die van mensen die rond moeten komen van het minimum.
Zowel de werkschuwe bijstandtrekker als de graaiende CEO of aandeelhouder leggen een onevenredig hoge (financiële) druk om de samenleving.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 07:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Gefeliciteerd met de domste opmerking van dit topic.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 20:07 schreef karr-1 het volgende:
Zolang restaurants en terrassen nog bomvol zitten als het mooi weer is zal het wel meevallen allemaal
Dan komen we in de discussie wat “fatsoenlijk rondkomen” zou inhouden en aangezien iedereen daar een nogal andere definitie op na kan houden, lijkt me dat voer voor een ander topic.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:32 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Klinkt allemaal heel nobel, oprecht en nuchter wat je hier post hoor. Maar als tal van uitkeringen de afgelopen decennia dusdanig karig zijn geworden dat er gewoon niet meer fatsoenlijk van rond te komen valt dan kunnen mensen nog zo verstandig met hun financiën omgaan maar dan helpt daar niets tegen.
Derhalve krijgen uitkeringsgerechtigden wel van half Nederland ongevraagde adviezen hoe zij met hun geld zouden moeten omgaan.
Nu is het wel zo dat dit jaar de uitkeringen eindelijk weer eens behoorlijk zijn verhoogd samen met het minimumloon. Dat werd tijd ook.
Ten eerste zijn er überhaupt betrekkelijk weinig Bijstandsgerechtigden tegenwoordig als je het vergelijkt met vroeger (max 350.000 ofzo), en ten tweede is het hardnekkige stereotype beeld van de werkschuwe Bijstandstrekker er één die al jaren geen recht meer doet aan de werkelijkheid. Sterker nog; tegenwoordig bestaat de Bijstand voor 80% uit mensen met een (vorm van) arbeidsbeperking.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:36 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Zowel de werkschuwe bijstandtrekker als de graaiende CEO of aandeelhouder leggen een onevenredig hoge (financiële) druk om de samenleving.
Als ik jou goed begrijp mogen de mensen die van een uitkering moeten zien te leven geen winst hebben? Winst maken is volgens jou dus slechts weggelegd voor bedrijven?quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:18 schreef Scjvb het volgende:
[..]
De overheid doet eigenlijk al veel te veel. Strooien met geld, waaronder eind vorig jaar de uitkeringen verhogen o.i.d.
Oké soms terecht inzake gas, boodschappen, maar dan alle dure hobby's nog die men er vaak op nahoudt waardoor bij velen de kas wel heel erg krap wordt.
Sorry hoor!
Veel andere grote uitgaven dan. Daar had ik het ook niet over. En nogmaals, dus ook niet over het geen enkele euro aan jezelf mogen uitgeven. Je reactie op mij sloeg nergens op, dat weet je zelf ook wel.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 06:58 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jij had het over roken
Ik heb niks gezegd over multinationals of iets dat daar op lijkt of in de buurt komt.
Dat vind ik niet erg, maar wel verwonderlijk.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nah, ik beschouw ze gewoon op dezelfde voet als je het niet erg vind.
Juist de mensen aan de armoede grens kunnen niet betalen voor biologisch eten en zijn ze aan de grillen overgeleverd aan hun huurbaas voor het verduurzamen van de woning.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En dan hoor ik dat we allemaal biologisch moeten eten, en energie vooral duurder moet worden, want klimaat en milieu. Er moet meer belast worden op consumptie, maar intussen gaan de lasten op werk niet omlaag
Dat mag je vinden.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:42 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dat vind ik niet erg, maar wel verwonderlijk.
Waarmee beginnen?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:32 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Begin bij de multinationals en hun CEO's. Hun economische voetafdruk is duizenden malen groter dan die van mensen die rond moeten komen van het minimum.
Dit moet een rhetorische vraag zijn.quote:
Dat geloven sommige mensen toch niet, die hebben 1 keer iemand zien roken met een bijstandsuitkering en dan doet iedereen dat. Volgens hen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:44 schreef nils7 het volgende:
[..]
Juist de mensen aan de armoede grens kunnen niet betalen voor biologisch eten en zijn ze aan de grillen overgeleverd aan hun huurbaas voor het verduurzamen van de woning.
“Jawel, maar niet van mij cente!”quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:41 schreef torentje het volgende:
[..]
Als ik jou goed begrijp mogen de mensen die van een uitkering moeten zien te leven geen winst hebben? Winst maken is volgens jou dus slechts weggelegd voor bedrijven?
Nee, het is een concrete vraag.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 10:01 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dit moet een rhetorische vraag zijn.
Pardon?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 10:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, het is een concrete vraag.
Je bent hier al het hele topic aan het ranten, schelden en droeftoeteren, maar je bent niet concreet.
usse[/url] het volgende:[/b]quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:12 schreef [quote]
[b]Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2688439/1/300#p210325450]vrijdag 18 augustus 2023 00:11 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik vind het mensonterend. Beetje mensen gaan lopen kritiseren terwijl ze op het absolute minimum leven?
quote:
quote:Op donderdag 17 augustus 2023 20:05 schreef Barbusse het volgende:
quote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:42 schreef Barbusse het volgende:
Ik denk niet dat ook maar iemand hier multimiljoenair is. Toch lopen meerdere mensen hier neer te kijken op mensen die van het het absolute minimum leven. Die mogen nooit iets leuks doen. Of zo. Fuck me, what an absolute cunt you are.
Helemaal niets over wat de oorzaak is van het steeds moeilijker rondkomen, alleen maar aan het rantenquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 00:06 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Mooi. Do something useful with it.
[..]quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 10:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
usse[/url] het volgende:[/b]
[..]
Fucking onzin in belastingparadijs Nederland.
quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:41 schreef torentje het volgende:
[..]
Als ik jou goed begrijp mogen de mensen die van een uitkering moeten zien te leven geen winst hebben? Winst maken is volgens jou dus slechts weggelegd voor bedrijven?
Als je je verwarming wat lager zet kan je ook winst maken maar daar heb je geen zin in denk ik?quote:Op maandag 14 augustus 2023 14:05 schreef torentje het volgende:
[..]
Op koude dagen zet jij verwarming dus niet op 23 of 24 graden?
De bedrijven potten hun winst op. Terwijl de mensen die van een uitkering moeten zien te leven, dat geld voor een heel groot deel weer uitgeven.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 10:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
“Jawel, maar niet van mij cente!”
Op warmte kan men beter niet bezuinigen. Want in warmte groeit alles beter dan in koude,quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 10:26 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
[..]
Als je je verwarming wat lager zet kan je ook winst maken maar daar heb je geen zin in denk ik?
Een uitkering is om van te overleven, niet om winst mee te maken of van te feesten.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:41 schreef torentje het volgende:
[..]
Ben jij een ai bot?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 10:33 schreef torentje het volgende:
[..]
Op warmte kan men beter niet bezuinigen. Want in warmte groeit alles beter dan in koude,
Wederom een waardevolle bijdragequote:Op vrijdag 18 augustus 2023 10:25 schreef Barbusse het volgende:
Das geen ranten, das slechts concluderen dat mensen het ok vinden om af te geven op mensen die rond moeten komen van het minimum. Alsof het een keuze is. Dat het jou niet bevalt is natuurlijk niet mijn probleem.
quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 10:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wederom een waardevolle bijdrage
Ik heb liever geen chagrijnig land.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 10:34 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Een uitkering is om van te overleven, niet om winst mee te maken of van te feesten.
Dat focussen op roken is simpelweg te beperkt. Het gaat om een klein bedrag. Waarom die focus op dat kleine bedrag?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:41 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Veel andere grote uitgaven dan. Daar had ik het ook niet over. En nogmaals, dus ook niet over het geen enkele euro aan jezelf mogen uitgeven. Je reactie op mij sloeg nergens op, dat weet je zelf ook wel.
Yes, een grote groep chronisch zieken. Vergeet ook de WAJONGers niet, die helemaal niet meer kunnen rondkomen. En vergeet niet hoe erg bijstands-ontvangers worden gepiepeld met controles op giften, boodschappen krijgen van familie en vrienden, etc.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:39 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ten eerste zijn er überhaupt betrekkelijk weinig Bijstandsgerechtigden tegenwoordig als je het vergelijkt met vroeger (max 350.000 ofzo), en ten tweede is het hardnekkige stereotype beeld van de werkschuwe Bijstandstrekker er één die al jaren geen recht meer doet aan de werkelijkheid. Sterker nog; tegenwoordig bestaat de Bijstand voor 80% uit mensen met een (vorm van) arbeidsbeperking.
Ik heb liever ook een groot huis en een dikke auto, maar dat zit er voor Jan Modaal nu eenmaal niet meer in in 2023.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 10:50 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik heb liever geen chagrijnig land.
Tja en de laagste tariefgroep ging van 34% naar 39% dat was ik nog even vergeten.quote:
Dat ligt aan je definitie van Jan Modaal. Volgens mij halen mensen op bijstandsniveau dat niet meer.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 11:00 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ik heb liever ook een groot huis en een dikke auto, maar dat zit er voor Jan Modaal nu eenmaal niet meer in in 2023.
Jan is dus verschoven met de mediaan mee.quote:Jan Modaal is een Nederlands pantoniem, een algemene uitdrukking voor een werknemer met een doorsnee-inkomen. Deze term wordt zowel onder het algemene publiek als in de politiek regelmatig gebruikt om een burger met een modaal inkomen aan te duiden: het inkomen dat het vaakst voorkomt.
Jan Modaal speelt een belangrijke rol in sociaal-economische rekenmodellen. Wanneer het resultaat van het voorgenomen regeringsbeleid ongunstig uitpakt voor Jan Modaal, volgen in veel gevallen aanpassingen.
Met de "middeninkomens" wordt bedoeld het mediane inkomen, dus het inkomen waarboven of waaronder 50 procent van de bevolking zich bevindt. Dit komt gewoonlijk overeen met "dubbel-modaal". Met "beneden-modaal" worden de lagere inkomens aangeduid.
Jij bent voor het nog verder aandikken van de portemonnee van de aandeelhouders ja?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 10:53 schreef SEMTEX het volgende:
De belasting op groente en fruit is ook weer zo'n prachtig gebrek aan visie van ons demissionair kabinet.
quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 11:09 schreef Playboy69 het volgende:
[..]
Jij bent voor het nog verder aandikken van de portemonnee van de aandeelhouders ja?
Prachtige gebrek aan visie weer van onze SEMTEX.
Mooie afsluiter. Heb je al die beledigende aannames en verzinsels niet hoeven terugnemen en toch nog tikken uit kunnen delen. Knap gedaanquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat het simpelweg niet relevant is. 99.9% van alle mensen zal met het budget dat ze hebben keuzes moeten maken die hun manier van leven beïnvloeden. Ik wil heel graag in een prachtige auto van een ton rijden, maar dat kan ik niet want ik heb een hypotheek, vaste lasten en ik moet ook nog eten. Wel geef ik geld uit aan sporten, film of uitgaan.
Moet ik nu dan klagen dat ik die Ferrari niet kan rijden met het budget dat ik heb? Als ik jou mag geloven mag dat, immers, ik wil heel graag iets wat buiten mijn budget ligt, wil er mijn andere pleziertjes niet voor opgeven maar ik val niet in jouw bijstandsgroep. Dus zeg het maar, vind je dat ik wel of niet kritisch bekeken mag worden als ik tegen mijn vrienden klaag dat ik die mooie auto niet kan rijden?
De rest van je gejammer mag je trouwens lekker voor je houden, die doorzichtige tactiek om maar niet met een concreet antwoord te komen en alleen maar op de emotiekaart te willen blijven spelen is vermoeiend, doorzichtig en eerlijk gezegd nogal onder niveau, zelfs als het om jou gaat.
Jij denkt dat als de overheid de belasting op groente en fruit afschaft het verschil niet in de zakken van de aandeelhouders zal belanden?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 11:10 schreef SEMTEX het volgende:
[..]Wat een aparte conclusie trek je? Juist niet.
Het gaat erom dat je dan, hopelijk, ook gezonder eten stimuleert bij mensen met niet zo'n riant inkomen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 11:11 schreef Playboy69 het volgende:
[..]
Jij denkt dat als de overheid de belasting op groente en fruit afschaft het verschil niet in de zakken van de aandeelhouders zal belanden?
Hoe dan als de prijs hetzelfde blijft?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 11:12 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Het gaat erom dat je dan, hopelijk, ook gezonder eten stimuleert bij mensen met niet zo'n riant inkomen.
Dank maar niet van toepassing op mijquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:37 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Gefeliciteerd met de domste opmerking van dit topic.
Ja, ik heb dan de ijdele hoop dat de prijs ook zaktquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 11:12 schreef Playboy69 het volgende:
[..]
Hoe dan als de prijs hetzelfde blijft?
Ja, en dan met drie kinderen en je huishoudenquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 11:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
Gewoon drie banen nemen net zoals in de VS.
Gewoon een trailer nemen. En dan noemen we het een 'flexwoning'.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 11:22 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, en dan met drie kinderen en je huishouden
Wat is er mis met tenten?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 11:36 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Gewoon een trailer nemen. En dan noemen we het een 'flexwoning'.
Laten we wel even onderscheid van mensen in de bijstand en mensen met een ander soort uitkering.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 10:22 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik zou het wel een goed idee vinden om de mensen die de armoede bagataliseren (of die van mening zijn dat mensen in de bijstand enkel niet rond kunnen komen vanwege hun eigen fouten) zelf eens een periode in de bijstand te stoppen. Misschien dat er dan wel een belletje gaat rinkelen dat er meer aan de hand is dan enkel: ‘ja, mensen in de bijstand hebben het aan zichzelf te danken en als ze niet rond komen hebben ze dat aan zichzelf te danken’. Ja, je hebt lui in de bijstand die domme beslissingen nemen. Net zoals sommigen die een middeninkomen ontvangen. Zelfs miljonairs maken fouten. Maar dat wil niet zeggen dat dat geldt voor de meerderheid in zo’n groep.
Het lijkt me vrij duidelijk dat het leven steeds duurder wordt; zelfs de echte basis producten. Daarentegen groeien de inkomens lang niet genoeg mee, en ja, dan krijg je sneller armoede.
Klopt, en er nauwelijks een begrip is over wat de oorzaak is.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 11:43 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Toch altijd 'mooi' dat in dit soort topics altijd weer egoïsme en vooroordelen hoogtij vieren.
Ik geloof niet BBP zich veel aantrekt van het staatsburgerschap van degene die de vruchten toekomt hier te lande. Het punt is dat het geacht wordt het te vertegenwoordigen volk, het Nederlandse, wat op te leveren. Dat is ook een kwestie van verhoudingen qua Nederlandse werkgelegenheid, wat voor werkgelegenhied, opbrengst voor Nederlanders en belasting op Nederland ten koste van de Nederlanders. Of die verhoudingen nog goed zijn of niet meer moet je wel checken en daar je beleid op aanpassen. Een datacenter lijkt me dan gewoon een no go, hoe enthousiast de multinational eigenaar ook kritiek op de regering censureert.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 20:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In directe zin is dat inderdaad zo, wordt hier de omzet niet gemaakt, vloeit bijna alle winst weg en zoveel werknemers hebben die multinationals niet (en die op de hoofdkantoren zijn veelal tijdelijke expats). Ze zorgen er echter wel voor kleinschaliger bedrijvigheid rondom zich te binden die wel arbeidsplaatsen oplevert, zo wordt die bijdrage van multinationals aan het BBP volgens mij ook berekend.
Dat worden er zelfs steeds meer.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 08:31 schreef Montagui het volgende:
Er zullen altijd klaplopers in de bijstand zitten en er zullen altijd werkenden zijn die niet met geld kunnen omgaan.
Maar m.i. wordt nu ook de groep geraakt, met een lager inkomen, die wel met geld konden omgaan en die voorheen nooit een dubbeltje te hebben hoeven omdraaien. Dat is onverteerbaar en ligt 100% aan beleid van de kabinetten Rutte.
Daar waar ze met symptoombestrijding de laagste inkomensgroepen nog telkens tijdelijk een beetje lucht konden geven, is die groep -verantwoordelijk werkenden met een laag loon- geheel of gedeeltelijk buiten de boot gevallen. Nu komen ook zij in de problemen, en sterker nog, waar eindigt deze armoede opmars?
Ben benieuwd hoe het (demissionaire) kabinet, en de het toekomstige kabinet, dat nu gaat oplossen, wederom met extra symptoombestrijdingsmaatregelen? Of gaat men nu echt beleid ontwikkelen om de toenemende armoede in NL de nek om te draaien?
Gelet op de constante stroom van extra symptoombestrijdingsmaatregelen zie ik het somber in.
Misschien handig om in november in het stemhokje ook hier eens rekening mee te houden?
Leg het eens uit, dat kunnen we verder, na 7 threads.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 11:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Klopt, en er nauwelijks een begrip is over wat de oorzaak is.
Natuurlijk is het weer Lambiek.quote:
En Ferrari vergelijken met een peuk is dan ook van een ontiegelijke debiliteit.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 11:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Mooie afsluiter. Heb je al die beledigende aannames en verzinsels niet hoeven terugnemen en toch nog tikken uit kunnen delen. Knap gedaan
Die bijstandstrekkers hebben de vrijheid om zelf hun geld uit te geven en bedrag en toeslagen zou zo moeten zijn dat die mensen iets vrij te besteden hebben. Het zijn volwaardige mensen, daar ging jij zo prat op. Als iemand besluit om te roken kan het zijn dat die persoon daar de tv, kleding, verzorging of wat anders voor opgeeft. Dat zien we aan de buitenkant niet dus enige voorbehoud bij het veroordelen is mijn devies
En gaan wonen in een vakantiewoning is verbodenquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:04 schreef SEMTEX het volgende:
We hebben het nu wel continue over de bijstand en grapjes over drie banen nemen, maar veel van die armen zijn al mensen die twee banen hebben of zes dagen in de week werken om rond te komen, maar waarbij dat nog steeds niet lukt. Die in de provincie wonen en echt een auto nodig hebben om op hun werk te komen omdat er steeds minder bussen rijden, die door de opnieuw verhoogde accijnzen bij de pomp weer voor veel geld hun oude, benzineslurpende auto's moeten voltanken. Die particulier huren omdat sociale huur niet beschikbaar is, een tochtige woning hebben zonder zonnepanelen en dus teringduur uit zijn elke maand.
En waren er maar trailers waar ze konden wonen of trailerparks waar ze met een trailer naartoe konden verhuizen. Maar die optie heb je niet eens als Nederlander. Zelfs een tinyhouse doet minimaal 150K tegenwoordig en je krijgt niet zomaar meer een hypotheek.
Lees ze dan eens terug, heb dat daar meermaals een duidelijk uitspraak over gedaanquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Leg het eens uit, dat kunnen we verder, na 7 threads.
Wie niet? Maar de mensen die al groot wonen, en een of meerdere dikke auto's hebben, gunnen dat gemak niet aan iedereen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 11:00 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ik heb liever ook een groot huis en een dikke auto, maar dat zit er voor Jan Modaal nu eenmaal niet meer in in 2023.
Ik denk niet dat de toestand in Duitsland door een combinatie van Versailles en de Economische crisis vergelijkbaar is, maar de opkomst van populisme is niet te ontkennen, wat niet is omdat mensen naar de populisten rennen voor oplossingen, maar dat ze er met knuppel en zweep heen gedreven worden. Faalbeleid op gebied van woningbouw, migratie, integratie, inflatie en reëel besteedbaar inkomen, het vrijwel los komen te staan van de problemen waar gewone mensen mee van doen hebben is daar debet aan.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:11 schreef SEMTEX het volgende:
We leren ook niks van de geschiedenis. Vlak voor de opkomst van Hitler ging het economisch ook baggerslecht. Je drijft wanhopige mensen die geen uitweg meer zien rechtstreeks in handen van de volgende fascistische partij. We kunnen ongetwijfeld weer een bijzondere verkiezingsuitslag tegemoet zien.
Natuurlijk wel, maar jij verwacht dat je het cadeau krijgtquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:14 schreef torentje het volgende:
[..]
Wie niet? Maar de mensen die al groot wonen, en een of meerdere dikke auto's hebben, gunnen dat gemak niet aan iedereen.
Ook in de sociale huur zijn die krengen peperduur.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:04 schreef SEMTEX het volgende:
We hebben het nu wel continue over de bijstand en grapjes over drie banen nemen, maar veel van die armen zijn al mensen die twee banen hebben of zes dagen in de week werken om rond te komen, maar waarbij dat nog steeds niet lukt. Die in de provincie wonen en echt een auto nodig hebben om op hun werk te komen omdat er steeds minder bussen rijden, die door de opnieuw verhoogde accijnzen bij de pomp weer voor veel geld hun oude, benzineslurpende auto's moeten voltanken. Die particulier huren omdat sociale huur niet beschikbaar is, een tochtige woning hebben zonder zonnepanelen en dus teringduur uit zijn elke maand.
En waren er maar trailers waar ze konden wonen of trailerparks waar ze met een trailer naartoe konden verhuizen. Maar die optie heb je niet eens als Nederlander. Zelfs een tinyhouse doet minimaal 150K tegenwoordig en je krijgt niet zomaar meer een hypotheek.
Probleem in die vergelijking is wel dat de economie nu juist wel prima draait (stikstof koelt het wel wat af maar de werkloosheid is nog steeds extreem laag bijvoorbeeld).quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:11 schreef SEMTEX het volgende:
We leren ook niks van de geschiedenis. Vlak voor de opkomst van Hitler ging het economisch ook baggerslecht. Je drijft wanhopige mensen die geen uitweg meer zien rechtstreeks in handen van de volgende fascistische partij. We kunnen ongetwijfeld weer een bijzondere verkiezingsuitslag tegemoet zien. Met weer nieuwe partijen die van alles beloven, maar uiteindelijk weer lekker doorpolderen en geen echte beslissingen nemen.
Met senioren net zo. Die kunnen mogelijk allang een heel huis niet meer zelf onderhouden, maar er zijn geen geschikte appartementen om naartoe te verhuizen, dus die blijven lekker zitten. Woningmarkt dus ook muurvast.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:23 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Ook in de sociale huur zijn die krengen peperduur.
Ik zit in mijn eentje in een appartement à 550 euro per maand en zou best kleiner willen wonen.
Ik zou aan een tiny house echt voldoende hebben qua ruimte.
Gemeente verderop zijn er 20 in de sociale verhuur.
Je zou denken dat die gezien de ruimte een lage huur hebben.
Maar nee hoor, 700 euro![]()
Dan blijf ik wel lekker zitten.
Als men menselijk zou zijn, dan deed men ook alle producten en diensten cadeau.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, maar jij verwacht dat je het cadeau krijgt
En zo komt de beeldvorming dat uitkeringstrekkers vooral willen profiteren weer tot uiting.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:35 schreef torentje het volgende:
[..]
Als men menselijk zou zijn, dan deed men ook alle producten en diensten cadeau.
Dat sloeg inderdaad helemaal nergens op en het begon twee regels eerder nog als een auto van een ton...quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En Ferrari vergelijken met een peuk is dan ook van een ontiegelijke debiliteit.
Op dit moment niet. Maar er zijn wel landen waar dit soort zaken veel strakker gereguleerd zijn. Dus als we dit massaal zouden willen, dan kan het. Weet alleen niet of je het moet willen…quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:50 schreef Xperia het volgende:
Vraagje, kan de Nederlandse staat besluiten dat supermarkten en of diensten hun prijs verhogingen terugdraaien of helemaal bevriezen?
Hebben zij die bevoegdheid?
700 euro vind ik niet superduur hoor. Zou zelf graag zoiets huren voor een bedrag als dat, maar dat mag natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:23 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Ook in de sociale huur zijn die krengen peperduur.
Ik zit in mijn eentje in een appartement à 550 euro per maand en zou best kleiner willen wonen.
Ik zou aan een tiny house echt voldoende hebben qua ruimte.
Gemeente verderop zijn er 20 in de sociale verhuur.
Je zou denken dat die gezien de ruimte een lage huur hebben.
Maar nee hoor, 700 euro![]()
Dan blijf ik wel lekker zitten.
Zou je dan ff willen bukken, dan neem ik graag mijn cadeautjequote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:35 schreef torentje het volgende:
[..]
Als men menselijk zou zijn, dan deed men ook alle producten en diensten cadeau.
Zelfde gedachtegoed:quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En zo komt de beeldvorming dat uitkeringstrekkers vooral willen profiteren weer tot uiting.
Seks is geen product of dienst.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zou je dan ff willen bukken, dan neem ik graag mijn cadeautje
Een groot deel in de bijstand wil ook wel, en kan niet.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 11:53 schreef nils7 het volgende:
[..]
Laten we wel even onderscheid van mensen in de bijstand en mensen met een ander soort uitkering.
Er zijn er zat in de bijstand die hun inkomen wel kunnen vergroten maar dat niet doen.
Daar heb ik niet zo'n medelijden mee.
Het gaat juist om de groep die wel wil maar niet kan en een ander soort uitkering genieten.
Nou als je leest dat die bedrijven flinke winsten maken na prijsverhogingen,dan moet je toch gewoon kunnen ingrijpen? Ik bedoel je wilt toch niet dat het Nederlandse volk in armoede terecht komt? Of heeft de Nederlandse staat ook baat bij dit soort verhogingen? Dan doel ik het vullen van de staatskas?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Op dit moment niet. Maar er zijn wel landen waar dit soort zaken veel strakker gereguleerd zijn. Dus als we dit massaal zouden willen, dan kan het. Weet alleen niet of je het moet willen…
Zijn niet de meest succesvolle landen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Op dit moment niet. Maar er zijn wel landen waar dit soort zaken veel strakker gereguleerd zijn. Dus als we dit massaal zouden willen, dan kan het. Weet alleen niet of je het moet willen…
Voor sociale huur is dat richting de bovengrens.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:52 schreef Momo het volgende:
[..]
700 euro vind ik niet superduur hoor. Zou zelf graag zoiets huren voor een bedrag als dat, maar dat mag natuurlijk niet.
Hoe bedoel je? Dus jij vindt dat ingrijpen geen optie mag zijn?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zijn niet de meest succesvolle landen.
Ik snap die verhouding wel, aan de andere kant heb je weer geen directe buren aan je woning en iets wat nieuw is. Mensen in sociale huur mogen sowieso niet klagen over de prijzen (wel over systeem en lange wachtlijsten), je kan natuurlijk ook gewoon normaal huren en 1200 euro voor datzelfde appartement betalen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:59 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Voor sociale huur is dat richting de bovengrens.
Maar het ging mij om het vergelijk tussen mijn 550 euro sociale huur per maand voor een appartement (waar een gezin zou kunnen wonen), en de 700 euro sociale huur per maand voor een tiny house met de fractie van de oppervlakte.
Totaal idioot is dat.
Er zijn verschillende vormen. Zo heeft België allerlei zaken rond de uitverkoop (solden) van winkels sterk gereguleerd. Ik zie de meerwaarde niet zo maar in principe werkt dat best wel. En ook in Nederland legt de overheid eigenlijk minimumprijzen op of beperkt ze de mogelijkheden voor kortingen voor bepaalde producten (tabak, drank, brandstof), dat is qua mechanisme in principe niet heel anders dan een maximumprijs voor een halfje volkoren verzinnen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zijn niet de meest succesvolle landen.
In principe kiezen we in Nederland hierbij voor marktwerking.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:58 schreef Xperia het volgende:
[..]
Nou als je leest dat die bedrijven flinke winsten maken na prijsverhogingen,dan moet je toch gewoon kunnen ingrijpen? Ik bedoel je wilt toch niet dat het Nederlandse volk in armoede terecht komt? Of heeft de Nederlandse staat ook baat bij dit soort verhogingen? Dan doel ik het vullen van de staatskas?
Soortgelijke situatie bij mijn moeder. Woont sociaal, betaalt 550 voor een rijtjeshuis met 3 slaapkamers en een tuintje. Ze wil op zich wel verhuizen en kleiner wonen, maar flatwoninkjes met 1 slaapkamer gaan al richting de 700 euro. Totaal niet in verhouding.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:59 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Maar het ging mij om het vergelijk tussen mijn 550 euro sociale huur per maand voor een appartement (waar een gezin zou kunnen wonen), en de 700 euro sociale huur per maand voor een tiny house met de fractie van de oppervlakte.
Totaal idioot is dat.
Ligt aan je begrip van armoede.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:10 schreef torentje het volgende:
[..]
Als men financiële steun nodig heeft en moet zoeken, dan heeft men al armoede. Want dat beheerst dan je hele leven.
Hou toch op man.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:10 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dat is een gegeven waar de kabinetten dan op konden inspelen. Of werken er bij de ministeries geen economen meer? Wordt er daar niet meer vooruitgedacht, geanticipeerd, gereageerd?
Inmiddels lijkt het CPB hiervoor het inzicht aan te geven, ipv dat dat op de ministeries gebeurd. Die reageren alleen maar met symptoommaatregelen.
Jij leest ook echt totaal langs wat Scorpie zegt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 09:17 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het ging over een bijstand trekker die niet op vakantie kan maar ondertussen wel geld uitgeeft aan een huisdier of peuken en mensen dit veroordelen. Bijzonder hoe dit meerdere keren gezegd kan worden en jij dit (bewust?) negeert. Ik vraag me af waarom
De FNV is sowieso volslagen wereldvreemd met nauwelijks aandacht voor hun werkelijke achterban. Met hun megalomane pandje aan de A2.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:02 schreef core2duo het volgende:
FNV pleit er al voor om het minimumloon naar 16 euro per uur te verhogen.
quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:59 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Totaal idioot is dat.
Kan ook liggen aan hoe lang je ergens woont he.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:13 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Soortgelijke situatie bij mijn moeder. Woont sociaal, betaalt 550 voor een rijtjeshuis met 3 slaapkamers en een tuintje. Ze wil op zich wel verhuizen en kleiner wonen, maar flatwoninkjes met 1 slaapkamer gaan al richting de 700 euro. Totaal niet in verhouding.
Dat is ook waar inderdaad. Die huur die m'n moeder nu betaalt zal bij nieuwe huurders een stuk hoger liggen. Maar dan nog, stel die gaat van 550 naar 750. Dan staat het alsnog niet in verhouding met die 700 die ze zou betalen voor dat andere flatje.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[..]
Kan ook liggen aan hoe lang je ergens woont he.
Als ik nu uit mijn woning zou gaan (4 slaapkamers, zolder, voor en achter een tuin), dan gaat die huur ook minstens met 100 euro omhoog.
Terwijl iemand die hier al 20 jaar zou wonen juist honderden euro's minder zou betalen.
quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 10:51 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat focussen op roken is simpelweg te beperkt. Het gaat om een klein bedrag. Waarom die focus op dat kleine bedrag?
10 euro maal 30 dagen is 300 euro per maand. Dat krijg je er niet zomaar uit gespaard hoor.quote:Als dat bedrag het verschil maakt dan betekent dit dat er blijkbaar aan alle andere knoppen (geld) niet te draaien valt. Misschien kijkt die rokende bijstand trekker geen tv om 50 per maand uit te sparen, koopt geen nieuwe kleding, eet geen vlees, sport niet, geeft geen geld uit aan zichzelf. Weet toch niemand, alleen dat roken is een issue.
Exact in Nederland ben je niet arm. Alles wordt genivelleerd en je ontvangt een shitload aan subsidies.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ligt aan je begrip van armoede.
Sure, je hebt dan steun nodig dat kun je zien als een bepaalde armoede.
Maar kun je dat in Nederland armoede noemen? Nee absoluut niet. In Nederland krijg je ergens rond de 1350 euro minimaal, daar komt dan nog een hele reeks aan toeslagen over heen.
Rutte heeft baat bij een carriere of goede contacten bij Ahold I guess.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:58 schreef Xperia het volgende:
[..]
Nou als je leest dat die bedrijven flinke winsten maken na prijsverhogingen,dan moet je toch gewoon kunnen ingrijpen? Ik bedoel je wilt toch niet dat het Nederlandse volk in armoede terecht komt? Of heeft de Nederlandse staat ook baat bij dit soort verhogingen? Dan doel ik het vullen van de staatskas?
Nee, dat beweer ik dan ook niet. Ik beweer dat er structureel beleid moet komen om wat aan de armoede te doen, want de de stijging van het aantal armen is al jaren aan de gang, en het blijft maar stijgen. Al die ambteanren zitten erbij en kijken er naar. Het enige wat ze tot nu toe hebben kunnen doen is dus symptoombestrijding met telkens lapmiddeltjes. Dat is een teken van onkunde.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:19 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Hou toch op man.
Alsof een econoom bij het ministerie en in verlengde daarvan het kabinet kan bepalen hoeveel de inflatie gaat zijn. Je praat nou net als alle tokkies die overal Rutte de schuld van geven waar hij totaal niets aan kan doen.
Ja, het kabinet kan alle belastingen intrekken en noem het maar. Is dat goed? Is dat realistisch? Nee.
Ik ben het niet oneens met zijn: "iedereen moet het met zijn budget proberen te redden." Integendeel, mee eens.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:19 schreef bianconeri het volgende:
[...]
Jij leest ook echt totaal langs wat Scorpie zegt.
Hij zegt toch dat iedereen naar zijn of haar norm moet leven? Dus ook die bijstandtrekkers....
En idd zit je in de bijstand, dan moet je naar die norm leven. Er zijn genoeg van die figuren die wel elke dag pakken aan shag oproken en 10 katten ofzo hebben. Ja goh, dan ben je al 90% van je bijstand kwijt. Vind je het gek dat je dan moeite hebt met rondkomen
Zulke mensen moet je gewoon de bijstand van intrekken.
Nou mooi, dan doeken we de voedselbanken op, die hebben dan tenslotte geen functie...quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:26 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Exact in Nederland ben je niet arm. Alles wordt genivelleerd en je ontvangt een shitload aan subsidies.
Armoede is voornamelijk een sociaal probleem van gezinnen die daar door eigen toedoen in zitten en ook in blijven. Dat is de overgrote groep en natuurlijk zitten er ook mensen in die er door samenloop van omstandigheden in zitten.
Men moet dan wel bezuinigen op ontspanning en persoonlijke verzorging. Want anders is die 1350 euro in korte tijd weg.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Sure, je hebt dan steun nodig dat kun je zien als een bepaalde armoede.
Maar kun je dat in Nederland armoede noemen? Nee absoluut niet. In Nederland krijg je ergens rond de 1350 euro minimaal, daar komt dan nog een hele reeks aan toeslagen over heen.
typisch liberalistisch nep-kapitalisme, dit.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:36 schreef Lospedrosa het volgende:
Het is helemaal niet erg dat de armoede stijgt in Nl.
Dat is de enige juiste remedi tegen het personeelstekort en met name die in prioritaire functies als de zorg.
Handjes zijn we nodig, wil je je huis en natje en droogje behouden, ga meer werken.
Desnoods een 2e baan.
NL heeft het nodig.
Dan ga je er nogmaals vanuit dat mensen in de bijstand altijd kunnen werken. Er zitten ook mensen met een verlamming of chronische ziekte in de bijstand, die kunnen soms niet eens voor zichzelf zorgen, laat staan iemand anders.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:36 schreef Lospedrosa het volgende:
Het is helemaal niet erg dat de armoede stijgt in Nl.
Dat is de enige juiste remedi tegen het personeelstekort en met name die in prioritaire functies als de zorg.
Handjes zijn we nodig, wil je je huis en natje en droogje behouden, ga meer werken.
Desnoods een 2e baan.
NL heeft het nodig.
Dit soort VVD-gelul verbloemt niet dat bedrijven relatief veel meer binnenharken dan zij aan lonen uitbetalen. De lonen moeten gewoon omhoog en bedrijven moeten worden verboden om dat door te berekenen aan de klant.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:26 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Exact in Nederland ben je niet arm. Alles wordt genivelleerd en je ontvangt een shitload aan subsidies.
Armoede is voornamelijk een sociaal probleem van gezinnen die daar door eigen toedoen in zitten en ook in blijven. Dat is de overgrote groep en natuurlijk zitten er ook mensen in die er door samenloop van omstandigheden in zitten.
Is dat realistisch, er vanuit gaan dat een bijstandstrekker meer dan een pakje per dag oprookt. Geen shag, geen zelfgemaakte sigaretten en geen goedkope rotzooi. Gewoon premium ellende voor de volle pond dat ze dat dagelijks uitgeven? Is dat een realistische stelling zodra je zo'n iemand ziet roken? Zo ja dan doe ik inderdaad raarquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]Een pakje per dag is wat, een euro of 10-13 tegenwoordig? Dat is helemaal geen klein bedrag.
Gaat dat de mensen in de bijstand helpen met hun problemen? Nee hè.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:43 schreef Pleun2011 het volgende:
Dit soort VVD-gelul verbloemt niet dat bedrijven relatief veel meer binnenharken dan zij aan lonen uitbetalen. De lonen moeten gewoon omhoog en bedrijven moeten worden verboden om dat door te berekenen aan de klant.
Ja hoor.. minimumloon omhoog en dus ook de daaraan gekoppelde bijstandsnormquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:57 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Gaat dat de mensen in de bijstand helpen met hun problemen? Nee hè.
De lonen blijven al jaren achterquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:43 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dit soort VVD-gelul verbloemt niet dat bedrijven relatief veel meer binnenharken dan zij aan lonen uitbetalen. De lonen moeten gewoon omhoog en bedrijven moeten worden verboden om dat door te berekenen aan de klant.
Klopt en die krijgen nu te weinig goede zorg, daar kan zo iemand uit de bijstand helpen, poetsen, wandelen, koffiezetten. Iedereen kan wel wat.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:40 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dan ga je er nogmaals vanuit dat mensen in de bijstand altijd kunnen werken. Er zitten ook mensen met een verlamming of chronische ziekte in de bijstand, die kunnen soms niet eens voor zichzelf zorgen, laat staan iemand anders.
Dan snap je het ook niet. Als de lonen nog meer stijgen dan worden: kappers, monteurs, voedingsproducten, eigenlijk bijna alles evenredig veel duurder.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:43 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dit valt vies tegen hoor. Ik heb jaren een Wajong gehad; en dat bedrag tikte ik nooit aan hoor. Vrienden van ons ontvangen die totaal zijn afgekeurd en nu nog steeds in de Wajong zitten halen dat bedrag ook absoluut niet. Je moet eerder denken aan 1000-1100 max; en dan in mei wat vakantiegeld & in september een toeslag van ongeveer 150 euro. En geen idee hoe hoog de andere uitkeringen zijn tegenwoordig.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat al meermaals is benoemd: lang niet iedereen in de bijstand (of mensen met een minimum inkomen) hebben dat aan zichzelf te danken omdat ze rare dingen doen (10 katten, ketting roken, gokken, etc). Merendeel van de mensen die de armoede aan tikken komen daar in terecht vanwege de steeds duurdere maatschappij. Er klopt iets niet als mensen die geen gekke dingen doen niet eens rond kunnen komen als ze zich enkel richten op de echte basis dingen in het leven.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:19 schreef bianconeri het volgende:
Hij zegt toch dat iedereen naar zijn of haar norm moet leven? Dus ook die bijstandtrekkers....
En idd zit je in de bijstand, dan moet je naar die norm leven. Er zijn genoeg van die figuren die wel elke dag pakken aan shag oproken en 10 katten ofzo hebben. Ja goh, dan ben je al 90% van je bijstand kwijt. Vind je het gek dat je dan moeite hebt met rondkomen
Zulke mensen moet je gewoon de bijstand van intrekken.
Allemaal leuk en aardig, maar als je dat nu doet jaag je de inflatie alleen maar meer aan.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:03 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ja hoor.. minimumloon omhoog en dus ook de daaraan gekoppelde bijstandsnorm
Je leest niet.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Klopt en die krijgen nu te weinig goede zorg, daar kan zo iemand uit de bijstand helpen, poetsen, wandelen, koffiezetten. Iedereen kan wel wat.
Natuurlijk is dat een valide vergelijking, aangezien het om een luxe product ging. Maar prima, dan vervang je de auto van een ton met een snuif coke elke dag, als genotsmiddel.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 12:49 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat sloeg inderdaad helemaal nergens op en het begon twee regels eerder nog als een auto van een ton...
Hij heeft het nodig om de ander als we volslagen debiel af te schilderen om daarna zogenaamd met die debiel te discussiëren. Heel misselijk en de bekende lieden vinden dat soort aanvallende posts duim-waardig
Zijn er zat die dat doen ja. Maar als het wat minder kost per persoon blijft mijn punt, dat je zo handig hebt weg geknipt, gewoon staan. Roken is nu eenmaal duur en je krijgt er niks wezenlijks voor terug, en het is geld dat je ook aan je kinderen had kunnen besteden. Dat je dat zo hardnekkig probeert te ontkennen is inderdaad een beetje raar.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:46 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Is dat realistisch, er vanuit gaan dat een bijstandstrekker meer dan een pakje per dag oprookt. Geen shag, geen zelfgemaakte sigaretten en geen goedkope rotzooi. Gewoon premium ellende voor de volle pond dat ze dat dagelijks uitgeven? Is dat een realistische stelling zodra je zo'n iemand ziet roken? Zo ja dan doe ik inderdaad raar
En wederom geen enkel concreet antwoord op de vraag maar wederom de EMOTIE kaart. Maar ja we zijn niet anders gewend van je, heb je nog nooit mogen betrappen op een zinvolle concrete bijdrage aan dit soort discussies anders dan je nauwelijks verborgen afkeer van mensen die meer dan 2x modaal verdienen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 11:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Mooie afsluiter. Heb je al die beledigende aannames en verzinsels niet hoeven terugnemen en toch nog tikken uit kunnen delen. Knap gedaan
Die bijstandstrekkers hebben de vrijheid om zelf hun geld uit te geven en bedrag en toeslagen zou zo moeten zijn dat die mensen iets vrij te besteden hebben. Het zijn volwaardige mensen, daar ging jij zo prat op. Als iemand besluit om te roken kan het zijn dat die persoon daar de tv, kleding, verzorging of wat anders voor opgeeft. Dat zien we aan de buitenkant niet dus enige voorbehoud bij het veroordelen is mijn devies
Dat komt omdat opgebaarde stiekem ook wel weet dat roken eigenlijk een luxegoed is, ook al is het een verslaving.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:21 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Zijn er zat die dat doen ja. Maar als het wat minder kost blijft mijn punt, dat je zo handig hebt weg geknipt, gewoon staan. Roken is nu eenmaal duur en je krijgt er niks wezenlijks voor terug. Dat je dat zo hardnekkig probeert te ontkennen is inderdaad een beetje raar.
Nouja als je verlamt ben kan die dingen juist nietquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Klopt en die krijgen nu te weinig goede zorg, daar kan zo iemand uit de bijstand helpen, poetsen, wandelen, koffiezetten. Iedereen kan wel wat.
Ik snap niet waarom dit ontkend moet worden. Roken is gewoon duur. Al kost het 200 in plaats van 300 euro, is het dan niet meer zonde? Valt het dan in het niet bij je zo riante inkomen uit de bijstand?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat komt omdat opgebaarde stiekem ook wel weet dat roken eigenlijk een luxegoed is, ook al is het een verslaving.
Dit klopt ook, daarom zijn die enorme loonsprongen in sommige cao's ook niet bepaald handig. Daarmee creëer je alleen een spiraal.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig, maar als je dat nu doet jaag je de inflatie alleen maar meer aan.
Natuurlijk is roken een verkeerde uitgave en zeker als elke euro al omgedraaid moet worden. Dat zoiets basaals echt hardop gezegd moet worden zegt iets over jou en scorpiequote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:21 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Zijn er zat die dat doen ja. Maar als het wat minder kost per persoon blijft mijn punt, dat je zo handig hebt weg geknipt, gewoon staan. Roken is nu eenmaal duur en je krijgt er niks wezenlijks voor terug, en het is geld dat je ook aan je kinderen had kunnen besteden. Dat je dat zo hardnekkig probeert te ontkennen is inderdaad een beetje raar.
Ik vind het meer dan prima dat er loonstijgingen komen maar dan moeten bedrijven ook gecapped kunnen worden in hun doorberekening naar de klant. Dat kan niet, dus krijg je die spiraal.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dit klopt ook, daarom zijn die enorme loonsprongen in sommige cao's ook niet bepaald handig. Daarmee creëer je alleen een spiraal.
Eindelijk, we zijn er. Ik vond het ook een beetje belachelijk dat ik het maar moest blijven uitleggen aan je, maar gelukkig zijn we weer op één lijn.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:29 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Natuurlijk is roken een verkeerde uitgave en zeker als elke euro al omgedraaid moet worden.
Haha je zal ondertussen wel rottende oma rimpels op je duimen hebben. Wat zuig jij veel uit je duim zegquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En wederom geen enkel concreet antwoord op de vraag maar wederom de EMOTIE kaart. Maar ja we zijn niet anders gewend van je, heb je nog nooit mogen betrappen op een zinvolle concrete bijdrage aan dit soort discussies anders dan je nauwelijks verborgen afkeer van mensen die meer dan 2x modaal verdienen.
Ik denk niet dat iemand hier ontkent dat roken ongezond is, of een luxe is. Daar kan je moeilijk onderuit namelijk; het is ongezond én het is een luxe. Als je in de bijstand zit en wel zoveel geld uitgeeft aan sigaretten dan ben je niet slim bezig. Het punt is alleen dat je tegenwoordig ook al in de problemen kan komen/komt als je je enkel richt op de basis dingen in het leven. Je komt steeds sneller bij die armoede grens terecht. Lang niet altijd omdat je zoveel rookt. Ik snap dat er mensen zijn in de bijstand die dat doen, maar dat wil niks zeggen over de rest.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom dit ontkend moet worden. Roken is gewoon duur. Al kost het 200 in plaats van 300 euro, is het dan niet meer zonde? Valt het dan in het niet bij je zo riante inkomen uit de bijstand?
Dat ben ik ook gewoon met je eens hoor. Het ging even over een specifiek punt, namelijk het mensen kunnen aanspreken op iets. In het algemeen is de huidige tendens en de race to the bottom een slechte zaak die alleen maar slechter wordt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:33 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik denk niet dat iemand hier ontkent dat roken ongezond is, of een luxe is. Daar kan je moeilijk onderuit namelijk; het is ongezond én het is een luxe. Als je in de bijstand zit en wel zoveel geld uitgeeft aan sigaretten dan ben je niet slim bezig. Het punt is alleen dat je tegenwoordig ook al in de problemen kan komen/komt als je je enkel richt op de basis dingen in het leven. Je komt steeds sneller bij die armoede grens terecht. Lang niet altijd omdat je zoveel rookt. Ik snap dat er mensen zijn in de bijstand die dat doen, maar dat wil niks zeggen over de rest.
En het ging ook over huisdieren héquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:32 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Eindelijk, we zijn er. Ik vond het ook een beetje belachelijk dat ik het maar moest blijven uitleggen aan je, maar gelukkig zijn we weer op één lijn.
Het past niet in de frame dat elke arme persoon niet voor zichzelf kan zorgen, waar opgebaarde zo prat op gaat.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom dit ontkend moet worden. Roken is gewoon duur. Al kost het 200 in plaats van 300 euro, is het dan niet meer zonde? Valt het dan in het niet bij je zo riante inkomen uit de bijstand?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |