abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 augustus 2023 @ 16:54:52 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210319382
https://www.nu.nl/economi(...)lbaar-te-worden.html

Om te voorkomen dat het leven voor veel Nederlanders onbetaalbaar wordt, moet het demissionaire kabinet actie ondernemen. Dat zeggen budgetinstituut Nibud en Defence for Children als reactie op een armoedewaarschuwing waar het Centraal Planbureau (CPB) woensdag mee kwam.
Die stelt dat als het kabinet niet met maatregelen komt om de armste huishoudens te helpen, de armoede in Nederland volgend jaar groter wordt. Dit jaar zijn er wel steunmaatregelen, maar een groot deel daarvan loopt eind dit jaar af.

"Een zorgwekkende ontwikkeling, die het Nibud al langere tijd ziet", zegt directeur Arjan Vliegenthart van het instituut. "Er is werk aan de winkel, of het kabinet nu demissionair is of niet."

Kinderrechtenorganisatie Defence for Children verwacht dat zonder ingrijpen in iedere klas twee kinderen opgroeien in armoede. "Voor deze kinderen kan dit betekenen dat er onvoldoende geld is voor voedsel, water, kleding of een verwarmd huis", zegt de organisatie op X, voorheen Twitter.

"Kinderen uit gezinnen met een laag inkomen lopen een groter risico om later zelf ook in een soortgelijke situatie terecht te komen. Opgroeien in armoede kan ook leiden tot een groter risico op kindermishandeling."

De organisatie roept politieke partijen op om het belang van het kind centraal te zetten in het armoede- en schuldenbeleid, ook met het oog op de komende Tweede Kamerverkiezingen in november.

Meer kinderen met lege maag naar school
Het Rode Kruis zegt woensdag zich eveneens zorgen te maken. "Je kunt niet bezuinigen op huur en energie, dus dan wordt eten een sluitpost. Dan gaan nog meer kinderen dan nu met een lege maag naar school."

De organisatie biedt onder meer gratis maaltijden aan op basisscholen en middelbare scholen. Momenteel doen 1578 scholen mee. Ze komen in aanmerking wanneer minstens 30 procent van de leerlingen uit een gezin komt met een kwetsbare financiële situatie.

Volgens het Rode Kruis zijn ongeveer driehonderd deelnemende scholen tijdens de zomervakantie opengebleven, zodat kinderen daar langs konden gaan voor ontbijt of lunch. "Zes weken vakantie is een lange tijd. Dat kinderen zes weken niet naar school gaan en niet voldoende eten, is niet wat je wil."

Minimumloon moet omhoog, vindt vakbond
Vakbond FNV maakt zich ook zorgen over de geldproblemen bij veel Nederlanders. Daarom wil de bond graag dat het minimumloon omhoog gaat naar 16 euro per uur. Eerder noemde FNV nog een bedrag van 14 euro. Het huidige wettelijke minimumloon is iets minder dan 13 euro. Verder zouden diverse toeslagen en het kindgebonden budget hoger moeten worden.

Voedselbanken Nederland, waar 174 voedselbanken bij zijn aangesloten, zegt zich door het rapport van het CPB niet nóg meer zorgen te maken dan het al doet. "De zorgen zijn niet anders dan anders", aldus vicevoorzitter Tom Hillemans.

De voedselverstrekkers hadden het vorig jaar flink drukker, vooral doordat veel huishoudens te maken kregen met een torenhoge energierekening. De banken hadden 35 procent meer 'klanten'. In totaal zijn vorig jaar 120.000 mensen geholpen. Inmiddels daalt het aantal weer wat. Wel is de verwachting dat die daling beperkt blijft.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:00:48 #2
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_210319445
Hoe gaat het met de multinationals in Nederland?
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:06:47 #3
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_210319509
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:00 schreef Aberkullie het volgende:
Grof gezegd betalen zij onder meer karrevrachten aan belasting voor hen die aan het overheidsinfuus liggen.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:08:06 #4
403820 Aberkullie
pi_210319525
quote:
11s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:06 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Grof gezegd betalen zij onder meer karrevrachten aan belasting voor hen die aan het overheidsinfuus liggen.
Had van jou geen andere reactie verwacht als - knip-rasechte VVD’er.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jippie op 17-08-2023 17:54:51 ]
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:08:48 #5
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210319531
En dan hoor ik dat we allemaal biologisch moeten eten, en energie vooral duurder moet worden, want klimaat en milieu. Er moet meer belast worden op consumptie, maar intussen gaan de lasten op werk niet omlaag
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:11:04 #7
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210319554
Klinkt verder leuk, lonen verhogen, maar vooral de inflatie moet verlaagd worden naar 1-2% max. Maar ja, de ECB is niet meer onafhankelijk en hogere rente is te duur voor de knoflookstaten. Inflatie verlaagd hun schulden ook zo lekker.
pi_210319574
quote:

[..]
Die hebben in hun peuter, kleuter en jeugdjaren ook alle dagen voedzame maaltijden gehad, waardoor zij zo groot en machtig zijn geworden.
Kunnen dus ook wel het nodige doen voor ondervoede mensen.
pi_210319577
quote:

[..]
Fucking onzin in belastingparadijs Nederland.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:13:03 #10
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210319578
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:00 schreef Aberkullie het volgende:
Het probleem is niet de multinationals of de rijken, het probleem is een overheid die maar blijft groeien, lasten blijft verhogen en een ECB die veel te weinig doet aan de inflatie.
pi_210319610
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Klinkt verder leuk, lonen verhogen, maar vooral de inflatie moet verlaagd worden naar 1-2% max. Maar ja, de ECB is niet meer onafhankelijk en hogere rente is te duur voor de knoflookstaten. Inflatie verlaagd hun schulden ook zo lekker.
Lonen verhogen is compleet achterlijk en lost niks op. Want het zorgt ervoor dat de hogere lonen weer doorberekend worden in de productprijzen en dus nog meer inflatie.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:16:40 #12
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210319614
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:12 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Fucking onzin in belastingparadijs Nederland.
Multinationals zijn goed voor ongeveer 1/3 van het bbp van Nederland
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:18:52 #13
345631 Scjvb
pi_210319631
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:12 schreef torentje het volgende:

[..]
Die hebben in hun peuter, kleuter en jeugdjaren ook alle dagen voedzame maaltijden gehad, waardoor zij zo groot en machtig zijn geworden.
Kunnen dus ook wel het nodige doen voor ondervoede mensen.
De overheid doet eigenlijk al veel te veel. Strooien met geld :|W, waaronder eind vorig jaar de uitkeringen verhogen o.i.d.

Oké soms terecht inzake gas, boodschappen, maar dan alle dure hobby's nog die men er vaak op nahoudt waardoor bij velen de kas wel heel erg krap wordt.

Sorry hoor!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_210319651
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En dat is niet genoeg.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:24:35 #15
345631 Scjvb
pi_210319668
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:08 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Had van jou geen andere reactie verwacht als - knip-rasechte VVD’er.
Ik weet het. :) Is goed. Leken neemt men verder niets kwalijk! ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Jippie op 17-08-2023 17:55:52 ]
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:26:49 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210319700
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:22 schreef Barbusse het volgende:

[..]
En dat is niet genoeg.
Wow, wat een goed inhoudelijk standpunt.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:29:57 #17
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210319730
quote:

[..]
Wat hebben we aan bbp?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:36:38 #18
403820 Aberkullie
pi_210319811
quote:

[..]
Ik zal het de kids vertellen die zonder eten naar school moeten.
pi_210319856
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:36 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Mijn buurman was daarentegen wel heel blij met de met de subsidie op zijn elektrische auto, zijn zonnepanelen en zijn warmtepomp :7 (sarcasme)
pi_210319898
Dat zal wel weer opgelost worden met nog meer gratis geld. Uiteraard op te brengen door de brave belastingbetaler die inmiddels van een verdiende euro nog maar net 40 cent over houdt.

Dat waren mijn eerste gedachten toen ik dit vandaag op de radio hoorde.
Maar het kan nog erger. Zojuist een mevrouw van het CDA die dacht dat we het op konden lossen met wat extra begrotingstekort en een hogere staatsschuld.
Nog steeds gratis geld maar dan op de pof.
Dit soort lui zou je toch met pek en veren uit de politiek moeten jagen !
-
pi_210319958
Nog meer geld dus voor gezinnen die de vele toeslagen overal voor gebruiken behalve waar het voor bedoeld is; hun kinderen.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 17:57:18 #22
345631 Scjvb
pi_210319986
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:36 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Doen! ^O^
pi_210320005
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:29 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Wat hebben we aan bbp?
Er liepen eens twee economen door het bos. Komen ze plotseling bij een enorme hoop berenstront. Zegt de een tegen de ander: ik geef je honderd duizend euro als je die berg stront opvreet. Die andere denkt even na, het is een flinke berg en ie stinkt enorm, maar ja, een ton is een ton. Dus hij gaat eten en vreet die hele berg op.

Lopen ze verder, komen ze weer een berg berenstront tegen. Nu zegt die andere econoom: jouw beurt. Als je die berg opvreet krijg je een ton van mij.

Die ander twijfelt ook niet lang en vreet de berg stront op.

Lopen ze weer verder, zegt de ene opeens: "eigenlijk zijn we helemaal niks opgeschoten. Allebei hebben we een berg stront gegeten maar financieel zijn we er niks rijker van geworden!"

"Ja dat klopt, maar we hebben wel het bbp met 2 ton verhoogd!"
  donderdag 17 augustus 2023 @ 18:00:31 #24
3542 Gia
User under construction
pi_210320007
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:53 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Nog meer geld dus voor gezinnen die de vele toeslagen overal voor gebruiken behalve waar het voor bedoeld is; hun kinderen.
Zie vaak arme gezinnen met stuk voor stuk overgewicht. Elke dag fastfood en thuis bezorgd is veel duurder dan verse groenten van de markt.
pi_210320049
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:00 schreef Gia het volgende:

[..]
Zie vaak arme gezinnen met stuk voor stuk overgewicht. Elke dag fastfood en thuis bezorgd is veel duurder dan verse groenten van de markt.
Ja maar vers eten is duur !!?!!!11!1!11
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_210320062
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:00 schreef Gia het volgende:

[..]
Ja klopt. Of ze roken.
Was laatst nog een artikel van het AD. Weer zo' n jankmoeder die al rokend van haar gratis korte vakantie zat te genieten want ze had geen geld ervoor om dit haar kind te geven.
Nee, gek he?!
pi_210320073
Werkelijk te treurig voor mogelijk dat er kinderen in Nederland zijn die met een lege maag, met honger naar school gaan. En ja, de ouders maken ongetwijfeld keuzes die niet handig of zelfs dom zijn maar daar mag een kind niet de dupe van zijn.

Om even in te zoomen op een belangrijke opmerking in het artikel dat kinderen van ouders met weinig geld vaak ook het risico lopen om weinig geld te gaan verdienen wilde ik een persoonlijke anecdote delen.

Ik kom uit een bijstandsgezin en de haat die mijn vader had voor werken, de maatschappij en bazen was een bron van indoctrinatie. Mij werd verteld dat je maximaal moest lenen van Duo en verder heb ik meegekregen dat geld op een minder legale wijze eigenlijk ook prima was. Mede hierdoor heb ik een fikse studieschuld en zal ik nooit een huis kunnen kopen. Ik ben niet zielig, heb mij onttrokken van mijn opvoeden en normen en waarden maar heb nog dikwijls een dubbeltje gevoel. Een zeer krachtige emotie die zich meester van mij maakt als bepaalde zaken niet goed lopen. Daarom, ondersteun de jongsten en leer ze positieve herinneringen opbouwen.
pi_210320084
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 17:16 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Lonen verhogen is compleet achterlijk en lost niks op. Want het zorgt ervoor dat de hogere lonen weer doorberekend worden in de productprijzen en dus nog meer inflatie.
Ah de loonprijsspiraal. Lonen nooit meer verhogen _O_
pi_210320095
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:09 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ah de loonprijsspiraal. Lonen nooit meer verhogen _O_
Dat zou inderdaad het beste zijn.
Je kunt wel vechten voor een hoger loon natuurlijk of zorgen dat je zelf meer verdient.
Maar het moet niet zo zijn dat iedereen er even 10% bij krijgt zoals dit jaar.
pi_210320109
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 18:06 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Ja klopt. Of ze roken.
Was laatst nog een artikel van het AD. Weer zo' n jankmoeder die al rokend van haar gratis korte vakantie zat te genieten want ze had geen geld ervoor om dit haar kind te geven.
Nee, gek he?!
Denk jij dat als die dame die buil shag per week laat liggen zij ineens wel genoeg geld overhouden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')