abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:48:20 #211
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210348461
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 22:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Plus dat het ook weer makkelijk roepen is dat ze dan maar moeten gaan werken, maar een groot deel van de mensen in de bijstand is arbeidsongeschikt zonder recht te hebben op WAO of WIA omdat ze niet in loondienst waren toen ze arbeidsongeschikt werden, maar in alle voorbeelden die mensen geven doet men wel graag alsof die mensen de goedkoopste zorgverzekering maar moeten nemen, dat het gros van de zorg die ze nodig hebben dan niet meer gedekt is doet er kennelijk niet toe.
Op wat voor gevallen doel je als het hebt over mensen die niet in loondienst waren toen ze arbeidsongeschikt werden? Ik neem dat er meerdere gevallen te typeren zijn, maar wanneer ik aan zzp'ers denk: daar vind ik ook wel een stukje eigen risico aan vastkleven.

Dat risico kun je afdekken met een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ja, die zijn behoorlijk duur en kunnen een behoorlijke hap uit je inkomen wegnemen (afhankelijk van hoeveel winst je maakt en hoeveel daarvan je als 'salaris' aan jezelf uitkeert). Echter bouw je daarmee wel een stukje zekerheid voor jezelf (en je eventuele naasten) in voor het geval je niet meer in staat bent om te werken (waardoor je inkomsten dus volledig wegvallen) en je niet direct in de bijstand belandt.
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:51:48 #212
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210348524
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 22:48 schreef Repentless het volgende:

[..]
Op wat voor gevallen doel je als het hebt over mensen die niet in loondienst waren toen ze arbeidsongeschikt werden? Ik neem dat er meerdere gevallen te typeren zijn, maar wanneer ik aan zzp'ers denk: daar vind ik ook wel een stukje eigen risico aan vastkleven.

Dat risico kun je afdekken met een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ja, die zijn behoorlijk duur en kunnen een behoorlijke hap uit je inkomen wegnemen (afhankelijk van hoeveel winst je maakt en hoeveel daarvan je als 'salaris' aan jezelf uitkeert). Echter bouw je daarmee wel een stukje zekerheid voor jezelf (en je eventuele naasten) in voor het geval je niet meer in staat bent om te werken (waardoor je inkomsten dus volledig wegvallen) en je niet direct in de bijstand belandt.
ZZP'ers idd maar ook mensen die met een partner samen zijn en tijdelijk niet werken om voor de kinderen te zorgen en op dat moment arbeidsongeschikt raken.

Of... mensen die tijdens een economische crisis werkloos raken en na afloop van de WW arbeidsongeschikt worden.
Het is allemaal lekker roepen als het voor vrijwel iedereen die gezond is makkelijk is om een baan te vinden, maar het is amper 10 jaar geleden dat bedrijven bij bosjes omvielen en mensen op straat kwamen te staan.

Maar degenen die in bovengenoemde gevallen alleen komen te staan en geen partner met inkomen meer hebben komen arbeidsongeschikt in de bijstand.

En leuk hoor, die arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ZZP'ers, maar denk je werkelijk dat de PostNL pakketbezorger zich de premie kan permitteren?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210348551
Of mensen die met een handicap geboren worden (of als kind / jong volwassene oplopen) en voorheen recht hadden op Wajong en tegenwoordig in de Bijstand terecht komen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_210348637
quote:
15s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 22:07 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Het zouden er haast wel aanzienlijk meer moeten zijn dan die '15 procent', al doelt het Nibud wellicht niet per se op deze groep.
Voor in de meeste 'normale' gevallen die net onder de armoedegrens vallen, vaak door onverhoopte omstandigheden waardoor aanzienlijk minder te besteden valt, bestaan in landen als NL legio vangnetten en toeslagen waardoor men haast geen armoede hoeft te lijden.

Uitzonderingen daargelaten, oftewel zij die kennelijk de weg niet zelf weten te vinden, of te 'koppig' zijn om gulle financiële hulp te accepteren o.i.d.

Maar goed.
:r
pi_210348703
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 16:39 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Mark Rutte heeft totaal geen besef wat er onder het gewone volk leeft, wel onder kakballetjes zo jij met inlevingsvermogen van een garnaal, blij dat deze landverrader en leugenaar op rot van mij zou hij dat nu al mogen doen en de VVD per direct opheffen
Bühne en campagne.

Daarom doet deze beroepsleugenaar even mee.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210348768
Ach, onbetaalbaar of onleefbaar, dat schijnt nu de keuze te zijn.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_210348889
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:01 schreef Jahr00n het volgende:
Mensen moeten eens prioriteiten stellen als ze geen centen hebben. Dan ga je maar een keer niet op vakantie of haal je je eten bij de Aldi.
Ben al 35 jaar niet meer op vakantie geweest en de Voedselbank vind mijn uitkering te hoog ik mag dus niet meedoen LOL.

BTW ik doe mijn boodschappen al bij de ALDI :W
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:22:37 #218
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210348896
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 22:51 schreef Leandra het volgende:

[..]
ZZP'ers idd maar ook mensen die met een partner samen zijn en tijdelijk niet werken om voor de kinderen te zorgen en op dat moment arbeidsongeschikt raken.
Ja, maar die mensen die tijdelijk niet werken om voor de kinderen te zorgen terwijl hun partner werkt voor het inkomen, calculeren het wegvallen van dat inkomen dan toch in? Dus ook als ze arbeidsongeschikt raken op dat moment, komen ze toch niet in de bijstand terecht? Bij trieste zaken als een scheiding is er alimentatie, bij overlijden van de partner is er een nabestaandenregeling.

quote:
Of... mensen die tijdens een economische crisis werkloos raken en na afloop van de WW arbeidsongeschikt worden.
Het is allemaal lekker roepen als het voor vrijwel iedereen die gezond is makkelijk is om een baan te vinden, maar het is amper 10 jaar geleden dat bedrijven bij bosjes omvielen en mensen op straat kwamen te staan.

Maar degenen die in bovengenoemde gevallen alleen komen te staan en geen partner met inkomen meer hebben komen arbeidsongeschikt in de bijstand.
Je krijgt dan toch eerst een ziektewet-uitkering, die hoger is dan bijstand? Of zit dat anders?

quote:
En leuk hoor, die arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ZZP'ers, maar denk je werkelijk dat de PostNL pakketbezorger zich de premie kan permitteren?
Het is dan toch nog steeds een eigen keus om als zzp'er te werken? Daar zit nu eenmaal een risico-element aan, wat je ook doet.
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:29:06 #219
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210348965
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 23:22 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ja, maar die mensen die tijdelijk niet werken om voor de kinderen te zorgen terwijl hun partner werkt voor het inkomen, calculeren het wegvallen van dat inkomen dan toch in? Dus ook als ze arbeidsongeschikt raken op dat moment, komen ze toch niet in de bijstand terecht? Bij trieste zaken als een scheiding is er alimentatie, bij overlijden van de partner is er een nabestaandenregeling.
[..]
Je krijgt dan toch eerst een ziektewet-uitkering, die hoger is dan bijstand? Of zit dat anders?
[..]
Het is dan toch nog steeds een eigen keus om als zzp'er te werken? Daar zit nu eenmaal een risico-element aan, wat je ook doet.
Ik had het over degenen die in die gevallen, na het arbeidsongeschikt worden, alleen komen te staan.

En leuk die alimentatie, maar de kans dat de partneralimentatie hoger is dan bijstand is redelijk beperkt, zeker in de gevallen dat iemand na afloop van de WW nog geen andere baan heeft en vervolgens arbeidsongeschikt raakt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:38:56 #220
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210349076
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 23:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik had het over degenen die in die gevallen, na het arbeidsongeschikt worden, alleen komen te staan.

En leuk die alimentatie, maar de kans dat de partneralimentatie hoger is dan bijstand is redelijk beperkt, zeker in de gevallen dat iemand na afloop van de WW nog geen andere baan heeft en vervolgens arbeidsongeschikt raakt.
Maar ook daarvoor zijn er toch regelingen in Nederland, om te zorgen dat die alimentatie alsnog wordt betaald? Ik snap echt wel dat er schrijnende gevallen zijn die gewoon geholpen moeten worden, maar al die mitsen en maren lijken me nu ook weer niet direct de standaard.
  zondag 20 augustus 2023 @ 00:01:07 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210349271
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 23:38 schreef Repentless het volgende:

[..]
Maar ook daarvoor zijn er toch regelingen in Nederland, om te zorgen dat die alimentatie alsnog wordt betaald? Ik snap echt wel dat er schrijnende gevallen zijn die gewoon geholpen moeten worden, maar al die mitsen en maren lijken me nu ook weer niet direct de standaard.
Het gaat niet om het al dan niet betalen, maar om het gegeven dat de kans groot is dat de hoogte van de partneralimentatie lager is dan een bijstandsuitkering.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 20 augustus 2023 @ 01:10:14 #222
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_210349582
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 00:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het gaat niet om het al dan niet betalen, maar om het gegeven dat de kans groot is dat de hoogte van de partneralimentatie lager is dan een bijstandsuitkering.
Ja, dat geloof ik ook wel idd.

Dan is het (neem ik aan) alsnog zo dat de persoon die niet in loondienst was om voor de kinderen te zorgen, toen arbeidsongeschikt raakte en na scheiding in de bijstand geraakte, alleen voor de kosten voor de kinderen opdraait.

Voor de goede orde, dit is het scenario waar we het over hebben?

- gezin met kinderen
- 1 ouder is kostwinner, ander is thuis om voor de kinderen te zorgen
- thuisblijvende ouder raakt arbeidsongeschikt zonder in loondienst te zijn
- kostwinner raakt baan kwijt, komt in WW
- stel gaat scheiden
- kostwinner zit in WW, 'thuisblijver' komt arbeidsongeschikt in de bijstand
- kostwinner in WW raakt eveneens arbeidsongeschikt
  zondag 20 augustus 2023 @ 01:22:02 #223
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210349604
Nee.

Voorbeeld 1:
Thuisblijvende ouder raakt arbeidsongeschikt, stel gaat scheiden, arbeidsongeschikte ouder komt in de bijstand want partneralimentatie is waarschijnlijk minder dan bijstand.

Voorbeeld 2:
Stel werkt allebei, economische crisis, een van beiden raakt baan kwijt, heeft door leeftijd en/of nog steeds durende crisis nog geen baan als WW eindigt (= einde inkomen), valt 3 maanden later van een ladder, raakt arbeidsongeschikt.
2 jaar later gaat stel scheiden: partneralimentatie is minder dan bijstand, en dus in de bijstand.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210350648
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 21:11 schreef quo_ het volgende:

[..]
Daar komt het wel op neer ja.
Gratis geld voor onderdak, eten, medische zorg en onderwijs voor de kinderen kost al belastinggeld genoeg.
Ik heb er geen enkele behoefte aan om ook nog te betalen voor de auto, vliegvakantie en thuisbezorgd voor deze groep.
Het is toch niet meer als menselijk om mensen die geïndiceerd zijn voor een voedselbank, iets meer financiële ruimte te gunnen? Zodat ook die mensen een menswaardig bestaan zouden hebben.
pi_210350807
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 08:39 schreef torentje het volgende:

[..]
Het is toch niet meer als menselijk om mensen die geïndiceerd zijn voor een voedselbank, iets meer financiële ruimte te gunnen? Zodat ook die mensen een menswaardig bestaan zouden hebben.
Wat is er bovenop onderdak, eten, medische zorg, toegang tot internet en onderwijs voor de kinderen nog meer nodig voor een menswaardig bestaan?
-
pi_210350818
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 09:08 schreef quo_ het volgende:

[..]
Wat is er bovenop onderdak, eten, medische zorg, toegang tot internet en onderwijs voor de kinderen nog meer nodig voor een menswaardig bestaan?
Ontspanning en persoonlijke verzorging.
pi_210350837
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 09:09 schreef torentje het volgende:

[..]
Ontspanning en persoonlijke verzorging.
Als je de hele dag thuis bent omdat anderen voor jou de kost verdienen heb je tijd zat om dat zelf te regelen. En als je gratis geld niet toereikend is dan zoek je maar een klein baantje. Werk zat.
-
  zondag 20 augustus 2023 @ 09:18:28 #228
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_210350874
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 15:18 schreef torentje het volgende:
Mensen die van een uitkering moeten zien te overleven, hoeven dus geen geld te hebben voor ontspanning en persoonlijke verzorging?
Alles wat het leven draaglijk maakt, moeten zij dus maar achterwege laten?
Een dragelijk en leuk leven leiden kan ook met minder dure hobby’s: bordspel avonden, houtbewerking, plein voetbal, kledingruilavonden, picknick in het park.
Dure koffies, funshoppen, 2x per jaar met vakantie et cetera is iets van de laatste decennia
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_210350879
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 09:12 schreef quo_ het volgende:

[..]
Als je de hele dag thuis bent omdat anderen voor jou de kost verdienen heb je tijd zat om dat zelf te regelen. En als je gratis geld niet toereikend is dan zoek je maar een klein baantje. Werk zat.
Jij moet niet doen alsof de goedbetaalde banen voor het oprapen liggen, in een tijd waarin de werkgevers automatiseren om op de loonkosten te kunnen besparen.
pi_210351640
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 09:18 schreef Tinkepink het volgende:

[..]
Een dragelijk en leuk leven leiden kan ook met minder dure hobby’s: bordspel avonden, houtbewerking, plein voetbal, kledingruilavonden, picknick in het park.
Dure koffies, funshoppen, 2x per jaar met vakantie et cetera is iets van de laatste decennia
Ter ontspanning moet men ook eens naar een bioscoop kunnen en wat vaker uit kunnen gaan eten.
pi_210351701
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 09:12 schreef quo_ het volgende:

[..]
Dan moet je wel kunnen werken maar je snapt dat toch niet blijkbaar
pi_210351704
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 10:33 schreef torentje het volgende:

[..]
Ter ontspanning moet men ook eens naar een bioscoop kunnen en wat vaker uit kunnen gaan eten.
Hmm, zodat de werkende bevolking dat minder kan gaan doen vanwege toenemende belastingen en premiedruk :?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_210351757
Ik hoop echt dat ikke ikke ikke en de rest kan stikken figuren ooit in een situatie komen dat ze ook niks kunnen
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:01:30 #234
3542 Gia
User under construction
pi_210351924
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 01:22 schreef Leandra het volgende:
Nee.

Voorbeeld 1:
Thuisblijvende ouder raakt arbeidsongeschikt, stel gaat scheiden, arbeidsongeschikte ouder komt in de bijstand want partneralimentatie is waarschijnlijk minder dan bijstand.

Voorbeeld 2:
Stel werkt allebei, economische crisis, een van beiden raakt baan kwijt, heeft door leeftijd en/of nog steeds durende crisis nog geen baan als WW eindigt (= einde inkomen), valt 3 maanden later van een ladder, raakt arbeidsongeschikt.
2 jaar later gaat stel scheiden: partneralimentatie is minder dan bijstand, en dus in de bijstand.
Sowieso, en dat heb ik al eens eerder gezegd, vind ik dat er een aparte bijstandsuitkering zou moeten komen voor deze groep mensen. Dus, arbeidsongeschikt in de bijstand. Een uitkering die je niet kwijtraakt als je gaat samenwonen, zoals met de WAO. Maar dat wordt dan ook weer lastig, want wat doe je met mensen die gewoon een werkende partner hebben en arbeidsongeschikt raken? Voorlopig geen WAO/bijstand, na een scheiding wel en met een nieuwe partner behoud je die? Dan zou je elke huisvrouw die arbeidsongschikt raakt een uitkering moeten geven.

Weet niet hoor, maar ik neig steeds meer naar een basisinkomen.
pi_210351930
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 10:39 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hmm, zodat de werkende bevolking dat minder kan gaan doen vanwege toenemende belastingen en premiedruk :?
Het is toch al een tijdje zo dat slechts de rijken en de hogere inkomens voldoende tijd en geld hebben voor dergelijke ontspanning?
De schrijnende gevallen die geïndiceerd zijn voor de voedselbank hebben die ontspanning niet.
Ik vraag me af hoeveel sommige van jullie betaald krijgen van de rijken of hogere inkomens om dat soort commentaren te geven op mensen die veel goeds wensen voor iedereen?
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:06:54 #236
3542 Gia
User under construction
pi_210351997
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 09:18 schreef Tinkepink het volgende:

[..]
Klopt. Mijn vader werkte vroeger gewoon, maar wij zijn in mijn jeugd 2 keer op vakantie geweest. Dat was toen ik 6 was naar een camping 2 dorpen verderop en toen ik 16 was naar Duitsland. En niet omdat we het niet konden betalen, maar de noodzaak er niet van inzagen. We gingen weleens een dagje naar zee, of met de trein naar een museum of zo.

Het is inderdaad van deze tijd dat mensen menen dat vakantie een levensbehoefte is. En liefst ook met het vliegtuig.
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:08:17 #237
3542 Gia
User under construction
pi_210352011
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 10:33 schreef torentje het volgende:

[..]
Nee, dat moet niet kunnen. Er komt genoeg op tv en je kunt ook zelf lekker koken. Waarom is dat een levensbehoefte?
pi_210352072
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:08 schreef Gia het volgende:

[..]
Nee, dat moet niet kunnen. Er komt genoeg op tv en je kunt ook zelf lekker koken. Waarom is dat een levensbehoefte?
Dat is inderdaad geen levensbehoefte toch vind ik dat je wel eens in de 3 maanden om een voorbeeld te noemen zoiets zou moeten kunnen doen
  zondag 20 augustus 2023 @ 11:12:53 #239
3542 Gia
User under construction
pi_210352082
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 10:38 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dan moet je wel kunnen werken maar je snapt dat toch niet blijkbaar
Niet iedereen, lang niet iedereen in de bijstand, is arbeidsongeschikt.
Er is op dit moment werk voor iedereen die kan werken. Maar ik heb de indruk dat men het thuis zijn wel prettig vindt, maar wel graag met meer geld.

Doe je die bijstand omhoog, dan moet ook het minimumloon omhoog om werken lonend te houden, dan moeten ook de andere uitkeringen omhoog, omdat die aan het minimumloon gekoppeld zijn. En dan moet dus elk inkomen omhoog omdat de ene nu eenmaal een hogere functie heeft dan de andere en het ook moet lonen om daar voor door te leren.
Gevolg is dat er weer een ongelijkheid is en het gezeik opnieuw begint, omdat sommigen wat meer te besteden hebben dan anderen en dat is niet eerlijk, oh nee.
pi_210352095
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 10:44 schreef Cupfighter het volgende:
Ik hoop echt dat ikke ikke ikke en de rest kan stikken figuren ooit in een situatie komen dat ze ook niks kunnen
Er vreten iedere maand zeker 3 bijstandsuitkeringen mee van mijn salaris, ik voel me totaal niet aangesproken met je ik en stik verhaal. Zou ook niet willen ruilen, laat dat duidelijk zijn.
Maar ik vertik het om nog meer af te moeten dragen voor een grote groep die de hele dag niks uitvoert maar kennelijk toch naar de bioscoop of op vakantie moet.
Als het bij die 5 of 10 procent terecht komt die echt niks kan zou ik er anders over denken.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')