Ik heb het over 1 keer in de 3 maanden of zo, de middenklasse doet dat heus wel meer of zitten er alleen maar rijke mensen op de terrasjes op deze warme dagenquote:Op zondag 20 augustus 2023 12:32 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Zaken als uit eten en naar de bioscoop gaan zijn dingen waar de (lagere) middenklasse als eerste op bespaart wanneer de broekriem aangehaald dient te worden, ik zie niet in waarom we mensen met een bijstandsuitkering zouden moeten gaan subsidiëren om wél naar de bioscoop te kunnen.
Eigenlijk is het van de zotte dat een multinational als Aldi op die manier met belastinggeld gesponsord wordt, zet dan gewoon een staatsvoedselprogramma op voor mensen met een uitkering ipv een heel circus op te tuigen om belastinggeld met meerdere tussenstops uiteindelijk naar commerciële bedrijven te schuiven.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 23:22 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Ben al 35 jaar niet meer op vakantie geweest en de Voedselbank vind mijn uitkering te hoog ik mag dus niet meedoen LOL.
BTW ik doe mijn boodschappen al bij de ALDI
Heb je ook eens overwogen in deze 35 jaar een (andere) studie te gaan doen met een goede inkomen/arbeids perspectief?quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 23:22 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Ben al 35 jaar niet meer op vakantie geweest en de Voedselbank vind mijn uitkering te hoog ik mag dus niet meedoen LOL.
BTW ik doe mijn boodschappen al bij de ALDI
Ik zou hier best een voorstander van zijn, scheelt ook een boel geschuif met geldquote:Op zondag 20 augustus 2023 12:37 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Eigenlijk is het van de zotte dat een multinational als Aldi op die manier met belastinggeld gesponsord wordt, zet dan gewoon een staatsvoedselprogramma op voor mensen met een uitkering ipv een heel circus op te tuigen om belastinggeld met meerdere tussenstops uiteindelijk naar commerciële bedrijven te schuiven.
Ik had een aanvulling gemaakt op mijn post. Alleen al om die reden kun je maar beter werken vanwege verzekerd zijn. Maar als je al ziek bent en nog nooit hebt gewerkt ben je gezien. Daar klopt iets niet.quote:Op zondag 20 augustus 2023 12:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ik ben daar vanuit werk in terecht gekomen. Gaat hier nu over mensen die arbeidsongeschikt in de bijstand terecht zijn gekomen. Als die persoon dan gaat samenwonen, krijgen ze een hogere uitkering, als stel, terwijl de ander misschien best fulltime kan werken, maar dan raak je die bijstand kwijt, dus dat doen ze niet.
Overigens heb ik in dit topic al eerder aangegeven dat ik voorstander ben voor een soort van arbeidsongeschiktheidsuitkering voor mensen in de bijstand die echt niet kunnen werken. Maar daar zit dan uiteraard wel een keuring aan vast. Die kan dan, net als de WAO, inkomensonafhankelijk zijn.
Beter nog is het om het hele systeem van bijstand, AOW, WAO, Wajong etc... inclusief de toeslagen en kinderbijslag, af te schaffen en een basisinkomen instellen, waar je niet op gekort wordt als je kostendeler wordt.
Denk dat er heel veel huizen vrij komen, ook.
De bijstandsuitkering voorziet voor een klein deel hier ook in. Moet men dat niet oproken, blowen of zuipen, natuurlijk, tenzij dat je pleziertje is. Je kunt dat ook weg leggen en er 1 x in de 3 maanden iets leuks van doen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 12:35 schreef torentje het volgende:
[..]
De schrijnende gevallen mogen toch ook wel eens uit de sleur van het uitzichtloos bestaan kunnen?
Eens. Zeg ik toch ook!quote:Op zondag 20 augustus 2023 12:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik had een aanvulling gemaakt op mijn post. Alleen al om die reden kun je maar beter werken vanwege verzekerd zijn. Maar als je al ziek bent en nog nooit hebt gewerkt ben je gezien. Daar klopt iets niet.
Het hele circus van uitkeringen en toeslagen is inmiddels dusdanig onbeheersbaar en complex geworden dat ik dat inmiddels geen beachelijk idee meer vind. Er komen ook tienduizenden amtenaren vrij die wat nuttigs kunnen gaan doen in zorg, onderwijs en veiligheid.quote:Op zondag 20 augustus 2023 12:37 schreef Gia het volgende:
Beter nog is het om het hele systeem van bijstand, AOW, WAO, Wajong etc... inclusief de toeslagen en kinderbijslag, af te schaffen en een basisinkomen instellen, waar je niet op gekort wordt als je kostendeler wordt.
Denk dat er heel veel huizen vrij komen, ook.
Het Nibud rekent dat halfjaarlijks al uit.quote:Op zondag 20 augustus 2023 12:49 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het hele circus van uitkeringen en toeslagen is inmiddels dusdanig onbeheersbaar en complex geworden dat ik dat inmiddels geen beachelijk idee meer vind. Er komen ook tienduizenden amtenaren vrij die wat nuttigs kunnen gaan doen in zorg, onderwijs en veiligheid.
Maar hoe hoog moet zo'n inkomen dan zijn als je alle huidige toeslagen (muv kinderbijslag) e.d. af schaft?
Als het te laag is komen mensen er niet van rond en als het te hoog is wordt het onbetaalbaar en gaat er niemand meer werken.
En om die reden ga ik ervan uit dat het aantal klaplopers die echt niets willen klein is. Als ik een collega zeg dat hij dan ook maar de bijstand moet opzoeken als hij van mening is dat die het zo goed hebben, dan hoeft het plots niet.quote:
Je kunt echter niet van de (lagere) middenklasse verlangen dat zij op steeds meer zaken moeten beknibbelen en besparen die bijstandsgerechtigden vervolgens gesubsidieerd krijgen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 11:26 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Oorspronkelijk was de bedoeling dat de Bijstand ook wat ruimte moest bieden voor wat ontspanning. Genieten hoort ook bij het leven.
Een beetje ruimhartigheid zou veel mensen een stuk meer ademruimte geven denk ik, wat weer zorgt voor meer rust en flexibiliteit lijkt mij. Goed voor de rehabilitatie op langere termijn.
Het is allemaal zo Penny wise, pound foolish.
De oplossing zou dus zijn om mensen te verplichten om te werken? Terwijl de grotere en krachtigere mensen niet te verplichten zijn.quote:Op zondag 20 augustus 2023 12:49 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het hele circus van uitkeringen en toeslagen is inmiddels dusdanig onbeheersbaar en complex geworden dat ik dat inmiddels geen beachelijk idee meer vind. Er komen ook tienduizenden amtenaren vrij die wat nuttigs kunnen gaan doen in zorg, onderwijs en veiligheid.
Maar hoe hoog moet zo'n inkomen dan zijn als je alle huidige toeslagen (muv kinderbijslag) e.d. af schaft?
Als het te laag is komen mensen er niet van rond en als het te hoog is wordt het onbetaalbaar en gaat er niemand meer werken.
Dit vind ik sowieso al irritant. Van die mensen (meestal vrouwen) die elke dag gerust 2x minimaal een kwartier douchen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2023 14:13 schreef mootie het volgende:
[..]
Op energiegebied valt er voor mij inderdaad niks meer te winnen.
Maar ik ken ook wel mensen met een uitkering die hun kind 20 minuten laten douchen, en de verwarming gewoon op 20 zetten.
Als ik ze er op wijs wensen ze niet in de kou te zitten. En het kind heeft lang haar.
Voor het overgrote merendeel van werkend Nederland is het bestaan een sleur, daarin zijn bijstandsgerechtigden niet uniek.quote:Op zondag 20 augustus 2023 12:35 schreef torentje het volgende:
[..]
De schrijnende gevallen mogen toch ook wel eens uit de sleur van het uitzichtloos bestaan kunnen?
Thats life. Mijn leven is ook een sleur in die zin dat het een en al repetitie is met zo nu en dan ontspanning. Maar thuis zitten zou wat mij betreft al helemaal een sleur zijn waarbij de muren op mij afkomen ondanks hobby's. Een hobby die juist leuk blijft omdat het niet je werkzaamheden zijn en daarmee uitkijkt om daar tijd aan te besteden. Ik zeg altijd dat mijn jeugd de mooiste tijd was. Alles is nieuw. Je eerste vriendin, minder verantwoordelijkheid, je eerste nummertje:) , je eerste bromfiets, je eerste auto, je eerste huis, je eerste kind etc. Nu ik 61 ben is het voor mij gewoon automatisme en of je dat dan een sleur gaat vinden is goed mogelijk. Wil niet zeggen dat ik het dan slecht heb of nergens meer zin in heb. Genoeg leuke dingen om te doen(kleinkinderen). Maar het is anders.quote:Op zondag 20 augustus 2023 13:08 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Voor het overgrote merendeel van werkend Nederland is het bestaan een sleur, daarin zijn bijstandsgerechtigden niet uniek.
Zo werkt het helaas dus niet, maestro.quote:Op zondag 20 augustus 2023 13:12 schreef Cupfighter het volgende:
Het kan ook gemakkelijker, stoppen met alles maar duurder te maken, zeker qua boodschappen, dan hoeft er ook geen geld bij
Als je alles gratis maakt dan heb je ook geen banken en pinautomaten meer nodig, zoveel handiger.quote:Op zondag 20 augustus 2023 13:12 schreef Cupfighter het volgende:
Het kan ook gemakkelijker, stoppen met alles maar duurder te maken, zeker qua boodschappen, dan hoeft er ook geen geld bij
Het gros van de prijsverhogingen waar je als consument mee geconfronteerd wordt is het gevolg van ordinair winstmaximalisatiebeleid; supermarktketens en autofabrikanten die minder omzet draaien, maar wel hun winst met miljarden verhoogd zien, dat soort werk.quote:Op zondag 20 augustus 2023 13:24 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Zo werkt het helaas dus niet, maestro.
Men moet immers ook alle verwikkelingen kunnen begrijpen van waaruit deze prijsverhogingen ontstaan
Volgens mij draaien supermarkten meer omzet en profiteerden autofabrikanten van een plotse toename in vraag na het wegvallen van de corona maatregelen. Op dit moment wordt het al lastiger voor autofabrikanten, met name in China de grootste automarkt ter wereld waar men nu met overproductie capaciteit kampt en felle concurrentie.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:01 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Het gros van de prijsverhogingen waar je als consument mee geconfronteerd wordt is het gevolg van ordinair winstmaximalisatiebeleid; supermarktketens en autofabrikanten die minder omzet draaien, maar wel hun winst met miljarden verhoogd zien, dat soort werk.
Dan vertel eens over alle verwikkelingen waardoor prijsverhogingen ontstaan? Is het dan niet het ordinair doorberekenen van de onkosten naar werknemers?quote:Op zondag 20 augustus 2023 13:24 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Zo werkt het helaas dus niet, maestro.
Men moet immers ook alle verwikkelingen kunnen begrijpen van waaruit deze prijsverhogingen ontstaan
Stellantis heeft nog niet zo lang geleden gewoon toegegeven dat ze hun winst verhoogd hebben door de prijzen van hun auto's te verhogen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:13 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Volgens mij draaien supermarkten meer omzet en profiteerden autofabrikanten van een plotse toename in vraag na het wegvallen van de corona maatregelen. Op dit moment wordt het al lastiger voor autofabrikanten, met name in China de grootste automarkt ter wereld waar men met overproductie capaciteit kampt en felle concurrentie.
Wat dacht u bv van de oorlog in Oekraïne die niemand heeft gewild, als gevolg forse gasprijzen, de 'inwendige mens' bij bekende buurtsupers, evenals gevolgen door andere economische invloeden vanwege het een en ander?quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:13 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan vertel eens over alle verwikkelingen waardoor prijsverhogingen ontstaan? Is het dan niet het ordinair doorberekenen van de onkosten naar werknemers?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |