quote:Op donderdag 9 maart 2023 13:02 schreef Gunner het volgende:
[..]
Zit er uberhaupt aanschafsubsidie op? Vind dat sowieso erg arbitrair om vanaf een bepaald bedrag gewoon 0 toe te kennen.
En meteen gecremeerd als je geluk hebt.quote:
Waar doel je op?quote:Op donderdag 9 maart 2023 13:19 schreef daNpy het volgende:
[..]
En meteen gecremeerd als je geluk hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
quote:Op donderdag 9 maart 2023 13:44 schreef daNpy het volgende:Er is van iedere bestaand automodel wel een foto te vinden waar er 1 in brand staat.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoeveel Tesla's zijn er in Nederland spontaan, tijdens het rijden in de brand gevlogen?
En hoeveel brandstofauto's?
Wereldwijd zijn er 182 geregistreerde gevallen van een brandende Tesla, variërend van "tijdens het laden" tot "na zware crash". En dat is op 4.000.000 geproduceerde auto's.
[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-03-2023 13:55:43 ]
Nee die van ons is boven de 45k thresholdquote:Op donderdag 9 maart 2023 13:02 schreef Gunner het volgende:
[..]
Zit er uberhaupt aanschafsubsidie op? Vind dat sowieso erg arbitrair om vanaf een bepaald bedrag gewoon 0 toe te kennen.
Mijn vader hebben we laten rond rijden de Model S rouwwagenquote:
geen witte toch hoop ik?quote:Op donderdag 9 maart 2023 14:16 schreef nils7 het volgende:
[..]
Nee die van ons is boven de 45k threshold
Laat je niet zo gek maken of gaan je Tesla aandelen niet zo lekker?quote:Op donderdag 9 maart 2023 13:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is van iedere bestaand automodel wel een foto te vinden waar er 1 in brand staat.
Hoeveel Tesla's zijn er in Nederland spontaan, tijdens het rijden in de brand gevlogen?
En hoeveel brandstofauto's?
Wereldwijd zijn er 182 geregistreerde gevallen van een brandende Tesla, variërend van "tijdens het laden" tot "na zware crash". En dat is op 4.000.000 geproduceerde auto's.
De aandelen gaan prima.quote:Op donderdag 9 maart 2023 15:07 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Laat je niet zo gek maken of gaan je Tesla aandelen niet zo lekker?
Nee QuickSilver my friendquote:
Ik zag deze zojuistquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Musk zei al dat ze hun auto's in de toekomst zonder stuur willen gaan leveren.quote:Op donderdag 9 maart 2023 20:22 schreef Gunner het volgende:
@:nils7 kijk maar uit
https://eu.usatoday.com/s(...)igation/11428900002/
Goed zo. Dat saaie witte begint me aardig de keel uit te hangen. In een straal van 100 meter bij m’n huis drie witte Tesla’s. Maar ja. De gratis kleur hé.quote:
quote:Op donderdag 9 maart 2023 21:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zag deze zojuist
M'n Corolla was rood, m'n huidige Volvo is ook rood, dus heb er wel wat mee.
Er zit een stekker aan, dus hij mag ook in dit topicHeb ook een rode EVSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar wees eerlijk: alleen wit en zwart zijn prima. De overige kleuren vind ik saai. Een mooie fel blauwe kleur zou er wel bij mogen komen.quote:Op donderdag 9 maart 2023 22:58 schreef Gunner het volgende:
[..]
Goed zo. Dat saaie witte begint me aardig de keel uit te hangen. In een straal van 100 meter bij m’n huis drie witte Tesla’s. Maar ja. De gratis kleur hé.
Nee ik vind wit en zwart echt verschrikkelijk (saai) op een auto. Vooral als ze vies zijn is wit echt *nog* erger.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 00:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar wees eerlijk: alleen wit en zwart zijn prima. De overige kleuren vind ik saai. Een mooie fel blauwe kleur zou er wel bij mogen komen.
Is het al eens in je opgekomen dat Tesla haar auto’s niet specifiek op jouw wensen afstemt?quote:Op vrijdag 10 maart 2023 07:55 schreef Gunner het volgende:
[..]
Nee ik vind wit en zwart echt verschrikkelijk (saai) op een auto. Vooral als ze vies zijn is wit echt *nog* erger.
En dat Tesla je gewoon met droge ogen 1600 euro voor blauw of rood vraagt vind ik echt te bezopen voor woorden.
Ben al geen fan van Telsa, en ze dan ook nog eens in die (voor mij) verschrikkelijke kleuren te moeten zien is extra ergerlijk.
We kunnen inderdaad niet allemaal een fijne auto betalen.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 08:14 schreef Gunner het volgende:
Tesla hoeft haar auto's niet op mij af te stemmen aangezien ik er nimmer één zal kopen.
Sommigen misschien niet. Ik wel. De auto die ik, met 100% eigen geld, zonder financiering of subsidie, nu rij is net zo duur als een Model Y.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 09:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
We kunnen inderdaad niet allemaal een fijne auto betalen.
Dus jij hebt een minder goede auto gekocht voor hetzelfde geld? En dat vind je minder bezwaarlijk?quote:Op vrijdag 10 maart 2023 09:21 schreef Gunner het volgende:
[..]
Sommigen misschien niet. Ik wel. De auto die ik, met 100% eigen geld, zonder financiering of subsidie, nu rij is net zo duur als een Model Y.
Mislukte troll vriend.
Ik betaal 3k voor mijn lakjequote:Op vrijdag 10 maart 2023 07:55 schreef Gunner het volgende:
[..]
Nee ik vind wit en zwart echt verschrikkelijk (saai) op een auto. Vooral als ze vies zijn is wit echt *nog* erger.
En dat Tesla je gewoon met droge ogen 1600 euro voor blauw of rood vraagt vind ik echt te bezopen voor woorden.
Ben al geen fan van Telsa, en ze dan ook nog eens massaal in die (voor mij) verschrikkelijke kleuren te moeten zien is extra ergerlijk.
Ben ook benieuwd hoe de MRB wordt berekend. Op gewicht? Dat wordt een dure dan.quote:Op vrijdag 10 maart 2023 18:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ben benieuwd naar de vraag naar EVs vanaf 2025.
Motorrijtuigenbelasting gaat altijd op gewicht. Nu zullen EVs nog niet voor 100% worden belast, echter is een EV zodanig veel zwaarder dan een normale auto dat de kans groot is dat veel EVs de export in gaan.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 16:25 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ben ook benieuwd hoe de MRB wordt berekend. Op gewicht? Dat wordt een dure dan.
Maar als hier in NL er iets is wat teveel geld kost, dus het Rijk mist inkomen, dan worden de principes wel overboord gegooid.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 16:32 schreef Gunner het volgende:
Het lijkt me niet aannemelijk dat een EV zwaarder belast gaat worden dan een benzineauto. Dan kan je de transitie net zo goed direct vaarwel zeggen.
Specifiek in Nederland? Of wereldwijd?quote:Op vrijdag 10 maart 2023 18:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ben benieuwd naar de vraag naar EVs vanaf 2025.
Sowieso is een Tesla Model 3 / Y lichter dan mijn Volvo, dus heel beroerd kan het nooit worden.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 16:32 schreef Gunner het volgende:
Het lijkt me niet aannemelijk dat een EV zwaarder belast gaat worden dan een benzineauto. Dan kan je de transitie net zo goed direct vaarwel zeggen.
Er is meer dan gewicht alleen he als factor.
Nederland. Vanaf 2025 betalen eigenaren van een EV ook wegenbelasting.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 16:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Specifiek in Nederland? Of wereldwijd?
Maar betaal je dan het volledige bedrag voor een diesel? Benzine? LPG? G3? 1-50 gram CO2?quote:Op zaterdag 11 maart 2023 16:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Nederland. Vanaf 2025 betalen eigenaren van een EV ook wegenbelasting.
In 2025 is er voor bezitters van EVs een korting op de wegenbelasting van 75%.
Daarna betaal je het volledige bedrag.
Ja, maar een Volvo weegt sowieso al meer dan een vergelijkbare auto.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Sowieso is een Tesla Model 3 / Y lichter dan mijn Volvo, dus heel beroerd kan het nooit worden.
Dat klopt. Maar vaak wordt er heel moeilijk gedaan over het gewicht van een EV, alsof het vrachtwagens zijn en het asfalt onder ze vandaan spat.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 16:53 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja, maar een Volvo weegt sowieso al meer dan een vergelijkbare auto.
Bijv een V60 met een beetje meer motor weegt al gauw 1800kg.
Het is aannemelijker dat de mrb voor diesel en benzine omhoog gaat om dat te compenseren.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 16:39 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Maar als hier in NL er iets is wat teveel geld kost, dus het Rijk mist inkomen, dan worden de principes wel overboord gegooid.
Jaren geleden hoefde je geen MRB betalen voor een Aygo/Panda/Cuore etc. Iedereen schafte er 1 aan, dus dat hebben ze ook maar weer teruggedraaid want te weinig inkomsten...
De Telegraaf zit in de zak van het grootbedrijf, en dan wel het grootbedrijf dat er belang bij heeft de status quo zo lang mogelijk te behouden teneinde er het meeste geld uit te kunnen persen. Klinkt als een complottheorie maar wel één die realistischer is dan 'ze willen via het klimaatbeleid de NWO in het Bilderberghotel uitroepen en dan own we nothing but will be happy !'quote:Op zaterdag 11 maart 2023 14:53 schreef Gunner het volgende:
[ afbeelding ]
Wat is het probleem van de Telegraaf eigenlijk? Weer het zoveelste stemmingmakende stukje. Dit keer hebben ze een paar trieste gevallen gevonden die vooral zelf geen goed onderzoek hebben gedaan.
Daar is helemaal niets van "teruggedraaid".quote:Op zaterdag 11 maart 2023 16:39 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Maar als hier in NL er iets is wat teveel geld kost, dus het Rijk mist inkomen, dan worden de principes wel overboord gegooid.
Jaren geleden hoefde je geen MRB betalen voor een Aygo/Panda/Cuore etc. Iedereen schafte er 1 aan, dus dat hebben ze ook maar weer teruggedraaid want te weinig inkomsten...
Ik ben heel tevreden met mijn EV maar mij wordt nooit iets gevraagd.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 14:53 schreef Gunner het volgende:
[ afbeelding ]
Wat is het probleem van de Telegraaf eigenlijk? Weer het zoveelste stemmingmakende stukje. Dit keer hebben ze een paar trieste gevallen gevonden die vooral zelf geen goed onderzoek hebben gedaan.
Gewicht en een kilocorrectie van 300 kg voor EV's zijn de plannen nu. Kunnen nog wijzigen uiteraard.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 16:25 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ben ook benieuwd hoe de MRB wordt berekend. Op gewicht? Dat wordt een dure dan.
Beetje in de categorie ‘naast Schiphol gaan wonen, nu last van lawaai’.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 14:53 schreef Gunner het volgende:
[ afbeelding ]
Wat is het probleem van de Telegraaf eigenlijk? Weer het zoveelste stemmingmakende stukje. Dit keer hebben ze een paar trieste gevallen gevonden die vooral zelf geen goed onderzoek hebben gedaan.
Tijdelijk? Daar kan ik mij niks van herinneren. Alleen dat het teruggedraaid werd.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 17:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Daar is helemaal niets van "teruggedraaid".
Bij voorbaat was de vrijstelling van MRB voor auto's met een uitstoot onder een bepaalde grens een tijdelijke maatregel. Eén die bovendien juist werd verlengd wegens succes!
Ook de vrijstelling voor hybrides en EV's is altijd en bij voorbaat van tijdelijke aard geweest.
Dat je het tijdelijke van de wegenbelastingvrije Aygo's en spaardiesels niet kan herinneren ligt dan aan jou.quote:Op zaterdag 11 maart 2023 20:29 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Tijdelijk? Daar kan ik mij niks van herinneren. Alleen dat het teruggedraaid werd.
Idem met de oldtimerregeling. Oh, iedereen met een oldtimer koopt wel een nieuwe als de regeling wordt afgeschaft. Nou, niet dus.
Eigenlijk is dat ook niet zo vreemd in een land waarin mobilitieit zo zwaar wordt belast. Tel daar de huidige inflatie bij op en mensen gaan kritisch er naar kijken.quote:Op zondag 12 maart 2023 09:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
toch kiest de helft van de EV-bezitters ervoor om een brandstofauto te kopen.
De helft, dat is 50%. Maar het bericht zal wel niet kloppen. mainstreammedia.
https://www.autovisie.nl/(...)o-fiscale-voordelen/
En welk percentage van mensen die nu nog geen EV rijdt?quote:Op zondag 12 maart 2023 09:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
toch kiest de helft van de EV-bezitters ervoor om een brandstofauto te kopen.
De helft, dat is 50%. Maar het bericht zal wel niet kloppen. mainstreammedia.
https://www.autovisie.nl/(...)o-fiscale-voordelen/
Wat was de vraagstelling?quote:Op zondag 12 maart 2023 09:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
toch kiest de helft van de EV-bezitters ervoor om een brandstofauto te kopen.
De helft, dat is 50%. Maar het bericht zal wel niet kloppen. mainstreammedia.
https://www.autovisie.nl/(...)o-fiscale-voordelen/
Met dit tempo halen ze dit jaar al de aantallen die Audi jaarlijks aflevert (op globaal niveau).quote:Tesla leverde in het eerste kwartaal van dit jaar 422.875 auto's, waarvan het gros bestaat uit Model 3- en Y-leveringen. Dat is weer een nieuw persoonlijk record voor het bedrijf. Tesla produceerde vorig kwartaal in totaal 440.808 auto's.
Tesla leverde in het afgelopen kwartaal in totaal 412.180 Model 3- en Y-auto's. Van diezelfde auto's werden er dit kwartaal 421.371 geproduceerd. Het bedrijf noemt geen afzonderlijke cijfers voor de Model 3 en Model Y. Van de Model S- en X-uitvoeringen zijn vorig kwartaal 10.695 exemplaren geleverd.
Het aantal leveringen betreft opnieuw een kwartaalrecord voor Tesla. Het bedrijf doorbrak zijn persoonlijke record de afgelopen paar kwartalen ook al. In het laatste kwartaal van 2022 leverde het bedrijf in totaal 405.278 auto's, waarvan 388.131 Model 3- en Model Y-uitvoeringen. In het eerste kwartaal van vorig jaar leverde het bedrijf 310.048 auto's.
De productie van Tesla steeg afgelopen kwartaal minder hard. Het bedrijf produceerde afgelopen kwartaal 422.875 auto's, waarvan 412.180 Model 3's en Model Y's. Daarmee produceerde Tesla 1107 auto's meer dan in het kwartaal daarvoor. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2022, steeg de productie met 44 procent.
Tesla-ceo Elon Musk zei in januari dat het bedrijf dit jaar twee miljoen auto's wil leveren aan klanten, meldt ook Reuters. Dat zou een stijging van 52 procent betekenen ten opzichte van 2022. Vorig jaar groeiden de leveringen van het bedrijf met 40 procent in vergelijking met 2021.
Bron, Tweakers
De nieuwe Prius is de eerste Prius die ik mooi vind.quote:Op donderdag 8 juni 2023 15:28 schreef Elan het volgende:
Ik vind dit een prachtig concept:
Hybride, zonnepaneeltjes er op. Superzuinig maar niet volledig elektrisch en alle nadelen en beperkingen die daar potentieel bij komen kijken.
Geen idee of zoiets kans van slagen heeft verder, want in de winter heb je er geen zak aan, maar gevoelsmatig is hybride de way to go voor we naar een volledig elektrisch wagenpark kunnen.
Ik vind de nieuwe Volvo EX30 (2024) voor 37k ook geen verkeerde auto:quote:Op donderdag 8 juni 2023 15:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De nieuwe Prius is de eerste Prius die ik mooi vind.
En dat is jammer, dat hadden ze 20 jaar geleden moeten doen, een mooie Prius maken.
Nu is "beauty in the eye of the beholder" maar ik denk toch dat velen het wel met me eens zijn.
En dan de prijs van de Prius...
"U kunt de Prius nu al bestellen vanaf ¤ 44.695,-"
En daar zit dan nog niet dat zonnepaneel op voor dat geld.
Voor ¤39.000 haal je echter ook een Tesla Model 3 en voor ¤44.000 een Model Y (na aftrek ¤3.000 subsidie).
Dat valt lastig uit te leggen.
Vind het ook een mooie bak.quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:27 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik vind de nieuwe Volvo EX30 (2024) voor 37k ook geen verkeerde auto:
[ afbeelding ]
Tesla gaat wel lekker dit jaar.quote:Op maandag 3 april 2023 13:25 schreef nils7 het volgende:
Tesla leverde vorig kwartaal opnieuw recordaantal van 422.875 auto's
[..]
Met dit tempo halen ze dit jaar al de aantallen die Audi jaarlijks aflevert (op globaal niveau).
Laten we gemakshalve de bpm en de btw over de bpm van de Golf maar even vergeten.quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vind het ook een mooie bak.
Je ziet ook hier de trend die Tesla heeft ingezet met een eenvoudig en sober interieur.
En zonder subsidie al bijna dezelfde prijs als een instapmodel Golf 8 of Ford Focus.
Het is jaren geleden al voorspeld dat we in 2027 / 2028 het omslagpunt zouden krijgen dat EV's goedkoper zijn dan de ICE tegenhanger. Dat is nu niet zo moeilijk voor te stellen, zeker in deze klasse.
Alleen in het A en B segment hebben een Aygo of Yaris nog geen echte concurrentie maar ook dat komt er aan.
Op zich een goed punt.quote:Op donderdag 8 juni 2023 22:05 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Laten we gemakshalve de bpm en de btw over de bpm van de Golf maar even vergeten.
Dat zal toch vooral afhangen van de maandelijkse kosten van beide auto's.quote:Op donderdag 8 juni 2023 22:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op zich een goed punt.
Maar voor de consument nu iig wel de keuze "ga ik voor een Golfje voor 35k of een Volvo EX30 voor 34k (na subsidie)"?
Benzine vs elektriciteit is geen lood om oud ijzer hoor. Als ik met 1,80 en 0,36 reken (huidige prijzen), dan kom ik er toch op dat benzine het dubbele kost per gereden kilometer.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 00:57 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat zal toch vooral afhangen van de maandelijkse kosten van beide auto's.
Als je als consument geen zonnepanelen hebt om het laden een beetje interessant te maken, dan is rijden op benzine of rijden op elektriciteit bijna lood om oud ijzer momenteel.
Tel daarbij op dat de verzekeringspremie voor elektrische auto's hoger liggen dan die van een benzine auto van vergelijkbare waarde. Als straks ook blijkt dat het HSB tarief gebaseerd wordt op het volledige gewicht dan kom je ook daar een paar klassen hoger uit. Dan zijn de onderhoudskosten misschien wel een stuk lager, maar in hoeverre compenseert dat en nemen consumenten dat wel mee in de overweging. Is nog wel eens een vergeten kostenpostje, evenals de afschrijving.
Als men de keuze vooral maakt op de direct terugkerende maandelijkse kosten dan sluit ik niet uit dat veel consumenten toch het Golfje van 35k kiezen.
Individuele keuzes blijven altijd een raadsel voor me.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 00:57 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat zal toch vooral afhangen van de maandelijkse kosten van beide auto's.
Als je als consument geen zonnepanelen hebt om het laden een beetje interessant te maken, dan is rijden op benzine of rijden op elektriciteit bijna lood om oud ijzer momenteel.
Tel daarbij op dat de verzekeringspremie voor elektrische auto's hoger liggen dan die van een benzine auto van vergelijkbare waarde. Als straks ook blijkt dat het HSB tarief gebaseerd wordt op het volledige gewicht dan kom je ook daar een paar klassen hoger uit. Dan zijn de onderhoudskosten misschien wel een stuk lager, maar in hoeverre compenseert dat en nemen consumenten dat wel mee in de overweging. Is nog wel eens een vergeten kostenpostje, evenals de afschrijving.
Als men de keuze vooral maakt op de direct terugkerende maandelijkse kosten dan sluit ik niet uit dat veel consumenten toch het Golfje van 35k kiezen.
Dat valt inderdaad niet te ontkennen. En is ook maar goed ook, uiteindelijk hebben we ook gewoon meer aanbod nodig om (zeker tweedehands) betaalbare EV's te krijgen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 08:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Individuele keuzes blijven altijd een raadsel voor me.
Maar de trend is duidelijk, zowel in Nederland als Europa als wereldwijd is de EV met een opmars bezig.
Ja, maar die afschrijving is nou precies hetgeen dat veel consumenten vergeten mee te nemen in hun berekeningen. Veel kijken vooral naar de directe maandelijkse kosten als verzekering, houderschapsbelasting en brandstofkosten. Als dat nauwelijks verschil maakt op die posten (of een EV daar zelfs duurder op uitpakt) dan zie ik toch veel mensen voor benzine kiezen in plaats van een EV.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 08:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
En afschrijving bij een EV is relatief laag, de vraag is hoog.
Het gaat mij er niet zozeer om wat de gewenste berekening is, maar waar je als consument van afhankelijk bent. Als je niet thuis kan laden tegen je eigen stroomtarief en daardoor afhankelijk bent van openbaar laden dan heb je een stuk minder voordeel aan elektrisch rijden.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 07:51 schreef VEM2012 het volgende:
Benzine vs elektriciteit is geen lood om oud ijzer hoor. Als ik met 1,80 en 0,36 reken (huidige prijzen), dan kom ik er toch op dat benzine het dubbele kost per gereden kilometer.
De prijsverschillen lopen bij elektriciteit wel enorm uit de klauwen. Van gratis (of zelfs geld toe) tot bijna 80 ct (of meer misschien ook nog wel). Daardoor kun je al snel iedere gewenste berekening maken.
Die 36 cent is openbaar laden. Dat is gewoon letterlijk wat ik vandaag moest betalen bij de SuperCharger.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:01 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Het gaat mij er niet zozeer om wat de gewenste berekening is, maar waar je als consument van afhankelijk bent. Als je niet thuis kan laden tegen je eigen stroomtarief en daardoor afhankelijk bent van openbaar laden dan heb je een stuk minder voordeel aan elektrisch rijden.
Voor een benzine auto wordt gemiddeld 6,7 liter per 100 km gehanteerd. Bij ¤ 1,80 per liter ben je dus ¤ 12,06 kwijt voor 100 km. Elektrisch wordt gemiddeld 20 kWh gehanteerd. Bij ¤ 0,36 per kWh ben je dan ¤ 7,20 per 100 km kwijt. In dat geval ben je inderdaad ¤ 60,- p/mnd voordeliger aan het "tanken", maar je verzekeringspremie is wel hoger én als straks de houderschapsbelasting erbij komt dan is het voordeel van die ¤ 60,- zo verdwenen.
Laat staan als je afhankelijk bent van openbaar laden tegen ¤ 0,60 (of hoger). Dan is het voordeel van goedkoper "tanken" helemaal weg en ben je alsnog meer kwijt aan verzekering en houderschapsbelasting.
bron: https://www.ad.nl/auto/dit-zijn-de-populairste-elektrische-autos-van-nederland~a7d19aea/quote:Populairste nieuwe elektrische auto’s (eerste halfjaar 2023)
1 Tesla Model Y 6761
2 Peugeot e-208 3576
3 Volvo XC40 Recharge Electric 3523
4 Renault Megane E-Tech 2292
5 Volkswagen ID4 2248
6 Skoda Enyaq iV 2159
7 Tesla Model 3 2132
8 Opel Corsa Electric .954
9 Volkswagen ID3 1952
10 Kia Niro EV 1725
Populairste elektrische auto’s in Nederland van de maand juni 2023
1 Tesla Model Y 1778
2 Peugeot e-208 1166
3 Tesla Model 3 860
4 Skoda Enyaq iV 588
5 MG ZS EV 541
6 MG 4 497
7 Volkswagen ID4 497
8 Volkswagen ID3 429
9 Opel Corsa Electric 427
10 BMW i4 424
Zou je dat echt verbazen?quote:Op maandag 12 juni 2023 16:10 schreef Metro2005 het volgende:
Rij sinds kort ook in een EV en ben wel benieuwd wat de MRB gaat doen voor EV's in 2026. Kan me écht niet voorstellen dat ze dit hetzelfde gaan belasten als benzinewagens. Dat zou de hele transitie naar EV's echt compleet de nek omdraaien.
Mij zou het wel verbazen. De overheid baseert de wegenbelasting nu ook op uitstoot, zo krijgt een <50 gram/km auto nu ook korting en betaalt een EV niets.quote:
Gezien het aantal inwoners van Frankrijk is het aantal aanmeldingen voor zo'n lease EV niet verbazingwekkend. Sneu dat de regeling vanwege succes voorlopig is stopgezet. Ik vermoed dat er nogal wat fransen zijn die zich wel een leasebedrag van 100 tot 150 euro p.m. kunnen permitteren maar geen kleine 50.000 euro kunnen ophoesten voor de aanschaf van een nieuwe EV.quote:Frankrijk moet leaseprogramma voor elektrische auto's pauzeren vanwege stormloop
De Franse regering moet haar leaseprogramma voor elektrische auto's voor mensen met een klein inkomen al na zes weken pauzeren. Er kwamen veel meer aanvragen binnen dan er auto's beschikbaar waren.
Het initiatief voor mensen met een kleine beurs werd in december gepresenteerd. Afhankelijk van het inkomen konden zij een elektrische auto leasen voor een bedrag van 100 tot 150 euro in de maand met een looptijd van drie jaar. Het leasecontract kan eenmaal verlengd worden.
Een van de voorwaarden is dat de nieuwprijs van de auto niet hoger mag zijn dan 47.000 euro. Daarnaast moet het voertuig in Frankrijk zijn geproduceerd of afkomstig zijn van een Frans merk met een fabriek in Europa.
Voor het programma had de regering 25.000 volledig elektrische voertuigen gereserveerd. Vanwege de vele aanvragen werd dit aantal opgevoerd naar 50.000 stuks. Maar eind januari stond het aantal geïnteresseerden al op 90.000. Hierdoor ziet de regering zich nu genoodzaakt op de rem te trappen, meldt onder meer de Franse zender BFMTV. De regering moet een kleine 40.000 mensen teleurstellen.
....
..
Zal wel weer uitgesteld worden...voor de vierde keer.quote:Op woensdag 21 februari 2024 00:25 schreef Digi2 het volgende:
Frontpage: Werkgevers moeten CO2-uitstoot van werknemers gaan bijhouden
Prima, elke werknemer een tank/laadpas en/of OV abonnement cadeau van de werkgever.quote:Op woensdag 21 februari 2024 00:25 schreef Digi2 het volgende:
Frontpage: Werkgevers moeten CO2-uitstoot van werknemers gaan bijhouden
BYD zal vooral inzetten op het goedkopere segment EV's vermoed ik. Het aanbod aan goedkope kleinere EV's is gering in europa.quote:Chinese e-autofabrikanten rukken op: 'Europa slaapwandelt afgrond in'
Woensdagochtend is een schip van het Chinese automerk BYD aangekomen in de haven van Vlissingen. Is de aankomst van dit vaartuig met zevenduizend Chinese stekkerauto's een voorbode van wat onze automarkt te wachten staat? "We moeten met een Europees antwoord komen."
Op naar een totalitair regime… En maar gek vinden dat steeds meer ondernemingen overwegen te verkassen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 00:25 schreef Digi2 het volgende:
Frontpage: Werkgevers moeten CO2-uitstoot van werknemers gaan bijhouden
quote:Aktivisten besetzen Waldstück nahe Tesla-Werk
Aus Protest gegen eine geplante Erweiterung des Tesla-Werks haben etwa 80 Aktivisten ein Waldstück in Grünheide bei Berlin besetzt. Sie unterstützen ein Votum der Einwohner gegen den Bebauungsplan.
Umweltaktivisten halten seit der Nacht zu Donnerstag ein Forststück nahe des Tesla-Werks in Grünheide (Oder-Spree) besetzt. Zwischen dem Werk und dem Bahnhof Fangschleuse haben sie auf dem Areal, auf dem der US-Elektroautobauer eine Werksgelände-Erweiterung plant, Baumhäuser errichtet.
Mij verbaast het niet dat er bewijs is gevonden voor oneerlijke concurrentie.quote:EU zegt bewijs te hebben voor oneerlijke Chinese subsidie voor EV-export naar EU
De Europese Commissie zegt bewijs te hebben dat autofabrikanten subsidie krijgen van de Chinese overheid om auto's vanuit China te exporteren naar de EU. Deze oneerlijke subsidies kunnen nadelige gevolgen hebben voor de Europese EV-industrie, zegt de Commissie.
"Het is mogelijk dat de schade die dit veroorzaakt en die moeilijk te repareren is, al ontstaat voordat dit onderzoek klaar is", schrijft de Commissie. Zo zouden Europese autofabrikanten mogelijk minder auto's kunnen verkopen door de toegenomen concurrentie vanuit China. De Commissie wil daarom nu alvast maatregelen nemen, ook al is het lopende onderzoek nog niet klaar. De Commissie verplicht daarom de registratie van nieuwe, geïmporteerde Chinese EV's. Zo wil de Commissie het mogelijk maken om op een later moment extra invoerheffingen op te leggen aan die eerder geïmporteerde auto's.
Volgens Reuters moet het onderzoek, dat vorig jaar oktober is begonnen, in november klaar zijn. De Commissie zou in juli met een voorlopige conclusie kunnen komen en op basis hiervan voorlopige heffingen kunnen invoeren. Het Chinese ministerie van Economische Zaken zegt tegen Reuters de stap van de EU te betreuren en zegt dat de stijging van het aantal geëxporteerde EV's komt door een toegenomen vraag naar EV's. Het onderzoek kijkt niet alleen naar Chinese autofabrikanten, maar ook naar fabrikanten die auto's in China produceren en vandaaruit naar Europa exporteren.
https://www.bright.nl/nie(...)neauto-te-kopen.htmlquote:Helft van mensen met elektrische auto overweegt hierna een benzineauto te kopen
Aan 4800 Nederlanders die nu elektrisch rijden werd gevraagd of ze in 2026 weer een elektrische auto zouden kopen. Verrassend genoeg zegt maar liefst 54 procent van de ondervraagde particulieren te overwegen om volgende keer een brandstofauto te kopen. Mensen die de auto voor de zaak gebruiken, overwegen dat in 39 procent van de gevallen.
Een zeer groot deel van de ondervraagden in het onderzoek is tevreden met zijn auto. Het probleem ligt dan ook niet zozeer bij de elektrische auto zelf, maar bij de overheid. Nu profiteren mensen met een elektrische auto nog van een lage bijtelling en vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting. Maar doordat die financiële voordelen worden geschrapt, berekende de Vereniging Elektrische Rijders dat het in 2026 duurder is om elektrisch te rijden dan het is om met een brandstofauto te rijden.
'Zorgwekkend signaal'
Dit is echter alleen zo als het beleid zoals gepland wordt doorgevoerd. De Vereniging Elektrische Rijders (VER) roept het nog te vormen kabinet op om met maatregelen te komen om elektrisch rijden te stimuleren.
"Dit zorgwekkende signaal heeft niet alleen gevolgen voor huidige elektrische rijders, maar ook voor potentiële EV-gebruikers. De overstap van brandstofrijders naar elektrische voertuigen is een cruciaal onderdeel van de beoogde milieuwinst in de mobiliteitssector. Het is dan ook aan een nieuw kabinet om passende maatregelen te vinden om deze trend om te keren en elektrisch rijden aantrekkelijk te houden", aldus de VER.
Het was de vierde editie van een jaarlijks onderzoek onder EV-rijders. Voor het onderzoek werkt de Vereniging Elektrische Rijders samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Rijksuniversiteit Groningen.
Een EV weegt relatief veel vanwege de batterij en als daar geen rekening mee wordt gehouden bij de belastingen verdwijnt het voordeel van een EV. Tegen 2026 verwacht ik echter dat 1 liter benzine minstens 2.40 euro gaat kosten en EV's een stuk goedkoper zijn, dat verandert weer het 1 en ander.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:55 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
https://www.bright.nl/nie(...)neauto-te-kopen.html
Dit zijn imho toch wel opzienbarende cijfers, meer dan dan de helft van de huidige EV rijders overweegt om de volgende keer een brandstofauto te kopen.
Tja dat verwacht ik ook wel.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een EV weegt relatief veel vanwege de batterij en als daar geen rekening mee wordt gehouden bij de belastingen verdwijnt het voordeel van een EV. Tegen 2026 verwacht ik echter dat 1 liter benzine minstens 2.40 euro gaat kosten en EV's een stuk goedkoper zijn, dat verandert weer het 1 en ander.
Het gaat daarbij niet alleen om de energiebelasting maar ook omdat de prijs van aardolie vermoedelijk weer terugkeert naar een door OPEC+ gewenst prijsniveau van circa $100 per vat. Daarbij speelt productie uitval in Rusland een steeds groter rol tegen die tijd is mijn inschatting.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:09 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Tja dat verwacht ik ook wel.
Dat de brandstofrijder op mag gaan draaien om de belastingen voor de EV rijder te verlagen.
quote:Dit onderstaande foto is een Tesla model Y batterij.
Om het te produceren heb je nodig:
--12 ton steen voor lithium extractie
-- 5 ton steen om kobaltmineralen te verkrijgen (Het grootste deel kobalt wordt gemaakt als bijproduct van de verwerking van koper en nikkelerts. Het is het moeilijkste materiaal om te krijgen voor een batterij en het duurste. )
-- 3 ton nikkelmalm
-- 12 ton kopererts
Je moet 250 ton grond verplaatsen om:
-- 13 kilolithium
-- 15 kilo nikkel
-- 7 kilo kobalt
Voor de productie van de batterij is ook het volgende nodig:
-- 220 kilo aluminium, staal en/of plastic
-- 56 kilo grafiet
Rups 994A wordt gebruikt als grondverzetmachine om de essentiële mineralen te verkrijgen. Hij verbruikt 264 liter diesel in 12 uur.
om uiteindelijk een "zero emission auto" krijgen.
Momenteel komen de meeste mineralen die nodig zijn voor de productie van de batterijen uit China of Afrika. Veel van het werk aan het winnen van mineralen in Afrika wordt gedaan door kinderen.
Deze 2021 Tesla Model Y OEM accu (de goedkoopste Tesla accu) is online te koop in de VS voor $ 4.999 zonder verzending of installatie. De batterij weegt 1000 pond (kun je de verzendkosten voorstellen).
De prijs voor het vervangen van Tesla batterijen is:
Model 3 - $14.000+ (bilpris $38.990)
Model Y - $5000-$5500 (bil MSRP $47.740)
Model S -- $ 13.000 - $ 20.000 (bilpris $ 74.990)
Model X - $13 000+ (bil MSRP $79 990)
Het duurt 7 jaar voordat een elektrische auto net-nul CO2 bereikt. De levensverwachting van batterijen is 10 jaar (gemiddeld).
Dan moeten de batterijen vervangen worden en verlies je alle winst die je in deze drie jaar hebt gewonnen.
Daarnaast zijn elektrische auto's zwaarder dan auto's die door verbrandingsmotor worden aangedreven en veroorzaken meer slijtage op banden, bruggen en wegen Ze verhogen ook de vraag naar elektriciteit, waarvan een groot deel in landen als China en India wordt geproduceerd door steenkoolcentrales.
Zijn Tesla's en andere gelijkaardige elektrische auto's echt zo groen? Onmogelijk.
De elektrische auto is de grootste oplichting/grap aller tijden.
Raar bericht voor zover mij bekend zit in de Model Y tegenwoordig een Lithium ijzer fosfaat battery en daar zit geen cobalt inquote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik kwam dit stukje tegen op Linkedin. Vond het wel interessant.
[..]
[ afbeelding ]
Volgens het internet geldt dat alleen voor Model Y standard range en die wordt alleen in China geproduceerd.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Raar bericht voor zover mij bekend zit in de Model Y tegenwoordig een Lithium ijzer fosfaat battery en daar zit geen cobalt in
De indruk wordt gewekt dat alle Model Y een batterij met cobalt bevatten.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Volgens het internet geldt dat alleen voor Model Y standard range en die wordt alleen in China geproduceerd.
Wat is er verder 'raar' aan het bericht?
Hmmm, nee. Niet echt. Hij zegt alleen dat de foto van een Model Y batterij is.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:35 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De indruk wordt gewekt dat alle Model Y een batterij met cobalt bevatten.
De SR versies hebben inderdaad een LiFePO4 accu zonder kobalt en zonder nikkel.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Raar bericht voor zover mij bekend zit in de Model Y tegenwoordig een Lithium ijzer fosfaat battery en daar zit geen cobalt in
Daarnaast worden die batterijen toch ook nog gebruikt voor andere toepassingen voordat ze gerecycled moeten worden?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De SR versies hebben inderdaad een LiFePO4 accu zonder kobalt en zonder nikkel.
Overigens wordt ook vaak vergeten dat de materialen in een accu voor zo'n 95% gerecycled kunnen worden.
Het is mogelijk om ze als ruilaccu in te zetten door defecte cellen (en eventueel het BMS) te vervangen, ze kunnen voor energy storage ingezet worden en uiteindelijk ook nog gerecycled, als dat allemaal niet meer haalbaar blijkt.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:56 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Daarnaast worden die batterijen toch ook nog gebruikt voor andere toepassingen voordat ze gerecycled moeten worden?
quote:BYD is ‘just getting started’ in Europe with plans to triple its EV market share
China’s BYD will challenge automakers in Europe with plans to triple its share in the EV market by 2025. After dominating its home market, BYD is expanding its brand overseas.
BYD plans to expand EV market share in Europe
BYD began selling vehicles in Europe in 2021, starting in Norway. Last year, the company sold 15,644 electric cars in the region. According to global data collection firm DataForce, that would give it a 1.1% share of Europe’s EV market.
However, the company is “just getting started” in the region, says Europe CEO Michael Shu, and expects to ramp up sales quickly.
In a new interview with Automotive News Europe, Shu said BYD is discovering “how Europeans respond” to the brand’s tech, products, and services. Europe is much different from other key auto markets like China or the US, with several legislations and languages.
Although Shu said increasing sales will take time, it expects to gain EV market share in Europe this year.
BYD aims for a 5% share of EV sales in Europe, even before production begins in Hungary. Shu confirmed the plant will start producing vehicles before 2026. The facility will build electric cars with battery packs built in Hungary.
quote:
Hele artikel hier:quote:In het Verenigd Koninkrijk valt het nogal tegen om een Chinese auto verzekerd te krijgen, meldt het Britse AutoExpress. Dat heeft te maken met de onderdelenvoorziening en technische ondersteuning, of beter gezegd het gebrek daaraan.
Sommige Chinese auto’s zijn in het Verenigd Koninkrijk ‘nagenoeg onverzekerbaar’ volgens AutoExpress. Een van de volgens het medium moeilijk te verzekeren auto's is de populaire BYD Seal U. Op een toonaangevende vergelijkingssite kreeg AutoExpress slechts drie zeer dure offertes aangeboden. Dit in tegenstelling tot tientallen normale offertes bij concurrerende modellen.
Ik heb dat eerder gehoord. Jaren geleden ook t.a.v. Tesla's in de VS. In de VS is Tesla vervolgens een eigen verzekeringsbedrijf gestart. Als een BYD EV + hogere verzekeringskosten net zoveel gaat kosten als bijv een Tesla of VW EV dan zal men niet snel voor een BYD EV kiezen. BYD heeft blijkbaar nog wat huiswerk te doen wat dat betreft.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 00:09 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
[..]
Hele artikel hier:
https://www.autoweek.nl/a(...)verenigd-koninkrijk/
quote:Elektrische auto wereldwijd in opmars: verkopen stijgen met een kwart
Het aantal elektrische auto's in de wereld neemt ook dit jaar flink toe. In de eerste maanden van 2024 werden een kwart meer elektrische auto's gekocht dan een jaar eerder. Vooral in China is de elektrische auto aan een opmars bezig.
De verkopen stijgen sterker in de ene regio dan in de andere, zegt Fatih Birol, topman van het Internationaal Energieagentschap. De verwachting is dat er dit jaar zeventien miljoen elektrische auto's worden verkocht. Vorig jaar waren dat er maar veertien miljoen.
De stijgende verkoopcijfers zijn vooral te danken aan China, waar de regering de aankoop van een elektrische auto stimuleert met subsidies.
In Nederland nam de verkoop van elektrische auto's in de afgelopen jaren ook toe. Maar uit recente onderzoeken blijkt dat de interesse in elektrisch rijden weer wat afneemt.
Zo is de groep Nederlanders die niet van plan is om elektrisch te gaan rijden in de komende vijf jaar voor het eerst sinds tijden groter dan de groep die wel elektrisch wil gaan rijden, bleek vorige week uit onderzoek van de ANWB. Redenen zijn onder meer de hoge aanschafprijs en het niet thuis kunnen opladen.
Bedrijven zoals GM en Ford hebben volgens mij nog nooit EV's verkocht met winst. In denk dat er in de VS zelf weinig markt is voor kleinere, goedkopere EV's. Grotere elektrische suv's worden al door meerdere fabrikanten aangeboden, dus ook daar is behoorlijk veel concurrentie.quote:Kwartaalomzet van Fords EV-tak daalt met 84 procent in jaar tijd
Fords omzet uit EV's is in het afgelopen kwartaal met 84 procent gedaald, van 700 miljoen dollar naar 100 miljoen dollar. Het verlies is in die periode bijna verdubbeld, deels omdat het bedrijf de prijs van EV's heeft verlaagd.
Naast de gedaalde prijzen, verkocht Fords Model e-tak 17 procent minder auto's dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het afgelopen kwartaal verkocht Ford 10.000 EV's. Ford zegt volgens Reuters dat het de prijzen moest verlagen vanwege 'druk van concurrenten'. Het bedrijf wil daarom focussen op grotere elektrische suv's en kleinere, goedkopere EV's. Het verlies verdubbelde bijna, van 0,7 miljard dollar naar 1,3 miljard dollar, mede doordat de kosten gelijk bleven terwijl de omzet daalde. Eerder deze week meldde Tesla een flink verlaagde winst. Dit bedrijf zei toen dat er wereldwijd meer wordt ingezet op hybrideauto's, ten koste van EV's.
Nederland heeft vooral belang bij goedkopere kleine EV's. Wij hebben geen grote autofabrieken in ons land en importeren de wagens, wij staan daar dan ook geheel anders in dan bijv Duitsland en Frankrijk.quote:Elektrisch rijden steeds populairder: half miljoen stekkerauto's in Nederland
Het elektrische wagenpark breidt snel uit. Inmiddels zijn er meer dan 500.000 personenauto's op de Nederlandse wegen die volledig op stroom rijden. Dat meldt branchevereniging BOVAG op basis van cijfers van dataverzamelaar RDC.
Vooral de laatste vijf jaar is het aantal stekkervoertuigen snel groter geworden. In 2019 waren er nog slechts 100.000 exemplaren die volledig elektrisch reden.
Het populairste merk is Tesla, waarvan zowel de Model 3 als de Model Y veel is verkocht. Ook onder meer Kia, Volkswagen en Hyundai hebben tienduizenden e-auto's verkocht in ons land.
BOVAG ziet dat ook op de tweedehandsmarkt steeds meer elektrische auto's worden verkocht. Vorig jaar ging het om ruim 60.000 voertuigen die een nieuwe eigenaar kregen. Dat was 21 procent meer dan het jaar ervoor.
Die groei is belangrijk omdat de meeste Nederlanders geen nieuwe auto kopen, maar een tweedehands. Die markt is dan ook veel groter dan die voor nieuwe exemplaren.
De verwachting is dat elektrisch rijden de komende jaren verder terrein wint. Zo schat het Planbureau voor de Leefomgeving in dat er aan het einde van dit decennium anderhalf miljoen stekkerauto's in Nederland zijn.
Ben benieuwd of het chinese regime naar het WTO stap voor een klacht?quote:EU in de startblokken om Chinese elektrische auto duurder te maken
De Europese Commissie maakt naar verwachting deze week bekend welke importheffingen op elektrische auto's uit China er komen. Brussel doet dat in reactie op de veronderstelde zware subsidies die de Chinese overheid aan de sector verstrekt.
De Europese importheffingen kunnen weer een tegenreactie van China uitlokken. Het van origine Zweedse Volvo, grotendeels in handen van het Chinese Geely, zou al voorsorteren op het EU-besluit en een deel van de productie naar België verplaatsen.
Zo zou de fabrikant een importheffing kunnen omzeilen, meldt The Times. Het zou gaan om de Volvo EX30 en EX90. Aanvankelijk zou Volvo van plan zijn geweest de verkoop van deze in China geproduceerde modellen te staken, maar kiest het concern er nu voor de productie te verplaatsen.
Nog geen maand geleden besloot de VS de importheffingen op elektrische auto's uit China te verviervoudigen naar 100 procent. Het is niet de verwachting dat Brussel ook zover zal gaan. Behalve voor Chinese autofabrikanten als BYD en Geely geldt de heffing ook voor fabrikanten die auto's vanuit China exporteren naar de Europese markt, zoals Tesla.
Europese autofabrikanten, met name Duitse, vrezen voor een tegenreactie van China. Ze zijn voor de verkoop van hun auto's voor een deel afhankelijk van die markt en importeren ook auto's van het eigen merk die in China worden gemaakt.
quote:EU komt met flink hogere invoerheffing op Chinese elektrische auto's
De EU is van plan om de heffingen op ingevoerde Chinese elektrische auto's fors te verhogen. Op dit moment is het tarief nog 10 procent, maar volgende maand komt daar 17 tot wel 38 procent bovenop, afhankelijk van het model.
Brussel doet dit omdat het vindt dat China zijn eigen auto-industrie dusdanig veel subsidieert dat de fabrikanten oneerlijk concurreren met Europese autobouwers. Dat heeft de Europese Commissie woensdag bekendgemaakt.
De EU startte afgelopen september een onderzoek naar de vermeende staatssteun. Uit dit onderzoek blijkt volgens Brussel dat er inderdaad sprake is van forse staatssteun in China. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld BYD en Geely hun auto's tegen relatief lagere prijzen kwijt aan Europese consumenten. Brussel wil nog wel eerst in overleg met de Chinezen. Maar als dat niets oplevert, gaan de nieuwe heffingen al op 4 juli in.
In Nederland hebben we geen significante auto-industrie, dus wij merken er zelf inderdaad weinig van.quote:
Tegen goedkoper varkensvlees zal de doorsnee consument geen bezwaren hebben in Nederland, goedkope chinese EV's ook niet. Als er 2 vechten om been, gaat de 3e ermee heenquote:Chinese autobouwers kregen volgens denktank ruim 200 miljard euro steun
Chinese fabrikanten van elektrische auto's kregen in de afgelopen vijftien jaar in totaal 231 miljard dollar staatssteun, becijferde een Amerikaanse denktank. Het is waarschijnlijk koren op de molen van de EU, die invoerheffingen wil opleggen aan elektrische auto's uit China.
Modellen van onder meer BYD en Lynk & Co zijn de laatste tijd zeer populair onder automobilisten. Volgens de EU zorgt China met zijn subsidies voor oneerlijke concurrentie ten opzichte van Europese fabrikanten. Ook de Verenigde Staten zijn kritisch.
De denktank Center for Strategic and International Studies (CSIS) heeft naar eigen zeggen een conservatieve schatting gemaakt van de voordelen die China aan zijn autoproducenten heeft gegeven. Daarbij is niet alleen gekeken naar subsidies, maar ook naar bijvoorbeeld kortingen, belastingvrijstellingen en staatsinvesteringen in oplaadplekken.
Uit de berekeningen rolt een bedrag van 230,8 miljard dollar (bijna 216 miljard euro), meldt nieuwdienst Bloomberg. Daar zit steun van lagere overheden niet bij, net als investeringen in batterijfabrieken.
CSIS voegt eraan toe dat de steun voor een geproduceerde Chinese elektrische auto vorig jaar lager was dan voor een exemplaar uit de VS. Hoeveel steun de Europese autosector krijgt, is niet bekend.
Handelsoorlog dreigt door autoruzie
De berekeningen komen op een moment dat handelsspanningen tussen de EU en China oplopen. De Europese Commissie maakte vorige week bekend de heffingen op Chinese elektrische auto's op te voeren.
Op dit moment zit er al een heffing van 10 procent op. Maar vanaf 4 juli komt daar tot 38 procent bovenop. Die maatregel is niet definitief. Brussel wil vóór die tijd nog met Peking in overleg. Maar als dat weinig oplevert, gaan de heffingen dus volgende maand al in.
Dit tot afgrijzen van de Chinezen, die de kritiek onterecht vinden en daarom zelf met heffingen dreigen. Daarbij heeft het varkensvlees op de korrel. Daarvan importeert het Aziatische land jaarlijks voor enkele miljarden, onder meer uit Nederland.
Mogelijk krijgen we hierdoor goedkoper varkensvlees, daar kan je moeilijk over klagen als consumentquote:
quote:Frontpage: EU en China komen overeen om te praten over importheffing op elektrische auto's
De Volksrepubliek had vanwege de aangekondigde heffingen gewaarschuwd voor een handelsoorlog, waaronder een importheffing op Nederlands varkensvlees.
De heffingen op elektrische auto's bedragen tot 38,1 procent en moeten vanaf 4 juli worden geheven. De evaluatie hiervan door de Europese Commissie zal naar verwachting tot 2 november duren. Vervolgens worden de definitieve tarieven vastgesteld, doorgaans is dit voor vijf jaar.
Zo populair dat je ze zelden ziet…quote:Op vrijdag 21 juni 2024 19:20 schreef Digi2 het volgende:
Modellen van onder meer BYD en Lynk & Co zijn de laatste tijd zeer populair onder automobilisten.
Staan voornamelijk in de havens...te wachten tot iemand ze wil hebben.quote:
Concurreren zal sowieso lastig zijn omdat de arbeidskosten in Europa ondertussen torenhoog zijn, op enkele oost-europese landen na.quote:EU zet importheffingen op Chinese elektrische auto's door
De Europese Unie gaat de hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto's doorzetten. De heffingen gaan vrijdag in, meldt de Europese Commissie donderdag.
De heffingen moeten ervoor zorgen dat er een einde komt aan de oneerlijke concurrentie vanuit China dat eigen fabrikanten subsidieert.
De strafheffing bedraagt 17,4 procent voor een auto van BYD, hoofdsponsor van het EK voetbal. Voor een Geely moet 19,9 procent extra worden betaald, en voor een SAIC zelfs 37,6 procent. Voor andere fabrikanten rekent de EU 20,8 procent, maar dat kan bij gebrekkige medewerking ook 37,6 procent worden. De tarieven liggen ietsje lager dan aangekondigd.
De heffingen zijn nog wel voorlopig. Ze worden opzijgezet, voor het geval Brussel en Peking er de komende vier maanden niet uitkomen. Als de commissie vindt dat China zijn leven niet betert, worden de maatregelen voor vijf jaar van kracht.
De commissie, die over de handel van de EU gaat, had in september een onderzoek ingesteld naar elektrische auto's gemaakt door bedrijven uit China. Die profiteren van oneerlijke overheidssubsidies, was de conclusie. Ze kunnen volgens het dagelijks bestuur van de EU al gauw een 20 procent lagere prijs rekenen, en daar kunnen Europese concurrenten niet tegenop.
Europa werd afgelopen jaar overspoeld met goedkope elektrische auto's uit China. Door die hevige prijzenoorlog verliezen veel Europese autofabrikanten marktaandeel.
Het is meer dan alleen arbeidskosten.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 05:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Concurreren zal sowieso lastig zijn omdat de arbeidskosten in Europa ondertussen torenhoog zijn, op enkele oost-europese landen na.
China heeft zelf weinig aardolie in eigen bodem, door vollop in te zetten op EV's, renewables en kerncentrales worden ze minder afhankelijk van buitenlandse fossielen.quote:Mijlpaal in China: meer elektrische dan fossiele auto's verkocht
Chinezen hebben afgelopen maand voor het eerst meer elektrische dan fossiele auto's aangeschaft, blijkt uit branchecijfers. China is een van de grootste automarkten ter wereld.
Van de auto's die in juli zijn verkocht, was 50,8 procent elektrisch of hybride. Chinese autobouwers produceren veel elektrische modellen, van onder meer de merken BYD, Lynk & Co. en Saic.
De totale autoverkopen in het land vielen met 2 procent terug. Dit komt onder meer doordat verkopers minder korting gaven.
De komende tijd hoopt de regering in Peking het gebruik van elektrische auto's verder te promoten. Daarbij richt het landsbestuur zijn pijlen vooral op kleinere steden en landelijke gebieden.
Onze autofabrikanten wijzen heel snel naar China om hun eigen faalbeleid te maskeren.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 15:21 schreef Digi2 het volgende:
[..]
China heeft zelf weinig aardolie in eigen bodem, door vollop in te zetten op EV's, renewables en kerncentrales worden ze minder afhankelijk van buitenlandse fossielen.
Geen zorgen. De filmpjes van Falun Gong en Serpentza op Youtube over dagelijks ontploffende Chinese EV's zal ze niet redden. De Europese Commissie gaat ze redden van potentiële moordende concurrentie op de EU markt door grote tariefmuren op te tuigen startende in november 2024. Ik heb alle begrip voor. Het gaat om een sector waar miljoenen Europese banen mee zijn gemoeid (vrije markt is ideaal als je geen concurrentie hebt en andere markten kan innemen), maar minder zijn de leugens over 'oneerlijke concurrentie' die natuurlijk zonder blikken en blozen worden nageblaat door de mainstreammedia. Ze noemen het weleens de Fourth Estate? Nee, het klinkt als een liberale mythologie!quote:Op woensdag 7 augustus 2024 16:25 schreef nils7 het volgende:
[..]
Onze autofabrikanten wijzen heel snel naar China om hun eigen faalbeleid te maskeren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door Peppert op 07-08-2024 18:17:54 ]
quote:Flinke daling Chinese autoverkopen in EU na invoering extra heffing
De verkoop van Chinese elektrische auto's was afgelopen maand fors lager dan de maand ervoor. De verkopen halveerden bijna, met een min van 45 procent. Dat blijkt uit gegevens van DataForce, waarover nieuwsdienst Bloomberg schrijft.
De Europese Unie verhoogde begin vorige maand de importheffingen op Chinese elektrische auto's, in het geval van sommige modellen zelfs met tientallen procenten. De EU wil zo de populariteit van Chinese stekkerauto's in Europa binnen de perken houden.
De forse verkoopdaling in juli is nog geen bewijs dat de invoerheffingen ook echt werken. In juni hebben veel landen nog snel Chinese auto's gehamsterd om zo de tariefverhoging te ontlopen. Daardoor geven de cijfers een vertekend beeld. Als de verkoopaantallen worden vergeleken met die van mei, is slechts een kleine daling te zien.
Elektrische auto's van Chinese merken zijn de laatste tijd zeer populair geworden, ook in Nederland. Modellen van onder meer BYD, Lynk & Co. en SAIC rijden veelvuldig op de Nederlandse wegen. Ook in andere landen veroveren ze steeds meer marktaandeel.
Europese autofabrikanten en de EU vinden dat er sprake is van oneerlijke concurrentie, omdat Chinese producenten meer staatssteun zouden krijgen dan Europese bedrijven. Brussel heeft daarom in juli de invoerheffing op Chinese voertuigen verhoogd van 10 procent naar maximaal 48 procent.
De heffingen veroorzaken irritatie bij de machthebbers in Peking. Zij broeden al enige tijd op tegenmaatregelen, al is het nog niet zover gekomen. Ook zijn er Chinese producenten die fabrieken in Europa bouwen of uitbreiden om zo de tarieven te ontlopen.
Het chinese regime heeft een klacht bij het WTO ingediend.quote:EU voert importheffing van 9 procent in op Tesla's uit China
De Europese Commissie heeft de importheffing voor in China geproduceerde Tesla's vastgesteld op 9 procent. Ook de eerder ingevoerde heffingen voor andere Chinese fabrikanten zijn licht aangepast.
Ruim een maand geleden voerde de Europese Commissie hogere zogenoemde strafheffingen in voor Chinese elektrische auto's, maar Tesla kreeg hiervan uitstel. Het bedrijf had de Europese Unie gevraagd om uitgezonderd te worden van de hogere heffingen omdat het naar eigen zeggen minder profiteert van staatssteun dan Chinese branchegenoten.
https://www.politico.eu/a(...)probe-into-eu-dairy/quote:Peking beweert dat Europa dikke winsten afroomt van overgesubsidieerde kaas.
BRUSSEL - De Chinese regering is woensdag een antisubsidieonderzoek gestart naar de import van EU-zuivelproducten (exportwaarde 1,5 miljard euro), het laatste salvo in een escalerende handelsoorlog tussen Brussel en Peking.
De stap wordt algemeen gezien als politieke vergelding voor het EU-onderzoek naar Chinese elektrische voertuigen en volgt op lopende Chinese subsidieonderzoeken naar de invoer van varkensvlees uit de EU (exportwaarde 3 miljard euro) en cognac (exportwaarde 1,6 miljard euro). In juni dreigde Peking ook al met het opstarten van een subsidieonderzoek naar wijn (exportwaarde 1,2 miljard euro).
Van de 20 zuivelsubsidieprogramma's die Beijing zal onderzoeken, vallen er zeven onder het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB), terwijl er 13 op nationaal niveau werken in Oostenrijk, het Belgische gewest Vlaanderen, Kroatië, Tsjechië, Finland, Italië, Ierland en Roemenië.
Een woordvoerder van de Europese Commissie erkende het besluit van Peking en zei dat het Berlaymont de procedure "zeer nauwlettend" zou volgen, samen met de betrokken EU-landen. "De Commissie zal de belangen van de zuivelindustrie in de EU en het gemeenschappelijk landbouwbeleid krachtig verdedigen en waar nodig ingrijpen om ervoor te zorgen dat het onderzoek volledig in overeenstemming is met de relevante WTO-regels", aldus de commissie in een verklaring.
De Kamer van Koophandel van de EU in China merkte op dat "het gebruik van handelsbeschermende instrumenten door één regering helaas steeds vaker door de ontvangende regering op een schijnbaar gelijke manier wordt beantwoord" en merkte op dat dit "niet als een verrassing mag worden beschouwd".
Het ontwerpbesluit van de EU over definitieve EV-tarieven bracht voornamelijk kleine wijzigingen aan in de voorlopige tarieven. De tarieven zijn onderworpen aan de goedkeuring van de EU-lidstaten. Een definitief besluit wordt begin november genomen, vier maanden na de ingangsdatum van de voorlopige tarieven op 5 juli.
https://abcnews.go.com/Bu(...)e-tensions-113013261quote:China opent een onderzoek naar de EU-zuivelexport nu de handelsspanningen oplaaien
Europese melk- en kaasproducenten zijn het nieuwste doelwit geworden in een sluimerende handelsoorlog met China.
Het Chinese ministerie van handel maakte woensdag bekend dat het een onderzoek zal starten naar subsidies van EU-lidstaten voor zuivelproducten die zouden kunnen leiden tot strafheffingen op de export ervan naar China.
Het zuivelonderzoek zal betrekking hebben op een reeks producten, waaronder verse en smeltkaas, blauwe kaas en melk en room met een vetgehalte van meer dan 10%, aldus een mededeling van het ministerie van handel. Er zal worden gekeken naar subsidies in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid van de EU, maar ook naar subsidies die worden verstrekt door acht landen van de Europese Unie, waaronder Italië, Finland en Kroatië.
Het Chinese ministerie van handel opende eerder dit jaar onderzoeken naar de Europese export van cognac en varkensvlees. De tit-for-tat-onderzoeken hebben de vrees doen ontstaan dat er geleidelijk een regelrechte handelsoorlog zou kunnen ontstaan.
Het ontwerpbesluit van de EU over definitieve EV-tarieven bracht voornamelijk kleine wijzigingen aan in de voorlopige tarieven. De tarieven zijn onderworpen aan de goedkeuring van de EU-lidstaten. Een definitief besluit moet begin november worden genomen, vier maanden na de ingangsdatum van de voorlopige tarieven op 5 juli.
https://www.businessinsid(...)0actie%20van%20China.quote:China sorteert voor op invoerheffing op Europese zuivel: onderzoek naar EU-subsidies op kaas en melk
De Europese Commissie heeft kennisgenomen van het onderzoek van China en is van plan om "de belangen van de EU-zuivelindustrie krachtig te verdedigen". De commissie zal indien nodig ingrijpen om ervoor te zorgen dat het onderzoek voldoet aan de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). China heeft op zijn beurt al beroep aangetekend bij de WTO tegen de verhoging van de importtarieven op stekkerauto's door de EU.
China importeert zuivelproducten uit onder meer Nederland en Frankrijk, maar Nieuw-Zeeland is de grootste leverancier. De Chinese zuivelaankopen zijn de afgelopen jaren echter gedaald door de stijgende binnenlandse productie en een zwakkere consumentenvraag in het land. Volgens cijfers van statistiekbureau Eurostat exporteerde de EU vorig jaar voor zo'n 1,7 miljard euro aan zuivelproducten naar China.
China startte eerder dit jaar al een onderzoek naar drie Europese vleesverwerkers, waaronder het Brabantse Vion. Beijing verdenkt de ondernemingen van dumping en het tegen een kunstmatig lage prijs verkopen van producten op de Chinese markt.
Je snapt niet dat de EU zoiets niet ziet aankomen... wij zijn niet de enigen die invoerheffingen kunnen verhogen...quote:
Het zal niet de laatste handelsconflict zijn de komende weken, maanden en jaren. De 'vrijhandel' is leuk als geen technologische/industriële concurrentie is zodat men goedkoop arbeid kan uitbuiten in verre oorden terwijl de winst naar het noorden stroomt of andere markten kan overnemen wat ten goede komt aan R&D/rijkdom/winst/betere salarissen. De commerciële concurrentie in de jaren 90 bestond voornamelijk uit partijen die niet verder kwamen dan het naaien van t-shirts en broeken (China in de jaren 90) (het huidige Bangladesh/Vietnam) en de winsten stroomden voornamelijk naar het rijke Westen.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 17:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je snapt niet dat de EU zoiets niet ziet aankomen... wij zijn niet de enigen die invoerheffingen kunnen verhogen...
https://www.reuters.com/b(...)iff-vote-2024-08-23/quote:China overweegt importtarieven voor buitenlandse auto's
De Chinese ministerie van handel ontmoette op vrijdag binnenlandse autofabrikanten om importtarieven op buitenlandse auto's te bespreken voorafgaand aan de stemming over de EU-tarieven eind oktober. In een verklaring van vrijdag zei het ministerie van handel dat ambtenaren "geluisterd hadden naar de meningen en suggesties van de binnenlandse auto-industrie over het verhogen van de importtarieven op buitenlandse brandstofauto's met grote cilinderinhoud."
Chinese autofabrikanten en brancheorganisaties hebben vrijdag tijdens een bijeenkomst achter gesloten deuren “meningen en suggesties” gegeven aan functionarissen van het ministerie van handel. Peking overweegt de importtarieven op buitenlandse benzinevoertuigen met grote motoren te verhogen.
En in een afzonderlijk CCTV-artikel had Cui Fan, een professor aan de Universiteit van International Business and Economics, voorgesteld de importtarieven op Europese auto's te verhogen tot 25 procent, wat volgens hem in overeenstemming zou zijn met de Wereldhandelsorganisatie (WTO) regels.
De bijeenkomst van vrijdag tussen ambtenaren van de ministerie van handel en binnenlandse autofabrikanten kwam nadat de EU dinsdag een herziene versie van haar voorlopige tarieven voor toonaangevende Chinese EV-merken had aangekondigd.
Een dag later kondigde China een antisubsidieonderzoek aan naar zuivelproducten die in de Europese Unie worden geproduceerd. De Chinese autoriteiten waren eerder ook subsidieonderzoeken gestart naar in de EU geproduceerde varkensvlees en cognac.
Dit zou Duitsland het hardst treffen. De export van voertuigen met motoren van 2,5 liter of groter naar China bedroeg vorig jaar 1,2 miljard dollar, zo blijkt uit Chinese douanegegevens. Frankrijk, Italië en Spanje steunden de voorgestelde tarieven, en behoren tot de landen die het meest getroffen zouden worden door eventuele strafmaatregelen als gevolg van het groeiende aantal Chinese handelsonderzoeken.
Tot de benzinevoertuigen met grote motoren behoren doorgaans SUV's, limousines en andere luxesegmenten, waarin Europese fabrikanten al lang concurrerend zijn.
De importwaarde van benzinevoertuigen met grote motoren uit de EU steeg vorig jaar met 3 procent tot 17,9 miljard dollar, hoger dan de waarde van elektrische voertuigen die vanuit China naar Europa worden geëxporteerd.
Yep...quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 17:36 schreef Peppert het volgende:
Ik las van de week dat ambtenaren onder leiding van Valdis Dombrovskis en Wang Wentao afgelopen 2 maanden 10 keer gesproken hebben over de heffingen. Tot nu toe klaarblijkelijk nul beweging van beide kanten dus wordt gedreigd met (voorlopige) heffingen op EV's, brandstofauto's met grote motoren (luxe voertuigen als SUV/limo's), varkensvlees, cognac en zuivelproducten.
[..]
https://www.reuters.com/b(...)iff-vote-2024-08-23/
https://www.scmp.com/econ(...)eu-tensions-escalate
Duitse autofabrikanten hebben hier al voor gewaarschuwd eerder dit jaar... en nu zie je China inderdaad zelf ook praten over importheffingen...quote:Op zaterdag 13 april 2024 20:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Al vaker gezegd, je kan de importheffingen op auto's uit China wel verhogen maar dan doet China hetzelfde.
Nu heeft VW niet meer het marktaandeel in China dat ze 15 jaar geleden hadden maar het zou nog steeds pijn doen.
Ik weet niet wat te verwachten van de Chinese politieke elite. Ze reageren vaak extreem traag, helemaal niet of zeer zacht als het gaat om buitenlandse politiek. Ik schatte de kans op 30% dat ze een grote geldkoe als Europese auto's zouden gaan aanpakken. De huidige Chinese elite die het land bestuurt is geboren in de jaren 50/60 en is opgegroeid met het idee dat het land arm en zwak is en dat men heel hard moet werken om dat te veranderen. Een totaal andere mentaliteit dan een Biden, Trump, Sullivan, Blinken en Kurt Campbell die opgegroeid zijn met het idee dat het land een hypermacht is bestemd om de wereld te vormen en kneden naar eigen smaak/een millenialistische missie om de wereld te bekeren naar democratie en liberalisme.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 18:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Yep...
Zie datum:
[..]
Duitse autofabrikanten hebben hier al voor gewaarschuwd eerder dit jaar... en nu zie je China inderdaad zelf ook praten over importheffingen...
De VS heft een importtarief van 100% op chinese EV's, daarmee vergeleken zijn de EU-heffingen relatief gering en bovendien afhankelijk gemaakt van de hoeveelheid subsidie die chinese EV-fabrikanten ontvangen. Vandaar ook het verschil tussen BYD en MG/SAIC.quote:Verkoop Chinese stekkerauto's in Europa in jaar tijd gehalveerd
Europese autorijders zijn de laatste maanden veel minder enthousiast over Chinese elektrische auto's dan voorheen. Daardoor waren de verkopen in augustus 48 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Ze zijn uitgekomen op het laagste niveau in anderhalf jaar.
Dat blijkt uit cijfers van DataForce, waarover nieuwsdienst Bloomberg schrijft. Vermoedelijk komt de daling door importheffingen die de Europese Unie in juli heeft ingesteld op elektrische auto's die in China zijn gemaakt.
Daar zaten al heffingen op van 10 procent, maar Brussel heeft ze opgeschroefd naar maximaal 48 procent. Dit kan de auto's stukken duurder maken, afhankelijk van het prijsbeleid van de fabrikanten.
Onder meer het van oudsher Britse merk MG zag de verkopen in Europa kelderen met 65 procent. MG is onderdeel van het Chinese staatsbedrijf SAIC, dat de grootste heffingen kreeg opgelegd. De heffingen voor bijvoorbeeld BYD zijn minder hoog. Dat bedrijf zag zijn verkopen in augustus nog wel hoger uitkomen dan een jaar eerder.
Helemaal topquote:OPEC stelt verwachting olievraag opnieuw naar beneden bij
Oliekartel OPEC heeft de verwachting voor de groei van de wereldwijde vraag naar olie dit jaar voor de derde keer op rij naar beneden bijgesteld. Dat komt vooral door een zwakkere oliebehoefte in China.
Ook de overgang naar elektrisch rijden heeft impact op de olievraag, schrijft persbureau Reuters. Dat leidt namelijk tot minder brandstofverbruik.
Volgens de organisatie van de olie-exporterende landen zal de olievraag dit jaar met 1,93 miljoen vaten (van 159 liter) per dag groeien. Vorige maand rekende de OPEC nog op een toename met 2,03 miljoen vaten per dag. Ook voor volgend jaar heeft het in Wenen gevestigde oliekartel de verwachting voor de wereldwijde olievraag naar beneden bijgesteld.
China is de grootste olie-importeur ter wereld en kampt al langere tijd met een zwakke economie en een crisis op de vastgoedmarkt. Dat leidt onder meer tot een lagere vraag naar diesel voor bouwmachines.
Daarnaast neemt in China het elektrisch rijden toe. Wel kan de Chinese olievraag steun krijgen van de omvangrijke economische steunmaatregelen die de overheid heeft aangekondigd, zegt de OPEC.
Heel gunstig als er flinke importheffingen komen in China op europese landbouwpproducten, dan gaan de prijzen van die producten hier waarschijnlijk omlaagquote:China vecht Europese importheffing op auto's aan bij WTO
De Chinese regering is niet te spreken over Europese importheffingen op Chinese auto's. Ze stapt daarom naar wereldhandelsorganisatie WTO om de heffingen aan te vechten.
De Europese Unie besloot dinsdag definitief invoerheffingen op te leggen op elektrische auto's die in China zijn gemaakt. In juli voerde de EU al voorlopige heffingen in die kunnen oplopen tot meer dan 30 procent.
De laatste tijd zijn elektrische auto's uit China, zoals BYD, SAIC en Lynk & Co, zeer populair geworden in Europa. Volgens Brussel geeft Peking zijn autoproducenten veel steun, waardoor de voertuigen tegen zeer lage prijzen op de Europese markt komen. Daardoor zou sprake zijn van oneerlijke concurrentie voor autobouwers van Europese bodem.
Ondertussen schermt China met tegenmaatregelen, zoals importheffingen op Europese landbouwproducten en sterkedrank.
quote:Mijn EV ervaringen plus kosten, zowel aankoop, onderhoud als operationeel, op een rij gezet. Houdt uw stoel goed vast, want het resultaat is schokkend!
Het is mij nu wel duidelijk geworden waarom algemene garagebedrijven (nog steeds) niet pro-EV zijn en waarom er in de media zoveel pro-brandstof campagnes worden gevoerd. Beide blijken niet in mijn/ons belang.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |