abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 maart 2023 @ 13:02:20 #1
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208299923
Ah hier is niet een echte OP voor blijkbaar, en het is deel VII inmiddels.

Laatste posts;

quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:02 schreef Gunner het volgende:

[..]
Zit er uberhaupt aanschafsubsidie op? Vind dat sowieso erg arbitrair om vanaf een bepaald bedrag gewoon 0 toe te kennen.
  donderdag 9 maart 2023 @ 13:07:30 #2
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208299960
twitter


Een Model 3 lijkwagen _O-
  donderdag 9 maart 2023 @ 13:19:08 #3
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208300071
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:07 schreef Gunner het volgende:
[ twitter ]

Een Model 3 lijkwagen _O-
En meteen gecremeerd als je geluk hebt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_208300125
quote:
12s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:19 schreef daNpy het volgende:

[..]
En meteen gecremeerd als je geluk hebt.
Waar doel je op?
  donderdag 9 maart 2023 @ 13:44:17 #5
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208300394
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_208300430
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:44 schreef daNpy het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is van iedere bestaand automodel wel een foto te vinden waar er 1 in brand staat.

Hoeveel Tesla's zijn er in Nederland spontaan, tijdens het rijden in de brand gevlogen?
En hoeveel brandstofauto's?

Wereldwijd zijn er 182 geregistreerde gevallen van een brandende Tesla, variërend van "tijdens het laden" tot "na zware crash". En dat is op 4.000.000 geproduceerde auto's.

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-03-2023 13:55:43 ]
  donderdag 9 maart 2023 @ 14:16:07 #7
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_208300748
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:02 schreef Gunner het volgende:

[..]
Zit er uberhaupt aanschafsubsidie op? Vind dat sowieso erg arbitrair om vanaf een bepaald bedrag gewoon 0 toe te kennen.
Nee die van ons is boven de 45k threshold
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  donderdag 9 maart 2023 @ 14:18:17 #8
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_208300776
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:07 schreef Gunner het volgende:
[ twitter ]

Een Model 3 lijkwagen _O-
Mijn vader hebben we laten rond rijden de Model S rouwwagen
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  donderdag 9 maart 2023 @ 15:06:53 #9
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208301327
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 14:16 schreef nils7 het volgende:

[..]
Nee die van ons is boven de 45k threshold
geen witte toch hoop ik?
  donderdag 9 maart 2023 @ 15:07:52 #10
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_208301345
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er is van iedere bestaand automodel wel een foto te vinden waar er 1 in brand staat.

Hoeveel Tesla's zijn er in Nederland spontaan, tijdens het rijden in de brand gevlogen?
En hoeveel brandstofauto's?

Wereldwijd zijn er 182 geregistreerde gevallen van een brandende Tesla, variërend van "tijdens het laden" tot "na zware crash". En dat is op 4.000.000 geproduceerde auto's.
Laat je niet zo gek maken of gaan je Tesla aandelen niet zo lekker?
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_208301607
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 15:07 schreef SilverMane het volgende:

[..]
Laat je niet zo gek maken of gaan je Tesla aandelen niet zo lekker?
De aandelen gaan prima.
Bijgekocht op $108 en staat nu op $180.
  donderdag 9 maart 2023 @ 20:22:32 #12
9001 Gunner
#teamkroegenlos
  donderdag 9 maart 2023 @ 21:11:46 #13
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_208306123
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2023 15:06 schreef Gunner het volgende:

[..]
geen witte toch hoop ik?
Nee QuickSilver my friend
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_208306331
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 21:11 schreef nils7 het volgende:

[..]
Nee QuickSilver my friend
Ik zag deze zojuist :9~

M'n Corolla was rood, m'n huidige Volvo is ook rood, dus heb er wel wat mee.


Er zit een stekker aan, dus hij mag ook in dit topic :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_208306423
quote:
Musk zei al dat ze hun auto's in de toekomst zonder stuur willen gaan leveren.
Dit zal wel een public bèta zijn.

Maar goed, 2 sturen op 4.000.000 auto's is nog niet wereldschokkend. Goed is het ook niet.
  donderdag 9 maart 2023 @ 22:58:19 #16
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208308124
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 21:11 schreef nils7 het volgende:

[..]
Nee QuickSilver my friend
Goed zo. Dat saaie witte begint me aardig de keel uit te hangen. In een straal van 100 meter bij m’n huis drie witte Tesla’s. Maar ja. De gratis kleur hé.
  donderdag 9 maart 2023 @ 22:58:51 #17
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208308129
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 21:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zag deze zojuist :9~

M'n Corolla was rood, m'n huidige Volvo is ook rood, dus heb er wel wat mee.


Er zit een stekker aan, dus hij mag ook in dit topic :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb ook een rode EV :P
pi_208308666
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2023 22:58 schreef Gunner het volgende:

[..]
Goed zo. Dat saaie witte begint me aardig de keel uit te hangen. In een straal van 100 meter bij m’n huis drie witte Tesla’s. Maar ja. De gratis kleur hé.
Maar wees eerlijk: alleen wit en zwart zijn prima. De overige kleuren vind ik saai. Een mooie fel blauwe kleur zou er wel bij mogen komen.

Uiteindelijk vind ik wit gewoon het mooist staan. Zwart is mooi bij aflevering, maar je gaat je bij lakzwart toch altijd aan de krassen irriteren.

Bijbetalen voor een mindere lak doe je niet.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 07:55:08 #19
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208309357
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 00:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar wees eerlijk: alleen wit en zwart zijn prima. De overige kleuren vind ik saai. Een mooie fel blauwe kleur zou er wel bij mogen komen.
Nee ik vind wit en zwart echt verschrikkelijk (saai) op een auto. Vooral als ze vies zijn is wit echt *nog* erger.

En dat Tesla je gewoon met droge ogen 1600 euro voor blauw of rood vraagt vind ik echt te bezopen voor woorden.

Ben al geen fan van Telsa, en ze dan ook nog eens massaal in die (voor mij) verschrikkelijke kleuren te moeten zien is extra ergerlijk.
pi_208309467
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 07:55 schreef Gunner het volgende:

[..]
Nee ik vind wit en zwart echt verschrikkelijk (saai) op een auto. Vooral als ze vies zijn is wit echt *nog* erger.

En dat Tesla je gewoon met droge ogen 1600 euro voor blauw of rood vraagt vind ik echt te bezopen voor woorden.

Ben al geen fan van Telsa, en ze dan ook nog eens in die (voor mij) verschrikkelijke kleuren te moeten zien is extra ergerlijk.
Is het al eens in je opgekomen dat Tesla haar auto’s niet specifiek op jouw wensen afstemt?

En verder geldt voor het hele Nederlandse wagenpark dat het vooral uit 50 tinten grijs, inclusief zwart en wit bestaat. Blijf lekker binnen zou ik zeggen als dit jou zo raakt.

Verder is ¤ 1.600 voor een andere lakkleur normaal. Bij een BMW 3 betaal je 1.300 - 2.000 euro daarvoor.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 08:14:55 #21
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208309476
Tesla hoeft haar auto's niet op mij af te stemmen aangezien ik er nimmer één zal kopen.
pi_208310012
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 08:14 schreef Gunner het volgende:
Tesla hoeft haar auto's niet op mij af te stemmen aangezien ik er nimmer één zal kopen.
We kunnen inderdaad niet allemaal een fijne auto betalen.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 09:21:23 #23
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208310055
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 09:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
We kunnen inderdaad niet allemaal een fijne auto betalen.
Sommigen misschien niet. Ik wel. De auto die ik, met 100% eigen geld, zonder financiering of subsidie, nu rij is net zo duur als een Model Y.

Mislukte troll vriend.
pi_208310132
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 09:21 schreef Gunner het volgende:

[..]
Sommigen misschien niet. Ik wel. De auto die ik, met 100% eigen geld, zonder financiering of subsidie, nu rij is net zo duur als een Model Y.

Mislukte troll vriend.
Dus jij hebt een minder goede auto gekocht voor hetzelfde geld? En dat vind je minder bezwaarlijk?

Ok dan!
  vrijdag 10 maart 2023 @ 10:05:16 #25
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_208310424
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 07:55 schreef Gunner het volgende:

[..]
Nee ik vind wit en zwart echt verschrikkelijk (saai) op een auto. Vooral als ze vies zijn is wit echt *nog* erger.

En dat Tesla je gewoon met droge ogen 1600 euro voor blauw of rood vraagt vind ik echt te bezopen voor woorden.

Ben al geen fan van Telsa, en ze dan ook nog eens massaal in die (voor mij) verschrikkelijke kleuren te moeten zien is extra ergerlijk.
Ik betaal 3k voor mijn lakje :7
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_208316398
Ben benieuwd naar de vraag naar EVs vanaf 2025.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 11 maart 2023 @ 14:53:19 #27
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208326210


Wat is het probleem van de Telegraaf eigenlijk? Weer het zoveelste stemmingmakende stukje. Dit keer hebben ze een paar trieste gevallen gevonden die vooral zelf geen goed onderzoek hebben gedaan.
pi_208327488
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 18:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ben benieuwd naar de vraag naar EVs vanaf 2025.
Ben ook benieuwd hoe de MRB wordt berekend. Op gewicht? Dat wordt een dure dan.
pi_208327522
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 16:25 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Ben ook benieuwd hoe de MRB wordt berekend. Op gewicht? Dat wordt een dure dan.
Motorrijtuigenbelasting gaat altijd op gewicht. Nu zullen EVs nog niet voor 100% worden belast, echter is een EV zodanig veel zwaarder dan een normale auto dat de kans groot is dat veel EVs de export in gaan.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 11 maart 2023 @ 16:32:30 #30
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208327593
Het lijkt me niet aannemelijk dat een EV zwaarder belast gaat worden dan een benzineauto. Dan kan je de transitie net zo goed direct vaarwel zeggen.

Er is meer dan gewicht alleen he als factor.
pi_208327667
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 16:32 schreef Gunner het volgende:
Het lijkt me niet aannemelijk dat een EV zwaarder belast gaat worden dan een benzineauto. Dan kan je de transitie net zo goed direct vaarwel zeggen.
Maar als hier in NL er iets is wat teveel geld kost, dus het Rijk mist inkomen, dan worden de principes wel overboord gegooid.

Jaren geleden hoefde je geen MRB betalen voor een Aygo/Panda/Cuore etc. Iedereen schafte er 1 aan, dus dat hebben ze ook maar weer teruggedraaid want te weinig inkomsten...
pi_208327715
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 18:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ben benieuwd naar de vraag naar EVs vanaf 2025.
Specifiek in Nederland? Of wereldwijd?
pi_208327727
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 16:32 schreef Gunner het volgende:
Het lijkt me niet aannemelijk dat een EV zwaarder belast gaat worden dan een benzineauto. Dan kan je de transitie net zo goed direct vaarwel zeggen.

Er is meer dan gewicht alleen he als factor.
Sowieso is een Tesla Model 3 / Y lichter dan mijn Volvo, dus heel beroerd kan het nooit worden.

[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-03-2023 16:49:28 ]
pi_208327785
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 16:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Specifiek in Nederland? Of wereldwijd?
Nederland. Vanaf 2025 betalen eigenaren van een EV ook wegenbelasting.
In 2025 is er voor bezitters van EVs een korting op de wegenbelasting van 75%.
Daarna betaal je het volledige bedrag.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_208327807
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 16:49 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Nederland. Vanaf 2025 betalen eigenaren van een EV ook wegenbelasting.
In 2025 is er voor bezitters van EVs een korting op de wegenbelasting van 75%.
Daarna betaal je het volledige bedrag.
Maar betaal je dan het volledige bedrag voor een diesel? Benzine? LPG? G3? 1-50 gram CO2?

Ofwel: wat is volgens jou "het volledige bedrag"?

Vanaf 2030 zouden we sowieso per kilometer gaan betalen, dus dan hebben we het over een overgangsfase van 4 jaar.
pi_208327848
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Sowieso is een Tesla Model 3 / Y lichter dan mijn Volvo, dus heel beroerd kan het nooit worden.
Ja, maar een Volvo weegt sowieso al meer dan een vergelijkbare auto.

Bijv een V60 met een beetje meer motor weegt al gauw 1800kg.
pi_208327911
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 16:53 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Ja, maar een Volvo weegt sowieso al meer dan een vergelijkbare auto.

Bijv een V60 met een beetje meer motor weegt al gauw 1800kg.
Dat klopt. Maar vaak wordt er heel moeilijk gedaan over het gewicht van een EV, alsof het vrachtwagens zijn en het asfalt onder ze vandaan spat.

In de praktijk rijden er genoeg luxe auto's rond die meer wegen dan een doorsnee EV en waar ik nooit iemand over heb horen klagen.

Grote auto's hebben overigens vaak bredere banden en verspreiden dat gewicht dus ook over een groter oppervlak. Tenminste, ik ben nog geen V90 tegen gekomen die met 165 bandjes rondrijdt :P

EV's worden overigens steeds lichter, dat komt deels door de hogere energiedichtheid van accu's maar ook omdat er op diverse slimme manieren gewicht bespaard wordt.

Om een idee te geven: Tesla gaat vanaf het volgende EV-platform de boordspanning verhogen van 12 naar 48 volt. Dat lijkt niet heel significant maar het betekent dat je 4x dunnere kabel kan gebruiken, halfgeleiders efficiënter werken (minder koelblokken nodig), etc.
Als je beseft dat er in moderne auto's 2 tot 4km aan bekabeling ligt met een gewicht van ~30 tot 60 kilo dan kan je snel berekenen dat het al snel 22,5 tot 45 kilo aan gewicht scheelt, per auto.

Daarnaast gaat Tesla werken met Ethernet ipv Canbus, waardoor je bekabeling in "sternetwerken" vanaf centrale punten kan aanleggen, wat ook weer fors kabel scheelt. Daarnaast zijn er minder computermodules nodig.

Motoren worden ook steeds lichter, ook hier heeft Tesla weer fors wat gewicht gevonden (en kunnen ze zonder "rare earth" magneten).

Ik noem even Tesla omdat ik daar van weet wat ze aan het doen zijn, bij andere fabrikanten zal men ongetwijfeld ook stappen (moeten) zetten.

[ Bericht 16% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-03-2023 17:09:03 ]
  zaterdag 11 maart 2023 @ 17:22:49 #38
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208328337
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 16:39 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Maar als hier in NL er iets is wat teveel geld kost, dus het Rijk mist inkomen, dan worden de principes wel overboord gegooid.

Jaren geleden hoefde je geen MRB betalen voor een Aygo/Panda/Cuore etc. Iedereen schafte er 1 aan, dus dat hebben ze ook maar weer teruggedraaid want te weinig inkomsten...
Het is aannemelijker dat de mrb voor diesel en benzine omhoog gaat om dat te compenseren.
pi_208328451
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 14:53 schreef Gunner het volgende:
[ afbeelding ]

Wat is het probleem van de Telegraaf eigenlijk? Weer het zoveelste stemmingmakende stukje. Dit keer hebben ze een paar trieste gevallen gevonden die vooral zelf geen goed onderzoek hebben gedaan.
De Telegraaf zit in de zak van het grootbedrijf, en dan wel het grootbedrijf dat er belang bij heeft de status quo zo lang mogelijk te behouden teneinde er het meeste geld uit te kunnen persen. Klinkt als een complottheorie maar wel één die realistischer is dan 'ze willen via het klimaatbeleid de NWO in het Bilderberghotel uitroepen en dan own we nothing but will be happy :'( !'
What Would Goku Do
pi_208328857
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 16:39 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Maar als hier in NL er iets is wat teveel geld kost, dus het Rijk mist inkomen, dan worden de principes wel overboord gegooid.

Jaren geleden hoefde je geen MRB betalen voor een Aygo/Panda/Cuore etc. Iedereen schafte er 1 aan, dus dat hebben ze ook maar weer teruggedraaid want te weinig inkomsten...
Daar is helemaal niets van "teruggedraaid".
Bij voorbaat was de vrijstelling van MRB voor auto's met een uitstoot onder een bepaalde grens een tijdelijke maatregel. Eén die bovendien juist werd verlengd wegens succes!

Ook de vrijstelling voor hybrides en EV's is altijd en bij voorbaat van tijdelijke aard geweest.
  zaterdag 11 maart 2023 @ 17:58:45 #41
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208328958
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 14:53 schreef Gunner het volgende:
[ afbeelding ]

Wat is het probleem van de Telegraaf eigenlijk? Weer het zoveelste stemmingmakende stukje. Dit keer hebben ze een paar trieste gevallen gevonden die vooral zelf geen goed onderzoek hebben gedaan.
Ik ben heel tevreden met mijn EV maar mij wordt nooit iets gevraagd. :{w
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 11 maart 2023 @ 18:00:31 #42
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208329000
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 16:25 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Ben ook benieuwd hoe de MRB wordt berekend. Op gewicht? Dat wordt een dure dan.
Gewicht en een kilocorrectie van 300 kg voor EV's zijn de plannen nu. Kunnen nog wijzigen uiteraard.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_208331099
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 14:53 schreef Gunner het volgende:
[ afbeelding ]

Wat is het probleem van de Telegraaf eigenlijk? Weer het zoveelste stemmingmakende stukje. Dit keer hebben ze een paar trieste gevallen gevonden die vooral zelf geen goed onderzoek hebben gedaan.
Beetje in de categorie ‘naast Schiphol gaan wonen, nu last van lawaai’.
pi_208332308
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 17:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Daar is helemaal niets van "teruggedraaid".
Bij voorbaat was de vrijstelling van MRB voor auto's met een uitstoot onder een bepaalde grens een tijdelijke maatregel. Eén die bovendien juist werd verlengd wegens succes!

Ook de vrijstelling voor hybrides en EV's is altijd en bij voorbaat van tijdelijke aard geweest.
Tijdelijk? Daar kan ik mij niks van herinneren. Alleen dat het teruggedraaid werd.
Idem met de oldtimerregeling. Oh, iedereen met een oldtimer koopt wel een nieuwe als de regeling wordt afgeschaft. Nou, niet dus.
pi_208337014
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 20:29 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Tijdelijk? Daar kan ik mij niks van herinneren. Alleen dat het teruggedraaid werd.
Idem met de oldtimerregeling. Oh, iedereen met een oldtimer koopt wel een nieuwe als de regeling wordt afgeschaft. Nou, niet dus.
Dat je het tijdelijke van de wegenbelastingvrije Aygo's en spaardiesels niet kan herinneren ligt dan aan jou.

De oldtimer regeling is inderdaad wel plotseling vrij drastisch aangepast. Overigens ben ik het er als oldtimer bezitter wel mee eens dat een aanpassing van de leeftijdsgrens nodig was. Vanaf de jaren 90 zijn steeds meer automerken hun producten écht deugdelijk gaan beschermen tegen roestvorming. Waardoor de leeftijd van 25 jaar niet meer echt oud is voor een auto.
pi_208340402
toch kiest de helft van de EV-bezitters ervoor om een brandstofauto te kopen.
De helft, dat is 50%. Maar het bericht zal wel niet kloppen. mainstreammedia.

https://www.autovisie.nl/(...)o-fiscale-voordelen/
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 12 maart 2023 @ 09:31:34 #47
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208340460
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 09:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
toch kiest de helft van de EV-bezitters ervoor om een brandstofauto te kopen.
De helft, dat is 50%. Maar het bericht zal wel niet kloppen. mainstreammedia.

https://www.autovisie.nl/(...)o-fiscale-voordelen/
Eigenlijk is dat ook niet zo vreemd in een land waarin mobilitieit zo zwaar wordt belast. Tel daar de huidige inflatie bij op en mensen gaan kritisch er naar kijken.

Bij mij zal het vooral van de ontwikkeling van de stroomprijs op het publiekladen-netwerk afhangen Dat is nogal een wild-west op het moment met vreemde prijsverhogingen. inmiddels heb ik al verschillende apps/passen moeten gebruiken om nog een beetje fatsoenlijk goedkoop op te kunnen laden. Gedoe met onduidelijke tarieven, verhogingen.

Laatst was daar een uitzending van Tros Radar aan besteed. iemand zei daar "als de prijs aan de brandstofpomp pas achteraf op de factuur duidelijk werd zou het acht uur journaal er vanavond nog mee openen" . Hier niet.

juli volgend jaar ga ik de markt op voor de vervanging van mijn tweede auto en of ik dan ook voor een EV kies als boodschappenwagen zal van dit soort dingen afhangen.
pi_208341443
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 09:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
toch kiest de helft van de EV-bezitters ervoor om een brandstofauto te kopen.
De helft, dat is 50%. Maar het bericht zal wel niet kloppen. mainstreammedia.

https://www.autovisie.nl/(...)o-fiscale-voordelen/
En welk percentage van mensen die nu nog geen EV rijdt?

Want die “50%” is maar 2% van alle autobezitters.
pi_208341466
Wij twijfelen nog tussen een nieuwe Microlino of een gebruikte Mitsubishi i-MiEV.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_208349071
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 09:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
toch kiest de helft van de EV-bezitters ervoor om een brandstofauto te kopen.
De helft, dat is 50%. Maar het bericht zal wel niet kloppen. mainstreammedia.

https://www.autovisie.nl/(...)o-fiscale-voordelen/
Wat was de vraagstelling?

Dit onderzoek is bedoeld ter ondersteuning van de vraag om de mrb tarieven voor BEV’s niet overdreven hoog te laten worden.

Op zich wel een terechte vraag.

Wat natuurlijk ook een groot probleem is, is dat inmiddels de meeste BEV’s relatief een hoger bijtellingspercentage hebben dan ICE.

Tsja, als je BEV rijden gaat afstraffen…
  maandag 3 april 2023 @ 13:25:10 #51
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_208640948
Tesla leverde vorig kwartaal opnieuw recordaantal van 422.875 auto's

quote:
Tesla leverde in het eerste kwartaal van dit jaar 422.875 auto's, waarvan het gros bestaat uit Model 3- en Y-leveringen. Dat is weer een nieuw persoonlijk record voor het bedrijf. Tesla produceerde vorig kwartaal in totaal 440.808 auto's.

Tesla leverde in het afgelopen kwartaal in totaal 412.180 Model 3- en Y-auto's. Van diezelfde auto's werden er dit kwartaal 421.371 geproduceerd. Het bedrijf noemt geen afzonderlijke cijfers voor de Model 3 en Model Y. Van de Model S- en X-uitvoeringen zijn vorig kwartaal 10.695 exemplaren geleverd.

Het aantal leveringen betreft opnieuw een kwartaalrecord voor Tesla. Het bedrijf doorbrak zijn persoonlijke record de afgelopen paar kwartalen ook al. In het laatste kwartaal van 2022 leverde het bedrijf in totaal 405.278 auto's, waarvan 388.131 Model 3- en Model Y-uitvoeringen. In het eerste kwartaal van vorig jaar leverde het bedrijf 310.048 auto's.

De productie van Tesla steeg afgelopen kwartaal minder hard. Het bedrijf produceerde afgelopen kwartaal 422.875 auto's, waarvan 412.180 Model 3's en Model Y's. Daarmee produceerde Tesla 1107 auto's meer dan in het kwartaal daarvoor. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2022, steeg de productie met 44 procent.

Tesla-ceo Elon Musk zei in januari dat het bedrijf dit jaar twee miljoen auto's wil leveren aan klanten, meldt ook Reuters. Dat zou een stijging van 52 procent betekenen ten opzichte van 2022. Vorig jaar groeiden de leveringen van het bedrijf met 40 procent in vergelijking met 2021.

Bron, Tweakers
Met dit tempo halen ze dit jaar al de aantallen die Audi jaarlijks aflevert (op globaal niveau).
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_209442677
Ik vind dit een prachtig concept:


Hybride, zonnepaneeltjes er op. Superzuinig maar niet volledig elektrisch en alle nadelen en beperkingen die daar potentieel bij komen kijken.

Geen idee of zoiets kans van slagen heeft verder, want in de winter heb je er geen zak aan, maar gevoelsmatig is hybride de way to go voor we naar een volledig elektrisch wagenpark kunnen.
blablablabla
pi_209442737
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 15:28 schreef Elan het volgende:
Ik vind dit een prachtig concept:


Hybride, zonnepaneeltjes er op. Superzuinig maar niet volledig elektrisch en alle nadelen en beperkingen die daar potentieel bij komen kijken.

Geen idee of zoiets kans van slagen heeft verder, want in de winter heb je er geen zak aan, maar gevoelsmatig is hybride de way to go voor we naar een volledig elektrisch wagenpark kunnen.
De nieuwe Prius is de eerste Prius die ik mooi vind.
En dat is jammer, dat hadden ze 20 jaar geleden moeten doen, een mooie Prius maken.

Nu is "beauty in the eye of the beholder" maar ik denk toch dat velen het wel met me eens zijn.

En dan de prijs van de Prius...

"U kunt de Prius nu al bestellen vanaf ¤ 44.695,-"
En daar zit dan nog niet dat zonnepaneel op voor dat geld.

Voor ¤39.000 haal je echter ook een Tesla Model 3 en voor ¤44.000 een Model Y (na aftrek ¤3.000 subsidie).

Dat valt lastig uit te leggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-06-2023 15:43:23 ]
  donderdag 8 juni 2023 @ 21:27:08 #54
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_209446285
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 15:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De nieuwe Prius is de eerste Prius die ik mooi vind.
En dat is jammer, dat hadden ze 20 jaar geleden moeten doen, een mooie Prius maken.

Nu is "beauty in the eye of the beholder" maar ik denk toch dat velen het wel met me eens zijn.

En dan de prijs van de Prius...

"U kunt de Prius nu al bestellen vanaf ¤ 44.695,-"
En daar zit dan nog niet dat zonnepaneel op voor dat geld.

Voor ¤39.000 haal je echter ook een Tesla Model 3 en voor ¤44.000 een Model Y (na aftrek ¤3.000 subsidie).

Dat valt lastig uit te leggen.
Ik vind de nieuwe Volvo EX30 (2024) voor 37k ook geen verkeerde auto:

N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_209446374
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 21:27 schreef nils7 het volgende:

[..]
Ik vind de nieuwe Volvo EX30 (2024) voor 37k ook geen verkeerde auto:

[ afbeelding ]
Vind het ook een mooie bak.
Je ziet ook hier de trend die Tesla heeft ingezet met een eenvoudig en sober interieur.

En zonder subsidie al bijna dezelfde prijs als een instapmodel Golf 8 of Ford Focus.

Het is jaren geleden al voorspeld dat we in 2027 / 2028 het omslagpunt zouden krijgen dat EV's goedkoper zijn dan de ICE tegenhanger. Dat is nu niet zo moeilijk voor te stellen, zeker in deze klasse.

Alleen in het A en B segment hebben een Aygo of Yaris nog geen echte concurrentie maar ook dat komt er aan.

pi_209446722
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2023 13:25 schreef nils7 het volgende:
Tesla leverde vorig kwartaal opnieuw recordaantal van 422.875 auto's
[..]
Met dit tempo halen ze dit jaar al de aantallen die Audi jaarlijks aflevert (op globaal niveau).
Tesla gaat wel lekker dit jaar.
En dat terwijl "de concurrentie er aan komt" volgens velen ;)

Dit is alleen Europa.
In de US verwacht ik een heel mooi Q2 ivm de Tax Credits tot $7.500 op de Model Y en Model 3.
En in sommige staten zit daar nog een forse extra incentive bij.

pi_209446882
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 21:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vind het ook een mooie bak.
Je ziet ook hier de trend die Tesla heeft ingezet met een eenvoudig en sober interieur.

En zonder subsidie al bijna dezelfde prijs als een instapmodel Golf 8 of Ford Focus.

Het is jaren geleden al voorspeld dat we in 2027 / 2028 het omslagpunt zouden krijgen dat EV's goedkoper zijn dan de ICE tegenhanger. Dat is nu niet zo moeilijk voor te stellen, zeker in deze klasse.

Alleen in het A en B segment hebben een Aygo of Yaris nog geen echte concurrentie maar ook dat komt er aan.

Laten we gemakshalve de bpm en de btw over de bpm van de Golf maar even vergeten.
pi_209447050
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 22:05 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Laten we gemakshalve de bpm en de btw over de bpm van de Golf maar even vergeten.
Op zich een goed punt.

Maar voor de consument nu iig wel de keuze "ga ik voor een Golfje voor 35k of een Volvo EX30 voor 34k (na subsidie)"?
pi_209447680
Nog een grappig nieuwtje (voor de US):

Ford kondigde recent al aan dat Ford EV rijders bij Tesla terecht kunnen om te laden en hun auto's vanaf 2024 ook dezelfde NACS laadpoort krijgen, ipv de huidige CCS.

Nu kondigt GM aan dat ze dat ook gaan doen en vanaf 2025 ook dezelfde laadpoort.

Dat betekent dus ook aardig wat nieuwe klanten voor het laadnetwerk.
pi_209448458
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 22:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op zich een goed punt.

Maar voor de consument nu iig wel de keuze "ga ik voor een Golfje voor 35k of een Volvo EX30 voor 34k (na subsidie)"?
Dat zal toch vooral afhangen van de maandelijkse kosten van beide auto's.
Als je als consument geen zonnepanelen hebt om het laden een beetje interessant te maken, dan is rijden op benzine of rijden op elektriciteit bijna lood om oud ijzer momenteel.

Tel daarbij op dat de verzekeringspremie voor elektrische auto's hoger liggen dan die van een benzine auto van vergelijkbare waarde. Als straks ook blijkt dat het HSB tarief gebaseerd wordt op het volledige gewicht dan kom je ook daar een paar klassen hoger uit. Dan zijn de onderhoudskosten misschien wel een stuk lager, maar in hoeverre compenseert dat en nemen consumenten dat wel mee in de overweging. Is nog wel eens een vergeten kostenpostje, evenals de afschrijving.

Als men de keuze vooral maakt op de direct terugkerende maandelijkse kosten dan sluit ik niet uit dat veel consumenten toch het Golfje van 35k kiezen.
pi_209449195
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 00:57 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat zal toch vooral afhangen van de maandelijkse kosten van beide auto's.
Als je als consument geen zonnepanelen hebt om het laden een beetje interessant te maken, dan is rijden op benzine of rijden op elektriciteit bijna lood om oud ijzer momenteel.

Tel daarbij op dat de verzekeringspremie voor elektrische auto's hoger liggen dan die van een benzine auto van vergelijkbare waarde. Als straks ook blijkt dat het HSB tarief gebaseerd wordt op het volledige gewicht dan kom je ook daar een paar klassen hoger uit. Dan zijn de onderhoudskosten misschien wel een stuk lager, maar in hoeverre compenseert dat en nemen consumenten dat wel mee in de overweging. Is nog wel eens een vergeten kostenpostje, evenals de afschrijving.

Als men de keuze vooral maakt op de direct terugkerende maandelijkse kosten dan sluit ik niet uit dat veel consumenten toch het Golfje van 35k kiezen.
Benzine vs elektriciteit is geen lood om oud ijzer hoor. Als ik met 1,80 en 0,36 reken (huidige prijzen), dan kom ik er toch op dat benzine het dubbele kost per gereden kilometer.

De prijsverschillen lopen bij elektriciteit wel enorm uit de klauwen. Van gratis (of zelfs geld toe) tot bijna 80 ct (of meer misschien ook nog wel). Daardoor kun je al snel iedere gewenste berekening maken.
pi_209449386
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 00:57 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat zal toch vooral afhangen van de maandelijkse kosten van beide auto's.
Als je als consument geen zonnepanelen hebt om het laden een beetje interessant te maken, dan is rijden op benzine of rijden op elektriciteit bijna lood om oud ijzer momenteel.

Tel daarbij op dat de verzekeringspremie voor elektrische auto's hoger liggen dan die van een benzine auto van vergelijkbare waarde. Als straks ook blijkt dat het HSB tarief gebaseerd wordt op het volledige gewicht dan kom je ook daar een paar klassen hoger uit. Dan zijn de onderhoudskosten misschien wel een stuk lager, maar in hoeverre compenseert dat en nemen consumenten dat wel mee in de overweging. Is nog wel eens een vergeten kostenpostje, evenals de afschrijving.

Als men de keuze vooral maakt op de direct terugkerende maandelijkse kosten dan sluit ik niet uit dat veel consumenten toch het Golfje van 35k kiezen.
Individuele keuzes blijven altijd een raadsel voor me.
Maar de trend is duidelijk, zowel in Nederland als Europa als wereldwijd is de EV met een opmars bezig.

En afschrijving bij een EV is relatief laag, de vraag is hoog.
pi_209451234
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 08:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Individuele keuzes blijven altijd een raadsel voor me.
Maar de trend is duidelijk, zowel in Nederland als Europa als wereldwijd is de EV met een opmars bezig.
Dat valt inderdaad niet te ontkennen. En is ook maar goed ook, uiteindelijk hebben we ook gewoon meer aanbod nodig om (zeker tweedehands) betaalbare EV's te krijgen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 08:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
En afschrijving bij een EV is relatief laag, de vraag is hoog.
Ja, maar die afschrijving is nou precies hetgeen dat veel consumenten vergeten mee te nemen in hun berekeningen. Veel kijken vooral naar de directe maandelijkse kosten als verzekering, houderschapsbelasting en brandstofkosten. Als dat nauwelijks verschil maakt op die posten (of een EV daar zelfs duurder op uitpakt) dan zie ik toch veel mensen voor benzine kiezen in plaats van een EV.

Niet dat het de juiste manier is om je keuze op te baseren, maar veel consumenten kijken toch eerst naar de directe maandelijkse kosten en minder naar de indirecte kosten.
pi_209451416
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 07:51 schreef VEM2012 het volgende:
Benzine vs elektriciteit is geen lood om oud ijzer hoor. Als ik met 1,80 en 0,36 reken (huidige prijzen), dan kom ik er toch op dat benzine het dubbele kost per gereden kilometer.

De prijsverschillen lopen bij elektriciteit wel enorm uit de klauwen. Van gratis (of zelfs geld toe) tot bijna 80 ct (of meer misschien ook nog wel). Daardoor kun je al snel iedere gewenste berekening maken.
Het gaat mij er niet zozeer om wat de gewenste berekening is, maar waar je als consument van afhankelijk bent. Als je niet thuis kan laden tegen je eigen stroomtarief en daardoor afhankelijk bent van openbaar laden dan heb je een stuk minder voordeel aan elektrisch rijden.

Voor een benzine auto wordt gemiddeld 6,7 liter per 100 km gehanteerd. Bij ¤ 1,80 per liter ben je dus ¤ 12,06 kwijt voor 100 km. Elektrisch wordt gemiddeld 20 kWh gehanteerd. Bij ¤ 0,36 per kWh ben je dan ¤ 7,20 per 100 km kwijt. In dat geval ben je inderdaad ¤ 60,- p/mnd voordeliger aan het "tanken", maar je verzekeringspremie is wel hoger én als straks de houderschapsbelasting erbij komt dan is het voordeel van die ¤ 60,- zo verdwenen.

Laat staan als je afhankelijk bent van openbaar laden tegen ¤ 0,60 (of hoger). Dan is het voordeel van goedkoper "tanken" helemaal weg en ben je alsnog meer kwijt aan verzekering en houderschapsbelasting.
pi_209451677
Als je kijkt naar de verkopen is het deel van de Nederlanders dat particulier een nieuwe auto rijdt verwaarloosbaar. Bij tweedehands ligt de berekening anders, zeker omdat een flink deel importwagens zijn die geen of veel minder BPM in de afschrijving hoeven meenemen.

Zowel ICE als BEV hebben onzekerheden ten aanzien van afschrijving, en de overheid blijft een onzekere factor, wat gaat de MRB doen in 2026? Ook zou ik niet snel een BEV in een WA-verzekering stoppen vanwege de aanschafprijs en hogere kosten bij schades. Ik denk wel dat in de hogere segmenten (D+) BEV inmiddels aardig concurrerend is voor auto's tot 5 jaar oud.
pi_209453103
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 12:01 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Het gaat mij er niet zozeer om wat de gewenste berekening is, maar waar je als consument van afhankelijk bent. Als je niet thuis kan laden tegen je eigen stroomtarief en daardoor afhankelijk bent van openbaar laden dan heb je een stuk minder voordeel aan elektrisch rijden.

Voor een benzine auto wordt gemiddeld 6,7 liter per 100 km gehanteerd. Bij ¤ 1,80 per liter ben je dus ¤ 12,06 kwijt voor 100 km. Elektrisch wordt gemiddeld 20 kWh gehanteerd. Bij ¤ 0,36 per kWh ben je dan ¤ 7,20 per 100 km kwijt. In dat geval ben je inderdaad ¤ 60,- p/mnd voordeliger aan het "tanken", maar je verzekeringspremie is wel hoger én als straks de houderschapsbelasting erbij komt dan is het voordeel van die ¤ 60,- zo verdwenen.

Laat staan als je afhankelijk bent van openbaar laden tegen ¤ 0,60 (of hoger). Dan is het voordeel van goedkoper "tanken" helemaal weg en ben je alsnog meer kwijt aan verzekering en houderschapsbelasting.
Die 36 cent is openbaar laden. Dat is gewoon letterlijk wat ik vandaag moest betalen bij de SuperCharger.
pi_209455093
Sandy Munroe en Cory Steuben zijn er weer als de kippen bij en dat is mooi :)

  maandag 12 juni 2023 @ 16:10:47 #68
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_209489282
Rij sinds kort ook in een EV en ben wel benieuwd wat de MRB gaat doen voor EV's in 2026. Kan me écht niet voorstellen dat ze dit hetzelfde gaan belasten als benzinewagens. Dat zou de hele transitie naar EV's echt compleet de nek omdraaien.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_209807475
quote:
Populairste nieuwe elektrische auto’s (eerste halfjaar 2023)

1 Tesla Model Y 6761

2 Peugeot e-208 3576

3 Volvo XC40 Recharge Electric 3523

4 Renault Megane E-Tech 2292

5 Volkswagen ID4 2248

6 Skoda Enyaq iV 2159

7 Tesla Model 3 2132

8 Opel Corsa Electric .954

9 Volkswagen ID3 1952

10 Kia Niro EV 1725

Populairste elektrische auto’s in Nederland van de maand juni 2023

1 Tesla Model Y 1778

2 Peugeot e-208 1166

3 Tesla Model 3 860

4 Skoda Enyaq iV 588

5 MG ZS EV 541

6 MG 4 497

7 Volkswagen ID4 497

8 Volkswagen ID3 429

9 Opel Corsa Electric 427

10 BMW i4 424
bron: https://www.ad.nl/auto/dit-zijn-de-populairste-elektrische-autos-van-nederland~a7d19aea/
pi_209807933
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:10 schreef Metro2005 het volgende:
Rij sinds kort ook in een EV en ben wel benieuwd wat de MRB gaat doen voor EV's in 2026. Kan me écht niet voorstellen dat ze dit hetzelfde gaan belasten als benzinewagens. Dat zou de hele transitie naar EV's echt compleet de nek omdraaien.
Zou je dat echt verbazen?
pi_209808422
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2023 11:34 schreef Prego het volgende:

[..]
Zou je dat echt verbazen?
Mij zou het wel verbazen. De overheid baseert de wegenbelasting nu ook op uitstoot, zo krijgt een <50 gram/km auto nu ook korting en betaalt een EV niets.

Dus ik verwacht wel een gewichtskorting voor de accu.

Tot het tarief officieel bekend is kan je daar natuurlijk vruchteloze discussies over voeren.
Daarna niet meer.
pi_212418980
quote:
Frankrijk moet leaseprogramma voor elektrische auto's pauzeren vanwege stormloop

De Franse regering moet haar leaseprogramma voor elektrische auto's voor mensen met een klein inkomen al na zes weken pauzeren. Er kwamen veel meer aanvragen binnen dan er auto's beschikbaar waren.
Het initiatief voor mensen met een kleine beurs werd in december gepresenteerd. Afhankelijk van het inkomen konden zij een elektrische auto leasen voor een bedrag van 100 tot 150 euro in de maand met een looptijd van drie jaar. Het leasecontract kan eenmaal verlengd worden.

Een van de voorwaarden is dat de nieuwprijs van de auto niet hoger mag zijn dan 47.000 euro. Daarnaast moet het voertuig in Frankrijk zijn geproduceerd of afkomstig zijn van een Frans merk met een fabriek in Europa.

Voor het programma had de regering 25.000 volledig elektrische voertuigen gereserveerd. Vanwege de vele aanvragen werd dit aantal opgevoerd naar 50.000 stuks. Maar eind januari stond het aantal geïnteresseerden al op 90.000. Hierdoor ziet de regering zich nu genoodzaakt op de rem te trappen, meldt onder meer de Franse zender BFMTV. De regering moet een kleine 40.000 mensen teleurstellen.
....
..
Gezien het aantal inwoners van Frankrijk is het aantal aanmeldingen voor zo'n lease EV niet verbazingwekkend. Sneu dat de regeling vanwege succes voorlopig is stopgezet. Ik vermoed dat er nogal wat fransen zijn die zich wel een leasebedrag van 100 tot 150 euro p.m. kunnen permitteren maar geen kleine 50.000 euro kunnen ophoesten voor de aanschaf van een nieuwe EV.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212420317
Ook hier aan de EV, sinds een maandje of 4. Kom uit een diesel. Vergt wat gewenning, de range is een stuk beperkter, maar rijdt tot nu toe wel echt fors goedkoper. En lekkerder. Heerlijk stil en soepel. Laden kan nagenoeg overal in Nederland zonder problenen. Wel afwachten wat de wegenbelasting gaat doen.

De EV is onze tweede auto, voor ritjes naar het buitenland hebben we nog een hybride.
Allah Al Watan Al Malik
pi_212519262
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212519325
quote:
Zal wel weer uitgesteld worden...voor de vierde keer.
pi_212522183
quote:
Prima, elke werknemer een tank/laadpas en/of OV abonnement cadeau van de werkgever.
pi_212522445
quote:
Chinese e-autofabrikanten rukken op: 'Europa slaapwandelt afgrond in'

Woensdagochtend is een schip van het Chinese automerk BYD aangekomen in de haven van Vlissingen. Is de aankomst van dit vaartuig met zevenduizend Chinese stekkerauto's een voorbode van wat onze automarkt te wachten staat? "We moeten met een Europees antwoord komen."
BYD zal vooral inzetten op het goedkopere segment EV's vermoed ik. Het aanbod aan goedkope kleinere EV's is gering in europa.

De onbetaalbare elektrische auto
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212523102
quote:
Op naar een totalitair regime… En maar gek vinden dat steeds meer ondernemingen overwegen te verkassen.
pi_212607887
Gaat geen decennia meer duren voordat er races voor uitsluitend EV's gaan plaatsvinden.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212630822
Porsche bought a second hand Tesla Cybertruck for $244,000

Nog dikke winst ondanks de boete van $50.000 die zal volgen ^O^
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212635798
Nimby speelt weer eens op in Duitsland :{
quote:
Aktivisten besetzen Waldstück nahe Tesla-Werk

Aus Protest gegen eine geplante Erweiterung des Tesla-Werks haben etwa 80 Aktivisten ein Waldstück in Grünheide bei Berlin besetzt. Sie unterstützen ein Votum der Einwohner gegen den Bebauungsplan.
Umweltaktivisten halten seit der Nacht zu Donnerstag ein Forststück nahe des Tesla-Werks in Grünheide (Oder-Spree) besetzt. Zwischen dem Werk und dem Bahnhof Fangschleuse haben sie auf dem Areal, auf dem der US-Elektroautobauer eine Werksgelände-Erweiterung plant, Baumhäuser errichtet.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212717674
quote:
EU zegt bewijs te hebben voor oneerlijke Chinese subsidie voor EV-export naar EU

De Europese Commissie zegt bewijs te hebben dat autofabrikanten subsidie krijgen van de Chinese overheid om auto's vanuit China te exporteren naar de EU. Deze oneerlijke subsidies kunnen nadelige gevolgen hebben voor de Europese EV-industrie, zegt de Commissie.

"Het is mogelijk dat de schade die dit veroorzaakt en die moeilijk te repareren is, al ontstaat voordat dit onderzoek klaar is", schrijft de Commissie. Zo zouden Europese autofabrikanten mogelijk minder auto's kunnen verkopen door de toegenomen concurrentie vanuit China. De Commissie wil daarom nu alvast maatregelen nemen, ook al is het lopende onderzoek nog niet klaar. De Commissie verplicht daarom de registratie van nieuwe, geïmporteerde Chinese EV's. Zo wil de Commissie het mogelijk maken om op een later moment extra invoerheffingen op te leggen aan die eerder geïmporteerde auto's.

Volgens Reuters moet het onderzoek, dat vorig jaar oktober is begonnen, in november klaar zijn. De Commissie zou in juli met een voorlopige conclusie kunnen komen en op basis hiervan voorlopige heffingen kunnen invoeren. Het Chinese ministerie van Economische Zaken zegt tegen Reuters de stap van de EU te betreuren en zegt dat de stijging van het aantal geëxporteerde EV's komt door een toegenomen vraag naar EV's. Het onderzoek kijkt niet alleen naar Chinese autofabrikanten, maar ook naar fabrikanten die auto's in China produceren en vandaaruit naar Europa exporteren.
Mij verbaast het niet dat er bewijs is gevonden voor oneerlijke concurrentie.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212733495
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212741289
quote:
Helft van mensen met elektrische auto overweegt hierna een benzineauto te kopen

Aan 4800 Nederlanders die nu elektrisch rijden werd gevraagd of ze in 2026 weer een elektrische auto zouden kopen. Verrassend genoeg zegt maar liefst 54 procent van de ondervraagde particulieren te overwegen om volgende keer een brandstofauto te kopen. Mensen die de auto voor de zaak gebruiken, overwegen dat in 39 procent van de gevallen.

Een zeer groot deel van de ondervraagden in het onderzoek is tevreden met zijn auto. Het probleem ligt dan ook niet zozeer bij de elektrische auto zelf, maar bij de overheid. Nu profiteren mensen met een elektrische auto nog van een lage bijtelling en vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting. Maar doordat die financiële voordelen worden geschrapt, berekende de Vereniging Elektrische Rijders dat het in 2026 duurder is om elektrisch te rijden dan het is om met een brandstofauto te rijden.

'Zorgwekkend signaal'
Dit is echter alleen zo als het beleid zoals gepland wordt doorgevoerd. De Vereniging Elektrische Rijders (VER) roept het nog te vormen kabinet op om met maatregelen te komen om elektrisch rijden te stimuleren.

"Dit zorgwekkende signaal heeft niet alleen gevolgen voor huidige elektrische rijders, maar ook voor potentiële EV-gebruikers. De overstap van brandstofrijders naar elektrische voertuigen is een cruciaal onderdeel van de beoogde milieuwinst in de mobiliteitssector. Het is dan ook aan een nieuw kabinet om passende maatregelen te vinden om deze trend om te keren en elektrisch rijden aantrekkelijk te houden", aldus de VER.

Het was de vierde editie van een jaarlijks onderzoek onder EV-rijders. Voor het onderzoek werkt de Vereniging Elektrische Rijders samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Rijksuniversiteit Groningen.
https://www.bright.nl/nie(...)neauto-te-kopen.html

Dit zijn imho toch wel opzienbarende cijfers, meer dan dan de helft van de huidige EV rijders overweegt om de volgende keer een brandstofauto te kopen.
pi_212741400
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 14:55 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
https://www.bright.nl/nie(...)neauto-te-kopen.html

Dit zijn imho toch wel opzienbarende cijfers, meer dan dan de helft van de huidige EV rijders overweegt om de volgende keer een brandstofauto te kopen.
Een EV weegt relatief veel vanwege de batterij en als daar geen rekening mee wordt gehouden bij de belastingen verdwijnt het voordeel van een EV. Tegen 2026 verwacht ik echter dat 1 liter benzine minstens 2.40 euro gaat kosten en EV's een stuk goedkoper zijn, dat verandert weer het 1 en ander.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212741434
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 15:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Een EV weegt relatief veel vanwege de batterij en als daar geen rekening mee wordt gehouden bij de belastingen verdwijnt het voordeel van een EV. Tegen 2026 verwacht ik echter dat 1 liter benzine minstens 2.40 euro gaat kosten en EV's een stuk goedkoper zijn, dat verandert weer het 1 en ander.
Tja dat verwacht ik ook wel.
Dat de brandstofrijder op mag gaan draaien om de belastingen voor de EV rijder te verlagen.
pi_212741640
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 15:09 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Tja dat verwacht ik ook wel.
Dat de brandstofrijder op mag gaan draaien om de belastingen voor de EV rijder te verlagen.
Het gaat daarbij niet alleen om de energiebelasting maar ook omdat de prijs van aardolie vermoedelijk weer terugkeert naar een door OPEC+ gewenst prijsniveau van circa $100 per vat. Daarbij speelt productie uitval in Rusland een steeds groter rol tegen die tijd is mijn inschatting.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 9 maart 2024 @ 00:13:38 #88
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_212749690
Ik kwam dit stukje tegen op Linkedin. Vond het wel interessant.

quote:
Dit onderstaande foto is een Tesla model Y batterij.
Om het te produceren heb je nodig:
--12 ton steen voor lithium extractie
-- 5 ton steen om kobaltmineralen te verkrijgen (Het grootste deel kobalt wordt gemaakt als bijproduct van de verwerking van koper en nikkelerts. Het is het moeilijkste materiaal om te krijgen voor een batterij en het duurste. )
-- 3 ton nikkelmalm
-- 12 ton kopererts

Je moet 250 ton grond verplaatsen om:
-- 13 kilolithium
-- 15 kilo nikkel
-- 7 kilo kobalt

Voor de productie van de batterij is ook het volgende nodig:
-- 220 kilo aluminium, staal en/of plastic
-- 56 kilo grafiet

Rups 994A wordt gebruikt als grondverzetmachine om de essentiële mineralen te verkrijgen. Hij verbruikt 264 liter diesel in 12 uur.

om uiteindelijk een "zero emission auto" krijgen.

Momenteel komen de meeste mineralen die nodig zijn voor de productie van de batterijen uit China of Afrika. Veel van het werk aan het winnen van mineralen in Afrika wordt gedaan door kinderen.

Deze 2021 Tesla Model Y OEM accu (de goedkoopste Tesla accu) is online te koop in de VS voor $ 4.999 zonder verzending of installatie. De batterij weegt 1000 pond (kun je de verzendkosten voorstellen).

De prijs voor het vervangen van Tesla batterijen is:

Model 3 - $14.000+ (bilpris $38.990)
Model Y - $5000-$5500 (bil MSRP $47.740)
Model S -- $ 13.000 - $ 20.000 (bilpris $ 74.990)
Model X - $13 000+ (bil MSRP $79 990)

Het duurt 7 jaar voordat een elektrische auto net-nul CO2 bereikt. De levensverwachting van batterijen is 10 jaar (gemiddeld).

Dan moeten de batterijen vervangen worden en verlies je alle winst die je in deze drie jaar hebt gewonnen.

Daarnaast zijn elektrische auto's zwaarder dan auto's die door verbrandingsmotor worden aangedreven en veroorzaken meer slijtage op banden, bruggen en wegen Ze verhogen ook de vraag naar elektriciteit, waarvan een groot deel in landen als China en India wordt geproduceerd door steenkoolcentrales.

Zijn Tesla's en andere gelijkaardige elektrische auto's echt zo groen? Onmogelijk.

De elektrische auto is de grootste oplichting/grap aller tijden.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_212749703
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 00:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik kwam dit stukje tegen op Linkedin. Vond het wel interessant.
[..]
[ afbeelding ]
Raar bericht voor zover mij bekend zit in de Model Y tegenwoordig een Lithium ijzer fosfaat battery en daar zit geen cobalt in :?

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 09-03-2024 00:23:44 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 9 maart 2024 @ 00:28:17 #90
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_212749739
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 00:18 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Raar bericht voor zover mij bekend zit in de Model Y tegenwoordig een Lithium ijzer fosfaat battery en daar zit geen cobalt in :?
Volgens het internet geldt dat alleen voor Model Y standard range en die wordt alleen in China geproduceerd.

Wat is er verder 'raar' aan het bericht?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_212749761
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 00:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Volgens het internet geldt dat alleen voor Model Y standard range en die wordt alleen in China geproduceerd.

Wat is er verder 'raar' aan het bericht?
De indruk wordt gewekt dat alle Model Y een batterij met cobalt bevatten.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212749764
Als ik het geld had en een auto wilde hebben, zou ik deze kopen:


Gewoon omdat die dingen het beste rijden. Een BMW is er niets bij. Ok, een Porsche is beter, maar daar heb ik het geld niet voor over.

Ze hebben in plaats van een hybride ook een puur elektrische variant:


Ik heb wel een garage, maar een stopcontact is niet toegestaan omdat je dan per definitie wiet gaat verbouwen. Dus gaat dat hem niet worden.
  zaterdag 9 maart 2024 @ 00:41:38 #93
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_212749777
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 00:35 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De indruk wordt gewekt dat alle Model Y een batterij met cobalt bevatten.
Hmmm, nee. Niet echt. Hij zegt alleen dat de foto van een Model Y batterij is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_212749825
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 00:18 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Raar bericht voor zover mij bekend zit in de Model Y tegenwoordig een Lithium ijzer fosfaat battery en daar zit geen cobalt in :?
De SR versies hebben inderdaad een LiFePO4 accu zonder kobalt en zonder nikkel.
En juist LFP accu's staan bekend om de extreem lange levensduur, tot meer dan 3.500 volledige laadcycli.

Overigens wordt ook vaak vergeten dat de materialen in een accu voor zo'n 95% gerecycled kunnen worden, zoals o.a. Redwood Materials aantoont. Je hoeft die grondstoffen dan niet opnieuw te winnen.
pi_212749832
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 00:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De SR versies hebben inderdaad een LiFePO4 accu zonder kobalt en zonder nikkel.

Overigens wordt ook vaak vergeten dat de materialen in een accu voor zo'n 95% gerecycled kunnen worden.
Daarnaast worden die batterijen toch ook nog gebruikt voor andere toepassingen voordat ze gerecycled moeten worden?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212749843
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 00:56 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Daarnaast worden die batterijen toch ook nog gebruikt voor andere toepassingen voordat ze gerecycled moeten worden?
Het is mogelijk om ze als ruilaccu in te zetten door defecte cellen (en eventueel het BMS) te vervangen, ze kunnen voor energy storage ingezet worden en uiteindelijk ook nog gerecycled, als dat allemaal niet meer haalbaar blijkt.
pi_212843288
De chinezen komen :{
quote:
BYD is ‘just getting started’ in Europe with plans to triple its EV market share

China’s BYD will challenge automakers in Europe with plans to triple its share in the EV market by 2025. After dominating its home market, BYD is expanding its brand overseas.
BYD plans to expand EV market share in Europe

BYD began selling vehicles in Europe in 2021, starting in Norway. Last year, the company sold 15,644 electric cars in the region. According to global data collection firm DataForce, that would give it a 1.1% share of Europe’s EV market.

However, the company is “just getting started” in the region, says Europe CEO Michael Shu, and expects to ramp up sales quickly.

In a new interview with Automotive News Europe, Shu said BYD is discovering “how Europeans respond” to the brand’s tech, products, and services. Europe is much different from other key auto markets like China or the US, with several legislations and languages.

Although Shu said increasing sales will take time, it expects to gain EV market share in Europe this year.

BYD aims for a 5% share of EV sales in Europe, even before production begins in Hungary. Shu confirmed the plant will start producing vehicles before 2026. The facility will build electric cars with battery packs built in Hungary.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212843347
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 00:02 schreef Digi2 het volgende:
De chinezen komen :{
[..]

quote:
In het Verenigd Koninkrijk valt het nogal tegen om een Chinese auto verzekerd te krijgen, meldt het Britse AutoExpress. Dat heeft te maken met de onderdelenvoorziening en technische ondersteuning, of beter gezegd het gebrek daaraan.

Sommige Chinese auto’s zijn in het Verenigd Koninkrijk ‘nagenoeg onverzekerbaar’ volgens AutoExpress. Een van de volgens het medium moeilijk te verzekeren auto's is de populaire BYD Seal U. Op een toonaangevende vergelijkingssite kreeg AutoExpress slechts drie zeer dure offertes aangeboden. Dit in tegenstelling tot tientallen normale offertes bij concurrerende modellen.
Hele artikel hier:
https://www.autoweek.nl/a(...)verenigd-koninkrijk/
pi_212843509
quote:
Ik heb dat eerder gehoord. Jaren geleden ook t.a.v. Tesla's in de VS. In de VS is Tesla vervolgens een eigen verzekeringsbedrijf gestart. Als een BYD EV + hogere verzekeringskosten net zoveel gaat kosten als bijv een Tesla of VW EV dan zal men niet snel voor een BYD EV kiezen. BYD heeft blijkbaar nog wat huiswerk te doen wat dat betreft.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 16 maart 2024 @ 20:28:41 #100
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_212852121
Ik werk voor zo’n Chinese EV fabrikant.
Niet BYD overigens.

Ze kunnen wel zeggen dat ze voldoende onderdelen hebben maar dat is niet genoeg.

Je moet wel met verzekeringsmaatschappijen kunnen samen werken. Daar zijn allerlei systemen voor. Sommige internationaal en sommige enkel nationaal.
Daarnaast is het handig om inderdaad bij schade dat een schadehersteller weet wat hij kan doen.
En dan is het handig dat die informatie wel beschikbaar is.

Als je de markt betreed is dat iets wat je moet regelen als merk-zijnde.
Elk land is anders dus kan zijn dat BYD dat hier in NL gewoon goed geregeld heeft maar in de UK, laat ik dat netjes zeggen, misschien nog niet helemaal.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')