Benzine vs elektriciteit is geen lood om oud ijzer hoor. Als ik met 1,80 en 0,36 reken (huidige prijzen), dan kom ik er toch op dat benzine het dubbele kost per gereden kilometer.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 00:57 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat zal toch vooral afhangen van de maandelijkse kosten van beide auto's.
Als je als consument geen zonnepanelen hebt om het laden een beetje interessant te maken, dan is rijden op benzine of rijden op elektriciteit bijna lood om oud ijzer momenteel.
Tel daarbij op dat de verzekeringspremie voor elektrische auto's hoger liggen dan die van een benzine auto van vergelijkbare waarde. Als straks ook blijkt dat het HSB tarief gebaseerd wordt op het volledige gewicht dan kom je ook daar een paar klassen hoger uit. Dan zijn de onderhoudskosten misschien wel een stuk lager, maar in hoeverre compenseert dat en nemen consumenten dat wel mee in de overweging. Is nog wel eens een vergeten kostenpostje, evenals de afschrijving.
Als men de keuze vooral maakt op de direct terugkerende maandelijkse kosten dan sluit ik niet uit dat veel consumenten toch het Golfje van 35k kiezen.
Individuele keuzes blijven altijd een raadsel voor me.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 00:57 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat zal toch vooral afhangen van de maandelijkse kosten van beide auto's.
Als je als consument geen zonnepanelen hebt om het laden een beetje interessant te maken, dan is rijden op benzine of rijden op elektriciteit bijna lood om oud ijzer momenteel.
Tel daarbij op dat de verzekeringspremie voor elektrische auto's hoger liggen dan die van een benzine auto van vergelijkbare waarde. Als straks ook blijkt dat het HSB tarief gebaseerd wordt op het volledige gewicht dan kom je ook daar een paar klassen hoger uit. Dan zijn de onderhoudskosten misschien wel een stuk lager, maar in hoeverre compenseert dat en nemen consumenten dat wel mee in de overweging. Is nog wel eens een vergeten kostenpostje, evenals de afschrijving.
Als men de keuze vooral maakt op de direct terugkerende maandelijkse kosten dan sluit ik niet uit dat veel consumenten toch het Golfje van 35k kiezen.
Dat valt inderdaad niet te ontkennen. En is ook maar goed ook, uiteindelijk hebben we ook gewoon meer aanbod nodig om (zeker tweedehands) betaalbare EV's te krijgen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 08:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Individuele keuzes blijven altijd een raadsel voor me.
Maar de trend is duidelijk, zowel in Nederland als Europa als wereldwijd is de EV met een opmars bezig.
Ja, maar die afschrijving is nou precies hetgeen dat veel consumenten vergeten mee te nemen in hun berekeningen. Veel kijken vooral naar de directe maandelijkse kosten als verzekering, houderschapsbelasting en brandstofkosten. Als dat nauwelijks verschil maakt op die posten (of een EV daar zelfs duurder op uitpakt) dan zie ik toch veel mensen voor benzine kiezen in plaats van een EV.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 08:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
En afschrijving bij een EV is relatief laag, de vraag is hoog.
Het gaat mij er niet zozeer om wat de gewenste berekening is, maar waar je als consument van afhankelijk bent. Als je niet thuis kan laden tegen je eigen stroomtarief en daardoor afhankelijk bent van openbaar laden dan heb je een stuk minder voordeel aan elektrisch rijden.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 07:51 schreef VEM2012 het volgende:
Benzine vs elektriciteit is geen lood om oud ijzer hoor. Als ik met 1,80 en 0,36 reken (huidige prijzen), dan kom ik er toch op dat benzine het dubbele kost per gereden kilometer.
De prijsverschillen lopen bij elektriciteit wel enorm uit de klauwen. Van gratis (of zelfs geld toe) tot bijna 80 ct (of meer misschien ook nog wel). Daardoor kun je al snel iedere gewenste berekening maken.
Die 36 cent is openbaar laden. Dat is gewoon letterlijk wat ik vandaag moest betalen bij de SuperCharger.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:01 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Het gaat mij er niet zozeer om wat de gewenste berekening is, maar waar je als consument van afhankelijk bent. Als je niet thuis kan laden tegen je eigen stroomtarief en daardoor afhankelijk bent van openbaar laden dan heb je een stuk minder voordeel aan elektrisch rijden.
Voor een benzine auto wordt gemiddeld 6,7 liter per 100 km gehanteerd. Bij ¤ 1,80 per liter ben je dus ¤ 12,06 kwijt voor 100 km. Elektrisch wordt gemiddeld 20 kWh gehanteerd. Bij ¤ 0,36 per kWh ben je dan ¤ 7,20 per 100 km kwijt. In dat geval ben je inderdaad ¤ 60,- p/mnd voordeliger aan het "tanken", maar je verzekeringspremie is wel hoger én als straks de houderschapsbelasting erbij komt dan is het voordeel van die ¤ 60,- zo verdwenen.
Laat staan als je afhankelijk bent van openbaar laden tegen ¤ 0,60 (of hoger). Dan is het voordeel van goedkoper "tanken" helemaal weg en ben je alsnog meer kwijt aan verzekering en houderschapsbelasting.
bron: https://www.ad.nl/auto/dit-zijn-de-populairste-elektrische-autos-van-nederland~a7d19aea/quote:Populairste nieuwe elektrische auto’s (eerste halfjaar 2023)
1 Tesla Model Y 6761
2 Peugeot e-208 3576
3 Volvo XC40 Recharge Electric 3523
4 Renault Megane E-Tech 2292
5 Volkswagen ID4 2248
6 Skoda Enyaq iV 2159
7 Tesla Model 3 2132
8 Opel Corsa Electric .954
9 Volkswagen ID3 1952
10 Kia Niro EV 1725
Populairste elektrische auto’s in Nederland van de maand juni 2023
1 Tesla Model Y 1778
2 Peugeot e-208 1166
3 Tesla Model 3 860
4 Skoda Enyaq iV 588
5 MG ZS EV 541
6 MG 4 497
7 Volkswagen ID4 497
8 Volkswagen ID3 429
9 Opel Corsa Electric 427
10 BMW i4 424
Zou je dat echt verbazen?quote:Op maandag 12 juni 2023 16:10 schreef Metro2005 het volgende:
Rij sinds kort ook in een EV en ben wel benieuwd wat de MRB gaat doen voor EV's in 2026. Kan me écht niet voorstellen dat ze dit hetzelfde gaan belasten als benzinewagens. Dat zou de hele transitie naar EV's echt compleet de nek omdraaien.
Mij zou het wel verbazen. De overheid baseert de wegenbelasting nu ook op uitstoot, zo krijgt een <50 gram/km auto nu ook korting en betaalt een EV niets.quote:
Gezien het aantal inwoners van Frankrijk is het aantal aanmeldingen voor zo'n lease EV niet verbazingwekkend. Sneu dat de regeling vanwege succes voorlopig is stopgezet. Ik vermoed dat er nogal wat fransen zijn die zich wel een leasebedrag van 100 tot 150 euro p.m. kunnen permitteren maar geen kleine 50.000 euro kunnen ophoesten voor de aanschaf van een nieuwe EV.quote:Frankrijk moet leaseprogramma voor elektrische auto's pauzeren vanwege stormloop
De Franse regering moet haar leaseprogramma voor elektrische auto's voor mensen met een klein inkomen al na zes weken pauzeren. Er kwamen veel meer aanvragen binnen dan er auto's beschikbaar waren.
Het initiatief voor mensen met een kleine beurs werd in december gepresenteerd. Afhankelijk van het inkomen konden zij een elektrische auto leasen voor een bedrag van 100 tot 150 euro in de maand met een looptijd van drie jaar. Het leasecontract kan eenmaal verlengd worden.
Een van de voorwaarden is dat de nieuwprijs van de auto niet hoger mag zijn dan 47.000 euro. Daarnaast moet het voertuig in Frankrijk zijn geproduceerd of afkomstig zijn van een Frans merk met een fabriek in Europa.
Voor het programma had de regering 25.000 volledig elektrische voertuigen gereserveerd. Vanwege de vele aanvragen werd dit aantal opgevoerd naar 50.000 stuks. Maar eind januari stond het aantal geïnteresseerden al op 90.000. Hierdoor ziet de regering zich nu genoodzaakt op de rem te trappen, meldt onder meer de Franse zender BFMTV. De regering moet een kleine 40.000 mensen teleurstellen.
....
..
Zal wel weer uitgesteld worden...voor de vierde keer.quote:Op woensdag 21 februari 2024 00:25 schreef Digi2 het volgende:
Frontpage: Werkgevers moeten CO2-uitstoot van werknemers gaan bijhouden
Prima, elke werknemer een tank/laadpas en/of OV abonnement cadeau van de werkgever.quote:Op woensdag 21 februari 2024 00:25 schreef Digi2 het volgende:
Frontpage: Werkgevers moeten CO2-uitstoot van werknemers gaan bijhouden
BYD zal vooral inzetten op het goedkopere segment EV's vermoed ik. Het aanbod aan goedkope kleinere EV's is gering in europa.quote:Chinese e-autofabrikanten rukken op: 'Europa slaapwandelt afgrond in'
Woensdagochtend is een schip van het Chinese automerk BYD aangekomen in de haven van Vlissingen. Is de aankomst van dit vaartuig met zevenduizend Chinese stekkerauto's een voorbode van wat onze automarkt te wachten staat? "We moeten met een Europees antwoord komen."
Op naar een totalitair regime… En maar gek vinden dat steeds meer ondernemingen overwegen te verkassen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 00:25 schreef Digi2 het volgende:
Frontpage: Werkgevers moeten CO2-uitstoot van werknemers gaan bijhouden
quote:Aktivisten besetzen Waldstück nahe Tesla-Werk
Aus Protest gegen eine geplante Erweiterung des Tesla-Werks haben etwa 80 Aktivisten ein Waldstück in Grünheide bei Berlin besetzt. Sie unterstützen ein Votum der Einwohner gegen den Bebauungsplan.
Umweltaktivisten halten seit der Nacht zu Donnerstag ein Forststück nahe des Tesla-Werks in Grünheide (Oder-Spree) besetzt. Zwischen dem Werk und dem Bahnhof Fangschleuse haben sie auf dem Areal, auf dem der US-Elektroautobauer eine Werksgelände-Erweiterung plant, Baumhäuser errichtet.
Mij verbaast het niet dat er bewijs is gevonden voor oneerlijke concurrentie.quote:EU zegt bewijs te hebben voor oneerlijke Chinese subsidie voor EV-export naar EU
De Europese Commissie zegt bewijs te hebben dat autofabrikanten subsidie krijgen van de Chinese overheid om auto's vanuit China te exporteren naar de EU. Deze oneerlijke subsidies kunnen nadelige gevolgen hebben voor de Europese EV-industrie, zegt de Commissie.
"Het is mogelijk dat de schade die dit veroorzaakt en die moeilijk te repareren is, al ontstaat voordat dit onderzoek klaar is", schrijft de Commissie. Zo zouden Europese autofabrikanten mogelijk minder auto's kunnen verkopen door de toegenomen concurrentie vanuit China. De Commissie wil daarom nu alvast maatregelen nemen, ook al is het lopende onderzoek nog niet klaar. De Commissie verplicht daarom de registratie van nieuwe, geïmporteerde Chinese EV's. Zo wil de Commissie het mogelijk maken om op een later moment extra invoerheffingen op te leggen aan die eerder geïmporteerde auto's.
Volgens Reuters moet het onderzoek, dat vorig jaar oktober is begonnen, in november klaar zijn. De Commissie zou in juli met een voorlopige conclusie kunnen komen en op basis hiervan voorlopige heffingen kunnen invoeren. Het Chinese ministerie van Economische Zaken zegt tegen Reuters de stap van de EU te betreuren en zegt dat de stijging van het aantal geëxporteerde EV's komt door een toegenomen vraag naar EV's. Het onderzoek kijkt niet alleen naar Chinese autofabrikanten, maar ook naar fabrikanten die auto's in China produceren en vandaaruit naar Europa exporteren.
https://www.bright.nl/nie(...)neauto-te-kopen.htmlquote:Helft van mensen met elektrische auto overweegt hierna een benzineauto te kopen
Aan 4800 Nederlanders die nu elektrisch rijden werd gevraagd of ze in 2026 weer een elektrische auto zouden kopen. Verrassend genoeg zegt maar liefst 54 procent van de ondervraagde particulieren te overwegen om volgende keer een brandstofauto te kopen. Mensen die de auto voor de zaak gebruiken, overwegen dat in 39 procent van de gevallen.
Een zeer groot deel van de ondervraagden in het onderzoek is tevreden met zijn auto. Het probleem ligt dan ook niet zozeer bij de elektrische auto zelf, maar bij de overheid. Nu profiteren mensen met een elektrische auto nog van een lage bijtelling en vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting. Maar doordat die financiële voordelen worden geschrapt, berekende de Vereniging Elektrische Rijders dat het in 2026 duurder is om elektrisch te rijden dan het is om met een brandstofauto te rijden.
'Zorgwekkend signaal'
Dit is echter alleen zo als het beleid zoals gepland wordt doorgevoerd. De Vereniging Elektrische Rijders (VER) roept het nog te vormen kabinet op om met maatregelen te komen om elektrisch rijden te stimuleren.
"Dit zorgwekkende signaal heeft niet alleen gevolgen voor huidige elektrische rijders, maar ook voor potentiële EV-gebruikers. De overstap van brandstofrijders naar elektrische voertuigen is een cruciaal onderdeel van de beoogde milieuwinst in de mobiliteitssector. Het is dan ook aan een nieuw kabinet om passende maatregelen te vinden om deze trend om te keren en elektrisch rijden aantrekkelijk te houden", aldus de VER.
Het was de vierde editie van een jaarlijks onderzoek onder EV-rijders. Voor het onderzoek werkt de Vereniging Elektrische Rijders samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Rijksuniversiteit Groningen.
Een EV weegt relatief veel vanwege de batterij en als daar geen rekening mee wordt gehouden bij de belastingen verdwijnt het voordeel van een EV. Tegen 2026 verwacht ik echter dat 1 liter benzine minstens 2.40 euro gaat kosten en EV's een stuk goedkoper zijn, dat verandert weer het 1 en ander.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:55 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
https://www.bright.nl/nie(...)neauto-te-kopen.html
Dit zijn imho toch wel opzienbarende cijfers, meer dan dan de helft van de huidige EV rijders overweegt om de volgende keer een brandstofauto te kopen.
Tja dat verwacht ik ook wel.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een EV weegt relatief veel vanwege de batterij en als daar geen rekening mee wordt gehouden bij de belastingen verdwijnt het voordeel van een EV. Tegen 2026 verwacht ik echter dat 1 liter benzine minstens 2.40 euro gaat kosten en EV's een stuk goedkoper zijn, dat verandert weer het 1 en ander.
Het gaat daarbij niet alleen om de energiebelasting maar ook omdat de prijs van aardolie vermoedelijk weer terugkeert naar een door OPEC+ gewenst prijsniveau van circa $100 per vat. Daarbij speelt productie uitval in Rusland een steeds groter rol tegen die tijd is mijn inschatting.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:09 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Tja dat verwacht ik ook wel.
Dat de brandstofrijder op mag gaan draaien om de belastingen voor de EV rijder te verlagen.
quote:Dit onderstaande foto is een Tesla model Y batterij.
Om het te produceren heb je nodig:
--12 ton steen voor lithium extractie
-- 5 ton steen om kobaltmineralen te verkrijgen (Het grootste deel kobalt wordt gemaakt als bijproduct van de verwerking van koper en nikkelerts. Het is het moeilijkste materiaal om te krijgen voor een batterij en het duurste. )
-- 3 ton nikkelmalm
-- 12 ton kopererts
Je moet 250 ton grond verplaatsen om:
-- 13 kilolithium
-- 15 kilo nikkel
-- 7 kilo kobalt
Voor de productie van de batterij is ook het volgende nodig:
-- 220 kilo aluminium, staal en/of plastic
-- 56 kilo grafiet
Rups 994A wordt gebruikt als grondverzetmachine om de essentiële mineralen te verkrijgen. Hij verbruikt 264 liter diesel in 12 uur.
om uiteindelijk een "zero emission auto" krijgen.
Momenteel komen de meeste mineralen die nodig zijn voor de productie van de batterijen uit China of Afrika. Veel van het werk aan het winnen van mineralen in Afrika wordt gedaan door kinderen.
Deze 2021 Tesla Model Y OEM accu (de goedkoopste Tesla accu) is online te koop in de VS voor $ 4.999 zonder verzending of installatie. De batterij weegt 1000 pond (kun je de verzendkosten voorstellen).
De prijs voor het vervangen van Tesla batterijen is:
Model 3 - $14.000+ (bilpris $38.990)
Model Y - $5000-$5500 (bil MSRP $47.740)
Model S -- $ 13.000 - $ 20.000 (bilpris $ 74.990)
Model X - $13 000+ (bil MSRP $79 990)
Het duurt 7 jaar voordat een elektrische auto net-nul CO2 bereikt. De levensverwachting van batterijen is 10 jaar (gemiddeld).
Dan moeten de batterijen vervangen worden en verlies je alle winst die je in deze drie jaar hebt gewonnen.
Daarnaast zijn elektrische auto's zwaarder dan auto's die door verbrandingsmotor worden aangedreven en veroorzaken meer slijtage op banden, bruggen en wegen Ze verhogen ook de vraag naar elektriciteit, waarvan een groot deel in landen als China en India wordt geproduceerd door steenkoolcentrales.
Zijn Tesla's en andere gelijkaardige elektrische auto's echt zo groen? Onmogelijk.
De elektrische auto is de grootste oplichting/grap aller tijden.
Raar bericht voor zover mij bekend zit in de Model Y tegenwoordig een Lithium ijzer fosfaat battery en daar zit geen cobalt inquote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik kwam dit stukje tegen op Linkedin. Vond het wel interessant.
[..]
[ afbeelding ]
Volgens het internet geldt dat alleen voor Model Y standard range en die wordt alleen in China geproduceerd.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Raar bericht voor zover mij bekend zit in de Model Y tegenwoordig een Lithium ijzer fosfaat battery en daar zit geen cobalt in
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |