Prima, elke werknemer een tank/laadpas en/of OV abonnement cadeau van de werkgever.quote:Op woensdag 21 februari 2024 00:25 schreef Digi2 het volgende:
Frontpage: Werkgevers moeten CO2-uitstoot van werknemers gaan bijhouden
BYD zal vooral inzetten op het goedkopere segment EV's vermoed ik. Het aanbod aan goedkope kleinere EV's is gering in europa.quote:Chinese e-autofabrikanten rukken op: 'Europa slaapwandelt afgrond in'
Woensdagochtend is een schip van het Chinese automerk BYD aangekomen in de haven van Vlissingen. Is de aankomst van dit vaartuig met zevenduizend Chinese stekkerauto's een voorbode van wat onze automarkt te wachten staat? "We moeten met een Europees antwoord komen."
Op naar een totalitair regime… En maar gek vinden dat steeds meer ondernemingen overwegen te verkassen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 00:25 schreef Digi2 het volgende:
Frontpage: Werkgevers moeten CO2-uitstoot van werknemers gaan bijhouden
quote:Aktivisten besetzen Waldstück nahe Tesla-Werk
Aus Protest gegen eine geplante Erweiterung des Tesla-Werks haben etwa 80 Aktivisten ein Waldstück in Grünheide bei Berlin besetzt. Sie unterstützen ein Votum der Einwohner gegen den Bebauungsplan.
Umweltaktivisten halten seit der Nacht zu Donnerstag ein Forststück nahe des Tesla-Werks in Grünheide (Oder-Spree) besetzt. Zwischen dem Werk und dem Bahnhof Fangschleuse haben sie auf dem Areal, auf dem der US-Elektroautobauer eine Werksgelände-Erweiterung plant, Baumhäuser errichtet.
Mij verbaast het niet dat er bewijs is gevonden voor oneerlijke concurrentie.quote:EU zegt bewijs te hebben voor oneerlijke Chinese subsidie voor EV-export naar EU
De Europese Commissie zegt bewijs te hebben dat autofabrikanten subsidie krijgen van de Chinese overheid om auto's vanuit China te exporteren naar de EU. Deze oneerlijke subsidies kunnen nadelige gevolgen hebben voor de Europese EV-industrie, zegt de Commissie.
"Het is mogelijk dat de schade die dit veroorzaakt en die moeilijk te repareren is, al ontstaat voordat dit onderzoek klaar is", schrijft de Commissie. Zo zouden Europese autofabrikanten mogelijk minder auto's kunnen verkopen door de toegenomen concurrentie vanuit China. De Commissie wil daarom nu alvast maatregelen nemen, ook al is het lopende onderzoek nog niet klaar. De Commissie verplicht daarom de registratie van nieuwe, geïmporteerde Chinese EV's. Zo wil de Commissie het mogelijk maken om op een later moment extra invoerheffingen op te leggen aan die eerder geïmporteerde auto's.
Volgens Reuters moet het onderzoek, dat vorig jaar oktober is begonnen, in november klaar zijn. De Commissie zou in juli met een voorlopige conclusie kunnen komen en op basis hiervan voorlopige heffingen kunnen invoeren. Het Chinese ministerie van Economische Zaken zegt tegen Reuters de stap van de EU te betreuren en zegt dat de stijging van het aantal geëxporteerde EV's komt door een toegenomen vraag naar EV's. Het onderzoek kijkt niet alleen naar Chinese autofabrikanten, maar ook naar fabrikanten die auto's in China produceren en vandaaruit naar Europa exporteren.
https://www.bright.nl/nie(...)neauto-te-kopen.htmlquote:Helft van mensen met elektrische auto overweegt hierna een benzineauto te kopen
Aan 4800 Nederlanders die nu elektrisch rijden werd gevraagd of ze in 2026 weer een elektrische auto zouden kopen. Verrassend genoeg zegt maar liefst 54 procent van de ondervraagde particulieren te overwegen om volgende keer een brandstofauto te kopen. Mensen die de auto voor de zaak gebruiken, overwegen dat in 39 procent van de gevallen.
Een zeer groot deel van de ondervraagden in het onderzoek is tevreden met zijn auto. Het probleem ligt dan ook niet zozeer bij de elektrische auto zelf, maar bij de overheid. Nu profiteren mensen met een elektrische auto nog van een lage bijtelling en vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting. Maar doordat die financiële voordelen worden geschrapt, berekende de Vereniging Elektrische Rijders dat het in 2026 duurder is om elektrisch te rijden dan het is om met een brandstofauto te rijden.
'Zorgwekkend signaal'
Dit is echter alleen zo als het beleid zoals gepland wordt doorgevoerd. De Vereniging Elektrische Rijders (VER) roept het nog te vormen kabinet op om met maatregelen te komen om elektrisch rijden te stimuleren.
"Dit zorgwekkende signaal heeft niet alleen gevolgen voor huidige elektrische rijders, maar ook voor potentiële EV-gebruikers. De overstap van brandstofrijders naar elektrische voertuigen is een cruciaal onderdeel van de beoogde milieuwinst in de mobiliteitssector. Het is dan ook aan een nieuw kabinet om passende maatregelen te vinden om deze trend om te keren en elektrisch rijden aantrekkelijk te houden", aldus de VER.
Het was de vierde editie van een jaarlijks onderzoek onder EV-rijders. Voor het onderzoek werkt de Vereniging Elektrische Rijders samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Rijksuniversiteit Groningen.
Een EV weegt relatief veel vanwege de batterij en als daar geen rekening mee wordt gehouden bij de belastingen verdwijnt het voordeel van een EV. Tegen 2026 verwacht ik echter dat 1 liter benzine minstens 2.40 euro gaat kosten en EV's een stuk goedkoper zijn, dat verandert weer het 1 en ander.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:55 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
https://www.bright.nl/nie(...)neauto-te-kopen.html
Dit zijn imho toch wel opzienbarende cijfers, meer dan dan de helft van de huidige EV rijders overweegt om de volgende keer een brandstofauto te kopen.
Tja dat verwacht ik ook wel.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een EV weegt relatief veel vanwege de batterij en als daar geen rekening mee wordt gehouden bij de belastingen verdwijnt het voordeel van een EV. Tegen 2026 verwacht ik echter dat 1 liter benzine minstens 2.40 euro gaat kosten en EV's een stuk goedkoper zijn, dat verandert weer het 1 en ander.
Het gaat daarbij niet alleen om de energiebelasting maar ook omdat de prijs van aardolie vermoedelijk weer terugkeert naar een door OPEC+ gewenst prijsniveau van circa $100 per vat. Daarbij speelt productie uitval in Rusland een steeds groter rol tegen die tijd is mijn inschatting.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:09 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Tja dat verwacht ik ook wel.
Dat de brandstofrijder op mag gaan draaien om de belastingen voor de EV rijder te verlagen.
quote:Dit onderstaande foto is een Tesla model Y batterij.
Om het te produceren heb je nodig:
--12 ton steen voor lithium extractie
-- 5 ton steen om kobaltmineralen te verkrijgen (Het grootste deel kobalt wordt gemaakt als bijproduct van de verwerking van koper en nikkelerts. Het is het moeilijkste materiaal om te krijgen voor een batterij en het duurste. )
-- 3 ton nikkelmalm
-- 12 ton kopererts
Je moet 250 ton grond verplaatsen om:
-- 13 kilolithium
-- 15 kilo nikkel
-- 7 kilo kobalt
Voor de productie van de batterij is ook het volgende nodig:
-- 220 kilo aluminium, staal en/of plastic
-- 56 kilo grafiet
Rups 994A wordt gebruikt als grondverzetmachine om de essentiële mineralen te verkrijgen. Hij verbruikt 264 liter diesel in 12 uur.
om uiteindelijk een "zero emission auto" krijgen.
Momenteel komen de meeste mineralen die nodig zijn voor de productie van de batterijen uit China of Afrika. Veel van het werk aan het winnen van mineralen in Afrika wordt gedaan door kinderen.
Deze 2021 Tesla Model Y OEM accu (de goedkoopste Tesla accu) is online te koop in de VS voor $ 4.999 zonder verzending of installatie. De batterij weegt 1000 pond (kun je de verzendkosten voorstellen).
De prijs voor het vervangen van Tesla batterijen is:
Model 3 - $14.000+ (bilpris $38.990)
Model Y - $5000-$5500 (bil MSRP $47.740)
Model S -- $ 13.000 - $ 20.000 (bilpris $ 74.990)
Model X - $13 000+ (bil MSRP $79 990)
Het duurt 7 jaar voordat een elektrische auto net-nul CO2 bereikt. De levensverwachting van batterijen is 10 jaar (gemiddeld).
Dan moeten de batterijen vervangen worden en verlies je alle winst die je in deze drie jaar hebt gewonnen.
Daarnaast zijn elektrische auto's zwaarder dan auto's die door verbrandingsmotor worden aangedreven en veroorzaken meer slijtage op banden, bruggen en wegen Ze verhogen ook de vraag naar elektriciteit, waarvan een groot deel in landen als China en India wordt geproduceerd door steenkoolcentrales.
Zijn Tesla's en andere gelijkaardige elektrische auto's echt zo groen? Onmogelijk.
De elektrische auto is de grootste oplichting/grap aller tijden.
Raar bericht voor zover mij bekend zit in de Model Y tegenwoordig een Lithium ijzer fosfaat battery en daar zit geen cobalt inquote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik kwam dit stukje tegen op Linkedin. Vond het wel interessant.
[..]
[ afbeelding ]
Volgens het internet geldt dat alleen voor Model Y standard range en die wordt alleen in China geproduceerd.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Raar bericht voor zover mij bekend zit in de Model Y tegenwoordig een Lithium ijzer fosfaat battery en daar zit geen cobalt in
De indruk wordt gewekt dat alle Model Y een batterij met cobalt bevatten.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Volgens het internet geldt dat alleen voor Model Y standard range en die wordt alleen in China geproduceerd.
Wat is er verder 'raar' aan het bericht?
Hmmm, nee. Niet echt. Hij zegt alleen dat de foto van een Model Y batterij is.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:35 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De indruk wordt gewekt dat alle Model Y een batterij met cobalt bevatten.
De SR versies hebben inderdaad een LiFePO4 accu zonder kobalt en zonder nikkel.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Raar bericht voor zover mij bekend zit in de Model Y tegenwoordig een Lithium ijzer fosfaat battery en daar zit geen cobalt in
Daarnaast worden die batterijen toch ook nog gebruikt voor andere toepassingen voordat ze gerecycled moeten worden?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De SR versies hebben inderdaad een LiFePO4 accu zonder kobalt en zonder nikkel.
Overigens wordt ook vaak vergeten dat de materialen in een accu voor zo'n 95% gerecycled kunnen worden.
Het is mogelijk om ze als ruilaccu in te zetten door defecte cellen (en eventueel het BMS) te vervangen, ze kunnen voor energy storage ingezet worden en uiteindelijk ook nog gerecycled, als dat allemaal niet meer haalbaar blijkt.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 00:56 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Daarnaast worden die batterijen toch ook nog gebruikt voor andere toepassingen voordat ze gerecycled moeten worden?
quote:BYD is ‘just getting started’ in Europe with plans to triple its EV market share
China’s BYD will challenge automakers in Europe with plans to triple its share in the EV market by 2025. After dominating its home market, BYD is expanding its brand overseas.
BYD plans to expand EV market share in Europe
BYD began selling vehicles in Europe in 2021, starting in Norway. Last year, the company sold 15,644 electric cars in the region. According to global data collection firm DataForce, that would give it a 1.1% share of Europe’s EV market.
However, the company is “just getting started” in the region, says Europe CEO Michael Shu, and expects to ramp up sales quickly.
In a new interview with Automotive News Europe, Shu said BYD is discovering “how Europeans respond” to the brand’s tech, products, and services. Europe is much different from other key auto markets like China or the US, with several legislations and languages.
Although Shu said increasing sales will take time, it expects to gain EV market share in Europe this year.
BYD aims for a 5% share of EV sales in Europe, even before production begins in Hungary. Shu confirmed the plant will start producing vehicles before 2026. The facility will build electric cars with battery packs built in Hungary.
quote:
Hele artikel hier:quote:In het Verenigd Koninkrijk valt het nogal tegen om een Chinese auto verzekerd te krijgen, meldt het Britse AutoExpress. Dat heeft te maken met de onderdelenvoorziening en technische ondersteuning, of beter gezegd het gebrek daaraan.
Sommige Chinese auto’s zijn in het Verenigd Koninkrijk ‘nagenoeg onverzekerbaar’ volgens AutoExpress. Een van de volgens het medium moeilijk te verzekeren auto's is de populaire BYD Seal U. Op een toonaangevende vergelijkingssite kreeg AutoExpress slechts drie zeer dure offertes aangeboden. Dit in tegenstelling tot tientallen normale offertes bij concurrerende modellen.
Ik heb dat eerder gehoord. Jaren geleden ook t.a.v. Tesla's in de VS. In de VS is Tesla vervolgens een eigen verzekeringsbedrijf gestart. Als een BYD EV + hogere verzekeringskosten net zoveel gaat kosten als bijv een Tesla of VW EV dan zal men niet snel voor een BYD EV kiezen. BYD heeft blijkbaar nog wat huiswerk te doen wat dat betreft.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 00:09 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
[..]
Hele artikel hier:
https://www.autoweek.nl/a(...)verenigd-koninkrijk/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |