Met dit tempo halen ze dit jaar al de aantallen die Audi jaarlijks aflevert (op globaal niveau).quote:Tesla leverde in het eerste kwartaal van dit jaar 422.875 auto's, waarvan het gros bestaat uit Model 3- en Y-leveringen. Dat is weer een nieuw persoonlijk record voor het bedrijf. Tesla produceerde vorig kwartaal in totaal 440.808 auto's.
Tesla leverde in het afgelopen kwartaal in totaal 412.180 Model 3- en Y-auto's. Van diezelfde auto's werden er dit kwartaal 421.371 geproduceerd. Het bedrijf noemt geen afzonderlijke cijfers voor de Model 3 en Model Y. Van de Model S- en X-uitvoeringen zijn vorig kwartaal 10.695 exemplaren geleverd.
Het aantal leveringen betreft opnieuw een kwartaalrecord voor Tesla. Het bedrijf doorbrak zijn persoonlijke record de afgelopen paar kwartalen ook al. In het laatste kwartaal van 2022 leverde het bedrijf in totaal 405.278 auto's, waarvan 388.131 Model 3- en Model Y-uitvoeringen. In het eerste kwartaal van vorig jaar leverde het bedrijf 310.048 auto's.
De productie van Tesla steeg afgelopen kwartaal minder hard. Het bedrijf produceerde afgelopen kwartaal 422.875 auto's, waarvan 412.180 Model 3's en Model Y's. Daarmee produceerde Tesla 1107 auto's meer dan in het kwartaal daarvoor. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2022, steeg de productie met 44 procent.
Tesla-ceo Elon Musk zei in januari dat het bedrijf dit jaar twee miljoen auto's wil leveren aan klanten, meldt ook Reuters. Dat zou een stijging van 52 procent betekenen ten opzichte van 2022. Vorig jaar groeiden de leveringen van het bedrijf met 40 procent in vergelijking met 2021.
Bron, Tweakers
De nieuwe Prius is de eerste Prius die ik mooi vind.quote:Op donderdag 8 juni 2023 15:28 schreef Elan het volgende:
Ik vind dit een prachtig concept:
Hybride, zonnepaneeltjes er op. Superzuinig maar niet volledig elektrisch en alle nadelen en beperkingen die daar potentieel bij komen kijken.
Geen idee of zoiets kans van slagen heeft verder, want in de winter heb je er geen zak aan, maar gevoelsmatig is hybride de way to go voor we naar een volledig elektrisch wagenpark kunnen.
Ik vind de nieuwe Volvo EX30 (2024) voor 37k ook geen verkeerde auto:quote:Op donderdag 8 juni 2023 15:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De nieuwe Prius is de eerste Prius die ik mooi vind.
En dat is jammer, dat hadden ze 20 jaar geleden moeten doen, een mooie Prius maken.
Nu is "beauty in the eye of the beholder" maar ik denk toch dat velen het wel met me eens zijn.
En dan de prijs van de Prius...
"U kunt de Prius nu al bestellen vanaf ¤ 44.695,-"
En daar zit dan nog niet dat zonnepaneel op voor dat geld.
Voor ¤39.000 haal je echter ook een Tesla Model 3 en voor ¤44.000 een Model Y (na aftrek ¤3.000 subsidie).
Dat valt lastig uit te leggen.
Vind het ook een mooie bak.quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:27 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik vind de nieuwe Volvo EX30 (2024) voor 37k ook geen verkeerde auto:
[ afbeelding ]
Tesla gaat wel lekker dit jaar.quote:Op maandag 3 april 2023 13:25 schreef nils7 het volgende:
Tesla leverde vorig kwartaal opnieuw recordaantal van 422.875 auto's
[..]
Met dit tempo halen ze dit jaar al de aantallen die Audi jaarlijks aflevert (op globaal niveau).
Laten we gemakshalve de bpm en de btw over de bpm van de Golf maar even vergeten.quote:Op donderdag 8 juni 2023 21:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vind het ook een mooie bak.
Je ziet ook hier de trend die Tesla heeft ingezet met een eenvoudig en sober interieur.
En zonder subsidie al bijna dezelfde prijs als een instapmodel Golf 8 of Ford Focus.
Het is jaren geleden al voorspeld dat we in 2027 / 2028 het omslagpunt zouden krijgen dat EV's goedkoper zijn dan de ICE tegenhanger. Dat is nu niet zo moeilijk voor te stellen, zeker in deze klasse.
Alleen in het A en B segment hebben een Aygo of Yaris nog geen echte concurrentie maar ook dat komt er aan.
Op zich een goed punt.quote:Op donderdag 8 juni 2023 22:05 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Laten we gemakshalve de bpm en de btw over de bpm van de Golf maar even vergeten.
Dat zal toch vooral afhangen van de maandelijkse kosten van beide auto's.quote:Op donderdag 8 juni 2023 22:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op zich een goed punt.
Maar voor de consument nu iig wel de keuze "ga ik voor een Golfje voor 35k of een Volvo EX30 voor 34k (na subsidie)"?
Benzine vs elektriciteit is geen lood om oud ijzer hoor. Als ik met 1,80 en 0,36 reken (huidige prijzen), dan kom ik er toch op dat benzine het dubbele kost per gereden kilometer.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 00:57 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat zal toch vooral afhangen van de maandelijkse kosten van beide auto's.
Als je als consument geen zonnepanelen hebt om het laden een beetje interessant te maken, dan is rijden op benzine of rijden op elektriciteit bijna lood om oud ijzer momenteel.
Tel daarbij op dat de verzekeringspremie voor elektrische auto's hoger liggen dan die van een benzine auto van vergelijkbare waarde. Als straks ook blijkt dat het HSB tarief gebaseerd wordt op het volledige gewicht dan kom je ook daar een paar klassen hoger uit. Dan zijn de onderhoudskosten misschien wel een stuk lager, maar in hoeverre compenseert dat en nemen consumenten dat wel mee in de overweging. Is nog wel eens een vergeten kostenpostje, evenals de afschrijving.
Als men de keuze vooral maakt op de direct terugkerende maandelijkse kosten dan sluit ik niet uit dat veel consumenten toch het Golfje van 35k kiezen.
Individuele keuzes blijven altijd een raadsel voor me.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 00:57 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat zal toch vooral afhangen van de maandelijkse kosten van beide auto's.
Als je als consument geen zonnepanelen hebt om het laden een beetje interessant te maken, dan is rijden op benzine of rijden op elektriciteit bijna lood om oud ijzer momenteel.
Tel daarbij op dat de verzekeringspremie voor elektrische auto's hoger liggen dan die van een benzine auto van vergelijkbare waarde. Als straks ook blijkt dat het HSB tarief gebaseerd wordt op het volledige gewicht dan kom je ook daar een paar klassen hoger uit. Dan zijn de onderhoudskosten misschien wel een stuk lager, maar in hoeverre compenseert dat en nemen consumenten dat wel mee in de overweging. Is nog wel eens een vergeten kostenpostje, evenals de afschrijving.
Als men de keuze vooral maakt op de direct terugkerende maandelijkse kosten dan sluit ik niet uit dat veel consumenten toch het Golfje van 35k kiezen.
Dat valt inderdaad niet te ontkennen. En is ook maar goed ook, uiteindelijk hebben we ook gewoon meer aanbod nodig om (zeker tweedehands) betaalbare EV's te krijgen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 08:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Individuele keuzes blijven altijd een raadsel voor me.
Maar de trend is duidelijk, zowel in Nederland als Europa als wereldwijd is de EV met een opmars bezig.
Ja, maar die afschrijving is nou precies hetgeen dat veel consumenten vergeten mee te nemen in hun berekeningen. Veel kijken vooral naar de directe maandelijkse kosten als verzekering, houderschapsbelasting en brandstofkosten. Als dat nauwelijks verschil maakt op die posten (of een EV daar zelfs duurder op uitpakt) dan zie ik toch veel mensen voor benzine kiezen in plaats van een EV.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 08:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
En afschrijving bij een EV is relatief laag, de vraag is hoog.
Het gaat mij er niet zozeer om wat de gewenste berekening is, maar waar je als consument van afhankelijk bent. Als je niet thuis kan laden tegen je eigen stroomtarief en daardoor afhankelijk bent van openbaar laden dan heb je een stuk minder voordeel aan elektrisch rijden.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 07:51 schreef VEM2012 het volgende:
Benzine vs elektriciteit is geen lood om oud ijzer hoor. Als ik met 1,80 en 0,36 reken (huidige prijzen), dan kom ik er toch op dat benzine het dubbele kost per gereden kilometer.
De prijsverschillen lopen bij elektriciteit wel enorm uit de klauwen. Van gratis (of zelfs geld toe) tot bijna 80 ct (of meer misschien ook nog wel). Daardoor kun je al snel iedere gewenste berekening maken.
Die 36 cent is openbaar laden. Dat is gewoon letterlijk wat ik vandaag moest betalen bij de SuperCharger.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:01 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Het gaat mij er niet zozeer om wat de gewenste berekening is, maar waar je als consument van afhankelijk bent. Als je niet thuis kan laden tegen je eigen stroomtarief en daardoor afhankelijk bent van openbaar laden dan heb je een stuk minder voordeel aan elektrisch rijden.
Voor een benzine auto wordt gemiddeld 6,7 liter per 100 km gehanteerd. Bij ¤ 1,80 per liter ben je dus ¤ 12,06 kwijt voor 100 km. Elektrisch wordt gemiddeld 20 kWh gehanteerd. Bij ¤ 0,36 per kWh ben je dan ¤ 7,20 per 100 km kwijt. In dat geval ben je inderdaad ¤ 60,- p/mnd voordeliger aan het "tanken", maar je verzekeringspremie is wel hoger én als straks de houderschapsbelasting erbij komt dan is het voordeel van die ¤ 60,- zo verdwenen.
Laat staan als je afhankelijk bent van openbaar laden tegen ¤ 0,60 (of hoger). Dan is het voordeel van goedkoper "tanken" helemaal weg en ben je alsnog meer kwijt aan verzekering en houderschapsbelasting.
bron: https://www.ad.nl/auto/dit-zijn-de-populairste-elektrische-autos-van-nederland~a7d19aea/quote:Populairste nieuwe elektrische auto’s (eerste halfjaar 2023)
1 Tesla Model Y 6761
2 Peugeot e-208 3576
3 Volvo XC40 Recharge Electric 3523
4 Renault Megane E-Tech 2292
5 Volkswagen ID4 2248
6 Skoda Enyaq iV 2159
7 Tesla Model 3 2132
8 Opel Corsa Electric .954
9 Volkswagen ID3 1952
10 Kia Niro EV 1725
Populairste elektrische auto’s in Nederland van de maand juni 2023
1 Tesla Model Y 1778
2 Peugeot e-208 1166
3 Tesla Model 3 860
4 Skoda Enyaq iV 588
5 MG ZS EV 541
6 MG 4 497
7 Volkswagen ID4 497
8 Volkswagen ID3 429
9 Opel Corsa Electric 427
10 BMW i4 424
Zou je dat echt verbazen?quote:Op maandag 12 juni 2023 16:10 schreef Metro2005 het volgende:
Rij sinds kort ook in een EV en ben wel benieuwd wat de MRB gaat doen voor EV's in 2026. Kan me écht niet voorstellen dat ze dit hetzelfde gaan belasten als benzinewagens. Dat zou de hele transitie naar EV's echt compleet de nek omdraaien.
Mij zou het wel verbazen. De overheid baseert de wegenbelasting nu ook op uitstoot, zo krijgt een <50 gram/km auto nu ook korting en betaalt een EV niets.quote:
Gezien het aantal inwoners van Frankrijk is het aantal aanmeldingen voor zo'n lease EV niet verbazingwekkend. Sneu dat de regeling vanwege succes voorlopig is stopgezet. Ik vermoed dat er nogal wat fransen zijn die zich wel een leasebedrag van 100 tot 150 euro p.m. kunnen permitteren maar geen kleine 50.000 euro kunnen ophoesten voor de aanschaf van een nieuwe EV.quote:Frankrijk moet leaseprogramma voor elektrische auto's pauzeren vanwege stormloop
De Franse regering moet haar leaseprogramma voor elektrische auto's voor mensen met een klein inkomen al na zes weken pauzeren. Er kwamen veel meer aanvragen binnen dan er auto's beschikbaar waren.
Het initiatief voor mensen met een kleine beurs werd in december gepresenteerd. Afhankelijk van het inkomen konden zij een elektrische auto leasen voor een bedrag van 100 tot 150 euro in de maand met een looptijd van drie jaar. Het leasecontract kan eenmaal verlengd worden.
Een van de voorwaarden is dat de nieuwprijs van de auto niet hoger mag zijn dan 47.000 euro. Daarnaast moet het voertuig in Frankrijk zijn geproduceerd of afkomstig zijn van een Frans merk met een fabriek in Europa.
Voor het programma had de regering 25.000 volledig elektrische voertuigen gereserveerd. Vanwege de vele aanvragen werd dit aantal opgevoerd naar 50.000 stuks. Maar eind januari stond het aantal geïnteresseerden al op 90.000. Hierdoor ziet de regering zich nu genoodzaakt op de rem te trappen, meldt onder meer de Franse zender BFMTV. De regering moet een kleine 40.000 mensen teleurstellen.
....
..
Zal wel weer uitgesteld worden...voor de vierde keer.quote:Op woensdag 21 februari 2024 00:25 schreef Digi2 het volgende:
Frontpage: Werkgevers moeten CO2-uitstoot van werknemers gaan bijhouden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |