Op die manier kan het een probleem zijn, maar het hoeft niet.quote:Op woensdag 23 april 2025 12:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als een bedrijf over op EV's wil en vraagt om verzwaring van zijn stroomcapaciteit voor de laadpalen kan het stroomnet wel degelijk een probleem zijn.
Ja. Het hoeft ook niet altijd maar super fast charging te zijn. Gewoon lekker laden op de zonnepanelen of wanneer het stroomnetwerk capaciteit te over heeft, is prima.quote:Op woensdag 23 april 2025 14:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Slimme laadpalen in combinatie met zonnepanelen op het dak van het bedrijf en alle leasewagens kunnen als de zon schijnt onder werktijd "gratis" en binnen de huidige netcapaciteit opgeladen worden.
Juist grote bedrijven blijven enorm achter als het gaat om de installatie van zonnepanelen.
Helemaal als je bedenkt dat de gemiddelde personenauto maar ongeveer 1000km per maand rijdt. Bij een ietwat onzuinige 20kWh/100km heeft een gemiddelde auto dus maar 200kWh per maand nodig. Nog geen 10kWh per werkdag.quote:Op woensdag 23 april 2025 16:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Het hoeft ook niet altijd maar super fast charging te zijn. Gewoon lekker laden op de zonnepanelen of wanneer het stroomnetwerk capaciteit te over heeft, is prima.
Dus in de zomervakantie de panelen uitzetten om overbelasting te voorkomen? En dat helpt ook niet met de capaciteit van het netwerk in de winter. Sterker nog, dan moet je al die auto's op 1 plaats opladen. Beter om het thuis na 23:00 te doen.quote:Op woensdag 23 april 2025 14:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Slimme laadpalen in combinatie met zonnepanelen op het dak van het bedrijf en alle leasewagens kunnen als de zon schijnt onder werktijd "gratis" en binnen de huidige netcapaciteit opgeladen worden.
Juist grote bedrijven blijven enorm achter als het gaat om de installatie van zonnepanelen.
Bij gebruik van goedgekeurde omvormers schakelen de zonnepanelen vanzelf af indien nodig. Dat is dus geen punt.quote:Op woensdag 23 april 2025 17:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus in de zomervakantie de panelen uitzetten om overbelasting te voorkomen? En dat helpt ook niet met de capaciteit van het netwerk in de winter. Sterker nog, dan moet je al die auto's op 1 plaats opladen. Beter om het thuis na 23:00 te doen.
De problemen zijn voornamelijk de combinatie van wiebelstroom en piekbelastingen. Zowel vraag als aanbod.
Dat het hele elektriciteitsnetwerk nou om dreigt te vallen is rechtstreeks de schuld van de mensen die gratis zonne- en windenergie zien als de oplossing van alle problemen. Dat nu op een "slimme" manier proberen te doen lost het probleem nog steeds niet op, het maakt het alleen minder erg. Stoppen met wiebelstroom is de eerste stap naar een stabiele stroomvoorziening.quote:Op woensdag 23 april 2025 18:05 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bij gebruik van goedgekeurde omvormers schakelen de zonnepanelen vanzelf af indien nodig. Dat is dus geen punt.
In de winter doen zonnepanelen minder maar niet 'niks'. Problemen rond netcongestie hebben inderdaad vooral met piekbelasting te maken. Dat schreef ik net ook al. Slimme laadpalen voor elektrische auto's leveren geen extra piekbelasting op, want ze schakelen tijdelijk terug in vermogen als de apparatuur en machines in het bedrijf pieken trekken.
In de nacht laden is meestal niet de beste oplossing als het om het totale energievraagstuk gaat, want in de nacht doen zonnepanelen sowieso niets en waait het ook vaak net wat minder hard dan overdag.
ICE's bijten hier totaal in het stof als het gaat om bewegingsvermogen t.o.v. het gewicht van de motor, laat staan het volumequote:Mercedes-Benz has unveiled a revolutionary 13 kg electric motor producing a staggering 750 horsepower, signaling a major leap in EV performance and efficiency. Developed in collaboration with YASA, this axial-flux motor could redefine future AMG models and lightweight EV design.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |