Je hebt ook gebruikers die nog geen laadpaal hebben..quote:Op donderdag 2 april 2026 08:14 schreef boegschroef het volgende:
Ik rij mijn auto prive en was me eens aan het inlezen in de ere certificaten. Mijn huidige laadpaal heeft geen mid meter, maar was een best dure meter met load balancing, smart solar enz. Deze functies gebruik ik ook, en een gelijkwaardige laadpaal met mid meter zou zo'n 1300 euro kosten.
Dat betekend dat met mijn verbruik het op basis van het huidige voorstel ongeveer 3 jaar duurt voor het break even point is bereikt.Tegen die tijd zullen de regels ook wel weer veranderd zijn.
Hoe kan dit nu een verduurzaming zijn? Goed werkende laadpaal vervangen voor een nieuwe en dan 3 jaar wachten tot je het misschien terugverdient. Ondertussen zitten er allemaal bedrijfjes tussen die er wel aan verdienene. Kortom we subsidieren die tussenbedrijfjes die niks aan verduurzaming doen terwijl ik als gebruiker de komende jaren er niks aan verdien, extra vervuiling creeer door een nieuwe laadpaal en het milieu schiet er niks mee op...
Het rijden wordt goedkoper en stoot minder uit ja, maar als je dan "rechten" van die uitstoot verkoopt aan een bedrijf die dan meer mag uitstoten is die bijdrage aan minder uitstoot weer weg.quote:Op woensdag 8 april 2026 19:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik rij niet elektrisch vanwege het milieu.
Maar vanwege het rijcomfort en de kosten.
Maar ik zie het toch anders: de maatregel maakt electrisch rijden goedkoper ten koste van fossiele brandstof.
Daardoor wordt het aantrekkelijker om elektrisch te rijden, wat dan weer bijdraagt aan minder uitstoot.
Maar als dit systeem er niet is doet dat bedrijf dat ook.quote:Op donderdag 9 april 2026 06:33 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Het rijden wordt goedkoper en stoot minder uit ja, maar als je dan "rechten" van die uitstoot verkoopt aan een bedrijf die dan meer mag uitstoten is die bijdrage aan minder uitstoot weer weg.
Jawel.quote:Op woensdag 8 april 2026 19:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen de Nederlandse elektrische auto's dat nog niet eens en zou zo'n meter dan blijven tellen alsof je vermogen afneemt, of teruglevert? Of op een andere manier registreren zoals een slimme meter.
Ahh, volgens mij begrijp ik ERE's nu beter. Ze hebben niets met de maximale uitstoot die een bedrijf kan doen te maken.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar als dit systeem er niet is doet dat bedrijf dat ook.
Alleen nu kost hem dat geld.
Maar ze doen zich niet groener voor. Die ERE's zijn in principe een boete.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:16 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Ahh, volgens mij begrijp ik ERE's nu beter. Ze hebben niets met de maximale uitstoot die een bedrijf kan doen te maken.
Bedrijven kunnen in de boeken pretenderen groener te zijn geworden, maar daadwerkelijk kopen ze dat in door deze ERE's te kopen van EV gebruikers.
Maar dan blijft het punt wel nog steeds dat het hypocriet is als je elektrisch rijdt voor het milieu, maar vervolgens wel een bedrijf gaat helpen om zich "groener" voor te doen dan ze zijn. Daar help je het milieu weer niet mee dan.
Zelfde hier, we hebben een electrische auto om eens te proberen hoe dat is, het bevalt goed, lekker stil en nu een maand of 7/8 gratis rijden (of met die ERE certificaten zelfs betaald krijgen om kilometers te maken.)quote:Op woensdag 8 april 2026 15:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar die hele uitstoot boeit me geen hol. Ik pretendeer niet elektrisch te rijden vanwege de uitstoot of wat dan ook, want het hele klimaat heb ik 0,0 boodschap aan. En ik denk (maar weet ik uiteraard niet zeker) dat de meeste EV-rijders niet elektrisch (op de 1e, 2e of 3e plaats) rijden vanwege 'uitstoot/klimaat'.
Ik laad via de ANWB bij publieke (dikwijls gemeentelijke) laadpalen. Het is mij niet duidelijk of ik ook in aanmerking kom voor die ERE certificaten en de daaraan gekoppelde vergoeding.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:29 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Zelfde hier, we hebben een electrische auto om eens te proberen hoe dat is, het bevalt goed, lekker stil en nu een maand of 7/8 gratis rijden (of met die ERE certificaten zelfs betaald krijgen om kilometers te maken.)
Milieu is niet eens een onderdeel geweest van de beslissing.
Jij laadt je laadpaal op bij publieke laadpalen?quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik laad via de ANWB bij publieke (dikwijls gemeentelijke) laadpalen. Het is mij niet duidelijk of ik ook in aanmerking kom voor die ERE certificaten en de daaraan gekoppelde vergoeding.
Nee.quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij laadt je laadpaal op bij publieke laadpalen?
Het gaat over laadpalen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:18 schreef phpmystyle het volgende:
N
[..]
Nee.
Ik heb een laadpas van de anwb en daar laad ik over het algemeen bij gemeentelijke laadpalen, maar soms ook commerciële laadpalen. Misschien had ik ook wel niet moeten vermelden hoe of waar ik laad. Maar ik bedoel te vragen of ik ook recht heb op 10 cent teruggave/korting. Even aangenomen dat het 10 cent wordt.
Of zijn mensen die niet voor de deur kunnen laden de sjaak?
Idem voor Tesla. Maar dat betaal ik via mijn cc.
Je zal gewoon gaan zien dat de prijzen iets lager zullen worden van publiek laden, lijkt mij. Want natuurlijk krijgen de aanbieders van de laadpalen nu ook die 10 ct.quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het gaat over laadpalen.
Dus als je er geen hebt, dan kom je niet in aanmerking...
Ik vraag me zelf af hoe het zit bij laadpalen aan huis die openbaar gemaakt zijn.
Als je daar ook certificaten voor krijgt, dan kun je dubbel verdienen aan de laadpaal.
Ja, dat is érgens natuurlijk wel een beetje krom, maar, daar komt het wel op neer ja. Sterker nog, als je uitgaat van die 10ct per ERE, en je laadt 6000 kWh per jaar (waar wij wel op gaan komen) dan zijn dat 600 euro.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:22 schreef VEM2012 het volgende:
Het mooiste is natuurlijk als je met je reeds terugverdiende zonnepanelen kan laden, want dan verdien je gewoon aan laden.
Maar dat is juist het meest gunstige scenario, dat je groene energie gebruikt voor het laden van de auto.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je zal gewoon gaan zien dat de prijzen iets lager zullen worden van publiek laden, lijkt mij. Want natuurlijk krijgen de aanbieders van de laadpalen nu ook die 10 ct.
Het mooiste is natuurlijk als je met je reeds terugverdiende zonnepanelen kan laden, want dan verdien je gewoon aan laden.
https://mijn.bovag.nl/act(...)wh-van-jouw-laadpaalquote:BELANGRIJKE VOORWAARDEN
Om in aanmerking te komen voor de ERE-regeling gelden enkele eisen:
Je bent een organisatie of particulier die verantwoordelijk is voor het elektriciteitsgebruik van een laadpunt. De eigenaar van de EAN-code en de contractant van het energiecontract moeten dezelfde partij zijn.
De laadpaal moet voorzien zijn van een ingebouwde, gecertificeerde MID-meter. Deze energiemeter registreert het exacte verbruik. Controleer bij de fabrikant van je laadpaal of deze MID-gecertificeerd is.
Je meldt jouw laadpaal aan bij een inboekdienstverlener die de registratie en verkoop verzorgt.
Als je kunt aantonen dat de energie voor de laapalen met zonnestroom is opgewekt en je een dubbele vergoeding wilt ontvangen, moeten de zonnepanelen voorzien zijn van een Bruto Productie Meter (BPM), zodat de data beschikbaar is voor registratie.
Dan is iedereen fucked die geen eigen laadpaal heeft. Ik woon in een hofje, ik kan alleen laden als ik mijn auto in de speelweide parkeer. Doe ik wel eens met uitladen van boodschappen, maar voor laden is dat niet de bedoeling.quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het gaat over laadpalen.
Dus als je er geen hebt, dan kom je niet in aanmerking...
Ik vraag me zelf af hoe het zit bij laadpalen aan huis die openbaar gemaakt zijn.
Als je daar ook certificaten voor krijgt, dan kun je dubbel verdienen aan de laadpaal.
Ja daar moet je dan maar op vertrouwen, ik zal ANWB eens bellen hoe men dat gaat verdisconteren naar de klant.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je zal gewoon gaan zien dat de prijzen iets lager zullen worden van publiek laden, lijkt mij. Want natuurlijk krijgen de aanbieders van de laadpalen nu ook die 10 ct.
Wacht wat? Die link geeft geen verdere informatie over hoe dat aantonen van die zonnestroom dan werkt maar dat is wel interessant want als dat dan een dubbele uitkering zou zijn...ik kan nl in Home Assistant zien hoeveel er geladen is per uur EN hoeveel daarvan zonne energie is, maar dat zal niet gelden als bewijs.quote:Op vrijdag 10 april 2026 20:02 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar dat is juist het meest gunstige scenario, dat je groene energie gebruikt voor het laden van de auto.
Ik weet niet precies hoe het werkt (wat de voorwaarden precies zijn en of het voor consumenten mogelijk is), maar dit is ook iets wat ik al eerder gehoord heb en nu weer lees:
[..]
https://mijn.bovag.nl/act(...)wh-van-jouw-laadpaal
Zonder eigen laadpaal ben je nu ook al duurder uit.quote:Op vrijdag 10 april 2026 21:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dan is iedereen fucked die geen eigen laadpaal heeft. Ik woon in een hofje, ik kan alleen laden als ik mijn auto in de speelweide parkeer. Doe ik wel eens met uitladen van boodschappen, maar voor laden is dat niet de bedoeling.
[..]
Ja, er zijn 2 voorwaarden. De laadbox MOET een MID meter hebben EN het stroomcontract moet op jouw naam staan. Bij een openbare laadpaal zal het eerste vast zo zijn, maar dat tweede niet.quote:Op vrijdag 10 april 2026 21:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dan is iedereen fucked die geen eigen laadpaal heeft. Ik woon in een hofje, ik kan alleen laden als ik mijn auto in de speelweide parkeer. Doe ik wel eens met uitladen van boodschappen, maar voor laden is dat niet de bedoeling.
[..]
Ja daar moet je dan maar op vertrouwen, ik zal ANWB eens bellen hoe men dat gaat verdisconteren naar de klant.
Dat kan wel zo zijn, een voorwaarde had ook kunnen zijn dat je lichtmetalen velgen moet hebben. Maar dat maakt het nog niet rechtvaardig. Ook mensen die publiek laden sparen uitstoot uit. Nu is de beloning alleen voorbehouddn aan mensen met een eigen laadpaal.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, er zijn 2 voorwaarden. De laadbox MOET een MID meter hebben EN het stroomcontract moet op jouw naam staan. Bij een openbare laadpaal zal het eerste vast zo zijn, maar dat tweede niet.
Voor die situatie is die regeling simpelweg niet bedoeld. Het gaat om thuis laden, niet om openbaar laden.
Ja. Jammer dan. Goedgekeurd, het is definitief, ik laad niet bij publieke laadpalen, de regel is dat het om THUIS laden gaat. Mensen die geen EV rijden worden óók benadeeld want die krijgen ook 0 vergoeding. Het zal allemaa lwel.quote:Op vrijdag 10 april 2026 23:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat kan wel zo zijn, een voorwaarde had ook kunnen zijn dat je lichtmetalen velgen moet hebben. Maar dat maakt het nog niet rechtvaardig. Ook mensen die publiek laden sparen uitstoot uit. Nu is de beloning alleen voorbehouddn aan mensen met een eigen laadpaal.
Ik denk dat enkel de eigenaar van de laadpaal (publiek of prive) die beloning op kan strijken.quote:Op vrijdag 10 april 2026 23:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat kan wel zo zijn, een voorwaarde had ook kunnen zijn dat je lichtmetalen velgen moet hebben. Maar dat maakt het nog niet rechtvaardig. Ook mensen die publiek laden sparen uitstoot uit. Nu is de beloning alleen voorbehouddn aan mensen met een eigen laadpaal.
Hier gaat nog wel over geprocedeerd worden als de casus is zoals ik denk dat die is.quote:Op vrijdag 10 april 2026 23:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat enkel de eigenaar van de laadpaal (publiek of prive) die beloning op kan strijken.
Wat je er precies mee oplaadt, doet er niet toe.![]()
Je wil ook de inkomsten van tankstations die niet jouw eigendom zijn omdat je er ook tankt?quote:Op vrijdag 10 april 2026 23:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hier gaat nog wel over geprocedeerd worden als de casus is zoals ik denk dat die is.
Dan moet je exploitant worden van publieke laadpalen. Dan kan je ook ERE-certificaten verkopen aan (met name) oliemaatschappijen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 23:15 schreef phpmystyle het volgende:
Dus conclusie: regel een laadpaal.quote:Op vrijdag 10 april 2026 23:15 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ere wie ere toekomt.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Laat 'm lekker procederen, dan doen wij gewoon ERE's opstrijken.
Wat voor tips wil je?quote:Op zondag 12 april 2026 10:19 schreef Nebelwerfer het volgende:
Iemand nog tips wat betreft een inboekdienstverlener? Weet nooit in hoeverre is van AI uit moet gaan.
Heb ik dat gezegd dat ik dat ga doen?quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Laat 'm lekker procederen, dan doen wij gewoon ERE's opstrijken.
Dan doe je het niet. Wat maak je je dan druk over mensen die publiek moeten laden.quote:Op zondag 12 april 2026 11:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Heb ik dat gezegd dat ik dat ga doen?
Wat ben jij toch een simpel figuur.
Wel, lees dan weer dingen over oppassen met welke partij je in zee gaat ivm contracten ed.quote:
Nou, er ís nog niet echt een ervaring aangezien het er pas net is. Ik vond het belangrijk om me aan te melden bij een partij die vaker uitbetaald dan 1x per jaar. Ik zit nu bij een partij die dat per 3 maanden doet. Ik weet namelijk niet wat er gebeurt.quote:Op dinsdag 14 april 2026 09:59 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Wel, lees dan weer dingen over oppassen met welke partij je in zee gaat ivm contracten ed.
Misschien ben ik ook gewoon te lui dingen uit te pluizen, maar wat is jullie ervaring?
Ik moet eigenlijk hier in de buurt even wat mensen aanspreken. Zij laden publiekelijk voor ik bijv 47 cent per kwh.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:04 schreef CoolGuy het volgende:
Prachtig weertje vandaag en morgen. Lekker de auto's opladen voor nop én er geld bij uit krijgen.
Dat is inderdaad wel een goed plan. Van de andere kant, ik krijg het zelf ook wel redelijk op denk ik. Maar, dat gezegd hebbende, eigenlijk is het lachwekkend.quote:Op dinsdag 14 april 2026 21:10 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik moet eigenlijk hier in de buurt even wat mensen aanspreken. Zij laden publiekelijk voor ik bijv 47 cent per kwh.
Als ze nou gewoon bij mij op de oprit gaan opladen (niet kleven en niet voor 3kwh) voor 25 cent per kwh in cash of zo, zijn zij blij en ik blij.
Het succes hangt vooral van slechts 2 modellen af, een kleinere, goedkoper M2 die vooral in Europa interessant kan zijn is er niet. Tesla gaat nog steeds voor Robotaxis ipv van de introductie van een kleiner, goedkopere wagen.quote:Tesla is showing signs of a global rebound as the Model Y and Model 3 continue leading EV sales charts across major markets. Despite rising competition from Chinese automakers and aggressive price wars, Tesla’s scale, charging network, and brand recognition are keeping its best-selling EVs at the top of the industry.
De afhankelijkheid van benzine en diesel blijkt een groot probleem voor het vervoer. Nu dit bij herhaling, binnen korte tijd zo vaak dit ter discussie staat bevreemd het niet dat men en masse voor EV's gaat ipv fossiele wagens.quote:Denmark has reached an extraordinary milestone with electric vehicles making up 97% of new car sales, proving that a well-planned mix of charging infrastructure, government incentives, and consumer confidence can rapidly transform a nation's automotive market. The country's success offers a clear roadmap for how the global transition to electric mobility could unfold.
Kleine actieradius, netwerkcongestie, dure vervanging kapotte batterij, lange laadtijden, hoge aanschafprijs..quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 10:53 schreef Digi2 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
[..]
De afhankelijkheid van benzine en diesel blijkt een groot probleem voor het vervoer. Nu dit bij herhaling, binnen korte tijd zo vaak dit ter discussie staat bevreemd het niet dat men en masse voor EV's gaat ipv fossiele wagens.
[ afbeelding ]
Die argumenten snijden in kleine landen zoals Nederland en Denemarken weinig hout. Steeds vaker zal men ook elders op EV's overschakelen. De laadtijden worden daarnaast steeds korter en de actieradius neemt door betere en goedkopere batterijen nog steeds toe. De hogere prijs is een politieke keuze van de VS en EU, in de rest van de wereld zijn EV's nu vaak juist goedkoper in aanschaf. Daarnaast ontvangt de fossiele tak ook meer subsidie dan de renewables in de EU.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 12:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kleine actieradius, netwerkcongestie, dure vervanging kapotte batterij, lange laadtijden, hoge aanschafprijs..
Dat zijn de argumenten die ik hoor van benzinerijders.
quote:AI Overview
Ja, de totale financiële steun voor fossiele brandstoffen in de Europese Unie is groter dan de directe steun voor hernieuwbare energie. Volgens de European Environment Agency (EEA) bedroegen de subsidies voor fossiele brandstoffen in de EU in 2023 zo'n 111 miljard euro, tegenover ongeveer 61 miljard euro aan subsidies voor hernieuwbare energie.
Cijfers en Verschillen
Fossiele brandstoffen: Ontvingen in 2023 ongeveer ¤111 miljard aan overheidsteun (vooral via belastingvoordelen en prijsmaatregelen).
Hernieuwbare energie: Ontving in 2023 ongeveer ¤61 miljard aan directe stimulering en subsidies.
Schommelingen: Tijdens de energiecrisis in 2022 liepen de fossiele subsidies tijdelijk op tot wel ¤136 miljard, hoewel deze sindsdien weer licht zijn gedaald
quote:Tesla posted its strongest-ever July in Australia, driven largely by the newly launched Model Y L six-seater. A huge uptake of the Model Y L helped Tesla post its best-ever July sales, following a record June when EVs took nearly a quarter of the new car market, while Tesla and Polestar combined delivered 4,921 battery-electric vehicles in July 2026, more than four times the 1,147 recorded a year earlier. Meanwhile, ICE vehicles fell to just 50.84% of new vehicle sales in the second quarter, down sharply from 72.03% a year earlier — their lowest-ever market share and biggest-ever quarterly drop
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |