abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219765229
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Voor zover ik weet verliest een natrium batterij geen capaciteit door koude itt lithium en meestal wordt een Lipo fe accu gebruikt tegenwoordig voor EV's en die hebben vergelijkbare capaciteit.
[..]

Ik dacht dat je de vergelijking maakte met Li-ion, omdat dat de meest voor de hand liggende keuze zou zijn als je je zorgen maakt om de reikwijdte.

In vergelijking met LiFePo heb je gelijk dat Sodium het beter doet bij -10 C. Maar dan is het prijsverschil ook niet meer zo groot, aangezien LFP ook al rond de E150 tot E200 per kwh zit. Tussen die twee is het meer de keuze tussen heel veel laadcycli (tot 8000 bij LFP) of goede prestatie bij koude temperatuur (Sodium)
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_219765279
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:30 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ik dacht dat je de vergelijking maakte met Li-ion, omdat dat de meest voor de hand liggende keuze zou zijn als je je zorgen maakt om de reikwijdte.

In vergelijking met LiFePo heb je gelijk dat Sodium het beter doet bij -10 C. Maar dan is het prijsverschil ook niet meer zo groot, aangezien LFP ook al rond de E150 tot E200 per kwh zit. Tussen die twee is het meer de keuze tussen heel veel laadcycli (tot 8000 bij LFP) of goede prestatie bij koude temperatuur (Sodium)
De Lipo battery verliest echter wel aanzienlijk capaciteit bij koude en het aantal laadcycles is vergelijkbaar met een Naxtra batterij. In een kouder klimaat lijkt mij de voorkeur dan al snel naar zulke natrium-batterijen te gaan voor een EV.
quote:
The CATL Naxtra sodium-ion battery has a lifespan of over 10,000 charge cycles. This metric is for the passenger electric vehicle (EV) version of the battery and is considered comparable to existing lithium iron phosphate (LFP) batteries.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_219765948
Goede vooruitzichten voor de energie-transitie ^O^
quote:
Google AI Overview
Sodium-ion Battery vs Lithium-ion Battery (2025 Update)
CATL's Naxtra sodium-ion battery promises significant cost savings, aiming for as low as $10/kWh (a potential 90% drop from lithium) compared to current LFP lithium-ion batteries, which sit around $80-$115/kWh (2024/2025 figures), with Naxtra using abundant sodium instead of lithium, cobalt, and nickel for cheaper raw materials, though widespread LFP adoption has made it the current low-cost leader.
pi_219766159
Nvidia zet grote stap in autonoom rijden

quote:
Nvidia introduceerde het AI onderzoeksmodel Drive Alpamayo R1, een zogenoemd vision language action model. Dit type AI kan camerabeelden interpreteren, die vertalen naar taal en daar vervolgens zelfstandig acties aan koppelen. Volgens Nvidia maakt dit het mogelijk dat voertuigen niet alleen reageren op regels, maar daadwerkelijk redeneren over verkeerssituaties.

Het model werkt met een zogeheten chain of thought aanpak. Dat betekent dat complexe situaties worden opgedeeld in kleine denkstappen, vergelijkbaar met hoe mensen beslissingen nemen. Nvidia stelt dat dit leidt tot menselijker rijgedrag en beter omgaan met onverwachte situaties, zoals defecte verkeerslichten of onduidelijke verkeerssituaties.

Belangrijker nog is dat Nvidia dit model gratis beschikbaar stelt via platforms als GitHub en Hugging Face. Onderzoekers en autofabrikanten kunnen het model zelf trainen, aanpassen en gebruiken als basis voor autonome rijsoftware

Opensource verandert het speelveld
Voor Tesla is dit gevoelig nieuws. Tesla heeft jarenlang ingezet op een volledig eigen softwarestack voor Full Self Driving. De belofte aan beleggers was dat deze technologie uniek zou zijn en moeilijk te kopiëren. Dat idee komt nu onder druk te staan.

Door Nvidia’s opensource aanpak krijgen concurrenten plotseling toegang tot geavanceerde AI technologie die vergelijkbaar is met wat Tesla zelf ontwikkelt. Autofabrikanten hoeven niet langer alles zelf vanaf nul te bouwen. Ze kunnen voortbouwen op Nvidia’s modellen en deze aanpassen aan hun eigen voertuigen en sensoren.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor de autonomie in de auto industrie.

Tesla heeft zwaar ingezet op autonoom rijden en heeft daarin een voorsprong op de concurrentie.

Maar nu Nvidia een opensource platform heeft uitgebracht voor autonoom autorijden krijg je wellicht de situatie als bij smartphones: dat Tesla de nieuwe Apple wordt met een uniek platform, terwijl de rest van de industrie standariseert rond Nvidia.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219766445
En ik maar denken dat je dit zou gaan posten:

Bekijk deze YouTube-video

O nee, niet negatief over Tesla…
pi_219766502
Mijn i4 heeft toch wel erg veel last van de kou, ik laad altijd tot max 80% en normaal heb ik in de zomer een bereik van ~400km, vorige winter en toen het kouder werd gaat dat snel richting de 300km, maar de laatste week is dit zelfs gedaald naar 200km.

Die 200km begint wel problematischer te worden aangezien mijn woon-werk retour 150km is, dus ik ben begonnen met de accu te laden naar 100% elke dag. Wat ik me nu afvraag is, is dit nu echt zoveel slechter voor de accu?

Wat ik lees in de bmw communitie is dat iedereen zegt dat het maar weinig uitmaakt, maar de grap is, er is ook een lijst waarin men de battery health laat zien en ik sta daar in de top 3 met beste accu's. Mijn SOH is 99% (83 van de 84kWh nog beschikbaar volgens de bmw software) na 90000 km in 3,5 jaar waarbij ik de accu misschien 3x per jaar tot 100% laad en nooit aan een snellader hang.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_219766526
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:01 schreef boegschroef het volgende:
Mijn i4 heeft toch wel erg veel last van de kou, ik laad altijd tot max 80% en normaal heb ik in de zomer een bereik van ~400km, vorige winter en toen het kouder werd gaat dat snel richting de 300km, maar de laatste week is dit zelfs gedaald naar 200km.

Die 200km begint wel problematischer te worden aangezien mijn woon-werk retour 150km is, dus ik ben begonnen met de accu te laden naar 100% elke dag. Wat ik me nu afvraag is, is dit nu echt zoveel slechter voor de accu?

Wat ik lees in de bmw communitie is dat iedereen zegt dat het maar weinig uitmaakt, maar de grap is, er is ook een lijst waarin men de battery health laat zien en ik sta daar in de top 3 met beste accu's. Mijn SOH is 99% (83 van de 84kWh nog beschikbaar volgens de bmw software) na 90000 km in 3,5 jaar waarbij ik de accu misschien 3x per jaar tot 100% laad en nooit aan een snellader hang.
100% laden is prima, mits je de auto niet te lang laat staan met 100% lading. En zeker niet als het warm is.

Ps: wel zorgwekkend dat de actieradius zo extreem terugloopt. Bij mijn auto is het verschil tussen winter en zomer bij lange ritten nauwelijks merkbaar.
pi_219794560
GM take $9 billion loss, Cancel EV production in Michigan for V8 ICE Power
quote:
General Motors is taking a $9 billion loss as it cancels EV production plans in Michigan and shifts focus back to V8 ICE vehicles. This move raises serious questions about GM’s EV strategy, US auto manufacturing, and the future of electric vehicles amid slowing demand.
pi_219914336
Unsupervised Tesla Robotaxi Ride
quote:
Today was another major milestone day for Tesla as public rides in Robotaxi's that are unsupervised, meaning no driver, safety monitor or any other human input to the vehicle and the entire ride is conducted autonomously!
pi_219914806
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 14:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]

Nou nog in Europa.
pi_219914838
quote:
[..]

Dat werd tijd!
Musk voorspelde dat voor het einde van het jaar er duizenden zouden rondrijden.
Nu eind januari zien we voorzichtige stapjes met een safety car ipv safety monitor en nog steeds een handvol wagens.
En een kleiner testgebied in Austin?

Wel mooi dat Tesla het niet overhaast doet, ondanks wat Musk roept.
pi_219914887
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 00:57 schreef Digi2 het volgende:
GM take $9 billion loss, Cancel EV production in Michigan for V8 ICE Power
[..]

Wat is er mis met de klassieke westerse auto industrie, dat ze er niet in slagen om concurrerende en winstgevende BEV's te verkopen?

Volgens mij is Tesla sowieso de enige die dat doet.
Er zijn ook geen vergelijkbare nieuwe westerse automakers.

Terwijl in China het ene na het andere merk lijkt op te poppen.
Zoals Xiaomi die van een telefoonfabrikant de overstap naar Auto's maakt en kennelijk een best goed model op de markt heeft gezet.

Zijn de Chinezen daadwerkelijk succesvoller dan het westen, of zit daar iets anders achter?
pi_219915565
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 14:36 schreef Wantie het volgende:

[..]

Zijn de Chinezen daadwerkelijk succesvoller dan het westen, of zit daar iets anders achter?
In de VS is een machtige aardolie lobby en conservatieve auto-industrie een obstakel. In europa vooral het probleem van goedkope eigen batterijen vanwege het allom tegenwoordige Nimby complex, waardoor Europa in velerlei opzichten stagneert en de concurrentieslag verliest.
pi_219919795
Waar koop je een draagarm voor een Xpeng G6?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_219919940
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 22:32 schreef spectrumanalyser het volgende:
Temu.
pi_219920940
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 22:32 schreef spectrumanalyser het volgende:
https://www.onderdelenlij(...)achter/#mobile-tab-1
pi_219921034
quote:
[..]

Dus er zit niemand de zaak in de gaten te houden? Je laat je lekker in een pannenkoek veranderen, zonder dat je er wat aan kan doen? Die ledematen en organen heb je toch niet nodig? Het interesseert niemand, want we willen allemaal geloven in onze grote profeet? "Hier, neem mijn geld, maar laat me niet te lang lijden als je me vermoord!"
pi_219921084
quote:
Alleen tweedehands leverbaar?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_219921094
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 00:56 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Alleen tweedehands leverbaar?
Daar wel.
pi_219921102
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 00:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus er zit niemand de zaak in de gaten te houden? Je laat je lekker in een pannenkoek veranderen, zonder dat je er wat aan kan doen? Die ledematen en organen heb je toch niet nodig? Het interesseert niemand, want we willen allemaal geloven in onze grote profeet? "Hier, neem mijn geld, maar laat me niet te lang lijden als je me vermoord!"
Dat is ook wel wat overdreven :o

In hoeverre het in de gaten gehouden wordt weten we niet, op afstand kunnen safety monitors ook meekijken en de besturing overnemen.
pi_219921131
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2026 01:02 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat is ook wel wat overdreven :o

In hoeverre het in de gaten gehouden wordt weten we niet, op afstand kunnen safety monitors ook meekijken en de besturing overnemen.
Ah, maar ze doen er heel veel moeite voor om duidelijk te maken dat het alleen de computer is. Daar staat tegenover, dat als je er aan gaat, het je eigen schuld was, want je had die computer niet aan moeten zetten.

You do you, maar zelf sturen is bijna zeker een heel stuk veiliger. Want die mensen die op afstand mee moeten kijken kosten geld en daar houd Musk niet van.
pi_219921255
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 01:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, maar ze doen er heel veel moeite voor om duidelijk te maken dat het alleen de computer is. Daar staat tegenover, dat als je er aan gaat, het je eigen schuld was, want je had die computer niet aan moeten zetten.

You do you, maar zelf sturen is bijna zeker een heel stuk veiliger. Want die mensen die op afstand mee moeten kijken kosten geld en daar houd Musk niet van.
Musk beweert ook dat Optimus autonoom functioneert, terwijl die wordt aangestuurd door een teleoperator met een VR- bril op

Ik zou dat niet te serieus nemen.

Wat aansprakelijk betreft: mensen zetten geen computer aan, ze gaan in een zelfrijdende taxi zitten.
Als die taxi een ongeval veroorzaakt is Tesla verantwoordelijk.
GM moest het veld ruimen toen hun Robottaxi een vrouw reed en GM aanvankelijk informatie daarover achter hield.
pi_219922257
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 00:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je kan ook kiezen voor een Waymo-taxi of een bemande Uber.
Vraag dan wel ff aan de bestuurder of hij ook in een grote profeet gelooft, want anders beland je van de regen in de drup ;)
pi_219922310
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 01:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Ondertussen irl:

https://www.autoblog.com/(...)surance-bill-in-half
pi_219922328
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2026 01:57 schreef Wantie het volgende:

[..]
Musk beweert ook dat Optimus autonoom functioneert, terwijl die wordt aangestuurd door een teleoperator met een VR- bril op

Een jaar of twee geleden…

Optimus zal binnen twee jaar te koop zijn. En die gaan echt niet allemaal op afstand bestuurd worden…
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')