abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217448418
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 12:10 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als een bedrijf over op EV's wil en vraagt om verzwaring van zijn stroomcapaciteit voor de laadpalen kan het stroomnet wel degelijk een probleem zijn.
Op die manier kan het een probleem zijn, maar het hoeft niet.
  Moderator woensdag 23 april 2025 @ 16:44:52 #152
236264 crew  capricia
pi_217448480
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 14:27 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Slimme laadpalen in combinatie met zonnepanelen op het dak van het bedrijf en alle leasewagens kunnen als de zon schijnt onder werktijd "gratis" en binnen de huidige netcapaciteit opgeladen worden.

Juist grote bedrijven blijven enorm achter als het gaat om de installatie van zonnepanelen.
Ja. Het hoeft ook niet altijd maar super fast charging te zijn. Gewoon lekker laden op de zonnepanelen of wanneer het stroomnetwerk capaciteit te over heeft, is prima.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217448943
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 16:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Het hoeft ook niet altijd maar super fast charging te zijn. Gewoon lekker laden op de zonnepanelen of wanneer het stroomnetwerk capaciteit te over heeft, is prima.
Helemaal als je bedenkt dat de gemiddelde personenauto maar ongeveer 1000km per maand rijdt. Bij een ietwat onzuinige 20kWh/100km heeft een gemiddelde auto dus maar 200kWh per maand nodig. Nog geen 10kWh per werkdag.
Als je bedenkt dat diezelfde gemiddelde auto meer dan 20uur per dag stilstaat, is gemiddeld met 500W laden al voldoende.

Ja, het handjevol veel-rijders zal meer moeten laden en daardoor ook hogere laadsnelheid nodig hebben. Maar de weinig rijders compenseren dat. Een auto met een WLTP-actieradius van 350+ kilometer (praktijk minimaal 250km) hoeft gemiddeld simpelweg niet vaker dan één keer per week opgeladen te worden. Een half dagje aan een 11kW lader is al genoeg. Met slechts één 11kW laadpaal bij het bedrijf kunnen gemiddeld genomen al 10 werknemers de hele week autorijden (telkens een andere auto een halve werkdag aan de lader).
Met een slimme 22kW laadpaal kan dat resultaat ook behaald worden bij bedrijven die vanwege pieken (machines, ovens etc) aan hun maximale netcapaciteit zitten. Meestal wordt de maximale capaciteit immers maar een klein deel van de dag gebruikt. Maar omdat de netbeheerder de gecontracteerde capaciteit moet garanderen, geven ze hetgeen de rest van de dag "over" is niet weg aan nieuwe contracten voor hetzelfde of andere bedrijven.

Netcongestie is wat dat betreft geen probleem voor zonnepanelen én (slimme) laadpalen. Wel is netcongestie een probleem voor aanleg openbare laadpalen en snelladers. Want daarvoor wordt nieuwe gecontracteerde capaciteit aangevraagd en die is niet beschikbaar. Maar juist bij bedrijven is het geen probleem om het aantal laadpalen uit te breiden, mits de juiste technieken gebruikt worden. Eventueel in combinatie met extra capaciteit vanuit zonnepanelen
pi_217449056
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 14:27 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Slimme laadpalen in combinatie met zonnepanelen op het dak van het bedrijf en alle leasewagens kunnen als de zon schijnt onder werktijd "gratis" en binnen de huidige netcapaciteit opgeladen worden.

Juist grote bedrijven blijven enorm achter als het gaat om de installatie van zonnepanelen.
Dus in de zomervakantie de panelen uitzetten om overbelasting te voorkomen? En dat helpt ook niet met de capaciteit van het netwerk in de winter. Sterker nog, dan moet je al die auto's op 1 plaats opladen. Beter om het thuis na 23:00 te doen.

De problemen zijn voornamelijk de combinatie van wiebelstroom en piekbelastingen. Zowel vraag als aanbod.
pi_217449190
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 17:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus in de zomervakantie de panelen uitzetten om overbelasting te voorkomen? En dat helpt ook niet met de capaciteit van het netwerk in de winter. Sterker nog, dan moet je al die auto's op 1 plaats opladen. Beter om het thuis na 23:00 te doen.

De problemen zijn voornamelijk de combinatie van wiebelstroom en piekbelastingen. Zowel vraag als aanbod.
Bij gebruik van goedgekeurde omvormers schakelen de zonnepanelen vanzelf af indien nodig. Dat is dus geen punt.

In de winter doen zonnepanelen minder maar niet 'niks'. Problemen rond netcongestie hebben inderdaad vooral met piekbelasting te maken. Dat schreef ik net ook al. Slimme laadpalen voor elektrische auto's leveren geen extra piekbelasting op, want ze schakelen tijdelijk terug in vermogen als de apparatuur en machines in het bedrijf pieken trekken.

In de nacht laden is meestal niet de beste oplossing als het om het totale energievraagstuk gaat, want in de nacht doen zonnepanelen sowieso niets en waait het ook vaak net wat minder hard dan overdag.
pi_217449275
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 18:05 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Bij gebruik van goedgekeurde omvormers schakelen de zonnepanelen vanzelf af indien nodig. Dat is dus geen punt.

In de winter doen zonnepanelen minder maar niet 'niks'. Problemen rond netcongestie hebben inderdaad vooral met piekbelasting te maken. Dat schreef ik net ook al. Slimme laadpalen voor elektrische auto's leveren geen extra piekbelasting op, want ze schakelen tijdelijk terug in vermogen als de apparatuur en machines in het bedrijf pieken trekken.

In de nacht laden is meestal niet de beste oplossing als het om het totale energievraagstuk gaat, want in de nacht doen zonnepanelen sowieso niets en waait het ook vaak net wat minder hard dan overdag.
Dat het hele elektriciteitsnetwerk nou om dreigt te vallen is rechtstreeks de schuld van de mensen die gratis zonne- en windenergie zien als de oplossing van alle problemen. Dat nu op een "slimme" manier proberen te doen lost het probleem nog steeds niet op, het maakt het alleen minder erg. Stoppen met wiebelstroom is de eerste stap naar een stabiele stroomvoorziening.

Ok, we hadden het netwerk ook niet zo moeten laten versloffen. En kernenergie niet zo moeten demoniseren. Maar dat is nog geen reden om het dan in snel tempo om zeep te helpen, omdat dat "groen" is. Eerst het nieuwe bouwen en daarna pas het oude afbreken. Dus geen nieuwe wiebelstroom meer en als een gek het stroomnet gaan opwaarderen. Dan kunnen we over 25 jaar verder kijken.
pi_218276767
Mercedes Benz reveal game changing 13 kg electric motor with 750 hp
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Mercedes-Benz has unveiled a revolutionary 13 kg electric motor producing a staggering 750 horsepower, signaling a major leap in EV performance and efficiency. Developed in collaboration with YASA, this axial-flux motor could redefine future AMG models and lightweight EV design.
ICE's bijten hier totaal in het stof als het gaat om bewegingsvermogen t.o.v. het gewicht van de motor, laat staan het volume _O_ *O*

Goede vooruitzichten ook, als een lichte extreem krachtige motor voor elektrisch vliegen ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218618894
E-Autos in der ADAC Pannenstatistik 2025
Bekijk deze YouTube-video

EV's hebben veel minder kans op pech dan ICE's en het verschil met ICE's neemt steeds verder toe.
De Hyundai Ioniq 5 is de uitzondering die de regel bevestigd en heeft een relatief hoog pech %tage.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:27:13 #159
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_218618921
Zijn er al goede EV's rond de 10k?
pi_218618977
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 09:27 schreef xzaz het volgende:
Zijn er al goede EV's rond de 10k?
Die zul je in China zelf wel kunnen aanschaffen, maar vanwege de importheffingen niet in de EU. Ik weet ook niet of je een goede nieuwe ICE kan kopen voor dat bedrag.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218884079
Tesla Set To Smash 470,000 Deliveries in Best Quarter of 2025!
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Tesla is on track to shatter records with nearly 470,000 vehicle deliveries in Q3 2025, marking its strongest quarter ever. This milestone reflects surging demand, production efficiency, and a rebound in global EV sales momentum.
In Europa blijven de verkopen van Tesla echter achter. In de VS komen de federale subsidies voor EV's binnenkort te vervallen. Hoe dat gaat uitpakken voor Q4 is nog onduidelijk. De prijzen voor stroom zijn daarnaast flink aan het stijgen in de VS vanwege de grote vraag vanuit A.I. datacenters.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218892403
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2025 14:17 schreef Digi2 het volgende:
Tesla Set To Smash 470,000 Deliveries in Best Quarter of 2025!
Bekijk deze YouTube-video
[..]
In Europa blijven de verkopen van Tesla echter achter. In de VS komen de federale subsidies voor EV's binnenkort te vervallen. Hoe dat gaat uitpakken voor Q4 is nog onduidelijk. De prijzen voor stroom zijn daarnaast flink aan het stijgen in de VS vanwege de grote vraag vanuit A.I. datacenters.
Beste kwartaal ooit?

Ik dacht dat Q4 in 20254 over de 495.000 zat.

In ieder lijkt Q3 wel een opsteker te worden na maand na maand lagere verkoopcijfers dan in de jaren daarvoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wantie op 28-09-2025 15:27:19 ]
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218892612
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2025 14:53 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik dacht dat Q4 in 2025 over de 495.000 zat.

Q4 2025 is nog niet gepasseerd, die cijfers komen uit begin 2026 ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218892686
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 15:18 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Q4 2025 is nog niet gepasseerd, die cijfers komen uit begin 2026 ;)
Q4 2024 :@
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218892734
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2025 14:53 schreef Wantie het volgende:

[..]
Beste kwartaal ooit?

Ik dacht dat Q4 in 20254 over de 495.000 zat.

In ieder lijkt Q3 wel een opsteker te worden na maand na maand lagere verkoopcijfers dan in de jaren daarvoor.
Je ziet gewoon dat nu eindelijk vrijwel de gehele line up van de Model Y beschikbaar is (Performance en L is dit kwartaal erbij gekomen) de verkoop weer als een tierelier gaat. Nieuwe accu helpt ook. Komt ook een betere in de VS kennelijk. En de goedkope variant wordt in Q4 verwacht, dus Q4 kan wel eens een record kwartaal worden.

Helemaal out of the blue is het derhalve niet.
pi_218893005
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 15:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je ziet gewoon dat nu eindelijk vrijwel de gehele line up van de Model Y beschikbaar is (Performance en L is dit kwartaal erbij gekomen) de verkoop weer als een tierelier gaat. Nieuwe accu helpt ook. Komt ook een betere in de VS kennelijk. En de goedkope variant wordt in Q4 verwacht, dus Q4 kan wel eens een record kwartaal worden.

Helemaal out of the blue is het derhalve niet.
Het zijn dan wereldwijd 8.000 meer dan Q3 van 2024.

We gaan zien of die trend zich doorzet in Q4, of dat het even een opleving is vanwege de nieuwe uitvoeringen van model Y.

Q1 en Q2 2025 waren resp 50K en 40K minder tov van 2024.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218893590
quote:
1s.gif Op zondag 28 september 2025 15:57 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het zijn dan wereldwijd 8.000 meer dan Q3 van 2024.

We gaan zien of die trend zich doorzet in Q4, of dat het even een opleving is vanwege de nieuwe uitvoeringen van model Y.

Q1 en Q2 2025 waren resp 50K en 40K minder tov van 2024.
De Performance en de L waren ook niet het hele kwartaal leverbaar.

Maar we gaan het inderdaad zien.
pi_218896192
Blijkbaar vervalt de federale subsidie voor EV's in geheel Q4. De vraag in de VS is Q3 gestegen om nog aanspraak te kunnen maken. Q4 gaat zeer waarschijnlijk tegenvallen wat betreft de verkoopcijfers van EV's in de VS.

The Car Market Collapse is here
Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 29-09-2025 02:21:34 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218945389
Ford's Electric Car Sales Set Record Highs in Q3 2025
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Ford’s electric vehicle (EV) sales hit record highs in Q3 2025, marking a major milestone for the automaker. The company reported its strongest quarterly EV sales yet, driven by strong demand for models like the Mustang Mach-E, F-150 Lightning, and E-Transit. Growth was fueled by expanded production capacity and improved supply chain stability. Ford’s EV market share in the U.S. also increased, narrowing the gap with Tesla and other rivals. This surge highlights Ford’s accelerating momentum in the EV transition and its strategy to scale electrification profitably.
^O^
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218946078
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2025 15:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je ziet gewoon dat nu eindelijk vrijwel de gehele line up van de Model Y beschikbaar is (Performance en L is dit kwartaal erbij gekomen) de verkoop weer als een tierelier gaat. Nieuwe accu helpt ook. Komt ook een betere in de VS kennelijk. En de goedkope variant wordt in Q4 verwacht, dus Q4 kan wel eens een record kwartaal worden.

Helemaal out of the blue is het derhalve niet.
Q3 is relatief nog veel verkocht omdat 30 september de EV tax credits zijn weggevallen.
Dus iedereen scoort nog snel een EV in Q3 en Q4 valt tegen.

Het Tesla aandeel heeft intussen een PE van 250 dus er zal nog minimaal 500% winstgroei nodig zijn om de huidige prijs van een Tesla aandeel enigszins te rechtvaardigen.

Met een paar procent groei t.o.v. vorig jaar kom je er niet.
pi_218946230
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 17:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Q3 is relatief nog veel verkocht omdat 30 september de EV tax credits zijn weggevallen.
Dus iedereen scoort nog snel een EV in Q3 en Q4 valt tegen.

Het Tesla aandeel heeft intussen een PE van 250 dus er zal nog minimaal 500% winstgroei nodig zijn om de huidige prijs van een Tesla aandeel enigszins te rechtvaardigen.

Met een paar procent groei t.o.v. vorig jaar kom je er niet.
Als de line up ongewijzigd blijft, dan heb je gelijk. Maar als men die goedkopere MY snel kan brengen voor een hele mooie prijs, dan kan het natuurlijk anders lopen, zeker als die ook op andere markten beschikbaar komt.

Vwb het Tesla aandeel: de verwachte winstgroei zit niet in de verkoop van autootjes.
pi_218946392
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 17:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als de line up ongewijzigd blijft, dan heb je gelijk. Maar als men die goedkopere MY snel kan brengen voor een hele mooie prijs, dan kan het natuurlijk anders lopen, zeker als die ook op andere markten beschikbaar komt.

Vwb het Tesla aandeel: de verwachte winstgroei zit niet in de verkoop van autootjes.
Begin dit jaar leek het jou geen goed idee om een goedkopere Tesla in de markt te zetten vanwege lagere winst per verkocht exemplaar en kannibalisme op de duurdere modellen.
Hoe kijk je daar nu tegenaan?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218946876
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 17:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als de line up ongewijzigd blijft, dan heb je gelijk. Maar als men die goedkopere MY snel kan brengen voor een hele mooie prijs, dan kan het natuurlijk anders lopen, zeker als die ook op andere markten beschikbaar komt.
Voor iedere budget MY verkoopt Tesla geen luxere uitvoering. Marges zijn ook lager.

quote:
Vwb het Tesla aandeel: de verwachte winstgroei zit niet in de verkoop van autootjes.
Nee, maar voorlopig zijn ze nog héél ver weg van winst maken op robots en robotaxi's.
Besef dat ze 500% meer winst moeten maken dan dit jaar om de huidige PE enigszins te rechtvaardigen, dan zit je nog steeds op een PE van 50 en dat is nog steeds hoog.
pi_218983197
Zoals verwacht komt Tesla niet met een goedkoper model. In plaats daarvan wordt het instapmodel van de Model Y versoberd en rond de 6.000 euro in prijs verlaagd.
En je krijgt iets meer rijbereik.

De Tesla Y RWD gaat voortaan Y Standard heten. De andere modellen heten Y Premium.

Standard begint bij ¤39.990, Premium is er vanaf ¤50.990.

https://www.autoweek.nl/a(...)ik-voor-minder-geld/
zeer vocale Trump hater - VEM2012
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')