Op die manier kan het een probleem zijn, maar het hoeft niet.quote:Op woensdag 23 april 2025 12:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als een bedrijf over op EV's wil en vraagt om verzwaring van zijn stroomcapaciteit voor de laadpalen kan het stroomnet wel degelijk een probleem zijn.
Ja. Het hoeft ook niet altijd maar super fast charging te zijn. Gewoon lekker laden op de zonnepanelen of wanneer het stroomnetwerk capaciteit te over heeft, is prima.quote:Op woensdag 23 april 2025 14:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Slimme laadpalen in combinatie met zonnepanelen op het dak van het bedrijf en alle leasewagens kunnen als de zon schijnt onder werktijd "gratis" en binnen de huidige netcapaciteit opgeladen worden.
Juist grote bedrijven blijven enorm achter als het gaat om de installatie van zonnepanelen.
Helemaal als je bedenkt dat de gemiddelde personenauto maar ongeveer 1000km per maand rijdt. Bij een ietwat onzuinige 20kWh/100km heeft een gemiddelde auto dus maar 200kWh per maand nodig. Nog geen 10kWh per werkdag.quote:Op woensdag 23 april 2025 16:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Het hoeft ook niet altijd maar super fast charging te zijn. Gewoon lekker laden op de zonnepanelen of wanneer het stroomnetwerk capaciteit te over heeft, is prima.
Dus in de zomervakantie de panelen uitzetten om overbelasting te voorkomen? En dat helpt ook niet met de capaciteit van het netwerk in de winter. Sterker nog, dan moet je al die auto's op 1 plaats opladen. Beter om het thuis na 23:00 te doen.quote:Op woensdag 23 april 2025 14:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Slimme laadpalen in combinatie met zonnepanelen op het dak van het bedrijf en alle leasewagens kunnen als de zon schijnt onder werktijd "gratis" en binnen de huidige netcapaciteit opgeladen worden.
Juist grote bedrijven blijven enorm achter als het gaat om de installatie van zonnepanelen.
Bij gebruik van goedgekeurde omvormers schakelen de zonnepanelen vanzelf af indien nodig. Dat is dus geen punt.quote:Op woensdag 23 april 2025 17:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus in de zomervakantie de panelen uitzetten om overbelasting te voorkomen? En dat helpt ook niet met de capaciteit van het netwerk in de winter. Sterker nog, dan moet je al die auto's op 1 plaats opladen. Beter om het thuis na 23:00 te doen.
De problemen zijn voornamelijk de combinatie van wiebelstroom en piekbelastingen. Zowel vraag als aanbod.
Dat het hele elektriciteitsnetwerk nou om dreigt te vallen is rechtstreeks de schuld van de mensen die gratis zonne- en windenergie zien als de oplossing van alle problemen. Dat nu op een "slimme" manier proberen te doen lost het probleem nog steeds niet op, het maakt het alleen minder erg. Stoppen met wiebelstroom is de eerste stap naar een stabiele stroomvoorziening.quote:Op woensdag 23 april 2025 18:05 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bij gebruik van goedgekeurde omvormers schakelen de zonnepanelen vanzelf af indien nodig. Dat is dus geen punt.
In de winter doen zonnepanelen minder maar niet 'niks'. Problemen rond netcongestie hebben inderdaad vooral met piekbelasting te maken. Dat schreef ik net ook al. Slimme laadpalen voor elektrische auto's leveren geen extra piekbelasting op, want ze schakelen tijdelijk terug in vermogen als de apparatuur en machines in het bedrijf pieken trekken.
In de nacht laden is meestal niet de beste oplossing als het om het totale energievraagstuk gaat, want in de nacht doen zonnepanelen sowieso niets en waait het ook vaak net wat minder hard dan overdag.
ICE's bijten hier totaal in het stof als het gaat om bewegingsvermogen t.o.v. het gewicht van de motor, laat staan het volumequote:Mercedes-Benz has unveiled a revolutionary 13 kg electric motor producing a staggering 750 horsepower, signaling a major leap in EV performance and efficiency. Developed in collaboration with YASA, this axial-flux motor could redefine future AMG models and lightweight EV design.
Die zul je in China zelf wel kunnen aanschaffen, maar vanwege de importheffingen niet in de EU. Ik weet ook niet of je een goede nieuwe ICE kan kopen voor dat bedrag.quote:
In Europa blijven de verkopen van Tesla echter achter. In de VS komen de federale subsidies voor EV's binnenkort te vervallen. Hoe dat gaat uitpakken voor Q4 is nog onduidelijk. De prijzen voor stroom zijn daarnaast flink aan het stijgen in de VS vanwege de grote vraag vanuit A.I. datacenters.quote:Tesla is on track to shatter records with nearly 470,000 vehicle deliveries in Q3 2025, marking its strongest quarter ever. This milestone reflects surging demand, production efficiency, and a rebound in global EV sales momentum.
Beste kwartaal ooit?quote:Op zaterdag 27 september 2025 14:17 schreef Digi2 het volgende:
Tesla Set To Smash 470,000 Deliveries in Best Quarter of 2025!
Bekijk deze YouTube-video
[..]
In Europa blijven de verkopen van Tesla echter achter. In de VS komen de federale subsidies voor EV's binnenkort te vervallen. Hoe dat gaat uitpakken voor Q4 is nog onduidelijk. De prijzen voor stroom zijn daarnaast flink aan het stijgen in de VS vanwege de grote vraag vanuit A.I. datacenters.
Q4 2025 is nog niet gepasseerd, die cijfers komen uit begin 2026quote:Op zondag 28 september 2025 14:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik dacht dat Q4 in 2025 over de 495.000 zat.
Q4 2024quote:Op zondag 28 september 2025 15:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Q4 2025 is nog niet gepasseerd, die cijfers komen uit begin 2026
Je ziet gewoon dat nu eindelijk vrijwel de gehele line up van de Model Y beschikbaar is (Performance en L is dit kwartaal erbij gekomen) de verkoop weer als een tierelier gaat. Nieuwe accu helpt ook. Komt ook een betere in de VS kennelijk. En de goedkope variant wordt in Q4 verwacht, dus Q4 kan wel eens een record kwartaal worden.quote:Op zondag 28 september 2025 14:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Beste kwartaal ooit?
Ik dacht dat Q4 in 20254 over de 495.000 zat.
In ieder lijkt Q3 wel een opsteker te worden na maand na maand lagere verkoopcijfers dan in de jaren daarvoor.
Het zijn dan wereldwijd 8.000 meer dan Q3 van 2024.quote:Op zondag 28 september 2025 15:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je ziet gewoon dat nu eindelijk vrijwel de gehele line up van de Model Y beschikbaar is (Performance en L is dit kwartaal erbij gekomen) de verkoop weer als een tierelier gaat. Nieuwe accu helpt ook. Komt ook een betere in de VS kennelijk. En de goedkope variant wordt in Q4 verwacht, dus Q4 kan wel eens een record kwartaal worden.
Helemaal out of the blue is het derhalve niet.
De Performance en de L waren ook niet het hele kwartaal leverbaar.quote:Op zondag 28 september 2025 15:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het zijn dan wereldwijd 8.000 meer dan Q3 van 2024.
We gaan zien of die trend zich doorzet in Q4, of dat het even een opleving is vanwege de nieuwe uitvoeringen van model Y.
Q1 en Q2 2025 waren resp 50K en 40K minder tov van 2024.
quote:Ford’s electric vehicle (EV) sales hit record highs in Q3 2025, marking a major milestone for the automaker. The company reported its strongest quarterly EV sales yet, driven by strong demand for models like the Mustang Mach-E, F-150 Lightning, and E-Transit. Growth was fueled by expanded production capacity and improved supply chain stability. Ford’s EV market share in the U.S. also increased, narrowing the gap with Tesla and other rivals. This surge highlights Ford’s accelerating momentum in the EV transition and its strategy to scale electrification profitably.
Q3 is relatief nog veel verkocht omdat 30 september de EV tax credits zijn weggevallen.quote:Op zondag 28 september 2025 15:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je ziet gewoon dat nu eindelijk vrijwel de gehele line up van de Model Y beschikbaar is (Performance en L is dit kwartaal erbij gekomen) de verkoop weer als een tierelier gaat. Nieuwe accu helpt ook. Komt ook een betere in de VS kennelijk. En de goedkope variant wordt in Q4 verwacht, dus Q4 kan wel eens een record kwartaal worden.
Helemaal out of the blue is het derhalve niet.
Als de line up ongewijzigd blijft, dan heb je gelijk. Maar als men die goedkopere MY snel kan brengen voor een hele mooie prijs, dan kan het natuurlijk anders lopen, zeker als die ook op andere markten beschikbaar komt.quote:Op zondag 5 oktober 2025 17:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Q3 is relatief nog veel verkocht omdat 30 september de EV tax credits zijn weggevallen.
Dus iedereen scoort nog snel een EV in Q3 en Q4 valt tegen.
Het Tesla aandeel heeft intussen een PE van 250 dus er zal nog minimaal 500% winstgroei nodig zijn om de huidige prijs van een Tesla aandeel enigszins te rechtvaardigen.
Met een paar procent groei t.o.v. vorig jaar kom je er niet.
Begin dit jaar leek het jou geen goed idee om een goedkopere Tesla in de markt te zetten vanwege lagere winst per verkocht exemplaar en kannibalisme op de duurdere modellen.quote:Op zondag 5 oktober 2025 17:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als de line up ongewijzigd blijft, dan heb je gelijk. Maar als men die goedkopere MY snel kan brengen voor een hele mooie prijs, dan kan het natuurlijk anders lopen, zeker als die ook op andere markten beschikbaar komt.
Vwb het Tesla aandeel: de verwachte winstgroei zit niet in de verkoop van autootjes.
Voor iedere budget MY verkoopt Tesla geen luxere uitvoering. Marges zijn ook lager.quote:Op zondag 5 oktober 2025 17:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als de line up ongewijzigd blijft, dan heb je gelijk. Maar als men die goedkopere MY snel kan brengen voor een hele mooie prijs, dan kan het natuurlijk anders lopen, zeker als die ook op andere markten beschikbaar komt.
Nee, maar voorlopig zijn ze nog héél ver weg van winst maken op robots en robotaxi's.quote:Vwb het Tesla aandeel: de verwachte winstgroei zit niet in de verkoop van autootjes.
quote:A groundbreaking new electric motor is redefining performance engineering, delivering an incredible 1,000 horsepower while weighing just 12 kilograms. This ultra-light, high-density design could revolutionize the future of electric hypercars, aircraft, and next-generation EVs by combining extreme power with unmatched efficiency.
Nogal een sensatie-artikel, dat klakkeloos de marketingprietpraat overgenomen heeft. Ja, axial flux motoren zijn meestal iets beter in Kw/kg dan een radial flux motor. Maar dit is maximaal iets van 30% gewichtsbesparing, niet veel meer. Door de orientatie van de spoelen kan je iets effectiever gebruik maken van je koper. Maar door de grotere diameter ben je wel iets beperkter in je maximale snelheid en heb je een grotere massatraagheid.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 19:59 schreef Digi2 het volgende:
YASA's Dinky 28 Lb. 1,000+ HP E-Motor
Bekijk deze YouTube-video
[..]
Evengoed zijn de verkopen van bijv de Model Y vergeleken vorig jaar sept, sept 2025 lager.quote:The Tesla has surged back to reclaim first-place status in Europe and the UK for September 2026, marking a dramatic rebound after a challenging year of declining sales and margin pressure from rising competition.
September 2025 lijkt ook lager te zijn dan 2023.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 13:10 schreef Digi2 het volgende:
Tesla Soars Back Into First Place in Europe & UK in September 2025
Bekijk deze YouTube-video
[..]
Evengoed zijn de verkopen van bijv de Model Y vergeleken vorig jaar sept, sept 2025 lager.
Een plafond is niet een term die je kan gebruiken imo tav de auto's, het is een erg bewegelijke markt. Daarnaast is het doortrokken van overheidsingrijpen, al decennia lang. Tesla heeft meerdere potjes op het vuur staan, die hun concurentie posititie kan verbeteren, vooral hun sinds langere tijd strategie van local sourcing heeft hen nu een voordeel gebracht tov van vele ander fabrikanten, met name door de Trump perikelen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 13:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
September 2025 lijkt ook lager te zijn dan 2023.
Het merk lijkt het plafond te hebben bereikt qua verkopen.
We gaan het zien in de toekomst.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 14:15 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een plafond is niet een term die je kan gebruiken imo tav de auto's, het is een erg bewegelijke markt. Daarnaast is het doortrokken van overheidsingrijpen, al decennia lang. Tesla heeft meerdere potjes op het vuur staan, die hun concurentie posititie kan verbeteren, vooral hun sinds langere tijd strategie van local sourcing heeft hen nu een voordeel gebracht tov van vele ander fabrikanten, met name door de Trump perikelen.
Niet echt. De rest is Tesla aan het bijhalen. Op veel gebieden is Tesla nog altijd top.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 15:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
We gaan het zien in de toekomst.
Dit jaar was tot nu toe tegenvallend ten opzichte van 2023/2024. Terwijl de markt groeide daalde Tesla.
Je ziet verder dat de ontwikkeling steeds sneller gaan qua modellen. Op dat gebied blijft Tesla achter.
Maar in de praktijk zit het gros van de consumenten niet te wachten op een auto die binnen enkele seconden 130 kan rijden en een top heeft van 300 km/u.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 15:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niet echt. De rest is Tesla aan het bijhalen. Op veel gebieden is Tesla nog altijd top.
Wat dat betreft is het ook veelzeggend dat Ferrari nu een vierdeurs volledig elektrische auto gaat introduceren en deze op basis van wat bekend is gemaakt op alle vlakken minder scoort dan de Model S Plaid die al bijna 5 jaar geleden op de markt kwam. En dat Porsche met kunstgrepen (een 2 zits vierdeurs…) het Nordschleife record terug moest pakken twee jaar terug.
330 op de GPS (al is dat omdat ik grotere wielomtrek achter heb).quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 16:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar in de praktijk zit het gros van de consumenten niet te wachten op een auto die binnen enkele seconden 130 kan rijden en een top heeft van 300 km/u.
Daar heb je in het dagelijks verkeer niets aan.
Die kijken naar hele andere zaken en kopen ook op basis van emotie.
Maar toch maand na maand minder dan voorgaande jaren, terwijl de EV markt groeit.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 16:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
330 op de GPS (al is dat omdat ik grotere wielomtrek achter heb).
Hoe dan ook: het ging om waar Tesla technologisch staat. En dat is nog altijd vooraan.
De Model Y is op zichzelf wellicht niet spectaculair, maar het totaalpakket is top en je krijgt enorm veel waar voor je geld.
Dat is een bepaalde filosofie. Tesla kan de Model Y best een hogere range geven (er is ruimte voor een grotere accu). De laadcurve kan sneller. 800v beheerst Tesla ook. Etc.
Alleen beoordeelt Tesla dat alles als niet zinvol tov de meerkosten.
En aangezien ze nog altijd heel veel auto’s verkopen hebben ze wel een beetje een beeld van wat ze moeten doen.
Niet zo gek toch? De concurrentie neemt steeds meer toe én wordt steeds beter.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 16:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar toch maand na maand minder dan voorgaande jaren, terwijl de EV markt groeit.
Heel veel auto's hebben een driespaaks stuurwiel. En dat is (buiten de kleur... zwart, ook vrij algemeen) de enige overeenkomst. Ja, ok. Rond.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 16:21 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Niet zo gek toch? De concurrentie neemt steeds meer toe én wordt steeds beter.
Laatst in een Tesla model Y(?) gereden en het viel me wel een beetje tegen. Het stuurwiel zag er bijvoorbeeld bijna hetzelfde uit als een soort Citroën C1 uit 2013.
De EV markt groeit met name aan de onderzijde van de markt. Tesla concentreert zich ook niet op aantallen, maar op winst per auto. Is misschien een idee voor Porsche om dat te doen, want die maken inmiddels op al hun auto's (dus niet alleen de EV's) verlies.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 16:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar toch maand na maand minder dan voorgaande jaren, terwijl de EV markt groeit.
Een paar jaar geleden concentreerde Musk / Tesla zich nog op aantallen verkopen ten kosten van winst per auto.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 16:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De EV markt groeit met name aan de onderzijde van de markt. Tesla concentreert zich ook niet op aantallen, maar op winst per auto.
Ik vind Porsche nou niet bepaald een goed voorbeeld van de onderkant van de automarkt.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 16:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De EV markt groeit met name aan de onderzijde van de markt. Tesla concentreert zich ook niet op aantallen, maar op winst per auto. Is misschien een idee voor Porsche om dat te doen, want die maken inmiddels op al hun auto's (dus niet alleen de EV's) verlies.
Grotere aantallen van hetzelfde model ja. Wat Tesla kan doen is een kleinere Tesla ontwikkelen, maar die verkoop je dan met minimale winst en het gaat ten koste van de bestaande lijnen (deels).quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 16:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een paar jaar geleden concentreerde Musk / Tesla zich nog op aantallen verkopen ten kosten van winst per auto.
Alleen de groei is nu gestagneerd.
Juist met grotere aantallen dalen kosten per stuk en neemt je winst ook toe maar op het vlak van groei laat Tesla het dit jaar liggen.
Je leest mijn reactie en denkt werkelijk dat ik dat schreef?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 17:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik vind Porsche nou niet bepaald een goed voorbeeld van de onderkant van de automarkt.
Ja, je begint over dat de EV markt aan de onderkant groeit, en dat Tesla voor de winst gaat.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 17:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je leest mijn reactie en denkt werkelijk dat ik dat schreef?
Ja, als voorbeeld van hoe het niet moet aangaande winst per auto. Dat snapt iedereen die niet zwakzinnig is en mijn post leest, dus het ontgaat mij weer waarom je net doet alsof je zwakzinnig bent.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 17:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, je begint over dat de EV markt aan de onderkant groeit, en dat Tesla voor de winst gaat.
Dus dan zou je verwachten dat je bedoelt dat die winst niet aan de onderkant valt te halen.
Vervolgens neem je Porsche als voorbeeld...
Tja...
Anyway, Tesla komt met een uitgeklede Model Y en S.
Dat past wel in de strategie van focus op winst per auto.
Het scheelt de ontwikkeling van een compleet nieuw model.
We gaan zien of dat de verkoopcijfers gaat opdrijven.
Ik maak me nog niet zo druk om het bedrijf Tesla, zolang ze winst maken kunnen ze het heel lang uitzingen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 17:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Verder zou ik mij als ik jou was geen zorgen maken om Tesla. Stellantis en VAG zitten pas echt in de problemen. Met name de eerste van de twee.
Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. Waarom zou je bijvoorbeeld een uitgeklede Model Y kopen, ipv een jonge occasion waar alles op zit.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 17:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Grotere aantallen van hetzelfde model ja. Wat Tesla kan doen is een kleinere Tesla ontwikkelen, maar die verkoop je dan met minimale winst en het gaat ten koste van de bestaande lijnen (deels).
Dat is de reden dat Tesla geen 'Model 2' uit wenst te brengen.
Even rustig ademhalen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 17:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, als voorbeeld van hoe het niet moet aangaande winst per auto. Dat snapt iedereen die niet zwakzinnig is en mijn post leest, dus het ontgaat mij weer waarom je net doet alsof je zwakzinnig bent.
Verder zou ik mij als ik jou was geen zorgen maken om Tesla. Stellantis en VAG zitten pas echt in de problemen. Met name de eerste van de twee.
Die groei wordt niet in de automotive verwacht. Dus dat is hier wat off topic lijkt mij.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 17:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik maak me nog niet zo druk om het bedrijf Tesla, zolang ze winst maken kunnen ze het heel lang uitzingen.
Maar ze zullen nu wel echt met betere cijfers moeten komen om een P/E-ratio van 290 (!) te kunnen blijven verantwoorden. Ze hebben een 6x hogere jaarwinst (!) nodig om dat enigszins te rechtvaardigen.
Anders zal de koers instorten.
Verwacht inderdaad.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die groei wordt niet in de automotive verwacht. Dus dat is hier wat off topic lijkt mij.
Ik heb bewust dan ook niet over automotivequote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die groei wordt niet in de automotive verwacht. Dus dat is hier wat off topic lijkt mij.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |