Op die manier kan het een probleem zijn, maar het hoeft niet.quote:Op woensdag 23 april 2025 12:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als een bedrijf over op EV's wil en vraagt om verzwaring van zijn stroomcapaciteit voor de laadpalen kan het stroomnet wel degelijk een probleem zijn.
Ja. Het hoeft ook niet altijd maar super fast charging te zijn. Gewoon lekker laden op de zonnepanelen of wanneer het stroomnetwerk capaciteit te over heeft, is prima.quote:Op woensdag 23 april 2025 14:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Slimme laadpalen in combinatie met zonnepanelen op het dak van het bedrijf en alle leasewagens kunnen als de zon schijnt onder werktijd "gratis" en binnen de huidige netcapaciteit opgeladen worden.
Juist grote bedrijven blijven enorm achter als het gaat om de installatie van zonnepanelen.
Helemaal als je bedenkt dat de gemiddelde personenauto maar ongeveer 1000km per maand rijdt. Bij een ietwat onzuinige 20kWh/100km heeft een gemiddelde auto dus maar 200kWh per maand nodig. Nog geen 10kWh per werkdag.quote:Op woensdag 23 april 2025 16:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Het hoeft ook niet altijd maar super fast charging te zijn. Gewoon lekker laden op de zonnepanelen of wanneer het stroomnetwerk capaciteit te over heeft, is prima.
Dus in de zomervakantie de panelen uitzetten om overbelasting te voorkomen? En dat helpt ook niet met de capaciteit van het netwerk in de winter. Sterker nog, dan moet je al die auto's op 1 plaats opladen. Beter om het thuis na 23:00 te doen.quote:Op woensdag 23 april 2025 14:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Slimme laadpalen in combinatie met zonnepanelen op het dak van het bedrijf en alle leasewagens kunnen als de zon schijnt onder werktijd "gratis" en binnen de huidige netcapaciteit opgeladen worden.
Juist grote bedrijven blijven enorm achter als het gaat om de installatie van zonnepanelen.
Bij gebruik van goedgekeurde omvormers schakelen de zonnepanelen vanzelf af indien nodig. Dat is dus geen punt.quote:Op woensdag 23 april 2025 17:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus in de zomervakantie de panelen uitzetten om overbelasting te voorkomen? En dat helpt ook niet met de capaciteit van het netwerk in de winter. Sterker nog, dan moet je al die auto's op 1 plaats opladen. Beter om het thuis na 23:00 te doen.
De problemen zijn voornamelijk de combinatie van wiebelstroom en piekbelastingen. Zowel vraag als aanbod.
Dat het hele elektriciteitsnetwerk nou om dreigt te vallen is rechtstreeks de schuld van de mensen die gratis zonne- en windenergie zien als de oplossing van alle problemen. Dat nu op een "slimme" manier proberen te doen lost het probleem nog steeds niet op, het maakt het alleen minder erg. Stoppen met wiebelstroom is de eerste stap naar een stabiele stroomvoorziening.quote:Op woensdag 23 april 2025 18:05 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bij gebruik van goedgekeurde omvormers schakelen de zonnepanelen vanzelf af indien nodig. Dat is dus geen punt.
In de winter doen zonnepanelen minder maar niet 'niks'. Problemen rond netcongestie hebben inderdaad vooral met piekbelasting te maken. Dat schreef ik net ook al. Slimme laadpalen voor elektrische auto's leveren geen extra piekbelasting op, want ze schakelen tijdelijk terug in vermogen als de apparatuur en machines in het bedrijf pieken trekken.
In de nacht laden is meestal niet de beste oplossing als het om het totale energievraagstuk gaat, want in de nacht doen zonnepanelen sowieso niets en waait het ook vaak net wat minder hard dan overdag.
ICE's bijten hier totaal in het stof als het gaat om bewegingsvermogen t.o.v. het gewicht van de motor, laat staan het volumequote:Mercedes-Benz has unveiled a revolutionary 13 kg electric motor producing a staggering 750 horsepower, signaling a major leap in EV performance and efficiency. Developed in collaboration with YASA, this axial-flux motor could redefine future AMG models and lightweight EV design.
Die zul je in China zelf wel kunnen aanschaffen, maar vanwege de importheffingen niet in de EU. Ik weet ook niet of je een goede nieuwe ICE kan kopen voor dat bedrag.quote:
In Europa blijven de verkopen van Tesla echter achter. In de VS komen de federale subsidies voor EV's binnenkort te vervallen. Hoe dat gaat uitpakken voor Q4 is nog onduidelijk. De prijzen voor stroom zijn daarnaast flink aan het stijgen in de VS vanwege de grote vraag vanuit A.I. datacenters.quote:Tesla is on track to shatter records with nearly 470,000 vehicle deliveries in Q3 2025, marking its strongest quarter ever. This milestone reflects surging demand, production efficiency, and a rebound in global EV sales momentum.
Beste kwartaal ooit?quote:Op zaterdag 27 september 2025 14:17 schreef Digi2 het volgende:
Tesla Set To Smash 470,000 Deliveries in Best Quarter of 2025!
Bekijk deze YouTube-video
[..]
In Europa blijven de verkopen van Tesla echter achter. In de VS komen de federale subsidies voor EV's binnenkort te vervallen. Hoe dat gaat uitpakken voor Q4 is nog onduidelijk. De prijzen voor stroom zijn daarnaast flink aan het stijgen in de VS vanwege de grote vraag vanuit A.I. datacenters.
Q4 2025 is nog niet gepasseerd, die cijfers komen uit begin 2026quote:Op zondag 28 september 2025 14:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik dacht dat Q4 in 2025 over de 495.000 zat.
Q4 2024quote:Op zondag 28 september 2025 15:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Q4 2025 is nog niet gepasseerd, die cijfers komen uit begin 2026
Je ziet gewoon dat nu eindelijk vrijwel de gehele line up van de Model Y beschikbaar is (Performance en L is dit kwartaal erbij gekomen) de verkoop weer als een tierelier gaat. Nieuwe accu helpt ook. Komt ook een betere in de VS kennelijk. En de goedkope variant wordt in Q4 verwacht, dus Q4 kan wel eens een record kwartaal worden.quote:Op zondag 28 september 2025 14:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Beste kwartaal ooit?
Ik dacht dat Q4 in 20254 over de 495.000 zat.
In ieder lijkt Q3 wel een opsteker te worden na maand na maand lagere verkoopcijfers dan in de jaren daarvoor.
Het zijn dan wereldwijd 8.000 meer dan Q3 van 2024.quote:Op zondag 28 september 2025 15:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je ziet gewoon dat nu eindelijk vrijwel de gehele line up van de Model Y beschikbaar is (Performance en L is dit kwartaal erbij gekomen) de verkoop weer als een tierelier gaat. Nieuwe accu helpt ook. Komt ook een betere in de VS kennelijk. En de goedkope variant wordt in Q4 verwacht, dus Q4 kan wel eens een record kwartaal worden.
Helemaal out of the blue is het derhalve niet.
De Performance en de L waren ook niet het hele kwartaal leverbaar.quote:Op zondag 28 september 2025 15:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het zijn dan wereldwijd 8.000 meer dan Q3 van 2024.
We gaan zien of die trend zich doorzet in Q4, of dat het even een opleving is vanwege de nieuwe uitvoeringen van model Y.
Q1 en Q2 2025 waren resp 50K en 40K minder tov van 2024.
quote:Ford’s electric vehicle (EV) sales hit record highs in Q3 2025, marking a major milestone for the automaker. The company reported its strongest quarterly EV sales yet, driven by strong demand for models like the Mustang Mach-E, F-150 Lightning, and E-Transit. Growth was fueled by expanded production capacity and improved supply chain stability. Ford’s EV market share in the U.S. also increased, narrowing the gap with Tesla and other rivals. This surge highlights Ford’s accelerating momentum in the EV transition and its strategy to scale electrification profitably.
Q3 is relatief nog veel verkocht omdat 30 september de EV tax credits zijn weggevallen.quote:Op zondag 28 september 2025 15:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je ziet gewoon dat nu eindelijk vrijwel de gehele line up van de Model Y beschikbaar is (Performance en L is dit kwartaal erbij gekomen) de verkoop weer als een tierelier gaat. Nieuwe accu helpt ook. Komt ook een betere in de VS kennelijk. En de goedkope variant wordt in Q4 verwacht, dus Q4 kan wel eens een record kwartaal worden.
Helemaal out of the blue is het derhalve niet.
Als de line up ongewijzigd blijft, dan heb je gelijk. Maar als men die goedkopere MY snel kan brengen voor een hele mooie prijs, dan kan het natuurlijk anders lopen, zeker als die ook op andere markten beschikbaar komt.quote:Op zondag 5 oktober 2025 17:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Q3 is relatief nog veel verkocht omdat 30 september de EV tax credits zijn weggevallen.
Dus iedereen scoort nog snel een EV in Q3 en Q4 valt tegen.
Het Tesla aandeel heeft intussen een PE van 250 dus er zal nog minimaal 500% winstgroei nodig zijn om de huidige prijs van een Tesla aandeel enigszins te rechtvaardigen.
Met een paar procent groei t.o.v. vorig jaar kom je er niet.
Begin dit jaar leek het jou geen goed idee om een goedkopere Tesla in de markt te zetten vanwege lagere winst per verkocht exemplaar en kannibalisme op de duurdere modellen.quote:Op zondag 5 oktober 2025 17:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als de line up ongewijzigd blijft, dan heb je gelijk. Maar als men die goedkopere MY snel kan brengen voor een hele mooie prijs, dan kan het natuurlijk anders lopen, zeker als die ook op andere markten beschikbaar komt.
Vwb het Tesla aandeel: de verwachte winstgroei zit niet in de verkoop van autootjes.
Voor iedere budget MY verkoopt Tesla geen luxere uitvoering. Marges zijn ook lager.quote:Op zondag 5 oktober 2025 17:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als de line up ongewijzigd blijft, dan heb je gelijk. Maar als men die goedkopere MY snel kan brengen voor een hele mooie prijs, dan kan het natuurlijk anders lopen, zeker als die ook op andere markten beschikbaar komt.
Nee, maar voorlopig zijn ze nog héél ver weg van winst maken op robots en robotaxi's.quote:Vwb het Tesla aandeel: de verwachte winstgroei zit niet in de verkoop van autootjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |