abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217448418
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 12:10 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als een bedrijf over op EV's wil en vraagt om verzwaring van zijn stroomcapaciteit voor de laadpalen kan het stroomnet wel degelijk een probleem zijn.
Op die manier kan het een probleem zijn, maar het hoeft niet.
  Moderator woensdag 23 april 2025 @ 16:44:52 #152
236264 crew  capricia
pi_217448480
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 14:27 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Slimme laadpalen in combinatie met zonnepanelen op het dak van het bedrijf en alle leasewagens kunnen als de zon schijnt onder werktijd "gratis" en binnen de huidige netcapaciteit opgeladen worden.

Juist grote bedrijven blijven enorm achter als het gaat om de installatie van zonnepanelen.
Ja. Het hoeft ook niet altijd maar super fast charging te zijn. Gewoon lekker laden op de zonnepanelen of wanneer het stroomnetwerk capaciteit te over heeft, is prima.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217448943
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 16:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Het hoeft ook niet altijd maar super fast charging te zijn. Gewoon lekker laden op de zonnepanelen of wanneer het stroomnetwerk capaciteit te over heeft, is prima.
Helemaal als je bedenkt dat de gemiddelde personenauto maar ongeveer 1000km per maand rijdt. Bij een ietwat onzuinige 20kWh/100km heeft een gemiddelde auto dus maar 200kWh per maand nodig. Nog geen 10kWh per werkdag.
Als je bedenkt dat diezelfde gemiddelde auto meer dan 20uur per dag stilstaat, is gemiddeld met 500W laden al voldoende.

Ja, het handjevol veel-rijders zal meer moeten laden en daardoor ook hogere laadsnelheid nodig hebben. Maar de weinig rijders compenseren dat. Een auto met een WLTP-actieradius van 350+ kilometer (praktijk minimaal 250km) hoeft gemiddeld simpelweg niet vaker dan één keer per week opgeladen te worden. Een half dagje aan een 11kW lader is al genoeg. Met slechts één 11kW laadpaal bij het bedrijf kunnen gemiddeld genomen al 10 werknemers de hele week autorijden (telkens een andere auto een halve werkdag aan de lader).
Met een slimme 22kW laadpaal kan dat resultaat ook behaald worden bij bedrijven die vanwege pieken (machines, ovens etc) aan hun maximale netcapaciteit zitten. Meestal wordt de maximale capaciteit immers maar een klein deel van de dag gebruikt. Maar omdat de netbeheerder de gecontracteerde capaciteit moet garanderen, geven ze hetgeen de rest van de dag "over" is niet weg aan nieuwe contracten voor hetzelfde of andere bedrijven.

Netcongestie is wat dat betreft geen probleem voor zonnepanelen én (slimme) laadpalen. Wel is netcongestie een probleem voor aanleg openbare laadpalen en snelladers. Want daarvoor wordt nieuwe gecontracteerde capaciteit aangevraagd en die is niet beschikbaar. Maar juist bij bedrijven is het geen probleem om het aantal laadpalen uit te breiden, mits de juiste technieken gebruikt worden. Eventueel in combinatie met extra capaciteit vanuit zonnepanelen
pi_217449056
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 14:27 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Slimme laadpalen in combinatie met zonnepanelen op het dak van het bedrijf en alle leasewagens kunnen als de zon schijnt onder werktijd "gratis" en binnen de huidige netcapaciteit opgeladen worden.

Juist grote bedrijven blijven enorm achter als het gaat om de installatie van zonnepanelen.
Dus in de zomervakantie de panelen uitzetten om overbelasting te voorkomen? En dat helpt ook niet met de capaciteit van het netwerk in de winter. Sterker nog, dan moet je al die auto's op 1 plaats opladen. Beter om het thuis na 23:00 te doen.

De problemen zijn voornamelijk de combinatie van wiebelstroom en piekbelastingen. Zowel vraag als aanbod.
pi_217449190
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 17:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus in de zomervakantie de panelen uitzetten om overbelasting te voorkomen? En dat helpt ook niet met de capaciteit van het netwerk in de winter. Sterker nog, dan moet je al die auto's op 1 plaats opladen. Beter om het thuis na 23:00 te doen.

De problemen zijn voornamelijk de combinatie van wiebelstroom en piekbelastingen. Zowel vraag als aanbod.
Bij gebruik van goedgekeurde omvormers schakelen de zonnepanelen vanzelf af indien nodig. Dat is dus geen punt.

In de winter doen zonnepanelen minder maar niet 'niks'. Problemen rond netcongestie hebben inderdaad vooral met piekbelasting te maken. Dat schreef ik net ook al. Slimme laadpalen voor elektrische auto's leveren geen extra piekbelasting op, want ze schakelen tijdelijk terug in vermogen als de apparatuur en machines in het bedrijf pieken trekken.

In de nacht laden is meestal niet de beste oplossing als het om het totale energievraagstuk gaat, want in de nacht doen zonnepanelen sowieso niets en waait het ook vaak net wat minder hard dan overdag.
pi_217449275
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 18:05 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Bij gebruik van goedgekeurde omvormers schakelen de zonnepanelen vanzelf af indien nodig. Dat is dus geen punt.

In de winter doen zonnepanelen minder maar niet 'niks'. Problemen rond netcongestie hebben inderdaad vooral met piekbelasting te maken. Dat schreef ik net ook al. Slimme laadpalen voor elektrische auto's leveren geen extra piekbelasting op, want ze schakelen tijdelijk terug in vermogen als de apparatuur en machines in het bedrijf pieken trekken.

In de nacht laden is meestal niet de beste oplossing als het om het totale energievraagstuk gaat, want in de nacht doen zonnepanelen sowieso niets en waait het ook vaak net wat minder hard dan overdag.
Dat het hele elektriciteitsnetwerk nou om dreigt te vallen is rechtstreeks de schuld van de mensen die gratis zonne- en windenergie zien als de oplossing van alle problemen. Dat nu op een "slimme" manier proberen te doen lost het probleem nog steeds niet op, het maakt het alleen minder erg. Stoppen met wiebelstroom is de eerste stap naar een stabiele stroomvoorziening.

Ok, we hadden het netwerk ook niet zo moeten laten versloffen. En kernenergie niet zo moeten demoniseren. Maar dat is nog geen reden om het dan in snel tempo om zeep te helpen, omdat dat "groen" is. Eerst het nieuwe bouwen en daarna pas het oude afbreken. Dus geen nieuwe wiebelstroom meer en als een gek het stroomnet gaan opwaarderen. Dan kunnen we over 25 jaar verder kijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')