Nogal een sensatie-artikel, dat klakkeloos de marketingprietpraat overgenomen heeft. Ja, axial flux motoren zijn meestal iets beter in Kw/kg dan een radial flux motor. Maar dit is maximaal iets van 30% gewichtsbesparing, niet veel meer. Door de orientatie van de spoelen kan je iets effectiever gebruik maken van je koper. Maar door de grotere diameter ben je wel iets beperkter in je maximale snelheid en heb je een grotere massatraagheid.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 19:59 schreef Digi2 het volgende:
YASA's Dinky 28 Lb. 1,000+ HP E-Motor
Bekijk deze YouTube-video
[..]
Evengoed zijn de verkopen van bijv de Model Y vergeleken vorig jaar sept, sept 2025 lager.quote:The Tesla has surged back to reclaim first-place status in Europe and the UK for September 2026, marking a dramatic rebound after a challenging year of declining sales and margin pressure from rising competition.
September 2025 lijkt ook lager te zijn dan 2023.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 13:10 schreef Digi2 het volgende:
Tesla Soars Back Into First Place in Europe & UK in September 2025
Bekijk deze YouTube-video
[..]
Evengoed zijn de verkopen van bijv de Model Y vergeleken vorig jaar sept, sept 2025 lager.
Een plafond is niet een term die je kan gebruiken imo tav de auto's, het is een erg bewegelijke markt. Daarnaast is het doortrokken van overheidsingrijpen, al decennia lang. Tesla heeft meerdere potjes op het vuur staan, die hun concurentie posititie kan verbeteren, vooral hun sinds langere tijd strategie van local sourcing heeft hen nu een voordeel gebracht tov van vele ander fabrikanten, met name door de Trump perikelen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 13:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
September 2025 lijkt ook lager te zijn dan 2023.
Het merk lijkt het plafond te hebben bereikt qua verkopen.
We gaan het zien in de toekomst.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 14:15 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een plafond is niet een term die je kan gebruiken imo tav de auto's, het is een erg bewegelijke markt. Daarnaast is het doortrokken van overheidsingrijpen, al decennia lang. Tesla heeft meerdere potjes op het vuur staan, die hun concurentie posititie kan verbeteren, vooral hun sinds langere tijd strategie van local sourcing heeft hen nu een voordeel gebracht tov van vele ander fabrikanten, met name door de Trump perikelen.
Niet echt. De rest is Tesla aan het bijhalen. Op veel gebieden is Tesla nog altijd top.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 15:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
We gaan het zien in de toekomst.
Dit jaar was tot nu toe tegenvallend ten opzichte van 2023/2024. Terwijl de markt groeide daalde Tesla.
Je ziet verder dat de ontwikkeling steeds sneller gaan qua modellen. Op dat gebied blijft Tesla achter.
Maar in de praktijk zit het gros van de consumenten niet te wachten op een auto die binnen enkele seconden 130 kan rijden en een top heeft van 300 km/u.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 15:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niet echt. De rest is Tesla aan het bijhalen. Op veel gebieden is Tesla nog altijd top.
Wat dat betreft is het ook veelzeggend dat Ferrari nu een vierdeurs volledig elektrische auto gaat introduceren en deze op basis van wat bekend is gemaakt op alle vlakken minder scoort dan de Model S Plaid die al bijna 5 jaar geleden op de markt kwam. En dat Porsche met kunstgrepen (een 2 zits vierdeurs…) het Nordschleife record terug moest pakken twee jaar terug.
330 op de GPS (al is dat omdat ik grotere wielomtrek achter heb).quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 16:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar in de praktijk zit het gros van de consumenten niet te wachten op een auto die binnen enkele seconden 130 kan rijden en een top heeft van 300 km/u.
Daar heb je in het dagelijks verkeer niets aan.
Die kijken naar hele andere zaken en kopen ook op basis van emotie.
Maar toch maand na maand minder dan voorgaande jaren, terwijl de EV markt groeit.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 16:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
330 op de GPS (al is dat omdat ik grotere wielomtrek achter heb).
Hoe dan ook: het ging om waar Tesla technologisch staat. En dat is nog altijd vooraan.
De Model Y is op zichzelf wellicht niet spectaculair, maar het totaalpakket is top en je krijgt enorm veel waar voor je geld.
Dat is een bepaalde filosofie. Tesla kan de Model Y best een hogere range geven (er is ruimte voor een grotere accu). De laadcurve kan sneller. 800v beheerst Tesla ook. Etc.
Alleen beoordeelt Tesla dat alles als niet zinvol tov de meerkosten.
En aangezien ze nog altijd heel veel auto’s verkopen hebben ze wel een beetje een beeld van wat ze moeten doen.
Niet zo gek toch? De concurrentie neemt steeds meer toe én wordt steeds beter.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 16:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar toch maand na maand minder dan voorgaande jaren, terwijl de EV markt groeit.
Heel veel auto's hebben een driespaaks stuurwiel. En dat is (buiten de kleur... zwart, ook vrij algemeen) de enige overeenkomst. Ja, ok. Rond.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 16:21 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Niet zo gek toch? De concurrentie neemt steeds meer toe én wordt steeds beter.
Laatst in een Tesla model Y(?) gereden en het viel me wel een beetje tegen. Het stuurwiel zag er bijvoorbeeld bijna hetzelfde uit als een soort Citroën C1 uit 2013.
De EV markt groeit met name aan de onderzijde van de markt. Tesla concentreert zich ook niet op aantallen, maar op winst per auto. Is misschien een idee voor Porsche om dat te doen, want die maken inmiddels op al hun auto's (dus niet alleen de EV's) verlies.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 16:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar toch maand na maand minder dan voorgaande jaren, terwijl de EV markt groeit.
Een paar jaar geleden concentreerde Musk / Tesla zich nog op aantallen verkopen ten kosten van winst per auto.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 16:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De EV markt groeit met name aan de onderzijde van de markt. Tesla concentreert zich ook niet op aantallen, maar op winst per auto.
Ik vind Porsche nou niet bepaald een goed voorbeeld van de onderkant van de automarkt.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 16:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De EV markt groeit met name aan de onderzijde van de markt. Tesla concentreert zich ook niet op aantallen, maar op winst per auto. Is misschien een idee voor Porsche om dat te doen, want die maken inmiddels op al hun auto's (dus niet alleen de EV's) verlies.
Grotere aantallen van hetzelfde model ja. Wat Tesla kan doen is een kleinere Tesla ontwikkelen, maar die verkoop je dan met minimale winst en het gaat ten koste van de bestaande lijnen (deels).quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 16:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een paar jaar geleden concentreerde Musk / Tesla zich nog op aantallen verkopen ten kosten van winst per auto.
Alleen de groei is nu gestagneerd.
Juist met grotere aantallen dalen kosten per stuk en neemt je winst ook toe maar op het vlak van groei laat Tesla het dit jaar liggen.
Je leest mijn reactie en denkt werkelijk dat ik dat schreef?quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 17:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik vind Porsche nou niet bepaald een goed voorbeeld van de onderkant van de automarkt.
Ja, je begint over dat de EV markt aan de onderkant groeit, en dat Tesla voor de winst gaat.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 17:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je leest mijn reactie en denkt werkelijk dat ik dat schreef?
Ja, als voorbeeld van hoe het niet moet aangaande winst per auto. Dat snapt iedereen die niet zwakzinnig is en mijn post leest, dus het ontgaat mij weer waarom je net doet alsof je zwakzinnig bent.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 17:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, je begint over dat de EV markt aan de onderkant groeit, en dat Tesla voor de winst gaat.
Dus dan zou je verwachten dat je bedoelt dat die winst niet aan de onderkant valt te halen.
Vervolgens neem je Porsche als voorbeeld...
Tja...
Anyway, Tesla komt met een uitgeklede Model Y en S.
Dat past wel in de strategie van focus op winst per auto.
Het scheelt de ontwikkeling van een compleet nieuw model.
We gaan zien of dat de verkoopcijfers gaat opdrijven.
Ik maak me nog niet zo druk om het bedrijf Tesla, zolang ze winst maken kunnen ze het heel lang uitzingen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 17:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Verder zou ik mij als ik jou was geen zorgen maken om Tesla. Stellantis en VAG zitten pas echt in de problemen. Met name de eerste van de twee.
Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. Waarom zou je bijvoorbeeld een uitgeklede Model Y kopen, ipv een jonge occasion waar alles op zit.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 17:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Grotere aantallen van hetzelfde model ja. Wat Tesla kan doen is een kleinere Tesla ontwikkelen, maar die verkoop je dan met minimale winst en het gaat ten koste van de bestaande lijnen (deels).
Dat is de reden dat Tesla geen 'Model 2' uit wenst te brengen.
Even rustig ademhalen.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 17:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, als voorbeeld van hoe het niet moet aangaande winst per auto. Dat snapt iedereen die niet zwakzinnig is en mijn post leest, dus het ontgaat mij weer waarom je net doet alsof je zwakzinnig bent.
Verder zou ik mij als ik jou was geen zorgen maken om Tesla. Stellantis en VAG zitten pas echt in de problemen. Met name de eerste van de twee.
Die groei wordt niet in de automotive verwacht. Dus dat is hier wat off topic lijkt mij.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 17:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik maak me nog niet zo druk om het bedrijf Tesla, zolang ze winst maken kunnen ze het heel lang uitzingen.
Maar ze zullen nu wel echt met betere cijfers moeten komen om een P/E-ratio van 290 (!) te kunnen blijven verantwoorden. Ze hebben een 6x hogere jaarwinst (!) nodig om dat enigszins te rechtvaardigen.
Anders zal de koers instorten.
Verwacht inderdaad.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die groei wordt niet in de automotive verwacht. Dus dat is hier wat off topic lijkt mij.
Ik heb bewust dan ook niet over automotivequote:Op zaterdag 25 oktober 2025 22:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die groei wordt niet in de automotive verwacht. Dus dat is hier wat off topic lijkt mij.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |