abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219084999
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2025 19:59 schreef Digi2 het volgende:
YASA's Dinky 28 Lb. 1,000+ HP E-Motor
Bekijk deze YouTube-video
[..]

Nogal een sensatie-artikel, dat klakkeloos de marketingprietpraat overgenomen heeft. Ja, axial flux motoren zijn meestal iets beter in Kw/kg dan een radial flux motor. Maar dit is maximaal iets van 30% gewichtsbesparing, niet veel meer. Door de orientatie van de spoelen kan je iets effectiever gebruik maken van je koper. Maar door de grotere diameter ben je wel iets beperkter in je maximale snelheid en heb je een grotere massatraagheid.

Wat ze hier doen is de motor zonder koeling of wat dan ook wegen. Dan is een radial flux motor ook niet zo heel veel zwaarder. En het vermogen dat ze opgeven is het 5 seconden piekvermogen... Op die manier is het natuurlijk makkelijk scoren. Echt nieuw is het idee ook niet. Faraday bedacht het principe van axial flux al in 1821.

Neemt niet weg dat het een mooi concept is hoor, maar de meerwaarde wordt nogal gehyped. Helemaal als je die paar kilo gewichtsbesparing afzet tegen de 2000kg die veel auto's tegenwoordig wegen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_219101321
Tesla Soars Back Into First Place in Europe & UK in September 2025
Bekijk deze YouTube-video
quote:
The Tesla has surged back to reclaim first-place status in Europe and the UK for September 2026, marking a dramatic rebound after a challenging year of declining sales and margin pressure from rising competition.
Evengoed zijn de verkopen van bijv de Model Y vergeleken vorig jaar sept, sept 2025 lager.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_219101653
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 13:10 schreef Digi2 het volgende:
Tesla Soars Back Into First Place in Europe & UK in September 2025
Bekijk deze YouTube-video
[..]
Evengoed zijn de verkopen van bijv de Model Y vergeleken vorig jaar sept, sept 2025 lager.
September 2025 lijkt ook lager te zijn dan 2023.

Het merk lijkt het plafond te hebben bereikt qua verkopen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219101770
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 13:55 schreef Wantie het volgende:

[..]
September 2025 lijkt ook lager te zijn dan 2023.

Het merk lijkt het plafond te hebben bereikt qua verkopen.
Een plafond is niet een term die je kan gebruiken imo tav de auto's, het is een erg bewegelijke markt. Daarnaast is het doortrokken van overheidsingrijpen, al decennia lang. Tesla heeft meerdere potjes op het vuur staan, die hun concurentie posititie kan verbeteren, vooral hun sinds langere tijd strategie van local sourcing heeft hen nu een voordeel gebracht tov van vele ander fabrikanten, met name door de Trump perikelen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_219102209
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 14:15 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Een plafond is niet een term die je kan gebruiken imo tav de auto's, het is een erg bewegelijke markt. Daarnaast is het doortrokken van overheidsingrijpen, al decennia lang. Tesla heeft meerdere potjes op het vuur staan, die hun concurentie posititie kan verbeteren, vooral hun sinds langere tijd strategie van local sourcing heeft hen nu een voordeel gebracht tov van vele ander fabrikanten, met name door de Trump perikelen.
We gaan het zien in de toekomst.
Dit jaar was tot nu toe tegenvallend ten opzichte van 2023/2024. Terwijl de markt groeide daalde Tesla.

Je ziet verder dat de ontwikkeling steeds sneller gaan qua modellen. Op dat gebied blijft Tesla achter.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219102304
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 15:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
We gaan het zien in de toekomst.
Dit jaar was tot nu toe tegenvallend ten opzichte van 2023/2024. Terwijl de markt groeide daalde Tesla.

Je ziet verder dat de ontwikkeling steeds sneller gaan qua modellen. Op dat gebied blijft Tesla achter.
Niet echt. De rest is Tesla aan het bijhalen. Op veel gebieden is Tesla nog altijd top.

Wat dat betreft is het ook veelzeggend dat Ferrari nu een vierdeurs volledig elektrische auto gaat introduceren en deze op basis van wat bekend is gemaakt op alle vlakken minder scoort dan de Model S Plaid die al bijna 5 jaar geleden op de markt kwam. En dat Porsche met kunstgrepen (een 2 zits vierdeurs…) het Nordschleife record terug moest pakken twee jaar terug.
pi_219102464
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 15:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Niet echt. De rest is Tesla aan het bijhalen. Op veel gebieden is Tesla nog altijd top.

Wat dat betreft is het ook veelzeggend dat Ferrari nu een vierdeurs volledig elektrische auto gaat introduceren en deze op basis van wat bekend is gemaakt op alle vlakken minder scoort dan de Model S Plaid die al bijna 5 jaar geleden op de markt kwam. En dat Porsche met kunstgrepen (een 2 zits vierdeurs…) het Nordschleife record terug moest pakken twee jaar terug.
Maar in de praktijk zit het gros van de consumenten niet te wachten op een auto die binnen enkele seconden 130 kan rijden en een top heeft van 300 km/u.

Daar heb je in het dagelijks verkeer niets aan.

Die kijken naar hele andere zaken en kopen ook op basis van emotie.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219102518
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 16:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar in de praktijk zit het gros van de consumenten niet te wachten op een auto die binnen enkele seconden 130 kan rijden en een top heeft van 300 km/u.

Daar heb je in het dagelijks verkeer niets aan.

Die kijken naar hele andere zaken en kopen ook op basis van emotie.
330 op de GPS (al is dat omdat ik grotere wielomtrek achter heb). ;)

Hoe dan ook: het ging om waar Tesla technologisch staat. En dat is nog altijd vooraan.

De Model Y is op zichzelf wellicht niet spectaculair, maar het totaalpakket is top en je krijgt enorm veel waar voor je geld.

Dat is een bepaalde filosofie. Tesla kan de Model Y best een hogere range geven (er is ruimte voor een grotere accu). De laadcurve kan sneller. 800v beheerst Tesla ook. Etc.

Alleen beoordeelt Tesla dat alles als niet zinvol tov de meerkosten.

En aangezien ze nog altijd heel veel auto’s verkopen hebben ze wel een beetje een beeld van wat ze moeten doen.
pi_219102534
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 16:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
330 op de GPS (al is dat omdat ik grotere wielomtrek achter heb). ;)

Hoe dan ook: het ging om waar Tesla technologisch staat. En dat is nog altijd vooraan.

De Model Y is op zichzelf wellicht niet spectaculair, maar het totaalpakket is top en je krijgt enorm veel waar voor je geld.

Dat is een bepaalde filosofie. Tesla kan de Model Y best een hogere range geven (er is ruimte voor een grotere accu). De laadcurve kan sneller. 800v beheerst Tesla ook. Etc.

Alleen beoordeelt Tesla dat alles als niet zinvol tov de meerkosten.

En aangezien ze nog altijd heel veel auto’s verkopen hebben ze wel een beetje een beeld van wat ze moeten doen.
Maar toch maand na maand minder dan voorgaande jaren, terwijl de EV markt groeit.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:21:20 #185
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_219102600
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 16:14 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar toch maand na maand minder dan voorgaande jaren, terwijl de EV markt groeit.
Niet zo gek toch? De concurrentie neemt steeds meer toe én wordt steeds beter.

Laatst in een Tesla model Y(?) gereden en het viel me wel een beetje tegen. Het stuurwiel zag er bijvoorbeeld bijna hetzelfde uit als een soort Citroën C1 uit 2013. :P
pi_219102753
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 16:21 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Niet zo gek toch? De concurrentie neemt steeds meer toe én wordt steeds beter.

Laatst in een Tesla model Y(?) gereden en het viel me wel een beetje tegen. Het stuurwiel zag er bijvoorbeeld bijna hetzelfde uit als een soort Citroën C1 uit 2013. :P
Heel veel auto's hebben een driespaaks stuurwiel. En dat is (buiten de kleur... zwart, ook vrij algemeen) de enige overeenkomst. Ja, ok. Rond.
pi_219102762
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 16:14 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar toch maand na maand minder dan voorgaande jaren, terwijl de EV markt groeit.
De EV markt groeit met name aan de onderzijde van de markt. Tesla concentreert zich ook niet op aantallen, maar op winst per auto. Is misschien een idee voor Porsche om dat te doen, want die maken inmiddels op al hun auto's (dus niet alleen de EV's) verlies.
pi_219102789
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 16:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De EV markt groeit met name aan de onderzijde van de markt. Tesla concentreert zich ook niet op aantallen, maar op winst per auto.
Een paar jaar geleden concentreerde Musk / Tesla zich nog op aantallen verkopen ten kosten van winst per auto.
Alleen de groei is nu gestagneerd.

Juist met grotere aantallen dalen kosten per stuk en neemt je winst ook toe maar op het vlak van groei laat Tesla het dit jaar liggen.
pi_219102820
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 16:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De EV markt groeit met name aan de onderzijde van de markt. Tesla concentreert zich ook niet op aantallen, maar op winst per auto. Is misschien een idee voor Porsche om dat te doen, want die maken inmiddels op al hun auto's (dus niet alleen de EV's) verlies.
Ik vind Porsche nou niet bepaald een goed voorbeeld van de onderkant van de automarkt.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219102842
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 16:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een paar jaar geleden concentreerde Musk / Tesla zich nog op aantallen verkopen ten kosten van winst per auto.
Alleen de groei is nu gestagneerd.

Juist met grotere aantallen dalen kosten per stuk en neemt je winst ook toe maar op het vlak van groei laat Tesla het dit jaar liggen.
Grotere aantallen van hetzelfde model ja. Wat Tesla kan doen is een kleinere Tesla ontwikkelen, maar die verkoop je dan met minimale winst en het gaat ten koste van de bestaande lijnen (deels).

Dat is de reden dat Tesla geen 'Model 2' uit wenst te brengen.
pi_219102844
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 17:01 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik vind Porsche nou niet bepaald een goed voorbeeld van de onderkant van de automarkt.
Je leest mijn reactie en denkt werkelijk dat ik dat schreef?
pi_219102877
quote:
11s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 17:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je leest mijn reactie en denkt werkelijk dat ik dat schreef?
Ja, je begint over dat de EV markt aan de onderkant groeit, en dat Tesla voor de winst gaat.

Dus dan zou je verwachten dat je bedoelt dat die winst niet aan de onderkant valt te halen.

Vervolgens neem je Porsche als voorbeeld...

Tja...

Anyway, Tesla komt met een uitgeklede Model Y en S.

Dat past wel in de strategie van focus op winst per auto.
Het scheelt de ontwikkeling van een compleet nieuw model.

We gaan zien of dat de verkoopcijfers gaat opdrijven.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219102902
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 17:13 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, je begint over dat de EV markt aan de onderkant groeit, en dat Tesla voor de winst gaat.

Dus dan zou je verwachten dat je bedoelt dat die winst niet aan de onderkant valt te halen.

Vervolgens neem je Porsche als voorbeeld...

Tja...

Anyway, Tesla komt met een uitgeklede Model Y en S.

Dat past wel in de strategie van focus op winst per auto.
Het scheelt de ontwikkeling van een compleet nieuw model.

We gaan zien of dat de verkoopcijfers gaat opdrijven.
Ja, als voorbeeld van hoe het niet moet aangaande winst per auto. Dat snapt iedereen die niet zwakzinnig is en mijn post leest, dus het ontgaat mij weer waarom je net doet alsof je zwakzinnig bent.

Verder zou ik mij als ik jou was geen zorgen maken om Tesla. Stellantis en VAG zitten pas echt in de problemen. Met name de eerste van de twee.
pi_219103014
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 17:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Verder zou ik mij als ik jou was geen zorgen maken om Tesla. Stellantis en VAG zitten pas echt in de problemen. Met name de eerste van de twee.
Ik maak me nog niet zo druk om het bedrijf Tesla, zolang ze winst maken kunnen ze het heel lang uitzingen.

Maar ze zullen nu wel echt met betere cijfers moeten komen om een P/E-ratio van 290 (!) te kunnen blijven verantwoorden. Ze hebben een 6x hogere jaarwinst (!) nodig om dat enigszins te rechtvaardigen.

Anders zal de koers instorten.
pi_219103157
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 17:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Grotere aantallen van hetzelfde model ja. Wat Tesla kan doen is een kleinere Tesla ontwikkelen, maar die verkoop je dan met minimale winst en het gaat ten koste van de bestaande lijnen (deels).

Dat is de reden dat Tesla geen 'Model 2' uit wenst te brengen.
Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. Waarom zou je bijvoorbeeld een uitgeklede Model Y kopen, ipv een jonge occasion waar alles op zit.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219103302
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 17:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, als voorbeeld van hoe het niet moet aangaande winst per auto. Dat snapt iedereen die niet zwakzinnig is en mijn post leest, dus het ontgaat mij weer waarom je net doet alsof je zwakzinnig bent.

Verder zou ik mij als ik jou was geen zorgen maken om Tesla. Stellantis en VAG zitten pas echt in de problemen. Met name de eerste van de twee.
Even rustig ademhalen.

Denk om je hart :*
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  Forum Admin zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:58:49 #197
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219103457
Kerel spreek lekker af met zijn tweetjes ofzo, niemand boeit dit. Gaan ze gewoon in deze reeks verder :')
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219105513
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 17:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik maak me nog niet zo druk om het bedrijf Tesla, zolang ze winst maken kunnen ze het heel lang uitzingen.

Maar ze zullen nu wel echt met betere cijfers moeten komen om een P/E-ratio van 290 (!) te kunnen blijven verantwoorden. Ze hebben een 6x hogere jaarwinst (!) nodig om dat enigszins te rechtvaardigen.

Anders zal de koers instorten.
Die groei wordt niet in de automotive verwacht. Dus dat is hier wat off topic lijkt mij.
pi_219107398
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Die groei wordt niet in de automotive verwacht. Dus dat is hier wat off topic lijkt mij.
Verwacht inderdaad.
Maar hij is er nog niet.
En net zoals Musk deed met FSD in 2016 en de jaren erna overdrijft hij over Optimus.
Volgend rollen er miljoenen van de band...

Terwijl de robot nog steeds niet af is.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219107613
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2025 22:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Die groei wordt niet in de automotive verwacht. Dus dat is hier wat off topic lijkt mij.
Ik heb bewust dan ook niet over automotive ;)
Het verandert weinig, om de P/E (price-to-earnings ratio) in een realistische zone te krijgen heb je 6x meer winst per aandeel (EPS) nodig of een koers die door 6 gedeeld wordt.

Zelfs als de koers naar $72 gaat zit je nog op een P/E van 50, wat vergelijkbaar is met een techbedrijf als Nvidia. En die hebben wél groei doorgemaakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')