Het zal niet de laatste handelsconflict zijn de komende weken, maanden en jaren. De 'vrijhandel' is leuk als geen technologische/industriële concurrentie is zodat men goedkoop arbeid kan uitbuiten in verre oorden terwijl de winst naar het noorden stroomt of andere markten kan overnemen wat ten goede komt aan R&D/rijkdom/winst/betere salarissen. De commerciële concurrentie in de jaren 90 bestond voornamelijk uit partijen die niet verder kwamen dan het naaien van t-shirts en broeken (China in de jaren 90) (het huidige Bangladesh/Vietnam) en de winsten stroomden voornamelijk naar het rijke Westen.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 17:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je snapt niet dat de EU zoiets niet ziet aankomen... wij zijn niet de enigen die invoerheffingen kunnen verhogen...
https://www.reuters.com/b(...)iff-vote-2024-08-23/quote:China overweegt importtarieven voor buitenlandse auto's
De Chinese ministerie van handel ontmoette op vrijdag binnenlandse autofabrikanten om importtarieven op buitenlandse auto's te bespreken voorafgaand aan de stemming over de EU-tarieven eind oktober. In een verklaring van vrijdag zei het ministerie van handel dat ambtenaren "geluisterd hadden naar de meningen en suggesties van de binnenlandse auto-industrie over het verhogen van de importtarieven op buitenlandse brandstofauto's met grote cilinderinhoud."
Chinese autofabrikanten en brancheorganisaties hebben vrijdag tijdens een bijeenkomst achter gesloten deuren “meningen en suggesties” gegeven aan functionarissen van het ministerie van handel. Peking overweegt de importtarieven op buitenlandse benzinevoertuigen met grote motoren te verhogen.
En in een afzonderlijk CCTV-artikel had Cui Fan, een professor aan de Universiteit van International Business and Economics, voorgesteld de importtarieven op Europese auto's te verhogen tot 25 procent, wat volgens hem in overeenstemming zou zijn met de Wereldhandelsorganisatie (WTO) regels.
De bijeenkomst van vrijdag tussen ambtenaren van de ministerie van handel en binnenlandse autofabrikanten kwam nadat de EU dinsdag een herziene versie van haar voorlopige tarieven voor toonaangevende Chinese EV-merken had aangekondigd.
Een dag later kondigde China een antisubsidieonderzoek aan naar zuivelproducten die in de Europese Unie worden geproduceerd. De Chinese autoriteiten waren eerder ook subsidieonderzoeken gestart naar in de EU geproduceerde varkensvlees en cognac.
Dit zou Duitsland het hardst treffen. De export van voertuigen met motoren van 2,5 liter of groter naar China bedroeg vorig jaar 1,2 miljard dollar, zo blijkt uit Chinese douanegegevens. Frankrijk, Italië en Spanje steunden de voorgestelde tarieven, en behoren tot de landen die het meest getroffen zouden worden door eventuele strafmaatregelen als gevolg van het groeiende aantal Chinese handelsonderzoeken.
Tot de benzinevoertuigen met grote motoren behoren doorgaans SUV's, limousines en andere luxesegmenten, waarin Europese fabrikanten al lang concurrerend zijn.
De importwaarde van benzinevoertuigen met grote motoren uit de EU steeg vorig jaar met 3 procent tot 17,9 miljard dollar, hoger dan de waarde van elektrische voertuigen die vanuit China naar Europa worden geëxporteerd.
Yep...quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 17:36 schreef Peppert het volgende:
Ik las van de week dat ambtenaren onder leiding van Valdis Dombrovskis en Wang Wentao afgelopen 2 maanden 10 keer gesproken hebben over de heffingen. Tot nu toe klaarblijkelijk nul beweging van beide kanten dus wordt gedreigd met (voorlopige) heffingen op EV's, brandstofauto's met grote motoren (luxe voertuigen als SUV/limo's), varkensvlees, cognac en zuivelproducten.
[..]
https://www.reuters.com/b(...)iff-vote-2024-08-23/
https://www.scmp.com/econ(...)eu-tensions-escalate
Duitse autofabrikanten hebben hier al voor gewaarschuwd eerder dit jaar... en nu zie je China inderdaad zelf ook praten over importheffingen...quote:Op zaterdag 13 april 2024 20:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Al vaker gezegd, je kan de importheffingen op auto's uit China wel verhogen maar dan doet China hetzelfde.
Nu heeft VW niet meer het marktaandeel in China dat ze 15 jaar geleden hadden maar het zou nog steeds pijn doen.
Ik weet niet wat te verwachten van de Chinese politieke elite. Ze reageren vaak extreem traag, helemaal niet of zeer zacht als het gaat om buitenlandse politiek. Ik schatte de kans op 30% dat ze een grote geldkoe als Europese auto's zouden gaan aanpakken. De huidige Chinese elite die het land bestuurt is geboren in de jaren 50/60 en is opgegroeid met het idee dat het land arm en zwak is en dat men heel hard moet werken om dat te veranderen. Een totaal andere mentaliteit dan een Biden, Trump, Sullivan, Blinken en Kurt Campbell die opgegroeid zijn met het idee dat het land een hypermacht is bestemd om de wereld te vormen en kneden naar eigen smaak/een millenialistische missie om de wereld te bekeren naar democratie en liberalisme.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 18:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Yep...
Zie datum:
[..]
Duitse autofabrikanten hebben hier al voor gewaarschuwd eerder dit jaar... en nu zie je China inderdaad zelf ook praten over importheffingen...
De VS heft een importtarief van 100% op chinese EV's, daarmee vergeleken zijn de EU-heffingen relatief gering en bovendien afhankelijk gemaakt van de hoeveelheid subsidie die chinese EV-fabrikanten ontvangen. Vandaar ook het verschil tussen BYD en MG/SAIC.quote:Verkoop Chinese stekkerauto's in Europa in jaar tijd gehalveerd
Europese autorijders zijn de laatste maanden veel minder enthousiast over Chinese elektrische auto's dan voorheen. Daardoor waren de verkopen in augustus 48 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Ze zijn uitgekomen op het laagste niveau in anderhalf jaar.
Dat blijkt uit cijfers van DataForce, waarover nieuwsdienst Bloomberg schrijft. Vermoedelijk komt de daling door importheffingen die de Europese Unie in juli heeft ingesteld op elektrische auto's die in China zijn gemaakt.
Daar zaten al heffingen op van 10 procent, maar Brussel heeft ze opgeschroefd naar maximaal 48 procent. Dit kan de auto's stukken duurder maken, afhankelijk van het prijsbeleid van de fabrikanten.
Onder meer het van oudsher Britse merk MG zag de verkopen in Europa kelderen met 65 procent. MG is onderdeel van het Chinese staatsbedrijf SAIC, dat de grootste heffingen kreeg opgelegd. De heffingen voor bijvoorbeeld BYD zijn minder hoog. Dat bedrijf zag zijn verkopen in augustus nog wel hoger uitkomen dan een jaar eerder.
Helemaal topquote:OPEC stelt verwachting olievraag opnieuw naar beneden bij
Oliekartel OPEC heeft de verwachting voor de groei van de wereldwijde vraag naar olie dit jaar voor de derde keer op rij naar beneden bijgesteld. Dat komt vooral door een zwakkere oliebehoefte in China.
Ook de overgang naar elektrisch rijden heeft impact op de olievraag, schrijft persbureau Reuters. Dat leidt namelijk tot minder brandstofverbruik.
Volgens de organisatie van de olie-exporterende landen zal de olievraag dit jaar met 1,93 miljoen vaten (van 159 liter) per dag groeien. Vorige maand rekende de OPEC nog op een toename met 2,03 miljoen vaten per dag. Ook voor volgend jaar heeft het in Wenen gevestigde oliekartel de verwachting voor de wereldwijde olievraag naar beneden bijgesteld.
China is de grootste olie-importeur ter wereld en kampt al langere tijd met een zwakke economie en een crisis op de vastgoedmarkt. Dat leidt onder meer tot een lagere vraag naar diesel voor bouwmachines.
Daarnaast neemt in China het elektrisch rijden toe. Wel kan de Chinese olievraag steun krijgen van de omvangrijke economische steunmaatregelen die de overheid heeft aangekondigd, zegt de OPEC.
Heel gunstig als er flinke importheffingen komen in China op europese landbouwpproducten, dan gaan de prijzen van die producten hier waarschijnlijk omlaagquote:China vecht Europese importheffing op auto's aan bij WTO
De Chinese regering is niet te spreken over Europese importheffingen op Chinese auto's. Ze stapt daarom naar wereldhandelsorganisatie WTO om de heffingen aan te vechten.
De Europese Unie besloot dinsdag definitief invoerheffingen op te leggen op elektrische auto's die in China zijn gemaakt. In juli voerde de EU al voorlopige heffingen in die kunnen oplopen tot meer dan 30 procent.
De laatste tijd zijn elektrische auto's uit China, zoals BYD, SAIC en Lynk & Co, zeer populair geworden in Europa. Volgens Brussel geeft Peking zijn autoproducenten veel steun, waardoor de voertuigen tegen zeer lage prijzen op de Europese markt komen. Daardoor zou sprake zijn van oneerlijke concurrentie voor autobouwers van Europese bodem.
Ondertussen schermt China met tegenmaatregelen, zoals importheffingen op Europese landbouwproducten en sterkedrank.
quote:Mijn EV ervaringen plus kosten, zowel aankoop, onderhoud als operationeel, op een rij gezet. Houdt uw stoel goed vast, want het resultaat is schokkend!
Het is mij nu wel duidelijk geworden waarom algemene garagebedrijven (nog steeds) niet pro-EV zijn en waarom er in de media zoveel pro-brandstof campagnes worden gevoerd. Beide blijken niet in mijn/ons belang.
quote:Grootste fractie Europarlement wil verbod op auto’s met verbrandingsmotor terugdraaien
Vanaf 2035 mogen in de Europese Unie geen reguliere personenauto’s meer worden verkocht die CO2 uitstoten. Je zou dan dus geen nieuwe auto met een verbrandingsmotor meer kunnen kopen. Het is de vraag of het echt zover komt, nu de grootste fractie in het Europees Parlement dat verbod niet ziet zitten.
De centrumrechtse EVP ( Europese Volkspartij) heeft een plan gepresenteerd om de Europese auto-industrie te redden. Het terugdraaien van het verbod is daar onderdeel van. Ook moeten de boetes worden geschrapt die autofabrikanten straks moeten betalen als ze hun emissiereductiedoelstelling voor 2025 niet halen.
Net als het verbond van Europese autofabrikanten ACEA is de EVP van mening dat de CO2-emissienormen te streng zijn. Autofabrikanten zouden beschermd moeten worden tegen de gevolgen ervan. Boetes zijn volgens de EVP onacceptabel. De fabrikanten hebben het geld hard nodig voor investeringen in nieuwe technologie, zei EVP-leider Manfred Weber. De partij stelde eerder al voor om de strengere limieten uit te stellen tot 2027, of om de handhaving ervan te versoepelen.
https://www.ad.nl/auto/gr(...)rugdraaien~a56ac4c3/
Beetje tegenstrijdig met de doelen die de EU zichzelf stelt, maar dat is ondertussen eigenlijk eerder regel dan uitzondering. Gevolg, toenemende economische stagnatie, consistent beleid en visie zijn de EU vreemd.quote:
Opvallend dat in Duitsland ondanks de weggevallen EV subsidies de verkopen van EV's weer toenemen.quote:EU battery electric vehicle sales see a January jump, driven by Germany
Battery electric vehicles (BEVs) sales soar in January
Battery electric vehicles accounted for 15% of the EU car market in January 2025, up from 10.9% in the same month last year. BEV sales surged 34% last month to 124,341 units, mainly driven by German car registrations, which grew 53.5%.
Belgian car registrations increased 37.2%, with registrations in the Netherlands also advancing 28.3%. These three countries together made up 64% of overall battery electric vehicle registrations in the EU in January.
EU battery electric vehicle sales have been robust, mainly due to a better availability of EV models, as well as more government support and a growing consumer shift towards electrification. However, this trend may change as the impact of the EU's recently increased tariffs against Chinese electric vehicles becomes clearer.
Petrol and diesel car registrations plunge on overall weak performance
In January, petrol car registrations plummeted 18.9% due to all key markets seeing lagging performance. France experienced the largest fall, with registrations dropping 28.2%, while Germany saw petrol car registrations drop 23.7% as well.
Similarly, Italian petrol car registrations fell 17%, while Spanish petrol car registrations also declined 11.1%.
In January, 244,763 petrol cars were registered, with the market share for these types of cars falling to 29.4% of the total EU car market. In comparison, petrol cars accounted for 35.4% of the market in January 2024. The diesel car market also dropped by 27% in January
Het stroomnet kan het ook niet aan in Nederland dus een vertraging van de elektificering is sowieso nodig. De benzine accijnzen spekken daarnaast de schatkist van de overheid.quote:Steeds meer elektrische rijders willen terug naar benzineauto
Een derde van de elektrische rijders overweegt een brandstofauto nu de belastingvoordelen voor elektrische auto's de komende jaren verdwijnen. Wanneer de voordelen in 2030 helemaal zijn verdwenen, denkt 60 procent van de rijders eraan om over te stappen.
De cijfers komen naar voren uit een gezamenlijk onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO, de Vereniging Elektrische Rijders (VER) en de Rijksuniversiteit Groningen. Er deden 3.500 elektrische rijders aan mee.
Eigenaren van elektrische auto's betalen sinds begin dit jaar een kwart van de gebruikelijke wegenbelasting. Vanaf volgend jaar is dat driekwart van de wegenbelasting.
Ook wordt de korting in de bijtelling beëindigd voor zakelijke leaserijders. De gemiddelde elektrische auto wordt daardoor duurder dan een vergelijkbare auto met een benzinemotor.
Sowieso betaal je straks veel wegenbelasting voor de gemiddelde elektrische auto. De Belastingdienst berekent die op basis van gewicht. De ingebouwde accupakketten maken ze erg zwaar. De overheid heeft hiervoor nog geen oplossing bedacht. Samen met de oplopende bijtelling wordt een stekkerauto gemiddeld duurder dan een benzineauto.
De autoverkoop in Nederland is de afgelopen maanden gedaald. Wel is een groter deel van de nieuw verkochte auto's elektrisch.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-met-zakelijke-leasequote:Kabinet wil elektrische leaseauto's stimuleren: belastingvoordeel voor bedrijven
RTL Nieuws
Het kabinet wil elektrische leaseauto's fors stimuleren. Daarom krijgen bedrijven vanaf 2027 een belastingvoordeel als hun wagenpark elektrisch is. Dat is een van de maatregelen die minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei gaat aankondigen, melden bronnen aan de politieke redactie van RTL Nieuws.
Er komt geen verbod op bedrijfsauto's die op benzine- en diesel rijden, maar het wordt fiscaal wel veel voordeliger om een volledig elektrisch wagenpark te hebben. Door zakelijke leaseauto's elektrisch te maken moeten er meer elektrische auto's op de tweedehandsmarkt komen.
Minister Hermans wil voor 1 mei met een reeks maatregelen komen om de klimaatdoelen in 2030 te halen. En een belangrijke manier om dat doel te halen is het elektrificeren van het wagenpark.
Daarnaast komt er ook een gewichtscorrectie voor eigenaren voor elektrische auto’s waardoor elektrisch rijden voor de burger goedkoper wordt.
De verwachting is dat ze het pakket vrijdag al aankondigt.
Er komt dus een gewichtscorrectie. En EVs gaan weer gestimuleerd worden.quote:Op maandag 24 maart 2025 22:37 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het stroomnet kan het ook niet aan in Nederland dus een vertraging van de elektificering is sowieso nodig. De benzine accijnzen spekken daarnaast de schatkist van de overheid.
Dat zijn positieve berichten, alleen de bottleneck wat betreft het stroomnet is op deze korte termijn niet opgelost. Een belastingvoordeel is gunstig, maar bedrijven willen laadzekerheid met een EV wagenpark.quote:Op woensdag 23 april 2025 11:36 schreef capricia het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-met-zakelijke-lease
Mooi!
Een lagere bijtelling misschien. Waar heb ik dat ook alweer eerder gezien?quote:Op woensdag 23 april 2025 11:36 schreef capricia het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-met-zakelijke-lease
Mooi!
Is dat ook niet een kwestie van slimmere laadpalen inzetten?quote:Op woensdag 23 april 2025 11:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat zijn positieve berichten, alleen de bottleneck wat betreft het stroomnet is op deze korte termijn niet opgelost. Een belastingvoordeel is gunstig, maar bedrijven willen laadzekerheid met een EV wagenpark.
EVs zijn niet echt het probleem.quote:Op woensdag 23 april 2025 11:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat zijn positieve berichten, alleen de bottleneck wat betreft het stroomnet is op deze korte termijn niet opgelost. Een belastingvoordeel is gunstig, maar bedrijven willen laadzekerheid met een EV wagenpark.
Als een bedrijf over op EV's wil en vraagt om verzwaring van zijn stroomcapaciteit voor de laadpalen kan het stroomnet wel degelijk een probleem zijn.quote:
Slimme laadpalen in combinatie met zonnepanelen op het dak van het bedrijf en alle leasewagens kunnen als de zon schijnt onder werktijd "gratis" en binnen de huidige netcapaciteit opgeladen worden.quote:Op woensdag 23 april 2025 11:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Is dat ook niet een kwestie van slimmere laadpalen inzetten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |