abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212843288
De chinezen komen :{
quote:
BYD is ‘just getting started’ in Europe with plans to triple its EV market share

China’s BYD will challenge automakers in Europe with plans to triple its share in the EV market by 2025. After dominating its home market, BYD is expanding its brand overseas.
BYD plans to expand EV market share in Europe

BYD began selling vehicles in Europe in 2021, starting in Norway. Last year, the company sold 15,644 electric cars in the region. According to global data collection firm DataForce, that would give it a 1.1% share of Europe’s EV market.

However, the company is “just getting started” in the region, says Europe CEO Michael Shu, and expects to ramp up sales quickly.

In a new interview with Automotive News Europe, Shu said BYD is discovering “how Europeans respond” to the brand’s tech, products, and services. Europe is much different from other key auto markets like China or the US, with several legislations and languages.

Although Shu said increasing sales will take time, it expects to gain EV market share in Europe this year.

BYD aims for a 5% share of EV sales in Europe, even before production begins in Hungary. Shu confirmed the plant will start producing vehicles before 2026. The facility will build electric cars with battery packs built in Hungary.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212843347
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 00:02 schreef Digi2 het volgende:
De chinezen komen :{
[..]

quote:
In het Verenigd Koninkrijk valt het nogal tegen om een Chinese auto verzekerd te krijgen, meldt het Britse AutoExpress. Dat heeft te maken met de onderdelenvoorziening en technische ondersteuning, of beter gezegd het gebrek daaraan.

Sommige Chinese auto’s zijn in het Verenigd Koninkrijk ‘nagenoeg onverzekerbaar’ volgens AutoExpress. Een van de volgens het medium moeilijk te verzekeren auto's is de populaire BYD Seal U. Op een toonaangevende vergelijkingssite kreeg AutoExpress slechts drie zeer dure offertes aangeboden. Dit in tegenstelling tot tientallen normale offertes bij concurrerende modellen.
Hele artikel hier:
https://www.autoweek.nl/a(...)verenigd-koninkrijk/
pi_212843509
quote:
Ik heb dat eerder gehoord. Jaren geleden ook t.a.v. Tesla's in de VS. In de VS is Tesla vervolgens een eigen verzekeringsbedrijf gestart. Als een BYD EV + hogere verzekeringskosten net zoveel gaat kosten als bijv een Tesla of VW EV dan zal men niet snel voor een BYD EV kiezen. BYD heeft blijkbaar nog wat huiswerk te doen wat dat betreft.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 16 maart 2024 @ 20:28:41 #100
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_212852121
Ik werk voor zo’n Chinese EV fabrikant.
Niet BYD overigens.

Ze kunnen wel zeggen dat ze voldoende onderdelen hebben maar dat is niet genoeg.

Je moet wel met verzekeringsmaatschappijen kunnen samen werken. Daar zijn allerlei systemen voor. Sommige internationaal en sommige enkel nationaal.
Daarnaast is het handig om inderdaad bij schade dat een schadehersteller weet wat hij kan doen.
En dan is het handig dat die informatie wel beschikbaar is.

Als je de markt betreed is dat iets wat je moet regelen als merk-zijnde.
Elk land is anders dus kan zijn dat BYD dat hier in NL gewoon goed geregeld heeft maar in de UK, laat ik dat netjes zeggen, misschien nog niet helemaal.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_213303361
quote:
Elektrische auto wereldwijd in opmars: verkopen stijgen met een kwart

Het aantal elektrische auto's in de wereld neemt ook dit jaar flink toe. In de eerste maanden van 2024 werden een kwart meer elektrische auto's gekocht dan een jaar eerder. Vooral in China is de elektrische auto aan een opmars bezig.

De verkopen stijgen sterker in de ene regio dan in de andere, zegt Fatih Birol, topman van het Internationaal Energieagentschap. De verwachting is dat er dit jaar zeventien miljoen elektrische auto's worden verkocht. Vorig jaar waren dat er maar veertien miljoen.

De stijgende verkoopcijfers zijn vooral te danken aan China, waar de regering de aankoop van een elektrische auto stimuleert met subsidies.

In Nederland nam de verkoop van elektrische auto's in de afgelopen jaren ook toe. Maar uit recente onderzoeken blijkt dat de interesse in elektrisch rijden weer wat afneemt.

Zo is de groep Nederlanders die niet van plan is om elektrisch te gaan rijden in de komende vijf jaar voor het eerst sinds tijden groter dan de groep die wel elektrisch wil gaan rijden, bleek vorige week uit onderzoek van de ANWB. Redenen zijn onder meer de hoge aanschafprijs en het niet thuis kunnen opladen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213329378
quote:
Kwartaalomzet van Fords EV-tak daalt met 84 procent in jaar tijd

Fords omzet uit EV's is in het afgelopen kwartaal met 84 procent gedaald, van 700 miljoen dollar naar 100 miljoen dollar. Het verlies is in die periode bijna verdubbeld, deels omdat het bedrijf de prijs van EV's heeft verlaagd.

Naast de gedaalde prijzen, verkocht Fords Model e-tak 17 procent minder auto's dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het afgelopen kwartaal verkocht Ford 10.000 EV's. Ford zegt volgens Reuters dat het de prijzen moest verlagen vanwege 'druk van concurrenten'. Het bedrijf wil daarom focussen op grotere elektrische suv's en kleinere, goedkopere EV's. Het verlies verdubbelde bijna, van 0,7 miljard dollar naar 1,3 miljard dollar, mede doordat de kosten gelijk bleven terwijl de omzet daalde. Eerder deze week meldde Tesla een flink verlaagde winst. Dit bedrijf zei toen dat er wereldwijd meer wordt ingezet op hybrideauto's, ten koste van EV's.
Bedrijven zoals GM en Ford hebben volgens mij nog nooit EV's verkocht met winst. In denk dat er in de VS zelf weinig markt is voor kleinere, goedkopere EV's. Grotere elektrische suv's worden al door meerdere fabrikanten aangeboden, dus ook daar is behoorlijk veel concurrentie.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213515967

De video gaat met name over de vermeende 'valse' concurrentie op de markt vanwege aanzienlijke Chinese subsidies waardoor de traditionele autobedrijven ten onder zouden kunnen gaan. China lijkt een zeer agressieve methode te hanteren om monopolies te verkrijgen. Zo is China ondertussen vrijwel monopolist op de markt van zonnecellen en lithium batterijen, naast strategische grondstoffen zoals Neodymium, die onmisbaar zijn bij de energie transitie.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213544800

Ik vermoed dat buiten Tesla en Porsche weinig traditionele autofabrikanten winst maken op hun EV's. In veel gevallen maken ze er zwaar verlies op. Ze bereiken onvoldoende schaalgrote om het winstgevend te krijgen. Met verkoopvolumes van duizenden per jaar ga je dat ook niet redden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213682906
quote:
Elektrisch rijden steeds populairder: half miljoen stekkerauto's in Nederland

Het elektrische wagenpark breidt snel uit. Inmiddels zijn er meer dan 500.000 personenauto's op de Nederlandse wegen die volledig op stroom rijden. Dat meldt branchevereniging BOVAG op basis van cijfers van dataverzamelaar RDC.
Vooral de laatste vijf jaar is het aantal stekkervoertuigen snel groter geworden. In 2019 waren er nog slechts 100.000 exemplaren die volledig elektrisch reden.

Het populairste merk is Tesla, waarvan zowel de Model 3 als de Model Y veel is verkocht. Ook onder meer Kia, Volkswagen en Hyundai hebben tienduizenden e-auto's verkocht in ons land.

BOVAG ziet dat ook op de tweedehandsmarkt steeds meer elektrische auto's worden verkocht. Vorig jaar ging het om ruim 60.000 voertuigen die een nieuwe eigenaar kregen. Dat was 21 procent meer dan het jaar ervoor.

Die groei is belangrijk omdat de meeste Nederlanders geen nieuwe auto kopen, maar een tweedehands. Die markt is dan ook veel groter dan die voor nieuwe exemplaren.

De verwachting is dat elektrisch rijden de komende jaren verder terrein wint. Zo schat het Planbureau voor de Leefomgeving in dat er aan het einde van dit decennium anderhalf miljoen stekkerauto's in Nederland zijn.
Nederland heeft vooral belang bij goedkopere kleine EV's. Wij hebben geen grote autofabrieken in ons land en importeren de wagens, wij staan daar dan ook geheel anders in dan bijv Duitsland en Frankrijk.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213858126
quote:
EU in de startblokken om Chinese elektrische auto duurder te maken

De Europese Commissie maakt naar verwachting deze week bekend welke importheffingen op elektrische auto's uit China er komen. Brussel doet dat in reactie op de veronderstelde zware subsidies die de Chinese overheid aan de sector verstrekt.
De Europese importheffingen kunnen weer een tegenreactie van China uitlokken. Het van origine Zweedse Volvo, grotendeels in handen van het Chinese Geely, zou al voorsorteren op het EU-besluit en een deel van de productie naar België verplaatsen.

Zo zou de fabrikant een importheffing kunnen omzeilen, meldt The Times. Het zou gaan om de Volvo EX30 en EX90. Aanvankelijk zou Volvo van plan zijn geweest de verkoop van deze in China geproduceerde modellen te staken, maar kiest het concern er nu voor de productie te verplaatsen.

Nog geen maand geleden besloot de VS de importheffingen op elektrische auto's uit China te verviervoudigen naar 100 procent. Het is niet de verwachting dat Brussel ook zover zal gaan. Behalve voor Chinese autofabrikanten als BYD en Geely geldt de heffing ook voor fabrikanten die auto's vanuit China exporteren naar de Europese markt, zoals Tesla.

Europese autofabrikanten, met name Duitse, vrezen voor een tegenreactie van China. Ze zijn voor de verkoop van hun auto's voor een deel afhankelijk van die markt en importeren ook auto's van het eigen merk die in China worden gemaakt.
Ben benieuwd of het chinese regime naar het WTO stap voor een klacht?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213888086
quote:
EU komt met flink hogere invoerheffing op Chinese elektrische auto's

De EU is van plan om de heffingen op ingevoerde Chinese elektrische auto's fors te verhogen. Op dit moment is het tarief nog 10 procent, maar volgende maand komt daar 17 tot wel 38 procent bovenop, afhankelijk van het model.
Brussel doet dit omdat het vindt dat China zijn eigen auto-industrie dusdanig veel subsidieert dat de fabrikanten oneerlijk concurreren met Europese autobouwers. Dat heeft de Europese Commissie woensdag bekendgemaakt.

De EU startte afgelopen september een onderzoek naar de vermeende staatssteun. Uit dit onderzoek blijkt volgens Brussel dat er inderdaad sprake is van forse staatssteun in China. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld BYD en Geely hun auto's tegen relatief lagere prijzen kwijt aan Europese consumenten. Brussel wil nog wel eerst in overleg met de Chinezen. Maar als dat niets oplevert, gaan de nieuwe heffingen al op 4 juli in.

Zelfs ontwikkelingslanden hebben recent flinke importheffingen ingevoerd voor Chinese EV's vanwege de vrees voor dumping. De EU zou achterblijven op het wereldtoneel mits ze niets ondernemen tegen dumping. Met name Australië is de lachende 3e, ze hebben daar geen significante eigen auto-industrie en profiteren van de kelderende prijzen van EV's. Australië ligt vrij dicht bij de evenaar en ze kunnen hun goedkope EV's ook nog eens prima laden met goedkope zonnestroom. Als er honden vechten om een been gaat de 3e ermee heen ;)



[ Bericht 10% gewijzigd door Digi2 op 13-06-2024 12:20:20 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213889468
Merken we niet zoveel van denk ik.
.
pi_213890036
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2024 10:08 schreef Fer het volgende:
Merken we niet zoveel van denk ik.
In Nederland hebben we geen significante auto-industrie, dus wij merken er zelf inderdaad weinig van.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_214000421
quote:
Chinese autobouwers kregen volgens denktank ruim 200 miljard euro steun

Chinese fabrikanten van elektrische auto's kregen in de afgelopen vijftien jaar in totaal 231 miljard dollar staatssteun, becijferde een Amerikaanse denktank. Het is waarschijnlijk koren op de molen van de EU, die invoerheffingen wil opleggen aan elektrische auto's uit China.
Modellen van onder meer BYD en Lynk & Co zijn de laatste tijd zeer populair onder automobilisten. Volgens de EU zorgt China met zijn subsidies voor oneerlijke concurrentie ten opzichte van Europese fabrikanten. Ook de Verenigde Staten zijn kritisch.

De denktank Center for Strategic and International Studies (CSIS) heeft naar eigen zeggen een conservatieve schatting gemaakt van de voordelen die China aan zijn autoproducenten heeft gegeven. Daarbij is niet alleen gekeken naar subsidies, maar ook naar bijvoorbeeld kortingen, belastingvrijstellingen en staatsinvesteringen in oplaadplekken.

Uit de berekeningen rolt een bedrag van 230,8 miljard dollar (bijna 216 miljard euro), meldt nieuwdienst Bloomberg. Daar zit steun van lagere overheden niet bij, net als investeringen in batterijfabrieken.

CSIS voegt eraan toe dat de steun voor een geproduceerde Chinese elektrische auto vorig jaar lager was dan voor een exemplaar uit de VS. Hoeveel steun de Europese autosector krijgt, is niet bekend.

Handelsoorlog dreigt door autoruzie
De berekeningen komen op een moment dat handelsspanningen tussen de EU en China oplopen. De Europese Commissie maakte vorige week bekend de heffingen op Chinese elektrische auto's op te voeren.

Op dit moment zit er al een heffing van 10 procent op. Maar vanaf 4 juli komt daar tot 38 procent bovenop. Die maatregel is niet definitief. Brussel wil vóór die tijd nog met Peking in overleg. Maar als dat weinig oplevert, gaan de heffingen dus volgende maand al in.

Dit tot afgrijzen van de Chinezen, die de kritiek onterecht vinden en daarom zelf met heffingen dreigen. Daarbij heeft het varkensvlees op de korrel. Daarvan importeert het Aziatische land jaarlijks voor enkele miljarden, onder meer uit Nederland.
Tegen goedkoper varkensvlees zal de doorsnee consument geen bezwaren hebben in Nederland, goedkope chinese EV's ook niet. Als er 2 vechten om been, gaat de 3e ermee heen ;)
We hebben geen relevante autofabrikanten in Nederland dus deze strijd is niet de onze :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 21-06-2024 19:28:57 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_214000523
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2024 10:08 schreef Fer het volgende:
Merken we niet zoveel van denk ik.
Mogelijk krijgen we hierdoor goedkoper varkensvlees, daar kan je moeilijk over klagen als consument ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_214017849
quote:
Frontpage: EU en China komen overeen om te praten over importheffing op elektrische auto's

De Volksrepubliek had vanwege de aangekondigde heffingen gewaarschuwd voor een handelsoorlog, waaronder een importheffing op Nederlands varkensvlees.

De heffingen op elektrische auto's bedragen tot 38,1 procent en moeten vanaf 4 juli worden geheven. De evaluatie hiervan door de Europese Commissie zal naar verwachting tot 2 november duren. Vervolgens worden de definitieve tarieven vastgesteld, doorgaans is dit voor vijf jaar.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_214018756
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2024 19:20 schreef Digi2 het volgende:

Modellen van onder meer BYD en Lynk & Co zijn de laatste tijd zeer populair onder automobilisten.

Zo populair dat je ze zelden ziet…
pi_214018947
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2024 09:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zo populair dat je ze zelden ziet…
Buren schuin tegenover hebben er 1 dus ik zie er bijna iedere dag 1 ;)
pi_214020967
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2024 09:18 schreef VEM2012 het volgende:
Zo populair dat je ze zelden ziet…
Staan voornamelijk in de havens...te wachten tot iemand ze wil hebben.
pi_214161185
quote:
EU zet importheffingen op Chinese elektrische auto's door

De Europese Unie gaat de hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto's doorzetten. De heffingen gaan vrijdag in, meldt de Europese Commissie donderdag.
De heffingen moeten ervoor zorgen dat er een einde komt aan de oneerlijke concurrentie vanuit China dat eigen fabrikanten subsidieert.

De strafheffing bedraagt 17,4 procent voor een auto van BYD, hoofdsponsor van het EK voetbal. Voor een Geely moet 19,9 procent extra worden betaald, en voor een SAIC zelfs 37,6 procent. Voor andere fabrikanten rekent de EU 20,8 procent, maar dat kan bij gebrekkige medewerking ook 37,6 procent worden. De tarieven liggen ietsje lager dan aangekondigd.

De heffingen zijn nog wel voorlopig. Ze worden opzijgezet, voor het geval Brussel en Peking er de komende vier maanden niet uitkomen. Als de commissie vindt dat China zijn leven niet betert, worden de maatregelen voor vijf jaar van kracht.

De commissie, die over de handel van de EU gaat, had in september een onderzoek ingesteld naar elektrische auto's gemaakt door bedrijven uit China. Die profiteren van oneerlijke overheidssubsidies, was de conclusie. Ze kunnen volgens het dagelijks bestuur van de EU al gauw een 20 procent lagere prijs rekenen, en daar kunnen Europese concurrenten niet tegenop.

Europa werd afgelopen jaar overspoeld met goedkope elektrische auto's uit China. Door die hevige prijzenoorlog verliezen veel Europese autofabrikanten marktaandeel.
Concurreren zal sowieso lastig zijn omdat de arbeidskosten in Europa ondertussen torenhoog zijn, op enkele oost-europese landen na.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 05-07-2024 05:57:53 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_214162889
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 05:52 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Concurreren zal sowieso lastig zijn omdat de arbeidskosten in Europa ondertussen torenhoog zijn, op enkele oost-europese landen na.
Het is meer dan alleen arbeidskosten.
In het Verenigd Koninkrijk is er al een flinke toeslag op de autoverzekering van een Chinese EV vanwege excessieve reparatiekosten. In de regel kan een EV bij een lichte schade al niet meer hersteld worden vanwege het gebrek aan onderdelen. En gebrek aan technische informatie.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_214612400
quote:
Mijlpaal in China: meer elektrische dan fossiele auto's verkocht

Chinezen hebben afgelopen maand voor het eerst meer elektrische dan fossiele auto's aangeschaft, blijkt uit branchecijfers. China is een van de grootste automarkten ter wereld.
Van de auto's die in juli zijn verkocht, was 50,8 procent elektrisch of hybride. Chinese autobouwers produceren veel elektrische modellen, van onder meer de merken BYD, Lynk & Co. en Saic.

De totale autoverkopen in het land vielen met 2 procent terug. Dit komt onder meer doordat verkopers minder korting gaven.

De komende tijd hoopt de regering in Peking het gebruik van elektrische auto's verder te promoten. Daarbij richt het landsbestuur zijn pijlen vooral op kleinere steden en landelijke gebieden.
China heeft zelf weinig aardolie in eigen bodem, door vollop in te zetten op EV's, renewables en kerncentrales worden ze minder afhankelijk van buitenlandse fossielen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 7 augustus 2024 @ 16:25:57 #119
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_214613136
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 15:21 schreef Digi2 het volgende:

[..]
China heeft zelf weinig aardolie in eigen bodem, door vollop in te zetten op EV's, renewables en kerncentrales worden ze minder afhankelijk van buitenlandse fossielen.
Onze autofabrikanten wijzen heel snel naar China om hun eigen faalbeleid te maskeren.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_214613623
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 16:25 schreef nils7 het volgende:

[..]
Onze autofabrikanten wijzen heel snel naar China om hun eigen faalbeleid te maskeren.
Geen zorgen. De filmpjes van Falun Gong en Serpentza op Youtube over dagelijks ontploffende Chinese EV's zal ze niet redden. De Europese Commissie gaat ze redden van potentiële moordende concurrentie op de EU markt door grote tariefmuren op te tuigen startende in november 2024. Ik heb alle begrip voor. Het gaat om een sector waar miljoenen Europese banen mee zijn gemoeid (vrije markt is ideaal als je geen concurrentie hebt en andere markten kan innemen), maar minder zijn de leugens over 'oneerlijke concurrentie' die natuurlijk zonder blikken en blozen worden nageblaat door de mainstreammedia. Ze noemen het weleens de Fourth Estate? Nee, het klinkt als een liberale mythologie!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 4% gewijzigd door Peppert op 07-08-2024 18:17:54 ]
pi_214728136
quote:
Flinke daling Chinese autoverkopen in EU na invoering extra heffing

De verkoop van Chinese elektrische auto's was afgelopen maand fors lager dan de maand ervoor. De verkopen halveerden bijna, met een min van 45 procent. Dat blijkt uit gegevens van DataForce, waarover nieuwsdienst Bloomberg schrijft.
De Europese Unie verhoogde begin vorige maand de importheffingen op Chinese elektrische auto's, in het geval van sommige modellen zelfs met tientallen procenten. De EU wil zo de populariteit van Chinese stekkerauto's in Europa binnen de perken houden.

De forse verkoopdaling in juli is nog geen bewijs dat de invoerheffingen ook echt werken. In juni hebben veel landen nog snel Chinese auto's gehamsterd om zo de tariefverhoging te ontlopen. Daardoor geven de cijfers een vertekend beeld. Als de verkoopaantallen worden vergeleken met die van mei, is slechts een kleine daling te zien.

Elektrische auto's van Chinese merken zijn de laatste tijd zeer populair geworden, ook in Nederland. Modellen van onder meer BYD, Lynk & Co. en SAIC rijden veelvuldig op de Nederlandse wegen. Ook in andere landen veroveren ze steeds meer marktaandeel.

Europese autofabrikanten en de EU vinden dat er sprake is van oneerlijke concurrentie, omdat Chinese producenten meer staatssteun zouden krijgen dan Europese bedrijven. Brussel heeft daarom in juli de invoerheffing op Chinese voertuigen verhoogd van 10 procent naar maximaal 48 procent.

De heffingen veroorzaken irritatie bij de machthebbers in Peking. Zij broeden al enige tijd op tegenmaatregelen, al is het nog niet zover gekomen. Ook zijn er Chinese producenten die fabrieken in Europa bouwen of uitbreiden om zo de tarieven te ontlopen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_214731042
Ik vraag mij tegenwoordig steeds meer af wat de Chinezen anno 2024 niet in eigen land kunnen fabriceren als het gaat om cruciale bestaande technologieën: het gaat volgens mij om zaken als lithografiesystemen a la ASML, passagiersvliegtuigen en de nodige medische apparatuur.

twitter


twitter


De Chinese binnenlandse markt voor elektrische wagens is 120 miljard dollar per jaar waard. Dit was de binnenlandse marktaandeel in juli 2024.

twitter


[ Bericht 4% gewijzigd door Peppert op 16-08-2024 16:35:40 ]
pi_214763345
quote:
EU voert importheffing van 9 procent in op Tesla's uit China

De Europese Commissie heeft de importheffing voor in China geproduceerde Tesla's vastgesteld op 9 procent. Ook de eerder ingevoerde heffingen voor andere Chinese fabrikanten zijn licht aangepast.
Ruim een maand geleden voerde de Europese Commissie hogere zogenoemde strafheffingen in voor Chinese elektrische auto's, maar Tesla kreeg hiervan uitstel. Het bedrijf had de Europese Unie gevraagd om uitgezonderd te worden van de hogere heffingen omdat het naar eigen zeggen minder profiteert van staatssteun dan Chinese branchegenoten.
Het chinese regime heeft een klacht bij het WTO ingediend.

China Challenges EV Tariffs Imposed by Europe With WTO Complaint
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_214768663
quote:
Peking beweert dat Europa dikke winsten afroomt van overgesubsidieerde kaas.

BRUSSEL - De Chinese regering is woensdag een antisubsidieonderzoek gestart naar de import van EU-zuivelproducten (exportwaarde 1,5 miljard euro), het laatste salvo in een escalerende handelsoorlog tussen Brussel en Peking.

De stap wordt algemeen gezien als politieke vergelding voor het EU-onderzoek naar Chinese elektrische voertuigen en volgt op lopende Chinese subsidieonderzoeken naar de invoer van varkensvlees uit de EU (exportwaarde 3 miljard euro) en cognac (exportwaarde 1,6 miljard euro). In juni dreigde Peking ook al met het opstarten van een subsidieonderzoek naar wijn (exportwaarde 1,2 miljard euro).

Van de 20 zuivelsubsidieprogramma's die Beijing zal onderzoeken, vallen er zeven onder het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB), terwijl er 13 op nationaal niveau werken in Oostenrijk, het Belgische gewest Vlaanderen, Kroatië, Tsjechië, Finland, Italië, Ierland en Roemenië.

Een woordvoerder van de Europese Commissie erkende het besluit van Peking en zei dat het Berlaymont de procedure "zeer nauwlettend" zou volgen, samen met de betrokken EU-landen. "De Commissie zal de belangen van de zuivelindustrie in de EU en het gemeenschappelijk landbouwbeleid krachtig verdedigen en waar nodig ingrijpen om ervoor te zorgen dat het onderzoek volledig in overeenstemming is met de relevante WTO-regels", aldus de commissie in een verklaring.

De Kamer van Koophandel van de EU in China merkte op dat "het gebruik van handelsbeschermende instrumenten door één regering helaas steeds vaker door de ontvangende regering op een schijnbaar gelijke manier wordt beantwoord" en merkte op dat dit "niet als een verrassing mag worden beschouwd".

Het ontwerpbesluit van de EU over definitieve EV-tarieven bracht voornamelijk kleine wijzigingen aan in de voorlopige tarieven. De tarieven zijn onderworpen aan de goedkeuring van de EU-lidstaten. Een definitief besluit wordt begin november genomen, vier maanden na de ingangsdatum van de voorlopige tarieven op 5 juli.
https://www.politico.eu/a(...)probe-into-eu-dairy/

quote:
China opent een onderzoek naar de EU-zuivelexport nu de handelsspanningen oplaaien

Europese melk- en kaasproducenten zijn het nieuwste doelwit geworden in een sluimerende handelsoorlog met China.

Het Chinese ministerie van handel maakte woensdag bekend dat het een onderzoek zal starten naar subsidies van EU-lidstaten voor zuivelproducten die zouden kunnen leiden tot strafheffingen op de export ervan naar China.

Het zuivelonderzoek zal betrekking hebben op een reeks producten, waaronder verse en smeltkaas, blauwe kaas en melk en room met een vetgehalte van meer dan 10%, aldus een mededeling van het ministerie van handel. Er zal worden gekeken naar subsidies in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid van de EU, maar ook naar subsidies die worden verstrekt door acht landen van de Europese Unie, waaronder Italië, Finland en Kroatië.

Het Chinese ministerie van handel opende eerder dit jaar onderzoeken naar de Europese export van cognac en varkensvlees. De tit-for-tat-onderzoeken hebben de vrees doen ontstaan ​​dat er geleidelijk een regelrechte handelsoorlog zou kunnen ontstaan.

Het ontwerpbesluit van de EU over definitieve EV-tarieven bracht voornamelijk kleine wijzigingen aan in de voorlopige tarieven. De tarieven zijn onderworpen aan de goedkeuring van de EU-lidstaten. Een definitief besluit moet begin november worden genomen, vier maanden na de ingangsdatum van de voorlopige tarieven op 5 juli.
https://abcnews.go.com/Bu(...)e-tensions-113013261

quote:
China sorteert voor op invoerheffing op Europese zuivel: onderzoek naar EU-subsidies op kaas en melk

De Europese Commissie heeft kennisgenomen van het onderzoek van China en is van plan om "de belangen van de EU-zuivelindustrie krachtig te verdedigen". De commissie zal indien nodig ingrijpen om ervoor te zorgen dat het onderzoek voldoet aan de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). China heeft op zijn beurt al beroep aangetekend bij de WTO tegen de verhoging van de importtarieven op stekkerauto's door de EU.

China importeert zuivelproducten uit onder meer Nederland en Frankrijk, maar Nieuw-Zeeland is de grootste leverancier. De Chinese zuivelaankopen zijn de afgelopen jaren echter gedaald door de stijgende binnenlandse productie en een zwakkere consumentenvraag in het land. Volgens cijfers van statistiekbureau Eurostat exporteerde de EU vorig jaar voor zo'n 1,7 miljard euro aan zuivelproducten naar China.

China startte eerder dit jaar al een onderzoek naar drie Europese vleesverwerkers, waaronder het Brabantse Vion. Beijing verdenkt de ondernemingen van dumping en het tegen een kunstmatig lage prijs verkopen van producten op de Chinese markt.

https://www.businessinsid(...)0actie%20van%20China.

[ Bericht 1% gewijzigd door Peppert op 21-08-2024 16:49:31 ]
pi_214769511
quote:
Je snapt niet dat de EU zoiets niet ziet aankomen... wij zijn niet de enigen die invoerheffingen kunnen verhogen...
pi_214771545
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 17:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je snapt niet dat de EU zoiets niet ziet aankomen... wij zijn niet de enigen die invoerheffingen kunnen verhogen...
Het zal niet de laatste handelsconflict zijn de komende weken, maanden en jaren. De 'vrijhandel' is leuk als geen technologische/industriële concurrentie is zodat men goedkoop arbeid kan uitbuiten in verre oorden terwijl de winst naar het noorden stroomt of andere markten kan overnemen wat ten goede komt aan R&D/rijkdom/winst/betere salarissen. De commerciële concurrentie in de jaren 90 bestond voornamelijk uit partijen die niet verder kwamen dan het naaien van t-shirts en broeken (China in de jaren 90) (het huidige Bangladesh/Vietnam) en de winsten stroomden voornamelijk naar het rijke Westen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Peppert op 21-08-2024 21:36:32 ]
pi_214785788
Ik las van de week dat ambtenaren onder leiding van Valdis Dombrovskis en Wang Wentao afgelopen 2 maanden 10 keer gesproken hebben over de heffingen. Tot nu toe klaarblijkelijk nul beweging van beide kanten dus wordt gedreigd met (voorlopige) heffingen op EV's, brandstofauto's met grote motoren (luxe voertuigen als SUV/limo's), varkensvlees, cognac en zuivelproducten.

quote:
China overweegt importtarieven voor buitenlandse auto's

De Chinese ministerie van handel ontmoette op vrijdag binnenlandse autofabrikanten om importtarieven op buitenlandse auto's te bespreken voorafgaand aan de stemming over de EU-tarieven eind oktober. In een verklaring van vrijdag zei het ministerie van handel dat ambtenaren "geluisterd hadden naar de meningen en suggesties van de binnenlandse auto-industrie over het verhogen van de importtarieven op buitenlandse brandstofauto's met grote cilinderinhoud."

Chinese autofabrikanten en brancheorganisaties hebben vrijdag tijdens een bijeenkomst achter gesloten deuren “meningen en suggesties” gegeven aan functionarissen van het ministerie van handel. Peking overweegt de importtarieven op buitenlandse benzinevoertuigen met grote motoren te verhogen.

En in een afzonderlijk CCTV-artikel had Cui Fan, een professor aan de Universiteit van International Business and Economics, voorgesteld de importtarieven op Europese auto's te verhogen tot 25 procent, wat volgens hem in overeenstemming zou zijn met de Wereldhandelsorganisatie (WTO) regels.

De bijeenkomst van vrijdag tussen ambtenaren van de ministerie van handel en binnenlandse autofabrikanten kwam nadat de EU dinsdag een herziene versie van haar voorlopige tarieven voor toonaangevende Chinese EV-merken had aangekondigd.

Een dag later kondigde China een antisubsidieonderzoek aan naar zuivelproducten die in de Europese Unie worden geproduceerd. De Chinese autoriteiten waren eerder ook subsidieonderzoeken gestart naar in de EU geproduceerde varkensvlees en cognac.

Dit zou Duitsland het hardst treffen. De export van voertuigen met motoren van 2,5 liter of groter naar China bedroeg vorig jaar 1,2 miljard dollar, zo blijkt uit Chinese douanegegevens. Frankrijk, Italië en Spanje steunden de voorgestelde tarieven, en behoren tot de landen die het meest getroffen zouden worden door eventuele strafmaatregelen als gevolg van het groeiende aantal Chinese handelsonderzoeken.

Tot de benzinevoertuigen met grote motoren behoren doorgaans SUV's, limousines en andere luxesegmenten, waarin Europese fabrikanten al lang concurrerend zijn.

De importwaarde van benzinevoertuigen met grote motoren uit de EU steeg vorig jaar met 3 procent tot 17,9 miljard dollar, hoger dan de waarde van elektrische voertuigen die vanuit China naar Europa worden geëxporteerd.
https://www.reuters.com/b(...)iff-vote-2024-08-23/

https://www.scmp.com/econ(...)eu-tensions-escalate

[ Bericht 1% gewijzigd door Peppert op 23-08-2024 17:46:45 ]
pi_214786042
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 17:36 schreef Peppert het volgende:
Ik las van de week dat ambtenaren onder leiding van Valdis Dombrovskis en Wang Wentao afgelopen 2 maanden 10 keer gesproken hebben over de heffingen. Tot nu toe klaarblijkelijk nul beweging van beide kanten dus wordt gedreigd met (voorlopige) heffingen op EV's, brandstofauto's met grote motoren (luxe voertuigen als SUV/limo's), varkensvlees, cognac en zuivelproducten.
[..]
https://www.reuters.com/b(...)iff-vote-2024-08-23/

https://www.scmp.com/econ(...)eu-tensions-escalate
Yep...

Zie datum:

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 20:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Al vaker gezegd, je kan de importheffingen op auto's uit China wel verhogen maar dan doet China hetzelfde.
Nu heeft VW niet meer het marktaandeel in China dat ze 15 jaar geleden hadden maar het zou nog steeds pijn doen.
Duitse autofabrikanten hebben hier al voor gewaarschuwd eerder dit jaar... en nu zie je China inderdaad zelf ook praten over importheffingen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')