Ik dacht december 2025.quote:
We gaan het zien.quote:Optimus zal binnen twee jaar te koop zijn. En die gaan echt niet allemaal op afstand bestuurd worden…
Absoluut.quote:
Hoop mag je hebben.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Absoluut.
Ik hoop overigens dat Optimus ook op een yacht kan functioneren. Lijkt mij wel wat. Zeker bij lange overtochten, dat je niet om de 3 uur de wekker moet zetten om te controleren of alles nog ok is.
De functionaliteit zal niet het grootste probleem zijn. Ik vermoed dat Optimus na een tijdje (net als alles op een boot) gewoon stuk gaat.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoop mag je hebben.
Maar reken daar maar niet op
Een yacht besturen is niet zo ingewikkeld. Is gewoon autopilot (dommer dan die in een Tesla, zonder dat er ooit iemand over die naam is gaan zeiken) plus kijken of er een andere boot aankomt die jou over het hoofd ziet (wat al een hele kleine kans is bij zo’n overtocht).quote:Op zondag 25 januari 2026 10:54 schreef Wantie het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
De video van Optimus, waarbij de tele operator vergeet Optimus uit te schakelen voordat hij zijn headset afzet...
En dan bestuurt Optimus over 2 jaar geheel autonoom een jacht?
Nee, FSD is een auto die autonoom rijdt.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een yacht besturen is niet zo ingewikkeld. Is gewoon autopilot (dommer dan die in een Tesla, zonder dat er ooit iemand over die naam is gaan zeiken) plus kijken of er een andere boot aankomt die jou over het hoofd ziet (wat al een hele kleine kans is bij zo’n overtocht).
FSD unsupervised is vele maken ingewikkelder. En dat is al in 2026 (ondanks jouw eerdere voorstellingen…).
Level 5 is een goedkeuring. Dat hangt weer samen met de overheid en hoe snel die werken.quote:Op zondag 25 januari 2026 12:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, FSD is een auto die autonoom rijdt.
Dat kun je ook met een motorjacht doen.
Een Optimus robot is een menselijk ogend apparaat die autonoom verschillende complexe handelingen moet doen.
Dat is van een heel andere orde.
FSD zouden we volgens de voorspellingen in 2018 hebben.
We zijn 8 jaar verder.
En dan hebben we nog steeds geen level 5 FSD.
Jij zegt dat dat dit jaar komt?
We hebben nog 11 maanden. Ik ben benieuwd.
En dat verwacht ik in 2026 niet.quote:Op zondag 25 januari 2026 13:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Level 5 is een goedkeuring. Dat hangt weer samen met de overheid en hoe snel die werken.
Ik heb dat meerdere malen aangehaald, met bronvermelding.quote:Verder is FSD nooit voorspeld in 2018 als gereed product. Heb ik je al vaker met bronvermelding verteld.
Niet binnen 2 jaar als autonome robot.quote:Vwb optimus: die komt natuurlijk eerst met een beperkte functionaliteit en zal dan middels updates beter worden.
Ik zeg juist dat Optimus een idioot idee is op een boot.quote:Maar goed, jij bent kennelijk een verstokte landrot, want anders had je wel begrepen dat optimus op een boot echt voorlopig een idioot idee is.
Noted. Je mag binnen 2 jaar bij mij Optimus de hand komen schudden. Kijken of ik hem dan jou kan laten uitlachen.quote:Op zondag 25 januari 2026 14:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
En dat verwacht ik in 2026 niet.
Ik zie ook geen bewijs dat Tesla level 5 aan kan op dit moment.
Level 4 wordt nu heel voorzichtig uitgerold.
[..]
Ik heb dat meerdere malen aangehaald, met bronvermelding.
[..]
Niet binnen 2 jaar als autonome robot.
Zelfs de popcornschepper in de Tesla Diner is met tele operator.
En die verricht een handeling die robots al ruim 60 jaar zelfstandig kunnen uitvoeren
[..]
Ik zeg juist dat Optimus een idioot idee is op een boot.
Jij was degene die mijmerde dat Optimus het jacht bestuurt terwijl je zelf ligt te slapen...
Jij koopt binnen 2 jaar een Optimus?quote:Op zondag 25 januari 2026 14:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Noted. Je mag binnen 2 jaar bij mij Optimus de hand komen schudden. Kijken of ik hem dan jou kan laten uitlachen.
Kopen, krijgen…quote:Op zondag 25 januari 2026 14:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij koopt binnen 2 jaar een Optimus?
Ik ben benieuwd...
Musk gaat hem jou cadeau doenquote:
Ik denk dat ik toch de wekker zet. Net zoiets als vertrouwen op dat je bilgepomp werkt. Bij een boot ga je iedere dag op zoek naar 3 dingen die niet meer goed werken. Tenminste, als je liever niet komt te overlijden op zee.quote:Op zondag 25 januari 2026 14:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Musk gaat hem jou cadeau doen![]()
Anyway, we gaan het over 2 jaar zien.
Kun je mooi gaan slapen op je jacht yacht terwijl Optimus alles in de gaten houdt.
Dus die hartstikke dure robot voegt niets toe.quote:Op zondag 25 januari 2026 15:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk dat ik toch de wekker zet. Net zoiets als vertrouwen op dat je bilgepomp werkt. Bij een boot ga je iedere dag op zoek naar 3 dingen die niet meer goed werken. Tenminste, als je liever niet komt te overlijden op zee.
Tzt? Absoluut. Ik durf dat zelfs als een vrouw achter het stuur zit!quote:Op zondag 25 januari 2026 15:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus die hartstikke dure robot voegt niets toe.
Zou je wel een dutje doen in een FSD Tesla?
Als hij level 5 haalt durf ik dat ook wel. Dan heb ik meer vertrouwen dan in mijn eigen rijvaardigheidquote:Op zondag 25 januari 2026 15:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tzt? Absoluut. Ik durf dat zelfs als een vrouw achter het stuur zit!
O, in NL is het gewoon 7500 euro eenmalig.quote:Op zondag 25 januari 2026 17:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als hij level 5 haalt durf ik dat ook wel. Dan heb ik meer vertrouwen dan in mijn eigen rijvaardigheid![]()
Of dat 100 dollar per maand waard is weet ik niet, zoveel tijd ik nou ook weer niet.
Als je het veel gebruikt is het inderdaad voordelig.quote:Op zondag 25 januari 2026 18:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O, in NL is het gewoon 7500 euro eenmalig.
Voor mij zou het wel 100 euro waard zijn. Al is het maar omdat je dan niet meer hoeft te betalen voor parkeren in de stad, of erger… luchthavens.
En ook handig: als je met skiën een laatste lift mist, dat je dan geen taxi hoeft te bellen.
Come to think of it: met het vliegtuig naar wintersport en dan de auto er achteraan met al jouw gear (ik heb veel verschillende ski’s en skischoenen, dat is duur), zodat je aldaar je auto hebt, maar je de lange rit niet hoeft te doen.
Nee, 100 per maand is een koopje!
https://finance.yahoo.com(...)e-cap-220608196.htmlquote:Op zondag 25 januari 2026 14:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij koopt binnen 2 jaar een Optimus?
Ik ben benieuwd...
quote:Tesla-CEO Elon Musk ( TSLA ), die van een beginnende fabrikant van elektrische voertuigen een baanbrekende grootmacht maakte, stopt met de productie van de twee modellen die hem daarbij geholpen hebben.
Dit gebeurt nu hij kampt met opnieuw een kwartaal van dalende winst en autoverkopen.
Hij kondigde woensdag tijdens een conference call over de kwartaalcijfers de stopzetting van de productie van twee modellen aan: de Model S en Model X, twee van de duurste modellen van het bedrijf.
In plaats daarvan zal het bedrijf de vrijgekomen fabrieksruimte gebruiken voor de bouw van humanoïde robots.
quote:En hij leek te suggereren dat de verkoop van elektrische voertuigen, die Tesla mede op de wereldwijde massamarkt heeft geïntroduceerd, voor het bedrijf binnenkort een bijzaak zou worden.
Musk voorspelde dat de Cybercab, een zelfrijdende tweezits "robotaxi" zonder stuurwiel of pedalen, uiteindelijk in aantallen verkocht zal worden die "meerdere malen groter" zijn dan die van alle andere Tesla-voertuigen samen.
quote:Tesla maakte woensdag bekend dat de gecorrigeerde winst in de laatste drie maanden van 2025 met 16% is gedaald.
De nettowinst kelderde nog verder, met een daling van 61% in het kwartaal en 46% over het hele jaar, oftewel een verlies van 3,3 miljard dollar.
Het bedrijf noteerde in het vierde kwartaal de grootste daling van het verkoopvolume op jaarbasis ooit, en verreweg de grootste daling van de jaaromzet voor een bedrijf dat voorheen met bijna 50% groeide.
Het lijkt wat op een paniek reactie om de aandeelhouders tevreden te houden.quote:Op donderdag 29 januari 2026 05:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://finance.yahoo.com(...)e-cap-220608196.html
Tesla stopt met de productie van model S en Model Y en gebruikt de vrijkomende productie capaciteit voor de fabiricage van Optimus
[..]
[..]
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)drijf/127347607.htmlquote:Op donderdag 29 januari 2026 08:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het lijkt wat op een paniek reactie om de aandeelhouders tevreden te houden.
De winst is dit kwartaal met 61% gedaald en ook de verkoopcijfers van de auto's daalt nog steeds.
Musk lijkt deze tactiek te kiezen als met FSD: een prematuur product uitbrengen met de belofte dat het op termijn volledig autonoom zal zijn.
Dat de Cybercap meer gaat verkopen dan model Y en 3 is ook een boude uitspraak.
Cybercap vereist minimaal level 4 autonomie. En we zien hoe langzaam dat gaat met de Robottaxi. Die rijdt mondjesmaat in Austin. Met naar verluid met 1 auto op level 4 die gevolgd wordt door een safety wagen.
En Cybercap is een tweezitter.
Ik zie dat meer als een niche product dan dat hij de totale verkoopcijfers van alle andere modellen zal overstijgen.
Of Musk denkt dat de verkoopcijfers van Y en 3 zullen instorten.
Maar we gaan het zien.
Er zijn al autonome robots op de markt, die dmv een teleoperator worden aangestuurd.
quote:Autonome mobiliteit
Met het schrappen van de twee bejaarde modellen wil Musk 2 miljard dollar vrijspelen om te investeren in xAI, bekend van chatbot Grok.
Daarmee versnelt de rijkste man ter wereld de verschuiving van voertuigen naar kunstmatige intelligentie en robotica.
’Tesla is geen cyclische autobouwer meer met technologische flair, maar een ’alles-of-niets’-inzet op AI’
Jean-Paul van Oudheusden
Analist bij eToro
„Met de nieuwe investeringen krijgt de nieuwe strategie van Tesla steeds meer vorm”, zegt analist Jean-Paul van Oudheusden van beleggersplatform eToro. „
Het bedrijf richt zich op autonome mobiliteit, met robots die in fabrieken en magazijnen werken en software die de echte wereld aanstuurt.
De auto is daarin vooral een datadrager en een leeromgeving, in plaats van een eindproduct.”
quote:Van Oudheusden vindt het dan ook niet vreemd dat Musk na zwakke cijfers met een 'radicale koerswijziging komt. ,,
Tesla is geen cyclische autobouwer meer met technologische flair, maar een 'alles-of-niets'-inzet op AI, met forse beloftes en afnemende zekerheden.
Wie dat risico accepteert, zit goed.
Wie nog rekent in verkoopaantallen en automarges, heeft een verkeerd beeld van het bedrijf."
Tesla had eerder al gemeld dat vorig jaar aanzienlijk minder auto's werden verkocht.
Het ging om ruim 1,6 miljoen voertuigen. Dat waren er bijna 1,8 miljoen in 2024.
Concurrentie
Tesla ondervindt in grote elektrische automarkten hinder van meer concurrenten.
De verkoopdalingen probeerde Tesla te stoppen door te stunten met grote prijsverlagingen, maar die tasten de winstgevendheid van de Amerikaanse bouwer van elektrische auto's aan.
FSD is nog niet goedgekeurd.quote:Op donderdag 29 januari 2026 14:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Krijg je hier in Europa nog Autopilot op je Tesla, of is FSD al goedgekeurd?
Wat bedoel je te vragen? Het zijn namelijk twee verschillende systemen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 14:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Krijg je hier in Europa nog Autopilot op je Tesla, of is FSD al goedgekeurd?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |