En dan blijven we dus steken op het feit dat de verkopen achter lopen...quote:Op zondag 26 oktober 2025 09:26 schreef VEM2012 het volgende:
Hier is een revolutionair idee: laten we het gewoon on topic houden. Elektromobiliteit.
In Nederland is het verouderde stroomnet inderdaad ook een groot probleem. Onzekerheid over stroomvoorziening maakt het er voor EV's niet gemakkelijker op.quote:How is our supposedly glorious transition to electric vehicles going? Last year I said that I expect a shift towards more hybrid vehicles. Was I right, was I wrong? Let’s have a look at the problems the EV industry faces and what role hybrids play in the electric transition.
Google AI:quote:https://x.com/aletechview/status/1981092909098422289
$TSLA margins by segment
Energy at 31.4%
Auto at 17.1%
Services at 10.5%
quote:The auto industry's debt-to-revenue ratio varies significantly between companies, but analysts often focus more on the debt-to-equity ratio due to the capital-intensive nature of the sector. For instance, a company like Tesla had a debt-to-revenue ratio of (0.15) as of June 2025. While some debt-to-equity ratios are manageable, others like Ford's were around (3.464) in June 2024, while GM's was (1.842). It is important to compare companies within the same industry as debt requirements differ by sector.
quote:Automotive profit margins vary significantly by company, with an industry average net profit margin of around (4.5%) for manufacturers, though premium brands often have higher margins than budget ones. In 2025, OEM margins were around (5.4%), while supplier margins were slightly higher at (6%). Profitability is impacted by factors like the cost of electric vehicle development, supply chain issues, and strategic business decisions, but the industry is also looking to future profit pools from services and mobility. Manufacturer profit margins Average: The average net profit margin for auto manufacturers is around (4.5%). Recent trends: In Q1 2025, OEM (Original Equipment Manufacturer) margins fell to (5.4%), a significant drop from their 2021 peak. Brand variation: Premium brands like BMW generally have higher margins than mass-market or budget brands.
quote:Op maandag 27 oktober 2025 19:41 schreef Digi2 het volgende:
Ondanks de stagnerende EV verkopen van Tesla is hun marge erop nog steeds hoog, zeker vergeleken met de doorsnee autofabrikanten. Daarnaast is ook de schuld versus inkomsten verhouding gunstig tov van vele concurrenten. De battery supply chain speelt zowel bij energy als EV een grote rol, opvallend is dat de marge op energie echter bijna dubbel zo hoog is als op EV
[..]
Google AI:
[..]
[..]
We zullen het zien.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 20:06 schreef VEM2012 het volgende:
Stellantis sterft eerder uit dan taxichauffeurs.
Jij begrijpt duidelijk niet zo heel veel…quote:Op woensdag 29 oktober 2025 20:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
We zullen het zien.
Ik begreep dat auto's verkopen niet meer belangrijk is, en in dat kader doet Stellantis er verstandig aan om de bakens te verzetten. En ze gaan daarbij niet met de minsten in zee.
Wees gerust, ik weet dat dat alleen voor Tesla geldt als die de verkoop met bijna 40% ziet inzakken...quote:Op woensdag 29 oktober 2025 21:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij begrijpt duidelijk niet zo heel veel…
Ja, alleen moet jij daar selectief voor kijken ipv naar mondiaal.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 21:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wees gerust, ik weet dat dat alleen voor Tesla geldt als die de verkoop met bijna 40% ziet inzakken...
Er staat nergens dat jij dat gezegd hebt.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 21:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, alleen moet jij daar selectief voor kijken ipv naar mondiaal.
Waar Stellantis fabrieken moet sluiten en het water aan de lippen staat.
Maar blijf vooral de realiteit ontkennen.
Ps nog afgezien van dat ik nooit gezegd heb wat jij nu suggereert…
Het enige dat ik kan vinden is dat de operationele cashflow positief is en de vrije cashflow negatief.quote:Op zondag 2 november 2025 08:34 schreef VEM2012 het volgende:
BYD blijft forse problemen houden:
https://x.com/alojoh/status/1983939382156443991?s=46
Leuke verkoopcijfers (al zijn er flinke aanwijzingen dat ze opgeblazen zijn), maar met een negatieve cashflow heb je toch een probleem te pakken.
Niets aan de hand dus.quote:Op zondag 2 november 2025 11:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het enige dat ik kan vinden is dat de operationele cashflow positief is en de vrije cashflow negatief.
Dat laatste zou komen door een forse toename aan investeringen dit jaar.
De koersdaling is vanwege een combinatie van factoren: omzetdaling, winstdaling, verkoopdaling, 10,3 miljard cash burn door een record aan investeringen en de toenemende concurrentie in China.quote:Op zondag 2 november 2025 11:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niets aan de hand dus.
Nou, zijn de beleggers zich voor niets rot geschrokken… Jij hebt snel aandelen gekocht?
Dus er is toch wel een probleem met die toko?quote:Op zondag 2 november 2025 11:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
De koersdaling is vanwege een combinatie van factoren: omzetdaling, winstdaling, verkoopdaling, 10,3 miljard cash burn door een record aan investeringen en de toenemende concurrentie in China.
Nou, ik heb uit een andere discussie begrepen dat dit helemaal goed isquote:Op zondag 2 november 2025 13:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus er is toch wel een probleem met die toko?
Dit jaar al hoor.quote:Op zondag 2 november 2025 14:19 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Terecht dat jullie volgend jaar lekker wegenbelasting gaan betalen
Lichtpuntje: de export vanuit China is wèl gestegen.quote:BEIJING (Reuters) -De verkopen van Tesla in China daalden in oktober tot 26.006 voertuigen, het laagste niveau in drie jaar, terwijl de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's kampt met lauwe vraag in de hypercompetitieve markt.
70-80 pk, waar de nummer 2 er 90 had.quote:Op woensdag 5 november 2025 14:06 schreef Ivo1985 het volgende:
Dezelfde reden waarom tijdens een F1 race geen duizelingwekkende topsnelheden worden behaald, maar de F1 wagens op de circuits waar ze rijden wel de snelste klasse is.
Met heel veel vermogen kan je veel topsnelheid halen als je tegelijkertijd de luchtweerstand zo laag mogelijk houdt.
Maar wil je nog een beetje vlot de bocht om, dan heb je juist luchtweerstand nodig. Wel in specifieke vorm, namelijk downforce. De wagen moet flink op het asfalt gedrukt worden, om méér grip uit de banden te kunnen halen. Dan lever je fors in op topsnelheid, maar win je aan bochtensnelheid. Waardoor de gemiddelde snelheid van een rondje hoger is dan bij een auto die gebouwd is om een zo hoog mogelijke topsnelheid te halen.
In de jaren 60 won een kleine stadsauto die tot ongeveer 70pk was opgevoerd in vele rally's van grotere, veel sterkere en snellere sportwagens. Want dat gekke kleine wagentje kon verbazingwekkend hard de bocht door.
quote:BYD and MG are rapidly overtaking Tesla in Europe as the company’s sales collapse to unexpectedly low levels, exposing how quickly the competition has intensified. With aggressive pricing, strong new models, and expanding dealer networks, Chinese brands are now reshaping the European EV landscape—and Tesla is feeling the pressure hard.
Telt hij nou de cijfers van hybride mee bij BYD en MG?quote:Op maandag 1 december 2025 09:32 schreef Digi2 het volgende:
BYD and MG Crush Tesla in Europe as Sales Drop To Shocking Low
Bekijk deze YouTube-video
[..]
Tesla blijft kennelijk dalen, ondanks de nieuwe modellen die uitgebracht zijn.quote:Op maandag 1 december 2025 09:32 schreef Digi2 het volgende:
BYD and MG Crush Tesla in Europe as Sales Drop To Shocking Low
[..]
Het is voor mij onmiskenbaar dat de imagoschade van Tesla in Europa aanzienlijk is. Juist in Europa lag de weg voor Tesla open, met name vanwege de exorbitant hoge tariffs tav EV's in de VS en de moordende concurrentie in China. Voor mij een duidelijke casus van je eigen ruiten ingooien, precies op het meest ongelukkige moment. Ipv van het schot voor open doel te kunnen benutten, komt men niet eens bij het speelveld aanquote:Op maandag 1 december 2025 11:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tesla blijft kennelijk dalen, ondanks de nieuwe modellen die uitgebracht zijn.
ElectricViking denkt dat dat toch ook te maken heeft met imagoschade van Tesla.
Want waarom kiest de consument voor een BYD die in dezelfde prijsklasse technisch inferieur is aan Tesla.
Ik heb dat wel eens geopperd in een ander Tesla topic, en volgens enkele Tesla liefhebbers is de Europese markt niet relevant voor Tesla en op langere termijn de autoverkopen sowieso niet, omdat Tesla steeds meer een techbedrijf wordt.quote:Op maandag 1 december 2025 12:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het is voor mij onmiskenbaar dat de imagoschade van Tesla in Europa aanzienlijk is. Juist in Europa lag de weg voor Tesla open, met name vanwege de exorbitant hoge tariffs tav EV's in de VS en de moordende concurrentie in China. Voor mij een duidelijke casus van je eigen ruiten ingooien, precies op het meest ongelukkige moment. Ipv van het schot voor open doel te kunnen benutten, komt men niet eens bij het speelveld aan
Ach welnee. Het is echt niet zo dat een daling van rond de 50% daarmee verklaard kan worden. Hoeveel extreemlinkse idioten zijn er nou die zich door zoiets laten beïnvloeden? 5% max en tel daarbij op dat de ophef over de politieke bemoeienis van Musk al weer ver achter ons ligt.quote:Op maandag 1 december 2025 12:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het is voor mij onmiskenbaar dat de imagoschade van Tesla in Europa aanzienlijk is. Juist in Europa lag de weg voor Tesla open, met name vanwege de exorbitant hoge tariffs tav EV's in de VS en de moordende concurrentie in China. Voor mij een duidelijke casus van je eigen ruiten ingooien, precies op het meest ongelukkige moment. Ipv van het schot voor open doel te kunnen benutten, komt men niet eens bij het speelveld aan
Tesla is daar ‘onbetrouwbaar’ omdat vanwege 1 pedal driving veel mensen de remmen niet of nauwelijks gebruiken, waardoor er roest op de schijven komt, hetgeen bij die gekke Duitsers zorgt voor afkeur.quote:Op maandag 1 december 2025 13:09 schreef Wantie het volgende:
Ondertussen is afgelopen maand wel een zware geweest voor Tesla.
Verkoop in Europa voor de tiende maand achterelkaar gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. Bijna 59% in oktober
Ondertussen verwacht Musk dat aankomende maand het aantal robottaxis in Austin wordt verdubbeld naar 60.
Dat lijkt goed nieuws, maar Musk zijn belofte of voorspelling eerder dit jaar was dat er eind 2025 500 robottaxis in Austin rijden
Tesla zou veel sneller kunnen opschalen dan Waymo. Maar tot nu toe gebeurt dat niet.
En die 30 meer is een verwachting.
In India heeft Tesla sinds de introductie in juni maar liefst 100 auto's verkocht.
Echt een druppel op de gloeiende plaat ten opzichte van de omvang van dat land.
En in Duitsland wordt de Model Y gezien als de auto met de meeste technische gebreken.
Kortom er is werk aan de winkel voor Tesla in 2026.
Misschien heeft Tesla daarom wel haast met de goedkeuring van FSD in Europa.
Zou dat de break geven die het merk nodig heeft?
Ik verwacht zelf van niet, gezien het prijskaartje.
Hebben niet alle electrische auto's one pedal driving?quote:Op maandag 1 december 2025 14:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tesla is daar ‘onbetrouwbaar’ omdat vanwege 1 pedal driving veel mensen de remmen niet of nauwelijks gebruiken, waardoor er roest op de schijven komt, hetgeen bij die gekke Duitsers zorgt voor afkeur.
Nee. Of althans, het werkt niet overal hetzelfde. En soms is het gedrag configureerbaar. Toen ik voor het eerst in een Lotus Emeya stapte schrok ik me een hoedje bij het aansluiten in de file. Ik was gewend dat mijn auto onder one pedal drive tot een full stop komt als je het gaspedaal omhoog laat komen. Dat deed de Emeya dus niet.quote:Op maandag 1 december 2025 15:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hebben niet alle electrische auto's one pedal driving?
Duits waarschijnlijk…quote:Op maandag 1 december 2025 15:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hebben niet alle electrische auto's one pedal driving?
Mijne heeft trouwens een sensor die aangeeft dat het tijd wordt om de rem te gebruiken ivm roestvorming.
De techniek gaat niet zo ver als Tesla's FSD, maar op zich hoeft dat op dit moment ook nog niet.quote:BMW introduceert met de iX3 de meest geavanceerde vorm van level 2-automatisering die momenteel in Europa goedgekeurd is. [...]
De iX3 voldoet aan de zogenaamde ‘UN-ECE R 171’-certificeringseisen. Op snelwegen kan de auto tot de maximale in het land geldende snelheid de volledige controle van je overnemen, waarbij dus geen regelmatige input via het stuur nodig is om de techniek te laten merken dat je nog bij kennis bent
Tesla AP kan het ook al, alleen hebben ze de certificering niet.quote:Op vrijdag 5 december 2025 15:02 schreef Wantie het volgende:
Voor het eerst legaal in Nederland: in deze auto mag je volledig handsfree rijden
[..]
De techniek gaat niet zo ver als Tesla's FSD, maar op zich hoeft dat op dit moment ook nog niet.
Vooral op lange autoritten op de snelweg is autonoom autorijden een uitkomst vind ik.
Ik ben van mening dat waterstof voor vrachtvervoer wel degelijk een goede optie is, met name in landen dichter bij de evenaar. Daar kan men tegen relatief lage kosten zonne-waterstof produceren wat dan ook niet langdurig en dus tegen hoge kosten opgeslagen hoeft te worden. Productie en verbruiker moeten het hele jaar door dicht bij elkaar staan en de benodigde opslagperiode en capaciteit gering, wil het economisch rendabel zijn, dat is de crux bij waterstof. Vandaar dat grote seizoens invloed fataal is voor waterstofproductie vanuit zonnestroom, een aspect wat maar al te graag over het hoofd wordt gezien.quote:This breakthrough showcases Tesla’s incredible advancements in battery efficiency, electric trucking, and long-haul zero-emission transport. In this video, we break down how the Tesla Semi outperforms diesel trucks, what this means for logistics companies, and how it positions Tesla as the leader in the future of electric commercial vehicles.
(te) Roestige remschijven is in bijna elk Europees land afkeur. En terecht, omdat teveel roest de remwerking ontzettend onvoorspelbaar maakt.quote:Op maandag 1 december 2025 14:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tesla is daar ‘onbetrouwbaar’ omdat vanwege 1 pedal driving veel mensen de remmen niet of nauwelijks gebruiken, waardoor er roest op de schijven komt, hetgeen bij die gekke Duitsers zorgt voor afkeur.
Je hebt dan nog wel het probleem, dat je die hele waterstofinfrastructuur moet optuigen om het te produceren en tot bij de benzinestations te krijgen. Dat is niet goedkoop. Nu wordt die waterstof bijna altijd geproduceerd op het tankstation, wat niet heel praktisch is.quote:Op woensdag 10 december 2025 09:59 schreef Digi2 het volgende:
Tesla Semi Drives 390 Miles on Single Charge Fully Loaded with Range Leftover!
[..]
Ik ben van mening dat waterstof voor vrachtvervoer wel degelijk een goede optie is, met name in landen dichter bij de evenaar. Daar kan men tegen relatief lage kosten zonne-waterstof produceren wat dan ook niet langdurig en dus tegen hoge kosten opgeslagen hoeft te worden. Productie en verbruiker moeten het hele jaar door dicht bij elkaar staan en de benodigde opslagperiode en capaciteit gering, wil het economisch rendabel zijn, dat is de crux bij waterstof. Vandaar dat grote seizoens invloed fataal is voor waterstofproductie vanuit zonnestroom, een aspect wat maar al te graag over het hoofd wordt gezien.
quote:Door de termen "Autopilot" en "Full Self-Driving" te gebruiken misleidt Tesla zijn klanten. Dat heeft een rechter van het Californische Department of Motor Vehicles (DMV) bepaald. Met een Tesla moet je nog steeds zelf achter het stuur zitten en je aandacht erbij houden.
Als Tesla niet binnen zestig dagen deze termen aanpast in zijn marketing, wordt de vergunning ingetrokken om auto's te mogen verkopen in de staat
Best wel een prestatie voor electrisch rijden in een relatief koud land met grote afstanden, een combinatie die bij EV's als een uitdaging wordt gezien.quote:Tesla heeft al vijf jaar op rij het grootste marktaandeel in Noorwegen. In 2025 was dat meer dan 19 procent. Volkswagen volgt met 13 procent en Volvo met 8 procent.
Natuurlijk kan het al lang, maar men wil per sé in 6 uur tijd naar de wintersport kunnen rijden op 1 tank. Er is geen enkele auto die deze combinatie kan waarmaken, maar dat doet er niet toe…quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:34 schreef Wantie het volgende:
Bijna alle auto's die in 2025 werden verkocht in Noorwegen waren elektrisch. Het aandeel van volledig elektrische auto's is volgens de Noorse wegenautoriteit toegenomen van 89 naar 96 procent.
[..]
Best wel een prestatie voor electrisch rijden in een relatief koud land met grote afstanden, een combinatie die bij EV's als een uitdaging wordt gezien.
Dat zou in Nederland toch ook moeten kunnen. Zeker gezien ons fijnmazige wegennet en veel korte afstanden.
Daar zijn een paar goede redenen voor.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:34 schreef Wantie het volgende:
Bijna alle auto's die in 2025 werden verkocht in Noorwegen waren elektrisch. Het aandeel van volledig elektrische auto's is volgens de Noorse wegenautoriteit toegenomen van 89 naar 96 procent.
[..]
Best wel een prestatie voor electrisch rijden in een relatief koud land met grote afstanden, een combinatie die bij EV's als een uitdaging wordt gezien.
Dat zou in Nederland toch ook moeten kunnen. Zeker gezien ons fijnmazige wegennet en veel korte afstanden.
Natrium-batterijen hebben wel een veel lagere capaciteit per kg (max 150wh/kg) dan bijvoorbeeld li-ion batterijen (250wh/kg). De betere prestaties bij koud weer worden daardoor meer dan teniet gedaan, want zelfs in heel koud weer verliest een lithium batterij ongeveer 40%. Voor stationaire/thuisbatterijen die buiten moeten leven is het natuurlijk wel een hele goede optie.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 17:56 schreef Digi2 het volgende:
De natriumbatterij is in opkomst. Dat kan voor landen met koude winters een uitkomst zijn omdat deze geen last hebben van extreme koude, daarnaast zijn ze goedkoper te produceren.
Voor zover ik weet verliest een natrium batterij geen capaciteit door koude itt lithium en meestal wordt een Lipo fe accu gebruikt tegenwoordig voor EV's en die hebben vergelijkbare capaciteit.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 22:00 schreef knoopie het volgende:
[..]
Natrium-batterijen hebben wel een veel lagere capaciteit per kg (max 150wh/kg) dan bijvoorbeeld li-ion batterijen (250wh/kg). De betere prestaties bij koud weer worden daardoor meer dan teniet gedaan, want zelfs in heel koud weer verliest een lithium batterij ongeveer 40%. Voor stationaire/thuisbatterijen die buiten moeten leven is het natuurlijk wel een hele goede optie.
quote:AI Overview
CATL's latest sodium-ion battery, the Naxtra, boasts an energy density of 175 Wh/kg, comparable to some LFP lithium-ion batteries, enabling potential 500 km range in EVs and aiming for mass production in 2026, with development targeting over 200 Wh/kg in the next generation.
Key Details:
Current Generation (Naxtra): 175 Wh/kg (Watt-hours per kilogram)
Ik dacht dat je de vergelijking maakte met Li-ion, omdat dat de meest voor de hand liggende keuze zou zijn als je je zorgen maakt om de reikwijdte.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 22:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Voor zover ik weet verliest een natrium batterij geen capaciteit door koude itt lithium en meestal wordt een Lipo fe accu gebruikt tegenwoordig voor EV's en die hebben vergelijkbare capaciteit.
[..]
De Lipo battery verliest echter wel aanzienlijk capaciteit bij koude en het aantal laadcycles is vergelijkbaar met een Naxtra batterij. In een kouder klimaat lijkt mij de voorkeur dan al snel naar zulke natrium-batterijen te gaan voor een EV.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 22:30 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik dacht dat je de vergelijking maakte met Li-ion, omdat dat de meest voor de hand liggende keuze zou zijn als je je zorgen maakt om de reikwijdte.
In vergelijking met LiFePo heb je gelijk dat Sodium het beter doet bij -10 C. Maar dan is het prijsverschil ook niet meer zo groot, aangezien LFP ook al rond de E150 tot E200 per kwh zit. Tussen die twee is het meer de keuze tussen heel veel laadcycli (tot 8000 bij LFP) of goede prestatie bij koude temperatuur (Sodium)
quote:The CATL Naxtra sodium-ion battery has a lifespan of over 10,000 charge cycles. This metric is for the passenger electric vehicle (EV) version of the battery and is considered comparable to existing lithium iron phosphate (LFP) batteries.
quote:Google AI Overview
Sodium-ion Battery vs Lithium-ion Battery (2025 Update)
CATL's Naxtra sodium-ion battery promises significant cost savings, aiming for as low as $10/kWh (a potential 90% drop from lithium) compared to current LFP lithium-ion batteries, which sit around $80-$115/kWh (2024/2025 figures), with Naxtra using abundant sodium instead of lithium, cobalt, and nickel for cheaper raw materials, though widespread LFP adoption has made it the current low-cost leader.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor de autonomie in de auto industrie.quote:Nvidia introduceerde het AI onderzoeksmodel Drive Alpamayo R1, een zogenoemd vision language action model. Dit type AI kan camerabeelden interpreteren, die vertalen naar taal en daar vervolgens zelfstandig acties aan koppelen. Volgens Nvidia maakt dit het mogelijk dat voertuigen niet alleen reageren op regels, maar daadwerkelijk redeneren over verkeerssituaties.
Het model werkt met een zogeheten chain of thought aanpak. Dat betekent dat complexe situaties worden opgedeeld in kleine denkstappen, vergelijkbaar met hoe mensen beslissingen nemen. Nvidia stelt dat dit leidt tot menselijker rijgedrag en beter omgaan met onverwachte situaties, zoals defecte verkeerslichten of onduidelijke verkeerssituaties.
Belangrijker nog is dat Nvidia dit model gratis beschikbaar stelt via platforms als GitHub en Hugging Face. Onderzoekers en autofabrikanten kunnen het model zelf trainen, aanpassen en gebruiken als basis voor autonome rijsoftware
Opensource verandert het speelveld
Voor Tesla is dit gevoelig nieuws. Tesla heeft jarenlang ingezet op een volledig eigen softwarestack voor Full Self Driving. De belofte aan beleggers was dat deze technologie uniek zou zijn en moeilijk te kopiëren. Dat idee komt nu onder druk te staan.
Door Nvidia’s opensource aanpak krijgen concurrenten plotseling toegang tot geavanceerde AI technologie die vergelijkbaar is met wat Tesla zelf ontwikkelt. Autofabrikanten hoeven niet langer alles zelf vanaf nul te bouwen. Ze kunnen voortbouwen op Nvidia’s modellen en deze aanpassen aan hun eigen voertuigen en sensoren.
100% laden is prima, mits je de auto niet te lang laat staan met 100% lading. En zeker niet als het warm is.quote:Op woensdag 7 januari 2026 08:01 schreef boegschroef het volgende:
Mijn i4 heeft toch wel erg veel last van de kou, ik laad altijd tot max 80% en normaal heb ik in de zomer een bereik van ~400km, vorige winter en toen het kouder werd gaat dat snel richting de 300km, maar de laatste week is dit zelfs gedaald naar 200km.
Die 200km begint wel problematischer te worden aangezien mijn woon-werk retour 150km is, dus ik ben begonnen met de accu te laden naar 100% elke dag. Wat ik me nu afvraag is, is dit nu echt zoveel slechter voor de accu?
Wat ik lees in de bmw communitie is dat iedereen zegt dat het maar weinig uitmaakt, maar de grap is, er is ook een lijst waarin men de battery health laat zien en ik sta daar in de top 3 met beste accu's. Mijn SOH is 99% (83 van de 84kWh nog beschikbaar volgens de bmw software) na 90000 km in 3,5 jaar waarbij ik de accu misschien 3x per jaar tot 100% laad en nooit aan een snellader hang.
quote:General Motors is taking a $9 billion loss as it cancels EV production plans in Michigan and shifts focus back to V8 ICE vehicles. This move raises serious questions about GM’s EV strategy, US auto manufacturing, and the future of electric vehicles amid slowing demand.
quote:Today was another major milestone day for Tesla as public rides in Robotaxi's that are unsupervised, meaning no driver, safety monitor or any other human input to the vehicle and the entire ride is conducted autonomously!
Nou nog in Europa.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:03 schreef Digi2 het volgende:
Unsupervised Tesla Robotaxi Ride
[..]
Dat werd tijd!quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Wat is er mis met de klassieke westerse auto industrie, dat ze er niet in slagen om concurrerende en winstgevende BEV's te verkopen?quote:Op zaterdag 10 januari 2026 00:57 schreef Digi2 het volgende:
GM take $9 billion loss, Cancel EV production in Michigan for V8 ICE Power
[..]
In de VS is een machtige aardolie lobby en conservatieve auto-industrie een obstakel. In europa vooral het probleem van goedkope eigen batterijen vanwege het allom tegenwoordige Nimby complex, waardoor Europa in velerlei opzichten stagneert en de concurrentieslag verliest.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Zijn de Chinezen daadwerkelijk succesvoller dan het westen, of zit daar iets anders achter?
Temu.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 22:32 schreef spectrumanalyser het volgende:
Waar koop je een draagarm voor een Xpeng G6?
https://www.onderdelenlij(...)achter/#mobile-tab-1quote:Op zaterdag 24 januari 2026 22:32 schreef spectrumanalyser het volgende:
Waar koop je een draagarm voor een Xpeng G6?
Dus er zit niemand de zaak in de gaten te houden? Je laat je lekker in een pannenkoek veranderen, zonder dat je er wat aan kan doen? Die ledematen en organen heb je toch niet nodig? Het interesseert niemand, want we willen allemaal geloven in onze grote profeet? "Hier, neem mijn geld, maar laat me niet te lang lijden als je me vermoord!"quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Alleen tweedehands leverbaar?quote:Op zondag 25 januari 2026 00:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
https://www.onderdelenlij(...)achter/#mobile-tab-1
Daar wel.quote:Op zondag 25 januari 2026 00:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Alleen tweedehands leverbaar?
Dat is ook wel wat overdrevenquote:Op zondag 25 januari 2026 00:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus er zit niemand de zaak in de gaten te houden? Je laat je lekker in een pannenkoek veranderen, zonder dat je er wat aan kan doen? Die ledematen en organen heb je toch niet nodig? Het interesseert niemand, want we willen allemaal geloven in onze grote profeet? "Hier, neem mijn geld, maar laat me niet te lang lijden als je me vermoord!"
Ah, maar ze doen er heel veel moeite voor om duidelijk te maken dat het alleen de computer is. Daar staat tegenover, dat als je er aan gaat, het je eigen schuld was, want je had die computer niet aan moeten zetten.quote:Op zondag 25 januari 2026 01:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is ook wel wat overdreven![]()
In hoeverre het in de gaten gehouden wordt weten we niet, op afstand kunnen safety monitors ook meekijken en de besturing overnemen.
Musk beweert ook dat Optimus autonoom functioneert, terwijl die wordt aangestuurd door een teleoperator met een VR- bril opquote:Op zondag 25 januari 2026 01:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, maar ze doen er heel veel moeite voor om duidelijk te maken dat het alleen de computer is. Daar staat tegenover, dat als je er aan gaat, het je eigen schuld was, want je had die computer niet aan moeten zetten.
You do you, maar zelf sturen is bijna zeker een heel stuk veiliger. Want die mensen die op afstand mee moeten kijken kosten geld en daar houd Musk niet van.
Je kan ook kiezen voor een Waymo-taxi of een bemande Uber.quote:Op zondag 25 januari 2026 00:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus er zit niemand de zaak in de gaten te houden? Je laat je lekker in een pannenkoek veranderen, zonder dat je er wat aan kan doen? Die ledematen en organen heb je toch niet nodig? Het interesseert niemand, want we willen allemaal geloven in onze grote profeet? "Hier, neem mijn geld, maar laat me niet te lang lijden als je me vermoord!"
Ondertussen irl:quote:Op zondag 25 januari 2026 01:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, maar ze doen er heel veel moeite voor om duidelijk te maken dat het alleen de computer is. Daar staat tegenover, dat als je er aan gaat, het je eigen schuld was, want je had die computer niet aan moeten zetten.
You do you, maar zelf sturen is bijna zeker een heel stuk veiliger. Want die mensen die op afstand mee moeten kijken kosten geld en daar houd Musk niet van.
Een jaar of twee geleden…quote:Op zondag 25 januari 2026 01:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Musk beweert ook dat Optimus autonoom functioneert, terwijl die wordt aangestuurd door een teleoperator met een VR- bril op
Ik dacht december 2025.quote:
We gaan het zien.quote:Optimus zal binnen twee jaar te koop zijn. En die gaan echt niet allemaal op afstand bestuurd worden…
Absoluut.quote:
Hoop mag je hebben.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Absoluut.
Ik hoop overigens dat Optimus ook op een yacht kan functioneren. Lijkt mij wel wat. Zeker bij lange overtochten, dat je niet om de 3 uur de wekker moet zetten om te controleren of alles nog ok is.
De functionaliteit zal niet het grootste probleem zijn. Ik vermoed dat Optimus na een tijdje (net als alles op een boot) gewoon stuk gaat.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoop mag je hebben.
Maar reken daar maar niet op
Een yacht besturen is niet zo ingewikkeld. Is gewoon autopilot (dommer dan die in een Tesla, zonder dat er ooit iemand over die naam is gaan zeiken) plus kijken of er een andere boot aankomt die jou over het hoofd ziet (wat al een hele kleine kans is bij zo’n overtocht).quote:Op zondag 25 januari 2026 10:54 schreef Wantie het volgende:
De video van Optimus, waarbij de tele operator vergeet Optimus uit te schakelen voordat hij zijn headset afzet...
En dan bestuurt Optimus over 2 jaar geheel autonoom een jacht?
Nee, FSD is een auto die autonoom rijdt.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een yacht besturen is niet zo ingewikkeld. Is gewoon autopilot (dommer dan die in een Tesla, zonder dat er ooit iemand over die naam is gaan zeiken) plus kijken of er een andere boot aankomt die jou over het hoofd ziet (wat al een hele kleine kans is bij zo’n overtocht).
FSD unsupervised is vele maken ingewikkelder. En dat is al in 2026 (ondanks jouw eerdere voorstellingen…).
Level 5 is een goedkeuring. Dat hangt weer samen met de overheid en hoe snel die werken.quote:Op zondag 25 januari 2026 12:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, FSD is een auto die autonoom rijdt.
Dat kun je ook met een motorjacht doen.
Een Optimus robot is een menselijk ogend apparaat die autonoom verschillende complexe handelingen moet doen.
Dat is van een heel andere orde.
FSD zouden we volgens de voorspellingen in 2018 hebben.
We zijn 8 jaar verder.
En dan hebben we nog steeds geen level 5 FSD.
Jij zegt dat dat dit jaar komt?
We hebben nog 11 maanden. Ik ben benieuwd.
En dat verwacht ik in 2026 niet.quote:Op zondag 25 januari 2026 13:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Level 5 is een goedkeuring. Dat hangt weer samen met de overheid en hoe snel die werken.
Ik heb dat meerdere malen aangehaald, met bronvermelding.quote:Verder is FSD nooit voorspeld in 2018 als gereed product. Heb ik je al vaker met bronvermelding verteld.
Niet binnen 2 jaar als autonome robot.quote:Vwb optimus: die komt natuurlijk eerst met een beperkte functionaliteit en zal dan middels updates beter worden.
Ik zeg juist dat Optimus een idioot idee is op een boot.quote:Maar goed, jij bent kennelijk een verstokte landrot, want anders had je wel begrepen dat optimus op een boot echt voorlopig een idioot idee is.
Noted. Je mag binnen 2 jaar bij mij Optimus de hand komen schudden. Kijken of ik hem dan jou kan laten uitlachen.quote:Op zondag 25 januari 2026 14:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
En dat verwacht ik in 2026 niet.
Ik zie ook geen bewijs dat Tesla level 5 aan kan op dit moment.
Level 4 wordt nu heel voorzichtig uitgerold.
[..]
Ik heb dat meerdere malen aangehaald, met bronvermelding.
[..]
Niet binnen 2 jaar als autonome robot.
Zelfs de popcornschepper in de Tesla Diner is met tele operator.
En die verricht een handeling die robots al ruim 60 jaar zelfstandig kunnen uitvoeren
[..]
Ik zeg juist dat Optimus een idioot idee is op een boot.
Jij was degene die mijmerde dat Optimus het jacht bestuurt terwijl je zelf ligt te slapen...
Jij koopt binnen 2 jaar een Optimus?quote:Op zondag 25 januari 2026 14:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Noted. Je mag binnen 2 jaar bij mij Optimus de hand komen schudden. Kijken of ik hem dan jou kan laten uitlachen.
Kopen, krijgen…quote:Op zondag 25 januari 2026 14:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij koopt binnen 2 jaar een Optimus?
Ik ben benieuwd...
Musk gaat hem jou cadeau doenquote:
Ik denk dat ik toch de wekker zet. Net zoiets als vertrouwen op dat je bilgepomp werkt. Bij een boot ga je iedere dag op zoek naar 3 dingen die niet meer goed werken. Tenminste, als je liever niet komt te overlijden op zee.quote:Op zondag 25 januari 2026 14:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Musk gaat hem jou cadeau doen![]()
Anyway, we gaan het over 2 jaar zien.
Kun je mooi gaan slapen op je jacht yacht terwijl Optimus alles in de gaten houdt.
Dus die hartstikke dure robot voegt niets toe.quote:Op zondag 25 januari 2026 15:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk dat ik toch de wekker zet. Net zoiets als vertrouwen op dat je bilgepomp werkt. Bij een boot ga je iedere dag op zoek naar 3 dingen die niet meer goed werken. Tenminste, als je liever niet komt te overlijden op zee.
Tzt? Absoluut. Ik durf dat zelfs als een vrouw achter het stuur zit!quote:Op zondag 25 januari 2026 15:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus die hartstikke dure robot voegt niets toe.
Zou je wel een dutje doen in een FSD Tesla?
Als hij level 5 haalt durf ik dat ook wel. Dan heb ik meer vertrouwen dan in mijn eigen rijvaardigheidquote:Op zondag 25 januari 2026 15:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tzt? Absoluut. Ik durf dat zelfs als een vrouw achter het stuur zit!
O, in NL is het gewoon 7500 euro eenmalig.quote:Op zondag 25 januari 2026 17:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als hij level 5 haalt durf ik dat ook wel. Dan heb ik meer vertrouwen dan in mijn eigen rijvaardigheid![]()
Of dat 100 dollar per maand waard is weet ik niet, zoveel tijd ik nou ook weer niet.
Als je het veel gebruikt is het inderdaad voordelig.quote:Op zondag 25 januari 2026 18:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O, in NL is het gewoon 7500 euro eenmalig.
Voor mij zou het wel 100 euro waard zijn. Al is het maar omdat je dan niet meer hoeft te betalen voor parkeren in de stad, of erger… luchthavens.
En ook handig: als je met skiën een laatste lift mist, dat je dan geen taxi hoeft te bellen.
Come to think of it: met het vliegtuig naar wintersport en dan de auto er achteraan met al jouw gear (ik heb veel verschillende ski’s en skischoenen, dat is duur), zodat je aldaar je auto hebt, maar je de lange rit niet hoeft te doen.
Nee, 100 per maand is een koopje!
https://finance.yahoo.com(...)e-cap-220608196.htmlquote:Op zondag 25 januari 2026 14:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij koopt binnen 2 jaar een Optimus?
Ik ben benieuwd...
quote:Tesla-CEO Elon Musk ( TSLA ), die van een beginnende fabrikant van elektrische voertuigen een baanbrekende grootmacht maakte, stopt met de productie van de twee modellen die hem daarbij geholpen hebben.
Dit gebeurt nu hij kampt met opnieuw een kwartaal van dalende winst en autoverkopen.
Hij kondigde woensdag tijdens een conference call over de kwartaalcijfers de stopzetting van de productie van twee modellen aan: de Model S en Model X, twee van de duurste modellen van het bedrijf.
In plaats daarvan zal het bedrijf de vrijgekomen fabrieksruimte gebruiken voor de bouw van humanoïde robots.
quote:En hij leek te suggereren dat de verkoop van elektrische voertuigen, die Tesla mede op de wereldwijde massamarkt heeft geïntroduceerd, voor het bedrijf binnenkort een bijzaak zou worden.
Musk voorspelde dat de Cybercab, een zelfrijdende tweezits "robotaxi" zonder stuurwiel of pedalen, uiteindelijk in aantallen verkocht zal worden die "meerdere malen groter" zijn dan die van alle andere Tesla-voertuigen samen.
quote:Tesla maakte woensdag bekend dat de gecorrigeerde winst in de laatste drie maanden van 2025 met 16% is gedaald.
De nettowinst kelderde nog verder, met een daling van 61% in het kwartaal en 46% over het hele jaar, oftewel een verlies van 3,3 miljard dollar.
Het bedrijf noteerde in het vierde kwartaal de grootste daling van het verkoopvolume op jaarbasis ooit, en verreweg de grootste daling van de jaaromzet voor een bedrijf dat voorheen met bijna 50% groeide.
Het lijkt wat op een paniek reactie om de aandeelhouders tevreden te houden.quote:Op donderdag 29 januari 2026 05:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://finance.yahoo.com(...)e-cap-220608196.html
Tesla stopt met de productie van model S en Model Y en gebruikt de vrijkomende productie capaciteit voor de fabiricage van Optimus
[..]
[..]
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)drijf/127347607.htmlquote:Op donderdag 29 januari 2026 08:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het lijkt wat op een paniek reactie om de aandeelhouders tevreden te houden.
De winst is dit kwartaal met 61% gedaald en ook de verkoopcijfers van de auto's daalt nog steeds.
Musk lijkt deze tactiek te kiezen als met FSD: een prematuur product uitbrengen met de belofte dat het op termijn volledig autonoom zal zijn.
Dat de Cybercap meer gaat verkopen dan model Y en 3 is ook een boude uitspraak.
Cybercap vereist minimaal level 4 autonomie. En we zien hoe langzaam dat gaat met de Robottaxi. Die rijdt mondjesmaat in Austin. Met naar verluid met 1 auto op level 4 die gevolgd wordt door een safety wagen.
En Cybercap is een tweezitter.
Ik zie dat meer als een niche product dan dat hij de totale verkoopcijfers van alle andere modellen zal overstijgen.
Of Musk denkt dat de verkoopcijfers van Y en 3 zullen instorten.
Maar we gaan het zien.
Er zijn al autonome robots op de markt, die dmv een teleoperator worden aangestuurd.
quote:Autonome mobiliteit
Met het schrappen van de twee bejaarde modellen wil Musk 2 miljard dollar vrijspelen om te investeren in xAI, bekend van chatbot Grok.
Daarmee versnelt de rijkste man ter wereld de verschuiving van voertuigen naar kunstmatige intelligentie en robotica.
’Tesla is geen cyclische autobouwer meer met technologische flair, maar een ’alles-of-niets’-inzet op AI’
Jean-Paul van Oudheusden
Analist bij eToro
„Met de nieuwe investeringen krijgt de nieuwe strategie van Tesla steeds meer vorm”, zegt analist Jean-Paul van Oudheusden van beleggersplatform eToro. „
Het bedrijf richt zich op autonome mobiliteit, met robots die in fabrieken en magazijnen werken en software die de echte wereld aanstuurt.
De auto is daarin vooral een datadrager en een leeromgeving, in plaats van een eindproduct.”
quote:Van Oudheusden vindt het dan ook niet vreemd dat Musk na zwakke cijfers met een 'radicale koerswijziging komt. ,,
Tesla is geen cyclische autobouwer meer met technologische flair, maar een 'alles-of-niets'-inzet op AI, met forse beloftes en afnemende zekerheden.
Wie dat risico accepteert, zit goed.
Wie nog rekent in verkoopaantallen en automarges, heeft een verkeerd beeld van het bedrijf."
Tesla had eerder al gemeld dat vorig jaar aanzienlijk minder auto's werden verkocht.
Het ging om ruim 1,6 miljoen voertuigen. Dat waren er bijna 1,8 miljoen in 2024.
Concurrentie
Tesla ondervindt in grote elektrische automarkten hinder van meer concurrenten.
De verkoopdalingen probeerde Tesla te stoppen door te stunten met grote prijsverlagingen, maar die tasten de winstgevendheid van de Amerikaanse bouwer van elektrische auto's aan.
FSD is nog niet goedgekeurd.quote:Op donderdag 29 januari 2026 14:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Krijg je hier in Europa nog Autopilot op je Tesla, of is FSD al goedgekeurd?
Wat bedoel je te vragen? Het zijn namelijk twee verschillende systemen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 14:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Krijg je hier in Europa nog Autopilot op je Tesla, of is FSD al goedgekeurd?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |