abonnement Unibet Coolblue
pi_205069267
Hier gooien we alles op de grill, smoker of barbecue.

Joene serveerde Shortribs:



Sarabi serveerde biertjes met buikspek:



En Sarabi serveerde biertjes met Cuban Sandwich Smokey Style, met procureur:



En Sarabi serveerde ook biertjes met pulled pork:



Investeerdertje investeerde in een hele reeks foto's en beschrijvingen in een enorme burger:



En even daarvoor serveerde Sarabi .... biertjes met NY Buffalo Chicken Dip



Oow en ik maakte zelf een varkensschoudertje:



Smoke on!
Uitvinder van de biersmiley.
  zaterdag 18 juni 2022 @ 18:09:49 #2
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_205083824
*O* !
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  zaterdag 18 juni 2022 @ 20:24:32 #3
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205085524
Ik had vandaag zin om bezig te gaan met de BBQ, en had toevallig het geluk bij de jumbo een kleine portie onbewerkte stukken spare-rib te vinden. Dit omdat mijn voorraad in de vriezer op t moment vrijwel op is omdat ik de vriezer wil ontdooien...

Dus heb ik het CUL-SC-meet recept maar weer eens uit de kast getrokken; de ribjes een uur gepekeld, toen afgespoeld, de kruidenrub gemaakt en ze hiermee ingesmeerd en twee uurtjes de koelkast in.

En toen op een slow BBQ tot ze droog waren buitenom, en daarna de temperatuur opgevoerd (want als je 13:00 met de boodschappen thuis komt is low en slow niet meer te doen..)

En daarna de BBQ saus gemaakt die erbij hoort...

De verse ingredienten fijnhakken en in een laagje olijfolie fruiten:


De rub erbij, en tomatenconcentraat:


Daarna nog wat vloeibare en dikvloeibare toevoegingen, en het geheel een uurtje laten pruttelen:


En dan de ribjes op kamertemperatuur laten komen:


En toen de fik erin!




[ Bericht 2% gewijzigd door fietsie op 18-06-2022 20:44:51 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_205099708
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 20:24 schreef fietsie het volgende:
Ik had vandaag zin om bezig te gaan met de BBQ, en had toevallig het geluk bij de jumbo een kleine portie onbewerkte stukken spare-rib te vinden. Dit omdat mijn voorraad in de vriezer op t moment vrijwel op is omdat ik de vriezer wil ontdooien...

Dus heb ik het CUL-SC-meet recept maar weer eens uit de kast getrokken; de ribjes een uur gepekeld, toen afgespoeld, de kruidenrub gemaakt en ze hiermee ingesmeerd en twee uurtjes de koelkast in.

En toen op een slow BBQ tot ze droog waren buitenom, en daarna de temperatuur opgevoerd (want als je 13:00 met de boodschappen thuis komt is low en slow niet meer te doen..)

En daarna de BBQ saus gemaakt die erbij hoort...

De verse ingredienten fijnhakken en in een laagje olijfolie fruiten:
[ afbeelding ][ afbeelding ]

De rub erbij, en tomatenconcentraat:
[ afbeelding ][ afbeelding ]

Daarna nog wat vloeibare en dikvloeibare toevoegingen, en het geheel een uurtje laten pruttelen:
[ afbeelding ]

En dan de ribjes op kamertemperatuur laten komen:
[ afbeelding ]

En toen de fik erin!
[ afbeelding ][ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Waar is het eindresultaat. :9~

Op de markt stond een boer met eigen vlees dus kocht ik een staartstuk. Helaas was deze helemaal bijgetrimd en zat er dus geen vet aan. Toch mocht het de pret niet drukken en was het vlees zelf heel goed. Toch nog een succes zonder foto's. :)
Uitvinder van de biersmiley.
pi_205115611
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2022 20:24 schreef fietsie het volgende:
Ik had vandaag zin om bezig te gaan met de BBQ, en had toevallig het geluk bij de jumbo een kleine portie onbewerkte stukken spare-rib te vinden. Dit omdat mijn voorraad in de vriezer op t moment vrijwel op is omdat ik de vriezer wil ontdooien...

Dus heb ik het CUL-SC-meet recept maar weer eens uit de kast getrokken; de ribjes een uur gepekeld, toen afgespoeld, de kruidenrub gemaakt en ze hiermee ingesmeerd en twee uurtjes de koelkast in.

En toen op een slow BBQ tot ze droog waren buitenom, en daarna de temperatuur opgevoerd (want als je 13:00 met de boodschappen thuis komt is low en slow niet meer te doen..)

En daarna de BBQ saus gemaakt die erbij hoort...

De verse ingredienten fijnhakken en in een laagje olijfolie fruiten:
[ afbeelding ][ afbeelding ]

De rub erbij, en tomatenconcentraat:
[ afbeelding ][ afbeelding ]

Daarna nog wat vloeibare en dikvloeibare toevoegingen, en het geheel een uurtje laten pruttelen:
[ afbeelding ]

En dan de ribjes op kamertemperatuur laten komen:
[ afbeelding ]

En toen de fik erin!
[ afbeelding ][ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Tof die snake methode
pi_205135115
Gisteren 2 kip en 2 beef spiezen en courgette op de bbq gemaakt. Wil dit testen voor zowel indirect als direct op de BBQ, vanmiddag tijdens de lunch probeer ik ze direct te grillen. Eens kijken wat het beste resultaat geeft!



[ Bericht 1% gewijzigd door Harveo op 24-06-2022 11:29:33 (Krijg afbeelding niet goed ) ]
  vrijdag 24 juni 2022 @ 15:33:16 #7
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_205137445
Voor het eerst een halve procureur op mn Kamadootje liggen voor wat pulled pork. Net ingepakt en nu kijken hoe snel hij uit de stall komt.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  vrijdag 24 juni 2022 @ 18:56:36 #8
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_205139483
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 15:33 schreef Fretwork het volgende:
Voor het eerst een halve procureur op mn Kamadootje liggen voor wat pulled pork. Net ingepakt en nu kijken hoe snel hij uit de stall komt.
Godenvoer _O_

Ik heb net wat gemarineerde varkenshaas in een durum gerold, tezamen met wat crème fraiche, rode ui en cocktailsaus. Uiteraard van de bbq
pi_205255504
Vraagje: Ik ben opzoek naar een briketten starter, stak de bbq normaal oldschool aan, de fik er in :+ , Maar wil dit toch een keer proberen met zo'n starter, ik heb een Weber (57) welke heb ik nodig, de kleine ? of de grote ?
  woensdag 6 juli 2022 @ 14:58:26 #10
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205255644
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 14:46 schreef michiel_merk het volgende:
Vraagje: Ik ben opzoek naar een briketten starter, stak de bbq normaal oldschool aan, de fik er in :+ , Maar wil dit toch een keer proberen met zo'n starter, ik heb een Weber (57) welke heb ik nodig, de kleine ? of de grote ?
Kleine is prima. Grote is voor als je direct wil gaan grillen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zondag 10 juli 2022 @ 13:41:46 #11
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_205296574
quote:
7s.gif Op woensdag 6 juli 2022 14:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Kleine is prima. Grote is voor als je direct wil gaan grillen.
Dit is een uitstekende reactie.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_205301188
Huil. Onze buurman kan blijkbaar niet bbq'en. Heel hun tuin staat blauw van de rook en het waait allemaal onze kant op :(


Echt.. Hoe krijg je het voor elkaar.
pi_205304976
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 18:31 schreef Sunshine1982 het volgende:
Huil. Onze buurman kan blijkbaar niet bbq'en. Heel hun tuin staat blauw van de rook en het waait allemaal onze kant op :(

Echt.. Hoe krijg je het voor elkaar.
Niks mis met even de rook eroverheen. ^O^
Uitvinder van de biersmiley.
pi_205304992
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 08:14 schreef dimmak het volgende:

[..]
Niks mis met even de rook eroverheen. ^O^
Een uur is niet even :N
pi_205304998
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 08:19 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Een uur is niet even :N
Nee, met 5 minuten krijg je de rooksmaak er ook niet aan.
Uitvinder van de biersmiley.
  maandag 11 juli 2022 @ 10:00:33 #16
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205305695
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 18:31 schreef Sunshine1982 het volgende:
Huil. Onze buurman kan blijkbaar niet bbq'en. Heel hun tuin staat blauw van de rook en het waait allemaal onze kant op :(

Echt.. Hoe krijg je het voor elkaar.
Blauwe rook? Dan is er teveel brandstof wat niet goed kan ontbranden door een matige ventilatie.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 11 juli 2022 @ 10:50:23 #17
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_205306046
Of vochtige kolen / briketten of zonder firestarter proberen aan te steken met bijvoorbeeld spiritus :'). Niets verbaasd mij tegenwoordig.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  maandag 11 juli 2022 @ 11:45:30 #18
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205306496
quote:
99s.gif Op maandag 11 juli 2022 10:50 schreef Houniet het volgende:
Of vochtige kolen / briketten of zonder firestarter proberen aan te steken met bijvoorbeeld spiritus :'). Niets verbaasd mij tegenwoordig.
:D _O-
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 11 juli 2022 @ 16:18:24 #19
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205308552
quote:
99s.gif Op maandag 11 juli 2022 10:50 schreef Houniet het volgende:
Of vochtige kolen / briketten of zonder firestarter proberen aan te steken met bijvoorbeeld spiritus :'). Niets verbaasd mij tegenwoordig.
-O-

Dude.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Vis een optie? vrijdag 15 juli 2022 @ 17:12:05 #20
70532 loveli
N
pi_205351933
Gasbbq-vraag. Bbq met 3 branders. Kan dat met een 3 kg fles, of moet ik een grote hebben?
crap in = crap out
pi_205352405
Waarom zijndie witte aanmaakblokjes niet verboden eigenlijk?
  zaterdag 16 juli 2022 @ 15:48:10 #22
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205359978
Weet iemand een zaak in de regio Joure / Sneek die goede houtskool verkoopt?

Intratuin Emmeloord en de verschillende welkoop vestigingen verkochten me recent allemaal verkruimelde koleb dus ik zoek een nieuw adres…
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_205366865
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2022 15:48 schreef fietsie het volgende:
Weet iemand een zaak in de regio Joure / Sneek die goede houtskool verkoopt?

Intratuin Emmeloord en de verschillende welkoop vestigingen verkochten me recent allemaal verkruimelde koleb dus ik zoek een nieuw adres…
BBQvillage.nl in Emmeloord daar al geweest? Mooie zaak.
pi_205366871
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2022 15:48 schreef fietsie het volgende:
Weet iemand een zaak in de regio Joure / Sneek die goede houtskool verkoopt?

Intratuin Emmeloord en de verschillende welkoop vestigingen verkochten me recent allemaal verkruimelde koleb dus ik zoek een nieuw adres…
Welkoop quebracho en marabu kan haast niet verkruimeld zijn.
  zondag 17 juli 2022 @ 12:19:38 #25
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205366987
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 12:06 schreef nelisb het volgende:

[..]
Welkoop quebracho en marabu kan haast niet verkruimeld zijn.
Die heb ik beiden bij Welkoop niet zien liggen, alleen maar bakken vol Weber
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_205368917
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 12:19 schreef fietsie het volgende:

[..]
Die heb ik beiden bij Welkoop niet zien liggen, alleen maar bakken vol Weber
Hebben ze normaal wel.

Maar ik zou BBQvillage proberen.
  zondag 17 juli 2022 @ 16:57:58 #27
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205369357
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 16:21 schreef nelisb het volgende:

[..]
Hebben ze normaal wel.

Maar ik zou BBQvillage proberen.
Ja ik zal even wachten tot woensdag; Emmeloord is niet zo ingericht op weekend-shoppen
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_205371065
Pizza van de bbq met zelfgemaakte tomaten saus, paprika, snoep tomaten, cervelaat, geraspte kaas, mozzarella en pulled pork.

pi_205371312
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2022 15:48 schreef fietsie het volgende:
Weet iemand een zaak in de regio Joure / Sneek die goede houtskool verkoopt?

Intratuin Emmeloord en de verschillende welkoop vestigingen verkochten me recent allemaal verkruimelde koleb dus ik zoek een nieuw adres…
Persoonlijk gebruik ik het liefste briketten. Van ecobrasa gaan erg lang mee, wel redelijk aan de prijs:
https://www.dewitschijndel.nl/ecobrasa-kokosbriketten-10-kg/
  maandag 18 juli 2022 @ 20:05:54 #30
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205381827
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 16:21 schreef nelisb het volgende:

[..]
Hebben ze normaal wel.

Maar ik zou BBQvillage proberen.
Aangezien woensdag nog even te ver weg was en ik vandaag toch nog even goede kolen nodig had: TuinDorado in Drachten.

Schitterende BBQ afdeling, veeeeeeel accessoires, en een klein assortiment goede houtskool.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  maandag 18 juli 2022 @ 20:24:19 #31
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205382043
We zijn hier thuis deze vakantie op een missie: de vriezer eens een keer "leeg eten". Zorgen dat er niets meer in ligt wat er al een heel tijdje in ligt.

Dus, de varkensnek. 2.2 kilo diepvriesgewicht.

Eerst een specerijencrème gemaakt, en deze over het nog bevroren vlees verdeeld, en dit vervolgens vacuum getrokken.
Zo ging het de sous vide isolatiebak in, ingesteld op 73 graden. En ik ging lekker slapen.

Goed 15 uur later was de BBQ op 150 graden en heb ik de zak met vlees en vocht uit de sous vide getrokken; na afgieten en droogdeppen was er nog 1,75 kilo over. Zo'n stuk verliest dus best een aardig aandeel vocht in de sous vide.
Tot op dit punt was het visueel geen echt grote traktatie, dus heb ik de foto's achterwege gelaten.

De BBQ was vanmiddag makkelijk warm, wat niet gek is in een omgevingstemperatuur van 30 graden.



Recent heb ik een 4 kanaals BBQ-thermometer gekregen met Wifi; dit was de 1e keer dat ik hem kon gebruiken.
Vanmorgen heb ik nog een Weber-thermometer beugel gekocht, je ziet de thermometer er in de foto al op zitten met een magneet, daarover zo meer.

Vervolgens heb ik de varkensnek nogmaals gekruid met een pulled-pork rub.



Zo heb ik hem daarna op de BBQ geïnstalleerd.



Na korte tijd begon de app op mijn telefoon rare meldingen te geven; toen ik even naar het berichtencentrum van Apple switchte werd er meer duidelijk: een foutmelding. De unit werd te warm op de beugel.
Dus de unit even op het bodemrek gekleefd (magneet). En de beugel is later vanavond verhuisd naar een van de poten van de Weber.

Om dat te kunnen doen ben ik op de fiets geklommen, en heb op m'n gemak slangenklemmen opgehaald.
Drie uur later had het vlees uniform 90 graden bereikt, en heb ik het van het rooster gehaald en lekker ingepakt.



Zo heeft het 45 minuten mogen liggen tot ik de rest ook af had, waaronder m'n eigen BBQ saus.

Toen kon het uitpakken beginnen, en bleek het vlees met twee vorken moeiteloos uit elkaar te komen.



Dit was voor het eerst in lange tijd weer eens een bereiding van een mooi groot stuk vlees..

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  dinsdag 19 juli 2022 @ 08:39:43 #32
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_205385523
quote:
1s.gif Op zondag 17 juli 2022 19:05 schreef Thaddeus het volgende:
Pizza van de bbq met zelfgemaakte tomaten saus, paprika, snoep tomaten, cervelaat, geraspte kaas, mozzarella en pulled pork.

[ afbeelding ]
Werkt dat een beetje zo'n mat? Ik heb een steen en dat werkt goed :).
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  dinsdag 19 juli 2022 @ 08:41:50 #33
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_205385536
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 20:24 schreef fietsie het volgende:
We zijn hier thuis deze vakantie op een missie: de vriezer eens een keer "leeg eten". Zorgen dat er niets meer in ligt wat er al een heel tijdje in ligt.

Dus, de varkensnek. 2.2 kilo diepvriesgewicht.

Eerst een specerijencrème gemaakt, en deze over het nog bevroren vlees verdeeld, en dit vervolgens vacuum getrokken.
Zo ging het de sous vide isolatiebak in, ingesteld op 73 graden. En ik ging lekker slapen.

Goed 15 uur later was de BBQ op 150 graden en heb ik de zak met vlees en vocht uit de sous vide getrokken; na afgieten en droogdeppen was er nog 1,75 kilo over. Zo'n stuk verliest dus best een aardig aandeel vocht in de sous vide.
Tot op dit punt was het visueel geen echt grote traktatie, dus heb ik de foto's achterwege gelaten.

De BBQ was vanmiddag makkelijk warm, wat niet gek is in een omgevingstemperatuur van 30 graden.

[ afbeelding ]

Recent heb ik een 4 kanaals BBQ-thermometer gekregen met Wifi; dit was de 1e keer dat ik hem kon gebruiken.
Vanmorgen heb ik nog een Weber-thermometer beugel gekocht, je ziet de thermometer er in de foto al op zitten met een magneet, daarover zo meer.

Vervolgens heb ik de varkensnek nogmaals gekruid met een pulled-pork rub.

[ afbeelding ]

Zo heb ik hem daarna op de BBQ geïnstalleerd.

[ afbeelding ]

Na korte tijd begon de app op mijn telefoon rare meldingen te geven; toen ik even naar het berichtencentrum van Apple switchte werd er meer duidelijk: een foutmelding. De unit werd te warm op de beugel.
Dus de unit even op het bodemrek gekleefd (magneet). En de beugel is later vanavond verhuisd naar een van de poten van de Weber.

Om dat te kunnen doen ben ik op de fiets geklommen, en heb op m'n gemak slangenklemmen opgehaald.
Drie uur later had het vlees uniform 90 graden bereikt, en heb ik het van het rooster gehaald en lekker ingepakt.

[ afbeelding ]

Zo heeft het 45 minuten mogen liggen tot ik de rest ook af had, waaronder m'n eigen BBQ saus.

Toen kon het uitpakken beginnen, en bleek het vlees met twee vorken moeiteloos uit elkaar te komen.

[ afbeelding ]

Dit was voor het eerst in lange tijd weer eens een bereiding van een mooi groot stuk vlees..

[ afbeelding ]
Lekker man _O_. Oh en ik wil ook sous vide gaan aanschaffen / gebruiken. Heb je nog gouden tips?
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  dinsdag 19 juli 2022 @ 15:10:39 #34
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205389413
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 08:41 schreef Houniet het volgende:

[..]
Lekker man _O_. Oh en ik wil ook sous vide gaan aanschaffen / gebruiken. Heb je nog gouden tips?
Isoleren. Echt... sinds ik een geisoleerde bak heb en een goed sluitend deksel erop...

En niet besparen op een goed fijn werkend vacuum apparaat... Ik heb erop bespaard, en sta nu met regelmaat mezelf een hoge bloeddruk aan te meten....
- Smeltdraad die zo heet wordt na paar keer achter elkaar gebruiken dat ie het plastic snijdt ipv dichtlast
- Afdichtingsrubbers die aan het product plakken en niet vast blijven zitten aan het apparaat
- Als er vocht meegezogen wordt met het vacuum wil je niet dat dat meteen de pomp in loopt, maar dat er daarvoor een plek is tussen de afdichting waar het heen kan lopen
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  dinsdag 19 juli 2022 @ 16:17:09 #35
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_205390298
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 15:10 schreef fietsie het volgende:

[..]
Isoleren. Echt... sinds ik een geisoleerde bak heb en een goed sluitend deksel erop...

En niet besparen op een goed fijn werkend vacuum apparaat... Ik heb erop bespaard, en sta nu met regelmaat mezelf een hoge bloeddruk aan te meten....
- Smeltdraad die zo heet wordt na paar keer achter elkaar gebruiken dat ie het plastic snijdt ipv dichtlast
- Afdichtingsrubbers die aan het product plakken en niet vast blijven zitten aan het apparaat
- Als er vocht meegezogen wordt met het vacuum wil je niet dat dat meteen de pomp in loopt, maar dat er daarvoor een plek is tussen de afdichting waar het heen kan lopen
Sous vide heeft dan dus niets met grillen te maken of heb ik het mis?
Je stopt een vacuüm verpakt stuk vlees in een pan water, sous vide stick er bij en wachten??
Grill je daarna nog af voor een mooie korst?
  dinsdag 19 juli 2022 @ 16:23:18 #36
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205390374
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 16:17 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Sous vide heeft dan dus niets met grillen te maken of heb ik het mis?
Je stopt een vacuüm verpakt stuk vlees in een pan water, sous vide stick er bij en wachten??
Grill je daarna nog af voor een mooie korst?
Nou ik kies er meestal niet voor om "af te grillen" in de zin van even kort; ik gebruik de sous vide methode omdat ik niet in de gelegenheid ben om de BBQ 10-20 uur brandend en goed beheerd bezig te laten zijn, de sous vide hoef ik niet bij te blijven.

Dus zoals in het voorbeeld hierboven +- 15 a 15,5 uur sous vide, gevolgd door 4 uur BBQ en dan nog een rust tijd.
Had ik dat met de BBQ moeten doen dan was het wellicht ergens over een week of twee ofzo een keer mogelijk geweest zoveel uren de BBQ brandend en beheerd te houden.

Zo heb ik er ook behoorlijk wat rust van als ik met een gezelschap eet en ik kip klaarmaak, om de kip sous vide voor te garen zodat ik zeker weten ook in de gewrichten gaar vlees heb zonder krioelende microben, en dan gebruik ik de BBQ voor het bruine korstje, de grillsmaak en het warm maken op het moment zelf.
Soms gooi ik het ook gewoon uit de sous vide in de vriezer, om het dan te ontdooien en op de BBQ te kunnen mikken voor dit doel.

Het is combineren van wat kan om mogelijk te maken dingen te doen die ik anders lastig georganiseerd krijg.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  dinsdag 19 juli 2022 @ 17:06:04 #37
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_205391173
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 16:23 schreef fietsie het volgende:

[..]
Nou ik kies er meestal niet voor om "af te grillen" in de zin van even kort; ik gebruik de sous vide methode omdat ik niet in de gelegenheid ben om de BBQ 10-20 uur brandend en goed beheerd bezig te laten zijn, de sous vide hoef ik niet bij te blijven.

Dus zoals in het voorbeeld hierboven +- 15 a 15,5 uur sous vide, gevolgd door 4 uur BBQ en dan nog een rust tijd.
Had ik dat met de BBQ moeten doen dan was het wellicht ergens over een week of twee ofzo een keer mogelijk geweest zoveel uren de BBQ brandend en beheerd te houden.

Zo heb ik er ook behoorlijk wat rust van als ik met een gezelschap eet en ik kip klaarmaak, om de kip sous vide voor te garen zodat ik zeker weten ook in de gewrichten gaar vlees heb zonder krioelende microben, en dan gebruik ik de BBQ voor het bruine korstje, de grillsmaak en het warm maken op het moment zelf.
Soms gooi ik het ook gewoon uit de sous vide in de vriezer, om het dan te ontdooien en op de BBQ te kunnen mikken voor dit doel.

Het is combineren van wat kan om mogelijk te maken dingen te doen die ik anders lastig georganiseerd krijg.

Klinkt idd erg handig, ga me er eens in verdiepen ^O^
pi_205397280
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 20:24 schreef fietsie het volgende:
We zijn hier thuis deze vakantie op een missie: de vriezer eens een keer "leeg eten". Zorgen dat er niets meer in ligt wat er al een heel tijdje in ligt.

Dus, de varkensnek. 2.2 kilo diepvriesgewicht.

Eerst een specerijencrème gemaakt, en deze over het nog bevroren vlees verdeeld, en dit vervolgens vacuum getrokken.
Zo ging het de sous vide isolatiebak in, ingesteld op 73 graden. En ik ging lekker slapen.

Goed 15 uur later was de BBQ op 150 graden en heb ik de zak met vlees en vocht uit de sous vide getrokken; na afgieten en droogdeppen was er nog 1,75 kilo over. Zo'n stuk verliest dus best een aardig aandeel vocht in de sous vide.
Tot op dit punt was het visueel geen echt grote traktatie, dus heb ik de foto's achterwege gelaten.

De BBQ was vanmiddag makkelijk warm, wat niet gek is in een omgevingstemperatuur van 30 graden.

[ afbeelding ]

Recent heb ik een 4 kanaals BBQ-thermometer gekregen met Wifi; dit was de 1e keer dat ik hem kon gebruiken.
Vanmorgen heb ik nog een Weber-thermometer beugel gekocht, je ziet de thermometer er in de foto al op zitten met een magneet, daarover zo meer.

Vervolgens heb ik de varkensnek nogmaals gekruid met een pulled-pork rub.

[ afbeelding ]

Zo heb ik hem daarna op de BBQ geïnstalleerd.

[ afbeelding ]

Na korte tijd begon de app op mijn telefoon rare meldingen te geven; toen ik even naar het berichtencentrum van Apple switchte werd er meer duidelijk: een foutmelding. De unit werd te warm op de beugel.
Dus de unit even op het bodemrek gekleefd (magneet). En de beugel is later vanavond verhuisd naar een van de poten van de Weber.

Om dat te kunnen doen ben ik op de fiets geklommen, en heb op m'n gemak slangenklemmen opgehaald.
Drie uur later had het vlees uniform 90 graden bereikt, en heb ik het van het rooster gehaald en lekker ingepakt.

[ afbeelding ]

Zo heeft het 45 minuten mogen liggen tot ik de rest ook af had, waaronder m'n eigen BBQ saus.

Toen kon het uitpakken beginnen, en bleek het vlees met twee vorken moeiteloos uit elkaar te komen.

[ afbeelding ]

Dit was voor het eerst in lange tijd weer eens een bereiding van een mooi groot stuk vlees..

[ afbeelding ]
:9~ Ik heb nog een stuk boston butt in de vriezer liggen en ik denk zomaar dat je me geïnspireerd hebt om deze van het weekend maar eens te bereiden.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_205420375
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 08:39 schreef Houniet het volgende:

[..]
Werkt dat een beetje zo'n mat? Ik heb een steen en dat werkt goed :).
Ja het was eigenlijk een soort noodoplossing omdat we geen steen hebben. Maar dit werkt prima. Af en toe de pizza even draaien en de bbq goed opstoken. Gebruikte ecobrasa briketten en had 2 kolenmandjes vol.

Heb je een foto van een van je pizza creaties? Ben zeer benieuwd. En als je die steen gebruikt wat voor bbq gebruik je?
pi_205451750
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 09:16 schreef dimmak het volgende:

[..]
:9~ Ik heb nog een stuk boston butt in de vriezer liggen en ik denk zomaar dat je me geïnspireerd hebt om deze van het weekend maar eens te bereiden.

Rond 60 graden kwam ik al in de zone, dus dat was onverwacht. Na een uurtje in de zone heb ik het stuk vlees ingesmeerd en vervolgens na 2u ingepakt. Nadat ik hem inpakte ging het rap. In totaal 10u op de kamado gelegen. Natuurlijk was het veel te veel voor 2 personen dus de volgende dag nog quesadillas van gemaakt en de rest ingevroren.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_205451816
deze week even geen bqq, maar een buitenkeuken bouwen *O*
hardcoholic
  maandag 25 juli 2022 @ 09:32:06 #42
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_205451855
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 09:26 schreef Ferdii het volgende:
deze week even geen bqq, maar een buitenkeuken bouwen *O*
Hoppa _O_

We zien graag de foto's! Staat ook nog op mijn verlanglijstje
pi_205451873
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 09:26 schreef Ferdii het volgende:
deze week even geen bqq, maar een buitenkeuken bouwen *O*
Pics :D
Uitvinder van de biersmiley.
pi_205455593
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 09:34 schreef dimmak het volgende:

[..]
Pics :D
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 09:32 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Hoppa _O_

We zien graag de foto's! Staat ook nog op mijn verlanglijstje
Hij is nog lang niet af, maar het frame + eerste bbq staat staat :P

Morgen staat op de planning deurtjes maken, afzuiging erin en Electra aansluiten, afkitten, en een gat zagen voor de 2de bbq :P


hardcoholic
  maandag 25 juli 2022 @ 18:01:35 #45
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_205455836
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 17:20 schreef Ferdii het volgende:

[..]
[..]
Hij is nog lang niet af, maar het frame + eerste bbq staat staat :P

Morgen staat op de planning deurtjes maken, afzuiging erin en Electra aansluiten, afkitten, en een gat zagen voor de 2de bbq :P


[ afbeelding ]
Heel vet hoor ^O^ groot ook!
Wat heb je als werkblad?
pi_205456121
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 18:01 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Heel vet hoor ^O^ groot ook!
Wat heb je als werkblad?
2 standaard werkbladen van de Ikea a 60 euro :+

Is idd heerlijk groot formaat, 225x320 *O*

Heb ik eindelijk eens de ruimte voor alle bbq zooi die nu opgestapeld in de schuur liggen :P
hardcoholic
  maandag 25 juli 2022 @ 19:31:30 #47
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_205456614
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 18:37 schreef Ferdii het volgende:

[..]
2 standaard werkbladen van de Ikea a 60 euro :+

Is idd heerlijk groot formaat, 225x320 *O*

Heb ik eindelijk eens de ruimte voor alle bbq zooi die nu opgestapeld in de schuur liggen :P
Ga je bbq spullen het hele jaar buiten laten liggen ivm vocht?
En ik ben heel benieuwd naar de afzuiging.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_205456918
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:31 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Ga je bbq spullen het hele jaar buiten laten liggen ivm vocht?
En ik ben heel benieuwd naar de afzuiging.
gaat met name om spul al pizza steen, heat divider, as stofzuiger etc :P
Het houtskool zit in een plastic ton, dus kan ook mooi buiten blijven. spul als bbq tangen/messen verhuizen gewoon richting najaar naar binnen :)

afzuiging wordt een 90cm brede afzuigkap met een pijp door het dakje heen, hopelijk zuigt deze voldoende af, anders maak ik er nog een schotje omheen zodat de rook er niet onder vandaag kan :P
hardcoholic
  maandag 25 juli 2022 @ 20:37:06 #49
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205456963
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 20:29 schreef Ferdii het volgende:

[..]
gaat met name om spul al pizza steen, heat divider, as stofzuiger etc :P
Het houtskool zit in een plastic ton, dus kan ook mooi buiten blijven. spul als bbq tangen/messen verhuizen gewoon richting najaar naar binnen :)

afzuiging wordt een 90cm brede afzuigkap met een pijp door het dakje heen, hopelijk zuigt deze voldoende af, anders maak ik er nog een schotje omheen zodat de rook er niet onder vandaag kan :P
Werkt zo’n ton goed ja? Waar heb je die vandaan ?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_205456978
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 20:37 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Werkt zo’n ton goed ja? Waar heb je die vandaan ?
werkt perfect, heb zo'n ding die je vaak op boten/kano's ziet, ooit gekocht in een buitensport winkel geloof ik.
hardcoholic
pi_205459269
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 20:37 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Werkt zo’n ton goed ja? Waar heb je die vandaan ?
Voerton bij oa de welkoop. Werkt perfect.

https://www.welkoop.nl/vo(...)el-grijs-60l_1323886
  donderdag 28 juli 2022 @ 18:46:46 #52
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_205483193
Lekker bezig @Ferdii
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  donderdag 28 juli 2022 @ 19:01:30 #53
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_205483331
Helden, ik heb even jullie hulp nodig!

Morgen buikspek op de bastard en ik kom meerdere kamado temperaturen tegen: 100 of 150 en dan tot 77 of 80 graden. Waar voor gaan?
.
pi_205483780
quote:
99s.gif Op donderdag 28 juli 2022 18:46 schreef Houniet het volgende:
Lekker bezig @:Ferdii
Inmiddels op 2 scharnieren na af :)


hardcoholic
pi_205486653
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2022 19:54 schreef Ferdii het volgende:

[..]
Inmiddels op 2 scharnieren na af :)

[ afbeelding ]
_O_ Mooi hoekje zo. Is die koelkast speciaal voor buiten of pak je die in de winter naar binnen?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_205487215
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 08:27 schreef dimmak het volgende:

[..]
_O_ Mooi hoekje zo. Is die koelkast speciaal voor buiten of pak je die in de winter naar binnen?
Volgens de beschrijving zou hij tot -10 buiten kunnen blijven, maar denk dat ik het zekere doe en bij vorst ff in de schuur zet :P
hardcoholic
  vrijdag 29 juli 2022 @ 09:45:16 #57
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_205487290
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2022 19:01 schreef Yankee het volgende:
Helden, ik heb even jullie hulp nodig!

Morgen buikspek op de bastard en ik kom meerdere kamado temperaturen tegen: 100 of 150 en dan tot 77 of 80 graden. Waar voor gaan?
Ik zou rond de 100 graden inderdaad doen (warmer kan altijd nog) en de kern tussen de 70/75. Is gemiddeld wat ik zo lees.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  vrijdag 29 juli 2022 @ 09:45:56 #58
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_205487301
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2022 19:54 schreef Ferdii het volgende:

[..]
Inmiddels op 2 scharnieren na af :)

[ afbeelding ]
Mooi man. En de verlichting?
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  vrijdag 29 juli 2022 @ 14:54:59 #59
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_205490597
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2022 19:54 schreef Ferdii het volgende:

[..]
Inmiddels op 2 scharnieren na af :)


[ afbeelding ]
Heel gaaf, wat ben je nou kwijt voor zoiets?
pi_205491124
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 09:45 schreef Houniet het volgende:

[..]
Mooi man. En de verlichting?
In de afzuigkap zit een lampje, de rest moet ik nog een keer gaan aanleggen, eerst maar eens kijken in hoeverre het nodig gaat zijn 's winters. Nu is ie versierd met van die cotton balls :+

quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 14:54 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Heel gaaf, wat ben je nou kwijt voor zoiets?
Lastig te zeggen, de overkapping en flonder zat er al, daar stond een lounge bank onder waar ik de planken van heb hergebruikt. Dat zijn de kastjes geworden.

voor de rest ongeveer ~700 euro.
koelkast 150
afzuigkap 60 euro (marktplaats)
scharnieren 60
OSB platen 280
kunstgras ~50
aanrecht bladen 100


+ wat losse accecoires bij de Ikea vandaan :P
hardcoholic
  vrijdag 29 juli 2022 @ 16:48:18 #61
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_205491618
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 15:58 schreef Ferdii het volgende:

[..]
In de afzuigkap zit een lampje, de rest moet ik nog een keer gaan aanleggen, eerst maar eens kijken in hoeverre het nodig gaat zijn 's winters. Nu is ie versierd met van die cotton balls :+
[..]
Lastig te zeggen, de overkapping en flonder zat er al, daar stond een lounge bank onder waar ik de planken van heb hergebruikt. Dat zijn de kastjes geworden.

voor de rest ongeveer ~700 euro.
koelkast 150
afzuigkap 60 euro (marktplaats)
scharnieren 60
OSB platen 280
kunstgras ~50
aanrecht bladen 100


+ wat losse accecoires bij de Ikea vandaan :P
^O^ goed gedaan. Veel plezier ervan, maar dat zal wel lukken.
pi_205492600
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 15:58 schreef Ferdii het volgende:

[..]
In de afzuigkap zit een lampje, de rest moet ik nog een keer gaan aanleggen, eerst maar eens kijken in hoeverre het nodig gaat zijn 's winters. Nu is ie versierd met van die cotton balls :+
[..]
Lastig te zeggen, de overkapping en flonder zat er al, daar stond een lounge bank onder waar ik de planken van heb hergebruikt. Dat zijn de kastjes geworden.

voor de rest ongeveer ~700 euro.
koelkast 150
afzuigkap 60 euro (marktplaats)
scharnieren 60
OSB platen 280
kunstgras ~50
aanrecht bladen 100


+ wat losse accecoires bij de Ikea vandaan :P
Mooi hergebruik!
  zaterdag 30 juli 2022 @ 08:25:48 #63
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_205496895
Cotton balls :7.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_205499764
De firebox van mijn Grill Guru large is doormidden gebroken. Opstookprotocol gevolgd maar het heeft helaas niet geholpen.

Overigens wel netjes een nieuwe opgestuurd gekregen, dus over de klantenservice van GG niets dan lof.

Wel heb ik wat zorgen over de kwaliteit van deze kamado. Die garantie is natuurlijk niet eeuwig. Hoe kan ik dit voorkomen in de toekomst? Of toch maar sparen voor een Kamado Joe of Green Egg? 🤣
pi_205499791
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2022 15:16 schreef f1goldmemberf1 het volgende:
De firebox van mijn Grill Guru large is doormidden gebroken. Opstookprotocol gevolgd maar het heeft helaas niet geholpen.

Overigens wel netjes een nieuwe opgestuurd gekregen, dus over de klantenservice van GG niets dan lof.

Wel heb ik wat zorgen over de kwaliteit van deze kamado. Die garantie is natuurlijk niet eeuwig. Hoe kan ik dit voorkomen in de toekomst? Of toch maar sparen voor een Kamado Joe of Green Egg? 🤣
Balen dat het is gebeurd en goed opgelost van ze.

Tja wat kan ik over dat laatste nou zeggen. Het is wel zo dat die van kamado Joe kwalitatief stukken vooruit loopt. Dus ja ik zou sparen voor een kamado Joe. En neem dan de 3 ivm het stevige onderstel.
  woensdag 3 augustus 2022 @ 00:04:52 #66
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205535016
Vanmorgen "vond" ik bij de AH in de vriezer twee strengetjes Iberico ribben en bedacht ik me "Ik kan de CUL SC BBQ Meet ribbetjes wel weer eens maken", vind je niet @Lucky_Strike ?

Dus mn ribbetjes vandaag ontdooid terwijl ik nuttige dingen aan het doen was en vanavond even wat TLC gegeven..





De vettige ribjes schoon en droog gemaakt; vlies er aan de achterkant ook afgetrokken/gepeuterd..

En toen m'n kruidenrub gemaakt, met onder andere venkel en zwarte peper en zout..



En het vlees hier een weldadige massage mee gegeven; zo is het (ingepakt) de koeling in gegaan.
Morgen verder.

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  woensdag 3 augustus 2022 @ 14:28:30 #67
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205538543
Warming up…

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_205538568
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 00:04 schreef fietsie het volgende:
Vanmorgen "vond" ik bij de AH in de vriezer twee strengetjes Iberico ribben en bedacht ik me "Ik kan de CUL SC BBQ Meet ribbetjes wel weer eens maken", vind je niet @:Lucky_Strike ?

Dus mn ribbetjes vandaag ontdooid terwijl ik nuttige dingen aan het doen was en vanavond even wat TLC gegeven..

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De vettige ribjes schoon en droog gemaakt; vlies er aan de achterkant ook afgetrokken/gepeuterd..

En toen m'n kruidenrub gemaakt, met onder andere venkel en zwarte peper en zout..

[ afbeelding ]

En het vlees hier een weldadige massage mee gegeven; zo is het (ingepakt) de koeling in gegaan.
Morgen verder.

[ afbeelding ]
Approved :9
Spoilers!
  woensdag 3 augustus 2022 @ 14:48:39 #69
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205538670
Ik wil proberen de botjes kant te verhitten en de vlees kant pas op t laatst, noem het een experiment.

Dus kwam er een experimentele setup



Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  woensdag 3 augustus 2022 @ 17:15:31 #70
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205539869


Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_205545185
En het resultaat van het experiment? Een succes?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_205548444
Ben vooral benieuwd wat je precies voor ander resultaat verwacht dan gewoon met de botkant naar beneden
pi_205552037
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 10:20 schreef dimmak het volgende:
En het resultaat van het experiment? Een succes?
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 17:18 schreef borrepus het volgende:
Ben vooral benieuwd wat je precies voor ander resultaat verwacht dan gewoon met de botkant naar beneden
Ja op deze manier kreeg ik het vet er goed uit en werden de ribbetjes mooi droog, knapperig.
Dit type ribben hebben maar heeeel weinig vlees en zijn dus niet voor de "val van het bot soppig" want dan heb je een hap vol vet steeds. De keren dat ik ze "plat" bereidde wat de bovenkant nog vettig, nu waren ze aan beiden kanten "mooi droog"

(Je ziet op de foto het zonlicht ook door het vlees heen schijnen)

[ Bericht 2% gewijzigd door fietsie op 04-08-2022 22:23:00 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_205552294
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 22:16 schreef fietsie het volgende:

[..]
[..]
Ja op deze manier kreeg ik het vet er goed uit en werden de ribbetjes mooi droog, knapperig.
Dit type ribben hebben maar heeeel weinig vlees en zijn dus niet voor de "val van het bot soppig" want dan heb je een hap vol vet steeds. De keren dat ik ze "plat" bereidde wat de bovenkant nog vettig, nu waren ze aan beiden kanten "mooi droog"

(Je ziet op de foto het zonlicht ook door het vlees heen schijnen)
Hmm. Interessant wel. Deze ribben zijn inderdaad echt erg vet.
Spoilers!
pi_205552334
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 22:39 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Hmm. Interessant wel. Deze ribben zijn inderdaad echt erg vet.
Jup, daarom ook de zware kruiding met zwarte peper en venkel
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_205577940
Waar halen jullie houtskool? Ik heb nu een zak met Weber houtskool maar daar zitten veel kleine stukken in en ben ik niet tevreden over.
pi_205578162
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 09:05 schreef Jahr00n het volgende:
Waar halen jullie houtskool? Ik heb nu een zak met Weber houtskool maar daar zitten veel kleine stukken in en ben ik niet tevreden over.
Vuur en Rook meestal. Altijd White Quebracho. Grote stukken, brandt lang en stinkt niet.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_205584177
Wil binnenkort eens mij aan de brisket wagen. Iemand ervaring met een online slager waar ik dat kan bestellen?

En mijn kolen en briketten komen ook bij vuur en rook vandaan :)
  maandag 8 augustus 2022 @ 22:00:03 #79
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_205584383
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2022 21:43 schreef Den_Haag het volgende:
Wil binnenkort eens mij aan de brisket wagen. Iemand ervaring met een online slager waar ik dat kan bestellen?

En mijn kolen en briketten komen ook bij vuur en rook vandaan :)
Beetje slager heeft dat wel. Beter lokaal als op internet denk ik altijd.

Ik ga me morgen aan een flat iron steak van 1kg wagen. Moet niet moeilijk zijn.. :Y)
pi_205586529
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2022 22:00 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Beetje slager heeft dat wel. Beter lokaal als op internet denk ik altijd.

Ik ga me morgen aan een flat iron steak van 1kg wagen. Moet niet moeilijk zijn.. :Y)
Kan je vragen. Misschien ligt het er niet en kunnen ze het wel bestellen zodat je het 1-2 dagen later op kan halen.
Als je geluk hebt ken je ook iemand in de buurt met een groothandelspas en die hebben ze rond deze periode ook wel liggen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator donderdag 11 augustus 2022 @ 10:51:29 #81
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205606218
Ik wist niet eens dat deze topicreeks bestond. Ik ben sinds gisteren overgestapt van een Weber naar een Boretti (kolen) maar heb 'm nog niet uitgeprobeerd. Ik heb echter deze maand meer ge'BBQ'd dan in de afgelopen 5 jaar samen denk ik, en ik vond die Weber gewoon niet meer praktisch.

Vooral het deksel dat niet vast zit vond ik vervelend. Niet dat ik nou weet wat ik doe als ik BBQ hoor, ding aansteken en vlees er op flikkeren, verder dan dat kom ik niet :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 9% gewijzigd door CoolGuy op 11-08-2022 11:31:38 ]
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:19:42 #82
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_205617138
Morgen dikbevleeste spareribs maken :)

Nu al zin in
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:12:19 #83
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_205618515
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2022 21:43 schreef Den_Haag het volgende:
Wil binnenkort eens mij aan de brisket wagen. Iemand ervaring met een online slager waar ik dat kan bestellen?

En mijn kolen en briketten komen ook bij vuur en rook vandaan :)
https://www.jumbo.com/pro(...)isket-1,5kg-492908ZK

Hebben ook nog andere grote stukken vlees online, in de winkel zelf hebben ze het niet, online wel.
pi_205644181
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2022 21:43 schreef Den_Haag het volgende:
Wil binnenkort eens mij aan de brisket wagen. Iemand ervaring met een online slager waar ik dat kan bestellen?

En mijn kolen en briketten komen ook bij vuur en rook vandaan :)
Heb je een leuke, goedwerkende tutorial voor Brisket?
pi_205646852
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 13:03 schreef Kidjuh het volgende:

[..]
Heb je een leuke, goedwerkende tutorial voor Brisket?
En zijn er zoveel. How to bbq right is eentje die ik vaak gebruik op youtube
  maandag 15 augustus 2022 @ 18:33:31 #86
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205646925
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 10:51 schreef CoolGuy het volgende:
Ik wist niet eens dat deze topicreeks bestond. Ik ben sinds gisteren overgestapt van een Weber naar een Boretti (kolen) maar heb 'm nog niet uitgeprobeerd. Ik heb echter deze maand meer ge'BBQ'd dan in de afgelopen 5 jaar samen denk ik, en ik vond die Weber gewoon niet meer praktisch.

Vooral het deksel dat niet vast zit vond ik vervelend. Niet dat ik nou weet wat ik doe als ik BBQ hoor, ding aansteken en vlees er op flikkeren, verder dan dat kom ik niet :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik kan je wel wat tips geven als je wil
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 15 augustus 2022 @ 18:34:22 #87
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205646932
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 16:12 schreef SiGNe het volgende:

[..]
https://www.jumbo.com/pro(...)isket-1,5kg-492908ZK

Hebben ook nog andere grote stukken vlees online, in de winkel zelf hebben ze het niet, online wel.
Meh, Jumbo springt op de bbq bandwagon maar dit is geen kwaliteit hoor.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 15 augustus 2022 @ 19:23:02 #88
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_205647455
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 18:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Meh, Jumbo springt op de bbq bandwagon maar dit is geen kwaliteit hoor.
Maar is wel online te bestellen en dan is het redelijk snel in huis.
  maandag 15 augustus 2022 @ 19:47:39 #89
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205647670
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 19:23 schreef SiGNe het volgende:

[..]
Maar is wel online te bestellen en dan is het redelijk snel in huis.
Beefensteak
Bbquality
Walging
Beefexclusief

Allemaal de dag erna binnen en in mijn opinie een klasse beter dan jumbo levert.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 15 augustus 2022 @ 21:27:50 #90
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_205648969
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 19:47 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Beefensteak
Bbquality
Walging
Beefexclusief

Allemaal de dag erna binnen en in mijn opinie een klasse beter dan jumbo levert.
Dat geloof ik meteen zonder op hun websites te kijken :D
pi_205650224
Iemand ook ervaring met The Butchery? Misschien dat ik last minute nog iets bij hun ga bestellen
Had bij mijn slager een flat van de brisket besteld van iets meer dan 2kg omdat de hele echt te veel is. Mailt ie net dat hij de hele brisket voor mij heeft besteld en klaar heeft liggen. :')
6kg brisket voor 6 personen lijkt mij een beetje overdreven
pi_205650298
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 23:06 schreef Den_Haag het volgende:
Iemand ook ervaring met The Butchery? Misschien dat ik last minute nog iets bij hun ga bestellen
Had bij mijn slager een flat van de brisket besteld van iets meer dan 2kg omdat de hele echt te veel is. Mailt ie net dat hij de hele brisket voor mij heeft besteld en klaar heeft liggen. :')
6kg brisket voor 6 personen lijkt mij een beetje overdreven
Zelf in 3 stukken snijden en 2 stukken in de diepvries voor een andere keer?
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_205658877
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 23:18 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Zelf in 3 stukken snijden en 2 stukken in de diepvries voor een andere keer?
Die zit al te vol ;)
Ga het maar online bestellen. Scheelt gehannes
pi_205659409
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:37 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
Die zit al te vol ;)
Ga het maar online bestellen. Scheelt gehannes
Je bestelt iets bij iemand en koopt het uiteindelijk niet?
Spoilers!
pi_205662162
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:58 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Je bestelt iets bij iemand en koopt het uiteindelijk niet?
Ik had alleen een flat van de brisket besteld. Niet een hele brisket. Als jij een biefstuk besteld en iemand komt aan met een hele koe, koop jij het dan?

En de slager gaat nu zelf de punt houden en los verkopen.
pi_205662275
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 08:21 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
Ik had alleen een flat van de brisket besteld. Niet een hele brisket. Als jij een biefstuk besteld en iemand komt aan met een hele koe, koop jij het dan?

En de slager gaat nu zelf de punt houden en los verkopen.
Ik zou het stuk afnemen dat ik besteld heb en de ander er niet mee laten zitten.
Spoilers!
pi_205664499
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 08:40 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik zou het stuk afnemen dat ik besteld heb en de ander er niet mee laten zitten.
De flat dus, mag ie mooi de rest eraf snijden :Y
hardcoholic
pi_205666664
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 16:12 schreef SiGNe het volgende:

[..]
https://www.jumbo.com/pro(...)isket-1,5kg-492908ZK

Hebben ook nog andere grote stukken vlees online, in de winkel zelf hebben ze het niet, online wel.
Echt, ik ben zo blij dat mijn meiske een eigen bedrijf heeft. Sligropas en gaan met die banaan.
Maargoed...

quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 13:03 schreef Kidjuh het volgende:

[..]
Heb je een leuke, goedwerkende tutorial voor Brisket?
Zoek inderdaad op youtube. bbq pitboys zijn ook wel ok. Beetje door het idiote us niveautje heenkijken.
Heb wel ervaring met (middelgrote stukken) shortribs en kan vertellen dat het echt wel proberen, fouten maken en leren is.

Maar het belangrijkste: tijd. Heb echt geduld en hou die temperatuur in bedwang.
En goed vet vlees. Magere NL koeien geven taaier vlees dan de vette Ierse. Tenminste, dat is mijn constatering na wat rooksessies.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 17 augustus 2022 @ 16:53:30 #99
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_205666775
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 13:03 schreef Kidjuh het volgende:

[..]
Heb je een leuke, goedwerkende tutorial voor Brisket?
Pitmaster X (Roel) heeft wel een aantal goede recepten, die staan ook op zn website dus dat is ook handig.
https://pitmasterx.com/brisket-recipes/
  woensdag 17 augustus 2022 @ 17:04:40 #100
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_205666876
Ander gaaf YouTube kanaal is
Sam the cooking guy

Heel gevarieerd, maar wel veel vlees en alles van de bbq of grill. En met humor verteld.

https://youtube.com/c/samthecookingguy
pi_205666993
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 17:04 schreef Mubassie het volgende:
Ander gaaf YouTube kanaal is
Sam the cooking guy

Heel gevarieerd, maar wel veel vlees en alles van de bbq of grill. En met humor verteld.

https://youtube.com/c/samthecookingguy
Ja klopt. En wat een mooie buitenkeuken heeft die man zeg!
pi_205667235
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 12:33 schreef Ferdii het volgende:

[..]
De flat dus, mag ie mooi de rest eraf snijden :Y
Precies :Y
Morgen alles in huis halen qua vlees en rubs. Vrijdag rubben en dan zaterdagochtend alles op de smoker
pi_205673833
Thanks! Genoeg te kijken en te leren ^O^
  woensdag 24 augustus 2022 @ 16:59:16 #104
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_205732845
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 17:04 schreef Mubassie het volgende:
Ander gaaf YouTube kanaal is
Sam the cooking guy

Heel gevarieerd, maar wel veel vlees en alles van de bbq of grill. En met humor verteld.

https://youtube.com/c/samthecookingguy
Ik zal eens kijken.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_205739290
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 17:04 schreef Mubassie het volgende:
Ander gaaf YouTube kanaal is
Sam the cooking guy

Heel gevarieerd, maar wel veel vlees en alles van de bbq of grill. En met humor verteld.

https://youtube.com/c/samthecookingguy
Sam is tof idd _O_
Uitvinder van de biersmiley.
pi_205761384
vanmiddag verjaardag incl bbq, met pulled pork, duitse braadworsten en kip spiezen :Y
hardcoholic
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:45:55 #107
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205761393
Gisteren mijn burnt ends verkloot, temperatuur te hoog en ik was een uurtje weg :( goeie leer voor de volgende keer.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_205761443
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 09:44 schreef Ferdii het volgende:
vanmiddag verjaardag incl bbq, met pulled pork, duitse braadworsten en kip spiezen :Y
Gefeliciteerd en eetse :D
pi_205761447
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 09:45 schreef Scorpie het volgende:
Gisteren mijn burnt ends verkloot, temperatuur te hoog en ik was een uurtje weg :( goeie leer voor de volgende keer.
Ah balen idd. Maar zoals je zelf zegt een goede leer voor de volgende ronde. Ben benieuwd
  zaterdag 17 september 2022 @ 13:11:01 #110
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_206007118
Vanavond vrienden over de vloer. Deze flat iron steak van 1300gr. gaat eraan geloven.

  zondag 18 september 2022 @ 01:26:37 #111
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_206014012
Het was weer genieten hoor :9

pi_206016244
Ziet er goed uit. O+
Uitvinder van de biersmiley.
  zondag 18 september 2022 @ 23:00:30 #113
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_206024858
Hier vandaag een gezellige BBQ gehad op een overdekt terras, was gezellig en goed gelukt.

Procureur werd pulled pork, een rijst-en-bonen gerecht op de stoof en tot slot een cake gemaakt in de Dutch oven.









Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_206364524
Baksteen burgers met zelfgemaakte patat:

pi_206372190
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 15:20 schreef Thaddeus het volgende:
Baksteen burgers met zelfgemaakte patat:

[ afbeelding ]
Burgers altijd top. _O_
Uitvinder van de biersmiley.
pi_206613445
Misschien voor jullie hier ook interessant: mijn recensie van een bezoek aan Black Smoke.
Spoilers!
  woensdag 9 november 2022 @ 14:38:32 #117
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_206613838
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 13:43 schreef Lucky_Strike het volgende:
Misschien voor jullie hier ook interessant: mijn recensie van een bezoek aan Black Smoke.
Ziet er heeuull goed uit. Beetje uit de richting maar die zou ik wel eens willen proberen.
Echt goede burnt ends zijn zeldzaam :9~
pi_206613885
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2022 14:38 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Ziet er heeuull goed uit. Beetje uit de richting maar die zou ik wel eens willen proberen.
Echt goede burnt ends zijn zeldzaam :9~
Er zit er ook een in Antwerpen.
Spoilers!
pi_206613941
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 13:43 schreef Lucky_Strike het volgende:
Misschien voor jullie hier ook interessant: mijn recensie van een bezoek aan Black Smoke.
:9~
Uitvinder van de biersmiley.
pi_206648796
Broodje beenham met zelfgemaakte patat

  zondag 13 november 2022 @ 22:40:25 #121
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_206667822
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 11:28 schreef Thaddeus het volgende:
Broodje beenham met zelfgemaakte patat

[ afbeelding ]
^O^

En de enige juiste fles op de achtergrond. Oliehoorn _O_
  maandag 19 december 2022 @ 21:49:43 #122
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_207152801
Binnenkort op mannenweekend en meestal speel ik voor kok of sta ik achter de bbq.
Nu wil ik voor dit keer eens iets moois op de bbq gaan maken.

Andere jaren was het vlug een hamburgertje flippen of wat worsten op de grill.

Ik wil nu eens goed uitpakken.
Wie heeft er goede ideeën?

BBQ is beschikbaar op locatie, maar zal een hele simpele kolen of gas bbq zijn.
Attributen zoals een Dutch oven of plancha, etc. kan ik meenemen.

Bereiden wordt geen low en slow, duurt echt te lang. Dus waarschijnlijk enkele mooie stukken vlees op de grill.

Wie heeft er ideeën om iets makkelijks, mannelijks, vlug, maar toch iets redelijk culinairs klaar te maken.
Misschien wel op brood? Ik zeg maar iets.

/ Even als aanvulling, we zijn allemaal echte vleesliefhebbers.
pi_207156584
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 21:49 schreef Mubassie het volgende:
Binnenkort op mannenweekend en meestal speel ik voor kok of sta ik achter de bbq.
Nu wil ik voor dit keer eens iets moois op de bbq gaan maken.

Andere jaren was het vlug een hamburgertje flippen of wat worsten op de grill.

Ik wil nu eens goed uitpakken.
Wie heeft er goede ideeën?

BBQ is beschikbaar op locatie, maar zal een hele simpele kolen of gas bbq zijn.
Attributen zoals een Dutch oven of plancha, etc. kan ik meenemen.

Bereiden wordt geen low en slow, duurt echt te lang. Dus waarschijnlijk enkele mooie stukken vlees op de grill.

Wie heeft er ideeën om iets makkelijks, mannelijks, vlug, maar toch iets redelijk culinairs klaar te maken.
Misschien wel op brood? Ik zeg maar iets.

/ Even als aanvulling, we zijn allemaal echte vleesliefhebbers.
Flinke flank of skirt steak(s) voor de tijd marineren en er taco's van maken. ^O^
Uitvinder van de biersmiley.
pi_207156611
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 10:20 schreef dimmak het volgende:

[..]
Flinke flank of skirt steak(s) voor de tijd marineren en er taco's van maken. ^O^
Met een pan bbq baked beans er naast :9
Spoilers!
  dinsdag 20 december 2022 @ 20:14:57 #125
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_207163275
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 10:20 schreef dimmak het volgende:

[..]
Flinke flank of skirt steak(s) voor de tijd marineren en er taco's van maken. ^O^
Hó hele goede ^O^
Zoiets gaat het worden. Taco's weet ik nog niet, maar flank steak is prima te doen ja.
  zondag 25 december 2022 @ 11:44:14 #126
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_207224052
Koot de buff of cola drumsticks. Of bierworsten.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  zaterdag 7 januari 2023 @ 16:58:04 #127
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_207458133
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 10:20 schreef dimmak het volgende:

[..]
Flinke flank of skirt steak(s) voor de tijd marineren en er taco's van maken. ^O^
Vanavond ga ik testen met deze bavette/flank steak. :Y)

pi_207484967
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2023 16:58 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Vanavond ga ik testen met deze bavette/flank steak. :Y)

[ afbeelding ]
Hoe was hij? :9~
Uitvinder van de biersmiley.
  maandag 9 januari 2023 @ 17:51:43 #129
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_207485527
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 17:04 schreef dimmak het volgende:

[..]
Hoe was hij? :9~
Hij was zo verdwenen :9~

Op 51 graden kern eraf gehaald en nog even vlug op het sear station gelegd. Had ik eigenlijk niet moeten doen want hij was net iets te ver.

Maar desalniettemin prima hoor ^O^
pi_207765016
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2023 17:51 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Hij was zo verdwenen :9~

Op 51 graden kern eraf gehaald en nog even vlug op het sear station gelegd. Had ik eigenlijk niet moeten doen want hij was net iets te ver.

Maar desalniettemin prima hoor ^O^
Bavette bl,ijft een favoriet stukjke vlees hier *O*

vooral gevlinderd, gevuld met carpaccio spul en opgerold als rollade is echt aan te bevelen :)
hardcoholic
  zondag 29 januari 2023 @ 14:30:26 #131
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_207765050
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 14:28 schreef Ferdii het volgende:

[..]
Bavette bl,ijft een favoriet stukjke vlees hier *O*

vooral gevlinderd, gevuld met carpaccio spul en opgerold als rollade is echt aan te bevelen :)
Jep
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_207765416
bij beimer zijn de bavette nu trouwens 9,75 per kilo in de aanbieding :Y
hardcoholic
pi_208376370
Mijn buren zijn een kwartier geleden begonnen met bbqen :')
pi_208377366
Ik ben afgelopen weekend ook weer even los gegaan

Pork belly burnt ends

Spareribs

Sate

Brisket.

Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 21:47:13 #135
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_208378290
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 14:53 schreef Ferdii het volgende:
bij beimer zijn de bavette nu trouwens 9,75 per kilo in de aanbieding :Y
Dit lees ik veel te laat ;(
  woensdag 15 maart 2023 @ 00:14:07 #136
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_208379922
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 20:52 schreef Bzzzzt het volgende:
Ik ben afgelopen weekend ook weer even los gegaan

Pork belly burnt ends

Spareribs

Sate

Brisket.

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Holy shit zeg, waar kan ik aanschuiven? :9~ :9~ :9~
Fucking fab!
Alles, maar speciaal de burnt ends en de brisket, ziet er hemels uit!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 15 maart 2023 @ 11:15:02 #137
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_208382804
Technofreakz :D ?
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_208383355
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 20:52 schreef Bzzzzt het volgende:
Ik ben afgelopen weekend ook weer even los gegaan

Pork belly burnt ends

Spareribs

Sate

Brisket.

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Wat voor een bbq heb je?
pi_208383752
quote:
99s.gif Op woensdag 15 maart 2023 11:15 schreef Houniet het volgende:
Technofreakz :D ?
??
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_208383762
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 11:46 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Wat voor een bbq heb je?
Ik heb een pellet smoker, die ik ooit gekocht heb voor ¤250,- nieuw in doos.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  woensdag 15 maart 2023 @ 14:37:36 #141
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_208386280
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 20:52 schreef Bzzzzt het volgende:
Ik ben afgelopen weekend ook weer even los gegaan

Pork belly burnt ends

Spareribs

Sate

Brisket.

[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Poah! Buurtbbq? :D
Ziet er lekker uit!
  woensdag 15 maart 2023 @ 14:41:49 #142
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_208386365
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 12:11 schreef Bzzzzt het volgende:

[..]
??
Ik zie deze foto's ook bij de buren op de foto.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_208386542
quote:
99s.gif Op woensdag 15 maart 2023 14:41 schreef Houniet het volgende:

[..]
Ik zie deze foto's ook bij de buren op de foto.
Scherp. Als je goed zoekt kan je ze ook Reddit vinden.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_208386558
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2023 14:37 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Poah! Buurtbbq? :D
Ziet er lekker uit!
Familie ding.. en overcompensatie omdat schoonmoeder vegetarisch is.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  woensdag 15 maart 2023 @ 17:44:43 #145
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_208390023
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 14:53 schreef Bzzzzt het volgende:

[..]
Familie ding.. en overcompensatie omdat schoonmoeder vegetarisch is.
_O-
  Vis een optie? woensdag 15 maart 2023 @ 18:04:10 #146
70532 loveli
N
pi_208390372
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 14:53 schreef Ferdii het volgende:
bij beimer zijn de bavette nu trouwens 9,75 per kilo in de aanbieding :Y
Website bekeken en gebookmarkt.
crap in = crap out
pi_208540774
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 12:11 schreef Bzzzzt het volgende:

[..]
Ik heb een pellet smoker, die ik ooit gekocht heb voor ¤250,- nieuw in doos.
Klinkt als koopje, heb er ook 1 maar tot nu toe maar weinig gebruikt.

Gisteren de Weber schoongemaakt voor de lente, maar nu 1 stroom aan regen.
pi_208540785
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 10:20 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Klinkt als koopje, heb er ook 1 maar tot nu toe maar weinig gebruikt.

Gisteren de Weber schoongemaakt voor de lente, maar nu 1 stroom aan regen.
Waarom gebruik je hem zo weinig?
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_208544078
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 10:21 schreef Bzzzzt het volgende:

[..]
Waarom gebruik je hem zo weinig?
De pellet bbq maakt best veel herrie, eigenlijk is het best wat werk mbt buitenzetten, schoonmaken etc.

Dus meer een kwestie van lui zijn.
De grootste drempel is eigenlijk iedere keer dat ding naar buiten slepen.
pi_208544118
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 15:20 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
De pellet bbq maakt best veel herrie, eigenlijk is het best wat werk mbt buitenzetten, schoonmaken etc.

Dus meer een kwestie van lui zijn.
De grootste drempel is eigenlijk iedere keer dat ding naar buiten slepen.
oh zonde zeg! Welke bbq heb jij? Is een hoes geen optie?
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_208544234
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 15:24 schreef Bzzzzt het volgende:

[..]
oh zonde zeg! Welke bbq heb jij? Is een hoes geen optie?
Een Weber smokefire, er zit wel een hoes bij overigens, maar die zit nog in de doos.

Maar voor een simpel gerecht is het teveel werk, en wekelijks een low and slow iets is voor mijn omvang niet goed.

Misschien moet ik mezelf meer verplichten om het wekelijks te gebruiken.
pi_208550331
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 15:33 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Een Weber smokefire, er zit wel een hoes bij overigens, maar die zit nog in de doos.

Maar voor een simpel gerecht is het teveel werk, en wekelijks een low and slow iets is voor mijn omvang niet goed.

Misschien moet ik mezelf meer verplichten om het wekelijks te gebruiken.
Oh ik heb daar de ex6 van gehad en heb nu ook een ex4.. mooie apparaten.

Maar je kan er ook vis/groente/toetjes op maken ipv alleen low n slow.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_208556482
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 23:54 schreef Bzzzzt het volgende:

[..]
Oh ik heb daar de ex6 van gehad en heb nu ook een ex4.. mooie apparaten.

Maar je kan er ook vis/groente/toetjes op maken ipv alleen low n slow.
Had jij hem gewoon buiten staan?
Ik ben er nog wel enigzins huiverig voor.
pi_208557227
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 16:28 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Had jij hem gewoon buiten staan?
Ik ben er nog wel enigzins huiverig voor.
Gewoon hoes er over…
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_208983860
Leven jullie bbq-ers nog? Winterslaap voorbij?

Afgelopen weekend even moinkballs gemaakt voor familie. Reacties waren zeer positief:



Heb het volgende recept gevolgd:

https://www.bbq-nl.com/moink-balls/
pi_208984670
En daarnaast een pizza van de bbq

  woensdag 3 mei 2023 @ 08:41:43 #157
366734 dimmak
bitcoin
pi_208985611
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 22:26 schreef Thaddeus het volgende:
Leven jullie bbq-ers nog? Winterslaap voorbij?

Afgelopen weekend even moinkballs gemaakt voor familie. Reacties waren zeer positief:

[ afbeelding ]

Heb het volgende recept gevolgd:

https://www.bbq-nl.com/moink-balls/
That reminds me, ik moet nog een WGA kopen. :P
Uitvinder van de biersmiley.
pi_208985630
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 08:41 schreef dimmak het volgende:

[..]
That reminds me, ik moet nog een WGA kopen. :P
Ja kan niet missen. We gingen een weekend weg en dan is het erg handig dat je het zo makkelijk meeneemt.
  donderdag 4 mei 2023 @ 08:59:16 #159
302812 Little_Miss_Naughty
naughty by nature
pi_208998382
Een vraag voor de experts hier; we hebben sinds kort een pellet-bbq.
Er zijn zo extreem veel verschillende soorten bbq-pellets te koop, met uiteenlopende smaken én prijzen.
Zijn er dingen waar we op moeten letter, tips wat betreft goede aanbieders etc?
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_209002319
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 08:41 schreef dimmak het volgende:

[..]
That reminds me, ik moet nog een WGA kopen. :P
hier gaat gewoon de mini kamado mee op vakantie :P zoveel meer ruimte neemt dat niet in tov een WGA
hardcoholic
pi_209042402
Vandaag burnt ends van buikspek, de blokken spek liggen er al op.
Binnenkort wil ik eens lamsschouder proberen, maar weet nog niet zeker wat voor smaakmakers te gebruiken.
Iemand nog leuke ideeën?

https://www.bbq-nl.com/pulled-lamb-owensboro-stijl/
Dit lijkt mij wel wat.
pi_209047338



:Y)
pi_209047704
quote:
Die zien er heerlijk uit!
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_209048084
Jouw pulled pork uit het andere topic zag er ook goed uit! Mooie korst, niet ingepakt?
pi_209048698
iemand nog een goed recept voor peking eend van de bbq? :Y
hardcoholic
pi_209048986
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2023 18:41 schreef VaderVanJezus het volgende:
Jouw pulled pork uit het andere topic zag er ook goed uit! Mooie korst, niet ingepakt?
Inderdaad niet ingepakt.. en gemaakt op een pellet bbq sessie heeft ongeveer 18 uur geduurd.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  zondag 7 mei 2023 @ 20:10:56 #167
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209049509
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2023 19:35 schreef Bzzzzt het volgende:

[..]
Inderdaad niet ingepakt.. en gemaakt op een pellet bbq sessie heeft ongeveer 18 uur geduurd.
Wat is je recept voor baked beans?
Spoilers!
  zaterdag 13 mei 2023 @ 16:49:10 #168
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_209132633
Vanavond voor het eerst dit jaar weer BBQ-en.
We hebben Indische biefstukspiezen, zelf gemarineerde kippendijsaté's, gemarineerde runderworsten, gemarineerde lamskoteletten, aubergine, maiskolven en een Italiaanse broodsalade met tomaat en komkommer. :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_209133692
1,5 kg bavette op de Weber, eindelijk!
  maandag 15 mei 2023 @ 13:12:36 #170
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_209160744
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 18:13 schreef Kickinalfa het volgende:
1,5 kg bavette op de Weber, eindelijk!
En en..
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  vrijdag 19 mei 2023 @ 17:20:40 #171
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_209209095
Nu een 1,3kg picanha erop.

Vraagje, hoe doen jullie dat als je weer nieuwe briketten moet aanmaken?

Heb nu de picanha eraf gehaald om te rusten. Daarna pleur ik hem er weer op voor directe grill, maar de kooltjes zijn nogal afgekoeld.

Dus haal ik die picanha eraf en in het alu folie. Starter incluis kolen op de bbq en weer aanzetten.

Misschien een tegel regelen waar ik standaard de starter op kan zetten? Wil niet mijn eigen tegels zwart hebben. Misschien hebben jullie nog andere tips?
pi_209210044
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:20 schreef Rickocum het volgende:
Nu een 1,3kg picanha erop.

Vraagje, hoe doen jullie dat als je weer nieuwe briketten moet aanmaken?

Heb nu de picanha eraf gehaald om te rusten. Daarna pleur ik hem er weer op voor directe grill, maar de kooltjes zijn nogal afgekoeld.

Dus haal ik die picanha eraf en in het alu folie. Starter incluis kolen op de bbq en weer aanzetten.

Misschien een tegel regelen waar ik standaard de starter op kan zetten? Wil niet mijn eigen tegels zwart hebben. Misschien hebben jullie nog andere tips?
Waarom gebruik je geen 1 min starter om ze weer leven in te blazen
  vrijdag 19 mei 2023 @ 19:46:25 #173
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_209210617
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 19:02 schreef prld het volgende:

[..]
Waarom gebruik je geen 1 min starter om ze weer leven in te blazen
Ohhhh dat ken ik niet. Eens even kijken!

Hier nog wat plaatjes (rommelig, we hadden honger)

Ik had de picanha op het directe grillen gezet (na een uurtje op indirect), moest effe 2 minuten met mn dochter bezig. Meteen hoge vlammen.

Al met al gelukkig niet (al te veel) verkoold.

Alleen ingesmeerd met zeezout.
Smaakte heerlijk, was lekker zacht en smaakvol.

Bbq: grote Weber.



  vrijdag 19 mei 2023 @ 20:09:03 #174
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_209211025
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 19:46 schreef Rickocum het volgende:

[..]
Ohhhh dat ken ik niet. Eens even kijken!

Hier nog wat plaatjes (rommelig, we hadden honger)

Ik had de picanha op het directe grillen gezet (na een uurtje op indirect), moest effe 2 minuten met mn dochter bezig. Meteen hoge vlammen.

Al met al gelukkig niet (al te veel) verkoold.

Alleen ingesmeerd met zeezout.
Smaakte heerlijk, was lekker zacht en smaakvol.

Bbq: grote Weber.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mooi kleurtje, ziet er prima uit ^O^

Je eet er toch geen mayo bij hè? :D
  vrijdag 19 mei 2023 @ 20:36:25 #175
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209211429
Prima BBQ-weer :Y

Deze keer vis op de BBQ. Voor de vrouw 2 zalmstukken, voor mij een Dorade. Wilde eerst voor een forel gaan, maar de Dorade zag er ook wel erg lekker uit :P ^O^ De Dorade was heerlijk :Y Gepofte aardappelen deze keer pure perfectie :9~

-Dorade
-Zalm
-Gepofte aardappelen in aluminiumfolie tussen de kolen. Daarna opgemaakt met zure room, zout/peper en bieslook
-2 hele uien in aluminiumfolie tussen de kolen
-Chinese paksoy









“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  vrijdag 19 mei 2023 @ 20:41:51 #176
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209211503
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:20 schreef Rickocum het volgende:
Nu een 1,3kg picanha erop.

Vraagje, hoe doen jullie dat als je weer nieuwe briketten moet aanmaken?

Heb nu de picanha eraf gehaald om te rusten. Daarna pleur ik hem er weer op voor directe grill, maar de kooltjes zijn nogal afgekoeld.

Dus haal ik die picanha eraf en in het alu folie. Starter incluis kolen op de bbq en weer aanzetten.

Misschien een tegel regelen waar ik standaard de starter op kan zetten? Wil niet mijn eigen tegels zwart hebben. Misschien hebben jullie nog andere tips?
Een lege hete starter zet ik tegenwoordig gewoon op de tegels (antraciet 60x60 tegels met toplaag). Zie geen verkleuring of kring. Denk dat de tegel de starter zo hard afkoelt dat het geen kwaad kan. Ik geef geen garantie :P Misschien een keer proberen in een hoekje of reserve-tegel?
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  zaterdag 20 mei 2023 @ 10:04:50 #177
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_209215896
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 20:09 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Mooi kleurtje, ziet er prima uit ^O^

Je eet er toch geen mayo bij hè? :D
Dat was voor de zelfgemaakte patat die ik eerder heb opgegeten :D
  maandag 22 mei 2023 @ 10:13:04 #178
366734 dimmak
bitcoin
pi_209237386
Ik heb ook de BBQ aan gehad, maar geen foto's helaas. ;(

Afgelopen donderdag had ik een heerlijke entrecote op de BBQ. Helaas wel richting well-done (vrouw is zwanger, dus geen rauw vlees), gelukkig was het dikkere stuk nog een beetje rood.

Gister een texmex gemarineerde kipfilet op de BBQ, langzaam en indirect naar 70 graden, stokbrood op de gietijzeren grill. Kipfilet na opstoken/rusten ook nog even op de grill en er een heerlijke broodje er van gemaakt. Sriracha mayo, ijsbergsla, tomaat, kipfilet en bacon. :9~

PS: Bij de Karwei is de Weber Go Anywhere in de aanbieding voor de liefhebber. Dus ik ben deze week ook trotse bezitter van een WGA. :) Perfect voor de roadtrip aankomende zomer.
Uitvinder van de biersmiley.
  maandag 22 mei 2023 @ 10:20:40 #179
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_209237450
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 20:09 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Mooi kleurtje, ziet er prima uit ^O^

Je eet er toch geen mayo bij hè? :D
Ik dacht hetzelfde _O- !!!! Maar aan de andere kant, wat je lekker vind he.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  maandag 22 mei 2023 @ 10:21:19 #180
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_209237455
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 20:41 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Een lege hete starter zet ik tegenwoordig gewoon op de tegels (antraciet 60x60 tegels met toplaag). Zie geen verkleuring of kring. Denk dat de tegel de starter zo hard afkoelt dat het geen kwaad kan. Ik geef geen garantie :P Misschien een keer proberen in een hoekje of reserve-tegel?
Ik heb 2 bakstenen, daar zet ik ze altijd op :).
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_209318628
2 weken terug lamsschouder 12 uur lang op de bbq.





En vandaag weer eens mijn favoriet: varkenswangetjes.



  maandag 29 mei 2023 @ 18:15:35 #182
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_209329533


Wie het kleine niet eert....op een Cobb BBQ.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  maandag 29 mei 2023 @ 22:36:59 #183
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_209332738
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2023 18:15 schreef MyTiredFeet het volgende:
[ afbeelding ]

Wie het kleine niet eert....op een Cobb BBQ.
^O^

Je mag die tafel wel eens een keer ontgrijzen en in de beits zetten :P
.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 09:55:53 #184
366734 dimmak
bitcoin
pi_209335513
Godver, weer vergeten foto's te maken. Maar heel veel was het dit weekend ook niet. Kipdeij spiesjes satay en Varkenshaas spiesjes char sui.

Voor de kip heb ik de Satay Seasoning gebruikt van Lobo, echt mega lekker. Komt met een marinade en saus. Bij de meeste toko's wel te koop.
Uitvinder van de biersmiley.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 17:29:48 #185
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209339599
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 18:30 schreef VaderVanJezus het volgende:
2 weken terug lamsschouder 12 uur lang op de bbq.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En vandaag weer eens mijn favoriet: varkenswangetjes.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Varkenswangen :D
Nice.

Heb je een basic recept?
Lijkt me lekker om uit te proberen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209341901
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 17:29 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Varkenswangen :D
Nice.

Heb je een basic recept?
Lijkt me lekker om uit te proberen.
Eerst de wangetjes ontdoen van het vliesje, echt een pokke werk.
Dry rub naar keuze.
Uitkijken dat je niet teveel zout gebruikt in de rub, want de wangetjes zijn niet zo groot, dus relatief veel oppervlakte.
2 tot 3 uur roken met fruithout, daarna in een afgedekte schaal 2 tot 3 uur stoven in een laagje vocht(appelsap, bier of wat dan ook) en wat boter.
Hierna zouden ze bijna uit elkaar moeten vallen.
Daarna lak ik ze met een mengsel van het vocht en barbecue saus en gaan ze nog ongeveer een half uurtje terug op de barbecue.
Alles op 100-120 Cº

Zorg wel dat je koontjes krijgt en niet een hele kinnebak.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 21:15:35 #187
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209342599
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 20:16 schreef VaderVanJezus het volgende:

[..]
Eerst de wangetjes ontdoen van het vliesje, echt een pokke werk.
Dry rub naar keuze.
Uitkijken dat je niet teveel zout gebruikt in de rub, want de wangetjes zijn niet zo groot, dus relatief veel oppervlakte.
2 tot 3 uur roken met fruithout, daarna in een afgedekte schaal 2 tot 3 uur stoven in een laagje vocht(appelsap, bier of wat dan ook) en wat boter.
Hierna zouden ze bijna uit elkaar moeten vallen.
Daarna lak ik ze met een mengsel van het vocht en barbecue saus en gaan ze nog ongeveer een half uurtje terug op de barbecue.
Alles op 100-120 Cº

Zorg wel dat je koontjes krijgt en niet een hele kinnebak.
Dat laatste zag ik al :)
Ben geen onbekende met dit hemelse stuk vlees, maar van de bbq heb ik ze nog niet gehad.

Dank!!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209342858
Ik zou max 2 uur roken aanhouden en dan 3 uur inpakken, anders wordt de rooksmaak erg heftig.
pi_209349064
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 18:30 schreef VaderVanJezus het volgende:
2 weken terug lamsschouder 12 uur lang op de bbq.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En vandaag weer eens mijn favoriet: varkenswangetjes.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier eentje van het spit... 140°C tot kern van 50°C







Ook lekker :P Moet er wel bijzeggen deze manier vergt wat slagerskennis over de schouderanatomie wat aansnijden betreft. En de spierstukjes er goed weten uit te snijden... Doe je dit kriskras door de zenen heen dan is het flink knagen op sommige stukjes. Maar qua smaak niets te klagen... ^O^
  woensdag 31 mei 2023 @ 14:36:41 #190
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_209349519
quote:
14s.gif Op woensdag 31 mei 2023 13:51 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Hier eentje van het spit... 140°C tot kern van 50°C

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ook lekker :P Moet er wel bijzeggen deze manier vergt wat slagerskennis over de schouderanatomie wat aansnijden betreft. En de spierstukjes er goed weten uit te snijden... Doe je dit kriskras door de zenen heen dan is het flink knagen op sommige stukjes. Maar qua smaak niets te klagen... ^O^
Poah :9~ lekker man.
Kun je de zenen van tevoren niet al wegsnijden? Om vervolgens dun haaks op de draad te snijden?
pi_209349703
quote:
14s.gif Op woensdag 31 mei 2023 13:51 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Hier eentje van het spit... 140°C tot kern van 50°C

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ook lekker :P Moet er wel bijzeggen deze manier vergt wat slagerskennis over de schouderanatomie wat aansnijden betreft. En de spierstukjes er goed weten uit te snijden... Doe je dit kriskras door de zenen heen dan is het flink knagen op sommige stukjes. Maar qua smaak niets te klagen... ^O^
ziet er top uit! Waar heb je ee n hele lamsschouder gehaald?
hardcoholic
pi_209349712
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 14:36 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Poah :9~ lekker man.
Kun je de zenen van tevoren niet al wegsnijden? Om vervolgens dun haaks op de draad te snijden?
Alles wat oppervlakkig zit wel... Maar zo'n schouder bestaat uit verschillende spieren alles wat daartussen verstop kom je op deze manier niet aan die moet je dan na het bereiden en opdienen eruit of er langs af weten te snijden.
Kortom weten hoe de schouder anatomisch is opgebouwd en precies vin buiten naar binnen langs de spiervliezen elk spiertje er uit weten te snijden. Dan heb je super mals rosé vlees.

Hier had ik dus vooraf eigenlijk niet over nagedacht en dacht dan gaat zomaar even op de holbewoner modus. En neem je dan zo'n spiervlies of een zeen mee dan wordt het kauwen. Daarna wat beter opgelet en tussen de vliezen in de malse stukjes eruit gehaald. Maar dat is bijna chirurgisch werk lastig als de knook er nog in zit.

De volgende keer goed uitbeenmes en dan eerst op de juiste manier van de knook af halen en dan openklappen en goed langs de spiervliezen snijden opdelen.

Dat is natuurlijk anders als je het 12 uur laat garen dan smelten die zenen compleet weg en worden zacht. Zo op het spit op kerntemperatuur van 50°C is deze keer maar uurtje of 2/3, zou ook nog langer kunnen. Maar het moet niet van spit afvallen en in de bbq donderen.
pi_209349733
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 14:53 schreef Ferdii het volgende:

[..]
ziet er top uit! Waar heb je ee n hele lamsschouder gehaald?
Sligro... :) Die hebben alles, soms moet het bestellen als het er niet ligt.

Maar daar kom je zonder pasje helaas niet meer terecht... Of je moet iemand kennen met een pasje en dan scan je die in de Pasjes app op de foon als dat mag van de pasjeshouder. Die accepteren ze ook wel.
  woensdag 31 mei 2023 @ 15:18:06 #194
37887 Dauthi
Progressive
pi_209349923
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 14:53 schreef Ferdii het volgende:

[..]
ziet er top uit! Waar heb je ee n hele lamsschouder gehaald?
Ga naar je lokale islamitische/turkse slager. Die heeft altijd verse Hollandse lamsschouder liggen, en niet het ingevroren lamsvlees uit Nieuw-Zeeland.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  woensdag 31 mei 2023 @ 15:31:51 #195
37887 Dauthi
Progressive
pi_209350057
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 21:38 schreef VaderVanJezus het volgende:
Ik zou max 2 uur roken aanhouden en dan 3 uur inpakken, anders wordt de rooksmaak erg heftig.
Dan moet je proberen om de rook zo blauw tot doorzichtig mogelijk te houden.
Als de rook wit is, is de ontbranding niet goed, en zit er teveel schadelijke en viessmakende stoffen in de rook.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_209350571
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 15:18 schreef Dauthi het volgende:

[..]
Ga naar je lokale islamitische/turkse slager. Die heeft altijd verse Hollandse lamsschouder liggen, en niet het ingevroren lamsvlees uit Nieuw-Zeeland.
hier is de lokale islamitische slager met de noorderzon vertrokken nadat er een kwekerij boven zijn winkeltje was gevonden :') Dus dat wordt lastig :P

ik ga eens bij de sligro kijken, heb daar een pasje van liggen :Y
hardcoholic
  woensdag 31 mei 2023 @ 16:58:06 #197
37887 Dauthi
Progressive
pi_209350776
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 16:31 schreef Ferdii het volgende:

[..]
hier is de lokale islamitische slager met de noorderzon vertrokken nadat er een kwekerij boven zijn winkeltje was gevonden :') Dus dat wordt lastig :P

ik ga eens bij de sligro kijken, heb daar een pasje van liggen :Y
Het zal me niets verbazen als er nog islamistisch slager dichter in de buurt zit dan de sligro, die moslims wonen tegenwoordig overal in Nederland.

Maar ook sligro is een omweg waard voor bbqers.
Ze hebben van alles procureurs voor pulled pork, iberico spare ribs en secreto, varkenswangens, runderwangen, amerikaanse briskets, tritip, picanhas en tegenwoordig ook A5 wagyu. De kwaliteit is in ieder geval beter dan de supermarkt.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  woensdag 31 mei 2023 @ 17:20:07 #198
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_209351094
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn ribs van afgelopen maandag.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_209360208
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 16:58 schreef Dauthi het volgende:
Maar ook sligro is een omweg waard voor bbqers.
Voor mij gelukkig geen omweg en zo goed als naast de deur. Maar absoluut goeie slager vergeleken met supermarkt. Maar ook daar moet je niet altijd je neus na lopen want anders zit er ook wel eens een miskoopje tussen. Dus soms is het beter om te vragen, zeggen wat je van plan bent en vraag de slager wat daarvoor te kiezen.
Althans de slagers van de Sligro bij mij om de hoek zijn altijd zeer behulpzaam en praten graag over hun vak.

Laatst de vraag niet gesteld en wou eens een lekkere Short Rib roken en indirect garen 7 uur lang op 110°C tot een kern van 90°C. Dus de eerst ebeste short rib uit de koeling geplukt schoongemaakt en lekker in de rub gezet.




En gaan met die banaan, lijkt zo simpel dat je er niets fout aan kunt doen. Ziet er na 7 uur dan ook best lekker uit.


Maar toch was dit niet het juiste stuk rib voor deze bereiding. Was wel lekker maar beetje te droog en te vast... De rib was eigenlijk veel te mager en had nauwelijks vetdooradering. Dus de malsheid en zachtheid liet nogal te wensen over. Dus dit was meer een stuk rib om in een stoofpot (dutch oven) in een saus gaar te laten pruttelen.

Aldoende leert men, bij de volgende zou ik het meteen al op de plank kunnen zien hoe de rib aan te pakken en waar het wel of niet geschikt voor is. Maar in de vacuüm verpakking is dat lastig te beoordelen. Eenmaal gekocht is het te laat of van plan veranderen. Ik kan dit dus niet bij de slager ophangen het was mijn eigen onervarenheid en inschatting dat ik daar het verkeerde stuk vlees heb gekocht voor deze manier van bereiden.

Dan is vragen aan de slager of hij ergens een goed stuk heeft liggen voor deze bereiding het halve werk.
  donderdag 1 juni 2023 @ 11:27:32 #200
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_209360394
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 11:08 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Voor mij gelukkig geen omweg en zo goed als naast de deur. Maar absoluut goeie slager vergeleken met supermarkt. Maar ook daar moet je niet altijd je neus na lopen want anders zit er ook wel eens een miskoopje tussen. Dus soms is het beter om te vragen, zeggen wat je van plan bent en vraag de slager wat daarvoor te kiezen.
Althans de slagers van de Sligro bij mij om de hoek zijn altijd zeer behulpzaam en praten graag over hun vak.

Laatst de vraag niet gesteld en wou eens een lekkere Short Rib roken en indirect garen 7 uur lang op 110°C tot een kern van 90°C. Dus de eerst ebeste short rib uit de koeling geplukt schoongemaakt en lekker in de rub gezet.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En gaan met die banaan, lijkt zo simpel dat je er niets fout aan kunt doen. Ziet er na 7 uur dan ook best lekker uit.
[ afbeelding ]

Maar toch was dit niet het juiste stuk rib voor deze bereiding. Was wel lekker maar beetje te droog en te vast... De rib was eigenlijk veel te mager en had nauwelijks vetdooradering. Dus de malsheid en zachtheid liet nogal te wensen over. Dus dit was meer een stuk rib om in een stoofpot (dutch oven) in een saus gaar te laten pruttelen.

Aldoende leert men, bij de volgende zou ik het meteen al op de plank kunnen zien hoe de rib aan te pakken en waar het wel of niet geschikt voor is. Maar in de vacuüm verpakking is dat lastig te beoordelen. Eenmaal gekocht is het te laat of van plan veranderen. Ik kan dit dus niet bij de slager ophangen het was mijn eigen onervarenheid en inschatting dat ik daar het verkeerde stuk vlees heb gekocht voor deze manier van bereiden.

Dan is vragen aan de slager of hij ergens een goed stuk heeft liggen voor deze bereiding het halve werk.
Je hebt dan ook wel heel veel vet weggehaald terwijl je een lange bereiding voor ogen had.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  donderdag 1 juni 2023 @ 11:38:25 #201
37887 Dauthi
Progressive
pi_209360479
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 11:08 schreef Watuntrik het volgende:

Aldoende leert men, bij de volgende zou ik het meteen al op de plank kunnen zien hoe de rib aan te pakken en waar het wel of niet geschikt voor is. Maar in de vacuüm verpakking is dat lastig te beoordelen. Eenmaal gekocht is het te laat of van plan veranderen. Ik kan dit dus niet bij de slager ophangen het was mijn eigen onervarenheid en inschatting dat ik daar het verkeerde stuk vlees heb gekocht voor deze manier van bereiden.

Dan is vragen aan de slager of hij ergens een goed stuk heeft liggen voor deze bereiding het halve werk.
Wanneer ik daar met de lokale bioslager over begin, die in Amerika in Texas heeft gewerkt (een arrogantje), komt de opmerking dat heeft veel skill nodig eruit.

Het is voornamelijk kennis en geen skill die je nodig hebt. Voor de minder dooraderde stukken kan je een sousvide filosofie gebruiken, een lagere temperatuur en een langere tijd. 24 tot 48 uur op 74 graden en het is pulled beef, zonder dat het volledig uitdroogt.

En dat hoeft dan niet 24+ uur op de bbq, wanneer je vindt dat de bark goed genoeg is, pak je het in, en doe je het in een oven op 74 graden.
Je kan het ook konfijten door het in een bak met rundervet te doen in de oven.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_209360485
quote:
7s.gif Op donderdag 1 juni 2023 11:27 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Je hebt dan ook wel heel veel vet weggehaald terwijl je een lange bereiding voor ogen had.
Het vet wat ik eraf gesneden heb zat allemaal op de onderkant op de botten bij dit stuk wat dan allemaal alleen maar de lekbak inloopt. Op het vlees zat enkel een vliesje en dit vliesje gaf dus net geen zicht op het vlees eronder. Pas toen ik het vlies eraf getrokken had zag ik heel mager vlees met 0 dooradering. Waarschijnlijk een Ierse graskoe o.i.d.

Ik heb geen foto's van na het snijden, had toen eigenlijk al geen zin meer want het zag er gewoon mislukt uit. Alles behalve sappig. :') Niet de moeite waard om foto van te maken om via whatsapp m'n maten de minkunkel te laten zien.

Dit is een stuk zoals het hoort, je ziet het vet tussen het vlees zitten dat valt ook niet weg te snijden. Bij die van mij zat helemaal niets alleen maar teveel vet op de knoken.


:)
  donderdag 1 juni 2023 @ 11:43:04 #203
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_209360529
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 11:38 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Het vet wat ik eraf gesneden heb zat allemaal op de onderkant op de botten bij dit stuk wat dan allemaal alleen maar de lekbak inloopt. Op het vlees zat enkel een vliesje en dit vliesje gaf dus net geen zicht op het vlees eronder. Pas toen ik het vlies erof getrokke had zag ik heel mager vlees met 0 dooradering. Waarschijnlijk een Ierse graskoe o.i.d.

Ik heb geen foto's van na het snijden, had toen eigenlijk al geen zin meer want het zag er gewoon mislukt uit. Alles behalve sappig. :') Niet de moeite waard om foto van te maken om via whatsapp m'n maten de minkunkel te laten zien.

Dit is een stuk zoals het hoort, je ziet het vet tussen het vlees zitten dat valt ook niet weg te snijden. Bij die van mij zat helemaal niets alleen maar teveel vet op de knoken.
[ afbeelding ]

:)
Had je het vlies verwijderd?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_209360579
quote:
7s.gif Op donderdag 1 juni 2023 11:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Had je het vlies verwijderd?
Yup... :)
  donderdag 1 juni 2023 @ 12:01:09 #205
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_209360709
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 11:49 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Yup... :)
Volgens mij heb je dan gewoon een uiterst ongelukkig stukje te pakken. Ik heb nog nooit zoveel vet bij Shortribs weggehaald en zeker niet onder de botten. Dat laagje beschermd namelijk de bovenkant tegen uitdrogen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_209361008
quote:
7s.gif Op donderdag 1 juni 2023 12:01 schreef Scorpie het volgende:
Volgens mij heb je dan gewoon een uiterst ongelukkig stukje te pakken.
Nou ja, achteraf gezien uit gebrek aan short rib ervaring en kennis een ongelukkkige keuze van bereiden. Zoals @Dauthi al aangaf. Of er een stoofpot van maken en daar paar uur laten pruttelen kun je er toch een smakelijk gerechje aan overhouden. Op zichzelf was er niet zoveel mis met dat stuk vlees...

De post was dan ook meer gericht op ondanks Sligro een goede slager heeft met goed kwaliteit vlees dat je toch de verkeerde keuze kunt maken. De ene short rib is de andere niet en in de verpakking zie je het niet altijd er van af. Dat je daar dus moet vragen wanneer je bijzonder stukje nodig hebt. :)

Wanneer ik vroeg, dus bij iets wat besteld moet worden zoals een T-Bone van >1 kilo. Die wordt dan voor je neus gepresenteerd op gewenste dikte voor je gesneden. Was uit de kunst, een van de lekkerste stukjes die ik ooit heb gemaakt.
pi_209361315
Slecht vlees bestaat niet. Enkel een slechte bereiding :)
Mee doen is belangrijker dan winnen!
  donderdag 1 juni 2023 @ 13:34:59 #208
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_209361767
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 13:00 schreef dezomervoorbij het volgende:
Slecht vlees bestaat niet. Enkel een slechte bereiding :)
Zeker nog nooit vlees bij de AH gekocht :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 1 juni 2023 @ 13:48:21 #209
37887 Dauthi
Progressive
pi_209361921
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 13:00 schreef dezomervoorbij het volgende:
Slecht vlees bestaat niet. Enkel een slechte bereiding :)
;)

De belangrijkste meat defects DFD en PSE door stress voor/tijdens de slacht.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  vrijdag 2 juni 2023 @ 10:16:03 #210
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209372977
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 13:48 schreef Dauthi het volgende:

[..]
;)

De belangrijkste meat defects DFD en PSE door stress voor/tijdens de slacht.
[ afbeelding ]
Stressvlees.
Niet best nee.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 2 juni 2023 @ 10:26:41 #211
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209373083
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 11:08 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Voor mij gelukkig geen omweg en zo goed als naast de deur. Maar absoluut goeie slager vergeleken met supermarkt. Maar ook daar moet je niet altijd je neus na lopen want anders zit er ook wel eens een miskoopje tussen. Dus soms is het beter om te vragen, zeggen wat je van plan bent en vraag de slager wat daarvoor te kiezen.
Althans de slagers van de Sligro bij mij om de hoek zijn altijd zeer behulpzaam en praten graag over hun vak.

Laatst de vraag niet gesteld en wou eens een lekkere Short Rib roken en indirect garen 7 uur lang op 110°C tot een kern van 90°C. Dus de eerst ebeste short rib uit de koeling geplukt schoongemaakt en lekker in de rub gezet.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En gaan met die banaan, lijkt zo simpel dat je er niets fout aan kunt doen. Ziet er na 7 uur dan ook best lekker uit.
[ afbeelding ]

Maar toch was dit niet het juiste stuk rib voor deze bereiding. Was wel lekker maar beetje te droog en te vast... De rib was eigenlijk veel te mager en had nauwelijks vetdooradering. Dus de malsheid en zachtheid liet nogal te wensen over. Dus dit was meer een stuk rib om in een stoofpot (dutch oven) in een saus gaar te laten pruttelen.

Aldoende leert men, bij de volgende zou ik het meteen al op de plank kunnen zien hoe de rib aan te pakken en waar het wel of niet geschikt voor is. Maar in de vacuüm verpakking is dat lastig te beoordelen. Eenmaal gekocht is het te laat of van plan veranderen. Ik kan dit dus niet bij de slager ophangen het was mijn eigen onervarenheid en inschatting dat ik daar het verkeerde stuk vlees heb gekocht voor deze manier van bereiden.

Dan is vragen aan de slager of hij ergens een goed stuk heeft liggen voor deze bereiding het halve werk.
M'n vriendin (ja echt, fok!'er met een vriendin...) heeft een eigen zaak, dus we hebben ook het geluk dat we bij de sligro naar binnen kunnen en mijn ervaring is dat die zaak het op orde heeft. Het is het echt waard om een rit te doen als je goed spul wil hebben. Een lokale slager zal er ongetwijfeld ook aan kunnen komen als je er om vraagt, maar bij de Sligro hebben ze standaard goede stukken vlees liggen. Helemaal als je even vraagt om hulp. Mijn gevoel is dat daar geen koekenbakkers werken. Tot zover deze commercial voor de sligro.

Shortrib heb ik ook een paar keer gedaan en mijn ervaring is precies dit. De eerste keer had ik een vrij mager stuk vlees van een lokale (verder echt helemaal) prima slager. Toch was dit ondanks af en toe insprayen droog. De smaak was er wel, maar de sappigheid die ik verwachte totaal niet.

De keren daarna heb ik altijd een goed stuk doorregen vlees gebruikt en 7-9 uur lang tussen de 90-110 graden gehouden, af en toe insprayen en daargaan tot vlak na 'de rift'. Resultaat is iedere keer sappig as fuck.

Naar mijn ervaring is dus echt het vetgehalte doorslaggevend.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 2 juni 2023 @ 10:50:55 #212
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209373308
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 12:33 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Nou ja, achteraf gezien uit gebrek aan short rib ervaring en kennis een ongelukkkige keuze van bereiden. Zoals @:dauthi al aangaf. Of er een stoofpot van maken en daar paar uur laten pruttelen kun je er toch een smakelijk gerechje aan overhouden. Op zichzelf was er niet zoveel mis met dat stuk vlees...

De post was dan ook meer gericht op ondanks Sligro een goede slager heeft met goed kwaliteit vlees dat je toch de verkeerde keuze kunt maken. De ene short rib is de andere niet en in de verpakking zie je het niet altijd er van af. Dat je daar dus moet vragen wanneer je bijzonder stukje nodig hebt. :)

Wanneer ik vroeg, dus bij iets wat besteld moet worden zoals een T-Bone van >1 kilo. Die wordt dan voor je neus gepresenteerd op gewenste dikte voor je gesneden. Was uit de kunst, een van de lekkerste stukjes die ik ooit heb gemaakt.
Bistecca Fiorentina..
Helaas lastig Chianina te krijgen hier. Anders is het werkelijk een echte.

Goddelijkheid.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209373420
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 10:50 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Bistecca Fiorentina..
Helaas lastig Chianina te krijgen hier. Anders is het werkelijk een echte.

Goddelijkheid.
Zo hey! Even rond geneusd,
https://gustor.be/nl/chianina-4
maar dit zit dan ook allemaal +/- ¤ 100 p/kilo

Maar ziet er inderdaad uit om van te watertanden... ^O^

Deze is wat beter te doen...
https://www.salumeriatosc(...)riant=38035028672661

Maar ik heb 0 ervaring met vlees via internet bestellen... Ben altijd bang dat ze het mooier afbeelden en aanprijzen dan werkelijk verkopen.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 11:09:19 #214
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209373471
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 11:04 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Zo hey! Even rond geneusd,
https://gustor.be/nl/chianina-4
maar dit zit dan ook allemaal +/- ¤ 100 p/kilo

Maar ziet er inderdaad uit om van te watertanden... ^O^

Deze is wat beter te doen...
https://www.salumeriatosc(...)riant=38035028672661

Maar ik heb 0 ervaring met vlees via internet bestellen... Ben altijd bang dat ze het mooier afbeelden en aanprijzen dan werkelijk verkopen.
Ben daar ook altijd bang voor.
Maar kom op, voor een echte bistecca moet je ook gewoon naar Toscane zelf gaan natuurlijk ;)

De ervaring thuis kan je wel zelf benaderen door een goede en grote T-bone te bestellen bij je slager en er een Chianti Classico Riserva of andere Toscaanse Sangiovese naast te zetten. Dat maakt het leven echt niet minder. Al dat andere is gewoon een nog hogere plusfactor :+
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 2 juni 2023 @ 11:15:47 #215
37887 Dauthi
Progressive
pi_209373530
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 10:26 schreef Red_85 het volgende:

[..]
M'n vriendin (ja echt, fok!'er met een vriendin...) heeft een eigen zaak, dus we hebben ook het geluk dat we bij de sligro naar binnen kunnen en mijn ervaring is dat die zaak het op orde heeft. Het is het echt waard om een rit te doen als je goed spul wil hebben. Een lokale slager zal er ongetwijfeld ook aan kunnen komen als je er om vraagt, maar bij de Sligro hebben ze standaard goede stukken vlees liggen. Helemaal als je even vraagt om hulp. Mijn gevoel is dat daar geen koekenbakkers werken. Tot zover deze commercial voor de sligro.

Shortrib heb ik ook een paar keer gedaan en mijn ervaring is precies dit. De eerste keer had ik een vrij mager stuk vlees van een lokale (verder echt helemaal) prima slager. Toch was dit ondanks af en toe insprayen droog. De smaak was er wel, maar de sappigheid die ik verwachte totaal niet.

De keren daarna heb ik altijd een goed stuk doorregen vlees gebruikt en 7-9 uur lang tussen de 90-110 graden gehouden, af en toe insprayen en daargaan tot vlak na 'de rift'. Resultaat is iedere keer sappig as fuck.

Naar mijn ervaring is dus echt het vetgehalte doorslaggevend.
Hier zijn wat quotes en een hele korte uitleg van mij uit het Harold Mcgee's boek On Food and Cooking. Het boek is al een kleine 40 jaar de food science bijbel. Aan het einde staat een link naar een pdf waar je het hele boek kan downloaden.

Edit: het hoofdstuk vlees is ongeveer 60 pagina's en ik raad iedereen aan om het volledig te lezen.

quote:
Fat contributes to the apparent tender-
ness of meat in three ways: fat cells inter-
rupt and weaken the sheet of connective
tissue and the mass of muscle fibers; fat
melts when heated rather than drying out
and stiffening as the fibers do; and it lubri-
cates the tissue, helping to separate fiber
from fiber. Without much fat, otherwise
tender meat becomes compacted, dry, and
tough. Beef shoulder muscles contain more
connective tissue than the leg muscles, but
they also include more fat, and therefore
make more succulent dishes.

Het is een combinatie van vet, bindweefsel, vocht en gaarheid.

Vet begint te smelten rond 54 graden, en doet dat een stuk sneller naarmate de temperatuur stijgt.
Boven de 60 graden wordt vocht uit spierweefsel geperst, en droogt het uit.
Bij 70 graden wordt colageen, het bindweefsel, gelatine en dus sappig.
Bij 80 graden gaat dit proces een stuk sneller maar droogt ook de spiervezel nog sneller uit, en zijn de vezels niet meer in staat om het vocht op te nemen.
Wanneer je vlees niet is ingepakt verdampt het vocht en kook je het droog.
Pas bij 50 graden neemt het gekookte spierweefsel weer vocht op en wordt het juicier, maar je kan overdone vlees niet zo juicy krijgen als on point vlees dat perfect is bereid.

quote:
Falling-Apart Tenderness: Collagen
Becomes Gelatin If the cooking contin-
ues, the meat will get progressively dryer,
more compacted, and stiff. Then around
160ºF/70ºC, connective-tissue collagen
begins to dissolve into gelatin. With time,
the connective tissue softens to a jelly-like
consistency, and the muscle fibers that it had
held tightly together are more easily pushed
apart. The fibers are still stiff and dry, but
they no longer form a monolithic mass, so
the meat seems more tender. And the gelatin
provides a succulence of its own. This is the
delightful texture of slow-cooked meats,
long braises, and stews and barbecues.
quote:
Barbecuing This distinctively American
cooking method took its modern form
about a century ago. Barbecuing is the
low-temperature, slow heating of meat in a
closed chamber by means of hot air from
smoldering wood coals. It’s an outdoor
cousin to the slow oven roast, and pro-
duces smoky, fall-apart tender meat.
Modern barbecuing devices allow the cook to control the amount of heat and
smoke produced, and facilitate periodic
basting with a wide range of sauces, most
of them spicy and vinegary, to intensify fla-
vor, moisten the meat surface, and further
slow the cooking. In the best devices, the
wood is burned in one chamber and the
meat cooked in a second connected cham-
ber, so that there’s no direct radiation from
the coals, and only the relatively cool
smoke (around 200ºF/90ºC) transfers heat,
inefficiently and therefore gently. It takes
several hours to bring large cuts of meat—
slabs of ribs, pork shoulders and legs, beef
briskets—to an internal temperature of
165–70ºF/75ºC, and a whole hog will take
18 hours or more. These are ideal condi-
tions for the tenderizing of tough, inex-
pensive cuts.
Many barbecued meats end up with a
“smoke ring,” a permanent pink or red
zone under the surface (p. 149).
quote:
Tough and Large Cuts: Slower Means
Moister Meats with a significant amount
of tough connective tissue must be cooked
to a minimum of 160–180ºF/70–80ºC to
dissolve their collagen into gelatin, but that
temperature range is well above the
140–150ºF/60–65ºC at which the muscle
fibers lose their juices. So it’s a challenge to
make tough meats succulent. The key is to
cook slowly, at or just above the collagen-
dissolving minimum, to minimize the dry-
ing-out of the fibers. The meat should be
checked regularly and taken off the heat as
soon as its fibers are easily pushed apart
(“fork tender”). The connective tissue itself
can help, because once dissolved, its gelatin
holds onto some of the juice squeezed from
the muscle fibers and thus imparts a kind
of succulence to the meat. The shanks,
shoulders, and cheeks of young animals
are rich in collagen and so make fairly for-
giving, gelatin-thickened braises.
One useful ingredient in long-cooked
braises and stews can be a prolonged
time—an hour or two—during which the
cook carefully manages the meat’s temper-
ature rise up to the simmer. The time that
the meat spends below 120ºF/50ºC
amounts to a period of accelerated aging
that weakens the connective tissue and
reduces the time needed at fiber-drying
temperatures. One sign that braised or stewed meat has been heated very gently
and gradually is a distinct red color
throughout the meat, even though it’s well
done: the same slow heating that allows
meat enzymes to tenderize and flavor the
meat also allows more of the myoglobin
pigment to remain intact (p. 149).
Harold Mcgee On Food and Cooking.
Volledig boek hier als pdf.
http://wtf.tw/ref/mcgee.pdf

[ Bericht 0% gewijzigd door Dauthi op 02-06-2023 11:26:04 ]
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_209373552
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 11:09 schreef Red_85 het volgende:
De ervaring thuis kan je wel zelf benaderen door een goede en grote T-bone te bestellen bij je slager en er een Chianti Classico Riserva of andere Toscaanse Sangiovese naast te zetten. Dat maakt het leven echt niet minder. Al dat andere is gewoon een nog hogere plusfactor :+
Dat is waar, die T bone van de Sligro was geweldig lekker... Was de eerste keer dat ik het 1,5 kilo aan een stuk kocht. Indirect gegaard en daarna af gegrilleerd met een goeie baste. Wat je doorgaans in de restauranst hier krijg is 500 gram, maar met zo'n grote lap is dat gewoon te dun. En zo'n dikke joep geeft toch wel een subliem goed eindresultaat. Maak het voortaan alleen nog maar als kilo of meer.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 11:36:03 #217
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209373744
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 11:15 schreef Dauthi het volgende:

[..]
Hier zijn wat quotes en een hele korte uitleg van mij uit het Harold Mcgee's boek On Food and Cooking. Het boek is al een kleine 40 jaar de food science bijbel. Aan het einde staat een link naar een pdf waar je het hele boek kan downloaden.

Edit: het hoofdstuk vlees is ongeveer 60 pagina's en ik raad iedereen aan om het volledig te lezen.
[..]
Het is een combinatie van vet, bindweefsel, vocht en gaarheid.

Vet begint te smelten rond 54 graden, en doet dat een stuk sneller naarmate de temperatuur stijgt.
Boven de 60 graden wordt vocht uit spierweefsel geperst, en droogt het uit.
Bij 70 graden wordt colageen, het bindweefsel, gelatine en dus sappig.
Bij 80 graden gaat dit proces een stuk sneller maar droogt ook de spiervezel nog sneller uit, en zijn de vezels niet meer in staat om het vocht op te nemen.
Wanneer je vlees niet is ingepakt verdampt het vocht en kook je het droog.
Pas bij 50 graden neemt het gekookte spierweefsel weer vocht op en wordt het juicier, maar je kan overdone vlees niet zo juicy krijgen als on point vlees dat perfect is bereid.
[..]
[..]
[..]
Harold Mcgee On Food and Cooking.
Volledig boek hier als pdf.
http://wtf.tw/ref/mcgee.pdf
Good stuff!!!!! ^O^
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 2 juni 2023 @ 11:41:16 #218
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209373798
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 11:17 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat is waar, die T bone van de Sligro was geweldig lekker... Was de eerste keer dat ik het 1,5 kilo aan een stuk kocht. Indirect gegaard en daarna af gegrilleerd met een goeie baste. Wat je doorgaans in de restauranst hier krijg is 500 gram, maar met zo'n grote lap is dat gewoon te dun. En zo'n dikke joep geeft toch wel een subliem goed eindresultaat. Maak het voortaan alleen nog maar als kilo of meer.
Dat is ook exact de filosofie van de bistecca. Daarbij is het echt werelds als je zo'n ding midden op tafel neerzet met vrienden/geliefden/familie en wat bijgerechtjes er om heen.

Wat ze in Toscane doen is insmeren met olijfolie, insnijden langs het bot, dan 4/5 minuten per kant grillen en 10-15 minuten rechtzetten op het bot. Beetje afhankelijk van het formaat.

Ze vragen niet eens naar je favo garing, gewoon vreten wat het vlees wil/kok het beste vindt. Vind ik ook wel wat hebben.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209373977
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 11:41 schreef Red_85 het volgende:
Ze vragen niet eens naar je favo garing, gewoon vreten wat het vlees wil/kok het beste vindt. Vind ik ook wel wat hebben.
Dat is dan net als luisteren naar muziek, "Sound Direct" geen poespas en luisteren zoals de muzikant het heeft opgenomen. Ik zou daar ook geen moeite mee hebben, ben niet zo'n kieskeurige eter.

Hier toevallig nog wat foto's van de T bone bij de slager van Sligro tijdens de bestelling.
(Heb de goede man dan wel even balkje gegeven, zet niemand ongevraagd herkenbaar op internet, zou ik zelf ook niet willen ook al wordt ik gevraagd.)

Even het kopje eraf.


Zo dik meneer? :9


En dit was 'm dan...


Zover onder de indruk van dat ding tijdens de bereiding helemaal vergeten foto's te maken. We stonden alleen maar vol verwachting met ontzag te watertanden. :')

BTW bedankt voor de link naar het boek... ^O^
  vrijdag 2 juni 2023 @ 11:59:04 #220
37887 Dauthi
Progressive
pi_209373993
De filosofie van de Toscaanse fiorentina is minimaal 4 vingers dik zodat het op het bot kan staan, gegaard over een dunne laag gloeiend houtskool, al dan niet door zelf hout te verbranden ;)

Check op Netflix Chef's Table de aflevering van Dario Cecchini, De Slager! (Je kan hem ook VleesGod noemen ;) )
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_209374088
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 11:59 schreef Dauthi het volgende:
De filosofie van de Toscaanse fiorentina is minimaal 4 vingers dik zodat het op het bot kan staan, gegaard over een dunne laag gloeiend houtskool, al dan niet door zelf hout te verbranden ;)

Check op Netflix Chef's Table de aflevering van Dario Cecchini, De Slager! (Je kan hem ook VleesGod noemen ;) )
Heb geen Netflix, maar staat ook nog op Popcon... ^O^ Bedankt...
  zaterdag 3 juni 2023 @ 11:56:09 #222
37887 Dauthi
Progressive
pi_209385802
Het is BBQ day.

Vandaag een procureur van de lokale varkensboer, waar de varkens het grootste deel van het jaar buiten lopen.
Aan het begin van de week geslacht, en heeft de tijd gehad om een paar dagen af te hangen en te drogen.

Plan, de rub is vrij simpel zout en peper misschien knoflook granulaat paar uur op de weber voor een direct smoke, met marabu houtskool en een paar blokken eikenhout uit eigen tuin.
Wanneer de bark staat na ongeveer een uur of 4, gaat de procureur de sousvide in voor 24 uur op 74 graden.

Een gedeelte gaat de vriezer in, een gedeelte wordt pulled pork, en van de rest wordt chili con carne gemaakt.

Sauzen voor bij de pulled pork simpele south carolina mosterd saus, een ananas carolina reaper saus en een framboos carolina reaper saus.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  zaterdag 3 juni 2023 @ 13:37:16 #223
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_209386546
Vandaag inderdaad bbq dag.
N00b level bbq:

Kippendij gemarineerd in honingchili marinade met knoflook etc. (Indirect grillen voor sappig resultaat) spies.

Groentespiesjes met aubergine, paprika, ui en champignon (ik ben tomaat vergeten, bedenk ik me) in een knoflookmarinade met italiaanse kruiden.

Procureurlapjens.

Biefstukspiesje

Zalm en pappilot (wijn, kruidenboter, citroen, dille)

Sparerib (van lokaal restaurant, André Dokter, wel verpakt)

Met nog een makreelsalade erbij voor op een toastje / stokbroodje.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rickocum op 03-06-2023 13:59:48 ]
  zaterdag 3 juni 2023 @ 13:39:31 #224
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_209386567
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 13:48 schreef Dauthi het volgende:

[..]
;)

De belangrijkste meat defects DFD en PSE door stress voor/tijdens de slacht.
[ afbeelding ]
Ik vroeg mij weleens af waarom biefstuk er soms anders gekleurd uit ziet (in de supermarkt, bij de slager valt me dat niet op).
  zaterdag 3 juni 2023 @ 13:50:53 #225
37887 Dauthi
Progressive
pi_209386636
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 13:39 schreef Rickocum het volgende:

[..]
Ik vroeg mij weleens af waarom biefstuk er soms anders gekleurd uit ziet (in de supermarkt, bij de slager valt me dat niet op).
Verkleuring ligt er heel erg aan, en hoeft absoluut geen defect te zijn.

Wanneer vlees vacuum verpakt is, of wanneer een grote hoeveelheid gehakt hebt, dan zie je dat het vlees een andere kleur heeft dan je gewend bent, meer donker rood of bruin. Dat komt door oxidatie van myoglobine.
Eerst is het vlees donkerrood, dan wordt het rood onder invloed van zuurstof, duurt ongeveer een half uur, en zonder zuurstof kan het bruin worden.
Het heeft verder geen invloed op voedselveiligheid, je kan het dan gewoon eten.
Vlees dat niet meer eetbaar is kan je ruiken. En dan bedoel niet dat je je neus er tegen aan moet drukken om het te kunnen, maar dat je het zelfs door een vacuumverpakking heen ruikt wanneer je koelkast dicht is.



https://fyi.extension.wis(...)-is-safe-by-looking/
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_209389353
Ik dacht een mooi stuk Iberico pork belly te hebben, maar het bleek een dubbelgevouwen lap te zijn van 1cm dik. Tips hoe ik deze het beste kan bereiden?
Uitvinder van de biersmiley.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 17:22:34 #227
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_209389444
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 17:16 schreef dimmak het volgende:
Ik dacht een mooi stuk Iberico pork belly te hebben, maar het bleek een dubbelgevouwen lap te zijn van 1cm dik. Tips hoe ik deze het beste kan bereiden?
Vetlaag inprikken, kruiden aan de niet vetkant, oprollen en porchetta van maken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 3 juni 2023 @ 19:28:33 #228
37887 Dauthi
Progressive
pi_209390613
Porchetta is een goeie. Alhoewel je er het liefste de huid bij wil.

Dan kan je zoiets krijgen :9~

Of je doet hem als een speklap, gewoon wat zout er over en grillen over lage kolen.

En zou je er ook een bulgogi/koreaanse speklap van kunnen maken, maar is wellicht een beetje zonde van Iberico.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  maandag 5 juni 2023 @ 09:36:41 #229
366734 dimmak
bitcoin
pi_209406586
Ik had hem al in de rub gezet. Dus maar bereid als speklap, in stukjes gehakt en quesadillas van gemaakt. Was prima te doen, maar ben geen fan van de spek op die manier.
Uitvinder van de biersmiley.
  maandag 5 juni 2023 @ 16:21:18 #230
366734 dimmak
bitcoin
pi_209410741
Hoeveel vlees houden jullie eigenlijk aan wanneer jullie bezoek krijgen?

Ik krijg een aantal vrienden vrijdag op bezoek 7 stuks. Daarvoor het ik nu het volgende:

- 1,2kg Tomahawk
- 1kg bavette (voor taco's)
- 1kg kipdij (spiesjes)
- 1kg rundergehakt (burgers)

Je zou toch zeggen dat ik daar genoeg aan heb.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_209411594
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 16:21 schreef dimmak het volgende:
Hoeveel vlees houden jullie eigenlijk aan wanneer jullie bezoek krijgen?

Ik krijg een aantal vrienden vrijdag op bezoek 7 stuks. Daarvoor het ik nu het volgende:

- 1,2kg Tomahawk
- 1kg bavette (voor taco's)
- 1kg kipdij (spiesjes)
- 1kg rundergehakt (burgers)

Je zou toch zeggen dat ik daar genoeg aan heb.
Hoeveel bier?
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  maandag 5 juni 2023 @ 18:56:16 #232
366734 dimmak
bitcoin
pi_209412576
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:37 schreef Bzzzzt het volgende:

[..]
Hoeveel bier?
Genoeg. :+
Uitvinder van de biersmiley.
  maandag 5 juni 2023 @ 19:04:42 #233
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_209412718
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 16:21 schreef dimmak het volgende:
Hoeveel vlees houden jullie eigenlijk aan wanneer jullie bezoek krijgen?

Ik krijg een aantal vrienden vrijdag op bezoek 7 stuks. Daarvoor het ik nu het volgende:

- 1,2kg Tomahawk
- 1kg bavette (voor taco's)
- 1kg kipdij (spiesjes)
- 1kg rundergehakt (burgers)

Je zou toch zeggen dat ik daar genoeg aan heb.
600 gram vlees de buik, prima toch.
En die dan nog honger heeft bakt daarna maar een stokbrood of chips met zelfgemaakte knoflooksaus ofzo.
  woensdag 14 juni 2023 @ 19:52:35 #234
37887 Dauthi
Progressive
pi_209512557
Met dit weer is het zelfs noodgedwongen bbqen zodat het in huis niet warmer wordt _O-
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_209519618
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 16:21 schreef dimmak het volgende:
Hoeveel vlees houden jullie eigenlijk aan wanneer jullie bezoek krijgen?

Ik krijg een aantal vrienden vrijdag op bezoek 7 stuks. Daarvoor het ik nu het volgende:

- 1,2kg Tomahawk
- 1kg bavette (voor taco's)
- 1kg kipdij (spiesjes)
- 1kg rundergehakt (burgers)

Je zou toch zeggen dat ik daar genoeg aan heb.
Het werd voor 9 personen:

- 1kg ribeye
- 1kg bavette
- 1kg kipdij
- 1kg drumsticks
- 9st agnus burgers

Drumsticks had ik gevlinderd, ingesmeerd met een rub en afgelakt met bbqsaus. Het was een succes, maar zoals gewoonlijk geen foto's. :')
Uitvinder van de biersmiley.
  donderdag 15 juni 2023 @ 10:30:05 #236
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_209519768
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 19:04 schreef Rickocum het volgende:

[..]
600 gram vlees de buik, prima toch.
En die dan nog honger heeft bakt daarna maar een stokbrood of chips met zelfgemaakte knoflooksaus ofzo.
Of ijs :P.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  donderdag 15 juni 2023 @ 11:39:04 #237
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_209520370
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 10:11 schreef dimmak het volgende:

[..]
Het werd voor 9 personen:

- 1kg ribeye
- 1kg bavette
- 1kg kipdij
- 1kg drumsticks
- 9st agnus burgers

Drumsticks had ik gevlinderd, ingesmeerd met een rub en afgelakt met bbqsaus. Het was een succes, maar zoals gewoonlijk geen foto's. :')
Ontzettend geil.
  donderdag 15 juni 2023 @ 13:20:11 #238
37887 Dauthi
Progressive
pi_209521445
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 10:11 schreef dimmak het volgende:

[..]
Het werd voor 9 personen:

- 1kg ribeye
- 1kg bavette
- 1kg kipdij
- 1kg drumsticks
- 9st agnus burgers

Drumsticks had ik gevlinderd, ingesmeerd met een rub en afgelakt met bbqsaus. Het was een succes, maar zoals gewoonlijk geen foto's. :')
Prima toch *O*

Wij hadden voor de laatste extravagante bbq 700g vlees p.p.
Maar dan wel enkel carb-free bijgerechten.
Gegrilde aubergines en courgettes.
Sla en kimchi voor bij de Koreaanse speklappen. :Y)
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_209529110
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 17:16 schreef dimmak het volgende:
Ik dacht een mooi stuk Iberico pork belly te hebben, maar het bleek een dubbelgevouwen lap te zijn van 1cm dik. Tips hoe ik deze het beste kan bereiden?
chiu chow van maken :Y
hardcoholic
pi_209529152
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 13:20 schreef Dauthi het volgende:

[..]
Prima toch *O*

Wij hadden voor de laatste extravagante bbq 700g vlees p.p.
Maar dan wel enkel carb-free bijgerechten.
Gegrilde aubergines en courgettes.
Sla en kimchi voor bij de Koreaanse speklappen. :Y)
Dus eerst ~150-200 gram proteïne naar binnen gooien, maar wel oppassen met wat carbs? :+

hoeveel bier was er doorheen gegaan? :P
hardcoholic
pi_209529155
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 10:11 schreef dimmak het volgende:

[..]
Het werd voor 9 personen:

- 1kg ribeye
- 1kg bavette
- 1kg kipdij
- 1kg drumsticks
- 9st agnus burgers

Drumsticks had ik gevlinderd, ingesmeerd met een rub en afgelakt met bbqsaus. Het was een succes, maar zoals gewoonlijk geen foto's. :')
een gevlinderde kip ken ik wel (gelijk een goede herinnering om dat weer eens te maken :9~ ), maar hoe vlinder je een drumstick? En heeft het wel echt zo veel voordeel?
pi_209529166
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 08:19 schreef borrepus het volgende:

[..]
een gevlinderde kip ken ik wel (gelijk een goede herinnering om dat weer eens te maken :9~ ), maar hoe vlinder je een drumstick? En heeft het wel echt zo veel voordeel?
1 kant insnijden tot het bot en een beetje plat drukken. Het voordeel is dat het sneller klaar is, maar ook makkelijker eet.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_209529338
Afgelopen woensdag 2.7kg procureur / pulled pork gemaakt op de Q.

Eerst 45 minuten gerookt op appel/kers/eiken op 70 graden , daarna doorgezet naar 120

Na 5 uur en paar minuten was de kern 74 graden , toen heb ik hem een glace gegeven met bbqsaus / lepel honing / scheutje appelsap , en wat bruine suiker. Toen nog 2 uur een bark laten vormen , en daarna ingepakt in alufolie en doorgegaard tot een kern van uitiendelijk 92 voor hij klaar was.

Kwartiertje laten rusten zonder folie, daarna ingepakt in butcherpaper , uur gewacht en toen pullen.

Was goddelijk <3
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_209529349
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 08:21 schreef dimmak het volgende:

[..]
1 kant insnijden tot het bot en een beetje plat drukken. Het voordeel is dat het sneller klaar is, maar ook makkelijker eet.
thx, maar eens een keertje proberen. Maar eerst eens een hele kip op de bbq slingeren
  vrijdag 16 juni 2023 @ 09:31:58 #245
37887 Dauthi
Progressive
pi_209529707
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 08:18 schreef Ferdii het volgende:

[..]
Dus eerst ~150-200 gram proteïne naar binnen gooien, maar wel oppassen met wat carbs? :+

hoeveel bier was er doorheen gegaan? :P
Eiwit en vezels *O* keto diet :+

Wij drinken voornamelijk Dead Pony Club van Brewdog, andere IPA's of Guezes van Cantillion, 3 Fonteinen en Tommie Sjef, dus niet extreem veel qua volume :P


Plan de campagne voor vanmiddag.
Procureur op de offset.
4 tot 5 smoken, dan 24 uur in de oven op 75 misschien 80 graden.
Tussendoor wat worsten en ribfingers op de smoker zodat er vandaag wat te eten is.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  maandag 19 juni 2023 @ 09:32:56 #246
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_209564473
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  maandag 19 juni 2023 @ 10:25:27 #247
16632 Xlarge
========
pi_209564988
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 10:11 schreef dimmak het volgende:

[..]

Drumsticks had ik gevlinderd, ingesmeerd met een rub en afgelakt met bbqsaus. Het was een succes, maar zoals gewoonlijk geen foto's. :')
Drumsticks vlinderen, ik had er nog nooit van gehoord, ik moest het googelen, maar inderdaad het bestaat :D
pi_209565030
quote:
14s.gif Op maandag 19 juni 2023 10:25 schreef Xlarge het volgende:

[..]
Drumsticks vlinderen, ik had er nog nooit van gehoord, ik moest het googelen, maar inderdaad het bestaat :D
Voor het eerst gezien bij ome Sam.

Uitvinder van de biersmiley.
  maandag 19 juni 2023 @ 16:48:46 #249
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209569305
quote:
99s.gif Op maandag 19 juni 2023 09:32 schreef Houniet het volgende:
[ afbeelding ]
Je hebt een grotere bbq nodig zo te zien
:D

Wel leuk om te zien dat als je er een lamskotelet naast legt, je eigenlijk hetzelfde stuk vlees hebt. Alleen dan wel van een ander dier en 20x zo groot.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 19 juni 2023 @ 21:30:42 #250
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_209573200


Mooi speelgoed.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  dinsdag 20 juni 2023 @ 09:07:47 #251
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_209576038
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 16:48 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Je hebt een grotere bbq nodig zo te zien
:D

Wel leuk om te zien dat als je er een lamskotelet naast legt, je eigenlijk hetzelfde stuk vlees hebt. Alleen dan wel van een ander dier en 20x zo groot.
Hij heeft indirect gegaard op een kamado, die staat er naast. Afgegrild op de kettle. Hadden 2 bbq's aan.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  dinsdag 20 juni 2023 @ 09:08:02 #252
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_209576043
quote:
7s.gif Op maandag 19 juni 2023 21:30 schreef Scorpie het volgende:
[ link | afbeelding ]

Mooi speelgoed.
Goud.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_209577156
quote:
7s.gif Op maandag 19 juni 2023 21:30 schreef Scorpie het volgende:
[ link | afbeelding ]

Mooi speelgoed.
Is dat een universeel ding?
Uitvinder van de biersmiley.
  dinsdag 20 juni 2023 @ 13:05:45 #254
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_209578378
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 11:04 schreef dimmak het volgende:

[..]
Is dat een universeel ding?
Die steen waar de pizza op ligt?
pi_209578745
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 13:05 schreef Rickocum het volgende:

[..]
Die steen waar de pizza op ligt?
Nee dat ding tussen de Green Egg
Uitvinder van de biersmiley.
  dinsdag 20 juni 2023 @ 13:57:22 #256
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_209579046
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 13:32 schreef dimmak het volgende:

[..]
Nee dat ding tussen de Green Egg
Die 2 dingen die hem open houden?

(Van mij krijg je geen gewenst antwoord, overigens :@ ben gewoon nieuwsgierig.)
pi_209579219
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 13:57 schreef Rickocum het volgende:

[..]
Die 2 dingen die hem open houden?

(Van mij krijg je geen gewenst antwoord, overigens :@ ben gewoon nieuwsgierig.)
Klopt die ja. :D
Uitvinder van de biersmiley.
pi_209652587


Gister de Weber omgetoverd tot pizza oven, ging best prima voor de eerste keer.
pi_209652633
quote:
7s.gif Op maandag 19 juni 2023 21:30 schreef Scorpie het volgende:
[ link | afbeelding ]

Mooi speelgoed.
tantoe dikke bodem
  maandag 26 juni 2023 @ 12:14:49 #260
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_209652774
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 14:09 schreef dimmak het volgende:

[..]
Klopt die ja. :D
Volgens mij speciaal gemaakt voor de BGE:
https://biggreenegg.com/product/pizza-oven-wedges-large-egg/

Komt omdat de BGE’s een iets ander scharnier en hoek hebben achterin. Zal hem eens testen bij een maat van mij die heeft een Auplex.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 26 juni 2023 @ 12:16:38 #261
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_209652799
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2023 12:02 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
tantoe dikke bodem
Haha ik snap wat je bedoelt, maar dat is vooral de rand, in het midden was hij wel dun.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  woensdag 2 augustus 2023 @ 16:53:10 #262
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_210134285
Er wordt hier veel te weinig gepost.
Nu aan de rotisserie, hele kip. Zo simpel maar o zo lekker.

Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_210134466
Ik ben op zoek naar een nieuwe BBQ en wil graag weer op houtskool. Is zo'n Weber Original Kettle aanbevelenswaardig?
  woensdag 2 augustus 2023 @ 17:10:08 #264
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_210134483
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 17:08 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik ben op zoek naar een nieuwe BBQ en wil graag weer op houtskool. Is zo'n Weber Original Kettle aanbevelenswaardig?
In een ketel doe je vaak briketten. Houtskool doe je vaak in Kamado’s, ook al kan het omgekeerd ook voorkomen. Heb je een specifieke wens? Hoe vaak gebruik je hem ?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  woensdag 2 augustus 2023 @ 17:11:14 #265
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210134497
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 17:08 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik ben op zoek naar een nieuwe BBQ en wil graag weer op houtskool. Is zo'n Weber Original Kettle aanbevelenswaardig?
Er zullen vast wel betere zijn, maar wij gebruiken die van ons na 17 jaar nog steeds tot volle tevredenheid.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_210134602
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 17:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]
In een ketel doe je vaak briketten. Houtskool doe je vaak in Kamado’s, ook al kan het omgekeerd ook voorkomen. Heb je een specifieke wens? Hoe vaak gebruik je hem ?
Briketten zijn juist prima. Kolen bedoel ik, niet persé houtskool. Ik had wat opgezocht over die Kamado's. Van mij hoeft hij niet dicht te kunnen. En aan die eiermania hoef ik ook niet mee te doen. In de zomer wordt hij wel regelmatig gebruikt, de ene keer voor uitgebreide bbq, de andere keer om een steak of sateetje te grillen.
  woensdag 2 augustus 2023 @ 17:24:55 #267
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_210134641
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 17:21 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Briketten zijn juist prima. Kolen bedoel ik, niet persé houtskool. Ik had wat opgezocht over die Kamado's. Van mij hoeft hij niet dicht te kunnen. En aan die eiermania hoef ik ook niet mee te doen. In de zomer wordt hij wel regelmatig gebruikt, de ene keer voor uitgebreide bbq, de andere keer om een steak of sateetje te grillen.
Dan is zo’n weber ketel uitstekend.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_210134671
Top. Ik had al zo'n vermoeden na een half uurtje googlen en recensies lezen. Maar ik dacht als je echt op zoek bent naar verstand van zaken moet je natuurlijk toch op Fok! zijn.
pi_210138258
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 17:08 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik ben op zoek naar een nieuwe BBQ en wil graag weer op houtskool. Is zo'n Weber Original Kettle aanbevelenswaardig?
Anno 2023 kan je niet meer aankomen met een paup0r Weber, maar moet je gaan voor een kamado.
pi_210138459
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 21:42 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Anno 2023 kan je niet meer aankomen met een paup0r Weber, maar moet je gaan voor een kamado.
Ik ga lekker voor pauper. Misschien gooi ik er wel frikandellen op.
pi_210138553
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 22:01 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ik ga lekker voor pauper. Misschien gooi ik er wel frikandellen op.
Ik raad je deze aan:

https://www.google.nl/sea(...)=nl-nl&client=safari

Kan je eigenlijk alles op maken. Heb er zelfs een pizza op gemaakt
  woensdag 2 augustus 2023 @ 22:07:17 #272
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_210138573
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 21:42 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Anno 2023 kan je niet meer aankomen met een paup0r Weber, maar moet je gaan voor een kamado.
Euhhh ja ):O
.
pi_210171292
Wel belangrijk is om goed na te denken over het formaat en dan is mijn tip beter te groot dan te klein. Echter een 54 heeft geen toegevoegde waarde als je alleen maar voor je zelf paar burgers maakt en niet van plan bent indirect aan de slagte gaan of grotere hoeveelheden te bereiden.
pi_210454790
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 21:42 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Anno 2023 kan je niet meer aankomen met een paup0r Weber, maar moet je gaan voor een kamado.
Hou toch op met die overprices zooi. Waarom? Om te laten zien in de buurt hoe breed je het laat hangen?
Die weber houtskool bbq's zijn echt helemaal prima en het is meer de kok die de smaak bepaald dan de bbq zelf.
Heb zelf een 47cm en het enige wat ik wil is een maatje groter er naast.

Afgelopen zaterdag weer een rooksessie gehouden op dat ding. 7 uur nest uit, 8 uur bbq aan en om 830 lagen de stukken shortrib en brisket er op. Roken met half appel half eiken hout.
Om 1315 de spareribs er bij.
Om 1745 waren de shortribs door 'de zone' en keurig op 95 graden.

Eigen stijl texmex rub gebruikt zonder al te veel suiker. Maar wel ieder uur ingespoten met een mengsel cider/IPA.
Zo waanzinnig lekker en prima te doen op een paup0r weber.

quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 17:08 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik ben op zoek naar een nieuwe BBQ en wil graag weer op houtskool. Is zo'n Weber Original Kettle aanbevelenswaardig?
Zeker. Uitermate tevreden met mijn 47cm kettle 1. Wat ik wel zou willen aanbevelen is een thermometer in de deksel.
Ik heb hem uit 2015 en merk nu wel dat de bladen onderin beginnen op te krullen en het koolrooster slecht begint te raken. Maar gebruik hem dan ook het hele jaar door. In de zomer wel iets vaker dan in de winter natuurlijk. En wil de eigenlijk meer kunnen roken als ik van dat soort bovenstaande sessies doe. En ook handig: 1 bbq voor het roken en 1 voor het grillen. Lekker decadent :D

Maargoed, dat ben ik.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210454822
quote:
0s.gif Op woensdag 2 augustus 2023 16:53 schreef Scorpie het volgende:
Er wordt hier veel te weinig gepost.
Nu aan de rotisserie, hele kip. Zo simpel maar o zo lekker.

[ link | afbeelding ]
Kip pakt ook zo lekker snel die 'vuursmaak' op.
Stop er soms van die piepkuikens op. Die 1 persoonskippetjes. Gruwelijk goed.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210454862
Inmiddels staat de Weber hier al een paar weken te pronken en ik ben er supertevreden over! Heerlijke smaak, makkelijk aan te steken en schoon te maken. Helemaal top. Die gaat nog veel gebruikt worden de komende weken.
pi_210456416
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 11:54 schreef bloodymary1 het volgende:
Inmiddels staat de Weber hier al een paar weken te pronken en ik ben er supertevreden over! Heerlijke smaak, makkelijk aan te steken en schoon te maken. Helemaal top. Die gaat nog veel gebruikt worden de komende weken.
Ook dat ja. Die dingen zijn echt supermakkelijk in gebruik.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210784923
Wat zijn de tips and tricks voor pizza van de kamado? Ik heb een pizzasteen, maar alle pogingen die ik tot nu toe gedaan heb zijn uitgelopen op een fiasco. Toegegeven, dat was wel aan het begin van mijn kamado en dus nog niet veel ervaring, maar daarom daarna ook nooit meer een poging durven doen.
Uitvinder van de biersmiley.
  vrijdag 29 september 2023 @ 09:40:49 #279
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_210785233
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 08:43 schreef dimmak het volgende:
Wat zijn de tips and tricks voor pizza van de kamado? Ik heb een pizzasteen, maar alle pogingen die ik tot nu toe gedaan heb zijn uitgelopen op een fiasco. Toegegeven, dat was wel aan het begin van mijn kamado en dus nog niet veel ervaring, maar daarom daarna ook nooit meer een poging durven doen.
Verbrande bodems?

Dikke steen gebruiken en goed heet stoken. Indirect garen.

Bij mij gaat het ook niet altijd goed hoor.

Maar pizza's van de bbq zijn echt zóveel lekkerder :9~
  vrijdag 29 september 2023 @ 09:44:08 #280
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_210785258
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 08:43 schreef dimmak het volgende:
Wat zijn de tips and tricks voor pizza van de kamado? Ik heb een pizzasteen, maar alle pogingen die ik tot nu toe gedaan heb zijn uitgelopen op een fiasco. Toegegeven, dat was wel aan het begin van mijn kamado en dus nog niet veel ervaring, maar daarom daarna ook nooit meer een poging durven doen.
Steen zo hoog mogelijk krijgen, roteren van de pizza, zorgen dat hij goed van je schep af kan glijden.

Had je nog andere problemen ?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_210785490
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 09:40 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Verbrande bodems?

Dikke steen gebruiken en goed heet stoken. Indirect garen.

Bij mij gaat het ook niet altijd goed hoor.

Maar pizza's van de bbq zijn echt zóveel lekkerder :9~
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 09:44 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Steen zo hoog mogelijk krijgen, roteren van de pizza, zorgen dat hij goed van je schep af kan glijden.

Had je nog andere problemen ?
Hmm. Is het dan slim om onder mijn pizzasteen ook nog een hitteschild te gebruiken? Sowieso is een schep nog wel even handig om te hebben, want daar liep ik ook mee te kloten. Voor de rest vaak verbrand, of juist vastgeplakte bodem.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_210785628
De steen moet sowieso hoger liggen dan de rand van je ketel, anders kan je er nooit goed bij met een schep.
Eigenlijk heb je 2 dingen nodig, een houten schietplankje, kan een simpel plaatje triplex zijn, waarop je de pizza belegt en mee op de BBQ legt. En een rvs schep voor het draaien.

idd een hitteschild eronder, ook in mijn ervaring wordt de steen waarop de pizza ligt anders te heet. Je hebt dan na 2 minuten al een voldoende krokant gebakken bodem, maar je toppings zijn nog niet gaar.
Je kunt als je steen structureel te heet is m ook even tijdelijk afkoelen met een natte theedoek, vlak voor de pizza erop gaat!

Om kleven of niet goed loskrijgen van de bodem te voorkomen altijd wat griesmeel (semolina ipv gewone bloem) gebruiken, al direct tijdens het beleggen op de schietplank. Wel na elke bakbeurt van de steen vegen, anders wordt het donkerbruin en bitter.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 29 september 2023 @ 12:19:29 #283
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_210786481
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 10:14 schreef dimmak het volgende:

[..]
[..]
Hmm. Is het dan slim om onder mijn pizzasteen ook nog een hitteschild te gebruiken? Sowieso is een schep nog wel even handig om te hebben, want daar liep ik ook mee te kloten. Voor de rest vaak verbrand, of juist vastgeplakte bodem.
Vastgeplakte bodem kan ook zijn dat je hem te zwaar belegd hebt en je deeg te dun is in het midden.

Duurde bij mij ook 6 maanden voordat ik fatsoenlijk pizza’s kon bakken.

Ik ben trouwens afgestapt van het bakken van pizza’s in de Kamado - heb een Roccbox gekocht. Dan krijg je de hitte veel meer van boven en daardoor de problemen die jij schetst, niet.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  vrijdag 29 september 2023 @ 18:33:33 #284
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_210789247
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:19 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Vastgeplakte bodem kan ook zijn dat je hem te zwaar belegd hebt en je deeg te dun is in het midden.

Duurde bij mij ook 6 maanden voordat ik fatsoenlijk pizza’s kon bakken.

Ik ben trouwens afgestapt van het bakken van pizza’s in de Kamado - heb een Roccbox gekocht. Dan krijg je de hitte veel meer van boven en daardoor de problemen die jij schetst, niet.
Gaaf ding! Slurpen die veel gas?
  vrijdag 29 september 2023 @ 21:05:34 #285
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_210790633
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 18:33 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Gaaf ding! Slurpen die veel gas?
Valt hartstikke mee, heb nu 4 sessies gedaan van 1 a 1.5 uur per keer, en ben met een 6kg tank nog niet eens op de helft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Scorpie op 29-09-2023 21:16:30 ]
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  vrijdag 29 september 2023 @ 21:09:38 #286
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_210790664
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 21:05 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Valt hartstikke mee, heb nu 4 sessies gedaan van 1.5 uur per keer, en ben met een 6kg tank nog niet eens op de helft.
1.5 uur per keer? Hoeveel pizza's maak je dan :)
  vrijdag 29 september 2023 @ 21:17:07 #287
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_210790714
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 21:09 schreef Mubassie het volgende:

[..]
1.5 uur per keer? Hoeveel pizza's maak je dan :)
Half uur opwarmen, dan uur lang bakken. Steen tussendoor weer op laten warmen en de volgende beleggen - dus ik doe er ongeveer 7 a 8 in dat uur.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  vrijdag 29 september 2023 @ 21:28:22 #288
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_210790791
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 21:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Half uur opwarmen, dan uur lang bakken. Steen tussendoor weer op laten warmen en de volgende beleggen - dus ik doe er ongeveer 7 a 8 in dat uur.
Dankje, vind het gave dingen maar wel prijzig. Maar wel erg leuk om te doen.
  vrijdag 29 september 2023 @ 21:39:54 #289
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_210790874
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 21:28 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Dankje, vind het gave dingen maar wel prijzig. Maar wel erg leuk om te doen.
Je kan ook voor de OONI 12 gaan, die is iets kleiner maar kost een stuk minder:

https://stovrr.nl/product/ooni-koda-12-pizza-package-37mbar
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_210794251
Ik heb net weer bij Beef Exclusief besteld. Ik BBQ meer in het najaar merk ik, in de zomer sja... ik weet niet. Toch wat minder. Nou zijn wij ook maar met 2 en staat deze al sowieso te weinig aan, kleine eters en slechts 2 man. Zodra het binnen is maak ik weer de "echte" chili uit het texmex kookboek, blijft een goed recept. Alleen dan nu met varkenswangen. En een hoop chili's. Geen bonen, geen mais, niks. Vlees en veel chili's en bier en bouilion.
  zaterdag 30 september 2023 @ 14:18:16 #291
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_210795004
Ik ga morgen weer een longhaas bereiden, machtig stukje (onbekend) vlees _O_
pi_210811356
Mijn pizza avontuur is weer mislukt. Zaterdag het deeg gemaakt, achteraf nog net te nat en dat is ook waarom het fout is gegaan. Gister vol goede moed de kamado schoongemaakt, en op temperatuur gebracht (deflector dmv mijn divide and conquer systeem en daarnaast ook nog een oude deflector onder de pizzasteen). Toppings gemaakt, eigen pizzasaus, perfect. Toen ik de pizza echter wilde klaarmaken kreeg ik het deeg met geen mogelijkheid in de goede vorm en bleef het overal aan plakken. Extra bloem er doorheen proberen te kneden maar uiteindelijk alles verneukt. Toen maar pita boordjes uit de diepvries gepakt en die belegd met de toppings. Uiteindelijk toch nog lekker gegeten. Volgende keer beter. De pizza blijft mijn nemesis.
Uitvinder van de biersmiley.
  maandag 2 oktober 2023 @ 09:43:36 #293
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_210811378
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 09:40 schreef dimmak het volgende:
Mijn pizza avontuur is weer mislukt. Zaterdag het deeg gemaakt, achteraf nog net te nat en dat is ook waarom het fout is gegaan. Gister vol goede moed de kamado schoongemaakt, en op temperatuur gebracht (deflector dmv mijn divide and conquer systeem en daarnaast ook nog een oude deflector onder de pizzasteen). Toppings gemaakt, eigen pizzasaus, perfect. Toen ik de pizza echter wilde klaarmaken kreeg ik het deeg met geen mogelijkheid in de goede vorm en bleef het overal aan plakken. Extra bloem er doorheen proberen te kneden maar uiteindelijk alles verneukt. Toen maar pita boordjes uit de diepvries gepakt en die belegd met de toppings. Uiteindelijk toch nog lekker gegeten. Volgende keer beter. De pizza blijft mijn nemesis.
Je mag echt veel bloem gebruiken bij het maken van je pizza, welk recept voor deeg had je gevolgd ?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_210811387
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 09:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Je mag echt veel bloem gebruiken bij het maken van je pizza, welk recept voor deeg had je gevolgd ?
500gr bloem 00
300ml water
2 eetlepels olijfolie
10gr zout
3gr instant gist

Zo uit mijn hoofd. Zaterdag ging het met kneden goed. Het bleef niet aan mijn handen plakken, dus ik dacht dit zit wel goed. Gister was het echter een bende. :')
Uitvinder van de biersmiley.
  maandag 2 oktober 2023 @ 09:53:00 #295
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_210811443
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 09:45 schreef dimmak het volgende:

[..]
500gr bloem 00
300ml water
2 eetlepels olijfolie
10gr zout
3gr instant gist

Zo uit mijn hoofd. Zaterdag ging het met kneden goed. Het bleef niet aan mijn handen plakken, dus ik dacht dit zit wel goed. Gister was het echter een bende. :')
Je weegt het wel goed af? Want dit is een 60% hydratie recept en dat zou niet moeten plakken.
Heb je wel bloem gebruikt bij het laten rijzen, en het opbollen? Heb je een schraper? Was je werkblad goed gebloemd?

Ik volg over het algemeen deze werkwijze, zie hoeveel bloem hij gebruikt tijdens het voorbereiden:


Zijn recept is wat uitgebreider, maar let vooral op de techniek en zijn hulpmiddelen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_210811685
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 09:53 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Je weegt het wel goed af? Want dit is een 60% hydratie recept en dat zou niet moeten plakken.
Heb je wel bloem gebruikt bij het laten rijzen, en het opbollen? Heb je een schraper? Was je werkblad goed gebloemd?

Ik volg over het algemeen deze werkwijze, zie hoeveel bloem hij gebruikt tijdens het voorbereiden:


Zijn recept is wat uitgebreider, maar let vooral op de techniek en zijn hulpmiddelen.
Ik heb een pak van 500gr gebruikt en dat niet afgewogen. Dus het kan zijn dat de fabrikant heeft zitten sjoemelen. :P Ik ga dat filmpje later eens bekijken.
Uitvinder van de biersmiley.
  maandag 2 oktober 2023 @ 10:51:09 #297
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_210811866
Bij pizzadeeg is je gewichten afwegen heel belangrijk, om consistente kwaliteit te krijgen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 2 oktober 2023 @ 13:01:04 #298
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_210813093
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2023 11:58 schreef michiel_merk het volgende:
[ afbeelding ]

Gister de Weber omgetoverd tot pizza oven, ging best prima voor de eerste keer.
Hier krijg ik wel warme gevoelens bij :@
pi_211089782
Net een stuk procureur uit de vriezer gehaald, gaat morgenavond op de bbq.
Ik ben van plan hem dit keer niet in te pakken, ben benieuwd hoe dit uitpakt en hoelang het gaat duren.
pi_211090155
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:13 schreef VaderVanJezus het volgende:
Net een stuk procureur uit de vriezer gehaald, gaat morgenavond op de bbq.
Ik ben van plan hem dit keer niet in te pakken, ben benieuwd hoe dit uitpakt en hoelang het gaat duren.
Die krijg je toch nooit op tijd ontdooit?
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  donderdag 26 oktober 2023 @ 16:58:19 #301
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_211090188
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 16:55 schreef Bzzzzt het volgende:

[..]
Die krijg je toch nooit op tijd ontdooit?
In lauw water zetten kan hij prima ontdooien.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')