Een Weber smokefire, er zit wel een hoes bij overigens, maar die zit nog in de doos.quote:Op zondag 26 maart 2023 15:24 schreef Bzzzzt het volgende:
[..]
oh zonde zeg! Welke bbq heb jij? Is een hoes geen optie?
Oh ik heb daar de ex6 van gehad en heb nu ook een ex4.. mooie apparaten.quote:Op zondag 26 maart 2023 15:33 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Een Weber smokefire, er zit wel een hoes bij overigens, maar die zit nog in de doos.
Maar voor een simpel gerecht is het teveel werk, en wekelijks een low and slow iets is voor mijn omvang niet goed.
Misschien moet ik mezelf meer verplichten om het wekelijks te gebruiken.
Had jij hem gewoon buiten staan?quote:Op zondag 26 maart 2023 23:54 schreef Bzzzzt het volgende:
[..]
Oh ik heb daar de ex6 van gehad en heb nu ook een ex4.. mooie apparaten.
Maar je kan er ook vis/groente/toetjes op maken ipv alleen low n slow.
Gewoon hoes er over…quote:Op maandag 27 maart 2023 16:28 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Had jij hem gewoon buiten staan?
Ik ben er nog wel enigzins huiverig voor.
That reminds me, ik moet nog een WGA kopen.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 22:26 schreef Thaddeus het volgende:
Leven jullie bbq-ers nog? Winterslaap voorbij?
Afgelopen weekend even moinkballs gemaakt voor familie. Reacties waren zeer positief:
[ afbeelding ]
Heb het volgende recept gevolgd:
https://www.bbq-nl.com/moink-balls/
Ja kan niet missen. We gingen een weekend weg en dan is het erg handig dat je het zo makkelijk meeneemt.quote:Op woensdag 3 mei 2023 08:41 schreef dimmak het volgende:
[..]
That reminds me, ik moet nog een WGA kopen.
hier gaat gewoon de mini kamado mee op vakantiequote:Op woensdag 3 mei 2023 08:41 schreef dimmak het volgende:
[..]
That reminds me, ik moet nog een WGA kopen.
Die zien er heerlijk uit!quote:
Inderdaad niet ingepakt.. en gemaakt op een pellet bbq sessie heeft ongeveer 18 uur geduurd.quote:Op zondag 7 mei 2023 18:41 schreef VaderVanJezus het volgende:
Jouw pulled pork uit het andere topic zag er ook goed uit! Mooie korst, niet ingepakt?
Wat is je recept voor baked beans?quote:Op zondag 7 mei 2023 19:35 schreef Bzzzzt het volgende:
[..]
Inderdaad niet ingepakt.. en gemaakt op een pellet bbq sessie heeft ongeveer 18 uur geduurd.
En en..quote:Op zaterdag 13 mei 2023 18:13 schreef Kickinalfa het volgende:
1,5 kg bavette op de Weber, eindelijk!
Waarom gebruik je geen 1 min starter om ze weer leven in te blazenquote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:20 schreef Rickocum het volgende:
Nu een 1,3kg picanha erop.
Vraagje, hoe doen jullie dat als je weer nieuwe briketten moet aanmaken?
Heb nu de picanha eraf gehaald om te rusten. Daarna pleur ik hem er weer op voor directe grill, maar de kooltjes zijn nogal afgekoeld.
Dus haal ik die picanha eraf en in het alu folie. Starter incluis kolen op de bbq en weer aanzetten.
Misschien een tegel regelen waar ik standaard de starter op kan zetten? Wil niet mijn eigen tegels zwart hebben. Misschien hebben jullie nog andere tips?
Ohhhh dat ken ik niet. Eens even kijken!quote:Op vrijdag 19 mei 2023 19:02 schreef prld het volgende:
[..]
Waarom gebruik je geen 1 min starter om ze weer leven in te blazen
Mooi kleurtje, ziet er prima uitquote:Op vrijdag 19 mei 2023 19:46 schreef Rickocum het volgende:
[..]
Ohhhh dat ken ik niet. Eens even kijken!
Hier nog wat plaatjes (rommelig, we hadden honger)
Ik had de picanha op het directe grillen gezet (na een uurtje op indirect), moest effe 2 minuten met mn dochter bezig. Meteen hoge vlammen.
Al met al gelukkig niet (al te veel) verkoold.
Alleen ingesmeerd met zeezout.
Smaakte heerlijk, was lekker zacht en smaakvol.
Bbq: grote Weber.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een lege hete starter zet ik tegenwoordig gewoon op de tegels (antraciet 60x60 tegels met toplaag). Zie geen verkleuring of kring. Denk dat de tegel de starter zo hard afkoelt dat het geen kwaad kan. Ik geef geen garantiequote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:20 schreef Rickocum het volgende:
Nu een 1,3kg picanha erop.
Vraagje, hoe doen jullie dat als je weer nieuwe briketten moet aanmaken?
Heb nu de picanha eraf gehaald om te rusten. Daarna pleur ik hem er weer op voor directe grill, maar de kooltjes zijn nogal afgekoeld.
Dus haal ik die picanha eraf en in het alu folie. Starter incluis kolen op de bbq en weer aanzetten.
Misschien een tegel regelen waar ik standaard de starter op kan zetten? Wil niet mijn eigen tegels zwart hebben. Misschien hebben jullie nog andere tips?
Dat was voor de zelfgemaakte patat die ik eerder heb opgegetenquote:Op vrijdag 19 mei 2023 20:09 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Mooi kleurtje, ziet er prima uit![]()
Je eet er toch geen mayo bij hè?
Ik dacht hetzelfdequote:Op vrijdag 19 mei 2023 20:09 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Mooi kleurtje, ziet er prima uit![]()
Je eet er toch geen mayo bij hè?
Ik heb 2 bakstenen, daar zet ik ze altijd opquote:Op vrijdag 19 mei 2023 20:41 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Een lege hete starter zet ik tegenwoordig gewoon op de tegels (antraciet 60x60 tegels met toplaag). Zie geen verkleuring of kring. Denk dat de tegel de starter zo hard afkoelt dat het geen kwaad kan. Ik geef geen garantieMisschien een keer proberen in een hoekje of reserve-tegel?
quote:Op maandag 29 mei 2023 18:15 schreef MyTiredFeet het volgende:
[ afbeelding ]
Wie het kleine niet eert....op een Cobb BBQ.
Varkenswangenquote:Op zondag 28 mei 2023 18:30 schreef VaderVanJezus het volgende:
2 weken terug lamsschouder 12 uur lang op de bbq.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En vandaag weer eens mijn favoriet: varkenswangetjes.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Eerst de wangetjes ontdoen van het vliesje, echt een pokke werk.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Varkenswangen
Nice.
Heb je een basic recept?
Lijkt me lekker om uit te proberen.
Dat laatste zag ik alquote:Op dinsdag 30 mei 2023 20:16 schreef VaderVanJezus het volgende:
[..]
Eerst de wangetjes ontdoen van het vliesje, echt een pokke werk.
Dry rub naar keuze.
Uitkijken dat je niet teveel zout gebruikt in de rub, want de wangetjes zijn niet zo groot, dus relatief veel oppervlakte.
2 tot 3 uur roken met fruithout, daarna in een afgedekte schaal 2 tot 3 uur stoven in een laagje vocht(appelsap, bier of wat dan ook) en wat boter.
Hierna zouden ze bijna uit elkaar moeten vallen.
Daarna lak ik ze met een mengsel van het vocht en barbecue saus en gaan ze nog ongeveer een half uurtje terug op de barbecue.
Alles op 100-120 Cº
Zorg wel dat je koontjes krijgt en niet een hele kinnebak.
Hier eentje van het spit... 140°C tot kern van 50°Cquote:Op zondag 28 mei 2023 18:30 schreef VaderVanJezus het volgende:
2 weken terug lamsschouder 12 uur lang op de bbq.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En vandaag weer eens mijn favoriet: varkenswangetjes.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Poahquote:Op woensdag 31 mei 2023 13:51 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Hier eentje van het spit... 140°C tot kern van 50°C
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ook lekkerMoet er wel bijzeggen deze manier vergt wat slagerskennis over de schouderanatomie wat aansnijden betreft. En de spierstukjes er goed weten uit te snijden... Doe je dit kriskras door de zenen heen dan is het flink knagen op sommige stukjes. Maar qua smaak niets te klagen...
ziet er top uit! Waar heb je ee n hele lamsschouder gehaald?quote:Op woensdag 31 mei 2023 13:51 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Hier eentje van het spit... 140°C tot kern van 50°C
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ook lekkerMoet er wel bijzeggen deze manier vergt wat slagerskennis over de schouderanatomie wat aansnijden betreft. En de spierstukjes er goed weten uit te snijden... Doe je dit kriskras door de zenen heen dan is het flink knagen op sommige stukjes. Maar qua smaak niets te klagen...
Alles wat oppervlakkig zit wel... Maar zo'n schouder bestaat uit verschillende spieren alles wat daartussen verstop kom je op deze manier niet aan die moet je dan na het bereiden en opdienen eruit of er langs af weten te snijden.quote:Op woensdag 31 mei 2023 14:36 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Poahlekker man.
Kun je de zenen van tevoren niet al wegsnijden? Om vervolgens dun haaks op de draad te snijden?
Sligro...quote:Op woensdag 31 mei 2023 14:53 schreef Ferdii het volgende:
[..]
ziet er top uit! Waar heb je ee n hele lamsschouder gehaald?
Ga naar je lokale islamitische/turkse slager. Die heeft altijd verse Hollandse lamsschouder liggen, en niet het ingevroren lamsvlees uit Nieuw-Zeeland.quote:Op woensdag 31 mei 2023 14:53 schreef Ferdii het volgende:
[..]
ziet er top uit! Waar heb je ee n hele lamsschouder gehaald?
Dan moet je proberen om de rook zo blauw tot doorzichtig mogelijk te houden.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 21:38 schreef VaderVanJezus het volgende:
Ik zou max 2 uur roken aanhouden en dan 3 uur inpakken, anders wordt de rooksmaak erg heftig.
hier is de lokale islamitische slager met de noorderzon vertrokken nadat er een kwekerij boven zijn winkeltje was gevondenquote:Op woensdag 31 mei 2023 15:18 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Ga naar je lokale islamitische/turkse slager. Die heeft altijd verse Hollandse lamsschouder liggen, en niet het ingevroren lamsvlees uit Nieuw-Zeeland.
Het zal me niets verbazen als er nog islamistisch slager dichter in de buurt zit dan de sligro, die moslims wonen tegenwoordig overal in Nederland.quote:Op woensdag 31 mei 2023 16:31 schreef Ferdii het volgende:
[..]
hier is de lokale islamitische slager met de noorderzon vertrokken nadat er een kwekerij boven zijn winkeltje was gevondenDus dat wordt lastig
ik ga eens bij de sligro kijken, heb daar een pasje van liggen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mijn ribs van afgelopen maandag.
Voor mij gelukkig geen omweg en zo goed als naast de deur. Maar absoluut goeie slager vergeleken met supermarkt. Maar ook daar moet je niet altijd je neus na lopen want anders zit er ook wel eens een miskoopje tussen. Dus soms is het beter om te vragen, zeggen wat je van plan bent en vraag de slager wat daarvoor te kiezen.quote:Op woensdag 31 mei 2023 16:58 schreef Dauthi het volgende:
Maar ook sligro is een omweg waard voor bbqers.
Je hebt dan ook wel heel veel vet weggehaald terwijl je een lange bereiding voor ogen had.quote:Op donderdag 1 juni 2023 11:08 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Voor mij gelukkig geen omweg en zo goed als naast de deur. Maar absoluut goeie slager vergeleken met supermarkt. Maar ook daar moet je niet altijd je neus na lopen want anders zit er ook wel eens een miskoopje tussen. Dus soms is het beter om te vragen, zeggen wat je van plan bent en vraag de slager wat daarvoor te kiezen.
Althans de slagers van de Sligro bij mij om de hoek zijn altijd zeer behulpzaam en praten graag over hun vak.
Laatst de vraag niet gesteld en wou eens een lekkere Short Rib roken en indirect garen 7 uur lang op 110°C tot een kern van 90°C. Dus de eerst ebeste short rib uit de koeling geplukt schoongemaakt en lekker in de rub gezet.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En gaan met die banaan, lijkt zo simpel dat je er niets fout aan kunt doen. Ziet er na 7 uur dan ook best lekker uit.
[ afbeelding ]
Maar toch was dit niet het juiste stuk rib voor deze bereiding. Was wel lekker maar beetje te droog en te vast... De rib was eigenlijk veel te mager en had nauwelijks vetdooradering. Dus de malsheid en zachtheid liet nogal te wensen over. Dus dit was meer een stuk rib om in een stoofpot (dutch oven) in een saus gaar te laten pruttelen.
Aldoende leert men, bij de volgende zou ik het meteen al op de plank kunnen zien hoe de rib aan te pakken en waar het wel of niet geschikt voor is. Maar in de vacuüm verpakking is dat lastig te beoordelen. Eenmaal gekocht is het te laat of van plan veranderen. Ik kan dit dus niet bij de slager ophangen het was mijn eigen onervarenheid en inschatting dat ik daar het verkeerde stuk vlees heb gekocht voor deze manier van bereiden.
Dan is vragen aan de slager of hij ergens een goed stuk heeft liggen voor deze bereiding het halve werk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |