Een goed lezer, leest ook dat betalers dus een Russische rekening moeten openen.quote:Russian President Vladimir Putin has greenlighted ruble gas payments for buyers from countries which placed sanctions on Russia in connection with Ukraine.
Putin signed a decree on Thursday demanding that these buyers open accounts in Russian banks to facilitate the payments.
The measure takes effect from April 1.
Het voordeel is wel dat politici die graag de problemen naar de volgende generaties doorschoven, nu wel moeten handelen en actief innoveren. Infrarood foto’s van bedrijfspanden tonen dat er nog heel wat aan isolatie te winnen is. Ondanks de kou bliezen ook vandaag heel wat winkels de warmte naar buiten.quote:Op donderdag 31 maart 2022 16:36 schreef Breekfast het volgende:
[..]
De voorraden zullen het probleem niet zijn nee de komende maanden. Wel zal de gasprijs gigantisch gaan stijgen als het aanbod uit Rusland wegvalt.
Dat laatste vertrouwt Poetin niet op (ging in 2014 ook mis bij de Krim-annexatie).quote:Op donderdag 31 maart 2022 16:26 schreef ludovico het volgende:
2 dingen die mutually exclusive zijn:
"GAS MOET IN ROEBELS BETAALT WORDEN"
"GAZPROM BANK ACCEPTEERT EURO'S MAAR WISSELT ZE GELIJK OM IN ROEBELS OM AAN BOVENSTAANDE TE VOLDOEN."
Dan doe je maar een trui aan.quote:Op donderdag 31 maart 2022 16:54 schreef Vallon het volgende:
Oorlog is vervelend, het rillend koud krijgen zoal men als 36 dagen doet in Oekrane, is nog erger.
quote:THERE IS NO LIBERAL WORLD ORDER
Nobody else anywhere in the Western world felt any threat at all. For 30 years, Western oil and gas companies piled into Russia, partnering with Russian oligarchs who had openly stolen the assets they controlled. Western financial institutions did lucrative business in Russia too, setting up systems to allow those same Russian kleptocrats to export their stolen money and keep it parked, anonymously, in Western property and banks. We convinced ourselves that there was no harm in enriching dictators and their cronies. Trade, we imagined, would transform our trading partners. Wealth would bring liberalism. Capitalism would bring democracy—and democracy would bring peace.
...
Even when the Russians, having grown rich on the kleptocracy we facilitated, bought Western politicians, funded far-right extremist movements, and ran disinformation campaigns during American and European democratic elections, the leaders of America and Europe still refused to take them seriously. It was just some posts on Facebook; so what? We didn’t believe that we were at war with Russia. We believed, instead, that we were safe and free, protected by treaties, by border guarantees, and by the norms and rules of the liberal world order.
...
There is no natural liberal world order, and there are no rules without someone to enforce them. Unless democracies defend themselves together, the forces of autocracy will destroy them. I am using the word forces, in the plural, deliberately. Many American politicians would understandably prefer to focus on the long-term competition with China. But as long as Russia is ruled by Putin, then Russia is at war with us too. So are Belarus, North Korea, Venezuela, Iran, Nicaragua, Hungary, and potentially many others. We might not want to compete with them, or even care very much about them. But they care about us. They understand that the language of democracy, anti-corruption, and justice is dangerous to their form of autocratic power—and they know that that language originates in the democratic world, our world.
quote:...
Trading with autocrats promotes autocracy, not democracy. Congress has made some progress in recent months in the fight against global kleptocracy, and the Biden administration was right to put the fight against corruption at the heart of its political strategy. But we can go much further, because there is no reason for any company, property, or trust ever to be held anonymously. Every U.S. state, and every democratic country, should immediately make all ownership transparent. Tax havens should be illegal. The only people who need to keep their houses, businesses, and income secret are crooks and tax cheats.
...
We need a dramatic and profound shift in our energy consumption, and not only because of climate change. The billions of dollars we have sent to Russia, Iran, Venezuela, and Saudi Arabia have promoted some of the worst and most corrupt dictators in the world. The transition from oil and gas to other energy sources needs to happen with far greater speed and decisiveness. Every dollar spent on Russian oil helps fund the artillery that fires on Ukrainian civilians.
Die hebben wij hier ook al wat langer aan en niet perse doordat Putin deze poetz aan het braaien is.quote:
Die zomerwarmte neem je alleen helaas niet mee de winter in.quote:Op donderdag 31 maart 2022 16:55 schreef quirina het volgende:
We hopen maar op een hete zomer.
Alhoewel het gebruik van airconditioning ook niet bevorderlijk is voor het energieverbruik.
Dit maar dan met Poetin en gas:quote:Op donderdag 31 maart 2022 16:57 schreef Catatafishh het volgende:
Dat roebel-gasverhaal was toch uitgesteld? Of heb ik wat gemist?
Ik denk het..... gewenst fake nieuws...... in formele media van staatswege lees ik niets van een dergelijke veronderstellingen. Rusland gaat zelfs nog een stapje verder door te eisen dat betalers een Russische bankrekening moeten hebben (ik denk iets met Swift).quote:Op donderdag 31 maart 2022 16:57 schreef Catatafishh het volgende:
Stiekem is deze oorlog een hele mooie ontwikkeling om versnelt de afhankelijkheid van Russiche fossiele energie rapido te elimineren.quote:
Schijnbeweging dusquote:Op donderdag 31 maart 2022 16:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dit maar dan met Poetin en gas:
De inwoners van Moergestel zullen het vast enorm waarderen dat alle bezwaarprocedures en inspraakavonden aan de kant worden geschoven zodat zij 5 jaar lang in een bouwput wonen waarna er een haastig opgetuigde kerncentrale in hun achtertuin staat.quote:Op donderdag 31 maart 2022 16:44 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Kan technisch gezien toch? De procedures en financiering zorgen ervoor dat het lang duurt, niet zo zeer het daadwerkelijke bouwen.
Vertel dat maar tegen je pan met tulpenbollen en die mooie tomaten in de vrieskast etc.etc.quote:
1 april is wel een verdachte datum voor dit soort strapatsen. Zou er toch ergens een komiek schuilen in Putinquote:Op donderdag 31 maart 2022 16:59 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik denk het..... gewenst fake nieuws...... in formele media van staatswege lees ik niets van een dergelijke veronderstellingen. Rusland gaat zelfs nog een stapje verder door te eisen dat betalers een Russische bankrekening moeten hebben (ik denk iets met Swift).
Opzich is Rusland in dezen niet onbetrouwbaar. We leggen ze (geheel terecht overigens) het sanctievuur flink aan de schenen. Dan kun je een tegenreactie verwachten.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:03 schreef Aether het volgende:
Benieuwd hoe China al dit nieuws volgt over een onbetrouwbaar Rusland.
Ben bereid om van huis te ruilen. Ik daar hun woning met gratis energie en zij lekker in hun NIMBY knollenveld en voor die energie betalen. Ik zie zelf hier niet waarom er inspraak moet zijn als het land energie nodig heeft.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:01 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De inwoners van Moergestel zullen het vast enorm waarderen dat alle bezwaarprocedures en inspraakavonden aan de kant worden geschoven zodat zij 5 jaar lang in een bouwput wonen waarnaar er een haastig opgetuigde kerncentrale in hun achtertuin staat.
En onze bestuurders eens wakker te schudden dat de politiek in een andere versnelling moet dan het gezapige en verwende gebrei van de laatste decennia. De tijd van zonder visie passen op de winkel is voorbij, de tijd van werk aan de winkel is aangebroken.quote:Op donderdag 31 maart 2022 16:59 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Stiekem is deze oorlog een hele mooie ontwikkeling om versnelt de afhankelijkheid van Russiche fossiele energie rapido te elimineren.
De inwoners van Moergestel waarderen het ook niet als er windmolens, een gascentrale, een zonnepark of iets anders in hun achtertuin komt.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:01 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De inwoners van Moergestel zullen het vast enorm waarderen dat alle bezwaarprocedures en inspraakavonden aan de kant worden geschoven zodat zij 5 jaar lang in een bouwput wonen waarnaar er een haastig opgetuigde kerncentrale in hun achtertuin staat.
Muah, gedwongen volksverhuizingen hebben niet een hele beste naam in de geschiedenis.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:06 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ben bereid om van huis te ruilen. Ik daar hun woning met gratis energie en zij lekker in hun NIMBY knollenveld en voor die energie betalen. Ik zie zelf hier niet waarom er inspraak moet zijn als het land energie nodig heeft.
Het enige dat telt dat een locatie geschikt is en mensen die dat vervelend vinden, kunnen verkassen naar elders.
Onder druk wordt alles vloeibaar. We zagen in eerdere oorlogen dat een experimentele fabriek zo groot als een stad (manhattan project) in 2 jaar uit de grond gestampt kon worden als je er maar genoeg geld tegenaan gooit en alle regels negeert.quote:Op donderdag 31 maart 2022 16:44 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Kan technisch gezien toch? De procedures en financiering zorgen ervoor dat het lang duurt, niet zo zeer het daadwerkelijke bouwen.
In dit geval zou ik pleiten voor nieuwe verkiezingen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
En onze bestuurders eens wakker te schudden dat de politiek in een andere versnelling moet dan het gezapige en verwende gebrei van de laatste decennia. De tijd van zonder visie passen op de winkel is voorbij, de tijd van werk aan de winkel is aangebroken.
De aanwezigheid van een gigantische woestijn helpt wel voor het vinden van een geschikte locatiequote:Op donderdag 31 maart 2022 17:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Onder druk wordt alles vloeibaar. We zagen in eerdere oorlogen dat een experimentele fabriek zo groot als een stad (manhattan project) in 2 jaar uit de grond gestampt kon worden als je er maar genoeg geld tegenaan gooit en alle regels negeert.
Klopt. Wat is hier(in) het alternatief ?quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:07 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Muah, gedwongen volksverhuizingen hebben niet een hele beste naam in de geschiedenis.
Het probleem zijn wij zelf he? Niet de politiek. Elke politicus die enige daadkracht vertoond wordt moeiteloos aan de kant geschoven door de kiezers. Neem Groningen even als voorbeeld. "Een aardbeving!". Poeh he, wel 2 op de schaal van Rigter, levensgevaarlijk man.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
En onze bestuurders eens wakker te schudden dat de politiek in een andere versnelling moet dan het gezapige en verwende gebrei van de laatste decennia. De tijd van zonder visie passen op de winkel is voorbij, de tijd van werk aan de winkel is aangebroken.
Ook gemotiveerde vluchtelingen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:08 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De aanwezigheid van een gigantische woestijn helpt wel voor het vinden van een geschikte locatie
Kernfusie is meer iets van de middel/lange termijn.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Onder druk wordt alles vloeibaar. We zagen in eerdere oorlogen dat een experimentele fabriek zo groot als een stad (manhattan project) in 2 jaar uit de grond gestampt kon worden als je er maar genoeg geld tegenaan gooit en alle regels negeert.
Echter zal de nood niet zo hoog zijn nog. Maar technisch kan er heel veel als het echt moet.
Ik denk dat zelfs kernfusie over 5-10 jaar kan als de hele wereld er nu echt miljarden meer tegenaan zou smijten en het een zaak van leven of dood zou zijn.
Ik zou inderdaad wanneer op 2 april het gas stopt, zeggen "Go Fuck Yourself" en we redden het wel zonder jou.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:14 schreef Zwoerd het volgende:
Dus Putin gaat de miljarden die ze nu uit Europa krijgen tegenhouden? Veel succes nog verder
Tis ook totaal oninteressant, wisselkoers risico........... Van wat eigenlijk? Als de Euro relatief duur wordt is het beter dat het contract in Euro's staat geschreven.quote:Op donderdag 31 maart 2022 16:57 schreef Catatafishh het volgende:
pure propaganda om de locals rustig te houden. niet serieus te nemen.quote:Donderdag heeft hij op de Russische televisie gezegd dat kopers om te betalen roebelrekeningen moeten openen bij Russische banken. Doen ze dat niet, dan wordt dat beschouwd als een wanbetaling van de kopers en dan worden bestaande contracten verscheurd.
Misschien begint het te dagen dat de Russische economie sowieso naar de kloten gaat en wil hij het in dat licht de sancties een grotere lose/lose propositie maken ongeacht dat het daarmee wat versneld wordt aan hun kant.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:14 schreef Zwoerd het volgende:
Dus Putin gaat de miljarden die ze nu uit Europa krijgen tegenhouden? Veel succes nog verder
Hele oorlog was een grapje, hij trekt iedereen morgen terugquote:Op donderdag 31 maart 2022 17:03 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
1 april is wel een verdachte datum voor dit soort strapatsen. Zou er toch ergens een komiek schuilen in Putin
Ik zie het als (nofi) psychose van iemand die zijn pilletjes niet in heeft genomen of waarschijnlijk zijn tot waanzin gedreven economen ook maar een nekschot heeft gegeven.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:22 schreef Gunner het volgende:
Donderdag heeft hij op de Russische televisie gezegd dat kopers om te betalen roebelrekeningen moeten openen bij Russische banken. Doen ze dat niet, dan wordt dat beschouwd als een wanbetaling van de kopers en dan worden bestaande contracten verscheurd.
pure propaganda om de locals rustig te houden. niet serieus te nemen.
Precies die hebben geen functie meer.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:30 schreef speknek het volgende:
Morgen dan ook maar de laatste Russische banken die nog aangesloten waren op Swift voor de gasbetalingen eruit gooien.
Maar mogen contracten vernietigd worden als door sancties de handel niet meer verloopt zoals zou moeten? De Russen konden ook hun leningen niet meer betalen vanwege sancties ondanks dat ze de euro's op de plank hebben liggen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:28 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik zie het als (nofi) psychose van iemand die zijn pilletjes niet in heeft genomen of waarschijnlijk zijn tot waanzin gedreven economen ook maar een nekschot heeft gegeven.
Beetje eenzijdig de contract veranderen, denkt zeker dat die Stalin himself is door een Holodomor uit te willen voeren. Putler snapt werkelijk niets van zakendoen waar je nooit en te nimmer je handelspartners confronteert met chantage door nieuwe voorwaarden voor bestaande contracten op te willen leggen.
Zou je willen uitleggen wat je hier zegt? Ik lees het alsof Rusland maar zes dagen kan zonder Russisch gas, en kan me niet voorstellen dat je dat bedoelt.quote:Op donderdag 31 maart 2022 16:13 schreef speknek het volgende:
Volgens mij kan Europa zes maanden zonder Russisch gas en Rusland net zes dagen, dus kom maar op.
Wat boeit al dat geneuzel over rechters en contracten als er oorlog is?quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:37 schreef Cherni het volgende:
[..]
Maar mogen contracten vernietigd worden als door sancties de handel niet meer verloopt zoals zou moeten? De Russen konden ook hun leningen niet meer betalen vanwege sancties ondanks dat ze de euro's op de plank hebben liggen.
Ik weet niet hoe dat internationaal door rechters word gezien.
Zonder die inkomsten, gok ik.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:42 schreef OllieA het volgende:
[..]
Zou je willen uitleggen wat je hier zegt? Ik lees het alsof Rusland maar zes dagen kan zonder Russisch gas, en kan me niet voorstellen dat je dat bedoelt.
Er is geen recht als dat je doet wat is afgesproken en mensenrechten altijd moeten worden eerbiedigt.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:37 schreef Cherni het volgende:
[..]
Maar mogen contracten vernietigd worden als door sancties de handel niet meer verloopt zoals zou moeten? De Russen konden ook hun leningen niet meer betalen vanwege sancties ondanks dat ze de euro's op de plank hebben liggen.
Ik weet niet hoe dat internationaal door rechters word gezien.
Zijn wij in oorlog met Rusland? Dat is het eerste nieuwtje van vandaag.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat boeit al dat geneuzel over rechters en contracten als er oorlog is?
Maar de ruimte om dat te doen hebben we, daar zit het probleem niet.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:47 schreef Breekfast het volgende:
Ik zeg niet dat we maar door de knien moeten gaan en in roebels moeten gaan betalen.
Maar sommigen hier lijken wel te vergeten dat we misschien nog wel de voorraden hebben voor een paar maanden, maar dat de gasprijs uit het dak zal gaan als het aanbod van Russisch gas wegvalt.
Het kan wel, maar dan moeten er echt hele flinke bedragen worden uitgetrokken om burgers en bedrijven te compenseren.
En de vraag is of we voor de volgende herfst/winter een alternatief kunnen vinden.
Stel je voor dat we hier wat ongemak voelen en iets moeten inleveren van onze luxe levensstijl terwijl Poetin weer een oorlog begonnen is in Europa. We zijn verwende mensen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:47 schreef Breekfast het volgende:
Ik zeg niet dat we maar door de knien moeten gaan en in roebels moeten gaan betalen.
Maar sommigen hier lijken wel te vergeten dat we misschien nog wel de voorraden hebben voor een paar maanden, maar dat de gasprijs uit het dak zal gaan als het aanbod van Russisch gas wegvalt.
Het kan wel, maar dan moeten er echt hele flinke bedragen worden uitgetrokken om burgers en bedrijven te compenseren.
En de vraag is of we voor de volgende herfst/winter een alternatief kunnen vinden.
Oorlog of niet. Maar als Rusland gewoon de gaskraan dicht draait dan doet het juridische geneuzel er weinig meer toe. Dat Europa dan geen geld meer overmaakt is dan ingecalculeerd door Rusland.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zijn wij in oorlog met Rusland? Dat is het eerste nieuwtje van vandaag.
Op zijn minst een nieuwe koude oorlog. Maar we zijn maar een incident verwijderd van een echte.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Krim-Tataren zijn Turken, dat zou jij toch moeten weten. De Krim was oorspronkelijk bewoond door een Turks volk, niet door Oekraners of Russen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 09:40 schreef polderturk het volgende:
[..]
Krim Tataren zijn ook Oekraners.
Russen deporteren of moorden de plaatselijke bevolking uit, vervangen ze door Russen en roepen dan "de Krim is altijd Russisch geweest".
Wat n en al qua bal geheel ligt bij Putin.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Op zijn minst een nieuwe koude oorlog. Maar we zijn maar een incident verwijderd van een echte.
Wij gaan niet in Roebels betalen. En wil hij dat wl dan is het vooral Putin zelf die er last van heeft.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:47 schreef Breekfast het volgende:
Ja die hebben een lange, lange geschiedenis.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:55 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Krim-Tataren zijn Turken, dat zou jij toch moeten weten. De Krim was oorspronkelijk bewoond door een Turks volk, niet door Oekraners of Russen.
Door de ogen van Rusland gezien kunnen ze door sancties niets met de Euro. Dat ze dan naar andere middelen zoeken lijkt mij logisch.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:49 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Oorlog of niet. Maar als Rusland gewoon de gaskraan dicht draait dan doet het juridische geneuzel er weinig meer toe. Dat Europa dan geen geld meer overmaakt is dan ingecalculeerd door Rusland.
Ik denk dat het even pauze wordt met elitaire keuzes om vanaf een rustieke sofa op tafels te dansen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:56 schreef Catatafishh het volgende:
Het is overigens wel balen dat wij net nu we een energiecrisis in gaan dat met types doen als Rob Jetten, Kajsa Ollengren en Siegrid Kaag. Onze minister van klimaat verwisselt een m3 gas met een kwh electriciteit. Onze minister van defensie past geslachtsdiscriminatie toe en onze minister van financin speecht liever over blikjes red bull in de maas dan een koopkrachtdebat bij te wonen. Zorgwekkend.
Ja uiteindelijk had jij gelijk. Afhankelijkheid leidt niet tot wereldvrede en democratie voor iedereen, maar tot kwetsbaarheid.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:58 schreef Cherni het volgende:
[..]
Door de ogen van Rusland gezien kunnen ze door sancties niets met de Euro. Dat ze dan naar andere middelen zoeken lijkt mij logisch.
Maar dan draaien ze die kraan maar dicht. Zolang ik op fok zit roep ik al om totaal niet afhankelijk te worden van China/Rusland. Maar wat protectionisme en zelfredzaamheid werd als iets slechts gezien. Nu blijkt dat we de foute keuze hebben gemaakt en ligt iedereen wat te jammeren over roebels
Uiteraard. En dat is hypocriet. I know. Maar dat ik geef ik best toe.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja uiteindelijk had jij gelijk. Afhankelijkheid leidt niet tot wereldvrede en democratie voor iedereen, maar tot kwetsbaarheid.
Hoe wil jij die sancties aan Rusland dan verklaren? Iemand boycotten is namelijk niets anders te verklaren dan dat men oorlog wil met die persoon of instantie of land.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Die “calculeren” dat wij de afhankelijkheid voorop zullen zetten, ofwel, “calling our bluff” wat betreft dat we dan gewoon niet meer gaan betalen.. aka draai die kraan maar dicht.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:49 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Oorlog of niet. Maar als Rusland gewoon de gaskraan dicht draait dan doet het juridische geneuzel er weinig meer toe. Dat Europa dan geen geld meer overmaakt is dan ingecalculeerd door Rusland.
Dat moet inderdaad wel, maar dat zie ik deze mensen helaas niet voor elkaar krijgen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:02 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik denk dat het even pauze wordt met elitaire keuzes om vanaf een rustieke sofa op tafels te dansen.
Leg eens uit?quote:Op donderdag 31 maart 2022 12:39 schreef KroketBroodje het volgende:
Klopt niet. De oorlogen waar de NATO (wij) verantwoordelijk voor zijn hebben de afgelopen 20 jaar veel meer burgerslachtoffers gemaakt.
Sancties zijn een prima chantage middel. Iran gaat er al jaren gebukt onder. Maar we hebben niet de oorlog verklaard aan Iran.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:07 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoe wil jij die sancties aan Rusland dan verklaren? Iemand boycotten is namelijk niets anders te verklaren dan dat men oorlog wil met die persoon of instantie of land.
Als hij maar niet op de knop druktquote:Op donderdag 31 maart 2022 18:08 schreef Jed1Gam het volgende:
Putin echt een ongeleid projectiel op dit moment.
Dat is dan idd de opportunistische zienswijze van Russische leiders.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:58 schreef Cherni het volgende:
[..]
Door de ogen van Rusland gezien kunnen ze door sancties niets met de Euro. Dat ze dan naar andere middelen zoeken lijkt mij logisch.
Maar dan draaien ze die kraan maar dicht. Zolang ik op fok zit roep ik al om totaal niet afhankelijk te worden van China/Rusland. Maar wat protectionisme en zelfredzaamheid werd als iets slechts gezien. Nu blijkt dat we de foute keuze hebben gemaakt en ligt iedereen wat te jammeren over roebels
Doet hij pas als het voorbij is, gewoon omdat het kan.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als hij maar niet op de knop drukt
Geen idee, komen ook conflicterende berichten over van Russische zijde.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:15 schreef Lospedrosa het volgende:
Is er nieuws? Gaat toch het gas eraf?
Ook Russische studenten hier in Nederland konden niet pinnen. Of dat nog zo is weet ik niet.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:13 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat is dan idd de opportunistische zienswijze van Russische leiders.
Zover ik weet en zie, zijn alle humanitaire zaken alsmede die van gewone burgers van sancties uitgesloten.
Degene die worden geraakt is met naam en toenaam de bovenlaag van de Russische samenleving die concreet in relatie staat met Putin. Dat die megalomane leiders er voor kiezen om hun bevolking deelgenoot te maken van hun luxe tekorten, is dan een keuze van hun Doema(ar)
Los daarvan zie ons aka mijzelf niet jammeren over roebels die wmb alleen nog van waarde zijn voor Rusland zelf.
Klimaatpaus helemaal blij nuquote:Op donderdag 31 maart 2022 18:19 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Geen idee, komen ook conflicterende berichten over van Russische zijde.
Er is geen oorlog, weet je nogquote:Op donderdag 31 maart 2022 17:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat boeit al dat geneuzel over rechters en contracten als er oorlog is?
Te veel om uit te leggen, hier wat leesvoer:quote:
Maar hoe is de NATO verantwoordelijk voor die "oorlogen" (operaties)? Is Oekraine ook verantwoordelijk voor deze oorlog dan?quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:23 schreef KroketBroodje het volgende:
Te veel om uit te leggen, hier wat leesvoer:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_NATO_operations
Dat betwijfel ik ten sterkste.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:49 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Niet officieel, maar de relatie is ook niet echt aan het verbeteren. Vooralsnog ligt escalatie erg vlakbij.quote:
Rusland wel. De V.S. had Afghanistan en Irak binnengevallen weet je nog? Onze vrienden van de NATO.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar hoe is de NATO verantwoordelijk voor die "oorlogen" (operaties)? Is Oekraine ook verantwoordelijk voor deze oorlog dan?
Doet hij dat wel dan hoeven we ons ook geen zorgen meer te maken dus gewoon niet druk om maken.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als hij maar niet op de knop drukt
Hij klinkt serieus:quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:03 schreef Catatafishh het volgende:
1 april is wel een verdachte datum voor dit soort strapatsen. Zou er toch ergens een komiek schuilen in Putin
het breken van contracten kun je maar een beperkt aantal keren doen. Je verliest de toekomstige onderhandelingen omdat je roekeloos handelde. China/andere niet-westerse landen zullen in de toekomst een premium eisen omdat rusland een onbetrouwbare partner is.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Niet officieel, maar de relatie is ook niet echt aan het verbeteren. Vooralsnog ligt escalatie erg vlakbij.
Welke rechter gaat precies straffen opleggen als er 'contractbreuk' wordt gepleegd?
Dat is wel evident iets anders als je eerdere opmerking waar @AchJa naar vroeg.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:27 schreef KroketBroodje het volgende:
[..]
Rusland wel. De V.S. had Afghanistan en Irak binnengevallen weet je nog? Onze vrienden van de NATO.
Wanneer de ander een boycot met een andere actie beantwoord, krijg je idd uiteindelijk oorlog om een kopje thee oif van een verkeerd woord.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:07 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoe wil jij die sancties aan Rusland dan verklaren? Iemand boycotten is namelijk niets anders te verklaren dan dat men oorlog wil met die persoon of instantie of land.
Je hebt bv. 9/11 gemist ofzo?quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:27 schreef KroketBroodje het volgende:
Rusland wel. De V.S. had Afghanistan en Irak binnengevallen weet je nog? Onze vrienden van de NATO.
Misschien sluit hij morgen het gas niet af maar zegt hij tegen het volk dat hij het gas heeft afgesloten. De meerderheid gelooft alles wat hij zegt en ze kunnen toch niet zien/controleren of het waar is. Ik sluit het niet uit.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:28 schreef Za het volgende:
[..]
Hij klinkt serieus:
Poetin zei op de Russische televisie dat kopers om te betalen roebelrekeningen moeten openen bij Russische banken. Doen ze dat niet, dan wordt dat beschouwd als een wanbetaling van de kopers en dan worden bestaande contracten verscheurd.
AD
Sja. Wij zijn 'de vijand', volgens Poetin. Ik denk niet dat hij zich niet laat tegenhouden door dat soort papieren grenzen. De landen waarmee hij de komende decennia wel handel drijft zullen ofwel duidelijk ondergeschikt zijn, ofwel China hetenquote:Op donderdag 31 maart 2022 18:28 schreef zuchtje het volgende:
[..]
het breken van contracten kun je maar een beperkt aantal keren doen. Je verliest de toekomstige onderhandelingen omdat je roekeloos handelde. China/andere niet-westerse landen zullen in de toekomst een premium eisen omdat rusland een onbetrouwbare partner is.
Het gaat niet zozeer of de huidige klanten gerechtigheid gaan krijgen. Meer over de toekomst van handel drijven met Rusland
Schrijf je in bij de gemeente wara je woont en je kan zo bij de ING een bankrekening krijgen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:19 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ook Russische studenten hier in Nederland konden niet pinnen. Of dat nog zo is weet ik niet.
Enfin het is een dure les. Hopelijk leren we hiervan.
Ik hoop dat de VS wereldleider blijft en ja ik ben dan hypocriet want de VS zijn natuurlijk ook geen lieverdjes.
Je vraagt je af er kwade opzet daar in het spel is bij het zichzelf steeds afhankelijker maken van Rusland, of dat het gewoon naïviteit is.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:29 schreef HiZ het volgende:
Wat mij blijft verbijsteren is hoe ijzerenheinig Duitsland vasthoudt aan de sluiting van kerncentrales.
Erg Ruttiaans weer. Je kunt op hem rekenen dat overal waar leiderschap en doortastendheid nodig is, hij nergens te bekennen is.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Krijgt ie lul van een Baudet toch nog een beetje gelijk.
De speech zou veel emoties losmaken en leiden tot onnodige onrust in het debat gelijk erna
https://www.ad.nl/politie(...)-en-genant~aa3d00dc/
Putin heeft dit al 2 weken geleden aangegeven.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:35 schreef BEFEM het volgende:
Praktisch gezien is het heel raar dat er morgen vanaf een roebelrekeninf betaald moet worden. Ik neem aan dat 'wij' die nu nog niet hebben, daar zijn de kantoren al gesloten, hoe kan je dan voor morgen een rekening hebben?
Dat was al 3 jaar geplanned, he? Dat komt niet ineens uit de lucht vallenquote:Op donderdag 31 maart 2022 18:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je vraagt je af er kwade opzet daar in het spel is bij het zichzelf steeds afhankelijker maken van Rusland, of dat het gewoon naviteit is.
Wat is er voor nodig om te stoppen met argumentaties ook wel drogredenen genoemd, die hier totaal niet van toepassing zijn.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:23 schreef KroketBroodje het volgende:
[..]
Te veel om uit te leggen, hier wat leesvoer:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_NATO_operations
https://en.wikipedia.org/wiki/War_in_Afghanistan_(2001%E2%80%932021)
https://en.wikipedia.org/wiki/Iraq_War
V.S. hoort bij NATO net zoals Nederland. Dus we zijn samen verantwoordelijk voor de oorlogen die we starten, daar hebben we als burger wel invloed op.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je hebt bv. 9/11 gemist ofzo?
Maar goed, dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Maar wie maakt daar dat soort besluiten? Mr fossiele afhankelijkheid, mr afhankelijkheid van Poetin. Dat is de verkeerde kant op roeien.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat was al 3 jaar geplanned, he? Dat komt niet ineens uit de lucht vallen
Nou ja, even wel de feiten erbij pakken, Duitsland zit op 41% renewables, da's wel 30% hoger dan wij dus een grote mond hebben kunnen wij bepaald niet.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar wie maakt daar dat soort besluiten? Mr fossiele afhankelijkheid, mr afhankelijkheid van Poetin. Dat is de verkeerde kant op roeien.
Nee, niet van een Russische rekening als ik het goed heb. Alleen dat we Roebels moeten betalen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:37 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Putin heeft dit al 2 weken geleden aangegeven.
Die Grunenquote:Op donderdag 31 maart 2022 18:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar wie maakt daar dat soort besluiten? Mr fossiele afhankelijkheid, mr afhankelijkheid van Poetin. Dat is de verkeerde kant op roeien.
Dat snap ik ook niet. Ook zoiets vreemds. We willen van het gas af maar kerncentrales die dan nodig zijn blijft een discussie.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:29 schreef HiZ het volgende:
Wat mij blijft verbijsteren is hoe ijzerenheinig Duitsland vasthoudt aan de sluiting van kerncentrales.
Zoals ik eerder aangaf doe ik het liever ook niet, mensen blijven doorvragenquote:Op donderdag 31 maart 2022 18:37 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wat is er voro nodig om te stoppen met argumentaties ook we drogredenen genoemd, die hier totaal niet van toepassing zijn.
Het is erg vermoeiend om je te blijven lezen met de wetenschap dat het bedoeld lijkt te zijn om af te leiden dat Rusland hier op alle vlakken compleet verkeerd bezig is. Je kan dan verwijzen naar #MeToo because #TheyDid wat 0,0 iets kan toevoegen om de inval te rechtvaardigen.
Vooruit, maar met de huidige sancties die al 4 weken gelden lijkt mij dat een van de weinige mogelijkheden om berhaupt nog met die munt af te rekenen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:40 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Nee, niet van een Russische rekening als ik het goed heb. Alleen dat we Roebels moeten betalen.
Overigens zei die gisteren nog dat het niet hoefde.
Even bij de les blijven.... anderen dan Putin zeiden dat het niet hoefde.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:40 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Nee, niet van een Russische rekening als ik het goed heb. Alleen dat we Roebels moeten betalen.
Overigens zei die gisteren nog dat het niet hoefde.
Wat maakt het uit welke contracten hij schend? Alsof die zich daarvan wat aantrekt. En wat wil de eu doen? Zeggen foei dat mag niet?quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:45 schreef Vallon het volgende:
[..]
Even bij de les blijven.... anderen dan Putin zeiden dat het niet hoefde.
Vanochtend heeft Putin als Presiden het decreet bekrachtigd. Ik ga beniewd zijn naar het (juridische) transcript dat hij zijn handelspartners gaat (laten) sturen.
niet betalenquote:Op donderdag 31 maart 2022 18:47 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
Wat maakt het uit welke contracten hij schend? Alsof die zich daarvan wat aantrekt. En wat wil de eu doen? Zeggen foei dat mag niet?
Ik las dat die het tegen Draghi had gezegd. Dat mag wel een crimineel zijn maar ik denk niet dat die liegt.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:45 schreef Vallon het volgende:
[..]
Vanochtend heeft Putin als Presiden het decreet bekrachtigd. Ik ga beniewd zijn naar het (juridische) transcript dat hij zijn handelspartners gaat (laten) sturen.
Er is voor een paar jaar genoeg, grootste probleem is de productie op te starten en dat op te kunnen schalen naar gebieden die het nodig hebben. Daarom is daadkracht in besluitvaardig beleid nu nodig.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:43 schreef fubaaar22 het volgende:
Zijn er eigenlijk nog potentile gasvelden. In Europa die we snel operationeel kunnen maken?
Groningen weer vol los maar nog meer?
Walgelijk inderdaad, maar goed. We hebben in Nederland nou eenmaal een hoop wereldvreemde linkse bakfiets gezinnetjes die boven modaal verdienen, en volledig vegetarisch leven, dat zij de levens van de armere burgers verwoesten zal ze een zorg zijn, alleen het klimaat dat telt bij die lui..quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:56 schreef Catatafishh het volgende:
Het is overigens wel balen dat wij net nu we een energiecrisis in gaan dat met types doen als Rob Jetten, Kajsa Ollengren en Siegrid Kaag. Onze minister van klimaat verwisselt een m3 gas met een kwh electriciteit. Onze minister van defensie past geslachtsdiscriminatie toe en onze minister van financin speecht liever over blikjes red bull in de maas dan een koopkrachtdebat bij te wonen. Zorgwekkend.
Onder de wadden zit nog net zoveel als in Groningen ,quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:45 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ja en dan gaat Rusland nog verder kapot. We hebben al kunnen zien dat Putin zich weinig aantrekt van het wel en wee van Oekraners maar ook zijn eigen volk.quote:
Draghi hoopt(e) ws vooral zo Itali in de wind van Putin te kunnen houden zodat het dan geen onvriendelijk land zou zijn. Puur formeel kan ik (en zal je) niets vinden dat Rusland dit heeft toegezegd anders dan wellicht zo de haar bekend verdeeldheid te kunnen zaaien.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:49 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik las dat die het tegen Draghi had gezegd. Dat mag wel een crimineel zijn maar ik denk niet dat die liegt.
Ik denk dat er dan wel een uitzondering gemaakt word.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Onder de wadden zit nog net zoveel als in Groningen ,
maar in dit land laten we liever de inwoners zakken dan dat er een aanslag gepleegd wordt op het waddenzand, want dat mag niet zakken he,
Denk om de zee hondjes
https://waddenvereniging.(...)E6EwWlBoC3_IQAvD_BwE
Jij maakt wat mee h?quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:38 schreef KroketBroodje het volgende:
[..]
V.S. hoort bij NATO net zoals Nederland. Dus we zijn samen verantwoordelijk voor de oorlogen die we starten, daar hebben we als burger wel invloed op.
En 9/11 was niet de reden waarom ze Irak binnenvielen
Ondanks de klap had het me nog goed gesmaaktquote:Op donderdag 31 maart 2022 18:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jij maakt wat mee h?
Broodje kroketmeneer wordt geslagen door oom agent https://www.dumpert.nl/item/100026590_79a5e2c9
boeit mij echt helemaal nulquote:Op donderdag 31 maart 2022 18:54 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
Ja en dan gaat Rusland nog verder kapot. We hebben al kunnen zien dat Putin zich weinig aantrekt van het wel en wee van Oekraners maar ook zijn eigen volk.
Dat hebben we naar verluid aan de chinezen te dankenquote:Op donderdag 31 maart 2022 18:51 schreef BEFEM het volgende:
Maar heel dat dreigen met stoppen met gas enzo maakt des te duidelijker wat voor idioot idee hij had met Oekrane binnenvallen. Je komt nu met je grootste troefkaart tegen West europa net op het moment dat het lente wordt!
Mij dus ook niet. Jammer voor de burger die anti Poetin daar is, maar je kunt niet de hele wereld redden daar waar dictators zitten.quote:
Zeg dat maar niet tegen elektrische bakfietsers die vinden dat de Wadden puur natuur is en wier bronnen van leven daarom niet ten dienste mag staan van de mensheid of het land.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:55 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
Ik denk dat er dan wel een uitzondering gemaakt word.
Stoltenberg: Russische troepen trekken zich niet terugquote:Op donderdag 31 maart 2022 18:57 schreef polderturk het volgende:
Als de Russen zich daadwerkelijk gaan terugtrekken rond Kiev
5 jaar? Mochten ze willen, tel er maar een paar bij en dat is zonder onverwachte vertragingen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:01 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De inwoners van Moergestel zullen het vast enorm waarderen dat alle bezwaarprocedures en inspraakavonden aan de kant worden geschoven zodat zij 5 jaar lang in een bouwput wonen waarna er een haastig opgetuigde kerncentrale in hun achtertuin staat.
Zet ze dan in Groningen, genoeg lege vlaktes en goed voor de werkgelegenheidquote:Op donderdag 31 maart 2022 19:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
5 jaar? Mochten ze willen, tel er maar een paar bij en dat is zonder onverwachte vertragingen.
Geheel mee eens. Dit is echt een extreme situatie. Maar ik denk dat hierdoor het westen straks razendsnel gaat verduurzamen en de afhankelijkheid van niet duurzame bronnen snel gaat afbouwen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:07 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zeg dat maar niet tegen elektrische bakfietsers die vinden dat de Wadden puur natuur is en wier bronnen van leven daarom niet ten dienste mag staan van de mensheid of het land.
Oea manier zijn mensen die tekorten zijn ontgroeid niet in staat om te begrijpen dat veel mensen niet hun keuze en kansen hebben (gekregen) die zij als normaal recht wel opeisen.
Ik ben voor allerlei belangen maar stel het op prijs dat we eerst te eten, een warm en veilig dak hebben voordat we aandacht kunnen gaan hebben voor de omgevingsfactoren.
Op het moment dat de eigen energievoorziening in gevaar komt, onderdeel van fysiologische basisvoorwaarden, moet je die eerst veiligstellen voordat je je weer bezig kunt houden maken om wat er nog meer groeit en bloeit als verwachting(en).
Ik zet ze helemaal nergens, ik zeg alleen dat 5 jaar bouwtijd te optimistisch is.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zet ze dan in Groningen, genoeg lege vlaktes en goed voor de werkgelegenheid
Nog geen fractie, bovendien staan de Wadden op de werelderfgoedlijst van Unesco. Moeten we zuinig mee omgaan.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Onder de wadden zit nog net zoveel als in Groningen ,
maar in dit land laten we liever de inwoners zakken dan dat er een aanslag gepleegd wordt op het waddenzand, want dat mag niet zakken he,
Denk om de zee hondjes
https://waddenvereniging.(...)E6EwWlBoC3_IQAvD_BwE
Met het stijgen van de zeespiegel gaan de wadden toch definitief onder water staan , dus laat maar wat zakken danquote:Op donderdag 31 maart 2022 19:16 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Nog geen fractie, bovendien staan de Wadden op de werelderfgoedlijst van Unesco. Moeten we zuinig mee omgaan.
Met je borrelpraat.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Met het stijgen van de zeespiegel gaan de wadden toch definitief onder water staan , dus laat maar wat zakken dan
Ik denk serieus dat als je de gaskraan nu dichtdraait dat dit letterlijk leidt tot duizenden doden in Europa voor de komende jaren.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:23 schreef J.B. het volgende:
We laten ons chanteren door die facist in het Kremlin. We betalen bijna een miljard per dag aan de Russen voor grondstoffen waarmee ze hun oorlog kunnen financieren, en die inkomsten houden ook nog eens de Roebel overeind.
Zou fijn zijn als de Europese landen ballen toonden en de kraan zelf dichtdraaien, het kost ons een paar procent economische krimp maar voor Rusland zal het leiden tot een economische ineenstorting. 70% van het gas en een aanzienlijk deel van de olie gaat door pijpleidingen naar Europa, en dat kan praktisch niet omgeleid worden naar andere landen. Het is hoog tijd dat we de bluf callen, want anders gaat deze ellende voorlopig niet afgelopen zijn.
Er is geen oorlog gestart door de NATO, dat is nou net het hele punt. Leuk dat je een hele lijst met operaties post maar dat heeft helemaal niks met "oorlogen starten" te maken.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:38 schreef KroketBroodje het volgende:
V.S. hoort bij NATO net zoals Nederland. Dus we zijn samen verantwoordelijk voor de oorlogen die we starten, daar hebben we als burger wel invloed op.
Zonder ook, want na n maand hebben al dik tienduizend Russen en Oekraeners hun laatste adem uitgeblazen. Denk je dat het veel beter wordt als het niet gedaan wordt?quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk serieus dat als je de gaskraan nu dichtdraait dat dit letterlijk leidt tot duizenden doden in Europa voor de komende jaren.
Dit, we hebben bovendien een recessie nodig omdat werklozen dan kunnen omscholen voor de energie-transitie. Werknemers moeten nu eenmaal hardhandig uit hun comfort-zone gedonderd worden anders gebeurt dat niet voldoende.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:30 schreef J.B. het volgende:
[..]
Zonder ook, want na n maand hebben al dik tienduizend Russen en Oekraeners hun laatste adem uitgeblazen. Denk je dat het veel beter wordt als het niet gedaan wordt?
Precies. Wat kan ons nu de economie van Rusland schelen. Uiteraard ook wij gaan daar een prijs voor betalen. Maar iedereen heeft het maar steeds over de toekomstige generaties. Mijn kleinkinderen zullen er uiteindelijk alle voordelen uit halen als we ons beschermen tegen Rusland/China en hun invloeden om daar niet afhankelijk van te zijn. Wat meer protectionisme en zelfredzaamheid ben ik een zeer groot voorstander van.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:23 schreef J.B. het volgende:
We laten ons chanteren door die facist in het Kremlin. We betalen bijna een miljard per dag aan de Russen voor grondstoffen waarmee ze hun oorlog kunnen financieren, en die inkomsten houden ook nog eens de Roebel overeind.
Zou fijn zijn als de Europese landen ballen toonden en de kraan zelf dichtdraaien, het kost ons een paar procent economische krimp maar voor Rusland zal het leiden tot een economische ineenstorting. 70% van het gas en een aanzienlijk deel van de olie gaat door pijpleidingen naar Europa, en dat kan praktisch niet omgeleid worden naar andere landen. Het is hoog tijd dat we de bluf callen, want anders gaat deze ellende voorlopig niet afgelopen zijn.
Dan verschillen we daar van meningquote:Op donderdag 31 maart 2022 19:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er is geen oorlog gestart door de NATO, dat is nou net het hele punt. Leuk dat je een hele lijst met operaties post maar dat heeft helemaal niks met "oorlogen starten" te maken.
Daar valt niet echt over van mening te verschillen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:41 schreef KroketBroodje het volgende:
[..]
Dan verschillen we daar van mening
Een paar procent economische krimpquote:Op donderdag 31 maart 2022 19:23 schreef J.B. het volgende:
Ik vind het sowieso laf, als men zonder een tijdige oorlogsverklaring een persoon of instantie of land al aanvalt, waardoor de mensen waarmee men oorlog wil niet tijdig kunnen verhuizen met hun hebben en houden.quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:28 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wanneer de ander een boycot met een andere actie beantwoord, krijg je idd uiteindelijk oorlog om een kopje thee oif van een verkeerd woord.
De vraag is wie hier de zaak opdrijft.... is dat degene die een lijn neerzet of degene die er steeds weer overheen staat te pissen.
//--//
Niemand heeft de waarheid in pacht maar hier kan ik niet anders concluderen dat Rusland wil bepalen wat een ander (land en haar inwoners) zelf wel of niet mogen beslissen en/of bepalen.
Dat het 'Westen' een meester is in "verleiden"om iemand individueel te overtuigen zich voordelig aan te sluiten, maakt die methode nog niet tot gevaar. Dat een eenkennige religie dat wel zo ziet, is vooral het gebrek en de onvermogen van een autocratisch regime dat niet in staat is zich aan te passen aan (zelf)gekozen situaties.
Onderdrukken, opvoeden, onderwijzen en daarin leiding geven is goed totdat het individu dat niet meer wil of nodig heeft.
Waar de ideologische oorlog om gaat is die tussen het individuele recht om zelf eigen keuzes te maken en die van een selecte groep die meent - ongeacht haar motivatie - dat voor te moeten bepalen. Hier dan weigeren dat de mensen onder de hoede van machtshebber gelijke rechten en kansen voor hun plichten hebben.
Jawel, Rusland trekt zich terug achter zijn eigen grens is de way outquote:Op donderdag 31 maart 2022 19:29 schreef Tengano het volgende:
277 topics al in deze reeks en we zijn er nog niet uit wat de way out is.
Wat een lastig vraagstuk eigenlijk
Wat is dit toch een vreselijke dooddoener. Nog n stapje verder en we zijn bij 'Mijn meningen zijn feiten'.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:41 schreef KroketBroodje het volgende:
[..]
Ah, vrijheid is voor jou alleen belangrijk als het voor jou geen nadelen oplevert? Toch opvallend die mensen die zo hard tegen lockdowns streden en vrijheid riepen en nu dit soort dingen roepen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:43 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Een paar procent economische krimphele essentile industrien komen stil te liggen waardoor de schappen leeg raken doordat voedsel niet meer geproduceerd en verpakt kan worden, vervoer komt stil te liggen. Blackouts. Maar we zijn solidair met Oekrane door onze economie en welvaart te torpederen!
Deze nieuwe Oekrane religie heeft iets weg van het calvinisme.
Meesterstrateeg Putin werkt aan zijn bingokaart:quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:51 schreef BEFEM het volgende:
Maar heel dat dreigen met stoppen met gas enzo maakt des te duidelijker wat voor idioot idee hij had met Oekrane binnenvallen. Je komt nu met je grootste troefkaart tegen West europa net op het moment dat het lente wordt!
quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:43 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Daar valt niet echt over van mening te verschillen.
Inderdaadquote:Op donderdag 31 maart 2022 19:46 schreef OllieA het volgende:
[..]
Wat is dit toch een vreselijke dooddoener. Nog n stapje verder en we zijn bij 'Mijn meningen zijn feiten'.
Dat zie ik niet gebeuren. Zoals JB zegt, ze hebben nog genoeg op de botten om hun oorlog in de Oekrane zeer lang te kunnen financieren. Het is mij veel te eenvoudig om vast te stellen dat Rusland binnen een paar maanden failliet is. Ik geloof daar eerlijk gezegd niet in.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Jawel, Rusland trekt zich terug achter zijn eigen grens is de way out
Dat was het punt niet. Dat is de uitweg en altijd de uitweg geweest.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:51 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat zie ik niet gebeuren. Zoals JB zegt, ze hebben nog genoeg op de botten om hun oorlog in de Oekrane zeer lang te kunnen financieren. Het is mij veel te eenvoudig om vast te stellen dat Rusland binnen een paar maanden failliet is. Ik geloof daar eerlijk gezegd niet in.
Waar precies wordt Nederland, het land waar ik woon, in zijn vrijheid bedreigd door Rusland?quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ah, vrijheid is voor jou alleen belangrijk als het voor jou geen nadelen oplevert? Toch opvallend die mensen die zo hard tegen lockdowns streden en vrijheid riepen en nu dit soort dingen roepen.
Ja maakt mij niet uit, kan het met ons gezin wel aan. Maar als de stroom langere tijd uitvalt en alles in zkh en verzorgingstehuizen gaat dood wil ik de krantenkoppen wel eens zien.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:30 schreef J.B. het volgende:
[..]
Zonder ook, want na n maand hebben al dik tienduizend Russen en Oekraeners hun laatste adem uitgeblazen. Denk je dat het veel beter wordt als het niet gedaan wordt?
Danke dankequote:Op donderdag 31 maart 2022 19:53 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Je doet je ondertitel eer aan in ieder geval. Hulde.
Nee, precies. Zolang het jou niet raakt is er geen reden om ergens voor te gaan staan. Maar als het je portemonnee raakt, dan ben je nog bereid om je kontje te verkopen achter het station. Opportunistische gierigheid ten top.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:54 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Waar precies wordt Nederland, het land waar ik woon, in zijn vrijheid bedreigd door Rusland?
Vind het ergens ook wel snoezig dat er mensen zijn die daadwerkelijk denken dat wij geen consequenties zullen ondervinden als we Vlad maar lekker zijn goddelijke gang laten gaan.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:59 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Nee, precies. Zolang het jou niet raakt is er geen reden om ergens voor te gaan staan. Maar als het je portemonnee raakt, dan ben je nog bereid om je kontje te verkopen achter het station. Opportunistische gierigheid ten top.
Vrij naef, ja.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:00 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Vind het ergens ook wel snoezig dat er mensen zijn die daadwerkelijk denken dat wij geen consequenties zullen ondervinden van Vlad maar lekker zijn goddelijke gang laten gaan.
Haha, een stop op Russisch gas is niet een kwestie van het in de portemonnee voelen. Dan komen essentile industrien en nutsbedrijven gewoon stil te liggen die verantwoordelijk zijn voor onze voedselvoorziening, energie etc. Met een mooi Domino effect tot gevolg.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:59 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Nee, precies. Zolang het jou niet raakt is er geen reden om ergens voor te gaan staan. Maar als het je portemonnee raakt, dan ben je nog bereid om je kontje te verkopen achter het station. Opportunistische gierigheid ten top.
In je betoog mis ik nog een deel over long covidquote:Op donderdag 31 maart 2022 20:03 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Vrij naef, ja.
Nog geen jaar geleden moord en brand schreeuwen over de maatregelen want oh wat is het toch een grof schandaal dat we tijdelijk ons leven wat aanpassen om de zwakkeren in de samenleving te beschermen en wat moeten wij daar toch veel voor inleveren. Laat die oudjes lekker doodgaan joh.
Schaamteloos.
Nee, tuurlijk niet.quote:
Maar nu is het andersom, wil jij de oudjes laten sterven door de sancties scherp te houden en daardoor de Oekraners te steunen?quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:03 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Vrij naef, ja.
Nog geen jaar geleden moord en brand schreeuwen over de maatregelen want oh wat is het toch een grof schandaal dat we tijdelijk ons leven wat aanpassen om de zwakkeren in de samenleving te beschermen en wat moeten wij daar toch veel voor inleveren. Laat die oudjes lekker doodgaan joh.
Schaamteloos.
Leuk verhaal maar er bestaat geen defensief leger, Japan noemt het alleen zoquote:Op donderdag 31 maart 2022 20:04 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Nee, tuurlijk niet.
Japan heeft niet eens een offensief leger. Hoewel in theorie dit defensief zou kunnen zijn omdat ze het zien als Japans grondgebied. Maar alsnog, gaan ze echt niet binnenvallen.
Waarom gaan de oudjes sterven dan? Zo erg is een tekort aan zonnebloemolie toch niet?quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar nu is het andersom, wil jij de oudjes laten sterven door de sancties scherp te houden en daardoor de Oekraners te steunen?
bij ons heet het ook defensiequote:Op donderdag 31 maart 2022 20:04 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Nee, tuurlijk niet.
Japan heeft niet eens een offensief leger. Hoewel in theorie dit defensief zou kunnen zijn omdat ze het zien als Japans grondgebied. Maar alsnog, gaan ze echt niet binnenvallen.
Morgen gaan ze al sterven natuurlijk! Iedereen weet immers dat zodra de gaskraan dicht gaat de mensen meteen bij bosjes dood neer gaan vallen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waarom gaan de oudjes sterven dan? Zo erg is een tekort aan zonnebloemolie toch niet?
Nee het scenario dat gas en olie toevoer direct stopt, dit de stroomopwekking na een paar dagen stokt en zonder stroom een paar weken kunnen er honderduizenden doden vallen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waarom gaan de oudjes sterven dan? Zo erg is een tekort aan zonnebloemolie toch niet?
Dan gaat iedereen weer bakken in dierlijke vetten en krijgen we een zorginfarct.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet, consumenten gebruik is maar een fractie van het totale gasgebruik volgens mijquote:Op donderdag 31 maart 2022 20:08 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee het scenario dat gas en olie toevoer direct stopt, dit de stroomopwekking na een paar dagen stokt en zonder stroom een paar weken kunnen er honderduizenden doden vallen.
Dit scenario kan raar klinken maar er is geen directe oplossing mocht dat gebeuren.
Dan moet je dat soort afwegingen maken.
Stroomopwekking in centrales.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet, consumenten gebruik is maar een fractie van het totale gasgebruik volgens mij
Ja volgens de grondwet toch?quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Leuk verhaal maar er bestaat geen defensief leger, Japan noemt het alleen zo
En als de omstandigheden zich fundamenteel wijzigen dan denk je niet eens over de juistheid van de plannen?quote:Op donderdag 31 maart 2022 18:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat was al 3 jaar geplanned, he? Dat komt niet ineens uit de lucht vallen
Consequenties zijn rantsoenen op zijn ergst. We zijn voor essentile processen niet afhankelijk van Russische energie.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:09 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik denk dat mensen geen idee hebben wat de consequentie kan zijn.
Vertel?quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:09 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik denk dat mensen geen idee hebben wat de consequentie kan zijn.
Het probleem is meer dat zo'n shutdown een voorbereidingstijd heeft en dat mensen met pensioen gestuurd zijn en zaken afgebouwd zijn, dat kun je bij een kerncentrale niet over in een maand terugdraaien.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:10 schreef HiZ het volgende:
[..]
En als de omstandigheden zich fundamenteel wijzigen dan denk je niet eens over de juistheid van de plannen?
Even voor de duidelijkheid; Nederland is betrokken in een oorlog en jij bent overduidelijk de zaak van de vijand aan het bepleiten.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar nu is het andersom, wil jij de oudjes laten sterven door de sancties scherp te houden en daardoor de Oekraners te steunen?
Ook al heb ik een beetje een economisch MAD gevoel bij het dichtdraaien van die gaskraan, ik vraag me alsnog af, een stop op Russisch gas staat toch niet gelijk op een algehele stop op gas? We hebben niet zoveel als we zouden willen maar we hebben nog wel.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:04 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Haha, een stop op Russisch gas is niet een kwestie van het in de portemonnee voelen. Dan komen essentile industrien en nutsbedrijven gewoon stil te liggen die verantwoordelijk zijn voor onze voedselvoorziening, energie etc. Met een mooi Domino effect tot gevolg.
Dat is toch wel even wat andere koek dan denken dat je er met moreel verheven voelen er vanaf gaat komen met de thermostaat een paar graden lager zetten of met een dekentje op de bank zitten.
Is hier ook een fatsoenlijke bron van? Klinkt niet best ditquote:
Het is in andere vormen al opgemerkt, als de nood aan de man is kan er heel veel.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het probleem is meer dat zo'n shutdown een voorbereidingstijd heeft en dat mensen met pensioen gestuurd zijn en zaken afgebouwd zijn, dat kun je bij een kerncentrale niet over in een maand terugdraaien.
Doel hier op:quote:
quote:Artikel 9 van de Japanse Grondwet is een bepaling in de Japanse Grondwet die oorlogvoering door de staat afwijst, naar aanleiding van Japans rol in de Tweede Wereldoorlog. De grondwet werd van kracht op 3 mei 1947. In de tekst van het artikel doet Japan formeel afstand van het soeverein recht tot oorlogvoering en verbiedt het het beslechten van internationale conflicten door middel van geweld. Het artikel dicteert ook dat er in Japan geen gewapende machten met capaciteit voor oorlogvoering mogen bestaan. Ondanks deze bepaling bestaan wel de Japanse Zelfverdedigingstroepen (JSDF), een de facto leger dat wordt ingezet bij vredesoperaties.
Veel mensen begrijpen niet dat we de klok 5 jaar terug kunnen zetten en gewoon de kolencentrales weer kunnen aanzwengelen. Of niet stilzetten. En de duitsers in het bijzonder houden kernenergie in stand. Of we dan nog voldoende overhouden voor huishoudens weet ik niet, maar ook de VS heeft aangegeven met hun gasbootjes deze kant op te komen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:15 schreef Daboman het volgende:
[..]
Ook al heb ik een beetje een economisch MAD gevoel bij het dichtdraaien van die gaskraan, ik vraag me alsnog af, een stop op Russisch gas staat toch niet gelijk op een algehele stop op gas? We hebben niet zoveel als we zouden willen maar we hebben nog wel.
We hebben nog meer dan genoeg in Groningen, Groningen zou, en dat levert schade op daar, nog ruim 12 jaar de hele gas voorziening van Nederland kunnen leveren.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:15 schreef Daboman het volgende:
[..]
Ook al heb ik een beetje een economisch MAD gevoel bij het dichtdraaien van die gaskraan, ik vraag me alsnog af, een stop op Russisch gas staat toch niet gelijk op een algehele stop op gas? We hebben niet zoveel als we zouden willen maar we hebben nog wel.
En tegen de tijd dat dat hier aan de orde is is het Russische leger allang aangewezen op katapulten en stenen omdat ze verder niks meer kunnen betalen, wij kunnen langer zonder Russisch gas en zij zonder Westerse gasinkomsten.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:11 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Consequenties zijn rantsoenen op zijn ergst. We zijn voor essentile processen niet afhankelijk van Russische energie.
Vandaag stond er weer volop voorraad bij de lidlquote:Op donderdag 31 maart 2022 20:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar als we volop inzetten op duurzame energie dan zie ik juist alleen maar voordelen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:15 schreef Daboman het volgende:
[..]
Als de gasleveringen uit Rusland wegvallen zal hoogst waarschijnlijk op europees niveau de bouwsector stilgelegd worden en daarmee is volgens mij de ergste pijn geleden. De bouwsector is een gigaverbruiker van fossiel en met name aardgas voor de productie van cement/beton en baksteen. Kolenverbruik voor de staalproductie is ook aanzienlijk.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:15 schreef Daboman het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar Putin's maatjes hebben geen enkel belang bij de waarheid.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:15 schreef Daboman het volgende:
[..]
Het is echtquote:Op donderdag 31 maart 2022 20:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Is hier ook een fatsoenlijke bron van? Klinkt niet best dit
ja je zou de japanners verdedigend ingesteld kunnen noemen maar als daar verandering in komt kan het leger prima knokken volgens mij, dat is vrij compleetquote:
Van onze totale elektriciteitsproductie is 40% aardgas ofzo. Daarvan is 20% Russisch gas.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:15 schreef Daboman het volgende:
[..]
Elektriciteitsproductie in Nederland is >50% aardgas, scheelt niet veel.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Van onze totale elektriciteitsproductie is 40% aardgas ofzo. Daarvan is 20% Russisch gas.
Dat is wel op te vangen met rantsoeneren en herstarten oude energie.
Dat is niet meteen een oplossing binnen dit jaar. Daarvoor hebben sommige landen hun hoofd te diep in de Russische strop gestoken.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:20 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar als we volop inzetten op duurzame energie dan zie ik juist alleen maar voordelen.
Zorgen dat de grootverbruikers zelfvoorzienend zijn door middel van zon, wind en waterkracht energie.
Ik denk zelfs dat hij zijn hele 'speciale' operatie al veel eerder had willen uitvoeren.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:47 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Meesterstrateeg Putin werkt aan zijn bingokaart:
[x] invallen in het modderseizoen
[x] dreigen met gasafsluiting als de lente komt
Ja, maar "be-zwaar pro-ce-du-ren!"quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
We hebben nog meer dan genoeg in Groningen, Groningen zou, en dat levert schade op daar, nog ruim 12 jaar de hele gas voorziening van Nederland kunnen leveren.
Wat? Ik heb het nergens over bezwaar procedures gehad? Dan heb jij het toch echt verkeerd begrepen, het enige wat ik heb gezegd is dat de fysieke bouwtijd van een kerncentrale onderschat word. Hinkley Point C, zonder bezwaren of wat dan ook, is in aanbouw en zal naar verwachting (nog niet klaar) 9 jaar nodig hebben om in produktie te komen en sorry, daarmee gaan rommelen om het te versnellen lijkt mij pas echt onverstandig.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het is in andere vormen al opgemerkt, als de nood aan de man is kan er heel veel.
Inkoppertje in deze, haal je die mensen terug uit pensioen.
Maar vele, jij meestal ook, zit de huidige gang van zaken te projecteren op een existentile crisis.
Zeker je "nee, we moeten de bezwaar procesduren niet afschaffen, want we willen niet putin zijn!", tegen een backdrop van een continentale energie crisis, vond ik echt
Dit is ook absoluut zo, die Russische economie is al hard op weg naar de afgrond en geen gas inkomsten gaat niet helpen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:19 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En tegen de tijd dat dat hier aan de orde is is het Russische leger allang aangewezen op katapulten en stenen omdat ze verder niks meer kunnen betalen, wij kunnen langer zonder Russisch gas en zij zonder Westerse gasinkomsten.
Ergens moet je toch wel bewondering hebben voor dat propagandasucces van Poetin, hij heeft het voor elkaar gekregen dat een significant deel van de Westerse samenleving hem consequent overschat en zichzelf net zo consequent onderschat.
Wat ben je nu aan het doen? Ik heb het nergens over zulke procedures gehad, waar komt dit vandaan?quote:
Ongetwijfeld.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:24 schreef Starhopper het volgende:
Zullen de Russen het terugeisen van de eilanden zien als een directe bedreiging voor Rusland? Ik mag het niet hopen
Willen we niet. De gewenste verandering vereist tekorten. Op alle fronten. Gezondheidszorg, wonen, voedsel n energie.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:24 schreef Breekfast het volgende:
Zijn er Groningers in dit topic?
Het wordt wel heel verleidelijk om de gaskraan in Groningen nog 1 jaar flink open te zetten en de compensatieregeling voor de Groningers te verhogen/uit te breiden
Ik las laatst dat Groningers daar wel open voor zouden staan, maar ik vraag mij dat af.
Ah ik had deze grafiek even snel genterpreteerd, je hebt gelijk denk ik: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ntrales-in-nederlandquote:Op donderdag 31 maart 2022 20:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Elektriciteitsproductie in Nederland is >50% aardgas, scheelt niet veel.
Bah. Dan is het inzetten van nukes dus niet ver wegquote:
Dan sturen we ook die rekening naar Putin die dan dan vast ook wel zal hebben gehoord van zijn adviseurs.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk serieus dat als je de gaskraan nu dichtdraait dat dit letterlijk leidt tot duizenden doden in Europa voor de komende jaren.
Dat is nu ook weer gelijk erg extreem. Het is niet alsof die eilanden al niet tig jaar omstreden zijn.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:27 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Bah. Dan is het inzetten van nukes dus niet ver weg
Als je een afspraak maakt dat alle winst naar Groningen gaat dan zou je toch alles makkelijk moeten compenseren. Desnoods 10 cent per kuub erbij.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:24 schreef Breekfast het volgende:
Het wordt wel heel verleidelijk om de gaskraan in Groningen nog 1 jaar flink open te zetten en de compensatieregeling voor de Groningers te verhogen/uit te breiden![]()
Ik las laatst dat Groningers daar wel open voor zouden staan, maar ik vraag mij dat af.
Heeft Japan wel ervaring meequote:Op donderdag 31 maart 2022 20:27 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar die wil alleen in roebels betalen!quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dan sturen we ook die rekening naar Putin die dan dan vast ook wel zal hebben gehoord van zijn adviseurs.
Tja, het is kiezen tussen heel Oekraine plat bombarderen of een scheurtje in je muur.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:24 schreef Breekfast het volgende:
Het wordt wel heel verleidelijk om de gaskraan in Groningen nog 1 jaar flink open te zetten en de compensatieregeling voor de Groningers te verhogen/uit te breiden![]()
Zou het niet rendabel zijn om gewoon de oliestaten in het M-O te bezetten?quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:27 schreef fubaaar22 het volgende:
Als je een afspraak maakt dat alle winst naar Groningen gaat dan zou je toch alles makkelijk moeten compenseren. Desnoods 10 cent per kuub erbij.
en Ministerie van Marine meen ikquote:
Zo simpel is het nu ook weer niet. Maar als het een noodsituatie is dan veranderd er wel iets, ja, en daar zal vermoedelijk ook begrip voor zijn in Groningen. Hoop ik in ieder geval wel.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:28 schreef Tengano het volgende:
[..]
Tja, het is kiezen tussen heel Oekraine plat bombarderen of een scheurtje in je muur.
Dit is misschien ook wel iets voor een referendum.
Ja ok. Maar zei de minister van defensie van Rusland niet een paar dagen geleden dat ze alleen nukes inzetten als ze binnengevallen worden? De timing van Japan is nogal eng.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is nu ook weer gelijk erg extreem. Het is niet alsof die eilanden al niet tig jaar omstreden zijn.
Denk dat zaken waar vooral een klein deel erg last van heeft en een groot deel profijt van heeft juist niet iets zijn voor een referendum.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:28 schreef Tengano het volgende:
[..]
Tja, het is kiezen tussen heel Oekraine plat bombarderen of een scheurtje in je muur.
Dit is misschien ook wel iets voor een referendum.
Dat zie ik ook nog wel gebeuren inderdaad, energietransitie wat sneller. En die afhankelijkheid van Rusland zijn we ook gelijk vanaf.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:20 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar als we volop inzetten op duurzame energie dan zie ik juist alleen maar voordelen.
Zorgen dat de grootverbruikers zelfvoorzienend zijn door middel van zon, wind en waterkracht energie.
Japan bezet ook niets, ze geven nu aan dat het hun grondgebied is. Maar dat is een logisch gevolg van de hele onrust, het gaat bij alle Russische grenzen die omstreden zijn onrustig worden, vermoed ik, men ziet zwakte bij Rusland en een verschuiving van troepen dus ja, men gaat eens op avontuur.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:31 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja ok. Maar zei de minister van defensie van Rusland niet een paar dagen geleden dat ze alleen nukes inzetten als ze binnengevallen worden? De timing van Japan is nogal eng.
Dat gas uit Rusland kost gewoon geld. En in Groningen kun je het 'gratis' uit de grond pompen op de operationele kosten na dan natuurlijk.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:27 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
Als je een afspraak maakt dat alle winst naar Groningen gaat dan zou je toch alles makkelijk moeten compenseren. Desnoods 10 cent per kuub erbij.
Ik denk dat het wel mee valt. Rusland voelt zich continue bedreigd. Zolang we niet opeens Rusland binnen vallen (of Japan dat doet en wij, als nato, hun steunen) denk ik niet dat ze met nukes gaan gooien. Zitten nog een hoop stappen tussen. Andere landen zullen Japan ook wel echt afraden om de oorlog aan te gaan gok ik zo.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:27 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zo begon Rusland ookquote:Op donderdag 31 maart 2022 20:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Japan bezet ook niets, ze geven nu aan dat het hun grondgebied is. Maar dat is een logisch gevolg van de hele onrust, het gaat bij alle Russische grenzen die omstreden zijn onrustig worden, vermoed ik, men ziet zwakte bij Rusland en een verschuiving van troepen dus ja, men gaat eens op avontuur.
Ik denk niet dat dat gas bepaald gratis is, Groningers zullen compensatie willen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:33 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat gas uit Rusland kost gewoon geld. En in Groningen kun je het 'gratis' uit de grond pompen op de operationele kosten na dan natuurlijk.
Gas uit Groningen is dus veel goedkoper en dat kunnen we wel tegen de marktprijs wegzetten. De winst die je dan overhoudt kun je voor allerlei zaken aanwenden zoals oa:
- ten eerste gepaste compensatie Groningers
- ontwikkelen alternatieve energiebronnen voor lange termijn
- booreilanden op de Noordzee
- investering defensie
- subsidie Oekraine
Gewoon doen dus, dan is het hele probleem ook maar een keer opgelost.
Als het voortbestaan van de Russische staat in gevaar komt. En ik weet niet of het verlies van een paar kleine eilandjes duizenden kilometers van Moskou daar onder valt.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:31 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja ok. Maar zei de minister van defensie van Rusland niet een paar dagen geleden dat ze alleen nukes inzetten als ze binnengevallen worden? De timing van Japan is nogal eng.
Qua Oekraine niet, het verhaal was dat ze de onafhankelijke republieken gingen bevrijden en Oekraine denazificeren.quote:
Dat staat toch nadrukkelijk in mijn lijstje bovenaan.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:34 schreef Daboman het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat gas bepaald gratis is, Groningers zullen compensatie willen.
Maar goed, we kunnen ook allemaal een Groninger in huis nemen
het is ook geen nieuw standpunt ofzo volgens mijquote:Op donderdag 31 maart 2022 20:34 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Als het voortbestaan van de Russische staat in gevaar komt. En ik weet niet of het verlies van een paar kleine eilandjes duizenden kilometers van Moskou daar onder valt.
https://www.oogtv.nl/2022(...)-oorlog-in-oekraine/quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zo simpel is het nu ook weer niet. Maar als het een noodsituatie is dan veranderd er wel iets, ja, en daar zal vermoedelijk ook begrip voor zijn in Groningen. Hoop ik in ieder geval wel.
De Krimquote:Op donderdag 31 maart 2022 20:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Qua Oekraine niet, het verhaal was dat ze de onafhankelijke republieken gingen bevrijden en Oekraine denazificeren.
Ohh ok! Ja, dan is het een ander verhaal.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:34 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Als het voortbestaan van de Russische staat in gevaar komt. En ik weet niet of het verlies van een paar kleine eilandjes duizenden kilometers van Moskou daar onder valt.
ja zoiets zat ik ook te denkenquote:Op donderdag 31 maart 2022 20:37 schreef Tengano het volgende:
Het mooiste zou eigenlijk zijn als Rusland ons probeert te straffen en wij ons zogenaamd 'genoodzaakt' voelen om dat plan te effecturen.
Dan denkt Poetin dat hij ons tuk heeft, maar in werkelijkheid start hij daarmee onze geplande weg naar onafhankelijkheid, duurzame energie en het oplossen van de problematiek voor de Groningers.
Ik ga gelijk Mark ff mailen![]()
Laten we hopen dat dit iets positiefs is wat uit deze oorlog voorkomtquote:Op donderdag 31 maart 2022 20:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja zoiets zat ik ook te denken
we wilden toch al van de fossiele brandstoffen af en nu staat er ineens wat druk op de ketel
Het enige wat je hoeft te doen is tegen Poetin zeggen:quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja zoiets zat ik ook te denken
we wilden toch al van de fossiele brandstoffen af en nu staat er ineens wat druk op de ketel
rusland heeft veel meer neonazis dan Oekrainequote:Op donderdag 31 maart 2022 20:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Qua Oekraine niet, het verhaal was dat ze de onafhankelijke republieken gingen bevrijden en Oekraine denazificeren.
Zou leuk zijn om er geen mening op na te houden over wat feiten zijn.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:41 schreef KroketBroodje het volgende:
[..]
of aan onze kant de kraan dichtdraaienquote:Op donderdag 31 maart 2022 20:41 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het enige wat je hoeft te doen is tegen Poetin zeggen:
NEE! we gaan niet in Roebels betalen![]()
Vervolgens gaat de gaskraan dicht en kunnen we aan de slag
Het nadeel daarvan is dat je dan Poetin straft en dat is minder tactisch en kan weer backfiren.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
of aan onze kant de kraan dichtdraaien
klaar met je rommel vlad, stop het maar in je tanks enzo
Kan hem niet meer vinden/ misschien was jij het niet/ verkeerd gelezen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat ben je nu aan het doen? Ik heb het nergens over zulke procedures gehad, waar komt dit vandaan?
Kweet niet. Wat staat er in het contact eigenlijk? EUR of RUB?quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:42 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het nadeel daarvan is dat je dan Poetin straft en dat is minder tactisch en kan weer backfiren.
Als hij het doet, 'denkt' hij er voordeel mee te hebben dat hij ons naait
Iig geen roebels anders hoeft hij niet af te wijken en de rest niet te protesteren.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Kweet niet. Wat staat er in het contact eigenlijk? EUR of RUB?
Ja, dat weten we maar dat was het Russische excuus verhaal.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
rusland heeft veel meer neonazis dan Oekraine
dat iddquote:Op donderdag 31 maart 2022 20:43 schreef ExTec het volgende:
[..]
Kan hem niet meer vinden/ misschien was jij het niet/ verkeerd gelezen.
Welgemeende excuses!![]()
Anyway,
Begin eens met die kerncentrale te bouwen door 24/7 te werken. IPV 8 uur per dag. Gaat het al 3 keer zo snel.
Analoog aan dat ze in Top Gear een keer uitzochten waarom een weg opnieuw asfalteren zo lang duurde.
Maar kon dus ineens razendsnel, toen de vrachtwagens met vers asfalt bleven komen, en men niet na 8 uur ophield met werken.
Analoog aan de filmpjes op youtube hoe ze in china binnen een dag een torenflat bouwen. Zelfde verhaal, hard buffelen, pre fab stukken bleven komen.
Als het er op aan komt, kan er dus een hoop
Dus sws contractbreuk.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:44 schreef Tengano het volgende:
[..]
Iig geen roebels anders hoeft hij niet af te wijken en de rest niet te protesteren.
Het probleem is niet techniek of zelfs de politiek. Het probleem zijn dat we graag inspraak willen en erg lijden aan NIMBY.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:43 schreef ExTec het volgende:
[..]
Anyway,
Begin eens met die kerncentrale te bouwen door 24/7 te werken. IPV 8 uur per dag. Gaat het al 3 keer zo snel.
Analoog aan dat ze in Top Gear een keer uitzochten waarom een weg opnieuw asfalteren zo lang duurde.
Maar kon dus ineens razendsnel, toen de vrachtwagens met vers asfalt bleven komen, en men niet na 8 uur ophield met werken.
Analoog aan de filmpjes op youtube hoe ze in china binnen een dag een torenflat bouwen. Zelfde verhaal, hard buffelen, pre fab stukken bleven komen.
quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:28 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
Zou het niet rendabel zijn om gewoon de oliestaten in het M-O te bezetten?
Dan snap je het niet. Ik stel een ethische vraag. Ik bedoel er echt geen kant mee.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:14 schreef HiZ het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid; Nederland is betrokken in een oorlog en jij bent overduidelijk de zaak van de vijand aan het bepleiten.
Uit nieuwsgierigheid, wat voor functie heb jij?quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:43 schreef ExTec het volgende:
[..]
Anyway,
Afspraken of contracten met dit type partijen zijn weinig waard. En de term contractbreuk dus ook niet.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
Heeft niets te maken met stoer om iemands de oorlog te verklaren en alles met eigen onmachtigheid omdat het niet mogelijk is andermans leven(s) te respecteren.quote:Op donderdag 31 maart 2022 19:43 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik vind het sowieso laf, als men zonder een tijdige oorlogsverklaring een persoon of instantie of land al aanvalt, waardoor de mensen waarmee men oorlog wil niet tijdig kunnen verhuizen met hun hebben en houden.
Ja want in de techniek hebben we echt nog meer banen nodigquote:Op donderdag 31 maart 2022 20:46 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat idd
dubbele shifts, 24 uur, kijken hoever je komt
het hoeft ook niet direct state of the art te zijn, zolang het maar functioneerd tijdens de overgansfase
creeer je voor de korte termijn nog banen ook, win/win/win
wel als je in dubbele shifts het klokje rond gaat werken lijkt mequote:Op donderdag 31 maart 2022 20:48 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja want in de techniek hebben we echt nog meer banen nodig
Staat vandaag al in het nieuws in de Telegraaf.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:49 schreef tjoptjop het volgende:
Staat die onlangs gesloten kolencentrale op Maasvlakte ook al stand-by? Lijkt me wel handig om voorbereidingen te treffen om die als nog snel weer op te starten mocht het nodig zijn.
Dat Urgenda clubje kan dan mooi even de tyfus krijgen
ze mogen het houden ook, daar doe ik niet moeilijk overquote:Op donderdag 31 maart 2022 20:49 schreef tjoptjop het volgende:
Staat die onlangs gesloten kolencentrale op Maasvlakte ook al stand-by? Lijkt me wel handig om voorbereidingen te treffen om die als nog snel weer op te starten mocht het nodig zijn.
Ja, maar dat kan je ook over de Europese sancties zeggen. In dit soort situaties gelden contracten even niet meerquote:Op donderdag 31 maart 2022 20:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus sws contractbreuk.
Een afspraak met Rusland is dus niet te vertrouwen.
Het gaat over van alles waar Rusland voor getekend heeft. Of het nu over een contract over gas of olie gaat. Of over het staken van vuren. Of over een vredesovereenkomst.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, een probleem...probeer maar eens een Russische rechter te vinden die het met je eens is
Behalve Duitse contractenquote:Op donderdag 31 maart 2022 20:50 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja, maar dat kan je ook over de Europese sancties zeggen. In dit soort situaties gelden contracten even niet meer
Er is nu al een schreeuwend tekort aan mensen en materialen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
wel als je in dubbele shifts het klokje rond gaat werken lijkt me
Linkie?quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:50 schreef Tengano het volgende:
[..]
Staat vandaag al in het nieuws in de Telegraaf.
quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
ze mogen het houden ook, daar doe ik niet moeilijk over
quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:49 schreef tjoptjop het volgende:
quote:Jetten: zeer teleurgesteld
Kolencentrale Maasvlakte gaat deuren niet sluiten
https://www.telegraaf.nl/(...)-deuren-niet-sluiten
Lul niet. Iedereen is Poetins Rusland zat en hierom is een meerderheid van de bevolking wonend in het aardbeving gebied voorstander;quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:26 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
Willen we niet. De gewenste verandering vereist tekorten. Op alle fronten. Gezondheidszorg, wonen, voedsel n energie.
Het Europese stroomnet is eigenlijk een groot net waarbij landen aan en afschakelen en bij elkaar inkopen en afnemen om zodoende vraag en opwekking aan elkaar te koppelen.quote:
En dan gaan die Britten ook pang! roepen als ze moeten interveniren.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:52 schreef Tijger_m het volgende:
Ik lees net dat het VK artilerie en pantservoertuigen naar Oekraine wil sturen als steun.
Er wordt niet gezegd om welke wapens het precies gaat maar mijn neefje is al 2 weken in Frankrijk gestationeerd met zijn reserve eenheid en hun 105mm geschut, zogenaamd op oefening maar ze oefenen niet, dus het zou mij niet verbazen als het om hun geschut gaat.
Op zich kan je zulk materieel wel aan Oekraine geven zonder je parate troepen te verzwakken.
Ik begrijp je laatste alinea niet maar het komt er voor mij op neer dat ik het oneerlijk vind dat Oekrane zoveel aandacht krijgt terwijl de invasie in Irak en Afghanistan niet zoveel aandacht kreeg (in de zin van slachtoffers opvangen en medeleven tonen aan een regering) terwijl we daar juist meer invloed op hadden om de oorlog te stoppen (omdat de invasie was gestart door een NATO lid/bondgenoot).quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zou leuk zijn om er geen mening op na te houden over wat feiten zijn.
Dat de dingen qua zienswijze anders worden beleeft, staat ieder vrij.
Denken dat NATO ooit een Soeverein land heeft overvallen, is vooral dat zo willen zien omdat het past in een zelf aangenomen overtuiging waar de mening van een andersdenkende er nooit toedoet.
Ik blijf mij wel steeds afvragen wat het er - voor jou ? - toedoet inzake de door Rusland gestarte oorlog in Oekrane met wat de NATO al of niet elders zou hebben gedaan ?
Kan natuurlijk zijn dat alleen het bestaan van verzet al genoeg reden is om 'iemand' dan de schuld te geven dat er een oorlog kwam. Veel misdadig instelde regimes hanteren dat narcistische argument dat hun slachtoffers het aan zichzelf hebben te wijten omdat onderwerping de "beste" keuze is.
Nee, dat doen ze niet maar ze gaan ook niet zelf, ze leveren Oekraine wapen(systemen)quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:55 schreef Tengano het volgende:
[..]
En dan gaan die Britten ook pang! roepen als ze moeten interveniren.
quote:Britain and its allies have agreed to send more lethal military aid to Ukraine to help defend it against Russia’s invasion, the British defence minister Ben Wallace has said. After hosting dozens of international partners at the second International Defence Donor Conference for Ukraine (IDDCU), he said:
There’ll be more lethal aid going into Ukraine as a result of today. A number of countries have come forward either with new ideas or indeed more pledges of money.
The aid will include the provision of air and coastal defence systems, longer-range artillery and counter battery capabilities, armoured vehicles as well as wider training and logistical support. Wallace added:
Today’s donor conference demonstrates the international community’s determination to support Ukraine in the face of President Putin’s illegal and unprovoked invasion by Russian force.
We are increasing our coordination to step up that military support and ensure the armed forces of Ukraine grow stronger as they continue to repel Russian forces.
Moscow calls the invasion it launched on 24 February a “special military operation” aimed at demilitarising and “denazifying” its neighbour, which Ukraine and the West have dismissed as a baseless pretext for war.
https://www.theguardian.c(...)f5c88f08df8dc55627ab
Thanks voor je uitleg. Ik denk dat we komende tijd wel uit zullen vinden wat de gevolgen zijn. Kan me voorstellen dat het niet zo simpel is als veel mensen inclusief ik denken.quote:Op donderdag 31 maart 2022 20:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het Europese stroomnet is eigenlijk een groot net waarbij landen aan en afschakelen en bij elkaar inkopen en afnemen om zodoende vraag en opwekking aan elkaar te koppelen.
Je moet namelijk precies zoveel opwekken als je afneemt.
Zoals bv savonds als het donker wordt starten er centrales bij of een grote aluminium smelterij schakelt even grote verbruikers uit.
Als ineens zeg 40% minder input is in de stroomopwekking en de afschakeling en opwekking is niet in lijn dan kan je een grote fall out krijgen van het hele net. Zijn we in West Europa niet gewend.
Juist de gascentrales gebruiken landen voor het supersnel bij en afregelen van vermogen.
De kolen en kern centrales zijn basis vermogen.
Zon en land wind kun je helemaal niet voorspellen en verstoren de balans alleen maar.
Maar goed, echt te voorspellen wat er gebeurd is niet mogelijk omdat er zoveel schakels in die lijn zitten en wellicht ook talloze oplossingen die wel/niet werken.
Aha, ik dacht even zowaar een visie van de regering maar was een keuze van het bedrijf zelf. Naja, in deze tijden goed om achter de hand te hebbenquote:
zullen wel Bulldogs zijn dan, Warrior moet nog 1000 jaar meequote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |