Heel Marioepol van de kaart vegen is mogelijk toch geen oorlogsmisdaad omdat het een militair doel is?quote:Op zondag 27 maart 2022 20:17 schreef AchJa het volgende:
Kan, hoeft niet. Maar die discussie is hier al gevoerd en zolang we niet weten of het nou wel of geen legitieme militaire doelen waren is het geen feit.
90% van een stad wegvagen betekent ook dat er een heleboel burgerdoelen zullen worden geraakt. Denk maar bijvoorbeeld aan woonwijken. Dat jij dat dan geen oorlogsmisdaad vindt, vind ik best choquerend.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:11 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Dat is niet per se een warcrime.
Het heeft ook met beeldvorming te maken, het beeld van één persoon die door zijn been geschoten wordt, ziet er heftiger en naarder uit dan een hele stad die weggebombardeerd wordt. Een stad bestaat vooral uit stenen en kleine gebouwtjes. Die hoor je niet schreeuwen.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:25 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
90% van een stad wegvagen betekent ook dat er een heleboel burgerdoelen zullen worden geraakt. Denk maar bijvoorbeeld aan woonwijken. Dat jij dat dan geen oorlogsmisdaad vindt, vind ik best choquerend.
Er is een filmpje in het vorige topic van mannen die in hun been geschoten worden. Niet per se knieschijven (dat is ook nog een detail).quote:Op zondag 27 maart 2022 20:27 schreef rutger05 het volgende:
Ik lees net over het kapot schieten van knieschijven van Russische krijgsgevangen. De personen die hier voor verantwoordelijk zijn moeten zeer zwaar worden gestraft als dit waar is.
Welke gedeelde kennis is nu echt 'kennis'.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:29 schreef rutger05 het volgende:
Ronduit triest en zeer onfatsoenlijk dat bepaalde figuren hier AchJa op de hak nemen omdat hij zijn kennis deelt.
Is het ook niet per definitiequote:Op zondag 27 maart 2022 20:25 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
90% van een stad wegvagen betekent ook dat er een heleboel burgerdoelen zullen worden geraakt. Denk maar bijvoorbeeld aan woonwijken. Dat jij dat dan geen oorlogsmisdaad vindt, vind ik best choquerend.
Voor mijn part zijn het allebei oorlogsmisdaden: bij de één is sprake van ernstige mishandelingen ten opzichte van krijgsgevangenen, waar in het congres van Geneve is bepaald dat het als oorlogsmisdaad wordt betiteld; bij de ander is het onmiskenbaar dat er burgerdoelen zullen worden geraakt, waarbij onschuldige burgers het leven zullen laten - dat lijkt mij ook een voorwaarde voor een oorlogsmisdaad. Let wel, ik zei vanaf dag één dat Poetin een oorlogsmisdadiger is die nergens voor schuwt.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Heel Marioepol van de kaart vegen is mogelijk toch geen oorlogsmisdaad omdat het een militair doel is?
Een hele stad is een militair doel?
En dan een paar mannen, waar we ook niet meer over weten, die in de benen geschoten worden, zijn dan weer wél een oorlogsmisdaad?
Kijk, hier kunnen we iig wat mee, thanks.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:21 schreef speknek het volgende:
Voor de mensen die zogenaamd niks gezien hebben ookal zijn ze zeer actieve deelnemers aan deze thread is er een handige Wikipedia van oorlogsmisdaden, voornamelijk gepleegd door de Russen.
https://en.m.wikipedia.or(...)_invasion_of_Ukraine
Tenzij je beseft dat er gezinnen met kinderen schuilen in die flats waarop raketten worden afgevuurd. Dan wordt het plots wel heel akelig wat er gebeurt.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het heeft ook met beeldvorming te maken, het beeld van één persoon die door zijn been geschoten wordt, ziet er heftiger en naarder uit dan een hele stad die weggebombardeerd wordt. Een stad bestaat vooral uit stenen en kleine gebouwtjes. Die hoor je niet schreeuwen.
Mogelijk heeft hij de regeltjes gewoon niet in een klaslokaal geleerd en niet in de bioscoopquote:Op zondag 27 maart 2022 20:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Heel Marioepol van de kaart vegen is mogelijk toch geen oorlogsmisdaad omdat het een militair doel is?
Een hele stad is een militair doel?
En dan een paar mannen, waar we ook niet meer over weten, die in de benen geschoten worden, zijn dan weer wél een oorlogsmisdaad?
Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om de MIVD naar jou job bij defensie te laten kijken (maar waarschijnlijk zit jij zo laag in de boom, dat het ook niet uit maakt).
Als de gehele mannelijke bevolking gewapend is en vanuit gebouwen op de Russen gaat schieten kan je er vanuit gaan dat de Russen terug gaan schieten.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:31 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Voor mijn part zijn het allebei oorlogsmisdaden: bij de één is sprake van ernstige mishandelingen ten opzichte van krijgsgevangenen, waar in het congres van Geneve is bepaald dat het als oorlogsmisdaad wordt betiteld; bij de ander is het onmiskenbaar dat er burgerdoelen zullen worden geraakt, waarbij onschuldige burgers het leven zullen laten - dat lijkt mij ook een voorwaarde voor een oorlogsmisdaad. Let wel, ik zei vanaf dag één dat Poetin een oorlogsmisdadiger is die nergens voor schuwt.
Maar wat ik niet snap is dat er sommige users zijn die bij de tweede optie nog steeds een stuk context willen gebruiken. Hallo, negentig procent(!) van een stad wordt zomaar weggevaagd, daar is voor mijn part geen context meer voor nodig.
Ik geef ook zelden likes aan pro-Oekrainse posts. Om dezelfde reden waarom ik geen foto neem als er een kat in m'n tuin komt, maar wel als het een rat is. Niet omdat ik ratten mooier vind, maar omdat ik die (gelukkig) zelden in m'n tuin zie. Katten zie ik voortdurend in m'n tuin, vaak meerdere keren per dag dezelfde.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:00 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Mwah ik volg deze topics al een tijdje en het valt me op dat je een like geeft vaak bij pro Russische dingen en eigenlijk nog nooit een gezien van je bij iets Pro Oekraïns.
Neutraal zou je denken beide kanten.
AchJa is inderdaad geen man van de theorie.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
Mogelijk heeft hij de regeltjes gewoon niet in een klaslokaal the geleerd en niet in de bioscoop
Je benaderd het nu uit emotie is niet nodig.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:25 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Gijzelen nog wel? Je mag gewoon gevangenen nemen he bovendien is die meneer al lang weer vrij.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:14 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Wat maakt iets precies een war crime dan?
Taking hostages is er een. Er zijn geconfirmde verhalen van het gijzelen van iig een burgemeester.
Lolquote:Op zondag 27 maart 2022 20:34 schreef luxerobots het volgende:
[..]
AchJa is inderdaad geen man van de theorie.
Je zit nou al een kwartier te janken over AchJa.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jouw posthistorie. Maar blijkbaar ben jij als domme hans soldaat niet in staat om dat op te zoeken.
Tjah, dan niet.
Knip weg. Ik heb helemaal geen zin om te discussiëren vandaag, fijne avond!quote:Op zondag 27 maart 2022 20:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ergo, je kijkt er dus met een gekleurde bril naar. Het HOR geldt voor iedereen, ongeacht of je nou bij de juiste of foute club behoort.
Het is gewoon een ontzettend grijs gebied maar om dan maar alles een "warcrime" te noemen slaat nergens op.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:36 schreef sp3c het volgende:
Kan niet zo zijn dat je jezelf terugtrekt in een woonwijk en de oorlog voorbij is ofzo
Waarom is dat de bottomline?quote:Op zondag 27 maart 2022 20:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kijk, hier kunnen we iig wat mee, thanks.![]()
Bottomline is dat het nog steeds beschuldigingen zijn. Maar goed, zoals ik al zei, rel in 3,2,1...
Maar een gebombardeerde kraamafdeling van een ziekenhuis vind jij dan ook een legitiem doel? Allemaal onder de noemer van 'schuilnest van terroristen'. Dat heeft Rusland daadwerkelijk gedaan, dus jij hoeft dingen niet te gaan bagatelliseren. In heel veel gevallen zijn het gewoon onschuldige mensen die ten prooi vallen aan de agressor.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:34 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als de gehele mannelijke bevolking gewapend is en vanuit gebouwen op de Russen gaat schieten kan je er vanuit gaan dat de Russen terug gaan schieten.
Dat maakt het ook legitieme doelen zover ik weet.
En wat nou als (een van) de beschuldigingen onomstotelijk bewezen wordt, en er dus zeker sprake is van een of meerdere oorlogsmisdaden? Wat kan/zal/moet de rest can de wereld dan doen?quote:Op zondag 27 maart 2022 20:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
Is het ook niet per definitie
Grote kans van maar hoeft niet
Schuif je emotie even aan de kant.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:38 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Maar een gebombardeerde kraamafdeling van een ziekenhuis vind jij dan ook een legitiem doel? Allemaal onder de noemer van 'schuilnest van terroristen'. Dat heeft Rusland daadwerkelijk gedaan, dus jij hoeft dingen niet te gaan bagatelliseren. In heel veel gevallen zijn het gewoon onschuldige mensen die ten prooi vallen aan de agressor.
ik vrees dat dit gewoon oorlog is , in de WW2 werden krijgsgevangenen vaak doodgeschotenquote:Op zondag 27 maart 2022 20:27 schreef rutger05 het volgende:
Ik lees net over het kapot schieten van knieschijven van Russische krijgsgevangen. De personen die hier voor verantwoordelijk zijn moeten zeer zwaar worden gestraft als dit waar is.
In Mariupol zitten naar verluid nog steeds 100.000 mensen zonder voedsel, water, elektriciteit, internet, noem maar op. In sommige gebieden kan je niet ontsnappen als je pech hebt.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:36 schreef sp3c het volgende:
Kan niet zo zijn dat je jezelf terugtrekt in een woonwijk en de oorlog voorbij is ofzo
Nee, hij doet alsof hij zo weinig informatie heeft dat hij niet weet of de Russen oorlogsmisdaden begaan.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
Lol
Ik bedoelde wel
Hij heeft gewoon gelijk hier
Dat is oorlog echte mega kloten voor die mensen maar dat is wederom geen oorlogsmisdaad.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:41 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
In Mariupol
[..]
In Mariupol zitten naar verluid nog steeds 100.000 mensen zonder voedsel, water, elektriciteit, internet, noem maar op. In sommige gebieden kan je niet ontsnappen als je pech hebt.
Uh ja... Net zoals in het begin al eens ter sprake is gekomen dat krijgsgevangen tentoonstellen ook gewoon tegen het HOR ingaat...quote:Op zondag 27 maart 2022 20:24 schreef luxerobots het volgende:
Bijzonder die persoonlijke aanvallen steeds. Dat je het niet met mij eens bent dat mag gewoon, geen enkel probleem maar kom dan met een onderbouwing waarom je het niet met mij eens bent.quote:Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om de MIVD naar jou job bij defensie te laten kijken (maar waarschijnlijk zit jij zo laag in de boom, dat het ook niet uit maakt).
quote:Op zondag 27 maart 2022 20:28 schreef luxerobots het volgende:
Er is een filmpje in het vorige topic van mannen die in hun been geschoten worden. Niet per se knieschijven (dat is ook nog een detail).
Niet echtquote:Op zondag 27 maart 2022 20:37 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Het is gewoon een ontzettend grijs gebied maar om dan maar alles een "warcrime" te noemen slaat nergens op.
Als je gevangenen door hun knieschijven moet schieten om te voorkomen dat ze weglopen doe je iets niet goed.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik vrees dat dit gewoon oorlog is , in de WW2 werden krijgsgevangenen vaak doodgeschoten
Het is ook gewoon zo dat ze anders ontsnappen en jouw zullen doden
sommmige burgers zijn gewoon dodgeschoten doo rde russen terwijl ze buiten een potje zaten te kokenquote:Op zondag 27 maart 2022 20:41 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
In Mariupol zitten naar verluid nog steeds 100.000 mensen zonder voedsel, water, elektriciteit, internet, noem maar op. In sommige gebieden kan je niet ontsnappen als je pech hebt.
Ik heb geen invloed op de situatie - ik deel enkel het sentiment bij zulk menselijk leed. Maar zulke wreedheden zouden jou toch ook moeten verafschuwen, nietwaar?quote:Op zondag 27 maart 2022 20:41 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Schuif je emotie even aan de kant.
Opsporingsbevel uitschrijvenquote:Op zondag 27 maart 2022 20:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En wat nou als (een van) de beschuldigingen onomstotelijk bewezen wordt, en er dus zeker sprake is van een of meerdere oorlogsmisdaden? Wat kan/zal/moet de rest can de wereld dan doen?
Ja als je pech hebt heb je wel echt pechquote:Op zondag 27 maart 2022 20:41 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
ik denk dat ik het ook zou doenquote:Op zondag 27 maart 2022 20:44 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Als je gevangenen door hun knieschijven moet schieten om te voorkomen dat ze weglopen doe je iets niet goed.
Ik heb er eerlijk gezegd ook nog geen gezien hoorquote:Op zondag 27 maart 2022 20:41 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nee, hij doet alsof hij zo weinig informatie heeft dat hij niet weet of de Russen oorlogsmisdaden begaan.
Maar ziet dan op twitter een filmpje van mannen die door hun been geschoten worden, en zegt bewijs te hebben dat Oekraïners krijgsgevangenen door hun knieën schieten en oorlogsmisdaden begaan.
Prima, maar geef dan ook toe dat de Russen oorlogsmisdaden begaan, daar is zelfs veel meer betrouwbare informatie over.
Jawel het is verschrikkelijk net zoals het verschrikkelijk is dat er doden aan beide kanten vallen.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:44 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Ik heb geen invloed op de situatie - ik deel enkel het sentiment bij zulk menselijk leed. Maar zulke wreedheden zouden jou toch ook moeten verafschuwen, nietwaar?
Of ik het een legitiem doel vind is helemaal niet belangrijk.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:38 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Maar een gebombardeerde kraamafdeling van een ziekenhuis vind jij dan ook een legitiem doel? Allemaal onder de noemer van 'schuilnest van terroristen'. Dat heeft Rusland daadwerkelijk gedaan, dus jij hoeft dingen niet te gaan bagatelliseren. In heel veel gevallen zijn het gewoon onschuldige mensen die ten prooi vallen aan de agressor.
That’s it?quote:Op zondag 27 maart 2022 20:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
Opsporingsbevel uitschrijven
Schien een boze brief
Medelijden hebben met de bezetter is voor later.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:27 schreef rutger05 het volgende:
Alleen als die oorlogsmisdadigers geen nucleair arsenaal hebben.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
That’s it?
En als dat deporteren van Ukraïeners naar Rusland waar is? Idem?
Dus eigenlijk is het ook weinig zinvol om mogelijke oorlogsmisdaden te onderzoeken, want daar wordt toch niets aan gedaan?
ee n kogel doet geen pijn en het geneest wel weer als je thuis bentquote:
Dus eigenlijk is het ook weinig zinvol om mogelijke oorlogsmisdaden te onderzoeken, want daar wordt toch niets aan gedaan?quote:Op zondag 27 maart 2022 20:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als dat waar en/of wel permanent is dan is dat wel een oorlogsmisdaad ja
Als een stad vernietigen geen oorlogsmisdaad is, omdat het misschien wel een legitiem militair doel is (een hele stad met woningen waar gezinnen, vrouwen en kinderen in wonen)...quote:Op zondag 27 maart 2022 20:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uh ja... Net zoals in het begin al eens ter sprake is gekomen dat krijgsgevangen tentoonstellen ook gewoon tegen het HOR ingaat...
Die onderbouwing geef ik keer op keer. De ene misdaad is in jouw ogen een oorlogsmisdaad, en de andere, grotere oorlogsmisdaad, waar ook meer over bekend is, is dat dan weer niet.quote:Bijzonder die persoonlijke aanvallen steeds. Dat je het niet met mij eens bent dat mag gewoon, geen enkel probleem maar kom dan met een onderbouwing waarom je het niet met mij eens bent.
Ja, dat maakt verschil, je knie is gevoeliger, doet meer pijn en kan minder makkelijk herstellen. Op knieën schieten is erger dan op benen schieten.quote:Anyway, en dit allemaal vanwege een filmpje waarbij militairen door de benen/ knieschijven (zelfs dat schijnt verschil te maken)
Een oorlogsmisdaad door een onbekende twitteraar gepost. Waarbij we niet weten wie het zijn, wie de daders en slachtoffers zijn. En waar het zich afspeelt.quote:geschoten worden waarvan ik zeg dat je nu een oorlogsmisdaad klip en klaar op beeld hebt... Maar nee, nu wordt dat plotseling ter discussie gesteld en moet er meer context komen...
Ja, dat weten we dus niet bij dit filmpje. Sowieso weten we de plaats en tijd ook niet.quote:Polderturk wist ook al een aantal filmpjes te posten waarbij het een dag later net andersom was... Dus eerst wat het Oekraine doet iets tegen Rusland en een dag later was het Rusland doet iets tegen Oekraine... Beide keren exact hetzelfde filmpje...
Dit lijkt mij culturele toe-eigening.quote:
We zullen in alle gevallen moeten afwachten. Die benenschieterij komt uit niet onverdachte hoek. Als het waar is, is het misdadig, welke partij het ook doet of deed. Maar beide partijen hebben de neiging datgene te plaatsen dat in hun kraam te pas komt. Dat hier op de man gespeeld wordt als iemand een andere mening heeft, vind ik erg vervelend, vooral als het posts lang doorgaat.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:38 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Waarom is dat de bottomline?
Je weet ook niet of er wel krijgsgevangenen door hun benen geschoten zijn. En je weet ook niet welke partij dat gedaan heeft, en wat de slachtoffers hiervoor uitgevreten hebben.
Een hele stad van de kaart vegen en krijgsgevangenen door hun benen schieten, ik zou het beiden als oorlogsmisdaden zien. Maar jij ziet er slechts één als oorlogsmisdaad.
En daar heeft Achja helemaal gelijk in.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja maar is geen schending van wat dan ook want we kunnen het niet vaststellen!
Aldus @:Achja
Klopt ook gewoonquote:Op zondag 27 maart 2022 21:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja maar is geen schending van wat dan ook want we kunnen het niet vaststellen!
Aldus @:Achja
quote:Op zondag 27 maart 2022 21:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
En daar heeft Achja helemaal gelijk in.
Het zouden eigenlijk jullie kinderen moeten zijn in een verbandjequote:
Je bent wel bekend met meeste rechtssystemen waarbij je onschuldig bent tot tegendeel bewezen is?quote:Op zondag 27 maart 2022 21:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Het zouden eigenlijk jullie kinderen moeten zijn in een verbandje
Het zouden eigenlijk helemaal geen kinderen moeten zijn in verband maar als jij daar heel heet van wordt zal ik tegen die tijd wel een KLB topic aanmakenquote:Op zondag 27 maart 2022 21:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Ja.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:05 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je bent wel bekend met meeste rechtssystemen waarbij je onschuldig bent tot tegendeel bewezen is?
Ik leer mijn kinderen dat culturele-toe eigening een vorm is van orientalisme.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Waarom zou dat zo moeten zijn?quote:Op zondag 27 maart 2022 21:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Omdat we het dan wel per definitie een oorlogsmisdaad noemen denkquote:
'They’ve offered “[body] bags” not even fit for dead pets, he says'quote:
Hij lijkt ook niet helemaal te begrijpen dat 'oorlogsmisdaad' niets meer is dan papierenwerkelijkheid. Het is niet omdat iets op papier geen oorlogsmisdaad is, dat het daarom moreel minder erg is.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
Omdat we het dan wel per definitie een oorlogsmisdaad noemen denk
Begrijpelijk ook vanuit de emotie maar ik neem aan dat de rechter die niet meeneemt in zijn (of haar!) beslissing
Ah helder, een oorlogsmisdaad is slechts een papierenwerkelijkheid.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hij lijkt ook niet helemaal te begrijpen dat 'oorlogsmisdaad' niets meer is dan papierenwerkelijkheid. Het is niet omdat iets op papier geen oorlogsmisdaad is, dat het daarom moreel minder erg is.
Daar lijkt het op jaquote:Op zondag 27 maart 2022 21:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hij lijkt ook niet helemaal te begrijpen dat 'oorlogsmisdaad' niets meer is dan papierenwerkelijkheid. Het is niet omdat iets op papier geen oorlogsmisdaad is, dat het daarom moreel minder erg is.
Zeker. Het filmen van krijgsgevangenen is een oorlogsmisdaad. Een bombardement op burgers niet per definitie (context afhankelijk).quote:Op zondag 27 maart 2022 21:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ah helder, een oorlogsmisdaad is slechts een papierenwerkelijkheid.
Goed om te weten man
Ja ook. Maar bedoel ook dat niet-oorlogsmisdaden soms erger zijn dan daadwerkelijke oorlogsmisdaden. Het is helder, maar niet proportioneel gedefinieerd.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
Daar lijkt het op ja
Daarom ben ik ook niet zo'n fan van dit soort foto's als argument
Tuurlijk is het vreselijk maar oorlogsmisdaden zijn heel helder gedefinieerd
Waarschijnlijk ja. Er zijn echter behoorlijk wat kindjes geweest die verbandjes nodig hadden of onder de grond zijn geëindigd door handelen vanuit ons. Als het per definitie een oorlogsmisdaad is volgens sommige mensen, wel vreemd dat daar nooit iemand voor veroordeeld is.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
Begrijpelijk ook vanuit de emotie maar ik neem aan dat de rechter die niet meeneemt in zijn (of haar!) beslissing
Bombardement op burgers wel, een bombardement waar burgers bij omkomen niet per sequote:Op zondag 27 maart 2022 21:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zeker. Het filmen van krijgsgevangenen is een oorlogsmisdaad. Een bombardement op burgers niet per definitie (context afhankelijk).
Jawel. Maar als jij de boel platbombardeerd, en je zegt gewoon dat het werd gebruikt als opslagplaats voor terroristen? het moet allemaal heel nauwkeurig worden bewezen. Terwijl dat met het filmen van krijgsgevangen direct helder is.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
Bombardement op burgers wel, een bombardement waar burgers bij omkomen niet per se
Vraagje:quote:Op zondag 27 maart 2022 21:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zeker. Het filmen van krijgsgevangenen is een oorlogsmisdaad. Een bombardement op burgers niet per definitie (context afhankelijk).
Lijkt me ook nietquote:Op zondag 27 maart 2022 21:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jawel. Maar als jij de boel platbombardeerd, en je zegt gewoon dat het werd gebruikt als opslagplaats voor terroristen? het moet allemaal heel nauwkeurig worden bewezen. Terwijl dat met het filmen van krijgsgevangen direct helder is.
Lijkt mij niet dat wij een discussie hoeven te voeren over wat wij erger vinden, toch??
Kijk naar Hawija, een volstrekt legitiem militair doel. Maar toch wordt Nederland aangeklaagd... En dat is hun goed recht verder.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:23 schreef theunderdog het volgende:
Jawel. Maar als jij de boel platbombardeerd, en je zegt gewoon dat het werd gebruikt als opslagplaats voor terroristen? het moet allemaal heel nauwkeurig worden bewezen. Terwijl dat met het filmen van krijgsgevangen direct helder is.
Lijkt mij niet dat wij een discussie hoeven te voeren over wat wij erger vinden, toch??
Klopt. En de situatie in Hawija lijkt mij erger dan het filmen van krijgsgevangen. Het tweede wordt gezien als een oorlogsmisdaad.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kijk naar Hawija, een volstrekt legitiem militair doel. Maar toch wordt Nederland aangeklaagd... En dat is hun goed recht verder.
Jawel. Maar 'neveschade' wordt niet zelden ook gewoon als excuus gebruikt he. Toch als je dat aandraagt, ben je geen oorlogsmisdaad begaan bij het bombarderen.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Vraagje:
Ik neem aan dat daar ook nog wel gradaties in zitten?
Bedoel het filmen van krijgsgevangenen lijkt mij van een andere orde dan het bombarderen van burgerdoelen pur sang.
Wat is culturele toe-eigening en waarom is dit culturele toe-eigening?quote:Op zondag 27 maart 2022 21:01 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit lijkt mij culturele toe-eigening.
Ja, heel flauw. Maar wat moeten we in hemelsnaam met dit soort random tweets?
Volgens mij ligt de grens bij het vernederen van de gevangenen, je mag ze best filmen (zie Karremans)quote:Op zondag 27 maart 2022 21:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Vraagje:
Bedoel het filmen van krijgsgevangenen lijkt mij van een andere orde dan het bombarderen van burgerdoelen pur sang.
1: Egypte. Hij heeft de geheime ingangen van de Pyramides ontdekt.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:28 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Wat is culturele toe-eigening en waarom is dit culturele toe-eigening?
Heel flauw, maar is dit ook niet een random tweet?
Uiteraard, het is natuurlijk niet dat er enorm moeilijk gedaan gaat worden over het filmen van POW's... Eea natuurlijk wel een beetje afhankelijk van welke partij dat doet en wat de uitkomst is...quote:Op zondag 27 maart 2022 21:25 schreef capricia het volgende:
Vraagje:
Bedoel het filmen van krijgsgevangenen lijkt mij van een andere orde dan het bombarderen van burgerdoelen.
Waren die bombardementen van Assad oorlogsmisdaden eigenlijk? volgens mij niet toch?quote:Op zondag 27 maart 2022 21:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uiteraard, het is natuurlijk niet dat er enorm moeilijk gedaan gaat worden over het filmen van POW's... Eea natuurlijk wel een beetje afhankelijk van welke partij dat doet en wat de uitkomst is...
En dan te bedenken dat wij elkaar in het begin de tent wel eens hebben uitgevochten...quote:Op zondag 27 maart 2022 21:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
@:AchJa en ik zijn maten... we hebben ook een speciale eigen vereniging, FVW... FakeVeteranWatching... dat we met verrekijkers naar die verkleedpartijen op het Malieveld gaan kijken en ter lering ende vermaak alle bizarre kledingcombinaties gedetailleerd in kaart brengen.
AchJa is geen 'Russenknecht'. Het is niet meer dan dit:
- Oorlogsmisdaad is een helder omschreven en gedefinieerde term die niet zomaar ingezet kan worden, dat moet bewezen worden. Derhalve is wat er op die film met de soldaten gebeurt die door de benen worden geschoten vrij snel te definiëren als oorlogsmisdaad: het opzettelijk verwonden van overgegeven, gevangengenomen en/of onschadelijk gemaakte tegenstanders.
- De kans dat Putin legio oorlogsmisdaden heeft begaan is m.i. zeer aannemelijk, edoch dient dat qua begripsafbakening net zo helder te verifiëren zijn als bovenstaand filmpje. That's all.
Neemt verder niet weg natuurlijk dat werkelijk alle leed (niet specifiek oorlogsmisdaden) dat daar geschied nog altijd op conto van Putin komt.
Lang, lang geleden maat...quote:Op zondag 27 maart 2022 21:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat wij elkaar in het begin de tent wel eens hebben uitgevochten...
Er werd inderdaad in benen geschoten, al discussiërend zijn daar hier knieschijven van gemaakt.quote:Op zondag 27 maart 2022 20:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ee n kogel doet geen pijn en het geneest wel weer als je thuis bent
Maar hij zal niet meer naar het front gaan om jou of je maten te schieten
Maar niet in de knie, maar in het been schieten , dat het bot geraakt is
nou die doet niet meer mee dan ,
vastbindan en op transport naar huis
Wat nog sterker is: wanneer bewezen kan worden dat je burgers hebt ingezet als menselijk schild voor militaire doeleinden (door bijvoorbeeld beschietingen te doen vanuit woonwijken of ziekenhuizen te gebruiken als munitie-opslagplaatsen), begaat juist de gebombardeerde partij een oorlogsmisdaad.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jawel. Maar 'neveschade' wordt niet zelden ook gewoon als excuus gebruikt he. Toch als je dat aandraagt, ben je geen oorlogsmisdaad begaan bij het bombarderen.
Prima hoor, je voelt er niets van , en na drie maand kan de vent weer koeien melkenquote:Op zondag 27 maart 2022 21:34 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Er werd inderdaad in benen geschoten, al discussiërend zijn daar hier knieschijven van gemaakt.
Het zou zelfs kunnen dat de Russen in hun eigen benen schieten, om niet meer terug naar het front te hoeven.
Haha ja. En iets 'bewezen' krijgen is niet onafhankelijk van de macht die bepaalde landen hebben. Hetzelfde met zaken onder de pet houden.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:35 schreef Repentless het volgende:
[..]
Wat nog sterker is: wanneer bewezen kan worden dat je burgers hebt ingezet als menselijk schild voor militaire doeleinden (door bijvoorbeeld beschietingen te doen vanuit woonwijken of ziekenhuizen te gebruiken als munitie-opslagplaatsen), begaat juist de gebombardeerde partij een oorlogsmisdaad.
Mijn aanwezigheid leidt altijd tot verbroedering.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:42 schreef theunderdog het volgende:
Het begon met phpmystyle die kwaad sprak over de kinderen van fok-gebruikers. Maar dit kwaad werd al snel verlicht door de liefde tussen Achja en Etto..
Wanneer tongzoenen???quote:Op zondag 27 maart 2022 21:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mijn aanwezigheid leidt altijd tot verbroedering.
Als deze war tot een einde is.quote:
Zeker, dat is vaak ook een lastige zaak. Maar bijvoorbeeld het vaststellen van locaties van waaruit raketten worden afgevuurd is daarentegen vrij objectief en eenvoudig vast te stellen. Als je zoals Hamas een paar duizend raketten vanuit woonwijken lanceert, valt dat moeilijk te ontkennen. Als er dan een tegenreactie komt (waarbij voorafgaand wordt gewaarschuwd) kun je het moeilijk op een oorlogsmisdaad gooien als daar helaas ook burgers bij omkomen die niet zijn vertrokken.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Haha ja. En iets 'bewezen' krijgen is niet onafhankelijk van de macht die bepaalde landen hebben. Hetzelfde met zaken onder de pet houden.
Ja. Alleen is een leuk detail wel dat hamas in het zadel is gehouden door.... nou, je kunt het zelf wel raden.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:52 schreef Repentless het volgende:
[..]
Zeker, dat is vaak ook een lastige zaak. Maar bijvoorbeeld het vaststellen van locaties van waaruit raketten worden afgevuurd is daarentegen vrij objectief en eenvoudig vast te stellen. Als je zoals Hamas een paar duizend raketten vanuit woonwijken lanceert, valt dat moeilijk te ontkennen. Als er dan een tegenreactie komt (waarbij voorafgaand wordt gewaarschuwd) kun je het moeilijk op een oorlogsmisdaad gooien als daar helaas ook burgers bij omkomen die niet zijn vertrokken.
Als je een stad verdedigt, hoe kan je dat doen zonder in woonwijken te gaan zitten?quote:Op zondag 27 maart 2022 21:52 schreef Repentless het volgende:
[..]
Zeker, dat is vaak ook een lastige zaak. Maar bijvoorbeeld het vaststellen van locaties van waaruit raketten worden afgevuurd is daarentegen vrij objectief en eenvoudig vast te stellen. Als je zoals Hamas een paar duizend raketten vanuit woonwijken lanceert, valt dat moeilijk te ontkennen. Als er dan een tegenreactie komt (waarbij voorafgaand wordt gewaarschuwd) kun je het moeilijk op een oorlogsmisdaad gooien als daar helaas ook burgers bij omkomen die niet zijn vertrokken.
dat zijn de makkelijkere zakenquote:Op zondag 27 maart 2022 21:52 schreef Repentless het volgende:
[..]
eerst evacuerenquote:Op zondag 27 maart 2022 22:01 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Als je een stad verdedigt, hoe kan je dat doen zonder in woonwijken te gaan zitten?
Evacueren kan natuurlijk niet op tijd, met een grote stad, als de vijand snel naar je toe komt. Verder genoeg mensen die niet weg willen enzo.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat zijn de makkelijkere zaken
wat als er op de markt een tent staat met een recruteringsposter en 5 soldaatjes?
mag je niet schieten omdat dat niet proportioneel is
wat als die tent met die 5 soldaatjes een commandopost is die een brigade in het veld aanstuurt?
ze doen niks, schieten op niemand, hebben misschien niet eens wapens bij zich maar als je ze uitschakeld weet die brigade ff niet meer waar links of rechts is, dan is het gewoon pech hebben voor iedereen op die markt lijkt me
wat als de brigade van de geneeskundige troepen is?
pfffff ...
mensen moeten niet te snel met dit soort termen strooien als ze ze niet helemaal begrijpen ...
[..]
eerst evacueren
het kan verigens oo gewoon dat het een kutwereld is en niemand schuldig is aan de burgerdoden in kwestie
emotioneel geef ik je gelijk maar het oorlogsrecht houd geen rekening met good guys of bad guysquote:Op zondag 27 maart 2022 22:06 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Evacueren kan natuurlijk niet op tijd, met een grote stad, als de vijand snel naar je toe komt. Verder genoeg mensen die niet weg willen enzo.
Een ziekenhuis kan je wel vermijden als verdediger, huizen is een stuk lastiger.
Enige schuldige is natuurlijk de onterechte aanvaller.
fixed... wordt hier iets te veel met 'emotie' gestrooid de hele tijd.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
ethisch geef ik je gelijk maar het oorlogsrecht houd geen rekening met good guys of bad guys
moord is moord
in mijn ogen is emotioneel beter op zijn plek hierquote:Op zondag 27 maart 2022 22:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
fixed... wordt hier iets te veel met 'emotie' gestrooid de hele tijd.
En jij moet eens heel snel normaal doemquote:Op zondag 27 maart 2022 21:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Dat zou op een of andere manier moeten aangeven dat de ratio ondergeschikt is of zelfs ontbreekt. Dat is m.i. verre van het geval... Dat er hier een overduidelijke agressor is is bijvoorbeeld heel rationeel te duiden.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
in mijn ogen is emotioneel beter op zijn plek hier
dat Rusland de agressor is lijkt me evident, Russische tanks rijden richting Kiev, niet andersomquote:Op zondag 27 maart 2022 22:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zou op een of andere manier moeten aangeven dat de ratio ondergeschikt is of zelfs ontbreekt. Dat is m.i. verre van het geval... Dat er hier een overduidelijke agressor is is bijvoorbeeld heel rationeel te duiden.
Dat lijkt me dan juist weer een zeer emotionele visie... Qua internationaal recht is namelijk nogal helder welke partij hier letterlijk en figuurlijk grenzen heeft overschreden.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat Rusland de agressor is lijkt me evident, Russische tanks rijden richting Kiev, niet andersom
maar of dat terecht of onterecht is lijkt me in the eye of the beholder
het doet er simpelweg niet toequote:Op zondag 27 maart 2022 22:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan juist weer een zeer emotionele visie... Qua internationaal recht is namelijk nogal helder welke partij hier letterlijk en figuurlijk grenzen heeft overschreden.
Oorlogsmisdadigers, door de rechter bewezen of niet, hij is het.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
Maar dat doe ik dan ook niet. Integendeel.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
het doet er simpelweg niet toe
anders noem je elke dooie in kamp A een oorlogsmisdaad omdat kamp B de oorlog is begonnen zonder reden illegaal is en dat is niet het geval
nee weet ik ook niet meer wie het wasquote:Op zondag 27 maart 2022 22:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar dat doe ik dan ook niet. Integendeel.
Rusland valt Oekraine aan, een soevereine staat wat geenszins agressief was/is naar Rusland.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zou op een of andere manier moeten aangeven dat de ratio ondergeschikt is of zelfs ontbreekt. Dat is m.i. verre van het geval... Dat er hier een overduidelijke agressor is is bijvoorbeeld heel rationeel te duiden.
Dat is ook moeilijk. Maar als je dat doet en besluit vanuit een woonwijk de tegenaanval uit te voeren of te coördineren en je wapens en munitie op te slaan/te verbergen, ben je wel zelf ervoor verantwoordelijk dat je vooraf je burgers evacueert. Want zo'n locatie wordt op dat moment een militair doel voor je vijand waardoor je bombardementen kunt verwachten.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:01 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Als je een stad verdedigt, hoe kan je dat doen zonder in woonwijken te gaan zitten?
Echt? Een ernstig gewond kind (waardoor en in welk land dan ook maakt me niet uit) een mummy-baby noemen? Niet echt iets om een ‘grapje’ over te maken.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee weet ik ook niet meer wie het was
het was een lang weekend, playoffs, verloren finale, drank, potdikkeme weet ik veel, ik moet eigenlijk slapen
die gast met die foto van die mummiebaby
Eens hoor...quote:Op zondag 27 maart 2022 22:29 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Rusland valt Oekraine aan, een soevereine staat wat geenszins agressief was/is naar Rusland.
Even wat feitjes op een rij.
- Rusland stelt zich al decenia lang agressief, manipulatief en intimiderend op naar het westen. Fake news campagnes, cyber crime enz.
- Het Oekraiense volk heeft een lange en trieste geschiedenis met Russische onderdrukking.
- Krim is ze al afgepakt.
- Donbas is ze al afgepakt.
- Rusland valt aan. Vermoordt alles en iedereen a la Syria en Grozny style.
- Rusland beschiet burgers in autos, wachtend op eten, protestanten, ambulances, bombardeerd ziekenhuizen, scholen, gebedshuizen enz enz.
- Negeert gemaakte afspraken rond vluchtroutes, war crime.
- Valt nucleaire energie centra aan, war crime
- Ontvoerd journalisten en burgemeesters, martelt ze enz, war crime.
- Bombardeerd voedselopslag en distributiecentra als uithongeringstaktiek.
- Veel meldingen / ooggetuigen van verkrachtingen.
Enz enz enz.
Maar Oekraine is zo slecht, want er is een of andere video op Twitter etc etc
Moet de vijand wel meewerken aan het instellen can humanitaire corridors.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:29 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat is ook moeilijk. Maar als je dat doet en besluit vanuit een woonwijk de tegenaanval uit te voeren of te coördineren en je wapens en munitie op te slaan/te verbergen, ben je wel zelf ervoor verantwoordelijk dat je vooraf je burgers evacueert. Want zo'n locatie wordt op dat moment een militair doel voor je vijand waardoor je bombardementen kunt verwachten.
ik zie niet hoe 'alles wat de Russen fout doen' een argument is tegen 'kijk de Oekrainers iets fout doen'quote:Op zondag 27 maart 2022 22:29 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Rusland valt Oekraine aan, een soevereine staat wat geenszins agressief was/is naar Rusland.
- Rusland stelt zich al decenia lang agressief, manipulatief en intimiderend op naar het westen. Fake news campagnes, cyber crime enz.
- Het Oekraiense volk heeft een lange en trieste geschiedenis met Russische onderdrukking.
- Rusland beschiet burgers in autos, wachtend op eten, protestanten, ambulances, bombardeerd ziekenhuizen, scholen, gebedshuizen enz enz.
Enz enz enz.
dat ligt aan je gevoel voor humor denk ikquote:Op zondag 27 maart 2022 22:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Echt? Een ernstig gewond kind (waardoor en in welk land dan ook maakt me niet uit) een mummy-baby noemen? Niet echt iets om een ‘grapje’ over te maken.
nee dat moet hij nietquote:Op zondag 27 maart 2022 22:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Moet de vijand wel meewerken aan het instellen can humanitaire corridors.
Dat ging in Warschau 1939, 1943 en 1944 ook niet zo lekker... De vijand houdt namelijk geen rekening met jouw situatie en/of tijd om de boel te evacueren. Al helemaal niet als die aanval ook zonder enige waarschuwing komt.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:29 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat is ook moeilijk. Maar als je dat doet en besluit vanuit een woonwijk de tegenaanval uit te voeren of te coördineren en je wapens en munitie op te slaan/te verbergen, ben je wel zelf ervoor verantwoordelijk dat je vooraf je burgers evacueert. Want zo'n locatie wordt op dat moment een militair doel voor je vijand waardoor je bombardementen kunt verwachten.
Niet letterlijk, wel in het voorbeeld waar ik op reageer. Je kunt je burgers niet in veiligheid brengen als de vijand op de evacués schiet.quote:
Ah ja, humor.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat ligt aan je gevoel voor humor denk ik
ja dan hebben die burgers toch gewoon pech gehadquote:Op zondag 27 maart 2022 22:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Biet letterlijk, wel in het voorbeeld waar ik op reageer. Je kunt je burgers niet in veiligheid brengen als de vijand op de evacués schiet.
ja mooiquote:
Ik denk dat je beter van twitter etc af kan blijven.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:29 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Enz enz enz.
geloof ik ook niet hoor maar ik geloof ook niet dat de Russen bewust burgers aan het doodschieten zijnquote:Op zondag 27 maart 2022 22:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
Overigens, gezien het aantal vluchtelingen uit Oekraïne, voornamelijk vrouwen en kinderen, kan wel opgemaakt worden dat Oekraïne niet willens en wetens burgers maar een beetje in de frontlinie wil houden 'als schild'.
Uhm... maar als dan dus die burgers in de stad blijven is het een 'oorlogsmisdaad' van de verdedigers?quote:Op zondag 27 maart 2022 22:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja dan hebben die burgers toch gewoon pech gehad
je moet helemaal nergens aan meewerken, als je het niet vertrouwd dan is dat echt jammer maar helaas
Da heb op facebook gestaan jongequote:Op zondag 27 maart 2022 22:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
geloof ik ook niet hoor maar ik geloof ook niet dat de Russen bewust burgers aan het doodschieten zijn
dat helpt ze gewoon niet
niet per sequote:Op zondag 27 maart 2022 22:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm... maar als dan dus die burgers in de stad blijven is het een 'oorlogsmisdaad' van de verdedigers?
Op dit moment helpt niets ze echt he...quote:Op zondag 27 maart 2022 22:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
geloof ik ook niet hoor maar ik geloof ook niet dat de Russen bewust burgers aan het doodschieten zijn
dat helpt ze gewoon niet
Dat vind ik wel redelijk naïef, eigenlijk.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat helpt ze gewoon niet
het ziet er niet goed uit neequote:Op zondag 27 maart 2022 22:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Op dit moment helpt niets ze echt he...
primaquote:Op zondag 27 maart 2022 22:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat vind ik wel redelijk naïef, eigenlijk.
We weten niks over de context van die video en/of het materiaal geverifieerd is. Daarnaast is deze actie als het idd zo is mogelijk op eigen iniatief uitgevoerd door die soldaten in plaats van dat het van hogere hand wordt opgedragen. Dan is het nogal wat om het de Oekraiense leger in algemene zin te verwijten.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Eens hoor...
Dat neemt echter niet weg dat het door de benen schieten van gevangengenomen/overgegeven/onschadelijk gemaakte tegenstanders gewoon een oorlogsmisdaad is.
Dat maakt Oekraïne verder niet 'zo slecht', de Russische agressie minder erg noch Putin geen hoofdverantwoordelijke voor alle leed die daar plaatsheeft.
Het zal vast gebeuren net zoals ze ook wel eens Russische POW's dood zullen schieten maar dat is echt niet gewoonte.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat vind ik wel redelijk naïef, eigenlijk.
lijkt me het meest waarschijnlijke iddquote:Op zondag 27 maart 2022 22:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
We weten niks over de context van die video en/of het materiaal geverifieerd is. Daarnaast is deze actie als het idd zo is mogelijk op eigen iniatief uitgevoerd door die soldaten in plaats van dat het van hogere hand wordt opgedragen. Dan is het nogal wat om het de Oekraiense leger in algemene zin te verwijten.
Vent, al was het een filmpje van een conflict ergens in de Kaukasus...quote:Op zondag 27 maart 2022 22:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
We weten niks over de context van die video en/of het materiaal geverifieerd is. Daarnaast is deze actie als het idd zo is mogelijk op eigen iniatief uitgevoerd door die soldaten in plaats van dat het van hogere hand wordt opgedragen. Dan is het nogal wat om het de Oekraiense leger in algemene zin te verwijten.
Dus als een Rus besluit om uit eigen initiatief een ziekenhuis plat te bombarderen is het ook geen war crime.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Bij die eerste kan de context ook wel een rol spelen. Ik wil oorlogsmisdaden absoluut niet goedpraten, maar als de gemiddelde mens in de positie van Oekraïens militair in Marioepol een Rus krijgsgevangen zou nemen denk ik niet dat die Rus er ongeschonden uit zou komen:quote:Op zondag 27 maart 2022 20:31 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Voor mijn part zijn het allebei oorlogsmisdaden: bij de één is sprake van ernstige mishandelingen ten opzichte van krijgsgevangenen, waar in het congres van Geneve is bepaald dat het als oorlogsmisdaad wordt betiteld; bij de ander is het onmiskenbaar dat er burgerdoelen zullen worden geraakt, waarbij onschuldige burgers het leven zullen laten - dat lijkt mij ook een voorwaarde voor een oorlogsmisdaad. Let wel, ik zei vanaf dag één dat Poetin een oorlogsmisdadiger is die nergens voor schuwt.
Maar wat ik niet snap is dat er sommige users zijn die bij de tweede optie nog steeds een stuk context willen gebruiken. Hallo, negentig procent(!) van een stad wordt zomaar weggevaagd, daar is voor mijn part geen context meer voor nodig.
Daarvoor neem je ze gevangen ga je ze verwonden pleeg je dus wel direct een oorlogsmisdaad en ben je net zo walgelijk als de agressor.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:42 schreef J.B. het volgende:
[..]
Bij die eerste kan de context ook wel een rol spelen. Ik wil oorlogsmisdaden absoluut niet goedpraten, maar als de gemiddelde mens in de positie van Oekraïens militair in Marioepol een Rus krijgsgevangen zou nemen denk ik niet dat die Rus er ongeschonden uit zou komen:
- de Oekraïeners zitten in een omsingelde stad en zijn dagelijks getuige van een bloedbad
- Oekraïeners hebben alle mankracht nodig om de stad te verdedigen, die hebben geen tijd om wat krijgsgevangen te bewaken.
- Zodra de Russen 'klaar' zijn in Marioepol zouden krijgsgevangen Russen weer gewoon de wapens op kunnen nemen. Daarnaast kunnen de Oekraïeners ook hun borst natmaken, want Russen trekken zich sowieso niks aan van het internationale recht.
Het lijkt me in een dergelijk scenario dus het verstandigste om op z'n minst ervoor te zorgen dat een krijgsgevangene niet opnieuw kan vechten. Afhankelijk van hoe hopeloos de situatie daar is zou je je zelfs kunnen afvragen of mensen zich niet tot kannibalisme gaan wenden. Allemaal volstrekt absurd en onwenselijk, maar tijdens oorlogen gebeuren nou eenmaal vreselijke dingen.
er is in het veld geen locatie of faciiliteit om gevangen geniomen soldaten op te sluiten , dus schiet je ze in het beenquote:Op zondag 27 maart 2022 22:46 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Daarvoor neem je ze gevangen ga je ze verwonden pleeg je dus wel direct een oorlogsmisdaad en ben je net zo walgelijk als de agressor.
ja prima, ik snap het maar dan pak je hun pendek en dan bind je ze aan een boom ofzoquote:Op zondag 27 maart 2022 22:42 schreef J.B. het volgende:
[..]
Bij die eerste kan de context ook wel een rol spelen. Ik wil oorlogsmisdaden absoluut niet goedpraten, maar als de gemiddelde mens in de positie van Oekraïens militair in Marioepol een Rus krijgsgevangen zou nemen denk ik niet dat die Rus er ongeschonden uit zou komen:
- de Oekraïeners zitten in een omsingelde stad en zijn dagelijks getuige van een bloedbad
- Oekraïeners hebben alle mankracht nodig om de stad te verdedigen, die hebben geen tijd om krijgsgevangenen te bewaken, laat staan te voeden.
- Zodra de Russen 'klaar' zijn in Marioepol zouden krijgsgevangen Russen weer gewoon de wapens op kunnen nemen. Daarnaast kunnen de Oekraïeners ook hun borst natmaken, want Russen trekken zich sowieso niks aan van het internationale recht.
Het lijkt me in een dergelijk scenario dus het verstandigste om op z'n minst ervoor te zorgen dat een krijgsgevangene niet opnieuw kan vechten. Afhankelijk van hoe hopeloos de situatie daar is zou je je zelfs kunnen afvragen of mensen zich niet tot kannibalisme gaan wenden. Allemaal volstrekt absurd en onwenselijk, maar tijdens oorlogen gebeuren nou eenmaal vreselijke dingen. Dat neemt overigens niet weg dat dergelijke misdaden hard bestraft dienen te worden, egaal welke zijde in het conflict het betreft.
Nee zo werkt het niet want dan pleeg je dus per direct een oorlogsmidaad.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er is in het veld geen locatie of faciiliteit om gevangen geniomen soldaten op te sluiten , dus schiet je ze in het been
dan lopen ze niet zo gauw weg
Zodat de Russen ze zelf afmaken? Er is een goede reden dat de hele bevolking in Marioepol in schuilkelders zitquote:Op zondag 27 maart 2022 22:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja prima, ik snap het maar dan pak je hun pendek en dan bind je ze aan een boom ofzo
een krijgsgevangene is geen misdadiger, je mag hem niet straffen
Mag gewoon over gepraat worden aangezien het OT is.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:50 schreef Digi2 het volgende:
Al dat geneuzel over oorlogsmisdaen leidt erg af. Het doet niet echt terzake omdat het russische regime er sowieso schijt aan heeft.
Ja precies. Net zoals het in Ruanda de gewoonte was om de achillespezen door te snijden, dan liepen ze ook niet meer weg...quote:Op zondag 27 maart 2022 22:48 schreef michaelmoore het volgende:
er is in het veld geen locatie of faciiliteit om gevangen geniomen soldaten op te sluiten , dus schiet je ze in het been
dan lopen ze niet zo gauw weg
mou dat geneest niet meer ben ik bang, maar een kogel in je been dat is met drie maand wel weer okquote:Op zondag 27 maart 2022 23:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja precies. Net zoals het in Ruanda de gewoonte was om de achillespezen door te snijden, dan liepen ze ook niet meer weg...
Is van hetzelfde laken een pak natuurlijk.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:05 schreef michaelmoore het volgende:
mou dat geneest niet meer ben ik bang
En een random kogel in je been garandeert wel genezing?quote:Op zondag 27 maart 2022 23:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mou dat geneest niet meer ben ik bang, maar een kogel in je been dat is met drie maand wel weer ok
en dan is de vent lekker weer thuis
n ee of het goed geneest is heel wat andersquote:Op zondag 27 maart 2022 23:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is van hetzelfde laken een pak natuurlijk.
ja hoor, hij moet er wel uit gehaald worden he, binne afzienbare tijdquote:Op zondag 27 maart 2022 23:06 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
En een random kogel in je been garandeert wel genezing?
Haha zo'n kogel gaat gewoon door bot heen he.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja hoor, hij moet er wel uit gehaald worden he, binne afzienbare tijd
Als ze eerst je hele stad met de grond gelijk hebben gemaakt dan kan ik me voorstellen dat je er wat tegenover zou kunnen staan.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja precies. Net zoals het in Ruanda de gewoonte was om de achillespezen door te snijden, dan liepen ze ook niet meer weg...
Blijkbaar mis je het punt. Het mag gewoon niet, periodquote:Op zondag 27 maart 2022 23:06 schreef michaelmoore het volgende:
n ee of het goed geneest is heel wat anders
ja dan moet ie toch wel uit het vlees gehaald en ontsmetquote:Op zondag 27 maart 2022 23:09 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Haha zo'n kogel gaat gewoon door bot heen he.
nee je moet je krijgsgevangenen weer vrij laten joh , geef ze gelijk een geweer meequote:Op zondag 27 maart 2022 23:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Blijkbaar mis je het punt. Het mag gewoon niet, period
Maar het punt is gewoon dat je een krijgsgevangene niet door zijn poten mag schieten of whatever.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja dan moet ie toch wel uit het vlees gehaald en ontsmet
maar de krijgsvgevangene loopt niet meer hard weg
Juist. We doen nu net alsof AchJa het prima voor elkaar heeft en heel professioneel vaststelt dat Oekraïne oorlogsmisdaden begaat, en dat we dat bij Rusland helemaal niet zeker weten.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Punt is ook, dat we slechts één kort twitterfilmpje als bron hebben.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:11 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Maar het punt is gewoon dat je een krijgsgevangene niet door zijn poten mag schieten of whatever.
Op welk tijdstip was dat?quote:Op zondag 27 maart 2022 23:13 schreef AnneX het volgende:
Wat ik nog gekker vind, is dat vanuit de studio in Hilversum ( werd gezegd) de teruggekeerde nos correspondent uit Moskou straatinterviews afneemt vanuit Hliversum(?) EN de mensen volop in beeld brengt en tot uitspraken wil dwingen over de situatie.
En op ieder straathoek staat een agent en er dreigt jaren gevangenisstraf op dit soort uitspraken.
Dat is toch maf!?
Edit: vanavond op npo1 of was Nieuwsuur op npo2, weet niet meer precies.
Een soeverein land binnen vallen mag ook niet.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:11 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Maar het punt is gewoon dat je een krijgsgevangene niet door zijn poten mag schieten of whatever.
Precies. De hetze tegen users met kennis van zaken begint vreemde vormen te krijgen.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vent, al was het een filmpje van een conflict ergens in de Kaukasus...
Ik zie ongewapende, gebonden, onschadelijk gemaakte soldaten van partij X door de benen geschoten worden door partij Y en noem dat wat het is: een oorlogsmisdaad.
Verder verwijt ik het Oekraïnse leger als geheel helemaal niets, en ben nog altijd Pro-Oekraïne in dit conflict.
Ik zeg ook niet dat dit massaal gebeurt he dat is maar goed ook. Maar betrouwbare concrete informatie dat Rusland warcrimes pleegt is er net zo min.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:14 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Punt is ook, dat we slechts één kort twitterfilmpje als bron hebben.
(Waarbij ik helemaal niet vaststel dat het onwaar is, maar wel dat het nog wel eens anders kan zitten. En dat is bij de Russische bombardementen wel anders, daar is genoeg informatie over.)
Een hetze tegen welke users?quote:Op zondag 27 maart 2022 23:16 schreef Cherni het volgende:
[..]
Precies. De hetze tegen users met kennis van zaken begint vreemde vormen te krijgen.
Dar hoor ik steeds. Maar wat wordt daarmee bedoelt?quote:Op zondag 27 maart 2022 23:16 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat dit massaal gebeurt he dat is maar goed ook. Maar betrouwbare concrete informatie dat Rusland warcrimes pleegt is er net zo min.
Was zo verbaasd ( en verontwaardigd), dat ik het niet meer weet.quote:
Waar is die hetze dan? En over welke andere users heb je het?quote:Op zondag 27 maart 2022 23:18 schreef Cherni het volgende:
[..]
Moet ik nog namen noemen. AchJa bijvoorbeeld.
Ik wil het wel terugkijken, maar welk programma?quote:Op zondag 27 maart 2022 23:18 schreef AnneX het volgende:
[..]
Was zo verbaasd ( en verontwaardigd), dat ik het niet meer weet.
Of journaal op 1 , de Iris of Irene correspondent terug uit Moskou.
Lijkt me nogal logisch wat daar mee bedoelt wordt zodra daar ook maar 1 soldaat naar binnen en buiten gaat kun je het zien als "legitiem" doelwit. Het is ontzettend wrang en vooral onnodig.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dar hoor ik steeds. Maar wat wordt daarmee bedoelt?
Het bombarderen van een kraamkliniek of theater is geen oorlogsmisdaad?
Of er is geen betrouwbare informatie over?
Enige neutraliteit aangaande dit conflict en je bent een putinpijper. En met neutraliteit bedoel ik het verloop ook al ben je Pro Oekraïne. Ik post ook nog maar zelden iets. Omdat het te veel een zwart wit verhaal gaat worden. En het is dat AchJa nog zijn best doet om iets uit te leggen anders is het niet meer te volgen.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Waar is die hetze dan? En over welke andere users heb je het?
Een theater vol met burgers waaronder één soldaat wordt echt niet gezien als legitiem militair doelwit. Ja door de Russen, maar niet in het internationale oorlogsrecht.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:21 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Lijkt me nogal logisch wat daar mee bedoelt wordt zodra daar ook maar 1 soldaat naar binnen en buiten gaat kun je het zien als "legitiem" doelwit. Het is ontzettend wrang en vooral onnodig.
Ik overdreef natuurlijk ook wel een beetje maar je snapt mijn punt. Als er militaire activiteit is of geweest "mag" het gewoon. Is het sjiek zeker niet.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Een theater vol met burgers waaronder één soldaat wordt echt niet gezien als legitiem militair doelwit. Ja door de Russen, maar niet in het internationale oorlogsrecht.
klopt, ktijgsgevangenen mogen ook niet vloeken hequote:Op zondag 27 maart 2022 23:11 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ik zie nog steeds mensen die zichzelf op de borst kloppen, omdat ze vinden dat ze de zaak heel objectief bekijken, maar ondertussen misdaden van Poetin bagatelliseren (het zelfs niet eens misdaden willen noemen).quote:Op zondag 27 maart 2022 23:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Enige neutraliteit aangaande dit conflict en je bent een putinpijper. En met neutraliteit bedoel ik het verloop ook al ben je Pro Oekraïne. Ik post ook nog maar zelden iets. Omdat het te veel een zwart wit verhaal gaat worden. En het is dat AchJa nog zijn best doet om iets uit te leggen anders is het niet meer te volgen.
Nee, je hebt ook nog zoiets als proportionaliteit. Een burgerziekenhuis bombarderen omdat er een soldaat of soldaten binnen zijn, is een oorlogsmisdaad. Hetzelfde geld voor een theater die dienst doet als schuilkelder.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:26 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ik overdreef natuurlijk ook wel een beetje maar je snapt mijn punt. Als er militaire activiteit is of geweest "mag" het gewoon. Is het sjiek zeker niet.
En wat exact is proportioneel daar ben ik wel erg benieuwd naar want dat is natuurlijk niet te meten.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nee, je hebt ook nog zoiets als proportionaliteit. Een burgerziekenhuis bombarderen omdat er een soldaat of soldaten binnen zijn, is een oorlogsmisdaad. Hetzelfde geld voor een theater die dienst doet als schuilkelder.
Sowieso is de hele oorlog illegaal, er is geen VN-mandaat of wat dan ook. Er is gewoon een dictator die een democratisch buurland aanvalt.
Zeker, Rusland is schandalig en misdadig bezig. Nu, gisteren, wat zeg ik, al praktisch een maand.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:29 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Enz enz enz.
Ik probeer je punt te begrijpen. Jij denkt dat omdat het oorlog is, er opeens van alles geoorloofd is. Zo van 'dat hoort nu eenmaal bij oorlog'.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:34 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
En wat exact is proportioneel daar ben ik wel erg benieuwd naar want dat is natuurlijk niet te meten.
Nogmaals het is geneuzel in de marge van jou kant want hiervoor hoeft Rusland echt niet voor een tribunaal te komen. Ik snap de frustratie en woede wel want het is heel oneerlijk en walgelijk maar het is oorlog geen monopoly.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)ing-van-oorlogsrechtquote:Hoogleraar Militair Recht: 'Alles wijst op een schending oorlogsrecht'
De laatste tijd stromen de berichten binnen over de burgerslachtoffers van de oorlog in Oekraïne. De regels met betrekking tot het oorlogsrecht worden zwaar geschonden, stelt hoogleraar Militair Recht Marten Zwanenburg van de UvA. 'Poetin lijkt geen onderscheid meer te maken tussen militaire- en burgerdoelen.'
https://www.nu.nl/292032/(...)ir-oorlogsrecht.htmlquote:Hoogleraar Oorlogsstudies: 'Rusland schendt humanitair oorlogsrecht'
Hoogleraar Frans Osinga ging in de talkshow Op1 in op de vraag of Rusland en president Vladimir Poetin zich schuldig maken aan oorlogsmisdaden.
Dit hele conflict is een misdaad van Russische zijde. Het trieste van dit soort conflicten is dat burgers altijd de grootste slachtoffers zijn.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik zie nog steeds mensen die zichzelf op de borst kloppen, omdat ze vinden dat ze de zaak heel objectief bekijken, maar ondertussen misdaden van Poetin bagatelliseren (het zelfs niet eens misdaden willen noemen).
Ik heb het niet over evacuatie na een aanval van de vijand. De opstanden in Warschau zijn dus een voorbeeld van wat ik bedoel: er worden tegenaanvallen tegen de vijand gecoördineerd vanuit woonwijken. De reactie daarop is dat zo'n woonwijk als doelwit wordt aangemerkt door de vijand. In Warschau wisten de bewoners zelf ook wat daarvan de gevolgen konden zijn en hebben zich daarop voorbereid. Op zo'n moment kun je dus niet meer spreken van een eenzijdige aanval op een burgerdoel met als enige drijfveer om mensen om het leven brengen.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat ging in Warschau 1939, 1943 en 1944 ook niet zo lekker... De vijand houdt namelijk geen rekening met jouw situatie en/of tijd om de boel te evacueren. Al helemaal niet als die aanval ook zonder enige waarschuwing komt.
quote:We share the same biology, regardless of ideology
But what might save us, me and you
Is if the Russians love their children too
Van beide kanten blijven er idioten natuurlijk.quote:
Alleen als je met een vooropgezette agenda werkt (goh) ga je ervan uit dat Rutte daadwerkelijk spreekt over daadwerkelijke oorlogscriminelen (waarvan iedereen ook daadwerkelijk weet dat die aan alle zijden aanwezig zijn) als daadwerkelijke leden van de familie en niet over Oekraïne als soeverein, aangevallen land en vooral diens burgers. Of je bent gewoon ontiegelijk onoprecht en vals.quote:
Dus wat is Wierd's alternatief dan? Ze voor de leeuwen gooien en laten overheersen door Poetin die echt aan alle mogelijke mensenrechten (en een paar die nog niet ontdekt zijn) schijt heeftquote:
Zou Wierd zijn lesjes in het Kremlin gevolgd hebben? Hij plakt een misdaad van een klein groepje, zo op het hele Oekraïense volk.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:50 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Beetje domme vraag weer, van onze vreemde eend.
Wierd Kremlin heeft wat gevonden.quote:
Ja, niet bepaald netjes natuurlijk, maar dat is - vergeleken met de rest van wat er zich zoal afspeelt - kinderspel. Ziekenhuizen, hele straten naar de tering bombarderen, dat is erg. Of weerloze soldaten executeren of de knieschijven kapot schieten. Maar Wierd Duk wil dat de overheid zich verantwoordt voor een soldaat die een belletje doet naar de partner van een overleden, vijandelijke soldaat.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:51 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dus wat is Wierd's alternatief dan? Ze voor de leeuwen gooien en laten overheersen door Poetin die echt aan alle mogelijke mensenrechten (en een paar die nog niet ontdekt zijn) schijt heeft?
Wat Wierd zegt, komt voor uit een geopolitieke analyse!quote:Op zondag 27 maart 2022 23:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wierd Kremlin heeft wat gevonden.
Een verschil. Het Russische leger voert een actieve moordcampagne en heeft geen reet te zoeken in Oekraine.
Als Wierd zn Villa daar had, dan had hij ook zn frustratie eruit gegooid na het zien van de zoveelste dode.
Dat flimpje waar een ouder echtpaar in hun auto opgeblazen werd door een tank?quote:Op zondag 27 maart 2022 20:46 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik heb er eerlijk gezegd ook nog geen gezien hoor
Ja maar veel militairen uit Rusland hadden geen keus hé? Die werden ook maar gedwongen om Oekraïne binnen te vallen.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:57 schreef TLC het volgende:
Idd, het vreemd vinden dat mensen gefrustreerd zijn als medeburgers worden afgeslacht om niks
Een goede Russische soldaat in Oekraine is een dode soldaat.
Er is altijd een keuze. Die leiders zijn nooit degenen die de trekker overhalen, dat zijn hun trouwe onderdanen echt zelf.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:06 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Ja maar veel militairen uit Rusland hadden geen keus hé? Die werden ook maar gedwongen om Oekraïne binnen te vallen.
Stel dat jij en ik, door Rutte en Kaag werden verplicht om Vlaanderen binnen te vallen, dan zijn wij beide geen slechte mensen, maar dan waren onze leiders diegene die slechte bedoelingen hadden.
Joh hier hebben ze een moreel kompas wat sterk verankerd is aan het algemene goed/slecht narratief. Rusland slecht Oekraïne goed.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:06 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Ja maar veel militairen uit Rusland hadden geen keus hé? Die werden ook maar gedwongen om Oekraïne binnen te vallen.
Stel dat jij en ik, door Rutte en Kaag werden verplicht om Vlaanderen binnen te vallen, dan zijn wij beide geen slechte mensen, maar dan waren onze leiders diegene die slechte bedoelingen hadden.
Klopt, maar dan nog ga je niet op die manier om met een gesneuvelde militair en partner om die daar mogelijk ook maar voor zijn nummer zit. IK hou het maar op een incident van een dwaas.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:57 schreef TLC het volgende:
Idd, het vreemd vinden dat mensen gefrustreerd zijn als medeburgers worden afgeslacht om niks
Een goede Russische soldaat in Oekraine is een dode soldaat.
In het Nederlandse leger is daar iig relatief veel aandacht voor. Het humanitair oorlogsrecht is ook een vast item tijdens de verplichte jaarlijkse MBV cyclus. Helaas is dat tegenwoordig deels een digitale aangelegenheid geworden maar voorheen zat je in het leslokaal waar een militair jurist eea ging uitleggen. Het meeste leerde je dan ook van de discussies over bv. het moedwillig schieten op rode kruizen of op beschermde gebouwen of het al dan niet afknallen van POW's, wat zijn nou precies combattanten etc.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:47 schreef Poem_ het volgende:
Over oorlogsmisdaden gesproken, wat weet jij daar zoal over, @:Achja? Ik snap de gevaarlijke cocktail denk ik wel deels, maar hoe wordt daar in het Nederlandse leger mee omgegaan eigenlijk als daar geluiden van opduiken? Wat voor effect heeft dat in de groep op dat moment? Wordt dat van bovenaf tot op de bodem uitgezocht? Hoe gaat dat normaal gesproken zo ongeveer? En is dat in een oorlog niet zelden het geval, dat soldaten als beesten tekeer gaan? Of is dat meer uitzonderlijk?
Vertel jij dat die Oekraieners ook even? Hun hele stad wordt in puin geschoten, vrienden en familie vermoordt maar vooral eerst even je morele kompas checken.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:08 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Joh hier hebben ze een moreel kompas wat sterk verankerd is aan het algemene goed/slecht narratief. Rusland slecht Oekraïne goed.
Moet natuurlijk niet te ingewikkeld en genuanceerd worden allemaal.
Leukt bedacht maar 99% vd Duitsers en zelfs Nederlanders gaf ook gewoon gehoor aan de Duitse wet en droeg derhalve verantwoordelijkheid voor de uitkomst van de Duitse machine. Iedereen denkt inherent de uitzondering, de sterke of het goede te zijn maar 99% heeft het bij het verkeerde eind.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er is altijd een keuze. Die leiders zijn nooit degenen die de trekker overhalen, dat zijn hun trouwe onderdanen echt zelf.
Netjes, top.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
In het Nederlandse leger is daar iig relatief veel aandacht voor. Het humanitair oorlogsrecht is ook een vast item tijdens de verplichte jaarlijkse MBV cyclus. Helaas is dat tegenwoordig deels een digitale aangelegenheid geworden maar voorheen zat je in het leslokaal waar een militair jurist eea ging uitleggen. Het meeste leerde je dan ook van de discussies over bv. het moedwillig schieten op rode kruizen of op beschermde gebouwen of het al dan niet afknallen van POW's, wat zijn nou precies combattanten etc.
En nee, ik heb het persoonlijk in bv. Afghanistan niet meegemaakt dat lui echt over de schreef gingen. Ik durf zelfs te beweren dat Nederland eerder te voorzichtig is dan dat de grenzen opgezocht worden. Maar dat was natuurlijk ook een conflict van een totaal andere orde met behoorlijk duidelijke Rules of Engagement...
Het is ook niet voor niets dat bv. de slag om Chora voor de rechter is gekomen of er niet disproportioneel is ingegrepen.
https://www.defensie.nl/a(...)week-voor-de-rechter
Dus nee, ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat soldaten als idioten tekeer gingen en mochten lui wel dreigen te ontsporen dan werden die wel afgeleverd bij een psych oid. Die zijn ook gewoon mee op missie.
Russische soldaten maken zich inderdaad schuldig aan een invasie. Oekraïne doet aan zelfverdediging. Dat zijn 2 verschillende zaken.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:08 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Joh hier hebben ze een moreel kompas wat sterk verankerd is aan het algemene goed/slecht narratief. Rusland slecht Oekraïne goed.
Moet natuurlijk niet te ingewikkeld en genuanceerd worden allemaal.
Je zag zwaar kaliber en daarna werden ze in elkaar getrapt (op het filmpje) denk dat de meeste dezelfde dag nog sterven. (Tis geen film)quote:Op zondag 27 maart 2022 23:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mou dat geneest niet meer ben ik bang, maar een kogel in je been dat is met drie maand wel weer ok
en dan is de vent lekker weer thuis
Als ik Duk zn argumentatie lees dan is de "kleren van de keizer factor" nogal hoog met z'n geopolitieke analyse.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:56 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wat Wierd zegt, komt voor uit een geopolitieke analyse!
''Als ik bijvoorbeeld zeg dat Poetin geen vreselijke dictator is en dat Assad misschien niet het slechtste is dat Syrië kan overkomen. Dat zeg ik op basis van een geopolitieke analyse.''
https://www.villamedia.nl(...)rena-netjes-in-debat
Die in hun benen geschoten worden als ze die bus uit stappen? Daar zie je wel bloed toch?quote:Op maandag 28 maart 2022 00:27 schreef speknek het volgende:
Volgens de leider van de Oekrainse strijdkrachten is het POW filmpje een Russische fake. Nou zouden zij erover liegen, maar anderen hadden ook al opgemerkt dat de mensen die neergeschoten worden niet bloeden. Bellingcat is het aan het onderzoeken.
Ik denk dat ik Rutte en Kaag heel hard zou uitlachen en ze vervolgens meedelen dat ze hun ouwe moer er maar heen sturen.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:06 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Je ziet toch duidelijk bloed onder druk uit het onderlichaam spuiten...quote:Op maandag 28 maart 2022 00:27 schreef speknek het volgende:
Volgens de leider van de Oekrainse strijdkrachten is het POW filmpje een Russische fake. Nou zouden zij erover liegen, maar anderen hadden ook al opgemerkt dat de mensen die neergeschoten worden niet bloeden. Bellingcat is het aan het onderzoeken.
Dat zag je vooral terug bij de evacuatie van Kabul en dat Afghanistan weer overgeleverd was aan de Taliban.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:20 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Netjes, top.![]()
Heb wel eens wat items gezien over Afghanistan, de mensen, of militairen die er vooral aan onderdoor leken te gaan of het niet in de koude kleren gingen zitten toonden enorme betrokkenheid met de lokale gemeenschap en de corruptie die het lastig maakte om doelstellingen te halen. Die empathie was zowel een vloek als een zegen. Hoe triest ook, ergens wel mooi om te zien.
Niet echt, heb wel een maand of wat nog dekking lopen zoeken of althans die neiging had ik bij harde klappen. Verder ben ik er gelukkig redelijk ongeschonden vanaf gekomen. Dit geldt helaas niet voor iedereen...quote:Zelf nog moeite gehad na terugkomst met wat je daar hebt gezien of meegemaakt trouwens?
Ah, ja. Sta je dan na maanden of jaren hard werken, praktisch allemaal voor niks geweest.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zag je vooral terug bij de evacuatie van Kabul en dat Afghanistan weer overgeleverd is aan de Taliban.
Goed om te horen tho. Is de nazorg hier nog een beetje fatsoenlijk geregeld voor mensen die terugkomen en er wel last van hebben?quote:Niet echt, heb wel een maand of wat nog dekking lopen zoeken of althans die neiging had ik bij harde klappen. Verder ben ik er gelukkig redelijk ongeschonden vanaf gekomen. Dit geldt helaas niet voor iedereen...
Ja, je wordt best goed gevolgd en ook de collega's houden het wel in de gaten. En de nazorg is nmm best goed geregeld. Maar dat komt ook door de ervaringen uit het verleden natuurlijk.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:36 schreef Poem_ het volgende:
Goed om te horen tho. Is de nazorg hier nog een beetje fatsoenlijk geregeld voor mensen die terugkomen en er wel last van hebben?
Het is eerder omdat het geen taboe (meer) is.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Nederlanders zijn eigenlijk niet gehard genoeg voor oorlog (gelukkig maar) dat zie je telkens terug in de enorme percentages ptss na buitenland missies.
Nou ja zag het bij een kennis van ons, gingen ermee op vakantie, kinderen slaan, vrouw slaan, licht ontvlambaar, en die was gewoon monteur.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is eerder omdat het geen taboe (meer) is.
quote:Op maandag 28 maart 2022 00:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Nederlanders zijn eigenlijk niet gehard genoeg voor oorlog (gelukkig maar) dat zie je telkens terug in de enorme percentages ptss na buitenland missies.
Ik denk ook niet dat Russische jongeren gehard genoeg voor oorlog zijn gegeven dat ze nogal massaal in niet levende toestand terugkeren.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Ja das waar zou een slechte generaal zijn wat dat betreft.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:43 schreef Poem_ het volgende:
[..]![]()
Met die houding zorg je juist voor allerlei ellende, want als je net doet alsof het niet bestaat en als je er wel last van hebt je een watje zou zijn krijg je van die Amerikaanse praktijken waarbij de bom ooit een keer uit zichzelf barst.
Denk dat veel Oekraïners en Russen veel geharder zijn mentaal. Oekraïne wel met de motor geweest en zaten ooit in een restaurant waar echt iedereen bewapend was (viel ons pas na 1,5uur opquote:Op maandag 28 maart 2022 00:43 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat Russische jongeren gehard genoeg voor oorlog zijn gegeven dat ze nogal massaal in niet levende toestand terugkeren.
Rambo Putin blijft lekker ver weg in een ondergrondse bunker.
He bravely ran away.
Het accent lijkt te kloppen dus moet het wel echt zijn!quote:
Met zulke buren moet je dat ook wel zijn.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Denk dat veel Oekraïners en Russen veel geharder zijn mentaal. Oekraïne wel met de motor geweest en zaten ooit in een restaurant waarvecht iedereen bewapend was (viel ons pas na 1,5uur op)
Neuh, dan ben je een moordlustige, bloeddorstige hond die oorlogsmisdaden pleegt met een wapen in z'n hand. Een goede militair lijkt me iemand die doelmatig te werk gaat in een team en het grotere plaatje niet vergeet.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:54 schreef UitStraling het volgende:
Een echt goede en brute soldaat ben je pas als ze je zusje verkrachten en daarna met een kaasschaaf vermoord hebben voor je neus en je kunt daarna wraak nemen.
Is dit dat HOR waar je het in eerdere posts over had?quote:
Heb wel eens wat boeken gelezen over de special forces en huurlingen van Zuid-Afrika inclusief wat foto's Vond het altijd wel grappig dat de meeste er gewoon uitzien als Hans van de debiteurenadministratie. Hollywood vertekent het beeld watquote:Op maandag 28 maart 2022 01:03 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Neuh, dan ben je een moordlustige, bloeddorstige hond die oorlogsmisdaden pleegt met een wapen in z'n hand. Een goede militair lijkt me iemand die doelmatig te werk gaat in een team en het grotere plaatje niet vergeet.
nope, ik zou de Krim en Donbass terug veroverenquote:Op maandag 28 maart 2022 01:17 schreef UitStraling het volgende:
Morgen onderhandelingen, Krim en Donbass naar Rusland, Oekraïne de rest, net als voor de oorlog dus zowat, alleen nu na honderdduizenden doden en gewonden, Europa heel wat armer, legers (zelfs het Duitse) worden in sneltreinvaart weer opgebouwd, miljoenen ontheemd, Rusland platzak op elke manier en een blank mondiaal litteken erbij waarom er niemand echt in durfde te grijpen.
Postte je die per ongeluk in het F1 topic of bewust?quote:Op maandag 28 maart 2022 01:26 schreef Beathoven het volgende:
de echte slachtoffers van deze oorlog bevrijdingsactie![]()
Arme miljonairs..
brand een fucking kaarsje voor ze in Mariupol.
quote:Op maandag 28 maart 2022 01:07 schreef tjoptjop het volgende:
Is dit dat HOR waar je het in eerdere posts over had?
Ik zat al te Googlen in relatie tot het leger en kwam op Home of Record uitmaar misschien had ik het ook in het Nederlands moeten Googlen
Zijn er ook afkortingen op afkortingen?quote:Op maandag 28 maart 2022 01:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, ja klopt. Alles gaat in afko's bij defensie. Vergeet nog wel eens dat het buiten defensie minder begrepen wordt...
Huurlingen... Vroeger moest je daarvoor in Brussel zijn.quote:Op maandag 28 maart 2022 01:14 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Heb wel eens wat boeken gelezen over de special forces en huurlingen van Zuid-Afrika inclusief wat foto's Vond het altijd wel grappig dat de meeste er gewoon uitzien als Hans van de debiteurenadministratie. Hollywood vertekent het beeld wat![]()
Ze kopen gewoon onroerend goed in de Emiraten of Turkije en kunnen gewoon aan hun geld komen hoor.quote:Op maandag 28 maart 2022 01:26 schreef Beathoven het volgende:
de echte slachtoffers van deze oorlog bevrijdingsactie![]()
Arme miljonairs..
brand een fucking kaarsje voor ze in Mariupol.
Valt nog veel in te nemen daar.quote:Op maandag 28 maart 2022 01:21 schreef polderturk het volgende:
Mariopol before/after.
Dit is pure waanzin.
[ twitter ]
Of gewoon in Nederland op de rekening laten staan, kan er ook weinig gebeuren.quote:Op maandag 28 maart 2022 06:06 schreef quirina het volgende:
[..]
Ze kopen gewoon onroerend goed in de Emiraten of Turkije en kunnen gewoon aan hun geld komen hoor.
Alles is te omzeilen als je rijk bent.
Wat een frustratie, vooral daarna de oproep om clusterbommen te gebruiken wat ook als oorlogsmisdaad is.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:03 schreef inslagenreuring het volgende:
Het schofferen van een nieuwbakken weduwe door het bespotten van haar dode man, die opgegeten wordt door honden is gewoon walgelijk.
Ongeacht welk leger. Hoop dat dat kneusje een clusterbommetje kopt.
Ik vind nog steeds dat Vlaanderen bij Nederland hoort inclusief Antwerpenquote:Op maandag 28 maart 2022 00:06 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Annexeer hetquote:Op maandag 28 maart 2022 06:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik vind nog steeds dat Vlaanderen bij Nederland hoort inclusief Antwerpen
De conventie over clustermunitie verbiedt het gebruik, de doorvoer, de opslag en de productie van clustermunitie. Daarnaast behelst het CCM-verdrag het vernietigen van de voorraden clustermunitie, het ruimen van gebieden waar clustermunitie ligt en het bieden van hulp aan slachtoffers van clustermunitie.quote:
quote:Op maandag 28 maart 2022 07:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De conventie over clustermunitie verbiedt het gebruik, de doorvoer, de opslag en de productie van clustermunitie. Daarnaast behelst het CCM-verdrag het vernietigen van de voorraden clustermunitie, het ruimen van gebieden waar clustermunitie ligt en het bieden van hulp aan slachtoffers van clustermunitie.
Dat niet elke mogendheid dit verdrag getekend heeft betekend niet dat het niet verboden is.
quote:De dertig landen die geratificeerd hebben, zijn: Albanië, België, Burkina Faso, Burundi, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Heilige Stoel, Ierland, Japan, Kroatië, Laos, Luxemburg, Macedonië, Malawi, Malta, Mexico, Montenegro, Moldavië, Nicaragua, Nieuw Zeeland, Niger, Noorwegen, Oostenrijk, San Marino, Sierra Leone, Slovenië, Spanje, Uruguay en Zambia.
Nou die dus, is echt de slechtste debatter die ik in lange tijd heb gelezen. Een anti-democraat.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:56 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wat Wierd zegt, komt voor uit een geopolitieke analyse!
''Als ik bijvoorbeeld zeg dat Poetin geen vreselijke dictator is en dat Assad misschien niet het slechtste is dat Syrië kan overkomen. Dat zeg ik op basis van een geopolitieke analyse.''
https://www.villamedia.nl(...)rena-netjes-in-debat
Ja normaal vinden we het een reden dat bijvoorbeeld Iran het nucleaire verdrag niet geratificeerd heeft om een land aan te vallen, maar omdat wat grote staten nu opeens dit verdrag over clustermunitie niet ondertekend hebben moeten we maar meegaan in het narratief dat het niet verboden is. Weer een sterk staaltje van een dubbele westerse moraal.quote:
Betekend ook niet dat het wel verboden is. Als je het niet getekend hebt, en een ander vind dat jij het niet mag doen, dan ben je het oneens. Komt je niet echt uit verder. Wij reageren doorgaans ook erg boos als andere landen (met name binnen de EU komt dit wel eens voor) ons willen vertellen wat we wel en niet moeten doen.quote:Op maandag 28 maart 2022 07:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De conventie over clustermunitie verbiedt het gebruik, de doorvoer, de opslag en de productie van clustermunitie. Daarnaast behelst het CCM-verdrag het vernietigen van de voorraden clustermunitie, het ruimen van gebieden waar clustermunitie ligt en het bieden van hulp aan slachtoffers van clustermunitie.
Dat niet elke mogendheid dit verdrag getekend heeft betekend niet dat het niet verboden is.
Fox is geen msm?quote:Op maandag 28 maart 2022 07:31 schreef Lospedrosa het volgende:
Flinke kritiek op Biden, is denk ik voor het eerst in de msm:
https://www.ad.nl/buitenl(...)m-blunders~ad770698/
Nee dat een (flink) aantal mogendheden heeft afgesproken ze niet meer te gebruiken betekend niet dat het wel verboden isquote:Op maandag 28 maart 2022 07:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik snap ook niet waarom de Russen daar nog steeds op blijven schieten, hoe meer stuk wil je een stad hebben ? er staat al letterlijk niks meer overeindquote:Op maandag 28 maart 2022 01:21 schreef polderturk het volgende:
Mariopol before/after.
Dit is pure waanzin.
[ twitter ]
Servië juist niet, je bedoelt waarschijnlijk Kroatië.quote:Op maandag 28 maart 2022 07:47 schreef Perrin het volgende:
Duitsland-Oostenrijk-Servië-Hongarije, zo'n rij landen aan de rand van wat het Kremlin graag zou veroveren die allemaal een nogal dubieuze relatie met Rusland lijken te hebben.
Duitsland is enorm afhankelijk van Rusland geworden en er lijkt eng veel sympathie voor het Kremlin te zijn. Oostenrijk en Hongarije zijn uitvalsbasis van Russische spionnen en Hongarije lijkt bijna een vazalstaat van Rusland te worden.
Best zorgwekkend hoeveel grip Poetin en zijn vrienden eigenlijk al lijken te hebben op Europa.
Ja die bedoel ik juist wel in het rijtje dat mij te close is met de Russische machthebbers.. Daar zit idd een wat langer verhaal achter, maar van Duitsland, Oostenrijk en eigenlijk ook Hongarije verbaast het me meer dat die zo tegen het huidige Rusland aanschurken.quote:Op maandag 28 maart 2022 07:58 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Servië juist niet, je bedoelt waarschijnlijk Kroatië.
Servië is een broederstaat van Rusland, En de steun van Rusland aan Servië in 1914 was het begin van de kettingreactie dat tot WO 1 leidde.
Anders was de speciale operatie van het Habsburgse Rijk vernederd op een heel pijnlijke manier door Servië.
Toen trouwens ook, als de Duitsers niet steeds te hulp moesten komen.
Ooh, ik had de eerste zin van jou verkeerd geïnterpreteerd.quote:Op maandag 28 maart 2022 08:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja die bedoel ik juist wel in het rijtje dat mij te close is met de Russische machthebbers.. Daar zit idd een wat langer verhaal achter, maar van Duitsland, Oostenrijk en eigenlijk ook Hongarije verbaast het me meer dat die zo tegen het huidige Rusland aanschurken.
quote:Putin’s useful German idiots
What Schäuble and his colleagues leave out, however, is that Germany’s allies had been warning it for years that it was underestimating Putin. When confronted with that reality, the Germans don’t know quite how to react.
After Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy reminded German MPs in a speech to the Bundestag this month that the business Germany did with Russia helped finance the war against his country and attacked them for paying “worthless” lip service to the Holocaust, they gave him a standing ovation — and then promptly returned to regular business, which included wishing two MPs a happy birthday.
During the Cold War, the term “useful idiot” became a label for moderates in the West who fell victim to the communists’ credulous arguments.
From Germany’s veto of NATO membership for Ukraine and Georgia in 2008 to its pursuit of gas deals with Moscow to its resistance to send arms to Kyiv — the country’s leaders have served as Putin’s useful idiots.
All the while, the so-called Russlandversteher, the smug Russian sympathizers who populate the country’s political establishment, rejected criticism of their course, insisting they knew better while (literally) laughing in Washington’s face.
No one’s laughing anymore.
Het wordt een langdurig en een nog bloediger conflict.quote:Op maandag 28 maart 2022 08:38 schreef polderturk het volgende:
Oekraïne herovert dorpen rond Kharkiv, Sumy en Mariopol.
Ja, stel je voor dat een land zichzelf verdedigt tegen Russische aggressie. Leidt alleen maar tot vermijdbaar leed.quote:Op maandag 28 maart 2022 08:47 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Het wordt een langdurig en een nog bloediger conflict.
Het land wel, maar het volk niet.quote:Op maandag 28 maart 2022 06:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik vind nog steeds dat Vlaanderen bij Nederland hoort inclusief Antwerpen
echt raar volk.quote:
Moet je op Ost Politik zoeken. Het doel van Duitsland was om Rusland economisch te binden zodat het vriendelijker en gematigder tegenover het Westen zou komen te staan.quote:Op maandag 28 maart 2022 07:47 schreef Perrin het volgende:
Duitsland-Oostenrijk-Hongarije-Servië, zo'n rij landen aan de rand van wat het Kremlin graag zou veroveren die allemaal een nogal dubieuze relatie met Rusland lijken te hebben.
Duitsland is enorm afhankelijk van Rusland geworden en er lijkt eng veel sympathie voor het Kremlin te zijn. Oostenrijk en Hongarije zijn uitvalsbasis van Russische spionnen en Hongarije lijkt bijna een vazalstaat van Rusland te worden.
Best zorgwekkend hoeveel grip Poetin en zijn vrienden eigenlijk al lijken te hebben op Europa.
Nogal een opsomming!quote:Op maandag 28 maart 2022 00:23 schreef Perrin het volgende:
Waar zijn die lui in Oostenrijk mee bezig?!
[ twitter ]
quote:Op maandag 28 maart 2022 07:39 schreef Perrin het volgende:
De rol van Duitsland is zo te lezen niet heel fris:
[ twitter ]
Dan stuur je wapens, en houd je vinger aan de pols, zodat convoy kan omdraaien bij de poolse grens als regime daadwerkelijk gevallen is?quote:Op maandag 28 maart 2022 09:46 schreef la_perle_rouge het volgende:
Niemand verwachtte dat Oekraïne zou gaan winnen, dus waarom zou je heel Duitsland kwalijk nemen dat 1Duitse minister het gezegd heeft?
Niet verwachten dat Oekraïne zou gaan winnen (wat is winnen in de context van een Russische invasie? voorkomen dat je helemaal onder de voet gelopen wordt en dat je hele land verandert in een dictatuur?) is wel wat anders dan met een lachje stellen dat het land wel binnen een paar uur onder de voet gelopen wordt. Zouden Duitse ministers hetzelfde bericht met een lachje hebben gebracht bij hun collega's in het Kremlin?quote:Op maandag 28 maart 2022 09:46 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Niemand verwachtte dat Oekraïne zou gaan winnen, dus waarom zou je heel Duitsland kwalijk nemen dat 1Duitse minister het gezegd heeft?
De heilige stoel ook.. waar moet de paus nu mee bombarderen?quote:Op maandag 28 maart 2022 07:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
Nee dat een (flink) aantal mogendheden heeft afgesproken ze niet meer te gebruiken betekend niet dat het wel verboden is
Ja maar de nazi’s! Think of the nazi’s! Azov Herp derp1einz!quote:
Minister, niet ministers.quote:Op maandag 28 maart 2022 09:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Niet verwachten dat Oekraïne zou gaan winnen (wat is winnen in de context van een Russische invasie? voorkomen dat je helemaal onder de voet gelopen wordt en dat je hele land verandert in een dictatuur?) is wel wat anders dan met een lachje stellen dat het land wel binnen een paar uur onder de voet gelopen wordt. Zouden Duitse ministers hetzelfde bericht met een lachje hebben gebracht bij hun collega's in het Kremlin?
Zeker gezien het feit dat Duitsland zo knus is met Rusland en maandelijks miljarden overmaakt naar dat land wat inmiddels aardig totalitair is en zijn buren met geweld onderwerpt laat dat een hele nare smaak in mijn mond achter.
Onder de streep heeft Duitsland fors bijgedragen aan het verzwakken van Europa en het financieren van Rusland zijn veldtochten.
Een half miljoen is niets. Daar kan je net 3 middelmatige ambtenaren voor aan het werk houden. Geen compleet spionnennetwerk opbouwenquote:Op maandag 28 maart 2022 09:41 schreef AnneX het volgende:
[..]
Nogal een opsomming!
Bijna half miljoen in spionnennetwerk in diverse gradaties, tot op regeringsniveau!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |