Als deze war tot een einde is.quote:
Zeker, dat is vaak ook een lastige zaak. Maar bijvoorbeeld het vaststellen van locaties van waaruit raketten worden afgevuurd is daarentegen vrij objectief en eenvoudig vast te stellen. Als je zoals Hamas een paar duizend raketten vanuit woonwijken lanceert, valt dat moeilijk te ontkennen. Als er dan een tegenreactie komt (waarbij voorafgaand wordt gewaarschuwd) kun je het moeilijk op een oorlogsmisdaad gooien als daar helaas ook burgers bij omkomen die niet zijn vertrokken.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Haha ja. En iets 'bewezen' krijgen is niet onafhankelijk van de macht die bepaalde landen hebben. Hetzelfde met zaken onder de pet houden.
Ja. Alleen is een leuk detail wel dat hamas in het zadel is gehouden door.... nou, je kunt het zelf wel raden.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:52 schreef Repentless het volgende:
[..]
Zeker, dat is vaak ook een lastige zaak. Maar bijvoorbeeld het vaststellen van locaties van waaruit raketten worden afgevuurd is daarentegen vrij objectief en eenvoudig vast te stellen. Als je zoals Hamas een paar duizend raketten vanuit woonwijken lanceert, valt dat moeilijk te ontkennen. Als er dan een tegenreactie komt (waarbij voorafgaand wordt gewaarschuwd) kun je het moeilijk op een oorlogsmisdaad gooien als daar helaas ook burgers bij omkomen die niet zijn vertrokken.
Als je een stad verdedigt, hoe kan je dat doen zonder in woonwijken te gaan zitten?quote:Op zondag 27 maart 2022 21:52 schreef Repentless het volgende:
[..]
Zeker, dat is vaak ook een lastige zaak. Maar bijvoorbeeld het vaststellen van locaties van waaruit raketten worden afgevuurd is daarentegen vrij objectief en eenvoudig vast te stellen. Als je zoals Hamas een paar duizend raketten vanuit woonwijken lanceert, valt dat moeilijk te ontkennen. Als er dan een tegenreactie komt (waarbij voorafgaand wordt gewaarschuwd) kun je het moeilijk op een oorlogsmisdaad gooien als daar helaas ook burgers bij omkomen die niet zijn vertrokken.
dat zijn de makkelijkere zakenquote:Op zondag 27 maart 2022 21:52 schreef Repentless het volgende:
[..]
eerst evacuerenquote:Op zondag 27 maart 2022 22:01 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Als je een stad verdedigt, hoe kan je dat doen zonder in woonwijken te gaan zitten?
Evacueren kan natuurlijk niet op tijd, met een grote stad, als de vijand snel naar je toe komt. Verder genoeg mensen die niet weg willen enzo.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat zijn de makkelijkere zaken
wat als er op de markt een tent staat met een recruteringsposter en 5 soldaatjes?
mag je niet schieten omdat dat niet proportioneel is
wat als die tent met die 5 soldaatjes een commandopost is die een brigade in het veld aanstuurt?
ze doen niks, schieten op niemand, hebben misschien niet eens wapens bij zich maar als je ze uitschakeld weet die brigade ff niet meer waar links of rechts is, dan is het gewoon pech hebben voor iedereen op die markt lijkt me
wat als de brigade van de geneeskundige troepen is?
pfffff ...
mensen moeten niet te snel met dit soort termen strooien als ze ze niet helemaal begrijpen ...
[..]
eerst evacueren
het kan verigens oo gewoon dat het een kutwereld is en niemand schuldig is aan de burgerdoden in kwestie
emotioneel geef ik je gelijk maar het oorlogsrecht houd geen rekening met good guys of bad guysquote:Op zondag 27 maart 2022 22:06 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Evacueren kan natuurlijk niet op tijd, met een grote stad, als de vijand snel naar je toe komt. Verder genoeg mensen die niet weg willen enzo.
Een ziekenhuis kan je wel vermijden als verdediger, huizen is een stuk lastiger.
Enige schuldige is natuurlijk de onterechte aanvaller.
fixed... wordt hier iets te veel met 'emotie' gestrooid de hele tijd.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
ethisch geef ik je gelijk maar het oorlogsrecht houd geen rekening met good guys of bad guys
moord is moord
in mijn ogen is emotioneel beter op zijn plek hierquote:Op zondag 27 maart 2022 22:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
fixed... wordt hier iets te veel met 'emotie' gestrooid de hele tijd.
En jij moet eens heel snel normaal doemquote:Op zondag 27 maart 2022 21:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Het zouden eigenlijk jullie kinderen moeten zijn in een verbandje
Dat zou op een of andere manier moeten aangeven dat de ratio ondergeschikt is of zelfs ontbreekt. Dat is m.i. verre van het geval... Dat er hier een overduidelijke agressor is is bijvoorbeeld heel rationeel te duiden.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
in mijn ogen is emotioneel beter op zijn plek hier
dat Rusland de agressor is lijkt me evident, Russische tanks rijden richting Kiev, niet andersomquote:Op zondag 27 maart 2022 22:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zou op een of andere manier moeten aangeven dat de ratio ondergeschikt is of zelfs ontbreekt. Dat is m.i. verre van het geval... Dat er hier een overduidelijke agressor is is bijvoorbeeld heel rationeel te duiden.
Dat lijkt me dan juist weer een zeer emotionele visie... Qua internationaal recht is namelijk nogal helder welke partij hier letterlijk en figuurlijk grenzen heeft overschreden.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat Rusland de agressor is lijkt me evident, Russische tanks rijden richting Kiev, niet andersom
maar of dat terecht of onterecht is lijkt me in the eye of the beholder
het doet er simpelweg niet toequote:Op zondag 27 maart 2022 22:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan juist weer een zeer emotionele visie... Qua internationaal recht is namelijk nogal helder welke partij hier letterlijk en figuurlijk grenzen heeft overschreden.
Oorlogsmisdadigers, door de rechter bewezen of niet, hij is het.quote:Op zondag 27 maart 2022 21:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
Omdat we het dan wel per definitie een oorlogsmisdaad noemen denk
Begrijpelijk ook vanuit de emotie maar ik neem aan dat de rechter die niet meeneemt in zijn (of haar!) beslissing
Maar dat doe ik dan ook niet. Integendeel.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
het doet er simpelweg niet toe
anders noem je elke dooie in kamp A een oorlogsmisdaad omdat kamp B de oorlog is begonnen zonder reden illegaal is en dat is niet het geval
nee weet ik ook niet meer wie het wasquote:Op zondag 27 maart 2022 22:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar dat doe ik dan ook niet. Integendeel.
Rusland valt Oekraine aan, een soevereine staat wat geenszins agressief was/is naar Rusland.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zou op een of andere manier moeten aangeven dat de ratio ondergeschikt is of zelfs ontbreekt. Dat is m.i. verre van het geval... Dat er hier een overduidelijke agressor is is bijvoorbeeld heel rationeel te duiden.
Dat is ook moeilijk. Maar als je dat doet en besluit vanuit een woonwijk de tegenaanval uit te voeren of te coördineren en je wapens en munitie op te slaan/te verbergen, ben je wel zelf ervoor verantwoordelijk dat je vooraf je burgers evacueert. Want zo'n locatie wordt op dat moment een militair doel voor je vijand waardoor je bombardementen kunt verwachten.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:01 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Als je een stad verdedigt, hoe kan je dat doen zonder in woonwijken te gaan zitten?
Echt? Een ernstig gewond kind (waardoor en in welk land dan ook maakt me niet uit) een mummy-baby noemen? Niet echt iets om een ‘grapje’ over te maken.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee weet ik ook niet meer wie het was
het was een lang weekend, playoffs, verloren finale, drank, potdikkeme weet ik veel, ik moet eigenlijk slapen
die gast met die foto van die mummiebaby
Eens hoor...quote:Op zondag 27 maart 2022 22:29 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Rusland valt Oekraine aan, een soevereine staat wat geenszins agressief was/is naar Rusland.
Even wat feitjes op een rij.
- Rusland stelt zich al decenia lang agressief, manipulatief en intimiderend op naar het westen. Fake news campagnes, cyber crime enz.
- Het Oekraiense volk heeft een lange en trieste geschiedenis met Russische onderdrukking.
- Krim is ze al afgepakt.
- Donbas is ze al afgepakt.
- Rusland valt aan. Vermoordt alles en iedereen a la Syria en Grozny style.
- Rusland beschiet burgers in autos, wachtend op eten, protestanten, ambulances, bombardeerd ziekenhuizen, scholen, gebedshuizen enz enz.
- Negeert gemaakte afspraken rond vluchtroutes, war crime.
- Valt nucleaire energie centra aan, war crime
- Ontvoerd journalisten en burgemeesters, martelt ze enz, war crime.
- Bombardeerd voedselopslag en distributiecentra als uithongeringstaktiek.
- Veel meldingen / ooggetuigen van verkrachtingen.
Enz enz enz.
Maar Oekraine is zo slecht, want er is een of andere video op Twitter etc etc
Moet de vijand wel meewerken aan het instellen can humanitaire corridors.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:29 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat is ook moeilijk. Maar als je dat doet en besluit vanuit een woonwijk de tegenaanval uit te voeren of te coördineren en je wapens en munitie op te slaan/te verbergen, ben je wel zelf ervoor verantwoordelijk dat je vooraf je burgers evacueert. Want zo'n locatie wordt op dat moment een militair doel voor je vijand waardoor je bombardementen kunt verwachten.
ik zie niet hoe 'alles wat de Russen fout doen' een argument is tegen 'kijk de Oekrainers iets fout doen'quote:Op zondag 27 maart 2022 22:29 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Rusland valt Oekraine aan, een soevereine staat wat geenszins agressief was/is naar Rusland.
- Rusland stelt zich al decenia lang agressief, manipulatief en intimiderend op naar het westen. Fake news campagnes, cyber crime enz.
- Het Oekraiense volk heeft een lange en trieste geschiedenis met Russische onderdrukking.
- Rusland beschiet burgers in autos, wachtend op eten, protestanten, ambulances, bombardeerd ziekenhuizen, scholen, gebedshuizen enz enz.
Enz enz enz.
dat ligt aan je gevoel voor humor denk ikquote:Op zondag 27 maart 2022 22:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Echt? Een ernstig gewond kind (waardoor en in welk land dan ook maakt me niet uit) een mummy-baby noemen? Niet echt iets om een ‘grapje’ over te maken.
nee dat moet hij nietquote:Op zondag 27 maart 2022 22:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Moet de vijand wel meewerken aan het instellen can humanitaire corridors.
Dat ging in Warschau 1939, 1943 en 1944 ook niet zo lekker... De vijand houdt namelijk geen rekening met jouw situatie en/of tijd om de boel te evacueren. Al helemaal niet als die aanval ook zonder enige waarschuwing komt.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:29 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat is ook moeilijk. Maar als je dat doet en besluit vanuit een woonwijk de tegenaanval uit te voeren of te coördineren en je wapens en munitie op te slaan/te verbergen, ben je wel zelf ervoor verantwoordelijk dat je vooraf je burgers evacueert. Want zo'n locatie wordt op dat moment een militair doel voor je vijand waardoor je bombardementen kunt verwachten.
Niet letterlijk, wel in het voorbeeld waar ik op reageer. Je kunt je burgers niet in veiligheid brengen als de vijand op de evacués schiet.quote:
Ah ja, humor.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat ligt aan je gevoel voor humor denk ik
ja dan hebben die burgers toch gewoon pech gehadquote:Op zondag 27 maart 2022 22:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Biet letterlijk, wel in het voorbeeld waar ik op reageer. Je kunt je burgers niet in veiligheid brengen als de vijand op de evacués schiet.
ja mooiquote:
Ik denk dat je beter van twitter etc af kan blijven.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:29 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Enz enz enz.
geloof ik ook niet hoor maar ik geloof ook niet dat de Russen bewust burgers aan het doodschieten zijnquote:Op zondag 27 maart 2022 22:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
Overigens, gezien het aantal vluchtelingen uit Oekraïne, voornamelijk vrouwen en kinderen, kan wel opgemaakt worden dat Oekraïne niet willens en wetens burgers maar een beetje in de frontlinie wil houden 'als schild'.
Uhm... maar als dan dus die burgers in de stad blijven is het een 'oorlogsmisdaad' van de verdedigers?quote:Op zondag 27 maart 2022 22:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja dan hebben die burgers toch gewoon pech gehad
je moet helemaal nergens aan meewerken, als je het niet vertrouwd dan is dat echt jammer maar helaas
Da heb op facebook gestaan jongequote:Op zondag 27 maart 2022 22:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
geloof ik ook niet hoor maar ik geloof ook niet dat de Russen bewust burgers aan het doodschieten zijn
dat helpt ze gewoon niet
niet per sequote:Op zondag 27 maart 2022 22:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm... maar als dan dus die burgers in de stad blijven is het een 'oorlogsmisdaad' van de verdedigers?
Op dit moment helpt niets ze echt he...quote:Op zondag 27 maart 2022 22:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
geloof ik ook niet hoor maar ik geloof ook niet dat de Russen bewust burgers aan het doodschieten zijn
dat helpt ze gewoon niet
Dat vind ik wel redelijk naïef, eigenlijk.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat helpt ze gewoon niet
het ziet er niet goed uit neequote:Op zondag 27 maart 2022 22:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Op dit moment helpt niets ze echt he...
primaquote:Op zondag 27 maart 2022 22:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat vind ik wel redelijk naïef, eigenlijk.
We weten niks over de context van die video en/of het materiaal geverifieerd is. Daarnaast is deze actie als het idd zo is mogelijk op eigen iniatief uitgevoerd door die soldaten in plaats van dat het van hogere hand wordt opgedragen. Dan is het nogal wat om het de Oekraiense leger in algemene zin te verwijten.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Eens hoor...
Dat neemt echter niet weg dat het door de benen schieten van gevangengenomen/overgegeven/onschadelijk gemaakte tegenstanders gewoon een oorlogsmisdaad is.
Dat maakt Oekraïne verder niet 'zo slecht', de Russische agressie minder erg noch Putin geen hoofdverantwoordelijke voor alle leed die daar plaatsheeft.
Het zal vast gebeuren net zoals ze ook wel eens Russische POW's dood zullen schieten maar dat is echt niet gewoonte.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat vind ik wel redelijk naïef, eigenlijk.
lijkt me het meest waarschijnlijke iddquote:Op zondag 27 maart 2022 22:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
We weten niks over de context van die video en/of het materiaal geverifieerd is. Daarnaast is deze actie als het idd zo is mogelijk op eigen iniatief uitgevoerd door die soldaten in plaats van dat het van hogere hand wordt opgedragen. Dan is het nogal wat om het de Oekraiense leger in algemene zin te verwijten.
Vent, al was het een filmpje van een conflict ergens in de Kaukasus...quote:Op zondag 27 maart 2022 22:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
We weten niks over de context van die video en/of het materiaal geverifieerd is. Daarnaast is deze actie als het idd zo is mogelijk op eigen iniatief uitgevoerd door die soldaten in plaats van dat het van hogere hand wordt opgedragen. Dan is het nogal wat om het de Oekraiense leger in algemene zin te verwijten.
Dus als een Rus besluit om uit eigen initiatief een ziekenhuis plat te bombarderen is het ook geen war crime.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Bij die eerste kan de context ook wel een rol spelen. Ik wil oorlogsmisdaden absoluut niet goedpraten, maar als de gemiddelde mens in de positie van Oekraïens militair in Marioepol een Rus krijgsgevangen zou nemen denk ik niet dat die Rus er ongeschonden uit zou komen:quote:Op zondag 27 maart 2022 20:31 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Voor mijn part zijn het allebei oorlogsmisdaden: bij de één is sprake van ernstige mishandelingen ten opzichte van krijgsgevangenen, waar in het congres van Geneve is bepaald dat het als oorlogsmisdaad wordt betiteld; bij de ander is het onmiskenbaar dat er burgerdoelen zullen worden geraakt, waarbij onschuldige burgers het leven zullen laten - dat lijkt mij ook een voorwaarde voor een oorlogsmisdaad. Let wel, ik zei vanaf dag één dat Poetin een oorlogsmisdadiger is die nergens voor schuwt.
Maar wat ik niet snap is dat er sommige users zijn die bij de tweede optie nog steeds een stuk context willen gebruiken. Hallo, negentig procent(!) van een stad wordt zomaar weggevaagd, daar is voor mijn part geen context meer voor nodig.
Daarvoor neem je ze gevangen ga je ze verwonden pleeg je dus wel direct een oorlogsmisdaad en ben je net zo walgelijk als de agressor.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:42 schreef J.B. het volgende:
[..]
Bij die eerste kan de context ook wel een rol spelen. Ik wil oorlogsmisdaden absoluut niet goedpraten, maar als de gemiddelde mens in de positie van Oekraïens militair in Marioepol een Rus krijgsgevangen zou nemen denk ik niet dat die Rus er ongeschonden uit zou komen:
- de Oekraïeners zitten in een omsingelde stad en zijn dagelijks getuige van een bloedbad
- Oekraïeners hebben alle mankracht nodig om de stad te verdedigen, die hebben geen tijd om wat krijgsgevangen te bewaken.
- Zodra de Russen 'klaar' zijn in Marioepol zouden krijgsgevangen Russen weer gewoon de wapens op kunnen nemen. Daarnaast kunnen de Oekraïeners ook hun borst natmaken, want Russen trekken zich sowieso niks aan van het internationale recht.
Het lijkt me in een dergelijk scenario dus het verstandigste om op z'n minst ervoor te zorgen dat een krijgsgevangene niet opnieuw kan vechten. Afhankelijk van hoe hopeloos de situatie daar is zou je je zelfs kunnen afvragen of mensen zich niet tot kannibalisme gaan wenden. Allemaal volstrekt absurd en onwenselijk, maar tijdens oorlogen gebeuren nou eenmaal vreselijke dingen.
er is in het veld geen locatie of faciiliteit om gevangen geniomen soldaten op te sluiten , dus schiet je ze in het beenquote:Op zondag 27 maart 2022 22:46 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Daarvoor neem je ze gevangen ga je ze verwonden pleeg je dus wel direct een oorlogsmisdaad en ben je net zo walgelijk als de agressor.
ja prima, ik snap het maar dan pak je hun pendek en dan bind je ze aan een boom ofzoquote:Op zondag 27 maart 2022 22:42 schreef J.B. het volgende:
[..]
Bij die eerste kan de context ook wel een rol spelen. Ik wil oorlogsmisdaden absoluut niet goedpraten, maar als de gemiddelde mens in de positie van Oekraïens militair in Marioepol een Rus krijgsgevangen zou nemen denk ik niet dat die Rus er ongeschonden uit zou komen:
- de Oekraïeners zitten in een omsingelde stad en zijn dagelijks getuige van een bloedbad
- Oekraïeners hebben alle mankracht nodig om de stad te verdedigen, die hebben geen tijd om krijgsgevangenen te bewaken, laat staan te voeden.
- Zodra de Russen 'klaar' zijn in Marioepol zouden krijgsgevangen Russen weer gewoon de wapens op kunnen nemen. Daarnaast kunnen de Oekraïeners ook hun borst natmaken, want Russen trekken zich sowieso niks aan van het internationale recht.
Het lijkt me in een dergelijk scenario dus het verstandigste om op z'n minst ervoor te zorgen dat een krijgsgevangene niet opnieuw kan vechten. Afhankelijk van hoe hopeloos de situatie daar is zou je je zelfs kunnen afvragen of mensen zich niet tot kannibalisme gaan wenden. Allemaal volstrekt absurd en onwenselijk, maar tijdens oorlogen gebeuren nou eenmaal vreselijke dingen. Dat neemt overigens niet weg dat dergelijke misdaden hard bestraft dienen te worden, egaal welke zijde in het conflict het betreft.
Nee zo werkt het niet want dan pleeg je dus per direct een oorlogsmidaad.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er is in het veld geen locatie of faciiliteit om gevangen geniomen soldaten op te sluiten , dus schiet je ze in het been
dan lopen ze niet zo gauw weg
Zodat de Russen ze zelf afmaken? Er is een goede reden dat de hele bevolking in Marioepol in schuilkelders zitquote:Op zondag 27 maart 2022 22:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja prima, ik snap het maar dan pak je hun pendek en dan bind je ze aan een boom ofzo
een krijgsgevangene is geen misdadiger, je mag hem niet straffen
Mag gewoon over gepraat worden aangezien het OT is.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:50 schreef Digi2 het volgende:
Al dat geneuzel over oorlogsmisdaen leidt erg af. Het doet niet echt terzake omdat het russische regime er sowieso schijt aan heeft.
Ja precies. Net zoals het in Ruanda de gewoonte was om de achillespezen door te snijden, dan liepen ze ook niet meer weg...quote:Op zondag 27 maart 2022 22:48 schreef michaelmoore het volgende:
er is in het veld geen locatie of faciiliteit om gevangen geniomen soldaten op te sluiten , dus schiet je ze in het been
dan lopen ze niet zo gauw weg
mou dat geneest niet meer ben ik bang, maar een kogel in je been dat is met drie maand wel weer okquote:Op zondag 27 maart 2022 23:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja precies. Net zoals het in Ruanda de gewoonte was om de achillespezen door te snijden, dan liepen ze ook niet meer weg...
Is van hetzelfde laken een pak natuurlijk.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:05 schreef michaelmoore het volgende:
mou dat geneest niet meer ben ik bang
En een random kogel in je been garandeert wel genezing?quote:Op zondag 27 maart 2022 23:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mou dat geneest niet meer ben ik bang, maar een kogel in je been dat is met drie maand wel weer ok
en dan is de vent lekker weer thuis
n ee of het goed geneest is heel wat andersquote:Op zondag 27 maart 2022 23:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is van hetzelfde laken een pak natuurlijk.
ja hoor, hij moet er wel uit gehaald worden he, binne afzienbare tijdquote:Op zondag 27 maart 2022 23:06 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
En een random kogel in je been garandeert wel genezing?
Haha zo'n kogel gaat gewoon door bot heen he.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja hoor, hij moet er wel uit gehaald worden he, binne afzienbare tijd
Als ze eerst je hele stad met de grond gelijk hebben gemaakt dan kan ik me voorstellen dat je er wat tegenover zou kunnen staan.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja precies. Net zoals het in Ruanda de gewoonte was om de achillespezen door te snijden, dan liepen ze ook niet meer weg...
Blijkbaar mis je het punt. Het mag gewoon niet, periodquote:Op zondag 27 maart 2022 23:06 schreef michaelmoore het volgende:
n ee of het goed geneest is heel wat anders
ja dan moet ie toch wel uit het vlees gehaald en ontsmetquote:Op zondag 27 maart 2022 23:09 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Haha zo'n kogel gaat gewoon door bot heen he.
nee je moet je krijgsgevangenen weer vrij laten joh , geef ze gelijk een geweer meequote:Op zondag 27 maart 2022 23:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Blijkbaar mis je het punt. Het mag gewoon niet, period
Maar het punt is gewoon dat je een krijgsgevangene niet door zijn poten mag schieten of whatever.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja dan moet ie toch wel uit het vlees gehaald en ontsmet
maar de krijgsvgevangene loopt niet meer hard weg
Juist. We doen nu net alsof AchJa het prima voor elkaar heeft en heel professioneel vaststelt dat Oekraïne oorlogsmisdaden begaat, en dat we dat bij Rusland helemaal niet zeker weten.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Punt is ook, dat we slechts één kort twitterfilmpje als bron hebben.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:11 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Maar het punt is gewoon dat je een krijgsgevangene niet door zijn poten mag schieten of whatever.
Op welk tijdstip was dat?quote:Op zondag 27 maart 2022 23:13 schreef AnneX het volgende:
Wat ik nog gekker vind, is dat vanuit de studio in Hilversum ( werd gezegd) de teruggekeerde nos correspondent uit Moskou straatinterviews afneemt vanuit Hliversum(?) EN de mensen volop in beeld brengt en tot uitspraken wil dwingen over de situatie.
En op ieder straathoek staat een agent en er dreigt jaren gevangenisstraf op dit soort uitspraken.
Dat is toch maf!?
Edit: vanavond op npo1 of was Nieuwsuur op npo2, weet niet meer precies.
Een soeverein land binnen vallen mag ook niet.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:11 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Maar het punt is gewoon dat je een krijgsgevangene niet door zijn poten mag schieten of whatever.
Precies. De hetze tegen users met kennis van zaken begint vreemde vormen te krijgen.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vent, al was het een filmpje van een conflict ergens in de Kaukasus...
Ik zie ongewapende, gebonden, onschadelijk gemaakte soldaten van partij X door de benen geschoten worden door partij Y en noem dat wat het is: een oorlogsmisdaad.
Verder verwijt ik het Oekraïnse leger als geheel helemaal niets, en ben nog altijd Pro-Oekraïne in dit conflict.
Ik zeg ook niet dat dit massaal gebeurt he dat is maar goed ook. Maar betrouwbare concrete informatie dat Rusland warcrimes pleegt is er net zo min.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:14 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Punt is ook, dat we slechts één kort twitterfilmpje als bron hebben.
(Waarbij ik helemaal niet vaststel dat het onwaar is, maar wel dat het nog wel eens anders kan zitten. En dat is bij de Russische bombardementen wel anders, daar is genoeg informatie over.)
Een hetze tegen welke users?quote:Op zondag 27 maart 2022 23:16 schreef Cherni het volgende:
[..]
Precies. De hetze tegen users met kennis van zaken begint vreemde vormen te krijgen.
Dar hoor ik steeds. Maar wat wordt daarmee bedoelt?quote:Op zondag 27 maart 2022 23:16 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat dit massaal gebeurt he dat is maar goed ook. Maar betrouwbare concrete informatie dat Rusland warcrimes pleegt is er net zo min.
Was zo verbaasd ( en verontwaardigd), dat ik het niet meer weet.quote:
Waar is die hetze dan? En over welke andere users heb je het?quote:Op zondag 27 maart 2022 23:18 schreef Cherni het volgende:
[..]
Moet ik nog namen noemen. AchJa bijvoorbeeld.
Ik wil het wel terugkijken, maar welk programma?quote:Op zondag 27 maart 2022 23:18 schreef AnneX het volgende:
[..]
Was zo verbaasd ( en verontwaardigd), dat ik het niet meer weet.
Of journaal op 1 , de Iris of Irene correspondent terug uit Moskou.
Lijkt me nogal logisch wat daar mee bedoelt wordt zodra daar ook maar 1 soldaat naar binnen en buiten gaat kun je het zien als "legitiem" doelwit. Het is ontzettend wrang en vooral onnodig.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dar hoor ik steeds. Maar wat wordt daarmee bedoelt?
Het bombarderen van een kraamkliniek of theater is geen oorlogsmisdaad?
Of er is geen betrouwbare informatie over?
Enige neutraliteit aangaande dit conflict en je bent een putinpijper. En met neutraliteit bedoel ik het verloop ook al ben je Pro Oekraïne. Ik post ook nog maar zelden iets. Omdat het te veel een zwart wit verhaal gaat worden. En het is dat AchJa nog zijn best doet om iets uit te leggen anders is het niet meer te volgen.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Waar is die hetze dan? En over welke andere users heb je het?
Een theater vol met burgers waaronder één soldaat wordt echt niet gezien als legitiem militair doelwit. Ja door de Russen, maar niet in het internationale oorlogsrecht.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:21 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Lijkt me nogal logisch wat daar mee bedoelt wordt zodra daar ook maar 1 soldaat naar binnen en buiten gaat kun je het zien als "legitiem" doelwit. Het is ontzettend wrang en vooral onnodig.
Ik overdreef natuurlijk ook wel een beetje maar je snapt mijn punt. Als er militaire activiteit is of geweest "mag" het gewoon. Is het sjiek zeker niet.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Een theater vol met burgers waaronder één soldaat wordt echt niet gezien als legitiem militair doelwit. Ja door de Russen, maar niet in het internationale oorlogsrecht.
klopt, ktijgsgevangenen mogen ook niet vloeken hequote:Op zondag 27 maart 2022 23:11 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ik zie nog steeds mensen die zichzelf op de borst kloppen, omdat ze vinden dat ze de zaak heel objectief bekijken, maar ondertussen misdaden van Poetin bagatelliseren (het zelfs niet eens misdaden willen noemen).quote:Op zondag 27 maart 2022 23:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Enige neutraliteit aangaande dit conflict en je bent een putinpijper. En met neutraliteit bedoel ik het verloop ook al ben je Pro Oekraïne. Ik post ook nog maar zelden iets. Omdat het te veel een zwart wit verhaal gaat worden. En het is dat AchJa nog zijn best doet om iets uit te leggen anders is het niet meer te volgen.
Nee, je hebt ook nog zoiets als proportionaliteit. Een burgerziekenhuis bombarderen omdat er een soldaat of soldaten binnen zijn, is een oorlogsmisdaad. Hetzelfde geld voor een theater die dienst doet als schuilkelder.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:26 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ik overdreef natuurlijk ook wel een beetje maar je snapt mijn punt. Als er militaire activiteit is of geweest "mag" het gewoon. Is het sjiek zeker niet.
En wat exact is proportioneel daar ben ik wel erg benieuwd naar want dat is natuurlijk niet te meten.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nee, je hebt ook nog zoiets als proportionaliteit. Een burgerziekenhuis bombarderen omdat er een soldaat of soldaten binnen zijn, is een oorlogsmisdaad. Hetzelfde geld voor een theater die dienst doet als schuilkelder.
Sowieso is de hele oorlog illegaal, er is geen VN-mandaat of wat dan ook. Er is gewoon een dictator die een democratisch buurland aanvalt.
Zeker, Rusland is schandalig en misdadig bezig. Nu, gisteren, wat zeg ik, al praktisch een maand.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:29 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Enz enz enz.
Ik probeer je punt te begrijpen. Jij denkt dat omdat het oorlog is, er opeens van alles geoorloofd is. Zo van 'dat hoort nu eenmaal bij oorlog'.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:34 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
En wat exact is proportioneel daar ben ik wel erg benieuwd naar want dat is natuurlijk niet te meten.
Nogmaals het is geneuzel in de marge van jou kant want hiervoor hoeft Rusland echt niet voor een tribunaal te komen. Ik snap de frustratie en woede wel want het is heel oneerlijk en walgelijk maar het is oorlog geen monopoly.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)ing-van-oorlogsrechtquote:Hoogleraar Militair Recht: 'Alles wijst op een schending oorlogsrecht'
De laatste tijd stromen de berichten binnen over de burgerslachtoffers van de oorlog in Oekraïne. De regels met betrekking tot het oorlogsrecht worden zwaar geschonden, stelt hoogleraar Militair Recht Marten Zwanenburg van de UvA. 'Poetin lijkt geen onderscheid meer te maken tussen militaire- en burgerdoelen.'
https://www.nu.nl/292032/(...)ir-oorlogsrecht.htmlquote:Hoogleraar Oorlogsstudies: 'Rusland schendt humanitair oorlogsrecht'
Hoogleraar Frans Osinga ging in de talkshow Op1 in op de vraag of Rusland en president Vladimir Poetin zich schuldig maken aan oorlogsmisdaden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |