lijkt me het meest waarschijnlijke iddquote:Op zondag 27 maart 2022 22:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
We weten niks over de context van die video en/of het materiaal geverifieerd is. Daarnaast is deze actie als het idd zo is mogelijk op eigen iniatief uitgevoerd door die soldaten in plaats van dat het van hogere hand wordt opgedragen. Dan is het nogal wat om het de Oekraiense leger in algemene zin te verwijten.
Vent, al was het een filmpje van een conflict ergens in de Kaukasus...quote:Op zondag 27 maart 2022 22:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
We weten niks over de context van die video en/of het materiaal geverifieerd is. Daarnaast is deze actie als het idd zo is mogelijk op eigen iniatief uitgevoerd door die soldaten in plaats van dat het van hogere hand wordt opgedragen. Dan is het nogal wat om het de Oekraiense leger in algemene zin te verwijten.
Dus als een Rus besluit om uit eigen initiatief een ziekenhuis plat te bombarderen is het ook geen war crime.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Bij die eerste kan de context ook wel een rol spelen. Ik wil oorlogsmisdaden absoluut niet goedpraten, maar als de gemiddelde mens in de positie van Oekraïens militair in Marioepol een Rus krijgsgevangen zou nemen denk ik niet dat die Rus er ongeschonden uit zou komen:quote:Op zondag 27 maart 2022 20:31 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Voor mijn part zijn het allebei oorlogsmisdaden: bij de één is sprake van ernstige mishandelingen ten opzichte van krijgsgevangenen, waar in het congres van Geneve is bepaald dat het als oorlogsmisdaad wordt betiteld; bij de ander is het onmiskenbaar dat er burgerdoelen zullen worden geraakt, waarbij onschuldige burgers het leven zullen laten - dat lijkt mij ook een voorwaarde voor een oorlogsmisdaad. Let wel, ik zei vanaf dag één dat Poetin een oorlogsmisdadiger is die nergens voor schuwt.
Maar wat ik niet snap is dat er sommige users zijn die bij de tweede optie nog steeds een stuk context willen gebruiken. Hallo, negentig procent(!) van een stad wordt zomaar weggevaagd, daar is voor mijn part geen context meer voor nodig.
Daarvoor neem je ze gevangen ga je ze verwonden pleeg je dus wel direct een oorlogsmisdaad en ben je net zo walgelijk als de agressor.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:42 schreef J.B. het volgende:
[..]
Bij die eerste kan de context ook wel een rol spelen. Ik wil oorlogsmisdaden absoluut niet goedpraten, maar als de gemiddelde mens in de positie van Oekraïens militair in Marioepol een Rus krijgsgevangen zou nemen denk ik niet dat die Rus er ongeschonden uit zou komen:
- de Oekraïeners zitten in een omsingelde stad en zijn dagelijks getuige van een bloedbad
- Oekraïeners hebben alle mankracht nodig om de stad te verdedigen, die hebben geen tijd om wat krijgsgevangen te bewaken.
- Zodra de Russen 'klaar' zijn in Marioepol zouden krijgsgevangen Russen weer gewoon de wapens op kunnen nemen. Daarnaast kunnen de Oekraïeners ook hun borst natmaken, want Russen trekken zich sowieso niks aan van het internationale recht.
Het lijkt me in een dergelijk scenario dus het verstandigste om op z'n minst ervoor te zorgen dat een krijgsgevangene niet opnieuw kan vechten. Afhankelijk van hoe hopeloos de situatie daar is zou je je zelfs kunnen afvragen of mensen zich niet tot kannibalisme gaan wenden. Allemaal volstrekt absurd en onwenselijk, maar tijdens oorlogen gebeuren nou eenmaal vreselijke dingen.
er is in het veld geen locatie of faciiliteit om gevangen geniomen soldaten op te sluiten , dus schiet je ze in het beenquote:Op zondag 27 maart 2022 22:46 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Daarvoor neem je ze gevangen ga je ze verwonden pleeg je dus wel direct een oorlogsmisdaad en ben je net zo walgelijk als de agressor.
ja prima, ik snap het maar dan pak je hun pendek en dan bind je ze aan een boom ofzoquote:Op zondag 27 maart 2022 22:42 schreef J.B. het volgende:
[..]
Bij die eerste kan de context ook wel een rol spelen. Ik wil oorlogsmisdaden absoluut niet goedpraten, maar als de gemiddelde mens in de positie van Oekraïens militair in Marioepol een Rus krijgsgevangen zou nemen denk ik niet dat die Rus er ongeschonden uit zou komen:
- de Oekraïeners zitten in een omsingelde stad en zijn dagelijks getuige van een bloedbad
- Oekraïeners hebben alle mankracht nodig om de stad te verdedigen, die hebben geen tijd om krijgsgevangenen te bewaken, laat staan te voeden.
- Zodra de Russen 'klaar' zijn in Marioepol zouden krijgsgevangen Russen weer gewoon de wapens op kunnen nemen. Daarnaast kunnen de Oekraïeners ook hun borst natmaken, want Russen trekken zich sowieso niks aan van het internationale recht.
Het lijkt me in een dergelijk scenario dus het verstandigste om op z'n minst ervoor te zorgen dat een krijgsgevangene niet opnieuw kan vechten. Afhankelijk van hoe hopeloos de situatie daar is zou je je zelfs kunnen afvragen of mensen zich niet tot kannibalisme gaan wenden. Allemaal volstrekt absurd en onwenselijk, maar tijdens oorlogen gebeuren nou eenmaal vreselijke dingen. Dat neemt overigens niet weg dat dergelijke misdaden hard bestraft dienen te worden, egaal welke zijde in het conflict het betreft.
Nee zo werkt het niet want dan pleeg je dus per direct een oorlogsmidaad.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er is in het veld geen locatie of faciiliteit om gevangen geniomen soldaten op te sluiten , dus schiet je ze in het been
dan lopen ze niet zo gauw weg
Zodat de Russen ze zelf afmaken? Er is een goede reden dat de hele bevolking in Marioepol in schuilkelders zitquote:Op zondag 27 maart 2022 22:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja prima, ik snap het maar dan pak je hun pendek en dan bind je ze aan een boom ofzo
een krijgsgevangene is geen misdadiger, je mag hem niet straffen
Mag gewoon over gepraat worden aangezien het OT is.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:50 schreef Digi2 het volgende:
Al dat geneuzel over oorlogsmisdaen leidt erg af. Het doet niet echt terzake omdat het russische regime er sowieso schijt aan heeft.
Ja precies. Net zoals het in Ruanda de gewoonte was om de achillespezen door te snijden, dan liepen ze ook niet meer weg...quote:Op zondag 27 maart 2022 22:48 schreef michaelmoore het volgende:
er is in het veld geen locatie of faciiliteit om gevangen geniomen soldaten op te sluiten , dus schiet je ze in het been
dan lopen ze niet zo gauw weg
mou dat geneest niet meer ben ik bang, maar een kogel in je been dat is met drie maand wel weer okquote:Op zondag 27 maart 2022 23:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja precies. Net zoals het in Ruanda de gewoonte was om de achillespezen door te snijden, dan liepen ze ook niet meer weg...
Is van hetzelfde laken een pak natuurlijk.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:05 schreef michaelmoore het volgende:
mou dat geneest niet meer ben ik bang
En een random kogel in je been garandeert wel genezing?quote:Op zondag 27 maart 2022 23:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mou dat geneest niet meer ben ik bang, maar een kogel in je been dat is met drie maand wel weer ok
en dan is de vent lekker weer thuis
n ee of het goed geneest is heel wat andersquote:Op zondag 27 maart 2022 23:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is van hetzelfde laken een pak natuurlijk.
ja hoor, hij moet er wel uit gehaald worden he, binne afzienbare tijdquote:Op zondag 27 maart 2022 23:06 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
En een random kogel in je been garandeert wel genezing?
Haha zo'n kogel gaat gewoon door bot heen he.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja hoor, hij moet er wel uit gehaald worden he, binne afzienbare tijd
Als ze eerst je hele stad met de grond gelijk hebben gemaakt dan kan ik me voorstellen dat je er wat tegenover zou kunnen staan.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja precies. Net zoals het in Ruanda de gewoonte was om de achillespezen door te snijden, dan liepen ze ook niet meer weg...
Blijkbaar mis je het punt. Het mag gewoon niet, periodquote:Op zondag 27 maart 2022 23:06 schreef michaelmoore het volgende:
n ee of het goed geneest is heel wat anders
ja dan moet ie toch wel uit het vlees gehaald en ontsmetquote:Op zondag 27 maart 2022 23:09 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Haha zo'n kogel gaat gewoon door bot heen he.
nee je moet je krijgsgevangenen weer vrij laten joh , geef ze gelijk een geweer meequote:Op zondag 27 maart 2022 23:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Blijkbaar mis je het punt. Het mag gewoon niet, period
Maar het punt is gewoon dat je een krijgsgevangene niet door zijn poten mag schieten of whatever.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja dan moet ie toch wel uit het vlees gehaald en ontsmet
maar de krijgsvgevangene loopt niet meer hard weg
Juist. We doen nu net alsof AchJa het prima voor elkaar heeft en heel professioneel vaststelt dat Oekraïne oorlogsmisdaden begaat, en dat we dat bij Rusland helemaal niet zeker weten.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |