Punt is ook, dat we slechts één kort twitterfilmpje als bron hebben.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:11 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Maar het punt is gewoon dat je een krijgsgevangene niet door zijn poten mag schieten of whatever.
Op welk tijdstip was dat?quote:Op zondag 27 maart 2022 23:13 schreef AnneX het volgende:
Wat ik nog gekker vind, is dat vanuit de studio in Hilversum ( werd gezegd) de teruggekeerde nos correspondent uit Moskou straatinterviews afneemt vanuit Hliversum(?) EN de mensen volop in beeld brengt en tot uitspraken wil dwingen over de situatie.
En op ieder straathoek staat een agent en er dreigt jaren gevangenisstraf op dit soort uitspraken.
Dat is toch maf!?
Edit: vanavond op npo1 of was Nieuwsuur op npo2, weet niet meer precies.
Een soeverein land binnen vallen mag ook niet.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:11 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Maar het punt is gewoon dat je een krijgsgevangene niet door zijn poten mag schieten of whatever.
Precies. De hetze tegen users met kennis van zaken begint vreemde vormen te krijgen.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vent, al was het een filmpje van een conflict ergens in de Kaukasus...
Ik zie ongewapende, gebonden, onschadelijk gemaakte soldaten van partij X door de benen geschoten worden door partij Y en noem dat wat het is: een oorlogsmisdaad.
Verder verwijt ik het Oekraïnse leger als geheel helemaal niets, en ben nog altijd Pro-Oekraïne in dit conflict.
Ik zeg ook niet dat dit massaal gebeurt he dat is maar goed ook. Maar betrouwbare concrete informatie dat Rusland warcrimes pleegt is er net zo min.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:14 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Punt is ook, dat we slechts één kort twitterfilmpje als bron hebben.
(Waarbij ik helemaal niet vaststel dat het onwaar is, maar wel dat het nog wel eens anders kan zitten. En dat is bij de Russische bombardementen wel anders, daar is genoeg informatie over.)
Een hetze tegen welke users?quote:Op zondag 27 maart 2022 23:16 schreef Cherni het volgende:
[..]
Precies. De hetze tegen users met kennis van zaken begint vreemde vormen te krijgen.
Dar hoor ik steeds. Maar wat wordt daarmee bedoelt?quote:Op zondag 27 maart 2022 23:16 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat dit massaal gebeurt he dat is maar goed ook. Maar betrouwbare concrete informatie dat Rusland warcrimes pleegt is er net zo min.
Was zo verbaasd ( en verontwaardigd), dat ik het niet meer weet.quote:
Waar is die hetze dan? En over welke andere users heb je het?quote:Op zondag 27 maart 2022 23:18 schreef Cherni het volgende:
[..]
Moet ik nog namen noemen. AchJa bijvoorbeeld.
Ik wil het wel terugkijken, maar welk programma?quote:Op zondag 27 maart 2022 23:18 schreef AnneX het volgende:
[..]
Was zo verbaasd ( en verontwaardigd), dat ik het niet meer weet.
Of journaal op 1 , de Iris of Irene correspondent terug uit Moskou.
Lijkt me nogal logisch wat daar mee bedoelt wordt zodra daar ook maar 1 soldaat naar binnen en buiten gaat kun je het zien als "legitiem" doelwit. Het is ontzettend wrang en vooral onnodig.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dar hoor ik steeds. Maar wat wordt daarmee bedoelt?
Het bombarderen van een kraamkliniek of theater is geen oorlogsmisdaad?
Of er is geen betrouwbare informatie over?
Enige neutraliteit aangaande dit conflict en je bent een putinpijper. En met neutraliteit bedoel ik het verloop ook al ben je Pro Oekraïne. Ik post ook nog maar zelden iets. Omdat het te veel een zwart wit verhaal gaat worden. En het is dat AchJa nog zijn best doet om iets uit te leggen anders is het niet meer te volgen.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Waar is die hetze dan? En over welke andere users heb je het?
Een theater vol met burgers waaronder één soldaat wordt echt niet gezien als legitiem militair doelwit. Ja door de Russen, maar niet in het internationale oorlogsrecht.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:21 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Lijkt me nogal logisch wat daar mee bedoelt wordt zodra daar ook maar 1 soldaat naar binnen en buiten gaat kun je het zien als "legitiem" doelwit. Het is ontzettend wrang en vooral onnodig.
Ik overdreef natuurlijk ook wel een beetje maar je snapt mijn punt. Als er militaire activiteit is of geweest "mag" het gewoon. Is het sjiek zeker niet.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Een theater vol met burgers waaronder één soldaat wordt echt niet gezien als legitiem militair doelwit. Ja door de Russen, maar niet in het internationale oorlogsrecht.
klopt, ktijgsgevangenen mogen ook niet vloeken hequote:Op zondag 27 maart 2022 23:11 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ik zie nog steeds mensen die zichzelf op de borst kloppen, omdat ze vinden dat ze de zaak heel objectief bekijken, maar ondertussen misdaden van Poetin bagatelliseren (het zelfs niet eens misdaden willen noemen).quote:Op zondag 27 maart 2022 23:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Enige neutraliteit aangaande dit conflict en je bent een putinpijper. En met neutraliteit bedoel ik het verloop ook al ben je Pro Oekraïne. Ik post ook nog maar zelden iets. Omdat het te veel een zwart wit verhaal gaat worden. En het is dat AchJa nog zijn best doet om iets uit te leggen anders is het niet meer te volgen.
Nee, je hebt ook nog zoiets als proportionaliteit. Een burgerziekenhuis bombarderen omdat er een soldaat of soldaten binnen zijn, is een oorlogsmisdaad. Hetzelfde geld voor een theater die dienst doet als schuilkelder.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:26 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ik overdreef natuurlijk ook wel een beetje maar je snapt mijn punt. Als er militaire activiteit is of geweest "mag" het gewoon. Is het sjiek zeker niet.
En wat exact is proportioneel daar ben ik wel erg benieuwd naar want dat is natuurlijk niet te meten.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nee, je hebt ook nog zoiets als proportionaliteit. Een burgerziekenhuis bombarderen omdat er een soldaat of soldaten binnen zijn, is een oorlogsmisdaad. Hetzelfde geld voor een theater die dienst doet als schuilkelder.
Sowieso is de hele oorlog illegaal, er is geen VN-mandaat of wat dan ook. Er is gewoon een dictator die een democratisch buurland aanvalt.
Zeker, Rusland is schandalig en misdadig bezig. Nu, gisteren, wat zeg ik, al praktisch een maand.quote:Op zondag 27 maart 2022 22:29 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Rusland valt Oekraine aan, een soevereine staat wat geenszins agressief was/is naar Rusland.
Even wat feitjes op een rij.
- Rusland stelt zich al decenia lang agressief, manipulatief en intimiderend op naar het westen. Fake news campagnes, cyber crime enz.
- Het Oekraiense volk heeft een lange en trieste geschiedenis met Russische onderdrukking.
- Krim is ze al afgepakt.
- Donbas is ze al afgepakt.
- Rusland valt aan. Vermoordt alles en iedereen a la Syria en Grozny style.
- Rusland beschiet burgers in autos, wachtend op eten, protestanten, ambulances, bombardeerd ziekenhuizen, scholen, gebedshuizen enz enz.
- Negeert gemaakte afspraken rond vluchtroutes, war crime.
- Valt nucleaire energie centra aan, war crime
- Ontvoerd journalisten en burgemeesters, martelt ze enz, war crime.
- Bombardeerd voedselopslag en distributiecentra als uithongeringstaktiek.
- Veel meldingen / ooggetuigen van verkrachtingen.
Enz enz enz.
Maar Oekraine is zo slecht, want er is een of andere video op Twitter etc etc
Ik probeer je punt te begrijpen. Jij denkt dat omdat het oorlog is, er opeens van alles geoorloofd is. Zo van 'dat hoort nu eenmaal bij oorlog'.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:34 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
En wat exact is proportioneel daar ben ik wel erg benieuwd naar want dat is natuurlijk niet te meten.
Nogmaals het is geneuzel in de marge van jou kant want hiervoor hoeft Rusland echt niet voor een tribunaal te komen. Ik snap de frustratie en woede wel want het is heel oneerlijk en walgelijk maar het is oorlog geen monopoly.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)ing-van-oorlogsrechtquote:Hoogleraar Militair Recht: 'Alles wijst op een schending oorlogsrecht'
De laatste tijd stromen de berichten binnen over de burgerslachtoffers van de oorlog in Oekraïne. De regels met betrekking tot het oorlogsrecht worden zwaar geschonden, stelt hoogleraar Militair Recht Marten Zwanenburg van de UvA. 'Poetin lijkt geen onderscheid meer te maken tussen militaire- en burgerdoelen.'
https://www.nu.nl/292032/(...)ir-oorlogsrecht.htmlquote:Hoogleraar Oorlogsstudies: 'Rusland schendt humanitair oorlogsrecht'
Hoogleraar Frans Osinga ging in de talkshow Op1 in op de vraag of Rusland en president Vladimir Poetin zich schuldig maken aan oorlogsmisdaden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |