Alleen als je met een vooropgezette agenda werkt (goh) ga je ervan uit dat Rutte daadwerkelijk spreekt over daadwerkelijke oorlogscriminelen (waarvan iedereen ook daadwerkelijk weet dat die aan alle zijden aanwezig zijn) als daadwerkelijke leden van de familie en niet over Oekraïne als soeverein, aangevallen land en vooral diens burgers. Of je bent gewoon ontiegelijk onoprecht en vals.quote:
Dus wat is Wierd's alternatief dan? Ze voor de leeuwen gooien en laten overheersen door Poetin die echt aan alle mogelijke mensenrechten (en een paar die nog niet ontdekt zijn) schijt heeftquote:
Zou Wierd zijn lesjes in het Kremlin gevolgd hebben? Hij plakt een misdaad van een klein groepje, zo op het hele Oekraïense volk.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:50 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Beetje domme vraag weer, van onze vreemde eend.
Wierd Kremlin heeft wat gevonden.quote:
Ja, niet bepaald netjes natuurlijk, maar dat is - vergeleken met de rest van wat er zich zoal afspeelt - kinderspel. Ziekenhuizen, hele straten naar de tering bombarderen, dat is erg. Of weerloze soldaten executeren of de knieschijven kapot schieten. Maar Wierd Duk wil dat de overheid zich verantwoordt voor een soldaat die een belletje doet naar de partner van een overleden, vijandelijke soldaat.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:51 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dus wat is Wierd's alternatief dan? Ze voor de leeuwen gooien en laten overheersen door Poetin die echt aan alle mogelijke mensenrechten (en een paar die nog niet ontdekt zijn) schijt heeft?
Wat Wierd zegt, komt voor uit een geopolitieke analyse!quote:Op zondag 27 maart 2022 23:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wierd Kremlin heeft wat gevonden.
Een verschil. Het Russische leger voert een actieve moordcampagne en heeft geen reet te zoeken in Oekraine.
Als Wierd zn Villa daar had, dan had hij ook zn frustratie eruit gegooid na het zien van de zoveelste dode.
Dat flimpje waar een ouder echtpaar in hun auto opgeblazen werd door een tank?quote:Op zondag 27 maart 2022 20:46 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik heb er eerlijk gezegd ook nog geen gezien hoor
Ja maar veel militairen uit Rusland hadden geen keus hé? Die werden ook maar gedwongen om Oekraïne binnen te vallen.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:57 schreef TLC het volgende:
Idd, het vreemd vinden dat mensen gefrustreerd zijn als medeburgers worden afgeslacht om niks
Een goede Russische soldaat in Oekraine is een dode soldaat.
Er is altijd een keuze. Die leiders zijn nooit degenen die de trekker overhalen, dat zijn hun trouwe onderdanen echt zelf.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:06 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Ja maar veel militairen uit Rusland hadden geen keus hé? Die werden ook maar gedwongen om Oekraïne binnen te vallen.
Stel dat jij en ik, door Rutte en Kaag werden verplicht om Vlaanderen binnen te vallen, dan zijn wij beide geen slechte mensen, maar dan waren onze leiders diegene die slechte bedoelingen hadden.
Joh hier hebben ze een moreel kompas wat sterk verankerd is aan het algemene goed/slecht narratief. Rusland slecht Oekraïne goed.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:06 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Ja maar veel militairen uit Rusland hadden geen keus hé? Die werden ook maar gedwongen om Oekraïne binnen te vallen.
Stel dat jij en ik, door Rutte en Kaag werden verplicht om Vlaanderen binnen te vallen, dan zijn wij beide geen slechte mensen, maar dan waren onze leiders diegene die slechte bedoelingen hadden.
Klopt, maar dan nog ga je niet op die manier om met een gesneuvelde militair en partner om die daar mogelijk ook maar voor zijn nummer zit. IK hou het maar op een incident van een dwaas.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:57 schreef TLC het volgende:
Idd, het vreemd vinden dat mensen gefrustreerd zijn als medeburgers worden afgeslacht om niks
Een goede Russische soldaat in Oekraine is een dode soldaat.
In het Nederlandse leger is daar iig relatief veel aandacht voor. Het humanitair oorlogsrecht is ook een vast item tijdens de verplichte jaarlijkse MBV cyclus. Helaas is dat tegenwoordig deels een digitale aangelegenheid geworden maar voorheen zat je in het leslokaal waar een militair jurist eea ging uitleggen. Het meeste leerde je dan ook van de discussies over bv. het moedwillig schieten op rode kruizen of op beschermde gebouwen of het al dan niet afknallen van POW's, wat zijn nou precies combattanten etc.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:47 schreef Poem_ het volgende:
Over oorlogsmisdaden gesproken, wat weet jij daar zoal over, @:Achja? Ik snap de gevaarlijke cocktail denk ik wel deels, maar hoe wordt daar in het Nederlandse leger mee omgegaan eigenlijk als daar geluiden van opduiken? Wat voor effect heeft dat in de groep op dat moment? Wordt dat van bovenaf tot op de bodem uitgezocht? Hoe gaat dat normaal gesproken zo ongeveer? En is dat in een oorlog niet zelden het geval, dat soldaten als beesten tekeer gaan? Of is dat meer uitzonderlijk?
Vertel jij dat die Oekraieners ook even? Hun hele stad wordt in puin geschoten, vrienden en familie vermoordt maar vooral eerst even je morele kompas checken.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:08 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Joh hier hebben ze een moreel kompas wat sterk verankerd is aan het algemene goed/slecht narratief. Rusland slecht Oekraïne goed.
Moet natuurlijk niet te ingewikkeld en genuanceerd worden allemaal.
Leukt bedacht maar 99% vd Duitsers en zelfs Nederlanders gaf ook gewoon gehoor aan de Duitse wet en droeg derhalve verantwoordelijkheid voor de uitkomst van de Duitse machine. Iedereen denkt inherent de uitzondering, de sterke of het goede te zijn maar 99% heeft het bij het verkeerde eind.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er is altijd een keuze. Die leiders zijn nooit degenen die de trekker overhalen, dat zijn hun trouwe onderdanen echt zelf.
Netjes, top.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
In het Nederlandse leger is daar iig relatief veel aandacht voor. Het humanitair oorlogsrecht is ook een vast item tijdens de verplichte jaarlijkse MBV cyclus. Helaas is dat tegenwoordig deels een digitale aangelegenheid geworden maar voorheen zat je in het leslokaal waar een militair jurist eea ging uitleggen. Het meeste leerde je dan ook van de discussies over bv. het moedwillig schieten op rode kruizen of op beschermde gebouwen of het al dan niet afknallen van POW's, wat zijn nou precies combattanten etc.
En nee, ik heb het persoonlijk in bv. Afghanistan niet meegemaakt dat lui echt over de schreef gingen. Ik durf zelfs te beweren dat Nederland eerder te voorzichtig is dan dat de grenzen opgezocht worden. Maar dat was natuurlijk ook een conflict van een totaal andere orde met behoorlijk duidelijke Rules of Engagement...
Het is ook niet voor niets dat bv. de slag om Chora voor de rechter is gekomen of er niet disproportioneel is ingegrepen.
https://www.defensie.nl/a(...)week-voor-de-rechter
Dus nee, ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat soldaten als idioten tekeer gingen en mochten lui wel dreigen te ontsporen dan werden die wel afgeleverd bij een psych oid. Die zijn ook gewoon mee op missie.
Russische soldaten maken zich inderdaad schuldig aan een invasie. Oekraïne doet aan zelfverdediging. Dat zijn 2 verschillende zaken.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:08 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Joh hier hebben ze een moreel kompas wat sterk verankerd is aan het algemene goed/slecht narratief. Rusland slecht Oekraïne goed.
Moet natuurlijk niet te ingewikkeld en genuanceerd worden allemaal.
Je zag zwaar kaliber en daarna werden ze in elkaar getrapt (op het filmpje) denk dat de meeste dezelfde dag nog sterven. (Tis geen film)quote:Op zondag 27 maart 2022 23:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mou dat geneest niet meer ben ik bang, maar een kogel in je been dat is met drie maand wel weer ok
en dan is de vent lekker weer thuis
Als ik Duk zn argumentatie lees dan is de "kleren van de keizer factor" nogal hoog met z'n geopolitieke analyse.quote:Op zondag 27 maart 2022 23:56 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wat Wierd zegt, komt voor uit een geopolitieke analyse!
''Als ik bijvoorbeeld zeg dat Poetin geen vreselijke dictator is en dat Assad misschien niet het slechtste is dat Syrië kan overkomen. Dat zeg ik op basis van een geopolitieke analyse.''
https://www.villamedia.nl(...)rena-netjes-in-debat
Die in hun benen geschoten worden als ze die bus uit stappen? Daar zie je wel bloed toch?quote:Op maandag 28 maart 2022 00:27 schreef speknek het volgende:
Volgens de leider van de Oekrainse strijdkrachten is het POW filmpje een Russische fake. Nou zouden zij erover liegen, maar anderen hadden ook al opgemerkt dat de mensen die neergeschoten worden niet bloeden. Bellingcat is het aan het onderzoeken.
Ik denk dat ik Rutte en Kaag heel hard zou uitlachen en ze vervolgens meedelen dat ze hun ouwe moer er maar heen sturen.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:06 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Je ziet toch duidelijk bloed onder druk uit het onderlichaam spuiten...quote:Op maandag 28 maart 2022 00:27 schreef speknek het volgende:
Volgens de leider van de Oekrainse strijdkrachten is het POW filmpje een Russische fake. Nou zouden zij erover liegen, maar anderen hadden ook al opgemerkt dat de mensen die neergeschoten worden niet bloeden. Bellingcat is het aan het onderzoeken.
Dat zag je vooral terug bij de evacuatie van Kabul en dat Afghanistan weer overgeleverd was aan de Taliban.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:20 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Netjes, top.![]()
Heb wel eens wat items gezien over Afghanistan, de mensen, of militairen die er vooral aan onderdoor leken te gaan of het niet in de koude kleren gingen zitten toonden enorme betrokkenheid met de lokale gemeenschap en de corruptie die het lastig maakte om doelstellingen te halen. Die empathie was zowel een vloek als een zegen. Hoe triest ook, ergens wel mooi om te zien.
Niet echt, heb wel een maand of wat nog dekking lopen zoeken of althans die neiging had ik bij harde klappen. Verder ben ik er gelukkig redelijk ongeschonden vanaf gekomen. Dit geldt helaas niet voor iedereen...quote:Zelf nog moeite gehad na terugkomst met wat je daar hebt gezien of meegemaakt trouwens?
Ah, ja. Sta je dan na maanden of jaren hard werken, praktisch allemaal voor niks geweest.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zag je vooral terug bij de evacuatie van Kabul en dat Afghanistan weer overgeleverd is aan de Taliban.
Goed om te horen tho. Is de nazorg hier nog een beetje fatsoenlijk geregeld voor mensen die terugkomen en er wel last van hebben?quote:Niet echt, heb wel een maand of wat nog dekking lopen zoeken of althans die neiging had ik bij harde klappen. Verder ben ik er gelukkig redelijk ongeschonden vanaf gekomen. Dit geldt helaas niet voor iedereen...
Ja, je wordt best goed gevolgd en ook de collega's houden het wel in de gaten. En de nazorg is nmm best goed geregeld. Maar dat komt ook door de ervaringen uit het verleden natuurlijk.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:36 schreef Poem_ het volgende:
Goed om te horen tho. Is de nazorg hier nog een beetje fatsoenlijk geregeld voor mensen die terugkomen en er wel last van hebben?
Het is eerder omdat het geen taboe (meer) is.quote:Op maandag 28 maart 2022 00:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Nederlanders zijn eigenlijk niet gehard genoeg voor oorlog (gelukkig maar) dat zie je telkens terug in de enorme percentages ptss na buitenland missies.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |