abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202503053
De formatie loopt op z’n einde en de eerste lekjes ontstaan her en der. Tijd voor weer een rondje ‘wie krijgt welke post’. Ik zal ze zelf per partij verdelen en misschien her en der een naam noemen. Maar voel je vrij om dat anders te doen. Wat onderbouwing is echter wel leuk.

TS begint:

Wat aannames:
- De VVD houdt AZ, D66 krijgt als tweede partij Financin.
- Alle partijen komen in de vierhoek.
- Het kabinet bestaat uit 20 ministers (VVD 8, D66 6, CDA 4 en CU 2) en 10 staatssecretarissen (VVD 4, D66 3, CDA 2 en CU 1)
- Bij meer dan 1 bewindspersoon op een departement komen deze zo veel mogelijk van tenminste twee partijen.

VVD:
1. AZ, Mark Rutte. Behoeft geen onderbouwing.
2. J&V, toch een klassiek VVD-thema. Grapperhaus lijkt op weg naar de uitgang dus er is ruimte. Van oudsher is een jurist op deze post een zekerheidje, maar in de recente geschiedenis wordt daar aan gemorreld. Dilan Yezilgoz mag het gaan laten zien.
3. I&W, ander typisch VVD thema. Visser zit er al, mag door.
4. BZ, iemand moet het doen en met haar internationale ervaring is deze post Jeanine Hennis op het lijf geschreven.
5. BZK, Het restant van wat ooit het moederdepartement was, nu wonen hier weg is blijft een toch tamelijk leeg ministerie over. Er komt dus ook geen 2 of stass. Christianne van der Wal mag het in haar eentje rooien
6. SZW2, nu de economische effecten van Corona langduriger blijken wordt dit ministerie belangrijker. De polder zal de komende jaren in brand staan. Met zijn ervaring in die polder maar Jacco Vonhoff aan de slag. De VVD blijft zo ook inhoudelijk bij de vierhoek betrokken.
7. DEF, veiligheid dus interessant voor de VVD. Als hij wil mag Henk Kamp blijven. Wil hij niet is Jeroen van Wijngaarden de aangewezen man.
8. Digitale zaken, in deze digitale tijden komt er een minister van digitale zaken. Mark Harbers mag het gaan doen. Dit zal ergens een 2 worden, maar ik twijfel over het ministerie, EZ?

Stass:
1. We moeten een plekje hebben voor Bente Becker, liefst ook nog met wat profiel. Staatsecretaris MKB op EZ dus.
2. OCW heeft veel werk te doen met de basisbeurs, cornona-achterstanden en het lerarentekort. Hier komt dus een extra stass, iemand van buiten.
3. Financin krijgt een extra minister, maar de problemen zijn groot. Dus de staatssecretaris blijft ook. Mooi klusje voor Aukje de Vries.
4. Dat belangrijke ministerie van klimaat kan de VVD niet helemaal aan D66 laten. Koerhuis gaat hier zorgen dat we kunnen blijven Bouwen, Bouwen, Bouwen.
Fractievoorzitter: Hermans, blijft doen wat ze doet.

D66
1. Klimaat. Over het nieuw op te richten ministerie van Klimaat zwaait Sigrid Kaag zelf de scepter. Dit ministerie krijgt geen doorzettingsmacht, maar wel iets dat daar dicht tegenaan ligt. Ze wordt bij alles betrokken en is zichtbaar op een voor haar achterban belangrijk thema.
2. FIN. De tweede partij claimt financin. Wouter Koolmees wil niet meer. Dus Hans Vijlbrief is hier de man.
3. VROM. Het ministerie van volkshuisvesting wordt heropgericht, een wens van veel partijen. D66 mag het gaan doen op dit ook voor de andere progressieve partijen belangrijke thema. De Almeerse burgemeester Franc Weerwind mag het gaan doen.
4. VWS. Belangrijk nu met Corona en bovendien een grote begroting. Interessant dus. Bovendien moet er plaat gemaakt worden voor Jan Paternotte, die eindelijk beloond wordt voor jaren trouw achter Jetten in de pikorde zitten.
5. OCW2. De onderwijspartij moet toch op het ministerie van onderwijs zitten. Steven van Weyenberg mag het gaan doen.
6. BZ2, Europese zaken deze post blijft bij D66. Sjoerdsma is niet ministeriabel na de drankroddel dus iemand anders moet dit klusje opknappen. De Bruijn mag blijven. Wil hij niet dan halen ze iemand van buiten.

Stass:
1. BZ, wordt buhaos, omdat Europese zaken een minister krijgt. Drie op dit departement is te veel. Maar wel belangrijk voor d66. Ik heb er alleen geen naam bij.
2. We hebben een staatssecretaris van Defensie nodig. Salima Belhaj lijkt me een logische kandidaat.
3. Het ministerie van LNV verdwijnt weer. Maar het stikstof en PFAS dossier is ingewikkeld genoeg voor een eigen bewindspersoon. Tjeerd de Groot mag het doen als Stass op de M van VROM.

Fractievoorzitter: Jetten. Blijft doen wat hij al deed.

CDA
1. OCW, er moet een post gevonden worden voor Hugo de Jonge. Hij mag de basisbeurs herinvoeren. Is meteen de hoofdprijs voor deze partij.
2. EZ, ook het CDA moet een plek in de vierhoek. Als Hoekstra wil kan hij hier zelf naar toe. Anders mag Raymond Knops aan de slag.
3. J&V2, Chris van Dam mag voor de juridische inbreng gaan zorgen aan de top van dit ook voor het CDA belangrijke ministerie.
4. Fin2. De problemen bij de belastingdienst zijn zo groot dat er een projectminister voor komt. Het CDA krijgt deze ondankbare taak om toch binnen te blijven bij financin. Als Knops niet op EZ zit mag hij dit gaan doen. Anders is het aan Agnes Mulder.

Stass:
1. VWS, daar wil je iemand hebben zitten in tijden van Corona. Mooi postje voor Joba van den Berg.
2. J&V, Anne Kuik aast al jaren op dit ministerie.
Fractievoorzitter: Hoekstra en als hij in het kabinet gaat wordt de spoeling wel dun. Dan is het toch aan een Knops of Heerma denk ik.

CU
1. SZW, nadat het vier jaar geleden mis ging krijgt de CU nu wel SZW. Schouten mag haar financile achtergrond gaan gebruiken.
2. VWS2, Andre Rouvoet mag zijn zorgachtergrond inzetten in het restant van de coronacrisis en daarna de wederopbouw die in de zorg toch moet gaan plaatsvinden.

Stass: Paul Blokhuis mag blijven, maar omdat Rouvoet al op VWS zit krijgt hij wel een ander ministerie. Hij mag zijn kunsten laten zien als staatssecretaris van I&W en gaat luchtvaart doen. Op het voor de CU lastige dossier Lelystad airport houden ze zo zelf de controle. Bonusoptie is overigens OCW, maar met De Jonge is daar de christelijke inbreng voldoende gewaarborgd.

Fractievoorzitter: Segers blijft gewoon zitten.
zie email 27 oktober
pi_202503702
Ik kom later deze week met een lijstje, maar het lijkt me sterk dat ze naar het schijnt 30 miljard aan landbouw uit gaan geven en dan het net opgerichtte ministerie weer opheffen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_202503798
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 21:31 schreef Hanca het volgende:
Ik kom later deze week met een lijstje, maar het lijkt me sterk dat ze naar het schijnt 30 miljard aan landbouw uit gaan geven en dan het net opgerichtte ministerie weer opheffen.
Was ook eentje waar ik mee worstelde. Maar ik kwam niet echt uit. Bij cda of cu kan niet denk ik, dan maak je die partijen te zwaar. D66 op landbouw gaat denk ik ook niet goed vallen en bij de VVD kan op zich maar hebben die er een mannetje voor?

Daarentegen is denk ik een splitsing tussen landbouw en het hele stikstof gebeuren wel goed. Die minister zat toch in een lastig pakket elke keer. En dan wordt het toch wel een heel klein ministerie dat prima bij EZ in kan, dat ik al zwaarder gemaakt heb.
zie email 27 oktober
  maandag 6 december 2021 @ 21:43:59 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202503893
Als ik puur kijk naar het D66 deel

Ministers

Financien: Hans Vijlbrief, dat is hem natuurlijk op het lijf geschreven

Defensie + Vice: Sigrid Kaag, past na Buza denk ik het beste bij haar

Onderwijs I: Rianne Letschert, universiteitsbestuurder en ook wel iemand die nieuw elan uitstraalt

VROM: Wouter Koolmees, degelijke en breed inzetbare bestuurder, dus die mag na het pensioenakkoord dit varkentje gaan wassen

Vreemdelingenzaken en integratie: Franc Weerwind, voor het diversiteitsgehalte past deze beroepsbestuurder wel, en ook een blikvanger op die manier

Digitale zaken en ICT: Marietje Schaake, de droomvrouw voor alle computernerds

Staatssecretarissen

Europese zaken: Lousewies van der Laan, heeft veel ervaring en mag van mij wel haar revanche maken

Infrastructuur en Waterstaat: Steven van Weyenberg, degelijke bestuurder die nog wel een ronde door mag

LNV: Annemarie Spierings, voormalig partijvoorzitter en gedeputeerde die veel ervaring heeft op dit gebied

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 06-12-2021 23:17:09 ]
pi_202504451
Ik heb toch maar vast een lijstje gemaakt, voor de ministers:

VVD:
1. AZ: Rutte
2. I&W: Vonhoff
3. J&V: ...
4. VWS2: Yezilguz
5. BZ: Visser
6. BZK: Van der Wal
7. SZW2: Becker
8. LNV: Klink

Stas: Becker

D66
1. Klimaat: Jetten of Kaag, de ander fractievoorzitter
2. FIN: Vijlbrief
3. VWS: Paternotte
4. OCW2: Klein
5. BHO: Letschert
6. DigZaken: Prinsen

Stas:
Van Weyenberg

CDA
1. OCW: De Jonge
2. EZ: Knops
3. VRO (zonder M): Heerma
4. FIN2: uitvoeringsorganisaties: Van Dam

Stas: Anne Kuik

CU:
1. SZW: Carola Schouten
2. DEF: Pieter-Jaap Aalbersberg

Stas: Blokhuis

Van Dam op de uitvoeringsorganisaties (Fin2) zetten als tegenhanger tegenover Omtzigt lijkt me een geweldige zet voor zowel CDA als het hele kabinet. Ik denk dat VVD defensie niet meer krijgt, CDA ook niet, D66 wil volgens mij liever andere posten en CU heeft met de nationaal cordinator terrorisme een geweldige kandidaat. Bij D66 wel lastig om aan evenveel vrouwen als mannen te komen, dat verwacht ik eigenlijk weer wel.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 07-12-2021 10:41:59 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 6 december 2021 @ 22:40:56 #6
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_202504765
Als Koerhuis, dan:

pi_202504979
als D66'er vind ik dat Kaag op Financin neer moet zetten. als je serieus bent om straks rutte te willen vervangen als premier dan is minister van financin die beste optie.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_202505437
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 22:57 schreef DestroyerPiet het volgende:
als D66'er vind ik dat Kaag op Financin neer moet zetten. als je serieus bent om straks rutte te willen vervangen als premier dan is minister van financin die beste optie.
Ik denk niet dat Kaag dat zelf zal zien zitten.
  maandag 6 december 2021 @ 23:36:08 #9
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_202505464
Die kaag is zo glad als een aal.

liever functie elders.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_202505483
waarom zou Sigrid Kaag dat niet zien zitten? ze heeft de ambitie om premier te worden en de beste manier is dat om eerst minister van financin te zijn.
- Rudyard Kipling
pi_202505851
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 23:38 schreef DestroyerPiet het volgende:
waarom zou Sigrid Kaag dat niet zien zitten? ze heeft de ambitie om premier te worden en de beste manier is dat om eerst minister van financin te zijn.
Ik denk dat zij geen voeling heeft met het ministerie terwijl ze dat wel heeft met BZ. Kaag wordt, en dat zeg ik als D66 stemmer, nooit premier omdat D66 de komende jaren niet de grootste partij gaat worden. Mischien ooit eens maar ik zie dat de eerste 10 jaar niet gebeuren.
pi_202505873
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 00:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik denk dat zij geen voeling heeft met het ministerie terwijl ze dat wel heeft met BZ. Kaag wordt, en dat zeg ik als D66 stemmer, nooit premier omdat D66 de komende jaren niet de grootste partij gaat worden. Mischien ooit eens maar ik zie dat de eerste 10 jaar niet gebeuren.
Ze heeft wel een master ‘Politiek en Economie van het Midden-Oosten’, dus helemaal bleu is ze ook weer niet op dat vlak. Maar ik denk dat ze beter een ministerie kan pakken met meer politiek profiel. En geen defensie, J&V of andere notoire struikelblokken. Dat moet je niet willen als politiek leider.
zie email 27 oktober
pi_202506023
Zou het CDA landbouw ook niet willen? Het gevaar is dat het CDA vanuit de agrarische hoek wordt opgegeten door de bbb, en men zou dus kunnen proberen via het ministerie dit tij te keren
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_202506370
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 02:53 schreef LangeTabbetje het volgende:
Zou het CDA landbouw ook niet willen? Het gevaar is dat het CDA vanuit de agrarische hoek wordt opgegeten door de bbb, en men zou dus kunnen proberen via het ministerie dit tij te keren
Aan de andere kant heb jij dan het gezicht van het kabinet dat gaat zeggen dat de sector gaat krimpen, dat er waarschijnlijk ook gewoon onteigening plaats gaat vinden en dat waarschijnlijk ook steeds meer gifstoffen gaat verbieden. Ik denk dat het CDA liever niet zelf de brenger van dat slechte nieuws is.
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:23:57 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202506638
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 07:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Aan de andere kant heb jij dan het gezicht van het kabinet dat gaat zeggen dat de sector gaat krimpen, dat er waarschijnlijk ook gewoon onteigening plaats gaat vinden en dat waarschijnlijk ook steeds meer gifstoffen gaat verbieden. Ik denk dat het CDA liever niet zelf de brenger van dat slechte nieuws is.
Inderdaad, en bovendien heb je dan ook als fractie minder ruimte
  dinsdag 7 december 2021 @ 08:27:01 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202506674
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 23:38 schreef DestroyerPiet het volgende:
Financien is een felbegeerde post vanwege de macht die het heeft. Maar het is lang niet altijd bezet geweest door partijleiders en aspirant-premiers. Volgens mij kan dat ook prima via andere routes.
pi_202506915
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Financien is een felbegeerde post vanwege de macht die het heeft. Maar het is lang niet altijd bezet geweest door partijleiders en aspirant-premiers. Volgens mij kan dat ook prima via andere routes.
Ik denk eigenlijk dat Kaag in een Timmermansrol idd het meeste publiciteit kan pakken, de Nederlandse green deal presenteren. Dan moet er natuurlijk wel een zeer ambitieus klimaatakkoord liggen.

Al sluit ik ook nog steeds niet uit dat ze gewoon in de kamer blijft. Hoekstra, Segers en Kaag alle 3 in de kamer vind ik niet onwaarschijnlijk.
pi_202507037
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 07:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
True, aan de andere kant, kan je dan wel weer als CDA, enerzijds de onteigenings procedures wat vertragen/ hogere compensaties in de wacht proberen te slepen.

Bovendien denk ik dat oppositie technisch gezien, (dus vanuit de Kamer), het CDA het gaat afleggen tegenover de BBB die wel makkelijk vanuit de zijlijn met scherp kan schieten.
pi_202507050
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De laatste is volgens mij Wouter Bos geweest ? Maar meestal gaat financien naar de partij cijfer nerd, en dat zijn vaak niet de partijleiders :D
  dinsdag 7 december 2021 @ 10:08:05 #20
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202507633
Een kabinet zonder VVD op I&W en zonder een CDA'er op Landbouw lijkt me voor iedereen het beste. Daarom: het ministerie voor landbouw opheffen zodat dat niet per ongeluk bij een CDA'er terecht kan komen.

VVD: AZ, J&V (hahaha, hopelijk kunnen ze het succes van Rutte II overtreffen qua schandalen), BZK, De Fancy, EUZ, Digitaal
D66: Financin, Klimaat, VWS, I&W
CDA: OCW, BuZa, SZW
CU: VROM, EZ
  dinsdag 7 december 2021 @ 10:54:15 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202508053
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 09:07 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
De laatste is volgens mij Wouter Bos geweest ? Maar meestal gaat financien naar de partij cijfer nerd, en dat zijn vaak niet de partijleiders :D
De anderen die ik me voor de geest kan halen is Wim Kok. En ook Gerrit Zalm in zijn laatste kabinet (hij kwam ook binnen als een verder vrij weinig prominente minister in Paars I)

Maar types als Duisenberg, Van der Stee, Ruding, De Jager, Dijsselbloem en in eerste instantie ook Hoekstra en waren van een andere snit.
  dinsdag 7 december 2021 @ 10:56:51 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202508088
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk eigenlijk dat Kaag in een Timmermansrol idd het meeste publiciteit kan pakken, de Nederlandse green deal presenteren. Dan moet er natuurlijk wel een zeer ambitieus klimaatakkoord liggen.

Al sluit ik ook nog steeds niet uit dat ze gewoon in de kamer blijft. Hoekstra, Segers en Kaag alle 3 in de kamer vind ik niet onwaarschijnlijk.
Ik denk dat je juist voor klimaat een wat minder flamboyant type moet hebben. Meer een Koolmees achtig type die in stilte ingewikkelde hervormingen kan doen.

Persoonlijk denk ik dat Defensie wel zou kunnen passen. Maar als ze toch 20 ministers in het leven roepen kunnen ze ook een speciale minister van Europese zaken maken.
pi_202508624
quote:
0s.gif Op maandag 6 december 2021 22:57 schreef DestroyerPiet het volgende:
Je gaat Kaag niet serieus presenteren als mogelijke opvolger van Rutte? (just checking..)
Mark Rutte is een politiek zwaargewicht die zijn gelijke in NL niet kent en voor zover er iemand in de buurt komt is het Kaag zeer zeker niet.
Bovendien is D66 nu nog de tweede partij, maar in de peilingen (o.a. Ipsos https://www.ipsos.com/nl-nl/politieke-barometer) verliezen ze een flink aantal zetels (4), waardoor de VVD in de peilingen bijna 2x zo groot is met 34 tegenover 20 voor D66. Dan ben je natuurlijk niet in de positie om de premier te leveren.

Leuk topic trouwens, chapeau!
  dinsdag 7 december 2021 @ 13:08:19 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202509738
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 11:41 schreef andatura het volgende:

[..]
Je gaat Kaag niet serieus presenteren als mogelijke opvolger van Rutte? (just checking..)
Mark Rutte is een politiek zwaargewicht die zijn gelijke in NL niet kent en voor zover er iemand in de buurt komt is het Kaag zeer zeker niet.
Bovendien is D66 nu nog de tweede partij, maar in de peilingen (o.a. Ipsos https://www.ipsos.com/nl-nl/politieke-barometer) verliezen ze een flink aantal zetels (4), waardoor de VVD in de peilingen bijna 2x zo groot is met 34 tegenover 20 voor D66. Dan ben je natuurlijk niet in de positie om de premier te leveren.

Leuk topic trouwens, chapeau!
Kaag is simpelweg de leider van D66 en niemand weet of Rutte bij de volgende verkiezingen nog meedoet. En hoewel het moeilijk is, is het ook niet onmogelijk. Dus er is niet echt een reden om haar niet als zodanig te positioneren.
  dinsdag 7 december 2021 @ 13:13:59 #25
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_202509811
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 08:49 schreef Hanca het volgende:

[..]

Hoekstra in de Kamer lijkt me wel een goed idee. Weten we zeker dat er bij de volgende verkiezingen echt niks meer van het CDA over is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_202510160
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 13:08 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Kaag is simpelweg de leider van D66 en niemand weet of Rutte bij de volgende verkiezingen nog meedoet. En hoewel het moeilijk is, is het ook niet onmogelijk. Dus er is niet echt een reden om haar niet als zodanig te positioneren.
D66 heeft nog steeds de doelstelling om de grootste te worden. en als je serieus bent over die doelstelling dan vind ik dat je als partijleider de meest zichtbare en machtigste positie moet bekleden en dat is voor D66 op dit moment toch echt de minister van Financin. Daarnaast ben ik het niet mee eens dat je als minister van Financin een "cijfernerd" moet zijn, die zijn er genoeg op dat ministerie. Ik heb veel liever iemand die snapt wat beleid inhoud en wat voor een effect het heeft op inwoners van dit land, en dat je kan onderhandelen met andere ministers en overheids instanties. Daarnaast heb je als minister van financien ook een flinke internationale rol bijvoorbeeld in europeese toppen. allemaal dingen waarin kaag uitblinkt. (zie als voorbeeld "cijfernerd" Hoekstra die er werkelijk niets van bakte als minister van financien)
- Rudyard Kipling
pi_202510582
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 13:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Hoekstra in de Kamer lijkt me wel een goed idee. Weten we zeker dat er bij de volgende verkiezingen echt niks meer van het CDA over is.
Sowieso is fractieleider bij een regeringspartij een lastige plek, het is nu eenmaal veel makkelijker en mediagenieker om vanaf de zijlijn als oppositie partij te ageren. De vraag is echter wel wat we terugkrijgen voor het verlies van het CDA, als dat de BBB is dan zie ik daar geen winst in.
  dinsdag 7 december 2021 @ 14:22:01 #28
346939 Janneke141
pi_202510634
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 14:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Sowieso is fractieleider bij een regeringspartij een lastige plek, het is nu eenmaal veel makkelijker en mediagenieker om vanaf de zijlijn als oppositie partij te ageren. De vraag is echter wel wat we terugkrijgen voor het verlies van het CDA, als dat de BBB is dan zie ik daar geen winst in.
Voor een deel doen die regeringspartijen zich dat zelf aan, doordat de Kamerfracties als loopjongens voor het regeringsbeleid moeten fungeren. Dat je in de coalitie zit betekent niet dat je ontslagen bent van de taak om de regering kritisch te controleren. Althans, theoretisch.

Maar verder heb je wel gelijk: BBB-achtige toestanden hebben we wel genoeg in de Kamer. Maar zo lang de middenpartijen blijven doen wat ze nu doen zullen de niet-constructieve flanken ze blijven leegeten. De voedingsbodem voor al die randpartijtjes is voor een groot deel gecreerd door de manier waarop de kabinetten Balkenende en Rutte politiek hebben bedreven.
pi_202510672
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 14:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Voor een deel doen die regeringspartijen zich dat zelf aan, doordat de Kamerfracties als loopjongens voor het regeringsbeleid moeten fungeren. Dat je in de coalitie zit betekent niet dat je ontslagen bent van de taak om de regering kritisch te controleren. Althans, theoretisch.

Maar verder heb je wel gelijk: BBB-achtige toestanden hebben we wel genoeg in de Kamer. Maar zo lang de middenpartijen blijven doen wat ze nu doen zullen de niet-constructieve flanken ze blijven leegeten. De voedingsbodem voor al die randpartijtjes is voor een groot deel gecreerd door de manier waarop de kabinetten Balkenende en Rutte politiek hebben bedreven.
Volkomen eens.
  dinsdag 7 december 2021 @ 15:07:39 #30
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202511176
Mijn Erdo-radar gaat overigens erg hard af van de labels constructieve en niet-constructieve partijen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_202511277
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:07 schreef -XOR- het volgende:
Mijn Erdo-radar gaat overigens erg hard af van de labels constructieve en niet-constructieve partijen.
Hoezo? Je kunt de kamer toch prima indelen in partijen die geen compromissen willen sluiten en niet met oplossingen komen (PVV, FvD, JA21, BBB, Van Haga, Bij1, PvdD, SP, Denk) en partijen die wel mee denken (GL, PvdA, D66, CU, CDA, VVD, Volt, SGP, Den Haan)? Wat is er mis met zo'n indeling?
pi_202511399
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 13:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat Hoekstra in de Kamer een succes gaat worden, nee. Voor Rutte was zo'n rol destijds denk ik wel heel nuttig maar die had natuurlijk als voordeel dat geen deel uitmaakte van een coalitiepartij. Voor het CDA zou ik het in mijn ogen het beste zijn als Hoekstra minister zou worden en De Jonge in de Kamer gaat zitten, maar dat laatste is niet mogelijk.
  dinsdag 7 december 2021 @ 15:26:15 #33
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202511484
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoezo? Je kunt de kamer toch prima indelen in partijen die geen compromissen willen sluiten en niet met oplossingen komen (PVV, FvD, JA21, BBB, Van Haga, Bij1, PvdD, SP, Denk) en partijen die wel mee denken (GL, PvdA, D66, CU, CDA, VVD, Volt, SGP, Den Haan)? Wat is er mis met zo'n indeling?
Een kabinet dat de eigen oppositie gaat labelen als constructief en niet constructief... dat woord heeft natuurlijk ook een bepaalde connotatie. Je zou partijen als FvD, PVV, en (in mindere mate) Denk als disruptief kunnen beschouwen (maar laat dat aan de commentatoren over), echter ik zie niet in waarom je JA21, BBB, Van Haga, Bij1, PvdD en SP in datzelfde hoekje zou willen plaatsen. 'constructief' is Rutte-lingo voor iedereen die hem in zijn kont kruipt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202511569
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 15:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Een kabinet dat de eigen oppositie gaat labelen als constructief en niet constructief... dat woord heeft natuurlijk ook een bepaalde connotatie. Je zou partijen als FvD, PVV, en (in mindere mate) Denk als disruptief kunnen beschouwen (maar laat dat aan de commentatoren over), echter ik zie niet in waarom je JA21, BBB, Van Haga, Bij1, PvdD en SP in datzelfde hoekje zou willen plaatsen. 'constructief' is Rutte-lingo voor iedereen die hem in zijn reet kruipt.
Dat is absoluut niet wat ik er mee bedoel. Constructief zijn de partijen die mee denken en zelf met oplossingen komen en bereid zijn tot compromissen. Dat is een heel deel van de kamer, SP, BBB, PvdD, JA21, Van Haga, Bij1, FvD, PVV en Denk, helaas niet.

Maar deel het anders in in 'zijlijnschreeuwers' en 'partijen die politiek bedrijven', als jij dat liever wil.

En ik heb voor een aantal van die zijlijnschreeuwers, zoals PvdD, nog best respect. Maar dat die tegen de klimaatwet stemden viel me wel echt van ze tegen. Dan hou je gewoon stappen in de goede richting tegen.
pi_202512160
Laat ik ook eens een gooi doen. Wellicht wat vertekend door de wens om eindelijk eens wat meer gelijkheid in het kabinet te krijgen qua man-vrouw-verdeling ;) Verder negeer ik dat ik een ministerie mis, D66 beide ministers levert voor onderwijs en Hoekstra en Heerma allebei in de Kamer blijven hierbij…

VVD
1. Algemene Zaken en Koninkrijksrelaties: Mark Rutte
2. Buitenlandse Zaken: Jeanine Hennis-Plasschaert.
3. Economische Zaken: Jacco Vonhof. Of wellicht Herna Verhagen? Maar geen idee of zij VVD-lid is.
4. Infrastructuur en Waterstaat: Barbara Visser. Velen zullen haar waarschijnlijk zien als nieuwe minister, of het ligt aan mij dat ik haar nooit tegenkom in het nieuws ;) Kan dus doorgaan als nieuw elan!
5. Defensie: Mark Harbers.
6. Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking: Rene Jones-Bos.
7. Landbouw, Natuur en voedselkwaliteit: Christianne van der Wal.
8. ?

D66
1. Klimaat: Sigrid Kaag. Blijft zich in de kijker spelen met dit belangrijke nieuwe ministerie.
2. Financin: Hans Vijlbrief. Omdat Koolmees niet wil, zijn er kansen voor Vijlbrief. Of wellicht Anke Klein?
3. Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: Rianne Letschert.
4. Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media: Marcelle Hendrickx. Wethouder die nu ook al bezig is met kansenongelijkheid in het onderwijs.
5. Wonen: Franc Weerwind. Kent de gemeentelijke wereld goed.
6. Digitale Zaken: Marietje Schaake.

CDA
1. Volksgezondheid, Welzijn en Sport: Hugo de Jonge. Mag lekker door.
2. Europese Zaken: Esther de Lange. Heeft net naast het EP-voorzitterschap geschoten en wil vast iets anders uitdagends gaan doen.
3. Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties: Raymond Knops. Volgens mij relatief goed functionerende minister (of in ieder geval onder de radar).
4. Minister van Rechtsbescherming: Chris van Dam. Hij kan zich als minister van dit ministerie vast bezighouden met de rechtsbescherming van toeslagenouders.

CU
1. Justitie en Veiligheid: Pieter-Jaap Aalbersberg. Of wellicht Beatrice de Graaf, al lijkt zij ook wel op haar plek te zitten in de wetenschap.
2. Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Carola Schouten. Is financieel volgens mij erg kundig, en volgens mij wilde ze dit ministerie de vorige keer eigenlijk ook al?
pi_202512355
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 16:12 schreef Guay het volgende:
Laat ik ook eens een gooi doen. Wellicht wat vertekend door de wens om eindelijk eens wat meer gelijkheid in het kabinet te krijgen qua man-vrouw-verdeling ;) Verder negeer ik dat ik een ministerie mis, D66 beide ministers levert voor onderwijs en Hoekstra en Heerma allebei in de Kamer blijven hierbij…

VVD
1. Algemene Zaken en Koninkrijksrelaties: Mark Rutte
2. Buitenlandse Zaken: Jeanine Hennis-Plasschaert.
3. Economische Zaken: Jacco Vonhof. Of wellicht Herna Verhagen? Maar geen idee of zij VVD-lid is.
4. Infrastructuur en Waterstaat: Barbara Visser. Velen zullen haar waarschijnlijk zien als nieuwe minister, of het ligt aan mij dat ik haar nooit tegenkom in het nieuws ;) Kan dus doorgaan als nieuw elan!
5. Defensie: Mark Harbers.
6. Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking: Rene Jones-Bos.
7. Landbouw, Natuur en voedselkwaliteit: Christianne van der Wal.
8. ?

D66
1. Klimaat: Sigrid Kaag. Blijft zich in de kijker spelen met dit belangrijke nieuwe ministerie.
2. Financin: Hans Vijlbrief. Omdat Koolmees niet wil, zijn er kansen voor Vijlbrief. Of wellicht Anke Klein?
3. Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: Rianne Letschert.
4. Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media: Marcelle Hendrickx. Wethouder die nu ook al bezig is met kansenongelijkheid in het onderwijs.
5. Wonen: Franc Weerwind. Kent de gemeentelijke wereld goed.
6. Digitale Zaken: Marietje Schaake.

CDA
1. Volksgezondheid, Welzijn en Sport: Hugo de Jonge. Mag lekker door.
2. Europese Zaken: Esther de Lange. Heeft net naast het EP-voorzitterschap geschoten en wil vast iets anders uitdagends gaan doen.
3. Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties: Raymond Knops. Volgens mij relatief goed functionerende minister (of in ieder geval onder de radar).
4. Minister van Rechtsbescherming: Chris van Dam. Hij kan zich als minister van dit ministerie vast bezighouden met de rechtsbescherming van toeslagenouders.

CU
1. Justitie en Veiligheid: Pieter-Jaap Aalbersberg. Of wellicht Beatrice de Graaf, al lijkt zij ook wel op haar plek te zitten in de wetenschap.
2. Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Carola Schouten. Is financieel volgens mij erg kundig, en volgens mij wilde ze dit ministerie de vorige keer eigenlijk ook al?
Leuk lijstje alleen de CU is echt te zwaar. Dat zijn twee hele zware posten.
zie email 27 oktober
  dinsdag 7 december 2021 @ 16:46:50 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202512638
Overigens zie ik dat Franc Weerwind niet uit Almere weg wil
https://www.omroepflevola(...)in-nieuw-kabinet-uit

Los even van of hij die verleiding echt kan weerstaan, dat maakt de kans groot dat Salima Belhaj minister gaat worden.
pi_202512663
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 16:26 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Leuk lijstje alleen de CU is echt te zwaar. Dat zijn twee hele zware posten.
Ja, daarom zette ik Aalbersberg op defensie, dat is toch echt een stuk minder zwaar dan J&V en CU zet zich al sinds haar oprichting in voor meer geld naar defensie.

Als ze Aalbersberg kunnen verleiden mag daar trouwens ook best een redelijk zware post tegenover staan, dat is wel echt een topkandidaat.
pi_202512728
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 16:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, daarom zette ik Aalbersberg op defensie, dat is toch echt een stuk minder zwaar dan J&V en CU zet zich al sinds haar oprichting in voor meer geld naar defensie.

Als ze Aalbersberg kunnen verleiden mag daar trouwens ook best een redelijk zware post tegenover staan, dat is wel echt een topkandidaat.
Maar je krijgt niet SZW en J&V als kleinste partij. Daar geloof ik niets van. Eventueel zou een van beide wel minister zonder portefeuille kunnen worden op die departementen.

Of Defensie. Of BZK met politie (en AIVD).
zie email 27 oktober
pi_202512874
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 16:46 schreef Hexagon het volgende:
Overigens zie ik dat Franc Weerwind niet uit Almere weg wil
https://www.omroepflevola(...)in-nieuw-kabinet-uit

Los even van of hij die verleiding echt kan weerstaan, dat maakt de kans groot dat Salima Belhaj minister gaat worden.
Ah! En waar zou je Belhaj zien? Ik had haar er eerst wel tussen staan, maar toch weggehaald. Defensie?
pi_202512896
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 16:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Maar je krijgt niet SZW en J&V als kleinste partij. Daar geloof ik niets van. Eventueel zou een van beide wel minister zonder portefeuille kunnen worden op die departementen.

Maar ik gun het de ChristenUnie wel ;) En ik vind dat er ook wel wat tegenover de draai over regeringsdeelname van de ChristenUnie mag staan.
  dinsdag 7 december 2021 @ 17:10:36 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202512939
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 17:04 schreef Guay het volgende:

[..]
Ah! En waar zou je Belhaj zien? Ik had haar er eerst wel tussen staan, maar toch weggehaald. Defensie?
Dat lijkt me wel de meest voor de hand liggende plek. Maar ik denk dat die wel breder inzetbaar is.
pi_202512985
Ik zie Henk Kamp ook nog wel blijven hangen op Defensie eigenlijk. Volgens mij is dat een van de laatste ministers waar binnen Defensie echt breed waardering voor was
pi_202513256
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 16:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ja, Defensie of BZK zouden prima kunnen. Ik geloof ook niet dat CU zowel Sociale Zaken als Justitie krijgt, hoor. Of het moet idd een tweede persoon op jusitie zijn, zoals Sander Dekker nu.
  dinsdag 7 december 2021 @ 17:39:38 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202513351
Overigens zou LNV ook wel goed opnieuw bij de CU passen, zelfs met Sozawe als 2e post. En dan met een nieuwe minister.

Het voordeel van de CU is dat ze veel meer van het belang van duurzaamheid doordrongen is dan het CDA. Maar dat de partij ook meer feeling heeft met boeren dan de VVD of D66.
pi_202514096
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 17:39 schreef Hexagon het volgende:
Overigens zou LNV ook wel goed opnieuw bij de CU passen, zelfs met Sozawe als 2e post. En dan met een nieuwe minister.

Het voordeel van de CU is dat ze veel meer van het belang van duurzaamheid doordrongen is dan het CDA. Maar dat de partij ook meer feeling heeft met boeren dan de VVD of D66.
Ik heb het idee dat CU wel graag van die post af wil. En dan misschien niet eens vanwege de boeren, ook vanwege de vissers. Die zijn binnen CU natuurlijk goed vertegenwoordigd met Urk en Spakenburg. Dat Schouten verantwoordelijk was voor het uit de vaart halen van de pulsvissers deed echt wel pijn.
  dinsdag 7 december 2021 @ 18:47:28 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202514301
Ook eens over het CDA nagedacht

Ministers:

Economische zaken: Wopke Hoekstra, als het geen minfin is past dit wel bij een consultant. En ik denk dat we hem als leider niet terug gaan zien.

Binnenlandse zaken: Hubert Bruls, heeft zich voldoende in de kijker gespeeld. De politie krijgt hij daarbij ook weer in zijn portefeuille.

Ontwikkelingssamenwerking en Buitenlandse Handel + Antilliaanse zaken: Ruth Peetoom, mag de sociale kant van het CDA wat gaan oppoetsen hier

Projectminister COVID: Hugo de Jonge, hij wil zelf kennelijk en ik denk dat er weinig anderen op die post azen

Staatssecretarissen

Volksgezondheid: Anne Kuik, mag hier gaan warmdraaien voor het grotere werk

Financien: Chris van Dam, mag terugkomen en heeft wel het vertrouwen hier verder orde op zaken te stellen

[ Bericht 1% gewijzigd door Hexagon op 07-12-2021 22:51:06 ]
  dinsdag 7 december 2021 @ 19:54:21 #48
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202515555
Zou Steven van Weyenberg niet een goede minfin of Min EZ zijn voor D66?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202515887
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 19:54 schreef -XOR- het volgende:
Zou Steven van Weyenberg niet een goede minfin of Min EZ zijn voor D66?
Niet als je Vijlbrief hebt. Helaas voor Van Weyenberg, maar die is gewoon beter.
  dinsdag 7 december 2021 @ 20:19:00 #50
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202516068
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 20:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet als je Vijlbrief hebt. Helaas voor Van Weyenberg, maar die is gewoon beter.
Hm, ja dat snap ik. En als stas op EZ met Vijlbrief als MinFin?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 7 december 2021 @ 20:36:29 #51
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202516364
Zou trouwens een goeie grap zijn als D66 Bart Snels zou strikken als staatssecretaris :D
  dinsdag 7 december 2021 @ 20:42:10 #52
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202516461
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 20:36 schreef Hexagon het volgende:
Zou trouwens een goeie grap zijn als D66 Bart Snels zou strikken als staatssecretaris :D
Daar heeft hij in het verleden toch ook al hand-en-spandiensten voor verricht?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 7 december 2021 @ 20:43:34 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202516488
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 20:42 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Daar heeft hij in het verleden toch ook al hand-en-spandiensten voor verricht?
Klopt inderdaad
pi_202516613
quote:
Dat gaat de relatie met GL en PvdA niet verbeteren, denk ik.
  dinsdag 7 december 2021 @ 22:04:43 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202518263
Dan de VVD en de Christenunie

VVD

Ministers

Minister President, Mark Rutte, natuurlijk

Buitenlandse zaken, Ockje Tellegen, heeft ervaring als diplomaat

Verkeer en Rijkswaterstaat: Barbara Visser, mag aanblijven

Justitie: Ina Adema, ze zullen dit departement wel willen houden en Adema is een degelijk type

Volksgezondheid (zonder COVID): Ernst Kuipers, hij hengelde er openlijk naar, bij de VVD kan hij het krijgen

Onderwijs II: Jacco Vonhof, veelzijdig bestuurder die bij dat nieuwe elan hoort

Klimaat: Dilan Yeşilgz-Zegerius, stroomt hiermee door naar een ministerschap op hetzelfde

Landbouw Natuur en visserij: Mark Harbers, hij mag zichzelf revancheren

Staatssecretarissen

Economische zaken: Barbara Baarsma, bekend van televisie en zat in de SER

Sociale zaken: Dennis Wiersma, hij mag door op zijn postje

Defensie: Malik Azmani, hij krijgt promotie

VROM: Christianne van der Wal schuift door naar het kabinet

Binnenlandse zaken: Eric van der Burg, oud wethouder uit Amsterdam en senator die dus wel wat bestuurlijke bagage heeft

Financien rest (wat Vijlbrief nu doet): Aukje de Vries, beloond na jaren trouwe dienst

Christenunie

Ministers:

Sociale Zaken: Carola Schouten, de felbegeerde zware post wordt binnengehaald

Bestrijding van terrorisme en ondermijning: Jaap-Pieter Aalbersberg, dit lijkt me ook nog wel een projectminister waard en wie past er beter?

Staatssecrectarissen

Cultuur: Paul Blokhuis, mag doorgaan maar wel een andere post
  woensdag 8 december 2021 @ 00:52:11 #56
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_202520123
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 20:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat gaat de relatie met GL en PvdA niet verbeteren, denk ik.
Hij is zelf al tegen de samenwerking met de PvdA.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  woensdag 8 december 2021 @ 02:44:40 #57
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202520306
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 22:04 schreef Hexagon het volgende:
Bestrijding van terrorisme en ondermijning
Dit wordt serieus de titel van een ministerie?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 8 december 2021 @ 02:45:27 #58
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202520307
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 00:52 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Hij is zelf al tegen de samenwerking met de PvdA.
Neuh, hij is tegen een verkapte fusie of overmatig hand-in-hand, dat is wat anders.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202524381
Vonhof heeft ook aangegeven niet te willen :)

https://www.trouw.nl/poli(...)n-rutte-iv~b5bf2aea/
  woensdag 8 december 2021 @ 14:03:18 #60
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202525172
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 13:03 schreef Guay het volgende:
Vonhof heeft ook aangegeven niet te willen :)

https://www.trouw.nl/poli(...)n-rutte-iv~b5bf2aea/
Of Rutte wil hem niet en hij doet alsof het andersom is.:D
  woensdag 8 december 2021 @ 16:25:10 #61
198365 Morendo
The Real Deal
pi_202526875
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 22:04 schreef Hexagon het volgende:
Dan de VVD en de Christenunie

VVD

Ministers

Minister President, Mark Rutte, natuurlijk

Buitenlandse zaken, Ockje Tellegen, heeft ervaring als diplomaat

Verkeer en Rijkswaterstaat: Barbara Visser, mag aanblijven

Justitie: Ina Adema, ze zullen dit departement wel willen houden en Adema is een degelijk type

Volksgezondheid (zonder COVID): Ernst Kuipers, hij hengelde er openlijk naar, bij de VVD kan hij het krijgen

Onderwijs II: Jacco Vonhof, veelzijdig bestuurder die bij dat nieuwe elan hoort

Klimaat: Dilan Yeşilgz-Zegerius, stroomt hiermee door naar een ministerschap op hetzelfde

Landbouw Natuur en visserij: Mark Harbers, hij mag zichzelf revancheren

Staatssecretarissen

Economische zaken: Barbara Baarsma, bekend van televisie en zat in de SER

Sociale zaken: Dennis Wiersma, hij mag door op zijn postje

Defensie: Malik Azmani, hij krijgt promotie

VROM: Christianne van der Wal schuift door naar het kabinet

Binnenlandse zaken: Eric van der Burg, oud wethouder uit Amsterdam en senator die dus wel wat bestuurlijke bagage heeft

Financien rest (wat Vijlbrief nu doet): Aukje de Vries, beloond na jaren trouwe dienst

Christenunie

Ministers:

Sociale Zaken: Carola Schouten, de felbegeerde zware post wordt binnengehaald

Bestrijding van terrorisme en ondermijning: Jaap-Pieter Aalbersberg, dit lijkt me ook nog wel een projectminister waard en wie past er beter?

Staatssecrectarissen

Cultuur: Paul Blokhuis, mag doorgaan maar wel een andere post
Barbara Baarsma is lid van D66 en schreef zelfs mee aan het verkiezingsprogramma voor de Europese Verkiezingen van 2019.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_202526980
Citaat uit de OP:
quote:
...Sjoerdsma is niet ministeriabel na de drankroddel...
Ook zonder drankroddel is Sjoerdsma niet ministeriabel. Zoals hij zijn standpunten verkondigt, dan zouden we na dit kabinet helemaal geen ministerie van BuZa meer nodig hebben..
  woensdag 8 december 2021 @ 17:09:04 #63
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202527531
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 16:25 schreef Morendo het volgende:

[..]
Barbara Baarsma is lid van D66 en schreef zelfs mee aan het verkiezingsprogramma voor de Europese Verkiezingen van 2019.
Oke, ontdek ik nog eens wat :D
pi_202529410
quote:
0s.gif Op woensdag 8 december 2021 16:33 schreef Idisrom het volgende:
Citaat uit de OP:
[..]
Ook zonder drankroddel is Sjoerdsma niet ministeriabel. Zoals hij zijn standpunten verkondigt, dan zouden we na dit kabinet helemaal geen ministerie van BuZa meer nodig hebben..
ik denk niet dat Sjoerdsma minister wordt, hij is op dit moment de landelijk campagne leider voor de gemeente raadsverkiezingen. die gaan ze echt niet zo vlak voor de verkiezingen vervangen.
- Rudyard Kipling
pi_202529632
quote:
Die heeft samen met Sneller wel inhoudelijk goed werk geleverd.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_202549345
De puzzel wordt nog wat lastiger, er komen 50% vrouwen:
https://nos.nl/artikel/24(...)dag-nog-besprekingen

Bij VVD hebben we dan Yezilguz, Visser, Hennis, Van der Wal, Becker, Anema, Tellegen, De Vries tot nu toe als kandidaten genoemd voor minimaal 7 plekken (10 ministers, 4 staatssecretarissen).

Bij D66 is het al iets lastiger, daar noemden we tot nu toe Kaag, Belhaj, Klein, Hendrickx, Schaake, van der Laan, Letschert. Dat met 6 ministers en 3 staatssecretarissen, D66 zal zelf ook echt die 50% willen halen en ik denk ook wel 3 vrouwelijke ministers willen leveren.

CDA is helemaal lastig, daar noemden we tot nu toe alleen Mulder, Kuik, Van de Berg, De Lange en Peetoom.
En de meesten als staatssecretarissen, het zal vast niet de bedoeling zijn dat er straks dan 7 vrouwelijke ministers en 13 mannen zijn oid en dat het dan recht wordt getrokken met 8 vrouwelijke staatssecretarissen en maar 2 mannen. Terwijl De Jonge, Hoekstra, Van Dam, Heerma en Knops toch alle 5 stevige kansen hebben op een ministerspost. Dat was al een probleem met 4 posten, als er dan ook nog minstens 1 vrouw bij moet wordt dat wel heel krap.

CU heeft natuurlijk Schouten. Sowieso zijn er nog maar 4 CU namen genoemd en daarvan lijken Schouten en Blokhuis wel redelijk zeker. Een tweede vrouw zou Stieneke van der Graaf kunnen zijn. Bikker blijft lijkt me in de kamer, volgens mij staat die klaar om Segers op te volgen als het nodig is. Maar wellicht toveren ze een nu wat onbekendere wethouder uit de hoge hoed, zoals Blokhuis ook een behoorlijke verrassing was.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 10-12-2021 08:46:41 ]
  vrijdag 10 december 2021 @ 08:39:30 #67
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202549479
Je vergeet bij D66 de genoemde Lousewies van der Laan en Rianne Letschert.

Andere namen die in me opkomen.
-Sophie in t Veld (als een soort functie elders want ik denk dat ze ook daar eens vernieuwing willen)
-Annemarie Spierings (oud partijvoorzitter en gedeputeerde in Brabant)
-Annet Aris (invloedrijke zakenvrouw en leidde ooit programmacommissie)
-Simone Kukenheim (wethouder Amsterdam)
-Annelien Bredenoord (fv in de senaat).

Zeker het feit dat Annemarie Spierings gestopt is als voorzitter vind ik een signaal dat er misschien een kabinetspost in zit.
pi_202549517
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 08:39 schreef Hexagon het volgende:
Je vergeet bij D66 de genoemde Lousewies van der Laan en Rianne Letschert.

Andere namen die in me opkomen.
-Sophie in t Veld (als een soort functie elders want ik denk dat ze ook daar eens vernieuwing willen)
-Annemarie Spierings (oud partijvoorzitter en gedeputeerde in Brabant)
-Annet Aris (invloedrijke zakenvrouw en leidde ooit programmacommissie)
-Simone Kukenheim (wethouder Amsterdam)
-Annelien Bredenoord (fv in de senaat).

Zeker het feit dat Annemarie Spierings gestopt is als voorzitter vind ik een signaal dat er misschien een kabinetspost in zit.
Bij D66 komt het denk ik idd wel goed, ook VVD heeft genoeg kandidaten. Het pijnpunt lijkt me het CDA.
  vrijdag 10 december 2021 @ 08:50:11 #69
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202549543
Het hoeft toch ook niet per partij 50-50 te zijn? Als het CDA 5 mannen wil leveren en D66 meer vrouwen, omdat het lijstje vrouwen daar indrukwekkender is dan dat van de mannen, dan heft dat elkaar op?
pi_202549609
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 08:50 schreef VoMy het volgende:
Het hoeft toch ook niet per partij 50-50 te zijn? Als het CDA 5 mannen wil leveren en D66 meer vrouwen, omdat het lijstje vrouwen daar indrukwekkender is dan dat van de mannen, dan heft dat elkaar op?
Ja, klopt. Maar als je wel 10/10 of 9/11 bij ministers wil hebben, zou CDA met 4 mannelijke ministers daar wel een enorme hap uit nemen.
Als de mannen in het kabinet bijna allemaal minister zijn en er vooral vrouwelijke staatssecretarissen rondlopen ziet dat er ook weer gek uit. Ik denk dat het minimum aantal vrouwelijke ministers in deze verdeling toch 9 of 8 zou moeten zijn. En als je het goed doet gewoon 10.
  vrijdag 10 december 2021 @ 08:59:17 #71
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202549634
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 08:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, klopt. Maar als je wel 10/10 of 9/11 bij ministers wil hebben, zou CDA met 4 mannelijke ministers daar wel een enorme hap uit nemen.
Als de mannen in het kabinet bijna allemaal minister zijn en er vooral vrouwelijke staatssecretarissen rondlopen ziet dat er ook weer gek uit.
Dat krijg je met symbolische maatregelen, dat je dan heel erg op de symboliek moet gaan letten waardoor je het jezelf nog weer lastiger maakt. 20 ministers trouwens, was het niet tijdens Rutte I dat er maar 12 ministers waren omdat dat ook wel kon, lekker kleine overheid? Het kan verkeren.
Fenomenaal dat het Nederlanse volk elke keer weer iemand het Torentje instemt die plechtig belooft de fouten van zijn vorige regeringen te herstellen.
  vrijdag 10 december 2021 @ 09:10:36 #72
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202549734
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 08:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bij D66 komt het denk ik idd wel goed, ook VVD heeft genoeg kandidaten. Het pijnpunt lijkt me het CDA.
Bij CDA kun je nog denken aan Corien Wortmann-Kool, Karien van Gennip of Jacobine Geel.
pi_202549770
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 09:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Bij CDA kun je nog denken aan Corien Wortmann-Kool, Karien van Gennip of Jacobine Geel.
Ja, er zijn natuurlijk altijd namen te noemen. Zeker voor staatssecretarissen. Het gaat hier dan meer over het beperkt aantal plekken. Bij CDA waarschijnlijk 6: 4 ministers en 2 staatssecretarissen. Als je dan De Jonge, Hoekstra, Van Dam, Knops en Heerma al hebt, heb je nog maar 1 plek over. De geruchten over Van Dam en De Jonge zijn wel erg sterk, komen van veel verschillende kanten. Van Hoekstra, Knops en Heerma kan er natuurlijk wel 1 fractievoorzitter worden.
pi_202550610
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 09:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, er zijn natuurlijk altijd namen te noemen. Zeker voor staatssecretarissen. Het gaat hier dan meer over het beperkt aantal plekken. Bij CDA waarschijnlijk 6: 4 ministers en 2 staatssecretarissen. Als je dan De Jonge, Hoekstra, Van Dam, Knops en Heerma al hebt, heb je nog maar 1 plek over. De geruchten over Van Dam en De Jonge zijn wel erg sterk, komen van veel verschillende kanten. Van Hoekstra, Knops en Heerma kan er natuurlijk wel 1 fractievoorzitter worden.
Ik kan me haast niet voorstellen dat Hoekstra in de Tweede Kamer blijft. De NRC (https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-en-huizen-a4068518) en de NOS melden ook dat de kans groot is dat hij het kabinet in gaat. Wellicht Van Dam staatssecretaris en geen minister? Wel bijzonder hoor dat je als partij zo'n overgewicht hebt aan mannen die allemaal een plekje in het kabinet 'claimen' t.o.v. vrouwen.
pi_202554517
twitter

We kunnen weer namen afstrepen.
zie email 27 oktober
pi_202554581
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 10:33 schreef Guay het volgende:

[..]
Ik kan me haast niet voorstellen dat Hoekstra in de Tweede Kamer blijft. De NRC (https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-en-huizen-a4068518) en de NOS melden ook dat de kans groot is dat hij het kabinet in gaat. Wellicht Van Dam staatssecretaris en geen minister? Wel bijzonder hoor dat je als partij zo'n overgewicht hebt aan mannen die allemaal een plekje in het kabinet 'claimen' t.o.v. vrouwen.
Ik denk dat Knops de fractie mag gaan leiden.

Maar ook los daar van, dit is het probleem van dergelijke symboolpolitiek. Het CDA heeft nu even 4of 5 goede mannen staan, het is niet anders. Moet je nu dan mindere mensen nemen omdat het er anders lelijk uit ziet, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?
zie email 27 oktober
pi_202554592
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 09:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zekerheidjes lijken me Hoekstra en De Jonge als minister.
Van Dam en Heerma kunnen eventueel als Stass. Dan heb je op zich wel ruimte vrijgespeeld, maar ideaal is het niet.
zie email 27 oktober
pi_202555492
twitter

Dames en heren, alles moet anders zodat alles hetzelfde blijft!
zie email 27 oktober
pi_202555656
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 15:54 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik denk dat Knops de fractie mag gaan leiden.

Maar ook los daar van, dit is het probleem van dergelijke symboolpolitiek. Het CDA heeft nu even 4of 5 goede mannen staan, het is niet anders. Moet je nu dan mindere mensen nemen omdat het er anders lelijk uit ziet, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?
Ik doel meer op dat ik me dan afvraag of dit dan gewoon 'toeval' is, terwijl er blijkbaar bij andere partijen wel een 'betere' mix te maken is, k als je echt puur alleen op kwaliteit selecteert.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 10 december 2021 @ 18:04:47 #80
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_202556094
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 december 2021 18:47 schreef Hexagon het volgende:
Ook eens over het CDA nagedacht

Ministers:

Economische zaken: Wopke Hoekstra, als het geen minfin is past dit wel bij een consultant. En ik denk dat we hem als leider niet terug gaan zien.

Binnenlandse zaken: Hubert Bruls, heeft zich voldoende in de kijker gespeeld. De politie krijgt hij daarbij ook weer in zijn portefeuille.

Ontwikkelingssamenwerking en Buitenlandse Handel + Antilliaanse zaken: Ruth Peetoom, mag de sociale kant van het CDA wat gaan oppoetsen hier

Projectminister COVID: Hugo de Jonge, hij wil zelf kennelijk en ik denk dat er weinig anderen op die post azen

Staatssecretarissen

Volksgezondheid: Anne Kuik, mag hier gaan warmdraaien voor het grotere werk

Financien: Chris van Dam, mag terugkomen en heeft wel het vertrouwen hier verder orde op zaken te stellen
dat zou wel een mooie plek voor Peetoom zijn
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  vrijdag 10 december 2021 @ 18:06:38 #81
346939 Janneke141
pi_202556117
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 17:22 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Dames en heren, alles moet anders zodat alles hetzelfde blijft!
Kaag op BuZa. Was die niet afgetreden?

Wel een mooie interpretatie van 'nieuwe bestuurscultuur'. Dat gesneuvelde ministers opnieuw hun oude departement oppakken gebeurde zelfs onder Balkenende niet.
  vrijdag 10 december 2021 @ 18:08:20 #82
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202556135
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 18:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Kaag op BuZa. Was die niet afgetreden?

Wel een mooie interpretatie van 'nieuwe bestuurscultuur'. Dat gesneuvelde ministers opnieuw hun oude departement oppakken gebeurde zelfs onder Balkenende niet.
Maar Kaag was ten tijde van de verkiezingen helemaal geen minister van BuZa, dus dit heeft verder niet zoveel met oude departementen te maken.
  vrijdag 10 december 2021 @ 18:11:35 #83
346939 Janneke141
pi_202556174
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 18:08 schreef VoMy het volgende:

[..]
Maar Kaag was ten tijde van de verkiezingen helemaal geen minister van BuZa, dus dit heeft verder niet zoveel met oude departementen te maken.
Kun jij me uitleggen hoe Kaag deze vorm van op de oude voet verdergaan kan verkopen als 'nieuwe bestuurscultuur'? Of het strikt formeel wel of niet klopt interesseert de gemiddelde Nederlander namelijk geen reet.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 10 december 2021 @ 18:14:19 #84
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_202556202
Het lijkt me voor Kaag en D66 heel verstandig om een minister voor Europa te creren. Er is op Europees gebied heel veel werk te verzetten en je bent als VP en partijleider vaak om de hoek. Daarnaast kan je je op een D66 speerpunt profileren.
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  vrijdag 10 december 2021 @ 18:20:13 #85
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202556269
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 18:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Kun jij me uitleggen hoe Kaag deze vorm van op de oude voet verdergaan kan verkopen als 'nieuwe bestuurscultuur'? Of het strikt formeel wel of niet klopt interesseert de gemiddelde Nederlander namelijk geen reet.
Buiten dat ik het de hele tijd herhalen van het smalende etiket 'nieuwe bestuurscultuur' op werkelijk elke ademhaling van wie dan ook binnen D66 een vrij kansloze manier van 'scoren' vindt die hier eigenlijk uitsluitend gebezigd wordt door mensen die het sowieso moeten hebben van kansloze herhalingen en die ik dan ook niet hoog heb zitten, slaat je opmerking nou niet bepaald ergens op.

Je doet het voorkomen alsof mensen van voor de verkiezingen gewoon terugkomen op hun oude posities, maar Kaag zat voor de verkiezingen helemaal niet op buitenlandse zaken, daar is ze bij een tijdelijk herschuiving heengeplaatst nadat er andere ministers waren weggevallen. Kortom, niemand heeft gestemd met het idee dat Kaag als MinBuZa 'oude wijn in nieuwe zakken' of wat dan ook was, aangezien ze tot en met mei van dit jaar nog helemaal geen minister van BuZa was. Het is dus geen kwestie van 'op oude voet verder gaan', want tijdens de verkiezingen waren er net 4 jaar verstreken waarin ze helemaal niet minister van Buitenlandse Zaken was.

Wat die nieuwe bestuurscultuur dan ook was/is, en dat kun je gewoon op de site van D66 lezen, iets wat niemand die erover begint gedaan lijkt te hebben, dat staat los van het feit dat Kaag helemaal geen minister van Buitenlandse Zaken was tijdens de missionaire periode van Rutte III en het is dus ook niet op oude voet verdergaan als ze dat nu opeens wel wordt. Op oude voet verdergaan is Wiebes terughalen op EZ, De Jonge laten zitten op VWS, Rutte laten zitten op AZ, misschien Snel terughalen op Financin. Mensen die daadwerkelijk gedurende het regerende deel van Rutte III op posten hebben gezeten, terugzetten op hun die post.
pi_202556310
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 18:20 schreef VoMy het volgende:

[..]
Buiten dat ik het de hele tijd herhalen van het smalende etiket 'nieuwe bestuurscultuur' op werkelijk elke ademhaling van wie dan ook binnen D66 een vrij kansloze manier van 'scoren' vindt die hier eigenlijk uitsluitend gebezigd wordt door mensen die het sowieso moeten hebben van kansloze herhalingen en die ik dan ook niet hoog heb zitten, slaat je opmerking nou niet bepaald ergens op.

Je doet het voorkomen alsof mensen van voor de verkiezingen gewoon terugkomen op hun oude posities, maar Kaag zat voor de verkiezingen helemaal niet op buitenlandse zaken, daar is ze bij een tijdelijk herschuiving heengeplaatst nadat er andere ministers waren weggevallen. Kortom, niemand heeft gestemd met het idee dat Kaag als MinBuZa 'oude wijn in nieuwe zakken' of wat dan ook was, aangezien ze tot en met mei van dit jaar nog helemaal geen minister van BuZa was. Het is dus geen kwestie van 'op oude voet verder gaan', want tijdens de verkiezingen waren er net 4 jaar verstreken waarin ze helemaal niet minister van Buitenlandse Zaken was.

Wat die nieuwe bestuurscultuur dan ook was/is, en dat kun je gewoon op de site van D66 lezen, iets wat niemand die erover begint gedaan lijkt te hebben, dat staat los van het feit dat Kaag helemaal geen minister van Buitenlandse Zaken was tijdens de missionaire periode van Rutte III en het is dus ook niet op oude voet verdergaan als ze dat nu opeens wel wordt. Op oude voet verdergaan is Wiebes terughalen op EZ, De Jonge laten zitten op VWS, Rutte laten zitten op AZ, misschien Snel terughalen op Financin. Mensen die daadwerkelijk gedurende het regerende deel van Rutte III op posten hebben gezeten, terugzetten op hun die post.
Kaag is afgetreden om een inhoudelijke reden, namelijk de afkeuring van de Kamer. En binnen dezelfde zittingstermijn zit ze er weer. Dan ben je dus een toneelstuk aan het opvoeren.

Het tijdstip van verkiezingen doet daar niets aan af.
zie email 27 oktober
  vrijdag 10 december 2021 @ 18:24:31 #87
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202556333
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 18:22 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Kaag is afgetreden om een inhoudelijke reden, namelijk de afkeuring van de Kamer. En binnen dezelfde zittingstermijn zit ze er weer. Dan ben je dus een toneelstuk aan het opvoeren.

Maar dat heeft niets te maken met 'doorgaan op de oude voet' zoals hierboven gesuggereerd wordt.
pi_202556348
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 18:24 schreef VoMy het volgende:

[..]
Maar dat heeft niets te maken met 'doorgaan op de oude voet' zoals hierboven gesuggereerd wordt.
Natuurlijk wel. Dat soort toneelstukjes, die baantjescarrousel. Dat is de oude bestuurscultuur.
zie email 27 oktober
  vrijdag 10 december 2021 @ 18:42:32 #89
346939 Janneke141
pi_202556635
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 18:20 schreef VoMy het volgende:

[..]
Lap tekst
Nieuwe bestuurscultuur is niet wat D66 op zijn website zet, maar dat wat de politiek nodig heeft om het vertrouwen te herstellen en daar heeft Kaag de hele verkiezingscampagne op gehamerd, daar kan ik verder ook niet zo veel aan doen.

En als Kaag nu de functie oppakt waar ze eerder van is afgetreden, dan denk ik niet dat je, buiten haar eigen achterban uiteraard, nog veel mensen kan vinden die van D66 al te veel bestuurlijke vernieuwingen gaan verwachten. Een groter uithangbord voor 'wij blijven gewoon doen wat we voorheen ook al deden' kun je bijna niet verzinnen.
pi_202556763
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 18:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nieuwe bestuurscultuur is niet wat D66 op zijn website zet, maar dat wat de politiek nodig heeft om het vertrouwen te herstellen en daar heeft Kaag de hele verkiezingscampagne op gehamerd, daar kan ik verder ook niet zo veel aan doen.

En als Kaag nu de functie oppakt waar ze eerder van is afgetreden, dan denk ik niet dat je, buiten haar eigen achterban uiteraard, nog veel mensen kan vinden die van D66 al te veel bestuurlijke vernieuwingen gaan verwachten. Een groter uithangbord voor 'wij blijven gewoon doen wat we voorheen ook al deden' kun je bijna niet verzinnen.
Ik heb het direct gezegd, alles moet anders zodat alles hetzelfde blijft.
zie email 27 oktober
pi_202556800
Van mijn post blijven ze godverdomme af!
  vrijdag 10 december 2021 @ 19:20:57 #92
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202557146
Maar het zou me weinig verbazen als de VVD heeft verzonnen dat Kaag wel terug mag en dat ze dat dan aan de media meedelen.
  vrijdag 10 december 2021 @ 19:31:37 #93
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202557286
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 18:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik heb het direct gezegd, alles moet anders zodat alles hetzelfde blijft.
Want Kaag was al minister van buitenlandse zaken toen ze zei dat dingen anders moesten. Oh nee toch niet. Dus dingen veranderen toch? Zat je er direct al naast met je uitspraak?
  vrijdag 10 december 2021 @ 19:35:05 #94
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202557333
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 18:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ten eerste bepaal jij niet een verkiezingsbelofte van D66 inhoudt en hoe zij dat moeten invullen, ten tweede is het een heel andere kwestie of Kaag als MinBuZa nu nog kan dan of het 'alles blijft bij het oude' is. Kaag was namelijk tijdens Rutte 3 geen missionair minister van BZ, dus het is iig niet een voortzetting van het oude kabinet zoals je suggereerde.
  vrijdag 10 december 2021 @ 19:39:07 #95
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202557385
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 18:22 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat van die zittingstermijn is ook arbitrair want eender wie kan door dezelfde TK weer als minister worden genstalleerd als het vertrouwen is hersteld en daarmee is het aftreden in principe een zaak uit het verleden.
Het tijdstip vd verkiezingen is wel degelijk relevant als mensen uit armoede met verkiezingsleuzen gaan strooien.
pi_202557639
twitter

Mooie draad. Het nieuwe leiderschap lijkt toch verdacht veel op het oude…
zie email 27 oktober
pi_202557711
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 19:20 schreef Hexagon het volgende:
Maar het zou me weinig verbazen als de VVD heeft verzonnen dat Kaag wel terug mag en dat ze dat dan aan de media meedelen.
twitter

Haagse insider ontmaskerd!
zie email 27 oktober
pi_202557773
Ik vind het zozeer een probleem qua 'nieuw leiderschap', dat is sowieso een lege verkiezingsterm, geen waarde aan hechten.

Wel een probleem qua 'verantwoordelijkheid nemen'. Straks is dat onderzoek naar de evacuaties van Afghanistan er (als ze een voorzitter kunnen vinden), zijn er zware conclusies... en dan kan Kaag zeggen dat ze haar verantwoordelijkheid al genomen heeft en lekker blijven zitten?
pi_202557914
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 20:00 schreef Hanca het volgende:
Ik vind het zozeer een probleem qua 'nieuw leiderschap', dat is sowieso een lege verkiezingsterm, geen waarde aan hechten.
Nou ja het is wel de reden waarom we al een jaar geen regering hebben. Helemaal irrelevant lijkt me dat toch niet.
Bovendien is het wel de leus waarmee ze dikke winst heeft geboekt. Als ze het niet waarmaakt kan ze inrukken.
quote:
Wel een probleem qua 'verantwoordelijkheid nemen'. Straks is dat onderzoek naar de evacuaties van Afghanistan er (als ze een voorzitter kunnen vinden), zijn er zware conclusies... en dan kan Kaag zeggen dat ze haar verantwoordelijkheid al genomen heeft en lekker blijven zitten?
Ook dat is een heel rel issue. Bovendien, wat is de waarde van aftreden als je een paar maand later gewoon weer op post zit? Dan wordt het nog meer een toneelstuk, dat is voor het aanzien van en het vertrouwen in de politiek ook niet goed.
zie email 27 oktober
  Moderator vrijdag 10 december 2021 @ 20:30:28 #100
236264 crew  capricia
pi_202558356
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 19:54 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Mooie draad. Het nieuwe leiderschap lijkt toch verdacht veel op het oude…
Goh. Lijkt wel Mark Rutte die met allerlei gesneuvelde kabinetten en 'ik heb heel veel vernieuwende ideen' keer op keer terug komt.
Als je nieuw leiderschap wil, moet hij als eerst weg.
Alleen heeft NL niet zo gestemd. Dus we doen het er maar mee. :D
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 10 december 2021 @ 20:33:14 #101
236264 crew  capricia
pi_202558408
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 20:06 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nou ja het is wel de reden waarom we al een jaar geen regering hebben. Helemaal irrelevant lijkt me dat toch niet.
Bovendien is het wel de leus waarmee ze dikke winst heeft geboekt. Als ze het niet waarmaakt kan ze inrukken.
[..]
Ook dat is een heel rel issue. Bovendien, wat is de waarde van aftreden als je een paar maand later gewoon weer op post zit? Dan wordt het nog meer een toneelstuk, dat is voor het aanzien van en het vertrouwen in de politiek ook niet goed.
Huh, Mark Rutte is met zijn hele kabinet afgetreden. Al maanden demissionair. En die komt doodleuk als MP weer terug.
Ja. Een groot toneelstuk.
En dat is dan de leider. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_202558619
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2021 20:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Huh, Mark Rutte is met zijn hele kabinet afgetreden. Al maanden demissionair. En die komt doodleuk als MP weer terug.
Daar zat een verkiezing tussen. We kiezen dan geen premier, maar het is duidelijk dat een heel groot deel van de bevolking geen problemen had met het door gaan van Rutte zelf en al helemaal niet met Rutte III, dat een grotere meerderheid kreeg bij de verkiezingen.
  Moderator vrijdag 10 december 2021 @ 20:51:19 #103
236264 crew  capricia
pi_202558752
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 20:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar zat een verkiezing tussen. We kiezen dan geen premier, maar het is duidelijk dat een heel groot deel van de bevolking geen problemen had met het door gaan van Rutte zelf en al helemaal niet met Rutte III, dat een grotere meerderheid kreeg bij de verkiezingen.
Ja. Nederland zit helemaal niet te wachten op 'nieuw leiderschap'. Of het is gewoon gebrek aan beter. Want who else..
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_202558844
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2021 20:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Nederland zit helemaal niet te wachten op 'nieuw leiderschap'. Of het is gewoon gebrek aan beter. Want who else..
Nieuw leiderschap is een lege term, dat zei ik al.

Nederland wil wel een regering die het land regeert en blijkbaar dacht men begin dit jaar in elk geval dat Rutte III dat prima kon doen.
pi_202558908
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2021 20:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar Rutte heeft na het aftreden wel een soort van hernieuwd mandaat verkregen door de verkiezingsuitslag van maart.
  Moderator vrijdag 10 december 2021 @ 21:10:22 #106
236264 crew  capricia
pi_202559144
Het valt me op hoe weinig de toeslagen affaire invloed heeft gehad op de verkiezingen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_202559190
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2021 21:10 schreef capricia het volgende:
Het valt me op hoe weinig de toeslagen affaire invloed heeft gehad op de verkiezingen.
Wellicht omdat alle politici daar een soort van schuld aan hadden (zie ook het Veneti-rapport, al lag dat er nog niet, de feiten uit dat rapport waren wel bekend) en omdat ook voor bijna iedereen duidelijk is dat het niet met opzet is gebeurd.
pi_202559272
Het en der geruchten dat Hoekstra naar SZW zou gaan…
Dat wordt geniaal.
zie email 27 oktober
pi_202559336
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 21:15 schreef trein2000 het volgende:
Dat wordt geniaal.
Dan ben ik benieuwd wat Schouten krijgt, CU moet echt wel meer krijgen dan ze de laatste keer hadden. Zou Schouten dan EZ kunnen krijgen?
pi_202559411
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2021 21:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan ben ik benieuwd wat Schouten krijgt, CU moet echt wel meer krijgen dan ze de laatste keer hadden. Zou Schouten dan EZ kunnen krijgen?
Misschien dan toch J&V met die politieman? Of VWS? Of OCW of EZK? Een van die vier moet het toch eigenlijk wel worden.
zie email 27 oktober
pi_202560708
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 21:15 schreef trein2000 het volgende:
Dat wordt geniaal.
Je moet het maar aandurven met die parlementaire enqute nog in de pijplijn.
  vrijdag 10 december 2021 @ 23:57:58 #112
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202562006
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 20:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind dat mandaatverhaal zo'n bullshit. Je stemt op kamerleden, niet op ministers. Ministers hebben dus geen mandaat via verkiezingen, ze hebben al dan niet de steun van de TK.
Verder heb je per zitting van de TK doorgaans 1 missionaire regering en elke TK kan in die regering ministers plaatsen die ze geschikt achten met hun mandaat van de net gehouden verkiezing. Al het andere over timing is onzin, Rutte III is een noodzakelijk overblijfsel van de vorige periode en Rutte IV is dus nieuw in elke samenstelling, geruggensteund door de nieuwe TK. Dat er nog zaken gebeurt zijn binnen Rutte III na de vkz maakt het niet opeens dat er voor het een of ander eerst NiEuW ManDaAt nodig is.
pi_202563192
Van Engelshoven verdwijnt zeker, Ollongren onzeker: https://www.ad.nl/politie(...)en-onzeker~acb6cfd5/
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 11 december 2021 @ 11:53:28 #114
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_202565187
DeLuna vindt me dik ;(
pi_202565353
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 december 2021 23:57 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ik vind dat mandaatverhaal zo'n bullshit. Je stemt op kamerleden, niet op ministers. Ministers hebben dus geen mandaat via verkiezingen, ze hebben al dan niet de steun van de TK.
Verder heb je per zitting van de TK doorgaans 1 missionaire regering en elke TK kan in die regering ministers plaatsen die ze geschikt achten met hun mandaat van de net gehouden verkiezing. Al het andere over timing is onzin, Rutte III is een noodzakelijk overblijfsel van de vorige periode en Rutte IV is dus nieuw in elke samenstelling, geruggensteund door de nieuwe TK. Dat er nog zaken gebeurt zijn binnen Rutte III na de vkz maakt het niet opeens dat er voor het een of ander eerst NiEuW ManDaAt nodig is.
Denk aan je bloeddruk he :D
pi_202565692
quote:
Niet onlogisch. Dat D66 de VWS post wil, met voorlopig heel veel zichtbaarheid en regelmatig persconferenties, is duidelijk. En dit is een bekende D66er die zeer veel kennis heeft voor die post.

Ben wel benieuwd wat CDA daar voor terug gaat krijgen, trouwens. Zowel financin als VWS naar D66, dan heb je wel de twee ministers die naast de MP de meeste publiciteit pakken. CDA moet dankzij het verlies wel wat inbinden, maar ze zullen toch niet alles willen slikken. CDA dan de klimaatminister?
pi_202567210
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 12:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet onlogisch. Dat D66 de VWS post wil, met voorlopig heel veel zichtbaarheid en regelmatig persconferenties, is duidelijk. En dit is een bekende D66er die zeer veel kennis heeft voor die post.

Ben wel benieuwd wat CDA daar voor terug gaat krijgen, trouwens. Zowel financin als VWS naar D66, dan heb je wel de twee ministers die naast de MP de meeste publiciteit pakken. CDA moet dankzij het verlies wel wat inbinden, maar ze zullen toch niet alles willen slikken. CDA dan de klimaatminister?
Sowieso J&V neem ik aan, dat is toch ook een zware en voor het CDA belangrijke post.
zie email 27 oktober
pi_202567451
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 14:43 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Sowieso J&V neem ik aan, dat is toch ook een zware en voor het CDA belangrijke post.
Maar komt lang niet zo veel in beeld, natuurlijk. J&V komt eigenlijk alleen in beeld als het mis gaat. En zeker als ze politie weer naar BZK zouden brengen, omdat wonen daar weg gaat, is die post helemaal niet meer zo zwaar. Dan hou je grotendeels de portefeuille van Dekker over en die zie je nooit.
  zaterdag 11 december 2021 @ 15:05:25 #120
346939 Janneke141
pi_202567779
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 14:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar komt lang niet zo veel in beeld, natuurlijk. J&V komt eigenlijk alleen in beeld als het mis gaat. En zeker als ze politie weer naar BZK zouden brengen, omdat wonen daar weg gaat, is die post helemaal niet meer zo zwaar. Dan hou je grotendeels de portefeuille van Dekker over en die zie je nooit.
Nee, met wat Dekker aan het doen is kom je liever niet al te veel op tv.
pi_202567867
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 15:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee, met wat Dekker aan het doen is kom je liever niet al te veel op tv.
Minister voor rechtsstaatsloperij.
zie email 27 oktober
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 11 december 2021 @ 22:37:59 #122
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_202574104
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2021 12:35 schreef Hanca het volgende:

[..]

en er moet zoveel gedaan worden op ziekenhuisgebied dat iemand uit het werkveld eigenlijk onontkoombaar is wil je vertrouwen herstellen
DeLuna vindt me dik ;(
pi_202575356
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 22:37 schreef rubbereend het volgende:

[..]
en er moet zoveel gedaan worden op ziekenhuisgebied dat iemand uit het werkveld eigenlijk onontkoombaar is wil je vertrouwen herstellen
We zullen toch ook wel een minister voor medische zorg terugkrijgen?
zie email 27 oktober
  zondag 12 december 2021 @ 09:30:31 #124
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202577176
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 december 2021 23:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]
We zullen toch ook wel een minister voor medische zorg terugkrijgen?
Ik denk weer gewoon twee zorgministers. Een voor COVID en alles dat er mee samenhangt en een voor de rest.
pi_202578308
Wat ze ook doen, er komt helemaal niks van terecht.
Want het gaat al jaren zo.
Omdat het geheel niet democratisch in elkaar steekt, en de bevolking er ook helemaal geen vertrouwen in heeft.
Laat staan dat een paar wannebe politici op dit forum de oplossing aan kunnen dragen.
Vergeet het maar.
Die lui in Den Haag zijn trouwens toch al te lui en te arrogant om dit berhaupt te lezen..
Ga fietsen of zo, doe je beter.
pi_202578606
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 11:12 schreef RyanRVS het volgende:
Wat ze ook doen, er komt helemaal niks van terecht.
Want het gaat al jaren zo.
Omdat het geheel niet democratisch in elkaar steekt, en de bevolking er ook helemaal geen vertrouwen in heeft.
Laat staan dat een paar wannebe politici op dit forum de oplossing aan kunnen dragen.
Vergeet het maar.
Die lui in Den Haag zijn trouwens toch al te lui en te arrogant om dit berhaupt te lezen..
Ga fietsen of zo, doe je beter.
Ik heb niet het idee dat iemand hier post met de intentie de politici in Den Haag te benvloeden.

Maar als je dan vindt dat het moet sluiten, dan kun je bijvoorbeeld het F1 deel op dit forum ook sluiten: Verstappen gaat echt niet op dit forum lezen hoe hij moet rijden.
pi_202578953
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 09:30 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik denk weer gewoon twee zorgministers. Een voor COVID en alles dat er mee samenhangt en een voor de rest.
Ik zie daar wel een oplossing, ja. Mischien echter geen minister voor Covid maar wel een staatssecretaris specifiek voor dat vraagstuk. Het is verreweg het meest urgente issue en lijkt dat toch wel wat langer dan deze winter te gaan blijven.
pi_202579055
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 11:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik zie daar wel een oplossing, ja. Mischien echter geen minister voor Covid maar wel een staatssecretaris specifiek voor dat vraagstuk. Het is verreweg het meest urgente issue en lijkt dat toch wel wat langer dan deze winter te gaan blijven.
Ik denk dat er gewoon weer een opvolger voor Bruins/Van Rijn/Van Ark komt. De minister van VWS zal wel hoofd corona en dus ziekenhuizen/IC blijven, de minister voor VWS zal voor de meeste andere dingen zijn, zoals de zorginstellingen, medicijnen, zorgverzekeraars e.d.
pi_202579082
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 12:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk dat er gewoon weer een opvolger voor Bruins/Van Rijn/Van Ark komt. De minister van VWS zal wel hoofd corona en dus ziekenhuizen/IC blijven, de minister voor VWS zal voor de meeste andere dingen zijn, zoals de zorginstellingen, medicijnen e.d.
Dat is ook een optie, maar wat er ook gekozen wordt, er moet wel degelijk eens goed tegen het licht gehouden worden wat wij nu eigenlijk gaan doen en er moet ook eens een eerlijk verhaal komen over de zorg ipv het dichten van al dan niet tijdelijke gaten.

Ik vind het prima als er gezegd wordt "We laten de IC capaciteit zoals die nu is en wel om deze redenen", bijvoorbeeld, maar wees daar dan eerlijk in. En richt het beleid dan ook daarop in en doe niet alsof we verrast zijn als het mis (dreigt) te gaan.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2021 12:08:33 ]
pi_202579173
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 12:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat is ook een optie, maar wat er ook gekozen wordt, er moet wel degelijk eens goed tegen het licht gehouden worden wat wij nu eigenlijk gaan doen en er moet ook eens een eerlijk verhaal komen over de zorg ipv het dichten van al dan niet tijdelijke gaten.

Ik vind het prima als er gezegd wordt "We laten de IC capaciteit zoals die nu is en wel om deze redenen", bijvoorbeeld, maar wees daar dan eerlijk in. En richt het beleid dan ook daarop in en doe niet alsof we verrast zijn als het mis (dreigt) te gaan.
De Jonge heeft toch al een onderzoek naar de optimale IC capaciteit bij verschillende scenario's van hoe corona door gaat aangekondigd?
pi_202579197
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 12:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
De Jonge heeft toch al een onderzoek naar de optimale IC capaciteit bij verschillende scenario's van hoe corona door gaat aangekondigd?
Vind je het erg als ik zeg dat ik weinig vertrouwen in de aankondigingen van De Jonge heb? ;)
pi_202579215
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 12:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Vind je het erg als ik zeg dat ik weinig vertrouwen in de aankondigingen van De Jonge heb? ;)
Nee, natuurlijk mag je dat zeggen. Maar ik kan me geen door hem aangekondigd onderzoek oid herinneren dat niet is uitgevoerd.
pi_202579229
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 12:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, natuurlijk mag je dat zeggen. Maar ik kan me geen door hem aangekondigd onderzoek oid herinneren die niet is uitgevoerd.
Hm, ja, maar er zijn onderzoeken en onderzoeken, natuurlijk. En wat er met uitkomsten gebeurt is ook niet altijd even transparant.
pi_202579272
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 12:15 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hm, ja, maar er zijn onderzoeken en onderzoeken, natuurlijk. En wat er met uitkomsten gebeurt is ook niet altijd even transparant.
Even uit mijn hoofd, ik kan er dus iets naast zitten: hij beloofde dat hij een doorrekening zou laten doen van de 5 volgens internationaal onderzoek/WHO meest waarschijnlijke covid scenario's en de benodigde IC capaciteit daar bij op de lange termijn.

Wat er dan mee gebeurt is niet aan De Jonge (wat mij betreft helaas, ik denk niet dat we een betere minister gaan krijgen). Sowieso zou de kamer al die doorrekeningen krijgen.
pi_202586494
https://www.tubantia.nl/p(...)t-veel-lef~a854dfbb/

Namen!
Heerma zou niet willen, dat verlicht de druk voor het CDA. Bij de VVD zou Han ten Broeke in beeld zijn…
zie email 27 oktober
pi_202587244
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 17:04 schreef trein2000 het volgende:
https://www.tubantia.nl/p(...)t-veel-lef~a854dfbb/

Namen!
Heerma zou niet willen, dat verlicht de druk voor het CDA. Bij de VVD zou Han ten Broeke in beeld zijn…
Aalbersberg wil blijkbaar ook niet, Slob wil zoals verwacht niet door. Rouvoet weghalen bij de GGD midden in hun grootste operatie ooit (prikken en testen) zou ik wat vreemd vinden. De spoeling bij CU lijkt zo dun, nu staat die partij gelukkig wel bekend om zijn degelijke plaatselijke bestuurders.

Bij CDA wordt Van Dam in dit artikel niet genoemd.
  zondag 12 december 2021 @ 17:57:41 #137
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202587518
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 17:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Aalbersberg wil blijkbaar ook niet, Slob wil zoals verwacht niet door. Rouvoet weghalen bij de GGD midden in hun grootste operatie ooit (prikken en testen) zou ik wat vreemd vinden. De spoeling bij CU lijkt zo dun, nu staat die partij gelukkig wel bekend om zijn degelijke plaatselijke bestuurders.

In Winschoten schijnt een goede wethouder van het CU te zitten.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 12 december 2021 @ 18:53:36 #138
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_202588609
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 17:42 schreef Hanca het volgende:

[..]

Van Ooijen, wethouder in Utrecht wordt ook genoemd voor CU
DeLuna vindt me dik ;(
pi_202588647
Maak Rutte minister van lachwekkende zaken.
pi_202588769
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2021 18:55 schreef Kolibri2014 het volgende:
Maak Rutte minister van lachwekkende zaken.
Oiiiii ja buitengewoon goed idee zeg

Gr
Johan Remkes
pi_202590392
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 18:53 schreef rubbereend het volgende:

[..]
Van Ooijen, wethouder in Utrecht wordt ook genoemd voor CU
Klopt, de voormalig voorzitter van PerspectieF. Wel een bekendheid binnen CU, is inderdaad zo'n wethouder die de stap zou kunnen maken. Met 31 wel erg jong voor een minister. Wellicht dan naar staatssecretaris en dan Blokhuis promoveren, die heeft het prima gedaan de afgelopen jaren.
  zondag 12 december 2021 @ 20:47:45 #142
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202591156
Andries Heidema en Beatrice de Graaf zijn voor de CU ook nog wel interessant.

En verder hebben ze vast nog wel de nodige onbekende bestuurders in christelijke zorg- en onderwijsorganisaties.
  zondag 12 december 2021 @ 20:50:21 #143
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_202591191
Pieter Post
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_202592933
Han ten Broeke was een paar jaar geleden al niet-ministeriabel bevonden vanwege een affaire volgens mij.
pi_202592985
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 22:47 schreef bamibij het volgende:
Han ten Broeke was een paar jaar geleden al niet-ministeriabel bevonden vanwege een affaire volgens mij.
Maar zou nu ‘lang genoeg op de strafbank gezeten hebben’.

Het gaat geweldig met die nieuwe bestuurscultuur.
zie email 27 oktober
  zondag 12 december 2021 @ 22:54:47 #146
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202593046
Bij de VVD is het wel armoede zeg
pi_202593075
quote:
0s.gif Op zondag 12 december 2021 22:54 schreef Hexagon het volgende:
Bij de VVD is het wel armoede zeg
Echt hoor. Overigens ook wel heel typerend.

Alles draait om de grote leider. Iedereen wordt voor de bus gegooid of geeft er zelf de brui aan. Of als ze wat langer zitten moeten ze weg, je zou immers maar eens een eigen mening hebben. Erg benieuwd of ze nog met Henk Kamp aankomen :')
zie email 27 oktober
pi_202595259
Ja de VVD-vijver wordt er na 10 jaar regeren niet echt groter op.. Mirjam de Blcourt-Wouterse en Micky Adriaansens hoor je her en der ook weleens genoemd worden. Beide vrouwen zitten momenteel al in de EK namens de VVD.
pi_202607350
Mijn poging maar eens doen.

VVD:
AZ: Rutte
IenW: Dekker
BZ: Tellegen
Klimaat / stikstof - Yesilgz
VROM - Ineke Hamming
BZK (incl integratie) - Herna Verhagen
LNV - Mirjam de Blcourt-Wouterse
DEF - Harbers

Stass SZW - Dennis Wiersma. Die heeft de kwaliteiten om minister te zijn, maar strijd met Hermans voor opvolging van Rutte. Kan je beter in de luwte van stass doen dan als minister.

D66:
Fin - Kaag
VWS 1 - Peter vd Voort
Digitalisering - Schaake
JenV 1 - Letschert
FIn 2 - Vijlbrief
OCW 2 - Sophie in 't Veld

Stass: v Weyenberg, Paternotte

CDA:
EZ - Knops
EU: Esther de Lange
JenV 2 - Peetoom
SZW - Hoekstra

Stass: Anne Kuik

CU:
OCW - Schouten
VWS 2 - Blokhuis

CDA heeft zo alleen niet echt ministeries om zch echt te profileren, behalve Hoekstra.
CU zit zo niet in de klassieke economische vierhoek, maar aangezien de vicepremier toch ook aanschuift is dat wel ondervangen. Lijkt mij verder sterk dat ze de bekende artsen uit de corona aanpak een plek gaan geven. Dan is vd Voort lachende derde. Schijnt een minister voor EU te komen, naast BHOS en gewoon BZ wel beetje veel eerlijk gezegd. Dan zal BHOS wel sneuvelen. In dat geval zal er wel een OCW 2 komen, kan sophie ook.

[ Bericht 1% gewijzigd door 0ne_of_the_few op 13-12-2021 23:10:20 ]
  maandag 13 december 2021 @ 22:46:01 #150
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_202607927
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 22:10 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

Schijnt een minister voor EU te komen, naast BHOS en gewoon BZ wel beetje veel eerlijk gezegd. Dan zal BHOS wel sneuvelen. In dat geval zal er wel een OCW 2 komen, kan sophie ook.
Ja, drie ministers op BZ is wel heel ruim. Dan is 2 op OCW waarschijnlijker, volgens mij is dat duo-ministerschap van de afgelopen kabinetsperiode wel goed bevallen.

Je hebt trouwens twee ministers voor Digitale Zaken, een zal afdoende zijn. :P. Biedt ruimte voor een minister voor Wonen, naast BZK. Die laatste krijgt dan ook Koninkrijksrelaties.

[ Bericht 0% gewijzigd door freako op 13-12-2021 23:15:39 ]
pi_202608407
quote:
0s.gif Op maandag 13 december 2021 22:46 schreef freako het volgende:

[..]
Ja, drie ministers op BZ is wel heel ruim. Dan is 2 op OCW waarschijnlijker, volgens mij is dat duo-ministerschap van de afgelopen wel goed bevallen.

Je hebt trouwens twee ministers voor Digitale Zaken, een zal afdoende zijn. :P. Biedt ruimte voor een minister voor Wonen, naast BZK. Die laatste krijgt dan ook Koninkrijksrelaties.
Twee keer digitalisering is wel veel ja :D . Denk dat D66 die graag wil hebben en VVD zich wil laten zien als bouwer. OCW 2 maar weer in ere hersteld. van Engelshoven was wel erg onzichtbaar, maar had vooral met haar te maken en minder met haar takenpakket.

Geruchten gaan toch wel beetje alle kanten op. VROM is al jaren weer in de maak maar lijkt mogelijk toch niet te komen. Dekker zou naar IenW gaan, dat is toch wel sterk gerucht. Maar zou in mijn verdeling logischer zijn om haar te ruilen met Dekker.

JenV lijkt wel intact te blijven, dan moet BZK versterkt worden. Integratie heeft daar vaker gezeten dus die kan je makkelijk switchen.
pi_202608435
BZK en OCW zijn eigenlijk de enige ministeries zonder een groot kut dossiers.
  dinsdag 14 december 2021 @ 08:22:33 #153
346939 Janneke141
pi_202609924
quote:
10s.gif Op maandag 13 december 2021 23:19 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
BZK en OCW zijn eigenlijk de enige ministeries zonder een groot kut dossiers.
Het lerarentekort in combinatie met een al jaren teruglopende kwaliteit van het onderwijs is geen groot kutdossier? Ok.
pi_202610170
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 08:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het lerarentekort in combinatie met een al jaren teruglopende kwaliteit van het onderwijs is geen groot kutdossier? Ok.
Denk het wel. Het onderwijs is een zorgenkindje van vrij grote proporties. Er is een lerarentekort, het aantal aanmeldingen op de pabo houdt niet over en er is een groot lek in het bestaande personeelsbestand waardoor gediplomeerde leerkrachten het onderwijs verlaten. Dan hebben we het nog niet over decennia aan onderwijsvernieuwingen die vooral heel veel schade hebben veroorzaakt. 25% van de pubers is functioneel analfabeet om maar een pijnpuntje te noemen. De status van het onderwijs is echt verschrikkelijk. Ik mag hopen dat ze daar dan eindelijk wel eens een capabel persoon opzetten met een langetermijnvisie.
  dinsdag 14 december 2021 @ 09:57:07 #155
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202610720
Geen VVDer op I&W zou bij elke partij in het verkiezingsprogramma moeten staan. Geen Sander Dekker op een ministerie ook.

Een kabinet met Sander Dekker op I&W zou de toegang tot het bordes simpelweg ontzegd moeten worden.
pi_202610807
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2021 09:57 schreef VoMy het volgende:
Geen VVDer op I&W zou bij elke partij in het verkiezingsprogramma moeten staan. Geen Sander Dekker op een ministerie ook.

Een kabinet met Sander Dekker op I&W zou de toegang tot het bordes simpelweg ontzegd moeten worden.
De kans dat Dekker blijft is helaas wel erg groot.
  dinsdag 14 december 2021 @ 11:07:49 #157
346939 Janneke141
pi_202611568
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 08:52 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Denk het wel. Het onderwijs is een zorgenkindje van vrij grote proporties. Er is een lerarentekort, het aantal aanmeldingen op de pabo houdt niet over en er is een groot lek in het bestaande personeelsbestand waardoor gediplomeerde leerkrachten het onderwijs verlaten. Dan hebben we het nog niet over decennia aan onderwijsvernieuwingen die vooral heel veel schade hebben veroorzaakt. 25% van de pubers is functioneel analfabeet om maar een pijnpuntje te noemen. De status van het onderwijs is echt verschrikkelijk. Ik mag hopen dat ze daar dan eindelijk wel eens een capabel persoon opzetten met een langetermijnvisie.
In de woorden van Aleid Truijens, de onderwijscolumniste van de Volkskrant:

quote:
Bij wat is uitgelekt van de plannen in het nieuwe regeerakkoord zit veel moois: de studiefinanciering terug, goedkopere kinderopvang, extra geld voor ‘structurele investeringen’ en hogere salarissen in het basisonderwijs. Allemaal cadeaus waarmee je het morrende volk tevreden kunt stemmen. Geld is toch bijna gratis.

De kolossale en pijnlijke problemen in het onderwijs los je er niet mee op: dat kinderen al twintig jaar steeds minder leren, dat een kwart van de jongeren amper kan lezen en de onuitroeibare kansenongelijkheid. Voeg daar maar aan toe: de kloof tussen beroepsonderwijs en theoretisch onderwijs, de aanhoudende plaag van opgelegde, onbewezen effectieve vernieuwingen, het groeiende en uitzichtloze lerarentekort en de geslonken aantrekkingskracht van het beroep. Dat alles is niet met een triomfantelijke zak geld op te lossen.
pi_202611767
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 11:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
In de woorden van Aleid Truijens, de onderwijscolumniste van de Volkskrant:
[..]

Mooi verwoord in de Volkskrant.
Als voormalig leerkracht ben ik dan ook reuze benieuwd naar het beleid wat gevoerd gaat worden en de toekomstvisie. Met zakken geld alleen gaat helemaal niets opgelost worden.
  dinsdag 14 december 2021 @ 11:35:17 #159
346939 Janneke141
pi_202611951
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 11:23 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Mooi verwoord in de Volkskrant.
Als voormalig leerkracht ben ik dan ook reuze benieuwd naar het beleid wat gevoerd gaat worden en de toekomstvisie. Met zakken geld alleen gaat helemaal niets opgelost worden.
Met dat extra geld worden allerlei belangen gediend, maar niet die van de leerling.

In tegenstelling tot Truijens ben ik geen tegenstander van de lumpsumfinanciering, alleen wel van de geslotenheid ervan. Maak schoolbesturen maar verplicht om hun huishoudboekje openbaar te maken, dat scheelt al een heleboel.
pi_202615679
twitter

Ze zijn toch nog bij zinnen gekomen…
zie email 27 oktober
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 14 december 2021 @ 16:34:21 #161
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_202616148
twitter

twitter

aldus de oud spindoctor van D66
DeLuna vindt me dik ;(
  dinsdag 14 december 2021 @ 16:59:05 #162
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202616482
Kaag lekker naar Defensie
pi_202616594
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 16:59 schreef Hexagon het volgende:
Denk je niet dat dat wat riskant zou zijn aangezien dat onderzoek dat niet geleid mocht worden door Frank de Grave er nog aan komt?

Kaag op Klimaat of Onderwijs lijkt me een stuk logischer.
pi_202616595
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 16:59 schreef Hexagon het volgende:
waarom in hemelsnaam naar defensie? daar kan ze toch helemaal geen profiel opbouwen.
- Rudyard Kipling
  dinsdag 14 december 2021 @ 17:19:45 #165
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202616895
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 17:05 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]
waarom in hemelsnaam naar defensie? daar kan ze toch helemaal geen profiel opbouwen.
Het is ook een post waarbij de minister erg internationaal bezig is, bijvoorbeeld binnen de NAVO. En mogelijk kan ze nog een zaadje planten voor een Europese defensie.
pi_202616954
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 17:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het is ook een post waarbij de minister erg internationaal bezig is. En mogelijk kan ze nog een zaadje planten voor een Europese defensie.
Een minister van Defensie profileert zich nauwelijks, zeker niet richting de linkse achterban die ze moet aanspreken. Ik zou als ik haar was ook meer in NL willen blijven, kan ze als eerste vice-premier Rutte ook steeds vervangen als hij weg is. Klimaat zou denk ik ideaal zijn, onderwijs kan ook.
  dinsdag 14 december 2021 @ 17:30:21 #167
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202617055
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 17:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een minister van Defensie profileert zich nauwelijks, zeker niet richting de linkse achterban die ze moet aanspreken. Ik zou als ik haar was ook meer in NL willen blijven, kan ze als eerste vice-premier Rutte ook steeds vervangen als hij weg is. Klimaat zou denk ik ideaal zijn, onderwijs kan ook.
Ik denk zelf dat ze meer op haar plek is in die meer internationaal georienteerde positie. En gezien wat er allemaal speelt rondom defensie en conflicten in de wereld denk ik dat daar best wat kansen liggen voor profilering.

Voor Klimaat zou ik juist eerder een wat minder flamboyant type nemen die ook wat meer volkse taal spreekt.
pi_202626536
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 17:30 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik denk zelf dat ze meer op haar plek is in die meer internationaal georienteerde positie. En gezien wat er allemaal speelt rondom defensie en conflicten in de wereld denk ik dat daar best wat kansen liggen voor profilering.

Voor Klimaat zou ik juist eerder een wat minder flamboyant type nemen die ook wat meer volkse taal spreekt.
Kaag moet minister van Financien worden. dat is de plek met de meeste kans om je te profileren en zit ook genoeg internationale gedeeltes bij. bijvoorbeeld de overleggen in Europa

en ze is afgetreden vanwege het afghanistan verhaal en daar is defensie natuurlijk ook bij betrokken. ljkt me totaal niet logisch dat ze daar gaat zitten
- Rudyard Kipling
pi_202626612
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 09:07 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]
Kaag moet minister van Financien worden.
Hoeveel praktijkervaring heeft ze de laatste 10 jaar opgedaan in de financile wereld?
pi_202626834
Een minister is in de eerste plaats politicus en in de tweede plaats vakinhoudelijk. zeker een minister van financien is continu in onderhandeling met andere ministers en overheden daar is haar ervaring als diplomaat meer dan geschikt voor,

er lopen op dat ministerie genoeg ambtenaren rond met de nodige financile kennis

Daarnaast is het hebben van ervaring in de "financile wereld" zeker geen garantie dat je het goed doet als minister. kijk maar naar Hoekstra.
- Rudyard Kipling
pi_202626884
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 09:30 schreef DestroyerPiet het volgende:
Een minister is in de eerste plaats politicus en in de tweede plaats vakinhoudelijk. zeker een minister van financien is continu in onderhandeling met andere ministers en overheden daar is haar ervaring als diplomaat meer dan geschikt voor,

er lopen op dat ministerie genoeg ambtenaren rond met de nodige financile kennis

Lol. Elke zwerver kan dus op elk willekeurig ministerie. De ambtenaren daaronder vangen het wel op.
pi_202626958
nee, dat zeg ik niet. ik zeg dat een minister in de eerste plaats een politicus is en daarna vakinhoudelijke kennis moet hebben.

en daarnaast financin is nou ook niet weer zo ingewikkeld het is geen natuurkunde ofzo.
- Rudyard Kipling
pi_202627001
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 09:40 schreef DestroyerPiet het volgende:
nee, dat zeg ik niet. ik zeg dat een minister in de eerste plaats een politicus is en daarna vakinhoudelijke kennis moet hebben.
Klinkt als de theorie van een scrum master. Ik kan je uit praktijk ervaring vertellen dat als de scrum master geen inhoudelijke kennis heeft het hele team piept, kraakt en stroef loopt.
quote:
en daarnaast financin is nou ook niet weer zo ingewikkeld het is geen natuurkunde ofzo.
Sure...

Maar dit is dus dat beloofde nieuwe elan? Een ministerspost nemen niet omdat het je ligt of omdat je ervaring mee hebt of goed in bent maar omdat je het als springplank kan gebruiken voor de verdere carrire. Weerzinwekkend.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2021 09:45:24 ]
pi_202627889
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2021 09:43 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Klinkt als de theorie van een scrum master. Ik kan je uit praktijk ervaring vertellen dat als de scrum master geen inhoudelijke kennis heeft het hele team piept, kraakt en stroef loopt.
[..]
Sure...

Maar dit is dus dat beloofde nieuwe elan? Een ministerspost nemen niet omdat het je ligt of omdat je ervaring mee hebt of goed in bent maar omdat je het als springplank kan gebruiken voor de verdere carrire. Weerzinwekkend.
dus jij vind dat iemand pas minister kan worden als hij of zij 10 jaar ervaring heeft in het vakgebied van dat ministerie?

daarnaast heb je als ergens hoog in een organisatie werkt je altijd wel te maken met begrotingen budgetten etc.. dus ik neem aan dat kaag daar ook ervaring mee heeft. al was het maar met de begroting van haar vorige ministerie.
- Rudyard Kipling
pi_202627937
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 10:51 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]
dus jij vind dat iemand pas minister kan worden als hij of zij 10 jaar ervaring heeft in het vakgebied van dat ministerie?
Minimaal een paar jaar ervaring in het vakgebied zou ontzettend wenselijk zijn.
quote:
daarnaast heb je als ergens hoog in een organisatie werkt je altijd wel te maken met begrotingen budgetten etc.. dus ik neem aan dat kaag daar ook ervaring mee heeft. al was het maar met de begroting van haar vorige ministerie.
Ge-wel-dig. Echt een hele opluchting...
pi_202628075
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2021 09:43 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Wie heeft het over een springplank?

Bos had ook geen financile opleiding en werd eerst staatssecretaris en later minister van financin. Heb ik nooit iemand over horen klagen.
pi_202628081
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 08:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Bedoelde din de haasche context. Zie op OCW niet iemand zomaar moeten aftreden de komende jaren.
Dat het maatschappelijk misschien wel de belangrijkste plek is en jarenlang verwaarloosd is met slechte bewindspersonen is een andere. Teruggang van kwaliteit onderwijs is niet los te zien van allerlei negatieve maatschappelijke effecten. Mijn halve familie zit in het onderwijs, het is echt schrijnend. Het departement lijkt ook nog in de jaren 80 te leven. Gek genoeg is hier nauwelijks aandacht voor.
pi_202628108
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 december 2021 11:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Met dat extra geld worden allerlei belangen gediend, maar niet die van de leerling.

In tegenstelling tot Truijens ben ik geen tegenstander van de lumpsumfinanciering, alleen wel van de geslotenheid ervan. Maak schoolbesturen maar verplicht om hun huishoudboekje openbaar te maken, dat scheelt al een heleboel.
Lumpsum bekostiging kan alleen maar met openheid. Het is gek dat dit niet zo geregeld is. Vrees dat in discussies over administratieve last dit type inzicht en verantwoording is gesneuveld terwijl het heel goed zou zijn voor het stelsel.
pi_202628168
Yesilgz ijjkt toch terug te keren als stass ipv minister. Aukje de Vries zou dan fin 2 krijgen. Grijpt Vijlbrief er naast vrees ik,of blijft stass.
christianne van de wal krijgt zeer waarschijnlijk ook iets. zal wel ten koste gaan van Hamming of Verhagen.

Verwachting is dat d66 en vvd meer dan 50% vrouw gaan leveren.
pi_202630989
twitter
zie email 27 oktober
pi_202631020
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 11:14 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Yesilgz ijjkt toch terug te keren als stass ipv minister. Aukje de Vries zou dan fin 2 krijgen. Grijpt Vijlbrief er naast vrees ik,of blijft stass.
christianne van de wal krijgt zeer waarschijnlijk ook iets. zal wel ten koste gaan van Hamming of Verhagen.

Verwachting is dat d66 en vvd meer dan 50% vrouw gaan leveren.
En wie gaat FIN 1 doen dan? Kaag?
zie email 27 oktober
pi_202631414
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik zou verbaasd zijn als ze dat niet gaat doen.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 15 december 2021 @ 14:59:10 #183
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_202631521
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 14:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]
lijkt een logische stap, in het kabinet zou hoogstens een ministerschap op Europees gebied interessant zijn gezien haar ervaring. En anders fractievoorzitter en Jetten minister
DeLuna vindt me dik ;(
pi_202635436
twitter

Spannund
zie email 27 oktober
pi_202635481
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 19:22 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Spannund
Ik krijg hier een beetje een 'zakenkabinet'-gevoel bij.
  woensdag 15 december 2021 @ 20:17:31 #186
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202636952
Nooit geweten dat Ernst Kuipers lid van D66 is. Of hij moet nog even snel lid worden?
pi_202638247
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 19:22 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Spannund
Rutte wordt geen premier. Dat zou een verrassing zijn.
pi_202638437
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 21:06 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Rutte wordt geen premier. Dat zou een verrassing zijn.
Hij schoot ook even door mijn hoofd, maar dat lijkt me wel heel onwaarschijnlijk :D
zie email 27 oktober
pi_202638446
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 20:17 schreef Hexagon het volgende:
Nooit geweten dat Ernst Kuipers lid van D66 is. Of hij moet nog even snel lid worden?
Ik dacht zelfs dat hij van de PvdA was.
zie email 27 oktober
  woensdag 15 december 2021 @ 22:44:56 #190
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_202640392
quote:
0s.gif Op woensdag 15 december 2021 09:34 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Lol. Elke zwerver kan dus op elk willekeurig ministerie. De ambtenaren daaronder vangen het wel op.
Nee, die ambtenaren vangen het inhoudelijk/ambtelijk op, maar bestuurlijk en politiek moet je wel natuurlijk wel degelijk een ‘zwaargewicht’ zijn en bepaalde competenties hebben die een gemiddelde zwerver niet zal hebben. :P

Overigens kan ik me wel voorstellen dat financin wel het ministerie is waar de meeste inhoudelijke kennis nodig is omdat het daar al snel over de inhoud zal gaan en er relatief weinig of minder politiek/bestuurlijke aspecten aan zullen zitten?
pi_202640463
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2021 22:44 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Overigens kan ik me wel voorstellen dat financin wel het ministerie is waar de meeste inhoudelijke kennis nodig is omdat het daar al snel over de inhoud zal gaan en er relatief weinig of minder politiek/bestuurlijke aspecten aan zullen zitten?
Het is ook nog zo dat de financile commissie ook altijd erg zwaar is, het is natuurlijk nogal slecht als de kamerleden de minister steeds moeten uitleggen wat ze bedoelen met bepaalde regelingen.
pi_202640610
Minister van financin zijn is juist n van de makkelijkste posities. De inhoud word je voor 99,9% aangereikt. Het is vooral bestuurlijk beslissingen nemen. Op het eigen departement zit de inhoud bij de stass. Voor de rest heb je de IRF, blijven vooral politieke beslissingen over. Die je kan nemen vanuit een machtspositie. Op VWS en Jenv bv krijgt een bewindspersoon ongeveer dubbel aantal zoveel stukken mee naar huis per dag.
pi_202664746
twitter
zie email 27 oktober
  vrijdag 17 december 2021 @ 15:52:18 #194
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202664836
Digitalisering krijgt een staatssecretaris. Die ook af en toe naar de Antillen mag.
pi_202664887
En een staatssecretaris voor Groningen.
zie email 27 oktober
pi_202665114
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 15:52 schreef Hexagon het volgende:
Digitalisering krijgt een staatssecretaris. Die ook af en toe naar de Antillen mag.
is al een stap in de goede richting maar het zou beter zijn geweest als het een minister was geweest
- Rudyard Kipling
  vrijdag 17 december 2021 @ 16:15:45 #197
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202665214
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 16:10 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]
is al een stap in de goede richting maar het zou beter zijn geweest als het een minister was geweest
Inderdaad, op termijn is het een compleet ministerie waard.
  vrijdag 17 december 2021 @ 16:34:37 #198
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202665550
Bij herhaling: Geen Ernst Kuipers svp.
pi_202665602
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 15:56 schreef trein2000 het volgende:
En een staatssecretaris voor Groningen.
Ja, mooi. Dat heeft Groningen inmiddels ook wel verdiend.

Minister voor armoedebeleid en pensioenen is ook wel opvallend. Zou best ook wel eens een CU post kunnen zijn, maar dan moet Schouten natuurlijk geen Sociale Zaken worden (Schouten wordt neem ik aan sowieso een minister van en niet een minister voor).
pi_202665692
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 16:34 schreef VoMy het volgende:
Bij herhaling: Geen Ernst Kuipers svp.
Ben allang blij dat Gommers niet wil, dat is iemand die het liefst nu een lockdown van 3 jaar zou afkondigen volgens mij.
pi_202665775
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 16:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ben allang blij dat Gommers niet wil, dat is iemand die het liefst nu een lockdown van 3 jaar zou afkondigen volgens mij.
Toch moet je voorzichtig zijn met die conclusie. Zowel Gommers als Kuipers vertegenwoordigen nu een deelbelang. Zo af en toe de noodklok luiden hoort daar bij. Als minister zullen ze staan voor het algemeen belang. Dan zullen de scherpe kantjes er best af gaan.
zie email 27 oktober
pi_202665802
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 16:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Toch moet je voorzichtig zijn met die conclusie. Zowel Gommers als Kuipers vertegenwoordigen nu een deelbelang. Zo af en toe de noodklok luiden hoort daar bij. Als minister zullen ze staan voor het algemeen belang. Dan zullen de scherpe kantjes er best af gaan.
Ik vind hem altijd zo somber over komen, zelfs terwijl het goed gaat. Kan natuurlijk een rol zijn, inderdaad. Ken hem natuurlijk verder niet.
pi_202665829
twitter

Bwhahaha
zie email 27 oktober
  vrijdag 17 december 2021 @ 16:48:44 #204
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202665834
quote:

[..]
Ja, Gommers is ook niet best. Maar bij Kuipers erger ik me vooral aan die persconferenties waarin hij de coronatoestand gaat duiden en letterlijk niet verder komt dan het opzeggen van de cijfers en vergelijken met de week ervoor. Geen enkele voorspellende gave lijkt ie te bezitten, maar hij heeft wel heel erg het gevoel alsof hij doorheeft welke kant het opgaat. Hij is als een weerman die als voorspelling steevast het huidige weerbeeld geeft.

Ook die totale misser over de werkzaamheid van de avondklok, en dat ie door veel heibel te maken bij het dagelijkse doorgeefluik voor lobbygroepen Nieuwsuur wist voor te dringen bij het vaccineren, vind ik redenen om hem als ongeschikt te bestempelen.
pi_202665966
Ik denk trouwens dat de minister voor bij Binnenlandse Zaken een veel groter takenpakket heeft dan de minister van, dat is ook wel opvallend. De minister van Binnenlandse Zaken is koninkrijksrelaties ook nog kwijt, heeft geen wonen meer en lijkt ook geen politie te krijgen. Minister van lege dozen?
  vrijdag 17 december 2021 @ 17:04:45 #206
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_202666130
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2021 16:54 schreef Hanca het volgende:
Ik denk trouwens dat de minister voor bij Binnenlandse Zaken een veel groter takenpakket heeft dan de minister van, dat is ook wel opvallend. De minister van Binnenlandse Zaken is koninkrijksrelaties ook nog kwijt, heeft geen wonen meer en lijkt ook geen politie te krijgen. Minister van lege dozen?
Koninkrijksrelaties lag al bij de staatssecretaris (digitalisering trouwens ook), maar de portefeuille van de minister van BZK wordt wel heel dun als Wonen wegvalt. Het Rijksvastgoedbedrijf en de Rijksdienst-taak zullen dan wel naar de minister van BZK gaan.
pi_202666179
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 17:04 schreef freako het volgende:

[..]
Koninkrijksrelaties lag al bij de staatssecretaris (digitalisering trouwens ook), maar de portefeuille van de minister van BZK wordt wel heel dun als Wonen wegvalt. Het Rijksvastgoedbedrijf en de Rijksdienst-taak zullen dan wel naar de minister van BZK gaan.
Ja, klopt natuurlijk. Maar het was nu natuurlijk al een ministerie van niks, het was dat Ollongren er vice-premier bij was.

Maar goed, de 'nieuwe bestuurscultuur' valt natuurlijk ook deels onder BZK, al zullen ze daar vooral Rutte op aankijken.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 19 december 2021 @ 13:10:43 #208
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_202700473
quote:

[..]
sowieso is het lastig met vertrouwen van de sector aan de gang gaan als je al overhoop ligt met je eigen personeel
DeLuna vindt me dik ;(
pi_202754224
quote:
De ChristenUnie maakte deze woensdag bekend dat zowel Slob als Paul Blokhuis, staatssecretaris op het ministerie van Volksgezondheid, niet terugkeren in het kabinet-Rutte IV
Aldus de NRC.

Slob lag voor de hand. Maar Blokhuis vind ik toch wel opvallend.
zie email 27 oktober
  woensdag 22 december 2021 @ 15:52:49 #210
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_202754468
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 17:04 schreef freako het volgende:

[..]
De AIVD, ‘toezicht’ op de lagere overheden, omgevingswet, maar veel meer kun je er niet van maken.
  woensdag 22 december 2021 @ 16:12:04 #211
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_202754789
quote:
19s.gif Op woensdag 22 december 2021 15:52 schreef Zwansen het volgende:

[..]
De AIVD, ‘toezicht’ op de lagere overheden, omgevingswet, maar veel meer kun je er niet van maken.
En de Omgevingswet zou ook zomaar richting die nieuwe minister zonder portefeuille kunnen gaan, als die naast Wonen/Volkshuisvesting ook Ruimtelijke Ordening gaat doen.

Maar dan blijft er wel heel weinig over inderdaad. Naast het genoemde verder nog een paar kleine Grondwetswijzigingen, en een beetje schaven aan de Kieswet. Qua gemeentelijke herindelingen ligt er ook niet veel in het verschiet.
  woensdag 22 december 2021 @ 16:28:06 #212
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_202754994
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 15:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Aldus de NRC.

Die Blokhuis heeft het mooi voor elkaar gekregen dat opa z'n borreltje niet meer krijgt thuisbezorgd, en straks zijn sigaartje ook niet meer.
pi_202755254
quote:

[..]
Aldus de NRC.

Blokhuis heeft tropenjaren gehad met het overlijden van zijn dochter, wellicht ziet hij het zelf gewoon niet meer zo geweldig zitten. Een jaar geleden wilde hij stoppen. Normaal neem je in zo'n geval een half jaar vrij en zorg je dat je daarna ook zoveel mogelijk thuis bent, dat zat er nu natuurlijk niet in.

Edit: lees nu in het AD dat hij graag was gebleven. Dan ligt het misschien aan de portefeuilles die ze krijgen, ik zie ze de Groningse Van der Graaf wel naar voren schuiven voor mijnbouw.
pi_202766168
Kaag als minister van stikstof.
Sjoerd Sjoerdsma als minister van propaganda.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  Moderator / Redactie Sport donderdag 23 december 2021 @ 09:55:31 #215
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_202766444
quote:

[..]
Aldus de NRC.

Als het lijstje klopt wat ik onder ogen heb gekregen is het Schouten op Sociale Zaken. Nou dat kan iedereen wel invullen. Beatrice de Graaf op Rechtsbescherming en Maarten van Ooijen nu wethouder te Utrecht als staatssec Jeugdzorg.

Andere bronnen zijn nu aan het checken of dit lijstje klopt. :+
Edit: het blijft voorlopig bij 'worden genoemd'. Kan er harde ja of nee van maken.

[ Bericht 6% gewijzigd door borisz op 23-12-2021 10:16:24 ]
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_202766844
Jetten wordt genoemd als mogelijke minister van defensie....

twitter
  donderdag 23 december 2021 @ 10:35:40 #217
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202766933
quote:
83s.gif Op donderdag 23 december 2021 10:27 schreef DarkwingDuck het volgende:
Jetten wordt genoemd als mogelijke minister van defensie....

[ twitter ]
En dat zou een grap zijn omdat?
pi_202766970
Jetten minister, is dat dan Kaag in de kamer of Paternotte fractievoorzitter?
pi_202767095
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 09:55 schreef borisz het volgende:

[..]
Als het lijstje klopt wat ik onder ogen heb gekregen is het Schouten op Sociale Zaken. Nou dat kan iedereen wel invullen. Beatrice de Graaf op Rechtsbescherming en Maarten van Ooijen nu wethouder te Utrecht als staatssec Jeugdzorg.

Andere bronnen zijn nu aan het checken of dit lijstje klopt. :+
Edit: het blijft voorlopig bij 'worden genoemd'. Kan er harde ja of nee van maken.

Zou het wel heel opvallend vinden als Blokhuis wordt gedumpt, terwijl ze wel de staatssecretaris preventie en jeugdzorg houden. Waarom dan een zeer capabele staatssecretaris aan de kant schuiven?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 23 december 2021 @ 11:29:24 #220
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_202767601
Oh het lijstje heeft GS gehaald.
https://www.geenstijl.nl/(...)isterposten-rutte-4/

Korrel zout!
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator donderdag 23 december 2021 @ 14:37:09 #221
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_202770229
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 10:35 schreef VoMy het volgende:

[..]
En dat zou een grap zijn omdat?
Een homo op defensie lokt lullige reacties uit blijkt maar weer. Maar o wat zijn we een tolerant land.

(Overigens denk ik niet dat D-Duck daar problemen mee heeft, maar dat ie Jetten algeheel ruk vindt. )
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_202770560
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 11:29 schreef borisz het volgende:

Korrel zout!
Niet hele groter verrassingen volgens mij.
zie email 27 oktober
pi_202770753
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2021 16:54 schreef Hanca het volgende:
Wat is nou precies het hele verschil tussen minister voor en van? Ik heb dat nooit echt gezien.
't Echte en 't ware!
pi_202770829
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 15:09 schreef Japepk het volgende:

[..]
Wat is nou precies het hele verschil tussen minister voor en van? Ik heb dat nooit echt gezien.
Een minister van is toch meestal echt wel de eerste en belangrijkste minister op een ministerie. Maar dat komt nu toch ook wel op losse schroeven, met bijvoorbeeld een minister voor klimaat. Dat is straks gewoon 1 van de topposities.
  donderdag 23 december 2021 @ 16:47:10 #225
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202772352
quote:

Korrel zout!
Is Wiebe Draijer tegenwoordig VVD? Hij staat bekend als D66'er.
pi_202772532
Als ik D66 was zou ik de partijleider in de kamer laten, dat is veel minder kwetsbaar dan een ministerie. Zeker als je al een keer afgetreden bent.
  donderdag 23 december 2021 @ 17:47:09 #227
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202773323
Sophie in t Veld is ook een aparte keuze. Die vrouw staan nou niet echt bekend als een teamplayer.
  donderdag 23 december 2021 @ 18:17:11 #228
465903 Hamlapjes
Niet voor op de BBQ
pi_202773746
Ik hoorde via via dan weer dat deze lijst qua posten niet overeenkomt met wat er in de wandelgangen rondging en derhalve niet de echte lijst zou zijn :s)
pi_202774210
quote:

Korrel zout!
Die is sowieso fake.
In de wandelgangen is Kaag op minfin en Dekker op IenW zo goed als zeker. Jetten fractievoorzitter. Blokhuis heeft zijn afscheid binnen VWS al laten weten dus die zwaait af, geen eigen keus.
pi_202774271
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2021 18:55 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Die is sowieso fake.
In de wandelgangen is Kaag op minfin en Dekker op IenW zo goed als zeker. Jetten fractievoorzitter. Blokhuis heeft zijn afscheid binnen VWS al laten weten dus die zwaait af, geen eigen keus.
Ja, Blokhuis en Slob gaan weg, hun afscheidsbrief heb ik ook al in de mail gehad. Ik kan me alleen niet voorstellen dat Blokhuis weg moet, een staatssecretaris waar iedereen tevreden over is, als ze wel dezelfde positie bij CU houden.
  donderdag 23 december 2021 @ 19:02:08 #231
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202774302
Als Blokhuis eruit moet om Van Ooijen dan maakt CU denk ik plaats voor een nieuwe ster. Iemand die potentieel Segers kan gaan opvolgen.
pi_202774364
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 19:02 schreef Hexagon het volgende:
Als Blokhuis eruit moet om Van Ooijen dan maakt CU denk ik plaats voor een nieuwe ster. Iemand die potentieel Segers kan gaan opvolgen.
Ik verwacht eigenlijk dat Segers niet nog een verkiezing gaat doen en dan zit zijn opvolger dus al in de fractie, zo doet CU het altijd. Is puur speculatie van mijn kant, maar het lijkt me de enige reden waarom ze de fractievoorzitter van de Eerste Kamer naar de Tweede Kamer hebben gehaald, terwijl Van der Graaf en Bruins niet wilden en niet hoefden te stoppen.

Van Ooijen is ook nog maar 31, zelfs over 4 jaar gewoon te jong.
pi_202774456
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 15:09 schreef Japepk het volgende:

[..]
Voor een groot deel is dat staatsrechtelijk van aard, in de MR is stemrecht gelijk.
Een minister van gaat echter over een ministerie en wordt ook wel minister met portefeuille genoemd. Gaat primair over het ministerie en de begroting. Een minister voor is vaak zonder portefeuille. Zijn vaak gehuisvest binnen een ministerie waar ook een minister van zit. Een minister van heeft in de voorjaarsbesluitvorming meer interne doorzettingsmacht. Een minister voor heeft al sneller het coalitie overleg of partijpolitiek nodig om intern zaken voor elkaar te boxen. Al ligt dat ook aan de personen natuurlijk. In de mandaat structuur gaat de minister van voor de minister 'voor'. Dat maakt dat een minister van meer politieke status heeft. Van Dekker is bekend dat hij de notie heeft om nu een minister van te worden.

Een minister voor gaat vaak over een beleidsonderwerp, smaller dan de volle breedte van een ministerie. Toewijzing van ambtelijke ondersteuning en budget is geen vanzelfsprekendheid zoals dat wel is bij een minister van. Voorbeeld waarbij dit mis kan gaan is Ella Vogelaar. Zij was een minister voor wonen maar vergat bij het constituerend beraad om budget te regelen. Die bleef achter met allerlei beleidsdoelen maar geen geld om ze te realiseren.
pi_202774475
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 19:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik verwacht eigenlijk dat Segers niet nog een verkiezing gaat doen en dan zit zijn opvolger dus al in de fractie, zo doet CU het altijd. Is puur speculatie van mijn kant, maar het lijkt me de enige reden waarom ze de fractievoorzitter van de Eerste Kamer naar de Tweede Kamer hebben gehaald, terwijl Van der Graaf en Bruins niet wilden en niet hoefden te stoppen.

Hoe Bikker wordt gepositioneerd heeft veel weg van klaarstomen om Segers op te volgen. Maar jij weet vast beter hoe dat intern gaat.
  donderdag 23 december 2021 @ 19:17:58 #235
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202774502
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 19:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik verwacht eigenlijk dat Segers niet nog een verkiezing gaat doen en dan zit zijn opvolger dus al in de fractie, zo doet CU het altijd. Is puur speculatie van mijn kant, maar het lijkt me de enige reden waarom ze de fractievoorzitter van de Eerste Kamer naar de Tweede Kamer hebben gehaald, terwijl Van der Graaf en Bruins niet wilden en niet hoefden te stoppen. En het is natuurlijk fijn iets te kiezen te hebben.

Dat de CU zijn opvolger uit de fractie haalt komt natuurlijk ook door dat de situatie zich nog weinig heeft voorgedaan dat er ook uit bewindspersonen gekozen kan worden. En helemaal een broekie is het natuurlijk ook niet. Er zijn wel meer jeugdige partijleiders geweest zoals Jesse Klaver, Hans Wiegel en Ed Nijpels.

Maar hoe dan ook kan het natuurlijk zo zijn dat het niet aan Blokhuis ligt dat hij niet verder mag maar aan iemand die ze graag in het kabinet willen.
pi_202774839
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 17:47 schreef Hexagon het volgende:
Sophie in t Veld is ook een aparte keuze. Die vrouw staan nou niet echt bekend als een teamplayer.
zullen ze haar niet willen wegpromoveren uit het europees parlement? zodat D66 de volgende EP verkiezingen een nieuwe lijsttrekker heeft.
- Rudyard Kipling
  donderdag 23 december 2021 @ 19:38:00 #237
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202774875
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 19:36 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]
zullen ze haar niet willen wegpromoveren uit het europees parlement? zodat D66 de volgende EP verkiezingen een nieuwe lijsttrekker heeft.
Dat zou daar goed achter kunnen zitten.
pi_202774945
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 19:36 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]
En verder natuurlijk enorm pro-EU, Kaag zal graag die uitstraling in haar bewindspersonen willen zien. D66 moet toch wat doen aan Volt, die krijgen zonder ook maar iets significants te hebben ingebracht in de kamer een zetel of 6 in de peilingen.
pi_202775036
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2021 19:16 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Hoe Bikker wordt gepositioneerd heeft veel weg van klaarstomen om Segers op te volgen. Maar jij weet vast beter hoe dat intern gaat.
Bikker was naast Segers het enige kamerlid met een rol tijdens het laatste partijcongres en Bikker had het middagprogramma zelfs helemaal voor zichzelf met een vraag-en-antwoord deel. Ik had daarvoor al het gevoel, maar sindsdien lijkt het me vrij zeker dat ze inderdaad wordt klaargestoomd voor partijleider. Ik weet ook dat een substantieel deel van de partij graag een vrouw als partijleider ziet.
pi_202777186
quote:
0s.gif Op donderdag 23 december 2021 19:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat zou daar goed achter kunnen zitten.
Vind Schaake eigenlijk meer capabel maar denk niet dat die haar huidige plek zomaar opgeeft.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 23 december 2021 @ 22:46:55 #241
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_202779525
quote:
misschien wil D66 wat verversing in Brussel, maar aangezien het lijstje gewoon een ideetje van een willekeurig iemand is zie ik haar zeker niet komen
DeLuna vindt me dik ;(
  vrijdag 24 december 2021 @ 08:14:11 #242
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202782279
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2021 21:15 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Vind Schaake eigenlijk meer capabel maar denk niet dat die haar huidige plek zomaar opgeeft.
In t' Veld vond ik altijd heel goed maar is een schoolvoorbeeld van waarom je niet te lang na je hoogtepunt moet stoppen. Maar die zou ik meer iets voor de eerste kamer vinden.

Schaake in het kabinet zou geweldig zijn inderdaad.
  vrijdag 24 december 2021 @ 09:23:04 #243
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_202782733
Hoe betrouwbaar is dit? https://panorama.nl/artik(...)nisters-van-rutte-iv

Ernst Kuipers als opvolger van Hugo _O_ _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_202782974
quote:
16s.gif Op vrijdag 24 december 2021 09:23 schreef Starhopper het volgende:
Hoe betrouwbaar is dit? https://panorama.nl/artik(...)nisters-van-rutte-iv

Ernst Kuipers als opvolger van Hugo _O_ _O_
Daar hadden we het hier al over, niet heel betrouwbaar. Maar dat Kuipers door D66 is gevraagd voor de plek van De Jonge lijkt wel vrij zeker. Wat zijn antwoord is weten we niet (en wellicht hijzelf ook nog niet?).
pi_202782998
Een VVDer op armoedebeleid lijkt me trouwens gewoon een heel erg slecht idee.
  vrijdag 24 december 2021 @ 10:05:38 #246
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_202783105
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 09:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar hadden we het hier al over, niet heel betrouwbaar. Maar dat Kuipers door D66 is gevraagd voor de plek van De Jonge lijkt wel vrij zeker. Wat zijn antwoord is weten we niet (en wellicht hijzelf ook nog niet?).
Oohhh ok :D
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 24 december 2021 @ 10:05:58 #247
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_202783111
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 09:53 schreef Hanca het volgende:
Een VVDer op armoedebeleid lijkt me trouwens gewoon een heel erg slecht idee.
Op natuur en stikstof ook :T Op alle posten eigenlijk :@
pi_202783124
Hele mooie column van Bruins over 'de poppetjes':

https://cip.nl/cip+/88887(...)aUiggOk8cFRMdchQUEBA

Vooral dit is sterk:

quote:
Ik geef het je te doen: het boegbeeld zijn van een onderwerp waar je geen verstand van hebt en waar je nauwelijks invloed op hebt. Je bent afhankelijk van de loyaliteit van honderden ambtenaren. Veel onderwerpen zijn belegd bij die ene ambtenaar die er toevallig wl verstand van heeft (dat hoop je tenminste), en die al jaren op dat onderwerp zit.

Tegelijk ben je als bewindspersoon wel de kop van jut. Zodra er n vergissing of foutje wordt gemaakt, sta je in een mediastorm. Je moet ‘door het stof’, excuses aanbieden, beterschap beloven, de juiste woorden kiezen, deemoedig zijn. Tegelijk weet je dat je er niets aan kunt veranderen. Het is geen benijdenswaardige positie. Zeker niet in deze jaren, waar je eigenlijk alleen het nieuws haalt als er een probleem is, een schandaal. Als er sprake is van falen met bijbehorende collectieve verontwaardiging, boosheid en een breed gevoelde minachting voor jou als persoon.

Wie wil dat eigenlijk nog, minister of staatssecretaris zijn? Wie wil er een baan met zo weinig invloed op wat je kunt bereiken, terwijl je weet dat je regelmatig met figuurlijke pek en veren over straat gesleept wordt?
pi_202783172
quote:
16s.gif Op vrijdag 24 december 2021 10:05 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Op natuur en stikstof ook :T Op alle posten eigenlijk :@
Een VVDer op EZ, BZK, Wonen, Fiscale zaken, Buitenlandse Zaken, Defensie, I&W of zelfs Zorg vind ik toch een stuk minder erg dan een VVDer op armoedebeleid of natuur. VVDers hebben gewoon niks met armoedebeleid, kennen vaak geen mensen in armoede. En de afweging natuur of iets wat geld op brengt gaat inderdaad te vaak naar geld.
  vrijdag 24 december 2021 @ 10:49:19 #250
268491 fetX
Al bezig met volgend seizoen
pi_202783762
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 10:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een VVDer op EZ, BZK, Wonen, Fiscale zaken, Buitenlandse Zaken, Defensie, I&W of zelfs Zorg vind ik toch een stuk minder erg dan een VVDer op armoedebeleid of natuur. VVDers hebben gewoon niks met armoedebeleid, kennen vaak geen mensen in armoede. En de afweging natuur of iets wat geld op brengt gaat inderdaad te vaak naar geld.
Flauwekul en vooral aannames. Het frame dat de VVD een rijkelui partij is, is ook echt niet meer van deze tijd maar ik vermoed dat ze er niet meer vanaf gaan komen omdat het in de Haagse Stolp nog oude jongens krentenbrood is.

Ik zou het eerder over D66 en GL zeggen tegenwoordig (randstad).
pi_202783857
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 10:49 schreef fetX het volgende:

[..]
Flauwekul en vooral aannames. Het frame dat de VVD een rijkelui partij is, is ook echt niet meer van deze tijd maar ik vermoed dat ze er niet meer vanaf gaan komen omdat het in de Haagse Stolp nog oude jongens krentenbrood is.

Ik zou het eerder over D66 en GL zeggen tegenwoordig (randstad).
Het is geen flauwekul, het is gewoon wat je merkt tijdens debatten over armoede in de kamer. VVD woordvoerders die zich niet kunnen voorstellen dat je zonder iets fout te doen toch afhankelijk kunt zijn van de voedselbank.

En juist in de randstad is er natuurlijk armoede.
  vrijdag 24 december 2021 @ 11:08:31 #252
268491 fetX
pi_202784037
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 10:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is geen flauwekul, het is gewoon wat je merkt tijdens debatten over armoede in de kamer. VVD woordvoerders die zich niet kunnen voorstellen dat je zonder iets fout te doen toch afhankelijk kunt zijn van de voedselbank.

En juist in de randstad is er natuurlijk armoede.
De VVD bestaat niet alleen maar uit de Haagse Stolp. Dat is precies wat ik er mee bedoel te zeggen. Dat wat in Den Haag gebeurt staat vrij ver van de realiteit af. Leuk dat in de randstad armoede is, maar partijen als GL en D66 die het daar voornamelijk voor het zeggen hebben doen daar geen klap aan of wat ze doen werkt niet.
pi_202784106
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 11:08 schreef fetX het volgende:

[..]
De VVD bestaat niet alleen maar uit de Haagse Stolp. Dat is precies wat ik er mee bedoel te zeggen. Dat wat in Den Haag gebeurt staat vrij ver van de realiteit af. Leuk dat in de randstad armoede is, maar partijen als GL en D66 die het daar voornamelijk voor het zeggen hebben doen daar geen klap aan of wat ze doen werkt niet.
Ik bedoelde natuurlijk de VVD kamerleden en bestuurders. Natuurlijk zijn er wel VVD stemmers die mensen in armoede kennen, maar die schoppen het binnen de VVD niet tot kamerlid of bestuurder. Dat is gewoon in de debatten te merken.
pi_202784154
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 11:13 schreef Hanca het volgende:
Ik bedoelde natuurlijk de VVD kamerleden en bestuurders. Natuurlijk zijn er wel VVD stemmers die mensen in armoede kennen, maar die schoppen het binnen de VVD niet tot kamerlid of bestuurder. Dat is gewoon in de debatten te merken.
om eerlijk te zijn denk ik dat dit bijna bij iedere partij het geval is. de meeste mensen die kamerlid of bestuurder worden hebben in hun directe omgeving waarschijnlijk geen mensen die in armoede leven.

quote:
maar partijen als GL en D66 die het daar voornamelijk voor het zeggen hebben doen daar geen klap aan of wat ze doen werkt niet.
ik denk dat armoede een complex probleem is en niet zomaar is op te lossen met een paar simpele maatregelen.
- Rudyard Kipling
  vrijdag 24 december 2021 @ 11:18:20 #255
268491 fetX
pi_202784173
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 11:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens dat daar een probleem zit hoor, dat bedoelde ik met oude jongens krentenbrood.

Ik heb je dan wellicht verkeerd begrepen. Het frame dat het een rijkelui partij is klopt echter niet meer. Op lokaal / gemeentelijk niveau en onder de kiezers is dat gemakkelijk aan te tonen. Dat dit nog niet vanuit Den Haag duidelijk is, kan ik zeker in komen.
  vrijdag 24 december 2021 @ 11:21:16 #256
268491 fetX
pi_202784204
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 11:16 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]
om eerlijk te zijn denk ik dat dit bijna bij iedere partij het geval is. de meeste mensen die kamerlid of bestuurder worden hebben in hun directe omgeving waarschijnlijk geen mensen die in armoede leven.
[..]
ik denk dat armoede een complex probleem is en niet zomaar is op te lossen met een paar simpele maatregelen.
Oh zeker. Sterker nog; ik denk dat het altijd zal blijven bestaan. Helaas.

Maar het is nu ook niet zo dat het beter gaat onder hun bewind. Je kunt niet als de ene partij het voor het zeggen heeft (al jaren) zeggen ‘wat ze doen helpt niet’ en bij de andere ‘ja, maar het is zo complex’.
pi_202784209
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 11:16 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]
Dat valt wel mee, denk ik. De meeste kamerleden hebben ook gewoon broers/zussen/oude vrienden of bijvoorbeeld leden van dezelfde kerk of vereniging die het niet breed hebben. Alleen bij de VVD heb ik dat gevoel in elk geval bij de woordvoerders op armoede nooit, die snappen gewoon echt niet hoe dat leven is en hoe je er in terecht kunt komen.
  vrijdag 24 december 2021 @ 11:27:21 #258
268491 fetX
pi_202784285
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 11:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat valt wel mee, denk ik. De meeste kamerleden hebben ook gewoon broers/zussen/oude vrienden of bijvoorbeeld leden van dezelfde kerk of vereniging die het niet breed hebben. Alleen bij de VVD heb ik dat gevoel in elk geval bij de woordvoerders op armoede nooit, die snappen gewoon echt niet hoe dat leven is en hoe je er in terecht kunt komen.
Het is ook geen speerpunt van de VVD, dus ik snap ook best dat men zich afvraagt waarom je dan iemand vanuit die partij op die post zou zetten. Ik vraag me alleen sterk af of het verschil in partij zoveel uitmaakt, omdat het op lokaal niveau eigenlijk ook amper verschil maakt.
  vrijdag 24 december 2021 @ 11:29:48 #259
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202784321
Er is natuurlijk verschil tussen materiele en geestelijke armoede

Er zijn ook wel de nodige D66-stemmers die een laag inkomen of veel onzekerheid hebben. Zeker bepaalde ZZP-ondernemers. Maar ook is scheiden wel iets dat bij D66'ers bovenmatig veel voorkomt en dat zorgt ook voor financieel armoedige situaties. Maar het is wel een publiek dat daar goed mee om kan gaan en ook perspectieven heeft. Dat is een verschil met mensen die ook een armoedige levensinstelling hebben. Die steeds het verkeerde doen en niet in staat zijn om zichzelf te redden. Daar is inderdaad wel een grotere kloof mee qua inlevingsvermogen.

Hanca is ook wel een voorbeeld. Geeft vaker aan bepaald niet rijk te zijn maar heeft een rijke levensinstelling en ontwikkeling gezien zijn pohi. Andersom bestaat ook. Harry Mens is schatrijk. Maar qua levensinstelling is het nog altijd een armoedzaaier.
pi_202784345
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 11:27 schreef fetX het volgende:

[..]
Het is ook geen speerpunt van de VVD, dus ik snap ook best dat men zich afvraagt waarom je dan iemand vanuit die partij op die post zou zetten. Ik vraag me alleen sterk af of het verschil in partij zoveel uitmaakt, omdat het op lokaal niveau eigenlijk ook amper verschil maakt.
Je wil in elk geval iemand hebben die het aan kan voelen, wat mij betreft. Natuurlijk is er geen knop om armoede weg te werken (er blijft namelijk altijd een deel dat bij de onderste 5% qua inkomen hoort en die zijn dus altijd relatief arm). Maar alleen al omdat je als bewindspersoon heel veel met die mensen of hun vertegenwoordigers te maken krijgt, is hen snappen toch wel een minimumeis. En dat gevoel heb ik bij Harbers die hier wordt genoemd helemaal niet. En dat terwijl ik Harbers helemaal nog niet zo'n slechte VVDer vind.
  vrijdag 24 december 2021 @ 11:38:52 #261
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202784436
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 11:08 schreef fetX het volgende:

[..]
Dit slaat echt nergens op. :') Armoede wordt niet veroorzaakt door gemeentebeleid, bestaat niet alleen in de Randstad en de VVD is daar ook helemaal niet klein.
  vrijdag 24 december 2021 @ 11:46:50 #262
268491 fetX
pi_202784518
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 11:38 schreef VoMy het volgende:

[..]
Dit slaat echt nergens op. :') Armoede wordt niet veroorzaakt door gemeentebeleid, bestaat niet alleen in de Randstad en de VVD is daar ook helemaal niet klein.
Dat staat er ook helemaal niet.
  Moderator vrijdag 24 december 2021 @ 11:52:00 #263
375570 crew  Cyan9
pi_202784600
Een VVD-er op klimaat zou lachwekkend zijn.
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
pi_202784733
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 december 2021 11:52 schreef Cyan9 het volgende:
D66 zou heel slecht onderhandelen als ze die post niet binnenhalen, wat mij betreft. Dat lijkt me prioriteit nummer 1 voor die partij, de enige manier om de stemmers die ze bij GL vandaan hebben getrokken tevreden te houden.

Op dat verspreidde papiertje staat Kaag er ook zelf op.
  Moderator vrijdag 24 december 2021 @ 12:30:29 #265
375570 crew  Cyan9
pi_202785128
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 12:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
D66 zou heel slecht onderhandelen als ze die post niet binnenhalen, wat mij betreft. Dat lijkt me prioriteit nummer 1 voor die partij, de enige manier om de stemmers die ze bij GL vandaan hebben getrokken tevreden te houden.

Lijkt mij ook, zou echt een misser zijn als ze daar niet voor gegaan zijn.
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
pi_202785325
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 12:01 schreef Hanca het volgende:

[..]

Moet toch pijnlijk zijn voor GL als ze zien wat hun geloofsgenoten in Duitsland hebben weten te bereiken.
pi_202786024
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 december 2021 11:52 schreef Cyan9 het volgende:
Kaag en Hennis-Plasschaert terug in een kabinet nog veel meer. Het Mali debacle volgt het Afghanistan gestuntel op.

Laat ajb Knapen gewoon zitten...
pi_202786042
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 13:59 schreef DeBarbarijseVOCrover het volgende:

[..]
Kaag en Hennis-Plasschaert terug in een kabinet nog veel meer. Het Mali debacle volgt het Afghanistan gestuntel op.

Laat ajb Knapen gewoon zitten...
Knapen wil niet:

https://www.trouw.nl/poli(...)uw-kabinet~b098b61a/
pi_202786162
quote:
Dat had ik inderdaad gelezen. Jammer. Ik vond het een verademing om hem in de Afghanistan debatten beide flanken van de kamer te horen uitleggen wat wel en niet mogelijk was.

Rob Jetten, de kritiekloze volgeling van Kaag op Defensie. Dat gaat ook een daverend succes worden. Al halen we vijf keer de NAVO-norm..., zo ga je bijvoorbaat al geen enkele VN-missie winnen.
pi_202786576
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 14:11 schreef DeBarbarijseVOCrover het volgende:

[..]
Dat had ik inderdaad gelezen. Jammer. Ik vond het een verademing om hem in de Afghanistan debatten beide flanken van de kamer te horen uitleggen wat wel en niet mogelijk was.

Rob Jetten, de kritiekloze volgeling van Kaag op Defensie. Dat gaat ook een daverend succes worden. Al halen we vijf keer de NAVO-norm..., zo ga je bijvoorbaat al geen enkele VN-missie winnen.
Alsof de VN missies ooit winnen en alsof het uitmaakt wie er minister van Defensie is daarvoor.
pi_202788078
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 14:49 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Alsof de VN missies ooit winnen en alsof het uitmaakt wie er minister van Defensie is daarvoor.
Niet in de letterlijke zin van het woord. Maar voor Nederland valt er genoeg te winnen, helemaal nu het geopolitieke speelveld drastisch aan het veranderen is. Graag fatsoenlijk leiderschap als Rusland het op zijn heupen krijgt en Oekrane voor een tweede keer binnenvalt. Niet iemand die onderhandelt met Assad en meent Syri 'ontwapend' te hebben, terwijl de bevolking wel anders weet. Niet iemand die claimt in de rechtszaal dat het veiliger toeven was tijdens haar werk in het Midden-Oosten dan nu in Nederland (ik wil niet weten hoe men voor de VN rondreed door de straten daar, maar dat zal toch geen cabriootje zijn geweest?).

Er viel alles te winnen met een leger die goed uitgerust kon beginnen in Mali. Al was het alleen maar om de diplomatieke verhouding met Frankrijk.

En ook viel er veel te winnen bij de evacuatie na het verlies in Afghanistan. Een capabeler en doortastender iemand dan Bijleveld had een wereld van verschil gemaakt. Los van Biden, maakte de driehoek Knol-Kaag-Bijleveld nu ook een wereld van verschil. Helaas voor Nederland...
  vrijdag 24 december 2021 @ 17:41:03 #272
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202788248
De evacuatie uit Kaboel was, toen hij eenmaal mocht beginnen, anders behoorlijk snel en goed verlopen.
pi_202788326
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 17:41 schreef VoMy het volgende:
De evacuatie uit Kaboel was, toen hij eenmaal mocht beginnen, anders behoorlijk snel en goed verlopen.
Klopt, de motie van afkeuring ging dan ook over het te laat starten, de evacuatie ging naar omstandigheden best goed. En het te laat starten was puur politiek, de VVD die bang is voor de PVV en FvD en zich laat gijzelen door haar rechterflank.
pi_202788366
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 11:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb echt het idee dat men bij de VVD soms geen idee heeft wat er leeft onder de burgers in Nederland, tenminste niet met gewone burgers daarom heb ik ook niets met deze partij, want is er voor mijn mening te weinig er voor het werkende volk en de mensen die buiten de boot vallen
pi_202788388
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 17:41 schreef VoMy het volgende:
Verhaal in de volkskrant gelezen van de week? Er zijn daar echt heel wat kostbare dagen verspeeld voordat men eindelijk eens begon. Dat kun je niet zomaar wegpoetsen door te roepen 'ja maar later ging het wel goed'. Dat is misschien wel zo en dat is ook lovenswaardig.

Maar, er zijn wel Nederlanders en mensen die op ons rekenden in de meest hachelijke situaties gekomen door dat gekloot in het begin.
zie email 27 oktober
pi_202788396
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 12:48 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Moet toch pijnlijk zijn voor GL als ze zien wat hun geloofsgenoten in Duitsland hebben weten te bereiken.
GroenLinks wil helemaal niet regeren, anders had minister Klaver al lang in de treveszaal gezeten.
zie email 27 oktober
pi_202788499
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 17:58 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Verhaal in de volkskrant gelezen van de week? Er zijn daar echt heel wat kostbare dagen verspeeld voordat men eindelijk eens begon. Dat kun je niet zomaar wegpoetsen door te roepen 'ja maar later ging het wel goed'. Dat is misschien wel zo en dat is ook lovenswaardig.

Maar, er zijn wel Nederlanders en mensen die op ons rekenden in de meest hachelijke situaties gekomen door dat gekloot in het begin.
En een enkeling (hoeveel is nog onbekend) heeft uiteindelijk ook de dood gevonden omdat ze niet tijdig gevacueerd werden. Ondanks dat bondgenoten en onze eigen ambassade al langere tijd de noodklok luidde. En dan ook nog de kamer verkeerd informeren over de keuze van 3 die men schijnbaar moest maken en met droge ogen beweren het niet hebben aan zien komen. En zelfs op de dag van de val van Kabul nog landelijke partijpolitiek (een etentje met wat oppositieleden) verkiezen boven de evacuatie regelen en een ander ging naar de bioscoop. Broekers-Knol, Kaag en Bijleveld zouden nooit meer terug moeten keren als minister of staatssecretaris. Ze hebben zichzelf gediskwalificeerd.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2021 18:09:21 ]
pi_202788586
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 18:07 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
En een enkeling (hoeveel is nog onbekend) heeft uiteindelijk ook de dood gevonden omdat ze niet tijdig gevacueerd werden. Ondanks dat bondgenoten en onze eigen ambassade al langere tijd de noodklok luidde. En dan ook nog de kamer verkeerd informeren over de keuze van 3 die men schijnbaar moest maken en met droge ogen beweren het niet hebben aan zien komen.
Ja, dit is inderdaad een schandalig deel. Ze hadden in juni uiterlijk moeten gaan evacueren.
  vrijdag 24 december 2021 @ 19:11:32 #279
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202789307
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 18:07 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
En een enkeling (hoeveel is nog onbekend) heeft uiteindelijk ook de dood gevonden omdat ze niet tijdig gevacueerd werden. Ondanks dat bondgenoten en onze eigen ambassade al langere tijd de noodklok luidde.
Ah, alle andere landen waren al klaar tijdens de val dus?
  vrijdag 24 december 2021 @ 20:09:24 #280
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202789829
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 17:58 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Verhaal in de volkskrant gelezen van de week? Er zijn daar echt heel wat kostbare dagen verspeeld voordat men eindelijk eens begon. Dat kun je niet zomaar wegpoetsen door te roepen 'ja maar later ging het wel goed'.
Er werd gezegd dat het minder goed zou gaan door de mensen aan de top, maar eenmaap begonnen viel in de executie uiteindelijk niet zo veel te winnen, wilde ik maar zeggen.
pi_202791063
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 19:11 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ah, alle andere landen waren al klaar tijdens de val dus?
Als een generaal in Buitenhof uiteenzet dat wij, Nederland, democratie hebben gebracht in een oerconservatief land en daar vrouwen opgeleid hebben tot politie bij onze missies. En er tegelijkertijd in de kamer doodleuk wordt gebrabbeld over bakstenen op elkaar metselen en het al dan niet drie mensen op de lijst zetten door de coalitie dan heb ik, als toch wel iemand met een redelijk pacifistische inborst, liever die generaal op de plek van Bijleveld of Kaag. Niet dat de evacuatie dan goed was verlopen, maar wel dat er dan echt werk was gemaakt van de lijst.

Als feminist heb ik in ieder geval heel erg te doen met de hoogte van het glazen plafond van de Afghaanse vrouwen. En, godzijdank, lijkt het glazen plafond voor Kaag richting het premierschap hier in Nederland momenteel op de juiste hoogte te liggen...
pi_202791173
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 21:42 schreef DeBarbarijseVOCrover het volgende:

[..]
Als een generaal in Buitenhof uiteenzet dat wij, Nederland, democratie hebben gebracht in een oerconservatief land en daar vrouwen opgeleid hebben tot politie bij onze missies. En er tegelijkertijd in de kamer doodleuk wordt gebrabbeld over bakstenen op elkaar metselen en het al dan niet drie mensen op de lijst zetten door de coalitie dan heb ik, als toch wel iemand met een redelijk pacifistische inborst, liever die generaal op de plek van Bijleveld of Kaag. Niet dat de evacuatie dan goed was verlopen, maar wel dat er dan echt werk was gemaakt van de lijst.

Als feminist heb ik in ieder geval heel erg te doen met de hoogte van het glazen plafond van de Afghaanse vrouwen. En, godzijdank, lijkt het glazen plafond voor Kaag richting het premierschap hier in Nederland momenteel op de juiste hoogte te liggen...
Als ik iets niet op die post wil, is het wel een generaal of iemand anders uit het leger. De cultuur, die zogenaamde "can do mentaliteit" binnen het leger heeft iemand nodig die dat af remt. Iemand die politiek denkt, niet militair. Militairen genoeg op het ministerie, het is totaal onnodig dat een minister ook militair is.
  vrijdag 24 december 2021 @ 21:55:01 #283
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_202791187
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2021 21:42 schreef DeBarbarijseVOCrover het volgende:

[..]

Lang verhaal, waarom je mij quote zie ik niet direct, je opmerking over Kaag komt ook uit de lucht vallen. Waarvan akte, dan maar.
pi_202792861
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 21:55 schreef VoMy het volgende:

[..]
Lang verhaal, waarom je mij quote zie ik niet direct, je opmerking over Kaag komt ook uit de lucht vallen. Waarvan akte, dan maar.
Jij vond de evacuatie goed verlopen. Maar de aanloop daarnaartoe was toch te potsierlijk voor woorden? Er lag niet eens een fatsoenlijke evacuatielijst die we de Fransen berhaupt hadden kunnen meegeven bij hun missie, als hun mail niet vermist was geraakt.

De laconieke houding en het beleid valt Kaag, haar voorganger, Bijleveld en co aan te rekenen.
pi_202792932
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 21:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als ik iets niet op die post wil, is het wel een generaal of iemand anders uit het leger. De cultuur, die zogenaamde "can do mentaliteit" binnen het leger heeft iemand nodig die dat af remt. Iemand die politiek denkt, niet militair. Militairen genoeg op het ministerie, het is totaal onnodig dat een minister ook militair is.
Mijn pacifistische inborst gaat hier dus in mee.

Erg om te zeggen dat je beter die generaal kan hebben dan een type Bijleveld..
pi_202796048
quote:
Inderdaad. Ze staat vooral bekend als zakkenvuller.
pi_202832301
https://www.tubantia.nl/p(...)uw-kabinet~a8e503cd/

Uit bronnen heb ik vernomen dat bij @Janneke141 een spontaan feest is uitgebroken na het horen van dit nieuws.
zie email 27 oktober
pi_202832574
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  maandag 27 december 2021 @ 08:55:46 #289
346939 Janneke141
pi_202833220
quote:
0s.gif Op maandag 27 december 2021 04:11 schreef trein2000 het volgende:
https://www.tubantia.nl/p(...)uw-kabinet~a8e503cd/

Uit bronnen heb ik vernomen dat bij @:Janneke141 een spontaan feest is uitgebroken na het horen van dit nieuws.
De fles bubbels die voor oudjaarsavond was gereserveerd gaat wellicht vandaag al open, ja.
  maandag 27 december 2021 @ 09:00:01 #290
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_202833260
quote:
6s.gif Op maandag 27 december 2021 08:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
De fles bubbels die voor oudjaarsavond was gereserveerd gaat wellicht vandaag al open, ja.
Wacht maar tot ze een andere corrupte VVD'er hebben gevonden.
  maandag 27 december 2021 @ 14:42:10 #291
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_202839439
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 december 2021 17:56 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik heb echt het idee dat men bij de VVD soms geen idee heeft wat er leeft onder de burgers in Nederland, tenminste niet met gewone burgers daarom heb ik ook niets met deze partij, want is er voor mijn mening te weinig er voor het werkende volk en de mensen die buiten de boot vallen
Bij de VVD weet men uitstekend wat Het Volk en De Gewone Burger wil, daarom halen ze ook zoveel stemmen. Het is juist dat soort meerderheidsterreur waar ik op kots.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_202932488
We kunnen gaan invullen:

VVD:
AZ - Mark Rutte
J&V - Yeşilgz
EZ - Micky Adriaansens
I&W - Mark Harbers
BHO - Liesje Schreinemacher
OCW2 - Dennis Wiersma
LNV2 - Christianne van der Wal
ZWS2 - Conny Helder

stas:
FIN - Aukje de Vries
J&V - Eric van der Burg
DEF - Christophe van der Maat

D66
FIN - Sigrid Kaag
DEF - Kajsa Ollongren
OCW - Robbert Dijkgraaf
VWS - Ernst Kuipers
EZ2 - Rob Jetten
J&V2 -

Stas:
BZK - Marietje Schaake
OCW -
EZ - Hans Vijlbrief

CDA
BuZa - Wopke Hoekstra
BZK
SZW
VRO - Hugo de Jonge

Stas:
I&W
FIN

CU:
LNV - Henk Staghouwer
SZW2 - Carola Scouten

Stas:
VWS - Maarten van Ooijen

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanca op 30-12-2021 18:53:42 ]
pi_202932562
quote:
6s.gif Op maandag 27 december 2021 08:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat begrijp ik. En met jou zullen vele (aspirant-) adoptieouders het glas heffen.
  donderdag 30 december 2021 @ 18:08:40 #294
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_202933300
Ollongren op Defensie :')_!
Order! Ordeeeeeeeeer!
  donderdag 30 december 2021 @ 18:48:56 #295
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_202934481
twitter
pi_202934564
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 18:48 schreef Smegma. het volgende:
[ twitter ]
Wat bezielt zo’n man eigenlijk om zo’n functie te willen? Wel mooi hoor. Maar zou zelf echt geen zin hebben om zijn huidige baan te verruilen voor een baan waarbij je de helft van de tijd wordt uitgekafferd door Greet en consorten
  donderdag 30 december 2021 @ 18:52:27 #297
480574 Smegma.
pi_202934585
Wat een embarmelijke ploeg stuurt VVD in. Yesilgoz op J&V is van hetzelfde laken en pak als Ollongren op Defensie. Ze heeft geen juridische achtergrond.
pi_202934610
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 18:52 schreef Smegma. het volgende:
Wat een embarmelijke ploeg stuurt VVD in. Yesilgoz op J&V is van hetzelfde laken en pak als Ollongren op Defensie. Ze heeft geen juridische achtergrond.
Ach dat was met Dekker toch ook al zo’n succes…
zie email 27 oktober
pi_202934615
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 18:48 schreef Smegma. het volgende:
[ twitter ]
Dat is onverwacht en opvallend maar wel een goede keuze, denk ik.
  donderdag 30 december 2021 @ 18:54:30 #300
480574 Smegma.
pi_202934651
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 18:53 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ach dat was met Dekker toch ook al zo’n succes…
Ja, maar met Schreinemacher en Adriaansens heeft de VVD wel twee juristen. Nou ja, ik wens Yesilgz veel succes met het kwijtraken en zoeken van de bonnetjes. :')
pi_202934670
quote:
0s.gif Op donderdag 30 december 2021 18:52 schreef Smegma. het volgende:
Teeven had wel een juridische achtergrond, hoe liep dat ook al weer af? Defensie heeft maar zelden een militair als minister gehad en dat is prima, de minister is politiek verantwoordelijk en als, zoals iedereen roept, er wanbeleid is geweest op Defensie dan is het mischien hoog tijd dat er eens geen VVD'er of CDA'er zit op die post.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')