Was ook eentje waar ik mee worstelde. Maar ik kwam niet echt uit. Bij cda of cu kan niet denk ik, dan maak je die partijen te zwaar. D66 op landbouw gaat denk ik ook niet goed vallen en bij de VVD kan op zich maar hebben die er een mannetje voor?quote:Op maandag 6 december 2021 21:31 schreef Hanca het volgende:
Ik kom later deze week met een lijstje, maar het lijkt me sterk dat ze naar het schijnt 30 miljard aan landbouw uit gaan geven en dan het net opgerichtte ministerie weer opheffen.
Ik denk niet dat Kaag dat zelf zal zien zitten.quote:Op maandag 6 december 2021 22:57 schreef DestroyerPiet het volgende:
als D66'er vind ik dat Kaag op Financin neer moet zetten. als je serieus bent om straks rutte te willen vervangen als premier dan is minister van financin die beste optie.
Ik denk dat zij geen voeling heeft met het ministerie terwijl ze dat wel heeft met BZ. Kaag wordt, en dat zeg ik als D66 stemmer, nooit premier omdat D66 de komende jaren niet de grootste partij gaat worden. Mischien ooit eens maar ik zie dat de eerste 10 jaar niet gebeuren.quote:Op maandag 6 december 2021 23:38 schreef DestroyerPiet het volgende:
waarom zou Sigrid Kaag dat niet zien zitten? ze heeft de ambitie om premier te worden en de beste manier is dat om eerst minister van financin te zijn.
Ze heeft wel een master ‘Politiek en Economie van het Midden-Oosten’, dus helemaal bleu is ze ook weer niet op dat vlak. Maar ik denk dat ze beter een ministerie kan pakken met meer politiek profiel. En geen defensie, J&V of andere notoire struikelblokken. Dat moet je niet willen als politiek leider.quote:Op dinsdag 7 december 2021 00:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk dat zij geen voeling heeft met het ministerie terwijl ze dat wel heeft met BZ. Kaag wordt, en dat zeg ik als D66 stemmer, nooit premier omdat D66 de komende jaren niet de grootste partij gaat worden. Mischien ooit eens maar ik zie dat de eerste 10 jaar niet gebeuren.
Aan de andere kant heb jij dan het gezicht van het kabinet dat gaat zeggen dat de sector gaat krimpen, dat er waarschijnlijk ook gewoon onteigening plaats gaat vinden en dat waarschijnlijk ook steeds meer gifstoffen gaat verbieden. Ik denk dat het CDA liever niet zelf de brenger van dat slechte nieuws is.quote:Op dinsdag 7 december 2021 02:53 schreef LangeTabbetje het volgende:
Zou het CDA landbouw ook niet willen? Het gevaar is dat het CDA vanuit de agrarische hoek wordt opgegeten door de bbb, en men zou dus kunnen proberen via het ministerie dit tij te keren
Inderdaad, en bovendien heb je dan ook als fractie minder ruimtequote:Op dinsdag 7 december 2021 07:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aan de andere kant heb jij dan het gezicht van het kabinet dat gaat zeggen dat de sector gaat krimpen, dat er waarschijnlijk ook gewoon onteigening plaats gaat vinden en dat waarschijnlijk ook steeds meer gifstoffen gaat verbieden. Ik denk dat het CDA liever niet zelf de brenger van dat slechte nieuws is.
Financien is een felbegeerde post vanwege de macht die het heeft. Maar het is lang niet altijd bezet geweest door partijleiders en aspirant-premiers. Volgens mij kan dat ook prima via andere routes.quote:Op maandag 6 december 2021 23:38 schreef DestroyerPiet het volgende:
waarom zou Sigrid Kaag dat niet zien zitten? ze heeft de ambitie om premier te worden en de beste manier is dat om eerst minister van financin te zijn.
Ik denk eigenlijk dat Kaag in een Timmermansrol idd het meeste publiciteit kan pakken, de Nederlandse green deal presenteren. Dan moet er natuurlijk wel een zeer ambitieus klimaatakkoord liggen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Financien is een felbegeerde post vanwege de macht die het heeft. Maar het is lang niet altijd bezet geweest door partijleiders en aspirant-premiers. Volgens mij kan dat ook prima via andere routes.
True, aan de andere kant, kan je dan wel weer als CDA, enerzijds de onteigenings procedures wat vertragen/ hogere compensaties in de wacht proberen te slepen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 07:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aan de andere kant heb jij dan het gezicht van het kabinet dat gaat zeggen dat de sector gaat krimpen, dat er waarschijnlijk ook gewoon onteigening plaats gaat vinden en dat waarschijnlijk ook steeds meer gifstoffen gaat verbieden. Ik denk dat het CDA liever niet zelf de brenger van dat slechte nieuws is.
De laatste is volgens mij Wouter Bos geweest ? Maar meestal gaat financien naar de partij cijfer nerd, en dat zijn vaak niet de partijleidersquote:Op dinsdag 7 december 2021 08:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Financien is een felbegeerde post vanwege de macht die het heeft. Maar het is lang niet altijd bezet geweest door partijleiders en aspirant-premiers. Volgens mij kan dat ook prima via andere routes.
De anderen die ik me voor de geest kan halen is Wim Kok. En ook Gerrit Zalm in zijn laatste kabinet (hij kwam ook binnen als een verder vrij weinig prominente minister in Paars I)quote:Op dinsdag 7 december 2021 09:07 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
De laatste is volgens mij Wouter Bos geweest ? Maar meestal gaat financien naar de partij cijfer nerd, en dat zijn vaak niet de partijleiders
Ik denk dat je juist voor klimaat een wat minder flamboyant type moet hebben. Meer een Koolmees achtig type die in stilte ingewikkelde hervormingen kan doen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat Kaag in een Timmermansrol idd het meeste publiciteit kan pakken, de Nederlandse green deal presenteren. Dan moet er natuurlijk wel een zeer ambitieus klimaatakkoord liggen.
Al sluit ik ook nog steeds niet uit dat ze gewoon in de kamer blijft. Hoekstra, Segers en Kaag alle 3 in de kamer vind ik niet onwaarschijnlijk.
Je gaat Kaag niet serieus presenteren als mogelijke opvolger van Rutte? (just checking..)quote:Op maandag 6 december 2021 22:57 schreef DestroyerPiet het volgende:
als D66'er vind ik dat Kaag op Financin neer moet zetten. als je serieus bent om straks rutte te willen vervangen als premier dan is minister van financin die beste optie.
Kaag is simpelweg de leider van D66 en niemand weet of Rutte bij de volgende verkiezingen nog meedoet. En hoewel het moeilijk is, is het ook niet onmogelijk. Dus er is niet echt een reden om haar niet als zodanig te positioneren.quote:Op dinsdag 7 december 2021 11:41 schreef andatura het volgende:
[..]
Je gaat Kaag niet serieus presenteren als mogelijke opvolger van Rutte? (just checking..)
Mark Rutte is een politiek zwaargewicht die zijn gelijke in NL niet kent en voor zover er iemand in de buurt komt is het Kaag zeer zeker niet.
Bovendien is D66 nu nog de tweede partij, maar in de peilingen (o.a. Ipsos https://www.ipsos.com/nl-nl/politieke-barometer) verliezen ze een flink aantal zetels (4), waardoor de VVD in de peilingen bijna 2x zo groot is met 34 tegenover 20 voor D66. Dan ben je natuurlijk niet in de positie om de premier te leveren.
Leuk topic trouwens, chapeau!
Hoekstra in de Kamer lijkt me wel een goed idee. Weten we zeker dat er bij de volgende verkiezingen echt niks meer van het CDA over is.quote:Op dinsdag 7 december 2021 08:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat Kaag in een Timmermansrol idd het meeste publiciteit kan pakken, de Nederlandse green deal presenteren. Dan moet er natuurlijk wel een zeer ambitieus klimaatakkoord liggen.
Al sluit ik ook nog steeds niet uit dat ze gewoon in de kamer blijft. Hoekstra, Segers en Kaag alle 3 in de kamer vind ik niet onwaarschijnlijk.
D66 heeft nog steeds de doelstelling om de grootste te worden. en als je serieus bent over die doelstelling dan vind ik dat je als partijleider de meest zichtbare en machtigste positie moet bekleden en dat is voor D66 op dit moment toch echt de minister van Financin. Daarnaast ben ik het niet mee eens dat je als minister van Financin een "cijfernerd" moet zijn, die zijn er genoeg op dat ministerie. Ik heb veel liever iemand die snapt wat beleid inhoud en wat voor een effect het heeft op inwoners van dit land, en dat je kan onderhandelen met andere ministers en overheids instanties. Daarnaast heb je als minister van financien ook een flinke internationale rol bijvoorbeeld in europeese toppen. allemaal dingen waarin kaag uitblinkt. (zie als voorbeeld "cijfernerd" Hoekstra die er werkelijk niets van bakte als minister van financien)quote:Op dinsdag 7 december 2021 13:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kaag is simpelweg de leider van D66 en niemand weet of Rutte bij de volgende verkiezingen nog meedoet. En hoewel het moeilijk is, is het ook niet onmogelijk. Dus er is niet echt een reden om haar niet als zodanig te positioneren.
Sowieso is fractieleider bij een regeringspartij een lastige plek, het is nu eenmaal veel makkelijker en mediagenieker om vanaf de zijlijn als oppositie partij te ageren. De vraag is echter wel wat we terugkrijgen voor het verlies van het CDA, als dat de BBB is dan zie ik daar geen winst in.quote:Op dinsdag 7 december 2021 13:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoekstra in de Kamer lijkt me wel een goed idee. Weten we zeker dat er bij de volgende verkiezingen echt niks meer van het CDA over is.
Voor een deel doen die regeringspartijen zich dat zelf aan, doordat de Kamerfracties als loopjongens voor het regeringsbeleid moeten fungeren. Dat je in de coalitie zit betekent niet dat je ontslagen bent van de taak om de regering kritisch te controleren. Althans, theoretisch.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:17 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Sowieso is fractieleider bij een regeringspartij een lastige plek, het is nu eenmaal veel makkelijker en mediagenieker om vanaf de zijlijn als oppositie partij te ageren. De vraag is echter wel wat we terugkrijgen voor het verlies van het CDA, als dat de BBB is dan zie ik daar geen winst in.
Volkomen eens.quote:Op dinsdag 7 december 2021 14:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Voor een deel doen die regeringspartijen zich dat zelf aan, doordat de Kamerfracties als loopjongens voor het regeringsbeleid moeten fungeren. Dat je in de coalitie zit betekent niet dat je ontslagen bent van de taak om de regering kritisch te controleren. Althans, theoretisch.
Maar verder heb je wel gelijk: BBB-achtige toestanden hebben we wel genoeg in de Kamer. Maar zo lang de middenpartijen blijven doen wat ze nu doen zullen de niet-constructieve flanken ze blijven leegeten. De voedingsbodem voor al die randpartijtjes is voor een groot deel gecreerd door de manier waarop de kabinetten Balkenende en Rutte politiek hebben bedreven.
Hoezo? Je kunt de kamer toch prima indelen in partijen die geen compromissen willen sluiten en niet met oplossingen komen (PVV, FvD, JA21, BBB, Van Haga, Bij1, PvdD, SP, Denk) en partijen die wel mee denken (GL, PvdA, D66, CU, CDA, VVD, Volt, SGP, Den Haan)? Wat is er mis met zo'n indeling?quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:07 schreef -XOR- het volgende:
Mijn Erdo-radar gaat overigens erg hard af van de labels constructieve en niet-constructieve partijen.
Ik denk ook niet dat Hoekstra in de Kamer een succes gaat worden, nee. Voor Rutte was zo'n rol destijds denk ik wel heel nuttig maar die had natuurlijk als voordeel dat geen deel uitmaakte van een coalitiepartij. Voor het CDA zou ik het in mijn ogen het beste zijn als Hoekstra minister zou worden en De Jonge in de Kamer gaat zitten, maar dat laatste is niet mogelijk.quote:Op dinsdag 7 december 2021 13:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoekstra in de Kamer lijkt me wel een goed idee. Weten we zeker dat er bij de volgende verkiezingen echt niks meer van het CDA over is.
Een kabinet dat de eigen oppositie gaat labelen als constructief en niet constructief... dat woord heeft natuurlijk ook een bepaalde connotatie. Je zou partijen als FvD, PVV, en (in mindere mate) Denk als disruptief kunnen beschouwen (maar laat dat aan de commentatoren over), echter ik zie niet in waarom je JA21, BBB, Van Haga, Bij1, PvdD en SP in datzelfde hoekje zou willen plaatsen. 'constructief' is Rutte-lingo voor iedereen die hem in zijn kont kruipt.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoezo? Je kunt de kamer toch prima indelen in partijen die geen compromissen willen sluiten en niet met oplossingen komen (PVV, FvD, JA21, BBB, Van Haga, Bij1, PvdD, SP, Denk) en partijen die wel mee denken (GL, PvdA, D66, CU, CDA, VVD, Volt, SGP, Den Haan)? Wat is er mis met zo'n indeling?
Dat is absoluut niet wat ik er mee bedoel. Constructief zijn de partijen die mee denken en zelf met oplossingen komen en bereid zijn tot compromissen. Dat is een heel deel van de kamer, SP, BBB, PvdD, JA21, Van Haga, Bij1, FvD, PVV en Denk, helaas niet.quote:Op dinsdag 7 december 2021 15:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een kabinet dat de eigen oppositie gaat labelen als constructief en niet constructief... dat woord heeft natuurlijk ook een bepaalde connotatie. Je zou partijen als FvD, PVV, en (in mindere mate) Denk als disruptief kunnen beschouwen (maar laat dat aan de commentatoren over), echter ik zie niet in waarom je JA21, BBB, Van Haga, Bij1, PvdD en SP in datzelfde hoekje zou willen plaatsen. 'constructief' is Rutte-lingo voor iedereen die hem in zijn reet kruipt.
Leuk lijstje alleen de CU is echt te zwaar. Dat zijn twee hele zware posten.quote:Op dinsdag 7 december 2021 16:12 schreef Guay het volgende:
Laat ik ook eens een gooi doen. Wellicht wat vertekend door de wens om eindelijk eens wat meer gelijkheid in het kabinet te krijgen qua man-vrouw-verdelingVerder negeer ik dat ik een ministerie mis, D66 beide ministers levert voor onderwijs en Hoekstra en Heerma allebei in de Kamer blijven hierbij…
VVD
1. Algemene Zaken en Koninkrijksrelaties: Mark Rutte
2. Buitenlandse Zaken: Jeanine Hennis-Plasschaert.
3. Economische Zaken: Jacco Vonhof. Of wellicht Herna Verhagen? Maar geen idee of zij VVD-lid is.
4. Infrastructuur en Waterstaat: Barbara Visser. Velen zullen haar waarschijnlijk zien als nieuwe minister, of het ligt aan mij dat ik haar nooit tegenkom in het nieuwsKan dus doorgaan als nieuw elan!
5. Defensie: Mark Harbers.
6. Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking: Rene Jones-Bos.
7. Landbouw, Natuur en voedselkwaliteit: Christianne van der Wal.
8. ?
D66
1. Klimaat: Sigrid Kaag. Blijft zich in de kijker spelen met dit belangrijke nieuwe ministerie.
2. Financin: Hans Vijlbrief. Omdat Koolmees niet wil, zijn er kansen voor Vijlbrief. Of wellicht Anke Klein?
3. Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: Rianne Letschert.
4. Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media: Marcelle Hendrickx. Wethouder die nu ook al bezig is met kansenongelijkheid in het onderwijs.
5. Wonen: Franc Weerwind. Kent de gemeentelijke wereld goed.
6. Digitale Zaken: Marietje Schaake.
CDA
1. Volksgezondheid, Welzijn en Sport: Hugo de Jonge. Mag lekker door.
2. Europese Zaken: Esther de Lange. Heeft net naast het EP-voorzitterschap geschoten en wil vast iets anders uitdagends gaan doen.
3. Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties: Raymond Knops. Volgens mij relatief goed functionerende minister (of in ieder geval onder de radar).
4. Minister van Rechtsbescherming: Chris van Dam. Hij kan zich als minister van dit ministerie vast bezighouden met de rechtsbescherming van toeslagenouders.
CU
1. Justitie en Veiligheid: Pieter-Jaap Aalbersberg. Of wellicht Beatrice de Graaf, al lijkt zij ook wel op haar plek te zitten in de wetenschap.
2. Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Carola Schouten. Is financieel volgens mij erg kundig, en volgens mij wilde ze dit ministerie de vorige keer eigenlijk ook al?
Ja, daarom zette ik Aalbersberg op defensie, dat is toch echt een stuk minder zwaar dan J&V en CU zet zich al sinds haar oprichting in voor meer geld naar defensie.quote:Op dinsdag 7 december 2021 16:26 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Leuk lijstje alleen de CU is echt te zwaar. Dat zijn twee hele zware posten.
Maar je krijgt niet SZW en J&V als kleinste partij. Daar geloof ik niets van. Eventueel zou een van beide wel minister zonder portefeuille kunnen worden op die departementen.quote:Op dinsdag 7 december 2021 16:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, daarom zette ik Aalbersberg op defensie, dat is toch echt een stuk minder zwaar dan J&V en CU zet zich al sinds haar oprichting in voor meer geld naar defensie.
Als ze Aalbersberg kunnen verleiden mag daar trouwens ook best een redelijk zware post tegenover staan, dat is wel echt een topkandidaat.
Ah! En waar zou je Belhaj zien? Ik had haar er eerst wel tussen staan, maar toch weggehaald. Defensie?quote:Op dinsdag 7 december 2021 16:46 schreef Hexagon het volgende:
Overigens zie ik dat Franc Weerwind niet uit Almere weg wil
https://www.omroepflevola(...)in-nieuw-kabinet-uit
Los even van of hij die verleiding echt kan weerstaan, dat maakt de kans groot dat Salima Belhaj minister gaat worden.
Maar ik gun het de ChristenUnie welquote:Op dinsdag 7 december 2021 16:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar je krijgt niet SZW en J&V als kleinste partij. Daar geloof ik niets van. Eventueel zou een van beide wel minister zonder portefeuille kunnen worden op die departementen.
Of Defensie. Of BZK met politie (en AIVD).
Dat lijkt me wel de meest voor de hand liggende plek. Maar ik denk dat die wel breder inzetbaar is.quote:Op dinsdag 7 december 2021 17:04 schreef Guay het volgende:
[..]
Ah! En waar zou je Belhaj zien? Ik had haar er eerst wel tussen staan, maar toch weggehaald. Defensie?
Ja, Defensie of BZK zouden prima kunnen. Ik geloof ook niet dat CU zowel Sociale Zaken als Justitie krijgt, hoor. Of het moet idd een tweede persoon op jusitie zijn, zoals Sander Dekker nu.quote:Op dinsdag 7 december 2021 16:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar je krijgt niet SZW en J&V als kleinste partij. Daar geloof ik niets van. Eventueel zou een van beide wel minister zonder portefeuille kunnen worden op die departementen.
Of Defensie. Of BZK met politie (en AIVD).
Ik heb het idee dat CU wel graag van die post af wil. En dan misschien niet eens vanwege de boeren, ook vanwege de vissers. Die zijn binnen CU natuurlijk goed vertegenwoordigd met Urk en Spakenburg. Dat Schouten verantwoordelijk was voor het uit de vaart halen van de pulsvissers deed echt wel pijn.quote:Op dinsdag 7 december 2021 17:39 schreef Hexagon het volgende:
Overigens zou LNV ook wel goed opnieuw bij de CU passen, zelfs met Sozawe als 2e post. En dan met een nieuwe minister.
Het voordeel van de CU is dat ze veel meer van het belang van duurzaamheid doordrongen is dan het CDA. Maar dat de partij ook meer feeling heeft met boeren dan de VVD of D66.
Niet als je Vijlbrief hebt. Helaas voor Van Weyenberg, maar die is gewoon beter.quote:Op dinsdag 7 december 2021 19:54 schreef -XOR- het volgende:
Zou Steven van Weyenberg niet een goede minfin of Min EZ zijn voor D66?
Hm, ja dat snap ik. En als stas op EZ met Vijlbrief als MinFin?quote:Op dinsdag 7 december 2021 20:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet als je Vijlbrief hebt. Helaas voor Van Weyenberg, maar die is gewoon beter.
Daar heeft hij in het verleden toch ook al hand-en-spandiensten voor verricht?quote:Op dinsdag 7 december 2021 20:36 schreef Hexagon het volgende:
Zou trouwens een goeie grap zijn als D66 Bart Snels zou strikken als staatssecretaris
Klopt inderdaadquote:Op dinsdag 7 december 2021 20:42 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Daar heeft hij in het verleden toch ook al hand-en-spandiensten voor verricht?
Dat gaat de relatie met GL en PvdA niet verbeteren, denk ik.quote:Op dinsdag 7 december 2021 20:36 schreef Hexagon het volgende:
Zou trouwens een goeie grap zijn als D66 Bart Snels zou strikken als staatssecretaris
Hij is zelf al tegen de samenwerking met de PvdA.quote:Op dinsdag 7 december 2021 20:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gaat de relatie met GL en PvdA niet verbeteren, denk ik.
Dit wordt serieus de titel van een ministerie?quote:Op dinsdag 7 december 2021 22:04 schreef Hexagon het volgende:
Bestrijding van terrorisme en ondermijning
Neuh, hij is tegen een verkapte fusie of overmatig hand-in-hand, dat is wat anders.quote:Op woensdag 8 december 2021 00:52 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Hij is zelf al tegen de samenwerking met de PvdA.
Of Rutte wil hem niet en hij doet alsof het andersom is.:Dquote:Op woensdag 8 december 2021 13:03 schreef Guay het volgende:
Vonhof heeft ook aangegeven niet te willen
https://www.trouw.nl/poli(...)n-rutte-iv~b5bf2aea/
Barbara Baarsma is lid van D66 en schreef zelfs mee aan het verkiezingsprogramma voor de Europese Verkiezingen van 2019.quote:Op dinsdag 7 december 2021 22:04 schreef Hexagon het volgende:
Dan de VVD en de Christenunie
VVD
Ministers
Minister President, Mark Rutte, natuurlijk
Buitenlandse zaken, Ockje Tellegen, heeft ervaring als diplomaat
Verkeer en Rijkswaterstaat: Barbara Visser, mag aanblijven
Justitie: Ina Adema, ze zullen dit departement wel willen houden en Adema is een degelijk type
Volksgezondheid (zonder COVID): Ernst Kuipers, hij hengelde er openlijk naar, bij de VVD kan hij het krijgen
Onderwijs II: Jacco Vonhof, veelzijdig bestuurder die bij dat nieuwe elan hoort
Klimaat: Dilan Yeşilgz-Zegerius, stroomt hiermee door naar een ministerschap op hetzelfde
Landbouw Natuur en visserij: Mark Harbers, hij mag zichzelf revancheren
Staatssecretarissen
Economische zaken: Barbara Baarsma, bekend van televisie en zat in de SER
Sociale zaken: Dennis Wiersma, hij mag door op zijn postje
Defensie: Malik Azmani, hij krijgt promotie
VROM: Christianne van der Wal schuift door naar het kabinet
Binnenlandse zaken: Eric van der Burg, oud wethouder uit Amsterdam en senator die dus wel wat bestuurlijke bagage heeft
Financien rest (wat Vijlbrief nu doet): Aukje de Vries, beloond na jaren trouwe dienst
Christenunie
Ministers:
Sociale Zaken: Carola Schouten, de felbegeerde zware post wordt binnengehaald
Bestrijding van terrorisme en ondermijning: Jaap-Pieter Aalbersberg, dit lijkt me ook nog wel een projectminister waard en wie past er beter?
Staatssecrectarissen
Cultuur: Paul Blokhuis, mag doorgaan maar wel een andere post
Ook zonder drankroddel is Sjoerdsma niet ministeriabel. Zoals hij zijn standpunten verkondigt, dan zouden we na dit kabinet helemaal geen ministerie van BuZa meer nodig hebben..quote:...Sjoerdsma is niet ministeriabel na de drankroddel...
Oke, ontdek ik nog eens watquote:Op woensdag 8 december 2021 16:25 schreef Morendo het volgende:
[..]
Barbara Baarsma is lid van D66 en schreef zelfs mee aan het verkiezingsprogramma voor de Europese Verkiezingen van 2019.
ik denk niet dat Sjoerdsma minister wordt, hij is op dit moment de landelijk campagne leider voor de gemeente raadsverkiezingen. die gaan ze echt niet zo vlak voor de verkiezingen vervangen.quote:Op woensdag 8 december 2021 16:33 schreef Idisrom het volgende:
Citaat uit de OP:
[..]
Ook zonder drankroddel is Sjoerdsma niet ministeriabel. Zoals hij zijn standpunten verkondigt, dan zouden we na dit kabinet helemaal geen ministerie van BuZa meer nodig hebben..
Die heeft samen met Sneller wel inhoudelijk goed werk geleverd.quote:Op dinsdag 7 december 2021 20:36 schreef Hexagon het volgende:
Bij D66 komt het denk ik idd wel goed, ook VVD heeft genoeg kandidaten. Het pijnpunt lijkt me het CDA.quote:Op vrijdag 10 december 2021 08:39 schreef Hexagon het volgende:
Je vergeet bij D66 de genoemde Lousewies van der Laan en Rianne Letschert.
Andere namen die in me opkomen.
-Sophie in t Veld (als een soort functie elders want ik denk dat ze ook daar eens vernieuwing willen)
-Annemarie Spierings (oud partijvoorzitter en gedeputeerde in Brabant)
-Annet Aris (invloedrijke zakenvrouw en leidde ooit programmacommissie)
-Simone Kukenheim (wethouder Amsterdam)
-Annelien Bredenoord (fv in de senaat).
Zeker het feit dat Annemarie Spierings gestopt is als voorzitter vind ik een signaal dat er misschien een kabinetspost in zit.
Ja, klopt. Maar als je wel 10/10 of 9/11 bij ministers wil hebben, zou CDA met 4 mannelijke ministers daar wel een enorme hap uit nemen.quote:Op vrijdag 10 december 2021 08:50 schreef VoMy het volgende:
Het hoeft toch ook niet per partij 50-50 te zijn? Als het CDA 5 mannen wil leveren en D66 meer vrouwen, omdat het lijstje vrouwen daar indrukwekkender is dan dat van de mannen, dan heft dat elkaar op?
Dat krijg je met symbolische maatregelen, dat je dan heel erg op de symboliek moet gaan letten waardoor je het jezelf nog weer lastiger maakt. 20 ministers trouwens, was het niet tijdens Rutte I dat er maar 12 ministers waren omdat dat ook wel kon, lekker kleine overheid? Het kan verkeren.quote:Op vrijdag 10 december 2021 08:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, klopt. Maar als je wel 10/10 of 9/11 bij ministers wil hebben, zou CDA met 4 mannelijke ministers daar wel een enorme hap uit nemen.
Als de mannen in het kabinet bijna allemaal minister zijn en er vooral vrouwelijke staatssecretarissen rondlopen ziet dat er ook weer gek uit.
Bij CDA kun je nog denken aan Corien Wortmann-Kool, Karien van Gennip of Jacobine Geel.quote:Op vrijdag 10 december 2021 08:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij D66 komt het denk ik idd wel goed, ook VVD heeft genoeg kandidaten. Het pijnpunt lijkt me het CDA.
Ja, er zijn natuurlijk altijd namen te noemen. Zeker voor staatssecretarissen. Het gaat hier dan meer over het beperkt aantal plekken. Bij CDA waarschijnlijk 6: 4 ministers en 2 staatssecretarissen. Als je dan De Jonge, Hoekstra, Van Dam, Knops en Heerma al hebt, heb je nog maar 1 plek over. De geruchten over Van Dam en De Jonge zijn wel erg sterk, komen van veel verschillende kanten. Van Hoekstra, Knops en Heerma kan er natuurlijk wel 1 fractievoorzitter worden.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bij CDA kun je nog denken aan Corien Wortmann-Kool, Karien van Gennip of Jacobine Geel.
Ik kan me haast niet voorstellen dat Hoekstra in de Tweede Kamer blijft. De NRC (https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-en-huizen-a4068518) en de NOS melden ook dat de kans groot is dat hij het kabinet in gaat. Wellicht Van Dam staatssecretaris en geen minister? Wel bijzonder hoor dat je als partij zo'n overgewicht hebt aan mannen die allemaal een plekje in het kabinet 'claimen' t.o.v. vrouwen.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, er zijn natuurlijk altijd namen te noemen. Zeker voor staatssecretarissen. Het gaat hier dan meer over het beperkt aantal plekken. Bij CDA waarschijnlijk 6: 4 ministers en 2 staatssecretarissen. Als je dan De Jonge, Hoekstra, Van Dam, Knops en Heerma al hebt, heb je nog maar 1 plek over. De geruchten over Van Dam en De Jonge zijn wel erg sterk, komen van veel verschillende kanten. Van Hoekstra, Knops en Heerma kan er natuurlijk wel 1 fractievoorzitter worden.
Ik denk dat Knops de fractie mag gaan leiden.quote:Op vrijdag 10 december 2021 10:33 schreef Guay het volgende:
[..]
Ik kan me haast niet voorstellen dat Hoekstra in de Tweede Kamer blijft. De NRC (https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-en-huizen-a4068518) en de NOS melden ook dat de kans groot is dat hij het kabinet in gaat. Wellicht Van Dam staatssecretaris en geen minister? Wel bijzonder hoor dat je als partij zo'n overgewicht hebt aan mannen die allemaal een plekje in het kabinet 'claimen' t.o.v. vrouwen.
Zekerheidjes lijken me Hoekstra en De Jonge als minister.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, er zijn natuurlijk altijd namen te noemen. Zeker voor staatssecretarissen. Het gaat hier dan meer over het beperkt aantal plekken. Bij CDA waarschijnlijk 6: 4 ministers en 2 staatssecretarissen. Als je dan De Jonge, Hoekstra, Van Dam, Knops en Heerma al hebt, heb je nog maar 1 plek over. De geruchten over Van Dam en De Jonge zijn wel erg sterk, komen van veel verschillende kanten. Van Hoekstra, Knops en Heerma kan er natuurlijk wel 1 fractievoorzitter worden.
Ik doel meer op dat ik me dan afvraag of dit dan gewoon 'toeval' is, terwijl er blijkbaar bij andere partijen wel een 'betere' mix te maken is, k als je echt puur alleen op kwaliteit selecteert.quote:Op vrijdag 10 december 2021 15:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik denk dat Knops de fractie mag gaan leiden.
Maar ook los daar van, dit is het probleem van dergelijke symboolpolitiek. Het CDA heeft nu even 4of 5 goede mannen staan, het is niet anders. Moet je nu dan mindere mensen nemen omdat het er anders lelijk uit ziet, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?
dat zou wel een mooie plek voor Peetoom zijnquote:Op dinsdag 7 december 2021 18:47 schreef Hexagon het volgende:
Ook eens over het CDA nagedacht
Ministers:
Economische zaken: Wopke Hoekstra, als het geen minfin is past dit wel bij een consultant. En ik denk dat we hem als leider niet terug gaan zien.
Binnenlandse zaken: Hubert Bruls, heeft zich voldoende in de kijker gespeeld. De politie krijgt hij daarbij ook weer in zijn portefeuille.
Ontwikkelingssamenwerking en Buitenlandse Handel + Antilliaanse zaken: Ruth Peetoom, mag de sociale kant van het CDA wat gaan oppoetsen hier
Projectminister COVID: Hugo de Jonge, hij wil zelf kennelijk en ik denk dat er weinig anderen op die post azen
Staatssecretarissen
Volksgezondheid: Anne Kuik, mag hier gaan warmdraaien voor het grotere werk
Financien: Chris van Dam, mag terugkomen en heeft wel het vertrouwen hier verder orde op zaken te stellen
Kaag op BuZa. Was die niet afgetreden?quote:Op vrijdag 10 december 2021 17:22 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Dames en heren, alles moet anders zodat alles hetzelfde blijft!
Maar Kaag was ten tijde van de verkiezingen helemaal geen minister van BuZa, dus dit heeft verder niet zoveel met oude departementen te maken.quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kaag op BuZa. Was die niet afgetreden?
Wel een mooie interpretatie van 'nieuwe bestuurscultuur'. Dat gesneuvelde ministers opnieuw hun oude departement oppakken gebeurde zelfs onder Balkenende niet.
Kun jij me uitleggen hoe Kaag deze vorm van op de oude voet verdergaan kan verkopen als 'nieuwe bestuurscultuur'? Of het strikt formeel wel of niet klopt interesseert de gemiddelde Nederlander namelijk geen reet.quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:08 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar Kaag was ten tijde van de verkiezingen helemaal geen minister van BuZa, dus dit heeft verder niet zoveel met oude departementen te maken.
Buiten dat ik het de hele tijd herhalen van het smalende etiket 'nieuwe bestuurscultuur' op werkelijk elke ademhaling van wie dan ook binnen D66 een vrij kansloze manier van 'scoren' vindt die hier eigenlijk uitsluitend gebezigd wordt door mensen die het sowieso moeten hebben van kansloze herhalingen en die ik dan ook niet hoog heb zitten, slaat je opmerking nou niet bepaald ergens op.quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kun jij me uitleggen hoe Kaag deze vorm van op de oude voet verdergaan kan verkopen als 'nieuwe bestuurscultuur'? Of het strikt formeel wel of niet klopt interesseert de gemiddelde Nederlander namelijk geen reet.
Kaag is afgetreden om een inhoudelijke reden, namelijk de afkeuring van de Kamer. En binnen dezelfde zittingstermijn zit ze er weer. Dan ben je dus een toneelstuk aan het opvoeren.quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:20 schreef VoMy het volgende:
[..]
Buiten dat ik het de hele tijd herhalen van het smalende etiket 'nieuwe bestuurscultuur' op werkelijk elke ademhaling van wie dan ook binnen D66 een vrij kansloze manier van 'scoren' vindt die hier eigenlijk uitsluitend gebezigd wordt door mensen die het sowieso moeten hebben van kansloze herhalingen en die ik dan ook niet hoog heb zitten, slaat je opmerking nou niet bepaald ergens op.
Je doet het voorkomen alsof mensen van voor de verkiezingen gewoon terugkomen op hun oude posities, maar Kaag zat voor de verkiezingen helemaal niet op buitenlandse zaken, daar is ze bij een tijdelijk herschuiving heengeplaatst nadat er andere ministers waren weggevallen. Kortom, niemand heeft gestemd met het idee dat Kaag als MinBuZa 'oude wijn in nieuwe zakken' of wat dan ook was, aangezien ze tot en met mei van dit jaar nog helemaal geen minister van BuZa was. Het is dus geen kwestie van 'op oude voet verder gaan', want tijdens de verkiezingen waren er net 4 jaar verstreken waarin ze helemaal niet minister van Buitenlandse Zaken was.
Wat die nieuwe bestuurscultuur dan ook was/is, en dat kun je gewoon op de site van D66 lezen, iets wat niemand die erover begint gedaan lijkt te hebben, dat staat los van het feit dat Kaag helemaal geen minister van Buitenlandse Zaken was tijdens de missionaire periode van Rutte III en het is dus ook niet op oude voet verdergaan als ze dat nu opeens wel wordt. Op oude voet verdergaan is Wiebes terughalen op EZ, De Jonge laten zitten op VWS, Rutte laten zitten op AZ, misschien Snel terughalen op Financin. Mensen die daadwerkelijk gedurende het regerende deel van Rutte III op posten hebben gezeten, terugzetten op hun die post.
Maar dat heeft niets te maken met 'doorgaan op de oude voet' zoals hierboven gesuggereerd wordt.quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kaag is afgetreden om een inhoudelijke reden, namelijk de afkeuring van de Kamer. En binnen dezelfde zittingstermijn zit ze er weer. Dan ben je dus een toneelstuk aan het opvoeren.
Het tijdstip van verkiezingen doet daar niets aan af.
Natuurlijk wel. Dat soort toneelstukjes, die baantjescarrousel. Dat is de oude bestuurscultuur.quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:24 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar dat heeft niets te maken met 'doorgaan op de oude voet' zoals hierboven gesuggereerd wordt.
Nieuwe bestuurscultuur is niet wat D66 op zijn website zet, maar dat wat de politiek nodig heeft om het vertrouwen te herstellen en daar heeft Kaag de hele verkiezingscampagne op gehamerd, daar kan ik verder ook niet zo veel aan doen.quote:
Ik heb het direct gezegd, alles moet anders zodat alles hetzelfde blijft.quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nieuwe bestuurscultuur is niet wat D66 op zijn website zet, maar dat wat de politiek nodig heeft om het vertrouwen te herstellen en daar heeft Kaag de hele verkiezingscampagne op gehamerd, daar kan ik verder ook niet zo veel aan doen.
En als Kaag nu de functie oppakt waar ze eerder van is afgetreden, dan denk ik niet dat je, buiten haar eigen achterban uiteraard, nog veel mensen kan vinden die van D66 al te veel bestuurlijke vernieuwingen gaan verwachten. Een groter uithangbord voor 'wij blijven gewoon doen wat we voorheen ook al deden' kun je bijna niet verzinnen.
Want Kaag was al minister van buitenlandse zaken toen ze zei dat dingen anders moesten. Oh nee toch niet. Dus dingen veranderen toch? Zat je er direct al naast met je uitspraak?quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb het direct gezegd, alles moet anders zodat alles hetzelfde blijft.
Ten eerste bepaal jij niet een verkiezingsbelofte van D66 inhoudt en hoe zij dat moeten invullen, ten tweede is het een heel andere kwestie of Kaag als MinBuZa nu nog kan dan of het 'alles blijft bij het oude' is. Kaag was namelijk tijdens Rutte 3 geen missionair minister van BZ, dus het is iig niet een voortzetting van het oude kabinet zoals je suggereerde.quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nieuwe bestuurscultuur is niet wat D66 op zijn website zet, maar dat wat de politiek nodig heeft om het vertrouwen te herstellen en daar heeft Kaag de hele verkiezingscampagne op gehamerd, daar kan ik verder ook niet zo veel aan doen.
En als Kaag nu de functie oppakt waar ze eerder van is afgetreden, dan denk ik niet dat je, buiten haar eigen achterban uiteraard, nog veel mensen kan vinden die van D66 al te veel bestuurlijke vernieuwingen gaan verwachten. Een groter uithangbord voor 'wij blijven gewoon doen wat we voorheen ook al deden' kun je bijna niet verzinnen.
Dat van die zittingstermijn is ook arbitrair want eender wie kan door dezelfde TK weer als minister worden genstalleerd als het vertrouwen is hersteld en daarmee is het aftreden in principe een zaak uit het verleden.quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kaag is afgetreden om een inhoudelijke reden, namelijk de afkeuring van de Kamer. En binnen dezelfde zittingstermijn zit ze er weer. Dan ben je dus een toneelstuk aan het opvoeren.
Het tijdstip van verkiezingen doet daar niets aan af.
quote:Op vrijdag 10 december 2021 19:20 schreef Hexagon het volgende:
Maar het zou me weinig verbazen als de VVD heeft verzonnen dat Kaag wel terug mag en dat ze dat dan aan de media meedelen.
Nou ja het is wel de reden waarom we al een jaar geen regering hebben. Helemaal irrelevant lijkt me dat toch niet.quote:Op vrijdag 10 december 2021 20:00 schreef Hanca het volgende:
Ik vind het zozeer een probleem qua 'nieuw leiderschap', dat is sowieso een lege verkiezingsterm, geen waarde aan hechten.
Ook dat is een heel rel issue. Bovendien, wat is de waarde van aftreden als je een paar maand later gewoon weer op post zit? Dan wordt het nog meer een toneelstuk, dat is voor het aanzien van en het vertrouwen in de politiek ook niet goed.quote:Wel een probleem qua 'verantwoordelijkheid nemen'. Straks is dat onderzoek naar de evacuaties van Afghanistan er (als ze een voorzitter kunnen vinden), zijn er zware conclusies... en dan kan Kaag zeggen dat ze haar verantwoordelijkheid al genomen heeft en lekker blijven zitten?
Goh. Lijkt wel Mark Rutte die met allerlei gesneuvelde kabinetten en 'ik heb heel veel vernieuwende ideen' keer op keer terug komt.quote:Op vrijdag 10 december 2021 19:54 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Mooie draad. Het nieuwe leiderschap lijkt toch verdacht veel op het oude…
Huh, Mark Rutte is met zijn hele kabinet afgetreden. Al maanden demissionair. En die komt doodleuk als MP weer terug.quote:Op vrijdag 10 december 2021 20:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nou ja het is wel de reden waarom we al een jaar geen regering hebben. Helemaal irrelevant lijkt me dat toch niet.
Bovendien is het wel de leus waarmee ze dikke winst heeft geboekt. Als ze het niet waarmaakt kan ze inrukken.
[..]
Ook dat is een heel rel issue. Bovendien, wat is de waarde van aftreden als je een paar maand later gewoon weer op post zit? Dan wordt het nog meer een toneelstuk, dat is voor het aanzien van en het vertrouwen in de politiek ook niet goed.
Daar zat een verkiezing tussen. We kiezen dan geen premier, maar het is duidelijk dat een heel groot deel van de bevolking geen problemen had met het door gaan van Rutte zelf en al helemaal niet met Rutte III, dat een grotere meerderheid kreeg bij de verkiezingen.quote:Op vrijdag 10 december 2021 20:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Huh, Mark Rutte is met zijn hele kabinet afgetreden. Al maanden demissionair. En die komt doodleuk als MP weer terug.
Ja. Een groot toneelstuk.
En dat is dan de leider.![]()
Ja. Nederland zit helemaal niet te wachten op 'nieuw leiderschap'. Of het is gewoon gebrek aan beter. Want who else..quote:Op vrijdag 10 december 2021 20:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar zat een verkiezing tussen. We kiezen dan geen premier, maar het is duidelijk dat een heel groot deel van de bevolking geen problemen had met het door gaan van Rutte zelf en al helemaal niet met Rutte III, dat een grotere meerderheid kreeg bij de verkiezingen.
Nieuw leiderschap is een lege term, dat zei ik al.quote:Op vrijdag 10 december 2021 20:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Nederland zit helemaal niet te wachten op 'nieuw leiderschap'. Of het is gewoon gebrek aan beter. Want who else..
Maar Rutte heeft na het aftreden wel een soort van hernieuwd mandaat verkregen door de verkiezingsuitslag van maart.quote:Op vrijdag 10 december 2021 20:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Huh, Mark Rutte is met zijn hele kabinet afgetreden. Al maanden demissionair. En die komt doodleuk als MP weer terug.
Ja. Een groot toneelstuk.
En dat is dan de leider.![]()
Wellicht omdat alle politici daar een soort van schuld aan hadden (zie ook het Veneti-rapport, al lag dat er nog niet, de feiten uit dat rapport waren wel bekend) en omdat ook voor bijna iedereen duidelijk is dat het niet met opzet is gebeurd.quote:Op vrijdag 10 december 2021 21:10 schreef capricia het volgende:
Het valt me op hoe weinig de toeslagen affaire invloed heeft gehad op de verkiezingen.
Dan ben ik benieuwd wat Schouten krijgt, CU moet echt wel meer krijgen dan ze de laatste keer hadden. Zou Schouten dan EZ kunnen krijgen?quote:Op vrijdag 10 december 2021 21:15 schreef trein2000 het volgende:
Het en der geruchten dat Hoekstra naar SZW zou gaan…
Dat wordt geniaal.
Misschien dan toch J&V met die politieman? Of VWS? Of OCW of EZK? Een van die vier moet het toch eigenlijk wel worden.quote:Op vrijdag 10 december 2021 21:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan ben ik benieuwd wat Schouten krijgt, CU moet echt wel meer krijgen dan ze de laatste keer hadden. Zou Schouten dan EZ kunnen krijgen?
Je moet het maar aandurven met die parlementaire enqute nog in de pijplijn.quote:Op vrijdag 10 december 2021 21:15 schreef trein2000 het volgende:
Het en der geruchten dat Hoekstra naar SZW zou gaan…
Dat wordt geniaal.
Ik vind dat mandaatverhaal zo'n bullshit. Je stemt op kamerleden, niet op ministers. Ministers hebben dus geen mandaat via verkiezingen, ze hebben al dan niet de steun van de TK.quote:Op vrijdag 10 december 2021 20:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar zat een verkiezing tussen. We kiezen dan geen premier, maar het is duidelijk dat een heel groot deel van de bevolking geen problemen had met het door gaan van Rutte zelf en al helemaal niet met Rutte III, dat een grotere meerderheid kreeg bij de verkiezingen.
Denk aan je bloeddruk hequote:Op vrijdag 10 december 2021 23:57 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik vind dat mandaatverhaal zo'n bullshit. Je stemt op kamerleden, niet op ministers. Ministers hebben dus geen mandaat via verkiezingen, ze hebben al dan niet de steun van de TK.
Verder heb je per zitting van de TK doorgaans 1 missionaire regering en elke TK kan in die regering ministers plaatsen die ze geschikt achten met hun mandaat van de net gehouden verkiezing. Al het andere over timing is onzin, Rutte III is een noodzakelijk overblijfsel van de vorige periode en Rutte IV is dus nieuw in elke samenstelling, geruggensteund door de nieuwe TK. Dat er nog zaken gebeurt zijn binnen Rutte III na de vkz maakt het niet opeens dat er voor het een of ander eerst NiEuW ManDaAt nodig is.
Niet onlogisch. Dat D66 de VWS post wil, met voorlopig heel veel zichtbaarheid en regelmatig persconferenties, is duidelijk. En dit is een bekende D66er die zeer veel kennis heeft voor die post.quote:
Sowieso J&V neem ik aan, dat is toch ook een zware en voor het CDA belangrijke post.quote:Op zaterdag 11 december 2021 12:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet onlogisch. Dat D66 de VWS post wil, met voorlopig heel veel zichtbaarheid en regelmatig persconferenties, is duidelijk. En dit is een bekende D66er die zeer veel kennis heeft voor die post.
Ben wel benieuwd wat CDA daar voor terug gaat krijgen, trouwens. Zowel financin als VWS naar D66, dan heb je wel de twee ministers die naast de MP de meeste publiciteit pakken. CDA moet dankzij het verlies wel wat inbinden, maar ze zullen toch niet alles willen slikken. CDA dan de klimaatminister?
Maar komt lang niet zo veel in beeld, natuurlijk. J&V komt eigenlijk alleen in beeld als het mis gaat. En zeker als ze politie weer naar BZK zouden brengen, omdat wonen daar weg gaat, is die post helemaal niet meer zo zwaar. Dan hou je grotendeels de portefeuille van Dekker over en die zie je nooit.quote:Op zaterdag 11 december 2021 14:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Sowieso J&V neem ik aan, dat is toch ook een zware en voor het CDA belangrijke post.
Nee, met wat Dekker aan het doen is kom je liever niet al te veel op tv.quote:Op zaterdag 11 december 2021 14:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar komt lang niet zo veel in beeld, natuurlijk. J&V komt eigenlijk alleen in beeld als het mis gaat. En zeker als ze politie weer naar BZK zouden brengen, omdat wonen daar weg gaat, is die post helemaal niet meer zo zwaar. Dan hou je grotendeels de portefeuille van Dekker over en die zie je nooit.
Minister voor rechtsstaatsloperij.quote:Op zaterdag 11 december 2021 15:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, met wat Dekker aan het doen is kom je liever niet al te veel op tv.
en er moet zoveel gedaan worden op ziekenhuisgebied dat iemand uit het werkveld eigenlijk onontkoombaar is wil je vertrouwen herstellenquote:Op zaterdag 11 december 2021 12:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet onlogisch. Dat D66 de VWS post wil, met voorlopig heel veel zichtbaarheid en regelmatig persconferenties, is duidelijk. En dit is een bekende D66er die zeer veel kennis heeft voor die post.
We zullen toch ook wel een minister voor medische zorg terugkrijgen?quote:Op zaterdag 11 december 2021 22:37 schreef rubbereend het volgende:
[..]
en er moet zoveel gedaan worden op ziekenhuisgebied dat iemand uit het werkveld eigenlijk onontkoombaar is wil je vertrouwen herstellen
Ik denk weer gewoon twee zorgministers. Een voor COVID en alles dat er mee samenhangt en een voor de rest.quote:Op zaterdag 11 december 2021 23:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
We zullen toch ook wel een minister voor medische zorg terugkrijgen?
Ik heb niet het idee dat iemand hier post met de intentie de politici in Den Haag te benvloeden.quote:Op zondag 12 december 2021 11:12 schreef RyanRVS het volgende:
Wat ze ook doen, er komt helemaal niks van terecht.
Want het gaat al jaren zo.
Omdat het geheel niet democratisch in elkaar steekt, en de bevolking er ook helemaal geen vertrouwen in heeft.
Laat staan dat een paar wannebe politici op dit forum de oplossing aan kunnen dragen.
Vergeet het maar.
Die lui in Den Haag zijn trouwens toch al te lui en te arrogant om dit berhaupt te lezen..
Ga fietsen of zo, doe je beter.
Ik zie daar wel een oplossing, ja. Mischien echter geen minister voor Covid maar wel een staatssecretaris specifiek voor dat vraagstuk. Het is verreweg het meest urgente issue en lijkt dat toch wel wat langer dan deze winter te gaan blijven.quote:Op zondag 12 december 2021 09:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk weer gewoon twee zorgministers. Een voor COVID en alles dat er mee samenhangt en een voor de rest.
Ik denk dat er gewoon weer een opvolger voor Bruins/Van Rijn/Van Ark komt. De minister van VWS zal wel hoofd corona en dus ziekenhuizen/IC blijven, de minister voor VWS zal voor de meeste andere dingen zijn, zoals de zorginstellingen, medicijnen, zorgverzekeraars e.d.quote:Op zondag 12 december 2021 11:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik zie daar wel een oplossing, ja. Mischien echter geen minister voor Covid maar wel een staatssecretaris specifiek voor dat vraagstuk. Het is verreweg het meest urgente issue en lijkt dat toch wel wat langer dan deze winter te gaan blijven.
Dat is ook een optie, maar wat er ook gekozen wordt, er moet wel degelijk eens goed tegen het licht gehouden worden wat wij nu eigenlijk gaan doen en er moet ook eens een eerlijk verhaal komen over de zorg ipv het dichten van al dan niet tijdelijke gaten.quote:Op zondag 12 december 2021 12:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat er gewoon weer een opvolger voor Bruins/Van Rijn/Van Ark komt. De minister van VWS zal wel hoofd corona en dus ziekenhuizen/IC blijven, de minister voor VWS zal voor de meeste andere dingen zijn, zoals de zorginstellingen, medicijnen e.d.
De Jonge heeft toch al een onderzoek naar de optimale IC capaciteit bij verschillende scenario's van hoe corona door gaat aangekondigd?quote:Op zondag 12 december 2021 12:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is ook een optie, maar wat er ook gekozen wordt, er moet wel degelijk eens goed tegen het licht gehouden worden wat wij nu eigenlijk gaan doen en er moet ook eens een eerlijk verhaal komen over de zorg ipv het dichten van al dan niet tijdelijke gaten.
Ik vind het prima als er gezegd wordt "We laten de IC capaciteit zoals die nu is en wel om deze redenen", bijvoorbeeld, maar wees daar dan eerlijk in. En richt het beleid dan ook daarop in en doe niet alsof we verrast zijn als het mis (dreigt) te gaan.
Vind je het erg als ik zeg dat ik weinig vertrouwen in de aankondigingen van De Jonge heb?quote:Op zondag 12 december 2021 12:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
De Jonge heeft toch al een onderzoek naar de optimale IC capaciteit bij verschillende scenario's van hoe corona door gaat aangekondigd?
Nee, natuurlijk mag je dat zeggen. Maar ik kan me geen door hem aangekondigd onderzoek oid herinneren dat niet is uitgevoerd.quote:Op zondag 12 december 2021 12:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Vind je het erg als ik zeg dat ik weinig vertrouwen in de aankondigingen van De Jonge heb?
Hm, ja, maar er zijn onderzoeken en onderzoeken, natuurlijk. En wat er met uitkomsten gebeurt is ook niet altijd even transparant.quote:Op zondag 12 december 2021 12:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk mag je dat zeggen. Maar ik kan me geen door hem aangekondigd onderzoek oid herinneren die niet is uitgevoerd.
Even uit mijn hoofd, ik kan er dus iets naast zitten: hij beloofde dat hij een doorrekening zou laten doen van de 5 volgens internationaal onderzoek/WHO meest waarschijnlijke covid scenario's en de benodigde IC capaciteit daar bij op de lange termijn.quote:Op zondag 12 december 2021 12:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hm, ja, maar er zijn onderzoeken en onderzoeken, natuurlijk. En wat er met uitkomsten gebeurt is ook niet altijd even transparant.
Aalbersberg wil blijkbaar ook niet, Slob wil zoals verwacht niet door. Rouvoet weghalen bij de GGD midden in hun grootste operatie ooit (prikken en testen) zou ik wat vreemd vinden. De spoeling bij CU lijkt zo dun, nu staat die partij gelukkig wel bekend om zijn degelijke plaatselijke bestuurders.quote:Op zondag 12 december 2021 17:04 schreef trein2000 het volgende:
https://www.tubantia.nl/p(...)t-veel-lef~a854dfbb/
Namen!
Heerma zou niet willen, dat verlicht de druk voor het CDA. Bij de VVD zou Han ten Broeke in beeld zijn…
In Winschoten schijnt een goede wethouder van het CU te zitten.quote:Op zondag 12 december 2021 17:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aalbersberg wil blijkbaar ook niet, Slob wil zoals verwacht niet door. Rouvoet weghalen bij de GGD midden in hun grootste operatie ooit (prikken en testen) zou ik wat vreemd vinden. De spoeling bij CU lijkt zo dun, nu staat die partij gelukkig wel bekend om zijn degelijke plaatselijke bestuurders.
Bij CDA wordt Van Dam in dit artikel niet genoemd.
Van Ooijen, wethouder in Utrecht wordt ook genoemd voor CUquote:Op zondag 12 december 2021 17:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aalbersberg wil blijkbaar ook niet, Slob wil zoals verwacht niet door. Rouvoet weghalen bij de GGD midden in hun grootste operatie ooit (prikken en testen) zou ik wat vreemd vinden. De spoeling bij CU lijkt zo dun, nu staat die partij gelukkig wel bekend om zijn degelijke plaatselijke bestuurders.
Bij CDA wordt Van Dam in dit artikel niet genoemd.
Oiiiii ja buitengewoon goed idee zegquote:Op zondag 12 december 2021 18:55 schreef Kolibri2014 het volgende:
Maak Rutte minister van lachwekkende zaken.
Klopt, de voormalig voorzitter van PerspectieF. Wel een bekendheid binnen CU, is inderdaad zo'n wethouder die de stap zou kunnen maken. Met 31 wel erg jong voor een minister. Wellicht dan naar staatssecretaris en dan Blokhuis promoveren, die heeft het prima gedaan de afgelopen jaren.quote:Op zondag 12 december 2021 18:53 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Van Ooijen, wethouder in Utrecht wordt ook genoemd voor CU
Maar zou nu ‘lang genoeg op de strafbank gezeten hebben’.quote:Op zondag 12 december 2021 22:47 schreef bamibij het volgende:
Han ten Broeke was een paar jaar geleden al niet-ministeriabel bevonden vanwege een affaire volgens mij.
Echt hoor. Overigens ook wel heel typerend.quote:
Ja, drie ministers op BZ is wel heel ruim. Dan is 2 op OCW waarschijnlijker, volgens mij is dat duo-ministerschap van de afgelopen kabinetsperiode wel goed bevallen.quote:Op maandag 13 december 2021 22:10 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Schijnt een minister voor EU te komen, naast BHOS en gewoon BZ wel beetje veel eerlijk gezegd. Dan zal BHOS wel sneuvelen. In dat geval zal er wel een OCW 2 komen, kan sophie ook.
Twee keer digitalisering is wel veel jaquote:Op maandag 13 december 2021 22:46 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, drie ministers op BZ is wel heel ruim. Dan is 2 op OCW waarschijnlijker, volgens mij is dat duo-ministerschap van de afgelopen wel goed bevallen.
Je hebt trouwens twee ministers voor Digitale Zaken, een zal afdoende zijn.. Biedt ruimte voor een minister voor Wonen, naast BZK. Die laatste krijgt dan ook Koninkrijksrelaties.
Het lerarentekort in combinatie met een al jaren teruglopende kwaliteit van het onderwijs is geen groot kutdossier? Ok.quote:Op maandag 13 december 2021 23:19 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
BZK en OCW zijn eigenlijk de enige ministeries zonder een groot kut dossiers.
Denk het wel. Het onderwijs is een zorgenkindje van vrij grote proporties. Er is een lerarentekort, het aantal aanmeldingen op de pabo houdt niet over en er is een groot lek in het bestaande personeelsbestand waardoor gediplomeerde leerkrachten het onderwijs verlaten. Dan hebben we het nog niet over decennia aan onderwijsvernieuwingen die vooral heel veel schade hebben veroorzaakt. 25% van de pubers is functioneel analfabeet om maar een pijnpuntje te noemen. De status van het onderwijs is echt verschrikkelijk. Ik mag hopen dat ze daar dan eindelijk wel eens een capabel persoon opzetten met een langetermijnvisie.quote:Op dinsdag 14 december 2021 08:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het lerarentekort in combinatie met een al jaren teruglopende kwaliteit van het onderwijs is geen groot kutdossier? Ok.
De kans dat Dekker blijft is helaas wel erg groot.quote:Op dinsdag 14 december 2021 09:57 schreef VoMy het volgende:
Geen VVDer op I&W zou bij elke partij in het verkiezingsprogramma moeten staan. Geen Sander Dekker op een ministerie ook.
Een kabinet met Sander Dekker op I&W zou de toegang tot het bordes simpelweg ontzegd moeten worden.
In de woorden van Aleid Truijens, de onderwijscolumniste van de Volkskrant:quote:Op dinsdag 14 december 2021 08:52 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Denk het wel. Het onderwijs is een zorgenkindje van vrij grote proporties. Er is een lerarentekort, het aantal aanmeldingen op de pabo houdt niet over en er is een groot lek in het bestaande personeelsbestand waardoor gediplomeerde leerkrachten het onderwijs verlaten. Dan hebben we het nog niet over decennia aan onderwijsvernieuwingen die vooral heel veel schade hebben veroorzaakt. 25% van de pubers is functioneel analfabeet om maar een pijnpuntje te noemen. De status van het onderwijs is echt verschrikkelijk. Ik mag hopen dat ze daar dan eindelijk wel eens een capabel persoon opzetten met een langetermijnvisie.
quote:Bij wat is uitgelekt van de plannen in het nieuwe regeerakkoord zit veel moois: de studiefinanciering terug, goedkopere kinderopvang, extra geld voor ‘structurele investeringen’ en hogere salarissen in het basisonderwijs. Allemaal cadeaus waarmee je het morrende volk tevreden kunt stemmen. Geld is toch bijna gratis.
De kolossale en pijnlijke problemen in het onderwijs los je er niet mee op: dat kinderen al twintig jaar steeds minder leren, dat een kwart van de jongeren amper kan lezen en de onuitroeibare kansenongelijkheid. Voeg daar maar aan toe: de kloof tussen beroepsonderwijs en theoretisch onderwijs, de aanhoudende plaag van opgelegde, onbewezen effectieve vernieuwingen, het groeiende en uitzichtloze lerarentekort en de geslonken aantrekkingskracht van het beroep. Dat alles is niet met een triomfantelijke zak geld op te lossen.
Mooi verwoord in de Volkskrant.quote:Op dinsdag 14 december 2021 11:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In de woorden van Aleid Truijens, de onderwijscolumniste van de Volkskrant:
[..]
Met dat extra geld worden allerlei belangen gediend, maar niet die van de leerling.quote:Op dinsdag 14 december 2021 11:23 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Mooi verwoord in de Volkskrant.
Als voormalig leerkracht ben ik dan ook reuze benieuwd naar het beleid wat gevoerd gaat worden en de toekomstvisie. Met zakken geld alleen gaat helemaal niets opgelost worden.
Denk je niet dat dat wat riskant zou zijn aangezien dat onderzoek dat niet geleid mocht worden door Frank de Grave er nog aan komt?quote:
waarom in hemelsnaam naar defensie? daar kan ze toch helemaal geen profiel opbouwen.quote:
Het is ook een post waarbij de minister erg internationaal bezig is, bijvoorbeeld binnen de NAVO. En mogelijk kan ze nog een zaadje planten voor een Europese defensie.quote:Op dinsdag 14 december 2021 17:05 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
waarom in hemelsnaam naar defensie? daar kan ze toch helemaal geen profiel opbouwen.
Een minister van Defensie profileert zich nauwelijks, zeker niet richting de linkse achterban die ze moet aanspreken. Ik zou als ik haar was ook meer in NL willen blijven, kan ze als eerste vice-premier Rutte ook steeds vervangen als hij weg is. Klimaat zou denk ik ideaal zijn, onderwijs kan ook.quote:Op dinsdag 14 december 2021 17:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is ook een post waarbij de minister erg internationaal bezig is. En mogelijk kan ze nog een zaadje planten voor een Europese defensie.
Ik denk zelf dat ze meer op haar plek is in die meer internationaal georienteerde positie. En gezien wat er allemaal speelt rondom defensie en conflicten in de wereld denk ik dat daar best wat kansen liggen voor profilering.quote:Op dinsdag 14 december 2021 17:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een minister van Defensie profileert zich nauwelijks, zeker niet richting de linkse achterban die ze moet aanspreken. Ik zou als ik haar was ook meer in NL willen blijven, kan ze als eerste vice-premier Rutte ook steeds vervangen als hij weg is. Klimaat zou denk ik ideaal zijn, onderwijs kan ook.
Kaag moet minister van Financien worden. dat is de plek met de meeste kans om je te profileren en zit ook genoeg internationale gedeeltes bij. bijvoorbeeld de overleggen in Europaquote:Op dinsdag 14 december 2021 17:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk zelf dat ze meer op haar plek is in die meer internationaal georienteerde positie. En gezien wat er allemaal speelt rondom defensie en conflicten in de wereld denk ik dat daar best wat kansen liggen voor profilering.
Voor Klimaat zou ik juist eerder een wat minder flamboyant type nemen die ook wat meer volkse taal spreekt.
Hoeveel praktijkervaring heeft ze de laatste 10 jaar opgedaan in de financile wereld?quote:Op woensdag 15 december 2021 09:07 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
Kaag moet minister van Financien worden.
Lol. Elke zwerver kan dus op elk willekeurig ministerie. De ambtenaren daaronder vangen het wel op.quote:Op woensdag 15 december 2021 09:30 schreef DestroyerPiet het volgende:
Een minister is in de eerste plaats politicus en in de tweede plaats vakinhoudelijk. zeker een minister van financien is continu in onderhandeling met andere ministers en overheden daar is haar ervaring als diplomaat meer dan geschikt voor,
er lopen op dat ministerie genoeg ambtenaren rond met de nodige financile kennis
Klinkt als de theorie van een scrum master. Ik kan je uit praktijk ervaring vertellen dat als de scrum master geen inhoudelijke kennis heeft het hele team piept, kraakt en stroef loopt.quote:Op woensdag 15 december 2021 09:40 schreef DestroyerPiet het volgende:
nee, dat zeg ik niet. ik zeg dat een minister in de eerste plaats een politicus is en daarna vakinhoudelijke kennis moet hebben.
Sure...quote:en daarnaast financin is nou ook niet weer zo ingewikkeld het is geen natuurkunde ofzo.
dus jij vind dat iemand pas minister kan worden als hij of zij 10 jaar ervaring heeft in het vakgebied van dat ministerie?quote:Op woensdag 15 december 2021 09:43 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Klinkt als de theorie van een scrum master. Ik kan je uit praktijk ervaring vertellen dat als de scrum master geen inhoudelijke kennis heeft het hele team piept, kraakt en stroef loopt.
[..]
Sure...
Maar dit is dus dat beloofde nieuwe elan? Een ministerspost nemen niet omdat het je ligt of omdat je ervaring mee hebt of goed in bent maar omdat je het als springplank kan gebruiken voor de verdere carrire. Weerzinwekkend.
Minimaal een paar jaar ervaring in het vakgebied zou ontzettend wenselijk zijn.quote:Op woensdag 15 december 2021 10:51 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
dus jij vind dat iemand pas minister kan worden als hij of zij 10 jaar ervaring heeft in het vakgebied van dat ministerie?
Ge-wel-dig. Echt een hele opluchting...quote:daarnaast heb je als ergens hoog in een organisatie werkt je altijd wel te maken met begrotingen budgetten etc.. dus ik neem aan dat kaag daar ook ervaring mee heeft. al was het maar met de begroting van haar vorige ministerie.
Wie heeft het over een springplank?quote:Op woensdag 15 december 2021 09:43 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Maar dit is dus dat beloofde nieuwe elan? Een ministerspost nemen niet omdat het je ligt of omdat je ervaring mee hebt of goed in bent maar omdat je het als springplank kan gebruiken voor de verdere carrire. Weerzinwekkend.
Bedoelde din de haasche context. Zie op OCW niet iemand zomaar moeten aftreden de komende jaren.quote:Op dinsdag 14 december 2021 08:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het lerarentekort in combinatie met een al jaren teruglopende kwaliteit van het onderwijs is geen groot kutdossier? Ok.
Lumpsum bekostiging kan alleen maar met openheid. Het is gek dat dit niet zo geregeld is. Vrees dat in discussies over administratieve last dit type inzicht en verantwoording is gesneuveld terwijl het heel goed zou zijn voor het stelsel.quote:Op dinsdag 14 december 2021 11:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Met dat extra geld worden allerlei belangen gediend, maar niet die van de leerling.
In tegenstelling tot Truijens ben ik geen tegenstander van de lumpsumfinanciering, alleen wel van de geslotenheid ervan. Maak schoolbesturen maar verplicht om hun huishoudboekje openbaar te maken, dat scheelt al een heleboel.
En wie gaat FIN 1 doen dan? Kaag?quote:Op woensdag 15 december 2021 11:14 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Yesilgz ijjkt toch terug te keren als stass ipv minister. Aukje de Vries zou dan fin 2 krijgen. Grijpt Vijlbrief er naast vrees ik,of blijft stass.
christianne van de wal krijgt zeer waarschijnlijk ook iets. zal wel ten koste gaan van Hamming of Verhagen.
Verwachting is dat d66 en vvd meer dan 50% vrouw gaan leveren.
Ik zou verbaasd zijn als ze dat niet gaat doen.quote:Op woensdag 15 december 2021 14:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En wie gaat FIN 1 doen dan? Kaag?
lijkt een logische stap, in het kabinet zou hoogstens een ministerschap op Europees gebied interessant zijn gezien haar ervaring. En anders fractievoorzitter en Jetten ministerquote:Op woensdag 15 december 2021 14:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En wie gaat FIN 1 doen dan? Kaag?
Hij schoot ook even door mijn hoofd, maar dat lijkt me wel heel onwaarschijnlijkquote:Op woensdag 15 december 2021 21:06 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Rutte wordt geen premier. Dat zou een verrassing zijn.
Ik dacht zelfs dat hij van de PvdA was.quote:Op woensdag 15 december 2021 20:17 schreef Hexagon het volgende:
Nooit geweten dat Ernst Kuipers lid van D66 is. Of hij moet nog even snel lid worden?
Nee, die ambtenaren vangen het inhoudelijk/ambtelijk op, maar bestuurlijk en politiek moet je wel natuurlijk wel degelijk een ‘zwaargewicht’ zijn en bepaalde competenties hebben die een gemiddelde zwerver niet zal hebben.quote:Op woensdag 15 december 2021 09:34 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Lol. Elke zwerver kan dus op elk willekeurig ministerie. De ambtenaren daaronder vangen het wel op.
Het is ook nog zo dat de financile commissie ook altijd erg zwaar is, het is natuurlijk nogal slecht als de kamerleden de minister steeds moeten uitleggen wat ze bedoelen met bepaalde regelingen.quote:Op woensdag 15 december 2021 22:44 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Overigens kan ik me wel voorstellen dat financin wel het ministerie is waar de meeste inhoudelijke kennis nodig is omdat het daar al snel over de inhoud zal gaan en er relatief weinig of minder politiek/bestuurlijke aspecten aan zullen zitten?
is al een stap in de goede richting maar het zou beter zijn geweest als het een minister was geweestquote:Op vrijdag 17 december 2021 15:52 schreef Hexagon het volgende:
Digitalisering krijgt een staatssecretaris. Die ook af en toe naar de Antillen mag.
Inderdaad, op termijn is het een compleet ministerie waard.quote:Op vrijdag 17 december 2021 16:10 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
is al een stap in de goede richting maar het zou beter zijn geweest als het een minister was geweest
Ja, mooi. Dat heeft Groningen inmiddels ook wel verdiend.quote:Op vrijdag 17 december 2021 15:56 schreef trein2000 het volgende:
En een staatssecretaris voor Groningen.
Ben allang blij dat Gommers niet wil, dat is iemand die het liefst nu een lockdown van 3 jaar zou afkondigen volgens mij.quote:
Toch moet je voorzichtig zijn met die conclusie. Zowel Gommers als Kuipers vertegenwoordigen nu een deelbelang. Zo af en toe de noodklok luiden hoort daar bij. Als minister zullen ze staan voor het algemeen belang. Dan zullen de scherpe kantjes er best af gaan.quote:Op vrijdag 17 december 2021 16:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ben allang blij dat Gommers niet wil, dat is iemand die het liefst nu een lockdown van 3 jaar zou afkondigen volgens mij.
Ik vind hem altijd zo somber over komen, zelfs terwijl het goed gaat. Kan natuurlijk een rol zijn, inderdaad. Ken hem natuurlijk verder niet.quote:Op vrijdag 17 december 2021 16:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Toch moet je voorzichtig zijn met die conclusie. Zowel Gommers als Kuipers vertegenwoordigen nu een deelbelang. Zo af en toe de noodklok luiden hoort daar bij. Als minister zullen ze staan voor het algemeen belang. Dan zullen de scherpe kantjes er best af gaan.
Ja, Gommers is ook niet best. Maar bij Kuipers erger ik me vooral aan die persconferenties waarin hij de coronatoestand gaat duiden en letterlijk niet verder komt dan het opzeggen van de cijfers en vergelijken met de week ervoor. Geen enkele voorspellende gave lijkt ie te bezitten, maar hij heeft wel heel erg het gevoel alsof hij doorheeft welke kant het opgaat. Hij is als een weerman die als voorspelling steevast het huidige weerbeeld geeft.quote:Op vrijdag 17 december 2021 16:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ben allang blij dat Gommers niet wil, dat is iemand die het liefst nu een lockdown van 3 jaar zou afkondigen volgens mij.
Koninkrijksrelaties lag al bij de staatssecretaris (digitalisering trouwens ook), maar de portefeuille van de minister van BZK wordt wel heel dun als Wonen wegvalt. Het Rijksvastgoedbedrijf en de Rijksdienst-taak zullen dan wel naar de minister van BZK gaan.quote:Op vrijdag 17 december 2021 16:54 schreef Hanca het volgende:
Ik denk trouwens dat de minister voor bij Binnenlandse Zaken een veel groter takenpakket heeft dan de minister van, dat is ook wel opvallend. De minister van Binnenlandse Zaken is koninkrijksrelaties ook nog kwijt, heeft geen wonen meer en lijkt ook geen politie te krijgen. Minister van lege dozen?
Ja, klopt natuurlijk. Maar het was nu natuurlijk al een ministerie van niks, het was dat Ollongren er vice-premier bij was.quote:Op vrijdag 17 december 2021 17:04 schreef freako het volgende:
[..]
Koninkrijksrelaties lag al bij de staatssecretaris (digitalisering trouwens ook), maar de portefeuille van de minister van BZK wordt wel heel dun als Wonen wegvalt. Het Rijksvastgoedbedrijf en de Rijksdienst-taak zullen dan wel naar de minister van BZK gaan.
sowieso is het lastig met vertrouwen van de sector aan de gang gaan als je al overhoop ligt met je eigen personeelquote:Op vrijdag 17 december 2021 16:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aldus de NRC.quote:De ChristenUnie maakte deze woensdag bekend dat zowel Slob als Paul Blokhuis, staatssecretaris op het ministerie van Volksgezondheid, niet terugkeren in het kabinet-Rutte IV
De AIVD, ‘toezicht’ op de lagere overheden, omgevingswet, maar veel meer kun je er niet van maken.quote:Op vrijdag 17 december 2021 17:04 schreef freako het volgende:
[..]
Koninkrijksrelaties lag al bij de staatssecretaris (digitalisering trouwens ook), maar de portefeuille van de minister van BZK wordt wel heel dun als Wonen wegvalt. Het Rijksvastgoedbedrijf en de Rijksdienst-taak zullen dan wel naar de minister van BZK gaan.
En de Omgevingswet zou ook zomaar richting die nieuwe minister zonder portefeuille kunnen gaan, als die naast Wonen/Volkshuisvesting ook Ruimtelijke Ordening gaat doen.quote:Op woensdag 22 december 2021 15:52 schreef Zwansen het volgende:
[..]
De AIVD, ‘toezicht’ op de lagere overheden, omgevingswet, maar veel meer kun je er niet van maken.
Die Blokhuis heeft het mooi voor elkaar gekregen dat opa z'n borreltje niet meer krijgt thuisbezorgd, en straks zijn sigaartje ook niet meer.quote:Op woensdag 22 december 2021 15:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Aldus de NRC.
Slob lag voor de hand. Maar Blokhuis vind ik toch wel opvallend.
Blokhuis heeft tropenjaren gehad met het overlijden van zijn dochter, wellicht ziet hij het zelf gewoon niet meer zo geweldig zitten. Een jaar geleden wilde hij stoppen. Normaal neem je in zo'n geval een half jaar vrij en zorg je dat je daarna ook zoveel mogelijk thuis bent, dat zat er nu natuurlijk niet in.quote:Op woensdag 22 december 2021 15:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Aldus de NRC.
Als het lijstje klopt wat ik onder ogen heb gekregen is het Schouten op Sociale Zaken. Nou dat kan iedereen wel invullen. Beatrice de Graaf op Rechtsbescherming en Maarten van Ooijen nu wethouder te Utrecht als staatssec Jeugdzorg.quote:Op woensdag 22 december 2021 15:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Aldus de NRC.
En dat zou een grap zijn omdat?quote:Op donderdag 23 december 2021 10:27 schreef DarkwingDuck het volgende:
Jetten wordt genoemd als mogelijke minister van defensie....
[ twitter ]
Zou het wel heel opvallend vinden als Blokhuis wordt gedumpt, terwijl ze wel de staatssecretaris preventie en jeugdzorg houden. Waarom dan een zeer capabele staatssecretaris aan de kant schuiven?quote:Op donderdag 23 december 2021 09:55 schreef borisz het volgende:
[..]
Als het lijstje klopt wat ik onder ogen heb gekregen is het Schouten op Sociale Zaken. Nou dat kan iedereen wel invullen. Beatrice de Graaf op Rechtsbescherming en Maarten van Ooijen nu wethouder te Utrecht als staatssec Jeugdzorg.
Andere bronnen zijn nu aan het checken of dit lijstje klopt.
Edit: het blijft voorlopig bij 'worden genoemd'. Kan er harde ja of nee van maken.
Een homo op defensie lokt lullige reacties uit blijkt maar weer. Maar o wat zijn we een tolerant land.quote:
Niet hele groter verrassingen volgens mij.quote:Op donderdag 23 december 2021 11:29 schreef borisz het volgende:
Oh het lijstje heeft GS gehaald.
https://www.geenstijl.nl/(...)isterposten-rutte-4/
Korrel zout!
Wat is nou precies het hele verschil tussen minister voor en van? Ik heb dat nooit echt gezien.quote:Op vrijdag 17 december 2021 16:54 schreef Hanca het volgende:
Ik denk trouwens dat de minister voor bij Binnenlandse Zaken een veel groter takenpakket heeft dan de minister van, dat is ook wel opvallend. De minister van Binnenlandse Zaken is koninkrijksrelaties ook nog kwijt, heeft geen wonen meer en lijkt ook geen politie te krijgen. Minister van lege dozen?
Een minister van is toch meestal echt wel de eerste en belangrijkste minister op een ministerie. Maar dat komt nu toch ook wel op losse schroeven, met bijvoorbeeld een minister voor klimaat. Dat is straks gewoon 1 van de topposities.quote:Op donderdag 23 december 2021 15:09 schreef Japepk het volgende:
[..]
Wat is nou precies het hele verschil tussen minister voor en van? Ik heb dat nooit echt gezien.
Is Wiebe Draijer tegenwoordig VVD? Hij staat bekend als D66'er.quote:Op donderdag 23 december 2021 11:29 schreef borisz het volgende:
Korrel zout!
Die is sowieso fake.quote:Op donderdag 23 december 2021 11:29 schreef borisz het volgende:
Korrel zout!
Ja, Blokhuis en Slob gaan weg, hun afscheidsbrief heb ik ook al in de mail gehad. Ik kan me alleen niet voorstellen dat Blokhuis weg moet, een staatssecretaris waar iedereen tevreden over is, als ze wel dezelfde positie bij CU houden.quote:Op donderdag 23 december 2021 18:55 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Die is sowieso fake.
In de wandelgangen is Kaag op minfin en Dekker op IenW zo goed als zeker. Jetten fractievoorzitter. Blokhuis heeft zijn afscheid binnen VWS al laten weten dus die zwaait af, geen eigen keus.
Ik verwacht eigenlijk dat Segers niet nog een verkiezing gaat doen en dan zit zijn opvolger dus al in de fractie, zo doet CU het altijd. Is puur speculatie van mijn kant, maar het lijkt me de enige reden waarom ze de fractievoorzitter van de Eerste Kamer naar de Tweede Kamer hebben gehaald, terwijl Van der Graaf en Bruins niet wilden en niet hoefden te stoppen.quote:Op donderdag 23 december 2021 19:02 schreef Hexagon het volgende:
Als Blokhuis eruit moet om Van Ooijen dan maakt CU denk ik plaats voor een nieuwe ster. Iemand die potentieel Segers kan gaan opvolgen.
Voor een groot deel is dat staatsrechtelijk van aard, in de MR is stemrecht gelijk.quote:Op donderdag 23 december 2021 15:09 schreef Japepk het volgende:
[..]
Wat is nou precies het hele verschil tussen minister voor en van? Ik heb dat nooit echt gezien.
Hoe Bikker wordt gepositioneerd heeft veel weg van klaarstomen om Segers op te volgen. Maar jij weet vast beter hoe dat intern gaat.quote:Op donderdag 23 december 2021 19:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik verwacht eigenlijk dat Segers niet nog een verkiezing gaat doen en dan zit zijn opvolger dus al in de fractie, zo doet CU het altijd. Is puur speculatie van mijn kant, maar het lijkt me de enige reden waarom ze de fractievoorzitter van de Eerste Kamer naar de Tweede Kamer hebben gehaald, terwijl Van der Graaf en Bruins niet wilden en niet hoefden te stoppen.
Van Ooijen is ook nog maar 31, zelfs over 4 jaar gewoon te jong.
Dat de CU zijn opvolger uit de fractie haalt komt natuurlijk ook door dat de situatie zich nog weinig heeft voorgedaan dat er ook uit bewindspersonen gekozen kan worden. En helemaal een broekie is het natuurlijk ook niet. Er zijn wel meer jeugdige partijleiders geweest zoals Jesse Klaver, Hans Wiegel en Ed Nijpels.quote:Op donderdag 23 december 2021 19:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik verwacht eigenlijk dat Segers niet nog een verkiezing gaat doen en dan zit zijn opvolger dus al in de fractie, zo doet CU het altijd. Is puur speculatie van mijn kant, maar het lijkt me de enige reden waarom ze de fractievoorzitter van de Eerste Kamer naar de Tweede Kamer hebben gehaald, terwijl Van der Graaf en Bruins niet wilden en niet hoefden te stoppen. En het is natuurlijk fijn iets te kiezen te hebben.
Van Ooijen is ook nog maar 31, zelfs over 4 jaar gewoon te jong.
zullen ze haar niet willen wegpromoveren uit het europees parlement? zodat D66 de volgende EP verkiezingen een nieuwe lijsttrekker heeft.quote:Op donderdag 23 december 2021 17:47 schreef Hexagon het volgende:
Sophie in t Veld is ook een aparte keuze. Die vrouw staan nou niet echt bekend als een teamplayer.
Dat zou daar goed achter kunnen zitten.quote:Op donderdag 23 december 2021 19:36 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
zullen ze haar niet willen wegpromoveren uit het europees parlement? zodat D66 de volgende EP verkiezingen een nieuwe lijsttrekker heeft.
En verder natuurlijk enorm pro-EU, Kaag zal graag die uitstraling in haar bewindspersonen willen zien. D66 moet toch wat doen aan Volt, die krijgen zonder ook maar iets significants te hebben ingebracht in de kamer een zetel of 6 in de peilingen.quote:Op donderdag 23 december 2021 19:36 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
zullen ze haar niet willen wegpromoveren uit het europees parlement? zodat D66 de volgende EP verkiezingen een nieuwe lijsttrekker heeft.
Bikker was naast Segers het enige kamerlid met een rol tijdens het laatste partijcongres en Bikker had het middagprogramma zelfs helemaal voor zichzelf met een vraag-en-antwoord deel. Ik had daarvoor al het gevoel, maar sindsdien lijkt het me vrij zeker dat ze inderdaad wordt klaargestoomd voor partijleider. Ik weet ook dat een substantieel deel van de partij graag een vrouw als partijleider ziet.quote:Op donderdag 23 december 2021 19:16 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Hoe Bikker wordt gepositioneerd heeft veel weg van klaarstomen om Segers op te volgen. Maar jij weet vast beter hoe dat intern gaat.
Vind Schaake eigenlijk meer capabel maar denk niet dat die haar huidige plek zomaar opgeeft.quote:Op donderdag 23 december 2021 19:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat zou daar goed achter kunnen zitten.
misschien wil D66 wat verversing in Brussel, maar aangezien het lijstje gewoon een ideetje van een willekeurig iemand is zie ik haar zeker niet komenquote:Op donderdag 23 december 2021 17:47 schreef Hexagon het volgende:
Sophie in t Veld is ook een aparte keuze. Die vrouw staan nou niet echt bekend als een teamplayer.
In t' Veld vond ik altijd heel goed maar is een schoolvoorbeeld van waarom je niet te lang na je hoogtepunt moet stoppen. Maar die zou ik meer iets voor de eerste kamer vinden.quote:Op donderdag 23 december 2021 21:15 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Vind Schaake eigenlijk meer capabel maar denk niet dat die haar huidige plek zomaar opgeeft.
Daar hadden we het hier al over, niet heel betrouwbaar. Maar dat Kuipers door D66 is gevraagd voor de plek van De Jonge lijkt wel vrij zeker. Wat zijn antwoord is weten we niet (en wellicht hijzelf ook nog niet?).quote:Op vrijdag 24 december 2021 09:23 schreef Starhopper het volgende:
Hoe betrouwbaar is dit? https://panorama.nl/artik(...)nisters-van-rutte-iv
Ernst Kuipers als opvolger van Hugo![]()
Oohhh okquote:Op vrijdag 24 december 2021 09:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar hadden we het hier al over, niet heel betrouwbaar. Maar dat Kuipers door D66 is gevraagd voor de plek van De Jonge lijkt wel vrij zeker. Wat zijn antwoord is weten we niet (en wellicht hijzelf ook nog niet?).
Op natuur en stikstof ookquote:Op vrijdag 24 december 2021 09:53 schreef Hanca het volgende:
Een VVDer op armoedebeleid lijkt me trouwens gewoon een heel erg slecht idee.
quote:Ik geef het je te doen: het boegbeeld zijn van een onderwerp waar je geen verstand van hebt en waar je nauwelijks invloed op hebt. Je bent afhankelijk van de loyaliteit van honderden ambtenaren. Veel onderwerpen zijn belegd bij die ene ambtenaar die er toevallig wl verstand van heeft (dat hoop je tenminste), en die al jaren op dat onderwerp zit.
Tegelijk ben je als bewindspersoon wel de kop van jut. Zodra er n vergissing of foutje wordt gemaakt, sta je in een mediastorm. Je moet ‘door het stof’, excuses aanbieden, beterschap beloven, de juiste woorden kiezen, deemoedig zijn. Tegelijk weet je dat je er niets aan kunt veranderen. Het is geen benijdenswaardige positie. Zeker niet in deze jaren, waar je eigenlijk alleen het nieuws haalt als er een probleem is, een schandaal. Als er sprake is van falen met bijbehorende collectieve verontwaardiging, boosheid en een breed gevoelde minachting voor jou als persoon.
Wie wil dat eigenlijk nog, minister of staatssecretaris zijn? Wie wil er een baan met zo weinig invloed op wat je kunt bereiken, terwijl je weet dat je regelmatig met figuurlijke pek en veren over straat gesleept wordt?
Een VVDer op EZ, BZK, Wonen, Fiscale zaken, Buitenlandse Zaken, Defensie, I&W of zelfs Zorg vind ik toch een stuk minder erg dan een VVDer op armoedebeleid of natuur. VVDers hebben gewoon niks met armoedebeleid, kennen vaak geen mensen in armoede. En de afweging natuur of iets wat geld op brengt gaat inderdaad te vaak naar geld.quote:Op vrijdag 24 december 2021 10:05 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Op natuur en stikstof ookOp alle posten eigenlijk
Flauwekul en vooral aannames. Het frame dat de VVD een rijkelui partij is, is ook echt niet meer van deze tijd maar ik vermoed dat ze er niet meer vanaf gaan komen omdat het in de Haagse Stolp nog oude jongens krentenbrood is.quote:Op vrijdag 24 december 2021 10:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een VVDer op EZ, BZK, Wonen, Fiscale zaken, Buitenlandse Zaken, Defensie, I&W of zelfs Zorg vind ik toch een stuk minder erg dan een VVDer op armoedebeleid of natuur. VVDers hebben gewoon niks met armoedebeleid, kennen vaak geen mensen in armoede. En de afweging natuur of iets wat geld op brengt gaat inderdaad te vaak naar geld.
Het is geen flauwekul, het is gewoon wat je merkt tijdens debatten over armoede in de kamer. VVD woordvoerders die zich niet kunnen voorstellen dat je zonder iets fout te doen toch afhankelijk kunt zijn van de voedselbank.quote:Op vrijdag 24 december 2021 10:49 schreef fetX het volgende:
[..]
Flauwekul en vooral aannames. Het frame dat de VVD een rijkelui partij is, is ook echt niet meer van deze tijd maar ik vermoed dat ze er niet meer vanaf gaan komen omdat het in de Haagse Stolp nog oude jongens krentenbrood is.
Ik zou het eerder over D66 en GL zeggen tegenwoordig (randstad).
De VVD bestaat niet alleen maar uit de Haagse Stolp. Dat is precies wat ik er mee bedoel te zeggen. Dat wat in Den Haag gebeurt staat vrij ver van de realiteit af. Leuk dat in de randstad armoede is, maar partijen als GL en D66 die het daar voornamelijk voor het zeggen hebben doen daar geen klap aan of wat ze doen werkt niet.quote:Op vrijdag 24 december 2021 10:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is geen flauwekul, het is gewoon wat je merkt tijdens debatten over armoede in de kamer. VVD woordvoerders die zich niet kunnen voorstellen dat je zonder iets fout te doen toch afhankelijk kunt zijn van de voedselbank.
En juist in de randstad is er natuurlijk armoede.
Ik bedoelde natuurlijk de VVD kamerleden en bestuurders. Natuurlijk zijn er wel VVD stemmers die mensen in armoede kennen, maar die schoppen het binnen de VVD niet tot kamerlid of bestuurder. Dat is gewoon in de debatten te merken.quote:Op vrijdag 24 december 2021 11:08 schreef fetX het volgende:
[..]
De VVD bestaat niet alleen maar uit de Haagse Stolp. Dat is precies wat ik er mee bedoel te zeggen. Dat wat in Den Haag gebeurt staat vrij ver van de realiteit af. Leuk dat in de randstad armoede is, maar partijen als GL en D66 die het daar voornamelijk voor het zeggen hebben doen daar geen klap aan of wat ze doen werkt niet.
om eerlijk te zijn denk ik dat dit bijna bij iedere partij het geval is. de meeste mensen die kamerlid of bestuurder worden hebben in hun directe omgeving waarschijnlijk geen mensen die in armoede leven.quote:Op vrijdag 24 december 2021 11:13 schreef Hanca het volgende:
Ik bedoelde natuurlijk de VVD kamerleden en bestuurders. Natuurlijk zijn er wel VVD stemmers die mensen in armoede kennen, maar die schoppen het binnen de VVD niet tot kamerlid of bestuurder. Dat is gewoon in de debatten te merken.
ik denk dat armoede een complex probleem is en niet zomaar is op te lossen met een paar simpele maatregelen.quote:maar partijen als GL en D66 die het daar voornamelijk voor het zeggen hebben doen daar geen klap aan of wat ze doen werkt niet.
Eens dat daar een probleem zit hoor, dat bedoelde ik met oude jongens krentenbrood.quote:Op vrijdag 24 december 2021 11:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik bedoelde natuurlijk de VVD kamerleden en bestuurders. Natuurlijk zijn er wel VVD stemmers die mensen in armoede kennen, maar die schoppen het binnen de VVD niet tot kamerlid of bestuurder. Dat is gewoon in de debatten te merken.
Oh zeker. Sterker nog; ik denk dat het altijd zal blijven bestaan. Helaas.quote:Op vrijdag 24 december 2021 11:16 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
om eerlijk te zijn denk ik dat dit bijna bij iedere partij het geval is. de meeste mensen die kamerlid of bestuurder worden hebben in hun directe omgeving waarschijnlijk geen mensen die in armoede leven.
[..]
ik denk dat armoede een complex probleem is en niet zomaar is op te lossen met een paar simpele maatregelen.
Dat valt wel mee, denk ik. De meeste kamerleden hebben ook gewoon broers/zussen/oude vrienden of bijvoorbeeld leden van dezelfde kerk of vereniging die het niet breed hebben. Alleen bij de VVD heb ik dat gevoel in elk geval bij de woordvoerders op armoede nooit, die snappen gewoon echt niet hoe dat leven is en hoe je er in terecht kunt komen.quote:Op vrijdag 24 december 2021 11:16 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
om eerlijk te zijn denk ik dat dit bijna bij iedere partij het geval is. de meeste mensen die kamerlid of bestuurder worden hebben in hun directe omgeving waarschijnlijk geen mensen die in armoede leven.
Het is ook geen speerpunt van de VVD, dus ik snap ook best dat men zich afvraagt waarom je dan iemand vanuit die partij op die post zou zetten. Ik vraag me alleen sterk af of het verschil in partij zoveel uitmaakt, omdat het op lokaal niveau eigenlijk ook amper verschil maakt.quote:Op vrijdag 24 december 2021 11:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat valt wel mee, denk ik. De meeste kamerleden hebben ook gewoon broers/zussen/oude vrienden of bijvoorbeeld leden van dezelfde kerk of vereniging die het niet breed hebben. Alleen bij de VVD heb ik dat gevoel in elk geval bij de woordvoerders op armoede nooit, die snappen gewoon echt niet hoe dat leven is en hoe je er in terecht kunt komen.
Je wil in elk geval iemand hebben die het aan kan voelen, wat mij betreft. Natuurlijk is er geen knop om armoede weg te werken (er blijft namelijk altijd een deel dat bij de onderste 5% qua inkomen hoort en die zijn dus altijd relatief arm). Maar alleen al omdat je als bewindspersoon heel veel met die mensen of hun vertegenwoordigers te maken krijgt, is hen snappen toch wel een minimumeis. En dat gevoel heb ik bij Harbers die hier wordt genoemd helemaal niet. En dat terwijl ik Harbers helemaal nog niet zo'n slechte VVDer vind.quote:Op vrijdag 24 december 2021 11:27 schreef fetX het volgende:
[..]
Het is ook geen speerpunt van de VVD, dus ik snap ook best dat men zich afvraagt waarom je dan iemand vanuit die partij op die post zou zetten. Ik vraag me alleen sterk af of het verschil in partij zoveel uitmaakt, omdat het op lokaal niveau eigenlijk ook amper verschil maakt.
Dit slaat echt nergens op.quote:Op vrijdag 24 december 2021 11:08 schreef fetX het volgende:
[..]
De VVD bestaat niet alleen maar uit de Haagse Stolp. Dat is precies wat ik er mee bedoel te zeggen. Dat wat in Den Haag gebeurt staat vrij ver van de realiteit af. Leuk dat in de randstad armoede is, maar partijen als GL en D66 die het daar voornamelijk voor het zeggen hebben doen daar geen klap aan of wat ze doen werkt niet.
Dat staat er ook helemaal niet.quote:Op vrijdag 24 december 2021 11:38 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dit slaat echt nergens op.Armoede wordt niet veroorzaakt door gemeentebeleid, bestaat niet alleen in de Randstad en de VVD is daar ook helemaal niet klein.
D66 zou heel slecht onderhandelen als ze die post niet binnenhalen, wat mij betreft. Dat lijkt me prioriteit nummer 1 voor die partij, de enige manier om de stemmers die ze bij GL vandaan hebben getrokken tevreden te houden.quote:Op vrijdag 24 december 2021 11:52 schreef Cyan9 het volgende:
Een VVD-er op klimaat zou lachwekkend zijn.
Lijkt mij ook, zou echt een misser zijn als ze daar niet voor gegaan zijn.quote:Op vrijdag 24 december 2021 12:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
D66 zou heel slecht onderhandelen als ze die post niet binnenhalen, wat mij betreft. Dat lijkt me prioriteit nummer 1 voor die partij, de enige manier om de stemmers die ze bij GL vandaan hebben getrokken tevreden te houden.
Op dat verspreidde papiertje staat Kaag er ook zelf op.
Moet toch pijnlijk zijn voor GL als ze zien wat hun geloofsgenoten in Duitsland hebben weten te bereiken.quote:Op vrijdag 24 december 2021 12:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
D66 zou heel slecht onderhandelen als ze die post niet binnenhalen, wat mij betreft. Dat lijkt me prioriteit nummer 1 voor die partij, de enige manier om de stemmers die ze bij GL vandaan hebben getrokken tevreden te houden.
Op dat verspreidde papiertje staat Kaag er ook zelf op.
Kaag en Hennis-Plasschaert terug in een kabinet nog veel meer. Het Mali debacle volgt het Afghanistan gestuntel op.quote:Op vrijdag 24 december 2021 11:52 schreef Cyan9 het volgende:
Een VVD-er op klimaat zou lachwekkend zijn.
Knapen wil niet:quote:Op vrijdag 24 december 2021 13:59 schreef DeBarbarijseVOCrover het volgende:
[..]
Kaag en Hennis-Plasschaert terug in een kabinet nog veel meer. Het Mali debacle volgt het Afghanistan gestuntel op.
Laat ajb Knapen gewoon zitten...
Dat had ik inderdaad gelezen. Jammer. Ik vond het een verademing om hem in de Afghanistan debatten beide flanken van de kamer te horen uitleggen wat wel en niet mogelijk was.quote:Op vrijdag 24 december 2021 14:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Knapen wil niet:
https://www.trouw.nl/poli(...)uw-kabinet~b098b61a/
Alsof de VN missies ooit winnen en alsof het uitmaakt wie er minister van Defensie is daarvoor.quote:Op vrijdag 24 december 2021 14:11 schreef DeBarbarijseVOCrover het volgende:
[..]
Dat had ik inderdaad gelezen. Jammer. Ik vond het een verademing om hem in de Afghanistan debatten beide flanken van de kamer te horen uitleggen wat wel en niet mogelijk was.
Rob Jetten, de kritiekloze volgeling van Kaag op Defensie. Dat gaat ook een daverend succes worden. Al halen we vijf keer de NAVO-norm..., zo ga je bijvoorbaat al geen enkele VN-missie winnen.
Niet in de letterlijke zin van het woord. Maar voor Nederland valt er genoeg te winnen, helemaal nu het geopolitieke speelveld drastisch aan het veranderen is. Graag fatsoenlijk leiderschap als Rusland het op zijn heupen krijgt en Oekrane voor een tweede keer binnenvalt. Niet iemand die onderhandelt met Assad en meent Syri 'ontwapend' te hebben, terwijl de bevolking wel anders weet. Niet iemand die claimt in de rechtszaal dat het veiliger toeven was tijdens haar werk in het Midden-Oosten dan nu in Nederland (ik wil niet weten hoe men voor de VN rondreed door de straten daar, maar dat zal toch geen cabriootje zijn geweest?).quote:Op vrijdag 24 december 2021 14:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Alsof de VN missies ooit winnen en alsof het uitmaakt wie er minister van Defensie is daarvoor.
Klopt, de motie van afkeuring ging dan ook over het te laat starten, de evacuatie ging naar omstandigheden best goed. En het te laat starten was puur politiek, de VVD die bang is voor de PVV en FvD en zich laat gijzelen door haar rechterflank.quote:Op vrijdag 24 december 2021 17:41 schreef VoMy het volgende:
De evacuatie uit Kaboel was, toen hij eenmaal mocht beginnen, anders behoorlijk snel en goed verlopen.
Ik heb echt het idee dat men bij de VVD soms geen idee heeft wat er leeft onder de burgers in Nederland, tenminste niet met gewone burgers daarom heb ik ook niets met deze partij, want is er voor mijn mening te weinig er voor het werkende volk en de mensen die buiten de boot vallenquote:Op vrijdag 24 december 2021 11:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat valt wel mee, denk ik. De meeste kamerleden hebben ook gewoon broers/zussen/oude vrienden of bijvoorbeeld leden van dezelfde kerk of vereniging die het niet breed hebben. Alleen bij de VVD heb ik dat gevoel in elk geval bij de woordvoerders op armoede nooit, die snappen gewoon echt niet hoe dat leven is en hoe je er in terecht kunt komen.
Verhaal in de volkskrant gelezen van de week? Er zijn daar echt heel wat kostbare dagen verspeeld voordat men eindelijk eens begon. Dat kun je niet zomaar wegpoetsen door te roepen 'ja maar later ging het wel goed'. Dat is misschien wel zo en dat is ook lovenswaardig.quote:Op vrijdag 24 december 2021 17:41 schreef VoMy het volgende:
De evacuatie uit Kaboel was, toen hij eenmaal mocht beginnen, anders behoorlijk snel en goed verlopen.
GroenLinks wil helemaal niet regeren, anders had minister Klaver al lang in de treveszaal gezeten.quote:Op vrijdag 24 december 2021 12:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Moet toch pijnlijk zijn voor GL als ze zien wat hun geloofsgenoten in Duitsland hebben weten te bereiken.
En een enkeling (hoeveel is nog onbekend) heeft uiteindelijk ook de dood gevonden omdat ze niet tijdig gevacueerd werden. Ondanks dat bondgenoten en onze eigen ambassade al langere tijd de noodklok luidde. En dan ook nog de kamer verkeerd informeren over de keuze van 3 die men schijnbaar moest maken en met droge ogen beweren het niet hebben aan zien komen. En zelfs op de dag van de val van Kabul nog landelijke partijpolitiek (een etentje met wat oppositieleden) verkiezen boven de evacuatie regelen en een ander ging naar de bioscoop. Broekers-Knol, Kaag en Bijleveld zouden nooit meer terug moeten keren als minister of staatssecretaris. Ze hebben zichzelf gediskwalificeerd.quote:Op vrijdag 24 december 2021 17:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Verhaal in de volkskrant gelezen van de week? Er zijn daar echt heel wat kostbare dagen verspeeld voordat men eindelijk eens begon. Dat kun je niet zomaar wegpoetsen door te roepen 'ja maar later ging het wel goed'. Dat is misschien wel zo en dat is ook lovenswaardig.
Maar, er zijn wel Nederlanders en mensen die op ons rekenden in de meest hachelijke situaties gekomen door dat gekloot in het begin.
Ja, dit is inderdaad een schandalig deel. Ze hadden in juni uiterlijk moeten gaan evacueren.quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:07 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
En een enkeling (hoeveel is nog onbekend) heeft uiteindelijk ook de dood gevonden omdat ze niet tijdig gevacueerd werden. Ondanks dat bondgenoten en onze eigen ambassade al langere tijd de noodklok luidde. En dan ook nog de kamer verkeerd informeren over de keuze van 3 die men schijnbaar moest maken en met droge ogen beweren het niet hebben aan zien komen.
Ah, alle andere landen waren al klaar tijdens de val dus?quote:Op vrijdag 24 december 2021 18:07 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
En een enkeling (hoeveel is nog onbekend) heeft uiteindelijk ook de dood gevonden omdat ze niet tijdig gevacueerd werden. Ondanks dat bondgenoten en onze eigen ambassade al langere tijd de noodklok luidde.
Er werd gezegd dat het minder goed zou gaan door de mensen aan de top, maar eenmaap begonnen viel in de executie uiteindelijk niet zo veel te winnen, wilde ik maar zeggen.quote:Op vrijdag 24 december 2021 17:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Verhaal in de volkskrant gelezen van de week? Er zijn daar echt heel wat kostbare dagen verspeeld voordat men eindelijk eens begon. Dat kun je niet zomaar wegpoetsen door te roepen 'ja maar later ging het wel goed'.
Als een generaal in Buitenhof uiteenzet dat wij, Nederland, democratie hebben gebracht in een oerconservatief land en daar vrouwen opgeleid hebben tot politie bij onze missies. En er tegelijkertijd in de kamer doodleuk wordt gebrabbeld over bakstenen op elkaar metselen en het al dan niet drie mensen op de lijst zetten door de coalitie dan heb ik, als toch wel iemand met een redelijk pacifistische inborst, liever die generaal op de plek van Bijleveld of Kaag. Niet dat de evacuatie dan goed was verlopen, maar wel dat er dan echt werk was gemaakt van de lijst.quote:Op vrijdag 24 december 2021 19:11 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ah, alle andere landen waren al klaar tijdens de val dus?
Als ik iets niet op die post wil, is het wel een generaal of iemand anders uit het leger. De cultuur, die zogenaamde "can do mentaliteit" binnen het leger heeft iemand nodig die dat af remt. Iemand die politiek denkt, niet militair. Militairen genoeg op het ministerie, het is totaal onnodig dat een minister ook militair is.quote:Op vrijdag 24 december 2021 21:42 schreef DeBarbarijseVOCrover het volgende:
[..]
Als een generaal in Buitenhof uiteenzet dat wij, Nederland, democratie hebben gebracht in een oerconservatief land en daar vrouwen opgeleid hebben tot politie bij onze missies. En er tegelijkertijd in de kamer doodleuk wordt gebrabbeld over bakstenen op elkaar metselen en het al dan niet drie mensen op de lijst zetten door de coalitie dan heb ik, als toch wel iemand met een redelijk pacifistische inborst, liever die generaal op de plek van Bijleveld of Kaag. Niet dat de evacuatie dan goed was verlopen, maar wel dat er dan echt werk was gemaakt van de lijst.
Als feminist heb ik in ieder geval heel erg te doen met de hoogte van het glazen plafond van de Afghaanse vrouwen. En, godzijdank, lijkt het glazen plafond voor Kaag richting het premierschap hier in Nederland momenteel op de juiste hoogte te liggen...
Lang verhaal, waarom je mij quote zie ik niet direct, je opmerking over Kaag komt ook uit de lucht vallen. Waarvan akte, dan maar.quote:Op vrijdag 24 december 2021 21:42 schreef DeBarbarijseVOCrover het volgende:
[..]
Als een generaal in Buitenhof uiteenzet dat wij, Nederland, democratie hebben gebracht in een oerconservatief land en daar vrouwen opgeleid hebben tot politie bij onze missies. En er tegelijkertijd in de kamer doodleuk wordt gebrabbeld over bakstenen op elkaar metselen en het al dan niet drie mensen op de lijst zetten door de coalitie dan heb ik, als toch wel iemand met een redelijk pacifistische inborst, liever die generaal op de plek van Bijleveld of Kaag. Niet dat de evacuatie dan goed was verlopen, maar wel dat er dan echt werk was gemaakt van de lijst.
Als feminist heb ik in ieder geval heel erg te doen met de hoogte van het glazen plafond van de Afghaanse vrouwen. En, godzijdank, lijkt het glazen plafond voor Kaag richting het premierschap hier in Nederland momenteel op de juiste hoogte te liggen...
Jij vond de evacuatie goed verlopen. Maar de aanloop daarnaartoe was toch te potsierlijk voor woorden? Er lag niet eens een fatsoenlijke evacuatielijst die we de Fransen berhaupt hadden kunnen meegeven bij hun missie, als hun mail niet vermist was geraakt.quote:Op vrijdag 24 december 2021 21:55 schreef VoMy het volgende:
[..]
Lang verhaal, waarom je mij quote zie ik niet direct, je opmerking over Kaag komt ook uit de lucht vallen. Waarvan akte, dan maar.
Mijn pacifistische inborst gaat hier dus in mee.quote:Op vrijdag 24 december 2021 21:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als ik iets niet op die post wil, is het wel een generaal of iemand anders uit het leger. De cultuur, die zogenaamde "can do mentaliteit" binnen het leger heeft iemand nodig die dat af remt. Iemand die politiek denkt, niet militair. Militairen genoeg op het ministerie, het is totaal onnodig dat een minister ook militair is.
Inderdaad. Ze staat vooral bekend als zakkenvuller.quote:Op donderdag 23 december 2021 17:47 schreef Hexagon het volgende:
De fles bubbels die voor oudjaarsavond was gereserveerd gaat wellicht vandaag al open, ja.quote:Op maandag 27 december 2021 04:11 schreef trein2000 het volgende:
https://www.tubantia.nl/p(...)uw-kabinet~a8e503cd/
Uit bronnen heb ik vernomen dat bij @:Janneke141 een spontaan feest is uitgebroken na het horen van dit nieuws.
Wacht maar tot ze een andere corrupte VVD'er hebben gevonden.quote:Op maandag 27 december 2021 08:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De fles bubbels die voor oudjaarsavond was gereserveerd gaat wellicht vandaag al open, ja.
Bij de VVD weet men uitstekend wat Het Volk en De Gewone Burger wil, daarom halen ze ook zoveel stemmen. Het is juist dat soort meerderheidsterreur waar ik op kots.quote:Op vrijdag 24 december 2021 17:56 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik heb echt het idee dat men bij de VVD soms geen idee heeft wat er leeft onder de burgers in Nederland, tenminste niet met gewone burgers daarom heb ik ook niets met deze partij, want is er voor mijn mening te weinig er voor het werkende volk en de mensen die buiten de boot vallen
Dat begrijp ik. En met jou zullen vele (aspirant-) adoptieouders het glas heffen.quote:Op maandag 27 december 2021 08:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De fles bubbels die voor oudjaarsavond was gereserveerd gaat wellicht vandaag al open, ja.
Wat bezielt zo’n man eigenlijk om zo’n functie te willen? Wel mooi hoor. Maar zou zelf echt geen zin hebben om zijn huidige baan te verruilen voor een baan waarbij je de helft van de tijd wordt uitgekafferd door Greet en consortenquote:
Ach dat was met Dekker toch ook al zo’n succes…quote:Op donderdag 30 december 2021 18:52 schreef Smegma. het volgende:
Wat een embarmelijke ploeg stuurt VVD in. Yesilgoz op J&V is van hetzelfde laken en pak als Ollongren op Defensie. Ze heeft geen juridische achtergrond.
Ja, maar met Schreinemacher en Adriaansens heeft de VVD wel twee juristen. Nou ja, ik wens Yesilgz veel succes met het kwijtraken en zoeken van de bonnetjes.quote:Op donderdag 30 december 2021 18:53 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ach dat was met Dekker toch ook al zo’n succes…
Teeven had wel een juridische achtergrond, hoe liep dat ook al weer af? Defensie heeft maar zelden een militair als minister gehad en dat is prima, de minister is politiek verantwoordelijk en als, zoals iedereen roept, er wanbeleid is geweest op Defensie dan is het mischien hoog tijd dat er eens geen VVD'er of CDA'er zit op die post.quote:Op donderdag 30 december 2021 18:52 schreef Smegma. het volgende:
Wat een embarmelijke ploeg stuurt VVD in. Yesilgoz op J&V is van hetzelfde laken en pak als Ollongren op Defensie. Ze heeft geen juridische achtergrond.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |