Daar heeft hij in het verleden toch ook al hand-en-spandiensten voor verricht?quote:Op dinsdag 7 december 2021 20:36 schreef Hexagon het volgende:
Zou trouwens een goeie grap zijn als D66 Bart Snels zou strikken als staatssecretaris
Klopt inderdaadquote:Op dinsdag 7 december 2021 20:42 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Daar heeft hij in het verleden toch ook al hand-en-spandiensten voor verricht?
Dat gaat de relatie met GL en PvdA niet verbeteren, denk ik.quote:Op dinsdag 7 december 2021 20:36 schreef Hexagon het volgende:
Zou trouwens een goeie grap zijn als D66 Bart Snels zou strikken als staatssecretaris
Hij is zelf al tegen de samenwerking met de PvdA.quote:Op dinsdag 7 december 2021 20:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gaat de relatie met GL en PvdA niet verbeteren, denk ik.
Dit wordt serieus de titel van een ministerie?quote:Op dinsdag 7 december 2021 22:04 schreef Hexagon het volgende:
Bestrijding van terrorisme en ondermijning
Neuh, hij is tegen een verkapte fusie of overmatig hand-in-hand, dat is wat anders.quote:Op woensdag 8 december 2021 00:52 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Hij is zelf al tegen de samenwerking met de PvdA.
Of Rutte wil hem niet en hij doet alsof het andersom is.:Dquote:Op woensdag 8 december 2021 13:03 schreef Guay het volgende:
Vonhof heeft ook aangegeven niet te willen
https://www.trouw.nl/poli(...)n-rutte-iv~b5bf2aea/
Barbara Baarsma is lid van D66 en schreef zelfs mee aan het verkiezingsprogramma voor de Europese Verkiezingen van 2019.quote:Op dinsdag 7 december 2021 22:04 schreef Hexagon het volgende:
Dan de VVD en de Christenunie
VVD
Ministers
Minister President, Mark Rutte, natuurlijk
Buitenlandse zaken, Ockje Tellegen, heeft ervaring als diplomaat
Verkeer en Rijkswaterstaat: Barbara Visser, mag aanblijven
Justitie: Ina Adema, ze zullen dit departement wel willen houden en Adema is een degelijk type
Volksgezondheid (zonder COVID): Ernst Kuipers, hij hengelde er openlijk naar, bij de VVD kan hij het krijgen
Onderwijs II: Jacco Vonhof, veelzijdig bestuurder die bij dat nieuwe elan hoort
Klimaat: Dilan Yeşilgöz-Zegerius, stroomt hiermee door naar een ministerschap op hetzelfde
Landbouw Natuur en visserij: Mark Harbers, hij mag zichzelf revancheren
Staatssecretarissen
Economische zaken: Barbara Baarsma, bekend van televisie en zat in de SER
Sociale zaken: Dennis Wiersma, hij mag door op zijn postje
Defensie: Malik Azmani, hij krijgt promotie
VROM: Christianne van der Wal schuift door naar het kabinet
Binnenlandse zaken: Eric van der Burg, oud wethouder uit Amsterdam en senator die dus wel wat bestuurlijke bagage heeft
Financien rest (wat Vijlbrief nu doet): Aukje de Vries, beloond na jaren trouwe dienst
Christenunie
Ministers:
Sociale Zaken: Carola Schouten, de felbegeerde zware post wordt binnengehaald
Bestrijding van terrorisme en ondermijning: Jaap-Pieter Aalbersberg, dit lijkt me ook nog wel een projectminister waard en wie past er beter?
Staatssecrectarissen
Cultuur: Paul Blokhuis, mag doorgaan maar wel een andere post
Ook zonder drankroddel is Sjoerdsma niet ministeriabel. Zoals hij zijn standpunten verkondigt, dan zouden we na dit kabinet helemaal geen ministerie van BuZa meer nodig hebben..quote:...Sjoerdsma is niet ministeriabel na de drankroddel...
Oke, ontdek ik nog eens watquote:Op woensdag 8 december 2021 16:25 schreef Morendo het volgende:
[..]
Barbara Baarsma is lid van D66 en schreef zelfs mee aan het verkiezingsprogramma voor de Europese Verkiezingen van 2019.
ik denk niet dat Sjoerdsma minister wordt, hij is op dit moment de landelijk campagne leider voor de gemeente raadsverkiezingen. die gaan ze echt niet zo vlak voor de verkiezingen vervangen.quote:Op woensdag 8 december 2021 16:33 schreef Idisrom het volgende:
Citaat uit de OP:
[..]
Ook zonder drankroddel is Sjoerdsma niet ministeriabel. Zoals hij zijn standpunten verkondigt, dan zouden we na dit kabinet helemaal geen ministerie van BuZa meer nodig hebben..
Die heeft samen met Sneller wel inhoudelijk goed werk geleverd.quote:Op dinsdag 7 december 2021 20:36 schreef Hexagon het volgende:
Bij D66 komt het denk ik idd wel goed, ook VVD heeft genoeg kandidaten. Het pijnpunt lijkt me het CDA.quote:Op vrijdag 10 december 2021 08:39 schreef Hexagon het volgende:
Je vergeet bij D66 de genoemde Lousewies van der Laan en Rianne Letschert.
Andere namen die in me opkomen.
-Sophie in t Veld (als een soort functie elders want ik denk dat ze ook daar eens vernieuwing willen)
-Annemarie Spierings (oud partijvoorzitter en gedeputeerde in Brabant)
-Annet Aris (invloedrijke zakenvrouw en leidde ooit programmacommissie)
-Simone Kukenheim (wethouder Amsterdam)
-Annelien Bredenoord (fv in de senaat).
Zeker het feit dat Annemarie Spierings gestopt is als voorzitter vind ik een signaal dat er misschien een kabinetspost in zit.
Ja, klopt. Maar als je wel 10/10 of 9/11 bij ministers wil hebben, zou CDA met 4 mannelijke ministers daar wel een enorme hap uit nemen.quote:Op vrijdag 10 december 2021 08:50 schreef VoMy het volgende:
Het hoeft toch ook niet per partij 50-50 te zijn? Als het CDA 5 mannen wil leveren en D66 meer vrouwen, omdat het lijstje vrouwen daar indrukwekkender is dan dat van de mannen, dan heft dat elkaar op?
Dat krijg je met symbolische maatregelen, dat je dan heel erg op de symboliek moet gaan letten waardoor je het jezelf nog weer lastiger maakt. 20 ministers trouwens, was het niet tijdens Rutte I dat er maar 12 ministers waren omdat dat ook wel kon, lekker kleine overheid? Het kan verkeren.quote:Op vrijdag 10 december 2021 08:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, klopt. Maar als je wel 10/10 of 9/11 bij ministers wil hebben, zou CDA met 4 mannelijke ministers daar wel een enorme hap uit nemen.
Als de mannen in het kabinet bijna allemaal minister zijn en er vooral vrouwelijke staatssecretarissen rondlopen ziet dat er ook weer gek uit.
Bij CDA kun je nog denken aan Corien Wortmann-Kool, Karien van Gennip of Jacobine Geel.quote:Op vrijdag 10 december 2021 08:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij D66 komt het denk ik idd wel goed, ook VVD heeft genoeg kandidaten. Het pijnpunt lijkt me het CDA.
Ja, er zijn natuurlijk altijd namen te noemen. Zeker voor staatssecretarissen. Het gaat hier dan meer over het beperkt aantal plekken. Bij CDA waarschijnlijk 6: 4 ministers en 2 staatssecretarissen. Als je dan De Jonge, Hoekstra, Van Dam, Knops en Heerma al hebt, heb je nog maar 1 plek over. De geruchten over Van Dam en De Jonge zijn wel erg sterk, komen van veel verschillende kanten. Van Hoekstra, Knops en Heerma kan er natuurlijk wel 1 fractievoorzitter worden.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bij CDA kun je nog denken aan Corien Wortmann-Kool, Karien van Gennip of Jacobine Geel.
Ik kan me haast niet voorstellen dat Hoekstra in de Tweede Kamer blijft. De NRC (https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-en-huizen-a4068518) en de NOS melden ook dat de kans groot is dat hij het kabinet in gaat. Wellicht Van Dam staatssecretaris en geen minister? Wel bijzonder hoor dat je als partij zo'n overgewicht hebt aan mannen die allemaal een plekje in het kabinet 'claimen' t.o.v. vrouwen.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, er zijn natuurlijk altijd namen te noemen. Zeker voor staatssecretarissen. Het gaat hier dan meer over het beperkt aantal plekken. Bij CDA waarschijnlijk 6: 4 ministers en 2 staatssecretarissen. Als je dan De Jonge, Hoekstra, Van Dam, Knops en Heerma al hebt, heb je nog maar 1 plek over. De geruchten over Van Dam en De Jonge zijn wel erg sterk, komen van veel verschillende kanten. Van Hoekstra, Knops en Heerma kan er natuurlijk wel 1 fractievoorzitter worden.
Ik denk dat Knops de fractie mag gaan leiden.quote:Op vrijdag 10 december 2021 10:33 schreef Guay het volgende:
[..]
Ik kan me haast niet voorstellen dat Hoekstra in de Tweede Kamer blijft. De NRC (https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-en-huizen-a4068518) en de NOS melden ook dat de kans groot is dat hij het kabinet in gaat. Wellicht Van Dam staatssecretaris en geen minister? Wel bijzonder hoor dat je als partij zo'n overgewicht hebt aan mannen die allemaal een plekje in het kabinet 'claimen' t.o.v. vrouwen.
Zekerheidjes lijken me Hoekstra en De Jonge als minister.quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, er zijn natuurlijk altijd namen te noemen. Zeker voor staatssecretarissen. Het gaat hier dan meer over het beperkt aantal plekken. Bij CDA waarschijnlijk 6: 4 ministers en 2 staatssecretarissen. Als je dan De Jonge, Hoekstra, Van Dam, Knops en Heerma al hebt, heb je nog maar 1 plek over. De geruchten over Van Dam en De Jonge zijn wel erg sterk, komen van veel verschillende kanten. Van Hoekstra, Knops en Heerma kan er natuurlijk wel 1 fractievoorzitter worden.
Ik doel meer op dat ik me dan afvraag of dit dan gewoon 'toeval' is, terwijl er blijkbaar bij andere partijen wel een 'betere' mix te maken is, óók als je echt puur alleen op kwaliteit selecteert.quote:Op vrijdag 10 december 2021 15:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik denk dat Knops de fractie mag gaan leiden.
Maar ook los daar van, dit is het probleem van dergelijke symboolpolitiek. Het CDA heeft nu even 4of 5 goede mannen staan, het is niet anders. Moet je nu dan mindere mensen nemen omdat het er anders lelijk uit ziet, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?
dat zou wel een mooie plek voor Peetoom zijnquote:Op dinsdag 7 december 2021 18:47 schreef Hexagon het volgende:
Ook eens over het CDA nagedacht
Ministers:
Economische zaken: Wopke Hoekstra, als het geen minfin is past dit wel bij een consultant. En ik denk dat we hem als leider niet terug gaan zien.
Binnenlandse zaken: Hubert Bruls, heeft zich voldoende in de kijker gespeeld. De politie krijgt hij daarbij ook weer in zijn portefeuille.
Ontwikkelingssamenwerking en Buitenlandse Handel + Antilliaanse zaken: Ruth Peetoom, mag de sociale kant van het CDA wat gaan oppoetsen hier
Projectminister COVID: Hugo de Jonge, hij wil zelf kennelijk en ik denk dat er weinig anderen op die post azen
Staatssecretarissen
Volksgezondheid: Anne Kuik, mag hier gaan warmdraaien voor het grotere werk
Financien: Chris van Dam, mag terugkomen en heeft wel het vertrouwen hier verder orde op zaken te stellen
Kaag op BuZa. Was die niet afgetreden?quote:Op vrijdag 10 december 2021 17:22 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Dames en heren, alles moet anders zodat alles hetzelfde blijft!
Maar Kaag was ten tijde van de verkiezingen helemaal geen minister van BuZa, dus dit heeft verder niet zoveel met oude departementen te maken.quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kaag op BuZa. Was die niet afgetreden?
Wel een mooie interpretatie van 'nieuwe bestuurscultuur'. Dat gesneuvelde ministers opnieuw hun oude departement oppakken gebeurde zelfs onder Balkenende niet.
Kun jij me uitleggen hoe Kaag deze vorm van op de oude voet verdergaan kan verkopen als 'nieuwe bestuurscultuur'? Of het strikt formeel wel of niet klopt interesseert de gemiddelde Nederlander namelijk geen reet.quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:08 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar Kaag was ten tijde van de verkiezingen helemaal geen minister van BuZa, dus dit heeft verder niet zoveel met oude departementen te maken.
Buiten dat ik het de hele tijd herhalen van het smalende etiket 'nieuwe bestuurscultuur' op werkelijk elke ademhaling van wie dan ook binnen D66 een vrij kansloze manier van 'scoren' vindt die hier eigenlijk uitsluitend gebezigd wordt door mensen die het sowieso moeten hebben van kansloze herhalingen en die ik dan ook niet hoog heb zitten, slaat je opmerking nou niet bepaald ergens op.quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kun jij me uitleggen hoe Kaag deze vorm van op de oude voet verdergaan kan verkopen als 'nieuwe bestuurscultuur'? Of het strikt formeel wel of niet klopt interesseert de gemiddelde Nederlander namelijk geen reet.
Kaag is afgetreden om een inhoudelijke reden, namelijk de afkeuring van de Kamer. En binnen dezelfde zittingstermijn zit ze er weer. Dan ben je dus een toneelstuk aan het opvoeren.quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:20 schreef VoMy het volgende:
[..]
Buiten dat ik het de hele tijd herhalen van het smalende etiket 'nieuwe bestuurscultuur' op werkelijk elke ademhaling van wie dan ook binnen D66 een vrij kansloze manier van 'scoren' vindt die hier eigenlijk uitsluitend gebezigd wordt door mensen die het sowieso moeten hebben van kansloze herhalingen en die ik dan ook niet hoog heb zitten, slaat je opmerking nou niet bepaald ergens op.
Je doet het voorkomen alsof mensen van voor de verkiezingen gewoon terugkomen op hun oude posities, maar Kaag zat voor de verkiezingen helemaal niet op buitenlandse zaken, daar is ze bij een tijdelijk herschuiving heengeplaatst nadat er andere ministers waren weggevallen. Kortom, niemand heeft gestemd met het idee dat Kaag als MinBuZa 'oude wijn in nieuwe zakken' of wat dan ook was, aangezien ze tot en met mei van dit jaar nog helemaal geen minister van BuZa was. Het is dus geen kwestie van 'op oude voet verder gaan', want tijdens de verkiezingen waren er net 4 jaar verstreken waarin ze helemaal niet minister van Buitenlandse Zaken was.
Wat die nieuwe bestuurscultuur dan ook was/is, en dat kun je gewoon op de site van D66 lezen, iets wat niemand die erover begint gedaan lijkt te hebben, dat staat los van het feit dat Kaag helemaal geen minister van Buitenlandse Zaken was tijdens de missionaire periode van Rutte III en het is dus ook niet op oude voet verdergaan als ze dat nu opeens wel wordt. Op oude voet verdergaan is Wiebes terughalen op EZ, De Jonge laten zitten op VWS, Rutte laten zitten op AZ, misschien Snel terughalen op Financiën. Mensen die daadwerkelijk gedurende het regerende deel van Rutte III op posten hebben gezeten, terugzetten op hun die post.
Maar dat heeft niets te maken met 'doorgaan op de oude voet' zoals hierboven gesuggereerd wordt.quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kaag is afgetreden om een inhoudelijke reden, namelijk de afkeuring van de Kamer. En binnen dezelfde zittingstermijn zit ze er weer. Dan ben je dus een toneelstuk aan het opvoeren.
Het tijdstip van verkiezingen doet daar niets aan af.
Natuurlijk wel. Dat soort toneelstukjes, die baantjescarrousel. Dat is de oude bestuurscultuur.quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:24 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar dat heeft niets te maken met 'doorgaan op de oude voet' zoals hierboven gesuggereerd wordt.
Nieuwe bestuurscultuur is niet wat D66 op zijn website zet, maar dat wat de politiek nodig heeft om het vertrouwen te herstellen en daar heeft Kaag de hele verkiezingscampagne op gehamerd, daar kan ik verder ook niet zo veel aan doen.quote:
Ik heb het direct gezegd, alles moet anders zodat alles hetzelfde blijft.quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nieuwe bestuurscultuur is niet wat D66 op zijn website zet, maar dat wat de politiek nodig heeft om het vertrouwen te herstellen en daar heeft Kaag de hele verkiezingscampagne op gehamerd, daar kan ik verder ook niet zo veel aan doen.
En als Kaag nu de functie oppakt waar ze eerder van is afgetreden, dan denk ik niet dat je, buiten haar eigen achterban uiteraard, nog veel mensen kan vinden die van D66 al te veel bestuurlijke vernieuwingen gaan verwachten. Een groter uithangbord voor 'wij blijven gewoon doen wat we voorheen ook al deden' kun je bijna niet verzinnen.
Want Kaag was al minister van buitenlandse zaken toen ze zei dat dingen anders moesten. Oh nee toch niet. Dus dingen veranderen toch? Zat je er direct al naast met je uitspraak?quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb het direct gezegd, alles moet anders zodat alles hetzelfde blijft.
Ten eerste bepaal jij niet een verkiezingsbelofte van D66 inhoudt en hoe zij dat moeten invullen, ten tweede is het een heel andere kwestie of Kaag als MinBuZa nu nog kan dan of het 'alles blijft bij het oude' is. Kaag was namelijk tijdens Rutte 3 geen missionair minister van BZ, dus het is iig niet een voortzetting van het oude kabinet zoals je suggereerde.quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nieuwe bestuurscultuur is niet wat D66 op zijn website zet, maar dat wat de politiek nodig heeft om het vertrouwen te herstellen en daar heeft Kaag de hele verkiezingscampagne op gehamerd, daar kan ik verder ook niet zo veel aan doen.
En als Kaag nu de functie oppakt waar ze eerder van is afgetreden, dan denk ik niet dat je, buiten haar eigen achterban uiteraard, nog veel mensen kan vinden die van D66 al te veel bestuurlijke vernieuwingen gaan verwachten. Een groter uithangbord voor 'wij blijven gewoon doen wat we voorheen ook al deden' kun je bijna niet verzinnen.
Dat van die zittingstermijn is ook arbitrair want eender wie kan door dezelfde TK weer als minister worden geïnstalleerd als het vertrouwen is hersteld en daarmee is het aftreden in principe een zaak uit het verleden.quote:Op vrijdag 10 december 2021 18:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kaag is afgetreden om een inhoudelijke reden, namelijk de afkeuring van de Kamer. En binnen dezelfde zittingstermijn zit ze er weer. Dan ben je dus een toneelstuk aan het opvoeren.
Het tijdstip van verkiezingen doet daar niets aan af.
quote:Op vrijdag 10 december 2021 19:20 schreef Hexagon het volgende:
Maar het zou me weinig verbazen als de VVD heeft verzonnen dat Kaag wel terug mag en dat ze dat dan aan de media meedelen.
Nou ja het is wel de reden waarom we al een jaar geen regering hebben. Helemaal irrelevant lijkt me dat toch niet.quote:Op vrijdag 10 december 2021 20:00 schreef Hanca het volgende:
Ik vind het zozeer een probleem qua 'nieuw leiderschap', dat is sowieso een lege verkiezingsterm, geen waarde aan hechten.
Ook dat is een heel reël issue. Bovendien, wat is de waarde van aftreden als je een paar maand later gewoon weer op post zit? Dan wordt het nog meer een toneelstuk, dat is voor het aanzien van en het vertrouwen in de politiek ook niet goed.quote:Wel een probleem qua 'verantwoordelijkheid nemen'. Straks is dat onderzoek naar de evacuaties van Afghanistan er (als ze een voorzitter kunnen vinden), zijn er zware conclusies... en dan kan Kaag zeggen dat ze haar verantwoordelijkheid al genomen heeft en lekker blijven zitten?
Goh. Lijkt wel Mark Rutte die met allerlei gesneuvelde kabinetten en 'ik heb heel veel vernieuwende ideeën' keer op keer terug komt.quote:Op vrijdag 10 december 2021 19:54 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Mooie draad. Het nieuwe leiderschap lijkt toch verdacht veel op het oude…
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |