abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197276391

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197276444
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:59 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ja ik ben verbijsterd dat je dit denkt. Ik vind dit zelfs gevaarlijk. Je bent niet de enige overigens. Ergens in juni of juli hadden wij eerste besmetting op kantoor. Toen deed GGD nog vrij serieus BCO. Een aantal collega’s die lang tijd, half uur samen eten zonder afstand bijvoorbeeld, moesten in quarantaine. De rest werd alleen aangeschreven (extra) alert te zijn op klachten.

Een collega trok toen dezelfde conclusie als jij, dat wanneer je dus minder dan een kwartier bij iemand in de buurt kwam dat het risico klein is. Dat is pertinent niet waar, maar ze kunnen maar moeilijk iedereen waar je even te kort langs afgelopen bent in quarantaine zettten hè. Quarantaine is een zeer zwaar middel.
[..]

Bron waar dat GGD zegt dat kans om dan te besmetten verwaarloosbaar klein is, graag.
Je vindt het gevaarlijk dat ik denk dat het risico om besmet te raken in de supermarkt verwaarloosbaar klein is als ik langs iemand loop, op 1,5 meter afstand?

Daarbij, wat je noemt staat gewoon in het protocol van het RIVM, dat is dit:
quote:
• Huisgenoten zijn contacten die in dezelfde woonomgeving leven en langdurig op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de bevestigde persoon.**
• Als overige nauwe contacten worden beschouwd:
• 2a. Personen die langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de bevestigde persoon tijdens diens besmettelijke periode**, ***. Personen die een melding vanuit de app CoronaMelder hebben gekregen worden als overige nauwe contacten beschouwd. Voor vliegtuig-, bus- en treincontacten is verderop in dit protocol uitgewerkt wie van de passagiers en bemanningsleden voldoen aan de definitie overige nauwe contacten.
• 2b. In omstandigheden waarbij er een hoogrisicoblootstelling was van korter dan 15 minuten (bijvoorbeeld in het gezicht hoesten, of direct fysiek contact zoals zoenen) wordt deze persoon ook als ‘overig nauw contact’ beschouwd.
• Overige (niet nauwe) contacten zijn personen die langdurig contact (langer dan 15 minuten) hadden met de bevestigde persoon op meer dan 1,5 meter afstand in dezelfde ruimte, bijvoorbeeld op kantoor, in de klas of tijdens vergaderingen.
Waarom is het pertinent niet waar dat het risico klein is in een winkel, waar je een paar minuten bent en op meer dan 1.5 meter afstand van anderen staat?
pi_197276448
Ja joh laten we lekker alles loslaten want de UK variant komt er aan :')
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:12:48 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197276451
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het gaat in die situatie ook niet om voorrang voor Corona-patiënten. Er zomin als het nu gaat om voorrang. Het gaat om het geven van zorg. Als je het virus vrijelijk rond laat gaat, heb je binnen veel te korte veel te veel te veel patiënten die acute zorg nodig hebben en zal de reguliere zorg helemaal afgeschaald zijn. Dan kan niemand meer terecht, met geen enkele zorgvraag.
Als er een mutatie van het virus ontstaat, of al ontstaan is, met een verspreidingsgraad die zelfs met de heftigste denkbare lockdown niet lager dan 1,4 te krijgen is, dan gebeurt dat sowieso. Dan moet je wel andere keuzes gaan maken, maar zelfs dan is dat kennelijk geen optie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197276462
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het gaat in die situatie ook niet om voorrang voor Corona-patiënten. Er zomin als het nu gaat om voorrang. Het gaat om het geven van zorg. Als je het virus vrijelijk rond laat gaat, heb je binnen veel te korte veel te veel te veel patiënten die acute zorg nodig hebben en zal de reguliere zorg helemaal afgeschaald zijn. Dan kan niemand meer terecht, met geen enkele zorgvraag.
Het 'opengooien' van alles lijkt me ook niet in één keer haalbaar.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197276465
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:59 schreef simonblue het volgende: [..] Hoeveel mensen zouden er in jouw scenario overlijden?
Ik ben benieuwd of we na de coronacrisis nog ooit iets te horen gaan krijgen over alleen al de oversterfte als gevolg van niet gediagnosticeerde kankergevallen in het voorbije jaar en komende jaren. In juni was al duidelijk dat er vanaf maart duizenden kankerdiagnoses minder gesteld waren dan in voorgaande jaren...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_197276503
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:05 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Als je wel reguliere zorg gaat leveren dan geef je dus iedereen met COVID-19 die zorg nodig heeft "op". Linksom of rechtsom je gaat dan veel meer doden krijgen. Die 2000+ mensen die nu opgenomen zijn kan je dan dus afschrijven en op het dodenlijstje zetten, want die liggen daar niet omdat ze hun teen hebben gestoten. Je kan echt niet en/en doen. Dat lukt nu al niet, laat staan als je totaal los gaat en alles los laat.

Dat weet jij helemaal niet zo goed. Ik noem maar wat: Kankerpatiënten die geen zorg meer krijgen? Hoe veel doden worden dat naarmate de tijd vordert? Talloze gezonde levensjaren buiten de niet-covid zorg die we verliezen. Zo'n berekening maak je niet zo maar even. Ik weet niet, wanneer het écht chaos wordt (even hypothetisch gezien), wat prioriteit heeft.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_197276520
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:13 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd of we na de coronacrisis nog ooit iets te horen gaan krijgen over alleen al de oversterfte als gevolg van niet gediagnosticeerde kankergevallen in het voorbije jaar en komende jaren. In juni was al duidelijk dat er vanaf maart duizenden kankerdiagnoses minder gesteld waren dan in voorgaande jaren...
Als je alles open gooit, hebben deze mensen ook geen hulp. Linksom of rechtsom zijn zij een van de groepen die flink de dupe is.

Alleen het virus compleet indammen is goed voor deze groep.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197276527
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als er een mutatie van het virus ontstaat, of al ontstaan is, met een verspreidingsgraad die zelfs met de heftigste denkbare lockdown niet lager dan 1,4 te krijgen is, dan gebeurt dat sowieso. Dan moet je wel andere keuzes gaan maken, maar zelfs dan is dat kennelijk geen optie.
Dan moet je dus nadenken over mogelijkheden als op een andere manier zorg bieden en ga je (bijvoorbeeld) het leger inzetten om reguliere zorg te bieden, en iedereen terughalen uit pensioen enzo.

De creativiteit in denken is wel vrij laag hier (niet van jou nu hè :+). Als je nu volop los gaat met vaccineren hoef je het alleen maar vol te houden tot je de risicogroepen gevaccineerd hebt.

Daarbij, als de R niet onder de 1 te krijgen is ga je automatisch richting een situatie dat je de plekken waar risicopatiënten zijn gaat isoleren. Hoe vervelend dat ook is, elk ander scenario gaat dan niet werken lijkt mij.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 07-01-2021 22:16:28 ]
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 22:16:42 #10
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_197276564
quote:

[..]

Waarom zou je maatregelen loslaten, omdat er een besmettelijkere versie komt? Ik snap die logica echt niet.
pi_197276575
quote:

[..]

Omdat het dan moeilijker is, moeten we het dan maar opgeven? Ik vind dat een vreemde redenatie.
Maar goed, gooi de boel lekker open dan. War zal het niet druk zijn in de horeca, omdat er teveel zieken zijn, teveel mensen doodgaan, en de meeste mensen het risico maar liever niet nemen om besmet te worden. Wat zullen veel bedrijven in de problemen komen met een groot deel van hun bedrijf ziek thuis. Onderwijs zal soepel lopen met zieke leerkrachten en leerlingen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197276588
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Daar gaan echt vele maanden overheen van chaos.
Ik heb het idee dat er veel mensen zijn die denken dat als we nu het gewone leven weer oppakken zonder maatregelen, we een weken wat meer mensen met een griepje hebben en dat het dan gedaantes. Dat zal niet het geval zijn. Het zal langer duren en meer ontwrichtend zijn.
Misschien valt die druk op de zorg dan wel ontzettend mee. Wij weten simpelweg niet hoe groot die potentiële groep nog is die in het ziekenhuis zou kunnen komen. Misschien zijn heel veel daarvan inmiddels al wel aan de beurt geweest of helaas overleden. Niet voor iedereen is immers een besmetting direct een ziekenhuis opname gelukkig. Er wordt hier gedaan alsof wanneer wij alles los laten er een miljoen mensen in het ziekenhuis komen, terwijl dat waarschijnlijk niet zo is.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:17:50 #13
346939 Janneke141
pi_197276604
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:16 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Waarom zou je maatregelen loslaten, omdat er een besmettelijkere versie komt? Ik snap die logica echt niet.
Waarom zou je je vinger in het gaatje in de dijk houden terwijl het al in golven over de rand komt?
pi_197276617
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:13 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Ja, hier ben ik echt heel bang voor. Hoe veel mensen overlijden wel niet aan kanker jaarlijks... En er zijn talloze andere voorbeelden van verloren gezonde levensjaren.

Daarom pleit ik er ook voor om echt innovatief te zijn wanneer het op zorg aankomt, want dat zijn we nog steeds niet. Als het écht oorlog is, dan worden mensen pas innovatief, dat zie je door de hele geschiedenis. Maar deze COVID crisis is nog lang niet een crisis van dusdanige omvang.
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:18:36 #15
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_197276634
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:43 schreef Jazeg het volgende:

[..]

Volgens mij wordt het geschat op 50 tot 70% besmettelijker, dus als je nu een R rond de 1 hebt verhoog je die met de nieuwe variant naar 1,5 tot 1,7. Maar als we nu op een R van 2,0 zouden zitten verhoogt hij hem met 1,0 tot 1,4 naar 3,0 tot 3,4. Ik heb er ergens over gelezen, misschien weet @:George_of_the_jungle het.

Dat dacht ik eerst ook, maar daarna begon ik te twijfelen. Het hangt ervan af wat men precies bedoelt met 70% besmettelijker: dat men 70% meer virussen verspreidt, dat de viral load nodig om 50% van proefpersonen te besmetten een factor 1/1.7 lager ligt? Dat de kans op besmetting bij een gegeven viral load 70% stijgt (als de kans klein genoeg is, want een kans van bvb 9 op 10 kan geen 70% stijgen)? Dat resulteert niet noodzakelijk in een stijging van R met 70%.
denk ik..
are we infinite or am I alone
pi_197276637
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:12 schreef chratnox het volgende:

[..]

Je vindt het gevaarlijk dat ik denk dat het risico om besmet te raken in de supermarkt verwaarloosbaar klein is als ik langs iemand loop, op 1,5 meter afstand?
Je zei dat wanneer je minder dan een kwartier binnen 1,5 meter afstand van iemand staat dat het risico besmet te geraken verwaarloosbaar klein in.

Als ik dan vraag om een bron kom je weer met een herhaling van je voorwaarden voor quarantaine.

Als het risico niet hoog genoeg is voor een zeer zware maatregel als quarantaine, wil dat nog niet zeggen dat het risico verwaarloosbaar klein is.

Kom aan zeg, zo moeilijk is dat niet. Volgens mij wíl je het gewoon niet begrijpen.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 22:18:51 #17
416575 crew  Evenstar
pi_197276642
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waarom zou je je vinger in het gaatje in de dijk houden terwijl het al in golven over de rand komt?
Omdat ik wel iets meer wilskracht heb om te blijven leven en mijn mede mensen in leven te houden en niet op wil geven bij de eerste de beste grote tegenslag.
pi_197276655
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:13 schreef capricia het volgende:

[..]

Dar sowieso, maar er is wel een groep die daar voorstander van is. We stoppen met alle maatregelen en we gaan weer leven als in 2019.
pi_197276657
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:12 schreef Jor_Dii het volgende:
Ja joh laten we lekker alles loslaten want de UK variant komt er aan :')
Ik pleit daar niet voor. Laat dat even duidelijk zijn.

Maar ik vind wel dat je constant moet blijven kijken of de boel nog in verhouding is en je niet dit gaat krijgen:
quote:

[..]

zie email 27 oktober
pi_197276667
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:16 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Wat @trein2000 zegt,

quote:
Waarom? Als het zo is wat hij zegt dat het met die nieuwe variant gewoon out of control is zou ik ook niet kunnen beargumenteren waarom zulke beperkende maatregelen dan nog legitiem zouden zijn

Dan dienen ze toch geen redelijk doel meer?
Woordje 'als'

En niemand pleit daar letterlijk voor. Nou ja, een paar mensen, maar die hoef je niet serieus te nemen.
pi_197276678
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Misschien valt die druk op de zorg dan wel ontzettend mee. Wij weten simpelweg niet hoe groot die potentiële groep nog is die in het ziekenhuis zou kunnen komen. Misschien zijn heel veel daarvan inmiddels al wel aan de beurt geweest of helaas overleden. Niet voor iedereen is immers een besmetting direct een ziekenhuis opname gelukkig. Er wordt hier gedaan alsof wanneer wij alles los laten er een miljoen mensen in het ziekenhuis komen, terwijl dat waarschijnlijk niet zo is.
Nou, een schatting is dat 10% van de Nederlandse bevolking corona heeft gehad.

Dat betekent dat er nog een gigantische groep mensen is die coronazorg nodig kan hebben.
pi_197276679
quote:

[..]

Slechte metafoor gezien het efficiëncy van social distancing tov helemaal geen maatregelen.
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:20:27 #23
346939 Janneke141
pi_197276694
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:18 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Omdat ik wel iets meer wilskracht heb om te blijven leven en mijn mede mensen in leven te houden en niet op wil geven bij de eerste de beste grote tegenslag.
Nee, ik ook niet. Alleen heb ik misschien een ander idee over wat 'in leven houden' nou precies betekent. Hint: het is meer dan alleen maar niet-doodgaan-aan-corona.
pi_197276710
Alles open gooien heeft dan alleen zin als je helemaal stopt met covid opnames, anders maak je de huidige situatie alleen erger. Dus stel dat we daar voor kiezen. Hoe ga je wettelijk regelen dat covid patienten geweigerd worden in ziekenhuizen?
pi_197276715
quote:

[..]

Misschien valt die druk op de zorg wel ontzettend mee. Wij weten simpelweg niet hoe groot die potentiële groep nog is die in het ziekenhuis zou kunnen komen. Misschien zijn heel veel daarvan inmiddels al wel aan de beurt geweest of helaas overleden. Niet voor iedereen is immers een besmetting direct een ziekenhuis opname gelukkig. Er wordt hier gedaan alsof wanneer wij alles los laten er een miljoen mensen in het ziekenhuis komen, terwijl dat waarschijnlijk niet zo is.
Stel.. In het ergste geval hè.. Stel dat de R inderdaad 1.4 blijft. Dan kunnen we weinig anders dan degenen in risicogroepen isoleren. Totaal onwenselijke situatie, maar dat is dan lijkt mij de enige manier om die mensen te beschermen.

Dan moet die groep als een idioot gevaccineerd worden, zodat die isolatie weer opgeheven kan worden. De groepen die daadwerkelijk een groot risico lopen op overlijden zijn tot nu toe volgens mij vooral 70+, 60+ met onderliggend lijden (auto-immuunziekten enzo). 60- met onderliggend lijden heeft volgens mij vooral een heftiger ziekteverloop.

Wat je dan dus wil doen is voorkomen dat de 60+ met onderliggend lijden en 70+ in het ziekenhuis opgenomen worden, wat je doet door als een malloot te gaan vaccineren.

Het aantal mensen van 60- wat in het ziekenhuis terecht komt is volgens mij relatief laag, dus dat zou met de maatregelen van nu behapbaar moeten zijn tot iedereen gevaccineerd is.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 22:21:13 #26
416575 crew  Evenstar
pi_197276722
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, ik ook niet. Alleen heb ik misschien een ander idee over wat 'in leven houden' nou precies betekent. Hint: het is meer dan alleen maar niet-doodgaan-aan-corona.
Mja, dan heb jij gewoon de hoop opgegeven dat dit goed gaat komen, terwijl ik dat nog lang niet heb.
pi_197276733
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:20 schreef Jazeg het volgende:
Alles open gooien heeft dan alleen zin als je helemaal stopt met covid opnames, anders maak je de huidige situatie alleen erger. Dus stel dat we daar voor kiezen. Hoe ga je wettelijk regelen dat covid patienten geweigerd worden in ziekenhuizen?
Kan niet. Geen arts gaat daarmee akkoord. En terecht.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197276736
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:19 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Slechte metafoor gezien het efficiëncy van social distancing tov helemaal geen maatregelen.
Jeps. Momenteel zijn er heel veel gaten in de dijk, maar zijn er ook heel veel mensen bezig om het water tegen te houden. De meerderheid houdt zich vrij goed aan de maatregelen.
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:21:50 #29
346939 Janneke141
pi_197276740
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:21 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Mja, dan heb jij gewoon de hoop opgegeven dat dit goed gaat komen, terwijl ik dat nog lang niet heb.
Over wat 'goed komen' is verschillen wij vermoedelijk ook van mening.
pi_197276771
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:21 schreef capricia het volgende:

[..]

Kan niet. Geen arts gaat daarmee akkoord. En terecht.
Dat doen ze toch indirect wel als ze zorg afschalen en kankerpatienten geen zorg meer krijgen.
pi_197276774
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:15 schreef capricia het volgende:

[..]

Als je alles open gooit, hebben deze mensen ook geen hulp. Linksom of rechtsom zijn zij een van de groepen die flink de dupe is.

Alleen het virus compleet indammen is goed voor deze groep.
Met andere woorden; ze worden dus gewoon opgegeven. Je kunt als vijftiger of zestiger op het moment alleen maar hopen dat je geen tumor ontwikkelt omdat het met hooguit enkele weken verlengen van het leven van tachtigers met corona de komende twee jaar belangrijker geacht wordt dan het leven van mensen die normaliter nog twintig/dertig jaar voor de boeg zouden hebben.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_197276807
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:22 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Dat doen ze toch indirect wel als ze zorg afschalen en kankerpatienten geen zorg meer krijgen.
Als je het virus los laat krijgen ze nog steeds geen zorg. Want bij besmetting (onderliggend lijden) zullen ze veelal sterven.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:24:38 #33
346939 Janneke141
pi_197276816
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:23 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Met andere woorden; ze worden dus gewoon opgegeven. Je kunt als vijftiger of zestiger op het moment alleen maar hopen dat je geen tumor ontwikkelt omdat het met hooguit enkele weken verlengen van het leven van tachtigers met corona de komende twee jaar belangrijker geacht wordt dan het leven van mensen die normaliter nog twintig/dertig jaar voor de boeg zouden hebben.
De gehele crisisaanpak bestaat uit zuiver kortetermijndenken, zowel binnen de zorg als erbuiten. Alle schade op de langere termijn is ondergeschikt.
pi_197276823
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De gehele crisisaanpak bestaat uit zuiver kortetermijndenken, zowel binnen de zorg als erbuiten. Alle schade op de langere termijn is ondergeschikt.
En wat is dan je alternatief?
pi_197276832
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:22 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Kankerpatienten krijgen zorg.
pi_197276852
quote:

[..]

Vaccineren en de besmettingsaantallen laag houden. Dat is de beste weg voor deze mensen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 22:26:13 #37
416575 crew  Evenstar
pi_197276855
Ik kan alleen voor mijn afdeling praten, maar wij helpen nog steeds 150-200 kankerpatiënten per dag, dus niet alles is afgeschaald. Geen enkele patiënt die wordt aangemeld bij ons wordt geweigerd, alles loopt nog op schema.

Dat gaat wel anders zijn als je alles zou loslaten.
pi_197276861
quote:

[..]

Die tachtigers nemen weinig zorg in, hoor, die komen al amper in het ziekenhuis.
pi_197276889
echt weer NL, praten en discussiëren tot men erbij neer valt over vaccineren, maar het doen, ho maar.
pi_197276893
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]

En wat is dan je alternatief?
Waarschijnlijk gaan we ergens in de loop van de jaren 2030 of 2040 in een ongetwijfeld zeer interessante documentaire te zien krijgen welke keuzes beter gemaakt hadden kunnen worden.
pi_197276909
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:27 schreef THEFXR het volgende:
echt weer NL, praten en discussiëren tot men erbij neer valt over vaccineren, maar het doen, ho maar.
??
We staan echt niet meer onderaan in Europa hoor. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197276916
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je hebt toch ook kortetermijnproblemen? Je zult nú iets met de te grote zorgvraag moeten doen. Dat kun je niet uitsmeren over de komende tien jaar.
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:29:12 #43
346939 Janneke141
pi_197276949
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:27 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Waarschijnlijk gaan we ergens in de loop van de jaren 2030 of 2040 in een ongetwijfeld zeer interessante documentaire te zien krijgen welke keuzes beter gemaakt hadden kunnen worden.
Tegen die tijd is inderdaad wel ongeveer uit te rekenen wat de reddingen gekost hebben. Ik ben benieuwd welke kant de weegschaal met gewonnen en verloren levensjaren op gaat.
pi_197276953
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Die gaat niet helemaal op. Ja ze krijgen zorg, maar sommige zorg (operaties) wordt wel degelijk uitgesteld.

Daarnaast is de vraag in hoeverre mensen nu worden doorverwezen richting het ziekenhuis.
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
pi_197276968
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:28 schreef capricia het volgende:

[..]

??
We staan echt niet meer onderaan in Europa hoor. :D
die paar prikjes zet geen zoden aan de dijk, het moet echt massaal gaan en niet met maar 25 priklocaties, wat dat zijn teveel reisbewegingen, dus meer 250 locaties!
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 22:29:57 #46
416575 crew  Evenstar
pi_197276969
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Je hebt toch ook kortetermijnproblemen? Je zult nú iets met de te grote zorgvraag moeten doen. Dat kun je niet uitsmeren over de komende tien jaar.
Kop in zand en dood laten gaan.

Is een optie volgens sommigen.
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:30:00 #47
346939 Janneke141
pi_197276971
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nee, maar als je op de langere termijn meer schade veroorzaakt dan je op korte termijn voorkomt, dan kun je wel heel krampachtig vasthouden aan het nu, maar is dat niet de juiste keuze.
pi_197276973
quote:

[..]

Ja, ik beweer ook nergens dat ze geen zorg krijgen. Moeilijk om het woordje 'als' te lezen voor sommige mensen.
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:30:31 #49
346939 Janneke141
pi_197276986
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:29 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Kop in het zand en later mensen dood laten gaan is volgens sommigen dan weer geen enkel probleem.
pi_197276993
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:29 schreef THEFXR het volgende:

[..]

die paar prikjes zet geen zoden aan de dijk, het moet echt massaal gaan en niet met maar 25 priklocaties, wat dat zijn teveel reisbewegingen, dus meer 250 locaties!
Maar die vaccinaties moet je zien als percentage van de bevolking en dan doen we het niet geweldig natuurlijk. Maar tenopzichte van Europa niet slecht.
pi_197276995
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:29 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Die gaat niet helemaal op. Ja ze krijgen zorg, maar sommige zorg (operaties) wordt wel degelijk uitgesteld.

Daarnaast is de vraag in hoeverre mensen nu worden doorverwezen richting het ziekenhuis.
En als je het virus loslaat, hoe denk je dat de gemiddelde kankerpatiënt dat gaat overleven?
Nu krijgen ze nog zorg.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 22:30:54 #52
416575 crew  Evenstar
pi_197277001
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:29 schreef THEFXR het volgende:

[..]

Probleem is dat wij op dit moment niet voldoende vaccins hebben. Die 300-400 duizend gaan het verschil niet maken. Hopelijk zijn ze tegen de tijd dat de grote hoeveelheden aankomen wel klaar om tienduizenden mensen per dag te vaccineren.
pi_197277007
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:29 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Als we in code zwart arriveren met een R0 boven de 1 is het of snel doorbijten of langzaam uitsmeren.
pi_197277012
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:18 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Je zei dat wanneer je minder dan een kwartier binnen 1,5 meter afstand van iemand staat dat het risico besmet te geraken verwaarloosbaar klein in.

Als ik dan vraag om een bron kom je weer met een herhaling van je voorwaarden voor quarantaine.

Als het risico niet hoog genoeg is voor een zeer zware maatregel als quarantaine, wil dat nog niet zeggen dat het risico verwaarloosbaar klein is.

Kom aan zeg, zo moeilijk is dat niet. Volgens mij wíl je het gewoon niet begrijpen.
Ik stelde jou ook een vraag, daar praat je ook overheen.

Tuurlijk is 15 minuten niet heilig, dat begrijp ik prima. Ik vroeg je vanaf het begin al waarom het zo risicovol is om in een winkel op afstand van elkaar te lopen.

In plaats van daar antwoord op geven kom je met een anekdote over je werk, waar iemand die er 'hetzelfde over dacht als ik' was. Ik heb geen idee of diegene nu Covid-19 heeft of wat de relevantie was dat iemand er hetzelfde over dacht, maar ik vind het wel fijn om te weten dat je een collega hebt die er hetzelfde over dacht als ik, dus bedankt voor die anekdote.

Het risico op besmetting neemt toe naarmate je minder afstand van elkaar houdt, en naarmate je langer bij elkaar bent. Dat is niets nieuws en niets bijzonders.

Ik snap ook prima dat die 15 minuten gebruikt wordt als leidraad omdat anders iedereen elke dat uit BCO naar voren komt, maar er is een reden dat ook de coronamelder en het BCO van de GGD's sturen op die 15 minuten. Vluchtig contact is nou eenmaal niet zo risicovol.

Ik heb zo snel geen bron over de 15 minuten op 1,5 meter, maar wel dit:
quote:
Hoe drukker het is, hoe minder mensen de 1,5 meter aanhouden (dus: een hoger risico op virus overdracht per contact moment) én hoe meer mensen we ontmoeten waarbij transmissie plaats kan vinden (dus: ook meer contact momenten).
De 1.5 meter is dus inderdaad, zoals jij ook zei 'heilig' in het voorkomen van zoveel mogelijk besmettingen. Neemt niet weg dat het me nog steeds niet duidelijk is waarom je het gevaarlijk vindt dat ik denk dat het risico om Covid-19 op te lopen erg klein is wanneer ik in een supermarkt ben, of in een andere winkel.
pi_197277025
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:30 schreef capricia het volgende:

[..]

En als je het virus loslaat, hoe denk je dat de gemiddelde kankerpatiënt dat gaat overleven?
Nu krijgen ze nog zorg.
Ik zag niet dat het virus los moet worden gelaten. Maar stellen dat iedere kankerpatient op dit moment zorg krijgt klopt niet helemaal, dat is echt instellingsafhankelijk.
pi_197277028
quote:

[..]

Degenen waarbij daadwerkelijk kanker gediagnosticeerd wordt, maar dat waren er in de periode maart t/m juni al duizenden minder dan in dezelfde periode in voorgaande jaren...
pi_197277029
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Tegen die tijd is inderdaad wel ongeveer uit te rekenen wat de reddingen gekost hebben. Ik ben benieuwd welke kant de weegschaal met gewonnen en verloren levensjaren op gaat.
Dit is de enige rationele vraag die men zou moeten beantwoorden straks. Ik ben ook heel benieuwd. Mensen moeten niet steeds maar vanuit emotie reageren. Deze vraag is zo belangrijk.
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:33:02 #58
346939 Janneke141
pi_197277057
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:32 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Dit is de enige rationele vraag die men zou moeten beantwoorden straks. Ik ben ook heel benieuwd. Mensen moeten niet steeds maar vanuit emotie reageren. Deze vraag is zo belangrijk.
Het is de vraag die ik al maanden stel. Hij wordt alleen nogal snel verward met 'Janneke wil naar de kroeg'.
pi_197277091
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:31 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Ik zag niet dat het virus los moet worden gelaten. Maar stellen dat iedere kankerpatient op dit moment zorg krijgt klopt niet helemaal, dat is echt instellingsafhankelijk.
De discussie ging over het loslaten van het virus. Alles open.
Ik voorspel je dat de mensen met onderliggend lijden, zoals kankerpatiënten, hier nog veel slechter uit gaan komen dan hoe het nu gaat.
Dat is niet zo'n moeilijke stelling. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197277115
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:33 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is de vraag die ik al maanden stel. Hij wordt alleen nogal snel verward met 'Janneke wil naar de kroeg'.
Wat ik vooral merk is dat mensen continu vanuit emotie reageren. Dat maakt het discussiëren heel moeilijk.

Ik heb werkelijk geen flauw idee, maar zou heel graag meer inzicht krijgen in de antwoorden.
pi_197277124
quote:

[..]

Dat zeggen mensen toch helemaal niet.
Wat is jouw oplossing dan?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197277178
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:33 schreef capricia het volgende:

[..]

De discussie ging over het loslaten van het virus. Alles open.
Ik voorspel je dat de mensen met onderliggend lijden, zoals kankerpatiënten, hier nog veel slechter uit gaan komen dan hoe het nu gaat.
Dat is niet zo'n moeilijke stelling. :)
Alles open is, wat mij betreft, nu geen mogelijkheid.
Helaas moet er een tussenweg gezocht worden tussen reguliere- en coronazorg.
pi_197277189
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:13 schreef capricia het volgende:

[..]

Nou ik denk als je tegen ondernemend NL zegt: yo jullie kunnen vanaf morgen weer, dan is het gewoon de sleutel omdraaien en gaan met die banaan.

En (basis)scholen .. online (mijn god wat een hel is dat zeg .. ga nog liever naar het indoor krijsparadijs.. dan heb ik meer rust) of in de klas. De lessen worden er niet ineens heel anders door.
pi_197277227
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:36 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Nou ik denk als je tegen ondernemend NL zegt: yo jullie kunnen vanaf morgen weer, dan is het gewoon de sleutel omdraaien en gaan met die banaan.

En (basis)scholen .. online (mijn god wat een hel is dat zeg .. ga nog liever naar het indoor krijsparadijs.. dan heb ik meer rust) of in de klas. De lessen worden er niet ineens heel anders door.
Hoeveel docenten staan er na een maand nog voor de klas, denk je, als je alles open gooit?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197277232
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:12 schreef Heph844 het volgende:

[..]

[ twitter ]
Ja, mathematisch klopt het. Maar ik vind het een merkwaardig verhaal.
pi_197277255
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Hoeveel docenten staan er na een maand nog voor de klas, denk je, als je alles open gooit?
Docenten weigeren dan gewoon les te geven.
pi_197277266
quote:

[..]

Dat is jouw eigen invulling, volgens mij. Ik heb geen moment gedacht, noch heb ik dat iemand zien posten, dat jij naar de kroeg wil. Je hoeft anderen ook niet als zodanig te framen.
pi_197277269
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:34 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat zeggen mensen toch helemaal niet.
Zorgpersoneel massaal vaccineren, bejaarden- en verzorgingshuizen isoleren en als je gelovig bent heel veel bidden...
pi_197277273
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:30 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Maar die vaccinaties moet je zien als percentage van de bevolking en dan doen we het niet geweldig natuurlijk. Maar tenopzichte van Europa niet slecht.
tov boeit niet, je moet gewoon egoïstisch zijn met vaccineren, het is niet zo dat andere landen dosissen aanbieden, die ze zogenaamd over hebben.
verder, leuk zo'n plan dat we er 7 maanden over de 1ste ronde, dan moet je alweer aan de 2de beginnen.
pi_197277283
quote:

[..]

https://www.rivm.nl/publi(...)d-inventarisatie-van

quote:
Voor dit onderzoek is gekeken naar de behandelingen die binnen de 12 grootste specialismen in ziekenhuizen het meest worden uitgevoerd (in totaal 48). Tijdens de eerste coronagolf is gemiddeld 23 procent van deze behandelingen niet doorgegaan. De gezondheidswinst die behandelingen normaal gesproken opleveren is daardoor niet bereikt. Dit wordt uitgedrukt in 'verloren gezonde levensjaren', een eenheid die effecten op sterfte en kwaliteit van leven aangeeft. Door de uitgevallen behandelingen zijn er naar schatting 34.000 tot 50.000 minder gezonde levensjaren bereikt. Dit zijn vooral effecten op kwaliteit van leven, en in mindere mate op overlijden.
Dat gaat alleen over de eerste golf.
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:39:06 #71
346939 Janneke141
pi_197277284
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:34 schreef capricia het volgende:

[..]

Hé, daar is ie weer.

Misschien kun je eens een wat originelere vraag bedenken om de discussie mee dood te slaan?

Maar goed, in het kort dan: misschien ben jij aan het discussiëren over 'alles open', maar ik niet. Als we in eens situatie komen waarin je met lockdown-achtige taferelen de R nog niet onder de 1 komt, dan kun je er beter voor kiezen om een aantal zaken die je voor de toekomst nodig hebt gewoon weer te gaan doen. Het gesloten houden van winkels heeft dan bijvoorbeeld niet meer zo veel zin. Dan heb je er meer aan dat er in augustus nog een paar bedrijven overeind staan die belasting betalen om vervolgens weer te kunnen uitgeven aan zorg. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden denkbaar, zijn allemaal beleidskeuzes.

Al je instrumenten richten op het beperken van besmettingen, koste wat het kost is echt niet per definitie de enige logische richting. Al wordt het wel vaak zo gepresenteerd, wat een vrij vervelende manier van discussiëren is. Uit onjuiste premisses volgt namelijk iedere waarheid.
pi_197277289
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:31 schreef chratnox het volgende:

[Vluchtig contact is nou eenmaal niet zo risicovol.
Kijk eens aan, je gaat al van “verwaarloosbaar klein” naar “niet zo risicovol”.

In een supermarkt even iemand op een halve meter passeren in een fractie van een seconde vind ik overigens vluchtig contact. Minuten lang vlak naast iemand staan vind is al een ander verhaal.
pi_197277302
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat ook.
Of ze zijn ziek, en sommigen erger.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197277307
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:38 schreef THEFXR het volgende:

[..]

tov boeit niet, je moet gewoon egoïstisch zijn met vaccineren, het is niet zo dat andere landen dosissen aanbieden, die ze zogenaamd over hebben.
verder, leuk zo'n plan dat we er 7 maanden over de 1ste ronde, dan moet je alweer aan de 2de beginnen.
Hoe kun je dan meer vaccineren dan de hoeveelheden die je hebt? We krijgen gewoon een percentage van wat de EU koopt (3.89% dacht ik). Wij hebben procentueel evenveel als andere EU landen.
pi_197277323
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:30 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Probleem is dat wij op dit moment niet voldoende vaccins hebben. Die 300-400 duizend gaan het verschil niet maken. Hopelijk zijn ze tegen de tijd dat de grote hoeveelheden aankomen wel klaar om tienduizenden mensen per dag te vaccineren.
eerst maar eens opmaken en dan kijken waar we staan.
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:41:13 #76
75556 erkel
back from Dagestan
pi_197277340
quote:

[..]

We weten wel wat er gebeurd. Kijk maar naar maart 2020 en de piek die ontstond. En we weten ook dat in oktober 10% van de wereldbevolking ongeveer besmet is geweest corona. Laten we zeggen dat nu in Nederland 15% besmet is geweest, dan heb je nog een heeele grote groep over. Laat je dan die piek doorgaan, dan is er maar voor een fractie van alle mensen zorg mogelijk. Dan gaat de beschaving die we nu kennen snel de deur uit en breekt er chaos uit.

Echt verbazingwekkend dat je niet wat meer dit scenario uitdenkt en maar de kop in het zand steekt.
Weisst
pi_197277355
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:39 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Kijk eens aan, je gaat al van “verwaarloosbaar klein” naar “niet zo risicovol”.

In een supermarkt even iemand op een halve meter passeren in een fractie van een seconde vind ik overigens vluchtig contact. Minuten lang vlak naast iemand staan vind is al een ander verhaal.
Het risico is voor mij persoonlijk nog steeds verwaarloosbaar klein, maar ik snap dat ik dat misschien anders had moeten zeggen.

Over je andere zin.. Maar als je minutenlang op meer dan 1.5 meter afstand van iemand staat, in een goed geventileerde ruimte? In een meetingruimte zou ik je kunnen volgen, maar mijn vraag ging over een winkel, dat is namelijk wat ik zei, dat naar mijn idee het openen van winkels een klein risico waren.
pi_197277362
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Zij schatten dat maatregelen die de gewone variant tot 0.7 brengt, de Britse variant tot 1.05 zou brengen.
En 0,7 is vrijwel een utopie zonder zeer zware repressie. 0,7 haalden we in maart, toen echt vrijwel iedereen in Nederland volledig alert was en zichzelf isoleerde. Waar heb je die uitspraak vandaan trouwens?
pi_197277374
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:39 schreef chratnox het volgende:

[..]

[..]

In de eerste golf was meer zorg afgeschaald.
Als je alles loslaat, zal nog meer zorg dan in de eerste zorg moeten worden afgeschaald.
pi_197277402
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hé, daar is ie weer.

Misschien kun je eens een wat originelere vraag bedenken om de discussie mee dood te slaan?

Maar goed, in het kort dan: misschien ben jij aan het discussiëren over 'alles open', maar ik niet. Als we in eens situatie komen waarin je met lockdown-achtige taferelen de R nog niet onder de 1 komt, dan kun je er beter voor kiezen om een aantal zaken die je voor de toekomst nodig hebt gewoon weer te gaan doen. Het gesloten houden van winkels heeft dan bijvoorbeeld niet meer zo veel zin. Dan heb je er meer aan dat er in augustus nog een paar bedrijven overeind staan die belasting betalen om vervolgens weer te kunnen uitgeven aan zorg. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden denkbaar, zijn allemaal beleidskeuzes.

Al je instrumenten richten op het beperken van besmettingen, koste wat het kost is echt niet per definitie de enige logische richting. Al wordt het wel vaak zo gepresenteerd, wat een vrij vervelende manier van discussiëren is. Uit onjuiste premisses volgt namelijk iedere waarheid.
DeVerzamelaar opperde dat alles maar losgelaten moest worden, dus daar hadden we het over.
pi_197277416
quote:

[..]

Hé, daar is ie weer.

Dank je. ^O^
Er is een way out: Het vaccin.

Winkels kunnen we als Nederland nog best een tijdje dicht houden en ondersteunen als het moet. Zo slecht staan we er als land niet voor.
Zeker niet met het vooruitzicht van het vaccin.

Ik kan alleen maar zeggen: hou vol!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197277425
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:39 schreef chratnox het volgende:

[..]

[..]

In de tweede golf zie je dit soort dingen ook. MIsshcien nog in iets mindere mate, maar er wordt wel zeker afgeschaald.

De vraag is wat het effect er van gaat zijn. Maar ook wat het effect zou zijn als die patienten corona krijgen, in hoe verre zijn ze dan slechter af.
pi_197277469
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Omdat het dan moeilijker is, moeten we het dan maar opgeven? Ik vind dat een vreemde redenatie.
Maar goed, gooi de boel lekker open dan. War zal het niet druk zijn in de horeca, omdat er teveel zieken zijn, teveel mensen doodgaan, en de meeste mensen het risico maar liever niet nemen om besmet te worden. Wat zullen veel bedrijven in de problemen komen met een groot deel van hun bedrijf ziek thuis. Onderwijs zal soepel lopen met zieke leerkrachten en leerlingen.
De meeste mensen worden er nog altijd niet ziek van.

Dat ze in quarantaine zouden 'moeten' omdat ze 'besmet' zijn, is een andere vraag.

Net als voorheen hoop ik niet dat we een wereld gaan creeren waarbij je voor de eerste de beste snotneus medio oktober/november, je gelijk ziek meldt als je je verder kiplekker voelt.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 22:46:09 #84
416575 crew  Evenstar
pi_197277501
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:41 schreef erkel het volgende:

[..]

We weten wel wat er gebeurd. Kijk maar naar maart 2020 en de piek die ontstond. En we weten ook dat in oktober 10% van de wereldbevolking ongeveer besmet is geweest corona. Laten we zeggen dat nu in Nederland 15% besmet is geweest, dan heb je nog een heeele grote groep over. Laat je dan die piek doorgaan, dan is er maar voor een fractie van alle mensen zorg mogelijk. Dan gaat de beschaving die we nu kennen snel de deur uit en breekt er chaos uit.

Echt verbazingwekkend dat je niet wat meer dit scenario uitdenkt en maar de kop in het zand steekt.
quote:

[..]

Amen.
pi_197277512
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]

In de eerste golf was meer zorg afgeschaald.
Als je alles loslaat, zal nog meer zorg dan in de eerste zorg moeten worden afgeschaald.
Ik heb het niet over alles loslaten, en volgens mij in haar post @Janneke141 ook niet. Het ging over de balans tussen gewonnen en verloren jaren. In de eerste golf zijn er tussen de 36.000 en 50.000 gezonde levensjaren verloren gegaan.

Er zijn zo'n 6000 mensen overleden tijdens de eerste golf, waarvan ongeveer de helft in verzorgingstehuizen. Hoe naar ook, heeft dat 50.000 levensjaren gekost?

Los van de levensjaren, hoeveel gaat het nog kosten? Als de zorg volgend jaar 10% duurder wordt en de welvaart in Nederland gaat achteruit gaan meer gezinnen in armoede terecht komen, waardoor die ook minder gezonde levensjaren hebben in veel gevallen.

Ik ben echt niet voor alles opengooien, maar de vraag is nog steeds: Is de balans er wel. We kunnen 17 miljoen mensen in een lockdown gooien, maar als we eind februari het gros van de risicogroep gevaccineerd hebben, winnen we er dan niet veel meer mee om die groep te isoleren?

Ik weet dat het lastig zal zijn om ze volledig te isoleren. Indien dat niet kan zal er dus voldoende beschermingsmiddelen moeten zijn en zal iedereen die een kwetsbare bezoekt die moeten dragen.

Let wel, we hebben het op dit moment alleen over de hypothethische situatie dat de Britse variant de R niet onder de 1 kan brengen, dus dat het blijft groeien.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-01-2021 22:57:00 ]
pi_197277513
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:38 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Zorgpersoneel massaal vaccineren, bejaarden- en verzorgingshuizen isoleren en als je gelovig bent heel veel bidden...
Gelukkig is het vaccin er. Ja.
Je zou er niet aan moeten denken als het nog jaren geduurd zou hebben qua ontwikkeling. :X
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197277536
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:44 schreef capricia het volgende:

[..]

Dank je. ^O^

Winkels kunnen we als Nederland nog best een tijdje dicht houden en ondersteunen als het moet. Zo slecht staan we er als land niet voor.

Ik weet niet of je de berichtgeving van vanavond vanuit InRetail hebt gehoord?

Gaat echt super met die branche ^O^
Als we dit nog even rekken, bestaat de fysieke winkel dadelijk geeneens meer en kunnen we alles online gaan doen of alleen via het www.
pi_197277550
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Gelukkig is het vaccin er. Ja.
Je zou er niet aan moeten denken als het nog jaren geduurd zou hebben qua ontwikkeling. :X
Dan hadden een flink aantal landen het op zijn beloop gelaten, en hadden wij kunnen zien hoe het daar uit zou pakken ;)
pi_197277556
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

DeVerzamelaar opperde dat alles maar losgelaten moest worden, dus daar hadden we het over.
Zeker, mocht het tot een onhoudbaare situatie komen, om er maar sneller vanaf te zijn. Je kan er maar beter snel doorheen, i.p.v. het maanden veel pijnlijker te maken voor jezelf.
pi_197277558
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:39 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Hoe kun je dan meer vaccineren dan de hoeveelheden die je hebt? We krijgen gewoon een percentage van wat de EU koopt (3.89% dacht ik). Wij hebben procentueel evenveel als andere EU landen.
koop je zelf meer in, maar ja, hier zijn we gierig
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:48:08 #91
346939 Janneke141
pi_197277570
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:44 schreef capricia het volgende:

[..]

Dank je. ^O^

Maar het geld voor die ondersteuning hebben we niet in de kluis liggen, dat lenen we en dat laten we terugbetalen door de mensen die nu het minste risico lopen om ernstig ziek te worden. En geld dat we dan moeten uitgeven om leningen terug te betalen kunnen we niet gebruiken voor andere nuttige dingen.
pi_197277598
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:47 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Als we dit nog even rekken, bestaat de fysieke winkel dadelijk geeneens meer en kunnen we alles online gaan doen of alleen via het www.
Die winkels komen wel weer terug hoor. Als het straks voorbij is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197277599
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:47 schreef THEFXR het volgende:

[..]

koop je zelf meer in, maar ja, hier zijn we gierig
Solidair. De landen in Europa waren ook solidair met elkaar. Tot Duitsland zoiets had van: Jooo, de groeten, we doen 't lekker zelf, stik maar met je gebrek aan vaccins. Kans is groot dat het nu inderdaad een wild west wordt qua contracten.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 22:49:09 #94
416575 crew  Evenstar
pi_197277611
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar het geld voor die ondersteuning hebben we niet in de kluis liggen, dat lenen we en dat laten we terugbetalen door de mensen die nu het minste risico lopen om ernstig ziek te worden. En geld dat we dan moeten uitgeven om leningen terug te betalen kunnen we niet gebruiken voor andere nuttige dingen.
Die ouderen kunnen wel doodgaan, want ik wil niet opdraaien voor iets waar ik geen last van heb.

Het is nou niet bepaald dat die ouderen hierom gevraagd hebben.
pi_197277616
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:41 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

En 0,7 is vrijwel een utopie zonder zeer zware repressie. 0,7 haalden we in maart, toen echt vrijwel iedereen in Nederland volledig alert was en zichzelf isoleerde. Waar heb je die uitspraak vandaan trouwens?
Vergat de bron erbij te zetten: https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/spredning-af-den-engelske-virusvariant_5_1_2021
pi_197277632
quote:

[..]

Je weet niet hoe groot die groep nog is die in de ziekenhuizen belandt. Veel mensen met onderliggend lijden of ouderen kunnen het er ook goed vanaf brengen. Het is niet zo zwart op wit dat je zegt van 6 miljoen mensen in de risicogroep, dan 6 miljoen ziekenhuisopnames.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 22:50:04 #97
416575 crew  Evenstar
pi_197277641
Maar goed, wij gaan weer in cirkels.

Hou van jullie, hou je vinger nog even in de dijk aub. we zijn er bijna :P

w/ w/ w/
pi_197277647
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:48 schreef capricia het volgende:

[..]

Veel van die winkels niet meer, die ondernemers zitten dan al in de bijstand. Er zullen ongetwijfeld nieuwe winkels komen, maar dan is ons sociale stelsel het volgende wat we aan het infuus moeten leggen.
pi_197277659
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:48 schreef chratnox het volgende:

[..]

Solidair. De landen in Europa waren ook solidair met elkaar. Tot Duitsland zoiets had van: Jooo, de groeten, we doen 't lekker zelf, stik maar met je gebrek aan vaccins. Kans is groot dat het nu inderdaad een wild west wordt qua contracten.
zit er toch bij die duitsers in, he
pi_197277663
quote:
Dat zou wel schrijnend zijn. Dat we zelfs met de zwaarste maatregelen die we redelijkerwijs kunnen bedenken nog steeds niet onder de 1 uit gaan komen.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 22:50:34 #101
236264 crew  capricia
pi_197277664
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat begrijp ik.
Winkels (en horeca) zijn echter niet de backbone van onze economie.
Zodra het vaccin uitgerold is, komen ze wel weer op.
En voorlopig kost geld lenen ons als staat erg weinig. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197277666
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Alles open is natuurlijk onzin, maar maatregelen als geen alcoholverkoop na 20:00 of thuis nog maar één bezoeker mogen ontvangen slaan natuurlijk nergens op. En al helemaal wanneer er nog altijd vakantievluchten van Schiphol vertrekken en er landen (Schiphol was ook in december weer Europa's drukste luchthaven) en wanneer je gereformeerden nog altijd toestaat met honderden andere gristelijke egoïsten samen in een kerk psalmen op te dreunen.
pi_197277691
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Laten we het Janneke eens vragen.

Of Luke

Misschien dat er nog wat meer docenten rond wandelen hier waar ik geen weet van heb.

En uit mijn eigen omgeving ken ik iig 2 juffen die liever gisteren als vandaag hadden dat de basisschool weer gewoon open gaat als altijd. En dat ze ook gewoon hun ding kunnen doen als altijd.
pi_197277693
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:46 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik heb het niet over alles loslaten, en volgens mij in haar post @:Janneke141 ook niet. Het ging over de balans tussen gewonnen en verloren jaren. In de eerste golf zijn er tussen de 36.000 en 50.000 gezonde levensjaren verloren gegaan.

Er zijn zo'n 6000 mensen overleden, waarvan ongeveer de helft in verzorgingstehuizen. Hoe naar ook, heeft dat 50.000 levensjaren gekost?

Los van de levensjaren, hoeveel gaat het nog kosten? Als de zorg volgend jaar 10% duurder wordt en de welvaart in Nederland gaat achteruit gaan meer gezinnen in armoede terecht komen, waardoor die ook minder gezonde levensjaren hebben in veel gevallen.

Ik ben echt niet voor alles opengooien, maar de vraag is nog steeds: Is de balans er wel. We kunnen 17 miljoen mensen in een lockdown gooien, maar als we eind februari het gros van de risicogroep gevaccineerd hebben, winnen we er dan niet veel meer mee om die groep te isoleren?

Ik weet dat het lastig zal zijn om ze volledig te isoleren. Indien dat niet kan zal er dus voldoende beschermingsmiddelen moeten zijn en zal iedereen die een kwetsbare bezoekt die moeten dragen.

Let wel, we hebben het op dit moment alleen over de hypothethische situatie dat de Britse variant de R niet onder de 1 kan brengen, dus dat het blijft groeien.
Vergeet ook de mentale impact van alles niet, dat kost ook veel levensvreugde en zeker ook gezonde jaren.
pi_197277722
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat begrijp ik.
Winkels (en horeca) zijn echter niet de backbone van onze economie.
Zodra het vaccin uitgerold is, komen ze wel weer op.
En voorlopig kost geld lenen ons als staat erg weinig. :)
wat zou dan meer kosten die steunpakketten of extra vaccins?
pi_197277724
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:47 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Maakt niet uit. Boeit ze niet zoveel daar in Den Haag.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 22:52:45 #107
416575 crew  Evenstar
pi_197277730
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Vergeet ook de mentale impact van alles niet, dat kost ook veel levensvreugde en zeker ook gezonde jaren.
Denk je niet dat het geen levensvreugde gaat kosten als men hun ouders/grootouders ziet sterven, omdat men alle regels loslaat en geen zorg meer geleverd kan worden?

(ja, sorry ik zou uitloggen :P)
pi_197277736
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Die tachtigers nemen weinig zorg in, hoor, die komen al amper in het ziekenhuis.
Ze gaan niet meer naar de IC maar er liggen genoeg tachtigers op de corona-verpleegafdeling hoor. Het is echt niet dat die aan de deur van het ziekenhuis geweigerd worden.
pi_197277737
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:50 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Alles open is natuurlijk onzin, maar maatregelen als geen alcoholverkoop na 20:00 of thuis nog maar één bezoeker mogen ontvangen slaan natuurlijk nergens op. En al helemaal wanneer er nog altijd vakantievluchten van Schiphol vertrekken en er landen (Schiphol was ook in december weer Europa's drukste luchthaven) en wanneer je gereformeerden nog altijd toestaat met honderden andere gristelijke egoïsten samen in een kerk psalmen op te dreunen.
Heb je dat niet gehoord? Bij het opdreunen van psalmen maakt je mond een beweging die voorkomt dat het virus verspreiden kan. Ik spreek inmiddels ook alleen in psalmen, vooral psalm 57 doet het heel goed.
pi_197277739
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:51 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Laten we het Janneke eens vragen.

Of Luke

Misschien dat er nog wat meer docenten rond wandelen hier waar ik geen weet van heb.

En uit mijn eigen omgeving ken ik iig 2 juffen die liever gisteren als vandaag hadden dat de basisschool weer gewoon open gaat als altijd. En dat ze ook gewoon hun ding kunnen doen als altijd.
Docenten zijn zeer verdeeld hierover hoor. De ene docent gaat liever gisteren dan vandaag weer voor de klas staan. Anderen zijn echt angstig om het virus op te lopen. Die groepen zijn bijna gelijkwaardig is mijn inschatting.

Zeker wanneer de Britse variant ook goed onder kinderen lijkt te verspreiden.
pi_197277748
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:50 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat zou wel schrijnend zijn. Dat we zelfs met de zwaarste maatregelen die we redelijkerwijs kunnen bedenken nog steeds niet onder de 1 uit gaan komen.
Inderdaad, dus laten we hopen dat de schatting aan de hoge kant is en het iets meevalt. En dat het vaccineren van ouderen veel op de druk op de zorg zal schelen waardoor een hogere R niet zo snel problematisch is.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 22:53:50 #112
236264 crew  capricia
pi_197277763
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:50 schreef chratnox het volgende:

[..]

Veel van die winkels niet meer, die ondernemers zitten dan al in de bijstand. Er zullen ongetwijfeld nieuwe winkels komen, maar dan is ons sociale stelsel het volgende wat we aan het infuus moeten leggen.
Komen wel weer andere winkels met andere ondernemers. Het is geen rocketscience.
Ik vind de R laten toenemen, de zorg overspoelen, om winkels open te houden, niet echt een optie. Zeker niet nu er een Engelse variant aan komt.
Geef ze een goede regeling.

Maar goed. Iedereen ziet dat anders. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197277771
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:48 schreef capricia het volgende:

[..]

Die wederopbouw is er niet zo 1-2-3 als het eenmaal weg is.

Net als de horeca.

Die mensen kunnen eerst (met alle respect) maanden dozen gaan schuiven om een klein startkapitaaltje te genereren.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 22:54:17 #114
5428 crew  miss_sly
pi_197277773
quote:

[..]

Ik heb het niet over alles loslaten, en volgens mij in haar post @:Janneke141 ook niet. Het ging over de balans tussen gewonnen en verloren jaren. In de eerste golf zijn er tussen de 36.000 en 50.000 gezonde levensjaren verloren gegaan.

Er zijn zo'n 6000 mensen overleden, waarvan ongeveer de helft in verzorgingstehuizen. Hoe naar ook, heeft dat 50.000 levensjaren gekost?

Er zijn meer dan 12.000 mensen overleden, officieel als Corona-doden. Dat is nog buiten oversterfte.
pi_197277787
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:53 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Inderdaad, dus laten we hopen dat de schatting aan de hoge kant is en het iets meevalt. En dat het vaccineren van ouderen veel op de druk op de zorg zal schelen waardoor een hogere R niet zo snel problematisch is.
Als je ziet hoe snel het gaan in VK/Ierland (evenals de kiemsurveillance in Denemarken) lijken me het geen overdreven schattingen.
pi_197277795
quote:

[..]

Hé, daar is ie weer.

Dankzij vaccins is het einde in zicht.

Kiezen voor de maatschappij en het virus als neveneffect rond laten woekeren is in dit geval gewoon erg onverstandig.

Je had een veel sterker punt gehad als er geen vaccins zouden zijn. Aangezien nu pas op 10% het virus heeft gehad, zou het inderdaad nog jaren duren voordat de groepsimmuniteit bereikt is. Dan zou je meer dingen los kunnen gooien om dat sneller te bereiken. Maar nogmaals, we hebben een erg grote kans dat vaccins ons hieruit zullen halen.
pi_197277799
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Er zijn meer dan 12.000 mensen overleden, officieel als Corona-doden. Dat is nog buiten oversterfte.
Dat is 1e + 2e golf. Hij had het dacht over de 1e golf.
pi_197277810
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:53 schreef chratnox het volgende:

[..]

Heb je dat niet gehoord? Bij het opdreunen van psalmen maakt je mond een beweging die voorkomt dat het virus verspreiden kan. Ik spreek inmiddels ook alleen in psalmen, vooral psalm 57 doet het heel goed.
Ik heb liever gewoon een broodje psalmsalade.
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:56:07 #119
75556 erkel
back from Dagestan
pi_197277828
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:49 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Je weet niet hoe groot die groep nog is die in de ziekenhuizen belandt. Veel mensen met onderliggend lijden of ouderen kunnen het er ook goed vanaf brengen. Het is niet zo zwart op wit dat je zegt van 6 miljoen mensen in de risicogroep, dan 6 miljoen ziekenhuisopnames.
Waarom zou dat in de nabije toekomst anders zijn dan wat we de afgelopen maanden hebben gezien? Veel mensen in risicogroepen zijn juist extra voorzichtig geweest de afgelopen maanden. Dus het is eerder te beredeneren dat deze groep extra hard getroffen zal worden wanneer je alles loslaat.
Weisst
pi_197277829
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:53 schreef capricia het volgende:

[..]

Komen wel weer andere winkels met andere ondernemers. Het is geen rocketscience.
Ik vind de R laten toenemen, de zorg overspoelen, om winkels open te houden, niet echt een optie. Zeker niet nu er een Engelse variant aan komt.

Ik vind het ook geen goede optie, maar ik vind het ook geen goede optie om al die retailers maar kapot te laten gaan. Die andere winkels met andere ondernemers: absoluut. Maar dan heb je wel enkele honderdduizenden ondernemers financieel geruïneerd. En waarom? Omdat ze van de overheid moesten sluiten. De steunpakketten zijn nog steeds niet voldoende hoor je op allerlei plekken voorbij komen.

Een goede regeling zou veel verschil maken ja, maar als de R echt niet onder de 1 te krijgen is, is denk ik de enige humane uitweg de groepen die risico lopen vaccineren als een malle en tot die tijd in isolatie. Desnoods doe je het in zorghotels ofzo, waar alles voor ze geregeld wordt.
pi_197277833
quote:

[..]

En na de Engelse variant komt de Madagascar variant. En dan de Malediven variant. En dan en dan en dan. It will never stop (en dat is net zo logisch als dat we ook bij griep iedere keer een andere mutatie zien. Waarbij ik buiten het steeds muteren van het virus corona nu even niet wil bagataliseren tot een griep... begrijp me niet verkeerd).
pi_197277846
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik had het in mijn post over de eerste golf, dat had ik erbij moeten zetten. Zal het even updaten.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 22:57:00 #123
5428 crew  miss_sly
pi_197277850
quote:

[..]

Ah, kijk, maar dat is een ander verhaal, wat mij betreft. Ik denk zeker niet dat alle maatregelen even zinvol zin, of überhaupt zinvol. Dat is zeker iets om te bekijken, daar ben ik het helemaal mee eens.
Echter alles maar loslaten is wat mij betreft geen optie.
pi_197277870
quote:

[..]

Je vergelijking klopt niet.

Je vergelijkt een normale samenleving, met de huidige samenleving waarbij we een groot deel van de economie stilgezet hebben.

Maar het virus is er.

Dus je kan alleen een samenleving vergelijken waar het virus in los gaat en waarbij dit afgeremd wordt, en eentje waarin het virus los gaat en dit niet (of minder) afgeremd wordt.
pi_197277871
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:56 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik vind het ook geen goede optie, maar ik vind het ook geen goede optie om al die retailers maar kapot te laten gaan. Die andere winkels met andere ondernemers: absoluut. Maar dan heb je wel enkele honderdduizenden ondernemers financieel geruïneerd. En waarom? Omdat ze van de overheid moesten sluiten. De steunpakketten zijn nog steeds niet voldoende hoor je op allerlei plekken voorbij komen.

Een goede regeling zou veel verschil maken ja, maar als de R echt niet onder de 1 te krijgen is, is denk ik de enige humane uitweg de groepen die risico lopen vaccineren als een malle en tot die tijd in isolatie. Desnoods doe je het in zorghotels ofzo, waar alles voor ze geregeld wordt.
Maar hoeveel mensen vallen in de risicogroep?
Dat zijn miljoenen. Da's een hoop om apart te zetten.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_197277883
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:53 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik klikte :@ :')
pi_197277885
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:57 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je vergelijking klopt niet.

Je vergelijkt een normale samenleving, met de huidige samenleving waarbij we een groot deel van de economie stilgezet hebben.

Maar het virus is er.

Dus je kan alleen een samenleving vergelijken waar het virus in los gaat en waarbij dit afgeremd wordt, en eentje waarin het virus los gaat en dit niet (of minder) afgeremd wordt.
Ik ben geen voorstander van alles open hè. Het ging over de situatie waarin de Britse variant helemaal los gaat en de R niet onder de 1 te krijgen is.
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:59:07 #128
75556 erkel
back from Dagestan
pi_197277895
quote:

[..]

De maatregelen slaan wel ergens op, alleen bepaalde uitzonderingen zijn raar. Het is niet zo dat nu de maatregelen die wel getroffen zijn (ook het alcoholverbod na 20 uur) nu geen zin hebben. Het zou alleen nog meer zin hebben wanneer ook kerkdiensten niet meer zijn toegestaan
Weisst
pi_197277898
quote:

[..]

Er gaan geen "andere winkels" meer komen, kleine zelfstandige winkeliers waren al voor de pandemie helaas al aan hun zwanenzang bezig. Jij en ik kopen over een paar jaar alleen nog maar veel te dure Chinese wegwerprotzooi via Amazon en de action, of we nu willen of niet...
pi_197277902
quote:
En hoe komen de ouderen dan in die zorghotels? Wie verzorgt hen daar?

Nog los van de vraag of die zorghotels nu ook echt beschikbaar zijn.
pi_197277920
Pff, hoe bizar is het dat zo'n extra besmettelijke variant net de kop op steekt wanneer de vaccinaties er zijn... 8)7

Wat als dit drie maanden eerder gebeurd zou zijn? (of de vaccins vertraagd waren)
pi_197277935
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:57 schreef Wantie het volgende:

[..]

Die discussie is inmiddels ook al 100.000 keer gevoerd, maar als we dat vanaf het begin wat meer hadden gedaan, hadden we nu meer immuniteit gehad en hadden we dit probleem niet zo.
pi_197277950
quote:
Hoewel ik de vraag of de maatregelen proportioneel zijn interessant vind, vind ik het wel een raar standpunt om het maar los te gooien als de R niet onder de 1 komt. Me dunkt dat een R van 1,05 nog altijd beter is dan een R van bv. 2,5.
pi_197277963
quote:

[..]

Het alternatief is wel dat we de facto IEDEREEN apart zetten.
pi_197277970
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:01 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Die discussie is inmiddels ook al 100.000 keer gevoerd, maar als we dat vanaf het begin wat meer hadden gedaan, hadden we nu meer immuniteit gehad en hadden we dit probleem niet zo.
Wat 'wat meer gedaan' en welk probleem 'niet zo'?
pi_197277988
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:02 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Hoewel ik de vraag of de maatregelen proportioneel zijn interessant vind, vind ik het wel een raar standpunt om het maar los te gooien als de R niet onder de 1 komt. Me dunkt dat een R van 1,05 nog altijd beter is dan een R van bv. 2,5.
Een R van 1.05 valt dan ook nog wel mee, maar als de R ineens 2.2 word dan is er geen houden meer aan.
pi_197277992
quote:

[..]

Ja, ik maakte al een vergelijking. Een verliezend voetbalteam wil ook liever met 1-0 verliezen dan met 2-0. Ondanks dat beiden niet gewenst is.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:04:21 #138
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_197277999
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:01 schreef DireStraits7 het volgende:
Pff, hoe bizar is het dat zo'n extra besmettelijke variant net de kop op steekt wanneer de vaccinaties er zijn... 8)7

Tja, er moest natuurlijk iets gebeuren om het prille optimisme weer hard de kop in te drukken.
pi_197278001
quote:

[..]

Ook daar kun je over discussiëren. Als de ziekenhuizen het toch al niet meer aankunnen. Kunnen we dan niet beter voor “door de zure appel heen bijten” kiezen ipv heel lang rekken?
zie email 27 oktober
pi_197278004
quote:

[..]

Als je kijkt naar het gros van de mensen die overlijden heb je het vooral over 70+ en 60+ met onderliggende ziekten. Stel dat we even puur de vaccinatievolgorde erbij pakken.

- 155.000 in verpleeghuizen
- 18.000 verstandelijk gehandicapten
- 2 miljoen >60 met medische indicatie
- 830.000 <60 met medische indicatie

dat zijn bij elkaar ongeveer 3 miljoen mensen. Het grootste risico om te overlijden lijkt flink toe te nemen boven de 70. Totaal zijn er ongeveer 600.000 mensen boven de 70.

Dat houdt in dat de mensen boven de 70 en de mensen die het grootste risico lopen als eerste gevaccineerd zouden moeten worden. Die groepen zou je zo goed en zo kwaad als 't kan moeten kunnen isoleren op 't moment dat de Britse variant niet onder controle te krijgen is.
pi_197278021
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:59 schreef erkel het volgende:

[..]

De maatregelen slaan wel ergens op, alleen bepaalde uitzonderingen zijn raar. Het is niet zo dat nu de maatregelen die wel getroffen zijn (ook het alcoholverbod na 20 uur) nu geen zin hebben. Het zou alleen nog meer zin hebben wanneer ook kerkdiensten niet meer zijn toegestaan
Ik denk eerlijk gezegd dat de samenleving er meer bij gebaat is dat iedereen nog altijd door beide ouders of een bevriend koppel bezocht mag worden, dan wanneer een klein deel der samenleving nog naar de kerk mag of wanneer vakantiereizen (hoeveel Engelsen waren er vorige week ook alweer in Zwitserland op wintersport?) nog toegestaan zijn.
pi_197278023
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wat 'wat meer gedaan' en welk probleem 'niet zo'?
Meer kwetsbaren isoleren en het virus meer rond hadden laten gaan en daarna is lockdown zouden gaan. Dan hadden we meer natuurlijke immuniteit opgebouwd. Wat dat betreft denk ik dat de tweede golf toch best wel goed is geweest qua hoeveelheid mensen die zijn besmet.
pi_197278040
quote:

Wat als dit drie maanden eerder gebeurd zou zijn? (of de vaccins vertraagd waren)
Dan was het uitgangspunt heel anders. Nu heb je een concreet licht aan het eind van de tunnel. Omdat je dus weet hoe lang het gaat duren zijn iets zwaardere maatregelen dus ook sneller aangewezen...
zie email 27 oktober
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:05:54 #144
236264 crew  capricia
pi_197278046
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:58 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik ben geen voorstander van alles open hè. Het ging over de situatie waarin de Britse variant helemaal los gaat en de R niet onder de 1 te krijgen is.
Kijk naar GB hoe zij het doen:
Volledige lockdown. Mensen zo snel als ook maar mogelijk is één enkel vaccin geven en hopen dat je de ineenstorting van de zorg voor blijft.

Dat is wat GB nu doet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197278060
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:56 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

En na de Engelse variant komt de Madagascar variant. En dan de Malediven variant. En dan en dan en dan. It will never stop (en dat is net zo logisch als dat we ook bij griep iedere keer een andere mutatie zien. Waarbij ik buiten het steeds muteren van het virus corona nu even niet wil bagataliseren tot een griep... begrijp me niet verkeerd).
Het is eerder goed om ons immuunsysteem te gaan trainen door natuurlijke blootstelling in het geval immuniteit niet lang aanhoudt of er veel mutaties komen. Immers komt 99% mensen goed van de griep af omdat hun immuunsysteem getraind is, en daardoor is er cross immuniteit voor de griep, zelfs met ieder jaar mutaties.

Het is niet realistisch om je immuunsysteem te gaan trainen d.m.v. vaccins omdat het ontwikkelen en verspreiden ervan 1.5 jaar duurt. Natuurlijke blootstelling is veel efficiënter.

Dit alles natuurlijk als immuniteit niet lang aanhoudt en er veel mutaties komen in het ergste geval.

We kunnen alleen maar hopen dat ons immuunsysteem afdoende is getraind na deze 2 vaccins die een ieder toegediend krijgt.
pi_197278063
quote:

[..]

sorry, ik zeg het nog maar een keer. Ik ben geen voorstander om alles los te gooien, dat heb ik nu in al 10 verschillende posts gezegd. De enige die dat zei was @DeVerzamelaar , waarna @Evenstar erop reageerde en @trein2000 daarop reageerde. In elke post heb ik telkens aangegeven dat dit naar mijn idee zou moeten op het moment dat die Britse niet onder controle te krijgen is met de huidige maatregelen, dit zou dus bovenop de huidige maatregelen zijn.
pi_197278064
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:01 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Nee, dat is onzin.
Groepsimmuniteit was vorig jaar maart heel even een optie, maar binnen een week kwamen we er achter dat het geen optie is.
pi_197278077
quote:
7s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:06 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Het is eerder goed om ons immuunsysteem te gaan trainen door natuurlijke blootstelling in het geval immuniteit niet lang aanhoudt of er veel mutaties komen. Immers komt 99% mensen goed van de griep af omdat hun immuunsysteem getraind is, en daardoor is er cross immuniteit voor de griep, zelfs met ieder jaar mutaties.

Het is niet realistisch om je immuunsysteem te gaan trainen d.m.v. vaccins omdat het ontwikkelen en verspreiden ervan 1.5 jaar duurt. Natuurlijke blootstelling is veel efficiënter.

Dit alles natuurlijk als immuniteit niet lang aanhoudt en er veel mutaties komen in het ergste geval.

We kunnen alleen maar hopen dat ons immuunsysteem afdoende is getraind na deze 2 vaccins die een ieder toegediend krijgt.
Dit is het gelul van een dronken aardbei.
pi_197278080
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:04 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd dat de samenleving er meer bij gebaat is dat iedereen nog altijd door beide ouders of een bevriend koppel bezocht mag worden, dan wanneer een klein deel der samenleving nog naar de kerk mag of wanneer vakantiereizen (hoeveel Engelsen waren er vorige week ook alweer in Zwitserland op wintersport?) nog toegestaan zijn.
Volgens mij zijn er 2 harde grenzen die je als land niet over moet willen. Het daadwerkelijk inperken van de bewegingsvrijheid van gezonde mensen en achter de voordeur...
zie email 27 oktober
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:07:44 #150
236264 crew  capricia
pi_197278086
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:04 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ook daar kun je over discussiëren. Als de ziekenhuizen het toch al niet meer aankunnen. Kunnen we dan niet beter voor “door de zure appel heen bijten” kiezen ipv heel lang rekken?
Ook bij code zwart zijn er richtlijnen om zo veel mogelijk mensenlevens te redden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197278100
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:05 schreef capricia het volgende:

[..]

Kijk naar GB hoe zij het doen:
Volledige lockdown. Mensen zo snel als ook maar mogelijk is één enkel vaccin geven en hopen dat je de ineenstorting van de zorg voor blijft.

Dat is wat GB nu doet.
Dat zou je op dat moment ook moeten doen ja. Maar dan ontkom je echt niet meer aan het isoleren van mensen die direct risico lopen, want anders gaat je zorg nog steeds kapot.

Dus die ~600.000 mensen van 70+ moet je dan het liefst vandaag nog gevaccineerd hebben, allemaal.
pi_197278112
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:06 schreef Wantie het volgende:

[..]

Nee, dat is onzin.
Groepsimmuniteit was vorig jaar maart heel even een optie, maar binnen een week kwamen we er achter dat het geen optie is.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar wil niet zeggen dat het het achteraf niet toch beter zou zijn geweest om wat meer de Zweedse strategie te volgen. Dan hadden we daar nu misschien voordeel bij gehad met die nieuwe vorm van covid.
pi_197278119
quote:

[..]

Het alternatief is wel dat we de facto IEDEREEN apart zetten.
Nee, alternatief is het vaccin.
En tot die tijd pappen en nathouden.
pi_197278124
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:07 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dit is het gelul van een dronken aardbei.
Bedankt voor je sterke inhoudelijke reactie.
pi_197278131
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:04 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Er zitten wat mij betreft meerdere verkeerde aannames:
- Los van de ziekenhuizen vind ik dat we sowieso veel moeten doen om ernstige ziekten te voorkomen
- COVID-19 zorg verdrukt ook reguliere zorg (en als we alles open gooien is er ook geen acute zorg meer)
- Er is ook zorg die redelijkerwijs uitgesteld kan worden met bv. 6 weken, maar als we maandenlang een grote piek gaan krijgen komt ook die zorg ernstig onder druk
- Misschien moet je dus inderdaad harder gaan drukken, en misschien ook wel met epische proporties.
pi_197278146
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:09 schreef Wantie het volgende:

[..]

Als de R boven de 1 blijft valt er niets te pappen en nathouden, dan gaat de zorg gewoon over zn nek. Dat heb je vorige maand gezien, dat heb je in oktober gezien, dat heb je in maart/april gezien.

Daarom zeg ik telkens, in de situatie dat de R boven de 1 blijft is de enige mogelijkheid die echt tijd koopt het daadwerkelijk isoleren van de groepen die het grootste risico lopen.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:10:58 #157
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_197278153
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:06 schreef Wantie het volgende:

[..]

Nee, dat is onzin.
In de maatschappij die we zelf gecreëerd hebben is het geen optie.

De maatschappij waarin we een doodzieke 80 jarige nog vol gaan pompen met medicatie en levensrekkende ongein zodat ie nog wat maandjes, of wie weet een jaar als een half verdoofd kasplantje kan "leven"

Ik heb ooit een bijbaantje gehad in een verzorgingshuis. Ik heb gezien hoe de walking dead daar af en toe letterlijk rondliepen. Schrijnend tot de max.

Maar goed, dat is de maatschappij waarin we nu leven. En dat is mede waarom groepsimmuniteit inderdaad geen optie is.
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:11:07 #158
75556 erkel
back from Dagestan
pi_197278154
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:04 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Wanneer zijn die maatregelen ingegaan dan? Of heb ik een persconferentie gemist?

Toch even ingaand op je punt: Geen enkele samenleving kan zonder sociaal contact en bepaalde vrijheden. Mijns inziens zijn die er nog steeds, al heeft de één wat meer behoefte aan genoemde zaken dan de ander. Ik vind het ook raar, maar blijkbaar is de vliegerijlobby vrij goed.
Weisst
pi_197278186
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:09 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar wil niet zeggen dat het het achteraf niet toch beter zou zijn geweest om wat meer de Zweedse strategie te volgen. Dan hadden we daar nu misschien voordeel bij gehad met die nieuwe vorm van covid.
Dat merken we wel als die variant in Zweden zich gaat verspreiden.
Volgens mij zit Zweden nog lang niet op het benodigde percentage van groepsimmuniteit.
Verder is Zweden niet te vergelijken met Nederland. Dus de maatregelen die daar effectief waren hoeven dat bij ons niet te zijn.
Aanvankelijk zouden we eenzelfde model doen in maart. Maar daar kwam Rutte rap op terug. In de zomer zaten we wel op Zweeds niveau of zelfs daaronder, totdat dat niet meer haalbaar was.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:13:11 #160
236264 crew  capricia
pi_197278198
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:08 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat zou je op dat moment ook moeten doen ja. Maar dan ontkom je echt niet meer aan het isoleren van mensen die direct risico lopen, want anders gaat je zorg nog steeds kapot.

Dus die ~600.000 mensen van 70+ moet je dan het liefst vandaag nog gevaccineerd hebben, allemaal.
Dat is de opdracht aan de kwetsbaren dan ook in het VK.
Wat was de term, 'shelter' of zo?
Die worden geadviseerd helemaal niet meer naar buiten te gaan. En hun support bubble extreem klein te houden.

En ja, zo snel mogelijk vaccineren. Des noods met maar 1 inenting.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197278224
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:13 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat is de opdracht aan de kwetsbaren dan ook in het VK.
Wat was de term, 'shelter' of zo?
Die worden geadviseerd helemaal niet meer naar buiten te gaan. En hun support bubble extreem klein te houden.

En ja, zo snel mogelijk vaccineren. Des noods met maar 1 inenting.
Shielding
zie email 27 oktober
pi_197278235
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:09 schreef Wantie het volgende:

[..]

En "pappen en nathouden" is op dit moment IEDEREEN isoleren.
pi_197278237
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:12 schreef Wantie het volgende:

[..]

Dat merken we wel als die variant in Zweden zich gaat verspreiden.
Volgens mij zit Zweden nog lang niet op het benodigde percentage van groepsimmuniteit.
Verder is Zweden niet te vergelijken met Nederland. Dus de maatregelen die daar effectief waren hoeven dat bij ons niet te zijn.
Aanvankelijk zouden we eenzelfde model doen in maart. Maar daar kwam Rutte rap op terug. In de zomer zaten we wel op Zweeds niveau of zelfs daaronder, totdat dat niet meer haalbaar was.
In de lente hebben we de hoeveelheid besmettingen veel te ver laten zakken. Ik denk dat we beter de druk iets hoger hadden kunnen houden met een R die dicht bij de 1 (of iets erboven) lag met een hogere hoeveelheid besmettingen per dag en voor de winter in een lockdown hadden kunnen gaan om het weer wat lager te brengen.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:17:34 #164
236264 crew  capricia
pi_197278275
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:09 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Die hebben nu ook afstandsonderwijs en mondkapjes in het OV. Heel veel doden, en weinig zicht op groepsimmuniteit. Excuses van de koning op tv. Voor de gevolgde strategie.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197278277
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er 2 harde grenzen die je als land niet over moet willen. Het daadwerkelijk inperken van de bewegingsvrijheid van gezonde mensen en achter de voordeur...
Klopt, daarom is contact met vrienden en familie waar je je leven mee deelt waarschijnlijk ook effectiever om de moraal hoog te houden dan tussen vreemden staan te zingen in een kerk of ergens op de lange latten te staan. Ja, het is klote dat je afgelopen jaar en waarschijnlijk de komende twee jaar niet op vakantie, het café in of naar een festival kunt, maar gedeelde smart is halve smart.

Ga je mensen dwingen alleen of met partner of gezin zich maandenlang thuis op te sluiten zonder vrienden, familie of überhaupt de buitenlucht te mogen zien komen we de komende jaren nog meer psychiaters te kort dan dat we nu IC verpleegkundigen tekort komen...
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:17:51 #166
75556 erkel
back from Dagestan
pi_197278282
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:15 schreef Anton91 het volgende:

[..]

In de lente hebben we de hoeveelheid besmettingen veel te ver laten zakken. Ik denk dat we beter de druk iets hoger hadden kunnen houden met een R die dicht bij de 1 (of iets erboven) lag met een hogere hoeveelheid besmettingen per dag en voor de winter in een lockdown hadden kunnen gaan om het weer wat lager te brengen.
De zorg denkt daar anders over. Die hadden deze tijd van 'rust' erg nodig om weer op adem te komen en de reguliere zorg weer aandacht te geven. Wanneer je de druk hoog had gehouden, dan was de reguliere zorg al weer veel eerder afgeschaald en was ook de acute zorg een probleem geweest.
Weisst
pi_197278317
twitter

we hebben nu ineens wel vaccins genoeg??
pi_197278325
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:17 schreef capricia het volgende:

[..]

Die hebben nu ook afstandsonderwijs en mondkapjes in het OV. Heel veel doden, en weinig zicht op groepsimmuniteit. Excuses van de koning op tv. Voor de gevolgde strategie.
Maar het lijkt wel alsof zij (ondanks minder strenge regels) de R weer onder de 1 hebben weten te krijgen. Oftewel, ze hebben geen groepsimmuniteit, maar toch wel wat immuniteit opgebouwd.
pi_197278356
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:19 schreef THEFXR het volgende:
[ twitter ]

Leuk populistisch gelul, maar die vaccins moeten eerst nog goedgekeurd gaan worden. Pfizer en Moderna samen zullen een druppel op de gloeiende plaat zijn. Pfizer dacht ik bijna 2.5mil in Q1 (+december) en Moderna 0.4mil. Maar van beide moeten 2 spuiten. De rest, Janssen en AstraZeneca nog onzeker wanneer en hoeveel.
pi_197278358
quote:
[ twitter ]

In de wereld van Geert.
pi_197278362
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:10 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

In de maatschappij die we zelf gecreëerd hebben is het geen optie.

De maatschappij waarin we een doodzieke 80 jarige nog vol gaan pompen met medicatie en levensrekkende ongein zodat ie nog wat maandjes, of wie weet een jaar als een half verdoofd kasplantje kan "leven"
Maar die maatschappij hebben we helemaal niet.

quote:
Ik heb ooit een bijbaantje gehad in een verzorgingshuis. Ik heb gezien hoe de walking dead daar af en toe letterlijk rondliepen. Schrijnend tot de max.
Sure, maar dan weet je ook dat elk van die bejaarden een protocol op papier hebben waarin precies staat welke levensrekkende behandeling nog wordt gedaan en welke niet.
Mijn schoonmoeder had een heel streng protocol: een pijnstiller kreeg ze nog, maar verder geen enkele behandeling die haar leven zou kunnen rekken. Alleen behandeling ter voorkoming van ondraaglijk lijden.
Vervolgens houdt ze dat bijna 20 jaar vol. 20 jaar als bijna kasplant...
Maar als ze griep had gekregen of corona, dan was het hooguit sedatie tot ze was overleden.

quote:
Maar goed, dat is de maatschappij waarin we nu leven. En dat is mede waarom groepsimmuniteit inderdaad geen optie is.
Nee, groepsimmuniteit is geen optie omdat bij een veel jonger deel van de bevolking een dusdanig groot percentage goed ziek wordt en in het ziekenhuis belandt, dat het zorgstelsel onderuit gaat.
Daar liggen geen mensen die voordat ze corona kregen al walking dead waren.
In landen als Italië gaan ze 90+ op sterfbed nog helemaal volpompen om alles er uit te halen.
Maar niet in Nederland. Voor Covid19 kregen we internationaal nog het verwijt dat we de oudere generatie vermoorden.
pi_197278376
quote:
[ twitter ]

AstraZeneca waren er 4,5 miljoen ofzo. Deze puzzel was wel mooi: https://www.rijksoverheid(...)trategie-roadmap.pdf

Q1 komen er dus totaal 8,2 miljoen als alles mee zit.

Op dit moment is Pfizer goedgekeurd, theoretisch 2,2 miljoen + 0,5 miljoen. Moderna, 0,4 miljoen. Dus 3,1 miljoen gaan we theoretisch halen in de huidige situatie.
pi_197278377
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:19 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Maar het lijkt wel alsof zij (ondanks minder strenge regels) de R weer onder de 1 hebben weten te krijgen. Oftewel, ze hebben geen groepsimmuniteit, maar toch wel wat immuniteit opgebouwd.
Ik denk niet dat (groeps)immuniteit daar een noemenswaardige rol in gespeeld heeft.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:23:17 #174
236264 crew  capricia
pi_197278384
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:19 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Je kunt niet op deze manier een uitspraak doen over groepsimmuniteit.
Maar ik hoop echt voor ze dat het vaccin daar eerder is dan die Engelse variant. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197278386
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:17 schreef erkel het volgende:

[..]

De zorg denkt daar anders over. Die hadden deze tijd van 'rust' erg nodig om weer op adem te komen en de reguliere zorg weer aandacht te geven. Wanneer je de druk hoog had gehouden, dan was de reguliere zorg al weer veel eerder afgeschaald en was ook de acute zorg een probleem geweest.
En dan steekt het best wel wanneer geregeld uit allerlei nieuwsberichten blijkt dat een groot deel van "de zorg" zich niet wil laten vaccineren...
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:23:36 #176
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_197278388
quote:

[..]

In België heeft de lagere mortaliteit in de groep 0-24 zo'n 28000 extra levensjaren opgeleverd.
Een deel van de verloren gezonde levensjaren zijn het gevolg van angst besmet te raken: patienten die zelf afspraken afzeggen, en personen met klachten die niet naar de dokter gaan. Hoe hoger het aantal besmettingen en doden, hoe meer mensen dat zullen doen.

En of de sterfte aan covid-19 50000 levnsjaren gekost heeft is een irrelevante vraag. Ik herhaal het: volgens die logica zouden de deltawerken enkel de moeite waard geweest zijn als er sinds de start van de werken nog tienduizenden Nederlanders bij overstromingen zouden omgekomen zijn.
Het gaat om het verlies aan levensjaren dat vermeden werd. En dat kan je enkel schatten.
quote:

Er zijn momenteel besmettingen in een derde van de woonzorgcentra. Geen bezoek toelaten is niet voldoende, dat is in België duidelijk gebleken. De enige echt effectieve manier om besmettingen in WZC te vermijden zou zijn: niet alleen de bewoners, maar ook al het personeel isoleren: maw het personeel daar net als de bewoners laten wonen, zonder contact met familie, zonder het WZC te verlaten, tot alle bewoners gevaccineerd zijn.
Denk je dat dat haalbaar is?
quote:
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:28:09 #177
236264 crew  capricia
pi_197278458
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:23 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

En dan steekt het best wel wanneer geregeld uit allerlei nieuwsberichten blijkt dat een groot deel van "de zorg" zich niet wil laten vaccineren...
Lijkt wel mee te vallen.
UMCU: 80% and still counting..
twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197278475
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:23 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

In België heeft de lagere mortaliteit in de groep 0-24 zo'n 28000 extra levensjaren opgeleverd.
Een deel van de verloren gezonde levensjaren zijn het gevolg van angst besmet te raken: patienten die zelf afspraken afzeggen, en personen met klachten die niet naar de dokter gaan. Hoe hoger het aantal besmettingen en doden, hoe meer mensen dat zullen doen.

Dat is fair. Ik weet niet of ze de redenen noemen. Ik kan me best voorstellen dat het ook levensjaren oplevert, maar ik heb geen idee hoeveel. Denk wel dat we achteraf gezien die vraag mogen stellen.

quote:
En of de sterfte aan covid-19 50000 levnsjaren gekost heeft is een irrelevante vraag. Ik herhaal het: volgens die logica zouden de deltawerken enkel de moeite waard geweest zijn als er sinds de start van de werken nog tienduizenden Nederlanders bij overstromingen zouden omgekomen zijn.
Het gaat om het verlies aan levensjaren dat vermeden werd. En dat kan je enkel schatten.
Ik snap je vergelijking, maar hij gaat niet helemaal op. Je vergelijking zou opgaan als door de bouw van de deltawerken duizenden mensen zouden zijn overleden. Stel dat er 10.000 mensen overlijden door de bouw van de deltawerken, terwijl je er 5.000 mee redt, is het het dan nog steeds waard? Ik snap wat je bedoelt, maar het is wel degelijk een relevante vraag. Als je in een korte tijd zorg afschaalt en dat heeft maar dan een jaar nodig om te herstellen heb je een na-effect van het afschalen. Als dat na-effect een groter negatief gevolg heeft dan het niet doen is dat iets waar zeker over gesproken mag worden. Het is ook geen situatie om nu tijdens deze pandemie ineens op te willen lossen, het gesprek moet gevoerd worden voor er nog een keer een pandemie is.

quote:
Er zijn momenteel besmettingen in een derde van de woonzorgcentra. Geen bezoek toelaten is niet voldoende, dat is in België duidelijk gebleken. De enige echt effectieve manier om besmettingen in WZC te vermijden zou zijn: niet alleen de bewoners, maar ook al het personeel isoleren: maw het personeel daar net als de bewoners laten wonen, zonder contact met familie, zonder het WZC te verlaten, tot alle bewoners gevaccineerd zijn.
Denk je dat dat haalbaar is?
[..]

In dit geval zijn de vaccins er, dus gaat het over 1 tot 2 maanden. Je hoeft het personeel niet te isoleren, je zou bijvoorbeeld kunnen werken met alles reinigen voor je naar binnen kunt, sneltests voor iemand aan het werk kan, volledige beschermingsmiddelen en ga zo maar door. Je zal het niet 100% kunnen voorkomen, maar je zal het alsnog een stuk meer kunnen voorkomen dan nu.
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:32:46 #179
75556 erkel
back from Dagestan
pi_197278521
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:23 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Dan komt dan mijn punt van kritiek om de hoek kijken op de overheid: Waar blijft de voorlichting!?

We moeten het nu hebben van onze Zorg-helden (no sarcasm) Gommers en Koopmans om het volk van educatie op dit gebied te voorzien. Ook zeer terecht dat ze ondertussen al onderscheiden zijn met de Machiavelli prijs (https://www.parool.nl/kun(...)ik-gommers~b8ceea39/) voor "een opmerkelijke prestatie op het gebied van publieke communicatie".

Gommers is inmiddels op zijn Linkedin ook begonnen met uitleg over het mRNA vaccin:
Weisst
pi_197278542
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:04 schreef chratnox het volgende:

[..]

Als je kijkt naar het gros van de mensen die overlijden heb je het vooral over 70+ en 60+ met onderliggende ziekten. Stel dat we even puur de vaccinatievolgorde erbij pakken.

- 155.000 in verpleeghuizen
- 18.000 verstandelijk gehandicapten
- 830.000 <60 met medische indicatie

dat zijn bij elkaar ongeveer 3 miljoen mensen. Het grootste risico om te overlijden lijkt flink toe te nemen boven de 70. Totaal zijn er ongeveer 600.000 mensen boven de 70.

Dat houdt in dat de mensen boven de 70 en de mensen die het grootste risico lopen als eerste gevaccineerd zouden moeten worden. Die groepen zou je zo goed en zo kwaad als 't kan moeten kunnen isoleren op 't moment dat de Britse variant niet onder controle te krijgen is.
Maar dan kijk je puur naar overlijden, terwijl de zorg juist vastloopt door het aantal opnames die natuurlijk niet allemaal overlijdensrisico hebben.
Dus dan zou een groter deel apart gezet moeten worden.
En hoe zit het dan met samengestelde huishoudens, waarbij 1 lid tot een risicogroep behoort...
Ga je die opsplitsen? Hoe gaat dan de mantelzorg?
pi_197278545
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:32 schreef erkel het volgende:
Dan komt dan mijn punt van kritiek om de hoek kijken op de overheid: Waar blijft de voorlichting!?
Hier: https://www.rijksoverheid(...)communicatiemiddelen
pi_197278553
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:04 schreef chratnox het volgende:
Deze groep bestaat trouwens niet meer in het vaccinatieschema.
pi_197278562
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Lijkt wel mee te vallen.
UMCU: 80% and still counting..
[ twitter ]
Ik hoop het, ik denk niet dat een maandenlange lockdown om "de zorg niet in te laten storten" nog geaccepteerd zou worden als een groot deel van het zorgpersoneel zou weigeren zich te laten vaccineren.

Dan hoef je niet meer aan te komen met filmpjes van één of ander Instagram dansje.
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:36:58 #184
75556 erkel
back from Dagestan
pi_197278570
quote:
Dat weet Rietje van 55 die Bep en Trein in het verzorgingstehuis onder hand neemt, vast goed te vinden
Weisst
pi_197278586
quote:
12s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:36 schreef erkel het volgende:

[..]

Dat weet Rietje van 55 die Bep en Trein in het verzorgingstehuis onder hand neemt, vast goed te vinden
Nou ja, ik verwacht dat die advertenties in kranten/abri's/billboards komen.
pi_197278617
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:10 schreef chratnox het volgende:

[..]

Als de R boven de 1 blijft valt er niets te pappen en nathouden, dan gaat de zorg gewoon over zn nek. Dat heb je vorige maand gezien, dat heb je in oktober gezien, dat heb je in maart/april gezien.

Daarom zeg ik telkens, in de situatie dat de R boven de 1 blijft is de enige mogelijkheid die echt tijd koopt het daadwerkelijk isoleren van de groepen die het grootste risico lopen.
Maar hoe zie je dat voor je, de huidige lockdown maatregelen bijvoorbeeld handhaven en daar bovenop een extra 'lockdown' waarbij contact met risicogroepen verder wordt ingeperkt?
Of de risicogroep isoleren en de maatregelen voor de rest van de bevolking versoepelen?
pi_197278643
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:34 schreef Wantie het volgende:

[..]

Maar dan kijk je puur naar overlijden, terwijl de zorg juist vastloopt door het aantal opnames die natuurlijk niet allemaal overlijdensrisico hebben.
Dus dan zou een groter deel apart gezet moeten worden.
En hoe zit het dan met samengestelde huishoudens, waarbij 1 lid tot een risicogroep behoort...
Ga je die opsplitsen? Hoe gaat dan de mantelzorg?
Primair is overlijdens inderdaad, dat is die groep die 70+ is. De periode waarin je ze zou moeten isoleren zou 1 tot 2 maanden zijn. Het gezin dat daarbij hoort gaat daarbij in isolatie, de situatie waar iemand geïsoleerd in zijn/haar slaapkamer geïsoleerd wordt lijkt me onmenselijk.

In het geval van mantelzorg, elke dag een sneltest. Indien sneltest negatief aan het werk. Indien sneltest positief mag je niet gaan en moet iemand anders 't doen.

Als je op stichting-nice kijkt is de hoeveelheid patiënten op de IC het grootst bij de groep 70-74, met 75-79 die ook een flinke rol spelen, dus het zal wel degelijk flink verschil maken:

Nogmaals, het is nog steeds een volledig onwenselijke situatie en gaat er alleen over wanneer we de R niet onder de 1 kunnen krijgen, ook niet met de maatregelen die we hebben.
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:43:57 #188
75556 erkel
back from Dagestan
pi_197278661
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:38 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Nou ja, ik verwacht dat die advertenties in kranten/abri's/billboards komen.
Ik vind het nog wat karig allemaal. Kan aan mij liggen en de programma's die ik kijk of dat ik nog amper buiten kom, maar ik had toch graag meer gezien. Een avondvullend programma of een grote social media actie waarin het goed uitgelegd wordt in plaats van naar een website wordt verwezen.
Weisst
pi_197278684
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:43 schreef erkel het volgende:

[..]

Ik vind het nog wat karig allemaal. Kan aan mij liggen en de programma's die ik kijk of dat ik nog amper buiten kom, maar ik had toch graag meer gezien. Een avondvullend programma of een grote social media actie waarin het goed uitgelegd wordt in plaats van naar een website wordt verwezen.
Er was al een avondvullend programma.

Maar goed, voorlopig wil men de prik wel, maar is het probleem vooral dat er te weinig vaccins zijn.

Pas als het andersom is, vaccins volop beschikbaar, maar men wil ze niet, zou ik flink inzetten op informatie.
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:46:54 #190
75556 erkel
back from Dagestan
pi_197278697
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Maar goed, voorlopig wil men de prik wel, maar is het probleem vooral dat er te weinig vaccins zijn.

Pas als het andersom is, vaccins volop beschikbaar, maar men wil ze niet, zou ik flink inzetten op informatie.
Ok toch gemist blijkbaar dan. My bad
Weisst
pi_197278698
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:40 schreef Wantie het volgende:

[..]

Maar hoe zie je dat voor je, de huidige lockdown maatregelen bijvoorbeeld handhaven en daar bovenop een extra 'lockdown' waarbij contact met risicogroepen verder wordt ingeperkt?
Of de risicogroep isoleren en de maatregelen voor de rest van de bevolking versoepelen?
Nog een keer de disclaimer, dit is alleen als de R niet onder de 1 te krijgen is met de maatregelen :P

De maatregelen die we nu hebben handhaven, en daar bovenop de risicogroepen verder inperken. Zoals @capricia zei, zoals in VK eigenlijk gedaan wordt. Shielding noemde trein2000 het.
pi_197278709
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:15 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Nee, dat had veel te lang zware druk op het zorgstelsel opgeleverd en uiteindelijk niet een significant verschil gemaakt in immuniteit onder de bevolking.
Wat we beter hadden kunnen doen is betere bron en contactonderzoek, grenzen sluiten voor reizigers, etc.
pi_197278713
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik zou nu flink inzetten op informatie. Als er voldoende vaccins zijn wil je de situatie dat mensen ze niet willen zoveel mogelijk voor zijn. Als je dan nog informatiecampagnes moet gaan doen verlies je onnodig veel tijd.
pi_197278743
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:47 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik zou nu flink inzetten op informatie. Als er voldoende vaccins zijn wil je de situatie dat mensen ze niet willen zoveel mogelijk voor zijn. Als je dan nog informatiecampagnes moet gaan doen verlies je onnodig veel tijd.
Ja, maar men wil ze. Wat is dan het probleem? Waar wil je op inzetten.

Neem het vaccin! Het is er dan wel niet. Maar je moet als groep wel echt vooraan zitten hoor. ;)
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:51:56 #195
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_197278751
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:29 schreef chratnox het volgende:
Als je in een korte tijd zorg afschaalt en dat heeft maar dan een jaar nodig om te herstellen heb je een na-effect van het afschalen. Als dat na-effect een groter negatief gevolg heeft dan het niet doen is dat iets waar zeker over gesproken mag worden.
Maar je had het over een balans tussen gewonnen en verloren levensjaren. In deze situatie zie ik niet hoe je van een balans kan spreken, de verloren levensjaren door afgeschaalde zorg zijn een gevolg van het hoge aantal besmettingen, waardoor er ook meer doden vallen. De enige maatregel waarmee je verlies van levensjaren door afgeschaalde zorg en verlies door covid-19 doden in tegengestelde richting laat bewegen is door (een deel van de) besmette personen niet op te nemen, zodat de zorg minder belast wordt. Maar dan kan je verwachten dat mensen nog banger zijn om besmet te raken, en nog later medische hulp zoeken, waardoor je opnieuw meer gezonde levensjaren verliest.
pi_197278757
quote:
Bijna 150.000 zorgmedewerkers maakten afspraak voor vaccinatie
Tot nu toe hebben 144.913 mensen gehoor gegeven aan de oproep van hun werkgever om een afspraak te maken bij de GGD om zich te tegen het coronavirus te laten vaccineren. Vanaf gisteren wordt al gevaccineerd bij de GGD's in Houten en Rotterdam, vanaf aanstaande maandag kunnen zorgmedewerkers ook gevaccineerd worden bij de GGD's in Amsterdam, Drenthe en Den Haag. Vanaf 15 januari zijn alle 25 GGD-locaties klaar om te vaccineren.
https://nos.nl/liveblog/2(...)m-coronafeestje.html

Dat we de vaccins maar zo snel mogelijk op kunnen maken :)
pi_197278760
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:50 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ja, maar men wil ze. Wat is dan het probleem? Waar wil je op inzetten.

Neem het vaccin! Het is er dan wel niet. Maar je moet als groep wel echt vooraan zitten hoor. ;)
De enige groep van wie we weten dat ze ze willen zijn de zorgmedewerkers, daar twijfel ik niet aan. Eind volgende maand komt als 't goed is het AstraZeneca vaccin los, daar wil je alle broodje aap verhalen al de wereld uit hebben voor je begint.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:53:01 #198
236264 crew  capricia
pi_197278768
Het idee hè. Dat 1 op de 30 mensen in Londen momenteel geïnfecteerd is. Wouw. Ik vind het absurd hoge aantallen.
(Moet meteen aan die groepsimmuniteit discussie denken)

https://www.itv.com/news/(...)h-covid-19-in-london
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197278771
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:52 schreef chratnox het volgende:

[..]

De enige groep van wie we weten dat ze ze willen zijn de zorgmedewerkers, daar twijfel ik niet aan. Eind volgende maand komt als 't goed is het AstraZeneca vaccin los, daar wil je alle broodje aap verhalen al de wereld uit hebben voor je begint.
Het is te hopen dat dat vaccin zo snel mogelijk komt... Maar ergens heb ik het gevoel dat het nog wel even duurt.
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:54:53 #200
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197278785
twitter
\
Behoorlijk toename percentage positieve testen voor kinderen
pi_197278787
quote:
9s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:46 schreef erkel het volgende:

[..]

Ok toch gemist blijkbaar dan. My bad
Ik las dat er een "vaccinshow" op tv uitgezonden zou gaan worden, maar heb het ook niet gekeken. Zou ook weinig toegevoegd hebben; tegen de tijd dat ik pas aan de beurt ben om gevaccineerd te worden is er waarschijnlijk zó veel informatie beschikbaar dat je jezelf er onder bedolven kunt laten raken.
pi_197278791
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:51 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Maar je had het over een balans tussen gewonnen en verloren levensjaren. In deze situatie zie ik niet hoe je van een balans kan spreken, de verloren levensjaren door afgeschaalde zorg zijn een gevolg van het hoge aantal besmettingen, waardoor er ook meer doden vallen. De enige maatregel waarmee je verlies van levensjaren door afgeschaalde zorg en verlies door covid-19 doden in tegengestelde richting laat bewegen is door (een deel van de) besmette personen niet op te nemen, zodat de zorg minder belast wordt. Maar dan kan je verwachten dat mensen nog banger zijn om besmet te raken, en nog later medische hulp zoeken, waardoor je opnieuw meer gezonde levensjaren verliest.
Ik heb 't wellicht niet goed verwoord. Ik bedoelde geen balans op dit moment, maar een balans tussen de korte termijnmaatregelen en lange termijneffecten. Ik heb er ook geen antwoord op op dit moment, maar als de balans zo 'zoek' is, is het misschien zelfs kosteneffectiever op de lange termijn om 2000 medisch specialisten op te leiden tot een soort van intensive care reservisten en hun kennis op peil te houden, zodat als er nog een keer een situatie als dit is ze direct bij kunnen springen.

Dat kunnen dan bedrijfsartsen, artsen bij brandweer etc zijn die bij kunnen springen.

Dat is eigenlijk meer wat ik bedoelde. Ik snap dat ik dat misschien niet helemaal lekker verwoord heb :)
pi_197278824
twitter

Als het bijna 145.000 mensen zijn met een afspraak dan is dat heel erg goed. In voorgaande tweets ging het wel eens om afspraken (en elke persoon heeft 2 afspraken).
pi_197278831
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:53 schreef capricia het volgende:
Het idee hè. Dat 1 op de 30 mensen in Londen momenteel geïnfecteerd is. Wouw. Ik vind het absurd hoge aantallen.
(Moet meteen aan die groepsimmuniteit discussie denken)

https://www.itv.com/news/(...)h-covid-19-in-london
Met zo'n besmettingsgetallen is het bijna niet meer te controleren :X
Als je weet dat Britse variant hier ook al lang niet meer te controleren is, is de komende maand(en) handhaven van de maatregelen bijna onvermijdelijk. Zou schoolopening überhaupt nog een optie kunnen zijn na 19 januari?
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:57:48 #205
236264 crew  capricia
pi_197278833
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:47 schreef chratnox het volgende:

[..]

Nog een keer de disclaimer, dit is alleen als de R niet onder de 1 te krijgen is met de maatregelen :P

De maatregelen die we nu hebben handhaven, en daar bovenop de risicogroepen verder inperken. Zoals @:capricia zei, zoals in VK eigenlijk gedaan wordt. Shielding noemde trein2000 het.
In het geval van die Engelse variant met een hogere R, is dat imo ook de enige strategie die mogelijk is.
Omdat er zicht is op het vaccin.

Ik vind het heel vervelend. Maar iedere discussie over versoepelen in zo'n situatie is absurd.
Je moet het zo lang mogelijk volhouden met zo min mogelijk overstromingen in de zorg. En als een gek gaan inenten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197278837
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:54 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]\
Behoorlijk toename percentage positieve testen voor kinderen
En hoeveel liggen er in het ziekenhuis?
pi_197278841
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:57 schreef capricia het volgende:

[..]

In het geval van die Engelse variant met een hogere R, is dat imo ook de enige strategie die mogelijk is.
Omdat er zicht is op het vaccin.

Ik vind het heel vervelend. Maar iedere discussie over versoepelen in zo'n situatie is absurd.
Je moet het zo lang mogelijk volhouden met zo min mogelijk overstromingen in de zorg. En als een gek gaan inenten.
Ik denk dat 90% van de mensen die in dit topic aan de discussie deelnamen hetzelfde bedoelden, maar er liepen wat dingen door elkaar heen. Ik zou volledig versoepelen nu ook onlogisch vinden :)
pi_197278847
Waar zijn de gegevens over het aantal gezette prikken in Nederland te vinden? #durfttevragen
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:59:41 #209
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197278850
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:58 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

En hoeveel liggen er in het ziekenhuis?
Op dit moment 29, maar dat is natuurlijk het punt niet, kinderen zien ook (groot)ouders
  Moderator vrijdag 8 januari 2021 @ 00:00:32 #210
236264 crew  capricia
pi_197278855
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:57 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Met zo'n besmettingsgetallen is het bijna niet meer te controleren :X
Als je weet dat Britse variant hier ook al lang niet meer te controleren is, is de komende maand(en) handhaven van de maatregelen bijna onvermijdelijk. Zou schoolopening überhaupt nog een optie kunnen zijn na 19 januari?
Ik ga daar voorlopig niet van uit. Dat de scholen snel open gaan.

Maar het zal afhangen van de besmettingsaantallen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197278862
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 00:00 schreef capricia het volgende:

[..]

Mijn vrouw en ik gaan er al vanuit dat sowieso tot begin maart de kinderopvang dicht blijft. Daar hebben we onze werkagenda's ook maar op aangepast, kan het alleen meevallen :)
pi_197278875
Toename sterfte WLZ is fors, verpleeghuiseffect is helaas goed te zien in de cijfers van het CBS
pi_197278909
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 00:00 schreef capricia het volgende:

[..]

Weten we waar het RIVM scenario aan de start van de lockdown ongeveer op uit kwam rond deze periode? Zal een stuk minder zijn dan nu de werkelijkheid is :{
  Moderator vrijdag 8 januari 2021 @ 00:06:11 #215
236264 crew  capricia
pi_197278919
De problemen van de NHS qua overbelasting zijn dit jaar toch net even wat anders.
Het stijgt gewoon de grafiek uit.

twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197278945
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 00:06 schreef capricia het volgende:
De problemen van de NHS qua overbelasting zijn dit jaar toch net even wat anders.

[ twitter ]
Je moet hopen dat de ziekenhuiszorg zo goed als mogelijk blijft doorgaan en niet compleet implodeert :X
  Moderator vrijdag 8 januari 2021 @ 00:09:37 #217
236264 crew  capricia
pi_197278950
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 00:05 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Weten we waar het RIVM scenario aan de start van de lockdown ongeveer op uit kwam rond deze periode? Zal een stuk minder zijn dan nu de werkelijkheid is :{
Ik zal even zoeken.
Edit: kan het niet vinden zo.

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 08-01-2021 00:16:49 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197278974
quote:

[..]

Dat vind ik ook altijd maar een makkelijk antwoord van dan komen er wel weer nieuwe ondernemers. Vervolgens zit er wel een hele groep in de bijstand en waarschijnlijk met een schulden last waar ze amper tot nooit afkomen. Wees dan reëel en zorg dat die mensen dan schulden vrij een nieuw bestaan op kunnen bouwen. Er mag wel is uit de politiek een wat beter vergezicht komen op dat gebied. Want als het over is heb je een hele groep die lekker gespaart heeft maar ook een grote groep die misschien alles kwijt is.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 00:13:45 #219
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197279000
quote:

[ twitter ]
Ziet er verontrustend uit.
pi_197279048
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:59 schreef Momo het volgende:

[..]

Op dit moment 29, maar dat is natuurlijk het punt niet, kinderen zien ook (groot)ouders
Dat is dan weer alleen een probleem wanneer ze besmettelijk zijn, wat z'n positieve test niet aantoont.
  Moderator vrijdag 8 januari 2021 @ 00:23:44 #222
236264 crew  capricia
pi_197279089
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 00:11 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Dat vind ik ook altijd maar een makkelijk antwoord van dan komen er wel weer nieuwe ondernemers. Vervolgens zit er wel een hele groep in de bijstand en waarschijnlijk met een schulden last waar ze amper tot nooit afkomen. Wees dan reëel en zorg dat die mensen dan schulden vrij een nieuw bestaan op kunnen bouwen. Er mag wel is uit de politiek een wat beter vergezicht komen op dat gebied. Want als het over is heb je een hele groep die lekker gespaart heeft maar ook een grote groep die misschien alles kwijt is.
Eens hoor.
Het is helaas niet aan mij. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197279104
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 00:19 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dat is dan weer alleen een probleem wanneer ze besmettelijk zijn, wat z'n positieve test niet aantoont.
Daarom dus een onderzoek bij die school in Bergschenhoek, die het via BCO wel aan kan tonen.
pi_197279163
quote:

[ twitter ]
Oef. Mooie visualisatie dit.

Ik begin wel echt steeds zenuwachtiger te worden dat dit ook onze kant op komt :/ Ik probeer goede moed te houden, maar de tandjes stel we krijgen dit over ons heen... Njah daar hebben jullie net de afgelopen pagina's over volgeschreven, maar hoe dan ook is het een en al ellende mocht het zo ver komen.
pi_197279178
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 00:23 schreef capricia het volgende:

[..]

Eens hoor.
Het is helaas niet aan mij. :)
Dat het niet aan jouw ligt snap ik. Maar ik mis dit soort dingen wel veel bij de pro-lockdown groep. Bedoel bij die Redteam figuren gaat het ook alleen maar over het virus maar ze vergeten totaal de nadelige effecten. Als je ergens voor bent moet je gewoon ook de andere kant belichten anders vind ik het ook gewoon zinloos gebrabbel. Daarom vind ik antwoorden als dan komt er wel weer een nieuwe ondernemer of winkel gewoon te makkelijk. Dan heb ik het nog niet eens over kinderen in achterstandsgezinnen die onderwijs missen en ga zo maar door. Wees dan gewoon eerlijk en spreek de politiek daar dan ook op aan om daar toekomst gericht een oplossing voor te bedenken.
pi_197279202
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 00:31 schreef vPlien het volgende:

[..]

Oef. Mooie visualisatie dit.

Ik begin wel echt steeds zenuwachtiger te worden dat dit ook onze kant op komt :/ Ik probeer goede moed te houden, maar de tandjes stel we krijgen dit over ons heen... Njah daar hebben jullie net de afgelopen pagina's over volgeschreven, maar hoe dan ook is het een en al ellende mocht het zo ver komen.
Ik zie het ook somber in.
Denk dat de hoop nog zit in het nu zoveel mogelijk remmen en hopen dat er zo snel mogelijk extra vaccins loskomen.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 00:39:33 #227
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_197279205
quote:

Wat nu als die vaccins niet (blijven of blijkten te) werken of gaan men dit maar "biddend" afwachten ?

Evolutionair is het niet ondenkbaar dat het virus zich zo zal muteren als reactie op "onze"maatregelen, dat het zich kan (en imo zal) blijven verspreiden. Ik mis nog steeds een fatsoenlijk Plan B en C als exit strategie dat niet uitgaat van en verlossend vaccin.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_197279224
quote:
15s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 00:39 schreef Vallon het volgende:

[..]

Wat nu als die vaccins niet (blijven of blijkten te) werken of gaan men dit maar "biddend" afwachten ?

Evolutionair is het niet ondenkbaar dat het virus zich zo zal muteren als reactie op "onze"maatregelen, dat het zich kan (en imo zal) blijven verspreiden. Ik mis nog steeds een fatsoenlijk Plan B en C als exit strategie dat niet uitgaat van en verlossend vaccin.
Ik denk dat ze het momenteel ff te druk hebben met het plan A dat wel aan de orde is? ;)
Ben tegenwoordig al blij als ze dat bijbenen.... :{
  Moderator vrijdag 8 januari 2021 @ 00:42:59 #229
236264 crew  capricia
pi_197279229
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 00:34 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Dat het niet aan jouw ligt snap ik. Maar ik mis dit soort dingen wel veel bij de pro-lockdown groep. Bedoel bij die Redteam figuren gaat het ook alleen maar over het virus maar ze vergeten totaal de nadelige effecten. Als je ergens voor bent moet je gewoon ook de andere kant belichten anders vind ik het ook gewoon zinloos gebrabbel. Daarom vind ik antwoorden als dan komt er wel weer een nieuwe ondernemer of winkel gewoon te makkelijk. Dan heb ik het nog niet eens over kinderen in achterstandsgezinnen die onderwijs missen en ga zo maar door. Wees dan gewoon eerlijk en spreek de politiek daar dan ook op aan om daar toekomst gericht een oplossing voor te bedenken.
Ik vind de onderwijssluiting echt heel heftig.
Omdat het onveilige thuissituaties nog erger maakt. Omdat het ongelijkheid verder vergroot. Omdat het zoveel doet met kinderen en jongeren voor de rest van hun leven.

En ik ben helemaal niet pro lockdown. Maar ik zie wat er in GB en Ierland gebeurt. En ik denk gewoon dat wij daar ook iets van mee gaan krijgen.
Dan zie ik niet hoe je nog iets zou kunnen versoepelen. Hooguit de financiële klappen minder zwaar maken voor ondernemers.
Maar voor kinderen en jongeren blijft het dramatisch.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 8 januari 2021 @ 00:48:13 #230
236264 crew  capricia
pi_197279265
Ik hoop echt dat dit aan ons voorbij gaat.
twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197279335
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 00:42 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik vind de onderwijssluiting echt heel heftig.
Omdat het onveilige thuissituaties nog erger maakt. Omdat het ongelijkheid verder vergroot. Omdat het zoveel doet met kinderen en jongeren voor de rest van hun leven.

En ik ben helemaal niet pro lockdown. Maar ik zie wat er in GB en Ierland gebeurt. En ik denk gewoon dat wij daar ook iets van mee gaan krijgen.
Dan zie ik niet hoe je nog iets zou kunnen versoepelen. Hooguit de financiële klappen minder zwaar maken voor ondernemers.
Maar voor kinderen en jongeren blijft het dramatisch.
Wat er in GB en Ierland gebeurt is heftig en we gaan het zien of het hier ook gebeurt. Dat jij niet pro-lockdown bent wil ik ook best geloven. Maar toen we deze lockdown ingingen waren er zat die al het gevoel hadden dat we hier tot minimaal maart/april in gaan zitten. Dat komt ook omdat corona zich makkelijker verspreid in de winter. Als je de podcast van Vullings en Van der Wulp wel is geluisterd hebt, daar zeiden ze ook al dat verschillende politici dat off the record gezegd hebben. Dan vind ik het wel is tijd dat er een beter vergezicht wordt gemaakt. Van wie gaat dit betalen, hoe gaan we studenten/kinderen compenseren voor gemist/onvoldoende onderwijs. hoe gaan we failliete ondernemers compenseren en hoe gaan we de ongelijkheid weer verkleinen als dit over is.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 01:06:51 #232
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_197279348
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 00:48 schreef capricia het volgende:
[ twitter ]
Ai...

Ik was de cijfers in Londen met die in België tijdens de tweede piek aan het vergelijken, en 1 op 30 besmet in één week leek vergelijkbaar met de toestand in (provincie) Luik eind oktober. Daar bedroeg het aantal bevestigde besmettingen 1 op 60 in zowel week 43 als 44. Best mogelijk dat de werkelijke besmettingsgraad toen 1 op 30 of hoger was.
Maar in Luik was dat de piek, zakte in week 45 en 46 af tot respectievelijk 1 op 125 en 1 op 250. Dat zal in Londen waarschijnlijk niet gebeuren... :{
  vrijdag 8 januari 2021 @ 01:18:54 #233
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_197279389
Sowieso weer een pikzwarte dag vandaag wereldwijd.

Allemaal records volgens mij, het aantal dagelijkse doden:

Verhouding cases > doden in Duitsland is ook nog steeds bizar.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_197279480
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 01:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[ afbeelding ]

De USA in z'n geheel is nog aan de eerste golf bezig. :{

De cijfers van Duitsland snap ik ook geen bal van. De besmettingscijfers zijn ook niet gek hoger geweest. Maar met deze aantallen heb je dus kans van 1 op 30 om te sterven aan Covid daar? :X
Hebben zij misschien een vrij hoog testbeleid? Kan nergens een percentage positief getesten vinden. Dacht dat zij het wel lekker deden eigenlijk. Maar als ik de leeftijdsverdeling zie, dan verbaast het aantal sterfgevallen helemaal:
https://www.statista.com/(...)s-age-group-germany/
Ook opvallend daarin is het verschil in aantal jongens en meisjes tussen de 5 en 14 jaar. :s)
pi_197279487
quote:
[ twitter ]
Dit MOET coûte que coûte voorkomen worden.
zie email 27 oktober
pi_197279503
6 VWO naar huis gestuurd na coronaparty: https://www.rtvutrecht.nl(...)gesteld-en-boos.html

Ik snap dit wel eerlijk gezegd :@ Op school mag je alles en dan zou zo’n feestje met dezelfde mensen (van wie je sowieso al geen afstand hoefde te houden want 18-) ineens taboe zijn? Ik geloof dat is dat ook niet zo serieus genomen had
zie email 27 oktober
pi_197279505
Hoeveel doden zijn er onder de 70 jaar ? de verhouding met erboven en eronderr?
Interessant he ?
pi_197279506
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 01:53 schreef trein2000 het volgende:
6 VWO naar huis gestuurd na coronaparty: https://www.rtvutrecht.nl(...)gesteld-en-boos.html

Ik snap dit wel eerlijk gezegd :@ Op school mag je alles en dan zou zo’n feestje met dezelfde mensen (van wie je sowieso al geen afstand hoefde te houden want 18-) ineens taboe zijn? Ik geloof dat is dat ook niet zo serieus genomen had
quote:
In de brief vraagt de school ouders hun kind te laten testen als ze bij het feest zijn geweest en de uitslag door te geven.
En dit lijkt me niet helemaal legaal.
zie email 27 oktober
pi_197279508
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 01:54 schreef trein2000 het volgende:

[..]

[..]

En dit lijkt me niet helemaal legaal.
quote:
Vwo-6 toch online (nieuw)
Wij hebben vanmorgen besloten om alle vwo-6 leerlingen per direct naar huis te sturen.
De aanleiding hiervoor is dat afgelopen weekend een feest is geweest van ongeveer 40 personen waarvan ook een groot aantal van onze leerlingen. Er zijn nu al 4 positief geteste leerlingen in vwo-6 (voor zover we dat weten) en meerdere leerlingen worden nu getest. De vwo-6 leerlingen blijven thuis t/m zondag 17 januari en kunnen de lessen in die tijd online volgen.
Is uw zoon/dochter ook bij het feest geweest, laat hem/haar dan testen en wij willen graag de uitslag weten, geef het door aan school (zie ziek geworden). Als u niet weet of uw kind erbij is geweest, informeer er dan even naar, want dat is van belang voor uw hele gezin/familie.
Mocht u leerlingen kennen die erbij waren, geef dat aan ons door. Deze informatie behandelen wij uiteraard vertrouwelijk. Als uw kind weet dat leerlingen van andere scholen ook bij het feest zijn geweest, geef het aan ons en deze leerlingen door!
Uiteraard hebben we de genoemde maatregel genomen in overleg met de GGD en melding gedaan bij de Inspectie van Onderwijs. Wij betreuren het dat we dit besluit hebben moeten nemen, maar we doen dat om een clusteruitbraak te voorkomen
https://www.de-breul.nl/w(...)rona-07-01-2021-.pdf

Beetje dubieus niet?
zie email 27 oktober
pi_197279509
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 01:53 schreef trein2000 het volgende:

Nog zo'n goede reden om ze op school afstand te laten houden.

Zijn er overigens al trials voor het vaccin voor minderjarigen?
Voor als het nog eens muteert...
pi_197279517
quote:
Mwah.... vragen staat vrij toch? En antwoorden ook. ;)
pi_197279525
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 02:02 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Mwah.... vragen staat vrij toch? En antwoorden ook. ;)
Nee, dat heet AVG. Scholen mogen dat niet verwerken.

Dat je een positieve uitslag wil weten snap ik overigens nog. Maar negatief? Wat maakt je dat uit.
zie email 27 oktober
  vrijdag 8 januari 2021 @ 02:08:02 #243
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_197279531
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 01:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[ afbeelding ]

Misschien testen ze minder, misschien laten minder mensen zich testen, of misschien hebben ze in verhouding meer besmettingen bij ouderen (WZC, ..), die veel vaker overlijden.

Verhouding besmettingen/doden, woensdag 30 dec tot woensdag 6 jan:
Duitsland: 26
Nederland: 80
Denemarken: 71
Israel: 211
Oostenrijk: 38
Canada: 60
Spanje: 83
UK: 84
pi_197279535
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 02:05 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Nee, dat heet AVG. Scholen mogen dat niet verwerken.

Dat je een positieve uitslag wil weten snap ik overigens nog. Maar negatief? Wat maakt je dat uit.
Dat maakt hooguit uit in hoeveel positief je nog kan verwachten.

Wij kregen eens een mail van de school dat er een docent besmet was maar deze was niet in contact met de leerlingen geweest. Maar... ( :') ) als je wist wie deze leerkracht was... en als je kind er mee in contact was geweest, dan moest je even contact opnemen met de school! :')
Leuk, zo'n raadspelletje. }:|
In de praktijk maakt het dan niet zoveel uit, we zaten toch al in een doorlopend traject van je kind 10 dagen in de gaten houden i.v.m. positieve besmettingen in de klas. :{
pi_197279539
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 02:10 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Dat maakt hooguit uit in hoeveel positief je nog kan verwachten.

Wij kregen eens een mail van de school dat er een docent besmet was maar deze was niet in contact met de leerlingen geweest. Maar... ( :') ) als je wist wie deze leerkracht was... en als je kind er mee in contact was geweest, dan moest je even contact opnemen met de school! :')
Leuk, zo'n raadspelletje. }:|
In de praktijk maakt het dan niet zoveel uit, we zaten toch al in een doorlopend traject van je kind 10 dagen in de gaten houden i.v.m. positieve besmettingen in de klas. :{
Dan heb je er weinig van begrepen ja.
zie email 27 oktober
pi_197279542
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 02:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dan heb je er weinig van begrepen ja.
Waar precies van?
pi_197279545
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 02:14 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Waar precies van?
Omgaan met mensen? Communicatie? Zoiets verstuur je toch niet. Hou het dan algemeen.
zie email 27 oktober
pi_197279548
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 02:15 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Omgaan met mensen? Communicatie? Zoiets verstuur je toch niet. Hou het dan algemeen.
Nou ja, precies. Doe dan niets. Verleng gewoon weer die 10 dagen kind in de gaten houden. Waren we toch al gewend. Vond dit echt raar. Klonk alsof ze iemand zochten.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 02:18:18 #249
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_197279549
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 01:44 schreef Mammietje het volgende:

[..]

De USA in z'n geheel is nog aan de eerste golf bezig. :{

De cijfers van Duitsland snap ik ook geen bal van. De besmettingscijfers zijn ook niet gek hoger geweest. Maar met deze aantallen heb je dus kans van 1 op 30 om te sterven aan Covid daar? :X
Hebben zij misschien een vrij hoog testbeleid? Kan nergens een percentage positief getesten vinden. Dacht dat zij het wel lekker deden eigenlijk. Maar als ik de leeftijdsverdeling zie, dan verbaast het aantal sterfgevallen helemaal:
https://www.statista.com/(...)s-age-group-germany/
Ook opvallend daarin is het verschil in aantal jongens en meisjes tussen de 5 en 14 jaar. :s)
Zou dat geen foute data zijn? Meer besmettingen bij jongens tussen 5 en 14 (541k) dan bij alle mannen ouder dan 34 (501k)...
pi_197279561
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 02:18 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Zou dat geen foute data zijn? Meer besmettingen bij jongens tussen 5 en 14 (541k) dan bij alle mannen ouder dan 34 (501k)...
Dat moet haast wel.
En anders moet daar maar eens ernstig snel onderzoek naar gedaan worden! :D
Kan helaas (nog) nergens anders een verdeling vinden...
pi_197279810
Pfizer/BioNTech vaccine appears effective against mutation in new coronavirus variants -study
by Reuters
Friday, 8 January 2021 03:26 GMT
By Michael Erman

NEW YORK, Jan 7 (Reuters) - Pfizer Inc and BioNTech's COVID-19 vaccine appeared to work against a key mutation in the highly transmissible new variants of the coronavirus discovered in the UK and South Africa, according to a laboratory study conducted by the U.S. drugmaker.

[ Bericht 32% gewijzigd door Za op 08-01-2021 05:14:47 ]
pi_197280202
Als je schrijft dat er straks wel weer nieuwe ondernemingen komen en dat er steun is.
Als je op maandag hoort dat je op dinsdag moet sluiten dan kun je alleen maar om je heenkijken en je krijgt misschien een appje van iemand met wat morele steun.

Absurd hoe makkelijk daarover geluld wordt eigenlijk en wel boos worden omdat men het over versoepelingen durft te hebben.

Vriend met 2 horecabedrijven kreeg onlangs voor het eerst wat geld gestort en kon wel janken vh lachen.
Maar mooi dat er straks wel weer nieuwe ondernemingen zijn en dat ze maar steun moeten krijgen.
Ok, bedankt, José.
Go hard or go home
pi_197280243
quote:
[ twitter ]
Aii, dat zijn wel zorgwekkende berichten :{

Op de korte termijn waarschijnlijk nog wel op te vangen met het afschalen van andere zorg, creëren van extra bedden en verplaatsen van patienten naar andere delen van het land. Maar als de druk van de besmettingen aan blijft houden ga je naar hele zwarte scenario's daar.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2021 07:26:39 ]
pi_197280500
Dus beter schieten ze enorm op met die vaccins want het is twee voor twaalf voor ALLE sectoren en ALLE doelgroepen. Dus alleen boos zijn omdat de zorg kapotgaat is onterecht. Alles gaat kapot.
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je denkt dat alle kapsters underground nu wel hun centen verdienen en dat horecabazen al jaren teveel verdienen en je werkt zelf bij de overheid of in de zorg dat je snel je selectieve verontwaardiging laat blijken. Realiteit is anders.
Go hard or go home
pi_197280516
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:10 schreef Noek het volgende:
Dus beter schieten ze enorm op met die vaccins want het is twee voor twaalf voor ALLE sectoren en ALLE doelgroepen. Dus alleen boos zijn omdat de zorg kapotgaat is onterecht. Alles gaat kapot.
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je denkt dat alle kapsters underground nu wel hun centen verdienen en dat horecabazen al jaren teveel verdienen en je werkt zelf bij de overheid of in de zorg dat je snel je selectieve verontwaardiging laat blijken. Realiteit is anders.
Ik weet niet op wie je nu reageert? Volgens mij weet iedereen dat veel sectoren het enorm moeilijk hebben nu.
pi_197280521
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:13 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Ik weet niet op wie je nu reageert? Volgens mij weet iedereen dat veel sectoren het enorm moeilijk hebben nu.
Nah, op het Blue Team hier eigenlijk. Het is het Red Team maar dan in blauw.
Op Trein na. Was aan het teruglezen.
Go hard or go home
  vrijdag 8 januari 2021 @ 08:15:55 #257
346939 Janneke141
pi_197280528
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:13 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Op basis van het gemak waarmee erover gepost wordt door nogal wat users hier ('ze kunnen best nog wat langer dichtblijven) merk je daar toch vrij weinig van. Idem voor de buitenwereld.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 08:18:03 #258
346939 Janneke141
pi_197280546
quote:
Het lijkt erop dat scholen na 19 januari nóg twee weken dicht moeten blijven. Ondertussen zit de noodopvang bij scholen en kinderopvang vol. Soms worden er zelfs kinderen geweigerd, omdat te veel ouders er een beroep op doen. "We zien een verviervoudiging van het aantal kinderen in de opvanggroep. We hebben ze nu zelfs moeten opsplitsen in meerdere groepen", zegt Jet Lovink, adjunct-directeur van de Columbusschool in Almere.

Ook ouders zitten met de handen in het haar. "Mijn mailbox ontplofte toen het nieuws dat de lockdown misschien verlengd wordt naar buiten kwam: zoveel ouders zien het niet meer zitten. De rek is eruit", zegt Marjet Winsemius van stichting Voor Werkende Ouders.

Ook de PO-Raad krijgt signalen dat het 'onmogelijke' bijna is bereikt. "De verwachtingen rond de noodopvang zijn momenteel onrealistisch", zegt Ad Veen, woordvoerder van de brancheorganisatie. Hij schat dat op veel scholen ongeveer 25 tot 40 procent van de leerlingen momenteel bij de noodopvang zit. Een beeld dat de Branchevereniging Kinderopvang en de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) herkennen.

Bij de Columbusschool kwamen de vorige lockdown gemiddeld 18 kinderen, nu zijn dat 80. "Ouders met een cruciaal beroep waren in de eerste lockdown veel angstiger, en hielden hun kinderen thuis. Nu hebben ze zoiets van: ik moet echt aan het werk, anders raak ik mijn baan misschien kwijt", zegt Lovink.
https://nos.nl/artikel/23(...)iet-meer-zitten.html

Had ik al eens gepost dat de rek eruit is?
pi_197280552
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En dan te bedenken dat we de hele winter nog in lockdown zitten vanwege een nieuwe mutatie.....
pi_197280558
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Op basis van het gemak waarmee erover gepost wordt door nogal wat users hier ('ze kunnen best nog wat langer dichtblijven) merk je daar toch vrij weinig van. Idem voor de buitenwereld.
Ik zal niet snel beweren dat de effecten van sluiting meevallen. Zoals de effecten voor heel veel mensen niet meevallen en veel mensen het heel erg zwaar hebben. In alle realiteit denk ik dat met hoe het nu gaat we niet mogen verwachten dat maatregelen versoepeld gaan worden.
pi_197280564
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:14 schreef Noek het volgende:

[..]

Nah, op het Blue Team hier eigenlijk. Het is het Red Team maar dan in blauw.
Op Trein na. Was aan het teruglezen.
Precies, dat blue team hier wat lekker met een voetenzak en koffie hun gegarandeerde baantje thuis uitvoert.
pi_197280573
En je wordt doodgegooid met slecht nieuws Twitter-berichten maar het gemak waarmee over mensen wordt geluld, is niet te doen. Door mensen die op het bericht vd lockdown zich bezighielden of hun Landal weekendje wel doorging.
Er staan meer mensen met hun poten in de modder wb de crisis, financieel maar ook geestelijk zijn die aan het overleven dus dit gaat wel verder dan je kroeg missen of je geplande reis niet door zien gaan.
Dan dagelijks lezen dat die wel steun krijgen of ergens zwart aan het werk zijn en dan zijn zij de users/mods die ECHT boos worden om andere meningen. :D

kbye...
Go hard or go home
pi_197280574
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Echt insane inderdaad, zoveel bizarre voorbeelden al gezien

- kind van 5 bij gescheiden ouders zonder cruciaal beroep, mag naar de noodopvang
- kind van 5 waarbij 1 ouder in de kinderopvang werkt en 1 ouder 'naar kantoor moet komen, kind mag niet naar noodoovang
- online meeting waarbij collega totaal flipt omdat er een kind iets uitvreet

Ik denk echt dat het op veel plekken helemaal misgaat achter de deuren momenteel
  vrijdag 8 januari 2021 @ 08:27:03 #264
346939 Janneke141
pi_197280592
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:24 schreef byah het volgende:

[..]

Echt insane inderdaad, zoveel bizarre voorbeelden al gezien

- kind van 5 bij gescheiden ouders zonder cruciaal beroep, mag naar de noodopvang
- kind van 5 waarbij 1 ouder in de kinderopvang werkt en 1 ouder 'naar kantoor moet komen, kind mag niet naar noodoovang
- online meeting waarbij collega totaal flipt omdat er een kind iets uitvreet

Ik denk echt dat het op veel plekken helemaal misgaat achter de deuren momenteel
En wat er misgaat achter de deuren blijft achter de deuren, want alle plaatsen waar we dergelijke ellende normaal gesproken signaleren (scholen, verenigingen) zijn dicht.

Het sociale cement wordt momenteel uit de samenleving gesloopt. En iedere metselaar kan je vertellen dat dan een keer je huis instort.
pi_197280604
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En wat er misgaat achter de deuren blijft achter de deuren, want alle plaatsen waar we dergelijke ellende normaal gesproken signaleren (scholen, verenigingen) zijn dicht.

Het sociale cement wordt momenteel uit de samenleving gesloopt. En iedere metselaar kan je vertellen dat dan een keer je huis instort.
Wat wil je dan? De scholen weer open en als het tegenzit hebben we over een paar weken een situatie als nu in Londen?
pi_197280607
Dan vind ik dat we alsnog collectief dit probleem moeten oplossen en als een lockdown erbij hoort, soit.
Maar het gemak hoe daarover geluld wordt door mensen die geen ene cent inleveren is pas echt absurd en zonder gevoel van realiteit of empathie.
Go hard or go home
  vrijdag 8 januari 2021 @ 08:33:19 #267
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197280624
Nou, de farmaceuten kunnen de gevraagde vaccins toch niet op tijd leveren. Hugo de Jonge is veel te positief geweest over de leveringen van de vaccins.

Waar kan ik in dit topic zoeken naar mijn post waar ik dit al voorspelde? En de users die volhielden dat de vaccins al onderweg waren hoor, echt waar! :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 08:35:02 #268
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_197280635
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:33 schreef daNpy het volgende:
Nou, de farmaceuten kunnen de gevraagde vaccins toch niet op tijd leveren. Hugo de Jonge is veel te positief geweest over de leveringen van de vaccins.

Waar kan ik in dit topic zoeken naar mijn post waar ik dit al voorspelde? En de users die volhielden dat de vaccins al onderweg waren hoor, echt waar! :')
Bron?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_197280651
quote:
11s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:35 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Bron?
NOS website, het is wel iets genuanceerder dan hierboven gezegd wordt.
pi_197280656
quote:
11s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:35 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Bron?
https://nos.nl/artikel/23(...)ins-komen-later.html

quote:
Een deel van de door de Europese Unie bestelde corona-vaccins komt later dan minister De Jonge maandag in zijn Kamerbrief schreef. De Jonge verwachtte toen 8 miljoen vaccins in de eerste drie maanden van dit jaar. Uit een rondgang van de NOS langs farmaceuten blijkt dat er daarvan zeker 1,1 miljoen doses later komen.

Dat betekent dat 550.000 Nederlanders mogelijk later zullen worden ingeënt dan De Jonge maandag schreef, omdat van deze vaccins twee doses per persoon nodig zijn.
pi_197280659
NOS is ineens wel extra dubbel kritisch op De Jonge lijkt het. Zou de Rutte doctrine zijn werk hebben gedaan?

/aluhoedje.

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2021 08:38:00 ]
  vrijdag 8 januari 2021 @ 08:37:40 #272
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_197280660
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 04:46 schreef Za het volgende:
Pfizer/BioNTech vaccine appears effective against mutation in new coronavirus variants -study
by Reuters
Friday, 8 January 2021 03:26 GMT
By Michael Erman

NEW YORK, Jan 7 (Reuters) - Pfizer Inc and BioNTech's COVID-19 vaccine appeared to work against a key mutation in the highly transmissible new variants of the coronavirus discovered in the UK and South Africa, according to a laboratory study conducted by the U.S. drugmaker.
*O*
A murky, forgotten land.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 08:40:50 #274
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_197280684
quote:
Sjonge Jonge :7
A murky, forgotten land.
pi_197280688
Het enige wat ik De Jonge hierin kwalijk zou willen nemen is dat hij volgens de NOS al op de hoogte was van al deze dingen op het moment dat hij die brief schreef. Maar goed, dat is volgens de NOS en de fabrikanten.

Dat er vaccins later komen, of wie weet over een week het bericht dat er vaccins eerder komen, lijkt me niet meer dan logisch. Die hele planning hangt af van de grillen van meerdere leveranciers die de gehele wereld moeten bedienen, nogal logisch dat dat niet altijd volgens een straks schema gaat.

Maar wat ik zeg; waar er tegenvallers zijn, zullen er ook meevallers komen.
pi_197280692
Een nacht verder. Een nacht dichter bij de verlossing, maar ook een nacht dichter bij het ergste onheil tot nu toe. Een scenario zoals in de UK hangt boven ons en lijkt niet te voorkomen. Zelfs the Sun in Engeland die al tijden riep dat de maatregelen zwaar overdreven zijn hebben hun ongelijk toegegeven en zijn 180 graden gedraaid.
En dan hebben we hier nog users die roepen dat de maatregelen moeten stoppen omdat het toch geen zin heeft. WTF.

Het nieuws over curevac dat niet op tijd kan leveren kan er ook nog wel bij. Al wisten we dat natuurlijk al, alleen Hugo wist het niet.

De komende maanden fingers crossed en hopen op een wonder. De race vaccin/beschikbare zorg/houden aan de maatregelen vs virus.

Gelukkig blijkt het vaccin in iedergeval wel te werken op de UK en ZA variant. Dat is dan het goede nieuws van vanmorgen.
pi_197280715
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:29 schreef Noek het volgende:
Dan vind ik dat we alsnog collectief dit probleem moeten oplossen en als een lockdown erbij hoort, soit.
Maar het gemak hoe daarover geluld wordt door mensen die geen ene cent inleveren is pas echt absurd en zonder gevoel van realiteit of empathie.
Mijn hele schoonfamilie is ambtenaar,semi ambtenaar of leraar. Ik weet niet of je ze het kwalijk kunt nemen, maar die mensen leven echt in een andere realiteit.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 08:47:10 #278
346939 Janneke141
pi_197280737
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:28 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Wat wil je dan? De scholen weer open en als het tegenzit hebben we over een paar weken een situatie als nu in Londen?
Ik wil af van het dogma dat dingen sluiten de enige optie zou zijn. Het levert schade op en scholen openen levert ook schade op, maar de ene schade van het een is niet per definitie ondergeschikt aan de andere. Maar de afweging ontbreekt, het is alle ballen op de zorg en de rest zoekt het maar uit. Dat is niet houdbaar.
pi_197280739
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:29 schreef Noek het volgende:
Nou ik ben wel van het type dat we de last met z'n allen moeten dragen. Alleen moet er wel een eerlijke verdeelsleutel komen en dat is verdomd lastig. De supermarkten en webwinkels hoor je niet klagen, maar die zouden eigenlijk ook gewoon extra belastig moeten betalen over hun extra winst. En ja, ik als gelukkige die nog gewoon zijn baan heeft wil echt wel wat extra financieel bijdragen om de getroffenen te steunen. Zolang er maar geen "misbruik"van gemaakt wordt.
pi_197280750
Wanneer Hugo te laag had ingeschat en we zijn straks niet voorbereid op zoveel dosis vaccins is het ook weer niet goed. Je snapt dat de nummers van het aantal vaccins onder voorbehoud zijn. Laat ze maar voorbereidingen treffen op het beste scenario, dan zijn wel in ieder geval een keer voorbereid.
pi_197280765
quote:
15s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 00:39 schreef Vallon het volgende:
Ik mis nog steeds een fatsoenlijk Plan B en C als exit strategie dat niet uitgaat van en verlossend vaccin.
Het heeft geen enkele zin om nu als overheid paniek te gaan zaaien met allerhande doemscenario's.
pi_197280771
Ondertussen gaat Brisbane in Australië 3 dagen in lockdown vanwege één(!) positieve test. "Om 30 dagen lockdown te voorkomen". :')

https://www.bbc.com/news/world-australia-55582836
  Moderator vrijdag 8 januari 2021 @ 08:53:01 #283
5428 crew  miss_sly
pi_197280792
Ik vind het echt enorm simpel om mensen die denken dat een lockdown zoals we nu hebben misschien wel het beste is, weg te zetten als mensen die toch nergens last van hebben.

Sowieso ben ik zelf niet pro-lockdown, maar meer anti-laat-maar-gaan. Ik vind het een verkeerde voorstelling van zaken om te stellen dat je dan dús pro-lockdown bent en toch nergens last van hebt. Man en ik hebben inderdaad beide nog onze baan, maar dat betekent niet dat deze crisis ons geen geld heeft gekost. Behoorlijk wat. Betekent ook niet dat die banen 100% zeker zijn. Het bedrijf waar ik voor werk loopt ook heel wat geld mis en komt niet in aanmerking voor steun. We hopen nog steeds dat het goed gaat komen, maar hoe langer deze lockdown duurt. hoe meer geld we verliezen. En dan zullen ze mij echt niet aanhouden, ze zijn immers geen sociale werkplaats.

En over mjin dochter maak ik me ook zorgen. Dit is voor haar zeker geen gezonde periode. Bovendien moet ze een middelbare school uitzoeken waar ze in augustus heen gaat. Zonder open dagen. Ze ziet weinig andere kinderen en als enig kind betekent dat dat ze voornamelijk met ons samen is.

Zelf merk ik dat het grauwe en grijze van de winter ook steeds zwaarder wordt. Januari is al verre van mijn favoriete maand, maar ik vind hem nu al echt zwaar en het is pas de 8e.

Maar goed, dan nog denk ik dat we met een lockdown beter af zijn dan met alles vrijgeven. Liever zou ik een tussenvorm zien, maar ik weet ook niet hoe dat veilig kan zonder dat het volledig overloopt allemaal.

Een beetje nuance en een beetje een empathische blik om anderen en hun mening te bezien lijkt me echt van waarde in deze tijd en in dit topic.
pi_197280801
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:51 schreef DireStraits7 het volgende:
Ondertussen gaat Brisbane in Australië 3 dagen in lockdown vanwege één(!) positieve test. "Om 30 dagen lockdown te voorkomen". :')

https://www.bbc.com/news/world-australia-55582836
Gidsland Australië. Ik ben echt zo benieuwd hoe hun levensstandaard er over 3 jaar uit ziet.
pi_197280824
Oh ja, en dit bericht is ook niet echt duurzaam gebleken: https://www.ad.nl/buitenl(...)role-heeft~a3d4656e/

Vanochtend op de radio gehoord dat het helemaal niet meer onder controle lijkt te zijn in Japan. Overvolle ziekenhuizen, veel coronapatiënten die niet meer de zorg kunnen krijgen die ze horen te krijgen. Noodtoestand, maar kritiek op de zwakke maatregelen, zoals max. 5000 bezoekers bij een evenement, eerder sluiten van bioscopen etc. Schijnt ook juridisch heel lastig te liggen in Japan.

En dat terwijl het niet per se aan de algemene capaciteit lijkt te liggen, maar dat ze domweg uitgegaan zijn van de aantallen in de eerste golf (in Japan enkele honderden): https://asia.nikkei.com/S(...)ing-third-COVID-wave Terwijl ze nu al op enkele duizenden gevallen zitten.

Kortom, er is echt vrijwel geen land dat het écht goed doet als je het mij vraagt.
pi_197280855
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:56 schreef DireStraits7 het volgende:
Kortom, er is echt vrijwel geen land dat het écht goed doet als je het mij vraagt.
Ik ben van mening dat "we" China gewoon verantwoordelijk moeten houden voor deze kutzooi.

Laat ze de portemonnee maar trekken. Met hun absurde vreetgewoontes. :(

En als ze dan failliet gaan dan is dat maar zo. Godverdomme.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_197280858
Ik denk dat als ik hier ga schrijven wat het verlies is wanneer je nu beiden een ondernemer bent dat mensen het niet eens gaan geloven omdat er altijd een zweem is dat ondernemers het easy hebben of het is een risico wat je nu eenmaal loopt.
Oh ja, en je moet creatief zijn. Iedereen weet precies hoe je het moet doen en hoe je moet denken maar er zijn er heel weinig die echt met de poten in de modder staan.
Wb de frontlinie, er zijn heel veel mensen die nu vooraan staan waar de schoten op worden afgevuurd maar die ontvangen niks, geen applaus, geen steun, ook niet mentaal, ze hebben te maken met mensen die ze wegzetten als er komen wel nieuwe ondernemingen en dan hadden ze hier maar niet voor moeten kiezen.
Klaar mee, gtfo.
Go hard or go home
pi_197280861
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:56 schreef DireStraits7 het volgende:
Vanochtend op de radio gehoord dat het helemaal niet meer onder controle lijkt te zijn in Japan. Overvolle ziekenhuizen, veel coronapatiënten die niet meer de zorg kunnen krijgen die ze horen te krijgen. Noodtoestand, maar kritiek op de zwakke maatregelen, zoals max. 5000 bezoekers bij een evenement, eerder sluiten van bioscopen etc. Schijnt ook juridisch heel lastig te liggen in Japan.
Er is daar ook helemaal geen sociaal vangnet. Hoe erg ze ook cultureel verschillen met Amerika, op dat vlak zijn ze zeer vergelijkbaar. Baan verliezen daar en je bent fucked en er zijn verder ook geen steunpakketten zoals wij die hier hebben. Mentaliteit bij een Japanse vriend van mij is dan ook "laat het maar gaan, ouderen moeten maar binnen blijven". :{
pi_197280867
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:00 schreef vosss het volgende:

.

Laat ze de portemonnee maar trekken. Met hun absurde vreetgewoontes. :(

We hebben hier onze virusjes ook wel gehad met ons prachtige ophokbeleid.
Go hard or go home
pi_197280871
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:01 schreef Noek het volgende:

[..]

We hebben hier onze virusjes ook wel gehad met ons prachtige ophokbeleid.
Zeker, maar daar heeft voor zover ik mij kan heugen niet de HELE wereld last van gehad.
vosss is de naam,
pi_197280875
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:41 schreef aartstyle het volgende:
Een nacht verder. Een nacht dichter bij de verlossing, maar ook een nacht dichter bij het ergste onheil tot nu toe. Een scenario zoals in de UK hangt boven ons en lijkt niet te voorkomen. Zelfs the Sun in Engeland die al tijden riep dat de maatregelen zwaar overdreven zijn hebben hun ongelijk toegegeven en zijn 180 graden gedraaid.
En dan hebben we hier nog users die roepen dat de maatregelen moeten stoppen omdat het toch geen zin heeft. WTF.

Het nieuws over curevac dat niet op tijd kan leveren kan er ook nog wel bij. Al wisten we dat natuurlijk al, alleen Hugo wist het niet.

De komende maanden fingers crossed en hopen op een wonder. De race vaccin/beschikbare zorg/houden aan de maatregelen vs virus.

Gelukkig blijkt het vaccin in iedergeval wel te werken op de UK en ZA variant. Dat is dan het goede nieuws van vanmorgen.
Ach kom, laten we nou niet de doemprofeet uithangen. De situatie in het VK was ontzettend anders dan hier, daar zijn veel dingen een paar weken open geweest, inclusief pubs. We waren hier een paar weken geleden (positief) verbaasd dat er weer dingen als voetbalwedstrijden met publiek waren in het VK. Dan lijkt het me logisch om aan te nemen dat het openen van alles wel een grote impact heeft.

Er is nagenoeg niemand hier die oproept dat alles open moet, die valse vergelijking moet echt eens stoppen. Er is een enkeling, maar het gros van de mensen hier die zegt dat de huidige maatregelen veel pijn doen willen graag dat er nagedacht wordt over iets anders/op een andere manier.

Als bijvoorbeeld @Janneke141 zegt dat scholen sluiten veel schade oplevert is een reactie die vaak komt: Ja maar alles open gooien gaat nog meer kapot van. Dat zegt niemand, dat bedoelt niemand en dat wil (nagenoeg) niemand.

Het punt is en blijft, vooral basisscholen heeft een gigantische impact. Mijn schoonmoeder geeft les op een basisschool, extra ondersteuning voor kinderen met een achterstand. Inmiddels zijn er in een klas met 28 kinderen 3 kinderen die geen achterstand hebben die tot gevolg gaat hebben dat ze blijven zitten als er niets gaat veranderen.

Als we dan toch doemprofetieën eruit gaan gooien, de schoolgaande kinderen hebben straks 2 verloren schooljaren, die 2 verloren schooljaren gaan ze niet meer terugkrijgen.

Vanmorgen had je ook de directeur van de Blokker op de radio, die opriep tot veel meer steun voor andere winkeliers. Blokker heeft diepe zakken, maar andere winkels staan op instorten. Als we lang op de manier waarop het nu gaat doorgaat is er niets meer om naar terug te keren, dan is naast een zorg die op zn nek ligt het onderwijs kapot, is de detailhandel om zeep geholpen, de horeca, het sociale stelsel en meer.

De huidige aanpak van 'pappen en nathouden' en telkens met 2 weken verlengen werkt niet meer. Er is meer nodig dan er nu is. Als ze kinderen de rest van het schooljaar online les willen geven kunnen ze ook lesstof uit gaan zenden op NPO3 ofzo, maar de huidige manier doet echt veel kwaad.
pi_197280877
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:02 schreef vosss het volgende:

[..]

Zeker, maar daar heeft voor zover ik mij kan heugen niet de HELE wereld last van gehad.
Wat niet is, kan nog komen.
Maar China is wel kut ja.
Hoef er ook nooit heen.
Go hard or go home
pi_197280915
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:00 schreef Noek het volgende:
Ik denk dat als ik hier ga schrijven wat het verlies is wanneer je nu beiden een ondernemer bent dat mensen het niet eens gaan geloven omdat er altijd een zweem is dat ondernemers het easy hebben of het is een risico wat je nu eenmaal loopt.
Oh ja, en je moet creatief zijn. Iedereen weet precies hoe je het moet doen en hoe je moet denken maar er zijn er heel weinig die echt met de poten in de modder staan.
Wb de frontlinie, er zijn heel veel mensen die nu vooraan staan waar de schoten op worden afgevuurd maar die ontvangen niks, geen applaus, geen steun, ook niet mentaal, ze hebben te maken met mensen die ze wegzetten als er komen wel nieuwe ondernemingen en dan hadden ze hier maar niet voor moeten kiezen.
Klaar mee, gtfo.
Ik vind het sowieso bijzonder dat mensen denken dat als je maar genoeg steunpakketten er tegen aan gooit het wel goed komt ofzo.

We gaan hier zo lang (financieel) last van krijgen. Iedereen.
pi_197280923
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 08:21 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Precies, dat blue team hier wat lekker met een voetenzak en koffie hun gegarandeerde baantje thuis uitvoert.
Het Red Team heeft de term 'Red Team' vanuit de IT, waar hackers aanvallen (Red Team) en verdedigers dat moeten voorkomen/detecteren (Blue Team). Eigenlijk is de keuze voor 'Red Team' dus heel ongelukkig en moet 't eigenlijk 'Blue Team' zijn. Tenzij ze de overheid zien als Blue Team, dan betekent het dat ze volgens hun eigen naam per definitie tegen alles van het Blue Team moeten zijn.

:+
pi_197280929
quote:
Klaar mee, gtfo.
Ik heb niet de indruk dat er veel mensen zijn die roepen dat het allemaal wel meevalt voor ondernemers. Maargoed, kan me voorstellen dat de posts waarin dat wel gebeurt enorm steken. Als je dat soort uitspraken doet heb je het echt niet begrepen. Beter is deze hele ongein gewoon snel voorbij. Sterkte iig.
  Moderator vrijdag 8 januari 2021 @ 09:09:35 #296
5428 crew  miss_sly
pi_197280935
quote:
Klaar mee, gtfo.
Volgens mij zijn er zeer weinig mensen die niet geloven dat ondernemers het nu heel zwaar hebben en een groot verlies lijden. En als je beide ondernemer bent, zal dat inderdaad enorm zijn.
Ik vind het niet eerlijk om te doen alsof iedereen hier zo denkt. En ik vind het ook niet terecht om te denken dat jij het als enige zwaar hebt. Dat is niet zo. Omdat niet iedereen vloekend en tierend hier komt vertellen hoe zwaar ze het hebben, financieel, emotioneel, met kinderen, wat dan ook, betekent niet dat ze overal maar fluitend doorheen komen. Niet iedereen ventileert zijn zorgen uberhaupt en al helemaal niet allemaal op dezelfde manier.
pi_197280963
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er zeer weinig mensen die niet geloven dat ondernemers het nu heel zwaar hebben en een groot verlies lijden. En als je beide ondernemer bent, zal dat inderdaad enorm zijn.
Ik vind het niet eerlijk om te doen alsof iedereen hier zo denkt. En ik vind het ook niet terecht om te denken dat jij het als enige zwaar hebt. Dat is niet zo. Omdat niet iedereen vloekend en tierend hier komt vertellen hoe zwaar ze het hebben, financieel, emotioneel, met kinderen, wat dan ook, betekent niet dat ze overal maar fluitend doorheen komen. Niet iedereen ventileert zijn zorgen uberhaupt en al helemaal niet allemaal op dezelfde manier.
Dit.

Buiten dat zijn er ook meer dan genoeg mensen die roeptoeteren dat het zorgpersoneel niet moet lopen bitchen omdat ze nu eindelijk krijgen waar ze voor geleerd hebben.

Niet geheel toevallig zijn dat vaak ondernemers die zulke taal uit slaan.

Daar heb ik dan weer geen enkel medelijden mee. En dan roep ik vrolijk terug: ONDERNEMERSRISICO!!! :W
vosss is de naam,
  Moderator vrijdag 8 januari 2021 @ 09:12:55 #298
446930 crew  ESF1Gamer
pi_197280968
quote:
Klaar mee, gtfo.
Ik leef met je mee. Het is even door de zure appel heen bijten. Mijn mening is dat ze lockdown max een maand kunnen verlengen, als langer is dan bedrijven failliet en mensen verliezen hun baan. Dan wordt de zorg onbetaalbaar. Er zal gewoon deze maand en begin volgende maand naar een oplossing worden om zo de zorg en de economie in evenwicht te krijgen. De één kan niet zonder het ander.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_197281009
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:12 schreef vosss het volgende:

[..]

Dit.

Buiten dat zijn er ook meer dan genoeg mensen die roeptoeteren dat het zorgpersoneel niet moet lopen bitchen omdat ze nu eindelijk krijgen waar ze voor geleerd hebben.

Daar heb ik dan weer geen enkel medelijden mee. En dan roep ik vrolijk terug: ONDERNEMERSRISICO!!! :W
ok
Go hard or go home
  vrijdag 8 januari 2021 @ 09:18:26 #300
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_197281039
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:12 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]

Ik leef met je mee. Het is even door de zure appel heen bijten. Mijn mening is dat ze lockdown max een maand kunnen verlengen, als langer is dan bedrijven failliet en mensen verliezen hun baan. Dan wordt de zorg onbetaalbaar. Er zal gewoon deze maand en begin volgende maand naar een oplossing worden om zo de zorg en de economie in evenwicht te krijgen. De één kan niet zonder het ander.
De banken hebben een half jaar uitstel verleend, de belastingdienst idem dito. Het echte slachtveld voor de ondernemers gaat nu pas beginnen, die regelingen zijn veelal een druppel op een gloeiende plaat geweest.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator vrijdag 8 januari 2021 @ 09:20:04 #301
5428 crew  miss_sly
pi_197281058
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:12 schreef vosss het volgende:

[..]

Dit.

Polarisatie dus. Altijd wijzen naar de andere groep dan die waar je zelf toe behoort.

Het is gewoon een heel ingewikkelde k*tsituatie die al veel te lang duurt, en zoals het er naar uit ziet, nog veel te lang gaat duren. En of dat nu nog een week of een half jaar is, het is sowieso te lang. Iedereen loopt z'n beetje op zijn tandvlees, ook al voelt dat niet altijd zo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')