SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
Je vindt het gevaarlijk dat ik denk dat het risico om besmet te raken in de supermarkt verwaarloosbaar klein is als ik langs iemand loop, op 1,5 meter afstand?quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:59 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ja ik ben verbijsterd dat je dit denkt. Ik vind dit zelfs gevaarlijk. Je bent niet de enige overigens. Ergens in juni of juli hadden wij eerste besmetting op kantoor. Toen deed GGD nog vrij serieus BCO. Een aantal collega’s die lang tijd, half uur samen eten zonder afstand bijvoorbeeld, moesten in quarantaine. De rest werd alleen aangeschreven (extra) alert te zijn op klachten.
Een collega trok toen dezelfde conclusie als jij, dat wanneer je dus minder dan een kwartier bij iemand in de buurt kwam dat het risico klein is. Dat is pertinent niet waar, maar ze kunnen maar moeilijk iedereen waar je even te kort langs afgelopen bent in quarantaine zettten hè. Quarantaine is een zeer zwaar middel.
[..]
Bron waar dat GGD zegt dat kans om dan te besmetten verwaarloosbaar klein is, graag.
Waarom is het pertinent niet waar dat het risico klein is in een winkel, waar je een paar minuten bent en op meer dan 1.5 meter afstand van anderen staat?quote:• Huisgenoten zijn contacten die in dezelfde woonomgeving leven en langdurig op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de bevestigde persoon.**
• Als overige nauwe contacten worden beschouwd:
• 2a. Personen die langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de bevestigde persoon tijdens diens besmettelijke periode**, ***. Personen die een melding vanuit de app CoronaMelder hebben gekregen worden als overige nauwe contacten beschouwd. Voor vliegtuig-, bus- en treincontacten is verderop in dit protocol uitgewerkt wie van de passagiers en bemanningsleden voldoen aan de definitie overige nauwe contacten.
• 2b. In omstandigheden waarbij er een hoogrisicoblootstelling was van korter dan 15 minuten (bijvoorbeeld in het gezicht hoesten, of direct fysiek contact zoals zoenen) wordt deze persoon ook als ‘overig nauw contact’ beschouwd.
• Overige (niet nauwe) contacten zijn personen die langdurig contact (langer dan 15 minuten) hadden met de bevestigde persoon op meer dan 1,5 meter afstand in dezelfde ruimte, bijvoorbeeld op kantoor, in de klas of tijdens vergaderingen.
Als er een mutatie van het virus ontstaat, of al ontstaan is, met een verspreidingsgraad die zelfs met de heftigste denkbare lockdown niet lager dan 1,4 te krijgen is, dan gebeurt dat sowieso. Dan moet je wel andere keuzes gaan maken, maar zelfs dan is dat kennelijk geen optie.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat in die situatie ook niet om voorrang voor Corona-patiënten. Er zomin als het nu gaat om voorrang. Het gaat om het geven van zorg. Als je het virus vrijelijk rond laat gaat, heb je binnen veel te korte veel te veel te veel patiënten die acute zorg nodig hebben en zal de reguliere zorg helemaal afgeschaald zijn. Dan kan niemand meer terecht, met geen enkele zorgvraag.
Het 'opengooien' van alles lijkt me ook niet in één keer haalbaar.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat in die situatie ook niet om voorrang voor Corona-patiënten. Er zomin als het nu gaat om voorrang. Het gaat om het geven van zorg. Als je het virus vrijelijk rond laat gaat, heb je binnen veel te korte veel te veel te veel patiënten die acute zorg nodig hebben en zal de reguliere zorg helemaal afgeschaald zijn. Dan kan niemand meer terecht, met geen enkele zorgvraag.
Ik ben benieuwd of we na de coronacrisis nog ooit iets te horen gaan krijgen over alleen al de oversterfte als gevolg van niet gediagnosticeerde kankergevallen in het voorbije jaar en komende jaren. In juni was al duidelijk dat er vanaf maart duizenden kankerdiagnoses minder gesteld waren dan in voorgaande jaren...quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:59 schreef simonblue het volgende: [..] Hoeveel mensen zouden er in jouw scenario overlijden?
Dat weet jij helemaal niet zo goed. Ik noem maar wat: Kankerpatiënten die geen zorg meer krijgen? Hoe veel doden worden dat naarmate de tijd vordert? Talloze gezonde levensjaren buiten de niet-covid zorg die we verliezen. Zo'n berekening maak je niet zo maar even. Ik weet niet, wanneer het écht chaos wordt (even hypothetisch gezien), wat prioriteit heeft.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:05 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Als je wel reguliere zorg gaat leveren dan geef je dus iedereen met COVID-19 die zorg nodig heeft "op". Linksom of rechtsom je gaat dan veel meer doden krijgen. Die 2000+ mensen die nu opgenomen zijn kan je dan dus afschrijven en op het dodenlijstje zetten, want die liggen daar niet omdat ze hun teen hebben gestoten. Je kan echt niet en/en doen. Dat lukt nu al niet, laat staan als je totaal los gaat en alles los laat.
Als je alles open gooit, hebben deze mensen ook geen hulp. Linksom of rechtsom zijn zij een van de groepen die flink de dupe is.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:13 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of we na de coronacrisis nog ooit iets te horen gaan krijgen over alleen al de oversterfte als gevolg van niet gediagnosticeerde kankergevallen in het voorbije jaar en komende jaren. In juni was al duidelijk dat er vanaf maart duizenden kankerdiagnoses minder gesteld waren dan in voorgaande jaren...
Dan moet je dus nadenken over mogelijkheden als op een andere manier zorg bieden en ga je (bijvoorbeeld) het leger inzetten om reguliere zorg te bieden, en iedereen terughalen uit pensioen enzo.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als er een mutatie van het virus ontstaat, of al ontstaan is, met een verspreidingsgraad die zelfs met de heftigste denkbare lockdown niet lager dan 1,4 te krijgen is, dan gebeurt dat sowieso. Dan moet je wel andere keuzes gaan maken, maar zelfs dan is dat kennelijk geen optie.
Waarom zou je maatregelen loslaten, omdat er een besmettelijkere versie komt? Ik snap die logica echt niet.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als er een mutatie van het virus ontstaat, of al ontstaan is, met een verspreidingsgraad die zelfs met de heftigste denkbare lockdown niet lager dan 1,4 te krijgen is, dan gebeurt dat sowieso. Dan moet je wel andere keuzes gaan maken, maar zelfs dan is dat kennelijk geen optie.
Omdat het dan moeilijker is, moeten we het dan maar opgeven? Ik vind dat een vreemde redenatie.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien valt die druk op de zorg dan wel ontzettend mee. Wij weten simpelweg niet hoe groot die potentiële groep nog is die in het ziekenhuis zou kunnen komen. Misschien zijn heel veel daarvan inmiddels al wel aan de beurt geweest of helaas overleden. Niet voor iedereen is immers een besmetting direct een ziekenhuis opname gelukkig. Er wordt hier gedaan alsof wanneer wij alles los laten er een miljoen mensen in het ziekenhuis komen, terwijl dat waarschijnlijk niet zo is.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar gaan echt vele maanden overheen van chaos.
Ik heb het idee dat er veel mensen zijn die denken dat als we nu het gewone leven weer oppakken zonder maatregelen, we een weken wat meer mensen met een griepje hebben en dat het dan gedaantes. Dat zal niet het geval zijn. Het zal langer duren en meer ontwrichtend zijn.
Waarom zou je je vinger in het gaatje in de dijk houden terwijl het al in golven over de rand komt?quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:16 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Waarom zou je maatregelen loslaten, omdat er een besmettelijkere versie komt? Ik snap die logica echt niet.
Ja, hier ben ik echt heel bang voor. Hoe veel mensen overlijden wel niet aan kanker jaarlijks... En er zijn talloze andere voorbeelden van verloren gezonde levensjaren.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:13 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of we na de coronacrisis nog ooit iets te horen gaan krijgen over alleen al de oversterfte als gevolg van niet gediagnosticeerde kankergevallen in het voorbije jaar en komende jaren. In juni was al duidelijk dat er vanaf maart duizenden kankerdiagnoses minder gesteld waren dan in voorgaande jaren...
Dat dacht ik eerst ook, maar daarna begon ik te twijfelen. Het hangt ervan af wat men precies bedoelt met 70% besmettelijker: dat men 70% meer virussen verspreidt, dat de viral load nodig om 50% van proefpersonen te besmetten een factor 1/1.7 lager ligt? Dat de kans op besmetting bij een gegeven viral load 70% stijgt (als de kans klein genoeg is, want een kans van bvb 9 op 10 kan geen 70% stijgen)? Dat resulteert niet noodzakelijk in een stijging van R met 70%.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:43 schreef Jazeg het volgende:
[..]
Volgens mij wordt het geschat op 50 tot 70% besmettelijker, dus als je nu een R rond de 1 hebt verhoog je die met de nieuwe variant naar 1,5 tot 1,7. Maar als we nu op een R van 2,0 zouden zitten verhoogt hij hem met 1,0 tot 1,4 naar 3,0 tot 3,4. Ik heb er ergens over gelezen, misschien weet @:George_of_the_jungle het.
Je zei dat wanneer je minder dan een kwartier binnen 1,5 meter afstand van iemand staat dat het risico besmet te geraken verwaarloosbaar klein in.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:12 schreef chratnox het volgende:
[..]
Je vindt het gevaarlijk dat ik denk dat het risico om besmet te raken in de supermarkt verwaarloosbaar klein is als ik langs iemand loop, op 1,5 meter afstand?
Omdat ik wel iets meer wilskracht heb om te blijven leven en mijn mede mensen in leven te houden en niet op wil geven bij de eerste de beste grote tegenslag.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom zou je je vinger in het gaatje in de dijk houden terwijl het al in golven over de rand komt?
Dar sowieso, maar er is wel een groep die daar voorstander van is. We stoppen met alle maatregelen en we gaan weer leven als in 2019.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Het 'opengooien' van alles lijkt me ook niet in één keer haalbaar.
Ik pleit daar niet voor. Laat dat even duidelijk zijn.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:12 schreef Jor_Dii het volgende:
Ja joh laten we lekker alles loslaten want de UK variant komt er aan
quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom zou je je vinger in het gaatje in de dijk houden terwijl het al in golven over de rand komt?
Wat @trein2000 zegt,quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:16 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Waarom zou je maatregelen loslaten, omdat er een besmettelijkere versie komt? Ik snap die logica echt niet.
Woordje 'als'quote:Waarom? Als het zo is wat hij zegt dat het met die nieuwe variant gewoon out of control is zou ik ook niet kunnen beargumenteren waarom zulke beperkende maatregelen dan nog legitiem zouden zijn
Dan dienen ze toch geen redelijk doel meer?
Nou, een schatting is dat 10% van de Nederlandse bevolking corona heeft gehad.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Misschien valt die druk op de zorg dan wel ontzettend mee. Wij weten simpelweg niet hoe groot die potentiële groep nog is die in het ziekenhuis zou kunnen komen. Misschien zijn heel veel daarvan inmiddels al wel aan de beurt geweest of helaas overleden. Niet voor iedereen is immers een besmetting direct een ziekenhuis opname gelukkig. Er wordt hier gedaan alsof wanneer wij alles los laten er een miljoen mensen in het ziekenhuis komen, terwijl dat waarschijnlijk niet zo is.
Slechte metafoor gezien het efficiëncy van social distancing tov helemaal geen maatregelen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, ik ook niet. Alleen heb ik misschien een ander idee over wat 'in leven houden' nou precies betekent. Hint: het is meer dan alleen maar niet-doodgaan-aan-corona.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:18 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Omdat ik wel iets meer wilskracht heb om te blijven leven en mijn mede mensen in leven te houden en niet op wil geven bij de eerste de beste grote tegenslag.
Stel.. In het ergste geval hè.. Stel dat de R inderdaad 1.4 blijft. Dan kunnen we weinig anders dan degenen in risicogroepen isoleren. Totaal onwenselijke situatie, maar dat is dan lijkt mij de enige manier om die mensen te beschermen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Misschien valt die druk op de zorg wel ontzettend mee. Wij weten simpelweg niet hoe groot die potentiële groep nog is die in het ziekenhuis zou kunnen komen. Misschien zijn heel veel daarvan inmiddels al wel aan de beurt geweest of helaas overleden. Niet voor iedereen is immers een besmetting direct een ziekenhuis opname gelukkig. Er wordt hier gedaan alsof wanneer wij alles los laten er een miljoen mensen in het ziekenhuis komen, terwijl dat waarschijnlijk niet zo is.
Mja, dan heb jij gewoon de hoop opgegeven dat dit goed gaat komen, terwijl ik dat nog lang niet heb.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, ik ook niet. Alleen heb ik misschien een ander idee over wat 'in leven houden' nou precies betekent. Hint: het is meer dan alleen maar niet-doodgaan-aan-corona.
Kan niet. Geen arts gaat daarmee akkoord. En terecht.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:20 schreef Jazeg het volgende:
Alles open gooien heeft dan alleen zin als je helemaal stopt met covid opnames, anders maak je de huidige situatie alleen erger. Dus stel dat we daar voor kiezen. Hoe ga je wettelijk regelen dat covid patienten geweigerd worden in ziekenhuizen?
Jeps. Momenteel zijn er heel veel gaten in de dijk, maar zijn er ook heel veel mensen bezig om het water tegen te houden. De meerderheid houdt zich vrij goed aan de maatregelen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:19 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Slechte metafoor gezien het efficiëncy van social distancing tov helemaal geen maatregelen.
Over wat 'goed komen' is verschillen wij vermoedelijk ook van mening.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:21 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Mja, dan heb jij gewoon de hoop opgegeven dat dit goed gaat komen, terwijl ik dat nog lang niet heb.
Dat doen ze toch indirect wel als ze zorg afschalen en kankerpatienten geen zorg meer krijgen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Kan niet. Geen arts gaat daarmee akkoord. En terecht.
Met andere woorden; ze worden dus gewoon opgegeven. Je kunt als vijftiger of zestiger op het moment alleen maar hopen dat je geen tumor ontwikkelt omdat het met hooguit enkele weken verlengen van het leven van tachtigers met corona de komende twee jaar belangrijker geacht wordt dan het leven van mensen die normaliter nog twintig/dertig jaar voor de boeg zouden hebben.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je alles open gooit, hebben deze mensen ook geen hulp. Linksom of rechtsom zijn zij een van de groepen die flink de dupe is.
Alleen het virus compleet indammen is goed voor deze groep.
Als je het virus los laat krijgen ze nog steeds geen zorg. Want bij besmetting (onderliggend lijden) zullen ze veelal sterven.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:22 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat doen ze toch indirect wel als ze zorg afschalen en kankerpatienten geen zorg meer krijgen.
De gehele crisisaanpak bestaat uit zuiver kortetermijndenken, zowel binnen de zorg als erbuiten. Alle schade op de langere termijn is ondergeschikt.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:23 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Met andere woorden; ze worden dus gewoon opgegeven. Je kunt als vijftiger of zestiger op het moment alleen maar hopen dat je geen tumor ontwikkelt omdat het met hooguit enkele weken verlengen van het leven van tachtigers met corona de komende twee jaar belangrijker geacht wordt dan het leven van mensen die normaliter nog twintig/dertig jaar voor de boeg zouden hebben.
En wat is dan je alternatief?quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De gehele crisisaanpak bestaat uit zuiver kortetermijndenken, zowel binnen de zorg als erbuiten. Alle schade op de langere termijn is ondergeschikt.
Kankerpatienten krijgen zorg.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:22 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat doen ze toch indirect wel als ze zorg afschalen en kankerpatienten geen zorg meer krijgen.
Vaccineren en de besmettingsaantallen laag houden. Dat is de beste weg voor deze mensen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:23 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Met andere woorden; ze worden dus gewoon opgegeven. Je kunt als vijftiger of zestiger op het moment alleen maar hopen dat je geen tumor ontwikkelt omdat het met hooguit enkele weken verlengen van het leven van tachtigers met corona de komende twee jaar belangrijker geacht wordt dan het leven van mensen die normaliter nog twintig/dertig jaar voor de boeg zouden hebben.
Die tachtigers nemen weinig zorg in, hoor, die komen al amper in het ziekenhuis.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:23 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gaan we ergens in de loop van de jaren 2030 of 2040 in een ongetwijfeld zeer interessante documentaire te zien krijgen welke keuzes beter gemaakt hadden kunnen worden.quote:
??quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:27 schreef THEFXR het volgende:
echt weer NL, praten en discussiëren tot men erbij neer valt over vaccineren, maar het doen, ho maar.
Je hebt toch ook kortetermijnproblemen? Je zult nú iets met de te grote zorgvraag moeten doen. Dat kun je niet uitsmeren over de komende tien jaar.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De gehele crisisaanpak bestaat uit zuiver kortetermijndenken, zowel binnen de zorg als erbuiten. Alle schade op de langere termijn is ondergeschikt.
Tegen die tijd is inderdaad wel ongeveer uit te rekenen wat de reddingen gekost hebben. Ik ben benieuwd welke kant de weegschaal met gewonnen en verloren levensjaren op gaat.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:27 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gaan we ergens in de loop van de jaren 2030 of 2040 in een ongetwijfeld zeer interessante documentaire te zien krijgen welke keuzes beter gemaakt hadden kunnen worden.
Die gaat niet helemaal op. Ja ze krijgen zorg, maar sommige zorg (operaties) wordt wel degelijk uitgesteld.quote:
die paar prikjes zet geen zoden aan de dijk, het moet echt massaal gaan en niet met maar 25 priklocaties, wat dat zijn teveel reisbewegingen, dus meer 250 locaties!quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:28 schreef capricia het volgende:
[..]
??
We staan echt niet meer onderaan in Europa hoor.
Kop in zand en dood laten gaan.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je hebt toch ook kortetermijnproblemen? Je zult nú iets met de te grote zorgvraag moeten doen. Dat kun je niet uitsmeren over de komende tien jaar.
Nee, maar als je op de langere termijn meer schade veroorzaakt dan je op korte termijn voorkomt, dan kun je wel heel krampachtig vasthouden aan het nu, maar is dat niet de juiste keuze.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je hebt toch ook kortetermijnproblemen? Je zult nú iets met de te grote zorgvraag moeten doen. Dat kun je niet uitsmeren over de komende tien jaar.
Ja, ik beweer ook nergens dat ze geen zorg krijgen. Moeilijk om het woordje 'als' te lezen voor sommige mensen.quote:
Kop in het zand en later mensen dood laten gaan is volgens sommigen dan weer geen enkel probleem.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:29 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Kop in zand en dood laten gaan.
Is een optie volgens sommigen.
Maar die vaccinaties moet je zien als percentage van de bevolking en dan doen we het niet geweldig natuurlijk. Maar tenopzichte van Europa niet slecht.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:29 schreef THEFXR het volgende:
[..]
die paar prikjes zet geen zoden aan de dijk, het moet echt massaal gaan en niet met maar 25 priklocaties, wat dat zijn teveel reisbewegingen, dus meer 250 locaties!
En als je het virus loslaat, hoe denk je dat de gemiddelde kankerpatiënt dat gaat overleven?quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:29 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Die gaat niet helemaal op. Ja ze krijgen zorg, maar sommige zorg (operaties) wordt wel degelijk uitgesteld.
Daarnaast is de vraag in hoeverre mensen nu worden doorverwezen richting het ziekenhuis.
Probleem is dat wij op dit moment niet voldoende vaccins hebben. Die 300-400 duizend gaan het verschil niet maken. Hopelijk zijn ze tegen de tijd dat de grote hoeveelheden aankomen wel klaar om tienduizenden mensen per dag te vaccineren.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:29 schreef THEFXR het volgende:
[..]
die paar prikjes zet geen zoden aan de dijk, het moet echt massaal gaan en niet met maar 25 priklocaties, wat dat zijn teveel reisbewegingen, dus meer 250 locaties!
Als we in code zwart arriveren met een R0 boven de 1 is het of snel doorbijten of langzaam uitsmeren.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:29 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Kop in zand en dood laten gaan.
Is een optie volgens sommigen.
Ik stelde jou ook een vraag, daar praat je ook overheen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:18 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Je zei dat wanneer je minder dan een kwartier binnen 1,5 meter afstand van iemand staat dat het risico besmet te geraken verwaarloosbaar klein in.
Als ik dan vraag om een bron kom je weer met een herhaling van je voorwaarden voor quarantaine.
Als het risico niet hoog genoeg is voor een zeer zware maatregel als quarantaine, wil dat nog niet zeggen dat het risico verwaarloosbaar klein is.
Kom aan zeg, zo moeilijk is dat niet. Volgens mij wíl je het gewoon niet begrijpen.
De 1.5 meter is dus inderdaad, zoals jij ook zei 'heilig' in het voorkomen van zoveel mogelijk besmettingen. Neemt niet weg dat het me nog steeds niet duidelijk is waarom je het gevaarlijk vindt dat ik denk dat het risico om Covid-19 op te lopen erg klein is wanneer ik in een supermarkt ben, of in een andere winkel.quote:Hoe drukker het is, hoe minder mensen de 1,5 meter aanhouden (dus: een hoger risico op virus overdracht per contact moment) én hoe meer mensen we ontmoeten waarbij transmissie plaats kan vinden (dus: ook meer contact momenten).
Ik zag niet dat het virus los moet worden gelaten. Maar stellen dat iedere kankerpatient op dit moment zorg krijgt klopt niet helemaal, dat is echt instellingsafhankelijk.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:30 schreef capricia het volgende:
[..]
En als je het virus loslaat, hoe denk je dat de gemiddelde kankerpatiënt dat gaat overleven?
Nu krijgen ze nog zorg.
Degenen waarbij daadwerkelijk kanker gediagnosticeerd wordt, maar dat waren er in de periode maart t/m juni al duizenden minder dan in dezelfde periode in voorgaande jaren...quote:
Dit is de enige rationele vraag die men zou moeten beantwoorden straks. Ik ben ook heel benieuwd. Mensen moeten niet steeds maar vanuit emotie reageren. Deze vraag is zo belangrijk.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Tegen die tijd is inderdaad wel ongeveer uit te rekenen wat de reddingen gekost hebben. Ik ben benieuwd welke kant de weegschaal met gewonnen en verloren levensjaren op gaat.
Het is de vraag die ik al maanden stel. Hij wordt alleen nogal snel verward met 'Janneke wil naar de kroeg'.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:32 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dit is de enige rationele vraag die men zou moeten beantwoorden straks. Ik ben ook heel benieuwd. Mensen moeten niet steeds maar vanuit emotie reageren. Deze vraag is zo belangrijk.
De discussie ging over het loslaten van het virus. Alles open.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:31 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ik zag niet dat het virus los moet worden gelaten. Maar stellen dat iedere kankerpatient op dit moment zorg krijgt klopt niet helemaal, dat is echt instellingsafhankelijk.
Wat ik vooral merk is dat mensen continu vanuit emotie reageren. Dat maakt het discussiëren heel moeilijk.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is de vraag die ik al maanden stel. Hij wordt alleen nogal snel verward met 'Janneke wil naar de kroeg'.
Dat zeggen mensen toch helemaal niet.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is de vraag die ik al maanden stel. Hij wordt alleen nogal snel verward met 'Janneke wil naar de kroeg'.
Alles open is, wat mij betreft, nu geen mogelijkheid.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:33 schreef capricia het volgende:
[..]
De discussie ging over het loslaten van het virus. Alles open.
Ik voorspel je dat de mensen met onderliggend lijden, zoals kankerpatiënten, hier nog veel slechter uit gaan komen dan hoe het nu gaat.
Dat is niet zo'n moeilijke stelling.
Nou ik denk als je tegen ondernemend NL zegt: yo jullie kunnen vanaf morgen weer, dan is het gewoon de sleutel omdraaien en gaan met die banaan.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Het 'opengooien' van alles lijkt me ook niet in één keer haalbaar.
Hoeveel docenten staan er na een maand nog voor de klas, denk je, als je alles open gooit?quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:36 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Nou ik denk als je tegen ondernemend NL zegt: yo jullie kunnen vanaf morgen weer, dan is het gewoon de sleutel omdraaien en gaan met die banaan.
En (basis)scholen .. online (mijn god wat een hel is dat zeg .. ga nog liever naar het indoor krijsparadijs.. dan heb ik meer rust) of in de klas. De lessen worden er niet ineens heel anders door.
Docenten weigeren dan gewoon les te geven.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoeveel docenten staan er na een maand nog voor de klas, denk je, als je alles open gooit?
Dat is jouw eigen invulling, volgens mij. Ik heb geen moment gedacht, noch heb ik dat iemand zien posten, dat jij naar de kroeg wil. Je hoeft anderen ook niet als zodanig te framen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zorgpersoneel massaal vaccineren, bejaarden- en verzorgingshuizen isoleren en als je gelovig bent heel veel bidden...quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat zeggen mensen toch helemaal niet.
Wat is jouw oplossing dan?
tov boeit niet, je moet gewoon egoïstisch zijn met vaccineren, het is niet zo dat andere landen dosissen aanbieden, die ze zogenaamd over hebben.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:30 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar die vaccinaties moet je zien als percentage van de bevolking en dan doen we het niet geweldig natuurlijk. Maar tenopzichte van Europa niet slecht.
https://www.rivm.nl/publi(...)d-inventarisatie-vanquote:Op donderdag 7 januari 2021 22:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat gaat alleen over de eerste golf.quote:Voor dit onderzoek is gekeken naar de behandelingen die binnen de 12 grootste specialismen in ziekenhuizen het meest worden uitgevoerd (in totaal 48). Tijdens de eerste coronagolf is gemiddeld 23 procent van deze behandelingen niet doorgegaan. De gezondheidswinst die behandelingen normaal gesproken opleveren is daardoor niet bereikt. Dit wordt uitgedrukt in 'verloren gezonde levensjaren', een eenheid die effecten op sterfte en kwaliteit van leven aangeeft. Door de uitgevallen behandelingen zijn er naar schatting 34.000 tot 50.000 minder gezonde levensjaren bereikt. Dit zijn vooral effecten op kwaliteit van leven, en in mindere mate op overlijden.
Hé, daar is ie weer.quote:
Kijk eens aan, je gaat al van “verwaarloosbaar klein” naar “niet zo risicovol”.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:31 schreef chratnox het volgende:
[Vluchtig contact is nou eenmaal niet zo risicovol.
Dat ook.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:38 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Docenten weigeren dan gewoon les te geven.
Hoe kun je dan meer vaccineren dan de hoeveelheden die je hebt? We krijgen gewoon een percentage van wat de EU koopt (3.89% dacht ik). Wij hebben procentueel evenveel als andere EU landen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:38 schreef THEFXR het volgende:
[..]
tov boeit niet, je moet gewoon egoïstisch zijn met vaccineren, het is niet zo dat andere landen dosissen aanbieden, die ze zogenaamd over hebben.
verder, leuk zo'n plan dat we er 7 maanden over de 1ste ronde, dan moet je alweer aan de 2de beginnen.
eerst maar eens opmaken en dan kijken waar we staan.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:30 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Probleem is dat wij op dit moment niet voldoende vaccins hebben. Die 300-400 duizend gaan het verschil niet maken. Hopelijk zijn ze tegen de tijd dat de grote hoeveelheden aankomen wel klaar om tienduizenden mensen per dag te vaccineren.
We weten wel wat er gebeurd. Kijk maar naar maart 2020 en de piek die ontstond. En we weten ook dat in oktober 10% van de wereldbevolking ongeveer besmet is geweest corona. Laten we zeggen dat nu in Nederland 15% besmet is geweest, dan heb je nog een heeele grote groep over. Laat je dan die piek doorgaan, dan is er maar voor een fractie van alle mensen zorg mogelijk. Dan gaat de beschaving die we nu kennen snel de deur uit en breekt er chaos uit.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Misschien valt die druk op de zorg dan wel ontzettend mee. Wij weten simpelweg niet hoe groot die potentiële groep nog is die in het ziekenhuis zou kunnen komen. Misschien zijn heel veel daarvan inmiddels al wel aan de beurt geweest of helaas overleden. Niet voor iedereen is immers een besmetting direct een ziekenhuis opname gelukkig. Er wordt hier gedaan alsof wanneer wij alles los laten er een miljoen mensen in het ziekenhuis komen, terwijl dat waarschijnlijk niet zo is.
Het risico is voor mij persoonlijk nog steeds verwaarloosbaar klein, maar ik snap dat ik dat misschien anders had moeten zeggen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:39 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Kijk eens aan, je gaat al van “verwaarloosbaar klein” naar “niet zo risicovol”.
In een supermarkt even iemand op een halve meter passeren in een fractie van een seconde vind ik overigens vluchtig contact. Minuten lang vlak naast iemand staan vind is al een ander verhaal.
En 0,7 is vrijwel een utopie zonder zeer zware repressie. 0,7 haalden we in maart, toen echt vrijwel iedereen in Nederland volledig alert was en zichzelf isoleerde. Waar heb je die uitspraak vandaan trouwens?quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Zij schatten dat maatregelen die de gewone variant tot 0.7 brengt, de Britse variant tot 1.05 zou brengen.
In de eerste golf was meer zorg afgeschaald.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:39 schreef chratnox het volgende:
[..]
https://www.rivm.nl/publi(...)d-inventarisatie-van
[..]
Dat gaat alleen over de eerste golf.
DeVerzamelaar opperde dat alles maar losgelaten moest worden, dus daar hadden we het over.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hé, daar is ie weer.
Misschien kun je eens een wat originelere vraag bedenken om de discussie mee dood te slaan?
Maar goed, in het kort dan: misschien ben jij aan het discussiëren over 'alles open', maar ik niet. Als we in eens situatie komen waarin je met lockdown-achtige taferelen de R nog niet onder de 1 komt, dan kun je er beter voor kiezen om een aantal zaken die je voor de toekomst nodig hebt gewoon weer te gaan doen. Het gesloten houden van winkels heeft dan bijvoorbeeld niet meer zo veel zin. Dan heb je er meer aan dat er in augustus nog een paar bedrijven overeind staan die belasting betalen om vervolgens weer te kunnen uitgeven aan zorg. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden denkbaar, zijn allemaal beleidskeuzes.
Al je instrumenten richten op het beperken van besmettingen, koste wat het kost is echt niet per definitie de enige logische richting. Al wordt het wel vaak zo gepresenteerd, wat een vrij vervelende manier van discussiëren is. Uit onjuiste premisses volgt namelijk iedere waarheid.
Dank je.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hé, daar is ie weer.
Misschien kun je eens een wat originelere vraag bedenken om de discussie mee dood te slaan?
Maar goed, in het kort dan: misschien ben jij aan het discussiëren over 'alles open', maar ik niet. Als we in eens situatie komen waarin je met lockdown-achtige taferelen de R nog niet onder de 1 komt, dan kun je er beter voor kiezen om een aantal zaken die je voor de toekomst nodig hebt gewoon weer te gaan doen. Het gesloten houden van winkels heeft dan bijvoorbeeld niet meer zo veel zin. Dan heb je er meer aan dat er in augustus nog een paar bedrijven overeind staan die belasting betalen om vervolgens weer te kunnen uitgeven aan zorg. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden denkbaar, zijn allemaal beleidskeuzes.
Al je instrumenten richten op het beperken van besmettingen, koste wat het kost is echt niet per definitie de enige logische richting. Al wordt het wel vaak zo gepresenteerd, wat een vrij vervelende manier van discussiëren is. Uit onjuiste premisses volgt namelijk iedere waarheid.
In de tweede golf zie je dit soort dingen ook. MIsshcien nog in iets mindere mate, maar er wordt wel zeker afgeschaald.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:39 schreef chratnox het volgende:
[..]
https://www.rivm.nl/publi(...)d-inventarisatie-van
[..]
Dat gaat alleen over de eerste golf.
De meeste mensen worden er nog altijd niet ziek van.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Omdat het dan moeilijker is, moeten we het dan maar opgeven? Ik vind dat een vreemde redenatie.
Maar goed, gooi de boel lekker open dan. War zal het niet druk zijn in de horeca, omdat er teveel zieken zijn, teveel mensen doodgaan, en de meeste mensen het risico maar liever niet nemen om besmet te worden. Wat zullen veel bedrijven in de problemen komen met een groot deel van hun bedrijf ziek thuis. Onderwijs zal soepel lopen met zieke leerkrachten en leerlingen.
quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:41 schreef erkel het volgende:
[..]
We weten wel wat er gebeurd. Kijk maar naar maart 2020 en de piek die ontstond. En we weten ook dat in oktober 10% van de wereldbevolking ongeveer besmet is geweest corona. Laten we zeggen dat nu in Nederland 15% besmet is geweest, dan heb je nog een heeele grote groep over. Laat je dan die piek doorgaan, dan is er maar voor een fractie van alle mensen zorg mogelijk. Dan gaat de beschaving die we nu kennen snel de deur uit en breekt er chaos uit.
Echt verbazingwekkend dat je niet wat meer dit scenario uitdenkt en maar de kop in het zand steekt.
Amen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:41 schreef erkel het volgende:
[..]
We weten wel wat er gebeurd. Kijk maar naar maart 2020 en de piek die ontstond. En we weten ook dat in oktober 10% van de wereldbevolking ongeveer besmet is geweest corona. Laten we zeggen dat nu in Nederland 15% besmet is geweest, dan heb je nog een heeele grote groep over. Laat je dan die piek doorgaan, dan is er maar voor een fractie van alle mensen zorg mogelijk. Dan gaat de beschaving die we nu kennen snel de deur uit en breekt er chaos uit.
Echt verbazingwekkend dat je niet wat meer dit scenario uitdenkt en maar de kop in het zand steekt.
Ik heb het niet over alles loslaten, en volgens mij in haar post @Janneke141 ook niet. Het ging over de balans tussen gewonnen en verloren jaren. In de eerste golf zijn er tussen de 36.000 en 50.000 gezonde levensjaren verloren gegaan.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In de eerste golf was meer zorg afgeschaald.
Als je alles loslaat, zal nog meer zorg dan in de eerste zorg moeten worden afgeschaald.
Gelukkig is het vaccin er. Ja.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:38 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Zorgpersoneel massaal vaccineren, bejaarden- en verzorgingshuizen isoleren en als je gelovig bent heel veel bidden...
Ik weet niet of je de berichtgeving van vanavond vanuit InRetail hebt gehoord?quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Dank je.![]()
Er is een way out: Het vaccin.
Winkels kunnen we als Nederland nog best een tijdje dicht houden en ondersteunen als het moet. Zo slecht staan we er als land niet voor.
Zeker niet met het vooruitzicht van het vaccin.
Ik kan alleen maar zeggen: hou vol!
Dan hadden een flink aantal landen het op zijn beloop gelaten, en hadden wij kunnen zien hoe het daar uit zou pakkenquote:Op donderdag 7 januari 2021 22:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Gelukkig is het vaccin er. Ja.
Je zou er niet aan moeten denken als het nog jaren geduurd zou hebben qua ontwikkeling.
Zeker, mocht het tot een onhoudbaare situatie komen, om er maar sneller vanaf te zijn. Je kan er maar beter snel doorheen, i.p.v. het maanden veel pijnlijker te maken voor jezelf.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
DeVerzamelaar opperde dat alles maar losgelaten moest worden, dus daar hadden we het over.
koop je zelf meer in, maar ja, hier zijn we gierigquote:Op donderdag 7 januari 2021 22:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Hoe kun je dan meer vaccineren dan de hoeveelheden die je hebt? We krijgen gewoon een percentage van wat de EU koopt (3.89% dacht ik). Wij hebben procentueel evenveel als andere EU landen.
Maar het geld voor die ondersteuning hebben we niet in de kluis liggen, dat lenen we en dat laten we terugbetalen door de mensen die nu het minste risico lopen om ernstig ziek te worden. En geld dat we dan moeten uitgeven om leningen terug te betalen kunnen we niet gebruiken voor andere nuttige dingen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Dank je.![]()
Er is een way out: Het vaccin.
Winkels kunnen we als Nederland nog best een tijdje dicht houden en ondersteunen als het moet. Zo slecht staan we er als land niet voor.
Zeker niet met het vooruitzicht van het vaccin.
Ik kan alleen maar zeggen: hou vol!
Die winkels komen wel weer terug hoor. Als het straks voorbij is.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:47 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Ik weet niet of je de berichtgeving van vanavond vanuit InRetail hebt gehoord?
Gaat echt super met die branche
Als we dit nog even rekken, bestaat de fysieke winkel dadelijk geeneens meer en kunnen we alles online gaan doen of alleen via het www.
Solidair. De landen in Europa waren ook solidair met elkaar. Tot Duitsland zoiets had van: Jooo, de groeten, we doen 't lekker zelf, stik maar met je gebrek aan vaccins. Kans is groot dat het nu inderdaad een wild west wordt qua contracten.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:47 schreef THEFXR het volgende:
[..]
koop je zelf meer in, maar ja, hier zijn we gierig
Die ouderen kunnen wel doodgaan, want ik wil niet opdraaien voor iets waar ik geen last van heb.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar het geld voor die ondersteuning hebben we niet in de kluis liggen, dat lenen we en dat laten we terugbetalen door de mensen die nu het minste risico lopen om ernstig ziek te worden. En geld dat we dan moeten uitgeven om leningen terug te betalen kunnen we niet gebruiken voor andere nuttige dingen.
Vergat de bron erbij te zetten: https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/spredning-af-den-engelske-virusvariant_5_1_2021quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:41 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En 0,7 is vrijwel een utopie zonder zeer zware repressie. 0,7 haalden we in maart, toen echt vrijwel iedereen in Nederland volledig alert was en zichzelf isoleerde. Waar heb je die uitspraak vandaan trouwens?
Je weet niet hoe groot die groep nog is die in de ziekenhuizen belandt. Veel mensen met onderliggend lijden of ouderen kunnen het er ook goed vanaf brengen. Het is niet zo zwart op wit dat je zegt van 6 miljoen mensen in de risicogroep, dan 6 miljoen ziekenhuisopnames.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:41 schreef erkel het volgende:
[..]
Veel van die winkels niet meer, die ondernemers zitten dan al in de bijstand. Er zullen ongetwijfeld nieuwe winkels komen, maar dan is ons sociale stelsel het volgende wat we aan het infuus moeten leggen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Die winkels komen wel weer terug hoor. Als het straks voorbij is.
zit er toch bij die duitsers in, hequote:Op donderdag 7 januari 2021 22:48 schreef chratnox het volgende:
[..]
Solidair. De landen in Europa waren ook solidair met elkaar. Tot Duitsland zoiets had van: Jooo, de groeten, we doen 't lekker zelf, stik maar met je gebrek aan vaccins. Kans is groot dat het nu inderdaad een wild west wordt qua contracten.
Dat zou wel schrijnend zijn. Dat we zelfs met de zwaarste maatregelen die we redelijkerwijs kunnen bedenken nog steeds niet onder de 1 uit gaan komen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 22:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Vergat de bron erbij te zetten: https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/spredning-af-den-engelske-virusvariant_5_1_2021
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |