Nee. Er is gezegd dat je met anderhalve meter afstand de kans op overdracht sterk verkleint. En daar komt het advies om te ventileren dan nog bovenop.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:23 schreef chratnox het volgende:
Tot nu toe is het antwoord altijd geweest dat je meer dan 15 minuten contact met elkaar moet hebben gehad op minder dan 1,5 meter, dus het is prima aannemelijk te maken dat de sluiting van winkels en dergelijken weinig zin hebben.
Ze gaven tot nu toe aan dat de nieuwe variant de R met 0,4 tot 0,7 toe liet nemen. Dan zit je op 3,4 tot 3,7 zonder maatregelen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ten eerste heb je dus nu die nieuwe variant die 50 tot 70% besmettelijker is. Als je de 70% haalt zit je op 5,1.
Maar wat ik bovenal probeerde te zeggen is dat de R op zich niet zo veel zegt. In een normale samenleving zou de R op 3 kunnen komen. Maar als iedereen gezamenlijk feestjes gaat vieren en extra risicovol gedrag laat zien, kan de R nog wel eens wat hoger worden.
Bij de GGD's is de vraag altijd geweest: Ben je meer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand van elkaar geweest? Indien nee, geen onderdeel van BCO.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nee. Er is gezegd dat je met anderhalve meter afstand de kans op overdracht sterk verkleint. En daar komt het advies om te ventileren dan nog bovenop.
Met een briefje naar buiten.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ze gaven tot nu toe aan dat de nieuwe variant de R met 0,4 tot 0,7 toe liet nemen. Dan zit je op 3,4 tot 3,7 zonder maatregelen.
Alle maatregelen bij elkaar hier in NL hebben de R in maart naar zo rond 0,6 gebracht. In Israël tijdens die lockdown in oktober ofzo was ie ook 0,6/0,7.
Serieuze vraag, kunnen we 'm nog wel veel lager krijgen? In een land als Nederland waar 20% van de bevolking in een sector werkt die door moet draaien, ook als alles dicht is?
Als je de samenleving die je pretendeert te willen redden compleet zou willen slopen, dan zal het vast kunnen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ze gaven tot nu toe aan dat de nieuwe variant de R met 0,4 tot 0,7 toe liet nemen. Dan zit je op 3,4 tot 3,7 zonder maatregelen.
Alle maatregelen bij elkaar hier in NL hebben de R in maart naar zo rond 0,6 gebracht. In Israël tijdens die lockdown in oktober ofzo was ie ook 0,6/0,7.
Serieuze vraag, kunnen we 'm nog wel veel lager krijgen? In een land als Nederland waar 20% van de bevolking in een sector werkt die door moet draaien, ook als alles dicht is?
Maar maakt dat zoveel verschil? In Israël mocht je niet meer dan 1km weg van je huis als ik me goed herinner, en daar was het niet veel lager dan hier in maart.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Met een briefje naar buiten.
Helemaal 0 als max bezoek ontvangen.
De gemeentegrenzen niet uit mogen.
Er valt genoeg te verzinnen.
Maar in een hele samenleving gaat niet iedereen gezamenlijk feestjes vieren. Die R van ~R zou zijn als iedereen zich 'normaal' (wat is dat ook alweer?) gedraagd.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ten eerste heb je dus nu die nieuwe variant die 50 tot 70% besmettelijker is. Als je de 70% haalt zit je op 5,1.
Maar wat ik bovenal probeerde te zeggen is dat de R op zich niet zo veel zegt. In een normale samenleving zou de R op 3 kunnen komen. Maar als iedereen gezamenlijk feestjes gaat vieren en extra risicovol gedrag laat zien, kan de R nog wel eens wat hoger worden.
Ik reageerde op Anton91 die het over een R van 2-3 had. 3 met 70% verhoging is 5.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
Volgens mij wordt het geschat op 50 tot 70% besmettelijker, dus als je nu een R rond de 1 hebt verhoog je die met de nieuwe variant naar 1,5 tot 1,7. Maar als we nu op een R van 2,0 zouden zitten verhoogt hij hem met 1,0 tot 1,4 naar 3,0 tot 3,4. Ik heb er ergens over gelezen, misschien weet @George_of_the_Jungle het.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik denk dat je hem niet veel lager kunt krijgen. Dan moet je echt gaan denken aan alles op slot en iedereen binnenblijven. 1 iemand die 1 keer per boodschappen mag doen in de dichtstbijzijnde supermarkt, met stricte capaciteitsgrenzen en eenrichtingsverkeer. Verder alleen naar buiten om je hond uit te laten (maar niet de straat uit) en het vuilnis buiten te zetten. Er zal nog wel verspreiding plaatsvinden binnen gezinnen. In China heeft dat wel redelijk geholpen om in gebieden het virus schijnbaar uit te roeien (als je ze op hun blauwe ogen moet geloven, maar men leeft daar nu redelijk normaal, dus het lijkt wel iig enigszins waar te zijn).quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
Naast de vraag over wat normaal is. Kun je ook afvragen wat een samenleving is. Als je de R gaat berekenen in een verzorgingstehuis, waar de mensen dicht op elkaar gepakt zitten en waar men een minder goede gezondheid heeft, zal hij ook aanzienlijk hoger liggen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar in een hele samenleving gaat niet iedereen gezamenlijk feestjes vieren. Die R van ~R zou zijn als iedereen zich 'normaal' (wat is dat ook alweer?) gedraagd.
Is iedereen een jaar in lockdown geweest en wordt ineens losgelaten en gaat met zijn allen naar festivals, feestjes, carnaval etc, dan zal het inderdaad wel even wat hoger zijn ja, maar zover zijn we nog niet helaas.
WoW, seriously WTF.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Tot nu toe is het antwoord altijd geweest dat je meer dan 15 minuten contact met elkaar moet hebben gehad op minder dan 1,5 meter,
Een beetje.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:39 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Brengt bv 30% van de bevolking die immuun zijn door het vaccin of omdat zij het al gehad hebben de R ook niet omlaag?
Op een gegeven moment kan je daar dan toch ook snel op zitten. Vooral als het oxford vaccin goedgekeurd wordt, om zo de hogere R door de Britse variant te compenseren?
Ik zeg toch ook niet dat het een voorwaarde is? Kun je verbijsterd doen wat je wilt, dat is wat in het protocol van de GGD's staat, omdat de kans om besmet te raken verwaarloosbaar klein is.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:45 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
WoW, seriously WTF.
Ik ben echt verbijsterd dat je dat denkt.😯
Dat is een indicator om te bepalen of je in quarantaine moet, maar geenszins een voorwaarde om besmet te raken.
Waarom zou je dan een groot risico lopen als je in een winkel langs iemand loopt? Sterker nog, als dat het geval zou zijn zijn supermarkten de allergrootste broedplaats voor dit virus die er zijn, en dat lijkt ook niet zo te zijn.quote:Huisgenoten zijn contacten die in dezelfde woonomgeving leven en langdurig op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de bevestigde persoon.**
Als overige nauwe contacten worden beschouwd:
2a. Personen die langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de bevestigde persoon tijdens diens besmettelijke periode**, ***. Personen die een melding vanuit de app CoronaMelder hebben gekregen worden als overige nauwe contacten beschouwd. Voor vliegtuig-, bus- en treincontacten is verderop in dit protocol uitgewerkt wie van de passagiers en bemanningsleden voldoen aan de definitie overige nauwe contacten.
2b. In omstandigheden waarbij er een hoogrisicoblootstelling was van korter dan 15 minuten (bijvoorbeeld in het gezicht hoesten, of direct fysiek contact zoals zoenen) wordt deze persoon ook als ‘overig nauw contact’ beschouwd.
Overige (niet nauwe) contacten zijn personen die langdurig contact (langer dan 15 minuten) hadden met de bevestigde persoon op meer dan 1,5 meter afstand in dezelfde ruimte, bijvoorbeeld op kantoor, in de klas of tijdens vergaderingen.
Ik kan echt boos worden door dit soort opmerkingen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:49 schreef DeVerzamelaar het volgende:
In theorie zou je ook gewoon alles open kunnen gooien als die variant echt toe gaat slaan, want dan is er toch geen houden meer aan, wat je ook doet. Misschien wel het beste wat ons kan overkomen.
Alsof een voetbalelftal dat de wedstrijd ruim verliest dan maar besluit om de bal ook nog in eigen doel te trappen...quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:49 schreef DeVerzamelaar het volgende:
In theorie zou je ook gewoon alles open kunnen gooien als die variant echt toe gaat slaan, want dan is er toch geen houden meer aan, wat je ook doet. Misschien wel het beste wat ons kan overkomen.
Goed punt, je leest het allebei. In Engeland schatten ze dat normaliter een persoon een op de 15 andere mensen waar ze contact mee hebben besmet, en met de Engelse variant die 1 op de 10 is.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:43 schreef Jazeg het volgende:
[..]
Volgens mij wordt het geschat op 50 tot 70% besmettelijker, dus als je nu een R rond de 1 hebt verhoog je die met de nieuwe variant naar 1,5 tot 1,7. Maar als we nu op een R van 2,0 zouden zitten verhoogt hij hem met 1,0 tot 1,4 naar 3,0 tot 3,4. Ik heb er ergens over gelezen, misschien weet @:George_of_the_jungle het.
Die Denen houden de boel aardig goed in de gaten en delen ook de analyses, in Engeland hebben ze het ook wel in de gaten maar blijf ik het lastig vinden om die data of analyses te vinden.quote:It has been assessed on the basis of samples from the genome sequencing that the infection from the English variant is 72 per cent. higher than the average of the other virus variants in Denmark. At the same time, it has been seen in England that the contact number for the new virus variant is 1.5 times higher compared to other variants.
Binnen een paar weken ben je dan klaar, i.p.v. nog een jaar aan lockdowns en maatregelen waarschijnlijk.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:51 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ik kan echt boos worden door dit soort opmerkingen.
Die extra doden en zorg dat nog verder naar de klote gaat los jij even op dan?
Bespaar je de moeite. Die user zit zo enorm vastgeroest in zijn waandenkbeelden.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:51 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ik kan echt boos worden door dit soort opmerkingen.
Die extra doden en zorg dat nog verder naar de klote gaat los jij even op dan?
Uiteindelijk moet je toch afwegingen gaan maken, want heel veel langer kun je het niet volhouden binnenkort. Of die zakken van Hoekstra moeten helemaal leeg. Het gaat voor veel mensen heel wat gezonde levensjaren kosten in de toekomst.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:49 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Je kan het inderdaad beter maar gehad hebbenquote:Op donderdag 7 januari 2021 21:49 schreef DeVerzamelaar het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |