abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197275220
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:23 schreef chratnox het volgende:
Tot nu toe is het antwoord altijd geweest dat je meer dan 15 minuten contact met elkaar moet hebben gehad op minder dan 1,5 meter, dus het is prima aannemelijk te maken dat de sluiting van winkels en dergelijken weinig zin hebben.
Nee. Er is gezegd dat je met anderhalve meter afstand de kans op overdracht sterk verkleint. En daar komt het advies om te ventileren dan nog bovenop.
pi_197275266
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ten eerste heb je dus nu die nieuwe variant die 50 tot 70% besmettelijker is. Als je de 70% haalt zit je op 5,1.

Maar wat ik bovenal probeerde te zeggen is dat de R op zich niet zo veel zegt. In een normale samenleving zou de R op 3 kunnen komen. Maar als iedereen gezamenlijk feestjes gaat vieren en extra risicovol gedrag laat zien, kan de R nog wel eens wat hoger worden.
Ze gaven tot nu toe aan dat de nieuwe variant de R met 0,4 tot 0,7 toe liet nemen. Dan zit je op 3,4 tot 3,7 zonder maatregelen.

Alle maatregelen bij elkaar hier in NL hebben de R in maart naar zo rond 0,6 gebracht. In Israël tijdens die lockdown in oktober ofzo was ie ook 0,6/0,7.

Serieuze vraag, kunnen we 'm nog wel veel lager krijgen? In een land als Nederland waar 20% van de bevolking in een sector werkt die door moet draaien, ook als alles dicht is?
pi_197275284
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:27 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Nee. Er is gezegd dat je met anderhalve meter afstand de kans op overdracht sterk verkleint. En daar komt het advies om te ventileren dan nog bovenop.
Bij de GGD's is de vraag altijd geweest: Ben je meer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand van elkaar geweest? Indien nee, geen onderdeel van BCO.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 21:35:06 #254
236264 crew  capricia
pi_197275418
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:28 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ze gaven tot nu toe aan dat de nieuwe variant de R met 0,4 tot 0,7 toe liet nemen. Dan zit je op 3,4 tot 3,7 zonder maatregelen.

Alle maatregelen bij elkaar hier in NL hebben de R in maart naar zo rond 0,6 gebracht. In Israël tijdens die lockdown in oktober ofzo was ie ook 0,6/0,7.

Serieuze vraag, kunnen we 'm nog wel veel lager krijgen? In een land als Nederland waar 20% van de bevolking in een sector werkt die door moet draaien, ook als alles dicht is?
Met een briefje naar buiten.
Helemaal 0 als max bezoek ontvangen.
De gemeentegrenzen niet uit mogen.

Er valt genoeg te verzinnen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 7 januari 2021 @ 21:36:52 #255
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197275464
quote:

[..]

Als je de samenleving die je pretendeert te willen redden compleet zou willen slopen, dan zal het vast kunnen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197275472
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:35 schreef capricia het volgende:

[..]

Met een briefje naar buiten.
Helemaal 0 als max bezoek ontvangen.
De gemeentegrenzen niet uit mogen.

Er valt genoeg te verzinnen.
Maar maakt dat zoveel verschil? In Israël mocht je niet meer dan 1km weg van je huis als ik me goed herinner, en daar was het niet veel lager dan hier in maart.

Je zult nog steeds 3 miljoen mensen hebben die werken in supermarkten, ziekenhuizen, nutsbedrijven en ga zo maar door, dat kun je niet zomaar afsluiten.
pi_197275536
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ten eerste heb je dus nu die nieuwe variant die 50 tot 70% besmettelijker is. Als je de 70% haalt zit je op 5,1.

Maar wat ik bovenal probeerde te zeggen is dat de R op zich niet zo veel zegt. In een normale samenleving zou de R op 3 kunnen komen. Maar als iedereen gezamenlijk feestjes gaat vieren en extra risicovol gedrag laat zien, kan de R nog wel eens wat hoger worden.
Maar in een hele samenleving gaat niet iedereen gezamenlijk feestjes vieren. Die R van ~R zou zijn als iedereen zich 'normaal' (wat is dat ook alweer?) gedraagd.
Is iedereen een jaar in lockdown geweest en wordt ineens losgelaten en gaat met zijn allen naar festivals, feestjes, carnaval etc, dan zal het inderdaad wel even wat hoger zijn ja, maar zover zijn we nog niet helaas.
pi_197275538
Brengt bv 30% van de bevolking die immuun zijn door het vaccin of omdat zij het al gehad hebben de R ook niet omlaag?

Op een gegeven moment kan je daar dan toch ook snel op zitten. Vooral als het oxford vaccin goedgekeurd wordt, om zo de hogere R door de Britse variant te compenseren?
pi_197275615
quote:

[..]

Ik reageerde op Anton91 die het over een R van 2-3 had. 3 met 70% verhoging is 5.

En om in te gaan op je vraag. Het zal in Nederland vrijwel niet lukken om de R onder de 0,7 te krijgen. Dat heeft Van Dissel ook een keer gezegd.

En het is ook wel logisch. Mensen met essentieel werk moeten doorgaan. Mensen blijven toch wel mondjesmaat contact met elkaar houden. En er zijn zelfs mensen die niet eens in corona geloven...
pi_197275643
quote:

[..]

Volgens mij wordt het geschat op 50 tot 70% besmettelijker, dus als je nu een R rond de 1 hebt verhoog je die met de nieuwe variant naar 1,5 tot 1,7. Maar als we nu op een R van 2,0 zouden zitten verhoogt hij hem met 1,0 tot 1,4 naar 3,0 tot 3,4. Ik heb er ergens over gelezen, misschien weet @George_of_the_Jungle het.
pi_197275658
quote:

[..]

Ik denk dat je hem niet veel lager kunt krijgen. Dan moet je echt gaan denken aan alles op slot en iedereen binnenblijven. 1 iemand die 1 keer per boodschappen mag doen in de dichtstbijzijnde supermarkt, met stricte capaciteitsgrenzen en eenrichtingsverkeer. Verder alleen naar buiten om je hond uit te laten (maar niet de straat uit) en het vuilnis buiten te zetten. Er zal nog wel verspreiding plaatsvinden binnen gezinnen. In China heeft dat wel redelijk geholpen om in gebieden het virus schijnbaar uit te roeien (als je ze op hun blauwe ogen moet geloven, maar men leeft daar nu redelijk normaal, dus het lijkt wel iig enigszins waar te zijn).
In Denemarken was het in de lockdown in maart/april ook rond de 0.7. Volgens het Deense RIVM zou dat genoeg zijn om de Engelse variant eronder te krijgen mits het aantal gevallen laag genoeg is. Zij schatten dat maatregelen die de gewone variant tot 0.7 brengt, de Britse variant tot 1.05 zou brengen.
pi_197275693
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Maar in een hele samenleving gaat niet iedereen gezamenlijk feestjes vieren. Die R van ~R zou zijn als iedereen zich 'normaal' (wat is dat ook alweer?) gedraagd.
Is iedereen een jaar in lockdown geweest en wordt ineens losgelaten en gaat met zijn allen naar festivals, feestjes, carnaval etc, dan zal het inderdaad wel even wat hoger zijn ja, maar zover zijn we nog niet helaas.
Naast de vraag over wat normaal is. Kun je ook afvragen wat een samenleving is. Als je de R gaat berekenen in een verzorgingstehuis, waar de mensen dicht op elkaar gepakt zitten en waar men een minder goede gezondheid heeft, zal hij ook aanzienlijk hoger liggen.
pi_197275702
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:23 schreef chratnox het volgende:

[..]

Tot nu toe is het antwoord altijd geweest dat je meer dan 15 minuten contact met elkaar moet hebben gehad op minder dan 1,5 meter,
WoW, seriously WTF.
Ik ben echt verbijsterd dat je dat denkt.😯

Dat is een indicator om te bepalen of je in quarantaine moet, maar geenszins een voorwaarde om besmet te raken.
pi_197275717
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:39 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Brengt bv 30% van de bevolking die immuun zijn door het vaccin of omdat zij het al gehad hebben de R ook niet omlaag?

Op een gegeven moment kan je daar dan toch ook snel op zitten. Vooral als het oxford vaccin goedgekeurd wordt, om zo de hogere R door de Britse variant te compenseren?
Een beetje.
Belangrijker, als je kwetsbaren hebt gevaccineerd en de ziekenhuisopnames onder die groepen drastisch dalen, moet je je dan nog zorgen maken om verdere besmettingen?
In Engeland schijnt er al een effect te zijn van de vaccins op de ziekenhuisopnames onder 80-plussers. 14 januari wordt de nieuwe opname data uitgesplitst naar leeftijdscategorien weer gepubliceerd, ik ben benieuwd of het dan echt duidelijk is.
pi_197275727
https://assets.gov.ie/118(...)09-358e51aa7535.pptx
Slideshow over Ierland en hoe mis het daar nu gaat, hoewel er nog wat cosmetische foutjes in de meeste assenstelsels zitten
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_197275768
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:45 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

WoW, seriously WTF.
Ik ben echt verbijsterd dat je dat denkt.😯

Dat is een indicator om te bepalen of je in quarantaine moet, maar geenszins een voorwaarde om besmet te raken.
Ik zeg toch ook niet dat het een voorwaarde is? Kun je verbijsterd doen wat je wilt, dat is wat in het protocol van de GGD's staat, omdat de kans om besmet te raken verwaarloosbaar klein is.

Dat heb ik niet verzonnen hè.

quote:
Huisgenoten zijn contacten die in dezelfde woonomgeving leven en langdurig op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de bevestigde persoon.**
Als overige nauwe contacten worden beschouwd:
2a. Personen die langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de bevestigde persoon tijdens diens besmettelijke periode**, ***. Personen die een melding vanuit de app CoronaMelder hebben gekregen worden als overige nauwe contacten beschouwd. Voor vliegtuig-, bus- en treincontacten is verderop in dit protocol uitgewerkt wie van de passagiers en bemanningsleden voldoen aan de definitie overige nauwe contacten.
2b. In omstandigheden waarbij er een hoogrisicoblootstelling was van korter dan 15 minuten (bijvoorbeeld in het gezicht hoesten, of direct fysiek contact zoals zoenen) wordt deze persoon ook als ‘overig nauw contact’ beschouwd.
Overige (niet nauwe) contacten zijn personen die langdurig contact (langer dan 15 minuten) hadden met de bevestigde persoon op meer dan 1,5 meter afstand in dezelfde ruimte, bijvoorbeeld op kantoor, in de klas of tijdens vergaderingen.
Waarom zou je dan een groot risico lopen als je in een winkel langs iemand loopt? Sterker nog, als dat het geval zou zijn zijn supermarkten de allergrootste broedplaats voor dit virus die er zijn, en dat lijkt ook niet zo te zijn.
pi_197275782
In theorie zou je ook gewoon alles open kunnen gooien als die variant echt toe gaat slaan, want dan is er toch geen houden meer aan, wat je ook doet. Misschien wel het beste wat ons kan overkomen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 21:51:52 #268
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_197275843
quote:
7s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:49 schreef DeVerzamelaar het volgende:
In theorie zou je ook gewoon alles open kunnen gooien als die variant echt toe gaat slaan, want dan is er toch geen houden meer aan, wat je ook doet. Misschien wel het beste wat ons kan overkomen.
Ik kan echt boos worden door dit soort opmerkingen.

Die extra doden en zorg dat nog verder naar de klote gaat los jij even op dan?
pi_197275855
quote:
Alsof een voetbalelftal dat de wedstrijd ruim verliest dan maar besluit om de bal ook nog in eigen doel te trappen...
pi_197275862
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:43 schreef Jazeg het volgende:

[..]

Volgens mij wordt het geschat op 50 tot 70% besmettelijker, dus als je nu een R rond de 1 hebt verhoog je die met de nieuwe variant naar 1,5 tot 1,7. Maar als we nu op een R van 2,0 zouden zitten verhoogt hij hem met 1,0 tot 1,4 naar 3,0 tot 3,4. Ik heb er ergens over gelezen, misschien weet @:George_of_the_jungle het.

Goed punt, je leest het allebei. In Engeland schatten ze dat normaliter een persoon een op de 15 andere mensen waar ze contact mee hebben besmet, en met de Engelse variant die 1 op de 10 is.
Het Deense RIVM schat de 72% hoger in (wat ik wel heel precies vind).
hier

Via google translate:
quote:
It has been assessed on the basis of samples from the genome sequencing that the infection from the English variant is 72 per cent. higher than the average of the other virus variants in Denmark. At the same time, it has been seen in England that the contact number for the new virus variant is 1.5 times higher compared to other variants.
Die Denen houden de boel aardig goed in de gaten en delen ook de analyses, in Engeland hebben ze het ook wel in de gaten maar blijf ik het lastig vinden om die data of analyses te vinden.
pi_197275865
Ik heb toch echt het idee dat aerosolen wel echt een grote rol spelen. Kom op man, 't kan toch niet anders.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_197275875
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:51 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Binnen een paar weken ben je dan klaar, i.p.v. nog een jaar aan lockdowns en maatregelen waarschijnlijk.
  donderdag 7 januari 2021 @ 21:53:38 #273
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_197275880
quote:

[..]

Bespaar je de moeite. Die user zit zo enorm vastgeroest in zijn waandenkbeelden.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_197275896
quote:
Uiteindelijk moet je toch afwegingen gaan maken, want heel veel langer kun je het niet volhouden binnenkort. Of die zakken van Hoekstra moeten helemaal leeg. Het gaat voor veel mensen heel wat gezonde levensjaren kosten in de toekomst.
pi_197275938
quote:
Je kan het inderdaad beter maar gehad hebben
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_197275960
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:54 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Uiteindelijk moet je toch afwegingen gaan maken, want heel veel langer kun je het niet volhouden binnenkort. Of die zakken van Hoekstra moeten helemaal leeg. Het gaat voor veel mensen heel wat gezonde levensjaren kosten in de toekomst.
Dat klopt, een R die sowieso al niet onder de 0.7 komt met een strenge lockdown en dan nog eens verhoogd wordt met minimaal 0.4 dan kun je niet veel beter doen dan je verlies pakken, i.p.v. het een langere tijd nog veel moeilijker maken voor jezelf.
  donderdag 7 januari 2021 @ 21:56:39 #277
346939 Janneke141
pi_197275969
quote:

[..]

Je weet waar we de zorg van betalen denk ik, of niet?
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 21:56:53 #278
416575 crew  Evenstar
pi_197275980
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:53 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Bespaar je de moeite. Die user zit zo enorm vastgeroest in zijn waandenkbeelden.
Doe mijn best om te negeren en onderbouwd te reageren, maar verdomme zeg .... ziekenhuizen zitten overvol, reguliere zorg is afgeschaald, leger is ingezet om te helpen omdat men het niet mere aankan en meneer zegt dat wij even alles moeten loslaten en het liefst met de gemuteerde versie, want dat is het beste.....

Godsamme zeg .....
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 21:57:37 #279
5428 crew  miss_sly
pi_197275999
quote:
7s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:53 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Binnen een paar weken ben je dan klaar, i.p.v. nog een jaar aan lockdowns en maatregelen waarschijnlijk.
Daar gaan echt vele maanden overheen van chaos.
Ik heb het idee dat er veel mensen zijn die denken dat als we nu het gewone leven weer oppakken zonder maatregelen, we een weken wat meer mensen met een griepje hebben en dat het dan gedaantes. Dat zal niet het geval zijn. Het zal langer duren en meer ontwrichtend zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197276011
quote:
7s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:56 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Dat klopt, een R die sowieso al niet onder de 0.7 komt met een strenge lockdown en dan nog eens verhoogd wordt met minimaal 0.4 dan kun je niet veel beter doen dan je verlies pakken, i.p.v. het een langere tijd nog veel moeilijker maken voor jezelf.
Ik zou denk ik niet mijn verlies pakken. Ik denk dat ik helemaal los zou gaan met vaccineren, net als het VK doet.

Dan zou ik denk wel gaan focusen op mensen die niet al eerder aantoonbaar ziek zijn geweest en vooral de risicogroepen eerst. Als die allemaal gevaccineerd zijn en je R is net boven de 1 is het gros van de mensen die er heel ziek van kan worden in elk geval gevaccineerd.
pi_197276016
quote:

[..]

Waarom? Als het zo is wat hij zegt dat het met die nieuwe variant gewoon out of control is zou ik ook niet kunnen beargumenteren waarom zulke beperkende maatregelen dan nog legitiem zouden zijn

Dan dienen ze toch geen redelijk doel meer?
zie email 27 oktober
pi_197276020
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:56 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Doe mijn best om te negeren en onderbouwd te reageren, maar verdomme zeg .... ziekenhuizen zitten overvol, reguliere zorg is afgeschaald, leger is ingezet om te helpen omdat men het niet mere aankan en meneer zegt dat wij even alles moeten loslaten en het liefst met de gemuteerde versie, want dat is het beste.....

Godsamme zeg .....
Er is dan gewoon geen houden meer aan. Zie dat eens in. Dan kan je wel het een langere tijd veel moeilijker voor jezelf maken, maar misschien is door de zure appel heenbijten wel veel beter.
pi_197276021
quote:
7s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:53 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Waarschijnlijk ben je dan nog niet in een paar weken klaar.

Maar goed, jouw zelfmoordscenario lijkt me het domste scenario nu dankzij vaccins groepsimmuniteit steeds dichterbij komt.
pi_197276033
quote:

[..]

Godsamme zeg .....
Rustig denk aan je hart. Als je nu een hartaanval krijgt heb je kans dat ze in het ziekenhuis geen plek voor je hebben omdat het vol ligt
pi_197276035
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Een beetje.
Belangrijker, als je kwetsbaren hebt gevaccineerd en de ziekenhuisopnames onder die groepen drastisch dalen, moet je je dan nog zorgen maken om verdere besmettingen?
In Engeland schijnt er al een effect te zijn van de vaccins op de ziekenhuisopnames onder 80-plussers. 14 januari wordt de nieuwe opname data uitgesplitst naar leeftijdscategorien weer gepubliceerd, ik ben benieuwd of het dan echt duidelijk is.
Ja goed punt. vanuit een herd immunity oogpunt helpt de Britse variant wanneer alle kwetsbaren gevaccineerd zijn.
pi_197276049
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:58 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Er is dan gewoon geen houden meer aan. Zie dat eens in. Dan kan je wel het een langere tijd veel moeilijker voor jezelf maken, maar misschien is door de zure appel heenbijten wel veel beter.
Hoeveel mensen zouden er in jouw scenario overlijden?
pi_197276058
quote:

[..]

Godsamme zeg .....
Welke andere oplossing zou er zijn dan als de ziekenhuizen vol liggen en de R0 niet onder de 1 te krijgen is?
pi_197276072
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:48 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik zeg toch ook niet dat het een voorwaarde is? Kun je verbijsterd doen wat je wilt, dat is wat in het protocol van de GGD's staat, omdat de kans om besmet te raken verwaarloosbaar klein is.

Dat heb ik niet verzonnen hè.
[..]

Waarom zou je dan een groot risico lopen als je in een winkel langs iemand loopt? Sterker nog, als dat het geval zou zijn zijn supermarkten de allergrootste broedplaats voor dit virus die er zijn, en dat lijkt ook niet zo te zijn.
Ja ik ben verbijsterd dat je dit denkt. Ik vind dit zelfs gevaarlijk. Je bent niet de enige overigens. Ergens in juni of juli hadden wij eerste besmetting op kantoor. Toen deed GGD nog vrij serieus BCO. Een aantal collega’s die lang tijd, half uur samen eten zonder afstand bijvoorbeeld, moesten in quarantaine. De rest werd alleen aangeschreven (extra) alert te zijn op klachten.

Een collega trok toen dezelfde conclusie als jij, dat wanneer je dus minder dan een kwartier bij iemand in de buurt kwam dat het risico klein is. Dat is pertinent niet waar, maar ze kunnen maar moeilijk iedereen waar je even te kort langs afgelopen bent in quarantaine zettten hè. Quarantaine is een zeer zwaar middel.

quote:
dat is wat in het protocol van de GGD's staat, omdat de kans om besmet te raken verwaarloosbaar klein is
Bron waar dat GGD zegt dat kans om dan te besmetten verwaarloosbaar klein is, graag.
pi_197276075
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:58 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ja goed punt. vanuit een herd immunity oogpunt helpt de Britse variant wanneer alle kwetsbaren gevaccineerd zijn.
Vol gas vaccineren dus de komende weken/maanden. De Denen schatten dat half februari de Engelse variant dominant wordt.
pi_197276083
quote:

[..]

Nja er valt natuurlijk wel over te discussiëren. We zijn al met veel te veel op deze aardbol met de daarbij behorende problematiek. Misschien is moeder natuur gewoon een grote schoonmaak aan het houden..
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 22:00:26 #291
416575 crew  Evenstar
pi_197276099
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:56 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je weet waar we de zorg van betalen denk ik, of niet?
Jij denkt dat als wij alles loslaten, duizenden doden extra hebben, zorg totaal overspoeld laten raken, geen enkele vorm van reguliere zorg meer kunnen leveren etc. het allemaal wel goed gaat komen?

Jij denkt dat mensen nog de straat op gaan of naar werk gaan als ze weten dat ze geen enkele zorg meer gaan krijgen, omdat de ziekenhuizen vol zitten?

Alles loslaten en zorg laten overspoelen en/of mensen gewoon dood laten gaan is een one way ticket naar chaos. Je krijgt dan totale ontwrichting van de samenleving. Als je dat niet inziet weet ik echt niet wat ik nog kan zeggen hoor.
pi_197276120
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Vol gas vaccineren dus de komende weken/maanden. De Denen schatten dat half februari de Engelse variant dominant wordt.
Rustig aan. Het moet wel zorgvuldig
pi_197276154
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:58 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Waarom? Als het zo is wat hij zegt dat het met die nieuwe variant gewoon out of control is zou ik ook niet kunnen beargumenteren waarom zulke beperkende maatregelen dan nog legitiem zouden zijn

Dan dienen ze toch geen redelijk doel meer?
Ja, daarin heb je eigenlijk wel gelijk hoe krom dat ook klinkt.

Maar dat zou een géén vaccin situatie zijn. Dan zou het einde van de pandemie precies hetzelfde zijn met maatregelen als zonder. Dan kun je nog beargumenteren dat als het zorgsysteem overbelast is dat tot nog meer doden leidt, maar dat is evenzo met een tergend lange lockdown, ook dat kost gezonde levensjaren voor heel veel mensen. Wat dan beter is om te doen weet ik niet, dat berekenen die mensen als Ira Helsloot.
pi_197276184
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 21:52 schreef Discombobulate het volgende:
Ik heb toch echt het idee dat aerosolen wel echt een grote rol spelen. Kom op man, 't kan toch niet anders.
Klopt daarom moeten we de rol van ventileren mbt verspreiding van het virus inzichtelijk hebben. Door handen wassen en afstand houden heilig te maken roepen werkgevers werkneners naar kantoor en gaat men potdicht op visite bij elkaar.
pi_197276187
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:00 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Jij denkt dat als wij alles loslaten, duizenden doden extra hebben, zorg totaal overspoeld laten raken, geen enkele vorm van reguliere zorg meer kunnen leveren etc. het allemaal wel goed gaat komen?
Stop eens met dat valse frame. Dat is gewoon een keuze. Een onmenselijke, maar het is geen natuurwet dat coronapatienten voorrang hebben.
quote:
Jij denkt dat mensen nog de straat op gaan of naar werk gaan als ze weten dat ze geen enkele zorg meer gaan krijgen, omdat de ziekenhuizen vol zitten?
Ik denk dat je dat nog tegenvalt eerlijk gezegd, er zijn ook mensen die zich niet zo druk maken. Bovendien zie vorige opmerking.
quote:
Alles loslaten en zorg laten overspoelen en/of mensen gewoon dood laten gaan is een one way ticket naar chaos. Als je dat niet inziet weet ik echt niet wat ik nog kan zeggen hoor.
Ik zie dat ook nog niet direct hoor. De situatie zoals die nu is is in zekere zin ook chaos.
zie email 27 oktober
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 22:05:30 #296
236264 crew  capricia
pi_197276246
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Stop eens met dat valse frame. Dat is gewoon een keuze. Een onmenselijke, maar het is geen natuurwet dat coronapatienten voorrang hebben.
[..]

Ik denk dat je dat nog tegenvalt eerlijk gezegd, er zijn ook mensen die zich niet zo druk maken. Bovendien zie vorige opmerking.
[..]

Ik zie dat ook nog niet direct hoor. De situatie zoals die nu is is in zekere zin ook chaos.
Ik wacht wel even af welk westers land het als eerste volledig los gaat laten. En daarna trek ik mijn conclusie.
Wij liever niet als eerste...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 22:05:42 #297
416575 crew  Evenstar
pi_197276255
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]

[..]

[..]

Als je wel reguliere zorg gaat leveren dan geef je dus iedereen met COVID-19 die zorg nodig heeft "op". Linksom of rechtsom je gaat dan veel meer doden krijgen. Die 2000+ mensen die nu opgenomen zijn kan je dan dus afschrijven en op het dodenlijstje zetten, want die liggen daar niet omdat ze hun teen hebben gestoten. Je kan echt niet en/en doen. Dat lukt nu al niet, laat staan als je totaal los gaat en alles los laat.

Situatie waar wij nu in zitten is echt geen chaos hoor, kom op.
pi_197276296
quote:

[..]

Alles loslaten en zorg laten overspoelen en/of mensen gewoon dood laten gaan is een one way ticket naar chaos. Je krijgt dan totale ontwrichting van de samenleving. Als je dat niet inziet weet ik echt niet wat ik nog kan zeggen hoor.
Tja, het is niet voor niets een crisis. Dat is nooit leuk. Wij mensen hebben nog nooit echt zoiets meegemaakt. Geen oorlog, geen grootschalige pandemie, geen grote natuurramp, etc. Nu wordt je lekker met je neus op de feiten gedrukt.

Gelukkig zijn we nog niet zo ver, maar stel dat... Stel dat er geen houden aan is met de Britse variant, dan gaat dat nou eenmaal wel onze toekomst zijn. Dan kun je die lockdown langer rekken, en dan?

Ben blij dat het vaccin een beetje opschiet, want daardoor voorkomen we dat gelukkig.
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:08:12 #299
346939 Janneke141
pi_197276318
quote:

[..]

Ik heb de illusie dat jij in een breder spectrum van denkwijzen kan opereren ook wel een beetje opgegeven. Even goede vrienden verder.

Ik sluit me verder bij @trein2000 aan.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 22:09:18 #300
416575 crew  Evenstar
pi_197276347
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:07 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Tja, het is niet voor niets een crisis. Dat is nooit leuk. Wij mensen hebben nog nooit echt zoiets meegemaakt. Geen oorlog, geen grootschalige pandemie, geen grote natuurramp, etc. Nu wordt je lekker met je neus op de feiten gedrukt.

Gelukkig zijn we nog niet zo ver, maar stel dat... Stel dat er geen houden aan is met de Britse variant, dan gaat dat nou eenmaal wel onze toekomst zijn. Dan kun je die lockdown langer rekken, en dan?

Ben blij dat het vaccin een beetje opschiet, want daardoor voorkomen we dat gelukkig.
Ik vind het een verschil of het gewoon ondanks dat wij het keihard proberen niet anders kan of dat je zegt "oh well, shit happens" en alles losgooit. Geen enkele politici gaat dat doen, want niemand gaat die risico/verantwoordelijkheid op zich nemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')