abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197277666
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

DeVerzamelaar opperde dat alles maar losgelaten moest worden, dus daar hadden we het over.
Alles open is natuurlijk onzin, maar maatregelen als geen alcoholverkoop na 20:00 of thuis nog maar één bezoeker mogen ontvangen slaan natuurlijk nergens op. En al helemaal wanneer er nog altijd vakantievluchten van Schiphol vertrekken en er landen (Schiphol was ook in december weer Europa's drukste luchthaven) en wanneer je gereformeerden nog altijd toestaat met honderden andere gristelijke egoïsten samen in een kerk psalmen op te dreunen.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_197277691
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Docenten weigeren dan gewoon les te geven.
Laten we het Janneke eens vragen.

Of Luke

Misschien dat er nog wat meer docenten rond wandelen hier waar ik geen weet van heb.

En uit mijn eigen omgeving ken ik iig 2 juffen die liever gisteren als vandaag hadden dat de basisschool weer gewoon open gaat als altijd. En dat ze ook gewoon hun ding kunnen doen als altijd.
pi_197277693
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:46 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik heb het niet over alles loslaten, en volgens mij in haar post @:Janneke141 ook niet. Het ging over de balans tussen gewonnen en verloren jaren. In de eerste golf zijn er tussen de 36.000 en 50.000 gezonde levensjaren verloren gegaan.

Er zijn zo'n 6000 mensen overleden, waarvan ongeveer de helft in verzorgingstehuizen. Hoe naar ook, heeft dat 50.000 levensjaren gekost?

Los van de levensjaren, hoeveel gaat het nog kosten? Als de zorg volgend jaar 10% duurder wordt en de welvaart in Nederland gaat achteruit gaan meer gezinnen in armoede terecht komen, waardoor die ook minder gezonde levensjaren hebben in veel gevallen.

Ik ben echt niet voor alles opengooien, maar de vraag is nog steeds: Is de balans er wel. We kunnen 17 miljoen mensen in een lockdown gooien, maar als we eind februari het gros van de risicogroep gevaccineerd hebben, winnen we er dan niet veel meer mee om die groep te isoleren?

Ik weet dat het lastig zal zijn om ze volledig te isoleren. Indien dat niet kan zal er dus voldoende beschermingsmiddelen moeten zijn en zal iedereen die een kwetsbare bezoekt die moeten dragen.

Let wel, we hebben het op dit moment alleen over de hypothethische situatie dat de Britse variant de R niet onder de 1 kan brengen, dus dat het blijft groeien.
Vergeet ook de mentale impact van alles niet, dat kost ook veel levensvreugde en zeker ook gezonde jaren.
pi_197277722
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat begrijp ik.
Winkels (en horeca) zijn echter niet de backbone van onze economie.
Zodra het vaccin uitgerold is, komen ze wel weer op.
En voorlopig kost geld lenen ons als staat erg weinig. :)
wat zou dan meer kosten die steunpakketten of extra vaccins?
pi_197277724
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:47 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Ik weet niet of je de berichtgeving van vanavond vanuit InRetail hebt gehoord?

Gaat echt super met die branche ^O^
Als we dit nog even rekken, bestaat de fysieke winkel dadelijk geeneens meer en kunnen we alles online gaan doen of alleen via het www.
Maakt niet uit. Boeit ze niet zoveel daar in Den Haag.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 22:52:45 #107
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_197277730
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Vergeet ook de mentale impact van alles niet, dat kost ook veel levensvreugde en zeker ook gezonde jaren.
Denk je niet dat het geen levensvreugde gaat kosten als men hun ouders/grootouders ziet sterven, omdat men alle regels loslaat en geen zorg meer geleverd kan worden?

(ja, sorry ik zou uitloggen :P)
pi_197277736
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Die tachtigers nemen weinig zorg in, hoor, die komen al amper in het ziekenhuis.
Ze gaan niet meer naar de IC maar er liggen genoeg tachtigers op de corona-verpleegafdeling hoor. Het is echt niet dat die aan de deur van het ziekenhuis geweigerd worden.
pi_197277737
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:50 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Alles open is natuurlijk onzin, maar maatregelen als geen alcoholverkoop na 20:00 of thuis nog maar één bezoeker mogen ontvangen slaan natuurlijk nergens op. En al helemaal wanneer er nog altijd vakantievluchten van Schiphol vertrekken en er landen (Schiphol was ook in december weer Europa's drukste luchthaven) en wanneer je gereformeerden nog altijd toestaat met honderden andere gristelijke egoïsten samen in een kerk psalmen op te dreunen.
Heb je dat niet gehoord? Bij het opdreunen van psalmen maakt je mond een beweging die voorkomt dat het virus verspreiden kan. Ik spreek inmiddels ook alleen in psalmen, vooral psalm 57 doet het heel goed.
pi_197277739
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:51 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Laten we het Janneke eens vragen.

Of Luke

Misschien dat er nog wat meer docenten rond wandelen hier waar ik geen weet van heb.

En uit mijn eigen omgeving ken ik iig 2 juffen die liever gisteren als vandaag hadden dat de basisschool weer gewoon open gaat als altijd. En dat ze ook gewoon hun ding kunnen doen als altijd.
Docenten zijn zeer verdeeld hierover hoor. De ene docent gaat liever gisteren dan vandaag weer voor de klas staan. Anderen zijn echt angstig om het virus op te lopen. Die groepen zijn bijna gelijkwaardig is mijn inschatting.

Zeker wanneer de Britse variant ook goed onder kinderen lijkt te verspreiden.
pi_197277748
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:50 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat zou wel schrijnend zijn. Dat we zelfs met de zwaarste maatregelen die we redelijkerwijs kunnen bedenken nog steeds niet onder de 1 uit gaan komen.
Inderdaad, dus laten we hopen dat de schatting aan de hoge kant is en het iets meevalt. En dat het vaccineren van ouderen veel op de druk op de zorg zal schelen waardoor een hogere R niet zo snel problematisch is.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 22:53:50 #112
236264 crew  capricia
pi_197277763
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:50 schreef chratnox het volgende:

[..]

Veel van die winkels niet meer, die ondernemers zitten dan al in de bijstand. Er zullen ongetwijfeld nieuwe winkels komen, maar dan is ons sociale stelsel het volgende wat we aan het infuus moeten leggen.
Komen wel weer andere winkels met andere ondernemers. Het is geen rocketscience.
Ik vind de R laten toenemen, de zorg overspoelen, om winkels open te houden, niet echt een optie. Zeker niet nu er een Engelse variant aan komt.
Geef ze een goede regeling.

Maar goed. Iedereen ziet dat anders. :)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197277771
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:48 schreef capricia het volgende:

[..]

Die winkels komen wel weer terug hoor. Als het straks voorbij is.
Die wederopbouw is er niet zo 1-2-3 als het eenmaal weg is.

Net als de horeca.

Die mensen kunnen eerst (met alle respect) maanden dozen gaan schuiven om een klein startkapitaaltje te genereren.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 22:54:17 #114
5428 crew  miss_sly
pi_197277773
quote:

[..]

Ik heb het niet over alles loslaten, en volgens mij in haar post @:Janneke141 ook niet. Het ging over de balans tussen gewonnen en verloren jaren. In de eerste golf zijn er tussen de 36.000 en 50.000 gezonde levensjaren verloren gegaan.

Er zijn zo'n 6000 mensen overleden, waarvan ongeveer de helft in verzorgingstehuizen. Hoe naar ook, heeft dat 50.000 levensjaren gekost?

Los van de levensjaren, hoeveel gaat het nog kosten? Als de zorg volgend jaar 10% duurder wordt en de welvaart in Nederland gaat achteruit gaan meer gezinnen in armoede terecht komen, waardoor die ook minder gezonde levensjaren hebben in veel gevallen.

Ik ben echt niet voor alles opengooien, maar de vraag is nog steeds: Is de balans er wel. We kunnen 17 miljoen mensen in een lockdown gooien, maar als we eind februari het gros van de risicogroep gevaccineerd hebben, winnen we er dan niet veel meer mee om die groep te isoleren?

Ik weet dat het lastig zal zijn om ze volledig te isoleren. Indien dat niet kan zal er dus voldoende beschermingsmiddelen moeten zijn en zal iedereen die een kwetsbare bezoekt die moeten dragen.

Let wel, we hebben het op dit moment alleen over de hypothethische situatie dat de Britse variant de R niet onder de 1 kan brengen, dus dat het blijft groeien.
Er zijn meer dan 12.000 mensen overleden, officieel als Corona-doden. Dat is nog buiten oversterfte.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197277787
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:53 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Inderdaad, dus laten we hopen dat de schatting aan de hoge kant is en het iets meevalt. En dat het vaccineren van ouderen veel op de druk op de zorg zal schelen waardoor een hogere R niet zo snel problematisch is.
Als je ziet hoe snel het gaan in VK/Ierland (evenals de kiemsurveillance in Denemarken) lijken me het geen overdreven schattingen.
pi_197277795
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hé, daar is ie weer.

Misschien kun je eens een wat originelere vraag bedenken om de discussie mee dood te slaan?

Maar goed, in het kort dan: misschien ben jij aan het discussiëren over 'alles open', maar ik niet. Als we in eens situatie komen waarin je met lockdown-achtige taferelen de R nog niet onder de 1 komt, dan kun je er beter voor kiezen om een aantal zaken die je voor de toekomst nodig hebt gewoon weer te gaan doen. Het gesloten houden van winkels heeft dan bijvoorbeeld niet meer zo veel zin. Dan heb je er meer aan dat er in augustus nog een paar bedrijven overeind staan die belasting betalen om vervolgens weer te kunnen uitgeven aan zorg. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden denkbaar, zijn allemaal beleidskeuzes.

Al je instrumenten richten op het beperken van besmettingen, koste wat het kost is echt niet per definitie de enige logische richting. Al wordt het wel vaak zo gepresenteerd, wat een vrij vervelende manier van discussiëren is. Uit onjuiste premisses volgt namelijk iedere waarheid.
Dankzij vaccins is het einde in zicht.

Kiezen voor de maatschappij en het virus als neveneffect rond laten woekeren is in dit geval gewoon erg onverstandig.

Je had een veel sterker punt gehad als er geen vaccins zouden zijn. Aangezien nu pas op 10% het virus heeft gehad, zou het inderdaad nog jaren duren voordat de groepsimmuniteit bereikt is. Dan zou je meer dingen los kunnen gooien om dat sneller te bereiken. Maar nogmaals, we hebben een erg grote kans dat vaccins ons hieruit zullen halen.
pi_197277799
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Er zijn meer dan 12.000 mensen overleden, officieel als Corona-doden. Dat is nog buiten oversterfte.
Dat is 1e + 2e golf. Hij had het dacht over de 1e golf.
pi_197277810
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:53 schreef chratnox het volgende:

[..]

Heb je dat niet gehoord? Bij het opdreunen van psalmen maakt je mond een beweging die voorkomt dat het virus verspreiden kan. Ik spreek inmiddels ook alleen in psalmen, vooral psalm 57 doet het heel goed.
Ik heb liever gewoon een broodje psalmsalade.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:56:07 #119
75556 erkel
back from Dagestan
pi_197277828
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:49 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Je weet niet hoe groot die groep nog is die in de ziekenhuizen belandt. Veel mensen met onderliggend lijden of ouderen kunnen het er ook goed vanaf brengen. Het is niet zo zwart op wit dat je zegt van 6 miljoen mensen in de risicogroep, dan 6 miljoen ziekenhuisopnames.
Waarom zou dat in de nabije toekomst anders zijn dan wat we de afgelopen maanden hebben gezien? Veel mensen in risicogroepen zijn juist extra voorzichtig geweest de afgelopen maanden. Dus het is eerder te beredeneren dat deze groep extra hard getroffen zal worden wanneer je alles loslaat.
Weisst
pi_197277829
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:53 schreef capricia het volgende:

[..]

Komen wel weer andere winkels met andere ondernemers. Het is geen rocketscience.
Ik vind de R laten toenemen, de zorg overspoelen, om winkels open te houden, niet echt een optie. Zeker niet nu er een Engelse variant aan komt.

Ik vind het ook geen goede optie, maar ik vind het ook geen goede optie om al die retailers maar kapot te laten gaan. Die andere winkels met andere ondernemers: absoluut. Maar dan heb je wel enkele honderdduizenden ondernemers financieel geruïneerd. En waarom? Omdat ze van de overheid moesten sluiten. De steunpakketten zijn nog steeds niet voldoende hoor je op allerlei plekken voorbij komen.

Een goede regeling zou veel verschil maken ja, maar als de R echt niet onder de 1 te krijgen is, is denk ik de enige humane uitweg de groepen die risico lopen vaccineren als een malle en tot die tijd in isolatie. Desnoods doe je het in zorghotels ofzo, waar alles voor ze geregeld wordt.
pi_197277833
quote:

[..]

En na de Engelse variant komt de Madagascar variant. En dan de Malediven variant. En dan en dan en dan. It will never stop (en dat is net zo logisch als dat we ook bij griep iedere keer een andere mutatie zien. Waarbij ik buiten het steeds muteren van het virus corona nu even niet wil bagataliseren tot een griep... begrijp me niet verkeerd).
pi_197277846
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik had het in mijn post over de eerste golf, dat had ik erbij moeten zetten. Zal het even updaten.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 22:57:00 #123
5428 crew  miss_sly
pi_197277850
quote:

[..]

Ah, kijk, maar dat is een ander verhaal, wat mij betreft. Ik denk zeker niet dat alle maatregelen even zinvol zin, of überhaupt zinvol. Dat is zeker iets om te bekijken, daar ben ik het helemaal mee eens.
Echter alles maar loslaten is wat mij betreft geen optie.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197277870
quote:

[..]

Je vergelijking klopt niet.

Je vergelijkt een normale samenleving, met de huidige samenleving waarbij we een groot deel van de economie stilgezet hebben.

Maar het virus is er.

Dus je kan alleen een samenleving vergelijken waar het virus in los gaat en waarbij dit afgeremd wordt, en eentje waarin het virus los gaat en dit niet (of minder) afgeremd wordt.
pi_197277871
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:56 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik vind het ook geen goede optie, maar ik vind het ook geen goede optie om al die retailers maar kapot te laten gaan. Die andere winkels met andere ondernemers: absoluut. Maar dan heb je wel enkele honderdduizenden ondernemers financieel geruïneerd. En waarom? Omdat ze van de overheid moesten sluiten. De steunpakketten zijn nog steeds niet voldoende hoor je op allerlei plekken voorbij komen.

Een goede regeling zou veel verschil maken ja, maar als de R echt niet onder de 1 te krijgen is, is denk ik de enige humane uitweg de groepen die risico lopen vaccineren als een malle en tot die tijd in isolatie. Desnoods doe je het in zorghotels ofzo, waar alles voor ze geregeld wordt.
Maar hoeveel mensen vallen in de risicogroep?
Dat zijn miljoenen. Da's een hoop om apart te zetten.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_197277883
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:53 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik klikte :@ :')
pi_197277885
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:57 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je vergelijking klopt niet.

Je vergelijkt een normale samenleving, met de huidige samenleving waarbij we een groot deel van de economie stilgezet hebben.

Maar het virus is er.

Dus je kan alleen een samenleving vergelijken waar het virus in los gaat en waarbij dit afgeremd wordt, en eentje waarin het virus los gaat en dit niet (of minder) afgeremd wordt.
Ik ben geen voorstander van alles open hè. Het ging over de situatie waarin de Britse variant helemaal los gaat en de R niet onder de 1 te krijgen is.
  donderdag 7 januari 2021 @ 22:59:07 #128
75556 erkel
back from Dagestan
pi_197277895
quote:

[..]

De maatregelen slaan wel ergens op, alleen bepaalde uitzonderingen zijn raar. Het is niet zo dat nu de maatregelen die wel getroffen zijn (ook het alcoholverbod na 20 uur) nu geen zin hebben. Het zou alleen nog meer zin hebben wanneer ook kerkdiensten niet meer zijn toegestaan
Weisst
pi_197277898
quote:

[..]

Er gaan geen "andere winkels" meer komen, kleine zelfstandige winkeliers waren al voor de pandemie helaas al aan hun zwanenzang bezig. Jij en ik kopen over een paar jaar alleen nog maar veel te dure Chinese wegwerprotzooi via Amazon en de action, of we nu willen of niet...
pi_197277902
quote:
En hoe komen de ouderen dan in die zorghotels? Wie verzorgt hen daar?

Nog los van de vraag of die zorghotels nu ook echt beschikbaar zijn.
pi_197277920
Pff, hoe bizar is het dat zo'n extra besmettelijke variant net de kop op steekt wanneer de vaccinaties er zijn... 8)7

Wat als dit drie maanden eerder gebeurd zou zijn? (of de vaccins vertraagd waren)
pi_197277935
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:57 schreef Wantie het volgende:

[..]

Die discussie is inmiddels ook al 100.000 keer gevoerd, maar als we dat vanaf het begin wat meer hadden gedaan, hadden we nu meer immuniteit gehad en hadden we dit probleem niet zo.
pi_197277950
quote:
Hoewel ik de vraag of de maatregelen proportioneel zijn interessant vind, vind ik het wel een raar standpunt om het maar los te gooien als de R niet onder de 1 komt. Me dunkt dat een R van 1,05 nog altijd beter is dan een R van bv. 2,5.
pi_197277963
quote:

[..]

Het alternatief is wel dat we de facto IEDEREEN apart zetten.
pi_197277970
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:01 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Die discussie is inmiddels ook al 100.000 keer gevoerd, maar als we dat vanaf het begin wat meer hadden gedaan, hadden we nu meer immuniteit gehad en hadden we dit probleem niet zo.
Wat 'wat meer gedaan' en welk probleem 'niet zo'?
pi_197277988
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:02 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Hoewel ik de vraag of de maatregelen proportioneel zijn interessant vind, vind ik het wel een raar standpunt om het maar los te gooien als de R niet onder de 1 komt. Me dunkt dat een R van 1,05 nog altijd beter is dan een R van bv. 2,5.
Een R van 1.05 valt dan ook nog wel mee, maar als de R ineens 2.2 word dan is er geen houden meer aan.
pi_197277992
quote:

[..]

Ja, ik maakte al een vergelijking. Een verliezend voetbalteam wil ook liever met 1-0 verliezen dan met 2-0. Ondanks dat beiden niet gewenst is.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:04:21 #138
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_197277999
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:01 schreef DireStraits7 het volgende:
Pff, hoe bizar is het dat zo'n extra besmettelijke variant net de kop op steekt wanneer de vaccinaties er zijn... 8)7

Tja, er moest natuurlijk iets gebeuren om het prille optimisme weer hard de kop in te drukken.
pi_197278001
quote:

[..]

Ook daar kun je over discussiëren. Als de ziekenhuizen het toch al niet meer aankunnen. Kunnen we dan niet beter voor “door de zure appel heen bijten” kiezen ipv heel lang rekken?
zie email 27 oktober
pi_197278004
quote:

[..]

Als je kijkt naar het gros van de mensen die overlijden heb je het vooral over 70+ en 60+ met onderliggende ziekten. Stel dat we even puur de vaccinatievolgorde erbij pakken.

- 155.000 in verpleeghuizen
- 18.000 verstandelijk gehandicapten
- 2 miljoen >60 met medische indicatie
- 830.000 <60 met medische indicatie

dat zijn bij elkaar ongeveer 3 miljoen mensen. Het grootste risico om te overlijden lijkt flink toe te nemen boven de 70. Totaal zijn er ongeveer 600.000 mensen boven de 70.

Dat houdt in dat de mensen boven de 70 en de mensen die het grootste risico lopen als eerste gevaccineerd zouden moeten worden. Die groepen zou je zo goed en zo kwaad als 't kan moeten kunnen isoleren op 't moment dat de Britse variant niet onder controle te krijgen is.
pi_197278021
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:59 schreef erkel het volgende:

[..]

De maatregelen slaan wel ergens op, alleen bepaalde uitzonderingen zijn raar. Het is niet zo dat nu de maatregelen die wel getroffen zijn (ook het alcoholverbod na 20 uur) nu geen zin hebben. Het zou alleen nog meer zin hebben wanneer ook kerkdiensten niet meer zijn toegestaan
Ik denk eerlijk gezegd dat de samenleving er meer bij gebaat is dat iedereen nog altijd door beide ouders of een bevriend koppel bezocht mag worden, dan wanneer een klein deel der samenleving nog naar de kerk mag of wanneer vakantiereizen (hoeveel Engelsen waren er vorige week ook alweer in Zwitserland op wintersport?) nog toegestaan zijn.
pi_197278023
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wat 'wat meer gedaan' en welk probleem 'niet zo'?
Meer kwetsbaren isoleren en het virus meer rond hadden laten gaan en daarna is lockdown zouden gaan. Dan hadden we meer natuurlijke immuniteit opgebouwd. Wat dat betreft denk ik dat de tweede golf toch best wel goed is geweest qua hoeveelheid mensen die zijn besmet.
pi_197278040
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:01 schreef DireStraits7 het volgende:

Wat als dit drie maanden eerder gebeurd zou zijn? (of de vaccins vertraagd waren)
Dan was het uitgangspunt heel anders. Nu heb je een concreet licht aan het eind van de tunnel. Omdat je dus weet hoe lang het gaat duren zijn iets zwaardere maatregelen dus ook sneller aangewezen...
zie email 27 oktober
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:05:54 #144
236264 crew  capricia
pi_197278046
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:58 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik ben geen voorstander van alles open hè. Het ging over de situatie waarin de Britse variant helemaal los gaat en de R niet onder de 1 te krijgen is.
Kijk naar GB hoe zij het doen:
Volledige lockdown. Mensen zo snel als ook maar mogelijk is één enkel vaccin geven en hopen dat je de ineenstorting van de zorg voor blijft.

Dat is wat GB nu doet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197278060
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 22:56 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

En na de Engelse variant komt de Madagascar variant. En dan de Malediven variant. En dan en dan en dan. It will never stop (en dat is net zo logisch als dat we ook bij griep iedere keer een andere mutatie zien. Waarbij ik buiten het steeds muteren van het virus corona nu even niet wil bagataliseren tot een griep... begrijp me niet verkeerd).
Het is eerder goed om ons immuunsysteem te gaan trainen door natuurlijke blootstelling in het geval immuniteit niet lang aanhoudt of er veel mutaties komen. Immers komt 99% mensen goed van de griep af omdat hun immuunsysteem getraind is, en daardoor is er cross immuniteit voor de griep, zelfs met ieder jaar mutaties.

Het is niet realistisch om je immuunsysteem te gaan trainen d.m.v. vaccins omdat het ontwikkelen en verspreiden ervan 1.5 jaar duurt. Natuurlijke blootstelling is veel efficiënter.

Dit alles natuurlijk als immuniteit niet lang aanhoudt en er veel mutaties komen in het ergste geval.

We kunnen alleen maar hopen dat ons immuunsysteem afdoende is getraind na deze 2 vaccins die een ieder toegediend krijgt.
pi_197278063
quote:

[..]

sorry, ik zeg het nog maar een keer. Ik ben geen voorstander om alles los te gooien, dat heb ik nu in al 10 verschillende posts gezegd. De enige die dat zei was @DeVerzamelaar , waarna @Evenstar erop reageerde en @trein2000 daarop reageerde. In elke post heb ik telkens aangegeven dat dit naar mijn idee zou moeten op het moment dat die Britse niet onder controle te krijgen is met de huidige maatregelen, dit zou dus bovenop de huidige maatregelen zijn.
pi_197278064
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:01 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Nee, dat is onzin.
Groepsimmuniteit was vorig jaar maart heel even een optie, maar binnen een week kwamen we er achter dat het geen optie is.
pi_197278077
quote:
7s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:06 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Het is eerder goed om ons immuunsysteem te gaan trainen door natuurlijke blootstelling in het geval immuniteit niet lang aanhoudt of er veel mutaties komen. Immers komt 99% mensen goed van de griep af omdat hun immuunsysteem getraind is, en daardoor is er cross immuniteit voor de griep, zelfs met ieder jaar mutaties.

Het is niet realistisch om je immuunsysteem te gaan trainen d.m.v. vaccins omdat het ontwikkelen en verspreiden ervan 1.5 jaar duurt. Natuurlijke blootstelling is veel efficiënter.

Dit alles natuurlijk als immuniteit niet lang aanhoudt en er veel mutaties komen in het ergste geval.

We kunnen alleen maar hopen dat ons immuunsysteem afdoende is getraind na deze 2 vaccins die een ieder toegediend krijgt.
Dit is het gelul van een dronken aardbei.
pi_197278080
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:04 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd dat de samenleving er meer bij gebaat is dat iedereen nog altijd door beide ouders of een bevriend koppel bezocht mag worden, dan wanneer een klein deel der samenleving nog naar de kerk mag of wanneer vakantiereizen (hoeveel Engelsen waren er vorige week ook alweer in Zwitserland op wintersport?) nog toegestaan zijn.
Volgens mij zijn er 2 harde grenzen die je als land niet over moet willen. Het daadwerkelijk inperken van de bewegingsvrijheid van gezonde mensen en achter de voordeur...
zie email 27 oktober
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:07:44 #150
236264 crew  capricia
pi_197278086
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:04 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ook daar kun je over discussiëren. Als de ziekenhuizen het toch al niet meer aankunnen. Kunnen we dan niet beter voor “door de zure appel heen bijten” kiezen ipv heel lang rekken?
Ook bij code zwart zijn er richtlijnen om zo veel mogelijk mensenlevens te redden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197278100
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:05 schreef capricia het volgende:

[..]

Kijk naar GB hoe zij het doen:
Volledige lockdown. Mensen zo snel als ook maar mogelijk is één enkel vaccin geven en hopen dat je de ineenstorting van de zorg voor blijft.

Dat is wat GB nu doet.
Dat zou je op dat moment ook moeten doen ja. Maar dan ontkom je echt niet meer aan het isoleren van mensen die direct risico lopen, want anders gaat je zorg nog steeds kapot.

Dus die ~600.000 mensen van 70+ moet je dan het liefst vandaag nog gevaccineerd hebben, allemaal.
pi_197278112
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:06 schreef Wantie het volgende:

[..]

Nee, dat is onzin.
Groepsimmuniteit was vorig jaar maart heel even een optie, maar binnen een week kwamen we er achter dat het geen optie is.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar wil niet zeggen dat het het achteraf niet toch beter zou zijn geweest om wat meer de Zweedse strategie te volgen. Dan hadden we daar nu misschien voordeel bij gehad met die nieuwe vorm van covid.
pi_197278119
quote:

[..]

Het alternatief is wel dat we de facto IEDEREEN apart zetten.
Nee, alternatief is het vaccin.
En tot die tijd pappen en nathouden.
pi_197278124
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:07 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dit is het gelul van een dronken aardbei.
Bedankt voor je sterke inhoudelijke reactie.
pi_197278131
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:04 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Er zitten wat mij betreft meerdere verkeerde aannames:
- Los van de ziekenhuizen vind ik dat we sowieso veel moeten doen om ernstige ziekten te voorkomen
- COVID-19 zorg verdrukt ook reguliere zorg (en als we alles open gooien is er ook geen acute zorg meer)
- Er is ook zorg die redelijkerwijs uitgesteld kan worden met bv. 6 weken, maar als we maandenlang een grote piek gaan krijgen komt ook die zorg ernstig onder druk
- Misschien moet je dus inderdaad harder gaan drukken, en misschien ook wel met epische proporties.
pi_197278146
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:09 schreef Wantie het volgende:

[..]

Als de R boven de 1 blijft valt er niets te pappen en nathouden, dan gaat de zorg gewoon over zn nek. Dat heb je vorige maand gezien, dat heb je in oktober gezien, dat heb je in maart/april gezien.

Daarom zeg ik telkens, in de situatie dat de R boven de 1 blijft is de enige mogelijkheid die echt tijd koopt het daadwerkelijk isoleren van de groepen die het grootste risico lopen.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:10:58 #157
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_197278153
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:06 schreef Wantie het volgende:

[..]

Nee, dat is onzin.
In de maatschappij die we zelf gecreëerd hebben is het geen optie.

De maatschappij waarin we een doodzieke 80 jarige nog vol gaan pompen met medicatie en levensrekkende ongein zodat ie nog wat maandjes, of wie weet een jaar als een half verdoofd kasplantje kan "leven"

Ik heb ooit een bijbaantje gehad in een verzorgingshuis. Ik heb gezien hoe de walking dead daar af en toe letterlijk rondliepen. Schrijnend tot de max.

Maar goed, dat is de maatschappij waarin we nu leven. En dat is mede waarom groepsimmuniteit inderdaad geen optie is.
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:11:07 #158
75556 erkel
back from Dagestan
pi_197278154
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:04 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Wanneer zijn die maatregelen ingegaan dan? Of heb ik een persconferentie gemist?

Toch even ingaand op je punt: Geen enkele samenleving kan zonder sociaal contact en bepaalde vrijheden. Mijns inziens zijn die er nog steeds, al heeft de één wat meer behoefte aan genoemde zaken dan de ander. Ik vind het ook raar, maar blijkbaar is de vliegerijlobby vrij goed.
Weisst
pi_197278186
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:09 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar wil niet zeggen dat het het achteraf niet toch beter zou zijn geweest om wat meer de Zweedse strategie te volgen. Dan hadden we daar nu misschien voordeel bij gehad met die nieuwe vorm van covid.
Dat merken we wel als die variant in Zweden zich gaat verspreiden.
Volgens mij zit Zweden nog lang niet op het benodigde percentage van groepsimmuniteit.
Verder is Zweden niet te vergelijken met Nederland. Dus de maatregelen die daar effectief waren hoeven dat bij ons niet te zijn.
Aanvankelijk zouden we eenzelfde model doen in maart. Maar daar kwam Rutte rap op terug. In de zomer zaten we wel op Zweeds niveau of zelfs daaronder, totdat dat niet meer haalbaar was.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:13:11 #160
236264 crew  capricia
pi_197278198
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:08 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat zou je op dat moment ook moeten doen ja. Maar dan ontkom je echt niet meer aan het isoleren van mensen die direct risico lopen, want anders gaat je zorg nog steeds kapot.

Dus die ~600.000 mensen van 70+ moet je dan het liefst vandaag nog gevaccineerd hebben, allemaal.
Dat is de opdracht aan de kwetsbaren dan ook in het VK.
Wat was de term, 'shelter' of zo?
Die worden geadviseerd helemaal niet meer naar buiten te gaan. En hun support bubble extreem klein te houden.

En ja, zo snel mogelijk vaccineren. Des noods met maar 1 inenting.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197278224
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:13 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat is de opdracht aan de kwetsbaren dan ook in het VK.
Wat was de term, 'shelter' of zo?
Die worden geadviseerd helemaal niet meer naar buiten te gaan. En hun support bubble extreem klein te houden.

En ja, zo snel mogelijk vaccineren. Des noods met maar 1 inenting.
Shielding
zie email 27 oktober
pi_197278235
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:09 schreef Wantie het volgende:

[..]

En "pappen en nathouden" is op dit moment IEDEREEN isoleren.
pi_197278237
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:12 schreef Wantie het volgende:

[..]

Dat merken we wel als die variant in Zweden zich gaat verspreiden.
Volgens mij zit Zweden nog lang niet op het benodigde percentage van groepsimmuniteit.
Verder is Zweden niet te vergelijken met Nederland. Dus de maatregelen die daar effectief waren hoeven dat bij ons niet te zijn.
Aanvankelijk zouden we eenzelfde model doen in maart. Maar daar kwam Rutte rap op terug. In de zomer zaten we wel op Zweeds niveau of zelfs daaronder, totdat dat niet meer haalbaar was.
In de lente hebben we de hoeveelheid besmettingen veel te ver laten zakken. Ik denk dat we beter de druk iets hoger hadden kunnen houden met een R die dicht bij de 1 (of iets erboven) lag met een hogere hoeveelheid besmettingen per dag en voor de winter in een lockdown hadden kunnen gaan om het weer wat lager te brengen.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:17:34 #164
236264 crew  capricia
pi_197278275
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:09 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Die hebben nu ook afstandsonderwijs en mondkapjes in het OV. Heel veel doden, en weinig zicht op groepsimmuniteit. Excuses van de koning op tv. Voor de gevolgde strategie.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197278277
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er 2 harde grenzen die je als land niet over moet willen. Het daadwerkelijk inperken van de bewegingsvrijheid van gezonde mensen en achter de voordeur...
Klopt, daarom is contact met vrienden en familie waar je je leven mee deelt waarschijnlijk ook effectiever om de moraal hoog te houden dan tussen vreemden staan te zingen in een kerk of ergens op de lange latten te staan. Ja, het is klote dat je afgelopen jaar en waarschijnlijk de komende twee jaar niet op vakantie, het café in of naar een festival kunt, maar gedeelde smart is halve smart.

Ga je mensen dwingen alleen of met partner of gezin zich maandenlang thuis op te sluiten zonder vrienden, familie of überhaupt de buitenlucht te mogen zien komen we de komende jaren nog meer psychiaters te kort dan dat we nu IC verpleegkundigen tekort komen...
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:17:51 #166
75556 erkel
back from Dagestan
pi_197278282
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:15 schreef Anton91 het volgende:

[..]

In de lente hebben we de hoeveelheid besmettingen veel te ver laten zakken. Ik denk dat we beter de druk iets hoger hadden kunnen houden met een R die dicht bij de 1 (of iets erboven) lag met een hogere hoeveelheid besmettingen per dag en voor de winter in een lockdown hadden kunnen gaan om het weer wat lager te brengen.
De zorg denkt daar anders over. Die hadden deze tijd van 'rust' erg nodig om weer op adem te komen en de reguliere zorg weer aandacht te geven. Wanneer je de druk hoog had gehouden, dan was de reguliere zorg al weer veel eerder afgeschaald en was ook de acute zorg een probleem geweest.
Weisst
pi_197278317
twitter

we hebben nu ineens wel vaccins genoeg??
pi_197278325
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:17 schreef capricia het volgende:

[..]

Die hebben nu ook afstandsonderwijs en mondkapjes in het OV. Heel veel doden, en weinig zicht op groepsimmuniteit. Excuses van de koning op tv. Voor de gevolgde strategie.
Maar het lijkt wel alsof zij (ondanks minder strenge regels) de R weer onder de 1 hebben weten te krijgen. Oftewel, ze hebben geen groepsimmuniteit, maar toch wel wat immuniteit opgebouwd.
pi_197278356
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:19 schreef THEFXR het volgende:
[ twitter ]

Leuk populistisch gelul, maar die vaccins moeten eerst nog goedgekeurd gaan worden. Pfizer en Moderna samen zullen een druppel op de gloeiende plaat zijn. Pfizer dacht ik bijna 2.5mil in Q1 (+december) en Moderna 0.4mil. Maar van beide moeten 2 spuiten. De rest, Janssen en AstraZeneca nog onzeker wanneer en hoeveel.
pi_197278358
quote:
[ twitter ]

In de wereld van Geert.
pi_197278362
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:10 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

In de maatschappij die we zelf gecreëerd hebben is het geen optie.

De maatschappij waarin we een doodzieke 80 jarige nog vol gaan pompen met medicatie en levensrekkende ongein zodat ie nog wat maandjes, of wie weet een jaar als een half verdoofd kasplantje kan "leven"
Maar die maatschappij hebben we helemaal niet.

quote:
Ik heb ooit een bijbaantje gehad in een verzorgingshuis. Ik heb gezien hoe de walking dead daar af en toe letterlijk rondliepen. Schrijnend tot de max.
Sure, maar dan weet je ook dat elk van die bejaarden een protocol op papier hebben waarin precies staat welke levensrekkende behandeling nog wordt gedaan en welke niet.
Mijn schoonmoeder had een heel streng protocol: een pijnstiller kreeg ze nog, maar verder geen enkele behandeling die haar leven zou kunnen rekken. Alleen behandeling ter voorkoming van ondraaglijk lijden.
Vervolgens houdt ze dat bijna 20 jaar vol. 20 jaar als bijna kasplant...
Maar als ze griep had gekregen of corona, dan was het hooguit sedatie tot ze was overleden.

quote:
Maar goed, dat is de maatschappij waarin we nu leven. En dat is mede waarom groepsimmuniteit inderdaad geen optie is.
Nee, groepsimmuniteit is geen optie omdat bij een veel jonger deel van de bevolking een dusdanig groot percentage goed ziek wordt en in het ziekenhuis belandt, dat het zorgstelsel onderuit gaat.
Daar liggen geen mensen die voordat ze corona kregen al walking dead waren.
In landen als Italië gaan ze 90+ op sterfbed nog helemaal volpompen om alles er uit te halen.
Maar niet in Nederland. Voor Covid19 kregen we internationaal nog het verwijt dat we de oudere generatie vermoorden.
pi_197278376
quote:
[ twitter ]

AstraZeneca waren er 4,5 miljoen ofzo. Deze puzzel was wel mooi: https://www.rijksoverheid(...)trategie-roadmap.pdf

Q1 komen er dus totaal 8,2 miljoen als alles mee zit.

Op dit moment is Pfizer goedgekeurd, theoretisch 2,2 miljoen + 0,5 miljoen. Moderna, 0,4 miljoen. Dus 3,1 miljoen gaan we theoretisch halen in de huidige situatie.
pi_197278377
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:19 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Maar het lijkt wel alsof zij (ondanks minder strenge regels) de R weer onder de 1 hebben weten te krijgen. Oftewel, ze hebben geen groepsimmuniteit, maar toch wel wat immuniteit opgebouwd.
Ik denk niet dat (groeps)immuniteit daar een noemenswaardige rol in gespeeld heeft.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:23:17 #174
236264 crew  capricia
pi_197278384
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:19 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Je kunt niet op deze manier een uitspraak doen over groepsimmuniteit.
Maar ik hoop echt voor ze dat het vaccin daar eerder is dan die Engelse variant. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197278386
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:17 schreef erkel het volgende:

[..]

De zorg denkt daar anders over. Die hadden deze tijd van 'rust' erg nodig om weer op adem te komen en de reguliere zorg weer aandacht te geven. Wanneer je de druk hoog had gehouden, dan was de reguliere zorg al weer veel eerder afgeschaald en was ook de acute zorg een probleem geweest.
En dan steekt het best wel wanneer geregeld uit allerlei nieuwsberichten blijkt dat een groot deel van "de zorg" zich niet wil laten vaccineren...
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:23:36 #176
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_197278388
quote:

[..]

In België heeft de lagere mortaliteit in de groep 0-24 zo'n 28000 extra levensjaren opgeleverd.
Een deel van de verloren gezonde levensjaren zijn het gevolg van angst besmet te raken: patienten die zelf afspraken afzeggen, en personen met klachten die niet naar de dokter gaan. Hoe hoger het aantal besmettingen en doden, hoe meer mensen dat zullen doen.

En of de sterfte aan covid-19 50000 levnsjaren gekost heeft is een irrelevante vraag. Ik herhaal het: volgens die logica zouden de deltawerken enkel de moeite waard geweest zijn als er sinds de start van de werken nog tienduizenden Nederlanders bij overstromingen zouden omgekomen zijn.
Het gaat om het verlies aan levensjaren dat vermeden werd. En dat kan je enkel schatten.
quote:

Er zijn momenteel besmettingen in een derde van de woonzorgcentra. Geen bezoek toelaten is niet voldoende, dat is in België duidelijk gebleken. De enige echt effectieve manier om besmettingen in WZC te vermijden zou zijn: niet alleen de bewoners, maar ook al het personeel isoleren: maw het personeel daar net als de bewoners laten wonen, zonder contact met familie, zonder het WZC te verlaten, tot alle bewoners gevaccineerd zijn.
Denk je dat dat haalbaar is?
quote:
are we infinite or am I alone
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:28:09 #177
236264 crew  capricia
pi_197278458
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:23 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

En dan steekt het best wel wanneer geregeld uit allerlei nieuwsberichten blijkt dat een groot deel van "de zorg" zich niet wil laten vaccineren...
Lijkt wel mee te vallen.
UMCU: 80% and still counting..
twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197278475
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:23 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

In België heeft de lagere mortaliteit in de groep 0-24 zo'n 28000 extra levensjaren opgeleverd.
Een deel van de verloren gezonde levensjaren zijn het gevolg van angst besmet te raken: patienten die zelf afspraken afzeggen, en personen met klachten die niet naar de dokter gaan. Hoe hoger het aantal besmettingen en doden, hoe meer mensen dat zullen doen.

Dat is fair. Ik weet niet of ze de redenen noemen. Ik kan me best voorstellen dat het ook levensjaren oplevert, maar ik heb geen idee hoeveel. Denk wel dat we achteraf gezien die vraag mogen stellen.

quote:
En of de sterfte aan covid-19 50000 levnsjaren gekost heeft is een irrelevante vraag. Ik herhaal het: volgens die logica zouden de deltawerken enkel de moeite waard geweest zijn als er sinds de start van de werken nog tienduizenden Nederlanders bij overstromingen zouden omgekomen zijn.
Het gaat om het verlies aan levensjaren dat vermeden werd. En dat kan je enkel schatten.
Ik snap je vergelijking, maar hij gaat niet helemaal op. Je vergelijking zou opgaan als door de bouw van de deltawerken duizenden mensen zouden zijn overleden. Stel dat er 10.000 mensen overlijden door de bouw van de deltawerken, terwijl je er 5.000 mee redt, is het het dan nog steeds waard? Ik snap wat je bedoelt, maar het is wel degelijk een relevante vraag. Als je in een korte tijd zorg afschaalt en dat heeft maar dan een jaar nodig om te herstellen heb je een na-effect van het afschalen. Als dat na-effect een groter negatief gevolg heeft dan het niet doen is dat iets waar zeker over gesproken mag worden. Het is ook geen situatie om nu tijdens deze pandemie ineens op te willen lossen, het gesprek moet gevoerd worden voor er nog een keer een pandemie is.

quote:
Er zijn momenteel besmettingen in een derde van de woonzorgcentra. Geen bezoek toelaten is niet voldoende, dat is in België duidelijk gebleken. De enige echt effectieve manier om besmettingen in WZC te vermijden zou zijn: niet alleen de bewoners, maar ook al het personeel isoleren: maw het personeel daar net als de bewoners laten wonen, zonder contact met familie, zonder het WZC te verlaten, tot alle bewoners gevaccineerd zijn.
Denk je dat dat haalbaar is?
[..]

In dit geval zijn de vaccins er, dus gaat het over 1 tot 2 maanden. Je hoeft het personeel niet te isoleren, je zou bijvoorbeeld kunnen werken met alles reinigen voor je naar binnen kunt, sneltests voor iemand aan het werk kan, volledige beschermingsmiddelen en ga zo maar door. Je zal het niet 100% kunnen voorkomen, maar je zal het alsnog een stuk meer kunnen voorkomen dan nu.
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:32:46 #179
75556 erkel
back from Dagestan
pi_197278521
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:23 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Dan komt dan mijn punt van kritiek om de hoek kijken op de overheid: Waar blijft de voorlichting!?

We moeten het nu hebben van onze Zorg-helden (no sarcasm) Gommers en Koopmans om het volk van educatie op dit gebied te voorzien. Ook zeer terecht dat ze ondertussen al onderscheiden zijn met de Machiavelli prijs (https://www.parool.nl/kun(...)ik-gommers~b8ceea39/) voor "een opmerkelijke prestatie op het gebied van publieke communicatie".

Gommers is inmiddels op zijn Linkedin ook begonnen met uitleg over het mRNA vaccin:
Weisst
pi_197278542
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:04 schreef chratnox het volgende:

[..]

Als je kijkt naar het gros van de mensen die overlijden heb je het vooral over 70+ en 60+ met onderliggende ziekten. Stel dat we even puur de vaccinatievolgorde erbij pakken.

- 155.000 in verpleeghuizen
- 18.000 verstandelijk gehandicapten
- 830.000 <60 met medische indicatie

dat zijn bij elkaar ongeveer 3 miljoen mensen. Het grootste risico om te overlijden lijkt flink toe te nemen boven de 70. Totaal zijn er ongeveer 600.000 mensen boven de 70.

Dat houdt in dat de mensen boven de 70 en de mensen die het grootste risico lopen als eerste gevaccineerd zouden moeten worden. Die groepen zou je zo goed en zo kwaad als 't kan moeten kunnen isoleren op 't moment dat de Britse variant niet onder controle te krijgen is.
Maar dan kijk je puur naar overlijden, terwijl de zorg juist vastloopt door het aantal opnames die natuurlijk niet allemaal overlijdensrisico hebben.
Dus dan zou een groter deel apart gezet moeten worden.
En hoe zit het dan met samengestelde huishoudens, waarbij 1 lid tot een risicogroep behoort...
Ga je die opsplitsen? Hoe gaat dan de mantelzorg?
pi_197278545
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:32 schreef erkel het volgende:
Dan komt dan mijn punt van kritiek om de hoek kijken op de overheid: Waar blijft de voorlichting!?
Hier: https://www.rijksoverheid(...)communicatiemiddelen
pi_197278553
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:04 schreef chratnox het volgende:
Deze groep bestaat trouwens niet meer in het vaccinatieschema.
pi_197278562
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Lijkt wel mee te vallen.
UMCU: 80% and still counting..
[ twitter ]
Ik hoop het, ik denk niet dat een maandenlange lockdown om "de zorg niet in te laten storten" nog geaccepteerd zou worden als een groot deel van het zorgpersoneel zou weigeren zich te laten vaccineren.

Dan hoef je niet meer aan te komen met filmpjes van één of ander Instagram dansje.
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:36:58 #184
75556 erkel
back from Dagestan
pi_197278570
quote:
Dat weet Rietje van 55 die Bep en Trein in het verzorgingstehuis onder hand neemt, vast goed te vinden
Weisst
pi_197278586
quote:
12s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:36 schreef erkel het volgende:

[..]

Dat weet Rietje van 55 die Bep en Trein in het verzorgingstehuis onder hand neemt, vast goed te vinden
Nou ja, ik verwacht dat die advertenties in kranten/abri's/billboards komen.
pi_197278617
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:10 schreef chratnox het volgende:

[..]

Als de R boven de 1 blijft valt er niets te pappen en nathouden, dan gaat de zorg gewoon over zn nek. Dat heb je vorige maand gezien, dat heb je in oktober gezien, dat heb je in maart/april gezien.

Daarom zeg ik telkens, in de situatie dat de R boven de 1 blijft is de enige mogelijkheid die echt tijd koopt het daadwerkelijk isoleren van de groepen die het grootste risico lopen.
Maar hoe zie je dat voor je, de huidige lockdown maatregelen bijvoorbeeld handhaven en daar bovenop een extra 'lockdown' waarbij contact met risicogroepen verder wordt ingeperkt?
Of de risicogroep isoleren en de maatregelen voor de rest van de bevolking versoepelen?
pi_197278643
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:34 schreef Wantie het volgende:

[..]

Maar dan kijk je puur naar overlijden, terwijl de zorg juist vastloopt door het aantal opnames die natuurlijk niet allemaal overlijdensrisico hebben.
Dus dan zou een groter deel apart gezet moeten worden.
En hoe zit het dan met samengestelde huishoudens, waarbij 1 lid tot een risicogroep behoort...
Ga je die opsplitsen? Hoe gaat dan de mantelzorg?
Primair is overlijdens inderdaad, dat is die groep die 70+ is. De periode waarin je ze zou moeten isoleren zou 1 tot 2 maanden zijn. Het gezin dat daarbij hoort gaat daarbij in isolatie, de situatie waar iemand geïsoleerd in zijn/haar slaapkamer geïsoleerd wordt lijkt me onmenselijk.

In het geval van mantelzorg, elke dag een sneltest. Indien sneltest negatief aan het werk. Indien sneltest positief mag je niet gaan en moet iemand anders 't doen.

Als je op stichting-nice kijkt is de hoeveelheid patiënten op de IC het grootst bij de groep 70-74, met 75-79 die ook een flinke rol spelen, dus het zal wel degelijk flink verschil maken:

Nogmaals, het is nog steeds een volledig onwenselijke situatie en gaat er alleen over wanneer we de R niet onder de 1 kunnen krijgen, ook niet met de maatregelen die we hebben.
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:43:57 #188
75556 erkel
back from Dagestan
pi_197278661
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:38 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Nou ja, ik verwacht dat die advertenties in kranten/abri's/billboards komen.
Ik vind het nog wat karig allemaal. Kan aan mij liggen en de programma's die ik kijk of dat ik nog amper buiten kom, maar ik had toch graag meer gezien. Een avondvullend programma of een grote social media actie waarin het goed uitgelegd wordt in plaats van naar een website wordt verwezen.
Weisst
pi_197278684
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:43 schreef erkel het volgende:

[..]

Ik vind het nog wat karig allemaal. Kan aan mij liggen en de programma's die ik kijk of dat ik nog amper buiten kom, maar ik had toch graag meer gezien. Een avondvullend programma of een grote social media actie waarin het goed uitgelegd wordt in plaats van naar een website wordt verwezen.
Er was al een avondvullend programma.

Maar goed, voorlopig wil men de prik wel, maar is het probleem vooral dat er te weinig vaccins zijn.

Pas als het andersom is, vaccins volop beschikbaar, maar men wil ze niet, zou ik flink inzetten op informatie.
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:46:54 #190
75556 erkel
back from Dagestan
pi_197278697
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Maar goed, voorlopig wil men de prik wel, maar is het probleem vooral dat er te weinig vaccins zijn.

Pas als het andersom is, vaccins volop beschikbaar, maar men wil ze niet, zou ik flink inzetten op informatie.
Ok toch gemist blijkbaar dan. My bad
Weisst
pi_197278698
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:40 schreef Wantie het volgende:

[..]

Maar hoe zie je dat voor je, de huidige lockdown maatregelen bijvoorbeeld handhaven en daar bovenop een extra 'lockdown' waarbij contact met risicogroepen verder wordt ingeperkt?
Of de risicogroep isoleren en de maatregelen voor de rest van de bevolking versoepelen?
Nog een keer de disclaimer, dit is alleen als de R niet onder de 1 te krijgen is met de maatregelen :P

De maatregelen die we nu hebben handhaven, en daar bovenop de risicogroepen verder inperken. Zoals @capricia zei, zoals in VK eigenlijk gedaan wordt. Shielding noemde trein2000 het.
pi_197278709
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:15 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Nee, dat had veel te lang zware druk op het zorgstelsel opgeleverd en uiteindelijk niet een significant verschil gemaakt in immuniteit onder de bevolking.
Wat we beter hadden kunnen doen is betere bron en contactonderzoek, grenzen sluiten voor reizigers, etc.
pi_197278713
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik zou nu flink inzetten op informatie. Als er voldoende vaccins zijn wil je de situatie dat mensen ze niet willen zoveel mogelijk voor zijn. Als je dan nog informatiecampagnes moet gaan doen verlies je onnodig veel tijd.
pi_197278743
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:47 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik zou nu flink inzetten op informatie. Als er voldoende vaccins zijn wil je de situatie dat mensen ze niet willen zoveel mogelijk voor zijn. Als je dan nog informatiecampagnes moet gaan doen verlies je onnodig veel tijd.
Ja, maar men wil ze. Wat is dan het probleem? Waar wil je op inzetten.

Neem het vaccin! Het is er dan wel niet. Maar je moet als groep wel echt vooraan zitten hoor. ;)
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:51:56 #195
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_197278751
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:29 schreef chratnox het volgende:
Als je in een korte tijd zorg afschaalt en dat heeft maar dan een jaar nodig om te herstellen heb je een na-effect van het afschalen. Als dat na-effect een groter negatief gevolg heeft dan het niet doen is dat iets waar zeker over gesproken mag worden.
Maar je had het over een balans tussen gewonnen en verloren levensjaren. In deze situatie zie ik niet hoe je van een balans kan spreken, de verloren levensjaren door afgeschaalde zorg zijn een gevolg van het hoge aantal besmettingen, waardoor er ook meer doden vallen. De enige maatregel waarmee je verlies van levensjaren door afgeschaalde zorg en verlies door covid-19 doden in tegengestelde richting laat bewegen is door (een deel van de) besmette personen niet op te nemen, zodat de zorg minder belast wordt. Maar dan kan je verwachten dat mensen nog banger zijn om besmet te raken, en nog later medische hulp zoeken, waardoor je opnieuw meer gezonde levensjaren verliest.
are we infinite or am I alone
pi_197278757
quote:
Bijna 150.000 zorgmedewerkers maakten afspraak voor vaccinatie
Tot nu toe hebben 144.913 mensen gehoor gegeven aan de oproep van hun werkgever om een afspraak te maken bij de GGD om zich te tegen het coronavirus te laten vaccineren. Vanaf gisteren wordt al gevaccineerd bij de GGD's in Houten en Rotterdam, vanaf aanstaande maandag kunnen zorgmedewerkers ook gevaccineerd worden bij de GGD's in Amsterdam, Drenthe en Den Haag. Vanaf 15 januari zijn alle 25 GGD-locaties klaar om te vaccineren.
https://nos.nl/liveblog/2(...)m-coronafeestje.html

Dat we de vaccins maar zo snel mogelijk op kunnen maken :)
pi_197278760
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:50 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ja, maar men wil ze. Wat is dan het probleem? Waar wil je op inzetten.

Neem het vaccin! Het is er dan wel niet. Maar je moet als groep wel echt vooraan zitten hoor. ;)
De enige groep van wie we weten dat ze ze willen zijn de zorgmedewerkers, daar twijfel ik niet aan. Eind volgende maand komt als 't goed is het AstraZeneca vaccin los, daar wil je alle broodje aap verhalen al de wereld uit hebben voor je begint.
  Moderator donderdag 7 januari 2021 @ 23:53:01 #198
236264 crew  capricia
pi_197278768
Het idee hè. Dat 1 op de 30 mensen in Londen momenteel geïnfecteerd is. Wouw. Ik vind het absurd hoge aantallen.
(Moet meteen aan die groepsimmuniteit discussie denken)

https://www.itv.com/news/(...)h-covid-19-in-london
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_197278771
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:52 schreef chratnox het volgende:

[..]

De enige groep van wie we weten dat ze ze willen zijn de zorgmedewerkers, daar twijfel ik niet aan. Eind volgende maand komt als 't goed is het AstraZeneca vaccin los, daar wil je alle broodje aap verhalen al de wereld uit hebben voor je begint.
Het is te hopen dat dat vaccin zo snel mogelijk komt... Maar ergens heb ik het gevoel dat het nog wel even duurt.
  donderdag 7 januari 2021 @ 23:54:53 #200
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197278785
twitter
\
Behoorlijk toename percentage positieve testen voor kinderen
pi_197278787
quote:
9s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:46 schreef erkel het volgende:

[..]

Ok toch gemist blijkbaar dan. My bad
Ik las dat er een "vaccinshow" op tv uitgezonden zou gaan worden, maar heb het ook niet gekeken. Zou ook weinig toegevoegd hebben; tegen de tijd dat ik pas aan de beurt ben om gevaccineerd te worden is er waarschijnlijk zó veel informatie beschikbaar dat je jezelf er onder bedolven kunt laten raken.
pi_197278791
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 23:51 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Maar je had het over een balans tussen gewonnen en verloren levensjaren. In deze situatie zie ik niet hoe je van een balans kan spreken, de verloren levensjaren door afgeschaalde zorg zijn een gevolg van het hoge aantal besmettingen, waardoor er ook meer doden vallen. De enige maatregel waarmee je verlies van levensjaren door afgeschaalde zorg en verlies door covid-19 doden in tegengestelde richting laat bewegen is door (een deel van de) besmette personen niet op te nemen, zodat de zorg minder belast wordt. Maar dan kan je verwachten dat mensen nog banger zijn om besmet te raken, en nog later medische hulp zoeken, waardoor je opnieuw meer gezonde levensjaren verliest.
Ik heb 't wellicht niet goed verwoord. Ik bedoelde geen balans op dit moment, maar een balans tussen de korte termijnmaatregelen en lange termijneffecten. Ik heb er ook geen antwoord op op dit moment, maar als de balans zo 'zoek' is, is het misschien zelfs kosteneffectiever op de lange termijn om 2000 medisch specialisten op te leiden tot een soort van intensive care reservisten en hun kennis op peil te houden, zodat als er nog een keer een situatie als dit is ze direct bij kunnen springen.

Dat kunnen dan bedrijfsartsen, artsen bij brandweer etc zijn die bij kunnen springen.

Dat is eigenlijk meer wat ik bedoelde. Ik snap dat ik dat misschien niet helemaal lekker verwoord heb :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')